arsimo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:04:
[...]
Overigens ben ik het met je relaas eens. Model 3 is echt een stap voorwaards op vele vlakken t.o.v. de Model S en ook X. Vinden niet alle Tesla-rijders van voor 2018 zo leuk trouwens - veel betaald en een goedkoper nieuwer model is intrinsiek beter. Ik lees dat soort emoties hier en daar, soms tussen de regels, soms expliciet.
Je moet wel een onderscheid maken tussen de "classic" Model S en de facelift(s) daarna. De start van de productielijn voor de Model X was na de facelift van de Model S waardoor deze ook de kwaliteitsslag heeft meegemaakt.
Concreet: ik had een paar weken geleden ook een Model S 85P mee, een classic dus, terwijl ik mijn Model X van medio 2018 ter reparatie had aangeboden.
Ik kan je wel zeggen dat de vooruitgang in kwaliteit, zowel qua interieur maar ook zeker op het exterieur, heel goed zichtbaar is als je de classic Model S vergelijkt met een recentere Model S of X.
Je kon het voornamelijk goed merken aan de cradle van het centrale scherm, het gebruikte materiaal van de deurpanelen, de naden/aansluiting van deze deurpanelen, en aan de naden van het plaatwerk aan het exterieur.
Heb ook een aantal malen in een Model 3 gereden en kwalitatief was deze ook goed, zeker in het interieur. Ik kreeg niet direct de indruk dat dit van beter niveau is dan mijn Model X. Wel vind ik het scherm en met name de snappiness van de software veel beter. Dit komt omdat ik met MCU1 rondrijd en de Model 3 enkel geleverd is met een MCU2.
Aan de andere kant werd (ik dacht inmiddels begrepen te hebben dat het tegenwoordig beter is) de Model 3 geplaagd met een slechtere afwerking van de lak en sommige stukken enkel met primer behandeld was.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.