Ik heb eveneens een Tesla Wall Connector (TWC) thuis en het direct opladen van de auto werkt prima; echter zodra ik een geplande lading instel (dus dat de auto pas op een bepaald tijdstip mag gaan laden) slaat de connector in storing en gaat ie dus vervolgens niet laden. Ik moet dan eerst de opdracht van de geplande lading in de auto annuleren en de TWC resetten door de stroom eraf te zetten in de meterkast. Daarna werkt de TWC weer wel om gewoon te laden. Herkent iemand dit probleem bij gepland laden? Ik vraag me nu af of dit aan mijn auto ligt of aan de TWC.
Welke storing krijg je dan? En meteen na het plannen? Je kunt wel normaal met de max laden?Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:28:
Ik heb eveneens een Tesla Wall Connector (TWC) thuis en het direct opladen van de auto werkt prima; echter zodra ik een geplande lading instel (dus dat de auto pas op een bepaald tijdstip mag gaan laden) slaat de connector in storing en gaat ie dus vervolgens niet laden. Ik moet dan eerst de opdracht van de geplande lading in de auto annuleren en de TWC resetten door de stroom eraf te zetten in de meterkast. Daarna werkt de TWC weer wel om gewoon te laden. Herkent iemand dit probleem bij gepland laden? Ik vraag me nu af of dit aan mijn auto ligt of aan de TWC.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Hier ook een TWC, herken dit niet. Zowel gepland laden als gereed voor vertrek werken naar behoren. Heb em sinds 9 december en nog nooit de stroom er af hoeven halen. Geeft de TWC een foutcode? (Er staan vier pagina’s met foutcodes in de handleiding vanaf pagina 23: https://www.tesla.com/sit...nl-NL-v2.pdf?201612081439)Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:28:
M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD
Hier in Flevoland (Lees: het "eiland", zonder Noordoostpolder/Emmeloord mee te nemen) is het helaas ook slecht bezet. Geen enkele SuC te bekennen en de enige destination charger is bij Batavia Stad. Gelukkig zijn de in-/uitgangen van Flevoland goed bezet met Emmeloord, Zwolle, Naarden en hopelijk in de toekomst Harderwijk (Lijkt mij een logische plek, staat nog niet op de lijst). Maar een SuC bij de dijk bij Lelystad, ergens bij Almere of richting Harderwijk is erg welkom zou daarnaast de andere overvolle locaties erg ontlasten. Als ik tussen 16:00 en 20:00 in de app kijk, bij laden, dan zie ik dat Zwolle, Emmeloord, Apeldoorn en in mindere mate Naarden vaak of helemaal vol, of op 1 plekje na vol zijn en dan wordt het vanaf nu nog drukker...-Jaap-io schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:37:
[...]
Verder verbaas ik mij er ook over dat zeeland zo slecht bezet is lader en SuC technisch
Sowieso is natuurlijk de vraag of je bepaalde locaties zoals bij Zwolle van 16 naar 24/32 stalls moet upgraden, of dat je het aantal locaties in de buurt gaat uitbreiden. Boven Amersfoort zou nog een mooie locatie zijn, iets verder van Utrecht af, richting Harderwijk. Maarja, ik zit helaas niet in de adviescommissie
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Hallo, dit wordt mijn eerste post in het Tesla topic. Sinds vrijdagavond een blije Tesla-rijder:
Heeft iemand ervaring met het verdwijnen van de gekoppelde Tesla in de Tesla app? Na mijn eerste ritjes, kon ik sinds gistermiddag de Tesla-app niet meer openen, omdat er geen producten gekoppeld zijn aan mijn Tesla account.
Mijn laadpas van EV Box thuis heb ik nog niet kunnen registreren. Het nummer van de laadpas op de EV Box key wat met NL-EVB begint is geen geldig laadpasnummer, en het laadpasnummer wat ik van de LM kreeg voldoet ook niet, dus ik ben afhankelijk van de Superchargers.
Weet iemand of ik voorlopig wel kan blijven superchargen, zonder gebruik te maken van de Tesla-app? Kan ik het opladen starten/stoppen vanaf het touchscreen van de Tesla?
Heeft iemand ervaring met het verdwijnen van de gekoppelde Tesla in de Tesla app? Na mijn eerste ritjes, kon ik sinds gistermiddag de Tesla-app niet meer openen, omdat er geen producten gekoppeld zijn aan mijn Tesla account.

Mijn laadpas van EV Box thuis heb ik nog niet kunnen registreren. Het nummer van de laadpas op de EV Box key wat met NL-EVB begint is geen geldig laadpasnummer, en het laadpasnummer wat ik van de LM kreeg voldoet ook niet, dus ik ben afhankelijk van de Superchargers.
Weet iemand of ik voorlopig wel kan blijven superchargen, zonder gebruik te maken van de Tesla-app? Kan ik het opladen starten/stoppen vanaf het touchscreen van de Tesla?
[ Voor 46% gewijzigd door HK20 op 29-12-2019 10:00 ]
App even afsluiten en opnieuw starten?HK20 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:54:
Hallo, dit wordt mijn eerste post in het Tesla topic. Sinds vrijdagavond een blije Tesla-rijder:
Heeft iemand ervaring met het verdwijnen van de gekoppelde Tesla in de Tesla app? Sinds gistermiddag kon ik de app niet meer openen, omdat er geen producten gekoppeld zijn aan mijn Tesla account.
Verwijderd
Maar waar haal je vandaan dat het minder gevaarlijk zou zijn?Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:35:
[...]
Grenzen stellen aan wat is toegestaan is goed. Regelgeving die zorgt voor gevaarlijke situaties is slecht.
Ik vind AP als beta een heel goed idee, het heeft nu al minder ongelukken per KM als een menselijke bestuurder. Dus netto is het al minder gevaarlijk!
Mijn punt is niet dat er regels worden gemaakt, dat is niet slecht, maar als de regels achterlijk zijn en zorgen voor gevaarlijke situaties dan is dat natuurlijk niet goed te praten.
Met de phantom brakes acht ik de kans op ongeval mét AP hoger dan zónder.
Ervan uitgaande dat rijhulpsystemen als lane departure warning en auto brake gewoon werken.
Iedere andere nieuwe auto heeft namelijk ook rijhulpsystemen, zónder direct autonoom te rijden.
Vanochtend ook weer op een lege snelweg opeens in de remmen. Waarom?!
De rijhulpsystemen dragen absoluut bij aan verkeersveiligheid, maar op dit moment AP (nog) niet.
Het is zeker een goed systeem.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:42:
[...]
Vergeleken met andere gloednieuwe auto’s die moderne bestuurdershulpen hebben zoals Lane follow en emergency braking? Is nog geen data van om dat zo te stellen.
Op A en N wegen is het zeker al een goed systeem, maar in de bebouwde kom?
@-Jaap-io denk relatief weinig leaserijders in Zeeland? Sowieso ook niet zo dichtbevolkt daar natuurlijk.
Maar ik heb in de korte tijd dat ik de auto rijdt nu al een aantal keer phantom brakes gehad waarbij er geen achterligger te dicht op je had moeten zitten. Dat was vooral op n wegen, maar vanochtend opeens op een lege snelweg.
Vooral de laadpaalklevers zijn irritant.Joe Dancen schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:25:
[...]
Met de tsunami aan m3 rijders die er bij zijn gekomen ben ik zo blij met mijn 11kw lader thuis voor de deur. Voor veel nieuwe eigenaren is het even slikken....zijn we de range anxiety net te boven krijgen we charge anxiety....
Denk niet dat men er bij stilstaat dat je het met alleen tesla superchargen niet gaat redden.....;)
Ik heb vorige week toch maar de gemeente gebeld. Als ze na briefjes niet willen luisteren, dan maar handhaven vanuit de gemeente...
Die wilde alleen geen waarschuwingen uitdelen op mijn verzoek. Maar direct bekeuren. Ik heb het toen maar erbij gelaten. Maar nu weer dezelfde gte die vanaf gisterenochtend alweer staat... Bijna 24 uur voor een auto die binnen 2 uur vol is. Vorige week een Outlander die bijna 2 dagen heeft gestaan... En dan alle Model 3’s die erbij komen...
Hahaha, dat had ik al voor de Model 3, toch vind ik de airco in de zomer waardevoller dan verwarmen in de winter. Vooral in een warm Italië bijvoorbeeld op vakantie. In de winter vind ik voorruit verwarming al een prima optie.Inspired schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:56:
Dat voorverwarmen is toch echt priceless. Man. Wat een luxe. Moest vanmorgen vroeg op pad. Volgens de app -1 in de auto. Even de climate aan en je kunt weg zonder te krabben in een warme auto. (Handgreep alleen wel weer iets vast door de vorst maar goed.)
Kreeg ook een reactie van Leaseplan naar aanleiding van de tip van @j1990. LP rijders kunnen inderdaad kosten van SuC gewoon laten oplopen volgens Leaseplan. Dit gaat Tesla innen bij Leaseplan via een andere route. Je CC kan dus uit je account bij Tesla. Scheelt weer wat extra werk.
Tesla mag van mij wel een Amazon skill gaan bakken.
Dat is mooi van LP en Tesla, hopelijk doet Athlon ook zoiets.
Mmh, dat had ik uiteraard al geprobeerd... Ik vermoed dat ze bij DeliveryNL een fout hebben gemaakt, omdat ik nu ineens ook een nieuwe aflever afspraak zie in de beheerpagina van mijn online account voor a.s. dinsdag 31 dec 13:30 voor dezelfde auto (VIN nummer is nog steeds hetzelfde).
@HK20 je kunt prima zonder app van de SuC gebruik maken.
@BlakHawk airco in de zomer ook fijn idd. Heb dit veel liever dan alleen voorruitverwarming. Met voorruitverwarming sta je nog te krabben in de winter.
@BlakHawk airco in de zomer ook fijn idd. Heb dit veel liever dan alleen voorruitverwarming. Met voorruitverwarming sta je nog te krabben in de winter.
[ Voor 57% gewijzigd door Inspired op 29-12-2019 10:06 ]
Verwijderd
Natuurlijk is phantom braken niet goed, maar het voelt vaak erger dan het echt is.Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:02:
[...]
Maar waar haal je vandaan dat het minder gevaarlijk zou zijn?
Met de phantom brakes acht ik de kans op ongeval mét AP hoger dan zónder.
Het is data die tijdens de laatste kwartaalcijfers werd gepresenteerd die laat zien dat AP nu al statistisch veiliger is dan menselijk rijden. Dat jij een goede rijder zou zijn betekent niet dat AP de minder goede rijders helpt door nu al veel veiliger te zijn.
Thanks! Dan kan ik vandaag zonder zorgen door blijven rijden en morgenochtend Tesla maar weer eens stalken...
Inspired schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:04:
Ik had hetzelfde. Auto was een tijdje zichtbaar in de app tot de dag van aflevering. Ik kreeg toen ook de melding 'er zijn geen producten gekoppeld aan uw account'. Nadat ik via de instellingen een beetje aan het spelen was zag ik een optie 'op afstand bedienen' o.i.d. in de auto. Lig nu in bed dus kan het ff niet checkenHK20 schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:02:
Mmh, dat had ik uiteraard al geprobeerd... Ik vermoed dat ze bij DeliveryNL een fout hebben gemaakt, omdat ik nu ineens ook een nieuwe aflever afspraak zie in de beheerpagina van mijn online account voor a.s. dinsdag 31 dec 13:30 voor dezelfde auto (VIN nummer is nog steeds hetzelfde).
[...]
Ja, dat had ik op vrijdagmiddag ook, voordat/nadat de chauffeur mijn Tesla had gebracht heb ik dat ook gezien in de app en eerst moeten activeren in de auto, maar het verschil is dan wel dat ik in de Tesla app kon inloggen en de auto kon zien, maar niet bedienen (melding van auto is niet op afstand te bedienen o.i.d.). Sinds zaterdagmiddag krijg ik na het aanmelden in de app dat er geen producten zijn gekoppeld, en blijf ik steken op het inlogscherm.
kaka schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:08:
[...]
Ik had hetzelfde. Auto was een tijdje zichtbaar in de app tot de dag van aflevering. Ik kreeg toen ook de melding 'er zijn geen producten gekoppeld aan uw account'. Nadat ik via de instellingen een beetje aan het spelen was zag ik een optie 'op afstand bedienen' o.i.d. in de auto. Lig nu in bed dus kan het ff niet checkenAnyway, nadat ik dat had aangezet kon ik weer inloggen en was de auto weer zichtbaar.
Mijn achterruit is recent vervangen in R’dam i.v.m. onjuiste/scheve montage in de fabriek.Smobbo schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:06:
[...]
Die voorverwarming is idd top. Kwam er vorige week wel achter dat m’n achterruit verwarming het deels niet doet, gebruik ik weinig door het voorverwarmen.
Nu blijkt er een interne barst in de achterruit te zitten, precies door de verwarmingslijntjes heen. Gisteren kwam de 2e barst er in, afspraak pas half januari... ik vrees dat er dus een beetje lucht oid bij de lijntjes is gekomen in het productieproces, hopelijk lossen ze het netjes op (nieuwe ruit?).
Goede tip van het nieuwe LeasePlan beleid, eens kijken of mijn LM dat ook al doet!
Is prima gedaan maar reken wel op een besteltijd. Als de ruit in EU is min. 4 weken en uit de US min. 8 weken, vreemde is dat ze schijnbaar niet kunnen zien waar een ruit beschikbaar is.
Als je de gelegenheid hebt zou ik vast langsrijden zodat ze eventueel de ruit alvast kunnen bestellen.
Controleer dan wel of het laden echt start en kijk regelmatig of je al genoeg hebt geladen. Anders tikt de idle-fee lekker door.Inspired schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:04:
Hoe gaat idle-fee verrekening overigens voor de leaserijders met tankpas?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Idle-fee bij een SuC?BugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:28:
[...]
Controleer dan wel of het laden echt start en kijk regelmatig of je al genoeg hebt geladen. Anders tikt de idle-fee lekker door.
Hoe wil jij met je tankpas betalen bij een SuC?
Verwijderd
Ik ben wel benieuwd naar het onderbouwde onderzoek met controleerbare cijfers.Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:05:
[...]
Natuurlijk is phantom braken niet goed, maar het voelt vaak erger dan het echt is.
Het is data die tijdens de laatste kwartaalcijfers werd gepresenteerd die laat zien dat AP nu al statistisch veiliger is dan menselijk rijden. Dat jij een goede rijder zou zijn betekent niet dat AP de minder goede rijders helpt door nu al veel veiliger te zijn.
Daar vertrouw ik meer op dan marketingpraat om aandeelhouders zoet te houden 😉
Verwijderd
De TWC knippert enkel nog rood en inderdaad direct na het plannen al. Als ik geen laadsessie plan en dus direct ga laden is er niets aan de hand.Inspired schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:34:
[...]
Welke storing krijg je dan? En meteen na het plannen? Je kunt wel normaal met de max laden?
Je kan thuis ook gewoon laden vanuit een wandcontactdoos. Gaat niet erg rap maar een nachtje op 10A laden levert toch een mooi stuk lading opHK20 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:54:
Heeft iemand ervaring met het verdwijnen van de gekoppelde Tesla in de Tesla app? Na mijn eerste ritjes, kon ik sinds gistermiddag de Tesla-app niet meer openen, omdat er geen producten gekoppeld zijn aan mijn Tesla account.![]()
![]()
![]()

Verwijderd
Ik had ook al in de handleiding gekeken maar kan het niet zo gauw herleiden, de TWC knippert continue roodbartlauwers schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:38:
[...]
Hier ook een TWC, herken dit niet. Zowel gepland laden als gereed voor vertrek werken naar behoren. Heb em sinds 9 december en nog nooit de stroom er af hoeven halen. Geeft de TWC een foutcode? (Er staan vier pagina’s met foutcodes in de handleiding vanaf pagina 23: https://www.tesla.com/sit...nl-NL-v2.pdf?201612081439)
Als ik vingerafdruk aanzet in de app, en mijn vrouw doet hetzelfde in haar app, krijgen we beiden een foutmelding: ‘er zijn geen producten meer gekoppeld aan uw tesla account’. Na 5 min. wachten kunnen we dan pas weer inloggen, waarbij mijn vrouw (die als laatste vingerafdruk aanzette), als eerste moet. Deze functie gebruiken we dus maar even niet.
Als je de Tesla aan de SuC laat hangen, terwijl die vol zit betaal je flink (en terecht). Loopt al gauw op naar €0,80/min. Benieuwd hoe Tesla dat int bij de leaserts die niet zelf de laadkosten betalen. Anders wordt het nog erger bij de SuC na de M3 tsunami. Was altijd erg enthousiast over SuC, maar het systeem is nu volledig vastgelopen met de SR+ rijders die veelal geen laadmogelijkheden aan huis hebben.bottom line schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:29:
idle-fee bij een SuC?
Ik krijg de indruk dat veel M3 rijders de auto blind hebben gekocht (verblind door 4% bijtelling) en niet realiseren dat publiek laden vaak onhandig is en dat SuCs eigenlijk bedoeld zijn om lange ritten mogelijk te maken en niet als standaard laadoptie. Denk dat er nog wel wat mensen spijt krijgen van hun koopje. Zonder laadpaal aan huis had ik mijn Tesla niet gekocht.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Laad de auto ook daadwerkelijk niet? Ik heb iets soort-van vergelijkbaars; op geplanned laden schiet de EV-box paal op het werk waar ik aan laad ook in storing (ledring rood, auto aan t mopperen) maar ondanks dat laad de auto an sich verder wel prima.Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:35:
[...]
De TWC knippert enkel nog rood en inderdaad direct na het plannen al. Als ik geen laadsessie plan en dus direct ga laden is er niets aan de hand.
Enige extra nadeel is dat ik de kabel aan de kant van de auto dan expliciet ook moet ontgrendelen, normaal doet hij dat automatisch als ik de laadsessie beeindig op de paal (zolang de auto zelf op dat moment al ontgrendeld is)
Waarom niet 230V laden met de granny?jheerink14 schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:49:
[...]
Ja is toch even beetje instellen op het nieuwe rijden en laden. Eerder deze week wat langere rit gemaakt, had nog ongeveer 8% over toen ik thuis kwam. (vertrokken met half volle accu). Mijn plek voor de deur waar mijn eigen paal staat was bezet daar kon ik niet laden. Toen ik M3 afsloot waarschuwde hij nog dat ik nu moest gaan laden omdat er verlies zou zijn in de nacht. Volgende ochtend nog 25km in de accu, plek voor de deur nog bezet, en publieke pas nog niet getest. De dichtsbijzijnde supercharger is 6 km, dus daar maar heen dan. Was koude ochtend en voor ik straat uit was range op teller naar 15km door koude accu dus toch eerst maar een publieke laadpaal om de hoek opgezocht, gelukkig werkte de plugsurfing pas en kn auto weer bijladen. Uurtje later kwam plek voor de deur ook vrij en tijd later weer volle accu.
Dus vanaf nu ook als ik met nog 50 of 60 charge thuis kom gelijk aan de paal vanaf nu Zoveel mogelijk volle (90%) accu als het kan, kom je minder snel voor verassingen te staan. De publike palen in de buurt zijn steeds vaker bezet en bij supercharger gaat het ook niet echt hard met zo veel bezetting .
Ik weet heus wel wat Idle-fees zijnBugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:40:
[...]
Als je de Tesla aan de SuC laat hangen, terwijl die vol zit betaal je flink (en terecht). Loopt al gauw op naar €0,80/min. Benieuwd hoe Tesla dat int bij de leaserts die niet zelf de laadkosten betalen. Anders wordt het nog erger bij de SuC na de M3 tsunami. Was altijd erg enthousiast over SuC, maar het systeem is nu volledig vastgelopen met de SR+ rijders die veelal geen laadmogelijkheden aan huis hebben.
Ik krijg de indruk dat veel M3 rijders de auto blind hebben gekocht (verblind door 4% bijtelling) en niet realiseren dat publiek laden vaak onhandig is en dat SuCs eigenlijk bedoeld zijn om lange ritten mogelijk te maken en niet als standaard laadoptie. Denk dat er nog wel wat mensen spijt krijgen van hun koopje. Zonder laadpaal aan huis had ik mijn Tesla niet gekocht.
Maar jij had het over het koppelen van idle-fees aan een tankpas. Ik vroeg me af hoe jij een tankpas wilt gebruiken om te kunnen laden bij een SuC.
Beetje kip / ei.BugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:40:
[...]
Tesla gaat echt wel meer Superchargers plaatsen en langzaam de laadtarieven verhogen. Is voor Elon ook een steady inkomstenbron. Maar ik ben met je eens, als ik geen LR kon nemen en een thuislader (oprit) had ik het ook niet gedaan.
[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-12-2019 10:44 ]
Verwijderd
De auto laadt inderdaad niet. Ik heb zojuist ontdekt dat wanneer ik de TWC koppel aan de auto en de sessie laat starten en dan terug ga in de auto en vervolgens het laden stopzet en dan een nieuwe laadsessie plan, het wel werkt. Maar als ik een laadsessie plan voordat ik de stekker aan de auto koppel, schiet ie dus in storing. Apart. Maar goed, op deze manier kan ik in ieder geval wel een laadsessie plannen ook al is het wat omslachtig.IceOnFire schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:41:
[...]
Laad de auto ook daadwerkelijk niet? Ik heb iets soort-van vergelijkbaars; op geplanned laden schiet de EV-box paal op het werk waar ik aan laad ook in storing (ledring rood, auto aan t mopperen) maar ondanks dat laad de auto an sich verder wel prima.
Enige extra nadeel is dat ik de kabel aan de kant van de auto dan expliciet ook moet ontgrendelen, normaal doet hij dat automatisch als ik de laadsessie beeindig op de paal (zolang de auto zelf op dat moment al ontgrendeld is)
Sinds vanmorgen werkt mijn app opeens, heel fijn
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik hoop eigenlijk dat de tarieven niet omhoog gaan. Tesla is redelijk stellig dat ze geen winst op de superchargers willen maken. Met de huidige bezettingen draaien ze denk ik giga winsten (in NL in ieder geval).fRiEtJeSaTe schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:43:
[...]
Beetje kip / ei.
Tesla gaat echt wel meer Superchargers plaatsen en langzaam de laadtarieven verhogen. Is voor Elon ook een steady inkomstenbron. Maar ik ben met je eens, als ik geen LR kon nemen en een thuislader (oprit) had ik het ook niet gedaan.
Even in de app gekeken, op zondagochtend om 11 uur is er een gemiddelde bezetting van 30% of (flink hoger). Dit is voor bijvoorbeeld Fastnet een droomscenario. Want ondanks de vele EV's vind ik de bezetting bij fastned angstvallig laag.
Giga winsten valt wel mee denk ik.ybos schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:58:
[...]
Ik hoop eigenlijk dat de tarieven niet omhoog gaan. Tesla is redelijk stellig dat ze geen winst op de superchargers willen maken. Met de huidige bezettingen draaien ze denk ik giga winsten (in NL in ieder geval).
Even in de app gekeken, op zondagochtend om 11 uur is er een gemiddelde bezetting van 30% of (flink hoger). Dit is voor bijvoorbeeld Fastnet een droomscenario. Want ondanks de vele EV's vind ik de bezetting bij fastned angstvallig laag.
- Veel S/X met gratis SuC.
- Veel M3s die hem net hebben met gratis laden op eerste dag.
- Veel M3s nog in de gratis km’s van tegoed.
@ybos giga winsten? Heb jij inzicht in hun kostenplaatje? Dus aankoop grond, aanleg elektra, vaste kosten elektra (hoe zwaarder de aansluiting, hoe duurder), kosten en onderhoud van de palen en installaties (recent update naar CCS stekkers, straks V3)? Denk dat er nog wel wat jaren nodig zijn om het terug te verdienen voordat je over winst, laat staat “giga” winst kunt spreken.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-12-2019 11:03 ]
Waar kun je dat zien?ybos schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:58:
[...]
Even in de app gekeken, op zondagochtend om 11 uur is er een gemiddelde bezetting van 30% of (flink hoger).
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik heb geen laadpaal thuisBugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:40:
[...]
(wel een dikke haspel voor in de tuin).
Aan publieke laadpunten hangen gaan prima hoor. Bij mij in de buurt zijn er behoorlijk veel (12 plekken binnen 2 blokken afstand) en we hebben geen klevers.
90+% van mijn dagen kan ik met ongeveer 40% lading af, dus al met al gaat het eigenlijk gewoon makkelijk.
En de ene keer per maand dat ik 500+km moet afleggen gaat ook goed, nog nooit bij een SuC hoever stoppen daarvoor.
(wel voor familie-uitjes, maar ach best prettig om even te stoppen voor een koffie).
Ik zie niet in waarom mensen er spijt van zouden krijgen als ze niet thuis kunnen laden, de infra is best goed in Nederland.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Nee ik heb geen inzicht, daarom staat er ook "ik denk".CyBeRSPiN schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:02:
@ybos giga winsten? Heb jij inzicht in hun kostenplaatje? Dus aankoop grond, aanleg elektra, vaste kosten elektra (hoe zwaarder de aansluiting, hoe duurder), kosten en onderhoud van de palen en installaties (recent update naar CCS stekkers, straks V3)? Denk dat er nog wel wat jaren nodig zijn om het terug te verdienen voordat je over winst, laat staat “giga” winst kunt spreken.
Maar als ik relatief simpel redeneer:
Fastned draait positief rendement ondanks zeer luxe (dure!) stations
Fastned heeft flink lagere bezetting (wel hogere prijs);
Als ik dat afweeg denk ik wel dat Tesla flink beter draait. Maar, jullie hebben wel gelijk, ik vergat een aantal zaken waardoor huidige situatie qua bezetting SC's niet al teveel euro's oplevert voor Tesla
De vorige poster heeft inderdaad wel een aantal valide argumenten:
Er zijn een flink aantal eigenaren met referrals en met eerste dag gratis laden.
Eigenlijk is de huidige situatie niet representatief. Over een maand, anderhalve maand zal een beter beeld geven. Dan is het aantal mensen met eerste dag gratis laden stukken lager en zal een flink deel van de referral kilometers ook op zijn.
Fastnet winst??ybos schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:10:
[...]
Nee ik heb geen inzicht, daarom staat er ook "ik denk".
Maar als ik relatief simpel redeneer:
Fastned draait positief rendement ondanks zeer luxe (dure!) stations
Fastned heeft flink lagere bezetting (wel hogere prijs);
https://www.telegraaf.nl/...r-snellaadbedrijf-fastned
Omzet van 1.6m met verlies van 6.3m. Hoe is dat positief?
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 29-12-2019 11:22 ]
SR+ bezitter hier zonder eigen laadpaal. We hebben vier palen binnen 300m en daar is er gemiddeld een van bezet. Ik ben me bewust er van dat het wel eens voor kan komen dat ik niet kan laden wanneer ik dat wil. En dat ik dan eens de trein / fiets / ander OV moet pakken ipv de auto. Dat heb ik er wel voor over aangezien het LR alternatief 10k duurder was en dat had ik er simpelweg niet voor over. Als ik zie dat er een plekje vrij is, laad ik de auto op tot 80 procent. Daar kan ik meestal twee dagen mee vooruit.BugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:40:
[...]
Als je de Tesla aan de SuC laat hangen, terwijl die vol zit betaal je flink (en terecht). Loopt al gauw op naar €0,80/min. Benieuwd hoe Tesla dat int bij de leaserts die niet zelf de laadkosten betalen. Anders wordt het nog erger bij de SuC na de M3 tsunami. Was altijd erg enthousiast over SuC, maar het systeem is nu volledig vastgelopen met de SR+ rijders die veelal geen laadmogelijkheden aan huis hebben.
Ik gebruik blijkbaar oud nieuwsInspired schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:14:
[...]
Fastnet winst??
https://www.telegraaf.nl/...r-snellaadbedrijf-fastned
Omzet van 1.6m met verlies van 5m. Hoe is dat positief?

http://pers.fastned.nl/nl...t-operationeel-break-even
(operationele break even =/= winst... )
Dat is leuke manier om cijfers positief te presenteren om maar geld te krijgen van de “gewone” man. Zonder het meetellen van investeringen draaien ze break even.ybos schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:18:
[...]
Ik gebruik blijkbaar oud nieuws
http://pers.fastned.nl/nl...t-operationeel-break-even
(operationele break even =/= winst... )
Laatste twee jaar dus al 11.3m verlies.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 29-12-2019 11:22 ]
Hier ook geen laadpaal, maar wel eigen parkeerplek. Voorlopig gebruik de granny charger wanneer nodig en dat gaat prima.Bonsaiboom schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:17:
[...]
SR+ bezitter hier zonder eigen laadpaal. We hebben vier palen binnen 300m en daar is er gemiddeld een van bezet. Ik ben me bewust er van dat het wel eens voor kan komen dat ik niet kan laden wanneer ik dat wil. En dat ik dan eens de trein / fiets / ander OV moet pakken ipv de auto. Dat heb ik er wel voor over aangezien het LR alternatief 10k duurder was en dat had ik er simpelweg niet voor over. Als ik zie dat er een plekje vrij is, laad ik de auto op tot 80 procent. Daar kan ik meestal twee dagen mee vooruit.
Ik kan over het algemeen zorgen dat ik "vol" van het werk vertrek en kom dan thuis met 250km op de klok. Mocht ik van opdrachtgever wisselen en daar zijn geen palen zou ik misschien overwegen om een paal thuis te plaatsen maar voorlopig niet.
Wat is een 'granny charger'?ybos schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:20:
[...]
Hier ook geen laadpaal, maar wel eigen parkeerplek. Voorlopig gebruik de granny charger wanneer nodig en dat gaat prima.
Ik kan over het algemeen zorgen dat ik "vol" van het werk vertrek en kom dan thuis met 250km op de klok. Mocht ik van opdrachtgever wisselen en daar zijn geen palen zou ik misschien overwegen om een paal thuis te plaatsen maar voorlopig niet.
De Tesla Mobile Charger voor aan een normale WCD of CEE aansluiting. In het zwarte tasje.
Rij onderhand 1.5 jaar Tesla, maar was vooral actief op TMC. Helaas is dat een beetje een Tesla evangelistenclub geworden, dus ben mijn heil hier maar eens gaan zoeken.bottom line schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:43:
Ik weet heus wel wat Idle-fees zijnzit hier wat langer als jij.
Gezien de tekst die je plaatste was het mij niet duidelijk dat je wist wat idle-fee zou zijn:
De meeste leaserijders -met brandstof-/laadkostenvergoeding- hebben een soort van tankpas of verrekening voor hun laadsessies. Dat zal voor een SuC toch hopelijk ook geregeld zijn, maar ik kan me voorstellen dat een werkgever wel de laadkosten wil vergoeden, maar niet zo'n trek heeft om op te draaien voor idle-fees.bottom line schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:29:
Idle-fee bij een SuC? Hoe wil jij met je tankpas betalen bij een SuC?
Gisteren ben ik even wezen "boenderen" op de autobahn, waar de 3 prima in zijn element is.
Een paar dingen vielen op:
- De SR+ is software matig begrenst op 225km/h, hij loopt er vrij snel naartoe en stopt dan.
- Bij <+-60% kreeg ik al niet meer het volledige vermogen (nog wel genoeg om de top te halen). Het lijkt erop dat de laadcurve van de SR+ van toepassing is in de tegengestelde richting
- De wegligging blijft top, je merkt dat het onderstel makkelijk hogere snelheden aan kan.
- De SR+ kan prima zijn mannetje staan, een Golf 7 GTI moest het afleggen, een BMW840d leek soms een fractie sneller maar het ging over het algemeen gelijk op.
- De 48kWh netto capaciteit is sneller op dan je lief is, dit was eigenlijk de eerste keer dat ik écht behoefte had aan een LR.
Op de terugweg moest ik nog even laden bij SuC Apeldoorn omdat de kleine man bij IONITY Salzenberg het nodig vond om met zijn kleine vingertjes bij 73% SoC de laadpoort te ontgrendelen
.
Aangekomen bij SuC Apeldoorn bleek het één grote puinhoop. 5 auto's die stonden te wachten op een vrije stal, waarbij een aantal slimmeriken dachten achter de SuC te kunnen parkeren zodat ze een vrije chademo /CSS te kunnen pakken terwijl de stal al bezet was
, op een gegeven moment stond de helft achter de STAL te laden en leken de daadwerkelijke laadplekken vrij wat hilarische momenten opleverden
.
Nieuwe M3 eigenaren die de verbijsterd staan te kijken waar de chademo adapter niet past, een X eigenaar die de chademo inplugt maar niet begint te laden omdat aan de achterzijde al iemand op CCS stond te laden. Veel mensen hebben geen flauw idee. Uiteindelijk heb ik maar een rondje gemaakt om een en ander uit te leggen.
De laaddruk op de infrastructuur begint nu wel echt nijpend te worden. Ik denk dat actie op korte termijn noodzakelijk is in de zin van: uitbreiding van de stalls; upgrade van bestaande stalls naar v3; tarieven verhogen naar 0.35,-
Een paar dingen vielen op:
- De SR+ is software matig begrenst op 225km/h, hij loopt er vrij snel naartoe en stopt dan.
- Bij <+-60% kreeg ik al niet meer het volledige vermogen (nog wel genoeg om de top te halen). Het lijkt erop dat de laadcurve van de SR+ van toepassing is in de tegengestelde richting
- De wegligging blijft top, je merkt dat het onderstel makkelijk hogere snelheden aan kan.
- De SR+ kan prima zijn mannetje staan, een Golf 7 GTI moest het afleggen, een BMW840d leek soms een fractie sneller maar het ging over het algemeen gelijk op.
- De 48kWh netto capaciteit is sneller op dan je lief is, dit was eigenlijk de eerste keer dat ik écht behoefte had aan een LR.
Op de terugweg moest ik nog even laden bij SuC Apeldoorn omdat de kleine man bij IONITY Salzenberg het nodig vond om met zijn kleine vingertjes bij 73% SoC de laadpoort te ontgrendelen
Aangekomen bij SuC Apeldoorn bleek het één grote puinhoop. 5 auto's die stonden te wachten op een vrije stal, waarbij een aantal slimmeriken dachten achter de SuC te kunnen parkeren zodat ze een vrije chademo /CSS te kunnen pakken terwijl de stal al bezet was

Nieuwe M3 eigenaren die de verbijsterd staan te kijken waar de chademo adapter niet past, een X eigenaar die de chademo inplugt maar niet begint te laden omdat aan de achterzijde al iemand op CCS stond te laden. Veel mensen hebben geen flauw idee. Uiteindelijk heb ik maar een rondje gemaakt om een en ander uit te leggen.
De laaddruk op de infrastructuur begint nu wel echt nijpend te worden. Ik denk dat actie op korte termijn noodzakelijk is in de zin van: uitbreiding van de stalls; upgrade van bestaande stalls naar v3; tarieven verhogen naar 0.35,-
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2019 11:39 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ff copy paste van stukkie hierboven:revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:33:
Eigenlijk is de huidige situatie niet representatief. Over een maand, anderhalve maand zal een beter beeld geven. Dan is het aantal mensen met eerste dag gratis laden stukken lager en zal een flink deel van de referral kilometers ook op zijn.
Ik denk dat we last hebben van een tijdelijke piek. Men moet ook even wennen aan het plannen en zal vaker thuis vol vertrekken zodat ze onderweg niet hoeven te laden verwacht ik.
ik hoorde hier iets over de voice geactiveerde navigatie die niet meer werkt na de laatste update en dat dat zou komen door overbelaste servers. Is dit inmiddels dan opgelost ?
Is bij een SuC niet zo geregeld.BugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:31:
[...]
[...]
De meeste leaserijders -met brandstof-/laadkostenvergoeding- hebben een soort van tankpas of verrekening voor hun laadsessies. Dat zal voor een SuC toch hopelijk ook geregeld zijn, maar ik kan me voorstellen dat een werkgever wel de laadkosten wil vergoeden, maar niet zo'n trek heeft om op te draaien voor idle-fees.
Die kosten draag je zelf en moet je achteraf declareren.
Of je moet toestemming krijgen dat je de CC van het bedrijf mag koppelen.
Bij Leaseplan moet je geen gegevens invullen, want die rekening wordt automatisch naar Leaseplan gestuurd. Hoe het dan met idle-fees zit, moeten WN maar uitvechten met de baas / leasemaatschappij
@mcetweaker ja, is opgelost. Net zoals smart summon
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 29-12-2019 11:46 ]
Ik heb de SR+ 3 weken gereden zonder laadmogelijkheid op eigen terrein en met een zeer lage laadpaal dichtheid in de buurt. Ik moet zeggen dat ik daar niet heel vrolijk van werd. Constant plannen en hopen dat je weer een laadplekje kan vinden bij de klant of thuis, daarnaast was ik veel extra reistijd kwijt door het snelladen.BugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:40:
[...]
Het kunnen laden op eigen terrein maakt een wereld van verschil, nu ik kan laden op eigen terrein ben ik dagelijks minder met range bezig dan toen ik een diesel had.
Dat is een misverstand, oorspronkelijk is deze term voortgekomen omdat je ook bij oma kan laden, niet omdat het zo traag gaatybos schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:25:
[...]
Heet "granny" (oma) omdat het laden zo ontzettend langzaam gaat.
[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2019 11:52 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Realiseer je even dat die claims van Tesla gigantische marketing bullshit zijn hè. Tesla neemt in die vergelijking van ongelukken per gereden km bijv. ook de ongelukken van voetgangers, fietsers, motoren, vrachtwagens etc mee.Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:05:
Een wat ouder maar nog steeds relevant artikel over de cijfers van Tesla: https://www.greencarrepor...as-suggested-by-elon-musk
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Twaalf plekken klinkt als redelijk veel (weet niet hoeveel huizen er staan). Hier in Enschede is het echt heel wat minder. Bij mij in de wijk kan je geen laadpaal aanvragen (ook niet nodig, want vrijwel iedereen heeft een eigen inrit). De wijk hiernaast zijn rijtjeswoningen, maar ook daar is geen laadpaal te vinden. Schijn je wel een aanvraag voor te kunnen doen, maar duurt best lang.qadn schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:09:
Ik heb geen laadpaal thuis(wel een dikke haspel voor in de tuin).
Aan publieke laadpunten hangen gaan prima hoor. Bij mij in de buurt zijn er behoorlijk veel (12 plekken binnen 2 blokken afstand) en we hebben geen klevers.
Ik geloof best dat het allemaal best te doen was, maar het aantal Model 3's is werkelijk geëxplodeerd, dus de situatie van 2 maanden geleden hoeft helemaal niet relevant te zijn voor de komende jaren. De bezetting van laadpalen zal flink toenemen. Waar je een jaar geleden altijd plek had bij een supercharger staat die nu regelmatig in het weekend ook helemaal vol (als ik de app mag geloven). Het aantal stalls groeit lang niet zo hard mee als het aantal geleverde Tesla's. Daarbij verwacht ik dat Model S/X rijders vaker een eigen laadpunt hebben (duurdere auto, groter huis, dus eigen laadpaal mogelijkheid).Bonsaiboom schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:17:
SR+ bezitter hier zonder eigen laadpaal. We hebben vier palen binnen 300m en daar is er gemiddeld een van bezet. Ik ben me bewust er van dat het wel eens voor kan komen dat ik niet kan laden wanneer ik dat wil. En dat ik dan eens de trein / fiets / ander OV moet pakken ipv de auto.
Ik denk dat er best veel mensen zijn die geen trek hebben om de auto om 23 uur 's avonds nog even 300m verderop in de straat van de laadpaal te halen en die vrolijk laten staan. Ik zou ook geen zin hebben om laat op de avond nog een rondje te rijden om te kijken of ik nog ergens een laadplek kan vinden. In zo'n geval had ik graag iets meer betaald of wat kleiner gereden, maar dan wel een ICE. Velen zitten nog in de honeymoon-fase met hun Model 3 en dan is die ergernis er wellicht nog niet.
Ik las ook in een post eerder in dit topic dat er best veel hybrid-klevers zijn. Dat is natuurlijk niet zo vreemd. Die mensen konden altijd ongestoord de hele nacht aan zo'n paal blijven hangen. Als je dat 2 jaar gewend bent, dan is het even schakelen dat er ineens ook andere mensen aan zo'n paal hangen. Overigens is daarmee wel meteen de mythe dat geen enkele hybrid-rijder aan een laadpaal hangt gedebunked.
Het beleid van de overheid is zo wispelturig dat er steeds weer excessen ontstaan. Waren het eerste PHEV's, nu zijn het weer de Model 3's die als tsunami over het land uitgestort worden. Tesla's service-centers konden het een half jaar geleden al niet meer aan en dat zal ook alleen maar dramatischer worden. Gezien het track-record van Tesla de afgelopen 1.5 jaar (zolang ik Tesla rij) verwacht ik weinig van dit bedrijf om hier wat aan te gaan doen. Het is gewoon lekker cashen geweest en ze zien wel hoe het verder loopt.
Ik laad ook vanaf dag 1 mijn wagen op de inrit met de TWC. Dat is echt ideaal en ik kom wellicht een paar keer per jaar bij een NL supercharger. Ik heb dus ook geen laadstress en zelfs met een 75D kom ik vrijwel overal zonder te laden. Alleen voor de komende wintersport in de krokus maak ik me wat meer zorgen. Afgelopen zomer was er niets aan de hand, maar we gaan het meemaken.revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:48:
Ik heb de SR+ 3 weken gereden zonder laadmogelijkheid op eigen terrein en met een zeer lage laadpaal dichtheid in de buurt. Ik moet zeggen dat ik daar niet heel vrolijk van werd. Constant plannen en hopen dat je weer een laadplekje kan vinden bij de klant of thuis, daarnaast was ik veel extra reistijd kwijt door het snelladen.
Het kunnen laden op eigen terrein maakt een wereld van verschil, nu ik kan laden op eigen terrein ben ik dagelijks minder met range bezig dan toen ik een diesel had.
Euuuh?BugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:56:
[...]
Het beleid van de overheid is zo wispelturig dat er steeds weer excessen ontstaan. Waren het eerste PHEV's, nu zijn het weer de Model 3's die als tsunami over het land uitgestort worden. Tesla's service-centers konden het een half jaar geleden al niet meer aan en dat zal ook alleen maar dramatischer worden. Gezien het track-record van Tesla de afgelopen 1.5 jaar (zolang ik Tesla rij) verwacht ik weinig van dit bedrijf om hier wat aan te gaan doen. Het is gewoon lekker cashen geweest en ze zien wel hoe het verder loopt.
Aan het trollen toch?
Het is gewoon lekker cashen geweest en ze zien wel hoe het verder loopt.

Over het eerste deel van regel 1 heeft hij wel gelijk
[ Voor 21% gewijzigd door carpebios op 29-12-2019 12:01 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Portemonnee blijft thuis want Apple Pay, mijn Tesla Keycard heb ik nooit bij mij.lighting_ schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:12:
[...]
Heb de key kaart in de portemonnee.
Al een paar keer moeten gebruiken. Ook al was er niks aan de hand met mijn smartphone
Edit: waarom niet? is als een bankpas. Laat je die ook altijd thuis?
Ik neem tegenwoordig alleen nog maar mijn huissleutel mee als ik op pad ga, ik wil nog kijken of ik die ook niet kan vervangen voor een smart lock, ben ik eindelijk af van al die fysieke authenticatie mechanismes.
Je weet toch wel dat zo'n smart slot een fysieke authenticatie mechanisme is met een draaifunctie erboven op die via bijvoorbeeld je mobiel werkt?revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:01:
[...]
Portemonnee blijft thuis want Apple Pay, Tesla Keycard heb ik nooit bij mij.
Ik neem tegenwoordig alleen nog maar mijn huissleutel mee als ik op pad ga, ik wil nog kijken of ik die ook niet kan vervangen voor een smart slot, ben ik eindelijk af van al die fysieke authenticatie mechanismes.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dat welcarpebios schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:01:
Je bent ook verplicht een ID/Kentekenbewijs/Rijbewijs bij je te hebben.revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:01:
[...]
Portemonnee blijft thuis want Apple Pay, mijn Tesla Keycard heb ik nooit bij mij.
Ik neem tegenwoordig alleen nog maar mijn huissleutel mee als ik op pad ga, ik wil nog kijken of ik die ook niet kan vervangen voor een smart lock, ben ik eindelijk af van al die fysieke authenticatie mechanismes.
Waar laat je die dan?
Ik vind het allemaal prima, ik wil gewoon alles via mijn mobiel kunnen doen.carpebios schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:03:
[...]
Je weet toch wel dat zo'n smart slot een fysieke authenticatie mechanisme is met een draaifunctie erboven op die via bijvoorbeeld je mobiel werkt?
Rijbewijs /ID heb ik niet bij mij, ik heb een gescanned, digitaal exemplaar bij mij en daar moet men het mee doen. Boete? Jammer dan!lighting_ schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:05:
[...]
Je bent ook verplicht een ID/Kentekenbewijs/Rijbewijs bij je te hebben.
Waar laat je die dan?
Kentekencard ligt in de auto.
[ Voor 35% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2019 12:09 ]
Ik weet niet hoe het in België is, maar in NL zijn er in 2019 maar heel weinig SuCs bijgekomen. Het aantal Tesla's op de weg is nu zeker 5x het aantal in 2018 en het aantal stalls is denk ik nog niet eens met 50% toegenomen.
Het aantal service-centra is gelijk gebleven en de service is dramatisch naar beneden gegaan. Waar ik in het begin kon bellen en een probleem snel werd verholpen is Tesla nu slecht bereikbaar en zijn onderdelen erg moeilijk leverbaar. Ik heb 6 weken moeten wachten op een nieuwe airco-unit en koplamp. Daarbij zijn er een aantal onderdelen (koplampen, airco units, gele schermen, deurhandels, ...) die ontwerpfouten bevatten en steeds weer kapot gaan. Voorheen was er dan coulance, maar nu is het gewoon betalen tegen schandalig hoge tarieven. Het werkplaatstarief van Tesla is ver over de EUR 100 ex. BTW, dus ik ben inderdaad wat minder enthousiast over de firma Tesla dan de gemiddelde Model 3 eigenaar die de auto net in zijn bezit heeft.
Ik vind de auto geweldig (op een aantal kinderziektes na), maar de organisatie erachter vind ik inderdaad een drama. Ik begrijp wel dat Tesla nu vol aan het cashen is, maar als bezitter van een auto is het gevolg alleen maar dat het voor mij een stuk slechter is. Ik had dus (voor mijzelf gezien) liever niet gehad dat Tesla boten vol met Model 3's naar NL had verscheept.
Ook prima. Doet je smartphone het niet dan draag je de consequentie.revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:05:
[...]
Ik vind het allemaal prima, ik wil gewoon alles via mijn mobiel kunnen doen.
[...]
Rijbewijs /ID heb ik niet bij mij, ik heb een gescanned, digitaal exemplaar bij mij en daar moet men het mee doen. Boete? Jammer dan!
Kentekencard ligt in de auto.
https://supercharge.info/changesBugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:10:
[...]
Ik weet niet hoe het in België is, maar in NL zijn er in 2019 maar heel weinig SuCs bijgekomen. Het aantal Tesla's op de weg is nu zeker 5x het aantal in 2018 en het aantal stalls is denk ik nog niet eens met 50% toegenomen.

Als jij denkt dat Tesla enkel denkt aan cashen, waarom is het aandeel dan zo wispelturig?
Begin dit jaar en zeker ervoor was er elke week wel iemand die hier kwam verkondigen dat Tesla failliet zou gaan, net zoals het demand problem dat ze hadden. En jij beweert nu net het tegenovergestelde?
Dan zouden ze net zoals elke andere autofabrikant dividenden kunnen uitkeren met de miljarden winsten die ze boeken.
Nee, dat hebben ze niet want ze investeren dat geld onmiddelijk in andere dingen. 2020 kunnen ze een hele hoop rechtzetten in NL. BMW heeft 50 jaar gehad om tot op dit punt te staan, en Tesla krijgt maar anderhalf jaar de tijd?
België kent geen levergekte, dus dit is ons resultaat. Niet dat het voor jou lijkt dat er niets gebeurd, achter de schermen, dat dat ook is.

[ Voor 50% gewijzigd door bottom line op 29-12-2019 12:21 ]
is dit niet de bedoeling van een stimulatiemaatregel?carpebios schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:01:
Klopt, zoiets noemt men een geaccepteerd risicolighting_ schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:10:
[...]
Ook prima. Doet je smartphone het niet dan draag je de consequentie.
Worst case moet ik mijn vrouw even bellen om op afstand de auto te "starten".
Gemak dient de de mens, ik heb geen zin om allerlei onzinnige troep mee te nemen als ik het huis uit ga.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2019 12:16 ]
De Tesla-app heeft wél dienst geweigerd. Dan komt je er ook niet inrevolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:12:
[...]
Klopt, zoiets noemt men een geaccepteerd risico. Mijn iPhones hebben de afgelopen jaren nog nooit dienst geweigerd.
Gemak dient de de mens.
Dus dan moet én mijn telefoon weigeren én de app van Tesla weigeren, de kans dat dit voorkomt lijkt mij ZEER klein en is voor mij acceptabel te noemenRielN schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:14:
[...]
De Tesla-app heeft wél dienst geweigerd. Dan komt je er ook niet in
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2019 12:18 ]
Alleen de app is toch genoeg?revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:15:
[...]
Dus dan moet én mijn telefoon weigeren én de app van Tesla weigeren, de kans dat dit voorkomt lijkt mij ZEER klein en acceptabel te noemen
(PS been there).
[ Voor 3% gewijzigd door RielN op 29-12-2019 12:18 ]
Niet per definitie neeRielN schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:12:
[...]
is dit niet de bedoeling van een stimulatiemaatregel?
Dan weet je het mob nr van je vrouw uit je hoofd?revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:12:
[...]
Klopt, zoiets noemt men een geaccepteerd risico. Mijn iPhones hebben de afgelopen jaren nog nooit dienst geweigerd.
Gemak dient de de mens, ik heb geen zin om allerlei onzinnige troep mee te nemen als ik het huis uit ga.
Frappant dat je wat kaartjes die vergeleken met je smartphone niks wegen niet wilt meenemen.
Het is gewoon het gevoel. Ieder zijn ding
Oh, leg uit.
We willen meer EV's verkopen, dus er is een financiele prikkel op de verkoop van EV's.
Wel bijzonder dat er nog geen Suc is aan de kant van Alkmaar. Zou mooi zijn bij hotel Akersloot ofzo.
Aangezien de Suc's bedoeld zijn om onderweg te laden, heeft het weinig zin om ze aan het eind van de wereld te bouwen, toch?mcetweaker schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:23:
Wel bijzonder dat er nog geen Suc is aan de kant van Alkmaar. Zou mooi zijn bij hotel Akersloot ofzo.
Hier werkt het nog niet helaasmcetweaker schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:45:
ik hoorde hier iets over de voice geactiveerde navigatie die niet meer werkt na de laatste update en dat dat zou komen door overbelaste servers. Is dit inmiddels dan opgelost ?
Onderweg naar TexelWild Chocolate schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:26:
[...]
Aangezien de Suc's bedoeld zijn om onderweg te laden, heeft het weinig zin om ze aan het eind van de wereld te bouwen, toch?

Ja duuh maar de vraag was waar je die dekkingsgraden kunt zien. Of was die 30% een eigen schattingybos schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:12:
[...]
App openen (duh) -> opladen kiezen en dan naar onderen scrollen. Daar zie je de dichtstbijzijnde SC's staan met hoeveel plaatsen er nog vrij zijn.
Uit ervaring week ik dat je tesla kan weigeren, een dode 12v accu in de model 3.revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:15:
[...]
Dus dan moet én mijn telefoon weigeren én de app van Tesla weigeren, de kans dat dit voorkomt lijkt mij ZEER klein en is voor mij acceptabel te noemen
Hoe doe je dat dan als hij afgesleept moet worden naar SC van Tesla?
Geef je de berger dan maar je iphone mee?
Anders kan deze hem niet mee nemen.
ICE ICE Baby
hmm.. goed punt!djmuggs schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:46:
[...]
Uit ervaring week ik dat je tesla kan weigeren, een dode 12v accu in de model 3.
Hoe doe je dat dan als hij afgesleept moet worden naar SC van Tesla?
Geef je de berger dan maar je iphone mee?
Anders kan deze hem niet mee nemen.
Eens kijken of het pasje in mijn telefoonhoesje past

Ik zou het gaaf vinden als het mij lukt om zo een tesla keycard om te zetten naar zo'n "druppel" voor laadpassen net zoals deze gast heeft gedaan.revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:51:
[...]
hmm.. goed punt!
Eens kijken of het pasje in mijn telefoonhoesje past
https://teslaownersonline...omemade-fob-success.6469/
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
De keren dat mijn auto werd afgesleept reed ik zelf mee met de berger. Vervangend vervoer komt dan naar bergingslocatie.
In totaal dus 6 SuCs er bij in de afgelopen 12 maanden. Eind 2018 hadden we er zo'n 18 en wellicht dat sommige er wel een aantal stalls bij hebben gekregen, maar ik denk dat 50% meer stalls in 2019 zeker geen pessimistische schatting is. Nu zat het SuC netwerk redelijk ruim in zijn jas, dus het hoefde ook niet 1-op-1 de verkoop te volgen, maar het blijft in NL nu echt achter. Hopelijk wordt het beter als de SR+ rijders hun free charging tegoed op hebben. Hopelijk laden de meesten liever elders, omdat ze bij de SuC zelf moeten voorschieten. Ook goed voor de groei van Ionity en FastNed die ook andere EV's een plek geven.
De bezetting van de SeC is helemaal een dramatisch verhaal. Tesla heeft gelukkig het aanbevolen service-interval verhoogd van elke 20.000km naar 80.000km, anders was het helemaal vastgelopen. Mobile rangers vangen een deel van het werk op, maar kunnen lang niet alles. Het lijkt ook allemaal haastwerk, want van mijn 10 reparaties het afgelopen jaar waren er 8 niet juist (of helemaal niet) uitgevoerd. Ik rij nu nog rond met lampen die de tegenliggers verblinden, maar volgens Tesla is het binnen de specs en willen ze er niets aan doen.
In Nederland is het voor Tesla nu makkelijk cashen en ik kan me voorstellen dat ze dit niet voorbij laten gaan. Als Tesla-rijder is het alleen minder fijn. In andere regio's is dat natuurlijk een heel ander verhaal. De wispelturigheid van het aandeel komt denk ik deels ook door Elon Musk. Soms ronduit domme uitspraken (Tesla van de beurs halen), maar ook steevast te rooskleurige verhalen (Model 3 productie in het begin, FSD rijden komt volgend jaar -echt waar-, ...). Op FSD na vind ik Tesla de laatste tijd wel wat realistischer in zijn uitspraken.Als jij denkt dat Tesla enkel denkt aan cashen, waarom is het aandeel dan zo wispelturig?
Demand probleem is er ook in grote delen van de wereld. Enkel in landen waar subsidies gegeven worden verkoopt Tesla auto's. Vanwege de 4% bijtelling verkoopt Tesla nu zoveel auto's in NL en casht het hier lekker. In andere delen van de wereld is dat absoluut niet het geval. Ik beweer dan ook niet dat Tesla het super doet qua inkomsten, maar in NL is dat de afgelopen twee maanden denk ik wel het geval.Begin dit jaar en zeker ervoor was er elke week wel iemand die hier kwam verkondigen dat Tesla failliet zou gaan, net zoals het demand problem dat ze hadden. En jij beweert nu net het tegenovergestelde?
Ik geloof direct dat Tesla heel veel geld direct investeert in accu, BMS en aandrijftechnologie (zijn ze heer en meester in), maar ook in hun gigafactories. Het geld dat verdient wordt zal ook zeker direct weer geïnvesteerd worden, maar helaas lijkt dat niet te gaan naar after-sales. Dat is juist het deel waarmee je mee te maken krijgt als je eenmaal een Tesla hebt. Tesla wil alles persé zelf doen en dan moet je erg veel investeren. Wellicht op de lange termijn een goede oplossing, maar het voelt wel knullig dat je 1,5 jaar zat met niet-functionerende automatische ruitenwissers. Een Corsa deed dat nog beter. Maar met die dingen is nog wel te leven. Anderhalve maand je auto niet kunnen gebruiken en duur moeten huren omdat een triviaal onderdeel niet geleverd kan worden is een stuk minder goed te verteren.Dan zouden ze net zoals elke andere autofabrikant dividenden kunnen uitkeren met de miljarden winsten die ze boeken. Nee, dat hebben ze niet want ze investeren dat geld onmiddelijk in andere dingen.
Tesla had in 2019 ook veel kunnen doen aan hun after-sales, maar het is in het afgelopen jaar juist dramatisch bergafwaards gegaan. De service van Tesla was tot 2018 om in te lijsten. Tesla bezitters van het eerste uur zijn allemaal lyrisch over de betrokkenheid en service-gerichtheid. Sommigen stonden om de haverklap bij het SeC (was toen natuurlijk helemaal nieuwe technologie), maar dankzij inzet en coulance vanuit Tesla bleven de meesten enthousiast. Dat draait nu heel snel om.2020 kunnen ze een hele hoop rechtzetten in NL. BMW heeft 50 jaar gehad om tot op dit punt te staan, en Tesla krijgt maar anderhalf jaar de tijd?
Of Tesla het in 2020 beter gaat doen is te hopen, maar ik verwacht geen grote wijzigingen. Het zou fijn zijn dat je voor service ook elders terecht kan en dat onderdelenvoorziening een beetje goed geregeld zou worden. De andere merken hebben juist een omgekeerd probleem. Waar Tesla de SeCs zou moeten uitbreiden, willen de gevestigde merken liever het aantal dealers inperken. Zijn totaal niet te vergelijken scenario's.
Wellicht dat het voor Tesla eigenaren in België allemaal wat relaxter is dan hier, omdat de SeC en SuC op dit moment zo overbelast is dat het gewoon geen doen meer is voor de mensen die er werken. Het zou mij niet verbazen dat het verloop bij de SeCs enorm gaat toenemen, vanwege de druk bij de mensen.België kent geen levergekte, dus dit is ons resultaat. Niet dat het voor jou lijkt dat er niets gebeurd, achter de schermen, dat dat ook is.
[Afbeelding]
Afgelopen 1e kerstdag was Tesla (incl road side assistance) gewoon gesloten en de auto wilde met jumpstart accu ook niet in wegsleep modus.mitsumark schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:55:
De keren dat mijn auto werd afgesleept reed ik zelf mee met de berger. Vervangend vervoer komt dan naar bergingslocatie.
Daarnaast kon de berger m ook pas na kerst bij Tesla SC afleveren, dus dan kan je wel mee gaan locatie van de berger maar daarna moet ie wel verder kunnen.
ICE ICE Baby
Die app werkt echt niet feilloos. Afgelopen 3 maanden 4 x via pasje moeten starten.revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:15:
[...]
Dus dan moet én mijn telefoon weigeren én de app van Tesla weigeren, de kans dat dit voorkomt lijkt mij ZEER klein en is voor mij acceptabel te noemen
Hier werkt het al 3 maanden 100% feilloos. De opmerking van @djmuggs heeft mij doen besluiten mijn pasje toch maar mee te gaan nemen.TweakerVincent schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:08:
[...]
Die app werkt echt niet feilloos. Afgelopen 3 maanden 4 x via pasje moeten starten.
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2019 13:10 ]
Tot het een keer niet werkt, succes met je Tesla dan...revolution-nl schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:09:
[...]
Hier werkt het al 3 maanden 100% feilloos. De opmerking van @djmuggs heeft mij doen besluiten mijn pasje toch maar mee te gaan nemen.
Aangekomen in Burgh. 160km gereden. Netjes precies ook 160km range er af bij een start van -5 graden en aankomst 0. Geen enkel last van al die winterse spookverhalen
Ik kan nergens de Acceleration Upgrade kopen. Is iemand van jullie dit gelukt en/of weet waar dit kan?
@Inspired Laden is goed gegaan. Supercharge ging bij mij niet snel. Heb een uur gestaan om van ca 200km naar 520km bij te laden. Hopelijk gaat dat beter wanneer ik de v10 firmware update krijg.
BugBoy schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:28:
[...]
Controleer dan wel of het laden echt start en kijk regelmatig of je al genoeg hebt geladen. Anders tikt de idle-fee lekker door.
Boven de 80% zal het traag blijven gaan. Tot 100% opladen is qua tijd niet efficient om te doen. Maar snap dat je het nu doet omdat je nog niet anders kan laden.HK20 schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:42:
@Inspired Laden is goed gegaan. Supercharge ging bij mij niet snel. Heb een uur gestaan om van ca 200km naar 520km bij te laden. Hopelijk gaat dat beter wanneer ik de v10 firmware update krijg.
[...]
Niet gedaan maar ik kan het online gewoon via mijn Tesla account doen. Zelfde plek als FSD upgrade. Je hebt een LR AWD neem ik aan?RFAMLK schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:41:
Ik kan nergens de Acceleration Upgrade kopen. Is iemand van jullie dit gelukt en/of weet waar dit kan?
[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 29-12-2019 13:51 ]
Ik denk dat het hier kan:RFAMLK schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:41:
Inloggen op tesla.com -> beheren -> Upgrade
Maar bij mij krijg ik op dit moment deze melding:
Service tijdelijk niet beschikbaar
Probeer het binnenkort opnieuw
Verwijderd
Dat verklaart een hoop. Je moet wel erg debiel rijden als je minder goed oplet dat AP.fsfikke schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:51:
[...]
Realiseer je even dat die claims van Tesla gigantische marketing bullshit zijn hè. Tesla neemt in die vergelijking van ongelukken per gereden km bijv. ook de ongelukken van voetgangers, fietsers, motoren, vrachtwagens etc mee.
Een wat ouder maar nog steeds relevant artikel over de cijfers van Tesla: https://www.greencarrepor...as-suggested-by-elon-musk
Voorbeeld.
Je rijdt in een baan en haalt auto’s in. Een auto op de rechten aan zet zijn knipperlicht aan. Een mens anticipeert en staat klaar om zijn gas los te laten. AP rijdt stug door en zelfs bij een invoegende auto reageert AP vrij laat. Soms te laat en rem ik maar af.
Ik snap best dat het in de toekomst best beter kan worden dan zelf rijden. Maar op dit moment zie ik het niet.
Je vergeet een belangrijke flaw van de mens genaamd aandacht. AP is verre van perfect maar wel altijd bij de les, iets wat je van menig appende, etende, slapende bestuurder niet kan zeggen.Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:01:
[...]
Dat verklaart een hoop. Je moet wel erg debiel rijden als je minder goed oplet dat AP.
Voorbeeld.
Je rijdt in een baan en haalt auto’s in. Een auto op de rechten aan zet zijn knipperlicht aan. Een mens anticipeert en staat klaar om zijn gas los te laten. AP rijdt stug door en zelfs bij een invoegende auto reageert AP vrij laat. Soms te laat en rem ik maar af.
Ik snap best dat het in de toekomst best beter kan worden dan zelf rijden. Maar op dit moment zie ik het niet.
Ik heb best momenten gehad waarbij ik kan zeggen dat ik veiliger aan het verkeer deelnam door het gebruik van autopilot
Achja, ieder heeft z’n eigen ervaring.TweakerVincent schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:08:
[...]
Die app werkt echt niet feilloos. Afgelopen 3 maanden 4 x via pasje moeten starten.
Ik heb het pasje alleen gebruikt om m’n telefoon te koppelen, sindsdien zit hij voor Jan joker in m’n portemonnee (18k km in 6mnd).
Ik heb nog een portemonnee voor m’n rijbewijs en pinpas. Nu dus toch maar 3 pasjes bij me.
Ander onderwerp:
Vanochtend was 90% vol 320km, vanmiddag opnieuw aan de lader en is 90% vol 327km. Was me nog niet eerder opgevallen dat de rated range zoveel verschil binnen een dag laat zien!
Kreeg ik ook. Link in de mail werkte uiteindelijk wel op m’n mobiel.Qoost schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:00:
[...]
Ik denk dat het hier kan:
Inloggen op tesla.com -> beheren -> Upgrade
Maar bij mij krijg ik op dit moment deze melding:
Service tijdelijk niet beschikbaar
Probeer het binnenkort opnieuw
Thanks en klopt mbt LR AWD. Ik zie mijn auto niet in mijn online Tesla account. Dat zal met Leaseplan te maken hebben, denk ik. Ik heb Tesla een mail gestuurd hierover.Niet gedaan maar ik kan het online gewoon via mijn Tesla account doen. Zelfde plek als FSD upgrade. Je hebt een LR AWD neem ik aan?
Andere mensen die zijn auto online ook niet zien/zagen?
Zojuist m’n rechter spiegel die niet meer terug gaat naar de rijmodus nadat ik achteruit reed. De spiegels maar opnieuw ingesteld, want opnieuw in R en D zorge voor het alleen maar verder naar beneden stellen van de spiegel.
Iemand dit eerder meegemaakt?
Ah, ja. Als je geen auto in je account ziet staan kun je ook geen upgrades kopen natuurlijk. Genoeg hebben dit probleem gehad ja. Moet LP/Tesla oplossen.RFAMLK schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:28:
[...]
Thanks en klopt mbt LR AWD. Ik zie mijn auto niet in mijn online Tesla account. Dat zal met Leaseplan te maken hebben, denk ik. Ik heb Tesla een mail gestuurd hierover.
Andere mensen die zijn auto online ook niet zien/zagen?
Tip; stap over van range in km’s naar range in procenten. Je bent hierdoor veel minder gefocust op en km’s in je accupack.Smobbo schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:05:
[...]
Vanochtend was 90% vol 320km, vanmiddag opnieuw aan de lader en is 90% vol 327km. Was me nog niet eerder opgevallen dat de rated range zoveel verschil binnen een dag laat zien!
Daar is toch geen peil op te trekken aangezien het van vele factoren af hangt. Dat geldt trouwens ook voor ICE autos
Dit nog niet, maar wel een keer de rechter spiegel die niet uit wilde klappen bij opstarten, maar was via het menu zo gefixedNovadecasa schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:38:
Zojuist m’n rechter spiegel die niet meer terug gaat naar de rijmodus nadat ik achteruit reed. De spiegels maar opnieuw ingesteld, want opnieuw in R en D zorge voor het alleen maar verder naar beneden stellen van de spiegel.
M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019
Ik hou het juist bewust op km’s, ik weet wel ongeveer hoeveel ik echt kan rijden, met % ga ik het omzitten rekenen, dat is een beetje irritant.buiz schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:43:
[...]
Tip; stap over van range in km’s naar range in procenten. Je bent hierdoor veel minder gefocust op en km’s in je accupack.
Daar is toch geen peil op te trekken aangezien het van vele factoren af hangt. Dat geldt trouwens ook voor ICE autos
Dat valt echt wel mee. De rated range is redelijk stabiel hoor. Het is niet dat het elke dag veranderd.buiz schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:43:
[...]
Tip; stap over van range in km’s naar range in procenten. Je bent hierdoor veel minder gefocust op en km’s in je accupack.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.