Het grote Tesla topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 138 Laatste
Acties:
  • 633.880 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
martdj schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 00:18:
Ik mag morgen de keuze gaan maken tussen een M3 SR+ (18" velgen metallic grey) en een M3 LR/AWD (19" velgen, Wit). Beide met trekhaak. Ik heb even zitten rekenen en de LR is voor mij netto 114 euro duurder per maand (ruim het dubbele van de SR+). Vraag is natuurlijk of die SR+ genoeg is. Ik moet gemiddeld 1 á 2x per week naar kantoor en dat zit zo'n 70km ver weg. Waarschijnlijk geen laadpaal thuis (geen eigen oprit en kabel zou voetpad over moeten), maar wel laadpaal in wijk op 100m waar tot nu toe nooit een elektrische auto aan geparkeerd staat. Voorlopig ook nog geen oplaadmogelijkheid op werk. Ik moet soms naar een klant op 170km afstand, maar da's niet meer dan eens per maand.
Wat zouden jullie doen? Gewoon SR+ nemen en die 114 euro lekker op zak houden of toch maar zekere voor het onzekere nemen en voor die LR gaan?

En nog een vraag: Heeft die M3 SR+ nou wel of geen verwarmde voorstoelen? Ik zie tegenstrijdige verhalen namelijk.
Gewoon de SR+ nemen en je eigen portemonnee spekken! Voor de range hoef je het niet te doen, op vakantie is de range ook meer dan voldoende dankzij fast charging, het partial-premium interieur is bijna identiek en echt super, en de extra PK's zijn niet nodig: de SR+ is snel genoeg :)

De grote vraag is of je 2019 nog haalt ivm bijtelling...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
340 is prima zelf een model x 75D en nooit echt issue gehad met range (ongeveer gelijk aan de SR+)

Hou je geld en ga voor de SR+. Range is namelijk na de 250 kilometer geen enkel issue. En kan het weten eerst met een loaner 100D naar zuid frankrijk geweest ging prima en toen jaar daarna met de 75D weinig verschil gemerkt (misschien 1 keer laden extra) op een afstand van 1400 kilometer. De Long range is alleen handig voor je eerst deel van de rit voor de laadpaal daarna maakt het heel weinig meer uit.

Maar goed telsa weer opgehaald wat een genot om weer auto pilot te hebben de loaner had alleen cruise that sucks kan ik zeggen damm 8)7

Alles gefixed en het scherm ziet er al nieuw uit.. Ben benieuwd of het probleem permanent weg blijft. Was verbaast hoe snel het ging. Maar helemaal top.

[ Voor 22% gewijzigd door MeZZiN op 31-10-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:12
Ik mag morgen de keuze gaan maken tussen een M3 SR+ (18" velgen metallic grey) en een M3 LR/AWD (19" velgen, Wit). Beide met trekhaak. Ik heb even zitten rekenen en de LR is voor mij netto 114 euro duurder per maand (ruim het dubbele van de SR+). Vraag is natuurlijk of die SR+ genoeg is. Ik moet gemiddeld 1 á 2x per week naar kantoor en dat zit zo'n 70km ver weg. Waarschijnlijk geen laadpaal thuis (geen eigen oprit en kabel zou voetpad over moeten), maar wel laadpaal in wijk op 100m waar tot nu toe nooit een elektrische auto aan geparkeerd staat. Voorlopig ook nog geen oplaadmogelijkheid op werk. Ik moet soms naar een klant op 170km afstand, maar da's niet meer dan eens per maand.
Wat zouden jullie doen? Gewoon SR+ nemen en die 114 euro lekker op zak houden of toch maar zekere voor het onzekere nemen en voor die LR gaan?

En nog een vraag: Heeft die M3 SR+ nou wel of geen verwarmde voorstoelen? Ik zie tegenstrijdige verhalen namelijk.
Ik heb uit dezelfde situatie de keuze gemaakt voor de SR+. 114 euro per maand extra is voor mijn belangrijker dan die paar keer dat ik die extra range nodig heb. AWD doet me verder niks en het interieur is al mega premium t.o.v. die diesel die ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
DennusB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:53:
Hoeveel rijd je dan per dag ongeveer? :)
60 km volledig snelweg enkele reis, dus 120 km per dag als ik naar kantoor ga. Als ik naar klanten of bijv. Schiphol ga is het ook zoiets. Ik heb in 3 maanden nog niet onderweg hoeven laden, maar ik kan dan ook gewoon thuis en op kantoor laden.

Vertrouwen op een openbare laadpaal lijkt me toch lastig, je zal maar net een keer een stuk moeten rijden de volgende dag en de paal is bezet. Zo'n paal zal in de toekomst ook alleen maar drukker worden, je buurman zal maar net nu in dezelfde positie zitten.

Maar uiteindelijk kan ik niet in je portemonnee kijken en je gebruik bepalen. 70km kan je in principe altijd 2x heen en terug zonder te laden met een SR+ dus zou je voor dat gebruik nooit een probleem hebben. 170km heen en terug moet ook wel lukken, wellicht niet als het een keer steenkoud is en je flink doorrijdt.

Overigens als je een audiofiel bent dan zou ik dat ook mee laten wegen. Af en toe denk ik nog weleens had ik toch maar premium gekozen omdat het geluid wel echt beter is.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 31-10-2019 09:04 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
ph4ge schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:01:
[...]

60 km volledig snelweg enkele reis, dus 120 km per dag als ik naar kantoor ga. Als ik naar klanten of bijv. Schiphol ga is het ook zoiets. Ik heb in 3 maanden nog niet onderweg hoeven laden, maar ik kan dan ook gewoon thuis en op kantoor laden.

Vertrouwen op een openbare laadpaal lijkt me toch lastig, je zal maar net een keer een stuk moeten rijden de volgende dag en de paal is bezet. Zo'n paal zal in de toekomst ook alleen maar drukker worden, je buurman zal maar net nu in dezelfde positie zitten.

Maar uiteindelijk kan ik niet in je portemonnee kijken en je gebruik bepalen. 70km kan je in principe altijd 2x heen en terug zonder te laden met een SR+ dus zou je voor dat gebruik nooit een probleem hebben. 170km heen en terug moet ook wel lukken, wellicht niet als het een keer steenkoud is en je flink doorrijdt.

Overigens als je een audiofiel bent dan zou ik dat ook mee laten wegen. Af en toe denk ik nog weleens had ik toch maar premium gekozen omdat het geluid wel echt beter is.
Ik heb de LR en daar ben ik wel heel blij mee dat ik niet de SR+ heb genomen. Merk dat, zodra je geen eigen laadpaal hebt en je niet elke dag op kantoor kan laden, het toch wel fijn is. Anders moet je om de dag aan een openbare laadpaal staan die niet gegarandeerd vrij is, niet altijd in het zicht of dicht bij is en wanneer je auto vol is je "verplicht" bent om hem weg te halen omdat andere ook toegang moeten hebben.
Als ik een eigen laadpaal zou hebben zou de SR+ eventueel wel een optie zijn maar dan nog zou ik denk ik de LR nemen puur voor het gemak dat je minder hoeft te laden (toch weer een extra handeling zeg maar) en natuurlijk de extra's in de motor, infotainment en interieur.
Heb nu in 1 maand 2500km gereden en sta elke week toch wel 2x aan de lader merk ik. Je rijdt hem ook niet tot 50km leeg heb ik gemerkt omdat je niet ff snel gaat tanken. Dus naast dat je zoiezo minder range hebt tov een benzine/diesel auto neem je ook een ruimere marge in acht (ik dan) omdat je vaak niet overal ff snel kan laden en als dit al kan je toch meer tijd kwijt bent dan ff tanken.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
In eenzelfde situatie heb ik voor de sr+ gekozen. Er zitten wel een supercharger binnen 20km in elke windrichting van me en heb twee publieke laadpalen binnen 300m. Zal misschien soms een beetje ongemak betekenen, maar dat ongemak betaalt zich dan wel terug in een lekker etentje elke maand :-) of een nieuwe high end gpu per jaar xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:46
ph4ge schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:01:
[...]

340km met een SR+? Dat is echt wel een uitdaging hoor. Dan moet je 14,7kWh per 100 rijden en dan ook nog eens van 100% naar 0%.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 20:11
340km ga je met een SR+ niet redden volgens mij als je veel snelweg rijdt. Ik heb net 90km gereden waarvan 87 snelweg met cruise op 125 en 15km file met 10/15km per uur.
Gebruik van 220 Wh/km.. Ik heb er nu ruim 11k opzitten, ik heb volgens mij een gemiddeld gebruik van 184Wh/km.

Heb overigens wel 19"en standaard airco aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
Inspired schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

340km met een SR+? Dat is echt wel een uitdaging hoor. Dan moet je 14,7kWh per 100 rijden en dan ook nog eens van 100% naar 0%.
Je hebt gelijk, dat was inderdaad te optimistisch nu ik er nog even goed over nadenk.
thewizard2006 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:26:
Ik heb de LR en daar ben ik wel heel blij mee dat ik niet de SR+ heb genomen. Merk dat, zodra je geen eigen laadpaal hebt en je niet elke dag op kantoor kan laden, het toch wel fijn is. Anders moet je om de dag aan een openbare laadpaal staan die niet gegarandeerd vrij is, niet altijd in het zicht of dicht bij is en wanneer je auto vol is je "verplicht" bent om hem weg te halen omdat andere ook toegang moeten hebben.
Als ik een eigen laadpaal zou hebben zou de SR+ eventueel wel een optie zijn maar dan nog zou ik denk ik de LR nemen puur voor het gemak dat je minder hoeft te laden (toch weer een extra handeling zeg maar) en natuurlijk de extra's in de motor, infotainment en interieur.
Bij mij is het inpluggen gewoon standaard. Dat moest bij men VW GTE bij elke keer parkeren, en bovendien heb je op veel plaatsen juist de beste plekjes en altijd plek als je gaat opladen. Alleen thuis sla ik weleens over als mijn vrouw moet laden of met die kleintjes moet sjouwen.

[ Voor 61% gewijzigd door ph4ge op 31-10-2019 09:48 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakafish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-02-2020
Stef87 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:18:
Net de auto terug van Tesla (had kleine plek op lak waar doorheen gepoetst was).

Krijg de auto terug (donker, dus weet het nog niet wat ik morgen tref) met tenminste: achterlichten L+R vol met “olie” kleuren van shampoo achter het glas en mini-krassen op overal op de achterlichten en het laadklepje, vermoedelijk van een wasstraat of vieze wasborstel....

Ook is mijn 2e USB-poort overleden die mijn telefoon moet opladen, dat kan misschien zijn omdat auto nog op “klaar voor ophalen” status staat, al ben ik bang van niet want mijn dock stond strak omhoog met kabel van USB laadkabel er nog in, mijn sentry modus SSD was ook losgetrokken.

Wissel ik usb stekker om dan werkt het wel...

Heel erg jammer, geen idee wat ik in daglicht ga treffen want de opnieuw gespoten delen kan ik niet goed beoordelen in het donker.
Verbaasd me niks. Bij welke SC ben je geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51
Hoe is het verbruik vandaag? Ben erg benieuwd

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:18
ElonDusk schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:51:
Over 'n kilometer of 40 (flink stuk file, wel normale tijd over gedaan) zat ik op 180 Wh/km. Dat is 'n LR AWD, 19" en verwarming op 21.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:37
Ik zat de laatste 25 snelwegkms op 165 Wh/km.

Airco op 20 graden, stoelverwarming stand 1
LR RWD 18"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb met de SR+ twee weken geen lader thuis gehad, ik vond het persoonlijk niet heel fijn om constant met je range en (snel)laad mogelijkheden bezig te zijn, je bent constant aan het plannen, daarnaast koste het snelladen onderweg stiekem toch steeds nog best wat tijd, het gebeurde mij vaak dat ik op de weg naar huis nog even moest snelladen waardoor je toch weer 30min later aan moest schuiven bij het eten.

Als je veel van snelladers afhankelijk bent moet je ook bedenken dat de SR+ A. aanzienlijk langzamer laadt dan een LR , en B daarnaast je de volledig accu-capaciteit nooit kan benutten, aan de snellader laadt je namelijk max tot 80% en de SR+ heeft maar +/- 47-49kWh netto.

Gelukkig kan ik nu thuis op eigen terrein laden en hoeft ik eigenlijk nooit meer te snelladen, laat staan dat ik nog op de range let, het is nu zorgelozer als rijden met een ICE :). Het gevoel als de auto staat te laden op de stroom van de pv panelen én de meter nog steeds terugdraait is onbetaalbaar _/-\o_

In jouw situatie zou ik (als het budget er is) zeker voor een LR kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 31-10-2019 10:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Overigens heb ik m'n auto nu ingesteld dat 'ie om 7:00 begint met laden. Daarmee is de batterij lekker op temperatuur als ik vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Laatst online: 11-09 13:04
anboni schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:00:
Overigens heb ik m'n auto nu ingesteld dat 'ie om 7:00 begint met laden. Daarmee is de batterij lekker op temperatuur als ik vertrek.
Is dit ook mogelijk bij publieke laadpalen ?

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie81
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-02 16:24
DennusB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:24:
Misschien een gekke vraag, maar ben gewoon benieuwd : De M3 heeft natuurlijk gewoon een 4G verbinding, maar via welke provider loopt dat verkeer eigenlijk?
In Nederland gaat via Vodafone netwerk

2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51
Mijn SR+ moet nog geleverd worden, maar ik rij 190km per dag. (gemiddelde snelheid 60-65km/u) Gezien het verbruik van sommige hier. Ben benieuwd of dit haalbaar is voor mij haha. Misschien moet ik wel 90-95% volladen

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie81
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-02 16:24
LR AWD 18" zonder aero
35km waarvan 30km snelweg met 136km/h op de teller
Verwarming 20,5 en stoelverwarming 2

had de auto wel voorverwarmd 30 minuten en aardig opgetrokken de snelweg op ;)

223Wh/km

[ Voor 13% gewijzigd door Japie81 op 31-10-2019 10:05 ]

2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik mis trouwens de stuurverwarming bij de 3, icm met stoelverwarming heb je de een heel goed alternatief voor volledige ruimte verwarming. De ruimte verwarming uitgeschakeld laten staan scheelt enorm in verbruik
ElonDusk schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:04:
Mijn SR+ moet nog geleverd worden, maar ik rij 190km per dag. (gemiddelde snelheid 60-65km/u) Gezien het verbruik van sommige hier. Ben benieuwd of dit haalbaar is voor mij haha. Misschien moet ik wel 90-95% volladen
Makkelijk!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Cyw00d schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:02:
[...]

Ik zou aannemen van wel, je stelt de starttijd in de auto in. Of het gewaardeerd wordt, is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Met een SR+ moet dat wel lukken. Als je tot 90 laad, en met 10 aan wilt komen heb je 40kWh. Dan moet je dus onder de 21kWh/100 blijven. Moet wel lukken. Helemaal met de relatief lage gemiddelde snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
Als je sportief rijdt zou ik 100% charge pakken. Oprijden naar 0 km range geeft stress. Maar is miss persoonlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door r0bb op 31-10-2019 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
r0bb schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:10:
[...]

Als je sportief rijdt zou ik 100% charge pakken.
Elke dag tot 100% laden? Neh, zou ik niet doen. Oprijden tot 0 hoeft hij niet. Van 90 - 10 kan ie 21kWh per 100 rijden. Dat is met een SR+ relatief hoog. En dan heb je nog 10% reserve over.

[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 31-10-2019 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
.

[ Voor 99% gewijzigd door r0bb op 31-10-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

r0bb schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:10:
[...]

Als je sportief rijdt zou ik 100% charge pakken.
Het valt mij op dat als je geanticipeerd sportief rijdt het meerverbruik eigenlijk heel erg meevalt, (structureel hoge snelheden daargelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:03
Wat is de best practice wbt voorverwarmen M3 SR+. Ik lees op veel fora 20 minuten van te voren auto voor verwarmen op 18 graden en vooruitverwaring aan. Dan zou je niet hoeven krabben. Echter lijkt me dat wel behoorlijke energieverspilling? Als hij aan mijn laadpaal hangt natuurlijk geen probleem maar dat is niet altijd zo.

Neem aan dat ik dat in een shortcut kan knallen (nog niet gezocht, wilde eerst weten wat best practice is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TweakerVincent schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:14:
Wat is de best practice wbt voorverwarmen M3 SR+. Ik lees op veel fora 20 minuten van te voren auto voor verwarmen op 18 graden en vooruitverwaring aan. Dan zou je niet hoeven krabben. Echter lijkt me dat wel behoorlijke energieverspilling? Als hij aan mijn laadpaal hangt natuurlijk geen probleem maar dat is niet altijd zo.

Neem aan dat ik dat in een shortcut kan knallen (nog niet gezocht, wilde eerst weten wat best practice is)
De heater doet dacht ik 6.5kW, 20m pre-heaten kost je dus +/- 2kWh waar je ook 12km op had kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
revolution-nl schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:16:
[...]

De heater doet dacht ik 6.5kW, 20m pre-heaten kost je dus +/- 2kWh waar je ook 12km op had kunnen rijden.
Ok dat valt mee. Nu nog optimale waarden vinden. 15 min 20 graden? 20 min 18/19 of moet ik dat maar zo laten gezien 20 minuten 18 graden veel gebruikt wordt? En dus alleen verwarming op 18 EN raamverwarming aan. meer niet lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
revolution-nl schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:16:
[...]

6.5 kW? Is dat niet wat veel? Dat zijn drie forse straalkachels van bijna 2200w tegelijk!
Vorig jaar reed ik de Kona Electric en daar zat een ontzettend goede warmtepomp in, dat is wel een gemis in de Model 3 vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ik heb vanochtend 'n minuut of 20 op 21 graden voorverwarmd inclusief voorruit. Dat was in ieder geval ruim voldoende (auto interieur was bij start 4 graden) om alle ruiten rijklaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Vanochtend 10 minuten voorverwarmd op 20 graden, stoel op 3, aan de laadpaal. Auto was ijsvrij en comfortabel warm binnen. Gisteren op max gezet (voorruitverwarming/HI) en dan staat ie na 5 minuten al te dampen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:06
thewizard2006 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:26:
[...]

Heb nu in 1 maand 2500km gereden en sta elke week toch wel 2x aan de lader merk ik. Je rijdt hem ook niet tot 50km leeg heb ik gemerkt omdat je niet ff snel gaat tanken. Dus naast dat je zoiezo minder range hebt tov een benzine/diesel auto neem je ook een ruimere marge in acht (ik dan) omdat je vaak niet overal ff snel kan laden en als dit al kan je toch meer tijd kwijt bent dan ff tanken.
Exact dit. Ik zou ook wel graag 114 euro willen besparen, maar ik vind het toch wel errug prettig dat ik gewoon mijn auto op momenten nét een paar keer extra voor mijn deur kan laten staan. Geluid is ook fijn :9~ Hoor wel dat het niet veel verschilt. Ik vind 350 wel echt weinig, en in het geval van @martdj zit ik in exact hetzelfde schuitje. Dan is extra bereik wel heel fijn.
Nadeel is wel dat mijn gemeente, mede dankzij de komst van een tweede Tesla-rijder, nu mijn aanvraag voor een openbare laadpaal op 20 meter afstand wél heeft goedgekeurd. Als dat er al zou zijn, was misschien de SR+ wel een optie. Maar ach. Gedane zaken en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 19-09 08:22
Hmmm wel jammer dat je voorruitverwarming niet kan starten via de API. Je kunt zo'n beetje alles doen via de API, ook veel niet nuttige dingen. HVAC etc aanzetten is wel top, maar ik wil een integratie waarbij ik vanuit mijn Home assistant niet alleen de HVAC kan aanzetten maar ook de voorruitverwarming.
https://www.teslaapi.io/vehicles/commands#start-hvac-system

Voordeel is dat HA mijn schema's per dag etc kent en op basis daarvan op de juiste tijd kan gaan verwarmen / koelen.

Heeft iemand anders dit probleem ook al eens opgelost?

EDIT: Van een vriend die al een Tesla heeft en de App kan gebruiken hoor ik dat via de Tesla App dit wel kan via een speciale knop. Dus het moet vast kunnen. Straks de API call maar eens onderscheppen als ik de auto heb. Deze call staat nog niet gedocumenteerd helaas.

[ Voor 26% gewijzigd door GAEvakYD op 31-10-2019 10:29 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik zet mijn auto altijd binnen in de garage, die vorstvrij gehouden wordt door simpelweg wat gas te verbranden. Geen krabben nodig, en de auto is al enigszins op temperatuur zonder voor te hoeven verwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54
Cyw00d schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:02:
Bij een publieke laadpaal is het de bedoeling dat je de auto meteen begint te laden en weg zet als die vol is om laadpaalkleven tegen te gaan.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
Ik had trouwens mijn auto 5 minuutjes voorverwarmd, dat is dikke prima. Vind 20 minuten wel echt gortig. Maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:13

BBrunekreeft

Dus...

Klopt het dat iedere Model 3 voorzien is van Autosteer?
De mijne is eind september geleverd, maar daarin ontbreekt de menu optie (onder autopiloot) om Autosteer aan te zetten.
Ik heb alleen de simpele Cruise Control (snelheid vasthouden)
Is dat iets wat Tesla nog aan kan zetten voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Volodos schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:19:
[...]

6.5 kW? Is dat niet wat veel? Dat zijn drie forse straalkachels van bijna 2200w tegelijk!
Vorig jaar reed ik de Kona Electric en daar zat een ontzettend goede warmtepomp in, dat is wel een gemis in de Model 3 vind ik
Klopt, Tesla heeft andere keuzes gemaakt. Leuke achtergrond video
YouTube: Why Tesla's Don't have Heat Pumps EXPLAINED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Vind het stukje extra bijtelling - en de zakelijk meerprijs want ik heb mijn Model 3 zakelijk gekocht - het wel waard om de LR AWD te nemen in plaats van de SR+. De voordelen van grotere range, AWD, meer vermogen en premium package maakten het voor mij een no brainer.

Maar ik wil ook kwijt dat als de LR AWD niet had bestaan ik wel een SR+ gekocht zou hebben en er ongetwijfeld heel happy mee geweest zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
BBrunekreeft schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:30:
Klopt het dat iedere Model 3 voorzien is van Autosteer?
De mijne is eind september geleverd, maar daarin ontbreekt de menu optie (onder autopiloot) om Autosteer aan te zetten.
Ik heb alleen de simpele Cruise Control (snelheid vasthouden)
Is dat iets wat Tesla nog aan kan zetten voor me?
Ik denk dat je wat door elkaar haalt.
Je hebt geen simpele CC maar ACC (Adaptive). Die past dus de snelheid ook aan als je te dicht bij je voorligger komt.
AP (auto pilot) = autosteer + ACC grof gezegd.
FSD (full self driving) heeft ook de optie om van baan te wisselen met je knipperlicht als je AP aan staat en de afrit te nemen en de Summon optie. Die opties betaal je dus 5000-7000 euro extra voor op dit moment.

Later (begin volgend jaar?) zou de FSD ook daadwerkelijk FSD moeten zijn dus dat je op je navigatie van begin tot einde kan (heb ik mij laten vertellen? Maar dat is best nog een stap dus daar zal vast enige nuance in zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik begin door iedereen hier bijna te twijfelen aan m'n SR+ die in bestelling staat. Naar kantoor is enkele rit 60km (dus 120km per dag), naar m'n huidige klant 25km enkele rit en kan altijd op kantoor, bij de klant of thuis in de wijk (publieke paal) laden. Dat moet toch wel lukken??

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft

BBrunekreeft

Dus...

thewizard2006 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat je wat door elkaar haalt.
Je hebt geen simpele CC maar ACC (Adaptive). Die past dus de snelheid ook aan als je te dicht bij je voorligger komt.
AP (auto pilot) = autosteer + ACC grof gezegd.
...
Helder.
Maar zou die auto pilot tegenwoordig niet standaard op iedere Model 3 zitten?
Eigenlijk bedoelde ik dat te vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Mday schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:29:
Ik had trouwens mijn auto 5 minuutjes voorverwarmd, dat is dikke prima. Vind 20 minuten wel echt gortig. Maar dat is persoonlijk.
Is hij dan goed ijsvrij? 18 graden dan of 20?

offtopic... waarom hebben veel tweakers opeens zo'n blokjes avatar?

[ Voor 10% gewijzigd door TweakerVincent op 31-10-2019 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:44
DennusB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:39:
Ik begin door iedereen hier bijna te twijfelen aan m'n SR+ die in bestelling staat. Naar kantoor is enkele rit 60km (dus 120km per dag), naar m'n huidige klant 25km enkele rit en kan altijd op kantoor, bij de klant of thuis in de wijk (publieke paal) laden. Dat moet toch wel lukken??
Waaraan twijfel je? Je geeft zelf aan dat je overal kan laden. Ik rij 2x per week 70km enkele reis naar kantoor. Dat red ik op 1 acculading. Zolang je niet als een bezetene overal vol vermogen gaat optrekken en 150 gaat rijden dat red je makkelijk 270-300km met +- nog 20 km over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 08:56
revolution-nl schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Klopt, Tesla heeft andere keuzes gemaakt. Leuke achtergrond video
YouTube: Why Tesla's Don't have Heat Pumps EXPLAINED
Ik heb zo'n hekel aan video's die op deze manier geschoten/ge-edit zijn.

Dan heb je het geweldige medium van audio en video tot je beschikking tot wel 4k 60fps. En dan gebruik je dat 99% om je hoofd te laten zien terwijl je aan het praten bent en 1% voor een schematische afbeelding (en ook alleen maar één afbeelding, van 2 schema's), ipv een animatie, of schema bij het stukje wat je juist aan het uitleggen bent, in fullscreen.

Dan heb je misschien wel goede informatie, maar maak het dan een podcast of een blogpost met plaatjes. Ik ga niet 15 minuten naar je pratende hoofd zitten kijken en squinten naar dat ene plaatje. /rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
BBrunekreeft schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Helder.
de AP zit standaard in elke model 3 ja. Je moet hem wel in het menu ff aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 19-09 20:11
BBrunekreeft schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Helder.
Volgens mij wel. Ik heb geen FSD maar wel autosteer. Daarmee veranderd hij niet van baan. Aanzetten is niet 1x de pook voor ACC naar beneden, maar 2x achter elkaar. Dat staat dat ook aan. Ik gebruik het regelmatig als het rustig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Khayma schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Waaraan twijfel je? Je geeft zelf aan dat je overal kan laden. Ik rij 2x per week 70km enkele reis naar kantoor. Dat red ik op 1 acculading. Zolang je niet als een bezetene overal vol vermogen gaat optrekken en 150 gaat rijden dat red je makkelijk 270-300km met +- nog 20 km over.
Ja omdat iedereen hier lijkt te klagen over de range. Maar inderdaad. Als ik 270-300km haal is het meer dan prima, en er zitten onderweg meerdere SuC's en Fastneds, dus ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
DennusB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:39:
Just don't er is geen issue. Je heb zat range wat ik al eerder zei ik heb een 100D gehad en een 75D geen enkel issue en je moet zo maar zien dat over 1-2 jaar overal laadpalen zijn. Plus ben blij met mijn 75D geen moment spijt je moet alleen af en toe aan de laadpaal maar dat kost ook maar 10-20 minuten en met een model 3 is het zelfs minder die gaat harder dan mijn X 8)

https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers

de hoeveelheid laadpalen wordt alleen maar meer. Straks is het gewoon normaal dat je overal kan laden op je bestemming.

[ Voor 10% gewijzigd door MeZZiN op 31-10-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MeZZiN schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:51:
[...]

Just don't er is geen issue. Je heb zat range wat ik al eerder zei ik heb een 100D gehad en een 75D geen enkel issue en je moet zo maar zien dat over 1-2 jaar overal laadpalen zijn. Plus ben blij met mijn 75D geen moment spijt je moet alleen af en toe aan de laadpaal maar dat kost ook maar 10-20 minuten en met een model 3 is het zelfs minder die gaat harder dan mijn X 8)

https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers

de hoeveelheid laadpalen wordt alleen maar meer. Straks is het gewoon normaal dat je overal kan laden op je bestemming.
Handig overzicht, en wat betreft dat kaartje zit ik sowieso goed. Want ik woon in Vlaardingen, en in die hoek zijn de meeste laders! Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Nu staat mijn auto zelf aan de lader op een parkeer plaats in amsterdam super handig en fijn. Zie de issues niet. Let maar op als je hem hebt val het allemaal reuze mee.

Lol het mooie is zelf dat in frankrijk er overal laadpalen zijn. De meeste kleine dorpen hebben 1-2 type 2 laders en de iets grotere hebben vaak een snellader.

De range issues zijn er alleen op papier niet in de praktijk. Het is wel zo dat ik met mijn leaf merk dat het minder is. Maar goed dat is ook 40kwh en ook niet gekocht voor dat doel die is voor polder rijden. Maar naar amsterdam en terug gaat ook gewoon perfect. Alleen huis den haag ging niet ... (260 heen en terug) maar dat was ook 10 minuten laden aan de snellader en weer gaan.

Lol zelf met caravan is het prima te doen. Geeft leuk effect op de snelweg. Je trekt nog steeds bijna elke andere auto er uit met 1200+ kilo aan de haak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft

BBrunekreeft

Dus...

thewizard2006 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:49:
[...]

de AP zit standaard in elke model 3 ja. Je moet hem wel in het menu ff aanzetten
Ik heb dat dus niet in het menu staan.
De opties Cruise Follow Distance en Autosteer (beta) zijn bij mij niet zichtbaar. Dat zou dus bij iedereen wel in het menu moeten staan?
(plaatje van internet gehaald, dit is niet mijn auto ;) )
Afbeeldingslocatie: https://image.businessinsider.com/5d923c2f2e22af49be502d68?width=1024&format=jpeg&auto=webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
TweakerVincent schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:42:
[...]

Is hij dan goed ijsvrij? 18 graden dan of 20?

offtopic... waarom hebben veel tweakers opeens zo'n blokjes avatar?
Had niet eens gekeken of er ijs op lag, to be honest. Kon gewoon ruitenwissertjes aanzetten. Voelde zelf ook niet koud. Had 'm op 20.5 staan. Kan niet zien wat de actuele temperatuur in de auto is?

En ja, die avatars zijn automagisch gegenereerd. Ik haalde daarnet twee users door elkaar, dus even zelf aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Mday op 31-10-2019 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
DennusB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:51:
[...]

Ja omdat iedereen hier lijkt te klagen over de range. Maar inderdaad. Als ik 270-300km haal is het meer dan prima, en er zitten onderweg meerdere SuC's en Fastneds, dus ik ben benieuwd!
Tja, de klagers blijf je houden. Mensen die tevreden zijn hoor je niet. Het is vanzelfsprekend dat de SR+ rijders de SR+ aanraden en de LR rijders de LR aanraden. Er is altijd wel een reden om voor iets te kiezen. Meer range is absoluut fijn maar heb ik het echt echt nodig? Nope

Ik kom van een Hyundai Kona die een range had van 450km. Ik ben er dus op achteruit gegaan kwa range. Mis ik dit echt? Nee, niet echt.

[ Voor 5% gewijzigd door Khayma op 31-10-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Khayma schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:18:
[...]

Tja, de klagers blijf je houden. Mensen die tevreden zijn hoor je niet. Het is vanzelfsprekend dat de SR+ rijders de SR+ aanraden en de LR rijders de LR aanraden. Er is altijd wel een reden om voor iets te kiezen. Meer range is absoluut fijn maar heb ik het echt echt nodig? Nope

Ik kom van een Hyundai Kona die een range had van 450km. Ik ben er dus op achteruit gegaan kwa range. Mis ik dit echt? Nee, niet echt.
Ik heb de SR+ meegemaakt in beide situaties waar ik geen lader in een straal van 1km van mijn huis had naar een situatie waar ik op eigen terrein kan laden.

In de eerste situatie is een LR naar mijn inziens echt de betere, te adviseren keuze doordat je meer flexibiliteit hebt door de extra range.

Kan je op eigen terrein laden, heb je een paal voor de deur of openbare palen in de buurt die de komende jaren beschikbaar zijn? Houdt dan het geld in je zak houden en ga voor een SR+

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 31-10-2019 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Na een hoop overleg is eindelijk mijn gratis supercharging weer aangezet :) Dus helemaal top. (niet dat ik het vaak nodig heb maar wel tof)

Ik gooi meestal even de verwarming aan 10-15 minuten van te voren meestal niet veel meer nodig. Maar vandaag stond hij 1 dag al buiten (bij SC) en toen was dat te kort. Normaal zit er zat rest warmte in de auto dat hij niet zwaar bevriest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 19:55

DM_

revolution-nl schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:21:
[...]

Ik heb de SR+ meegemaakt in beide situaties waar ik geen lader in een straal van 1km van mijn huis had naar een situatie waar ik op eigen terrein kan laden.

In de eerste situatie is een LR naar mijn inziens echt de betere, te adviseren keuze doordat je meer flexibiliteit hebt door de extra range.

Kan je op eigen terrein laden, heb je een paal voor de deur of openbare palen in de buurt die de komende jaren beschikbaar zijn? Houdt dan het geld in je zak houden en ga voor een SR+
De extra range is ook niet significant meer (in de praktijk 50km ofzo?), maar wel de moeite waard om te kijken hoe je dagelijks gebruik is. En dan af te wegen of het de extra kosten waard zijn.

Ik haalde de afgelopen paar weken de 280-300km op 90% (SR+) en kon daardoor elke 3e dag laden (publieke paal thuis). Maar nu de temperatuur is gezakt haal ik waarschijnlijk maar 250km waardoor ik om de dag zal moeten laden. Voor nu even lastiger, maar in mijn geval zal volgende maand ofzo de laadpalen op kantoor er zijn en dan kan ik daar laden. Als ik niet op kantoor kon laden was dat extra range wel prettig om meer flexibiliteit te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonsaiboom
DennusB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:51:
[...]

Ik reken zelf op lange termijn met effectief 200km op een charge.

Redenatie is dat je ipv 100% (=48kWh) beschikbaar, tussen de 10 en 80% wil zitten (=33,6 kWh). Reken daar 10% degredatie over 5 jaar bij (=30kWh). Met een nomimaal verbruik van 150Wh/km kom je dan op 200km. In de winter zou dat wel minder kunnen zijn, maar dan kan je dus ook wel goed compenseren door wat meer dan naar 90% te laden of 95%. (dan heb je 85/70 = 21% meer ruimte voor verbruik). Dit alles is dan zonder ruimte voor bijladen op de bestemming, onderweg, of thuis, met ruime veiligheidsmarges. In de praktijk zal het vast regelmatig hoger uitvallen.

Ik ben me bewust dat mijn keuze voor een SR+ ipv een LR wat tijd gaat kosten. Mijn ideale keuze was een LR RWD geweest. Helaas is dat maar kort een optie geweest en was ik toen nog niet zo ver dat ik de knoop kon doorhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DM_ schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:32:
[...]

De extra range is ook niet significant meer (in de praktijk 50km ofzo?), maar wel de moeite waard om te kijken hoe je dagelijks gebruik is. En dan af te wegen of het de extra kosten waard zijn.

Ik haalde de afgelopen paar weken de 280-300km op 90% (SR+) en kon daardoor elke 3e dag laden (publieke paal thuis). Maar nu de temperatuur is gezakt haal ik waarschijnlijk maar 250km waardoor ik om de dag zal moeten laden. Voor nu even lastiger, maar in mijn geval zal volgende maand ofzo de laadpalen op kantoor er zijn en dan kan ik daar laden. Als ik niet op kantoor kon laden was dat extra range wel prettig om meer flexibiliteit te hebben.
Plus dat je met een LR natuurlijk aanzienlijk sneller kan laden onderweg, wat dat betreft snijdt het mes aan twee kanten. Ik ben benieuwd hoeveel sneller de SR+ straks kan laden met de aankomende update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
Bonsaiboom schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Redenatie is dat je ipv 100% (=48kWh) beschikbaar, tussen de 10 en 80% wil zitten (=33,6 kWh). Reken daar 10% degredatie over 5 jaar bij (=30kWh). Met een nomimaal verbruik van 150Wh/km kom je dan op 200km. In de winter zou dat wel minder kunnen zijn, maar dan kan je dus ook wel goed compenseren door wat meer dan naar 90% te laden of 95%. (dan heb je 85/70 = 21% meer ruimte voor verbruik). Dit alles is dan zonder ruimte voor bijladen op de bestemming, onderweg, of thuis, met ruime veiligheidsmarges. In de praktijk zal het vast regelmatig hoger uitvallen.

Ik ben me bewust dat mijn keuze voor een SR+ ipv een LR wat tijd gaat kosten. Mijn ideale keuze was een LR RWD geweest. Helaas is dat maar kort een optie geweest en was ik toen nog niet zo ver dat ik de knoop kon doorhakken.
100% is 50kWh. Er zit een 55kWh accu in de SR+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
GAEvakYD schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:26:
Hmmm wel jammer dat je voorruitverwarming niet kan starten via de API. Je kunt zo'n beetje alles doen via de API, ook veel niet nuttige dingen. HVAC etc aanzetten is wel top, maar ik wil een integratie waarbij ik vanuit mijn Home assistant niet alleen de HVAC kan aanzetten maar ook de voorruitverwarming.

Voordeel is dat HA mijn schema's per dag etc kent en op basis daarvan op de juiste tijd kan gaan verwarmen / koelen.

EDIT: Van een vriend die al een Tesla heeft en de App kan gebruiken hoor ik dat via de Tesla App dit wel kan via een speciale knop. Dus het moet vast kunnen. Straks de API call maar eens onderscheppen als ik de auto heb. Deze call staat nog niet gedocumenteerd helaas.
Als het koud is dan gaat met het standaard 'verwarming aan' knopje ook je voorruitverwarming aan. Daarnaast heb je inderdaad nog een losse knop in de app.
Ik gebruik een Siri Shortcut om mijn auto voor te verwarmen, in combinatie met Automation. Ik krijg dus een pop up op mn lockscreen in de ochtend voor ik vertrek waar ik met 2 x klikken de auto kan laten voorverwarmen. Best heel handig.

Maar binnenkort komt de update uit met gepland voorverwarmen, dus wellicht wordt het dan nog iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

Plus dat je met een LR natuurlijk aanzienlijk sneller kan laden onderweg, wat dat betreft snijdt het mes aan twee kanten. Ik ben benieuwd hoeveel sneller de SR+ straks kan laden met de aankomende update.
Ja ik dacht ook gelezen te hebben dat Tesla met een update de laadsnelheid van de SR+ had verhoogd, maar kan dat niet meer terug vinden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Smobbo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:42:
[...]

Als het koud is dan gaat met het standaard 'verwarming aan' knopje ook je voorruitverwarming aan. Daarnaast heb je inderdaad nog een losse knop in de app.
Ik gebruik een Siri Shortcut om mijn auto voor te verwarmen, in combinatie met Automation. Ik krijg dus een pop up op mn lockscreen in de ochtend voor ik vertrek waar ik met 2 x klikken de auto kan laten voorverwarmen. Best heel handig.

Maar binnenkort komt de update uit met gepland voorverwarmen, dus wellicht wordt het dan nog iets makkelijker.
Precies, als het koud is dan zal de auto zelf voorruitverwarming aanzetten bij aanzetten van HVAC. Zelfde geld voor de achterruitverwarming. Die gaat dan mee. Apart aanzetten via API is inderdaad niet mogelijk helaas. Stoelen zijn via API wel apart aan te zetten. Via de Tesla app niet dacht ik.
DennusB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:46:
[...]

Ja ik dacht ook gelezen te hebben dat Tesla met een update de laadsnelheid van de SR+ had verhoogd, maar kan dat niet meer terug vinden :X
Dat komt nog. Wellicht in de 2019.36.x of latere release.
DM_ schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:32:
[...]

..
Verschil tussen LR en SR+ bedoel je? Bij 121kmh en beide met aero zit er 136km tussen. (https://teslike.com/range/)

[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 31-10-2019 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
DennusB schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:46:
[...]

Hebben ze tijdens de laatste Q3 cijfers bekend gemaakt. 5% meer vermogen voor alle versies en de SR+ laadsnelheid gaat omhoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
Bonsaiboom schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Dit is een zeer pessimistische berekening :+ !
100% is zoals gezegd 55kWh.
Daarnaast laad de SR+ conform eigen instelling naar 90% voor dagelijkse ritjes (in tegenstelling tot de LR die tot 80% laad).
Degradatie van 10% in 5 jaar is echt best wel veel, ik gok zelf op de helft.
Mijn nominaal verbruik is 145 tot nu toe, dus in de winter zal dat wel eens 160 kunnen worden.

Dus normaal gebruik ik 80-85% van de batterij (gewoon leegrijden tot 5-10%), dat is met de 160Wh inschatting een range van 275-290 km.

Voor mij was overigens de keuze voor een EV afhankelijk van de mogelijkheid om thuis op de oprit te laden. Dat gemak is zo prettig, zonder thuislaad mogelijkheid zou ik ook nog een keer achter mn oren gekrabd hebben...
Inspired schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:48:

Precies, als het koud is dan zal de auto zelf voorruitverwarming aanzetten bij aanzetten van HVAC. Zelfde geld voor de achterruitverwarming. Die gaat dan mee. Apart aanzetten via API is inderdaad niet mogelijk helaas. Stoelen zijn via API wel apart aan te zetten. Via de Tesla app niet dacht ik.
Kan ook in de Tesla app (op de stoeltjes klikken)

[ Voor 12% gewijzigd door Smobbo op 31-10-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

Volodos schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:19:
[...]

Mn e-Niro gebruikte vanochtend ook 6,4kW toen ik de verwarming + achterruit- en spiegelverwarming aanzette. Was binnen notime ontdooid. Maar 30 minuten (gepland) voorverwarmen kost maar 1kWh in totaal, dus 2kW gemiddeld.
De warmtepomp ga je pas merken bij langere afstanden denk ik. Ik neem aan dat die 6.5kW niet volcontinue is tijdens het rijden maar alleen een boost om hem zsm op temperatuur te krijgen (interieur en accu)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Smobbo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

Nee, kan niet in de app. En 100% is bij een SR+ toch 50kWh, geen 55kWh.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 31-10-2019 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonsaiboom
[...]

Daarnaast laad de SR+ conform eigen instelling naar 90% voor dagelijkse ritjes (in tegenstelling tot de LR die tot 80% laad).
Mijn nominaal verbruik is 145 tot nu toe, dus in de winter zal dat wel eens 160 kunnen worden.

Dus normaal gebruik ik 80-85% van de batterij (gewoon leegrijden tot 5-10%), dat is met de 160Wh inschatting een range van 275-290 km.

Voor mij was overigens de keuze voor een EV afhankelijk van de mogelijkheid om thuis op de oprit te laden. Dat gemak is zo prettig, zonder thuislaad mogelijkheid zou ik ook nog een keer achter mn oren gekrabd hebben...
Hm. Ik was onder de indruk dat hij 48 kWh had..dat valt mee :-).

Met thuisladen was de sr+ voor mij een container geweest. Nu was het inderdaad een langdurig keuzeproces met duidelijke voor en nadelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
Inspired schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:52:
[...]

Nee, kan niet in de app. En 100% is bij een SR+ toch 50kWh, geen 55kWh.
Als in, dat kan functioneel niet, of het werkt niet? Ik heb het vanochtend nog via de app aangezet, hoor. Heb je de laatste update wel (van de app?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Mday schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:57:
[...]

Als in, dat kan functioneel niet, of het werkt niet? Ik heb het vanochtend nog via de app aangezet, hoor. Heb je de laatste update wel (van de app?)
Stoelen zijn via API wel apart aan te zetten. Via de Tesla app niet dacht ik.
Op mijn iPhone en met de laatste versie van de Tesla app kan ik niet de stoelverwarming apart aanzetten. Hoe lukt jullie dit wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:35
Inspired schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:59:
[...]

[...]

Op mijn iPhone en met de laatste versie van de Tesla app kan ik niet de stoelverwarming apart aanzetten. Hoe lukt jullie dit wel?
Eerst climate activeren, en daarna kan je de stoeltjes verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

[...]

55kWh is bruto, net capaciteit is tussen de 47 en 49kWh. Ik heb het al meerdere keren berekend aan de hand van het praktijkverbruik maar kom nooit verder dan 48kWh net capacity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
bottom line schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:00:
[...]

Eerst climate activeren, en daarna kan je de stoeltjes verwarmen.
Met apart bedoel ik; los van de climate. Stoelverwarming kun je via de app alleen aanzetten als je de gehele HVAC aan zet. Dat was wat ik bedoelde. Via API kun je wel netjes alleen de stoelverwarming aanzetten.
revolution-nl schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

55kWh is bruto, net capaciteit is tussen de 47 en 49kWh. Ik heb het al meerdere keren berekend aan de hand van het praktijkverbruik maar kom nooit verder dan 48kWh net capacity.
Hoe kun je dit accuraat berekenen?

[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 31-10-2019 12:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-03 11:12
LR AWD 18" zonder Aero's. Kou is idd een grote factor. Met hetzelfde rechtervoetje gereden ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kxbzFkT/teslafil.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
Inspired schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:03:
[...]

Met apart bedoel ik; los van de climate. Stoelverwarming kun je via de app alleen aanzetten als je de gehele HVAC aan zet. Dat was wat ik bedoelde. Via API kun je wel netjes alleen de stoelverwarming aanzetten.

[...]

Hoe kun je dit accuraat berekenen?
Zou mooi zijn als je de alleen de stoelverwarming kan inschakelen op afstand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Joe Dancen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:26:
[...]

Zou mooi zijn als je de alleen de stoelverwarming kan inschakelen op afstand :P
Serieuze vraag: hoeveel tijd heeft stoelverwarming nodig om op de stoel op temperatuur te brengen? Dat gaat toch vrij snel, zeker als er iemand op zit? Waarom dan de stoel op afstand al willen inschakelen?

Disclaimer: heb de stoelverwarming nog niet gebruikt in mijn Model 3. Maar dat zal ongetwijfeld gaan gebeuren in de a.s. maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
arsimo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:36:
[...]

Serieuze vraag: hoeveel tijd heeft stoelverwarming nodig om op de stoel op temperatuur te brengen? Dat gaat toch vrij snel, zeker als er iemand op zit? Waarom dan de stoel op afstand al willen inschakelen?

Disclaimer: heb de stoelverwarming nog niet gebruikt in mijn Model 3. Maar dat zal ongetwijfeld gaan gebeuren in de a.s. maanden.
Stap je gelijk in een warme stoel en heb je minder behoefte aan een energie slurpende kachel...opwarmen duur misschien 1 minuut maar dat is best lang als je niet meer hoeft te krabben en gelijk gaat zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetRipper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 20:29
BBrunekreeft schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:01:
[...]

Ik heb dat dus niet in het menu staan.
De opties Cruise Follow Distance en Autosteer (beta) zijn bij mij niet zichtbaar. Dat zou dus bij iedereen wel in het menu moeten staan?
(plaatje van internet gehaald, dit is niet mijn auto ;) )
[Afbeelding]
Collega van me had ook de Model 3 geleverd zonder de Autosteer functie. Dat was een foutje. Als je in je Tesla-account geen Autopilot in de detailpagina van je auto ziet, even contact met ze opnemen om het aan te laten zetten. Zou default moeten zijn op alle Model 3's.

Afbeeldingslocatie: https://tikkie.net/p/NQLY7uagYm.png

Github - Tikkie! - NED-Clan - Volvo EX30 SMSR Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Inspired schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:03:
[...]

Ah, ik snap wat je bedoeld!
Dat had ik nog nooit geprobeerd. Bij mij gaat standaard bij het voorverwarmen de berijdersstoel op standje 1 aan, wel zo prettig :) .
revolution-nl schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

Mmm, dat zou voor mij nieuw zijn. Hoe heb je dat berekend? Zover ik weet blijft iedereen toch een beetje gokken en schatten en leek de consensus ergens tussen 53-55 te zitten toch? Maar bruto-vs-netto wist ik nog niet precies! Interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
15 minuten filmpje om wat uit te leggen? Dat het kouder is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Khayma
bottom line schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:08:
15 minuten filmpje om wat uit te leggen? Dat het kouder is?
En? Hoe smaakt azijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Ben je te lui om iets wat uitleg te geven waarom je, vanuit de titel gezien, een random niet veel zeggende video deelt?
Of laat me raden, zelf niet gekeken naar de video waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Joe Dancen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Stap je gelijk in een warme stoel en heb je minder behoefte aan een energie slurpende kachel...opwarmen duur misschien 1 minuut maar dat is best lang als je niet meer hoeft te krabben en gelijk gaat zitten :)
De voordelen van stoelverwarming ken ik en je kan er idd flink energie mee besparen (of m.a.w. minder range verspillen). Maar als je stoelverwarming los van de normale verwarming wil kunnen activeren met een app dan zal je nog steeds moeten krabben. Alleen stoelverwaming ontdooit de ruiten niet tenslotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Makkelijk! Ik kan tot nu toe altijd 2x135km (265km) rijden op 90 tot 100% en dan houd ik nog wat lading over.

Zelfs met strenge vorst lijkt mij dat 190 km altijd wel moet lukken (lekker voorverwarmen indien mogelijk!)

*edit*
als ik kijk naar je gemiddelde snelheid kan je het misschien zelfs bijna 2x rijden op een mooie dag.

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 31-10-2019 13:17 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
arsimo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:15:
[...]

De voordelen van stoelverwarming ken ik en je kan er idd flink energie mee besparen (of m.a.w. minder range verspillen). Maar als je stoelverwarming los van de normale verwarming wil kunnen activeren met een app dan zal je nog steeds moeten krabben. Alleen stoelverwaming ontdooit de ruiten niet tenslotte.
Dan zet je de temp toch gewoon op 16 graden? Hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe kleiner het verlies. Zelfs mét stoelverwarming hoef ik mijn eigen adem niet te zien hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
GAEvakYD schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:26:

Misschien dat je iets hebt aan:

code:
1
/api/1/vehicles/{id}/command/set_preconditioning

Mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat deze doet (Defrost optie sinds V10).

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Deveon schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:21:
[...]

Dan zet je de temp toch gewoon op 16 graden? Hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe kleiner het verlies. Zelfs mét stoelverwarming hoef ik mijn eigen adem niet te zien hoor.
Tuurlijk, dat is juist en realiseerde ik (ook) wel. Alleen dan heeft een functie om remote alleen stoelverwarming aan te zetten geen enkele zin. Want je wil dan toch de normale verwarming ook aan hebben, al is het maar voor 16 graden. Dat is mijn punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
bottom line schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

Ben je te lui om iets wat uitleg te geven waarom je, vanuit de titel gezien, een random niet veel zeggende video deelt?
Of laat me raden, zelf niet gekeken naar de video waarschijnlijk.
Voor de kenners van TeslaBjorn is een embedded video al voldoende :). Ik kijk liever naar zijn tests/ervaringen/uitleg dan dat ik het overneem van iemand op het forum dus zodoende. Overigens was mijn post een geintje maar ik snap dat hij niet zo overkomt op een forum. Had hem vooral gepost omdat het we het hadden over de negatieve effecten van de kou op een Tesla. Bjorn woont in Noorwegen en daar is de winter allang begonnen dus vond dit filmpje wel toepasselijk om te delen. Overigens is het filmpje net geupload dus ook nieuw voor vele denk ik :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
Ik kan in alle eerlijkheid niet meer naar Björn kijken. Hij heeft zoveel tijd nodig om een punt te maken.
Al zijn filmpjes kunnen gemakkelijk half zo lang zijn en net zoveel informatie geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Smobbo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:38:
Ik kan in alle eerlijkheid niet meer naar Björn kijken. Hij heeft zoveel tijd nodig om een punt te maken.
Al zijn filmpjes kunnen gemakkelijk half zo lang zijn en net zoveel informatie geven...
True! Sommige filmpjes zijn onnodig lang en die sla ik ook over. Vaak kijk ik wel naar zijn 1000km test enz. Dit filmpje vond ik ook wel interessant door de ScanMyTesla app. Heb je toch een berg meer info dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 10:15
[...]

Fijn! Zo logisch ook maar ik wist het nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Taigu schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:24:
[...]

Misschien dat je iets hebt aan:

code:
1
/api/1/vehicles/{id}/command/set_preconditioning

Mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat deze doet (Defrost optie sinds V10).
Je doelt op ; api/1/vehicles/{vehicle_id}/command/set_preconditioning_max" denk ik? Dat is gewoon max temp met voorruitverwarming net zoals in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Inspired schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:48:

Verschil tussen LR en SR+ bedoel je? Bij 121kmh en beide met aero zit er 136km tussen. (https://teslike.com/range/)
De RWD-LR is al een tijd niet meer leverbaar (helaas)

Met 18inch Aero en wieldoppen:

Bij 121km/h
LR AWD:
SR+ RWD:
Verschil is dan 103km range

Bij 129km/h op de GPS is het verschil nog maar 94km range. Hoe sneller je rijdt hoe kleiner het verschil.

Misschien is de SR+ op 160/170km/h zelfs zuiniger (zou een interessante test zijn in Duitsland) net als de LR-RWD.

Zou je een SR+ met 18inch Aero afzetten tegen een AWD met 19inch of de performance wordt het verschil steeds kleiner.

In ieder geval belangrijk voor de mensen die twijfelen tussen de SR+ en de LR om de wielen/banden ook te betrekken bij het kiezen :-)

Ik heb zelf een SR+ maar kan laden op de eigen oprit, had ik geen eigen oprit had ik misschien wel voor de LR-batterij gekozen. Alle andere verschillen tussen de SR+ en de LRAWD zijn voor mij te verwaarlozen enige wat aan het interieur echt anders is zijn stoelverwarmers achter en mistlampen voor, de rest is software, misschien de achterbankverwarming ook nog. (Het snellladen na aankomende update ook zga net zo snel, Uitgaande van dezelfde C-Rating)

Met de SR+ in 4 weken gewoon 7300km gereden. Ik rij gewoon erg veel (familie/werk)

Auto moe(s)t ik zelf betalen, dus 10.000€ verschil is gewoon veel. Als de RWD nog leverbaar was had ik die nog wel gekozen denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Stef87 op 31-10-2019 14:20 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Stef87 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

De RWD-LR is al een tijd niet meer leverbaar (helaas)

...
Ah, excuus. |:( Niet goed gekeken. Was me even niet bewust van het feit dat de LR RWD eron stond.. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arsimo
Smobbo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:38:
Als je uitsluitend dat soort video's voor de koude kale info kijkt dan zijn Bjorn Nyland's producties niet voor jou bedoeld. Hij maakt zijn video's als infotainment - geregeld interessante info gecombineerd met wat "gezellig vermaak". Elke keer zie je weer wat hij eet en doet tijdens snelladen, praat hij over medeweggebruikers etc. Soms wel leuk, soms niet - ik zie bijna al zijn video's maar geregeld zit ik dan tegelijk wat anders te doen. Via chromecast op de tv in mijn mancave en tegelijkertijd wat werken/spelen op pc of telefoon. Heb geregeld zijn live streaming video's als behang aan staan en pik dan de informatieve en leuke dingen er dan toch uit.

Sowieso een vraag aan hier. Welke EV/Tesla-vloggers volgen jullie?

De belangrijkste die ik vast volg:
  • Bjorn Nyland aka TeslaBjorn
  • Now You Know. Soms ietsje te activistisch en te fanboy naar mijn smaak, maar in regel echt interessant.
  • E for Electric. Vaak interessant, niet altijd. Wel geregeld grappig maar ook soms (gespeeld?) wat dommig. Alleen steeds diezelfde sponsorverhalen - gelukkig ratelt hij die snel er doorheen.
  • Undecided with Matt Ferrell. Goed zakelijk gemaakt, ik kijk echter bijna alleen naar zijn EV/Tesla afleveringen, de rest geloof ik wel.
  • Two Bit da Vinci. Wordt wat minder de laatste tijd, maar hebben mooi geproduceerde en informatieve video's in hun archief. Zoals over Tesla's batterijtechnologie, zin en onzin van waterstof e.d.
  • HyperChange TV. De maker en presentator is zelf helaas ook wat hyper, maar weet serieus veel en snijdt boeiende topics aan en levert veel info. Wel na afloop even je oren laten bijkomen van het geratel.
  • Steven Peeters. Een Belg die echt veel weet over AutoPilot/FSD en alles wat daar om heen hangt, o.a. EU wetgeving.
  • Fully Charged. Informatief, vooral ook over anderen dan Tesla. De situatie in GB komt wat meer aan bod dan gemiddeld maar vind ik geen bezwaar.
  • Sean Mitchell. Maakt goede video's, maar laatste tijd wat minder informatief omdat zijn info ergens anders al is langs geweest. En wat te veel gespeculeer ook. Zijn video's over Sandy Munro zijn echter een must see. Als Sandy Munro je niets zegt dan moet je zeker deze video's een keer kijken.
  • Last but not least: Joe Scott, oftewel Answers with Joe. Heel duidelijk te merken dat die man enige filmmakerachtergrond heeft. Prachtige informatieve en leuke video's. Slechts een ruime handvol video's gaan over zijn Tesla en EV-gerelateerde onderwerpen, maar maakt brilliante relatief korte video's over allerlei technische en wetenschappelijke onderwerpen. Absoluut een aanrader en er valt nog om te lachen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 19-09 08:22
Inspired schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Je doelt op ; api/1/vehicles/{vehicle_id}/command/set_preconditioning_max" denk ik? Dat is gewoon max temp met voorruitverwarming net zoals in de app.
Inderdaad die call kan ik wel terugvinden in de Api docs. Hier staan alle beschikbare API calls die met climate te maken hebben:
https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/commands/climate

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 31-10-2019 14:15 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 12:58
Heeft iemand hier ervaring met stoel/bankhoezen? Mijn zoon speelt elke dag in de zandbak op school en dan blijven er zandkorrels achter met gevolg dat het leer(?) bekrast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
arsimo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Als je uitsluitend dat soort video's voor de koude kale info kijkt dan zijn Bjorn Nyland's producties niet voor jou bedoeld. Hij maakt zijn video's als infotainment - geregeld interessante info gecombineerd met wat "gezellig vermaak". Elke keer zie je weer wat hij eet en doet tijdens snelladen, praat hij over medeweggebruikers etc. Soms wel leuk, soms niet - ik zie bijna al zijn video's maar geregeld zit ik dan tegelijk wat anders te doen. Via chromecast op de tv in mijn mancave en tegelijkertijd wat werken/spelen op pc of telefoon. Heb geregeld zijn live streaming video's als behang aan staan en pik dan de informatieve en leuke dingen er dan toch uit.

Sowieso een vraag aan hier. Welke EV/Tesla-vloggers volgen jullie?

De belangrijkste die ik vast volg:
  • Bjorn Nyland aka TeslaBjorn
  • Now You Know. Soms ietsje te activistisch en te fanboy naar mijn smaak, maar in regel echt interessant.
  • E for Electric. Vaak interessant, niet altijd. Wel geregeld grappig maar ook soms (gespeeld?) wat dommig. Alleen steeds diezelfde sponsorverhalen - gelukkig ratelt hij die snel er doorheen.
  • Undecided with Matt Ferrell. Goed zakelijk gemaakt, ik kijk echter bijna alleen naar zijn EV/Tesla afleveringen, de rest geloof ik wel.
  • Two Bit da Vinci. Wordt wat minder de laatste tijd, maar hebben mooi geproduceerde en informatieve video's in hun archief. Zoals over Tesla's batterijtechnologie, zin en onzin van waterstof e.d.
  • HyperChange TV. De maker en presentator is zelf helaas ook wat hyper, maar weet serieus veel en snijdt boeiende topics aan en levert veel info. Wel na afloop even je oren laten bijkomen van het geratel.
  • Steven Peeters. Een Belg die echt veel weet over AutoPilot/FSD en alles wat daar om heen hangt, o.a. EU wetgeving.
  • Fully Charged. Informatief, vooral ook over anderen dan Tesla. De situatie in GB komt wat meer aan bod dan gemiddeld maar vind ik geen bezwaar.
  • Sean Mitchell. Maakt goede video's, maar laatste tijd wat minder informatief omdat zijn info ergens anders al is langs geweest. En wat te veel gespeculeer ook. Zijn video's over Sandy Munro zijn echter een must see. Als Sandy Munro je niets zegt dan moet je zeker deze video's een keer kijken.
  • Last but not least: Joe Scott, oftewel Answers with Joe. Heel duidelijk te merken dat die man enige filmmakerachtergrond heeft. Prachtige informatieve en leuke video's. Slechts een ruime handvol video's gaan over zijn Tesla en EV-gerelateerde onderwerpen, maar maakt brilliante relatief korte video's over allerlei technische en wetenschappelijke onderwerpen. Absoluut een aanrader en er valt nog om te lachen ook.
Ik mis in je lijstje Transport Evolved en de Elektrek podcast. Die eerst heeft een hele neutrale blik op Tesla en behandeld ook veel andere merken.

E for Elektrek en Now You Know kan ik niet meer aanzien. E for Elektrek heeft nauwelijks orginele content en hoewel Now You Know daar heel sterk in is krijgt Tesla daar wel erg vaak de voordeel van de twijfel en andere merken niet. Hun special over autonomie was wel erg interessant.
Pagina: 1 ... 69 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.