Dank, fijn dat het ook hoger ingesteld kan worden.ronjansen87 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:31:
[...]
Ja, je kan een offset instellen. Mijne staat ook op +3.
Ik ging van 2019.07.107 (werd'ie mee geleverd half Juli) naar 2019.28.2, dus kom nou niet met je oude-versie dramaarsimo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:33:
[...]
Ik had het over 20.4, niet 24.4. Ja 24.4 kwam/komt heel veel voor, ik had m dus niet, in een keer van 20 naar 28.
Er is altijd een baas boven baas natuurlijk.G-NiLES schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:36:
[...]
Ik ging van 2019.7 (werd'ie mee geleverd half Juli) naar 2019.28, dus kom nou niet met je oude-versie drama![]()
![]()
Volgens die site met versies zat nog 0.01% van de bevolking op die versie.arsimo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:37:
[...]
Er is altijd een baas boven baas natuurlijk.![]()
Mensen hielpen me ook oversteken enzo...
Ik zit nog steeds op 2019.24.4 helaas (Hou enorm van schaken 🤗).
O.a op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. minimale boetes, maar toch een paar km/uur te hard.Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:49:
[...]
Waar kreeg je boetes dan? Op een 130 stuk? En dan voor 1km te hard na correctie oid?
Dat Walmart verhaal mag alweer in de vuilbak.
Zullen wel een hoop geld hebben gekregen van BP of hun eigen tankstations doen het niet meer zo goed.
https://iapps.courts.stat...=nxjvmTOyMhPSBoGvo4N/Ng==
Zullen wel een hoop geld hebben gekregen van BP of hun eigen tankstations doen het niet meer zo goed.
Goh ja, vrij standaard verweer precies.bottom line schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:38:
Bewijst/ontkracht op zich niet veel, net zoals de aanklacht op zich ook niets bewijst.
Kijk eens naar de datum van de mail.IceTeaGX schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:17:
[...]
Goh ja, vrij standaard verweer precies.
Bewijst/ontkracht op zich niet veel, net zoals de aanklacht op zich ook niets bewijst.
Tesla kloeg met deze mail de werking van Walmart aan, Walmart geeft hier geen gehoor aan, en een maand later starten ze een rechtzaak. Lijkt me geen goede grond voor gelijk te halen.
Hier een wat duidelijkere test waar een veel oudere model x (90d) het zelfs een stuk beter doet dan de i-pace/e-tron: https://nextmove.de/autob...udi-e-tron-jaguar-i-pace/ronjansen87 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:46:
[...]
Nogal ongeloofwaardig dit artikel, ik hoor alleen maar klachten over de range van de iPace van de eigenaren. Het is ook niet erg duidelijk hoe ze dit testen
Audi and Jaguar consume a quarter more energy than Tesla
In direct comparison, the Tesla Model X (drag coefficient: 0.25) performed best. The consumption was 24.8 kWh per 100 km ((39.9 kWh/100mi). The Audi e-tron (drag coefficient: 0.27) showed a 23% higher consumption of 30.5 kWh/100 km (49.1 kWh/100mi). The Jaguar I-Pace (drag coefficient: 0.29) had the highest consumption of 31.3 kWh/100 km (50,37 kWh/100mi). and required 26% more than the Model X. The significantly higher consumption of the I-Pace compared to the Model X confirms previous nextmove tests on the motorway.
[ Voor 38% gewijzigd door THIJZEL op 22-08-2019 13:30 ]
Bijna 200 verlies op de 1000, dat is dus bijna 20% en dat in de zomerperiode, best fors. Toch steviger dan ik verwacht had, ik ga het ook eens proberen boven tafel te krijgenPhontana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:24:
Ik heb net ook even het verbruik gecheckt voor mijn Model 3 LR AWD 19". Ik zit nu op 6088 kilometer gereden, 998 kWh verbruikt, gemiddeld 164 Wh/km. Combinatie tussen N-wegen (voornamelijk 80 km/u) en snelwegen op maximumsnelheid. Meeste kilometers rij ik met CC aan (heb nog geen TACC/AP helaas) maar soms kan ik het niet laten om even flink door te trappen, omdat het kan.
Wat betreft het laadverlies heb ik ook nog wel wat data beschikbaar. Ik heb sinds ik de auto heb voornamelijk thuis geladen op een laadpaal met backoffice. Daar is tot op dit moment 1160 kWh doorheen gegaan, dus ten opzichte van de meter in de auto is er ongeveer 160 kWh extra doorheen gegaan. Dus laadverlies, Sentry Mode, tussendoor bijladen vanwege voorverwarmen/-koelen. Dit is voor mijn situatie vrij nauwkeurig, aangezien ik schat dat ik tot nu toe een kWh of 50 niet thuis heb geladen (SuC, Fastned, beetje op de zaak).
[...]
Sentry mode verbruikt 1kWh per dag als het de hele dag aan staat. Dat is bij 20 uur per dag 0,8 kW. Na 200 dagen zit je dan al aan de 160 kWh.
Je doet ook wel aan twee kanten afronden, de 'bijna 20%' is uiteindelijk 13%. En nog rekening houden met afkoelen van de auto in de hete zomerdagen.
Uiteindelijk hoeft er volgens mij niets boven tafel te komen en ligt het allemaal al uitgestald op tafel
Je doet ook wel aan twee kanten afronden, de 'bijna 20%' is uiteindelijk 13%. En nog rekening houden met afkoelen van de auto in de hete zomerdagen.
Uiteindelijk hoeft er volgens mij niets boven tafel te komen en ligt het allemaal al uitgestald op tafel
[ Voor 13% gewijzigd door Divak op 22-08-2019 14:46 ]
Vast al voorbij gekomen in dit topic, maar hoe check ik het gemiddelde verbruik van de M3?
Dat sluit al een stuk beter aan bij mijn praktijkervaringen, praktijkcijfers en berichten van i-pace eigenaren idd.THIJZEL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:29:
[...]
Hier een wat duidelijkere test waar een veel oudere model x (90d) het zelfs een stuk beter doet dan de i-pace/e-tron: https://nextmove.de/autob...udi-e-tron-jaguar-i-pace/
[...]
Interessant, dat geeft al een heel andere kijk op de zaak. Thanks voor het delen!bottom line schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:38:
Wat British Petroleum er mee te maken heeft ontgaat me wel een beetje. Het enige motief wat ik zelf zo 1,2,3 kan bedenken voor het handelen van Walmart (als ik even in Tesla's interpretatie mee ga), is dat deze installaties best oud zijn en dus relatief best wel duur zijn per kWh. Ze leasen de installatie voor de gehele levensduur en het merendeel is rond 2010-2014 geplaatst. E.g. als je nu een gloednieuwe installatie least ben je voor ~de helft klaar. Ze ruiken natuurlijk hun kans schoon om die branden te gebruiken om direct overal vanaf te komen en het voor heel wat minder opnieuw in te kopen terwijl Tesla met een zooi ouwe panelen blijft zitten. Schandalig ook dat ze ondertussen wel gewoon mooi weer blijven spelen in hun fin. reporting over de energie die ze (nu dus niet) opwekken
Onder je snelheid/autopilot weergave het menutje voor je ruitenwissers e.d. naar rechts swipen (dus linker menu'tje openen), dan op het schermpje met het verbruik e.d. kan je omhoog en omlaag swipen, een van die schermen is het gemiddelde verbruik.Requiem19 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:46:
Vast al voorbij gekomen in dit topic, maar hoe check ik het gemiddelde verbruik van de M3?
[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 22-08-2019 14:49 ]
All-electric.
YouTube: Model 3 Trip Meters - Distance, Energy, and EfficiencyRequiem19 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:46:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Thanks @ronjansen87, ik heb nog bij geen een scherm doorgehad dat omhoog/omlaag swipen ook een optie was
Haha ja dat was misschien niet de beste term.Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:45:
Sentry mode verbruikt 1kWh per dag als het de hele dag aan staat. Dat is bij 20 uur per dag 0,8 kW. Na 200 dagen zit je dan al aan de 160 kWh.
Ik ook niet hoor, had ik hier ook weer van iemand anders gelezenRequiem19 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:51:
Thanks @ronjansen87, ik heb nog bij geen een scherm doorgehad dat omhoog/omlaag swipen ook een optie was
All-electric.
Sentry mode gebruikt nog veel meer dan 1kWh per dag bij een gemiddelde gebruiker. Bjorn komt op deze getallen uit;
Sentry mode aan; 315W
Sentry mode uit; auto niet in sleep; 263W
Sleep mode; 25W
Verschil tussen sentry mode aan/uit is welliswaar 1kWh in 24 uur maar als je Sentry uit zet zal je auto in sleep gaan. In de nacht bv pak je zonder sentry in 8 uur maar 200Watt. Met Sentry aan pak je 2,5kWh. Al meer dan 2 extra dus.
Sentry mode aan; 315W
Sleep mode; 25W
Verschil tussen sentry mode aan/uit is welliswaar 1kWh in 24 uur maar als je Sentry uit zet zal je auto in sleep gaan. In de nacht bv pak je zonder sentry in 8 uur maar 200Watt. Met Sentry aan pak je 2,5kWh. Al meer dan 2 extra dus.
BP heeft er niets mee te maken
Wow, dat is wel flink. Je zal je er snel op verkijken maar is toch minimaal €230 op jaarbasis voor de energierekening voor Sentry mode 's nachts.Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:03:
Sentry mode gebruikt nog veel meer dan 1kWh per dag bij een gemiddelde gebruiker. Bjorn komt op deze getallen uit;
Sentry mode aan; 315W
Sleep mode; 25W
Dat heb ik liever dan dat ik mijn auto aantref waar door iemand (on)bewust schade op is achtergelaten.Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:17:
[...]
Wow, dat is wel flink. Je zal je er snel op verkijken maar is toch minimaal €230 op jaarbasis voor de energierekening voor Sentry mode 's nachts.
En die dus niet aangetoond kan worden d.m.v. beelden.
Tja, tenzij ze ook een kopietje van hun paspoort onder de ruitenwisser doen zal je alsnog dezelfde verzekering moeten aanspreken.Hunkaroglu schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:23:
[...]
Dat heb ik liever dan dat ik mijn auto aantref waar door iemand (on)bewust schade op is achtergelaten.
En die dus niet aangetoond kan worden d.m.v. beelden.
Dat zie ik helaas niet iedereen doen. Vooral niet als ze bijv. de deur hard openen, waardoor jij een deukje/kras op je deur krijgt. Of ze zijn het niet bewust dat ze je deur hebben geschaafd. En dit komt best vaak voor.Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:24:
[...]
Tja, tenzij ze ook een kopietje van hun paspoort onder de ruitenwisser doen zal je alsnog dezelfde verzekering moeten aanspreken.
Wat ik bedoel te zeggen dat het met of zonder filmpje geen verschil maakt bij de verzekering. Zulke schades zijn alleen verhalen op de WA-verzekering van de tegenpartij als je zelf niet all-risk bent verzekerd. En als je niet weet wie de tegenpartij is heb je niets aan je filmpje. En als je zelf wél all-risk verzekerd bent heb je geen filmpje nodig om het vergoed te krijgen.Hunkaroglu schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:27:
[...]
Dat zie ik helaas niet iedereen doen. Vooral niet als ze bijv. de deur hard openen, waardoor jij een deukje/kras op je deur krijgt. Of ze zijn het niet bewust dat ze je deur hebben geschaafd. En dit komt best vaak voor.
Zeker wel.Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:35:
[...]
Wat ik bedoel te zeggen dat het met of zonder filmpje geen verschil maakt bij de verzekering. Zulke schades zijn alleen verhalen op de WA-verzekering van de tegenpartij als je zelf niet all-risk bent verzekerd. En als je niet weet wie de tegenpartij is heb je niets aan je filmpje. En als je zelf wél all-risk verzekerd bent heb je geen filmpje nodig om het vergoed te krijgen.
Het filmpje zorgt ervoor dat je zelf niet daalt in je schade vrije jaren.
En je daalt niet omdat het betaald wordt door de andere verzekering, en die andere persoon daalt dan in de schade vrije jaren.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Lezen jullie wel? Welke andere persoon, als je niet weet wie het is.......Smuggler schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:38:
[...]
Zeker wel.
Het filmpje zorgt ervoor dat je zelf niet daalt in je schade vrije jaren.
En je daalt niet omdat het betaald wordt door de andere verzekering, en die andere persoon daalt dan in de schade vrije jaren.
Dat hoeft toch ook niet. Kenteken is voldoende voor je eigen verzekering om een claim op de tegenpartij in te dienen.Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:39:
[...]
Lezen jullie wel? Welke andere persoon, als je niet weet wie het is.......
Edit: En bovendien, vaak zie of vermoed je wel degelijk wie zoiets gedaan heeft, alleen als je iemand daar op aanspreekt krijg je 9/10x een gigantisch grote waffel terug en/of zal men in alle toonaarden ontkennen dat ze de schade veroorzaakt hebben. Of nog brutaler, het wel meteen toegeven, vervolgens doodleuk roepen "het is maar blik" en dan gewoon wegrijden (heb ik een keer meegemaakt). Dan kan je alsnog (legaal) niets omdat je het tegendeel niet kan bewijzen...
[ Voor 42% gewijzigd door RonJ op 22-08-2019 15:58 ]
All-electric.
Als iemand een deur tegen je auto aan gooit, heb je 9 van de 10 keer ook het kenteken van de auto op de film staan. dus daarmee wordt de dader wel bekend. en anders kan je altijd nog aangifte doen om op die manier je geld terug te krijgen.Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:39:
[...]
Met een beetje geluk wordt zo'n iemand herkend en is het ook opgelost.
[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 22-08-2019 15:43 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:39:
[...]
In het filmpje is toch duidelijk wie het is geweest? Of je hebt gewoon een kenteken die je kan opgeven.Divak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:39:
[...]
En stel dat je die persoon niet kan achterhalen of er is niets te claimen bij hem ondanks dat je alle bewijzen hebt, dan nog kan je waarborgfonds aanspreken om de schade bij hun te claimen. Als je namelijk geen bewijs hebt dat het door een andere voertuig is gebeurd betaalt waarborgfonds niet uit.
Dat laatste klopt. Het waarborgfonds keert uit als de tegenpartij onbekend is gebleven en het door de claimende partij aannemelijk is gemaakt dat de schade niet door hem/haar zelf is veroorzaakt. Het hebben van videobeelden kan deze claim ondersteunen.Hunkaroglu schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:04:
[...]
[...]
In het filmpje is toch duidelijk wie het is geweest? Of je hebt gewoon een kenteken die je kan opgeven.
En stel dat je die persoon niet kan achterhalen of er is niets te claimen bij hem ondanks dat je alle bewijzen hebt, dan nog kan je waarborgfonds aanspreken om de schade bij hun te claimen. Als je namelijk geen bewijs hebt dat het door een andere voertuig is gebeurd betaalt waarborgfonds niet uit.
Wat niet klopt is dat de eigen verzekeraar uitbetaald als de tegenpartij weliswaar gefilmd is maar (nog) niet geïdentificeerd. Simpelweg omdat de schade dan niet te verhalen valt op een tegenpartij. Dan gaat het ten koste van je no claim bij all risk dekking.
Grote kans inderdaad dat je bij het waarborgfonds terecht komt. Maar in de eerste plaats wordt het al moeilijk genoeg om überhaupt in aanmerking te komen, en het eigen risico is €250.
Verder zou ik hem bij de supermarkt, in een garage of willekeurige tokkiewijk ook 100% aanzetten voor die paar centen (niet geschoten is altijd mis), maar elke nacht voor de deur thuis.. mwah.
Verder zou ik hem bij de supermarkt, in een garage of willekeurige tokkiewijk ook 100% aanzetten voor die paar centen (niet geschoten is altijd mis), maar elke nacht voor de deur thuis.. mwah.
Tot 130 heb je nog 4km marge. Bij een ‘gemeten/ geflitste’ snelheid van 131 kun je tegenwoordig al een boete krijgen.Smuggler schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:49:
[...]
Op welke snelheid was dit als ik vragen mag?
Want boete technisch is dat niet mogelijk in nederland.
Tenzij je een afwijking hebt in je snelheids meter, of de meet apparatuur is verkeerd afgesteld geweest.
En zo’n simpel deukje is al snel 100€ schade. Daarmee betaald Sentry zichzelf weliswaar terug alhoewel het verbruik an sich best stevig is.Hunkaroglu schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:27:
[...]
Dat zie ik helaas niet iedereen doen. Vooral niet als ze bijv. de deur hard openen, waardoor jij een deukje/kras op je deur krijgt. Of ze zijn het niet bewust dat ze je deur hebben geschaafd. En dit komt best vaak voor.
Op 130 is er vanaf 136 pas boete toch?E46RC51 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:17:
[...]
Tot 130 heb je nog 4km marge. Bij een ‘gemeten/ geflitste’ snelheid van 131 kun je tegenwoordig al een boete krijgen.
https://www.om.nl/onderwe...s&BerekenTariefForm.Cat=1
[ Voor 31% gewijzigd door Inspired op 22-08-2019 19:37 ]
Ja, dat is de gemeten snelheid, niet de gecorrigeerde snelheid: https://www.om.nl/onderwe.../snelheid/meetcorrecties/Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:37:
[...]
Op 130 is er vanaf 136 pas boete toch?
Maar 136km op de teller van de meetapparatuur, is volgens mij al 140 - 143 op je eigen teller.
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
Tsja, die meetcorrectie is er natuurlijk ook niet voor niets. Dit is omdat er een mogelijkheid is, dat de meting tot 3% afwijkt...TRON schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:17:
[...]
Ja, dat is de gemeten snelheid, niet de gecorrigeerde snelheid: https://www.om.nl/onderwe.../snelheid/meetcorrecties/
Maar 136km op de teller van de meetapparatuur, is volgens mij al 140 - 143 op je eigen teller.
Als ze konden garanderen/bewijzen dat alle metingen een maximale afwijking van 1% hebben, dan hadden ze dat wel als meetcorrectie aangehouden, want meer geld.
m.a.w. Het kan dus zo zijn, dat de meetapparatuur 136 meet, terwijl je in werkelijkheid 133 rijdt. Je krijgt dan een boete voor 1 km/h te hard, en dat is nog steeds minder dan je daadwerkelijk te hard reed.
Ik ben voor de goedkoopste die ik kon vinden gegaan. Een beetje in de categorie, wie niet waagt wie niet wint.Smobbo schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:51:
Even een vloermatten vraag.
Ik heb een SR+ en met 5k km zie ik al een begin van een slijtplek op de plek van mijn hak. Het ontbreken van de vloermat gaat er dus voor zorgen dat de vloer voor mijn gebruik te snel slijt.
Tijd voor matjes dus!
Ik heb JustCarpets al langs zien komen als tip, zijn er nog anderen?
Ik zoek dus een stoffen vloermat voor de bestuurder/bijrijder. Een mat voor de incidenteel gebruikte achtermat vind ik onnodig.
Graag niet te duur...
Ik heb ze hier gehaald: https://www.tpstrading.nl...-bouwjaar-2017-t-m-heden/
Voor 41,90€ incl verzending.
Tot mijn grote blijdschap zijn de matjes eigenlijk gewoon helemaal top. Ik heb uiteraard nog geen idee van hoelang ze mee gaan (de prijs moet je toch ergens in terug zien denk ik
Voor de liefhebber een paar foto’s:

Die marge is minder groot dan voorheen.Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:37:
[...]
Op 130 is er vanaf 136 pas boete toch?
Theoretisch mss maar al die apparatuur is gecheckt en voorzien van documentatie. Anders kan deze niet worden gebruikt. Als je een prent hebt kun je precies nazien welke apparatuur is gebruikt en of deze is gekeurd. Soms vergeten ze het en kun je in beroep gaan.Wild Chocolate schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:29:
[...]
Tsja, die meetcorrectie is er natuurlijk ook niet voor niets. Dit is omdat er een mogelijkheid is, dat de meting tot 3% afwijkt...
Als ze konden garanderen/bewijzen dat alle metingen een maximale afwijking van 1% hebben, dan hadden ze dat wel als meetcorrectie aangehouden, want meer geld.
m.a.w. Het kan dus zo zijn, dat de meetapparatuur 136 meet, terwijl je in werkelijkheid 133 rijdt. Je krijgt dan een boete voor 1 km/h te hard, en dat is nog steeds minder dan je daadwerkelijk te hard reed.
Dat zal. Maar 131 gemeten is geen boete zoals je suggereerde. Dat is pas vanaf 136.E46RC51 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:47:
[...]
Die marge is minder groot dan voorheen.
Tip: Met Waze erbij of andere app met gps snelheid kun je nauwkeuriger zien hoe hard je rijdt.
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Proefondervindelijk heb ik met Flitsmeister bij trajectcontroles van 100 km/h al vaak gemiddeld op 104 km/h gezeten zonder boete, en bij 130 km/u op 134 km/u. De snelheid op de teller was resp 110 km/h en 141 km/h, maar de tellersnelheid verschilt per auto uiteraard.
In een vrachtwagen heb ik ook eens gekeken, die snelheidsmeters zijn ook geijkt. Als ik dan 85 km/h rijd geeft Flitsmeister 83/84 km/h aan.
Dus zowel marge op je snelheidsmeter als marge in de app. Als je een boete krijgt, krijg je deze dus nooit voor "1 kilometer te hard", dan heb je al een aantal marges doorbroken.
En op mijn motor reed ik pas 104 km/u bij 115 km/u op de teller.. dat ben ik toen ook maar een keer gaan meten toen ik bij trajectcontroles op 110 km/u om mijn oren werd gereden
In een vrachtwagen heb ik ook eens gekeken, die snelheidsmeters zijn ook geijkt. Als ik dan 85 km/h rijd geeft Flitsmeister 83/84 km/h aan.
Dus zowel marge op je snelheidsmeter als marge in de app. Als je een boete krijgt, krijg je deze dus nooit voor "1 kilometer te hard", dan heb je al een aantal marges doorbroken.
En op mijn motor reed ik pas 104 km/u bij 115 km/u op de teller.. dat ben ik toen ook maar een keer gaan meten toen ik bij trajectcontroles op 110 km/u om mijn oren werd gereden
[ Voor 13% gewijzigd door Divak op 22-08-2019 21:39 ]
Dank je! Nu nog rubber matten voor trunk/frunkSmobbo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:40:
[...]
Ik ben voor de goedkoopste die ik kon vinden gegaan. Een beetje in de categorie, wie niet waagt wie niet wint.
Tot mijn grote blijdschap zijn de matjes eigenlijk gewoon helemaal top. Ik heb uiteraard nog geen idee van hoelang ze mee gaan (de prijs moet je toch ergens in terug zien denk ik)...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.- Dat zeg ik dus. Meetcorrectie is overigens slechts 3%. https://www.om.nl/onderwe.../snelheid/meetcorrecties/Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:56:
[...]
131 gemeten is geen boete zoals je suggereerde. Dat is pas vanaf 136.
Goede keus! De bestuurdersmat ziet er al beter uit dan wat ik vanuit Tesla meekreeg. Die zie ik de 2ton niet halen.Smobbo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:40:
[...]
Ik ben voor de goedkoopste die ik kon vinden gegaan. Een beetje in de categorie, wie niet waagt wie niet wint.
Tot mijn grote blijdschap zijn de matjes eigenlijk gewoon helemaal top. Ik heb uiteraard nog geen idee van hoelang ze mee gaan (de prijs moet je toch ergens in terug zien denk ik)...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het resultaat na het indienen van bewijs aan Tesla's kant:
Joint statement from @Walmart and @Tesla:
— Dana Hull 👩🏻💻 (@danahull) 23 augustus 2019
1/ “Walmart and Tesla look forward to addressing all issues and re-energizing Tesla solar installations at Walmart stores, once all parties are certain that all concerns have been addressed...
2/Together, we look forward to pursuing our mutual goal of a sustainable energy future. Above all else, both companies want each and every system to operate reliably, efficiently, and safely.”
— Dana Hull 👩🏻💻 (@danahull) 23 augustus 2019
Iemand hier al eens naar gekeken voor thuis aan de (NewMotion) paal? Lijkt me wel een uitkomst.
https://www.evchargeking....ekker-installatie-kit-16a
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 23-08-2019 08:43 ]
Die is nieuw. Voordeel is dus de ontgrendelknop zoals de originele Tesla stekker ook heeft? Ben benieuwd of die dan werkt voor ontgrendelen van de laadpoort; veel andere 3rd party oplossingen kunnen alleen het deurtje open/dicht doen maar niet de vergrendeling eraf halenInspired schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:42:
Iemand hier al eens naar gekeken voor thuis aan de (NewMotion) paal? Lijkt me wel een uitkomst.
Ja, wat ik zo zie heeft deze dezelfde functionaliteit als de Tesla stekker. Ben dat gepruts met de app wel zat. I know, lui.jpiscaer schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:56:
[...]
Die is nieuw. Voordeel is dus de ontgrendelknop zoals de originele Tesla stekker ook heeft? Ben benieuwd of die dan werkt voor ontgrendelen van de laadpoort; veel andere 3rd party oplossingen kunnen alleen het deurtje open/dicht doen maar niet de vergrendeling eraf halen
Waarom dan geen Tesla Wall Charger gekocht? 
Is ook gewoon nog de goedkoopste thuislader die te koop is.
Tja.. wilde de werkgever helaas niet aan mee werken. Die wilden perse een NewMotion paal van 3500 EUR.bottom line schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:09:
Waarom dan geen Tesla Wall Charger gekocht?
In mijn geval: de backoffice en verrekenmogelijkheid om prive-stroom gemakkelijk zakelijk te declareren. Ik had de NewMotion paal al, en moest de afweging maken tussen het gebruiksvriendelijke Teslaknopje en de verrekening. Nu mogelijk dus niet meer :-).Inspired schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:11:
[...]
Tja.. wilde de werkgever helaas niet aan mee werken. Die wilden perse een NewMotion paal van 3500 EUR.
Ik wacht nog op levering, maar hier gaat hij ook voor de deur 100% van de tijd aan.Hunkaroglu schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:04:
[...]
[...]
In het filmpje is toch duidelijk wie het is geweest? Of je hebt gewoon een kenteken die je kan opgeven.
wordt helemaal gek van de bezoekjes aan de schadehersteller om schade van fietsers te laten repareren.
De auto staat in het buitengebied voor de deur, onder een lantaarnpaal met ongeveer 50% op de straat, de rest op het gras.
- Klein manneke op een fiets, zwaait naar de overbuurman en fietst tegen de auto aan
- Buurjongen 's morgens niet helemaal wakker rijd met zijn elektrische fiets vol tegen de voorkant aan (gezichtsafdruk in motorkap!)
- vrouw komt vanaf de andere kant aan fietsen en klapt in de zijkant, neemt spiegel mee (kwam terug van feestje en fietsen 'ging moeilijker dan gedacht')
- onbekende haakt met trapper in de achterwielkast, bumper schade en sierstrip los.
in een tijd van 2 jaar met dezelfde auto al 4x bij de schadehersteller gestaan... de 1e 3 keer mensen die bekend zijn in de straat EN de auto altijd daar zien staan. (en netjes gemeld en dus met verzekering opgelost) 4e keer dader onbekend. Daar had sentry geholpen in een klein dorp waar iedereen elkaar kent
Zou het niet handig zijn als je gewoon een fatsoenlijke parkeerplek zoekt?marcelnam schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:22:
[...]
Ik wacht nog op levering, maar hier gaat hij ook voor de deur 100% van de tijd aan.
wordt helemaal gek van de bezoekjes aan de schadehersteller om schade van fietsers te laten repareren.
De auto staat in het buitengebied voor de deur, onder een lantaarnpaal met ongeveer 50% op de straat, de rest op het gras.
- Klein manneke op een fiets, zwaait naar de overbuurman en fietst tegen de auto aan
- Buurjongen 's morgens niet helemaal wakker rijd met zijn elektrische fiets vol tegen de voorkant aan (gezichtsafdruk in motorkap!)
- vrouw komt vanaf de andere kant aan fietsen en klapt in de zijkant, neemt spiegel mee (kwam terug van feestje en fietsen 'ging moeilijker dan gedacht')
- onbekende haakt met trapper in de achterwielkast, bumper schade en sierstrip los.
in een tijd van 2 jaar met dezelfde auto al 4x bij de schadehersteller gestaan... de 1e 3 keer mensen die bekend zijn in de straat EN de auto altijd daar zien staan. (en netjes gemeld en dus met verzekering opgelost) 4e keer dader onbekend. Daar had sentry geholpen in een klein dorp waar iedereen elkaar kent
Met gestrekt been.
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:02:
offtopic:
@Artbij Wat een super idee, dat ie daar zelf nog niet opgekomen is he! Als we jou toch niet hadden!
Misschien moet je hem ook nog wijzen op de mogelijkheid om parkeerverlichting te activeren zodat de auto nog beter opvalt.
offtopic:
Hij slaat al onder een lantaarnpaal, denk niet dat verlichting veel zal helpen. Maar top idee van je! Denk dat hij met onze ideeën wel weer een tijd zonder schade vooruit kan!
Hij slaat al onder een lantaarnpaal, denk niet dat verlichting veel zal helpen. Maar top idee van je! Denk dat hij met onze ideeën wel weer een tijd zonder schade vooruit kan!
[ Voor 66% gewijzigd door Artbij op 23-08-2019 10:05 ]
Met gestrekt been.
Of als je parkeert een oud groot matras aan je auto binden. Knallen ze meestal op de rechter- of de linkerkant? En vanaf achter of vanaf voor?
Wat ik er wel bij moet vermelden is dat ik sinds ruim een maand Sentry Mode niet meer aan heb staan thuis en op het werk, juist ook vanwege het hoge verbruik dat het met zich meebrengt. Dus die +/- 15% aan extra kWh's zit hem niet alleen maar in het gebruik van Sentry Mode, maar zeker ook in laadverlies en het koelen van de auto op de extreem warme dagen van deze zomer. Ik heb regelmatig gemerkt dat de auto op de oprit aan het blazen was zonder dat de airco aan stond op de dagen dat het 30+ graden was buiten.IceOnFire schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:58:
[...]
Haha ja dat was misschien niet de beste term.Ik had even over Sentry mode die aan stond heen gelezen. Ik was vooral getriggered doordat ik zelf het idee heb dat het verbruik van de auto duidelijk significant hoger is dan hij zelf aangeeft dus de oorzaak daarvan wilde ik vooral voor mezelf boven tafel krijgen. Sentry mode gebruik ik niet maar ik heb wel het idee dat ik 10-15% ergens uiteindelijk "mis". Ik laad alleen niet altijd op dezelfde plekken en met dezelfde passen en sommige transacties verschijnen pas na bijna zes weken in de overzichten dus ik heb voor mezelf het eea nog niet op een rijtje gekregen. Toch eens kijken of ik dat niet met een scraper oid niet makkelijk zelf uit de auto kan opvragen.
vanaf 130 wordt je beboet vanaf 1 kmh te hard! dus MAXXXX 135 op GPS = 130 na correctie.
https://www.om.nl/onderwe.../snelheid/meetcorrecties/
Limiet kmh - Boete vanaf kmh op GPS - Na correctie
30 - 37 - 34
50 - 57 - 54
60 - 67 - 64
70 - 77 - 74
80 - 87 - 84
90 - 97 - 94
100 - 107 - 104
120 - 128 - 124
130 - 136 - 131
gewoon altijd 3km/h op gps boven limiet de cruise zetten ben je altijd safe.
30 - 37 - 34
50 - 57 - 54
60 - 67 - 64
70 - 77 - 74
80 - 87 - 84
90 - 97 - 94
100 - 107 - 104
120 - 128 - 124
130 - 136 - 131
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Ik heb een losse kabel van ze met een tesla knop. Werkt prima icm de NewMotion laadpaal.Inspired schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:42:
Misschien ben ik een beetje simpel hoor, maar waarom zou je het maximum opzoeken wat je qua overschrijding kan doen zonder een boete te krijgen? Jullie weten dat 3 km/h te hard rijden op een stuk van een uur je maximaal anderhalve minuut oplevert qua tijdswinst?Simply1337 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:36:
vanaf 130 wordt je beboet vanaf 1 kmh te hard! dus MAXXXX 135 op GPS = 130 na correctie.
30 - 37 - 34
50 - 57 - 54
60 - 67 - 64
70 - 77 - 74
80 - 87 - 84
90 - 97 - 94
100 - 107 - 104
120 - 128 - 124
130 - 136 - 131
(Ik rij ook wel eens te hard, maar als ik CC gebruik zet ik hem niet bewust 3 km/h te hard zodat ik geen boetes krijg. CC gebruik ik meestal om relaxed te rijden, dan is juist iets langzamer dan vMax fijner in mijn ervaring)
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
Dit staat in de handleiding over stroom verbruikPhontana schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:10:
[...]
Wat ik er wel bij moet vermelden is dat ik sinds ruim een maand Sentry Mode niet meer aan heb staan thuis en op het werk, juist ook vanwege het hoge verbruik dat het met zich meebrengt. Dus die +/- 15% aan extra kWh's zit hem niet alleen maar in het gebruik van Sentry Mode, maar zeker ook in laadverlies en het koelen van de auto op de extreem warme dagen van deze zomer. Ik heb regelmatig gemerkt dat de auto op de oprit aan het blazen was zonder dat de airco aan stond op de dagen dat het 30+ graden was buiten.
Er is stroom beschikbaar wanneer de auto actief is. De auto kan om veel verschillende redenen actief zijn. Bijvoorbeeld bij gebruik van functies zoals Voorrijden of als functies zoals Intelligente thermostaat, Interieur oververhittingsbeveiliging, Climate control aan houden, Dog-modus en zijn ingeschakeld. De auto is ook actief wanneer de 12V-batterij wordt opgeladen of in gebruik is, wanneer de hoogspanningsbatterij wordt opgeladen, wanneer de auto met de mobiele app communiceert, etc. Er wordt geen stroom aan de 12V-batterij onttrokken wanneer u een accessoire aangesloten laat.
als je dag en nacht het trajectcontrole circus inrijdt op de a4/a13/a10/a2/a12 dan snap je het wel. je kunt niet harder, dus gewoon de maximale eruit halenMagicTempest schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:00:
[...]
Misschien ben ik een beetje simpel hoor, maar waarom zou je het maximum opzoeken wat je qua overschrijding kan doen zonder een boete te krijgen? Jullie weten dat 3 km/h te hard rijden op een stuk van een uur je maximaal anderhalve minuut oplevert qua tijdswinst?
(Ik rij ook wel eens te hard, maar als ik CC gebruik zet ik hem niet bewust 3 km/h te hard zodat ik geen boetes krijg. CC gebruik ik meestal om relaxed te rijden, dan is juist iets langzamer dan vMax fijner in mijn ervaring)
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Precies... Dit doe ik ALtijd, maar moet je maar net willen.Artbij schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:57:
[...]
Zou het niet handig zijn als je gewoon een fatsoenlijke parkeerplek zoekt?
Ik heb ook ooit eens 5 schades in 1.5j aan de auto gehad achter elkaar zonder briefje..
Ga ik naar de supermarkt kies ik zo’n beetje de plek meest ver van de ingang. In de parkeergarage de hoogste etage of bij uitgang naast een dikke paal zodat er niemand direct naast kan etc..
Mijn vriendin kan er gek van worden!
[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 23-08-2019 13:22 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat is waarom ik zeg dat ik misschien een beetje simpel ben. Ik rij vrijwel dagelijks in trajectcontroles, maar zie nog steeds niet in waarom je de maximale overschrijding op zou zoeken. Het levert volgens mij niets op. Maar dit is verder offtopic en iedereen is natuurlijk vrij om daarmee om te gaan zoals hij/zij zelf wilSimply1337 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:04:
[...]
als je dag en nacht het trajectcontrole circus inrijdt op de a4/a13/a10/a2/a12 dan snap je het wel. je kunt niet harder, dus gewoon de maximale eruit halen
Beste mede-tweakers,
ben niet helemaal zeker of dit het juiste topic is maar anders hoor ik het wel.
ik volg Tesla en dit draadje al een tijdje en ben nu bijna zover om mijn spaarpot te legen en een model 3 aan te schaffen. Maar voor ik dat doe (hele beslissing toch) wilde ik even aan jullie voorleggen of mijn redenering klopt.
Situatie: aanschaf prive, 7000 km / jaar, rijd nu oude V40, kost alles bij elkaar ongeveer 300/maand.
Als ik een Model 3 standard plus de komende 10 jaar rijd, dan verwacht ik dat deze tegen die tijd met 70.000 km op de teller nog wel ongeveer 1/3 van de aanschafprijs waard is.
Verschil / 120 maanden = 277/mnd.
Daar komt dan nog bij de electra (7000 km * 180 Wh/km * 0.25 ct/kWh / 12) = 26 /mnd
Verzekering vond ik bij promovendum voor 60/mnd
Onderhoudskosten zijn niet goed bekend denk ik, maar ik lees veel mensen die 100.000 km zonder significante kosten hebben gereden, dus ik ga uit van 20 / mnd.
Kom ik op een totaal van 385. En voor een LR AWD op 470.
Ik ben geneigd voor de LR AWD te gaan omdat ik denk dat die over 10 jaar een hogere restwaarde zal hebben (ivm toegenomen gemiddelde accu-capaciteit van EVs).
Grote onzekerheid is nog of ik de auto en bergruimte groot genoeg vind voor de vakantie, dus volgende week maar even lang in de showroom en een proefritje plannen.
Klopt mijn berekening een beetje? Of sla ik de plank mis?
Dank voor het meedenken.
ik volg Tesla en dit draadje al een tijdje en ben nu bijna zover om mijn spaarpot te legen en een model 3 aan te schaffen. Maar voor ik dat doe (hele beslissing toch) wilde ik even aan jullie voorleggen of mijn redenering klopt.
Situatie: aanschaf prive, 7000 km / jaar, rijd nu oude V40, kost alles bij elkaar ongeveer 300/maand.
Als ik een Model 3 standard plus de komende 10 jaar rijd, dan verwacht ik dat deze tegen die tijd met 70.000 km op de teller nog wel ongeveer 1/3 van de aanschafprijs waard is.
Daar komt dan nog bij de electra (7000 km * 180 Wh/km * 0.25 ct/kWh / 12) = 26 /mnd
Onderhoudskosten zijn niet goed bekend denk ik, maar ik lees veel mensen die 100.000 km zonder significante kosten hebben gereden, dus ik ga uit van 20 / mnd.
Ik ben geneigd voor de LR AWD te gaan omdat ik denk dat die over 10 jaar een hogere restwaarde zal hebben (ivm toegenomen gemiddelde accu-capaciteit van EVs).
Grote onzekerheid is nog of ik de auto en bergruimte groot genoeg vind voor de vakantie, dus volgende week maar even lang in de showroom en een proefritje plannen.
Dank voor het meedenken.
Verwijderd
Over 10 jaar krijg je echt geen 20k meer voor ene Model 3.stat schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:28:
Beste mede-tweakers,
Dank voor het meedenken.
@stat Ik mis nog de wegenbelasting, die gaat de komende 10 jaar er wel aan komen ga ik vanuit
.
Daarnaast is 240 EUR onderhoud per jaar erg weinig, al is dat met een EV gewoon nog erg lastig in te schatten. Je kan sowieso van banden en (veel minder vaak dan normaal) remmerij kosten uit gaan.
Daarnaast is 240 EUR onderhoud per jaar erg weinig, al is dat met een EV gewoon nog erg lastig in te schatten. Je kan sowieso van banden en (veel minder vaak dan normaal) remmerij kosten uit gaan.
Dan kies je dus voor beperkt casco? Meestal wordt er bij nieuwe auto's toch all risk gekozen (of althans, dat zeggen de verzekeraars). Ik zit zelf ook nog te twijfelen, scheelt zomaar 50 euro per maand natuurlijk, en in de 8 jaar dat ik m'n huidige auto heb, heb ik ueberhaupt nog nooit gebruik hoeven maken van m'n verzekering.stat schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:28:
10 jaar zou ik helemaal afschrijven. Elke 1000 euro is mooi meegenomen.stat schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:28:
Beste mede-tweakers,
Dank voor het meedenken.
Je weet niet hoe de autowereld over 10 jaar uit ziet
Zelf denk ik dat de batterijen dat zoveel beter en goedkoper zijn dat je tussentijds kan swappen.
Werkt het goed, alsin niet je app hoeven openen, als de kabel erin zit en aan het laden is?KRASH schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:54:
[...]
Ik heb een losse kabel van ze met een tesla knop. Werkt prima icm de NewMotion laadpaal.
Als ik op de knop klik terwijl die aan het laden is ontgrendelt de kabel, wel alleen met de keyfob in de buurt.jpiscaer schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:00:
[...]
Werkt het goed, alsin niet je app hoeven openen, als de kabel erin zit en aan het laden is?
Met 7000km/jaar zou ik echt niet gaan voor de LR AWD.stat schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:28:
Beste mede-tweakers,
Dank voor het meedenken.
Koop beter de SR+, die ga je sowieso nog kunnen verkopen na 10 jaar, aangezien de batterijen van Tesla echt heel weinig verval kennen.
Ik heb deze ook maar dan in een losse type 2 kabel. Werkt perfect voor het openen van de laadpoort en inderdaad het ontgrendelen van de laadkabel.Inspired schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:42:
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Paar zaken die je moet overdenken/realiseren:stat schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:28:
Beste mede-tweakers,
Dank voor het meedenken.
- 30% resteredende nieuwwaarde na tien jaar is zeer de vraag. Het kan mogelijk uitkomen, maar ga uit van een stukje lager voor de zekerheid.
- tussen de regels te lezen ga je dus niet thuisladen maar bij palen in de wijk/parkeergarages of snelladers? Reken er op dat je dan wel iets meer dan 7000 * verbruik * kWh prijs moet doen omdat je ook verliezen zal hebben tijdens nachten e.d. niet aan de paal. Vermenigvuldig het met 10 tot 15% voor de zekerheid, zeker als je ook geregeld van Sentry gebruik wil maken. Ga je wel thuisladen dan komen de kosten van een laadstation en aansluiting er van er bij.
- verzeker all risc, zeker de eerste paar jaar. Of je moet niet geven om kleine schades als krasjes of deukjes gemaakt door onbekende derden. De kans op dat laatste is bij Tesla's ietsje groter dan bij traditionele middenklassers, ook al doe je zelf nog zo voorzichtig. Nieuwgierige omstanders, onvoorzichtige lui naast je in andere geparkeerde auto's en last but not least "EV/Tesla-haters" - die laatsten bestaan en risico daarop - hoe klein ook - bestaat echt als is het afhankelijk van buurt, tijdstip e.d. van parkeren.
- bergruimte in een Model 3 is opvallend ruim vergeleken met andere auto's met vergelijkbare omvang aan de buitenkant.
Het gaat niet om de tijdwinst, het gaat om 'track position'MagicTempest schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:00:
[...]
Misschien ben ik een beetje simpel hoor, maar waarom zou je het maximum opzoeken wat je qua overschrijding kan doen zonder een boete te krijgen? Jullie weten dat 3 km/h te hard rijden op een stuk van een uur je maximaal anderhalve minuut oplevert qua tijdswinst?
Heb je nagedacht om eventueel een 2e hands Model S te nemen? Nieuwe auto's verliezen altijd de meeste waarde in de eerste paar jaar. Een 2e hands model S kun je vanaf ongeveer 30k krijgen. Dat is 20k goedkoper dan een model 3 (basisprijs)stat schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:28:
Beste mede-tweakers,
Dank voor het meedenken.
Denk dat je voor 30k incl BTW niet heel veel gaat vinden.MagicTempest schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:31:
[...]
Heb je nagedacht om eventueel een 2e hands Model S te nemen? Nieuwe auto's verliezen altijd de meeste waarde in de eerste paar jaar. Een 2e hands model S kun je vanaf ongeveer 30k krijgen. Dat is 20k goedkoper dan een model 3 (basisprijs)
Geschatte Restwaarde SR+ na 5jaar: 14400 en de LR: 19000Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:37:
[...]
Over 10 jaar krijg je echt geen 20k meer voor ene Model 3.
(hier een Model 3 met een maximaal slottermijn van 14xxx via financial leaseconstructie op de zaak, dat is een soort lease-koop constructie. Er staat niet
Specifiek dat dit de verwachte restwaarde is maar het is wel gebruikelijk dit als maximaal slottermijn te gebruiken )
Na 10 jaar is je model 3 waarschijnlijk veel minder waard dan 1/3e nieuwprijs. De duurste model S/X zijn ook stukken goedkoper geworden. De enige kans die je hebt is dat “Full Self Driving” de waarde van de auto gaat verhogen, maar dat is koffiedik kijken en verder weg in de EU dan Elon Musk doet geloven.
[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 23-08-2019 14:53 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Vraag me ook af of over 5 jaar wanneer de gunstige bijtelling van dit moment in 1 klap voor alle nu zakelijk verkochtte/geleasde Model 3's afloopt (en de bijtelling dus in een klap enorm toeneemt) de verkoopwaarde veel verder laat zakken dan men normaal gesproken op basis van leeftijd, kilometerstand e.d. zou mogen verwachten.Stef87 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:49:
[...]
Geschatte Restwaarde SR+ na 5jaar: 14400 en de LR: 19000
(hier een Model 3 met een maximaal slottermijn van 14xxx via financial leaseconstructie op de zaak, dat is een soort lease-koop constructie)
Ik ook hoor, alleen is bovenstaand wel een stuk realistischer dan 10j en 1/3e nieuwprijs.arsimo schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:53:
[...]
Vraag me ook af of over 5 jaar wanneer de gunstige bijtelling van dit moment in 1 klap voor alle nu zakelijk verkochtte/geleasde Model 3's afloopt (en de bijtelling dus in een klap enorm toeneemt) de verkoopwaarde veel verder laat zakken dan men normaal gesproken op basis van leeftijd, kilometerstand e.d. zou mogen verwachten.
De restwaarde is dan ook mijn eigen risico omdat financial lease eigenlijk een soort lease-koop constructie is. Het slottermijn moet ik toch betalen, of die meer of minder waard is over 5 jaar maakt niet uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 23-08-2019 14:56 ]
Ik heb niet naar de btw gekeken, maar op verschillende sites zijn ze vanaf ongeveer 30 k te vinden. Misschien dat het wel even zoeken gaat zijn. Daarnaast verliezen auto's van 5 jaar niet meer zo heel snel hun waarde, vergeleken met nieuwe auto's.Inspired schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:36:
[...]
Denk dat je voor 30k incl BTW niet heel veel gaat vinden.
Dat klopt. Alleen heb je met de Model S bijna geen garantie meer op de goedkopere van huidig aanbod en het is een duurdere klasse.MagicTempest schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:56:
[...]
Ik heb niet naar de btw gekeken, maar op verschillende sites zijn ze vanaf ongeveer 30 k te vinden. Misschien dat het wel even zoeken gaat zijn. Daarnaast verliezen auto's van 5 jaar niet meer zo heel snel hun waarde, vergeleken met nieuwe auto's.
Er zijn best een aantal prijzige dingen die na garantie kapot kunnen gaan: LED strip koplamp, te weinig koeling en kost 1200€ omdat je niet los kan repareren. Gele rand in het scherm, aandrijfgeluiden. Zwaarder en dus hogere MRB, het onderstel zal ook eens wat nieuws willen hebben etc.
Model S zal een stuk comfortabeler rijden, maar over het algemeen zal onderhoud waarschijnlijk duurder zijn waardoor de S niet goedkoper hoeft te zijn (alles meegerekend)
De meeste oudere ssen hebben al redeljk wat reparaties ondergaan. Staat er nu ook een op mp die 444000km gereden heeft, maar al een nieuwe accupak en nieuwe motor gekregen heeft.
Ik zou geen 30 of 50k op het spel durven zetten en een tweedehands tesla zonder garantie durven kopen.
Ik zou geen 30 of 50k op het spel durven zetten en een tweedehands tesla zonder garantie durven kopen.
Met gestrekt been.
Privé zou ik zeker dit jaar geen Tesla Model 3 kopen. Gezien de populariteit vanwege de fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik is de prijs van de Model 3 aan de hoge kant als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met Duitsland. Daar zit zo'n 5 tot 6 duizend euro verschil in. En ja ik heb het verschil in BTW en de Duitse BaFa premie dan al verrekend. Ik verwacht echt dat de Model 3 volgend jaar qua prijs wat zal zakken als onder andere de Volkswagen ID.3 gaat concurreren met de SR+ en de Polestar 2 met de AWD uitvoering.stat schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:28:
Beste mede-tweakers,
Dank voor het meedenken.
hilarischCyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:02:
offtopic:
@Artbij Wat een super idee, dat ie daar zelf nog niet opgekomen is he! Als we jou toch niet hadden!
Misschien moet je hem ook nog wijzen op de mogelijkheid om parkeerverlichting te activeren zodat de auto nog beter opvalt.
maar inderdaad fietsen kunnen ze hier niet. Inmiddels heb ik nieuwe bestrating geleverd gekregen, de oprit wordt verbreed zodat we 2 auto's naast elkaar kunnen zetten (achter elkaar was nooit handig omdat mijn vrouw als eerste weg is en ik als laatste thuis)
week 36 komen ze bestraten..
en een andere parkeerplek is niet handig.. buitengebied dus je parkeert Of op eigen terrein, OF je staat ergens in de berm. we hebben geen parkeerplekken
dus vandaar, de oprit wordt 2x zo breed gemaakt.
[ Voor 13% gewijzigd door marcelnam op 23-08-2019 15:40 ]
Je slaat de plank inderdaad mis. Afschrijving is volstrekt onrealistisch. Ook met weinig kilometers zal je auto harder afschrijven, omdat er veel vernieuwing is in de markt en de prijzen voor EV's snel omlaag gaan.stat schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:28:
Beste mede-tweakers,
Onderhoudskosten van 240 euro per jaar zijn ook niet realistisch. Alleen aan banden ben je al meer kwijt. Daarbij is Tesla erg duur als je onderhoud hebt. Spareparts zijn zeer duur en uurtarief gaat ook over de 100 euro per uur. Verder mis je de MRB (komt echt wel op termijn).
Met 7.000km zou ik gewoon een kleine auto kopen (als je persé nieuw wilt rijden) en anders een leuke jong-gebruikte benzine auto. Dat gaat geheid veel goedkoper zijn. Een Tesla is leuk, maar voor dat geld kun je veel leukere dingen doen. Tesla is eigenlijk alleen interessant als je veel rijdt of als je zakelijk least. Anders gewoon niet doen...
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Precies dit... 7000km is zo weinig dan is het iig geen slimme investering en kan je beter een goedkopere occasion rijden. (Wij hebben recent een 41kWh Zoe verkocht met 112k km en 97% SoH op de accu voor 12.500€, kwam ik ook overal mee)BugBoy schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:38:
[...]
Je slaat de plank inderdaad mis. Afschrijving is volstrekt onrealistisch. Ook met weinig kilometers zal je auto harder afschrijven, omdat er veel vernieuwing is in de markt en de prijzen voor EV's snel omlaag gaan.
Onderhoudskosten van 240 euro per jaar zijn ook niet realistisch. Alleen aan banden ben je al meer kwijt. Daarbij is Tesla erg duur als je onderhoud hebt. Spareparts zijn zeer duur en uurtarief gaat ook over de 100 euro per uur. Verder mis je de MRB (komt echt wel op termijn).
Met 7.000km zou ik gewoon een kleine auto kopen (als je persé nieuw wilt rijden) en anders een leuke jong-gebruikte benzine auto. Dat gaat geheid veel goedkoper zijn. Een Tesla is leuk, maar voor dat geld kun je veel leukere dingen doen. Tesla is eigenlijk alleen interessant als je veel rijdt of als je zakelijk least. Anders gewoon niet doen...
Maar als het leuk vind zo’n model 3 en er graag eentje wilt, gewoon doen en laat er wat anders voor...?
Als je alleen naar het financiele plaatje kijkt zijn er nog wel een paar scenario's waarbij het aantrekkelijk is zoals aanschaffen in een bv en dan prive er mee rijden [is eigenlijk allergoedkoopste, nog aantrekkelijker dan zakelijk leasen als je het geld voor aanschaf in je bv hebt liggen en nergens ander voor nodig hebt op dat moment], maar in basis heb je gelijk.BugBoy schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:38:
[...]
Een Tesla is leuk, maar voor dat geld kun je veel leukere dingen doen. Tesla is eigenlijk alleen interessant als je veel rijdt of als je zakelijk least. Anders gewoon niet doen...
Er zijn echter ook andere overwegingen dan alleen het financiele plaatje. Liefhebberijen kosten nu eenmaal geld.
Op Autoweek hebben ze eindelijk ook en vergelijking gemaakt met de Model 3 en een BMW 330i.
https://www.autoweek.nl/a...e-dubbeltest/?jwsource=cl
Moet zeggen commentaar is verrassend positief.
[ Voor 24% gewijzigd door Japie81 op 23-08-2019 16:21 ]
2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak
Een model S is de minst afschijvende EV, en schrijft minder af dan de minst afschrijvende non-ev auto. Zo;n 31% in 3 jaar. (hoewel dit cijfers uit 2018 waren, en de UK).BugBoy schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:38:
[...]
Je slaat de plank inderdaad mis. Afschrijving is volstrekt onrealistisch. Ook met weinig kilometers zal je auto harder afschrijven, omdat er veel vernieuwing is in de markt en de prijzen voor EV's snel omlaag gaan.
Bronnetje: https://www.insurethegap....y-across-different-models
[ Voor 10% gewijzigd door killercow op 23-08-2019 16:33 . Reden: bron toegevoegd. ]
openkat.nl al gezien?
Inderdaad, verrassend positief.Japie81 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:14:
Op Autoweek hebben ze eindelijk ook en vergelijking gemaakt met de Model 3 en een BMW 330i.
[YouTube: BMW 330i vs. Tesla Model 3 Long Range - Autoweek Dubbeltest]
Grappig vond ik wel dat waar zij de BMW meer punten voor geven ik juist de Model 3 veel mooier vind, namelijk het interieur en de wijze van bediening. Maar goed, ik ben dan ook een IT-nerd en ik zou juist eerder op andere punten mogelijk de BMW puntjes hebben laten scoren.
Bedankt voor het delen. Had de BMW zelf qua rijeigenschappen wat hoger ingeschaald, blijkt onterecht.. Pluim voor Tesla. Interieur BMW is imo niet functioneler, wel met duidelijk mooiere materialen gemaakt. Dat is dan ook de enige plus. Kortom erg blij met de M3LRAWD.Japie81 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:14:
[YouTube: BMW 330i vs. Tesla Model 3 Long Range - Autoweek Dubbeltest]
Dat kan toch ook gewoon via het display?jpiscaer schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:00:
[...]
Werkt het goed, alsin niet je app hoeven openen, als de kabel erin zit en aan het laden is?
Hoef je de app niet voor te openen?
Feest!
Geen EAP meer in mijn account, maar aparte vermelding van Autopilot en FSD

Geen EAP meer in mijn account, maar aparte vermelding van Autopilot en FSD

Begin dit jaar was dit ook mijn keuze, een 3 of een 3 serie, en toen ook met beiden gereden. De 330i viel me idd ook wat tegen nadat ik daarvoor in de Tesla had gereden. Interieur is idd wat mooier in de BMW en de sportstoelen zitten ook echt beter, maar tegen een flinke meerprijs.E46RC51 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:51:
[...]
Bedankt voor het delen. Had de BMW zelf qua rijeigenschappen wat hoger ingeschaald, blijkt onterecht.. Pluim voor Tesla. Interieur BMW is imo niet functioneler, wel met duidelijk mooiere materialen gemaakt. Dat is dan ook de enige plus. Kortom erg blij met de M3LRAWD.
De 3 serie wordt trouwens ook heel snel duurder dan de Model 3 als je even de optielijst erbij pakt, M-Sport pakket, sportstoelen, premium sound, mooiere wielen, leren bekleding, etc. En dan nog de benzine kosten ipv stroom, veel hogere onderhoudskosten en wegenbelasting, maakt de 3 serie echt een stuk duurder!
Kortom, nog steeds blij met mijn keuze voor de LR AWD Model 3
Die vergelijking voor de leaserijders is alleen interessant als je een kale BMW3 vergelijkt met een Tesla. Als je de BMW gaat aankleden kom je echt al heel snel uit op bedragen waar je met de bijtelling makkelijk 250-300 euro netto meer gaat betalen....En het leasebedrag schiet ook omhoog (incl brandstof).
Ik snap al die vergelijkingen gewoon niet echt. Naja een beetje dan als je puur gaat kijken naar de waarde van de auto (wat ook niet onlogisch hoeft te zijn als je hem nieuw als particulier aanschaft, maarja wie doet dat nou....). En ja een BMW3 serie van 60k is ook gewoon een mooie bak. Net zoals een Mercedes CLA en Audi A3. Voor de prijsbewuste leaserijder echter geen vergelijking.
Heb ook zelf voor de CLA gekeken. Echt een hele mooie goede auto. Maar wel 250 euro netto in de maand goedkoper terwijl de auto zelf zo'n 15k goedkoper is.
Ik snap al die vergelijkingen gewoon niet echt. Naja een beetje dan als je puur gaat kijken naar de waarde van de auto (wat ook niet onlogisch hoeft te zijn als je hem nieuw als particulier aanschaft, maarja wie doet dat nou....). En ja een BMW3 serie van 60k is ook gewoon een mooie bak. Net zoals een Mercedes CLA en Audi A3. Voor de prijsbewuste leaserijder echter geen vergelijking.
Heb ook zelf voor de CLA gekeken. Echt een hele mooie goede auto. Maar wel 250 euro netto in de maand goedkoper terwijl de auto zelf zo'n 15k goedkoper is.
[ Voor 14% gewijzigd door thewizard2006 op 23-08-2019 18:33 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
De software van de bmw is natuurlijk een lachertje. Traag en gesproken instructies werken nooit lekker. Van software integratie hebben onze Duitse vrienden nooit kaas van gegeten. Hun kracht is de maak industrie en niet high tech software voor consumenten. Laat staan entertainment. Netflix en YT met de standaard immersive sound. Bring it onarsimo schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:32:
[...]
Inderdaad, verrassend positief.
Grappig vond ik wel dat waar zij de BMW meer punten voor geven ik juist de Model 3 veel mooier vind, namelijk het interieur en de wijze van bediening. Maar goed, ik ben dan ook een IT-nerd en ik zou juist eerder op andere punten mogelijk de BMW puntjes hebben laten scoren.
[ Voor 5% gewijzigd door lighting_ op 23-08-2019 18:42 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.