En behandeld iedereen hem verder ook nog speciaal, of is het gewoon elke 2 weken door de wasstraat en klaar?
Rij hem nu bijna 3 maanden. Zeer tevreden, geen problemen maar wel voorzien van glascoating, dat moet je wel echt doenThe Source schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:38:
Zijn er mensen die de M3 zwart recent hebben ontvangen?
Ik hoor veel horror verhalen over de zwarte lak. Ik vraag me af of deze echt zo slecht is en ik niet voor blauw moet gaan. Graag ervaringen van M3 zwart bezitters.
Zou je dit ook voor de witte variant aanraden? Zo ja, waar laat je dit doen en wat ben je er ongeveer voor kwijt?Volodos schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:57:
[...]
Rij hem nu bijna 3 maanden. Zeer tevreden, geen problemen maar wel voorzien vaak glascoating, dat moet je wel echt doen
@wouter1971 dit is met alle comfort opties aan, dus airco en voorverwarmen op werk en thuis (thuis hangt hij dan nog aan de paal op werk niet, dan verwarmt (of verkoeld) hij in de tijd dat ik vanaf m’n werk plek naar m’n auto loop). Betreft ook mijn eerste 5k km, dus vrij veel ritjes om mensen te laten zien hoe belachelijk snel hij is
.
@AndRo555 uit de batterij, namelijk gewoon op de trip computer van de tesla.
Uit het net is lastiger te bepalen, aangezien je dan allerlei dingen moet gaan verzamelen. Dit is gewoon simpel uitlezen.
De waarde zit hem wat mij betreft dan ook in het onderling vergelijken.
@Djerro123 inderdaad via de trip computer. Ik heb trip A en B allebei nog niet aangeraakt, dus ik ga er 1 voor het totaal gebruiken. De andere ga ik denk ik eind van de herfst eens resetten om ook het winter verbruik te kunnen zien.
@Inspired ik denk altijd dat ik ook vrij vlotjes rij, maar een deel van mijn woon-werk rit is 100 in de traject controle, dat helpt natuurlijk wel.
@AndRo555 uit de batterij, namelijk gewoon op de trip computer van de tesla.
Uit het net is lastiger te bepalen, aangezien je dan allerlei dingen moet gaan verzamelen. Dit is gewoon simpel uitlezen.
De waarde zit hem wat mij betreft dan ook in het onderling vergelijken.
@Djerro123 inderdaad via de trip computer. Ik heb trip A en B allebei nog niet aangeraakt, dus ik ga er 1 voor het totaal gebruiken. De andere ga ik denk ik eind van de herfst eens resetten om ook het winter verbruik te kunnen zien.
@Inspired ik denk altijd dat ik ook vrij vlotjes rij, maar een deel van mijn woon-werk rit is 100 in de traject controle, dat helpt natuurlijk wel.
@The Source Zwart uit maart. Is nu naar de Tesla certified bodyshop om de lak eindelijk in afleverconditie te brengen (was echt in schandalige conditie). Als de lak in goede conditie is gaat ie direct naar een detailer om glascoating te krijgen, de zwarte lak op mijn 3 is echt boterzacht.
Heb overigens een wat oudere S (met nosecone, geen autopilot) meegekregen als leenauto en die is best wel uitgeleefd. Het lederen interieur is nog in best redelijke conditie maar ergens achterin maakt er iets geluid als er vermogen gevraagd word (de achtermotor ofwel iets van de HV elektronica). De velgen zien er ook echt niet meer uit (overal stoeprandschade). Na nu een paar dagen in deze S kan ik wel stellen dat de elektronische achterbak wel handig is maar ik verder niks in mijn 3 mis.
Heb overigens een wat oudere S (met nosecone, geen autopilot) meegekregen als leenauto en die is best wel uitgeleefd. Het lederen interieur is nog in best redelijke conditie maar ergens achterin maakt er iets geluid als er vermogen gevraagd word (de achtermotor ofwel iets van de HV elektronica). De velgen zien er ook echt niet meer uit (overal stoeprandschade). Na nu een paar dagen in deze S kan ik wel stellen dat de elektronische achterbak wel handig is maar ik verder niks in mijn 3 mis.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Iemand meer last dat het alarm soms wat traag met uitschakelen is? Heb er nu vaker last van. Dus, ik heb de telefoon in de broekzak, en doe de deur open. Auto gaat netjes van het slot af maar alarm gaat ook even kort af. (1 a 2 seconden). Alarm gaat dan vanzelf uit. Beetje irritant. Met name als ik vroeg of laat weg ga.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
In mijn geval:Smobbo schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:40:
Is het misschien leuk om in de TS op te nemen wat iedereen zoal als verbruik heeft?
Aangezien dit toch vaak gevraagd wordt.
In mijn geval:
Model 3, SR+, 18” aero
5000 km gereden - gemiddeld 138Wh/km
Model S, 75D 19” velgen
36000 km gereden - gemiddeld 186Wh/km (mijn trip is vanaf 15 juni 2018)
Heb soms hetzelfde idd! Niet heel storend en bij mij is het ook meer een piep dan iets van 1 a 2 seconde. Maar het viel me wel op ja.Inspired schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:54:
Iemand meer last dat het alarm soms wat traag met uitschakelen is? Heb er nu vaker last van. Dus, ik heb de telefoon in de broekzak, en doe de deur open. Auto gaat netjes van het slot af maar alarm gaat ook even kort af. (1 a 2 seconden). Alarm gaat dan vanzelf uit. Beetje irritant. Met name als ik vroeg of laat weg ga.
Af en toe heb ik ook dat die mijn telefoon niet herkent. Als ik dan de app open is het ineens opgelost, maar ik dacht dat dit gekoppeld was aan de bluetooth en niet aan de app?
Na een vakantietrip met de M3 naar Denemarken de volgende observaties:
- Op de Duitse Autobahn viel de cruise control om de haverklap terug naar 80km, met een dikke rem als gevolg. Ofwel bij het passeren van afritten, ofwel bij het passeren van vrachtwagens waar max-snelheid-stickers achterop zitten (kijkt/zoekt de Tesla/M3 naar verkeersborden met de camera's?). Hierdoor durfde ik gewoon niet met autopilot te rijden.
- Als er geen max snelheid is, stelt de cruise control zichzelf in op 150 km/u, is dit ergens aan te passen naar minder/eigen invoer (zeg 130)?
- Hoe zet je 't alarm uit als je de M3 op een Ferry zet? Hij bleef maar af gaan, tenzij ik er bij bleef staan (wat niet mocht).
- Denemarken is kneiterduur (€ 1.30/kwh) met opladen als je niet bij Tesla laadt.
[ Voor 13% gewijzigd door Speedener op 17-08-2019 21:52 ]
LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5
Voor wit zou ik het persoonlijk niet doen.sjoe schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:11:
[...]
Zou je dit ook voor de witte variant aanraden? Zo ja, waar laat je dit doen en wat ben je er ongeveer voor kwijt?
Ik heb het bij A1 car cleaning laten doen, kostte mij 890 euro incl btw. Ik ben heel tevreden over het resultaat.
Ik woon in Utrecht, je mag het gerust eens komen bewonderen
1,30 per kwh??? Allemachtig!!!Speedener schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:51:
• Denemarken is kneiterduur (€ 1.30/kwh) met opladen als je niet bij Tesla laadt.
[/list]
Over het alarm: dat kun je uitschakelen via het scherm onder het tabje beveiliging
@Speedener viel me ook op dat hoge tarief, geldt dat ook voor simpele type2 laadpalen? Gaat helemaal nergens over, haast duurder dan benzine.
Bij Ionity is het gewoon 8 euro per sessie, afhankelijk van hoe leeg je aankomt is kan dat zelfs goedkoper zijn dan een SuC. Zijn alleen helaas nog maar 4 Ionity locaties in heel DK.
Bij Ionity is het gewoon 8 euro per sessie, afhankelijk van hoe leeg je aankomt is kan dat zelfs goedkoper zijn dan een SuC. Zijn alleen helaas nog maar 4 Ionity locaties in heel DK.
@Speedener
TACC & Autopilot zijn qua snelheden nog wat prut IMHO. Het ontbreken van een resume functie snap ik ook niet. Daarbij blijft het met horten en stoten gaan als een auto in beeld komt. Maximum snelheden kloppen regelmatig niet.
Je kunt wel met een offset werken van -20 maar die krijg je dan overal.
TACC & Autopilot zijn qua snelheden nog wat prut IMHO. Het ontbreken van een resume functie snap ik ook niet. Daarbij blijft het met horten en stoten gaan als een auto in beeld komt. Maximum snelheden kloppen regelmatig niet.
Elke auto met snelheidsaanduiding incl. gebruik van Waze heeft een probleem met maximumsnelheden die aan een tijd gebonden zijn (typisch NL beleid) zoals op A2.Inspired schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:51:
@Speedener
Bedoel je dat?
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Nee, meer in algemeenheid van snelheden die niet kloppen in de db. En bijvoorbeeld wegwerkzaamheden die nu op de A1 plaats vinden. Kijkt FSD wel naar verkeersborden?wouter1971 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:23:
[...]
Elke auto met snelheidsaanduiding incl. gebruik van Waze heeft een probleem met maximumsnelheden die aan een tijd gebonden zijn (typisch NL beleid) zoals op A2.
Bedoel je dat?
Volgens mij haalt Tesla gegevens op van internet en leest deze geen verkeersborden.Inspired schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:35:
[...]
Nee, meer in algemeenheid van snelheden die niet kloppen in de db. En bijvoorbeeld wegwerkzaamheden die nu op de A1 plaats vinden. Kijkt FSD wel naar verkeersborden?
Je kunt neem ik aan zelf ook de maximum snelheid aanpassen voor TACC?
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Ja, dat kan wel maar dat kun je elke keer opnieuw doen. Ook wanneer je op autopilot zit, iemand in moet halen, en dan weer AP aan zet. Kun je elke keer van 130 terug naar 90 scrollen. Vandaar mis ik een resume functie ook.wouter1971 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:44:
[...]
Volgens mij haalt Tesla gegevens op van internet en leest deze geen verkeersborden.
En dan denkt Elon dat we volgend jaar met FSD niks meer hoeven te doen als bestuurder.
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 17-08-2019 23:51 ]
Tijdens m'n proefrit zei de verkoper dat de software al wel stoplichten en verkeersborden kan lezen, maar dat er nog niets mee gedaan wordt omdat dat juridisch in Europa nog gevoelig ligt.wouter1971 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:44:
[...]
Volgens mij haalt Tesla gegevens op van internet en leest deze geen verkeersborden.
@Inspired Ik ben zelf nog wachtende op M3, wellicht is er wel een resume functie?
Kun je niet door richting aanwijzer aan te zetten (waardoor AP uit gaat) baan wisselen en dan weer AP aanzetten terug in zelfde stand?
@anboni Dat lijkt me FSD en dat heeft nog een lange weg te gaan
Kun je niet door richting aanwijzer aan te zetten (waardoor AP uit gaat) baan wisselen en dan weer AP aanzetten terug in zelfde stand?
Dat over die verkeersborden noemde hij wel degelijk in de context van autopilot (verder niet relevant waar het voor is: het is nog niet actief in Europa)wouter1971 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:21:
Volgens mij nog in ontwikkeling. Heeft verder ook niets met Europa te maken. Andere auto’s hebben dit al jaren. Ook in Europa.anboni schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:24:
[...]
Dat over die verkeersborden noemde hij wel degelijk in de context van autopilot (verder niet relevant waar het voor is: het is nog niet actief in Europa)
Zie FSD pas echt goed werken op het moment dat overal iets van V2X hebben in zitten. Komende 5 jaar zie ik een Tesla niet van a naar b volledig zelf rijden. Stuk standaard snelweg lukt wel. Maar binnen de bebouwde kom gaat het echt niet lukken zonder V2X.
[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 18-08-2019 07:48 ]
Hoe zie ik trouwens of ik een owner-account of berijdersaccount heb? 9 augustus is de Model 3 via de LM (Alphabet) besteld. Afgelopen week kreeg ik een mailtje van Tesla dat ik een account aan kon maken, hierin zie ik inderdaad de bestelling staan. Maar ik zie nergens of ik een owner- of berijdersaccount heb.
Ik weet eigenlijk niet of er echt een verschil is. Of dat de LM extra fleet access heeft? Ik kan alles volgens mij. Viel me wel op dat ik niet een mobiel nummer kon toevoegen. Dacht ook dat ik info zoals naam niet kon aanpassen. Maar wellicht dat niemand dit kan.Herax10NL schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 07:45:
Hoe zie ik trouwens of ik een owner-account of berijdersaccount heb? 9 augustus is de Model 3 via de LM (Alphabet) besteld. Afgelopen week kreeg ik een mailtje van Tesla dat ik een account aan kon maken, hierin zie ik inderdaad de bestelling staan. Maar ik zie nergens of ik een owner- of berijdersaccount heb.
Een mobiel nummer kan ik inderdaad ook niet toevoegen.Inspired schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 07:58:
[...]
Ik weet eigenlijk niet of er echt een verschil is. Of dat de LM extra fleet access heeft? Ik kan alles volgens mij. Viel me wel op dat ik niet een mobiel nummer kon toevoegen. Dacht ook dat ik info zoals naam niet kon aanpassen. Maar wellicht dat niemand dit kan.
Het gaat mij er om dat ik straks gewoon een account kan geven aan mensen die de auto ook gaan gebruiken. Dit kan dan wel/niet via mijn account?
Verwijderd
Was zelf van plan om hem met de hand te gaan wassen om de zoveel tijd. Mijn Kadjar gaat elke maand door de wasstraat en de lak is om te huilen. Die is ook wel 4 jaar oud maar af-en-toe wordt-ie gewoon gezandstraalt met een lagje was om het te verhullen.Eddos schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:48:
En behandeld iedereen hem verder ook nog speciaal, of is het gewoon elke 2 weken door de wasstraat en klaar?
Dat denk ik wel ja. Je hebt ook een knop om de bestelling te beheren/managen? Dan lijkt me dat je gewoon straks alles kunt straks.
Dat heb ik inderdaad ja. We gaan het zien, bedankt voor je info alvast!Inspired schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:07:
Dat denk ik wel ja. Je hebt ook een knop om de bestelling te beheren/managen? Dan lijkt me dat je gewoon straks alles kunt straks.
Dat doe ik altijd en werkt prima. Enige nadeel is dat je vrij vroeg je rijstrook moet verlaten omdat die anders gaat remmen.wouter1971 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:21:
@Inspired Ik ben zelf nog wachtende op M3, wellicht is er wel een resume functie?
Zal het nog een testen. Volgens mij doet TACC dit niet?Deveon schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:22:
[...]
Dat doe ik altijd en werkt prima. Enige nadeel is dat je vrij vroeg je rijstrook moet verlaten omdat die anders gaat remmen.
Bij mij gaat AP niet uit als ik richtingaanwijzer aanzet. Ik moet het pookje omhoog doen, richtingaanwijzer aanzetten, baanwissel uitvoeren en dan weer 2 keer pookje naar beneden om AP opnieuw te starten.
[ Voor 4% gewijzigd door Katseviool op 18-08-2019 08:32 ]
Ff met onderscheid tussen de functies:
Als ik AP (dus autosteer + TACC) aan heb dan tik ik op de richting aanwijzer (3x knipperen), dan kan ik van baan wisselen en springt autosteer eraf (als ik niet eerst knipper of tegelijk met drukken op richtingaanwijzer al van baan wissel dan duwt autosteer me tegen).
TACC staat er dan dus nog altijd op. Om autosteer weer aan te zetten (en dus het gehele AP aan te hebben) moet ik dan weer 2x het rechterpookje naar beneden tikken.
Idealiter zou ik willen dan autosteer er na de wisseling vanzelf weer op zou springen.
(Ik heb geen FSD, mocht dat nog uitmaken).
Als ik AP (dus autosteer + TACC) aan heb dan tik ik op de richting aanwijzer (3x knipperen), dan kan ik van baan wisselen en springt autosteer eraf (als ik niet eerst knipper of tegelijk met drukken op richtingaanwijzer al van baan wissel dan duwt autosteer me tegen).
TACC staat er dan dus nog altijd op. Om autosteer weer aan te zetten (en dus het gehele AP aan te hebben) moet ik dan weer 2x het rechterpookje naar beneden tikken.
Idealiter zou ik willen dan autosteer er na de wisseling vanzelf weer op zou springen.
(Ik heb geen FSD, mocht dat nog uitmaken).
Knipperen, baan wisselen en opnieuw AutoSteer activeren. Mogelijk kom je met FSD weg met enkel knipperen, maar dat heb ik niet. Je schakelt AutoSteer dus uit door van baan te wisselen en door het knipperen werkt die niet (tot amper) tegen.Katseviool schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:31:
Bij mij gaat AP niet uit als ik richtingaanwijzer aanzet. Ik moet het pookje omhoog doen, richtingaanwijzer aanzetten, baanwissel uitvoeren en dan weer 2 keer pookje naar beneden om AP opnieuw te starten.
Ja, ook zo duur bij de type 2 palen in steden. Ionity gebruikt in Duitsland (laden met 1200 km/uCyBeRSPiN schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:37:
@Speedener viel me ook op dat hoge tarief, geldt dat ook voor simpele type2 laadpalen? Gaat helemaal nergens over, haast duurder dan benzine.
Ik haal mn rode 3 gewoon elke maand door Loogman wasstraat.Eddos schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:48:
LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5
Dat zie/lees ik meer. Ik las wisselende ervaringen over de wasstraat. Zal het eens bij Tesla zelf vragen.Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:06:
[...]
Was zelf van plan om hem met de hand te gaan wassen om de zoveel tijd. Mijn Kadjar gaat elke maand door de wasstraat en de lak is om te huilen. Die is ook wel 4 jaar oud maar af-en-toe wordt-ie gewoon gezandstraalt met een lagje was om het te verhullen.
Een standaard wasstraat is gewoon altijd slechter. Als het kan met de hand. Helemaal als het geen lease is zou ik nooit door een wasstraat gaan met eigen auto.
Ah ok thx, straks eens proberenDeveon schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:44:
[...]
Knipperen, baan wisselen en opnieuw AutoSteer activeren. Mogelijk kom je met FSD weg met enkel knipperen, maar dat heb ik niet. Je schakelt AutoSteer dus uit door van baan te wisselen en door het knipperen werkt die niet (tot amper) tegen.
De link naar Teslawaze geeft bij mij een volledig zwart beeld. Oplossing?
Klinkt alsof je een vreselijke vakantie hebt gehadSpeedener schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:51:
Na een vakantietrip met de M3 naar Denemarken de volgende observaties:
- Op de Duitse Autobahn viel de cruise control om de haverklap terug naar 80km, met een dikke rem als gevolg. Ofwel bij het passeren van afritten, ofwel bij het passeren van vrachtwagens waar max-snelheid-stickers achterop zitten (kijkt/zoekt de Tesla/M3 naar verkeersborden met de camera's?). Hierdoor durfde ik gewoon niet met autopilot te rijden.
- Als er geen max snelheid is, stelt de cruise control zichzelf in op 150 km/u, is dit ergens aan te passen naar minder/eigen invoer (zeg 130)?
- Hoe zet je 't alarm uit als je de M3 op een Ferry zet? Hij bleef maar af gaan, tenzij ik er bij bleef staan (wat niet mocht).
- Denemarken is kneiterduur (€ 1.30/kwh) met opladen als je niet bij Tesla laadt.
Bij zwart beeld teslawaze de browser sluiten en vervolgens weer openen. Als het goed is vraagt de browser dan om toestemming voor de gps. Toestemming geven en voilà, beeld.E46RC51 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:06:
[...]
De link naar Teslawaze geeft bij mij een volledig zwart beeld. Oplossing?
Tesla model 3 RWD sinds 27 mei 2019
Een Leaseplan medewerker zei niet bekend te zijn met verchillende type accounts.Inspired schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 07:58:
[...]
Ik weet eigenlijk niet of er echt een verschil is. Of dat de LM extra fleet access heeft? Ik kan alles volgens mij. Viel me wel op dat ik niet een mobiel nummer kon toevoegen. Dacht ook dat ik info zoals naam niet kon aanpassen. Maar wellicht dat niemand dit kan.
https://www.tesla.com/nl_...sked-questions#app_accessHerax10NL schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:01:
[...]
Een mobiel nummer kan ik inderdaad ook niet toevoegen.
Het gaat mij er om dat ik straks gewoon een account kan geven aan mensen die de auto ook gaan gebruiken. Dit kan dan wel/niet via mijn account?
Met de Chargemap app/pas kan je gratis laden bij Clever.dk palen. Die staan echt overal en hebben Type-2 en 50 kW CCS.Speedener schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:51:
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Als ik in de chargemap app kijkt staat er tocht echt “tarieven voor chargemap pass” € 1,336/kWh bij alle palen inclusief Clever. Op de Clever site zelf kun je laadtegoed kopen voor 350 DKK (46 euro) per 40kWh.RichieB schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:58:
[...]
Met de Chargemap app/pas kan je gratis laden bij Clever.dk palen. Die staan echt overal en hebben Type-2 en 50 kW CCS.
Heb je daar zelf geladen dat je weet dat ondanks de tarieven gemeld in de app gratis is?
@CyBeRSPiN Ik heb in mei in Denemarken met de Chargemap pas bij Clever.dk palen geladen, die waren allemaal gratis. Dat stond ook in de app. Misschien dat dit nu anders is. Bij e.ON palen heb ik de Maingau laadpas gebruikt. Die was toen 35 cent per kWh, maar die is voor Denemarken nu ook duurder geworden.
[ Voor 27% gewijzigd door RichieB op 18-08-2019 13:20 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Je moet druk geven op het stuur terwijl je de richtingwijzer aanzet. Dan druk je het stuur moeite loos erdoorheen en gaat autosteer uit. TACC blijft dan aan staan. Als je geen druk zet op je stuur in de richting die je wilt dan gaat autosteer niet uit automatisch en moet je hem erdoorheen 'duwen'. Tevens blijft TACC dan ook aanstaan overigens. Beide gaan idd uit als je je hendel naar boven duwt.Katseviool schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:31:
Ja net geprobeerd maar ik blijf het wel een beetje onwennig vinden om dat stuur door te drukken. je merkt wel dat het idd makkelijker gaat als je richtingaanwijzer eerst aan doet maar je blijft tegendruk voelen.Djerro123 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:25:
[...]
Je moet druk geven op het stuur terwijl je de richtingwijzer aanzet. Dan druk je het stuur moeite loos erdoorheen en gaat autosteer uit. TACC blijft dan aan staan. Als je geen druk zet op je stuur in de richting die je wilt dan gaat autosteer niet uit automatisch en moet je hem erdoorheen 'duwen'. Tevens blijft TACC dan ook aanstaan overigens. Beide gaan idd uit als je je hendel naar boven duwt.
Wij hebben nu ruim 2 weken onze Tesla model 3 met auto pilot (software versie 9.20.4.4) maar zowel ik als mijn vrouw vinden TACC knap waardeloos alsof er een bang vogeltje in de auto rijdt. Om de haverklap afremmen en dan weer versnellen.. Als ik van rijbaan verwissel trap ik alsvast het stroompedaal een beetje in zodat de auto niet halverwege gaat afremmen. En bij in en uitvoegstroken is het ook een ramp met phantoom breaking als er een auto op de in/uitvoegstrook rijdt.
Als wij TACC konden omruilen voor een ouderwetse CC dan zou ik dat vandaag nog doen.
En dan heb ik het nog niet over autosteer. Omdat wij in Europa geen "Keep your lane" kennen heb je er niet zoveel aan want bij inhalen gaat dat toch weer uit.
Wat zijn de ervaringen van andere mensen?
Als wij TACC konden omruilen voor een ouderwetse CC dan zou ik dat vandaag nog doen.
En dan heb ik het nog niet over autosteer. Omdat wij in Europa geen "Keep your lane" kennen heb je er niet zoveel aan want bij inhalen gaat dat toch weer uit.
Ik denk dat je nog niet eerder mer TACC gereden hebt?RogerSch schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:01:
Wij hebben nu ruim 2 weken onze Tesla model 3 met auto pilot (software versie 9.20.4.4) maar zowel ik als mijn vrouw vinden TACC knap waardeloos alsof er een bang vogeltje in de auto rijdt. Om de haverklap afremmen en dan weer versnellen.. Als ik van rijbaan verwissel trap ik alsvast het stroompedaal een beetje in zodat de auto niet halverwege gaat afremmen. En bij in en uitvoegstroken is het ook een ramp met phantoom breaking als er een auto op de in/uitvoegstrook rijdt.
Je kunt volgens mij de afstand tot de voorligger waarop de auto ingrijpt instellen. Ik vind het juist ideaal want ik plak vast achter een auto die ongeveer mijn snelheid heeft en je knalt er niet tegenaan als je harder rijdt zoals met CC.
Met inhalen beetje anticiperen qua voorganger en voordat hij snelheid gaat minderen opzij gaan. Zelfde geldt met afslagen en als je ietsje rechts inhaalt. De gaspedaal even intrappen voorkomt ook abrupt remmen als er een auto ineens voor je tussenin voegt.
Gaat wennen hoor, ik vind het ideaal op mijn ICE auto en de Tesla zal niet anders zijn
@RogerSch (T)ACC is in de Tesla op dit moment zeker minder dan bij mijn vrouw in de Golf.
Afstand is veel groter (ja, ook op de minimale afstand) en afremmen en versnellen gaat met veel bokken. Hij remt heel abrupt en niet geleidelijk zoals in een andere moderne auto met ACC.
Afstand is veel groter (ja, ook op de minimale afstand) en afremmen en versnellen gaat met veel bokken. Hij remt heel abrupt en niet geleidelijk zoals in een andere moderne auto met ACC.
Hiervoor reed ik de Hyundai Kona Electric. Die TACC vond ik veel beter dan de Model 3. Hopelijk wordt het beter met toekomstige updates, de Model 3 schijnt ook wat kalibratiekilometers nodig te hebben vertelde de verkoper mij. Maar ik heb er inmiddels 3000 km mee gereden en het komt nog steeds niet in de buurt van de Kona. Het schijnt wel zo te zijn dat als je de rijmodus op chill zet, de TACC wat rustiger reageert. Maar goed, het werkt allemaal nog niet geweldig.RogerSch schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:01:
En dat de autopilot zichzelf uitschakelt als je van lane wisselt, aanschouw ik met diepe gruwel. Dat moet er echt uit, zeker in een land als Nederland waar je vaak moet inhalen. Bij de Kona gaat het systeem even uit als je de richtingaanwijzer aanzet, zodra je op de andere baan zit schakelt het systeem geruisloos weer in. Ik hoop dat Tesla dit net zo gaat regelen
Als ik het goed lees rij je nog geen Tesla model 3... De ene TACC is nog niet de andere TACC.wouter1971 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:20:
[...]
Ik denk dat je nog niet eerder mer TACC gereden hebt?
Je kunt volgens mij de afstand tot de voorligger waarop de auto ingrijpt instellen. Ik vind het juist ideaal want ik plak vast achter een auto die ongeveer mijn snelheid heeft en je knalt er niet tegenaan als je harder rijdt zoals met CC.
Met inhalen beetje anticiperen qua voorganger en voordat hij snelheid gaat minderen opzij gaan. Zelfde geldt met afslagen en als je ietsje rechts inhaalt. De gaspedaal even intrappen voorkomt ook abrupt remmen als er een auto ineens voor je tussenin voegt.
Gaat wennen hoor, ik vind het ideaal op mijn ICE auto en de Tesla zal niet anders zijn
En ja de afstand heb ik minimale afstand ingesteld en ik ga ook al veel eerder van baan verwisselen als ik wil inhalen...
Bedankt. Werkt nu idd prima!Rto1964 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:18:
[...]
Bij zwart beeld teslawaze de browser sluiten en vervolgens weer openen. Als het goed is vraagt de browser dan om toestemming voor de gps. Toestemming geven en voilà, beeld.
Helemaal mee eens. Ik vrees echter het ergste. Op dit moment vind men het belangrijker om Chess in te bouwen...Volodos schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:02:
[...]
Hiervoor reed ik de Hyundai Kona Electric. Die TACC vond ik veel beter dan de Model 3. Hopelijk wordt het beter met toekomstige updates, de Model 3 schijnt ook wat kalibratiekilometers nodig te hebben vertelde de verkoper mij. Maar ik heb er inmiddels 3000 km mee gereden en het komt nog steeds niet in de buurt van de Kona. Het schijnt wel zo te zijn dat als je de rijmodus op chill zet, de TACC wat rustiger reageert. Maar goed, het werkt allemaal nog niet geweldig.
En dat de autopilot zichzelf uitschakelt als je van lane wisselt, aanschouw ik met diepe gruwel. Dat moet er echt uit, zeker in een land als Nederland waar je vaak moet inhalen. Bij de Kona gaat het systeem even uit als je de richtingaanwijzer aanzet, zodra je op de andere baan zit schakelt het systeem geruisloos weer in. Ik hoop dat Tesla dit net zo gaat regelen

Ik rij echt zoveel als ik kan op AP. Ik heb af en toe (eens in de 500km ofzo?) een Phantom break, waarbij ik snel gas moet bijgeven. Maar over het algemeen ben ik er erg tevreden mee, ik rij een stuk rustiger dan in mijn ICE deed. Meestal klik hem vast op de tweede baan en blijf ik plakken ipv telkens inhalen.RogerSch schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:04:
[...]
Helemaal mee eens. Ik vrees echter het ergste. Op dit moment vind men het belangrijker om Chess in te bouwen...
Kan iemand mij vertellen hoe goed de Model 3 het doet op zijn laatste accu%?
Met de Zoe kan ik zonder mijn billen dicht te knijpen 12km rijden als er staat dat ik nog 12km kan rijden.
Nu weet ik dat de Model S en X (vroeger?) al eens stil komen te vallen als er nog een paar kilometer op de indicatie stond..
Tot hoe ver in procent (of kilometers) kan ik hem leegrijden als ik daarna met zekerheid direct weer kan bijladen (bijvoorbeeld thuis)?
Ik neem over 1-2 dagen waarschijnlijk al afscheid van onze Zoe met 41kWh voor een SR+ Die er 2-9-19 zou moeten zijn en ik hoop dat ik de kilometers onderin het batterijpakket ook net zo goed kan gebruiken.
Tevens hoop ik ook dat actieradius in de winter ook zo goed is als in onze Zoe (die een warmtepomp heeft itt de Model 3..)
Met de Zoe kan ik zonder mijn billen dicht te knijpen 12km rijden als er staat dat ik nog 12km kan rijden.
Nu weet ik dat de Model S en X (vroeger?) al eens stil komen te vallen als er nog een paar kilometer op de indicatie stond..
Tot hoe ver in procent (of kilometers) kan ik hem leegrijden als ik daarna met zekerheid direct weer kan bijladen (bijvoorbeeld thuis)?
Ik neem over 1-2 dagen waarschijnlijk al afscheid van onze Zoe met 41kWh voor een SR+ Die er 2-9-19 zou moeten zijn en ik hoop dat ik de kilometers onderin het batterijpakket ook net zo goed kan gebruiken.
Tevens hoop ik ook dat actieradius in de winter ook zo goed is als in onze Zoe (die een warmtepomp heeft itt de Model 3..)
[ Voor 26% gewijzigd door Stef87 op 18-08-2019 21:35 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Bekijk dit filmpje (wel uit 2017) eens, ik kan me voorstellen dat dit ook voor de Model 3 geld:Stef87 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:32:
Kan iemand mij vertellen hoe goed de Model 3 het doet op zijn laatste accu%?
YouTube: What to do if your Tesla runs out of juice
[ Tesla MIG MYP ]
Hoop gelezen, maar weinig ervaring gezien. Wil graag de beelden van sentry/dashcam goed opslaan maar lees verschillende verhalen over USB-sticks en SSD. Iemand die vanuit de praktijk hier iets over kan zeggen?
Wat kunnen we meer zeggen dan al de rest dat je hebt gelezen?
Ik gebruik gewoon een usb-stick van 128GB.
Ik gebruik wel geen sentry mode op werk- en thuislocatie (garage).
Ik gebruik gewoon een usb-stick van 128GB.
Ik gebruik wel geen sentry mode op werk- en thuislocatie (garage).
@Niek_ USB zal er eerder aan gaan. Cheap 2.5” SSD van 128 of 256 zou ik erin doen.
Overigens zal de grootste write hit gewoon door de dashcam komen. Die neemt altijd op. Sentry af en toe. Al gebruik ik Sentry eigenlijk niet meer.
@Stef87 Je kunt hem prima tot nul leeg rijden. Er zit nog 15-20km reserve in die je kunt gebruiken zonder dat het schade geeft. Ik de winter zal de range wel een stukje minder zijn. Maar dat gaan we over een paar maand mee maken.
Overigens zal de grootste write hit gewoon door de dashcam komen. Die neemt altijd op. Sentry af en toe. Al gebruik ik Sentry eigenlijk niet meer.
@Stef87 Je kunt hem prima tot nul leeg rijden. Er zit nog 15-20km reserve in die je kunt gebruiken zonder dat het schade geeft. Ik de winter zal de range wel een stukje minder zijn. Maar dat gaan we over een paar maand mee maken.
[ Voor 75% gewijzigd door Inspired op 18-08-2019 23:44 ]
Externe USB to M.2 SATA behuizing, met een m.2 sata drive in. Snelheid maakt niet veel uit.
Partitioneer 20% kleiner dan de werkelijke grote, dan heb je voldoende scratch space.
Partitioneer 20% kleiner dan de werkelijke grote, dan heb je voldoende scratch space.
Eens. USB is vooral gemaakt om veel te lezen en weinig op te schrijven, SSD raakt veel minder gauw corrupt. Ben om die reden, na twee defecte USB's, overgegaan op een SSD van Samsung, sindsdien geen problemen meer gehadInspired schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:16:
@Niek_ USB zal er eerder aan gaan. Cheap 2.5” SSD van 128 of 256 zou ik erin doen.
Met FSD gaat die uiteraard niet uit.. maar ook daar Kan je zelf sturen en AP behouden:Volodos schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:02:
[...]
En dat de autopilot zichzelf uitschakelt als je van lane wisselt, aanschouw ik met diepe gruwel. Dat moet er echt uit, zeker in een land als Nederland waar je vaak moet inhalen.
1. Knipper je knipperlicht;
2. Wacht tot de blauwe lijn niet meer doorgetrokken is op je scherm;
3. Stuur heel beheerst naar de andere strook
Het is wel lastig en lukt niet altijd maar je kan zelf van strook wisselen en TACC aanhouden:
Collega van mij had hetzelfde. Nadat die het allang had opgegeven reed die vorige week in zijn auto, viel zijn scherm uit, 1 minuut zwart, “bedankt voor uw aankoop” en jawel AP stond erop. Zijn auto bleef rijden in die tijd.Phontana schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:05:
[...]
Misschien nog iets om rekening mee te houden in je overweging: bij LeasePlan staat het bij oplevering in ieder geval niet direct aan. Bij mij Autopilot na 2 maanden ook nog steeds niet. Ze krijgen het niet voor elkaar om Tesla een schakelaar om te laten zetten zodat ik Autopilot heb in mijn auto. Blijkbaar is dat enorm moeilijk, heb deze week ook al te horen gekregen dat Tesla “een probleem heeft met hun software” waardoor ze het niet voor elkaar krijgen.
Volledig onaangekondigd en niet vooraf belooft klikken Tesla medewerkers ergens in US updates door op rijdende auto’s.
[ Voor 42% gewijzigd door Malarky op 19-08-2019 00:35 ]
Dat zit dus in de FSD. Denk helaas niet dat ze dat gaan aanpassen. Dan heeft FSD niet zoveel nut meer.Volodos schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:02:
[...]
Hiervoor reed ik de Hyundai Kona Electric. Die TACC vond ik veel beter dan de Model 3. Hopelijk wordt het beter met toekomstige updates, de Model 3 schijnt ook wat kalibratiekilometers nodig te hebben vertelde de verkoper mij. Maar ik heb er inmiddels 3000 km mee gereden en het komt nog steeds niet in de buurt van de Kona. Het schijnt wel zo te zijn dat als je de rijmodus op chill zet, de TACC wat rustiger reageert. Maar goed, het werkt allemaal nog niet geweldig.
Op zich zou FSD zich kunnen onderscheiden door zelf in te halen (zonder bevestiging en NoA) waar bij de normale AP alleen in opdracht van rijstrook kan wisselen.Hunkaroglu schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:21:
[...]
Dat zit dus in de FSD. Denk helaas niet dat ze dat gaan aanpassen. Dan heeft FSD niet zoveel nut meer.
Hij hoeft niet perse zelf van rijstrook te wisselen, maar AP moet aanblijven als je zelf van rijstrook wisselt.Deveon schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:54:
[...]
Op zich zou FSD zich kunnen onderscheiden door zelf in te halen (zonder bevestiging en NoA) waar bij de normale AP alleen in opdracht van rijstrook kan wisselen.
Levensgevaarlijk als je voor een inhaalactie de baan van de tegenligger gebruikt. In Nederland zie je dit niet veel maar in Duitsland wel.mrwolf schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:03:
[...]
Hij hoeft niet perse zelf van rijstrook te wisselen, maar AP moet aanblijven als je zelf van rijstrook wisselt.
Ik zie niet in waarom dat gevaarlijker zou zijn met AP dan zonder. Nu moet je bij het wisselen van baan het systeem weer handmatig aanzetten, het zou echt een slok op een borrel schelen als het systeem dat zelf zou doen. Uiteraard moet je als bestuurder wel goed opletten wat het verkeer vanuit tegenovergestelde richting doet, maar dat geldt in algemene zin.Deveon schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:16:
[...]
Levensgevaarlijk als je voor een inhaalactie de baan van de tegenligger gebruikt. In Nederland zie je dit niet veel maar in Duitsland wel.
Exactmrwolf schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:03:
[...]
Hij hoeft niet perse zelf van rijstrook te wisselen, maar AP moet aanblijven als je zelf van rijstrook wisselt.
Kan iemand mij misschien vertellen of hij bij een (recente) levering van een M3 een stopcontact-/schuko-lader meegeleverd heeft gekregen?
Als ik het goed begrijp werden die vroeger (tot 2018 oid) standaard meegeleverd, maar inmiddels niet meer (zo las ik dat op een forum elders). Maar de website van Tesla biedt geen uitsluitsel..
Zo niet, iemand nog tips voor een aan te schaffen lader?
Als ik het goed begrijp werden die vroeger (tot 2018 oid) standaard meegeleverd, maar inmiddels niet meer (zo las ik dat op een forum elders). Maar de website van Tesla biedt geen uitsluitsel..
Gewoon meegeleverd toen ik hem 3 augustus jl. ophaalde in Tilburg - naar mijn weten is het nooit zonder geweest. Ook de Mennekes-kabel (4m) zat er gewoon bij trouwens, daar schijnen incidenteel wel meeleverproblemen mee geweest te zijn.flrs schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:11:
Kan iemand mij misschien vertellen of hij bij een (recente) levering van een M3 een stopcontact-/schuko-lader meegeleverd heeft gekregen?
De beruchte USB-kabeltjes kreeg ik niet mee - jammer, al mis ik ze niet vanwege een wireless charging bordje dat ik aangeschaft heb.
Overigens meer een vraag voor het "Het grote Tesla Levering topic".
[ Voor 4% gewijzigd door arsimo op 19-08-2019 11:23 ]
De UMC krijg je er gewoon nog bij hoor. Was in de tijd van S wel een luxere. 3 fase. Nu nog maar 1 fase. Maar prima om even mee te laden. En een buurman gebruikt eigenlijk alleen maar de UMC. Max 13a laden op schuko. Met andere aansluiting kan hij tot 32a dacht ik. ,USB kabels krijg je niet meer, en ook type 2 laadkabel maken ze steeds korter.flrs schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:11:
Krijg jij wel een GPS fix als je telefoon daar ligt? En geen issues met dat de telefoon naar de buitenkant schuift en niet meer aan het laden is? Ik ben wel op zoek naar een andere oplossing door deze twee issues. Met name gebrek aan GPS is vervelend ivm gebruik van Waze/Flitsmeister.arsimo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:19:
[...]
De beruchte USB-kabeltjes kreeg ik niet mee - jammer, al mis ik ze niet vanwege een wireless charging bordje dat ik aangeschaft heb.
[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 19-08-2019 11:41 ]
Welk type tel gebruik je? Zelf op die plek geen last. Overigens leg ik mijn iPhone achter t stuur tegen de houten dashboard rand. Blijft daar prima liggen en je hebt zowel FM/Waze als een HUD voor je neus.Inspired schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:38:
[...]
Met name gebrek aan GPS is vervelend ivm gebruik van Waze/Flitsmeister.
GPS weet ik niet, niet getest omdat ik GPS van mijn telefoon tot op heden niet nodig heb gehad tijdens het rijden. Je maakt me nieuwsgierig, moet ik toch eens uitproberen.Inspired schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:38:
Krijg jij wel een GPS fix als je telefoon daar ligt? En geen issues met dat de telefoon naar de buitenkant schuift en niet meer aan het laden is? Ik ben wel op zoek naar een andere oplossing door deze twee issues. Met name gebrek aan GPS is vervelend ivm gebruik van Waze/Flitsmeister.
Verschuiven van de telefoon geen last, heb ook een soort ribbel/wandje in het midden tussen de twee plekken voor een telefoon die ze op hun plek houdt.
Wel moet ik opletten dat ik mijn telefoon goed neerleg, het is wel een keer gebeurd dat die naar beneden schoot tijdens het rijden toen ik dat niet goed had gedaan.
Ik zet Waze altijd aan en laat het volume uit de speaker van de telefoon komen. Dan hoor ik vanzelf wel of er flitsers zijn. Voor navigatie gebruik ik gewoon de navigatie van Tesla zelf. Werkt gewoon goed.E46RC51 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:48:
[...]
Welk type tel gebruik je? Zelf op die plek geen last. Overigens leg ik mijn iPhone achter t stuur tegen de houten dashboard rand. Blijft daar prima liggen en je hebt zowel FM/Waze als een HUD voor je neus.
Thanks! Die USB-kabeltjes (of een QI charger via AliX) ga ik nog bestellen! Maar wil ook nog een USB vrijhouden voor een USB-stick of SSD (voor de TeslaCam).arsimo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:19:
[...]
Gewoon meegeleverd toen ik hem 3 augustus jl. ophaalde in Tilburg - naar mijn weten is het nooit zonder geweest. Ook de Mennekes-kabel (4m) zat er gewoon bij trouwens, daar schijnen incidenteel wel meeleverproblemen mee geweest te zijn.
(Qua topic twijfelde ik al, algemeen tesla, of leveringen-topic
Thanks! Denk ik wel handig om te hebben zo'n UMC. Als ik een keer bij familie ben en 'm wil laden oid. Maar heb sws al een newmotion-laad-ding al thuis aan de muur hangen. Dus komt hoe dan ook goedInspired schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:38:
[...]
De UMC krijg je er gewoon nog bij hoor. Was in de tijd van S wel een luxere. 3 fase. Nu nog maar 1 fase. Maar prima om even mee te laden. En een buurman gebruikt eigenlijk alleen maar de UMC. Max 13a laden op schuko. Met andere aansluiting kan hij tot 32a dacht ik. ,USB kabels krijg je niet meer, en ook type 2 laadkabel maken ze steeds korter.
[...]
Krijg jij wel een GPS fix als je telefoon daar ligt? En geen issues met dat de telefoon naar de buitenkant schuift en niet meer aan het laden is? Ik ben wel op zoek naar een andere oplossing door deze twee issues. Met name gebrek aan GPS is vervelend ivm gebruik van Waze/Flitsmeister.
Ik heb een iPhone 8. Als ik die op de draadloze lader leg verlies ik vrij snel GPS. Daarbij verschuift de telefoon soms helemaal naar links (als ik hem ook al op de linkerhelft heb liggen) en aan de buitenkant laad hij niet meer. Dit laatste is nog wel op te lossen als ik er iets van een rubber strookje op plak zodat hij blijft liggen. Maar doordat ik geen GPS krijg leg ik de telefoon er nu niet meer op eigenlijk.
[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 19-08-2019 12:03 ]
Heb ik ook, heb ook maar 1 USB-kabel van de QI-charger aangesloten en de rechter voor mijn SSD waar ik zowel Teslacam/Sentry als mijn muziekcollectie op heb staan.flrs schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:58:
[...]
Thanks! Die USB-kabeltjes (of een QI charger via AliX) ga ik nog bestellen! Maar wil ook nog een USB vrijhouden voor een USB-stick of SSD (voor de TeslaCam).
Weet eigenlijk alleen niet of de QI-charger op volle kracht werkt als ik maar 1 van de 2 USB-kabeltjes heb aangesloten. Ik gebruik alleen de linker namelijk dus intuitief neem ik aan dat meer niet nodig is. Mijn telefoon laadt op, maar mogelijk sneller als ik alle twee de USB's heb aangesloten of is het (inderdaad) zo zoals ik aannam dat 1 USB voor 1 lader is. Denk er eigenlijk nu pas aan. Iemand die dat weet?
Hoe ik het heb begrepen is dat je alleen full-speed krijgt als je er een powerbank tussen legt die meer vermogen kan leveren dan standaard uit de Tesla komt. Zo wordt dat ook omschreven in de advertentie op AliExpress.arsimo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:17:
[...]
Heb ik ook, heb ook maar 1 USB-kabel van de QI-charger aangesloten en de rechter voor mijn SSD waar ik zowel Teslacam/Sentry als mijn muziekcollectie op heb staan.
Weet eigenlijk alleen niet of de QI-charger op volle kracht werkt als ik maar 1 van de 2 USB-kabeltjes heb aangesloten. Ik gebruik alleen de linker namelijk dus intuitief neem ik aan dat meer niet nodig is. Mijn telefoon laadt op, maar mogelijk sneller als ik alle twee de USB's heb aangesloten of is het (inderdaad) zo zoals ik aannam dat 1 USB voor 1 lader is. Denk er eigenlijk nu pas aan. Iemand die dat weet?
Verder is die splitter alleen een power/data splitter lijkt het. Dus ééntje in je Qi bordje en de andere uitgang naar bijv een USB-stick.
Dat eerste was me bekend ja. Punt is wel dat je dan in de praktijk zo'n powerbank nodig hebt die direct kan laden en power kan geven. Daar zijn er niet zo veel van.G-NiLES schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:38:
[...]
Hoe ik het heb begrepen is dat je alleen full-speed krijgt als je er een powerbank tussen legt die meer vermogen kan leveren dan standaard uit de Tesla komt. Zo wordt dat ook omschreven in de advertentie op AliExpress.
Verder is die splitter alleen een power/data splitter lijkt het. Dus ééntje in je Qi bordje en de andere uitgang naar bijv een USB-stick.
Sowieso gebruik ik mijn QI-charger vooral om de batterij van mijn telefoon een beetje op peil te houden onderweg en niet zozeer om deze echt vol te laden. Als dat onverhoopt nodig mocht zijn heb ik in de auto nog een 12v-"sigaretten"-aansluiting liggen met een USB-kabeltje.
1 USB is voor 1 lader. Dus als je je gsm op de andere plek legt, zou hij niet mogen opladen.arsimo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:17:
[...]
Mijn telefoon laadt op, maar mogelijk sneller als ik alle twee de USB's heb aangesloten of is het (inderdaad) zo zoals ik aannam dat 1 USB voor 1 lader is. Denk er eigenlijk nu pas aan. Iemand die dat weet?
Dat klopt en ik kan dit bevestigen.bottom line schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:01:
[...]
1 USB is voor 1 lader. Dus als je je gsm op de andere plek legt, zou hij niet mogen opladen.
Thanks, dat geeft in ieder geval weer een klein beetje hoopMalarky schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 00:31:
[...]
Collega van mij had hetzelfde. Nadat die het allang had opgegeven reed die vorige week in zijn auto, viel zijn scherm uit, 1 minuut zwart, “bedankt voor uw aankoop” en jawel AP stond erop. Zijn auto bleef rijden in die tijd.
Volledig onaangekondigd en niet vooraf belooft klikken Tesla medewerkers ergens in US updates door op rijdende auto’s.
Da’s vervelend. En werkt je GPS wel zonder QI charger aan? Hier geen last.Inspired schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:58:
Ik heb een iPhone 8. Als ik die op de draadloze lader leg verlies ik vrij snel GPS. Daarbij verschuift de telefoon soms helemaal naar links (als ik hem ook al op de linkerhelft heb liggen) en aan de buitenkant laad hij niet meer. Dit laatste is nog wel op te lossen als ik er iets van een rubber strookje op plak zodat hij blijft liggen. Maar doordat ik geen GPS krijg leg ik de telefoon er nu niet meer op eigenlijk.
Er zijn ook gecombineerde QI power banks te koop. Voorbeeld: productreview: Xtorm XB103 Powerbank Wireless 8.000 review door AiR60arsimo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:59:
[...]
Dat eerste was me bekend ja. Punt is wel dat je dan in de praktijk zo'n powerbank nodig hebt die direct kan laden en power kan geven. Daar zijn er niet zo veel van.
[ Voor 21% gewijzigd door E46RC51 op 19-08-2019 15:41 ]
Hoeft niet, als hij maar zelf snapt welke van de twee hij moet doen (opladen of stroom afgeven).arsimo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:59:
[...]
Dat eerste was me bekend ja. Punt is wel dat je dan in de praktijk zo'n powerbank nodig hebt die direct kan laden en power kan geven. Daar zijn er niet zo veel van.
Die xiaomi powerbanks kunnen trouwens gewoon allebei en kosten geen drol.
Ik durf alleen niet zo'n ding in m'n auto te laten liggen die warm kan worden...
Maar dit heb je dus juist niet nodig, de QI zit al in de charging pad.E46RC51 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:18:
[...]
Er zijn ook gecombineerde QI power banks te koop. Voorbeeld: productreview: Xtorm XB103 Powerbank Wireless 8.000 review door AiR60
Ik ken die dingen en heb het zelfde "voorbehoud". Ook heb ik de mening dat als het allemaal zo ingewikkeld moet met alle nadelen/risico's en kosten van dien, dan maar met een USB-kabeltje opladen.G-NiLES schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:41:
[...]
Hoeft niet, als hij maar zelf snapt welke van de twee hij moet doen (opladen of stroom afgeven).
Ik durf alleen niet zo'n ding in m'n auto te laten liggen die warm kan worden...
Zoals ik zei ergens een paar postings terug, ik heb mijn QI-lader om mijn telefoon's batterij (Samsung Note 9) grofweg op nivo te houden van wat hij was toen ik instapte, dat is voor mij voldoende, alles meer is bonus. Als ik echt onverhoopt een zo goed als lege telefoon moet opladen in de auto dan pak ik mijn 12v-"sigaretten-aansteker"-plug-ding.
Zit er exact hetzelfde in. Er hangt nog een gewoon kabeltje ergens in het middenconsole. Die dient ook als lader voor mijn vriendin d'r telefoon zonder Qi. Dus daar kan mijn iPhone ook gewoon aan moet je een keer écht laden.arsimo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:53:
[...]
Ik ken die dingen en heb het zelfde "voorbehoud". Ook heb ik de mening dat als het allemaal zo ingewikkeld moet met alle nadelen/risico's en kosten van dien, dan maar met een USB-kabeltje opladen.
Zoals ik zei ergens een paar postings terug, ik heb mijn QI-lader om mijn telefoon's batterij (Samsung Note 9) grofweg op nivo te houden van wat hij was toen ik instapte, dat is voor mij voldoende, alles meer is bonus. Als ik echt onverhoopt een zo goed als lege telefoon moet opladen in de auto dan pak ik mijn 12v-"sigaretten-aansteker"-plug-ding.
Trouwens mijn ervaring is dat met scherm aan (flitsmeister/waze) en QI-charger aangesloten dat de telefoon nog steeds heel zachtjes bijlaadt. Hij loopt niet leeg. (wel schermhelderheid een beetje gematigd).
Vandaag ff gecheckt.Smobbo schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:40:
Is het misschien leuk om in de TS op te nemen wat iedereen zoal als verbruik heeft?
Aangezien dit toch vaak gevraagd wordt.
In mijn geval:
Model 3, SR+, 18” aero
5000 km gereden - gemiddeld 138Wh/km
Model 3, SR+, 18” aero, Metallic Grey (zwaarder?)
5400 km gereden - gemiddeld 154Wh/km
Toch wel 10% meer. Ik rij denk ik 90% snelweg ongeveer.
Edit: nu in de zomer rij ik wel een stuk harder door (veel rustiger). Vandaag tweede baan gereden met name (110 IPV 130 gemiddeld) en had net 128 wh/km over de laatste 50km.
[ Voor 15% gewijzigd door Djerro123 op 19-08-2019 18:14 ]
Leuk om een vergelijking met een zelfde uitvoering te zien (op de kleur grijs vs blauw na)!Djerro123 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:13:
[...]
Vandaag ff gecheckt.
Model 3, SR+, 18” aero, Metallic Grey (zwaarder?)
5400 km gereden - gemiddeld 154Wh/km
Toch wel 10% meer. Ik rij denk ik 90% snelweg ongeveer.
Edit: nu in de zomer rij ik wel een stuk harder door (veel rustiger). Vandaag tweede baan gereden met name (110 IPV 130 gemiddeld) en had net 128 wh/km over de laatste 50km.
Ja, het verbruik boven de 100-110 loopt echt hard op. Ik moet een groot deel verplicht 100 rijden, dat helpt denk ik meer dan ik had verwacht.
Geeft te denken over het nut van harder dan 110 rijden voor die paar seconden tijdswinst (vaak maximaal ‘1-verkeerslicht-ronde’ eerder op bestemming).
@wouterg00 zou je de gegevens aan de TS toe willen voegen? (Of mij daar rechten toe geven?)
[ Voor 5% gewijzigd door Smobbo op 19-08-2019 18:32 ]
Weet iemand of je bij FSD ook een BTW factuur krijgt?
NatuurlijkKatseviool schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:23:
Thx zie alleen dat er 0% btw op zit
Yes. Tesla is BTW plichtig dus je krijgt absoluut een BTW factuur. Net als bij de aanbetalings/eindfactuur, daarop staat de BTW ook gespecificeerd.Katseviool schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:23:
Waarom zou er geen BTW op zitten?Katseviool schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:49:
Thx zie alleen dat er 0% btw op zit
Over twee weken wordt mijn Model 3 geleverd. Ik wil 'm graag laten wrappen. Heeft iemand ervaring met wrappers? Er wordt veel aangeboden en het is lastig in te schatten wat de kwaliteitsverschillen zijn. Ik weet dat 3M en Avery goede folies zijn, maar het aanbrengen is ook een kunst. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, heb liever dat het komende jaren mooi blijft en goed mee gaat.
Mja, dat dacht ik dus ook. Nu heb ik dus weer een extra powerbank liggen die geen passthrough kan doen en ben ik weer € 30 armerG-NiLES schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:41:
[...]
Hoeft niet, als hij maar zelf snapt welke van de twee hij moet doen (opladen of stroom afgeven).
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dat snap ik ook wel maar je noemde nog wat andere punten en die lost dit ding op. Daarnaast is de charging pad niet altijd even handig want je telefoon schuift eraf, nogal overpriced en is dit ding multiple inzetbaar.G-NiLES schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:42:
[...]
Maar dit heb je dus juist niet nodig, de QI zit al in de charging pad.
Hmm, ik heb een chargingpad met een "muurtje" tussen die twee telefoonplekken en van schuiven dus geen last. Bovendien kostte die me circa 20 euro, inclusief shipping uit Chinastan or whatever. Dus het gokje wel waard lijkt mij - en het ding werkt goed genoeg waarvoor ik heb heb en past zonder gezeur perfect in een Tesla Model 3. Lijkt me lastig te kloppen.E46RC51 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:54:
[...]
Dat snap ik ook wel maar je noemde nog wat andere punten en die lost dit ding op. Daarnaast is de charging pad niet altijd even handig want je telefoon schuift eraf, nogal overpriced en is dit ding multiple inzetbaar.
Rij jij een Model S of 3? Bij een M3 heb ik nog geen tripcomputer gezienSmobbo schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:46:
inderdaad via de trip computer. Ik heb trip A en B allebei nog niet aangeraakt, dus ik ga er 1 voor het totaal gebruiken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.