Het grote Tesla topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 138 Laatste
Acties:
  • 633.853 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco2152
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik ben op zoek naar een goede verzekering voor mijn aanstaande M3, voorlopig denk ik aan Carmeleon. Hier krijg ik de vraag of ik pechhulp (NL en/of buitenland) erbij wil verzekeren. Hoeveel zin heeft dit? Ik zie in de handleiding dat Tesla een eigen pechhulp heeft die je gedurende de garantieperiode om hulp kan vragen. Graag hoor ik wat jullie aanraden en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie0412
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-12-2023
Dubbel post

[ Voor 93% gewijzigd door Herbie0412 op 06-11-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie0412
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-12-2023
Boterham71 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:03:
Kent iemand een mooie (passende) stoelbeschermer voor een familyfix (maxi cosi)?
Die van maxi cosi zelf. Dik materiaal, iets van 30 per stuk. Heb er drie, 2 kids en een ruwharige dwergteckel. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:55:
[...]

Tja, eigenlijk is het helemaal niet de bedoeling dat je kinderen achterlaat in de auto. Volgens mij gaat het alarm er ook niet op als je de climate control aan houd, maar beter gewoon dogmode zodat bijstanders ook niet in paniek raken en ramen gaan intikken.
Met 36 graden is het anders dan nu met 10 graden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

marco2152 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:05:
Ik ben op zoek naar een goede verzekering voor mijn aanstaande M3, voorlopig denk ik aan Carmeleon. Hier krijg ik de vraag of ik pechhulp (NL en/of buitenland) erbij wil verzekeren. Hoeveel zin heeft dit? Ik zie in de handleiding dat Tesla een eigen pechhulp heeft die je gedurende de garantieperiode om hulp kan vragen. Graag hoor ik wat jullie aanraden en waarom.
Hangt er vanaf wat er onder pechhulp valt. Bij problemen aan de auto zelf, lost Tesla het wel op. Maar stel dat je een lekke band rijdt, dan krijg je een forse factuur van Tesla als ze langskomen.

De vraag is natuurlijk ook wat de pechhulp extra kost (en of dus zaken als lekker banden, kapotte ramen, e.d. eronder vallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardC79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
J_Appelstroop schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:56:
[...]

Dank je. De lader zit in de meterkast op een 3 fase groep. Ik kon hem alleen tot vandaag niet gebruiken. Voor de zekerheid even de kap eraf gehaald om te checken of de 3 fasen ook wel zijn aangesloten op de groepen en dit is inderdaad het geval. Het enige dat ik kan bedenken is dat er in de lader zelf, al dan niet softwarematig, iets niet goed zit.
Kan zijn dat men dit software matig moet omzetten.
Was bij mijn laadpaal wel het geval.
Mijn laadpaal was aangesloten maar mijn hoofdaansluiting moest daarna nog naar 3-fase worden aangepast.
Nadat de netbeheerder dat had gedaan heb ik even moeten bellen en hebben ze de laadpaal softwarematig op afstand van 1-fase naar 3 fase gezet. Mijn laadsnelheid fluctueerd (ivm loadbalancing) nu voornamelijk tussen de 50 en 70 km/h dus ik vermoed dat dit wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardC79
Hunkaroglu schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:21:
[quote]revolution-nl schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:09:
Problemen met Spotify kan je onderweg eenvoudig op lossen door caraoke te starten en terug te switchen naar Spotify

[...]

Ja, maar helaas gaat hij niet verder waar je was gebleven, dus opnieuw zoeken. Werkt niet fijn.

Ik gebruik voornamelijk Tune-in en werkt best goed.
Thanks voor de Tip. Gisteren weer issues gehad met spotify, even switchen naar TuneIn en dan weer terug naar spotify lost inderdaad het probleem op. Het blijft wel een irritatiefactor dat spotify het vaak niet doet. Maar met deze oplossing kun je er redelijk omheen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-03 11:12
Wat is de manier om bug reports in te dienen? Is er ook een manier om dit via de e-mail te doen?
Heeft iemand ook weleens gehoord wat ze met de rijdende ingesproken bugreports doen?

Heb gemerkt dat de auto thuis slecht in slaap valt. Mogelijk komt dat omdat er toch een BT verbinding blijft bestaan op de achtergrond? Auto staat naast mijn huis en blijft regelmatig in de BT verbinding

Thuis van idle naar slaap duurt ongeveer 2h ( drain 0.5Kwh) Kan zomaar oplopen naar 2 kwh per dag bij kleine stukjes rijden.Op andere lokatie dan bij mij thuis van idle naar slaap binnen 15 minuten.

Gisterenavond eens getest door van beide toestellen de BT uit te zetten en binnen 15 minuten slaapt de auto

BT op samsung S8 en Iphone 6s.
Testen met teslafi geven duidelijk verschil aan. Hoe zit dit bij jullie?

[ Voor 13% gewijzigd door Joe Dancen op 07-11-2019 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
Mh, ik merk dat er best snel condens in de achterlichten vormt. Is dat normaal...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe Dancen
Mday schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:52:
Mh, ik merk dat er best snel condens in de achterlichten vormt. Is dat normaal...?
Schijnt een soort overdruk ventiel achter te zitten, kan zijn dat die niet goed werkt. Bij mijn LR 9-2019 geen last van.Afspraak plannen met een Tesla ranger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Joe Dancen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:58:
[...]

Schijnt een soort overdruk ventiel achter te zitten, kan zijn dat die niet goed werkt. Bij mijn LR 9-2019 geen last van.Afspraak plannen met een Tesla ranger?
Vreemd. Heb dezelfde maand en wagen. Hoe maak je zo'n afspraak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe Dancen
Mday schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:59:
[...]

Vreemd. Heb dezelfde maand en wagen. Hoe maak je zo'n afspraak?
Via de app....afspraak inplannen met duidelijk klacht omschreven. Moet je of naar een SEC of er komt een ranger. Bij aflevering had ik ook een klein beetje condens. Men vertelde toen dat dit kwam door luchtdrukverschillen tijdens transport en dat er een soort ventiel achter zit. Zag meerdere m3's staan in Amsterdam met condens. Sommige heel veel, andere bijna niets. Bij mij trok het weg binnen een paar dagen. Veel condens lijkt me niet normaal. Kan je een foto posten?

[ Voor 38% gewijzigd door Joe Dancen op 07-11-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
J_Appelstroop schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:58:
Vraagje: ik heb sinds vandaag een verzwaring van de hoofdaansluiting gehad naar 3x25A waardoor ik eindelijk mijn EVbox Homeline kan gebruiken voor mijn M3 SR+. Ik zie echter dat hij maar met 24km/u laadt. 220v en 16A. Ik kan echter niet zien hoeveel fasen en dus hoeveel KW. Weet iemand hoe ik kan zien hoe veel KW hij ter beschikking heeft?
Als je 3 fase heb zie je dat in je scherm met een klein rondje met een 3 er in. en die snelheid lijkt op 16A 1 fase opladen. heb je ooit wel 3 fase kunnen laden (openbare paal) zo ja dan is het je evbox / hoe hij aansloten is. Heb je een kwh meter aangesloten? Daar kan je zien welke fase gebruikt word en hoe hij afneemt.

Je kan je ev box even open maken om de instelling te bekijken (bij de telsa paal zet je hem op een bepaalde stand om de ampere in te stelen. Misschien moet hij nog op 3 fase gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosma
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-07 18:54
Ik heb regelmatig dat de deurvergrendeling niet open gaat als ik de app of de telefoon een tijdje niet gebruikt heb. Als ik vervolgens op een van de knoppen druk van de telefoon (volume/ontgrendel) werkt het wel weer. Ik hoef dus niet de telefoon te ontgrendelen en of de Tesla app te openen. Betreft een iPhone 7 met de laatste iOS versie. Herkenbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:51
Mday schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:52:
Ik heb dit ook, vooral na een stuk rijden.

Heb dit bij een mobiele service afspraak aangegeven, die zei dat het nog wel binnen de norm viel, maar dat als ik het gefixt wilde hebben ik langs een service center moest.

Als iemand een doe het zelf fix voor heeft hoor ik het graag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ja omdat ze gebruikmaken van led verlichting is dit helaas normaal (deze worden niet warm dus geen verdamping dus lastig met vocht er uit)

Misschien een haardroger er op zetten als je het echt weg wilt hebben. Maar het is ook zo weer terug omdat ze gewoon open staan met de buiten lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Had ik met mijn vorige auto met led achterlichten ook. Kan geen kwaad werd toen gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Gisteren een ritje gemaakt met Arsimo (waarvoor nogmaals dank) om te kijken of zijn stuur ook zo trilt als mijn stuur. Geconstateerd dat ik wel een lichte trilling voelde maar niet zo sterk als in mijn auto. Het grootste verschil is dat ik 19inch wielen heb. Wellicht worden daardoor de trillingen versterkt?
Ik ben nog steeds van mening dat de trilling die ik voel teveel is voor de auto. In vergelijking bijv met mijn vorige auto is mij dit dus nooit opgevallen (omdat het er waarschijnlijk niet in zat, die trilling).
Auto is er ook al 2x voor bij de Tesla garage geweest en die zeggen het te hebben opgelost. Dus tja, nu maar eens gaan bedenken hoe en wat.
Zijn er andere met 19inch velgen die een vrij sterke trilling in het stuur ervaren bij snelheden van 110-120 en harder? Zowel met als zonder AP.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
thewizard2006 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:09:
Gisteren een ritje gemaakt met Arsimo (waarvoor nogmaals dank) om te kijken of zijn stuur ook zo trilt als mijn stuur. Geconstateerd dat ik wel een lichte trilling voelde maar niet zo sterk als in mijn auto. Het grootste verschil is dat ik 19inch wielen heb. Wellicht worden daardoor de trillingen versterkt?
Ik ben nog steeds van mening dat de trilling die ik voel teveel is voor de auto. In vergelijking bijv met mijn vorige auto is mij dit dus nooit opgevallen (omdat het er waarschijnlijk niet in zat, die trilling).
Auto is er ook al 2x voor bij de Tesla garage geweest en die zeggen het te hebben opgelost. Dus tja, nu maar eens gaan bedenken hoe en wat.
Zijn er andere met 19inch velgen die een vrij sterke trilling in het stuur ervaren bij snelheden van 110-120 en harder? Zowel met als zonder AP.
Ik heb het nog niet gemerkt. 19". Ik zal er morgen eens extra op letten als ik weer op de snelweg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
Ik heb 18", ik ervaar geen enkele vorm van trilling...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katseviool
  • Laatst online: 18-09 15:41
Met 20" heb ik ook geen trilling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Begreep dat leasemaatschappij Arval de SuC kosten inmiddels achter de schermen met Tesla kan verrekenen, dus geen eigen credit card en declaraties meer nodig. Zijn er meer LMs die zo'n koppeling al voor elkaar hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-11-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
Bosma schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:08:
Ik heb regelmatig dat de deurvergrendeling niet open gaat als ik de app of de telefoon een tijdje niet gebruikt heb. Als ik vervolgens op een van de knoppen druk van de telefoon (volume/ontgrendel) werkt het wel weer. Ik hoef dus niet de telefoon te ontgrendelen en of de Tesla app te openen. Betreft een iPhone 7 met de laatste iOS versie. Herkenbaar?
Hier ook...Samsung S8 en iphone 6S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 20:46
Mijn Model 3 is geleverd met Software 2019.27.103 (Versie 9). Ik heb hem (al) 2 dagen aan de Wifi (en met hotspot telefoon) zonder succes. Gewoon nog even een tijdje aankijken?

Daarnaast werkt de voice besturing bij geen enkele keer. Het heeft ook nog geen enkele keer gewerkt. Ik krijg telkens de fout 'Probeer het later nog eens' (of iets in die trant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardC79
Recci schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:39:
Mijn Model 3 is geleverd met Software 2019.27.103 (Versie 9). Ik heb hem (al) 2 dagen aan de Wifi (en met hotspot telefoon) zonder succes. Gewoon nog even een tijdje aankijken?

Daarnaast werkt de voice besturing bij geen enkele keer. Het heeft ook nog geen enkele keer gewerkt. Ik krijg telkens de fout 'Probeer het later nog eens' (of iets in die trant)
Hier exact hetzelfde. Heb de software update setting reeds op Geavanceerd gezet maar totaal geen resultaat nog. Dit terwijl de auto voor de deur met de wifi is verbonden welke prima werkt en er volgens mij wel updates zouden moeten zijn voor mijn M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen

heb weleens gehoord dat een afspraak inplannen met de opmerking "software update loopt erg achter" de oplossing kan zijn . En dan ook de andere gerelateerde klachten noemen.
Kunnen dan eea pushen naar de meest recente algemene versie. Kies een sec waar het niet zo druk is (groningen of zo) :)

Denk dat dit alleen gaat werken als je echt achterloopt. Vragen om 36.1 gaat niet werken :+

[ Voor 9% gewijzigd door Joe Dancen op 07-11-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
Verwijderd schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:50:
[...]

Ik had ook een LR besteld. Na zelf bellen met Tesla kreeg ik iemand aan de lijn die zei dat ze precies mijn configuratie hadden staan, maar wel een klein verschil. Of ik het erg vond als het een base performance was ipv een gewone LR :P Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken. Ik heb de upgrade dus 'gratis' gekregen.
What Is A Sleeper Or Stealth Tesla Model 3 Performance? https://cleantechnica.com...esla-model-3-performance/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Laatst online: 10-09-2024
Toelichting nog van mijn kant t.a.v. van ons experimentje.

Ik begreep eindelijk wat de thewizard2006 bedoelde.

Aan de onderkant van het stuur was bij 120+ km.uur een (naar mijn perceptie) heel lichte trilling te voelen, echter aan de bovenkant van het stuur voelde ik die niet. Omdat ik in regel rij met mijn handen in 10-over-10 (of 10-voor-2 als je wil) en af en toe in kwart-over-negen/kwart-voor-drie maar nooit onderaan het stuur was het me nooit opgevallen. Toen thewizard2006 even met mijn Model 3 reed wees hij er op wat hij voelde en voelde ik het ook - al was het dan zoals hij schreef in lichtere vorm dan in zijn auto. Later heb ik nog even alleen gereden om het te reproduceren en dat lukte.

Mijn wielen zijn nog zoals afgeleverd in Tilburg drie maanden terug, alleen de bandenspanning heb ik twee keer gecorrigeerd, waarbij alle wielen zo goed mogelijk gelijke spanning. Hoe goed Tesla in Tilburg de uitlijning van de wielen en banden e.d. doet weet ik niet - ik hoop goed. Eind vd maand gaan er andere nieuwe banden voor de winter op en worden voor de zekerheid de wielen ook uitgelijnd. Ben benieuwd of dan aan de onderkant van het stuur nog iets te voelen valt. Vooralsnog vind ik het niet storend en voelt het voor mij zoals het hoort.

Maar thewizard2006 ervaart het als storend - en dat kan ik me voorstellen als hij het in zijn auto sterker ervaart. Of 18 vs 19 inch uitmaakt was een speculatie gisteravond, maar geen idee of er andere redenen kunnen zijn. Ik blijf nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ik heb begin december een afspraak voor winterbanden. Benieuwd of ik dan verschil ga ervaren. Dus dat is nog wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 15:38
Iemand die dit gekocht/gedurfd heeft? Een 5m 3fase kabel (Type2) voor 132 euro.. bij Amazon 279,-

https://nl.aliexpress.com...1602_1,searchweb201603_52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
Boterham71 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:56:
Iemand die dit gekocht/gedurfd heeft? Een 5m 3fase kabel (Type2) voor 132 euro.. bij Amazon 279,-

Ik ben echt wel fan van Mr. Ali maar dit soort dingen zou ik niet gokken. Misschien prima spullen maar om daar nu 3 fase 32A door te trappen naar je auto? Maar wie weet is het gewoon prima spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Joe Dancen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:01:
[...]

Ik ben echt wel fan van Mr. Ali maar dit soort dingen zou ik niet gokken. Misschien prima spullen maar om daar nu 3 fase 32A door te trappen naar je auto? Maar wie weet is het gewoon prima spul?
Daarom vraag ik naar of iemand anders dapperder was dan ik.. :) En wat zijn ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelus1753
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 11:21
RichardC79 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:44:
[...]

Hier exact hetzelfde. Heb de software update setting reeds op Geavanceerd gezet maar totaal geen resultaat nog. Dit terwijl de auto voor de deur met de wifi is verbonden welke prima werkt en er volgens mij wel updates zouden moeten zijn voor mijn M3.
Ik heb last van een 'hangende update' gehad; Je kan support bellen en dan pushen ze de update opnieuw. Misschien kunnen ze voor jullie ook een oude update pushen?
Je lijkt 2 updates achter te lopen, maar support vertelde mij dat dit in 1x geupdate wordt. Dus misschien lost het zich vanzelf op wanneer de volgende update gepushed wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:28
Boterham71 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:56:

Ik zou huiverig zijn. En 5m is te kort, op sommige plekken - vooral bij parallelle parkeerplekken met de paal aan de rectetrvoorkant - red je niet om om je auto heen te komen. Ik heb er een van 6m en dan lukt het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:58
Het heeft wel 5 sterren als rating! Maar ik zou het niet doen ivm schade, veiligheid en geen verzekeringsuitkering(?) Je betaalt ook invoerrechten
Joe Dancen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:01:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
DaCoTa schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:29:
[...]

Ik zou huiverig zijn. En 5m is te kort, op sommige plekken - vooral bij parallelle parkeerplekken met de paal aan de rectetrvoorkant - red je niet om om je auto heen te komen. Ik heb er een van 6m en dan lukt het net.
Daar ben ik dus ook bang voor... met mijn M3 kabel van 2.5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:58
Hebben jullie trouwens een ANWB wegenwacht abonnement afgesloten? Ik heb nog een abonnement lopen, maar dan voor mijn BMW en Peugeot. Er zijn veel omstandigheden dat het niet worden gedekt:

www.tesla.com/sites/defau...-assistance-policy-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Zensu schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:52:
Hebben jullie trouwens een ANWB wegenwacht abonnement afgesloten? Ik heb nog een abonnement lopen, maar dan voor mijn BMW en Peugeot. Er zijn veel omstandigheden dat het niet worden gedekt:

Dan lijkt me RoadGuard nuttiger voor die enkele keer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recci
[...]

Ik heb gebeld, ik had inderdaad een hele oude firmware die ze niet automatisch konden updaten. Het inplannen van een service afspraak is niet nodig, hij heeft het engineering team gevraagd de update naar mij door te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardC79
Recci schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:14:
[...]

Ik heb gebeld, ik had inderdaad een hele oude firmware die ze niet automatisch konden updaten. Het inplannen van een service afspraak is niet nodig, hij heeft het engineering team gevraagd de update naar mij door te zetten.
Thanks dan zal ik dat ook eens gaan doen binnenkort want zit op exact diezelfde firmware. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardC79
Zensu schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:42:
Het heeft wel 5 sterren als rating! Maar ik zou het niet doen ivm schade, veiligheid en geen verzekeringsuitkering(?) Je betaalt ook invoerrechten
[...]
Die kabel ziet er exact zo uit als de type 2 kabel die vroeger bij de model S werd meegeleverd.
Ik heb zelf ook nog zo'n kabel maar dan van 8 meter. Daar laad ik mijn model 3 thuis mee op tegenwoordig. (16A 3-fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1990
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:50
Ik mag maandag mijn Tesla ophalen, maar heb een vraag. Kun je vanaf de nieuwe update de SR+ nu ook updaten zonder Wifi? Dus over het netwerk van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
j1990 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:32:
Ik mag maandag mijn Tesla ophalen, maar heb een vraag. Kun je vanaf de nieuwe update de SR+ nu ook updaten zonder Wifi? Dus over het netwerk van de auto?
Volgens mij niet. Gewoon hotspot maken van je telefoon?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recci
j1990 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:32:
Mij werd zojuist verteld dat ik de notificatie van een update over LTE krijg, maar de update over Wifi moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 17:10

DeFeCt

je wéét toch

Recci schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:35:
[...]

Mij werd zojuist verteld dat ik de notificatie van een update over LTE krijg, maar de update over Wifi moet doen.
Dat is ook mijn ervaring.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Zensu schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:52:

Lekker vertaald ok - "Aanhanger trekken" moet "Afslepen" zijn (Towing)?

Ik vind de uitsluitingen nog wel meevallen maar vraag me wel ernstig af wat het service level (response tijden etc. in het geval er iemand moet komen) gaat zijn.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1990
Dank mensen voor het snelle antwoord. Ik moet namelijk openbaar parkeren en het is de vraag of mijn Wifi zo ver reikt :D
Anders wordt het inderdaad gewoon een hotspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

j1990 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:45:
Dank mensen voor het snelle antwoord. Ik moet namelijk openbaar parkeren en het is de vraag of mijn Wifi zo ver reikt :D
Anders wordt het inderdaad gewoon een hotspot.
Ik parkeer ook openbaar en de wifi ontvanger in de M3 vind ik persoonlijk niet super, zelfs naast mijn huis pakt hij het signaal niet. Tot nu toe twee updates via de hotspot binnen gehaald en dat werkt prima

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1990
DeFeCt schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:08:
[...]

Ik parkeer ook openbaar en de wifi ontvanger in de M3 vind ik persoonlijk niet super, zelfs naast mijn huis pakt hij het signaal niet. Tot nu toe twee updates via de hotspot binnen gehaald en dat werkt prima
Ok. Dat wordt een kwestie van uitproberen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
RichardC79 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:27:
[...]

Die kabel ziet er exact zo uit als de type 2 kabel die vroeger bij de model S werd meegeleverd.
Ik heb zelf ook nog zo'n kabel maar dan van 8 meter. Daar laad ik mijn model 3 thuis mee op tegenwoordig. (16A 3-fase)
Heb je een link toevallig?

Ik wil juist een kabel bestellen omdat de ene een kabel van 4m krijgt en de ander een kabel van 2.5m.

5 Meter is voor mij denk ik wel genoeg, omdat de publieke laders voor mijn huis direct aan een parkeervak staan, maar als prijsverschil met 8 meter klein is dan is dat een overweging waard natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco2152
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-11-2024
PWM schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:17:
[...]
Hangt er vanaf wat er onder pechhulp valt. Bij problemen aan de auto zelf, lost Tesla het wel op. Maar stel dat je een lekke band rijdt, dan krijg je een forse factuur van Tesla als ze langskomen.

De vraag is natuurlijk ook wat de pechhulp extra kost (en of dus zaken als lekker banden, kapotte ramen, e.d. eronder vallen).
Heb gekozen inclusief pechhulp, was uiteindelijk niet heel veel extra p.mnd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Uitsluitsel met 100% en mijn eigen laatste bericht over de missende mistlampen (Voor) op de Model SR+ want de vestigingsmanager van Tesla heeft dit uitgezocht.

Het heeft inderdaad wel t/m 28-7 op de NL Tesla website gestaan dat mistlampen bij de SR+ uitvoering aanwezig waren, in tegenstelling tot de 3-7 die men via eerder een intern document aan mij hebben laten zien en presenteerde als de waarheid bij service.

Zelf heb ik pas betaald of definitief besteld op 30/31e maar eigenlijk net nog op de 28e al besloten en mijn configuratie/uitvoering al vast gezet of gekozen, helaas is het dus net op de 29/30e veranderd toen ik definitief had besteld.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
thewizard2006 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:56:
Ik heb begin december een afspraak voor winterbanden. Benieuwd of ik dan verschil ga ervaren. Dus dat is nog wel interessant.
Ik heb toevallig vanochtend mijn winterbanden laten monteren (Michelins van het 1 of ander) en nu valt me pas op dat ik dus met de zomerbanden wel een hele lichte trilling had (want nu is het net iets rustiger).
Ik heb overigens de 18", maar wellicht zit er toch iets balanceer verschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Zensu schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:42:
[...]
Ook fan van Ali, maar ik trek de grens als er een stekker aan zit. Wordt een lastige discussie met de verzekering als je spul zonder CE keurmerken e.d. gebruikt......
Dit nu bedenkende heb ik wel mijn eigen regel overtreden door een wireless charger te bestellen voor de M3...maar dat is laag voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:14
Stef87 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:22:
Uitsluitsel met 100% en mijn eigen laatste bericht over de missende mistlampen op de Model SR+ want de vestigingsmanager van Tesla heeft dit uitgezocht.

Het heeft inderdaad wel t/m 28-7 op de NL Tesla website gestaan dat mistlampen bij de SR+ uitvoering aanwezig waren, in tegenstelling tot de 3-7 die men via eerder een intern document aan mij hebben laten zien en presenteerde als de waarheid bij service.

Zelf heb ik pas betaald of definitief besteld op 30/31e maar eigenlijk net nog op de 28e al besloten en mijn configuratie/uitvoering al vast gezet of gekozen, helaas is het dus net op de 29/30e veranderd toen ik definitief had besteld.
Staat de optie om ze aan te zetten (voor + achter) wel in het menu, bij mij wel namelijk... Mijn SR+ is op 6-6 besteld en heeft ook geen mistlampen volgens mij. Het lijkt erop dat ik de bekende zwarte plaatjes heb ipv de mistlampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3sfVf0saJwYYjRiuy6gKKwdA/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
  • Laatst online: 14-05-2024
DuikKees schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:27:
[...]

Ook fan van Ali, maar ik trek de grens als er een stekker aan zit. Wordt een lastige discussie met de verzekering als je spul zonder CE keurmerken e.d. gebruikt......
Dit nu bedenkende heb ik wel mijn eigen regel overtreden door een wireless charger te bestellen voor de M3...maar dat is laag voltage.
Same hier.. Ik heb ooit eens een verwarm vestje gekocht voor op de motor waar ik al rijdend aan de stekker heb getrokken omdat deze op een bepaald punt toch wel heel warm werd (mn tshirt was op een plek zwart..). Nu overigens een verwarm vest (USB) dat erg goed werkt op de motor (mijn vriendin rijdt helaas het overgrote deel met de Model 3 doordeweeks.. :X)

Maar ik denk dat je bij Ali sowieso geluk moet hebben of je een goed product ontvangt of niet, maar met stroom is het toch net even wat spannender..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:15
iMick schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:33:
[...]

Staat de optie om ze aan te zetten (voor + achter) wel in het menu, bij mij wel namelijk... Mijn SR+ is op 6-6 besteld en heeft ook geen mistlampen volgens mij. Het lijkt erop dat ik de bekende zwarte plaatjes heb ipv de mistlampen.

[Afbeelding]
Wanneer is je Model 3 geleverd?
Mijne SR+ heb ik 23 mei besteld, is 26 juni geleverd en heeft mistlampen voor.

[ Voor 7% gewijzigd door DigiDaan op 07-11-2019 15:52 . Reden: Mijn bestel/leverdata erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:14
DigiDaan schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:49:
[...]

Wanneer is je Model 3 geleverd?
9 september. Maar volgens de Tesla Support (chat) heeft mijn Model 3 wel de mistlampen, maar ik heb gewoon een zwart afdekplaatje... Gelukkig staat er eind december nog een afspraak bij het service center, ben benieuwd wat ze kunnen doen. Ik kan ze via het scherm wel aan/uit zetten namelijk.

"I can see that they are installed in your vehicle"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie81
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-02 16:24
Waarschijnlijk net als iedereen op dit forum ben ik altijd reuze nieuwsgierig wanneer er een nieuwe software variant wordt aangekondigd en de uitrol start.
Maar heb het idee dat de versie 2019.36.1 een snelle update gaat krijgen in een .2 variant ofzo. Want de uitrol is helemaal stil komen te liggen zie ik op https://teslafi.com/firmware/

Of is er al meer nieuws dat deze variant niet helemaal ok is?

2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
Ik had iets gelezen over een bug in de nieuwe single pedal driving mode, dat hij op een helling niet de goede kant op gaat. Lijkt me reden genoeg om hem niet verder uit te rollen :-)

[ Voor 4% gewijzigd door DaCoTa op 07-11-2019 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:24
[...]

Wat ook wel eens helpt is een softreset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
Khayma schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:27:
[...]

[...]

Wat ook wel eens helpt is een softreset.
Niet geschoten is altijd mis. Zal het straks even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Recci schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:45:
[...]

Niet geschoten is altijd mis. Zal het straks even doen.
Dat hielp bij mij toen wel. Kreeg hem maar niet binnen en toen soft reset uitgevoerd en tada! Er staat een update voor je klaar gaf hij aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recci
Khayma schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:50:
[...]

Dat hielp bij mij toen wel. Kreeg hem maar niet binnen en toen soft reset uitgevoerd en tada! Er staat een update voor je klaar gaf hij aan.
Beide stuurwiel knopjes ingedrukt houden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Recci schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:51:
[...]

Yes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeFeCt schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:08:
[...]

Waar zie je dan dat er een update is? Of zet je hem elke dag op de hotspot om eventueel toevallig een update binnen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:58:
[...]

Waar zie je dan dat er een update is? Of zet je hem elke dag op de hotspot om eventueel toevallig een update binnen te krijgen?
When a software update arrives, owners are alerted that an update is ready from the car and is also on their phones.

https://cleantechnica.com...tware-update-tips-tricks/

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Kan een update (theoretisch) trouwens over bluetooth? Zou wel zo handig zijn als je de update bijv op je telefoon via de wifi de update kan binnenhalen en zodra je BT verbinding hebt met je auto dat deze hem overneemt. Geen gedoe meer met wifi punten en hotspots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arsimo
thewizard2006 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:34:
Kan een update (theoretisch) trouwens over bluetooth? Zou wel zo handig zijn als je de update bijv op je telefoon via de wifi de update kan binnenhalen en zodra je BT verbinding hebt met je auto dat deze hem overneemt. Geen gedoe meer met wifi punten en hotspots.
Theoretisch is alles te maken, maar is nu niet mogelijk.

Overigens zou ik het dan praktischer vinden om een update te kunnen downloaden via je Tesla account op een pc en dan op een USB-stick te plaatsen. USB stick in de auto even insteken en dat de auto automatisch de update gaat installeren. Is wel een extra handeling, maar veel stabieler, volkomen safe te maken en installeert en download veel en veel sneller dan via het trage bluetooth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik had vandaag voor het eerst iets soortgelijks rond de ring Utrecht @ 120-125 km/uur, maar ging er van uit dat dat oneffenheden in de weg waren. Je ziet dat bepaalde machines bij het aanleggen van de weg niet alles 100% vlak leggen over vele meters gezien, maar dat je met deze snelheid misschien precies de pieken en dalen meepakt van de wegstructuur. Hier ook 19" velgen.

Ik rij daar overigens vaker en tot nu toe heb ik er geen last van gehad, maar dat was altijd met 2.8 bar en vandaag voor het eerst met 3.2-3.3 bar, dat speelt natuurlijk ook wel mee.

Ik vond het overigens niet abnormaal, maar misschien is het anders dan bij jou, daarvoor zou ik ook een ritje in jouw auto moeten maken :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

arsimo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:42:
[...]
USB stick in de auto even insteken en dat de auto automatisch de update gaat installeren. Is wel een extra handeling, maar veel stabieler, volkomen safe te maken en installeert en download veel en veel sneller dan via het trage bluetooth.
Ha. Volkomen safe combineren met USB in één zin. Ha.

Zelfs met een volledige hash-check zou ik dat nog niet durven aanzetten als automaker. De gebruiker die zelf ROMs gaat flashen op hun voertuig is vragen om een bootloader unlock/jailbreak op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
nannoe schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:36:
[...]

Zelfs met een volledige hash-check zou ik dat nog niet durven aanzetten als automaker. De gebruiker die zelf ROMs gaat flashen op hun voertuig is vragen om een bootloader unlock/jailbreak op den duur.
Onzin, het systeem heeft Tesla geheel in de hand. Als er niets kan runnen vanaf de USB en het systeem alleen data leest en schrijft van naar USB is er niets aan de hand. Kwestie van de data waarin de update adequaat encrypten - wat Tesla dan ook 100% in de hand heeft - en klaar. Want niemand buiten de systemen van Tesla hoeft tenslotte die data te de- en encrypten, en dus volledig dicht te timmeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De Tesla aandelen doen het goed met +3.87% vandaag :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
nannoe schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:36:
[...]

Data uitwisselen met USB stick kan net zo veilig als over het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 14:48
Recci schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:51:
[...]

Ben benieuwd! Mijn M3 is ook geleverd met 9.0, wil graag naar 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
Nexz schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:25:
[...]

Ben benieuwd! Mijn M3 is ook geleverd met 9.0, wil graag naar 10.
So far nothing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
arsimo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:01:
[...]

Onzin, het systeem heeft Tesla geheel in de hand. Als er niets kan runnen vanaf de USB en het systeem alleen data leest en schrijft van naar USB is er niets aan de hand. Kwestie van de data waarin de update adequaat encrypten - wat Tesla dan ook 100% in de hand heeft - en klaar. Want niemand buiten de systemen van Tesla hoeft tenslotte die data te de- en encrypten, en dus volledig dicht te timmeren.
Maar je maakt het, hoe dat het nu werkt, al een factor *10 moeilijker doordat enkel je Tesla deze updates kan downloaden.
Als je al toelaat om dit op een andere manier te installeren, is er voor veel mensen al een mogelijkheid extra om hier encryptienprogramma's of weet ik wat mee te gebruiken.

Via USB installeren wordt sowieso in de toekomst misbruikt. En ik geloof niet dat dit voor goede dingen gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
bottom line schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 00:11:
[...]

Maar je maakt het, hoe dat het nu werkt, al een factor *10 moeilijker doordat enkel je Tesla deze updates kan downloaden.
Als je al toelaat om dit op een andere manier te installeren, is er voor veel mensen al een mogelijkheid extra om hier encryptienprogramma's of weet ik wat mee te gebruiken.

Via USB installeren wordt sowieso in de toekomst misbruikt. En ik geloof niet dat dit voor goede dingen gebruikt gaat worden.
Nogmaals, welnee. Zo'n veilige oplossing via USB is zo gemaakt door Tesla als ze dat zouden willen. Valt kwa investering in het niets vergeleken met sommige extraatjes die ze nu in hun software bouwen. En als straks blijkt dat steeds meer Tesla's niet of heel lastig aan de Wi-Fi kunnen zou het me geheel niet verbazen als zoiets er komt.

Bij goede implementatie is misbruik geheel niet mogelijk en is via USB updaten niet onveiliger dan updaten via Wi-Fi.

BTW, ik heb het zelf niet nodig hoor, mijn Model 3 hangt thuis constant en stabiel aan mijn Wi-Fi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Smobbo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:23:

[...]

Ik heb toevallig vanochtend mijn winterbanden laten monteren (Michelins van het 1 of ander) en nu valt me pas op dat ik dus met de zomerbanden wel een hele lichte trilling had (want nu is het net iets rustiger).
Ik heb overigens de 18", maar wellicht zit er toch iets balanceer verschil in.
@thewizard2006 Heb je een AWD? Als de banden prima Gebalanceerd zijn voel je mogelijk gewoon de voorwiel-aandrijving (of de weerstand in de aandrijving, gezien de motor voor bij normaal rijden altijd uit staat; en zo “normale” weerstand/wrijving veroorzaakt)
DuikKees schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:27:
[...]

Ook met een kleine batterij (laag voltage) kan je een fikkie stoken..!

[ Voor 27% gewijzigd door Stef87 op 08-11-2019 00:55 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seacara
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 14:25
Gewoon even bellen met Tesla. Uitgelegd dat ik ook graag versie 10 zou willen hebben en binnen 5 minuten melding in de app dat er een update klaar staat.

Wel even downloaden via wifi, let er wel op dat je niet kan je rijden bij installatie van de update. Duurde bij mij ongeveer 40 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
arsimo schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 00:30:
[...]

Nogmaals, welnee. Zo'n veilige oplossing via USB is zo gemaakt door Tesla als ze dat zouden willen. Valt kwa investering in het niets vergeleken met sommige extraatjes die ze nu in hun software bouwen. En als straks blijkt dat steeds meer Tesla's niet of heel lastig aan de Wi-Fi kunnen zou het me geheel niet verbazen als zoiets er komt.

Bij goede implementatie is misbruik geheel niet mogelijk en is via USB updaten niet onveiliger dan updaten via Wi-Fi.

BTW, ik heb het zelf niet nodig hoor, mijn Model 3 hangt thuis constant en stabiel aan mijn Wi-Fi netwerk.
Bij USB wordt er code uitgevoerd op hardware niveau. Daar kun je al hacks inbouwen. Dus voordat het OS ook maar iets kan doen kan het systeem al overgenomen zijn. USB is zo ongeveer het meest onveilige protocol wat er bestaat...

En de opmerkingen gaan vooral over het uploaden van custom ROMs. Dat wil je niet als de veiligheidssystemen ook in diezelfde software zitten. Als het puur een media center overnemen is kan er weinig mis gaan. In dit geval zit alles in dat ene software pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Model 3 (standard range+) zuinigste auto ooit

https://electrek.co/2019/...__twitter_impression=true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
pirke schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:35:
[...]
Bij USB wordt er code uitgevoerd op hardware niveau. Daar kun je al hacks inbouwen. Dus voordat het OS ook maar iets kan doen kan het systeem al overgenomen zijn. USB is zo ongeveer het meest onveilige protocol wat er bestaat...[...]
Als je het toelaat dat arbitraire code wordt uitgevoerd tijden het starten van een systeem wel ja, gelukkig zijn er in de afgelopen jaren wel dingen bedacht om juist dat onmogelijk te maken.
[...]En de opmerkingen gaan vooral over het uploaden van custom ROMs. Dat wil je niet als de veiligheidssystemen ook in diezelfde software zitten. Als het puur een media center overnemen is kan er weinig mis gaan. In dit geval zit alles in dat ene software pakketje.
En dit kan je ook met wifi. Even een nep netwerkje opzetten en de goede dingen terugsturen als die checkt op updates. Loop je wel tegen security maatregelen aan, maar dat kan met USB ook. Uiteindelijk is het niet de drager van de data die het veilig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Caelorum De onveiligheid van USB zit in het protocol ingebakken, voordat er software aan te pas komt, daar kun je helaas niks aan veranderen. Het maakt ook niet uit of je windows, linux of wat dan ook draait: op hardware niveau zit de onveiligheid. Elk apparaat met USB is hier gevoelig voor. Je moet dan ook nooit een gevonden USB stick in je computer duwen...

Wat betreft de drager: elke beveiligingslaag die het moeilijker maakt is er weer een. Even een nep netwerkje opzetten wordt lastig als er gecommuniceerd wordt met encrypted data waarvan jij alleen de public key ziet en dus geen idee hebt wat de private key is. Niet onmogelijk, maar bij een goede encryptie ben je met de huidige generatie computers zo een paar honderd jaar bezig om die te kraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Stef87 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 00:46:
[...]

@thewizard2006 Heb je een AWD? Als de banden prima Gebalanceerd zijn voel je mogelijk gewoon de voorwiel-aandrijving (of de weerstand in de aandrijving, gezien de motor voor bij normaal rijden altijd uit staat; en zo “normale” weerstand/wrijving veroorzaakt)

[...]

Ja de AWD. Maar dan zou iedereen dat toch moeten voelen lijkt me. En ik hoor meer mensen dat ze nergens last van hebben of een minimale trilling. Blijft een persoonlijk iets wellicht maar ikzelf vind de trilling vrij fors. Zeker voor een wat luxere auto zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
Behalve als je ook de vampire drain meeneemt in de berekening 😈

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:37

SeatRider

Hips don't lie

kdeboois schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:56:
[...]

Behalve als je ook de vampire drain meeneemt in de berekening 😈
Ik kende die term nog niet. Maar het stoort me wel verschrikkelijk dat als ik de auto vol wegzet, na een halve week alweer de halve accu is leeggelopen.

Ondanks dat Sentry met v10 zuiniger zou zijn, draint ie toch nog zeker 40 kilometer range per 24 uur.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
SeatRider schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:58:
[...]

Ik kende die term nog niet. Maar het stoort me wel verschrikkelijk dat als ik de auto vol wegzet, na een halve week alweer de halve accu is leeggelopen.

Ondanks dat Sentry met v10 zuiniger zou zijn, draint ie toch nog zeker 40 kilometer range per 24 uur.
Ja hier baal ik ook van...Heb soms de neiging om het gewoon uit te zetten. Maar dan weet ik zeker dat ik daarna een kras of een deuk zal hebben waarna ik dus niet kan achterhalen wie het is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Hunkaroglu schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:01:
[...]

Ja hier baal ik ook van...Heb soms de neiging om het gewoon uit te zetten. Maar dan weet ik zeker dat ik daarna een kras of een deuk zal hebben waarna ik dus niet kan achterhalen wie het is geweest.
Ik weet serieus niet hoe ik dit moet doen als ik straks een paar weken op vakantie ga. Moet ik dan één van de buren vragen om naast de plantjes ook 1x per week de Tesla aan de lader te hangen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:27
Laat je hem toch aan de lader hangen? Regel je via de app dat je de batterij af en toe wat ontlaad door wat met max. percentage te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gewoon aan de lader laten hangen is genoeg, staat zelfs in de handleiding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
pirke schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:53:
@Caelorum De onveiligheid van USB zit in het protocol ingebakken, voordat er software aan te pas komt, daar kun je helaas niks aan veranderen. Het maakt ook niet uit of je windows, linux of wat dan ook draait: op hardware niveau zit de onveiligheid. Elk apparaat met USB is hier gevoelig voor. Je moet dan ook nooit een gevonden USB stick in je computer duwen...[...]
We gaan redelijk offtopic, maar er zijn voor al deze aanvallen gewoon maatregelen te nemen. De reden dat het met een generiek PC lastig is, is dat de maatregelen vaak de mogelijkheden van USB beperken in zo'n mate dat de gebruiker er last van heeft. Dat is hier niet van toepassing.
Noem eens 1 aanval die je zou kunnen doen, waar of geen maatregel tegen te nemen is of alleen 1 waarbij het onmogelijk wordt een firmware update van een tesla uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Vinden ze leuk hier in de straat (ik heb geen eigen laadpaal, ik ben afhankelijk van publieke laadpunten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
pirke schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:19:
Gewoon aan de lader laten hangen is genoeg, staat zelfs in de handleiding ;)
Als je een eigen laadpaal hebt wel ja.. Dan heb ik ook een eigen terrein. Dus hoef ik de sentry ook niet aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Stef87 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 00:46:
Ja pa. Maar in dit specifieke geval zit de trafo van de lader in de auto en de batterij is OEM Samsung S10. Dus daarmee is het risico wel ingeperkt. Een fikkie stoken in het tussenstuk met 2A 5v is dan wel erg lastig volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 18:04
SeatRider schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:15:
[...]

Ik weet serieus niet hoe ik dit moet doen als ik straks een paar weken op vakantie ga. Moet ik dan één van de buren vragen om naast de plantjes ook 1x per week de Tesla aan de lader te hangen??
Mijn Tesla 3 SR+ heeft 16 dagen op het vliegveld gestaan en ik was minder dan 10% kwijt.
Geen sentry mode, geen third party's via api's en niet elke dag via de app kijken hoe het met je auto gaat en dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Caelorum schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:20:
[...]

We gaan redelijk offtopic, maar er zijn voor al deze aanvallen gewoon maatregelen te nemen. De reden dat het met een generiek PC lastig is, is dat de maatregelen vaak de mogelijkheden van USB beperken in zo'n mate dat de gebruiker er last van heeft. Dat is hier niet van toepassing.
Noem eens 1 aanval die je zou kunnen doen, waar of geen maatregel tegen te nemen is of alleen 1 waarbij het onmogelijk wordt een firmware update van een tesla uit te voeren.
offtopic:
De meeste BadUSB attacks zijn lastig tegen te beveiligen zonder de gebruiker te hinderen. Nu heeft een auto het voordeel dat er maar een beperkt setje peripherals ondersteund hoeft te worden, maar als een service monteur een toetsenbord of muis kan gebruiken voor service doeleindes (geen idee of dat daadwerkelijk het geval is) dan hang je al, zie USB Rubber Ducky.

USB file storage heb je sowieso nodig om media af te spelen, dashcam storage, dus firmware daar vanaf laden is geen extra onveiligheden op USB niveau. Echter enkel toestaan dat een goede encrypted data verbinding met de backoffice wordt gebruikt is veiliger dan een willekeurige file inladen. De encryptie sleutels zitten dan simpelweg in de software gebakken zodat je die nooit hoeft te delen, en ze kunnen per firmware anders zijn. De ROM die je dan download is zelf ook weer encrypted, en als de uitgepakte versie een verkeerde checksum heeft installeer je hem alsnog niet. Dat is echt lastig inbreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardC79
Boterham71 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:32:
[...]

Heb je een link toevallig?

Ik wil juist een kabel bestellen omdat de ene een kabel van 4m krijgt en de ander een kabel van 2.5m.

5 Meter is voor mij denk ik wel genoeg, omdat de publieke laders voor mijn huis direct aan een parkeervak staan, maar als prijsverschil met 8 meter klein is dan is dat een overweging waard natuurlijk.
Dat is exact dezelfde kabel als deze volgens mij alleen met dit verschil dat het een 3 fase type is ipv deze 1 fase.
https://www.4ev.nl/laadka...s-8-meter-16a-recht-ratio

Let wel dat die kabels behoorlijk stug zijn en vrij dik. Dus langer lijkt leuk maar is niet erg praktisch in de praktijk, want het oprollen gaat stug en het is een behoorlijk (zwaar) pakket.
Punt bij mij is dat ik al minimaal 6 meter nodig heb om van mijn laadpaal naar de auto te komen.

Snap werkelijk niet dat ze 2.5meter kabel meeleveren, daar heb je echt geen reet aan. 4 Meter is al echt minimaal als je normaal wilt laden en de laadpaal aan de andere kant van de auto staat.

Eigenlijk wilde ik overigens een 10 meter kabel, maar heb echt geen trek om 275 Euro uit te geven aan een dergelijke kabel. Dus zolang die 8 meter kabel werkt doe ik dat.

Mijne is overigens de 16 ampere 3-fase. Ik weet zo niet of je ook een 32 ampere kabel kan gebruiken op een 16 ampere aansluiting. Dat weet iemand hier misschien wel?

[ Voor 5% gewijzigd door RichardC79 op 08-11-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pirke schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:44:
[...]

offtopic:
USB file storage heb je sowieso nodig om media af te spelen, dashcam storage, dus firmware daar vanaf laden is geen extra onveiligheden op USB niveau. Echter enkel toestaan dat een goede encrypted data verbinding met de backoffice wordt gebruikt is veiliger dan een willekeurige file inladen. De encryptie sleutels zitten dan simpelweg in de software gebakken zodat je die nooit hoeft te delen, en ze kunnen per firmware anders zijn. De ROM die je dan download is zelf ook weer encrypted, en als de uitgepakte versie een verkeerde checksum heeft installeer je hem alsnog niet. Dat is echt lastig inbreken...
offtopic:
Maar die “willekeurige file” wordt toch al ingeladen op het moment dat de extensie “mp3” of flac is?

Ik zie echt niet hoe updaten via USB onveiliger hoeft te zijn, wel een stuk minder makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:54:
[...]

Ja de AWD. Maar dan zou iedereen dat toch moeten voelen lijkt me. En ik hoor meer mensen dat ze nergens last van hebben of een minimale trilling. Blijft een persoonlijk iets wellicht maar ikzelf vind de trilling vrij fors. Zeker voor een wat luxere auto zeg maar
Ik heb vandaag even zitten voelen, maar behalve de gewone wegdektrillingen is mijn stuur helemaal stil.
Pagina: 1 ... 76 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.