Het grote Tesla topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 138 Laatste
Acties:
  • 633.664 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E46RC51
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05-2024
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Heeft Tesla geen one pedal driving? Dus dat je met gedeeltelijk gas los al remt (regenereert) en met ineens gas los flink afremt? Dat zou het dan wel verklaren..
Klopt, OPD heeft n Tesla ook echter het lijkt erop dat annuleren CC altijd verbonden is aan hoog regeneratie terwijl ik m op laag heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:42
Vind sowieso de ACC/AP heel erg abrupt bij afremmen. Ook als er een auto in beeld komt. Bij een vrij gering snelheidsverschil remt de auto toch flink af de eerste keer. Dit rijdt alles behalve relaxed. Ook is de afstand heel groot bij 130. Je moet dan al heel vroeg naar links.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E46RC51
Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:01:
Vind sowieso de ACC/AP heel erg abrupt bij afremmen. Ook als er een auto in beeld komt. Bij een vrij gering snelheidsverschil remt de auto toch flink af de eerste keer. Dit rijdt alles behalve relaxed. Ook is de afstand heel groot bij 130. Je moet dan al heel vroeg naar links.
Heel AP/TACC is niet bijster geschikt voor onze drukke spits. De afstand die hij aanhoud wordt telkens opgevuld door een andere auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:01:
Deze afstand is ingesteld op basis van hoe ze in Amerika rijden heb ik me laten vertellen.

Daarin nemen ze heel veel afstand begreep ik.

Vooral bij vrachtwagens is hij heel nerveus en remt flink af. Je achterligger kan ook nerveus worden hierdoor, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Ik heb me nu aangeleerd, dat ik gewoon het gaspedaal ingetrapt hou, mocht ik iemand inhalen of als er iemand van de zijkant komt invoegen. Want idd.. hij is te snel met reageren en neemt het zekere voor het onzekere.

Als het gaspedaal ingetrapt is, corrigeert hij ook niet meer. Dat wordt ook aangegeven op de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hunkaroglu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:07:
[...]

Deze afstand is ingesteld op basis van hoe ze in Amerika rijden heb ik me laten vertellen.

Daarin nemen ze heel veel afstand begreep ik.

Vooral bij vrachtwagens is hij heel nerveus en remt flink af. Je achterligger kan ook nerveus worden hierdoor, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Ik heb me nu aangeleerd, dat ik gewoon het gaspedaal ingetrapt hou, mocht ik iemand inhalen of als er iemand van de zijkant komt invoegen. Want idd.. hij is te snel met reageren en neemt het zekere voor het onzekere.

Als het gaspedaal ingetrapt is, corrigeert hij ook niet meer. Dat wordt ook aangegeven op de display.
Ja, deed ik op een gegeven moment ook. Als er een auto in zicht kwam zelf gas even overnemen. Dan er langs en gas weer los. Maar goed, dat is natuurlijk niet echt het idee van een goede ACC. Maar het zou goed kunnen dat het meer ingesteld is op Amerikanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-08 22:49
Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:13:
[...]

Ja, deed ik op een gegeven moment ook. Als er een auto in zicht kwam zelf gas even overnemen. Dan er langs en gas weer los. Maar goed, dat is natuurlijk niet echt het idee van een goede ACC. Maar het zou goed kunnen dat het meer ingesteld is op Amerikanen.
Ik heb dit met mijn huidige Seat Ibiza met ACC ook. En los je op dezelfde manier op. Het is gewenning om eerder te reageren en in te halen en even gas te geven als iemand invoegt om direct afremmen te voorkomen.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Het zou heel fijn zijn als er een optie zou komen waarmee de cruise control als 'domme ' CC zou werken (not traffic aware).

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wimpie schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:01:
Het zou heel fijn zijn als er een optie zou komen waarmee de cruise control als 'domme ' CC zou werken (not traffic aware).
Volgens mij mag dat niet. Dus, als er een ACC in zit mag je niet ook nog een domme CC hebben. Omdat dit gevaar op kan leveren als je denkt dat hij als ACC aan staat.
wouter1971 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:00:
[...]

Ik heb dit met mijn huidige Seat Ibiza met ACC ook. En los je op dezelfde manier op. Het is gewenning om eerder te reageren en in te halen en even gas te geven als iemand invoegt om direct afremmen te voorkomen.
De Golf van mijn vrouw met ACC is wel een stukje minder erg dan de Tesla. Afstand is korter en minder abrupt remmen.

[ Voor 36% gewijzigd door Inspired op 09-08-2019 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:42
Het lijkt mij ook een erg onrustig verkeersbeeld geven om telkens remlichten te zien.. een ACC zou dat juist moeten voorkomen en geleidelijker laten verlopen. Als mens kun je het in dat geval prima zelf inschatten, veel beter dan zo'n abrupte computer die blijkbaar alleen een 0 of een 1 ziet.

Hoe werkt het in de tesla met afremmen op de 'motor'? Kun je het regereneren direct op de pook controleren of moet je dat steeds aanpassen via het scherm? En wanneer weet/merk je dat de remlichten er ook bij aan gaan, of is dat vanaf een bepaalde stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:03:
[...]

Volgens mij mag dat niet. Dus, als er een ACC in zit mag je niet ook nog een domme CC hebben. Omdat dit gevaar op kan leveren als je denkt dat hij als ACC aan staat.
Lijkt me niet want bij mn Kia e-Niro kan ik de ACC uitzetten en alsnog CC kiezen (of de limiter aanzetten).
Toch best grappig om te zien dat Tesla sommige dingetjes qua software/instellingen nog niet heeft tov anderen. Had verwacht dat er wel een “advanced” settings was waar je de auto naar hartelust kunt configureren.

De ACC werkt overigens precies hetzelfde: bij cancel gaat ie in de ankers en dat kan je opvangen met het gaspedaal. Je kunt ook regenereren helemaal uitzetten dmv flippers op het stuur, dan rem je niet af bij ACC cancel.
Qua afstand houden ook identiek. De minimale afstand is m.i. de “verplichte” 2 seconde volgafstand die je met rijles aanleert. Heeft volgens mij niks met “aangepast op USA”. En ja dat is in de NL spits te ver. Achterliggers vinden dan dat je te weinig druk zet op de voorligger die dan niet voor je aan de kant gaat.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-08-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:21:
[...]

Lijkt me niet want bij mn Kia e-Niro kan ik de ACC uitzetten en alsnog CC kiezen (of de limiter aanzetten).
Toch best grappig om te zien dat Tesla sommige dingetjes qua software/instellingen nog niet heeft tov anderen. Had verwacht dat er wel een “advanced” settings was waar je de auto naar hartelust kunt configureren.
Ah, dat wist ik niet. Ik heb nog geen andere auto gehad die dat kon eigenlijk. Daar is het overal of CC of ACC. Op zich kan ik er ook wel inkomen dat ze dit doen.
Divak schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:10:
Het lijkt mij ook een erg onrustig verkeersbeeld geven om telkens remlichten te zien.. een ACC zou dat juist moeten voorkomen en geleidelijker laten verlopen. Als mens kun je het in dat geval prima zelf inschatten, veel beter dan zo'n abrupte computer die blijkbaar alleen een 0 of een 1 ziet.

Hoe werkt het in de tesla met afremmen op de 'motor'? Kun je het regereneren direct op de pook controleren of moet je dat steeds aanpassen via het scherm? En wanneer weet/merk je dat de remlichten er ook bij aan gaan, of is dat vanaf een bepaalde stand?
Dit moet je via het scherm in de instellingen doen. Dat wil je dus niet steeds aanpassen. Al weet ik ook niet waarom je dat zou willen. Je kunt op het scherm wel zien of de remlichten aan gaan. Volgens mij is het bij gas los niet zo maar bij extra bijremmen natuurlijk wel. En dit laatste doet de auto vaak op ACC.

[ Voor 44% gewijzigd door Inspired op 09-08-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:20
Sentry Mode / TeslaCam heeft na een paar weken al m'n eerste USB-stick opgevroten. Een Sandisk Extreme PRO USB3.1 64GB stick, toch geen rommel (hoewel ik wel meer kapotte Sandisk sticks heb de laatste tijd, ben mn blinde vertrouwen een beetje kwijt).

Na de bloedhete dagen met 40 graden kreeg ik ineens een melding dat de schrijfsnelheid te traag was en dat de opnames gestopt waren. Na een format deed ie het weer een paar dagen, maar daarna dezelfde melding weer. Ik ga sowieso op dat soort dagen voortaan maar Cabin Overheat Protection aanzetten. Als vervanger ben ik, na wat rondgelezen te hebben, nu voor een Samsung Endurance PRO SDHC kaart van 128GB gegaan (256 is er niet van deze kaart, past niet met SLC geheugen denk ik?), met een metalen kaartlezer die van -40 tot +85 graden zou moeten werken volgens de specs. Was net zo duur als een vergelijkbare stick. Dan kan ik deze kaart altijd nog een keertje overzetten naar een Pi Nano W met TeslaPi. Ik zal m'n ervaring uiteraard delen.

Kaartlezer: https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
SDHC kaart: pricewatch: Samsung Pro Endurance microSDXC 128GB

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
Net een grappige situatie bij de service center Amsterdam. Kom ik de auto langs brengen voor de afleverschade is er een meneer voor mij die staat te klagen tegen de intake medewerker over de phantom braking die de auto doet op de snelweg met als argument dat het gevaarlijk is. Zit er nog een meneer naast hem die ook een auto bracht die instemmend knikt en vervolgens mee doet aan de discussie dat de auto abrupt aan het remmen is. Ik heb dat probleem ook. Arme intake medewerker. Die gast krijgt zo veel shit over hem heen omdat er niemand vanuit de organisatie bereikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:31
Voor de snelle beslissers.

Er staan nog 3 rear-wheel drive auto's op direct beschikbaar.

Weet iemand waarom op een tesla geen maximale snelheid zit.
Deze gebruik ik momenteel heel veel op mijn Renault Clio.

Zou in onze drukke ochtendspits een hele fijne toevoeging zijn, waar ook dynamische cruise control ook bijna niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
ronjansen87 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:03:
Sentry Mode / TeslaCam heeft na een paar weken al m'n eerste USB-stick opgevroten. Een Sandisk Extreme PRO USB3.1 64GB stick, toch geen rommel (hoewel ik wel meer kapotte Sandisk sticks heb de laatste tijd, ben mn blinde vertrouwen een beetje kwijt).

Na de bloedhete dagen met 40 graden kreeg ik ineens een melding dat de schrijfsnelheid te traag was en dat de opnames gestopt waren. Na een format deed ie het weer een paar dagen, maar daarna dezelfde melding weer. Ik ga sowieso op dat soort dagen voortaan maar Cabin Overheat Protection aanzetten. Als vervanger ben ik, na wat rondgelezen te hebben, nu voor een Samsung Endurance PRO SDHC kaart van 128GB gegaan (256 is er niet van deze kaart, past niet met SLC geheugen denk ik?), met een metalen kaartlezer die van -40 tot +85 graden zou moeten werken volgens de specs. Was net zo duur als een vergelijkbare stick. Dan kan ik deze kaart altijd nog een keertje overzetten naar een Pi Nano W met TeslaPi. Ik zal m'n ervaring uiteraard delen.

Neem een SSD.

Het probleem zit hem niet in de temperatuur zozeer (al kan het een rol spelen in extreme omstandigheden) maar dat USB-sticks in regel gebouwd zijn om relatief weinig te worden beschreven en veel te worden gelezen. Dat komt ook prima overeen met normaal gebruik van USB-sticks.

Echter onze Tesla's zijn constant video files aan het wegschrijven, steeds het klokje rond, behalve als je op dat bekende camera knopje op het scherm drukt om de laatste minuut op te slaan. Een normale USB-stick kan daar op den duur niet tegen en gaat stuk.

High-performance SDHC-kaartjes kunnen daar al beter tegen, zijn gemaakt voor herhaaldelijk maken van foto- en videoopnames, maar helemaal perfect er voor zijn SSD's. Die zijn gemaakt om naast veel te belezen ook veel beschreven te worden. Wat duurder dan een simpele USB-stick,maar juist voor wat we in een Tesla nodig hebben. SSD zijn ook extern in een heel klein kastje om direct op een USB-poort aan te sluiten, bijvoorbeeld van Samsung (zie o.a. https://www.coolblue.nl/p...ortable-ssd-t5-250gb.html voor een relatief kleine maar groot genoeg)

Echt, ik kan het niet nadrukkelijker aanbevelen. Neem een SSD. En als dat om wat voor reden ook toch geen optie is - sommige Model S modellen zouden te weinig stroom op de USB leveren (??) - dan een high-performance/endurance SDHC/X kaartje in een USB-SD adapter.

Zelf heb ik mijn Model 3 een 1TB SSD. Een partitie voor Cam/Sentry, de andere met mijn enorme muziekcollectie in Flac's. En hopelijk met straks met v10 van de software ook enige video's om te bekijken tijdens laden bij een Suc. Werkt feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
Edit: Never mind.

[ Voor 93% gewijzigd door r0bb op 09-08-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:36
Goede tip! Maakt het nog uit in welke USB-poort de SSD komt? Gezien ik van plan ben een wireless charger via Aliexpress aan te schaffen en deze in principe de voorste 2 poorten al in beslag neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
Herax10NL schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

Goede tip! Maakt het nog uit in welke USB-poort de SSD komt? Gezien ik van plan ben een wireless charger via Aliexpress aan te schaffen en deze in principe de voorste 2 poorten al in beslag neemt.
Ik heb dezelfde configuratie.

In de rechter USB-poort zit mijn SSD en in de linker de kabel naar mijn wireless charger plateautje (ook bij Aliexpress gekocht voor twee tientjes). Alleen de telefoon aan de linkerkant op dat plateautje wordt dan wireless opgeladen, maar meer is ook niet nodig in mijn geval. Werkt perfect.

Op zich zou de combinatie van de rechterkant van de wireless-charger en de SSD op de rechter USB-poort moeten werken met de wireless charger meegeleverde USB-splitters, maar waarom het risico nemen? De telefoons van mijn vrouw en dochter laden toch niet wireless op en zitten veel minder vaak in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:55

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

joke_name schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:34:

Weet iemand waarom op een tesla geen maximale snelheid zit.
Deze gebruik ik momenteel heel veel op mijn Renault Clio.

Zou in onze drukke ochtendspits een hele fijne toevoeging zijn, waar ook dynamische cruise control ook bijna niet kan.
Zit er wel op:
Snelheidslimietmodus
Met de modus Snelheidslimiet kunt u de acceleratie en maximumsnelheid begrenzen – tussen 50
en 90 mph (80 en 145 km/h) – van uw Model 3. Deze functie is beveiligd met een 4-cijferige
pincode die u aanmaakt wanneer u de modus de eerste keer inschakelt en worden ingevoerd om
de modus uit en in te schakelen.
Als uw Model 3 de geselecteerde maximumsnelheid tot ongeveer 3 mph (5 km/h) nadert, klinkt er
een geluidssignaal en verschijnt tekst op het touchscreen boven de rijsnelheid. Daarnaast
ontvangt u ook een melding van uw mobiele app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:31
gauchov6 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:18:
[...]

Zit er wel in:
Snelheidslimietmodus
Met de modus Snelheidslimiet kunt u de acceleratie en maximumsnelheid begrenzen – tussen 50
en 90 mph (80 en 145 km/h) – van uw Model 3. Deze functie is beveiligd met een 4-cijferige
pincode die u aanmaakt wanneer u de modus de eerste keer inschakelt en worden ingevoerd om
de modus uit en in te schakelen.
Als uw Model 3 de geselecteerde maximumsnelheid tot ongeveer 3 mph (5 km/h) nadert, klinkt er
een geluidssignaal en verschijnt tekst op het touchscreen boven de rijsnelheid. Daarnaast
ontvangt u ook een melding van uw mobiele app.
Niet zoals ik bedoel.

op mijn clio kan ik hem via mijn stuur instellen.
Dus als ik op een 50 weg rij staat hij op 54.
Rij ik de snelweg op, haal ik hem bij het optrekken er even af en zet ik hem naar 104 of 124 of 134.

Wanneer ik het gaspedaal over het dode punt heen trap gaat hij wel over de snelheidslimiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikonFire
  • Laatst online: 14-03-2022
joke_name schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:34:

Voor de snelle beslissers.

Er staan nog 3 rear-wheel drive auto's op direct beschikbaar.
Geprobeerd een te bestellen. Niet gelukt. Tesla gebeld en me laten vertellen dat deze modellen niet beschikbaar zijn en vanwege een bug af en toe in het systeem verschijnen.

Maar ik zou het gewoon proberen want mijn ervaring is inmiddels dat het niet altijd klopt wat ze je aan de telefoon rondom voorraadmodellen vertellen (geen AP, toch wel AP, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
joke_name schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:21:
[...]

Niet zoals ik bedoel.

op mijn clio kan ik hem via mijn stuur instellen.
Dus als ik op een 50 weg rij staat hij op 54.
Rij ik de snelweg op, haal ik hem bij het optrekken er even af en zet ik hem naar 104 of 124 of 134.

Wanneer ik het gaspedaal over het dode punt heen trap gaat hij wel over de snelheidslimiet.
Naar mijn weten kan dat inderdaad met een Tesla niet, maar je kan wel instellen hoe een Tesla reageert bij overschrijden van maximum snelheden (geluid, beeld) en hoe ruim de marge is om het als overschrijden te zien.

Edit: domme schrijffout. Oeps

[ Voor 3% gewijzigd door arsimo op 09-08-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Wat me eigenlijk opvalt. Ik heb laatst 100% opgeladen en hij geeft max 492km aan voor Long Range.

En Tesla adverteert met 560 km rang op hun site. Nou weet ik dat dat gemiddeld is en met je rijgedrag en airco aan veel lager uitkomt.

Maar ik verwacht wel als die 100% is opgeladen dat hij dan 560 aangeeft i.p.v 492. Dit is gewoon misleidende informatie op hun site. Is dit nog aan te vechten? 60km is gewoon woon-werk afstand voor de meesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arsimo
Hunkaroglu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:48:
Wat me eigenlijk opvalt. Ik heb laatst 100% opgeladen en hij geeft max 492km aan voor Long Range.

En Tesla adverteert met 560 km rang op hun site. Nou weet ik dat dat gemiddeld is en met je rijgedrag en airco aan veel lager uitkomt.

Maar ik verwacht wel als die 100% is opgeladen dat hij dan 560 aangeeft i.p.v 492. Dit is gewoon misleidende informatie op hun site. Is dit nog aan te vechten? 60km is gewoon woon-werk afstand voor de meesten.
Die 560km is volgens een internationale normering, die echter minder exact is dan wat Tesla zelf doet om de range te schatten. Die internationale normering hanteren ze in hun specs en opgaves om die met andere auto's te kunnen vergelijken die dezelfde manier gebruiken om hun range te adverteren - en die dan net zo min klopt in de praktijk.

Je kan die range overigens wel halen hoor, op een windstille droge dag bij 20 graden met 60 of 70km uur rondjes rijden op een vlak circuit met flauwe bochten en glad asfalt en je komt wel aan de 560 km, zelfs flink er boven.

Overigens valt het energiegebruik van de airco wel mee - dat is feitelijk gunstiger dan met ICE's. Verwarmen echter met een EV is wel relatief duur, dat is het nadeel van een efficient energiegebruik, er is nauwelijks restwarmte om te hergebruiken, bij een ICE is die in overvloed aanwezig.

[ Voor 9% gewijzigd door arsimo op 09-08-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
arsimo schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

Die 560km is volgens een internationale normering, die echter minder exact is dan wat Tesla zelf doet om de range te schatten. Die internationale normering hanteren ze in hun specs en opgaves om die met andere auto's te kunnen vergelijken die dezelfde manier gebruiken om hun range te adverteren - en die dan net zo min klopt in de praktijk.

Je kan die range overigens wel halen hoor, op een windstille droge dag bij 20 graden met 60 of 70km uur rondjes rijden op een vlak circuit met flauwe bochten en glad asfalt en je komt wel aan de 560 km, zelfs flink er boven.

Overigens valt het energiegebruik van de airco wel mee - dat is feitelijk gunstiger dan met ICE's. Verwarmen echter met een EV is wel relatief duur, dat is het nadeel van een efficient energiegebruik, er is nauwelijks restwarmte om te hergebruiken, bij een ICE is die in overvloed aanwezig.
Wat zijn de ervaringen hier trouwens voor een Long Range? Hoeveel haalt iedereen gemiddeld met 90% accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hunkaroglu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:48:

Elke ICE heeft ook een WLTP die niet in de praktijk te halen is. De range op een tank bij een ICE klopt ook niet met WLTP. Aanklagen zal niet veel zin hebben. :)
Hunkaroglu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:05:
[...]

Wat zijn de ervaringen hier trouwens voor een Long Range? Hoeveel haalt iedereen gemiddeld met 90% accu?
Heel erg afhankelijk van waar je rijdt, en hoe. Alleen snelweg zit ik snel op 20kwh per 100. 90% range is 66,6kwh dus dat zou dan 333km zijn. In de stad en af en toe 100 kom ik op 14/15kwh per 100. Dus dan 440/450 bij 90%.

WLTP is wel te halen. Zelfs nog wel veel meer dan dat; https://www.activlease.nl...kilometer-zonder-opladen/ De vraag is alleen of je dat wilt. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Inspired op 09-08-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Even een andere vraag. Zijn hier gebruikers van extra apps of tools die voor Tesla's beschikbaar zijn? Zoals Teslafi/VisibleTesla/Stats for Tesla of mensen die zelf met Tesla JSON/Powershell bezig geweest zijn?

Wat ik eigenlijk zoek;

- (Tijdelijk) iets meer inzicht in data inzake laden. Hoeveel kWh gaat er bijvoorbeeld in de accu tijdens een laadsessie.
- Plannen van HVAC, met name richting de winter.
- Beetje controle over de Tesla op de Apple Watch.
- Oh, en bij voorkeur iets wat ik zelf kan draaien.

Iemand ervaringen van tools die beschikbaar zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 09-08-2019 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldme
Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:35:
Even een andere vraag. Zijn hier gebruikers van extra apps of tools die voor Tesla's beschikbaar zijn? Zoals Teslafi/VisibleTesla/Stats for Tesla of mensen die zelf met Tesla JSON/Powershell bezig geweest zijn?

Wat ik eigenlijk zoek;

- (Tijdelijk) iets meer inzicht in data inzake laden. Hoeveel kWh gaat er bijvoorbeeld in de accu tijdens een laadsessie.

Ik zou er niet teveel van verwachten. De auto moet wakker blijven om die tools te kunnen bedienen. Ik heb gemerkt dat dit toch wel aanzienlijk wat energie kost (bijv. als sentry mode aan staat). Zeker als we thuis zijn staat de auto niet meer op sentry mode zodat de auto gaat slapen. Dat scheelt aardig in de energiekosten thuis. Ik had een flink verschil tussen wat de auto rapporteerde en wat mijn energiemeter had geleverd.

Mijn ervaring is dat dat soort tools voor een tijd aan staan en op een gegeven moment merk je hoeveel het aan zinloze energie kost en zet je ze uit omdat de meerwaarde niet opweegt tegen de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:19
Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:10:
[...]

Elke ICE heeft ook een WLTP die niet in de praktijk te halen is. De range op een tank bij een ICE klopt ook niet met WLTP. Aanklagen zal niet veel zin hebben. :)
De WLTP range bij ICE's klopt juist wel veel beter. Bij ICE's heb je een gemiddeld WLTP verbruik dat redelijk hoog ligt omdat er best wel wat stadsverkeer wordt meegenomen. Echter rijden de meesten meer snelweg, waar het verbruik relatief lager ligt. IRL haal je makkelijk het WLTP gemiddelde verbruik bij langere (snelweg) ritten, en dus ook het WLTP bereik. (zolang je geen 145 op de snelweg doet).

Aangezien je bij EV's een veel lager stadsverbruik hebt ligt het gemiddelde lager dan het typische gebruik (meer snelweg) en is de WLTP range dus ook hoger dan wat men ervaart.

Beide ICE's in dit huishouden halen respectievelijk 4% en 13% onder het aangegeven WLTP gemiddelde verbruik. En dus ook meer dan de aangegeven WLTP range. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
Nog geen ervaring mee (bij gebrek aan Tesla ;) ), maar ik ben van plan om met de Tesla module voor Home Assistant aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Goldme schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

Ik zou er niet teveel van verwachten. De auto moet wakker blijven om die tools te kunnen bedienen. Ik heb gemerkt dat dit toch wel aanzienlijk wat energie kost (bijv. als sentry mode aan staat). Zeker als we thuis zijn staat de auto niet meer op sentry mode zodat de auto gaat slapen. Dat scheelt aardig in de energiekosten thuis. Ik had een flink verschil tussen wat de auto rapporteerde en wat mijn energiemeter had geleverd.

Mijn ervaring is dat dat soort tools voor een tijd aan staan en op een gegeven moment merk je hoeveel het aan zinloze energie kost en zet je ze uit omdat de meerwaarde niet opweegt tegen de kosten.
Ik moet hem helaas wel op sentry mode laten, aangezien ik geen eigen parkeerterrein heb. Zet je dan alleen bewakingsmodus uit, zodat hij in slaap modus komt? Want via de app kan je hem nog steeds zien namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Goldme schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

Ligt ook aan de tool. Voor het plannen van acties (HVAC bv) hoeft de auto niet aan te staan. Dan doet hij gewoon een wake up.
Hunkaroglu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:47:
[...]

Ik moet hem helaas wel op sentry mode laten, aangezien ik geen eigen parkeerterrein heb. Zet je dan alleen bewakingsmodus uit, zodat hij in slaap modus komt? Want via de app kan je hem nog steeds zien namelijk.
Met Sentry aan gaat de auto niet slapen lijkt me. Je kunt Sentry toch uit zetten en normaal alarm aan?

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 09-08-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
[...]

Klopt Sentry mode uit. Dan zie je dat als je een tijd geparkeerd staat de app niet direct opstart. Je ziet onderin de app "Waking up" voor +-10 seconden en dan kan je de auto normaal bereiken.

Als de auto ergens anders dan thuis staat is de sentry mode aan en zie je de app veel sneller reageren. Dus de auto staat dan te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoutvw
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 19:50

Wat ik eigenlijk zoek;

Ik heb nu sinds vandaag dit draaien: https://github.com/lunars/tesla-apiscraper
Krijg je in in ieder geval inzicht in het laden en nog wel wat meer. Hij polt eens in de zoveel tijd wel de tesla api maar maakt hem niet wakker als hij in sleep mode is (zie je ook in de grafiek terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Goldme schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:50:
[...]

Klopt Sentry mode uit. Dan zie je dat als je een tijd geparkeerd staat de app niet direct opstart. Je ziet onderin de app "Waking up" voor +-10 seconden en dan kan je de auto normaal bereiken.

Als de auto ergens anders dan thuis staat is de sentry mode aan en zie je de app veel sneller reageren. Dus de auto staat dan te wachten.
Ik laat hem gewoon altijd aan staan. Die paar extra energie die het dan verbruikt neem ik voor lief.

Daarnaast heb je altijd bewijs, mocht er toch iets gaan gebeuren. En dan ben je duurder uit als je het niet kan bewijzen.
Zie hier:
https://www.autoblog.nl/n...-tuig-op-te-pakken-125133

Ik ben laatst voor een jaar bezig geweest om de schade die door anderen zijn veroorzaakt vergoed te krijgen door de waarborgfonds. Er was geen bewijs, en zij beweerden dat de kras niet door een voertuig was geweest en mijn verzekering weer wel. Uiteindelijk hebben ze het gelukkig toch vergoed. Herstelkosten waren nameljik 1000 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door Hunkaroglu op 09-08-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Hoezo moet dat? Er staan miljoenen auto’s op openbare parkeerplaatsen zonder Sentry Mode maar gewoon een regulier alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Deveon schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:07:
[...]

Hoezo moet dat? Er staan miljoenen auto’s op openbare parkeerplaatsen zonder Sentry Mode maar gewoon een regulier alarm.
Niet zozeer om inbraak, maar meer voor de personen die (on)bewust schade aan je auto brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:08:
[...]

Niet zozeer om inbraak, maar meer voor de personen die (on)bewust schade aan je auto brengen
Heb je daar met andere auto’s veel last van gehad? Ik zet hem alleen aan bij smalle parkeerplaatsen, maar zelfs dan ben in eigenlijk te beroerd om de beelden achteraf te bekijken. Het aantal falsepositives is enorm en bijna een dagtaak om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Deveon schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:27:
[...]

Heb je daar met andere auto’s veel last van gehad? Ik zet hem alleen aan bij smalle parkeerplaatsen, maar zelfs dan ben in eigenlijk te beroerd om de beelden achteraf te bekijken. Het aantal falsepositives is enorm en bijna een dagtaak.
Zie mijn eerste post en mijn ervaringen met Waarborgfonds.

Ik kijk de beelden ook niet elke dag na.. maar ik loop wel een rondje langs mijn auto om te zien of er schade is. Zo niet false positives idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Deveon schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:27:
[...]

Heb je daar met andere auto’s veel last van gehad? Ik zet hem alleen aan bij smalle parkeerplaatsen, maar zelfs dan ben in eigenlijk te beroerd om de beelden achteraf te bekijken. Het aantal falsepositives is enorm en bijna een dagtaak om te bekijken.
Punt is dat Tesla's nog steeds relatief veel bekijks trekken als ze ergens geparkeerd staan. Als dat gewoon simpele nieuwsgierigheid is en ff naar binnen willen kijken dan is er niets mis mee - integendeel zou ik zeggen - maar er hangt helaas ook bij sommige van die nieuwsgierigen een sterke negatieve emotie omheen. En dan is het risico op een kras, kapotte spiegel e.d. nu eenmaal groter. Hoeveel groter durf ik niet te zeggen maar in ieder geval meer dan bij een standaard middenklasser of zelfs een flinke Audi of BMW.

Dus de Sentry-functie is op bepaalde plekken echt wel handig, het is een beetje aanvoelen wanneer wel en wanneer niet. Voor de deur doe ik het niet, in de parkeergarage in het kantorencomplex waar ik mijn kantoor heb ook niet, maar op de meeste openbare parkeerplaatsen (parkeergarage's, drukke buurten) wel. Het extra stroomgebruik accepteer ik simpelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
Weet iemand hoe de service center meldt dat een auto klaar is om opgehaald te worden? Wordt dit normaliter aan het eind van de dag gedaan of zodra de auto klaar is? Ik heb de intake medewerker deze vraag niet gesteld en ik heb geen enkele manier om ze te bereiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
ronjansen87 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:03:

Ik ben voor een Samsung SSD gegaan, wordt minder snel corrupt. Die heb ik nu twee maanden en werkt probleemloos (bij mij waren er ook twee USB Sandisk's kapot gegaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Goldme schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:02:
Weet iemand hoe de service center meldt dat een auto klaar is om opgehaald te worden? Wordt dit normaliter aan het eind van de dag gedaan of zodra de auto klaar is? Ik heb de intake medewerker deze vraag niet gesteld en ik heb geen enkele manier om ze te bereiken.
Mij belden ze tot nu toe altijd eind vd dag dat hij klaar was. Wel wat onhandig omdat je er dan last minute direct langs moet (tot nu toe de auto iedere keer een week of twee kwijt geweest). In de app kan je soms ook een "verwachte datum auto klaar" zien maar die klopt bij mij steeds van geen kanten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Volodos schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

Ik ben voor een Samsung SSD gegaan, wordt minder snel corrupt (kan beter tegen vaak aan- en uitgaan). Die heb ik nu twee maanden en werkt probleemloos (bij mij waren er ook twee USB Sandisk's kapot gegaan)
Heb er ook gewoon een Samsung 860 EVO in liggen. Werkt tot nu toe prima. Zal het langer volhouden dan een SD kaart. Cheap ali behuizing erom en klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 16:59
Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:41:
[...]

Pffff. Wel zwart op wit hebben dat zij je bekeuring betalen! Rij voorzichtig!

En anders leuk roadtripje naar een ander SC?

Iig is Tesla het aantal SC's erg aan het uitbreiden. Wat ook jammer is dat er ook een tekort is aan automonteurs in NL. Dat helpt ook niet mee.
Uiteindelijk hebben ze hem net bij het SeC ingenomen. In eerste instantie gaven ze aan dat een half brandende koplamp en geen werkende richtingaanwijzer een schade is maar geen health & safety issue. Ik moest dan ook maar over 2 weken terugkomen 8)7

Gelukkig zeiden 2 collega's vrij snel dat je helemaal niet zonder werkende knipperlichten en half werkende koplamp de weg op mocht en dat het dus wel degelijk een health & safety geval was. Ik was echt serieus in staat om die hele garage te verbouwen. Ik word namelijk echt leip van al die lui die lopen te seinen of kruispunten in het centrum waar niemand je begrijpt als je linksaf wil maar ze gaan het nu hopelijk fixen.

Heb nu een Model S meegekregen, dat rijdt weer heel anders dan zo'n Model 3. Deze is veel statiger, luxer en rustiger. Zo'n M3P is echt een kart met z'n harde onderstel, minimalistische interieur en agressievere torque. Snap wel beter waarom mensen zowel een S als 3 nemen, zijn echt 2 verschillende auto's :) Ook naar zuid europa zou ik echt veel eerder een S pakken dan een 3.

[ Voor 12% gewijzigd door Katseviool op 09-08-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E46RC51
Hunkaroglu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:05:
[...]

In de zomer 440 KM met netjes meedoen met de rest van het verkeer ( 150Wh) en 50-80KM minder als dat n keer niet lukt :) ( 200Wh) Bij 15graden minder dan nu zakt de range al aardig in. Ik verwacht op een wat koudere winterdag 320 KM op de snelweg als maximum.

[ Voor 19% gewijzigd door E46RC51 op 09-08-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdegroot
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:04
Zijn er Model S eigenaren die dit "probleem" herkennen?

Sinds kort gaan de koplampen willekeurig blinken als de auto geparkeerd staat. Eerst rechts, dan links, altijd in dezelfde sequence. Het lijkt redelijk random, maar het lijkt erop dat het gebeurd zodra er contact wordt gemaakt via de APP en de auto wordt ontwaakt. (je hoort dan de klikjes).

Ik heb er een video van gemaakt met mijn beveiligingscamera:
YouTube: Tesla model S 2018 Headlight blink

Met ServiceCenter gebeld, maar die hebben er nog nooit van gehoord, en adviseren een afspraak te maken.
Ik hoop dat iemand hier meer weet.
(Softwareversie 2019.28.2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Zou dit te maken hebben met de FSD prijsverhoging volgende week?
Dus binnen 2 weken een nieuwe toevoeging _/-\o_
bdegroot schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:43:

Sinds kort gaan de koplampen willekeurig blinken als de auto geparkeerd staat. Eerst rechts, dan links, altijd in dezelfde sequence. Het lijkt redelijk random, maar het lijkt erop dat het gebeurd zodra er contact wordt gemaakt via de APP en de auto wordt ontwaakt. (je hoort dan de klikjes).

Met ServiceCenter gebeld, maar die hebben er nog nooit van gehoord, en adviseren een afspraak te maken.
Je bent op een Easter Egg gestuit ;)

[ Voor 74% gewijzigd door bottom line op 09-08-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10
Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:38:
[...]

Heb er ook gewoon een Samsung 860 EVO in liggen. Werkt tot nu toe prima. Zal het langer volhouden dan een SD kaart. Cheap ali behuizing erom en klaar.
Heb je wellicht een link naar de behuizing die je gebruikt hebt? En zit bij de behuizing dan een soort SATA naar USB kabel oid? Vraag me verder af welke capaciteit qua SDD ik mort aanschaffen. Ben van plan om Sentry, behalve thuis, altijd aan te hebben en volgens mij is het ook mogelijk om de beelden van de ‘dashcam’ tijdens het rijden op te nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Niek_ op 09-08-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E46RC51
bottom line schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:04:
Zou dit te maken hebben met de FSD prijsverhoging volgende week?
Dus binnen 2 weken een nieuwe toevoeging _/-\o_
[Twitter]

[...]

[YouTube: TeslaBlinking]
Fenomeen nu aan beide zijden van de oceaan gespot.. Lijkt typische Elon humor...double AA... meaning? Krijgen we in de komende weken het hele alfabet? Iemand hetzelfde op een X of 3 gezien?

[ Voor 3% gewijzigd door E46RC51 op 09-08-2019 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdegroot
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:04
[YouTube: TeslaBlinking]
Ja, inderdaad. het is precies dat!! Ook exact hetzelfde patroon, ben dus niet de enige.
Blij dat het geen "storing" is. Ik ben gister door de wasstraat gegaan, en was al bang dat er water bij elektronica was gekomen.

Maar het heeft echt te maken met het "wakker worden van de auto". Dat is het moment dat de lichten gaan branden -> dus het starten van de Tesla APP op de telefoon bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door bdegroot op 09-08-2019 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Niek_ schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:15:
[...]

Heb je wellicht een link naar de behuizing die je gebruikt hebt? En zit bij de behuizing dan een soort SATA naar USB kabel oid? Vraag me verder af welke capaciteit qua SDD ik mort aanschaffen. Ben van plan om Sentry, behalve thuis, altijd aan te hebben en volgens mij is het ook mogelijk om de beelden van de ‘dashcam’ tijdens het rijden op te nemen.
Ik schreef al eerder vandaag over hier:

arsimo in "Het grote Tesla topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10
Dat had ik inderdaad gelezen, maar zie daarin geen antwoorden op de door mij gestelde vragen. Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
128gb is meer als genoeg ;)
Dashcam wordt enkel bewaard van de laatste 3uur. Of je moet echt op het icoontje drukken, dan slaagt hij de 10minuten video apart op.

[ Voor 71% gewijzigd door bottom line op 09-08-2019 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
Niek_ schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:03:
[...]

Dat had ik inderdaad gelezen, maar zie daarin geen antwoorden op de door mij gestelde vragen. Toch bedankt.
Hoezo niet?

Neem een externe SSD die je aan je direct aan je USB aansluit, ik gaf een link naar een 256 GB versie, kost rond de 80,- euro. Formatteren - met mogelijk eerst partioneren als je wil - als FAT32, TeslaCam directory maken, klaar.

Staan diverse How-To's (of hoe je ze ook wil noemen) voor online, als deze uitleg te kort voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E46RC51
interessant artikel. ICE makers zijn nog corrupter als we dachten. Of gewoon slim. https://e-drivers.com/wac...em-column-werner-budding/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-08 18:57
E46RC51 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:19:
interessant artikel. ICE makers zijn nog corrupter als we dachten. Of gewoon slim. https://e-drivers.com/wac...em-column-werner-budding/
Nou ja corrupt, is toch gewoon goed business doen? Zij hebben verantwoordelijkheid naar aandeelhouders, en de bedrijven doen dus wat zij denken dat in the best interest is van die aandeelhouders. Dat heeft niks met corruptie te maken volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
bdegroot schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:43:

Beetje "I. Robot" idee: Random signs of code or do they have a souls :? :P
Ik vind t wel cool eig :P Hoort natuurlijk niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Niek_ schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:15:
[...]

Elke 2.5 inch behuizing met USB interface werkt wel. Ik heb deze volgens mij. https://m.nl.aliexpress.com/item/32994332537.html

Dan gewoon een 2.5 SSD erin van 250 of groter en gaan. Je kunt twee partities maken. Eén voor muziek en één voor Teslacam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E46RC51
Djerro123 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:22:
[...]

Nou ja corrupt, is toch gewoon goed business doen? Zij hebben verantwoordelijkheid naar aandeelhouders, en de bedrijven doen dus wat zij denken dat in the best interest is van die aandeelhouders. Dat heeft niks met corruptie te maken volgens mij..
Tuurlijk. Ook allemaal waar. Maar ze hebben vooral helemaal niets met Groen. Das ook wel duidelijk.. Krijg er vooral een vieze smaak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Goldme schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:02:
Je krijgt een sms dat de werkzaamheden zijn afgerond en dat je het kan komen ophalen tussen 7 en 19 uur. In de app staat er dan Klaar voor ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
E46RC51 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:26:
[...]

In de zomer 440 KM met netjes meedoen met de rest van het verkeer ( 150Wh) en 50-80KM minder als dat n keer niet lukt :) ( 200Wh) Bij 15graden minder dan nu zakt de range al aardig in. Ik verwacht op een wat koudere winterdag 320 KM op de snelweg als maximum.
Rij je dan aan 1 stuk door zodat je de 440km haalt?

Ik haal amper de 300km. Maar hij staat ook vaak stil dan dat ik er in rij overigens. En met sentry mode snoept hij ook veel range weg.

Ik moet anders even een lange rit maken en zien wat dan de range is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:43
Hunkaroglu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:33:
[...]

Ik haal amper de 300km. Maar hij staat ook vaak stil dan dat ik er in rij overigens. En met sentry mode snoept hij ook veel range weg.

Welk model heb je dan, de SR+?

Ik laat de SR+ binnenkort bestellen, het schijnt prima te zijn qua range, ook als je af en toe rond de 130 km/u rijdt. Naast de standaard tabellen op internet, zijn hier mensen die de SR+ hebben en hun range ervaringen willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Orangelights23 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:10:
[...]

Ik laat de SR+ binnenkort bestellen, het schijnt prima te zijn qua range, ook als je af en toe rond de 130 km/u rijdt. Naast de standaard tabellen op internet, zijn hier mensen die de SR+ hebben en hun range ervaringen willen delen?
Long range en sentry mode aan. Wellicht ligt het daaraan. Daarnaast is de airco en media ook steeds aan tijdens het rijden. Ik rij gewoon normaal en trek niet te snel op of zo. Maar wat ik al zei. Ik moet het eigenlijk testen met lange afstand rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djerro123 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:22:
[...]

Ook aandeelhouders willen een leefbare planeet, lijkt mij. Het is niet zo simpel dat aandeelhouders alleen maar winst willen. Natuurlijk, dat is ook heel belangrijk, maar je hebt ook aandeelhouders die niet alleen op winst winst winst belust zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E46RC51
Hunkaroglu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:33:
[...]

Deze zomer afstanden van 320KM aan één stuk gereden. Dan nog een goede 100 KM aan range. 100% vol is ook bij mij 495 KM, nooit meer geweest. ≤300 KM is overigens wel n beetje weinig tenzij je flink doorjakkert d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 16:30

pposthoorn

Constructeur

arnoutvw schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Ik heb nu sinds vandaag dit draaien: https://github.com/lunars/tesla-apiscraper
Krijg je in in ieder geval inzicht in het laden en nog wel wat meer. Hij polt eens in de zoveel tijd wel de tesla api maar maakt hem niet wakker als hij in sleep mode is (zie je ook in de grafiek terug).
Offtopic:
Afgelopen uur lopen stoeien met deze scraper aan de gang krijgen maar krijg het niet voor elkaar.
Ik wil hem in een docker container op m'n Synology nas draaien (waar ook al Home Assistant, InfluxDB en Grafana dockers op draaien). Heb je toevallig een vergelijkbare setup of draai je hem gewoon los op een linux server?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
E46RC51 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:19:
[...]

Deze zomer afstanden van 320KM aan één stuk gereden. Dan nog een goede 100 KM aan range. 100% vol is ook bij mij 495 KM, nooit meer geweest. ≤300 KM is overigens wel n beetje weinig tenzij je flink doorjakkert d:)b
Is allemaal wat appels met peren vergelijken. Ga je met 100% weg of 90% SoC. Lange stukken 130 km per uur of ook veel 100/80 km per uur? Rij je als een oma of (zeer) sportief. Met lange stukken snelweg rekent abrp met 17 kWh per 100 km. Dus, met 100% zou dat max 435 km zijn als hij leeg is. (Bij LR) 18/19 inch speelt ook mee, belasting etc.

Daarnaast gebruikt de Model 3 met Sentry zo 6 a 7 kwh per 24 uur, aldus Bjorn. Meest zuinige optie pakt hij maar 600 watt per dag. Schiet ook wel op dus. Vijf dagen zonder laden is dus al 30-35 kWh weg. Maw; veel variabelen die exacte verbruik en range kunnen beinvloeden en vergelijken blijft lastig.
[...]

Met 90% heb je 45 kWh, je wilt wel met 5% aankomen dus 42,5. Verbruik zal ongeveer van 13-20 kWh per 100 km gaan. Afhankelijk van snelheid/temp/rijgedrag. Dus van 325 km tot 215 km. Zomer meer 325 km en winter 215 km.

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 10-08-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
pposthoorn schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:07:
[...]

Offtopic:
Afgelopen uur lopen stoeien met deze scraper aan de gang krijgen maar krijg het niet voor elkaar.
Ik wil hem in een docker container op m'n Synology nas draaien (waar ook al Home Assistant, InfluxDB en Grafana dockers op draaien). Heb je toevallig een vergelijkbare setup of draai je hem gewoon los op een linux server?
Als je toch al Home Assistant hebt draaien, is deze dan niet wat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djerro123
[...]

Meest realistische beeld wat ik kan geven is dit:
90% opgeladen, 255 km gereden (90% snelweg, meerendeel daarvan 120-140), en had nog 50km over. Van de 255 waren er 15 heel sportief (demo rondje). 300 met normaal rijden haalbaar, 350 met 110kmh ook wel.

Elke dag staat die op 346km (90% soc), op een normale dag rij ik 120 km waarvan 90% snelweg. Meestal kom ik thuis met rond 185-200km op de range teller (25 tot 40km meer eraf gereden dan werkelijke kilometers). De range teller past zich niet aan aan je gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:00
Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:18:
[...]

Elke 2.5 inch behuizing met USB interface werkt wel. Ik heb deze volgens mij. https://m.nl.aliexpress.com/item/32994332537.html

Dan gewoon een 2.5 SSD erin van 250 of groter en gaan. Je kunt twee partities maken. Eén voor muziek en één voor Teslacam.
Nog compacter is om voor een m.2 SSD te gaan en daar een externe behuizing voor te kopen. Je hebt dan min of meer een iets grotere USB stick on steroids...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 17:50
RogerSch schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 04:59:
[...]
Nog compacter is om voor een m.2 SSD te gaan en daar een externe behuizing voor te kopen. Je hebt dan min of meer een iets grotere USB stick on steroids...
Ik bedacht me net hetzelfde, en bedacht ook dat ik nog een 256GB msata SSD heb liggen. Snel een behuizing gekocht voor 8 euro en ik sta gesteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
RogerSch schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 04:59:
[...]

Er is ruimte genoeg voor een 2.5 inch. Dus waarom meer betalen voor een kleinere SSD. Zit niet veel tussen meer zie ik. Anyway, had zelf nog een 2.5 liggen dus vandaar de keuze voor die.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 10-08-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoutvw
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 19:50
pposthoorn schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:07:
[...]

Offtopic:
Heb ze wel alles docker containers draaien via de docker-compose file. Heb wel iets moeten tweaken voor de Grafana plug-ins(echte download url toevoegen). Stuur anders maar een bericht met logs oid misschien dat ik je daarmee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-08 22:49
Foutje

[ Voor 91% gewijzigd door wouter1971 op 10-08-2019 13:42 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@pposthoorn Je draait al home assistant? Die kan ook veel uitlezen uit de Tesla API en dat kan je dan direct wegschrijven naar influx. Geen extra container nodig.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 16:30

pposthoorn

Constructeur

Tassadar32 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:56:
@pposthoorn Je draait al home assistant? Die kan ook veel uitlezen uit de Tesla API en dat kan je dan direct wegschrijven naar influx. Geen extra container nodig.
Ja daar had ik ook al naar gekeken, maar wat ik kon vinden houdt die de auto altijd wakker omdat hij relatief 'dom' om gaat met de polling interval. Mooie van de apiscraper is dat die eerst kijkt of de auto slaapt, zo ja dan doet hij niks (want dan valt er toch niks op te vragen), zo nee dan vraagt hij wel data op. Dit doet hij ook elke minuut zodat je maximaal 1min na wegrijden data gaat loggen. Minimale interval van de Home Assistant integration is 5min.

Die tesla-apiscraper ziet er echt top uit, maar om eoa reden krijg ik hem niet aan de praat (docker file is niet helemaal standaard geloof ik).

Maar bedankt voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schil1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-01 14:18
Ik heb eindelijk het nieuwe leaseplan gekregen en heb €825 aan leasebedrag per maand te besteden.
Nu wil ik de M3 SR+ in het rood met 19” wielen en twijfel nog over het zwart wit interieur ( staat mooier imo ) maar ik ben bang dat het snel vies zal worden , iemand ervaring hier mee ?

En is evt het pakket €6400 het waard ook met het oog op evt toekomstige updates ?

Belangrijkste is iig dat ik een model moet hebben dat dit jaar nog geleverd kan worden , bij welke opties en kleur heb ik het meeste kans denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Schil1 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:47:
En is evt het pakket €6400 het waard ook met het oog op evt toekomstige updates ?
Da's natuurlijk voor een groot deel koffiedik kijken. De kans dat FSD binnen de leasetermijn serieus bruikbaar wordt, schat ik niet heel hoog in. De hindernissen daarin zijn tweeledig: de techniek moet ons wegennet snappen, en de wet moet aangepast worden (waarbij de dinolobby waarschijnlijk nog een flinke vinger in de pap heeft voorlopig). Voor mijn prive aanschaf zit ik er wel over te denken het op korte termijn te activeren, maar dan heb ik het wel over langere gebruiikstermijn (8 a 10 jaar). Aangezien een eventuele hogere restwaarde in jouw geval waarschijnlijk volledig in de zakken van de LM verdwijnt, lijkt het mij minder interessant.
Belangrijkste is iig dat ik een model moet hebben dat dit jaar nog geleverd kan worden , bij welke opties en kleur heb ik het meeste kans denken jullie ?
Als de leasemaatschappij een beetje voorvarend te werk gaat en de order snel plaatst, zal dat met iedere uitvoering nog wel moeten lukken. Als je wat meer zekerheid wilt, ga voor 'n witte met 18" en zwart interieur. Er kwam een paar dagen geleden een foto voorbij van wat er klaarstond om op de volgende boot te gaan en dat was heel erg veel wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Ik heb eindelijk het nieuwe leaseplan gekregen en heb €825 aan leasebedrag per maand te besteden.
Nu wil ik de M3 SR+ in het rood met 19” wielen en twijfel nog over het zwart wit interieur ( staat mooier imo ) maar ik ben bang dat het snel vies zal worden , iemand ervaring hier mee ?

Denk dat de stoelen wel prima schoon te maken zijn. Ook omdat het geen echt leer is. Zag ook iemand op TMC die spul had zodat het makkelijk schoon te houden was. Dus, qua vies worden zal het wel mee vallen. Tenzij je misschien veel spijkerbroeken draagt.

Zou persoonlijk niet 6400 voor FSD neer tellen nu. Ik zou ook eerder gaan voor een LR AWD zonder opties dan een SR+ met alle opties. Maar ook dat is persoonlijk. De extra range en extra performance wegen voor mij zwaarder.

Qua levering dit jaar moet het nog wel kunnen. Over het algemeen is wit interieur wel iets dat langer kan duren maar ook dat hoeft weer niet. Standaard is gemiddeld genomen het snelst te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 16:48
Heeft er iemand rubbers gekocht voor de deuren?
En zo ja wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schil1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-01 14:18
wat is na de AWD , range en performance nog meer het verschil tussen de SR+ en LR AWD ? ik kan dat nl niet echt vinden want nmw zit het verschil in de software vd tablet. Geluid/infotainment en connectie ( niet via BT ) vind ik altijd wel belangrijk nl.

en ik zie dat er nergens standaard vloermatten bij zitten maar ik kan ze ook niet ergens aanvinken bij de configuraties van Tesla of een LM. Ik wil nl wel wat alles in mijn Leasebedrag komt en niet dat ik het prive moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Schil1 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:54:
wat is na de AWD , range en performance nog meer het verschil tussen de SR+ en LR AWD ? ik kan dat nl niet echt vinden want nmw zit het verschil in de software vd tablet. Geluid/infotainment en connectie ( niet via BT ) vind ik altijd wel belangrijk nl.

en ik zie dat er nergens standaard vloermatten bij zitten maar ik kan ze ook niet ergens aanvinken bij de configuraties van Tesla of een LM. Ik wil nl wel wat alles in mijn Leasebedrag komt en niet dat ik het prive moet kopen.
LR heeft premium interieur, SR+ Partial premium. Verschllen: MagicTempest in "Het grote Tesla topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
anboni schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:59:
[...]

LR heeft premium interieur, SR+ Partial premium. Verschllen: MagicTempest in "Het grote Tesla topic"
Volgens mij klopt dat overzicht niet en is het ook niet volledig.

Deze wel volgens mij; https://images.app.goo.gl/HTAkfZ3N1mvJ4cgJA

Middelste kolom is SR+. Rechts is LR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-NiLES
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 11:17
lighting_ schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:12:
Ja, kan het aanraden.
Vallen mooier dicht qua geluid en lijkt ook wat windgeruis tegen te gaan. Voor die 10 euro zeker doen. Dakrubbers moeten nog binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 15:25
Inspired schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:32:
[...]

Volgens mij klopt dat overzicht niet en is het ook niet volledig.

Deze wel volgens mij; https://images.app.goo.gl/HTAkfZ3N1mvJ4cgJA

Middelste kolom is SR+. Rechts is LR.
Of hij compleet is kan ik niet zo veel over zeggen. Dat hij klopt weet ik 100% zeker (of Tesla zelf moet verkeerde informatie op de website hebben geplaatst). De informatie komt namelijk 1:1 van de Tesla website zelf af. Het enige verschil tussen mijn lijst en die van Tesla is dat ik alles recht tegenover elkaar heb gezet.

Bron: https://www.tesla.com/nl_NL/model3

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MagicTempest schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:11:
[...]

Of hij compleet is kan ik niet zo veel over zeggen. Dat hij klopt weet ik 100% zeker (of Tesla zelf moet verkeerde informatie op de website hebben geplaatst). De informatie komt namelijk 1:1 van de Tesla website zelf af. Het enige verschil tussen mijn lijst en die van Tesla is dat ik alles recht tegenover elkaar heb gezet.

Bron: https://www.tesla.com/nl_NL/model3
Volgens mij heeft partial ook mistlampen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
G-NiLES schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Ja, kan het aanraden.
Vallen mooier dicht qua geluid en lijkt ook wat windgeruis tegen te gaan. Voor die 10 euro zeker doen. Dakrubbers moeten nog binnen komen.
Waar koop je jou rubbers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
G-NiLES schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Ja, kan het aanraden.
Ik ben heel benieuwd of het wind geruis minder wordt met dakrubbers. Het lijkt bij mij wel eens erger te worden namelijk..

Kan je misschien een geluidsopname maken tijdens je woon werk verkeer? Dan kunnen we dat vergelijken met wanneer de dakrubbers erop zitten (bij vergelijkbare wind omstandigheden natuurlijk:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-06 15:02

Mogelijk binnenkort ook de optie om te leasen, soortgelijk budget waar ik nog eens 200 overheen mag. Zat ook aan een Model 3 te denken.

Ben alleen nog aan het twijfelen ivm de verhalen over het geluid. De deur/dak rubbers zouden volgens gebruikers op het internet helpen, maar lees ook dat de banden nogal wat geluid produceren. Wat zijn hier de ervaringen? Zijn er oplossingen mogelijk naast 't rubber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@Ingegno Hij is VEEL stiller dan een benzineauto dus daar hoef je je niet druk over te maken. Bandengeluid valt meer op omdat er juist geen ander geluid is. Hij is op de snelweg stiller dan een Outlander PHEV in E-modus in ieder geval.
lighting_ schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:12:
Heb de deurrubbers binnen maar moet ze nog bevestigen. Dakrubber zit er al op maar doet naar mijn mening niet echt iets merkbaars.

[ Voor 41% gewijzigd door Tassadar32 op 11-08-2019 15:45 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
Tassadar32 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:43:
@Ingegno Hij is VEEL stiller dan een benzineauto dus daar hoef je je niet druk over te maken. Bandengeluid valt meer op omdat er juist geen ander geluid is. Hij is op de snelweg stiller dan een Outlander PHEV in E-modus in ieder geval.
Goed om te horen, maakte me vooral druk dat ik ondanks afspelen van muziek/hebben gesprek het geluid toch de boventoon zou voeren. Niet het geval dus?

Vind het vreemd dat Tesla (of ik zit ernaast) dit ondertussen niet heeft gefixt. Gezien ze toch veel tweaken (kofferbak fix, achterbank comfortabeler etc.) en niet wachten op een nieuwe 'facelift' zoals andere fabrikanten om problemen aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Ingegno Rijwind valt op doordat er verder geen motorgeluid is. Maar zou gewoon eens gaan rijden. Audio is super dus geen probleem verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55
Ingegno schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:50:
[...]

Goed om te horen, maakte me vooral druk dat ik ondanks afspelen van muziek/hebben gesprek het geluid toch de boventoon zou voeren. Niet het geval dus?

Vind het vreemd dat Tesla (of ik zit ernaast) dit ondertussen niet heeft gefixt. Gezien ze toch veel tweaken (kofferbak fix, achterbank comfortabeler etc.) en niet wachten op een nieuwe 'facelift' zoals andere fabrikanten om problemen aan te pakken.
Wat zouden ze moeten fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 21:23
Smobbo schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:00:
[...]

Wat zouden ze moeten fixen?
Als berijders massaal op zoek gaan naar geluidsdempingsmaterialen dan zou je eens kunnen kijken naar het interieur geluid tijdens het rijden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
kdeboois schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:08:
[...]

Als berijders massaal op zoek gaan naar geluidsdempingsmaterialen dan zou je eens kunnen kijken naar het interieur geluid tijdens het rijden.
Massaal is wel een sterk woord hierin, je hebt het over een handvol mensen op dit forum. Het is beter dan in de Passat die ik hiervoor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Djerro123 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:17:
[...]

Massaal is wel een sterk woord hierin, je hebt het over een handvol mensen op dit forum. Het is beter dan in de Passat die ik hiervoor had.
Zal ook meer tussen de oren werken. De meeste rijwind komt gewoon door voorkant/spiegels. Zoveel db gaan die rubbers niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:02
kdeboois schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:08:
[...]

De model Y moet van de EU verplicht geluid maken, dus daar zal het al niet meer nodig zijn..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
Inspired schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:54:
@Ingegno Rijwind valt op doordat er verder geen motorgeluid is. Maar zou gewoon eens gaan rijden. Audio is super dus geen probleem verder. :)
Eerlijk gezegd denk ik dat ik sowieso mezelf zal overtuigen dat dit de beste keuze is :P Kan me eigenlijk verder geen auto indenken die ik net zo graag (of überhaupt) wil. Als een klein kind tijdens Kerstmis, die ene speciale gadget.

Hoop dat het administratieve gedeelte snel gaat en ik gauw mag bestellen. Nog voor de 8% bijtelling. Dacht aan de silver metallic LR. Met zwart interieur, wit lijkt me wel mooier maar gezien ik dagelijks alleen maar spijkerbroeken draag misschien niet zo handig met vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:36
Schil1 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:54:

Begrijp ik het nou goed dat zelfs bij de LR AWD geen vloermatten zitten?
Pagina: 1 ... 4 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.