Het grote Tesla topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 138 Laatste
Acties:
  • 633.829 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 22:12
Wackmack schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:28:
Iemand nog suggesties voor handige workflow? 😚 👊
Ik heb een taak/shortcut die:
1. Het opladen stopt
2. De laadpoort ontkoppeld
3. De deuren ontgrendeld. (Mijn Android bluetooth connectie is niet altijd even snel dus vandaar deze actie)

Deze workflow gebruik ik altijd als ik aan een publieke laadpaal sta. Hoef ik alleen nog handmatig de laadsessie te stoppen, wat gelukkig op mijn werk niet nodig is. Daarna kan ik de kabel pakken en in de kofferbak stoppen.

Daarnaast nog 1 waarmee ik de AC aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie0412
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-12-2023
Misschien ergens al gevraagd en beantwoord... maar door mij niet te vinden.

De 19 inch velgen van M3, weet iemand zo look a like velgen daarvan? In 18 inch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
Gummie schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:27:
[...]

Jawel alleen de naam is wat misleidend. De actie heet "Open & Unlock Charge Port". Als er een kabel inzit ontgrendeld hij de laadpoort. En zit er geen kabel in dan opent hij de laadpoort. Logisch he. 8)7
Probleem zit hem niet in de plugin maar in de Tesla API. Commando is zowel voor unlock als open port. Ze hebben hier (helaas) geen twee aparte commando’s voor gemaakt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:32
Herbie0412 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:13:

De 19 inch velgen van M3, weet iemand zo look a like velgen daarvan? In 18 inch??
T-sportline
Smobbo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Ik ga er vanuit dat ze bij tesla ook wel de ‘drugdealers’-aanpak kennen.
We hebben nu de ‘free sample’ en zijn binnenkort ‘hooked’, dus dan zal het betaald abonnement geïntroduceerd worden voordat ze de functionaliteit weer uitzetten. Dan kunnen we niet meer zonder :+ ...
Ik heb de auto nog niet eens binnen en ik weet al dat ik de betaalde abonnement wil/ga nemen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Khayma schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:53:
[...]

T-sportline

[...]

Ik heb de auto nog niet eens binnen en ik weet al dat ik de betaalde abonnement wil/ga nemen :+.
Ik ook!

Maar waar praten we over, 10 e p maand... auto is 50k plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie0412
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-12-2023
[quote]Khayma schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:53:
[...]

T-sportline

Die had ik ook al gevonden, maar een kleine 2000 euro.... ga ik liever op vakantie, kleertjes kopen voor mijn kids, uit eten enz enz ....

Mooie velgen, maar ga dat er niet voor uitgeven

Andere suggesties welkom!

Dank voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:19
benza2006 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:51:
[...]

Net een stukje gereden in de regen en ruitenwissers op auto werkt nu top!
In de motregen in het donker met 32.12.1 is het nog steeds ruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
Khayma schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:53:

Dan kun je toch beter 10 euro pm meer betalen voor je telefoon zodat je onbeperkt internet hebt. Met een hotspot bereik je hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
xburchartz schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:44:
[...]

Dan kun je toch beter 10 euro pm meer betalen voor je telefoon zodat je onbeperkt internet hebt. Met een hotspot bereik je hetzelfde.
Hoop gedoe hotspot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
[...]

Gemak dient de mens. Ik heb al unlimited op mijn telefoon abo maar het is gewoon gemak. Elke keer pielen met hotspot, no thank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

Khayma schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:49:
[...]

Gemak dient de mens. Ik heb al unlimited op mijn telefoon abo maar het is gewoon gemak. Elke keer pielen met hotspot, no thank.
Gewoon triggeren op de BT, bij connectie met de auto de hotspot aan en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:52:
[...]

Gewoon triggeren op de BT, bij connectie met de auto de hotspot aan en andersom.
Gewoon 100 euro per jaar betalen :+.

Wat je voorstelt kan niet bij iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedme
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 06:45
Gummie schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Ik heb een taak/shortcut die:
1. Het opladen stopt
2. De laadpoort ontkoppeld
3. De deuren ontgrendeld. (Mijn Android bluetooth connectie is niet altijd even snel dus vandaar deze actie)

Deze workflow gebruik ik altijd als ik aan een publieke laadpaal sta. Hoef ik alleen nog handmatig de laadsessie te stoppen, wat gelukkig op mijn werk niet nodig is. Daarna kan ik de kabel pakken en in de kofferbak stoppen.

Daarnaast nog 1 waarmee ik de AC aanzet.
Zou je de flow voor het ontgrendelen van je deuren willen delen ? Mijn telefoon kan niet als phone key ingesteld worden, dus via Automagic zou ik hetzelfde willen bereiken.

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 21:35
[...]

Het is, voor zover ik weet, onbekend of een hotspot hetzelfde bereikt in SR+. Verder is het bereik van een hotspot vanuit de auto belachelijk slecht als je erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
MoonRaven schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 01:01:
[...]

Het is, voor zover ik weet, onbekend of een hotspot hetzelfde bereikt. Verder is het bereik van een hotspot vanuit de auto belachelijk slecht als je erin zit.
Ik heb het geprobeerd en merk geen verschil in functionaliteit. De wifi naar je telefoon is gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Hier ook geen wifi issue. 3 strepen bereik ca 10m bij mijn ap vandaan. D-Link 882 met wrt erop. 5ghz band.

[ Voor 6% gewijzigd door Taigu op 12-10-2019 05:33 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:10
Herbie0412 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:13:

wij hebben zelf 18 inch velgen van T-Sportline eronder gezet.
Afbeeldingslocatie: https://teslamotorsclub.com/tmc/media/tesla-model-3-met-t-sportline-velgen.120450/full?d=1570851983
https://tsportline.com/pr...rged-tesla-wheel-set-of-4

Zijn niet de goedkoopste maar wel net zo licht als de originele velgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Khayma schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:49:
[...]

Als je een Android telefoon hebt is het toch geen pielen? Zet er Tasker op en maak daar een regel aan dat zodra de telefoon een Bluetooth connectie met de auto heeft, automatisch de hotspot wordt aangezet. ( En als de Bluetooth verbinding weg is weer uitzet).
Ik doe het al jaren zo o.a. voor de kinderen dat deze hun "levenslijn" met de buitenwereld behouden als ze in de auto zitten. ;)
O ja en je hebt echt geen unlimited abonnement nodig. Zeker niet voor audio streaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Herbie0412 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:08:
[...]

T-sportline

Die had ik ook al gevonden, maar een kleine 2000 euro.... ga ik liever op vakantie, kleertjes kopen voor mijn kids, uit eten enz enz ....

Dank voor je reactie!
Ik heb direct bij aankoop, 150 km gereden, de in het boven getoonde bericht TST T-Sportline velgen met 4 seizoenen banden gekocht. De totale kosten, minus de verkoop van de originele velgen, covers en banden, heeft mij 1400 euro gekost. Dat is goedkoper dan de upgrade bij Tesla naar de 19 inch LM velgen.

Mijn belangrijkste reden om een mooie 18 inch LM velg te kopen was dat 18 inch toch meer rijcomfort biedt dan 19 inch (band wordt nog platter) en rij geluiden zijn wat minder. Tevens was het met montage van nieuwe velgen makkelijk om andere banden te plaatsen. Ik wilde graag 4 seizoenen banden hebben (GOODYEAR VECTOR 4SEASONS G2 ) omdat ik geen zin heb om in twee keer per naar een winterset te moeten wisselen. Daarvoor heb je ook velgen nodig en dan moet je die 4 velgen ook weer opslaan. Veel te veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
RogerSch schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 05:58:
[...]

Als je een Android telefoon hebt is het toch geen pielen? Zet er Tasker op en maak daar een regel aan dat zodra de telefoon een Bluetooth connectie met de auto heeft, automatisch de hotspot wordt aangezet. ( En als de Bluetooth verbinding weg is weer uitzet).
Ik doe het al jaren zo o.a. voor de kinderen dat deze hun "levenslijn" met de buitenwereld behouden als ze in de auto zitten. ;)
O ja en je hebt echt geen unlimited abonnement nodig. Zeker niet voor audio streaming.
Zo doe ik het ook, geen issue idd.
Het enige is dat de auto de Wifi afsluit iedere keer als van P naar D gaat en handmatig de wifi moet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlameBoy schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:55:
[...]

Thanks for het delen!!

Heel erg stom dat de EU zich blijkbaar met dit soort kleine dingen bemoeid en uit laat schakelen. :-(
Heb je een bron dat de EU dit verbied?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
[...]

T-sportline

Dank voor je reactie!
Voor de helft; https://www.wheelclinic.n...akt-ks-ece?stock=stockall

Of gewoon de huidige velgen houden. :)

Denk er zelf toch aan om als zomervelgen de Tesla 19 inch te kopen. De 18 inch velgen worden dan de winterwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:52:
[...]

Aan hotspot zijde is het prima, maar momenteel gaat wifi uit zodra je uit P gaat en moet je die handmatig aanzetten. Dat blijft toch priegelen, dan liever 100 euro per jaar betalen en dan ook file inzicht op het scherm erbij krijgen. Alleen daarvoor al.... ;)

Gisteren voor het eerst een volle SuC meegemaakt. Was bij Drachten, 12 stalls, overall een max 40minuten bordje. We hebben niet gaan wachten en zijn doorgereden naar fastned. Wilde ik een keer geprobeerd hebben :)

Helaas er achter gekomen dat niet alle fastneds 175 je zijn :o sta je daar te laden met 300kmpu, na 22 minuten maar weer vertrokken (idd, precies 1 sitcom aflevering :D ), had beter kunnen wachten bij de suc denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 17-09 16:13
[...]

T-sportline

Dank voor je reactie!
Wellicht een idee: Originele 19” zijn bij Tesla zelf €1725 incl BTW en sensoren, excl banden/montage.
Heb de 18” set compleet verkocht en op de nieuwe 19” velgen 4 seizoenenbanden (Vredestein Quatrac 5 235/40 R19 96Y XL, FSL, 3PMSF a €700 incl montage) geplaatst. Onderaan de streep heeft me dit €1125 gekost.

[ Voor 16% gewijzigd door Niek_ op 12-10-2019 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Even de marges omhoog schroeven hoor...

Uiteindelijk voor ons allemaal fijn als Tesla over een paar jaar ook nog bestaat en een gezonde winst maakt, dus kan hem geen ongelijk geven wat betreft prijsverhogingen. En daar moet je doorgaans een motivatie aan koppelen, of dit nu de beste keuze is weet ik niet, maar afijn.

En dit is dan wel weer eerlijk als reactie op iemand:

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 12-10-2019 08:32 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:22
Bedankt hoor :(
Tijd voor een Nexit? :P

[ Voor 26% gewijzigd door bottom line op 12-10-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De RDW blijft toch maar een erg traditionele en logge organisatie, dat bleek ook al met de trekhaken voor EVs. Tijd dat community ze even gaat spammen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
Djerro123 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:10:
[...]

Aan hotspot zijde is het prima, maar momenteel gaat wifi uit zodra je uit P gaat en moet je die handmatig aanzetten. Dat blijft toch priegelen, dan liever 100 euro per jaar betalen en dan ook file inzicht op het scherm erbij krijgen. Alleen daarvoor al.... ;)
Dan zou ik het ook zeker doen, maar zoals je nu al met de huidige connectiviteit ziet: netflix en Spotify werken, maar je hebt echt geen file inzicht erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
Net iets vreemds gehad: nadat ik gisteren de update naar 32.12.1 had ontvangen zag ik vanmorgen dat er weer een update klaarstond. Dat bleek 32.12.2 te zijn. Nadat ik verbinding maakte met wifi om te downloaden verdween ineens de tekst en maakte die plaats voor de tekst dat de software op to date is. Met nog steeds 32.12.1 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Deveon schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:53:
De RDW blijft toch maar een erg traditionele en logge organisatie, dat bleek ook al met de trekhaken voor EVs. Tijd dat community ze even gaat spammen O-)
Want alles wat Elon op Twitter gooit is waar?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:53:
En als er een Stint het spoor op vliegt is de wereld te klein en is het absurd dat de RDW er niet strakker op gezeten heeft.

Bureaucratie, regels en wetten hebben hun functie mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:40:
[...]

Want alles wat Elon op Twitter gooit is waar?
Ik hoop het wel voor hem, want anders kan hij zeker enige medewerking van de RDW vergeten. Inmiddels zou hij zijn lesje toch wel geleerd hebben met naming en shaming op Twitter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
xburchartz schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:15:
Net iets vreemds gehad: nadat ik gisteren de update naar 32.12.1 had ontvangen zag ik vanmorgen dat er weer een update klaarstond. Dat bleek 32.12.2 te zijn. Nadat ik verbinding maakte met wifi om te downloaden verdween ineens de tekst en maakte die plaats voor de tekst dat de software op to date is. Met nog steeds 32.12.1 8)7
Ik zie op teslafi idd dat er een 12.2 versie is die ook gepusht wordt momenteel. Toch wel jammer dat ze niet bekend maken wat voor bugs ze hebben gericht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:37
Deveon schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Ik hoop het wel voor hem, want anders kan hij zeker enige medewerking van de RDW vergeten. Inmiddels zou hij zijn lesje toch wel geleerd hebben met naming en shaming op Twitter?
Jij duidelijk nog niet. Wat denk je te bereiken met je oproep om de RDW te gaan spammen ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Vraagje voor de premium interieur mensen: hoe snel is jullie internet? Ik vind de Google maps kaart soms echt tergend langzaam laden als je uitzoomt namelijk, echt vele malen langzamer dan op m'n telefoon wat ook gewoon 4g is? Worden de autos gecapt op bandbreedte bij de sr+? Of is dit bij alle modellen zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Djerro123 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:40:
Vraagje voor de premium interieur mensen: hoe snel is jullie internet? Ik vind de Google maps kaart soms echt tergend langzaam laden als je uitzoomt namelijk, echt vele malen langzamer dan op m'n telefoon wat ook gewoon 4g is? Worden de autos gecapt op bandbreedte bij de sr+? Of is dit bij alle modellen zo?
Bij mij is het laden ook niet snel. Niet dat ik het echt veel aan heb staan. Kan straks wel eens een speedtest doen op LTE. Wellicht is het opbouwen van de kaart gewoon ook traag. Even los van internetsnelheid. Via de hotspot van de telefoon gaat het sneller? Of bedoel je gewoon op de telefoon zelf?

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 12-10-2019 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Djerro123 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:40:
Vraagje voor de premium interieur mensen: hoe snel is jullie internet?
Supersnel, moeilijk in te schatten, maar als je heel snel uitzoomt dan is natuurlijk even zichtbaar dat hij moet laden, maar laat het een paar 100ms zijn dat dat duurt.

Speedtest.net even geladen via LTE, met 2 streepjes: 109 ping, 16.65 Mbps download, 8.35 Mbps upload.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Laatst online: 14-09 13:28
Svinken schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:29:
Dank voor de tip. Welke lengte heb je besteld?
[...]
1m. 20cm lijkt me erg krap.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Taro schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:05:
[...]

Supersnel, moeilijk in te schatten, maar als je heel snel uitzoomt dan is natuurlijk even zichtbaar dat hij moet laden, maar laat het een paar 100ms zijn dat dat duurt.

Speedtest.net even geladen via LTE, met 2 streepjes: 109 ping, 16.65 Mbps download, 8.35 Mbps upload.
16Mbps op 4G is niet “supersnel” natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07
xburchartz schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:15:
Ik had hetzelfde, maar kwam daarna toch weer terug. Volgens mij flipperde hij een aantal keer, maar uiteindelijk toch 13.12.2 gedownload. Geen idee wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inspired schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

16Mbps op 4G is niet “supersnel” natuurlijk. :)
Klopt, maar 2 streepjes op de oprit en ik had WiFi dus even uitgeschakeld. En ik zeg ook niet dat die verbinding supersnel is, maar alleen dat de opbouw van maps snel is. Als ik ga rijden heb ik doorgaans 80/100% bereik en dat is wanneer ik 4G ook echt nodig heb :)

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 12-10-2019 13:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Ghe, Elon en lesjes leren? :')

De beste man is een klassiek risico voor dit soort organisaties. Veel te forward naar klanten en investeerders toe. Dat kan goed uitpakken maar ook vreselijk kut (vandaar het risico). Plus, niemand onder Elon kan fatsoenlijk beslissingen maken want als hij weer losgaat op Twitter en de andere kant op wijst kan je je plannetje wel in de prullenbak gooien. En dan hangt je hele organisatie op hoe hij het doet.

Wat betreft de RDW. Ja, die zijn log, traag en slaan weleens flaters. Maar ik vind het persoonlijk superbelangrijk dat wij gewone stervelingen niet de proefkonijntjes zijn van Elon Musk en zijn AI team.

Heeft iemand er weleens bij stilgestaan wat er zou gebeuren als je mooie nieuwe Model 3 vol tegen een muurtje rijdt? Of hij duikt de andere baan op vol in een vrachtwagen? Hatseklats tegen een brugpilaar en afgelopen uit?

Als dat gebeurt op Autopilot is er nul incentive voor ome Elon en zijn club om dat te melden bij de politie. En aan de bandensporen in het gras kan je niet zien of het een Autopilot fout was. Laat staan dat er wat van jou over is om het na te vertellen.

En natuurlijk "dat gebeurt heus niet" en "auto pilot is heus wel veilig" en ik rij er zelf ook honderden kilometers mee maar ik hoop toch dat een organisatie als de RDW wat voorzichtiger is als Elon en zijn club met chronisch slaapgebrek weer een nieuwe feature verzint. Laat de Amerikanen zich daar maar op doodrijden voor wij aan de beurt zijn dank je feestelijk.

En het is allemaal prachtig en leuk tot het mis gaat, zie ook de Stint. Ongelukjes zitten in kleine hoekjes. Laat ons maar conservatief zijn; eerst de bugs eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Ik blijf gedoe hebben met de tesla app (ios), moet regelmatig opnieuw inloggen of agenda koppelen etc.

Verwijderen van ipad lost niet veel op. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Interessant.. Ben benieuwd of hij gelijk gaat krijgen.
https://www.ad.nl/auto/pr...legt-uit-waarom~a4d75ec0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

bottom line schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:25:
[Twitter]
Still working with RDW, the car regulatory authority in Netherlands. Unclear why there’s a delay. Other countries are supportive.
— Elon Musk (@elonmusk)
De RDW doet toch de typegoedkeuring voor de hele EU van de Model 3 en daarvoor ook voor de S en X?

Kan me voorstellen dat ze hun tijd nemen en nodig hebben voor aanpassingen, zeker omdat de regels in heel Europe mbt FSD en autonoom rijden nog niet echt uniform zijn. IMHO uiteraard… :/

[ Voor 24% gewijzigd door mkrmr op 12-10-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakafish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-02-2020
Taigu schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:30:
Qua accessoires:, ik heb geen ervaring met de originele USB kabels, maar deze USB-C met 90 graden connector past redelijk goed: https://www.aliexpress.co...269583.0.0.4f05568cmtAI3N . Enige is dat je hem flink aan moet drukken om in de klem te krijgen.
Die van 20 cm zal te kort zijn of niet?

Iemand nog een 90 graden kabel voor iPhone op Ali gevonden? Eentje die in de model 3 dock past.

[ Voor 9% gewijzigd door bakafish op 12-10-2019 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier de blogposting van de professor in kwestie.
— Tesla. Dear Twitter trolls: yes … I’m an idiot, I can’t do, so I teach, and I don’t understand genius. It’s a tech/energy play. I get it... Save your breath. Yes, he is a genius, Tesla has changed the world for the better (I believe this). And … Tesla doesn’t have the scale to compete in a well-run, low-margin business — auto.
Geen nieuws dat Tesla het zwaar gaat krijgen zodra de traditionele merken zich écht op electrisch rijden gaan storten. Op zich maakt het me niet eens uit of Tesla het overleeft of niet, als de industrie als geheel maar in hoog tempo blijft innoveren en niet lui wordt (zoals m.i. is gebeurd, totdat Tesla iedereen wakkerschudde).

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
Goh, dit is suf: ik sta bij een supercharger dus dat leek me een mooi moment om de software te upgraden.
Dat blijkt dus niet tegelijk te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:11:
[...]

En natuurlijk "dat gebeurt heus niet" en "auto pilot is heus wel veilig" en ik rij er zelf ook honderden kilometers mee maar ik hoop toch dat een organisatie als de RDW wat voorzichtiger is als Elon en zijn club met chronisch slaapgebrek weer een nieuwe feature verzint. Laat de Amerikanen zich daar maar op doodrijden voor wij aan de beurt zijn dank je feestelijk.

En het is allemaal prachtig en leuk tot het mis gaat, zie ook de Stint. Ongelukjes zitten in kleine hoekjes. Laat ons maar conservatief zijn; eerst de bugs eruit.
Niet dat ik alles wil tegenspreken wat je zegt, maar je verwoordt alles erg negatief.
Voor zover ik weet heeft autopilot nog niemand doodgereden, die gewoon aandachtig aan het rijden is. Zelfs niet in Amerika waar ze dit makkelijker toelaten.
Ja er zijn in totaal 3 doden gevallen. Maar in elk van de gevallen was de aandacht van de bestuurder al meerdere tientallen seconden weg.

Vooruitgang kan niet geboekt worden, als men dingen niet toelaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Djerro123
Tja het is koffiedik kijken en ik heb te weinig inzicht in de industrie om een goed gefundeerde mening te verkondigen.

Howechter, als fan van de auto en van het merk is mijn mening dus gevoed door hoop en ik "denk" dus dat de andere merken, zolang zij niet serieus kunnen leveren, geen grote bedreiging zijn.

Want even serieus, ik ga niet meer terug naar VAG oid zolang zij niet dit effect bij mij kunnen oproepen. En met dit effect bedoel ik het gadget gehalte, de community ("oeh nieuwe update wat zou erin zitten?"), de grote glimlach en het verlangen om veel te lezen van onze Grote Gek.

Zitten de stoelen van de ID3 beter? Vast. Doet de acc en lane assist het beter op een Mercedes? Good for you! Zolang het in het interieur, de relatie en/of de gehele auto zelf een vleugje van de idioterie van het "oude denken" te vinden valt trek ik mijn neus ervoor op. En dat gaat de huidige garde nooit bereiken!

Bekijk de eniro; top auto! Ruim, rijd heerlijk, goede range, prima "auto pilot". Maar, de auto die je koopt is dezelfde auto die je rijdt over 4 jaar. Ik heb in de 3.5 maanden dat ik mijn Tesla heb Netflix op mijn infotainment system gekregen, Spotify native in het systeem gekregen, andere visuals wanneer ik rij gekregen, etc. En ja je kan twisten over het nut, en de talloze andere zaken die opgelost kunnen/moeten worden (ruitenwissers, anyone?), maar het is wel degelijk een enorm onderdeel van mijn customer experience.

Is alles dan goed aan Tesla en de experience en alles ruk aan de gevestigde bedrijven? Absoluut niet! Duizend dingen die Tesla echt slecht heeft geregeld tov andere autobedrijven. Maar waar ik hiervoor geen auto-persoon was ben ik nu een veranderd in een Tesla (merk)fan. Ik heb plezier van het hebben van deze auto, ik haal plezier uit de community.

Dus ja, zal Tesla het onderspit delven? Als het aan mij ligt niet. ;)

PS. Voor degene die aan het einde alweer vergeten zijn wat ik aan het begin zei: niks in deze post is objectief :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:11:
[...]

Ghe, Elon en lesjes leren? :')

De beste man is een klassiek risico voor dit soort organisaties. Veel te forward naar klanten en investeerders toe. Dat kan goed uitpakken maar ook vreselijk kut (vandaar het risico). Plus, niemand onder Elon kan fatsoenlijk beslissingen maken want als hij weer losgaat op Twitter en de andere kant op wijst kan je je plannetje wel in de prullenbak gooien. En dan hangt je hele organisatie op hoe hij het doet.

Wat betreft de RDW. Ja, die zijn log, traag en slaan weleens flaters. Maar ik vind het persoonlijk superbelangrijk dat wij gewone stervelingen niet de proefkonijntjes zijn van Elon Musk en zijn AI team.

Heeft iemand er weleens bij stilgestaan wat er zou gebeuren als je mooie nieuwe Model 3 vol tegen een muurtje rijdt? Of hij duikt de andere baan op vol in een vrachtwagen? Hatseklats tegen een brugpilaar en afgelopen uit?

Als dat gebeurt op Autopilot is er nul incentive voor ome Elon en zijn club om dat te melden bij de politie. En aan de bandensporen in het gras kan je niet zien of het een Autopilot fout was. Laat staan dat er wat van jou over is om het na te vertellen.

Uiteraard moeten ze niet klakkeloos goedkeuren, maar het zou toch op zijn minste duidelijk moeten zijn waarop het wachten is? Zeker in ons kleine relatief rijke landje met zeer goede wegen zou voor autonoom rijden perfect zijn. En nee niet volledig (level 5), maar alleen op de snelweg (level 4).

Ze willen Schiphol naar de Noordzee verplaatsen (2050) om meer huizen te bouwen. Bedenk eens hoeveel ruimte het oplevert als je parkeerplaats niet meer in de buurt hoeft te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:12:
[...]

Niet dat ik alles wil tegenspreken wat je zegt, maar je verwoordt alles erg negatief.
Voor zover ik weet heeft autopilot nog niemand doodgereden, die gewoon aandachtig aan het rijden is. Zelfs niet in Amerika waar ze dit makkelijker toelaten.
Ja er zijn in totaal 3 doden gevallen. Maar in elk van de gevallen was de aandacht van de bestuurder al meerdere tientallen seconden weg.

Vooruitgang kan niet geboekt worden, als men dingen niet toelaat.
Klopt, maar dat is niet mijn punt. Wat ik mis in dit hele verhaal is de "ja maar wat als". Auto's hebben nauwelijks een black box aan boord en wat je niet kan afleiden aan sporenonderzoek kan je nog aan de bestuurder wijten. Drank, drugs, hartstilstand, allemaal makkelijk te bepalen.

Maar nu worden auto's uitgerust met systemen waarvan je weet dat automobilisten niet gaan opletten. En ook dan is het punt niet, "dan moet je maar opletten", maar dan is het punt dat je vanuit een hulpverleners- of politie-oogpunt *niet* kan achterhalen wat die auto heeft gedaan.

Dit soort auto's hebben geen black box die middels standaardprotocollen uit te lezen is zonder tussenkomst van de fabrikant. Maar tegelijkertijd worden ze steeds geadvanceerder. Je bent afhankelijk van de fabrikant.

En bij Tesla draait het ouderwets om de muntjes en die zitten niet op negatieve reclame te wachten. Ja, als het hun schuld niet is dan strooit Musk met dashcamfilmpjes op Twitter. Als het wel zijn schuld zou zijn denk ik niet dat-ie dat zo vrolijk zou doen.

En dat maakt niet eens wat uit, als de politie het maar te weten komt. En die moeten nu maar vertrouwen op de blauwe ogen van Tesla. Dan leg ik mijn veiligheid liever in de handen van de overheid dan in de handen van Tesla. Met hun "beta" versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Bij de vorige ongevallen, heeft Tesla altijd wel samengewerkt met de NTSB, dus ik vermoed dat ze alle logs tesamen bekijken.

Dat dit niet onafhankelijk kan.. tja.. het is helemaal zelf geschreven, dus dan moeten alle systemen bijna hetzelfde zijn zodat onderzoekers daar aan uit kunnen. Of dediczted onderzoekers daarvoor hebben, maar hoeveel keer valt momenteel zoiets voor?
Maar van Tesla geloof ik zo'n onderzoeken beter dan dat er iets met een VAG auto een gelijkwaardig geval zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:41:
Bij de vorige ongevallen, heeft Tesla altijd wel samengewerkt met de NTSB, dus ik vermoed dat ze alle logs tesamen bekijken.

Dat dit niet onafhankelijk kan.. tja.. het is helemaal zelf geschreven, dus dan moeten alle systemen bijna hetzelfde zijn zodat onderzoekers daar aan uit kunnen. Of dediczted onderzoekers daarvoor hebben, maar hoeveel keer valt momenteel zoiets voor?
Maar van Tesla geloof ik zo'n onderzoeken beter dan dat er iets met een VAG auto een gelijkwaardig geval zou zijn.
Ik heb persoonlijk niet zoveel vertrouwen in de organisatie zelf, en dat gaat me niet eens om Tesla specifiek. Zoiets zou gewoon bij wet geregeld moeten zijn. Elk bedrijf loopt de kantjes er vanaf als het even kan.

Als je minder vertrouwen hebt in VAG kan je Tesla vervangen door VAG. Mijn e-Golf rijdt me dood door een bug in de software. Vertrouw je ze op de blauwe ogen dat ze open kaart spelen?

Tot op zekere hoogte is dit al een probleem natuurlijk, kijk maar naar de opening van Fight Club. Defecte onderdelen, doe je wel of niet een terugroepactie. Met het verschil dat je bugs in de software niet terug zal vinden in een uitgebrande auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gauchov6 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:51:
[...]

De RDW doet toch de typegoedkeuring voor de hele EU van de Model 3 en daarvoor ook voor de S en X?

Kan me voorstellen dat ze hun tijd nemen en nodig hebben voor aanpassingen, zeker omdat de regels in heel Europe mbt FSD en autonoom rijden nog niet echt uniform zijn. IMHO uiteraard… :/
Ze hadden 9 weken nodig om een brief naar Canada te sturen die ik nodig had, dus het verbaast me niks dat ze zo super langzaam zijn.

En dan te bedenken dat de RDW in tegenstelling tot het UWV en de belastingdienst wel hun zaakjes over het algemeen op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 22:12
speedme schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:53:
[...]

Zou je de flow voor het ontgrendelen van je deuren willen delen ? Mijn telefoon kan niet als phone key ingesteld worden, dus via Automagic zou ik hetzelfde willen bereiken.
Ik gebruik Tasker dus dat heeft helaas niet zoveel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
  • Laatst online: 31-08 22:49
Offtopic, post het dan ook niet hier ;)

[ Voor 103% gewijzigd door Perkouw op 12-10-2019 21:40 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Een willekeurige leraar op een school die zegt dat Tesla overvalued is op dit moment. Al jaren zeggen 'experts' dat Tesla het onderspit zal delven. Niet voor niks is Tesla 1 van de meest geshorte bedrijven ooit.

Nu ben ik het wel eens dat veel tech bedrijven op Wall Street op dit moment overvalued zijn. Er komt zeker een grote correctie, maar iemand die elke dag de koers volgt van Tesla is mijn mening dat die bij Tesla al is geweest (funding secured iemand).

Tesla is 1 van de weinige bedrijven in het lijstje dat naast software ook waarde creeert door fysieke producten. Daarnaast is Tesla 1 van de meest agile bedrijven ter wereld. Ze zullen veel sneller kunnen aanpassen dan bijvoorbeeld een GM. Niet voor niks is Ford en Tesla de enige twee Amerikaanse autobedrijven die niet failliet zijn gegaan. Zelfs niet na 2008.

Verder is SpaceX zoveel in waarde gestegen dat het kapitaal dat nodig is om Tesla te laten voortbestaan in Musk zijn handpalm is.

Zijn er risico's? Ja natuurlijk, Musk kan ziek worden of overlijden. GF1 of Fremont kan in de brand vliegen. Maar de marktomstandigheden en de YoY (jaar op jaar) groei van Tesla zijn ongeevenaard. Daarnaast komt de Model Y, Truck, Roadster en Semi eraan. De Model 3 is qua marge geen goede auto, maar marketing wise wel de beste auto om als eerste uit te geven.

Dit is alleen Canada, maar laat wel zien dat o.a. GM (weer) een groot probleem heeft.

GF3 begint deze week ook met draaien en (ook al ben ik groot voorstander van #FreeHongKong) de Chinese markt is insane voor Tesla.

Ik heb een redelijke portfolio in Tesla en Q3 zal qua cijfers nog niet het beste zijn, maar dat maakt zeker niet uit.

Pas als de Model Y en truck uit is en Tesla nog steeds geen winst maakt, dan zal Tesla financieel een probleem hebben.

Ze hebben nog gigantisch veel cash op de bank, deze 'professor' is gewoon een slimme marketeer door Tesla te noemen. Zo kan hij weer meer vragen als expert. }:O

En nu weer over de auto's die Tesla maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Is er ergens een overzicht van het bereik wat mensen hier in de praktijk halen met hun type M3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Novadecasa schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:45:
Is er ergens een overzicht van het bereik wat mensen hier in de praktijk halen met hun type M3?
Heb je al gezocht in dit topic? Er is ergens een rijtje waar mensen dit namelijk opzoeken, waaronder ikzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Djerro123 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:50:
[...]

Heb je al gezocht in dit topic? Er is ergens een rijtje waar mensen dit namelijk opzoeken, waaronder ikzelf.
In de beginpost bedoel je denk ik?
Dat gaat over verbruik, mij gaat het om bereik/actieradius.

Of is er een ander overzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Novadecasa schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:56:
[...]

In de beginpost bedoel je denk ik?
Dat gaat over verbruik, mij gaat het om bereik/actieradius.

Of is er een ander overzicht?
En net daaronder staat deze link ;)

https://docs.google.com/s...Xv-J7qTCGLzLdw/edit#gid=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Heerlijk weer zo een specialist die een goed beschikbare model 3 vergelijkt in prijs met een over een jaar hopelijk verkrijgbaar Volkswagen model dat kleiner is. Hij zal best zijn zaakjes kennen maar op het moment dat dit soort vergelijkingen gemaakt worden ben ik al klaar met lezen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:41
Wat pas echt is gedaald is, is de waarde van een MBA titel.

Maar wat een ongefundeerde onzin allemaal weer. Lijkt ook wel alsof AD volledig in de zakken van wat VAG lobbyisten zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Katseviool op 12-10-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Katseviool schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:11:
[...]

Wat pas echt is gedaald is de waarde van een MBA titel.

Maar wat een ongefundeerde onzin allemaal weer. Lijkt ook wel alsof AD volledig in de zakken van wat VAG lobbyisten zit.
Wordt ook niets geschreven over features als auto pilot etc in de Volkswagen. Zit dat er wel of niet op?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gé Brander schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:16:
[...]

Wordt ook niets geschreven over features als auto pilot etc in de Volkswagen. Zit dat er wel of niet op?
Nee, alleen Lane assist en ACC als optie.

Overigens als de ID.3 uitkomt kan het net zo goed meer vraag naar Tesla betekenen. Mensen komen dan in aanraking met EV's en gaan vergelijken.

VAG adverteert in een AD, Tesla niet. Dit is ook vooral te merken in Amerika waar kranten nog negatiever zijn dan hier. AD staat hier ook overigens bekend als anti Tesla en EV troll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Komt de melding voor V10 wel over LTE?

Zit al even te wachten op V10, maar nog steeds niets binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Verwijderd hoe kijken Canadezen in jouw omgeving naar Tesla/EVs? Willen ze er ook een of alleen als er een pickup komt waar je 1000km mee kan op 1 lading?
En denk idd dat meer vraag naar EVs in het algemeen alleen maar goed is voor Tesla. De vijver van nu wordt binnen notime een oceaan. Maar wel zullen ze op prijs nog een tandje bij moeten zetten denk ik, dan wel duidelijk maken dat de TCO echt lager zit juist vanwege het gebrek aan een dealernetwerk en verplichte (veelal onnodige) onderhoudsbeurten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 21:35
Squ1zZy schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:37:
Komt de melding voor V10 wel over LTE?

Zit al even te wachten op V10, maar nog steeds niets binnen.
De melding wel ja, het downloaden moet via wifi. Zorg er wel voor dat je hem op "geavanceerd" zet in plaats van standaard in het update menu.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Vanmiddag de knoop doorgehakt en een model 3 besteld. Standard range plus, red multicoat met de 19" sportvelgen. Het oog wil ook wat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:26:
[...]

Nee, alleen Lane assist en ACC als optie.

Overigens als de ID.3 uitkomt kan het net zo goed meer vraag naar Tesla betekenen. Mensen komen dan in aanraking met EV's en gaan vergelijken.

VAG adverteert in een AD, Tesla niet. Dit is ook vooral te merken in Amerika waar kranten nog negatiever zijn dan hier. AD staat hier ook overigens bekend als anti Tesla en EV troll.
ID.3 komt standaard met IQ.Drive, waar LA en ACC (en meer) inzitten. Geen optie dus :)

Punt is meer dat ik echt stuiptrekken krijg van de website (waar ik bovenstaande even voor de zekerheid heb bevestigd ;) ), met om de drie zinnen sterretjes voor de kleine lettertjes. Er komt eerst een 1st edition en dan de hele lineup met 100 opties en dingetjes, onmogelijke basispakketten en uitbreidingspakketten blablabla, een EV maar dan oude wereld stijl aangeboden laat maar zeggen. En dat is voor mij waar Tesla voor staat; die verziekte ruk industrie laten zien dat het ook anders kan! (En ja, niet altijd beter, maar wel anders).

Verder ben ik misschien naïef maar geloof ik niet een vrij gerenommeerde krant als AD zich journalistiek laat leiden door advertenties. Zal vast een afweging zijn daar intern maar ik geloof wel dat ze journalistieke vrijheid heel hoog hebben staan. Ik lees het AD overigens nooit verder. Dat de belangen van de bestaande industrie zeer goed behartigt wordt in de politiek lijkt me evident. Niks scinisters aan ook (qua lobby of corruptie), de nationale belangen qua economie en werkgelegenheid zijn gewoon groot.

Ik ben erg benieuwd naar de ID.3, ik juich meer ev alleen maar toe. Het doet mijn hartje alleen niet sneller kloppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
pirke schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:48:
Vanmiddag de knoop doorgehakt en een model 3 besteld. Standard range plus, red multicoat met de 19" sportvelgen. Het oog wil ook wat :D
Leuk man.. SR+ is ook gewoon een fijne bak (heb er ook een).

Die 19inch kost je wel range! De 18inch Aero met/zonder wieldop kom je stukje verder mee. Gezien het een SR+ is misschien iets meer van belang..?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Hoe komt het dat de 19" wielen een kortere range als gevolg hebben tov de 18"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:00
Gé Brander schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 00:33:
Gaat niet zozeer om 18" vs 19", het zijn de aero wieldoppen die het verschil maken. Daar schijnt 2-5% range voordeel mee te halen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Stef87 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 00:06:
[...]

Leuk man.. SR+ is ook gewoon een fijne bak (heb er ook een).

Die 19inch kost je wel range! De 18inch Aero met/zonder wieldop kom je stukje verder mee. Gezien het een SR+ is misschien iets meer van belang..?
Ik geef niet zoveel om range. Dagelijkse rit is 30km enkele reis en thuis in de garage hangt ie de hele nacht aan de lader.

M'n oude Chevrolet Volt heeft 50km range (bij 140 op de snelweg). De keren dat ik verder weg moet komt niet zo vaak voor. Ik ben elektrisch rijden al gewend, weliswaar met range extender voor de lange ritten, maar dan nog. Hooguit dat ik het op vakantie iets ga merken, maar met twee kleine kindjes wordt het toch niet in 1 ruk naar Zuid Frankrijk. Elke 2 a 3 uur pauze houden is prima.

Het enige nadeel vd 19" velgen is de standaard band die erop ligt vergeleken bij de 18" velg. De 18" band is iets zuiniger en stiller. Het is vooral de extra herrie die de 19" band maakt waar ik niet blij mee ben. Maar ik vind die 18" doppen nu eenmaal lelijk vergeleken bij de 19" zilveren velgen. Ik heb nog overwogen om gewoon de 18" te bestellen en eventueel een aftermarket setje erop te leggen. De prijs is vergelijkbaar, maar dat scheelt iets in de bijtelling.

De Aero doppen leveren overigens maar 3-5% extra bereik op, dan hebben we het over max 20km. 120 rijden ipv 140 levert heel veel meer op ;)

Toen ik mijn huidige Chevrolet Volt kocht was ik ook voor maximale range en efficiëntie, maar hoe meer de jaren verstreken, hoe minder me dat ging boeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Gé Brander schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 00:33:
@pirke
Als je de Aero covers weg haalt zie je dit verstopt onder die kappen:
Afbeeldingslocatie: https://www.tesla.com/ns_videos/commerce/content/dam/tesla/CAR_ACCESSORIES/MODEL_3/WHEELS_TIRES/1458216-00-A_0.jpg
https://images.app.goo.gl/5URsfa8koPiHU6P86

Voor 50€ heb je die originele naafdopjes.

Hier zie je de range verschillen in beeld:
https://teslike.com/range/

Ik heb zelf ook met/zonder Aero doppen getest: maakt best een meetbaar verschil, vnl gerelateerd aan snelwegkilometers, dus: wanneer je die range nodig zou kunnen hebben..

[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 13-10-2019 01:10 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Niet gezien.
Helaas (nog) maar 1 M3 SR+, dat geeft nog goed gemiddelde 😉.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Stef87 Dat ziet er al beter uit, maar ik ben gewoon geen fan van zwarte velgen, zeker niet met een rode lak.

Bij een witte lak vind ik het best ok moet ik zeggen. Hier een overzichtje na wat googlen:

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/mhsdFYd-s5YWoDAta6VHCkBcMY3TEMJFnDXnJRiNTHA.jpg?s=f90924925c3aa37ea73b2a507135153987a4cb81

Normaal zou ik de doppen absoluut niet nodig hebben, alleen voor op vakantie en uitstapjes naar pretpark enzo. Maar wit met standaard velgen waar ik dan de doppen er terug op kan doen als we een keer ver weg gaan heeft ook zo z'n voordelen, en het scheelt 4k in aanschaf. Hmm, nu heb je me toch weer aan het twijfelen gebracht :(

[Edit]

Na nog wat meer googlen kan ik deze thread tegen met veel plaatjes: https://teslamotorsclub.c...thout-aero-covers.105116/

Ik moet zeggen dat dit ook best aardig staat:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/gcevcHhkFFjL38H8yWD7HS9XDquA1gRkaVAsIIGYS38d4dID24hFK2O8jVrBsTn3n4xeLpD6-Cq1GCFlJ04UxOuxF8dV8EMLb6jIXkN-PxhRULctnV46U8GI9U0-bUmDoO5ff3nXugp-kGvQaa-Rf1KQCGuUEzoJTX-D0jmhpOBRB66vRbCjWnkcsZK8wmqd474yqmLBo4XgzU9DVUAKm25b646VIngbQ3qn9P8N614GKj47b4r-En3t8ilihkaPH1JIKlwrx8xWS7PmRdnIbeai9npIXBlVNMbDg9Ha8zmsRkQER2R1eyYfVfbA4IRqJnbHbr7oD5ANnR9U9gsdGYYGz5RedmIYK4gTo-46_rnxHJvql5rSU7pBRTtieqj9kIX-MtaUJ_zXL8nqeZ16eFT_0yJFlAM1fEhxOurZuRqEQIY3gEEEKC2BefEqzFikXbg-mOw-nUYBT0hKP9O_leH_qndIV_pmCKan3WpFnMzIo3T_P_s-50TxftejACuP4pQYZ37F2a8DzzgqHkmkjxYYmZgHe6gU3tMmPZHRX12uncPfMYJj2_4ZbLLtuMjCSRi-szRatjsTEyM6O0mO8eTOXFCdLBSgE9HenuraIdkwg1wi5bBL8ov-bbZSVzqvXhZYe94X781dIbpHUR5n0dRPmFjjQuVijg=w1673-h1255-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/vcZirJP-dznMbH7fWxOBUsdPTnz1nlNri1MLx2KBSbGPCpr_PtjKQizmh16lQIjQvHuSKYxSI9mb7oq-TH1Y7yklCCBcJ7jhUvk9R6usrdbFntyJKmJXtq6RZRbv4RYHnfU1w_CAuJVfEAwYeFAJlkW1vLLWUWU6VvPTk-X3MsVkx9HnBFvc86Fg87KRZGR7a5VufNaxcGwYfm7FpqiaSZiboGjqUHCf0T6dzWckZzoEAwRMuNB2OiHym_sPXytStHjrv2qgIrZT27ddeo7f5mRhpy38hUcpaHuEVHwTKnKQBcpjqC37Qo9q_u57HQlTAHDlrMH7u_SpNqgwQwLw_fjfeylko9fhuV-TqcmfwsfrmZ5Y-6H3yxUdaRpc_33nU25M6KxXIOBlwyACuILl-e2vm5YHhcgzog1EdyZ9V9Uh-9uQMqL40nSJOwd3Rp5IgdYCOnEChLw938ppW6vnir7baiStIPCcbhE2YPRdcPSw7CAWyp2-YWkL_6WcNERAfU2n81t57RJpgXw9eDpZgDl7TzMNOhOqj5ewBr0lOA0eBzjbh4H7gZD_TO8_7ayAR9TftFyrv9zHNa1n6wWTF6490y2fOIsyCQKEqjI4ZVmi94ipRvGMGfz10-FF0YE71x11ivS0A1BntscIXwtNdPLN-j-TnSGnbQ=w1280-h960-no

Ik slaap er nog eens een nachtje over.

[ Voor 55% gewijzigd door pirke op 13-10-2019 02:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:38:
@Verwijderd hoe kijken Canadezen in jouw omgeving naar Tesla/EVs? Willen ze er ook een of alleen als er een pickup komt waar je 1000km mee kan op 1 lading?
En denk idd dat meer vraag naar EVs in het algemeen alleen maar goed is voor Tesla. De vijver van nu wordt binnen notime een oceaan. Maar wel zullen ze op prijs nog een tandje bij moeten zetten denk ik, dan wel duidelijk maken dat de TCO echt lager zit juist vanwege het gebrek aan een dealernetwerk en verplichte (veelal onnodige) onderhoudsbeurten.
In Canada is het een beetje ingewikkeld. De provincies hebben heel veel macht en er is een wereld van verschil tussen de provincies.

In British Columbia (BC), Quebec en Ontario (tot de regering Ford a.k.a. Canada Trump aan de macht is gekomen in Ontario) zijn EV's erg populair. Dit komt omdat naast de Federale belastingaftrek van 3300 euro de provincies ook 5000 euro aan belastingaftrek geven.

Al is in BC de PHEV ook erg populair (die vallen er ook onder). Daarnaast is de benzineprijs in BC 1 euro per liter i.p.v. b.v. Alberta waar het 60 eurocent is.

In BC, Quebec en Ontario zie je dus echt heel veel Tesla's, dit is ook waar de meer progressieve gedeelte van de bevolking woont (dat Ford was gekozen in Ontario was meer omdat mensen te lui waren om naar de stembus te gaan). Ze zijn daar bijna niet aan te slepen.

In de andere provincies zie je Tesla's nauwelijks, al zijn zelfs de Conservatieven het hier wel eens dat er iets aan het klimaat moet worden gedaan.

In de andere provincies gaat Tesla nog heel groot worden, maar daar duurt het allemaal wat langer. In Alberta is ook 84% van de verkochte auto's een SUV, dus het is logisch dat er nog niet veel Model 3's zijn verkocht.

In ander nieuws, Tesla komt nu met 'Tesla Centers' waardoor ze in heel veel meer staten in Amerika mogen verkopen.

Hier zie je de map namelijk waarbij je goed kan zien dat het bizar is hoe groot Tesla is geworden terwijl ze zelfs in Amerika in heel veel staten niet direct mogen verkopen…

https://teslamotorsclub.c...rect-sales-map-us.106111/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
pirke schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 01:55:
@Stef87 Dat ziet er al beter uit, maar ik ben gewoon geen fan van zwarte velgen, zeker niet met een rode lak.

Bij een witte lak vind ik het best ok moet ik zeggen. Hier een overzichtje na wat googlen:

[Afbeelding]

Normaal zou ik de doppen absoluut niet nodig hebben, alleen voor op vakantie en uitstapjes naar pretpark enzo. Maar wit met standaard velgen waar ik dan de doppen er terug op kan doen als we een keer ver weg gaan heeft ook zo z'n voordelen, en het scheelt 4k in aanschaf. Hmm, nu heb je me toch weer aan het twijfelen gebracht :(

[Edit]

Na nog wat meer googlen kan ik deze thread tegen met veel plaatjes: https://teslamotorsclub.c...thout-aero-covers.105116/

Ik moet zeggen dat dit ook best aardig staat:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik slaap er nog eens een nachtje over.
Ha die 1e foto is een mooi overzicht..! Die kon ik nog niet. Zijn er hier mensen die hun Aero velgen hebben overgespoten en foto’s hebben? Ik ben benieuwd!

De Originele 18inch Aero velgen zijn trouwens niet zwart, maar donkergrijs (metallic..?).

De originele banden zijn ook nét iets beter op de 18inch: michelin i.p.v. hankook (kan uiteraard elk moment veranderen)

Eventueel kan je ook de Aero wielen later als winter-only setje gebruiken o.i.d. Als je direct 19incher neemt betaal je er ook bijtelling over 5jaar lang toch..?

Het is gewoon een mooi stukje techniek die Aero velgen vind ik zelf. Geen enkel andere auto heeft zulke mooie velgen onder wieldoppen zitten, hoe ze vast zitten is ook weer uniek.
Die extra 4% range maakt soms nét het verschil.. Je plopt ze er zo op en af.

(Zijn er überhaupt wieldoppen voor LM velgen bij andere merken? Ik heb het in 6j werken in garages nog nooit gezien. Ze zitten ook in het midden vast bij de naaf, waar je naafdop ook vast kan klikken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Stef87 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 02:34:
[...]

Eventueel kan je ook de Aero wielen later als winter-only setje gebruiken o.i.d. Als je direct 19incher neemt betaal je er ook bijtelling over 5jaar lang toch..?
Ik heb alles doorgerekend (ik koop de auto vanuit mijn eenmanszaak) en de 19" velgen kosten mij netto 25 euro extra per maand, 5 jaar lang. Dat is 1500 euro netto in totaal (afschrijving, bijtelling, etc).

Maar winter only is inderdaad ook nog een optie. Levering zal wel november/december worden, dat is toch winterbanden tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
pirke schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 02:51:
[...]

Ik heb alles doorgerekend (ik koop de auto vanuit mijn eenmanszaak) en de 19" velgen kosten mij netto 25 euro extra per maand, 5 jaar lang. Dat is 1500 euro netto in totaal (afschrijving, bijtelling, etc).

Maar winter only is inderdaad ook nog een optie. Levering zal wel november/december worden, dat is toch winterbanden tijd...
Ahh. Dus 1500€ extra + extra verbruik en snellaadtijd die je misschien niet kan factureren en je hebt dan geen tweede winter/zomerset.

Best kans dat 4 stuks 19inch (losse velgen zonder banden) 1500 euro kost. De Aero wielen met doppen, tpms sensoren en a merk winterbanden en montage kosten 2100€ in ieder geval. (Valt mee dus, 19inch incl alles zal er boven zitten, hoeveel weet ik niet)

Lever je de auto met dr Aero wielen, verkoop eventueel de originele zomerbanden los ( die zijn nieuw best duur!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Stef87 Tja, als geld het enige criteria is dan was ik wel voor een witte gegaan :) rood kost mij netto ook zo'n 1500 euro extra tov wit (passeert de bijtelling grens). Rood+mooie velg zit op 3k netto extra.

Maar je argument om de 18" als wintervelg te gebruiken en van die 1500 euro netto (3k bruto) een losse zomerset te kopen is wel sterk. Effectief heb je twee setjes voor de prijs van 1. Een zilveren 18" set kan ik ook best mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
[quote]Stef87 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 02:34:
[...]

De originele banden zijn ook nét iets beter op de 18inch: michelin i.p.v. hankook (kan uiteraard elk moment veranderen)

Dat Michelin automatisch beter is dan Hankook hoor je mij niet zeggen. Hankook is een premium band, het wordt veel gebruikt in de racewereld en dat is niet voor niets. Ik denk dat Michelin gewoon wat bekender is (net als Goodyear etc.) maar Hankook is, net als Michelin, topkwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 17:10

DeFeCt

je wéét toch

naii11 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:00:
Goedenavond,

Ik heb zojuist van Leaseplan een set vloermatten gekregen. Die van achterin en rechts voorin kun je gewoon plaatsen, maar links voorin begrijp ik niet zo goed. Er zitten twee schroefjes bij, die je kennelijk in de grond vloer moet boren om vervolgens de vloermat aan te bevestigen? Ik zie echter geen gaten/preparatie in de vloer. Iemand ervaring hiermee?

Dank.
Wist je dat je deze matten zou krijgen? Ik heb ze namelijk ook ontvangen maar was nergens van op de hoogte. Op de groene zak staat trouwens Arval, terwijl ik bij LP lease :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Hier ook de knoop doorgehakt voor een witte sr+ op 18 inch wielen. Alleen trekhaak als optie erbij. Sr+ vind ik nog wel een beetje spannend mbt range, aangezien ik thuis niet kan laden. Wel een dubbele publieke laadpaal op ongeveer 100 meter waar nu nooit een ev staat. En genoeg alternatieven met Superchargers en laden op het werk, maar het rationele argument heeft nog niet de anxiety helemaal opgelost. het zou netto-netto echter 200/maand schelen, dus vond dat toch wel erg gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
Bonsaiboom schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:01:
Hier ook de knoop doorgehakt voor een witte sr+ op 18 inch wielen. Alleen trekhaak als optie erbij. Sr+ vind ik nog wel een beetje spannend mbt range, aangezien ik thuis niet kan laden. Wel een dubbele publieke laadpaal op ongeveer 100 meter waar nu nooit een ev staat. En genoeg alternatieven met Superchargers en laden op het werk, maar het rationele argument heeft nog niet de anxiety helemaal opgelost. het zou netto-netto echter 200/maand schelen, dus vond dat toch wel erg gortig. Koop op een beheer bv.
Velen weten niet dat vaak ook zonder eigen oprit een eigen laadpaal gebruiken mogelijk is.
In veel steden mag je gewoon over de stoep een kabel leggen zolang het maar een stoep is en geen fietspad en er een rubberen mat overheen legt. Heb ik zelf ook en werkt top.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 17:10

DeFeCt

je wéét toch

wouter1971 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:09:
[...]

Velen weten niet dat vaak ook zonder eigen oprit een eigen laadpaal gebruiken mogelijk is.
In veel steden mag je gewoon over de stoep een kabel leggen zolang het maar een stoep is en geen fietspad en er een rubberen mat overheen legt. Heb ik zelf ook en werkt top.
Mij is juist expliciet verteld dat dit niet toegestaan is (Alphen aan den Rijn)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
[...]

Ik woon in Utrecht en zou dit graag willen! Ik kan wel een laadpaal aan mijn gevel monteren maar dan moet er inderdaad een kabel over de stoep.
Heb je een bron waarin staat dat dit is toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Dat wist ik ook niet. De dichtsbijzijnde echte parkeerplek is echter aan de andere kant van de weg, gezien vanaf ons huis. Die rubber mat zou dus op de openbare weg komen te liggen. Een eigen oprit stond niet op ons wensenlijstje toen we dit huis kochten :-)

Onze gemeente heeft in ieder geval het beleid dat een publieke laadpaal, als je thuis niet kan laden, op max 100 meter komt. Dat scheelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:39
Volodos schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:19:
[...]

Ik woon in Utrecht en zou dit graag willen! Ik kan wel een laadpaal aan mijn gevel monteren maar dan moet er inderdaad een kabel over de stoep.
Heb je een bron waarin staat dat dit is toegestaan?
Ik woon in Bussum is Gemeente Gooise Meren en hier mag dat dus, staat op gemeente website zie hieronder.
Ik monteer laadpaal in tuin tegen wegkant aan en de kabel gaat over de stoep. Zal het niet steeds gebruiken maar zeker icm met zonnepanelen een voordelige optie. En in mijn buurt al veel EV,s en de laadpalen zijn .savonds vaak allemaal bezet.

Opladen op eigen terrein en parkeren op straat
Er zijn regels als u een oplaadpaal wilt op eigen terrein, maar niet op eigen terrein kunt parkeren.

Voor het plaatsen van oplaadapparatuur op eigen terrein heeft u geen vergunning of toestemming van de gemeente nodig
U mag de oplaadvoorziening alleen op eigen terrein plaatsen. Niet in de openbare ruimte
Een oplaadkabel over het trottoir mag. Een oplaadkabel over de rijbaan en het fietspad mag niet. Zie de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)​​​​​​​
Voor de veiligheid moet u een speciale mat over de kabel leggen. De mat en kabels haalt u na het opladen weer weg
De parkeerplaats voor uw woning is en blijft een openbare parkeerplaats die iedereen mag gebruiken
U mag geen bord plaatsen waarmee u de parkeerplaats voor uw woning reserveert
U mag met uw buren afspraken maken over het vrij houden van de parkeerplaats voor uw woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
[...]

Nee hoor.. Elke gemeente gaat hier anders mee om.

Ik ben nog in discussie met de gemeente Almere namelijk hierover. Het is hier momenteel niet toegestaan.

Terwijl ik heb aangegeven dat ik rekening zal houden met het volgende:

- Ik laat een oplaadpunt installeren aan mijn muur naast de ingang.
- Er is een openbare parkeerplek die direct grenst aan het trottoir waar ik mijn auto, indien niet bezet, zal parkeren.
- Ik zal de openbare parkeerplaats niet claimen, deze blijft beschikbaar als openbare parkeerplaats.
- Ik zal met het laden van mijn voertuig rekening houden met de buren;
- Ik leg de kabel voor zover mogelijk langs het trottoir;
- Ik zal de kabel op deugdelijke wijze afdekken met een kabelmat zodat andere gebruikers van het trottoir geen hinder ondervinden en hier niet over kunnen struikelen.

Maar toch is het afgewezen.

De buren hebben het wel gedaan, maar die hadden een vrijstelling gekregen omdat er in het verleden niet zoveel openbare laadpalen waren. Nu is het er wel.

Dus als het bij mij wordt afgewezen, moeten ze de buren nu ook aanspreken dat het niet mag en verwijzen naar een openbare laadpaal. Tevens ook 2 andere buren die niet eens toestemming hebben gevraagd.

Maar ze heeft ook aangegeven dat dit eigenlijk wel een probleem wordt in de toekomst. Er zijn momenteel nog steeds niet genoeg openbare laadpalen, en er komen steeds meer elektrische auto's erbij.
Openbare laadpalen gaat dit niet oplossen voorlopig. Helemaal niet als er laadpaalklevers zullen zijn. En handhaven wordt ook lastig.

Ze ging het nog overleggen om hier toch toestemming voor te geven, maar na een maand nog steeds niks gehoord. Dus ik ga ze binnenkort weer even contacten.

Als ze moeilijk blijven doen, ga ik het hogerop zoeken en een bezwaar indienen.

Ik kan de gemeente ook negeren en gewoon een laadpaal laten installeren, maar als er toch iemand gaat struikelen heb ik wel een probleem. Tevens kan ik ook niet mijn aansprakelijkheid verzekering aanspreken, omdat ik eigenlijk geen toestemming had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Mijn vriendin is weg met de Model 3, maarik heb alweer de 2e update na eerste versie v10 klaar staan om te downloaden... Geen idee welke versie

**edit**

Ooit heb ik wel eens een idee gezien waarbij de laadkabel 2.2m boven de stoep langs weer naar beneden kwam, met een “sierlijk” ogend systeem... Misschien kan zoiets nog de oplossing worden, kan je er ook niet over struikelen.

(Kan het via google niet vinden, het was een idee om met een “arm” kabel boven stoep langs te houden)

[ Voor 58% gewijzigd door Stef87 op 13-10-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Ik ben nog in discussie met de gemeente Almere namelijk hierover. Het is hier momenteel niet toegestaan..
Vorig jaar was dit nog toegestaan in Almere. Hebben ze ook verwezen naar waar in de gemeente wet staat dit niet mag? Anders zit ik met een illegale situatie..

Overigens wacht ik ook al ruim een jaar op reactie over een “verlengde privaat aansluiting”. Zelfs na meerdere escalatie geen reactie.

PS: eigenlijk een beetje offtopic hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
Hunkaroglu schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Ik ben nog in discussie met de gemeente Almere namelijk hierover. Het is hier momenteel niet toegestaan.

Terwijl ik heb aangegeven dat ik rekening zal houden met het volgende:

- Ik laat een oplaadpunt installeren aan mijn muur naast de ingang.
- Er is een openbare parkeerplek die direct grenst aan het trottoir waar ik mijn auto, indien niet bezet, zal parkeren.
- Ik zal de openbare parkeerplaats niet claimen, deze blijft beschikbaar als openbare parkeerplaats.
- Ik zal met het laden van mijn voertuig rekening houden met de buren;
- Ik leg de kabel voor zover mogelijk langs het trottoir;
- Ik zal de kabel op deugdelijke wijze afdekken met een kabelmat zodat andere gebruikers van het trottoir geen hinder ondervinden en hier niet over kunnen struikelen.

Maar toch is het afgewezen.

De buren hebben het wel gedaan, maar die hadden een vrijstelling gekregen omdat er in het verleden niet zoveel openbare laadpalen waren. Nu is het er wel.

Dus als het bij mij wordt afgewezen, moeten ze de buren nu ook aanspreken dat het niet mag en verwijzen naar een openbare laadpaal. Tevens ook 2 andere buren die niet eens toestemming hebben gevraagd.

Maar ze heeft ook aangegeven dat dit eigenlijk wel een probleem wordt in de toekomst. Er zijn momenteel nog steeds niet genoeg openbare laadpalen, en er komen steeds meer elektrische auto's erbij.
Openbare laadpalen gaat dit niet oplossen voorlopig. Helemaal niet als er laadpaalklevers zullen zijn. En handhaven wordt ook lastig.

Ze ging het nog overleggen om hier toch toestemming voor te geven, maar na een maand nog steeds niks gehoord. Dus ik ga ze binnenkort weer even contacten.

Als ze moeilijk blijven doen, ga ik het hogerop zoeken en een bezwaar indienen.

Ik kan de gemeente ook negeren en gewoon een laadpaal laten installeren, maar als er toch iemand gaat struikelen heb ik wel een probleem. Tevens kan ik ook niet mijn aansprakelijkheid verzekering aanspreken, omdat ik eigenlijk geen toestemming had gekregen.
Ik gaf aan “in veel gemeenten” niet alle dus.

Ik zou ook zeker Bussem en Purmerend aanhalen.
Daarnaast staat hij standaard bij mij ingesteld op opladen vanaf 23 uur (daltarief) of in weekend.
Opladen is max 6 uur en dan haal ik alles weer weg. Werkt echt top en is niet elke dag noodzakelijk vanwege de grote range.
De leasemaatschappij werkt met een mobiliteitsbudget waardoor zuinig rijden en zuinig opladen gestimuleerd worden.
Daar helpt een dure openbare laadpaal van een bedrijf waar de gemeente mee samenwerkt niet echt aan mee. Opladen kost dan 34-36 cent per kWh terwijl je thuis voor 20-24 cent kunt laden en bij superchargers 25 cent.
Dus dan “verdien” je geld zeg maar.

http://duurzaam.purmerend.../opladen-elektrische-auto

[ Voor 10% gewijzigd door wouter1971 op 13-10-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Deveon schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:27:
[...]

Vorig jaar was dit nog toegestaan in Almere. Hebben ze ook verwezen naar waar in de gemeente wet staat dit niet mag? Anders zit ik met een illegale situatie..

Overigens wacht ik ook al ruim een jaar op reactie over een “verlengde privaat aansluiting”. Zelfs na meerdere escalatie geen reactie.

PS: eigenlijk een beetje offtopic hier..
Dit antwoord kreeg ik terug.

Uw verzoek heb ik voorgelegd aan de vakafdeling en zij staan een dergelijke kabel over openbaar terrein niet toe.
Er is besloten dat de gemeente dit soort oplossingen niet toestaat, tenzij het iemand betreft met een invalideplaats voor de deur. Bij dit uitzonderlijke geval van een invalidenplaats staan we het toe, mits de kabels netjes verwerkt zijn (en hier zal dan ook een contractje voor gesloten worden met de bewoner zodat wij niet aansprakelijk kunnen zijn voor eventuele schade).

In uw geval is geen sprake van een invalideplek, dus staan we het als gemeente niet toe. Als gemeente faciliteren we publieke laadpalen wanneer bewoners geen eigen parkeerterrein hebben, en u kunt dus via laadpaal.mrae.nl een publieke laadpaal aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

Dit antwoord kreeg ik terug.
Via de WebCare op 14 januari:
Hoi Deveon, zoals beloofd ben ik er weer. Ik heb eindelijk antwoord op jouw vraag. In de wet is dit nog niet duidelijk opgenomen, het is dus niet verboden. Wel dient de kabel zo veilig mogelijk te liggen zodat voetgangers, en rolstoelen + scootmobielen hier bijv. Geen hinder door ervaren. Veel mensen gebruiken bijv. Een kabel mat. Het is wel volledig jouw eigen risico als hierdoor iemand valt oid. Ik hoop dat je hier wat mee kan, mijn excuses voor de lange wachttijd.
Mijn situatie, enkel mijn directe buren gebruiken dit stukje stoep heel soms.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YEOT9QXsGJKZVUHoY5alw78E/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter1971
Zo is de situatie bij mij:

Opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat lijkt me zwaar irritant om in de regen die mat te moeten opruimen. Ik heb blij dat ik al jaren een eigen oprit en garage heb... 10 seconden werk, zowel aan- als afkoppelen.

[ Voor 14% gewijzigd door pirke op 13-10-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Gekke vraag misschien maar is het niet een hele heisa om elke keer zo'n (zware?) mat neer te moeten leggen als je parkeert? Of heb je deze ook achterin liggen? En wordt je er zelf niet heel snel vies van (zeker met nattig weer en opspattend zand)?
Pagina: 1 ... 53 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.