Eigenlijk vond ik een nieuwe auto kopen altijd een heel slecht idee, omdat de afschrijving de eerste 2-3 jaar zo enorm hoog ligt en een 2-3 jaar oude auto eigenlijk nog net zo goed aanvoelt als nieuw. De reden dat ik nu toch een nieuwe Tesla Model 3 SR+ heb besteld is dat ik verwacht dat de afschrijving voor autobegrippen heel laag zal zijn. Mijn redenatie is alsvolgt.
Normaalgesproken gaan auto's na 5 jaar steeds meer geld kosten aan onderhoud. Ze hebben dan pakweg 100K km gereden en hebben een resterende levensverwachting van nog eens 100-150K km. Ook raakt de techniek, met name de elektronica, gedateerd.
Met een Tesla heb je dat allemaal veel minder. De accu's degraderen met ongeveer 5% per 100K km, dus gaan 500K km mee voor ze echt fors minder ver komen. Remmen onderhoud is veel minder omdat je vooral regeneratief remt. Motoronderhoud is nul, "brandstof" kost 1/4 ten opzichte van een normale auto.
De software wordt continu geupdate, en je hebt een behoorlijk grote kans dat binnen 5 jaar een (vrijwel) volledig Full Self Driving (FSD) beschikbaar komt. De hardware zit al in de auto. Hoogstwaarschijnlijk redt de concurrentie dat niet, Tesla loopt hier mijlenver voorop.
De Model S is nieuw zo duur (€100K+), dat het logisch is dat die wat harder afschrijft. Ten eerste zijn er maar weinig mensen die €70-80K willen of kunnen betalen voor een tweedehands auto (een nieuwe Model 3 is goedkoper), en ten tweede hebben de wat oudere versies daarvan niet de hardware voor FSD (voor zover ik weet).
Er zijn over 3-5 jaar echter genoeg mensen die graag een auto met vergaande FSD functionaliteit willen hebben. Een tweedehands Model 3 is dan waarschijnlijk de goedkoopste optie. Bovendien is de levensverwachting van een 3-5 jaar oude Model 3 nog steeds hoger dan een nieuwe benzine/diesel auto!
Als een auto pas op 1/5 van z'n levensduur is met 100K km zal hij fors minder afschrijven dan een auto die met die kilometerstand al bijna op de helft zit, met hogere toekomstige onderhouds- en brandstofkosten.
Persoonlijk zou ik het dus helemaal niet raar vinden als mensen nog €35K voor een 3 jaar oude Model 3 SR+ met 60K km overhebben, en €25K voor een 5 jaar oude met 100K km. Het zou zelfs nog wat meer kunnen zijn.
Wat denken jullie? Wishful thinking?
[
Voor 4% gewijzigd door
ZeldaBKS op 14-12-2019 17:11
]