Het grote Tesla topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 138 Laatste
Acties:
  • 633.686 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:01:
[...]
Welk probleem zou je daarmee precies willen oplossen?
Battery drain door overmatig pollen van de API.
En daarnaast ook voorkomen dat je voor elke integratie je Tesla account aan een derde partij moet verstrekken (of hebben ze tegenwoordig een fatsoenlijke OAuth2 koppeling?)
Beide dus workarounds voor een slecht geimplementeerde API.
Als de auto slaapt (lees: uit staat) zou een OBD poort ook niet werken (als die erin zit).
Dat is niet bij elke auto zo (die van mij bijvoorbeeld).
Daarnaast moet je uitleesdevice moeten voorzien van een dataverbinding en stroom.
De benodigde gegevens (locatie, laadsnelheid en of de kabel aangesloten is) haal je dan toch veel makkelijker uit de Tesla API? Deze API kan ook de auto wakker maken en alles werkt out-of-the-box./
Op de OBD connector staat 12V, https://www.autopi.io is een voorbeeld van een alles-in-een unit. Die zou dan kunnen worden aangeboden zodat je alsnog voordeel kan halen uit zo'n project zonder dat er een pc continu 300W(?) slurpt om de status door te kunnen geven.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-08-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
tim-1985 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:12:
Ik vind het trouwens wel bizar dat het zoveel vermogen kost om de status van de auto op te vragen. Het gaat om accu status, GPS en nog wat dingen. En dat kost 200-250watt, terwijl een telefoontje met GPS, sim en kleine accu dat een week kan volhouden. Misschien een beetje kromme vergelijking, maar ik neem aan dat er niet meer dan een JSON o.i.d. bericht verzonden wordt met GPS data, Accu voltage en percentage, laadstatus, tijd e.d.. Dat hoeft toch niet zo spannend te zijn.
Van wat ik begrepen heb is het vooral de AP die zoveel energie kost. En die wordt geactiveerd als je de app start

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:58
arsimo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

Het klopt wat je zegt, maar creatieve handige slimmerikken hebben er wat op gevonden en dat TeslaUSB gedoopt. Een Raspberry Pi Zero W die een USB drive simuleert, de video's opslaat en dan als je auto thuis weer aan de Wifi hangt automatisch de videobestanden upload naar je NAS of PC thuis en dan de ruimte op het geheugen van de Raspberry Pi weer leeg maakt. Gebruik het zelf (nog) niet, maar ga het wel eens proberen.

Zie https://github.com/cimrya...dq3AfbfwjHUObGChpZN9Q3afs
Je kunt beter gebruik maken van deze repository: https://github.com/marcone/teslausb Degene die jij linkt wordt al een tijdje niet meer bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
tim-1985 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:12:
Ik vind het trouwens wel bizar dat het zoveel vermogen kost om de status van de auto op te vragen. Het gaat om accu status, GPS en nog wat dingen. En dat kost 200-250watt, terwijl een telefoontje met GPS, sim en kleine accu dat een week kan volhouden. Misschien een beetje kromme vergelijking, maar ik neem aan dat er niet meer dan een JSON o.i.d. bericht verzonden wordt met GPS data, Accu voltage en percentage, laadstatus, tijd e.d.. Dat hoeft toch niet zo spannend te zijn.
Tesla zou het opvragen van info via de API hebben kunnen optimaliseren inderdaad. Hebben ze niet gedaan, nu moet "gewoon" de interne computer wakker worden en aan de slag om die info te leveren. Maar vergeet niet de API is (was?) eigenlijk alleen voor intern gebruik door Tesla bedoeld - naar mijn weten althans, correct me if I'm wrong - en niet voor allerlei 3rd party loggers die gebruik maken van de reverse-engineered API.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
anboni schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:18:
[...]
Je kunt beter gebruik maken van deze repository: https://github.com/marcone/teslausb Degene die jij linkt wordt al een tijdje niet meer bijgewerkt.
Ah, wist ik niet. Gebruikte een blijkbaar oude link die ik ergens snel terug vond. Thanx, goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Hunkaroglu schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:59:
https://www.agconnect.nl/...e-stelen-door-sleutelhack

Blijf maar hacken jongens.. Software wordt alleen maar beter zo.

Er wordt verder niet gezegd of je er ook mee kan wegrijden

Deur kan je wellicht openen, maar kan je er ook mee wegrijden dan als je pincode hebt ingesteld?
Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit die pincode kan omzeilen. Dat doet een reguliere keycard tenslotte ook niet. Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre er mogelijkheden zijn om dit te misbruiken als je je telefoon gebruikt (en de keycard eigenlijk altijd in 'n Secrid oid hebt zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

Dat blinde geloof in Tesla. Hoe kom je daar aan ?

Het eMMC geheugen in de MCU (zo heet dat ding bij de Model S geen idee wat de naam in de Model 3 is) wordt ingezet voor de boot & log. Dat is een gigantische design fout mijn inziens. Door de logs sloopt een Tesla zijn eigen MCU in zo'n 3 -5 jaar afhankelijk van hoe intensief de auto gebruikt wordt en hoe warm het onder het dashboard wordt.

Als ze diezelfde storage voor Sentry Mode beelden gaan gebruiken is het in een paar maanden bekeken.
Hoezo blind geloof? Ik heb wel degelijk een bron hiervoor, maar ga deze niet delen om mijn gelijk te krijgen omdat het geen publieke informatie is en ik niet vind dat dit "algemeen" bekend hoeft te zijn. Neem het met een korreltje zout of negeer het. Ik doe het eerste en vertrouw de community hier om het zonder bron ook niet als zoete broodjes te slikken.

Daarnaast is dit bevestigd door een YouTube video "ergens" waarin AutoPilot beelden teruggehaald werden en Tesla heeft op Autonomous Day bevestigd dat zij de fleet raadplegen om bepaalde situatie vast te leggen en deze te delen te verbetering van het algoritme.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

Dat is niet bij elke auto zo (die van mij bijvoorbeeld).

[...]
Oh, dat wist ik niet. Dan blijft alleen het nadeel dat de Model 3 geen ODB poort heeft, tenminste ik heb hem nog nergens gezien en heb ook gehoord dat aftermarket HUD's die hier gebruik van maken daarom ook niet mogelijk zijn.
anboni schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:23:
[...]

Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit die pincode kan omzeilen. Dat doet een reguliere keycard tenslotte ook niet. Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre er mogelijkheden zijn om dit te misbruiken als je je telefoon gebruikt (en de keycard eigenlijk altijd in 'n Secrid oid hebt zitten)
Het gaat om de Model S, de Model 3 heeft geen (traditionele) keyfob.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 28-08-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
[...]

Denk dat dit ook meer voor de oude modellen zijn die nog een fysieke sleutel hebben ipv keycard?

Mijn keycard is wel netjes in mijn secrid pasjeshouder die niet uitgelezen kan worden.

Maar wat ik laatst heb meegemaakt, schrok ik wel even.

Ik stond bij een SuC en mijn telefoon zat bij de draadloze oplader.

Ik stapte uit om de laadkabel te ontkoppelen, maar deur viel op slot en daar stond ik dan. Telefoon zat op de lader in de auto en mijn pasjes map had ik niet mee deze keer. :) 8)7 |:( Ik kreeg hem dus ook niet open.

Gelukkig was de achterruit open en kon ik de auto van daaruit wel openen.

Anders kon ik wel met iemand anders telefoon mijn vrouw ook bellen om te unlocken via de app.

Dus op zich niks aan de hand, maar was wel even schrikken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
[...]

De Model 3 is op die manier niet te stelen. Dus het maakt helemaal niet uit of je keycard tegen je raam ligt, of in een Secrid. En of je die kaart nu gebruikt, of enkel je gsm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerotorescue
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 11:01
Deveon schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:01:
[...]

Nee sorry, daar ben ik te lui voor :+
Volgens mij is het slechts speculatie/hoop en ben je gewoon al je opnames kwijt als je USB wordt gejat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 23:22
@Deveon Een enkel AP incident opslaan is heel wat anders dan 10-tallen Sentry onzin events (iedereen die langs je auto loopt)

Als het waar is wat je zegt, raadt ik iedereen af om Sentry mode aan te zetten. Het sloopt je interne storage.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11
Over verbruik door apps die de API gebruiken: Dit ligt niet aan de API. Dit ligt aan de frequentie waarmee de API wordt aangeroepen. Als zo'n app om de paar minuten een call doet en de auto dus weer getriggerd wordt om data te versturen, gaat hij niet in zijn 'slaap'-modus. Volgens mij is dit standaard iets van 25-30 minuten. Als hij binnen die tijd wéér wordt aangeroepen, dan zal hij nooit in slaap modus gaan en dus ook alle systemen actief houden.

En over intern geheugen en slopen hiervan: Ik denk toch wel dat men hieraan gedacht heeft. Kan me niet voorstellen dat er zo'n design flaw in zit.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
Hunkaroglu schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:34:
[...]

Denk dat dit ook meer voor de oude modellen zijn die nog een fysieke sleutel hebben ipv keycard?

Mijn keycard is wel netjes in mijn secrid pasjeshouder die niet uitgelezen kan worden.

Ik stapte uit om de laadkabel te ontkoppelen, maar deur viel op slot en daar stond ik dan. Telefoon zat op de lader in de auto en mijn pasjes map had ik niet mee deze keer. :) 8)7 |:( Ik kreeg hem dus ook niet open.

Anders kon ik wel met iemand anders telefoon mijn vrouw ook bellen om te unlocken via de app.

Oeh! Dat lijkt me zeker schrikken!
Ik zou ook verwachten dat zolang de sleutel in de buurt is (je telefoon) de auto gewoon open is toch?
Als ik bij de auto sta en ik gooi de deur dicht kan ik hem per slot van rekening ook gewoon weer openen (want ik sta bij de auto met mijn sleutel (=telefoon) in mijn zak).

Waarom viel hij bij jou in het slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:34:
[...]

Huh? Dit kan toch helemaal niet?

YouTube: Locking Phone In Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerotorescue
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 11:01
MasterMaceMichu schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:52:
En over intern geheugen en slopen hiervan: Ik denk toch wel dat men hieraan gedacht heeft. Kan me niet voorstellen dat er zo'n design flaw in zit.
YouTube: Tesla Hacker Highlights Major Issue 8)7

TLDW: er zit een SSD in waar continu logs naar worden geschreven. SSDs kunnen niet goed tegen continu schrijven en hebben een beperkte aantal mogelijke schrijfacties. In oude modellen gaat het na gemiddeld ongeveer 4 jaar stuk (afhankelijk van gebruik van de auto). In nieuwe modellen hebben ze het "opgelost" door meer capaciteit beschikbaar te stellen, misschien dat het nu 12 of 16 jaar duurt?

[ Voor 35% gewijzigd door Zerotorescue op 28-08-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11
Oeps.....Die had ik nog nergens gezien.....Dat lijkt inderdaad een major fuckup te zijn....Lekker voor de tweedehands markt.....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benza2006
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-07 11:55
Heeft er iemand wel eens getest vanaf hoever je bluetooth verbinding van de telefoon nog verbinding heeft met de auto? Lijkt me niet handig als je bijvoorbeeld 10 meter van de auto staat je de deur nog kan openen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:35
benza2006 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:13:
Heeft er iemand wel eens getest vanaf hoever je bluetooth verbinding van de telefoon nog verbinding heeft met de auto? Lijkt me niet handig als je bijvoorbeeld 10 meter van de auto staat je de deur nog kan openen :).
Openen via de app kan toch gewoon? Bt verbinding is niet heel ver.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
MasterMaceMichu schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:52:
Ik weet dat men er niet aan gedacht heeft en kan me dus wel voorstellen dat er zo’n fout inzit. Daarom zou opslag van Sentry en Dashcam intern ook een dubbele FU zijn.

Zoek maar op eMMC & Tesla / MCU op dit forum of op Google / Twitter voor meer info.

[ Voor 9% gewijzigd door kdeboois op 28-08-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Smobbo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:55:
[...]

Oeh! Dat lijkt me zeker schrikken!
Ik zou ook verwachten dat zolang de sleutel in de buurt is (je telefoon) de auto gewoon open is toch?
Als ik bij de auto sta en ik gooi de deur dicht kan ik hem per slot van rekening ook gewoon weer openen (want ik sta bij de auto met mijn sleutel (=telefoon) in mijn zak).

Waarom viel hij bij jou in het slot?
Geen idee.. Blijkbaar was hij de verbinding kwijt.

Maar telefoon zat nog in de auto op de lader, dus ik zou verwachten dat ik het dan ook gewoon moet kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Ik kan het straks weer thuis testen.. door mijn telefoon in de auto te laten.

En kijken of het weer op slot gaat en ik het kan openen.

Ik zou verwachten dat hij niet op slot mag gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zerotorescue schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:44:
[...]

Volgens mij is het slechts speculatie/hoop en ben je gewoon al je opnames kwijt als je USB wordt gejat.
https://electrek.co/2019/...sentry-mode-more-details/
“Sentry Mode will send recorded footage to Tesla for temporary backup and feature improvement. You can enable or disable this collection any time via the DATA SHARING video clip setting in Controls > Settings > Safety & Security. Please refer to your Owner’s Manual for more information.”
Nu lijkt het mij niet logisch dat alles wordt geupload, maar het is wel een direct antwoord op de vraag als de USB stick gestolen wordt.
kdeboois schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:44:
@Deveon Een enkel AP incident opslaan is heel wat anders dan 10-tallen Sentry onzin events (iedereen die langs je auto loopt)

Als het waar is wat je zegt, raadt ik iedereen af om Sentry mode aan te zetten. Het sloopt je interne storage.
Of de beelden worden daar enkel naar weggeschreven als het alarm daadwerkelijk af gaat, zelfs pas als de USB stick verwijderd wordt of het blijft gewoon in het geheugen hangen totdat het geupload kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
benza2006 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:13:
YouTube: Tesla Model 3 Bluetooth Key Range

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 28-08-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:22
Ik rij sinds vrijdag een Tesla M3. Ben er erg tevreden over, maar wat kleine dingetjes zijn wat vervelend.
Als ik op cruise control rij op de snelweg met zeg 130km en ik rijdt richting een vrachtwagen of een auto welke bijvoorbeeld 100/110 rijdt, dan remt hij vaak al af op een afstand van 100 meter. Dat is echt heel vroeg mijns inziens. Hierdoor rijdt het heel zenuwachtig. Ik heb de afstand al aangepast qua auto's naar 1. Echter heeft dit het niet opgelost. Ik meende al wat dingen te hebben gelezen van anderen, maar is dit normaal gedrag of kan ik dit ergens aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
Zerotorescue schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:03:
[...]

YouTube: Tesla Hacker Highlights Major Issue 8)7

TLDW: er zit een SSD in waar continu logs naar worden geschreven. SSDs kunnen niet goed tegen continu schrijven en hebben een beperkte aantal mogelijke schrijfacties. In oude modellen gaat het na gemiddeld ongeveer 4 jaar stuk (afhankelijk van gebruik van de auto). In nieuwe modellen hebben ze het "opgelost" door meer capaciteit beschikbaar te stellen, misschien dat het nu 12 of 16 jaar duurt?
Het ligt er maar helemaal aan wat voor soort SSD ze gebruiken en met welke technology (SLC, MLC, TLC,...). Moderne SSD's zijn juist wel gemaakt om veel en vaak (her)beschreven te worden - nodig ook omdat ze in PC's worden gebruikt en daar wordt o.a. de swapfile enorm veel (her)beschreven.

Als het geen echte moderne SSD is - de man in de video doet daar geen echte uitspraak over - maar meer lijkt op een normale flash drive zoals in SD-kaartjes, USB sticks, ja, dan ontstaat snel een flink probleem. Het typische is dat de data zelf van die continu groeiende Linux-logfiles eigenlijk het probleem niet zijn - er wordt daarvoor alleen maar nieuwe data geschreven in ongebruikte cellen en dat kan geen kwaad. Maar de index-tables van het filesysteem worden dan steeds aangepast en daar zit de bottleneck, daar vindt heel veel rewrites van cellen plaats en dat is op den duur funest.

De (uitstekende) video beschrijft het probleem met de oudere hardware HW1 en HW2, HW2.5 is minder duidelijk en HW.3 komt volgens mij niet aan de orde(?). Als ze met HW.3 de modernste "echte SSD"-technieken gebruiken dan zou het helemaal geen probleem moeten zijn en moet het de life span van de auto zelf makkelijk overleven. Maar ja, hebben ze dat gedaan? Iemand die dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:04:
Ik rij sinds vrijdag een Tesla M3. Ben er erg tevreden over, maar wat kleine dingetjes zijn wat vervelend.
Als ik op cruise control rij op de snelweg met zeg 130km en ik rijdt richting een vrachtwagen of een auto welke bijvoorbeeld 100/110 rijdt, dan remt hij vaak al af op een afstand van 100 meter. Dat is echt heel vroeg mijns inziens. Hierdoor rijdt het heel zenuwachtig. Ik heb de afstand al aangepast qua auto's naar 1. Echter heeft dit het niet opgelost. Ik meende al wat dingen te hebben gelezen van anderen, maar is dit normaal gedrag of kan ik dit ergens aanpassen?
Helaas is dat normaal gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Rijafstand verhogen naar 3 of 4 wordt hij al minder zenuwachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hunkaroglu schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

Rijafstand verhogen naar 3 of 4 wordt hij al minder zenuwachtig.
Rij je dan niet helemaal een kilometer achter andere verkeer? Op 1 vind ik dat hij al heel snel afremt. Op 3/4 moet je al heeeel vroeg naar links denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:22
Inspired schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:26:
[...]

Rij je dan niet helemaal een kilometer achter andere verkeer? Op 1 vind ik dat hij al heel snel afremt. Op 3/4 moet je al heeeel vroeg naar links denk ik?
Dat was ook het idee dat ik had. Maar zal het straks eens proberen op de terugweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:58
Als je lane change will gebruiken zonder af te remmen moet je idd vroeg naar links. Helaas is dat een combinatie van (vooralsnog) erg defensief zijn en de EU regels waar hij zich aan moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvh377
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
DaCoTa schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:13:
[...]

Als je lane change will gebruiken zonder af te remmen moet je idd vroeg naar links. Helaas is dat een combinatie van (vooralsnog) erg defensief zijn en de EU regels waar hij zich aan moet houden.
Welke EU regels zijn dat? Gewoon nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
hvh377 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:39:
[...]

Welke EU regels zijn dat? Gewoon nieuwsgierig.
Klinkt als een click bait of luiheid van mijn kant maar is het niet. Bekijk op je gemak en met aandacht deze video. Duidelijker kan het volgens mij niet uitgelegd worden (nb: video is niet van mij hoor). Sowieso een keer naar kijken als je je verbaast over ogenschijnlijk vreemd gedrag van AP/FSD:

YouTube: Deep dive into Europe's AutoPilot regulations - How Europe is crippl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
arsimo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:47:
[...]

Klinkt als een click bait of luiheid van mijn kant maar is het niet. Bekijk op je gemak en met aandacht deze video. Duidelijker kan het volgens mij niet uitgelegd worden (nb: video is niet van mij hoor). Sowieso een keer naar kijken als je je verbaast over ogenschijnlijk vreemd gedrag van AP/FSD:

YouTube: Deep dive into Europe's AutoPilot regulations - How Europe is crippl...
Die idd, en dan niet zozeer de afstand om te remmen, maar wel dat bijvoorbeeld een lane change heel veel tijd en ruimte nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Nu nog ff naar v3. :) Al heb ik liever meer plekken en meer stalls op de locaties. Stabiele v2 @ 150kw is eigenlijk gewoon prima.

Trouwens, echt wel heerlijk zo'n auto met deze temps. Cabin overheat aan en voor vertrek even koelen. Wat een luxe. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
arsimo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:19:
[...]

Het ligt er maar helemaal aan wat voor soort SSD ze gebruiken en met welke technology (SLC, MLC, TLC,...). Moderne SSD's zijn juist wel gemaakt om veel en vaak (her)beschreven te worden - nodig ook omdat ze in PC's worden gebruikt en daar wordt o.a. de swapfile enorm veel (her)beschreven.

Als het geen echte moderne SSD is - de man in de video doet daar geen echte uitspraak over - maar meer lijkt op een normale flash drive zoals in SD-kaartjes, USB sticks, ja, dan ontstaat snel een flink probleem. Het typische is dat de data zelf van die continu groeiende Linux-logfiles eigenlijk het probleem niet zijn - er wordt daarvoor alleen maar nieuwe data geschreven in ongebruikte cellen en dat kan geen kwaad. Maar de index-tables van het filesysteem worden dan steeds aangepast en daar zit de bottleneck, daar vindt heel veel rewrites van cellen plaats en dat is op den duur funest.

De (uitstekende) video beschrijft het probleem met de oudere hardware HW1 en HW2, HW2.5 is minder duidelijk en HW.3 komt volgens mij niet aan de orde(?). Als ze met HW.3 de modernste "echte SSD"-technieken gebruiken dan zou het helemaal geen probleem moeten zijn en moet het de life span van de auto zelf makkelijk overleven. Maar ja, hebben ze dat gedaan? Iemand die dat weet?
Het zijn eMMC flash devices die gebruikt worden. Bij HW1 gaat het om 8GB devices uit 2011 en ik verwacht dat het MLC NAND is. TLC was toen nog cutting edge.

Moderne NAND flash gaat per cel alleen maar korter mee. Het effect van slijtage wordt echter door de grotere capaciteit en de hogere redundantie opgevangen.

De enige juist keuze is om de MCU te booten van NOR flash en de NAND flash vervangbaar te maken. Dit hebben ze echter niet gedaan bij HW2, 2.5 en 3. Het is nog even afwachten hoe snel het probleem daar aan het licht komt, maar iedere SW update, nieuwe feature die interne storage gebruik zal het probleem versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Dag mensen,

Ik heb een vraag over de standaard autopilot die op de model 3 zit.

Wat houdt deze precies in? Zit hierbij de 'summon'? Dus ik heb het niet de FSD of iets dergelijks. Gewoon de standaard autopilot.

Ik lees wat tegenstrijdige berichten op het internet namelijk.

Groet en dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
naii11 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:48:
Dag mensen,

Ik heb een vraag over de standaard autopilot die op de model 3 zit.

Wat houdt deze precies in? Zit hierbij de 'summon'? Dus ik heb het niet de FSD of iets dergelijks. Gewoon de standaard autopilot.

Ik lees wat tegenstrijdige berichten op het internet namelijk.

Groet en dank.
Nee summon zit er niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:26
Is er een mogelijkheid om de chargeport te laten ontgrendelen zodra de accu vol is? Kan dit wellicht ergens in het menu ingesteld worden? Zou dit graag bij m’n thuislocatie willen. Daar een laadpaal met vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Niek_ schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:24:
Is er een mogelijkheid om de chargeport te laten ontgrendelen zodra de accu vol is? Kan dit wellicht ergens in het menu ingesteld worden? Zou dit graag bij m’n thuislocatie willen. Daar een laadpaal met vaste kabel.
Zou wel prettig zijn ja. Volgens mij niet mogelijk helaas. Optie is om een andere stekker aan de laadpaal te zetten. Met een knopje zoals bij de UMC en TWC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Inspired schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:04:
[...]

Zou wel prettig zijn ja. Volgens mij niet mogelijk helaas. Optie is om een andere stekker aan de laadpaal te zetten. Met een knopje zoals bij de UMC en TWC.
De laadpoort krijg je zelfs met een knopje enkel ontgrendeld als de sleutel is de buurt is. Dus weet niet je dat kan helpen.
Nee, geen mogelijkheid om je laadpoort los te koppelen, behalve als dit zelf doet via de app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Als het via de app kan, kan het dus via de api. Misschien kun je zelf wat scripten met powershell ofzo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa

Een uur lang interview van Sean Mitchell met Sandy Munro en Mark Ellis. Veel over batterijen, verticale integratie, aandrijfsystemen, bodywork en Model Y.

Verwijderd

kdeboois schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:17:
[...]

Het zijn eMMC flash devices die gebruikt worden. Bij HW1 gaat het om 8GB devices uit 2011 en ik verwacht dat het MLC NAND is. TLC was toen nog cutting edge.

Moderne NAND flash gaat per cel alleen maar korter mee. Het effect van slijtage wordt echter door de grotere capaciteit en de hogere redundantie opgevangen.

De enige juist keuze is om de MCU te booten van NOR flash en de NAND flash vervangbaar te maken. Dit hebben ze echter niet gedaan bij HW2, 2.5 en 3. Het is nog even afwachten hoe snel het probleem daar aan het licht komt, maar iedere SW update, nieuwe feature die interne storage gebruik zal het probleem versnellen.
Heeft Tesla hier ooit op gereageerd?
Door de werkwijze kunnen we best snel aanpassingen doen in de productielijn. Ik vind het vreemd waarom ze het dan niet doen.

Of zou het aftersales zijn? Doen andere autofabrikanten ook. Onderdelen bewust slechter maken, zodat ze bij 150.000 km vervangen moeten worden...

Verwijderd

In dit geval gaat de vlieger zwijgen is goud waard op.

[ Voor 84% gewijzigd door Perkouw op 29-08-2019 18:09 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 11:50
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 06:32:
[...]

Heeft Tesla hier ooit op gereageerd?
Door de werkwijze kunnen we best snel aanpassingen doen in de productielijn. Ik vind het vreemd waarom ze het dan niet doen.

Of zou het aftersales zijn? Doen andere autofabrikanten ook. Onderdelen bewust slechter maken, zodat ze bij 150.000 km vervangen moeten worden...
Onderdelen? Bij Tesla is dat de lak, het bodywork, de accu's, het grote scherm en de motor. Al hoop dat dit alleen voor de S gold en niet voor de 3 gaat gelden.

Met gestrekt been.

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 23:48
kdeboois schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:17:
[...]

Het geheugen loopt gewoon vol.
En gaat pas leeg met een reset, eigenlijk zou je m wekelijks moeten resetten.
Ik snap dat je over opslag geheugen praat maar ik haak er even half op in.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Verwijderd

nils7 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:36:
[...]

Het gaat inderdaad over de slijtage en doordat het geheugen niet los te vervangen is moet de hele MCU vervangen worden.

Van wat ik lees zit er niet echt coulance op en gaat dit al snel naar €2500+

Gelukkig is het onderhoud op een EV zo laag, maar je krijgt het terug op andere gebieden.

• Inspired
Release 2019.32 9d0d19a gaat naar vrij veel auto's op dit moment. Geen noemenswaardige wijzigingen.
Software Update

The status bar will now indicate when there is a software update available to be downloaded. Tapping the icon will take you directly to Controls > Software for additional details regarding the update.

New Language Support

You can now select Norwegian as your language. To update your language setting, tap Controls > Display and select the desired option from the Language drop down menu.

This release contains minor improvements and bug fixes.

• kdeboois
nils7 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:36:
[...]

Flash geheugen slijt ook van een reset. Ze zullen de software fundamenteel moeten aanpassen en het lijkt er op dat er alleen maar meer functies bijkomen. Ik weet overigens niet of bv OTA updates in hetzelfde geheugen terecht komen. @widodh op Twitter is overigens bezig hem zelf preventief te vervangen. Volg tip

• arsimo
kdeboois schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:20:
[...]

Flash geheugen slijt ook van een reset. Ze zullen de software fundamenteel moeten aanpassen en het lijkt er op dat er alleen maar meer functies bijkomen. Ik weet overigens niet of bv OTA updates in hetzelfde geheugen terecht komen. @widodh op Twitter is overigens bezig hem zelf preventief te vervangen. Volg tip
Dat fundamentele valt toch wel mee? Het zijn die logs die naar een andere plek gschreven moeten of gewoon uitzetten, want niemand kan.doet er wat mee sowieso. Er zit toch ook een SD-kaartje op begreep ik uit de video? Als ze desnoods daar de log naar schrijven gaat op den duur het SD-kaartje wel stuk maar die is relatief makkelijk te vervangen.

Gewone updates, opslaan van instellingen etc via het betreffende geheugen mag geen probleem zijn, dat moet kwa schrijfcycli ruim binnen de grenzen van 20, 25 jaar vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
DaCoTa schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:47:
[YouTube: Sandy Munro: Model 3 manufacturing, Model Y wiring, and EV competition]
Een uur lang interview van Sean Mitchell met Sandy Munro en Mark Ellis. Veel over batterijen, verticale integratie, aandrijfsystemen, bodywork en Model Y.
Leuke video. Ik kijk tegenwoordig echt alles met Sandy Munro >:), bere interessant altijd, ook over andere auto's dan Tesla. Voor de hardcore EV-techneuten die dit ook prachtig vinden, nog 2 leuke youtube kanalen mbt Tesla techniek:
Out of Spec motoring
Jack Ricard, in dit filmpje haalt ie bijvoorbeeld de 2170 cellen uit elkaar. Leuk om te zien wat er in zit en hoe (mechanisch) simpel die batterijcellen eigenlijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 29-08-2019 14:44 ]

All-electric.

• DaCoTa
Inspired schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:01:
Release 2019.32 9d0d19a gaat naar vrij veel auto's op dit moment. Geen noemenswaardige wijzigingen.
[...]
Nog andere dingen, niet voor de 3:
Driving Dynamics
We have improved the driving dynamics of your vehicle under heavy acceleration. This only applies to specific vehicle models (Raven S/X).

Key Fob Security Update
An update is now available for Model S Key Fob (v2). To update key fobs, follow the instructions displayed when tapping Controls > Service > Key Fob Update. This update fixes bugs and improves security.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:02
DaCoTa schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 23:38:
Heeft iemand al ervaring met de Jeda USB hub voor de Model 3? https://getjeda.com/tesla-model3-usb-hub/
Ik hou me aanbevolen. Ik keek er al niet naar uit om zo een rommeltje in mijn tray te hebben. Dit is een leuke oplossing.

Ik ben benieuwd of die USB poort in de "hidden" space voldoende stroom kan leveren om een rPI (zero) en een SSD te voeden.

Ideaal dan om met https://github.com/cimryan/teslausb te combineren

[ Voor 26% gewijzigd door HyperBart op 29-08-2019 15:55 ]

• DaCoTa
HyperBart schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:44:
[...]

Ik hou me aanbevolen. Ik keek er al niet naar uit om zo een rommeltje in mijn tray te hebben. Dit is een leuke oplossing.

Ik ben benieuwd of die USB poort in de "hidden" space voldoende stroom kan leveren om een rPI (zero) en een SSD te voeden.

Ideaal dan om met https://github.com/cimryan/teslausb te combineren
Ik denk dat de ruimte eerder een beperking is, het hokje is maar 63x139x14 mm. Een 2.5" SSD is volgens mij te groot daarvoor.

• arsimo
DaCoTa schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat de ruimte eerder een beperking is, het hokje is maar 63x139x14 mm. Een 2.5" SSD is volgens mij te groot daarvoor.
Maar bijvoorbeeld een Samsung T5 externe SSD past heel goed. Denk alleen niet samen met een Raspberry Pi Zero W.

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Zijn er mensen die in Engeland en/of Schotland zijn geweest en daar hebben opgeladen? Ik heb een VandeBron pas en supercharger natuurlijk.

If so, welke passen raden jullie aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Cyw00d op 29-08-2019 20:24 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Cyw00d schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:23:
Zijn er mensen die in Engeland en/of Schotland zijn geweest en daar hebben opgeladen? Ik heb een VandeBron pas en supercharger natuurlijk.

If so, welke passen raden jullie aan?
Verenigd Koninkrijk is lastig buiten Teslaland, er zijn veel regionale systemen. Zelf heb ik voor de UK specifiek apps van Pod-Point, Source London, Charge Your Car en Polar Instant geïnstalleerd, maar geen van allen nog succesvol gebruikt, omdat een aantal een abonnement nodig hebben, en een aantal pre-pay zijn. Als passen TNM, MainGau en ChargeMap, maar ook nog niet gebruikt in de UK. Aantal keer wel een poging gedaan, maar of de paal was stuk/buiten gebruik, of we konden de paal niet vinden. Charge Map werkt ok om evt. palen te vinden.

Wat ik wel heb gebruikt is een reisadapter die 13A aan kan. Dat heb ik wel gebruikt, werkt goed, samen met een goed verlengsnoer.

[ Voor 4% gewijzigd door DaCoTa op 29-08-2019 20:53 ]

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:56
In de code van de website heb ik mijn VIN gevonden van mijn op 9 augustus bestelde Model 3 LR AWD. Wat kan ik met de VIN? Is er een website om het kenteken oid te vinden?

• Cyw00d
DaCoTa schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:52:
[...]

Verenigd Koninkrijk is lastig buiten Teslaland, er zijn veel regionale systemen. Zelf heb ik voor de UK specifiek apps van Pod-Point, Source London, Charge Your Car en Polar Instant geïnstalleerd, maar geen van allen nog succesvol gebruikt, omdat een aantal een abonnement nodig hebben, en een aantal pre-pay zijn. Als passen TNM, MainGau en ChargeMap, maar ook nog niet gebruikt in de UK. Aantal keer wel een poging gedaan, maar of de paal was stuk/buiten gebruik, of we konden de paal niet vinden. Charge Map werkt ok om evt. palen te vinden.

Wat ik wel heb gebruikt is een reisadapter die 13A aan kan. Dat heb ik wel gebruikt, werkt goed, samen met een goed verlengsnoer.
Thanks, ik heb zelf zo'n soort stekker gekocht voor de zekerheid. Maar voornamelijk Tesla Superchargers gebruiken dus?

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyw00d
Herax10NL schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:55:
In de code van de website heb ik mijn VIN gevonden van mijn op 9 augustus bestelde Model 3 LR AWD. Wat kan ik met de VIN? Is er een website om het kenteken oid te vinden?
Nope, betekend alleen dat er "een" auto, ergens op de wereld nu aan jouw account gekoppeld is, nog zonder kenteken, dat gebeurt enkele dagen voor aflevering.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Herax10NL schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:55:
Het kan zijn dat er ook al een kenteken aan toegekend is.

Ik zou even met Delivery bellen morgenvroeg. Zij kunnen volgens mij wel traceren waar de auto is op dit moment en wanneer ze denken dat het geleverd zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Cyw00d schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:59:
[...]
Thanks, ik heb zelf zo'n soort stekker gekocht voor de zekerheid. Maar voornamelijk Tesla Superchargers gebruiken dus?
Idd SuC en op bestemming druppelen. Zap Map is ook een goede app voor UK, is stabieler dan die van Charge Map.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
  • Laatst online: 31-08 18:57
Hunkaroglu schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:04:
[...]

Het kan zijn dat er ook al een kenteken aan toegekend is.

Ik zou even met Delivery bellen morgenvroeg. Zij kunnen volgens mij wel traceren waar de auto is op dit moment en wanneer ze denken dat het geleverd zal worden.
dit hoort eigenlijk thuis in afleveringen topic ik zou zeker niet bellen en gewoon afwachten. Interventies in "het proces" hebben veelal een averechts effect. Kans is zeer groot dat je hem geleverd krijgt voor of in de kwartaal push.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 20:56
Ik zag laatst dat iemand een handdoek over het scherm van zijn Model 3 had gelegd. Denk ivm de hitte oid, is dat een bekend probleem?

• Deveon
  • Niet online
Eddos schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:20:
Ik zag laatst dat iemand een handdoek over het scherm van zijn Model 3 had gelegd. Denk ivm de hitte oid, is dat een bekend probleem?
Misschien heeft die last van grapjassen die Sentry Mode triggeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gewoon ‘s ochtends naar het zwembad geweest en liet z’n handdoek even drogen? ;)

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9vCWTS0uobmykbq0PpDhBUJC/thumb.jpg

Hierboven 50% voor, 35% achter. Wettelijk verplicht om voor 70% lichtdoorlaatbaarheid te hebben, boete bij 55% of minder. Iemand ervaring met het tinten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Eddos schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:20:
Zal hij thuis ook doen met zijn kostbare LCD TV.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Hunkaroglu schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:04:
[...]
Ik snap dat iedereen ongeduldig is om zijn auto te krijgen maar juist bovenstaand advies lijkt mij een van de redenen dat het afleverapparaat van Tesla piept en kraakt.
Jan en alleman gaat bellen aan de hand van een nummer dat eigenlijk niets zegt. Net boven jouw reactie staat: ergens ter wereld is er een auto aan je account gekoppeld.
Om dan te gaan bellen en te vragen waar je auto is en je krijgt als antwoord: hij rolt net van de lijn af (bij wijze van spreken, en dan :?) Volgens mij heb je dan alleen de tijd van een Tesla medewerker verspilt...
Misschien geven je een afleverdatum en volgens mij kan dat alleen maar de frustratie opleveren dat deze verplaatst word om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
ybos schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:40:
[...]

Ik snap dat iedereen ongeduldig is om zijn auto te krijgen maar juist bovenstaand advies lijkt mij een van de redenen dat het afleverapparaat van Tesla piept en kraakt.
Jan en alleman gaat bellen aan de hand van een nummer dat eigenlijk niets zegt. Net boven jouw reactie staat: ergens ter wereld is er een auto aan je account gekoppeld.
Om dan te gaan bellen en te vragen waar je auto is en je krijgt als antwoord: hij rolt net van de lijn af (bij wijze van spreken, en dan :?) Volgens mij heb je dan alleen de tijd van een Tesla medewerker verspilt...
Misschien geven je een afleverdatum en volgens mij kan dat alleen maar de frustratie opleveren dat deze verplaatst word om wat voor reden dan ook.
Tesla kan dit zelf redelijk makkelijk voorkomen. Zet in het Tesla account een indicatie van leverweek. Op het moment dat er een VIN is, dit zegt wel degelijk wat, is dit ongeveer wel duidelijk. 9/10 keer krijgt iemand een VIN op het moment dat de auto op de boot staat. Dan is echt wel in te schatten wanneer de auto er is. Dit zou al heel veel telefoontjes oplossen. Daarnaast is het gewoon niet uit te leggen dat de bereikbaarheid van Tesla/delivery zo slecht is. Soms pas vanaf 9:30 bereikbaar, uur+ wachttijd en soms gewoon disconnect. Zo'n callcenter is echt vrij snel uit te breiden.

Ook komen alle telefoontjes zo'n beetje bij dezelfde paar mensen uit. Dit is niet alleen een issue voor mensen met bestellingen maar ook voor mensen die al een Tesla hebben. Het aantal Tesla's groeit als kool in Nederland maar Tesla zet er zo goed als nul investeringen tegenover qua support en customer service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
Weet iemand toevallig hoe de laadpalen in Center Parcs Trois Forets, Noord Frankrijk werken? Is daar nog een speciale pas voor nodig of is mijn NewMotion pas voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:54:
[...]

Tesla kan dit zelf redelijk makkelijk voorkomen. Zet in het Tesla account een indicatie van leverweek. Op het moment dat er een VIN is, dit zegt wel degelijk wat, is dit ongeveer wel duidelijk. 9/10 keer krijgt iemand een VIN op het moment dat de auto op de boot staat. Dan is echt wel in te schatten wanneer de auto er is. Dit zou al heel veel telefoontjes oplossen. Daarnaast is het gewoon niet uit te leggen dat de bereikbaarheid van Tesla/delivery zo slecht is. Soms pas vanaf 9:30 bereikbaar, uur+ wachttijd en soms gewoon disconnect. Zo'n callcenter is echt vrij snel uit te breiden.

Ook komen alle telefoontjes zo'n beetje bij dezelfde paar mensen uit. Dit is niet alleen een issue voor mensen met bestellingen maar ook voor mensen die al een Tesla hebben. Het aantal Tesla's groeit als kool in Nederland maar Tesla zet er zo goed als nul investeringen tegenover qua support en customer service.
Daar gaat dit niet over. Heel dat Tesla leveringstopic draait gewoon zot, elke dag komen er 6 pagina's bij ofzo.
Officieel gezien heeft de meerderheid nog geen VIN nummer gekregen. Het is alleen dat ze via truckjes via de broncode dat ze merken dat hun account toch al een VIN nummer hebben. Tesla kiest er net voor om dit nog niet mee te delen met een reden.
En zelfs als ze nog geen VIN hebben achterhaald, dan pakken ze redelijk snel de telefoon en verbazen ze zich dat ze uren moeten wachten aan de telefoon.

Tesla stuurt een sms als je auto klaar zal staan, met de exacte datum. Lijkt me toch meer als goed genoeg? Als ze een leverweek gaan geven, gaat ook iedereen bellen voor de exacte datum. En dat voor een auto die ze vorige maand hebben besteld misschien. Gaat nog tof worden in december. :N

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 30-08-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe was precies de regeling met Tesla dat hem na levering kostenloos mag teruggeven?

Even vooruitlopend op 2020, met aangepaste bijtellingsregels.

De hele auto-industrie is voorbereid op het vroegtijdig op kenteken zetten.

Gezien Tesla geen moer geeft om leasemaatschappijen, verwacht ik ook met kentekenregistraties geen voortschrijdend inzicht.

Kun je na levering, binnen 7 dagen kostenloos annuleren? Mocht levering onverhoopt in 2020 plaatsvinden?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• speedme
  • Laatst online: 09-07 06:45
Ik begrijp dat iedereen ongeduldig is en graag de auto zo snel mogelijk wil hebben.
Mijn SR+ staat op dit moment in bestelling en via broncode zie ik een VIN.
Echter, ik ga zeker niet bellen naar Tesla om te vragen waar mijn auto is en wanneer deze geleverd wordt.
Waarom niet ? Omdat het leveren van auto's nu eenmaal tijd kost.

En Tesla is met gemiddeld 6-8 weken levertijd nog heel erg snel kan ik jullie vertellen !

Bij andere fabrikanten kun je soms maanden of nog langer wachten op een auto.

Dus iedereen : chill out !
Wacht gewoon op de SMS

(dit geeft de Tesla medewerkers ook rust om orders te verwerken en zich te focussen op echte service-verlening aan klanten die het echt nodig hebben in plaats van silly emails, telefoontjes en chats te beantwoorden).

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:33:
Hoe was precies de regeling met Tesla dat hem na levering kostenloos mag teruggeven?

Even vooruitlopend op 2020, met aangepaste bijtellingsregels.

De hele auto-industrie is voorbereid op het vroegtijdig op kenteken zetten.

Gezien Tesla geen moer geeft om leasemaatschappijen, verwacht ik ook met kentekenregistraties geen voortschrijdend inzicht.

Kun je na levering, binnen 7 dagen kostenloos annuleren? Mocht levering onverhoopt in 2020 plaatsvinden?
Dat is tussen Tesla en de leasemaatschappij. Jij gaat een afspraak aan met je leasemaatschappij waar ze je waarschijnlijk niet zo maar vanaf laten stappen. Koop je de auto (eventueel zakelijk) dan ja, mits je geen proefrit heb gehad in een 3 (of soms zelfs S of X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:37:
[...]

Dat is tussen Tesla en de leasemaatschappij. Jij gaat een afspraak aan met je leasemaatschappij waar ze je waarschijnlijk niet zo maar vanaf laten stappen. Koop je de auto (eventueel zakelijk) dan ja, mits je geen proefrit heb gehad in een 3 (of soms zelfs S of X).
Dat ligt eraan hoe makkelijk de leasemij eraf kan. Als zij hem makkelijk in 2020 bij Tesla kwijt kunnen is dit heel gemakkelijk in het contract op te nemen.

Bij andere fabrikanten is de mogelijkheid tot teruggave er niet, al zijn er met 14% ook acties geweest. Mocht hij te lat geleverd worden, gaat de koop niet door.

De fabrikanten hebben toen keihard gewerk alles alvast op kenteken te zetten voor 1 januari.

En juist daar verwacht ik weinig medewerking van Tesla. Dus vraag ik mij af hoe ze hiermee om zullen gaan.

Maar alleen als je geen proefrit hebt gehad?! 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
r0bb schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:13:
Weet iemand toevallig hoe de laadpalen in Center Parcs Trois Forets, Noord Frankrijk werken? Is daar nog een speciale pas voor nodig of is mijn NewMotion pas voldoende?
Zie ze niet staan. Zou even met CP bellen.
bottom line schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:25:
[...]

Daar gaat dit niet over. Heel dat Tesla leveringstopic draait gewoon zot, elke dag komen er 6 pagina's bij ofzo.
Officieel gezien heeft de meerderheid nog geen VIN nummer gekregen. Het is alleen dat ze via truckjes via de broncode dat ze merken dat hun account toch al een VIN nummer hebben. Tesla kiest er net voor om dit nog niet mee te delen met een reden.
En zelfs als ze nog geen VIN hebben achterhaald, dan pakken ze redelijk snel de telefoon en verbazen ze zich dat ze uren moeten wachten aan de telefoon.

Tesla stuurt een sms als je auto klaar zal staan, met de exacte datum. Lijkt me toch meer als goed genoeg? Als ze een leverweek gaan geven, gaat ook iedereen bellen voor de exacte datum. En dat voor een auto die ze vorige maand hebben besteld misschien. Gaat nog tof worden in december. :N
Daar gaat het wel over. Daarbij zet Tesla doodleuk een onrealistische levertijd op de site. Ik weet niet hoe het nu is, maar in het recente verleden plaatste je een bestelling en kon je wachten op een e-mail/SMS. Dat was alles. Tot die tijd nul info inzake levertermijn. En als klap op de vuurpijl moet je wel even zorgen dat je de auto binnen een week komt ophalen als het heilige Tesla je een SMS ging sturen. Anders auto weg. Net op vakantie voor drie weken? Helaas. Tuurlijk 100x dezelfde vraag in het topic ben ik ook wel klaar mee. Maar goed, daar is ook wat aan te doen. TS is redelijk nutteloos en er is nul handhaving.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:41:
[...]

Dat ligt eraan hoe makkelijk de leasemij eraf kan. Als zij hem makkelijk in 2020 bij Tesla kwijt kunnen is dit heel gemakkelijk in het contract op te nemen.

Bij andere fabrikanten is de mogelijkheid tot teruggave er niet, al zijn er met 14% ook acties geweest. Mocht hij te lat geleverd worden, gaat de koop niet door.

De fabrikanten hebben toen keihard gewerk alles alvast op kenteken te zetten voor 1 januari.

En juist daar verwacht ik weinig medewerking van Tesla. Dus vraag ik mij af hoe ze hiermee om zullen gaan.

Maar alleen als je geen proefrit hebt gehad?! 😱
Tesla werkt altijd hard om zoveel mogelijk auto's af te leveren. Het bijtellingsbeleid in NL zal niet heel veel veranderen. Eind jaar is ook einde van een kwartaal dus ze gaan gewoon weer hun best doen alles af te leveren.

Dat proefrit verhaal is trouwens bij de 3 in NL niet van toepassing.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/tesla-return-policy

Overal is dat beleid al aangepast sinds Maart '19 blijkbaar; https://www.theverge.com/...eturns-policy-twitter-sec

Al kan het wel zo zijn dat LMs excluded zijn. Daarbij ga je ook een overeenkomst met een LM aan, en niet met Tesla direct.

Tesla heeft de prijzen ook wat verhoogt trouwens.

Standard Range Plus: van € 47.800,- naar € 48.980,-
Long Range: van € 58.300,- naar € 58.980,-
Performance: van € 63.990,- naar € 64.580,-

[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 30-08-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 15:25
Voor mensen die twijfelden om een Model 3 te bestellen... Alles is duurder geworden zo te zien. SR+ is 1000 euro duurder geworden. zwarte lak 50 euro, trekhaak 100 euro...

Lijkt er zo snel niet op dat er standaard dingen bij zijn gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door MagicTempest op 30-08-2019 10:14 ]

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
[quote]Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:54:
[...]

Tesla kan dit zelf redelijk makkelijk voorkomen. Zet in het Tesla account een indicatie van leverweek. Op het moment dat er een VIN is, dit zegt wel degelijk wat, is dit ongeveer wel duidelijk. 9/10 keer krijgt iemand een VIN op het moment dat de auto op de boot staat. Dan is echt wel in te schatten wanneer de auto er is. Dit zou al heel veel telefoontjes oplossen.

Ik kreeg op een woensdag de VIN, op donderdag het kenteken en diezelfde dag nog een sms dat de levering voor twee dagen later stond gepland. Het kan dus ook anders lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 14:35
Heeft iemand hier ervaring met het poedercoaten van de standaard 19 inch velgen. Ik twijfel om dat te laten doen, maar ben bang dat ze teveel beschadigen bij het wisselen van zomer- en winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MagicTempest schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:13:
Voor mensen die twijfelden om een Model 3 te bestellen... Alles is duurder geworden zo te zien. SR+ is 1000 euro duurder geworden. zwarte lak 50 euro, trekhaak 100 euro...

Lijkt er zo snel niet op dat er standaard dingen bij zijn gekomen.
Kwestie van vraag en aanbod, de auto's die ze naar nederland verschepen krijgen ze toch wel verkocht. Als de vraag minder wordt zal de prijs weer wel licht zakken.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:53:
[...]

Daar gaat het wel over. Daarbij zet Tesla doodleuk een onrealistische levertijd op de site. Ik weet niet hoe het nu is, maar in het recente verleden plaatste je een bestelling en kon je wachten op een e-mail/SMS. Dat was alles. Tot die tijd nul info inzake levertermijn. En als klap op de vuurpijl moet je wel even zorgen dat je de auto binnen een week komt ophalen als het heilige Tesla je een SMS ging sturen. Anders auto weg. Net op vakantie voor drie weken? Helaas. Tuurlijk 100x dezelfde vraag in het topic ben ik ook wel klaar mee. Maar goed, daar is ook wat aan te doen. TS is redelijk nutteloos en er is nul handhaving.
Onrealistische levertijd?
Tesla zet altijd bij de bestelling in welke maand ze schatten te leveren. Zelfs toen we bij de allereerste rush zaten.
Is dat ooit onrealistisch gebleken? Ik denk dat er sommigen zijn die week na de maand mochten gaan ophalen ja, zoals ikzelf begin April, maar de levertijden zijn gewoon in de meeste gevallen realistisch.
Als ik nu kijk naar de site, staat er gewoon op, levering geschat voor September. Waarom zou dit onrealistisch zijn, kijkend naar het aantal boten dat ze opsturen naar Europa?

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 30-08-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
bottom line schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:32:
[...]

Onrealistische levertijd?
Tesla zet altijd bij de bestelling in welke maand ze schatten te leveren. Zelfs toen bij de allereerste rush zaten.
Is dat ooit onrealistisch gebleken? Ik denk dat er sommigen zijn die week na de maand mochten gaan ophalen ja, zoals ikzelf begin April, maar de levertijden zijn gewoon in de meeste gevallen realistisch.
Hou de leverindicatie op de site maar eens in de gaten. Laatste week van juli stond er nog vrolijk juli. Ook zal een minder gangbare config niks geen impact hebben op die indicatie. Nu staat er september, en over drie weken waarschijnlijk nog steeds.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smobbo
Jongens kunnen we de discussie over leveringen, levertijd, etc even in het juiste topic voeren?
Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rto1964
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Yep, inclusief dat eeuwige gejammer over leasen.... _/-\o_

Tesla model 3 RWD sinds 27 mei 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:53:
[...]

[...]
Heb je daadwerkelijk meegemaakt dat de auto doorgeschoven werd naar een ander? Ik ken er namelijk twee die de levering vanwege vakantie gewoon hebben kunnen uitstellen (al dan geen 3 weken), waarvan één niet eens gereageerd had op de magische SMS en afwachtte tot die gebeld werd. Iets me gezeur over 3 maanden gratis superchargen vanwege een proefrit in een S. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Deveon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

Heb je daadwerkelijk meegemaakt dat de auto doorgeschoven werd naar een ander? Ik ken er namelijk twee die de levering vanwege vakantie gewoon hebben kunnen uitstellen (al dan geen 3 weken), waarvan één niet eens gereageerd had op de magische SMS en afwachtte tot die gebeld werd. Iets me gezeur over 3 maanden gratis superchargen vanwege een proefrit in een S. 8)7
Zie bijvoorbeeld; Verwijderd in "Het grote Tesla Levering topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pfff, dat is wel echt waardeloos zeg. Waarschijnlijk zo lang je vakantie nog binnen het kwartaal valt zullen ze er soepeler mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 20:56
Deveon schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:02:
[...]

Misschien heeft die last van grapjassen die Sentry Mode triggeren?
MrAcid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:09:
Gewoon ‘s ochtends naar het zwembad geweest en liet z’n handdoek even drogen? ;)
kdeboois schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 07:10:
[...]

Zal hij thuis ook doen met zijn kostbare LCD TV.
Inderdaad, het kan van alles zijn. Maar klinkt nog niet als een bekend probleem dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:30
Hier een nieuwe Model 3 bezitters vraag (helaas kon ik het niet vinden): ik gebruik mijn telefoon als sleutel, alleen als die in de woonkamer ligt, dan ligt die max 5 meter van mijn auto af.

Nu is het ontgrendelen en het automatisch vergrendelen handig, alleen wat ik me afvraag: als de auto vergrendeld met de wegloop functie en de telefoon komt weer in de buurt, kun je de auto dan weer ontgrendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
sarlo schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:27:
Hier een nieuwe Model 3 bezitters vraag (helaas kon ik het niet vinden): ik gebruik mijn telefoon als sleutel, alleen als die in de woonkamer ligt, dan ligt die max 5 meter van mijn auto af.

Nu is het ontgrendelen en het automatisch vergrendelen handig, alleen wat ik me afvraag: als de auto vergrendeld met de wegloop functie en de telefoon komt weer in de buurt, kun je de auto dan weer ontgrendelen?
Er kwam hier een paar dagen geleden nog 'n filmpje voorbij waarin iemand aan het uitproberen was. Telefoon moest daar echt binnen 'n meter of 2 van de auto zijn om te ontgrendelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
anboni schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:31:
[...]

Er kwam hier een paar dagen geleden nog 'n filmpje voorbij waarin iemand aan het uitproberen was. Telefoon moest daar echt binnen 'n meter of 2 van de auto zijn om te ontgrendelen.
Klopt. Bij ongeveer 3 meter weglopen gaat de auto ook op slot. Maar vlekkeloos werkt het niet dus is het nu een standaard riedel bij het weglopen om mijn telefoon te pakken om te controleren of de auto op slot is gegaan. Familie komt geregeld binnen met de vraag waarom de auto niet op slot staat (zie je aan de spiegels).

Je kan de auto ook laten toeteren bij het weglopen als ie op slot gaat maar dat is vrij asociaal.

Had liever de NFC willen gebruiken van de telefoon. Gewoon tegen de deurstijl zoals je met de pas zou doen. Dan weet je zeker dat alles op slot gaat met minimale moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
De wegloopregeling werkt bij mij eigenlijk altijd met mijn iPhone 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Bij onze Samsung S7 en S9 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
anboni schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:31:
[...]

Sterker nog ik heb vaker last van dat ik hem probeer te openen, maar het even duurt voordat die mij detecteert. Zelfs om de achterportieren te openen moet ik vaak eerst de voordeur openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Goldme schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:48:
[...]

Klopt. Bij ongeveer 3 meter weglopen gaat de auto ook op slot. Maar vlekkeloos werkt het niet dus is het nu een standaard riedel bij het weglopen om mijn telefoon te pakken om te controleren of de auto op slot is gegaan. Familie komt geregeld binnen met de vraag waarom de auto niet op slot staat (zie je aan de spiegels).

Je kan de auto ook laten toeteren bij het weglopen als ie op slot gaat maar dat is vrij asociaal.

Had liever de NFC willen gebruiken van de telefoon. Gewoon tegen de deurstijl zoals je met de pas zou doen. Dan weet je zeker dat alles op slot gaat met minimale moeite.
Welk type telefoon heb je?
Ik heb de m3 nu 2 maand en hij heeft het nog altijd feilloos gedaan in combinatie met een iPhone 8.
Ik heb grappig genoeg de claxon bij afsluiten in het begin aangezet om de bevestiging te krijgen dat hij op slot is. Heb ik nog steeds niet uitgezet, totaal geen storend harde toeter ofzo. maar eigenlijk in m’n geval overbodig, hij zit toch altijd op slot als ik weg loop. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Laatst online: 31-08 18:57
Deveon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 18:42:
[...]

Sterker nog ik heb vaker last van dat ik hem probeer te openen, maar het even duurt voordat die mij detecteert. Zelfs om de achterportieren te openen moet ik vaak eerst de voordeur openen.
Nooit getest, maar is dat geen standaard gedrag? Ik dacht dat je alleen de koffer en voordeuren als eerste kon open doen, maar nogmaals, nooit getest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Djerro123 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:44:
[...]

Nooit getest, maar is dat geen standaard gedrag? Ik dacht dat je alleen de koffer en voordeuren als eerste kon open doen, maar nogmaals, nooit getest..
Nee, alle deuren zouden moeten werken. Ongeveer 1 op de 50 keer werkt het bij mij niet met openen. Dan krijg ik de auto niet open met de phonekey in de hand/broek. Wakker maken via de app helpt dan ook niet. Moet dan echt de auto openen met de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 21:06
Als ik een rondje loop rondom mijn M3, dan gaat hij ook op slot, heb niet echt het idee dat het met afstand alleen te maken heeft. Als de spiegels inklappen, dan zet ik BT uit op mn foon. Anders blijft de app verbonden met de auto en kun je hem openen.

Ik heb trouwens, net zoals vele, een progsel gemaakt om de API uit te lezen:
https://github.com/tdorssers/TeslaPy

Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5675, Corsair Vengeance 12GB DDR3-1600, Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5, Samsung 850 EVO 256GB, Cooler Master CM 690, Dell U2412M

Pagina: 1 ... 14 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.