In 2018 zijn er ook geen 30.000+ Tesla's op naam gezet. Zoals ik in mijn post had aangegeven geef ik ook aan dat het ook niet 1-op-1 mee hoefde te gaan, omdat de bezettingsgraad relatief laag was. Maar nu is het gewoon stervensdruk in NL bij de SuCs en daarmee werkt het systeem niet meer lekker. Een stall delen of moeten wachten is net als in de file staan. Het is onverwachte extra wachttijd en daar zit ik gewoon niet zo op te wachten.
En wat zou de bezetting in het algemeen zijn? 30%? En dan moeten er volgens jou nog tientallen bijkomen zodat bezetting daalt tot een 5%?
Als je de nacht meetelt, dan kom je wellicht op 30%, maar de twee dichtsbijzijnde SuCs zijn voor mij Zwolle en Zevenaar. Zwolle heeft nu 3/16 beschikbaar en Zevenaar 1/8, dus zelfs op een zondagavond is de bezetting al erg hoog en heb je slechte laadsnelheden. Het gaat vooral mis op de piekmomenten, maar je ziet dat die piek nu bijna de hele dag is. Vooral mensen die niet thuis kunnen laden hangen erg lang aan de SuC om de accu af te toppen.
SuCs zijn vooral bedoeld voor mensen die lange afstanden willen rijden, maar het wordt nu ingezet als primaire laadplek en dat vind ik geen fijne ontwikkeling. Je merkt het ook dat mensen graag zien dat een SuC in de buurt wordt geplaatst, terwijl je met een thuislader echt geen behoefte hebt aan een SuC om de hoek. Ik zou dan ook graag zien dat de prijzen bij de SuC flink worden verhoogd om het gebruik ervan te ontmoedigen en thuisladen aan te moedigen.
Ook met de granny kun je best al flink aftoppen, maar dat willen de leaserijders niet, omdat dit niet te verrekenen is. Daarom blijven velen afhankelijk van SuCs of laders die gebruik maken van een laadpas.
In landen waar minder geleverd wordt (België) installeren ze maar max 2 SuC's per jaar. Hoe moeten wij ons niet voelen?
Ik denk dat je gewoon moet kijken hoeveel stalls je per 1000 Tesla's hebt om tot een eerlijk vergelijk te komen. Ik kan niet zien wat de bezettingsgraad is in België, maar gezien het aantal uitgeleverde Tesla's in NL verwacht ik dat het hier wat gebruikelijker is om je stall te delen of zelfs te moeten wachten.
Hoeveel laadpunten heeft Ionity trouwens in NL gecreëerd in 2019?
Wat heeft dit te doen met de situatie voor Tesla? Met mijn Model S kan ik daar sowieso niet terecht. Verder is het aantal Audi's, BMW's en Porsches nog minimaal, dus die worden vooral bevolkt door Model 3 rijders. Ionity staat het tenminste toe dat iedereen daar kan laden. Tesla doet dat niet bij hun SuCs, ondanks dat die ook CCS aanbieden. Technisch gezien zou een Audi e-Tron daar ook moeten kunnen laden, maar dat staat Tesla niet toe.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.