Het grote Tesla topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 138 Laatste
Acties:
  • 633.723 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerotorescue
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 11:01
Sunri5e schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:58:
[...]

15km per uur? Is dat standaard? Al die Allego palen laden met 11kwh. Dat is wel wat sneller dan 15km per uur.
Is een simpel stopcontact met de Tesla oplader, gaat zo'n 15-17 km/h.
stormfly schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:56:
[...]

Je bent de eerste die dat benoemd, dat is mijn ervaring ook. Bij 90% is het echt een kanon en bij 25% is dat wat minder. Dat is mijn persoonlijke ervaring.
Hier zijn wel wat metingen van te vinden via Google, lijkt om [zo'n 15%](https://old.reddit.com/r/..._state_of_charge/ejy7dzh/) te gaan. Misschien is het erger in combinatie met lage temperaturen, want het verschil voel ik vrij sterk.

Let trouwens ook op dat als er een auto voor je zit dan beperkt je Tesla het vermogen om te voorkomen dat je daar achterin rijdt. Dit kan je eventueel in de instellingen uitzetten. Als dat aan staat kan dat het beeld vertekenen.
Divak schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:02:
Trouwens, smiddags rijd ik met 450km via de snelweg naar huis, 15 km verder. En de volgende ochtend stap ik met 400km weer in de auto... Zo zuinig is het echt niet als je al het sentry verlies optelt.
Niet helemaal eerlijk om Sentry bij zuinigheid van de auto mee te rekenen. Het is een feature die je uit kan zetten en dan heb je een auto net als elke andere auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:23
DaCoTa schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:41:
On a different note, slightly related (bron):
[Afbeelding]
Denk dat het mij mateloos zou irriteren dat het plaatje op mijn scherm niet overeen komt met wat ik rij. Mensen die hun auto laten overspuiten in een andere kleur zitten neem ik aan ook vooraltijd vast aan de kleur van je auto daar? (En in beach buggy☺️)
Of kan je de kleur aanpassen?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:25
@Zerotorescue welke setting is dat dan? Ik ken het menu aardig maar heb daarover niks zien staan. Dat de auto het vermogen zou beperken als je achter iemand zit.

@Verwijderd wegzetten na een lange rit met ~50km range is sowieso niet handig. Met afkoelen gaat het extra snel met de range. Je kunt dan toch beter meteen een laadpaal zoeken? Heb je ‘s ochtends ook weer een volle accu.

[ Voor 40% gewijzigd door Inspired op 11-12-2019 08:02 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

j1990 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:41:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Hoe hebben anderen dat ingesteld?
Muziek is toch iets persoonlijks en voor iedereen verschillend? De een houdt van een vette bass en voor de ander mag dat wel iets minder...

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Vanmorgen 40.2 met regensensor verbeteringen kunnen testen en het werkt nu al een stuk beter dan in 39.x. Rijbaanwissel gaat ook wat soepeler al is er nog steeds een beetje tijd tussen het starten van de rijbaanwissel en daadwerkelijke zijwaardse beweging. Merkte vanochtend ook dat het ietwat onzekere gedrag met regen een stuk minder is (bijna weg).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
Zal blij zijn als ik inderdaad niet meer zo loop te kloten met de ruitenwisser. Ik ben het meer handmatig aan het doen dan automatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
YouTube: Best audio settings for Tesla Model 3
YouTube: Best Audio Settings for Tesla Model 3 Standard Range Plus.
YouTube: The best audio settings for your Tesla Model 3
YouTube: Tesla Model S standard stereo equalizer settings Spotify

En natuurlijk afhankelijk of je klassiek, harcore, rock, rap of Nederlandse meezingers luistert....

Zelf heb ik hem in een U vorm staan en luister voornamelijk Hardcore en Metal en dat klinkt prima. Maar heb er verder niet super mee lopen tweaken ofzo.

[ Voor 24% gewijzigd door thewizard2006 op 11-12-2019 09:01 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
Tassadar32 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:49:
Vanmorgen 40.2 met regensensor verbeteringen kunnen testen en het werkt nu al een stuk beter dan in 39.x. Rijbaanwissel gaat ook wat soepeler al is er nog steeds een beetje tijd tussen het starten van de rijbaanwissel en daadwerkelijke zijwaardse beweging. Merkte vanochtend ook dat het ietwat onzekere gedrag met regen een stuk minder is (bijna weg).
Heb je het dan over FSD of over AP? Ik heb tot op heden mijn auto nog niet van rijbaan kunnen laten wisselen met AP. Kan dat wel, en zo ja hoe?
Zerotorescue schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:47:

Let trouwens ook op dat als er een auto voor je zit dan beperkt je Tesla het vermogen om te voorkomen dat je daar achterin rijdt. Dit kan je eventueel in de instellingen uitzetten. Als dat aan staat kan dat het beeld vertekenen.
Doel je op "obstakelbewuste acceleratie"? Dat werkt alleen onder de 16km/h meen ik?

[ Voor 26% gewijzigd door stormfly op 11-12-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
stormfly schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:04:
[...]

Heb je het dan over FSD of over AP? Ik heb tot op heden mijn auto nog niet van rijbaan kunnen laten wisselen met AP. Kan dat wel, en zo ja hoe?
Nee. Is FSD-specifiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:50
Inspired schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:38:
Moest vandaag voor het eerst sinds een paar maand SuCen in NL. 20 uur ‘s avonds nog maar één stall vrij bij Emmeloord. Is het overal zo druk tegenwoordig? Tijd voor serieuze uitbreiding. Of effect van de vele afleveringen? Begon met 28kW totdat de persoon naast me klaar was. Kon toen op ~118kW verder laden. Wel prima, al zouden alle SuCs nu 150kW moeten kunnen leveren toch? Iemand uberhaupt in NL al eens meer geladen dan 120kW bij een SuC met een LR/P?
Bij Emmeloord heb ik met mijn LR weleens 140+ gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:05
thewizard2006 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:00:
YouTube: Best audio settings for Tesla Model 3
YouTube: Best Audio Settings for Tesla Model 3 Standard Range Plus.
YouTube: The best audio settings for your Tesla Model 3
YouTube: Tesla Model S standard stereo equalizer settings Spotify

En natuurlijk afhankelijk of je klassiek, harcore, rock, rap of Nederlandse meezingers luistert....

Zelf heb ik hem in een U vorm staan en luister voornamelijk Hardcore en Metal en dat klinkt prima. Maar heb er verder niet super mee lopen tweaken ofzo.
Die eerste is zoals ik het ook heb: equalizer flat, balance dead center, immersive normal.

En verder, nog even voor de goede orde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QVel7Rp8SF2SXt2gysp2OjiS/full.jpg

AC vrijwel altijd aan, 30% stoelverwarming op 1. Dagelijkse ritten zijn kort, ik gok dat de helft van de kms is van lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Dat is netjes. Rij ook vrij korte stukken en kom met de AC uit vaak niet onder de 200 gemiddeld. Rij je altijd rechts en netjes Vmax? dan kan opzich ook nog wel schelen tov links rijden en Vmax + 10-20 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
thewizard2006 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:25:
Dat is netjes. Rij ook vrij korte stukken en kom met de AC uit vaak niet onder de 200 gemiddeld. Rij je altijd rechts en netjes Vmax? dan kan opzich ook nog wel schelen tov links rijden en Vmax + 10-20 :D
Meestal Vmax of +5, meestal zit ik in de inhaal- of middenbaan. Er zitten dus ook lange stukken 130 of 150 km/u (in Duitsland) tussen.

Dit is niet netjes rijden, dit is zomer vs winter. Ik rij sinds april en doe niks bijzonders om zuinig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerotorescue
Inspired schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:21:
@Zerotorescue welke setting is dat dan? Ik ken het menu aardig maar heb daarover niks zien staan. Dat de auto het vermogen zou beperken als je achter iemand zit.
Obstakelbewuste acceleratie, staat bij AutoPilot. Full disclosure: ik heb het weer aangezet. Het is vervelend als je benieuwd bent hoe je kan optrekken vergeleken met iemand die je kent, maar in alle andere gevallen verhoogt het waarschijnlijk wel de veiligheid.
stormfly schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:04:
[...]

Doel je op "obstakelbewuste acceleratie"? Dat werkt alleen onder de 16km/h meen ik?
Hmm daar kan ik niets over vinden. Ik meende dat ik dit ook t/m 80 nog merkte, maar misschien was dat toch wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Zerotorescue schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:35:
[...]

Obstakelbewuste acceleratie, staat bij AutoPilot. Full disclosure: ik heb het weer aangezet. Het is vervelend als je benieuwd bent hoe je kan optrekken vergeleken met iemand die je kent, maar in alle andere gevallen verhoogt het waarschijnlijk wel de veiligheid.

[...]

Hmm daar kan ik niets over vinden. Ik meende dat ik dit ook t/m 80 nog merkte, maar misschien was dat toch wat anders.
Dat werkt maar tot iets van 10mph inderdaad. Met snel optrekken heeft niet veel te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:24
Inspired schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:44:
[...]

Dat werkt maar tot iets van 10mph inderdaad. Met snel optrekken heeft niet veel te maken.
Wel als je achter een auto rijd die je vlot wilt volgen, dan knijpt hij het vermogen af :D Al een paar keer meegemaakt dus indirect heeft het wel iets met snel optrekken te maken.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
DaCoTa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:30:
[...]

Meestal Vmax of +5, meestal zit ik in de inhaal- of middenbaan. Er zitten dus ook lange stukken 130 of 150 km/u (in Duitsland) tussen.

Dit is niet netjes rijden, dit is zomer vs winter. Ik rij sinds april en doe niks bijzonders om zuinig te zijn.
Oh ja tuurlijk. Ik had even gemist dat jij hem al wat langer had en dus een lager verbruik had in de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: waarom is er gekozen voor motoren bij de wielen ipv een meer klassieke opstelling??

Een electromotor in de motorruimte en dan klassiek naar achteren zou toch veel veiliger zijn?? Omdat je de acceleratie(gebruik je niet) sterk verminderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:24:
Vraagje: waarom is er gekozen voor motoren bij de wielen ipv een meer klassieke opstelling??

Een electromotor in de motorruimte en dan klassiek naar achteren zou toch veel veiliger zijn?? Omdat je de acceleratie(gebruik je niet) sterk verminderd.
En dus werken met meerdere tandwielen voor aandrijving? Hoe minder onderdelen, hoe makkelijker in onderhoud/minder kans op fouten.
Ten 2de creer je zoveel meer plaats door de motoren gewoon bij de wielen te plaatsen.
Ten 3de, je accupakket moet onderbroken worden indien je voor RWD/AWD gaat.
Ten 4de, veiliger? Nu is de gehele ruimte vooraan 1 grote kreukelzone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:42
bottom line schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:28:
[...]

En dus werken met meerdere tandwielen voor aandrijving? Hoe minder onderdelen, hoe makkelijker in onderhoud/minder kans op fouten.
Ten 2de creer je zoveel meer plaats door de motoren gewoon bij de wielen te plaatsen.
En energieverlies. Elke koppeling/as levert (wrijvings)verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
Is het mogelijk om tijdens autopilot automatisch van rijbaan te laten veranderen? het lukt me namelijk niet zonder autopilot te annuleren.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JamesB009
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 19:29

JamesB009

Sjimmeh!!

said006 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:44:
Is het mogelijk om tijdens autopilot automatisch van rijbaan te laten veranderen? het lukt me namelijk niet zonder autopilot te annuleren.
Alleen als je FSD hebt (Full self drive).

Had je overigens zelf prima kunnen vinden als je een beetje in het topic had gelezen. ;)
stormfly in "Het grote Tesla topic - deel 2"
Mday in "Het grote Tesla topic - deel 2"

[ Voor 28% gewijzigd door JamesB009 op 11-12-2019 10:47 ]

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Plus, staat toch redelijk duidelijk bij het bestellen van de auto;

https://www.tesla.com/nl_...ign?redirect=no#autopilot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
@Verwijderd Heb je het gehaald?
thewizard2006 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:18:
[...]

Oh ja tuurlijk. Ik had even gemist dat jij hem al wat langer had en dus een lager verbruik had in de zomer :)
Exact, daarom postte ik het nog even. Veel mensen focussen op het verbruik in de afgelopen maand en trekken conclusies. Daar is het veel te vroeg voor, pas als je een jaar rondrijd (ik dus eigenlijk ook nog niet) kun je conclusies trekken over gemiddeld verbruik.

[ Voor 90% gewijzigd door DaCoTa op 11-12-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Heeft er iemand al de upgrade naar HW3 voor FSD gehad op model S? In USA is de uitrol begonnen, en bij Service Center gaven ze aan dat het inderdaad begint.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@JamesB009 / @said006 Ook met EAP (zit tussen AP en FSD in, niet meer te bestellen momenteel) heb je rijbaanwissels, summon ed. Je krijgt met EAP geen Navigate on Autopilot (NoA) of andere nieuwe FSD functionaliteit. Flink wat auto's in de eerste golf Model 3 leveringen hebben nog EAP en ook oudere Model S/X zijn hiermee uitgerust.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvsol
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Tassadar32 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:25:
@JamesB009 / @said006 Ook met EAP (zit tussen AP en FSD in, niet meer te bestellen momenteel) heb je rijbaanwissels, summon ed. Je krijgt met EAP geen Navigate on Autopilot (NoA) of andere nieuwe FSD functionaliteit. Flink wat auto's in de eerste golf Model 3 leveringen hebben nog EAP en ook oudere Model S/X zijn hiermee uitgerust.
EAP op Model S 2017 heeft wel NoA (alleszins de huidige EU-versie van NoA). Nieuwe functionaliteit komt idd niet beschikbaar op EAP.

Model S 90D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaCoTa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:19:
[...]

Die eerste is zoals ik het ook heb: equalizer flat, balance dead center, immersive normal.

[Afbeelding]

AC vrijwel altijd aan, 30% stoelverwarming op 1. Dagelijkse ritten zijn kort, ik gok dat de helft van de kms is van lange ritten.
Ik heb gisteren nog iets verder getest en eigenlijk lijkt mijn forse verbruik door de verwarming te komen. Ook al zet ik die op 17 graden en stand 1...

Het is het verschil tussen verbruik tussen de 200wh/km - 220wh/km mét verwarming aan.

En dit heb ik gisteren gehaald heen en terug met de verwarming uit (koude accu's):

Terugweg gisteren gemiddeld 163wh/km:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49203180181_7dc6f381fe_b.jpg

Heenweg vandaag gemiddeld 159wh/km:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49203390957_72a0550504_b.jpg

Zou er iets mis kunnen n zijn met mijn verwarming, dat het zo veel energie slurpt op 17 graden en stand 1?

Verschil tussen 160wh/km en 210wh/km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Denk dat het "normaal" is. Geen warmtepomp en electrisch verwarmen is inefficient. Hang hem maar eens aan de paal in P met de verwarming op 17. Zul je zien wat hij pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:43:
Denk dat het "normaal" is. Geen warmtepomp en electrisch verwarmen is inefficient. Hang hem maar eens aan de paal in P met de verwarming op 17. Zul je zien wat hij pakt.
Waarom heeft Tesla er geen warmtepomp inzitten eigenlijk?
Elektrisch verwarmen is toch een beetje het 1 fase, van AC laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:47:
[...]

Waarom heeft Tesla er geen warmtepomp inzitten eigenlijk?
Elektrisch verwarmen is toch een beetje het 1 fase, van AC laden?
Kwestie van geld. Warmtepomp is efficienter maar kost ook weer wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
DaCoTa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:19:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb ook even gekeken. Zit zelf op 166wh/km.
km stand
3x per week van Groningen naar Hengelo met zwarte rechtervoet, 2x naar Drachten niet harder dan 115km/h.
Altijd AC aan, verwarming op 17 graden standje 1 en stoelverwarming aan. Echter heb ik het voordeel dat we ook in de lente en zomer hebben kunnen rijden zonder verwarming waardoor mijn waardes mogelijk een stuk lager zijn dan de laatst geposte waardes.
Ik denk echt dat je een jaar met de auto gereden moet hebben om een betrouwbaar beeld te krijgen van je gemiddelde verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Inspired schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:51:
[...]
Kwestie van geld. Warmtepomp is efficiënter maar kost ook weer wat.
Ik denk dat het nauwelijks nuttig is.

Om snel van start te kunnen gaan en je ijs van de ramen wilt hebben, heb je resistieve verwarming nodig, een warmtepomp is daar niet snel genoeg op temperatuur voor. Als de auto eenmaal aan het rijden is, is er genoeg restwarmte van de motor en batterij om de cabine warm te houden, dus dan heb je een warmtepomp weer niet nodig.

Of je moet een warmtepomp hebben die altijd aan staat, ook als de auto geparkeerd is, maar dat is ook weer niet efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DaCoTa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:25:
[...]

Ik denk dat het nauwelijks nuttig is.

Om snel van start te kunnen gaan en je ijs van de ramen wilt hebben, heb je resistieve verwarming nodig, een warmtepomp is daar niet snel genoeg op temperatuur voor. Als de auto eenmaal aan het rijden is, is er genoeg restwarmte van de motor en batterij om de cabine warm te houden, dus dan heb je een warmtepomp weer niet nodig.

Of je moet een warmtepomp hebben die altijd aan staat, ook als de auto geparkeerd is, maar dat is ook weer niet efficiënt.
Hoe vaak hebben we hier echt vorst? Met lagere temperaturen 5-15 is het bewezen nuttig. Daarom stoppen veel merken er één (al dan niet als optie) in hun EVs. Dus, zowel warmtepomp als weerstandsverwarming. VAG heeft het over tot 30% zuiniger bij de eGolf met warmtepomp. Als we de sjoemelfactor eraf halen blijft er 15-20% over. Toch wel prettig qua actieradius.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 11-12-2019 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 16:09
bottom line schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:28:
[...]

Het kan nog mooier met een motor in het wiel, daar zitten veel voordelen aan maar ook een paar nadelen zoals het feit dat je wielen veel zwaarder worden en dat met wegligging een issue is. Wikipedia: Wheel hub motor
4 kleine motoren en ieder wiel apart aan kunnen sturen scheelt nog meer qua complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvsol
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
jmderonde schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:33:
[...]

Het kan nog mooier met een motor in het wiel, daar zitten veel voordelen aan maar ook een paar nadelen zoals het feit dat je wielen veel zwaarder worden en dat met wegligging een issue is. Wikipedia: Wheel hub motor
4 kleine motoren en ieder wiel apart aan kunnen sturen scheelt nog meer qua complexiteit.
In-wheel motoren worden alleszins hoog gewaardeerd, these days: https://electrek.co/2019/...ts-580-million-valuation/.

Model S 90D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:21:
@Verwijderd wegzetten na een lange rit met ~50km range is sowieso niet handig. Met afkoelen gaat het extra snel met de range. Je kunt dan toch beter meteen een laadpaal zoeken? Heb je ‘s ochtends ook weer een volle accu.
Je gelooft het niet, maar ik ben de eerste, zo niet één van de eerste, met een EV in de wijk.. Dus zo snel vind je geen laadpalen haha. Mijne komt over een klein half jaartje denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hahah, jaa zonder issues gehaald 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik heb sinds eergisteren mijn tesla. Nu zat ik eigenlijk gelijk al te hannesen met het opladen bij fastnet. De ingang zit aan de bestuurderskant en er waren alleen nog plekken vrij voor de rechterkant. Ik moest echt achterlijk dicht bij de oplader parkeren wilde ik het halen met de kabel. Ben ik nu gewoon nog een noob of hebben meer mensen die ervaring gehad dat de kabel zo extreem kort is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
Douweegbertje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:22:
Ik heb sinds eergisteren mijn tesla. Nu zat ik eigenlijk gelijk al te hannesen met het opladen bij fastnet. De ingang zit aan de bestuurderskant en er waren alleen nog plekken vrij voor de rechterkant. Ik moest echt achterlijk dicht bij de oplader parkeren wilde ik het halen met de kabel. Ben ik nu gewoon nog een noob of hebben meer mensen die ervaring gehad dat de kabel zo extreem kort is?
beiden 8)7

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 12:01
Zerotorescue schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:35:
[...]

Als je dit uitzet, blijft het dan uit staan, of staat het na elke start opnieuw aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Kom zelden bij FastNed maar heb hetzelfde probleem daar ook een keer gehad. Heb toen mijn auto gedraaid en even (voorzichtig) tegen de normale rijrichting in bij de vrije FastNed laadpaal gaan staan. Daarmee zat de poort logischerwijs wel dicht bij de paal. Na het laden ook weer voorzichtig teruggedraaid bij het wegrijden. Beetje improviseren maar het loste het probleem wel afdoende op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Iedere cm kabel is meer weerstand dus die word opzettelijk zo kort mogelijk gehouden. Even omdraaien indien mogelijk lijkt me dan ook de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Ik had er best wel wat voor over als ze aan beide kanten van de auto een laadaansluiting hadden gemaakt. Zou een boel af en toe wat gedoe schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door DaCoTa op 11-12-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme2
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-10-2022
DaCoTa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:49:
Ik had er best wel wat voor over als ze aan beide kanten van de auto een laadaansluiting hadden gemaakt. Zou een boel af en toe wat gedoe schelen.
Ik vroeg me sowieso af waarom de aansluiting links zit. Als het gaat om publiek laden in een rechtsrijdende auto is het veel logischer dat die rechts zit. Maar blijkbaar gaan ze er vanuit dat iedereen hem op zijn eigen terrein/garage oplaadt. Ik ga een 7.5 meter kabel kopen, want die karige 2.5 meter kabel die ik er bij kreeg gaat het in veel gevallen niet redden. Ik dub alleen over tussen een 16A of 32A 3 fase kabel. Ik kan niet vinden wat nu goed werkt icm met Tesla en ook toekomstbestendig is. Is nu volgens mij max 16A 3 fase / 11Kwh. Komt er straks bijv 32A 3 fasen op de publieke laadpaal in de stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:37
wasntme2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:04:
[...]

Ik vroeg me sowieso af waarom de aansluiting links zit. Als het gaat om publiek laden in een rechtsrijdende auto is het veel logischer dat die rechts zit. Maar blijkbaar gaan ze er vanuit dat iedereen hem op zijn eigen terrein/garage oplaadt. Ik ga een 7.5 meter kabel kopen, want die karige 2.5 meter kabel die ik er bij kreeg gaat het in veel gevallen niet redden. Ik dub alleen over tussen een 16A of 32A 3 fase kabel. Ik kan niet vinden wat nu goed werkt icm met Tesla en ook toekomstbestendig is. Is nu volgens mij max 16A 3 fase / 11Kwh. Komt er straks bijv 32A 3 fasen op de publieke laadpaal in de stad?
De onboard lader van de auto kan maar 16A/3 11kwh, dus waarom een kabel kopen met een grotere capaciteit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
De Model 3 kan op een 1 fase lader tot 32A. Ik heb ook een 3 fase 32A gekocht, zodat de auto zowel op 1 als 3 fasen maximaal kan laden. En 6 meter is voldoende, ook als de paal links voor de auto staat. Extra meters maken de kabel lastiger op te rollen, want het zijn behoorlijke stevige en zware kabels.

[ Voor 6% gewijzigd door DaCoTa op 11-12-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme2
Vinslo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:12:
[...]

De onboard lader van de auto kan maar 16A/3 11kwh, dus waarom een kabel kopen met een grotere capaciteit?
Dit was de reactie van Tesla: "Wij adviseren de 32A, de meeste palen zijn 16A, maar met oog op de toekomst is dit altijd handig!"

Ik las dat er voor de X een upgrade is van de interne onboard lader: "De standaard lader in Model X laadt via 3 fase met maximaal 16A. Optioneel is Model X verkrijgbaar met een upgrade van de interne lader. Daarmee kan de auto laden met maximaal 3 x 24A"

Dus misschien komt die er ook voor de Model 3? Wishful thinking. In principe zit er iig nog wel meer capaciteit in de openbare mennekes laadpaal dan 16A 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markie-mark
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-03-2024
DaCoTa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:28:
De Model 3 kan op een 1 fase lader tot 32A. Ik heb ook een 3 fase 32A gekocht, zodat de auto zowel op 1 als 3 fasen maximaal kan laden. En 6 meter is voldoende, ook als de paal links voor de auto staat. Extra meters maken de kabel lastiger op te rollen, want het zijn behoorlijke stevige en zware kabels.
Heb je wel 's een benzineslang geprobeerd op te rollen? 8)7

M3P/blauw/zwart besteld 20-9 RN 20-9 vin 27 nov

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
markie-mark schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:30:
[...]

Heb je wel 's een benzineslang geprobeerd op te rollen? 8)7
Die neem je meestal niet mee in je kofferbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerotorescue
Boterham71 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:31:
[...]

Als je dit uitzet, blijft het dan uit staan, of staat het na elke start opnieuw aan?
Blijft uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
DaCoTa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:28:
Goed punt. Hier had ik niet aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
wasntme2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:30:
[...]

Dit was de reactie van Tesla: "Wij adviseren de 32A, de meeste palen zijn 16A, maar met oog op de toekomst is dit altijd handig!"

Ik las dat er voor de X een upgrade is van de interne onboard lader: "De standaard lader in Model X laadt via 3 fase met maximaal 16A. Optioneel is Model X verkrijgbaar met een upgrade van de interne lader. Daarmee kan de auto laden met maximaal 3 x 24A"

Dus misschien komt die er ook voor de Model 3? Wishful thinking. In principe zit er iig nog wel meer capaciteit in de openbare mennekes laadpaal dan 16A 3 fase.
Opmerkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Slecht ongeïnformeerd antwoord vanuit Tesla. De echte reden is zoals @DaCoTa aangeeft: op 1-fase kan de Model 3 (en S en X) op 32A laden. Kom je in de praktijk niet veel tegen, maar is voor sommigen een uitkomst die thuis een 1x40A huisaansluiting hebben en nog niet willen upgraden naar 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!ablo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 13:24
[...]

De meeste woningen hebben een 1 x 35A of 3 x 25A aansluiting. Je aansluiting laten verzwaren is al gauw 800-900 euro / jaar.

Het is natuurlijk mooi als de on-board inverter kan geupgrade worden voor laadpalen van e.g. 22kw, maar voor thuisladen heb je daar niet veel aan, 11KW is een beetje de max, mits je laat je aansluiting verzwaren. De Tesla wall connector kan wel 22kw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Wat ik me dan afvraag is wat deze doet: https://www.tesla.com/sit...ation-manual-en-EU-v1.pdf

400V AC 3 fases, zo ver kan de Model 3 toch helemaal niet? Of is dit niet hetzelfde als een normale Type 2 charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DaCoTa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:02:
Wat ik me dan afvraag is wat deze doet: https://www.tesla.com/sit...ation-manual-en-EU-v1.pdf

400V AC 3 fases, zo ver kan de Model 3 toch helemaal niet? Of is dit niet hetzelfde als een normale Type 2 charger?
Als je op pagina 8 kijkt dan zie je dat het gewoon om 230V gaat (van fase naar N of in sommige gevallen tussen de fasen). Normale Type2 charger dus.
De model S kan 17kW laden (3x25A). En niets houdt je tegen om er een Renault Zoe of Audi e-Tron mee op te laden die wel 3x32A 22kW AC kunnen laden (de laatste tegen een flinke meerprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Ik heb de mijne nu 2 weken, maar ik zit op een gemiddelde van 230 kwh. En dan laat ik hem meestal voorverwarmen aan de laadpaal. Lijkt me dan niet heel goed? Of ligt dat aan de huidige temperaturen? Ik heb de climate control op auto 20 staan. Of maakt het nog uit dat ik mijn telefoon altijd oplaad in de auto? Ik rij wel grote stukken 130, maar ook al doe ik het in het begin rustig aan is mijn verbruik soms nog boven de 250.

Ik zit trouwens sinds vrijdag op 2019.40.2.1 en ik merk een zeer grote verbetering in autopilot, maar goed. Ik zat nog op 2019.31 ...

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!ablo
CyBeRSPiN schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:19:
[...]

Als je op pagina 8 kijkt dan zie je dat het gewoon om 230V gaat (van fase naar N of in sommige gevallen tussen de fasen). Normale Type2 charger dus.
De model S kan 17kW laden (3x25A). En niets houdt je tegen om er een Renault Zoe of Audi e-Tron mee op te laden die wel 3x32A 22kW AC kunnen laden (de laatste tegen een flinke meerprijs).
de Model S vóór mei 2016 schijnt op 22 KW te kunnen laden.

Model 3 kan max 11 KW AC aan.

https://www.tesla.com/nl_...ome-charging-installation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D!ablo
Scharnout schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:32:
Ik heb de mijne nu 2 weken, maar ik zit op een gemiddelde van 230 kwh. En dan laat ik hem meestal voorverwarmen aan de laadpaal. Lijkt me dan niet heel goed? Of ligt dat aan de huidige temperaturen? Ik heb de climate control op auto 20 staan. Of maakt het nog uit dat ik mijn telefoon altijd oplaad in de auto? Ik rij wel grote stukken 130, maar ook al doe ik het in het begin rustig aan is mijn verbruik soms nog boven de 250.

Ik zit trouwens sinds vrijdag op 2019.40.2.1 en ik merk een zeer grote verbetering in autopilot, maar goed. Ik zat nog op 2019.31 ...
Je verbruik hangt af van vele factoren. Er zijn al heel wat discussies geweest hierover.
Samenvattend:

- bij het wegrijden wordt de batterij warm, dus korte ritjes verbruiken relatief meer.
- 130 km/uur rijden verbruikt flink meer (is ook zo met benzine auto's), meer is niet 30% meer t.o.v.100 km/uur, maar flink meer..
- verwarming aanstaan maakt kennelijk nogal een verschil
- tegenwind en regen
- buitentemperatuur
- Snel optrekken
- geen cruise control gebruiken
- navigeren naar SuC (maakt batterij extra warm voor snelladen) en verbruikt dus meer.
- als je met 100% lading vertrekt, werkt je regeneratief remmen niet
- als het te koud is werkt je regeneratief remmen minder
enz.

Ik rijd zelf met comfort, trek snel op, hard als het kan en laad wanneer dat nodig is. kost toch geen drol nu, vooral als je dat thuis doet.

Ik verbaas me eigenlijk dat mensen een nieuwe auto halen van +50k en dan druk maken om wel of niet telefoon moeten opladen in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
D!ablo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:51:

Ik verbaas me eigenlijk dat mensen een nieuwe auto halen van +50k en dan druk maken om wel of niet telefoon moeten opladen in de auto.
Of gewoonweg wat het verbruik is.
Alsof het boeide of je 6,3l/100km verstookt of 7,1l/100km met je vorige auto. Cijfers lagen toch een litertje of 2 hoger dan gepubliceerd.

Om toch in dezelfde trent te blijven,
Moest je overwegen (doordat je een dikke portemonnee hebt) om de Porsche Taycan te kopen ter vervanging van je model S.
Voor 2x het bedrag van een MS, krijg je 2x minder range :+ allemaal volgens de meer realistische EPA range. En ze hebben alletwee een even grote batterij :+
Model S P LR: 348 miles (560km) - affiche 593km
Porsche Taycan Turbo: 201 miles: (325km) - affiche 450km
Maar je kan wel 30x even snel optrekken (ondertussen wel even een keertje naar Ionity gaan) _/-\o_
Link

[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 11-12-2019 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

D!ablo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:51:
[...]
Bedankt. Even terugkomen op deze opmerking. Het interesseert me geen kont, maar ik ben een nerd, dus cijfertjes en grafiekjes vind ik cool en ik vind het verschil tussen 230 en 160 gewoon erg veel. Maar goed. Ik houd het eens in de gaten over een langere periode.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme2
D!ablo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:59:
[...]
Het is natuurlijk mooi als de on-board inverter kan geupgrade worden voor laadpalen van e.g. 22kw, maar voor thuisladen heb je daar niet veel aan, 11KW is een beetje de max, mits je laat je aansluiting verzwaren. De Tesla wall connector kan wel 22kw aan.
Ik begrijp dan goed dat 1 fase 32A vooral voor thuisladen is?
Ik kan helaas alleen op straat laden, dus stel dat het in de toekomst mogelijk is om de boordlader van de model3 te upgraden (net als die in de X) dan is het toch handig om niet weer een kabel van 250 euro+ te hoeven kopen. Ik koop hem met 32A dan maar op de groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de m3 nu kleine week. Bevalt super goed. Range valt regen. Verbruik 180w/km. Vanochtend 80% geladen met 340km range. 150km gereden vandaag en nu nog 110 km over.. hebben jullie dat ook? SR+ 19 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

wasntme2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:11:
[...]

Ik kan helaas alleen op straat laden, dus stel dat het in de toekomst mogelijk is om de boordlader van de model3 te upgraden (net als die in de X) dan is het toch handig om niet weer een kabel van 250 euro+ te hoeven kopen. Ik koop hem met 32A dan maar op de groei.
Klopt, en misschien heel sporadisch een keer op locaties waar het met 1 fase is aangelegd. Ik zou niet uit gaan van het “op de groei” scenario. Een upgrade van je boordlader zal zeer prijzig zijn (gokje: minimaal 2000 euro), en ik zie niet in waarom je dat zou willen, 11kW is echt snel zat om in een nachtje vol te laden, of overdag tijdens een bezoekje ergens.

@Verwijderd range wordt beter als de temperatuur omhoog gaat, even 2-3 maandjes wachten ;) en minder hard rijden met de verwarming uit als je range te kort dreigt te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-12-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Verwijderd prima verbruik voor deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-03 11:12
wasntme2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:11:
[...]

11kw is meet dan genoeg voor mij. Circa 70km/u laden.,.. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de sr+ 100% laad krijg ik een range van 370? Ipv 419km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-03 11:12
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:18:
Ik heb de m3 nu kleine week. Bevalt super goed. Range valt regen. Verbruik 180w/km. Vanochtend 80% geladen met 340km range. 150km gereden vandaag en nu nog 110 km over.. hebben jullie dat ook? SR+ 19 inch
Je mag niet klagen...SR, kou en 19" Zonder aerocovers?
180w/km..... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
@Verwijderd lees even alleen al deze pagina terug.
Is ondertussen al honderden keren langsgekomen.
Je cijfers zijn vrij gemiddeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
Vanochtend retrofit mistlampen voor de SR+ in SeC Rotterdam. Alsnog gekregen na wat zeuren na levering.

Snel geholpen en zeer vriendelijke medewerkers! 45 minuten in-and-out.

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joe Dancen schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:24:
[...]

Je mag niet klagen...SR, kou en 19" Zonder aerocovers?
180w/km..... _/-\o_
Best rustig gereden druk op de weg:) maar met 80% geladen haal ik iets van 200km ipv 340 wat het scherm aangeeft na laden.
Zonder wieldoppen idd haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smobbo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:25:
@Verwijderd lees even alleen al deze pagina terug.
Is ondertussen al honderden keren langsgekomen.
Je cijfers zijn vrij gemiddeld.
Oké thanx ga ik lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 23:54
bblikman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:27:
Vanochtend retrofit mistlampen voor de SR+ in SeC Rotterdam. Alsnog gekregen na wat zeuren na levering.

Snel geholpen en zeer vriendelijke medewerkers! 45 minuten in-and-out.
Mag ik vragen hoe je dat voorelkaar hebt gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het heeft even geduurd, maar omdat er veel servicemonteurs van Tesla meehelpen met het uitleveren van nieuwe auto's in Amsterdam kon het niet eerder: Vandaag eindelijk de spoiler via de Tesla mobile service op de auto geplaatst :)

Nadat de monteur de spoiler had geplaatst moest hij nog een setting in de auto zelf veranderen om de 261 km/uur te unlocken. De base / stealth performance is dus inderdaad standaard op 233 gelocked en kan pas 261 km/uur als de spoiler is gemonteerd en Tesla in de auto (via kabel en laptop) de setting unlocked.

Verder hebben ze het chrome kapje van de linker camera vastgezet, deze zat los. Binnen een uur allemaal gefixed.

Daarna voorverwarmd weggereden met 484 km range (net onder de 100%), 301 km gereden met 211 Wh/km en zojuist met 38 km resterend thuis aangekomen. Dat was wel even met de billen bij elkaar en heb een groot deel van de A6 100 ipv 130 gereden :) De SuC bij Naarden was helemaal vol, dus heb het erop gewaagd. Kortom, met een P met 19" velgen kan je met dit weer ongeveer 325 km range verwachten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
MintyDoerak schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:01:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat voorelkaar hebt gekregen?
Rondom besteldatum screenshot van partijleider premium interieur genomen. Bij levering dit laten zien; hier stond nml nog wel de mistlampen op

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:45

jefjef

learning by doing

Taro schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:37:
Mijn collega heeft onlangs een SR+ gekregen met een kentekenplaathouder waarop All-wheel-drive staat :)

Bij mij staat er alleen Tesla.com op, meer niet.

Op https://kentekenhouder.nl/kentekenplaathouder/tesla/ kan je een standaard Tesla kentekenplaathouder kopen, maar ik zou het leuk vinden om een houder met Tesla logo en custom tekst te bestellen. Iemand enig idee of en waar dat kan?
Via 123sticker.nl
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/24x1q3jcc5lj.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ah, slim, dan kan je ook afbeeldingen en kleuren gebruiken. Thx!

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Taro schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:58:
Het heeft even geduurd, maar omdat er veel servicemonteurs van Tesla meehelpen met het uitleveren van nieuwe auto's in Amsterdam kon het niet eerder: Vandaag eindelijk de spoiler via de Tesla mobile service op de auto geplaatst :)

Nadat de monteur de spoiler had geplaatst moest hij nog een setting in de auto zelf veranderen om de 261 km/uur te unlocken. De base / stealth performance is dus inderdaad standaard op 233 gelocked en kan pas 261 km/uur als de spoiler is gemonteerd en Tesla in de auto (via kabel en laptop) de setting unlocked.

Verder hebben ze het chrome kapje van de linker camera vastgezet, deze zat los. Binnen een uur allemaal gefixed.

Daarna voorverwarmd weggereden met 484 km range (net onder de 100%), 301 km gereden met 211 Wh/km en zojuist met 38 km resterend thuis aangekomen. Dat was wel even met de billen bij elkaar en heb een groot deel van de A6 100 ipv 130 gereden :) De SuC bij Naarden was helemaal vol, dus heb het erop gewaagd. Kortom, met een P met 19" velgen kan je met dit weer ongeveer 325 km range verwachten.
Een P met 19”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ja, ook wel bekend als de Base of Stealth Performance. Niet te configureren, wel soms via snel bestellen leverbaar geweest.

Is een Long Range met Performance software, Performance motoren, Dual motor badge met P streep eronder, maar ook een optie voor een trekhaak :) Wordt standaard geleverd met normale remklauwen, niet verlaagd, zonder spoiler en met normale pedalen.

Maar een trekhaak was voor mij een vereiste en 20" velgen hebben minder comfort, dus zo heb je het beste van 2 werelden: De snelheid en acceleratie van een P, range en comfort van 19" velgen en een trekhaak. Enige nadeel is dat je dus standaard (op de streep onder Dual Motor na) niet ziet dat het een P is, vandaar de naam "stealth" Performance. De Performance met Performance upgrade pack wordt ook wel P+ genoemd en de Base/Stealth Performance wordt ook wel P- genoemd. Qua prijs zijn ze ongeveer vergelijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheffke
  • Laatst online: 02-01-2021
Scharnout schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:32:

Ik dacht dat we na de vraag wat het verschil is in verbruik tussen luxe en std. kentekenplaten het dieptepunt wel hadden gehad hier. Maar vraag of opladen telefoon range ook beïnvloedt is een nieuw hoogtepunt...

Zoals hier al geschreven is waarom is iedereen zo panisch bezig met de range oftewel het verbruik?
Vanwaar deze obsessie?

On topic dan maar. VIN ontvangen op 28-11. Vandaag toch maar eens gebeld. Mij werd mede gedeeld dat levering voor 19-12 op de planning staat. LR Awd / white / black / 19. We wachten rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer het verbruik op een langere afstand met 130 km/u te testen, maar het komt er gewoon niet van in NL 😂.

Iemand enig idee om hoeveel kW/km het gaat? Als ik 80-110 km/u rijd, dan zit ik tussen de 150 en 165 kW/km. Vind ik wel netjes met dit weer :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Cheffke schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:52:
[...]

Ik dacht dat we na de vraag wat het verschil is in verbruik tussen luxe en std. kentekenplaten het dieptepunt wel hadden gehad hier. Maar vraag of opladen telefoon range ook in beïnvloedt is een nieuw hoogtepunt.

Zoals hier al geschreven is waarom is iedereen zo panisch bezig met de range oftewel het verbruik?
Vanwaar deze obsessie?

On topic dan maar. VIN ontvangen op 28-11. Vandaag toch maar eens gebeld. Mij werd mede gedeeld dat levering voor 19-12 op de planning staat. LR Awd / white / black / 19. We wachten rustig af.
In het Grote Tesla topic waarin je je bevindt zijn de bovenste 2 alinea's ook prima ontopic, toevallig in het verkeerde topic gereageerd aan de 3e alinea te zien?

Als je zelf je auto nog niet hebt, waarom kan je dan wel oordelen over anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E46RC51
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05-2024
Ik weet niet of deze al gepost was - even genieten YouTube: Tesla Model 3 Performance VS AMG en Giulia Q | Autovisie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Taro schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:02:
[...]

Ja, ook wel bekend als de Base of Stealth Performance. Niet te configureren, wel soms via snel bestellen leverbaar geweest.

Is een Long Range met Performance software, Performance motoren, Dual motor badge met P streep eronder, maar ook een optie voor een trekhaak :) Wordt standaard geleverd met normale remklauwen, niet verlaagd, zonder spoiler en met normale pedalen.

Maar een trekhaak was voor mij een vereiste en 20" velgen hebben minder comfort, dus zo heb je het beste van 2 werelden: De snelheid en acceleratie van een P, range en comfort van 19" velgen en een trekhaak. Enige nadeel is dat je dus standaard (op de streep onder Dual Motor na) niet ziet dat het een P is, vandaar de naam "stealth" Performance. De Performance met Performance upgrade pack wordt ook wel P+ genoemd en de Base/Stealth Performance wordt ook wel P- genoemd. Qua prijs zijn ze ongeveer vergelijkbaar.
Interessant! Nooit geweten dat deze configuratie bestond.
Logische beredenering ook.

Toch nog iets geleerd vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffke
  • Laatst online: 02-01-2021
Taro schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:56:
[...]

Als je zelf je auto nog niet hebt, waarom kan je dan wel oordelen over anderen?
Staat toch los van het feit of ik auto wel / niet heb?

Komen regelmatig reacties voorbij waarbij je de indruk krijgt dat 5km meer/minder range verschil van leven / dood betekent.

Daarnaast worden er zaken in verbinding met de range gebracht die er echt niet toe doen.
(Daar heb je echt geen technisch inzicht voor nodig maar gezond verstand.)

Ik stel gewoon een ongezonde range obsessie vast meer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
Ik was eerder vanavond bij Supercharger Naarden, deze wordt uitgebouwd tot 20 stalls:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/88aazq1U6onW5j04XPNuakT9/full.jpg

Maandag de 16e gaat hij officieel open, volgens een mail van Tesla. Hebben meer mensen deze ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:54
Ik heb vandaag een model 3 in ontvangst genomen en ben een beetje aan het instellen

Klopt het dat je de navigatie-taal niet op Nederlands kan zetten omdat je door een bugje niet ver genoeg naar beneden kan scrollen in de lijst?

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@DaCoTa Ja, heb ik ook ontvangen. Naarden was echter vanavond toen ik er langs wilde gaan helemaal vol. Fijn dat ze hem uitbreiden :)

@Cheffke Eens dat sommige vragen over minieme details gaan, maar weten hoe je de range positief beïnvloed kan echt wel nut hebben. Ik heb vandaag bijv. van 484 km naar 38 km resterend gereden, wat eigenlijk nog maar 25-30 echte kilometers is. Als je dat een keer hebt ervaren, de enige SuC waar je langsrijdt compleet vol is en de oppas van je kinderen op het punt staat om naar huis te gaan, dan begrijp je wel waarom je er soms net even een paar km bij wil hebben voor de marge. Als ik op nog een file was gestuit had ik een probleem gehad. Het over kentekenplaten of telefoons opladen hebben gaat inderdaad wel erg ver, maar je AC uitzetten, scherm dimmen, verwarming lager, sentry mode uit op locatie als je niet kunt laden, etc. etc. zijn wel echt nuttig om te weten en het over te hebben. En ik denk dat als je de auto hebt dat je dat beter op waarde kunt schatten, vandaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Vanwaar deze obsessie?
Het is volkomen logisch om verbruik te vergelijken en te proberen te optimaliseren, zeker nu het kouder wordt en daardoor de accucapaciteit minder wordt. Dat hier ook factoren voorbijkomen die nauwelijks invloed hebben is dan prima om te constateren en het vervolgens te hebben over factoren die wél substantieel van invloed zijn.
Ik stel gewoon een ongezonde range obsessie vast meer niet.
Als je dadelijk als je je auto hebt en dus uberhaupt ervaring ermee hebt regelmatig lange afstanden moet rijden kom je hier nog wel op terug.
Off-topic in dit topic dus, voor leveringen is het andere topic.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:18:
340km range bij 80%? Dat zal wel 90% zijn geweest bij een SR+ (Zelfs dan haal je dat bij alleen een hele “verse”)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E46RC51
Stef87 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:34:
[...]

340km range bij 80%? Dat zal wel 90% zijn geweest bij een SR+ (Zelfs dan haal je dat bij alleen een hele “verse”)
Na 20K ben ik 8 km range ‘kwijt’. (Na 100K 40km?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
E46RC51 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:36:
[...]

Na 20K ben ik 8 km range ‘kwijt’. (Na 100K 40km?)
8km vanaf welk beginpunt..? Het officiële beginpunt is dacht ik 230miles (x1.6)= 368km displayed EPA range bij 100%.

Nieuwere SR+ hebben in de VS 10mijl extra Volgens de website... Misschien zit daar nog verschil tussen? (hardware/softwarematig)

Op de NL website staat enkel 409km WLTP vermeld, maar deze is eigenlijk nooit zo relevant. EPA is voor ons (persoonlijk) een zeer realistische range bij betere temperaturen.

Mijn auto zijn range (op display) is sterk afhankelijk van De accutemperatuur. Op dezelfde acculading zit er soms 35-40km verschil tussen laat in avond kijken in de app en in ochtend na opladen in de nacht, meestal net voordat er een ijsvlokje staat. (Heb ik zelfs op screenshots staan)

**Edit** In september heb ik 2x in het weekend Eindhoven- Scheveningen- Eindhoven gereden aan 1 stuk door zonder laden, waarna ik nog 20-38km over had. (Ook te vinden hier in het topic) @naii11

Bij hogere buitentemperaturen ga je richting de 130 wh/km

[ Voor 42% gewijzigd door Stef87 op 12-12-2019 00:34 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
[...]

Ik dacht dat we na de vraag wat het verschil is in verbruik tussen luxe en std. kentekenplaten het dieptepunt wel hadden gehad hier. Maar vraag of opladen telefoon range ook beïnvloedt is een nieuw hoogtepunt...

Vanwaar deze obsessie?

Huuuuuuh? 90% van de mensen hier neemt het voertuig vanwege de financiële voordelen, maar het onderwerp verbruik aankaarten is een no-go? C'mon brain. Ding slurpt als een malle, punt uit. Ik mag van geluk spreken als ik 200 km reikwijdte uit m'n SR+ haal.. En dat kost dan 15 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

[...]

Vanwaar deze obsessie?

Ook nog maar even reageren; ten eerste, wat de andere ook zeggen, je post in het verkeerde topic met je VIN paniek modus :)

Ten tweede. Welkom op tweakers. Waar nerds als ik blij worden van een grafiekje in een auto en software updates van een auto. Dus een discussie over optimalisatie of uitleg waarom mijn verbruik meer is dan ander gepost bereik is volgens mij logisch. Net als het doorlopen van logbestanden om je server te optimaliseren of sensoren uitlezen als je de CPU hebt overklokt. Een kentekenplaat of dat er een strik om mijn auto heen zit, zal me dan weer gestolen worden ....

En als laatste; wacht maar tot je hem zelf hebt ;)

Ontopic: vanavond op weg naar huis verschillende dingen gedaan om verbruik te monitoren. Verwarming aan of uit, autosteer aan of uit, opladen foon of niet. Alles met 104 km/u. Amper verschil. Verbruik ~195. Even afwachten als ik hem een half jaar heb. En ik lease dat ding, dus zolang mijn leasemaatschappij er niet moeilijk over doet, rij ik gewoon lekker door.

Het is gewoon leuk om uit te vinden wat je kunt doen als inderdaad een oppas thuis zit te wachten en je moet kiezen of je onderweg moet laden of dat een telefoon opladen nog uitmaakt. Net als ik bij mijn eerste auto met airco ging kijken of de airco aan of uit nog uitmaakte in het verbuik. En ik automatisch zuiniger ging rijden toen ik voor het eerst mijn verbruik in de boordcomputer zag

And Bob's your uncle ...

• E46RC51
Scharnout schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:06:
[...]

Ook nog maar even reageren; ten eerste, wat de andere ook zeggen, je post in het verkeerde topic met je VIN paniek modus :)

Ten tweede. Welkom op tweakers. Waar nerds als ik blij worden van een grafiekje in een auto en software updates van een auto. Dus een discussie over optimalisatie of uitleg waarom mijn verbruik meer is dan ander gepost bereik is volgens mij logisch. Net als het doorlopen van logbestanden om je server te optimaliseren of sensoren uitlezen als je de CPU hebt overklokt. Een kentekenplaat of dat er een strik om mijn auto heen zit, zal me dan weer gestolen worden ....

En als laatste; wacht maar tot je hem zelf hebt ;)

Ontopic: vanavond op weg naar huis verschillende dingen gedaan om verbruik te monitoren. Verwarming aan of uit, autosteer aan of uit, opladen foon of niet. Alles met 104 km/u. Amper verschil. Verbruik ~195. Even afwachten als ik hem een half jaar heb. En ik lease dat ding, dus zolang mijn leasemaatschappij er niet moeilijk over doet, rij ik gewoon lekker door.

Het is gewoon leuk om uit te vinden wat je kunt doen als inderdaad een oppas thuis zit te wachten en je moet kiezen of je onderweg moet laden of dat een telefoon opladen nog uitmaakt. Net als ik bij mijn eerste auto met airco ging kijken of de airco aan of uit nog uitmaakte in het verbuik. En ik automatisch zuiniger ging rijden toen ik voor het eerst mijn verbruik in de boordcomputer zag
Een heel stuk terug in dit topic is al eens gemeld dat je in dit jaargetijde het meest zuinig kunt verwarmen met alleen de stoelverwarming welke tot wel 30x minder energie verbruikt dan de ‘kachel’. (Die houdt je op bijvb 20’C.)
NB het moge duidelijk zijn dat je het meeste rendement haalt uit een voorverwarmde batterij. Scheelt zomaar 60Wh/km.

• E46RC51
Stef87 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:44:
[...]

8km vanaf welk beginpunt..? Het officiële beginpunt is dacht ik 230miles (x1.6)= 368km displayed EPA range
20K Vanaf wegrijden uit de Tesla fabriek in Tilburg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
naii11 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:44:
[...]
Huuuuuuh? 90% van de mensen hier neemt het voertuig vanwege de financiële voordelen, maar het onderwerp verbruik aankaarten is een no-go? C'mon brain. Ding slurpt als een malle, punt uit. Ik mag van geluk spreken als ik 200 km reikwijdte uit m'n SR+ haal.. En dat kost dan 15 euro.
slurpt als een malle is ook wel weer wat overdreven.

Kan het blijven herhalen, maar kijk het eerst een tijd aan. Metingen van een enkele rit of over een paar weken zeggen helemaal niks.

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
DaCoTa schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:14:
[...]

slurpt als een malle is ook wel weer wat overdreven.

Kan het blijven herhalen, maar kijk het eerst een tijd aan. Metingen van een enkele rit of over een paar weken zeggen helemaal niks.
Drie maanden en 5000 km nu. Evengoed, ik klaag niet, het is alsnog voordeliger dan wat ik had en volledig aftrekbaar _/-\o_
Pagina: 1 ... 111 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.