Caelorum schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:47:
[...]
Ja dat is allemaal leuk, maar niet als de beta software het verkeerde blijft doen, vanwege bewust ingebouwde quirks. Die moet gewoon zo goed mogelijk zijn best doen en alle databronnen die daarvoor beschikbaar zijn proberen. Anders heb je niets aan de handmatige correcties van de bestuurder voor het verbeteren van het algoritme.
Helemaal mee eens, ik moet AP iedere dag op hetzelfde stuk corrigeren.
Je hoort mensen vaak zeggen dat autonoom rijden minder slachtoffers oplevert en dus acceptabel is. Zolang een autonoom systeem niet kan anticiperen op ander verkeer en enkel lijntjes in de gaten houdt, vind ik het geen goede ontwikkeling.
Sowieso mist de visuele weergave van auto's in het scherm heel veel objecten. Auto's, fietsers en voetgangers die vaak niet worden opgemerkt of om een of andere reden niet visueel worden weergegeven.
Op dit moment denk ik dat rijhulpsystemen even veilig zijn als gebruik van AP.
AP reageert bijvoorbeeld niet op knipperlichten van auto's, of een auto die achter een vrachtwagen hangt. Als mens ben je extra waakzaak omdat er een kans is dat de auto naar links komt. AP reageert pas als hij echt voor je zit.
Ik had het laatst op een N weg. Een auto draait voor mij de weg op en AP doet niets, tot hij op mijn weg zit. Veel te laat. Een autonoom systeem zou moeten anticiperen op een auto die naar die weg rijdt en gaat invoegen, niet pas als de radar een auto voor je detecteert. Dan ben je veel te laat. Op dit moment acht ik zelf rijden veel veiliger dan rijden op AP. Maar dit zegt niets over de toekomst.
Ik blijf daarom bij mijn eerdere standpunt, AP is (vooralsnog) een veredeld rijhulpsysteem aan elkaar geknoopt. Niets autonooms aan (nog).