Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Heel begrijpelijk, wel heel jammerYakuzA schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:02:
[...]
Niet heel raar gezien hun de eigenaar zijn en opdraaien voor evt onderhoud/banden.
Onder vergrendeling. Naar beneden scrollen.teslam3w schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:57:
Ik heb voor mijn gevoel alle menu's doorlopen, maar kan daar nergens een instelling voor vinden. Waar moet ik dat instellen dan?
https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf
Pagina 15. Best prima de handleiding.
[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 20-12-2019 21:20 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb eigenlijk echt geen zin om die extra voorzieningen in te bouwen, iemand nog een andere tip?Antwoord email: De cataloguswaarde is vastgesteld door het RDW deze kan niet aangepast worden, onder geen beding. Mocht bij schade gebleken zijn dat de cataloguswaarde bij de aanvraag bewust lager is gemaakt om de alarmplicht te omzeilen dan had dit geleid tot een afwijzing van de schadeclaim. Wij adviseren u daarom alsnog het voertuig te voorzien van het vereiste alarm.
Snap echt niet dat verzekeraars dit willen. Tesla kan toch ten alle tijden zijn auto's tracken?
[ Voor 0% gewijzigd door mnk op 20-12-2019 21:43 . Reden: typo ]
Inspired schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:10:
[...]
Onder vergrendeling. Naar beneden scrollen.
https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf
Pagina 15. Best prima de handleiding.
Andes toch bij insuremytesla.nl?mnk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:41:
Zitten hier nog meer mensen met een model 3 LR (catalogus waarde 60080) bij Carmeleon? Ik krijg nu te horen dat ze toch echt willen dat ik de lojack in laat bouwen. Ze willen niet dat ik die 80 voor eigen risico neem en zijn heel strikt in aanhouden catalogus waarde...
[...]
Ik heb eigenlijk echt geen zin om die extra voorzieningen in te bouwen, iemand nog een andere tip?
Snap echt niet dat verzekeraars dit willen. Tesla kan toch ten alle tijden zijn auto's tracken?
Of Centraalbeheer daar ligt de grens op €70.000 (wel duurder in de verzekering dan insuremytesla overigens
Overigens valt die investering mee toch? Ik heb een heel volg systeem en klasse 5 blabla moeten nemen inclusief dus ook die lojack en meldkamer functie en dat kwam totaal op 2100,- . Alleen die lojack zal dan dus wel meevallen om vervolgens flinke korting op je verzekering te krijgen...
Ik snap wel dat verzekeraars ook een 3e partij oplossing willen zien vanaf bepaalde waardes.
Vertrouwen op 1 en dezelfde leverancier is ook niet alles.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 20-12-2019 22:16 ]
Je hebt je telefoonsleutel gekoppeld met je keycard? Dan kan je in de auto de " iets met wegloop*" functie inschakelen.teslam3w schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:57:
Ik heb voor mijn gevoel alle menu's doorlopen, maar kan daar nergens een instelling voor vinden. Waar moet ik dat instellen dan?
Ik zit ook bij Carmeleon met een cataloguswaarde van 60.430 euro en zonder lo-jack. Ik ben echter wel ex btw verzekerd (zakelijk gekocht) en dan is de autoprijs nog "maar" ~50k. Heb jij de auto particulier of zakelijk gekocht? In het laatste geval zou het ex btw verzekeren geen probleem moeten zijn.mnk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:41:
Zitten hier nog meer mensen met een model 3 LR (catalogus waarde 60080) bij Carmeleon? Ik krijg nu te horen dat ze toch echt willen dat ik de lojack in laat bouwen. Ze willen niet dat ik die 80 voor eigen risico neem en zijn heel strikt in aanhouden catalogus waarde...
[...]
Ik heb eigenlijk echt geen zin om die extra voorzieningen in te bouwen, iemand nog een andere tip?
Ik heb een lang inzetbakje voor eronder gekocht voor make up en andere handige dingen. Maar bij de grote dingen gaat dat plateau niet dicht. Mijn mobiel kan niet draadloos opladen en ligt gewoon altijd via kabeltje op de passagiersstoel, dus het plateau zit alleen maar in de weg
Op internet kan ik niet vinden, dus ben benieuwd hier!
Dank alvast!
Hier zie je hoe je moet beginnen als je het echt wilt losschroeven: YouTube: Model 3 Center Trim RemovalMarvaa schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:18:
Weet iemand of je het mobiele telefoon plateautje makkelijk kan verwijderen in de model 3? Niet alleen het rubberen matje dus, maar het hele ding.
Ik heb een lang inzetbakje voor eronder gekocht voor make up en andere handige dingen. Maar bij de grote dingen gaat dat plateau niet dicht. Mijn mobiel kan niet draadloos opladen en ligt gewoon altijd via kabeltje op de passagiersstoel, dus het plateau zit alleen maar in de weg
Op internet kan ik niet vinden, dus ben benieuwd hier!
Dank alvast!
Je weet dat je dat plateau ook kan gebruiken als je via de kabel oplaadt he? Zie: YouTube: Model 3 Console Phone Connectors Removal and Installation
Dan kan je je telefoon keurig op dat plateau neerleggen ipv de passagiersstoel. Handig wanneer er iemand met je mee rijdt
Zegt het gegeven marktsegmentatie je iets? Ik verwacht dat Tesla als het technisch kan ook voor de P nog met iets dergelijks komt. De P rijder zit nóg hoger in t segment en zou best eens bereid kunnen zijn 3000$ te betalen voor een nog sneller S mode. De mogelijkheden met een M3 zijn schier eindeloos. Let maar op wat er straks allemaal aan functionaliteit op je scherm kan worden toegevoegd.. als je maar betaald.Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 07:15:
[...]
Ik misgun de SR+ rijders helemaal niets. Juist top dat je auto met gratis updates beter wordt.
Je kunt alleen niet ontkennen dat de SR+ veen meer waar voor je geld is geworden en de AWD een stuk minder. Niet minder waar voor je geld, maar minder-meer waar voor je geld.
SR+ is er gewoon echt een veel betere auto op geworden.
Ik ben nog steeds blij met de LR mbt range, maar een ander punt waarom ik écht de LR wilde was 100kW laden, vs 250Kw in de toekomst.
Dat voordeel lijkt volledig gelijk te zijn. Weinig kans dat er in mijn leaseperiode écht V3 laders in NL staan. Beide halen nu gewoon Max 150Kw bij superchargers.
Daarnaast krijgen SR+ rijders ook de mogelijkheid premium connectivity te kopen, iets wat wij een jaartje gratis krijgen en daarna staan we op dat punt ook gelijk!
Daarnaast was het wel fijn dat ik een stap voorwaarts deed. De SR+ was even snel als mijn Volvo, tot Tesla er echt een substantieel deel afhaalde. Die 5% heeft de SR+ geen windeieren gelegd. Tot 20% sneller zoals het plaatje eerder laat zien. De AWD merk ik het niet eens bij.
Al met al vind ik de upgrade naar een AWD steeds minder waardevol. Het gaat er niet om dat ik niet blij ben met de AWD. Het gaat erom dat de SR+ echt substantieel beter wordt en de AWD wat achter blijft. En dan krijgen we een update en moeten wij opeens 1800 euro betalen. Wat ik uiteraard nooit van mijn leven ga doen![]()
Ik gun de SR+ rijders echt wel de gratis updates, deze had voor de LR rijders ook best gratis mogen zijn. Had dan een 4.1 gratis upgrade gegeven en een stealth P voor 1800 (3.4 sec).
Want voor die 1800 heb je nog niet eens we stealth P...
Ik hoop zelf op de upgrade waar je een kick down functie krijgt welke automatisch doorschakelt van Chill naar Std of Sport. Dat gedoe met switchen op je scherm is dan verleden tijd ( en snap ik eerlijk gezegd niet zo goed. )
[ Voor 5% gewijzigd door E46RC51 op 20-12-2019 23:01 ]
Klopt snap het ook wel, extra kosten valt inderdaad mee. Maar voelt toch als gezeik van verzekeringGeeMoney schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:14:
@mnk ze zijn er strikt in maar dat is de belastingdienst natuurlijk ook. Ergens moeten ze een grens stellen en helaas zit je daar gewoon net boven.
Overigens valt die investering mee toch? Ik heb een heel volg systeem en klasse 5 blabla moeten nemen inclusief dus ook die lojack en meldkamer functie en dat kwam totaal op 2100,- . Alleen die lojack zal dan dus wel meevallen om vervolgens flinke korting op je verzekering te krijgen...
Ik snap wel dat verzekeraars ook een 3e partij oplossing willen zien vanaf bepaalde waardes.
Vertrouwen op 1 en dezelfde leverancier is ook niet alles.
Zakelijk. Maar mijn BV is niet BTW-plichtig, dus kan BTW ook niet verrekenen. Verzeker hem daarom inc BTW. Kies dan wellicht toch voor ANWB, ook prima voorwaarde en jaarlijks toch voordeliger.Hatsjoe schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:15:
[...]
Ik zit ook bij Carmeleon met een cataloguswaarde van 60.430 euro en zonder lo-jack. Ik ben echter wel ex btw verzekerd (zakelijk gekocht) en dan is de autoprijs nog "maar" ~50k. Heb jij de auto particulier of zakelijk gekocht? In het laatste geval zou het ex btw verzekeren geen probleem moeten zijn.
Verwijderd
Boven de 80 is de LR AWD toch al gelijk aan de P? Lijkt mij niet dat een performance boost daar iets aan doet toch?Bever! schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:37:
[...]
Hij is fijn he, ook 80-120 is echt ziek.
Hoe snel us jullie regen op max? Ik heb het idee dat het bij mij veel minder snel ging dan anders, na 40km snelweg nog niet alle puntjes weg.
https://images.app.goo.gl/6Ts37W53HSKZ6nCM9
Iemand heeft de snelheden al naast elkaar gezet een AWD vs een full performance. Vanaf 100 zijn ze even snel.
Maak gewoon twee profielen aan. Een sport, een comfort. Kun je ook snel wisselen als je even een sprintje moet trekken 😁E46RC51 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:44:
[...]
Dat gedoe met switchen op je scherm is dan verleden tijd ( en snap ik eerlijk gezegd niet zo goed. )
https://www.autoblog.nl/n...-betaling-134039#comments
Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero
Mijn stealth P heeft wél track mode, spoiler (Achteraf laten plaatsen door Tesla) en door de toevoeging van de spoiler is de 261km/uur setting handmatig unlocked.Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:46:
[...]
Klopt daarom kunnen de stealth P's geen track mode en ook niet 261km/h.
Verder schijnt het identiek te zijn.
Anders konden de demo AWD's bij Tesla dealers ook geen stealth P worden. Het is een AWD waar de software van een P in is geladen, zonder 261km/h en zonder track mode.
De motoren van een P krijgen tov een L een langere burn-in tijd en Tesla selecteert de best presterende motoren voor de P's. Zie het als Intel die de beste CPU's selecteert voor de hogere series.
Stealth P heeft overigens ook de P streep onder het Dual Motor logo en in de App. Verder identiek aan de LR.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 20-12-2019 23:58 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat zie ik t liefst onder je voet gebeuren, niet op t scherm.flo_ schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:48:
[...]
Maak gewoon twee profielen aan. Een sport, een comfort. Kun je ook snel wisselen als je even een sprintje moet trekken 😁
Iets met toeten en blazen....said006 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:56:
Hier staat dat de Acceleration Boost update voor zowel de LR AWD als de SR+ als de LR RWD is.
https://www.autoblog.nl/n...-betaling-134039#comments
Nee. Als de wielen niet draaien wordt de lokatie niet geupdate (stond in dit topic), tevens is het schijnbaar mogelijk om de stroom te onderbreken naar de computer waardoor je ook geen tracking hebt.mnk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:41:
Er zijn ook mensen die zeggen dat de buitenspiegel eraf trappen moet werken omdat daar de antenne(s) in zitten.
... als je voor de grap het vinkje aanklikt zit je er gelijk aan vast. Geen bevestiging nodig. Als je je creditcard aan de Tesla account hebt gekoppeld is de upgrade van €1800 betaald. Iemand kwam hier achter nadat hij het vinkje aanklikte.
...
[ Voor 4% gewijzigd door E46RC51 op 21-12-2019 00:38 ]
Het gaat bij Carmelon om de oorspronkelijke catalogusprijs. Dat is logischerwijs dus de prijs die bij het RDW staat geregistreerd. Als ik jou was zou ik even bij Carmelon navragen of jouw aanname wel klopt of dat je wellicht toch een lowjack moet aanschaffen.Hatsjoe schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:15:
[...]
Ik zit ook bij Carmeleon met een cataloguswaarde van 60.430 euro en zonder lo-jack. Ik ben echter wel ex btw verzekerd (zakelijk gekocht) en dan is de autoprijs nog "maar" ~50k. Heb jij de auto particulier of zakelijk gekocht? In het laatste geval zou het ex btw verzekeren geen probleem moeten zijn.
Zoek even op ANWB in dit topic, het verzekeren van Tesla gaat daar niet gemakkelijk.mnk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:51:
[...]
Zakelijk. Maar mijn BV is niet BTW-plichtig, dus kan BTW ook niet verrekenen. Verzeker hem daarom inc BTW. Kies dan wellicht toch voor ANWB, ook prima voorwaarde en jaarlijks toch voordeliger.
Ik heb het zwart op wit staan. De polis is opgezet met o.a. deze gegevens:Wolly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 00:41:
[...]
Het gaat bij Carmelon om de oorspronkelijke catalogusprijs. Dat is logischerwijs dus de prijs die bij het RDW staat geregistreerd. Als ik jou was zou ik even bij Carmelon navragen of jouw aanname wel klopt of dat je wellicht toch een lowjack moet aanschaffen.
En in mijn uiteindelijke polis staat dit:Cataloguswaarde: € 49.942,00
Cataloguswaarde inclusief btw: Nee
Zit dus helemaal goed.Aanschafwaarde: uw aankoopnota
Verzekerd bedrag: Exclusief BTW
Vereiste alarmklasse: Geen
Verwijderd
Ik lees het anders, het ota updaten levert een vertraging op voor uitleveren van auto’s. Door de problemen gaat dat op zijn vroegst juni 2020 worden.Hunkaroglu schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 06:10:
Hoezo gaat VW Tesla inhalen. OTA update lijkt al niet mogelijk. Verwacht dan ook geen simpele updates meer na aanschaf. Om al die auto's naar de garage te roepen voor een update gaan ze echt niet doen. https://www.autoblog.nl/n...medium=relevant_items_amp
Er staat nergens dat het niet kan, laat staan dat de ID3 geen updates krijgt of terug moet naar de garage.
Wel slecht van VW... Ze hebben jaren de tijd gehad, maar wachten tot het laatste moment.
Ik hoop dat we snel de mogelijkheid krijgen om live traffic info te zien op de kaart. Ik heb 3 mogelijke routes woon-werk en afhankelijk van waar de file staat kan een route die nu ietsje langer is toch beter zijn. Die ‘vooruitziende blik’ heeft de navi logischerwijs niet.
Klopt. Komt ervan als je zo vroeg iets post.Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 07:29:
[...]
Ik lees het anders, het ota updaten levert een vertraging op voor uitleveren van auto’s. Door de problemen gaat dat op zijn vroegst juni 2020 worden.
Er staat nergens dat het niet kan, laat staan dat de ID3 geen updates krijgt of terug moet naar de garage.
Wel slecht van VW... Ze hebben jaren de tijd gehad, maar wachten tot het laatste moment.
Eigenlijk vraag je hiermee net als vele anderen om een "via" functie in de navigatie. Zolang de auto niet weet waar je daarna naar toe gaat, of dat er een laadpaal op de bestemming is kunnen ze dit niet voorspellen. Als je aangeeft waar je daarna heen moet rijden, dan kunnen ze uitgaan van geen laadpaal en aangeven wanneer je waar moet laden.Novadecasa schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 07:51:
[...]
Als de bestemming geen laadpaal heeft en vanaf daar de afstand naar de eerstvolgende laadpaal te ver is heb je toch een probleem.
Dan moet ik dus zelf op anticiperen van te voren.
Ik had gehoopt dat er ergens een instelling was dat hij rekening houdt dat er op de bestemming geen laadfunctie is.
De "via" functie komt er hopelijk snel in.
Mijn ervaring tot nu toe is dat je in minimaal 2/3e van de gevallen op locatie wel een laadpaal vindt, mits je even goed zoekt. En anders is er op korte afstand vaak wel een SuC. Maar het beste is om gewoon een basis range aan te houden waarmee je altijd bij een SuC uit kunt komen. Net als ouderwets dino's tanken: Doe je dat pas met 25 km resterend of al bij 200 km resterend, is een keuze.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ondanks dat je geen live traffic hebt, houdt je navi er wel rekening mee. Ik heb ook 3 routes die ik kan nemen en de auto kiest elke keer een andere (de snelste).Smobbo schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:01:
@Sunri5e grappig. Ik heb 1x de chill stand geprobeerd, maar vond het niets toevoegen. Gewoon het pedaal minder ver intrappen is hetzelfde, maar dan met het voordeel dat mocht je willen je wel sneller kan!
Ik hoop dat we snel de mogelijkheid krijgen om live traffic info te zien op de kaart. Ik heb 3 mogelijke routes woon-werk en afhankelijk van waar de file staat kan een route die nu ietsje langer is toch beter zijn. Die ‘vooruitziende blik’ heeft de navi logischerwijs niet.
Wie zegt dat dit ‘het laatste moment’ is? De EV markt is nog lang niet verzadigd.Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 07:29:
[...]
Ik lees het anders, het ota updaten levert een vertraging op voor uitleveren van auto’s. Door de problemen gaat dat op zijn vroegst juni 2020 worden.
https://www.amazon.ca/dp/B07ZMDWV27/, via Ali ook te krijgen, maar ziet er dan net iets anders uit.
Werkt voornamelijk goed als niemand er van weet, maar dat gaat nu niet meer op
Ja, weet ik. Maar mijn route is ongeveer 60km lang. Hij weet wat de files nu zijn, maar is slecht in ontwikkeling daarvan inschatten. Op basis van het punt waar de file is en het tijdstip dat ik er tzt lang rij kan de 1 na snelste route dan toch sneller zijn. Bijvoorbeeld de leidsche Rijn tunnel, als je weet dat die even dicht is geweest, dan gaat het daarna toch sneller dan de navi denkt, zeker als je er toch pas 30 min later langs komt.j1990 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:15:
[...]
Ondanks dat je geen live traffic hebt, houdt je navi er wel rekening mee. Ik heb ook 3 routes die ik kan nemen en de auto kiest elke keer een andere (de snelste).
Ach ja, bij mijn vorige auto hetzelfde verhaal, zo werkt het nou eenmaal.
Lossen we nu gezamenlijk het fileprobleem op door netjes rechts langzaam achter elkaar te gaan rijdenTaro schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:44:
@Sunri5e Eergisteren reed ik op de A27 en bij iedere oprit zag ik een extra Tesla aan het Tesla treintje op de snelweg toegevoegd worden. Op een gegeven moment 5-6 stuks bij elkaar in de buurt. Wel jammer dat de meeste langzaam rechts blijven rijden, zo krijgen wij allemaal een stoffig en traag imago, maar het is inderdaad niet speciaal meer.
Precies ja ik snap die chilmode ook niet, in de gewone stand kun je heel relaxed rijden als je wil. Het valt me echt op hoe goed het te doseren is. Ook een leuk spelletje om bij een stoplicht sprint naast de ander proberen te blijven. (Sneller ben je toch altijd, daar is de lol wel van af)Smobbo schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:01:
@Sunri5e grappig. Ik heb 1x de chill stand geprobeerd, maar vond het niets toevoegen. Gewoon het pedaal minder ver intrappen is hetzelfde, maar dan met het voordeel dat mocht je willen je wel sneller kan!
Tesla model 3 LR AWD 2019, Tesla model Y rwd sr 2025
Verwijderd
Laatste moment van het productieproces.j1990 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:18:
[...]
Wie zegt dat dit ‘het laatste moment’ is? De EV markt is nog lang niet verzadigd.
Ik 2016 werd hij aangekondigd en stond hij op de eerste show.
De markt raakt met huidige prijzen van EV’s überhaupt niet verzadigd. Daar is een forse prijsdaling voor nodig.
Verwijderd
En dan worden er nu 4000 uitgeladen en 21 december komt de laatste boot aan met verwachting 4000-5000 auto’s... allemaal voor Nederland...Sunri5e schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:39:
Wat ik trouwens wel jammer vindt is dat je op elke hoek van de straat nu een Model 3 ziet staan. Zeer begrijpelijk natuurlijk want 95% van de andere gebruikers heeft hem met dezelfde reden als ik aangeschaft. Maar de "exclusiviteit" is er wel een beetje af. Het is eigenlijk de vervanger voor de Vw Golf geworden. Iets wat Tesla natuurlijk heel goed doet.
Als je het nu al veel vindt, wacht maar tot 2020
Ik snap wel wat je bedoelt, het is iets te veel van het goede.
De polo is de op één na best verkochte auto met 9500 exemplaren dit jaar. De model 3 gaat ver boven de 30.000 uitkomen gok ik.Sunri5e schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:39:
Wat ik trouwens wel jammer vindt is dat je op elke hoek van de straat nu een Model 3 ziet staan. Zeer begrijpelijk natuurlijk want 95% van de andere gebruikers heeft hem met dezelfde reden als ik aangeschaft. Maar de "exclusiviteit" is er wel een beetje af. Het is eigenlijk de vervanger voor de Vw Golf geworden. Iets wat Tesla natuurlijk heel goed doet.
Toch is hij in standaard zenuwachtiger, vooral met parkeren is doseren lastiger. Op de weg valt het idd wel mee.afelium schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:03:
[...]
Precies ja ik snap die chilmode ook niet, in de gewone stand kun je heel relaxed rijden als je wil. Het valt me echt op hoe goed het te doseren is. Ook een leuk spelletje om bij een stoplicht sprint naast de ander proberen te blijven. (Sneller ben je toch altijd, daar is de lol wel van af)
Ik ben nu voor het eerst met een lange rit bezig, maar op de snelweg komt hij niet onder de 220. Nu moet ik wel zeggen dat mijn vrouw rijdt en ze maar geen AP wil gebruiken... Dus heel efficiënt zal ze niet rijden. Verder mag de verwarming niet onder de 19 graden.
Vanochtend op 100% accu, 497km stated range
Ik reed laatst op de A1 in een ware Tesla colonne, mijzelf, een S een X en 3x een model 3 vlak bij elkaarTaro schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:44:
@Sunri5e Eergisteren reed ik op de A27 en bij iedere oprit zag ik een extra Tesla aan het Tesla treintje op de snelweg toegevoegd worden. Op een gegeven moment 5-6 stuks bij elkaar in de buurt. Wel jammer dat de meeste langzaam rechts blijven rijden, zo krijgen wij allemaal een stoffig en traag imago, maar het is inderdaad niet speciaal meer.
Reken er maar op dat er in 2020 nog veel meer bijkomen.
Ik vind dat we als Nederland nu wel een hogere SuC dichtheid verdienen
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 21-12-2019 09:39 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De GF in China kan al goedkoper auto's produceren dan de GF in de VS, de verwachting is dat door de grotere markt en de lagere lonen, dat de prijzen op termijn zullen dalen.Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:21:
[...]
De markt raakt met huidige prijzen van EV’s überhaupt niet verzadigd. Daar is een forse prijsdaling voor nodig.
Verder denk ik dat Tesla op termijn met combinaties van producten zal komen. Stel dat ik zelf een nieuw huis wil laten bouwen, dan krijg je waarschijnlijk een mooie combinatiekorting als je een Tesla Solarroof, meerdere Tesla Powerwalls en 2 Tesla Chargers voor op de oprit afneemt. Voeg hier een off-the-grid module aan toe en dan heb je echt wel een grote markt. Daarnaast zal je steeds meer lokale activiteiten rondom opslag van energie gaan zien. Een lokaal veld met windmolens, zonnepanelen en accu's zal overdag voldoende stroom opwekken voor een wijk en daarnaast voldoende opslaan en kunnen leveren voor verbruik in de nacht.
Natuurlijk zijn er nog wat hordes te nemen, maar Tesla is niet alleen een Model 3, als de Semi, Roadster, nieuwe Plaid versies van de S en X uitkomen, dan wordt alles nog betaalbaarder en grootschaliger. Daarnaast heeft Tesla nu veel geld nodig voor de uitrol van nieuwe GF's, SeC's, SuC's, als dat plaatje een beetje staat, dan maken ze ook veel meer marge en dus kan de prijs omlaag om concurrerend te blijven.
Kortom: Kijk naar de langere termijn, niet de komende maanden of de looptijd van jouw leasecontract.
Edit: Dit is overigens ook waarom ik steeds meer in Tesla aandelen investeer, ik heb vertrouwen in de toekomst. Die 100 Dollar per jaar voor Premium connectivity, 2.000 Dollar voor power upgrades,de verhoging van de FSD prijs, etc. zal allemaal bijdragen aan de marge. Ouderwetse bedrijven melken dat uit, nieuwe techbedrijven investeren dat vaak weer direct om verder op te schalen, kijk bijvoorbeeld ook naar Amazon, een mooi businessmodel.
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 21-12-2019 09:40 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Was deze al gepost hier? EV batterij degradatie onderzoek.
Verwijderd
Ik bedoel niet zo zeer tesla, de prijs van de ev. Het is nu leuk voor leasend Nederland en mensen die hem van de zakelijke rekening kunnen kopen, maar de gemiddelde Nederlander geeft geen €60k uit aan een auto. Collega’s zitten eerder tussen de €7k en €15k met een uitschieter naar €35k van een collega die leuk heeft verdiend aan de bitcoin.Taro schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:36:
[...]
De GF in China kan al goedkoper auto's produceren dan de GF in de VS, de verwachting is dat door de grotere markt en de lagere lonen, dat de prijzen op termijn zullen dalen.
Verder denk ik dat Tesla op termijn met combinaties van producten zal komen. Stel dat ik zelf een nieuw huis wil laten bouwen, dan krijg je waarschijnlijk een mooie combinatiekorting als je een Tesla Solarroof, meerdere Tesla Powerwalls en 2 Tesla Chargers voor op de oprit afneemt. Voeg hier een off-the-grid module aan toe en dan heb je echt wel een grote markt. Daarnaast zal je steeds meer lokale activiteiten rondom opslag van energie gaan zien. Een lokaal veld met windmolens, zonnepanelen en accu's zal overdag voldoende stroom opwekken voor een wijk en daarnaast voldoende opslaan en kunnen leveren voor verbruik in de nacht.
Natuurlijk zijn er nog wat hordes te nemen, maar Tesla is niet alleen een Model 3, als de Semi, Roadster, nieuwe Plaid versies van de S en X uitkomen, dan wordt alles nog betaalbaarder en grootschaliger. Daarnaast heeft Tesla nu veel geld nodig voor de uitrol van nieuwe GF's, SeC's, SuC's, als dat plaatje een beetje staat, dan maken ze ook veel meer marge en dus kan de prijs omlaag om concurrerend te blijven.
Kortom: Kijk naar de langere termijn, niet de komende maanden of de looptijd van jouw leasecontract.
Edit:
Als je ze spreekt zitten ze echt niet op een ionic of egolf te wachten. Die gaan pas over als de 70-100kWh accu auto’s beschikbaar zijn voor €30k
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2019 09:47 ]
100kWh betekend in de 3 betekend zelfs in de winter een praktijk range van 500km. In de zomer een range van +650kmBonsaiboom schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:43:
Op Reddit en Twitter wordelt gesproken over een mogelijke 3 met tot 100kwh aan accu. Pffft
Ik begin steeds meer medelijden te krijgen met legacy autofabrikanten
[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 21-12-2019 09:45 ]
Verwijderd
Nice!Bonsaiboom schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:43:
Op Reddit en Twitter wordelt gesproken over een mogelijke 3 met tot 100kwh aan accu. Pffft
Maar dat zeg ik: De prijs van de EV zal dalen door de redenen die ik hierboven schets, niet per se bij andere merken, maar bij Tesla wel.Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:40:
[...]
Ik bedoel niet zo zeer tesla, de prijs van de ev. Het is nu leuk voor leasend Nederland en mensen die hem van de zakelijke rekening kunnen kopen, maar de gemiddelde Nederlander geeft geen €60k uit aan een auto. Collega’s zitten eerder tussen de €7k en €15k met een uitschieter naar €35k van een collega die leuk heeft verdiend aan de bitcoin.
Mijn vrouw heeft nu een kleine ICE, maar als Tesla met een kleine auto komt dan is dat zeker een optie, vergeet ook de lagere jaarlijkse (onderhouds)kosten niet, het gaat om de TCO. En anders komt er vast een Skoda Citigo-E, Volkswagen ID-x of andere EV op de oprit te staan binnen enkele maanden/jaren als Tesla niet met een oplossing komt.
Groter marktaandeel + lagere lonen + combinatiedeals + renderende infrastructuur + meer diensten/abonnementen = meer marge -> lagere prijzen om andere merken uit de markt te kunnen drukken.
Idd. Als je ziet hoe druk het overal is...revolution-nl schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:35:
[...]
nieuws: Tesla gaat klanten 'beboeten' die auto's bij Supercharger-stations la...
Verwijderd
Juist daar doel ik op een citigo voor €30k?! Dan moet het wel heel goedkoop rijden wil je het eruit halen tegenover een 108 van €9k of C1 of ander gebakje.Taro schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:47:
[...]
Maar dat zeg ik: De prijs van de EV zal dalen door de redenen die ik hierboven schets, niet per se bij andere merken, maar bij Tesla wel.
Mijn vrouw heeft nu een kleine ICE, maar als Tesla met een kleine auto komt dan is dat zeker een optie, vergeet ook de lagere jaarlijkse (onderhouds)kosten niet, het gaat om de TCO. En anders komt er vast een Skoda Citigo-E, Volkswagen ID-x of andere EV op de oprit te staan binnen enkele maanden/jaren als Tesla niet met een oplossing komt.
Groter marktaandeel + lagere lonen + combinatiedeals + renderende infrastructuur + meer diensten/abonnementen = meer marge -> lagere prijzen om andere merken uit de markt te kunnen drukken.
Die krengen kosten al bijna niets per maand. De Corsa van mijn vrouw: 20 euro verzekering en 27 wegenbelasting per maand. Vorige week APK voor 45 euro en we kunnen er weer een jaar tegenaan. Geen enkele EV kan daar (nog) tegenop. Ik heb nog even naar een citigo PL gekeken, maar ook dat was niet rendabel genoeg. Misschien ooit als deze ermee stopt, te duur wordt om te repareren oid. Maar voorlopig rijden we er al 5 jaar zorgeloos mee en zie ik nog niet een EV die deze kan vervangen.
Met 2000 gereden kilometers het afgelopen jaar ga je het in verbruik ook niet echt terugverdienen
Natuurlijk zal er veel veranderen de komende jaren. Het gaat naar mijn idee alleen wat langzaam.
Volgens mij betaal je bij drukte een idle fee per minuut. Geen idee of het daadwerkelijk wordt doorberekend.Sunri5e schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:53:
Weet iemand of dit er al doorheen is?
nieuws: Tesla gaat klanten 'beboeten' die auto's bij Supercharger-stations la...
Dat is er al lang doorheen en kost inmiddels €0,40 per minuut bij >50% van de stalls bezet of zelfs €0,80 per minuut als 100% van de stalls bezet zijn.Sunri5e schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:53:
Weet iemand of dit er al doorheen is?
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Het was zelfs op de radio. En uit dat 'nieuwsbericht' werd ook niet duidelijk dat het om China ging. Media hebben het heel graag over Tesla en het lijkt erop dat ze hun bronnen gewoon amper controleren.Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:16:
[...]
Ten eerste:
Leer eens bronnen checken en linken.
Ten tweede:
Dit ging over China en is gepushed door een short seller.
Ten derde:
Is al debunked.
https://www.teslarati.com...-3-china-price-reduction/
Die SUC dichtheid ben ik met je eens, ik kijk regelmatig even in de app in het opladen menu. Omdat ik problemen heb met de verlaat vertrek stand welke niet aanslaat (mobiele service komt hiervoor langs). En dan neem ik elke keer waar dat er relatief weinig stalls vrij zijn, meer dan de helft is bezet waardoor je in ieder geval een lagere snelheid krijgt.revolution-nl schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:35:
[...]
Ik reed laatst op de A1 in een ware Tesla colonne, mijzelf, een S een X en 3x een model 3 vlak bij elkaar
Reken er maar op dat er in 2020 nog veel meer bijkomen.
Ik ben dat met jullie beide niet eens, ben erg benieuwd waarom jullie denken dat deze hype blijft voorbestaan?Hieronder zal ik mijn mening geven, dan kan je daar met een gestrekt been op inhakenVerwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:32:
[...]
Als je het nu al veel vindt, wacht maar tot 2020
De Model 3 is alleen toegankelijk geworden voor de modaalverdiener doordat er een 4% bijtelling geheven werd/wordt over deze auto. We hebben in de Hollandse cultuur de behoefte om de goedkoopst mogelijk oplossingen te willen op autogebied voor het overgrote deel van de berijders, immers al jaren is de auto een melkkoe van de staat.
Ik denk dat Model 3 niet goed meer gaat verkopen in 2020, want door alle BPM heffingen is het in Nederland gewoon een vrij prijzige auto. Als je daarover nog een keer 8% en een gedeelte 22% gaat heffen schiet die auto ineens door naar ICE lease bijtelling bedragen. En als je dan twijfelt, een ICE met trekhaak voor het Hollandse kampeervolk, een stationbak om lekker veel "zooi" in te vervoeren op je vrije zaterdag.
Model 3 2019: 89e netto
Model 3 2020: 209e netto
Ford Focus Wagon 2020: 243e netto
Los van het feit dat de ID3 onder de 45.000 grens blijft en daarmee nog voordeliger gaat worden, zover mijn kennis up to date is. Voorzie ik dat de Model3 het toppertje was van de 2019 regeling en hierna weer transformeert naar een te dure auto voor de gemiddelde lease rijder in Nederland. Hij zal in prijs moeten dalen om mee te kunnen blijven doen.
De Model S zal nog steeds meedoen met een Jaguar etc, ik verwacht dat deze aantallen wel beter op peil blijven dan de Model 3.
Nog anderen die de One ook hebben en waar heb je deze geplaatst?
Gisteren: Tilburg - Amsterdam. Amsterdam - Den Haag en Denhaag weer naar Tilburg. Totaal ong. 300km.
Toch red ik het niet op 1 volle lading.
Uiteraard kan ik 100 gaan rijden op wegen waar 130 is toegestaan, maar dat is geen optie.
Wellicht ben ik nog niet gewend en moet ik nog mijn draai vinden..
Ik rijd jaarlijks 60k.
Hoe doen andere dit in vergelijkbare situaties? 30min extra inplannen voor stop bij supercharger en met de laptop werken?
Ik was persoonlijk in jouw situatie voor een LR gegaan. Als je er dagelijks rekening mee moet gaan houden of langzamer moet rijden, dan word je daar niet gelukkig van.
Binnenkort moet je toch overal 100 gaan rijden. Kan je alvast wennenhulseman schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:26:
Uiteraard kan ik 100 gaan rijden op wegen waar 130 is toegestaan, maar dat is geen optie.
Op basis van 400km is wel een fout uitgangspunt. Ik was voor aanschaf langs tesla geweest en die vertelden dat ik van 300 kan uit gaan. Met zulke afstanden per dag en km per jaar had ik wel een LR gekozen ja. Nu dus inderdaad half uur extra inplannen of vooraf kijken naar een laadpaal in de buurt van bestemming.hulseman schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:26:
Mmmmm begin hem wel te knijpen. Sinds een paar dagen mijn SR+. Op basis van de 400km zou dit moeten passen binnen mijn werk, echter na 2 dagen begin ik toch te twijfelen of ik niet beter een LR had moeten nemen.
Gisteren: Tilburg - Amsterdam. Amsterdam - Den Haag en Denhaag weer naar Tilburg. Totaal ong. 300km.
Ik rijd jaarlijks 60k.
Hoe doen andere dit in vergelijkbare situaties? 30min extra inplannen voor stop bij supercharger en met de laptop werken?
Het is maar net welke tijdsbesteding jij comfortabel vindt. De SuC rijen trekken mij minder, mijn voorkeur heeft het om lekker op de AP rechts rijden.
@hulseman
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 22-12-2019 07:08 ]
Ik rijd een LR AWD en moet regelmatig van omgeving Eindhoven naar Den Haag, 280km als ik via Utrecht rijd en meer als ik via Tilburg en Rotterdam rijd vanwege files. Ik laad dan de avond ervoor op tot 100%. Bij thuiskomst zit ik vaak op 10% of nog minder zelfs.hulseman schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:26:
Mmmmm begin hem wel te knijpen. Sinds een paar dagen mijn SR+. Op basis van de 400km zou dit moeten passen binnen mijn werk, echter na 2 dagen begin ik toch te twijfelen of ik niet beter een LR had moeten nemen.
Als je 300km op één dag moet rijden was LR idd de betere keus geweest.
Da's gemiddeld dus 300km per werkbare dag (uitgaand van 200 werkbare dagen per jaar). Sowieso veel en ik zou voor LR zijn gegaan (wat ik ook heb gedaanIk rijd jaarlijks 60k.
Tussenstop maken bij een supercharger, zo ver opladen als nodig is om thuis te komen (soms maar 10 minuten laden) en thuis verder laden.Hoe doen andere dit in vergelijkbare situaties? 30min extra inplannen voor stop bij supercharger en met de laptop werken?
Ik reed laatst vanuit Rotterdam naar Gorinchem naar Deventer en weer terug naar Rotterdam, dat was ongeveer 320km waar ik een groot deel ca. 140 gereden heb. Met mijn P zou ik thuis komen met 8% stroom (vertrokken met 100). Ben voor de zekerheid in Gouda bij de SuC gestopt maar was achteraf niet nodig.hulseman schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:26:
Ik rijd jaarlijks 60k.
Met mijn sportieve rijgedrag, airco aan en stoelverwarming aan heb ik nu over 2200 gereden kilometers een gemiddeld verbruik van 220kWh/km, wat dus uitkomt op 4.5km per KW ofwel een bereik van 340km.
Ik had iets meer verwacht maar het gaat wel prima zo. Wel opvallend dat het verbruik met 10 tot 20% daalt als je de airco niet gebruikt.
Helemaal met je eens. En nu gaan we meemaken of NL bij Tesla een belletje heeft doen rinkelen. Maw hoe belangrijk zijn wij? Een SR entry voor 40K? Welke je met updates opplust? Hij bestaat al..stormfly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:53:
[...]
Die SUC dichtheid ben ik met je eens, ik kijk regelmatig even in de app in het opladen menu. Omdat ik problemen heb met de verlaat vertrek stand welke niet aanslaat (mobiele service komt hiervoor langs). En dan neem ik elke keer waar dat er relatief weinig stalls vrij zijn, meer dan de helft is bezet waardoor je in ieder geval een lagere snelheid krijgt.
[...]
Ik ben dat met jullie beide niet eens, ben erg benieuwd waarom jullie denken dat deze hype blijft voorbestaan?Hieronder zal ik mijn mening geven, dan kan je daar met een gestrekt been op inhaken![]()
De Model 3 is alleen toegankelijk geworden voor de modaalverdiener doordat er een 4% bijtelling geheven werd/wordt over deze auto. We hebben in de Hollandse cultuur de behoefte om de goedkoopst mogelijk oplossingen te willen op autogebied voor het overgrote deel van de berijders, immers al jaren is de auto een melkkoe van de staat.
Ik denk dat Model 3 niet goed meer gaat verkopen in 2020, want door alle BPM heffingen is het in Nederland gewoon een vrij prijzige auto. Als je daarover nog een keer 8% en een gedeelte 22% gaat heffen schiet die auto ineens door naar ICE lease bijtelling bedragen. En als je dan twijfelt, een ICE met trekhaak voor het Hollandse kampeervolk, een stationbak om lekker veel "zooi" in te vervoeren op je vrije zaterdag.
Model 3 2019: 89e netto
Model 3 2020: 209e netto
Ford Focus Wagon 2020: 243e netto
Los van het feit dat de ID3 onder de 45.000 grens blijft en daarmee nog voordeliger gaat worden, zover mijn kennis up to date is. Voorzie ik dat de Model3 het toppertje was van de 2019 regeling en hierna weer transformeert naar een te dure auto voor de gemiddelde lease rijder in Nederland. Hij zal in prijs moeten dalen om mee te kunnen blijven doen.
De Model S zal nog steeds meedoen met een Jaguar etc, ik verwacht dat deze aantallen wel beter op peil blijven dan de Model 3.
Ik heb de One ook binnen, maar mijn Tesla nog niet (volgende week zaterdag ophalen). Ik weet nog niet of ik de One ga houden, daar ik FM gewoon op mijn iPhone kan laten staan en gebruik kan maken van de (draadloze) oplader onder het scherm.Taro schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:07:
Heb de Flitsmeister One gisteren binnengekregen, denk erover om deze tussen het stuur en het scherm en vlak onder de chromen rand te plaatsen, iets naar beneden gericht dus. Hierdoor valt hij niet erg op, maar kan je hem wel goed zien/bedienen als je achter het stuur zit.
Nog anderen die de One ook hebben en waar heb je deze geplaatst?
Of is de tel. dan niet goed afleesbaar op die plek?
Dat laatste is de bottleneck want anders is het gewoon 90% thuis weg en zorgen dat je thuis haalt met 1%

Dus nu wat meer Fastned en Ionity meepakken onderweg, hoewel de laadsnelheid daar af en toe ook nog tegenvalt. Puur gemak want SuC's moeten we declareren en zitten niet zo lekker op de route.
Net de winterbandjes eronder laten zetten en gelijk even bij Stroe langs de Ionity, blijkt er een van de twee palen buiten gebruik

Gelukkig stond er alleen een M3P voor me dus netjes erachter geparkeerd en hij zat al op 74% dus ff wachten, zag wel dat de berijder de stoel naar achter had gezet en lag te snurken

Na een minuutje of 10 ff checken, hij zat op 87%, op zijn raampje geklopt en wakker gemaakt. Hij excuseerde zich want hij was in slaap gevallen, geen probleem en ff gekletst (hij had hem sinds 6-12)
Zat nog maar op 20% maar wel met 108kW geladen het eerste stuk

Blijf het toch een aparte ervaring vinden allemaal maar ook bij ons thuis beginnen we eraan te wennen. Zometeen de nieuwe trunk/frunk easy open/close kits erin knutselen en dan zijn we weer een stapje verder
Met 100% weg en 10% thuis is beter voor m. Regelmatig zó diep ontladen gaat ten koste van je range.NightHawk4 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:03:
Dat laatste is de bottleneck want anders is het gewoon 90% thuis weg en zorgen dat je thuis haalt met 1%![]()
Om maar eens tegen een heilig huisje te trappen: bij dat soort kilometrages is het misschien over de hele levenscyclus wel duurzamer om een kleine ICE te rijden en zo de productie van een 35kWh uit te sparen, of (zeker nu demand > productie) die 35kWh batterij door iemand anders in te laten zetten die er wel veel kilometers mee gaat maken.Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:56:
[...]
Met 2000 gereden kilometers het afgelopen jaar ga je het in verbruik ook niet echt terugverdienen
Aandringen op dat je kunt bijladen op lokatie, en anders 5 minuten superchargen. Je hoeft geen half uur te laden, met 5 minuten heb je er zo 80km bij.hulseman schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:26:
Ik rijd jaarlijks 60k.
Leuk draadje om te lezen, volgens mij is dit de bron:Bonsaiboom schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:43:
Ik zou eerder verwachten dat de 100 kWh voor de Y gaat zijn.So it's end of the year, time to cheer, right? So let's go onto a wild speculation trail should we?
— green (@greentheonly) 20 december 2019
Remember, this is all unconfirmed speculation. I'll try to provide some other background where necessary as we go.
Tesla moves in unknown ways and none of that may come to life
[ Voor 17% gewijzigd door DaCoTa op 21-12-2019 13:25 ]
[ Voor 98% gewijzigd door DaCoTa op 21-12-2019 13:25 ]
Altijd vol van huis (minimaal 80%) en waar je langer dan 30min bent laad je bij en in het slechtste geval even een snellader pakken. Is mij nu 1x gebeurd en verder gaat het prima.
Is het mogelijk de airco niet aan te zetten op auto? Ik meen dat hij dat hij dan weer aan gaat?DLodder schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:06:
[...]
Ik reed laatst vanuit Rotterdam naar Gorinchem naar Deventer en weer terug naar Rotterdam, dat was ongeveer 320km waar ik een groot deel ca. 140 gereden heb. Met mijn P zou ik thuis komen met 8% stroom (vertrokken met 100). Ben voor de zekerheid in Gouda bij de SuC gestopt maar was achteraf niet nodig.
Met mijn sportieve rijgedrag, airco aan en stoelverwarming aan heb ik nu over 2200 gereden kilometers een gemiddeld verbruik van 220kWh/km, wat dus uitkomt op 4.5km per KW ofwel een bereik van 340km.
Ik had iets meer verwacht maar het gaat wel prima zo. Wel opvallend dat het verbruik met 10 tot 20% daalt als je de airco niet gebruikt.
Volgende puntje wat nu nog beter moet is bochten beter aansnijden ipv aan de buitenkant hangen.
Gewoon op het AC-rondje klikken zodat-ie niet meer blauw is. Gaat niet vanzelf zo maar aan hoor.Bever! schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:28:
[...]
Is het mogelijk de airco niet aan te zetten op auto? Ik meen dat hij dat hij dan weer aan gaat?
400km met de LR lukt ook niet als je normaal rijdt met verwarming aan. Je hebt er niks aan maar met 60k had ik nooit een EV genomen. Misschien over een paar jaar als er meer plekken zijn om te (snel) laden.hulseman schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:26:
Ik rijd jaarlijks 60k.
Een ICE auto is zo inefficiënt dat deze factoren, die nog steeds een rol spelen, naar verhouding een veel kleinere impact hebben.
In mijn beleving ging auto dan uit, maar goed zal nog eens checken..DigiDaan schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:33:
[...]
Gewoon op het AC-rondje klikken zodat-ie niet meer blauw is. Gaat niet vanzelf zo maar aan hoor.
Bij mij bljift de auto het gewoon doen hoor ;-)Bever! schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:45:
[...]
In mijn beleving ging auto dan uit, maar goed zal nog eens checken..
Hebben de mensen die zo zuinig zijn hier geen last van?Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:51:
[...]
Het vervelende is dat de ramen snel beslaan zonder verwarming aan. Ik heb niet zo snel last van kou, maar de beslagen ramen zijn niet fijn.
Het is inderdaad het rijgedrag dat hier de doorslag gaat geven. Moet gewoon wennen denk ik. Lunch maat verplaatsen naar een Supercharger.. vaak weel La Place of van der valk in de buurt..DLodder schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:06:
[...]
Ik reed laatst vanuit Rotterdam naar Gorinchem naar Deventer en weer terug naar Rotterdam, dat was ongeveer 320km waar ik een groot deel ca. 140 gereden heb. Met mijn P zou ik thuis komen met 8% stroom (vertrokken met 100). Ben voor de zekerheid in Gouda bij de SuC gestopt maar was achteraf niet nodig.
Maar idd, had de LR moeten nemen..
Mbt opladen klant: dit gaat helaas niet altijd. Ik ben een senior engineer bij een grote Telco en moet vaak met spoed naar een locatie om engineers aan te sturen. Die locaties zijn vaak wijkcentrales en zendmasten. Blijf dan max 5-20min op locatie en ga dan naar de volgende klus. Echt uren de tijd om op te laden heb ik niet.
De SuC vallen tot nu toe iets tegen. 2x maximaal 80kw kunnen knallen. Maximum tot nu toe is 117kw.
Verder rijdt de auto extreem goed en tot nu toe niets over te klagen. Het rijgedrag is vergelijkbaar met een van mijn vorige autos: audi s3. Maar de m3 rijdt echt veel beter.
De autopilot... hopelijk val ik niet in slaap.. wat een verademing is dat zeg!
Die 10% snap ik maar meer dat je thuis haaltE46RC51 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:06:
[...]
Met 100% weg en 10% thuis is beter voor m. Regelmatig zó diep ontladen gaat ten koste van je range.
Even de airco aan, dan zijn de beslagen ruiten zo weer helder.Wolly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:49:
[...]
Hebben de mensen die zo zuinig zijn hier geen last van?
Maar ik heb wel de verwarming sowieso aan (19 graden).
Verwarming bij een ICE gaat gewoon met restwarmte, dus die merk je sowieso niet.Vinslo schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:35:
Zijn de grote fluctuaties op het verbruik die we met name nu merken niet een nadeel van de enorme efficiëntie van de elektrische auto? De auto is in basis zo efficiënt dat factoren zoals AC, verwarming, tegenwind e.d. een enorme impact kunnen hebben op het totale verbruik.
Een ICE auto is zo inefficiënt dat deze factoren, die nog steeds een rol spelen, naar verhouding een veel kleinere impact hebben.
AC kost pakweg 5-10% bij een ICE (maar minder dan een raam open op hoge snelheid), en dat zie je ook daar direct terug. Net als dingen als tegenwind e.d, het heeft dezelfde impact.
Het grootste verschil is dat elektrische rijders de hele tijd op dat metertje kijken en ICE gebruikers niet.
100% is geen 100%, de veiligheid zit al ingebouwd.NightHawk4 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:02:
[...]
Die 10% snap ik maar meer dat je thuis haaltdacht eigenlijk dat 100% slecht was voor je batterij pack
[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 21-12-2019 14:16 ]
Bij mij start FM niet automatisch op als ik ga rijden (iOS), vandaar de FM One. En nee, onder het scherm kijkt het niet lekker, dat is echt ver van de voorruit vandaan en dus niet erg veilig om regelmatig te doen en meldingen te gaan lezen. Maar ik heb mijn telefoon ook altijd op dat plateau liggen, erg handig. De linkerpad heb ik overigens wel aangesloten (Qi) en de rechter niet, ik krijg nu tegenwoordig zelfs van mijn telefoon meldingen over het tot 100% laden ivm levensduur, dus dan kan ik kiezen-Muncky- schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:03:
[...]
Ik heb de One ook binnen, maar mijn Tesla nog niet (volgende week zaterdag ophalen). Ik weet nog niet of ik de One ga houden, daar ik FM gewoon op mijn iPhone kan laten staan en gebruik kan maken van de (draadloze) oplader onder het scherm.
Of is de tel. dan niet goed afleesbaar op die plek?
Iemand dit vaker meegemaakt?
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Nope. Zou zelf een reset doen in zo’n geval. Kan gewoon onder het rijden.ArPi75 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:25:
Zojuist tijdens een ritje kon ik geen enkele route meer berkenen. Had een ritje van kleine 20km en ik dacht laat ik lekker de auto naar huis navigeren..... route kan niet berekend worden.... Diverse keren geprobeerd maar het lukte niet, zelfs op gegeven moment geprobeerd naar SuC te navigeren ging ook niet.
Iemand dit vaker meegemaakt?
100% is alleen slecht als je vervolgens niet gaat rijden. Vol wegrijden kan prima- als je t echt nodig hebt - en hoe vaak is dat?NightHawk4 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:02:
[...]
Die 10% snap ik maar meer dat je thuis haaltdacht eigenlijk dat 100% slecht was voor je batterij pack
Ik heb de auto sinds 10-9 en net de 15.000 aangetikt, dus kom redelijk bij dat kilometrage in de buurt en vind de Model 3 heerlijk, maar ben wel erg blij met de LR. En aan snellaad-locaties (wat mij betreft) geen gebrek, denk dat we op dit moment echt een prima infrastructuur hebben voor EV’s.Inspired schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:34:
[...]
400km met de LR lukt ook niet als je normaal rijdt met verwarming aan. Je hebt er niks aan maar met 60k had ik nooit een EV genomen. Misschien over een paar jaar als er meer plekken zijn om te (snel) laden.
Van wat ik heb gelezen kan het zijn doordat de accu expand vanwege hitte/kou. Maar het is zeker geen subtiel bonked geluidje, dus maak me enerzijds wel een beetje zorgen.
Haha. Had ik ook. Schrok me een hoedje. Dacht dat de batterij op de grond was gevallen. Op internet vond is dat het normaal is bij het super chargen... iig als het fris/koud is. Bij het rijden heb ik het echter niet gehadkrf137 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:00:
Zojuist tijdens mijn tweede SuC beurt gemerkt dat er een luid gebonk onder de auto vandaan komt tijdens het laden. Ook bij het naar huis rijden kwam dit gebonk sporadisch opkomen. Iemand hetzelfde meegemaakt?
Van wat ik heb gelezen kan het zijn doordat de accu expand vanwege hitte/kou. Maar het is zeker geen subtiel bonked geluidje, dus maak me enerzijds wel een beetje zorgen.
Is normaalkrf137 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:00:
Zojuist tijdens mijn tweede SuC beurt gemerkt dat er een luid gebonk onder de auto vandaan komt tijdens het laden. Ook bij het naar huis rijden kwam dit gebonk sporadisch opkomen. Iemand hetzelfde meegemaakt?
Normaal is het niet, maar het kan geen kwaad en valt binnen de “Tesla specs”
Ook bij het rijden in de bergen heb je daar heel veel last van. Het Lijkt wel alsof iemand rotjes in een blik onder je stoel laat ploffen 🧨
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Het is nu 8 graden buiten. Een beetje sportief stuurwerk of hard accelereren levert al tractie waarschuwingen op. Ik merk op de snelweg overduidelijk dat hij nu inhoudt bij het accelereren. Ik was er van overtuigd dat er wel iets mis moest zijn.
Banden bleken op wel 3.5 bar te staan, dit heb ik teruggebracht tot 3.0 bar en dat scheelde iets. Maar het rijgevoel is nog steeds een stuk slechter dan de Michelins waarop de Tesla was afgeleverd. Draairichting van de wielen klopt. Specificaties van de banden lijken ook in orde (ze zouden geschikt moeten zijn voor de M3).
Is dit nou wat ik moet verwachten van winterbanden?
Ik objecteer, u eer.
Nu maar eens kijken of ik er wat aan ga laten doen of dat ik me er overheen kan zetten en het laat zitten.
Heb daarnaast ook geen idee wat zoiets kost om te repareren.
https://imgur.com/a/DtB8XU9
Hier slipt de auto ook sneller, maakt ook meer geluid, maar rijdt verder prima, zowel op Pirelli Sottozero 3 V's als Sottozero 2 W's (Heb nu de 2 W eronder liggen, de 3 is nog niet als W leverbaar).
Je hebt daarnaast een SR+ met alleen achterwiel aandrijving, dat is ook al anders dan een LR of P met AWD, die hebben sowieso meer grip. Kortom: Kan goed zijn dat je dit zo ervaart, enige optie is eens in een gelijk model te rijden met andere banden en dan te beoordelen of dat verschilt.
Ben vanmorgen bij Profile (keus van Alphabet) geweest en kreeg dezelfde banden. Ook flink wat tractiewaarschuwingen, moet wel zeggen dat het ook een nat wegdek was maar zoveel had ik niet eerder gezien.Preaper schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:05:
Ik kom net van de Kwik Fit (lease auto dus geen keuze), daar hebben ze Bridgestone Blizzak LM005 235/45R18 98V winterbanden onder mijn Model 3 SR+ 18" gezet. Sindsdien rijdt hij belabberd.
Het is nu 8 graden buiten. Een beetje sportief stuurwerk of hard accelereren levert al tractie waarschuwingen op. Ik merk op de snelweg overduidelijk dat hij nu inhoudt bij het accelereren. Ik was er van overtuigd dat er wel iets mis moest zijn.
Banden bleken op wel 3.5 bar te staan, dit heb ik teruggebracht tot 3.0 bar en dat scheelde iets. Maar het rijgevoel is nog steeds een stuk slechter dan de Michelins waarop de Tesla was afgeleverd. Draairichting van de wielen klopt. Specificaties van de banden lijken ook in orde (ze zouden geschikt moeten zijn voor de M3).
Is dit nou wat ik moet verwachten van winterbanden?
En echt slecht komen ze er in de test van Autoweek ook niet uit

net toch nog even bandenspanning gecheckt, netjes 3 bar
[ Voor 5% gewijzigd door NightHawk4 op 21-12-2019 17:04 ]
Kijk deze video eens, let op timestamp. Hopelijk helpt datsynorluna schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:18:
Zojuist een stoeprand geschraapt bij het uit parkeren 😖. Een pijnlijk moment en een doorn in het oog!
Nu maar eens kijken of ik er wat aan ga laten doen of dat ik me er overheen kan zetten en het laat zitten.
Heb daarnaast ook geen idee wat zoiets kost om te repareren.
https://imgur.com/a/DtB8XU9
YouTube: Top 8 Must-Have Tesla Model 3 Accessories!
(Andere kleur, maar ze hebben het vast ook in de 19" velgen kleur. Neem iig aan dat je die hebt?)
[ Voor 7% gewijzigd door kv83 op 21-12-2019 16:29 ]
Dit topic is gesloten.
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.