Vandaag bij Tesla Service geweest in Duiven, had een piepende rem bij achteruitrijden. Was bijzonder rustig daar, ontvangst is stukken beter dan verwacht. Vriendelijke vent, testte de auto, ging even uitzoeken wat en hoe. Terloops genoemd dat mijn frunk niet goed was uitgelijnd, hebben ze meteen opgelost. Zeer tevreden!
zoekfunctieoptimalisatie (ik weet dat het eerder is genoemd, maar alsnog vanuit de techneuten de reactie die ik nu papagaai):
piepende rem: komt doordat er een 'hars' op de remschijven zit (verglazing?), die slecht verdeeld en koud is. Dit is een directe consequentie van regeneratief remmen, waardoor de rem geen natuurlijke uitvlakking kent omdat die te weinig wordt gebruikt. Als je rem (heel hoog, heel vervelend) piept (kan per wiel) dan moet de hars weer uitgevlakt worden. Oplossing: paar keer stevig, goed remmen, zodat de rem ook
warm wordt. Even kort laten afkoelen, en dan nog een keer. Zet de auto regenremmen ook op 'laag', dat maakt het makkelijker. Herhaal drie tot vijf keer, eens per maand.
Paar feitjes bij het babbelen met de showroommeneer:
- Tesla levert geen M3's meer vanuit Tilburg
- De servicemensen van Duiven zijn allemaal verkast naar Koopman in Amsterdam om de levering te helpen
- Showroommensen hebben toegang tot meerdere e-mail boxen om maar te helpen
- Ze willen deze maand nog 800 auto's PER DAG leveren
- Ze zijn coulanter geworden (zei de servicemeneer) in service tav. aflevermanco's. (Hij stelde de frunk af zonder bewijs oid)
- Het schijnt dat de wielen speciaal zijn (zie verhaal, haha), dus een thuiskomertje is blijkbaar niet afdoende bij problemen
- Een monteur grinnikte dat er ontzettend veel schades (total loss!) zijn
omdat de bestuurders niet weten om te gaan met die power
- Ze verwachten wel een dip in orders na december
Heb nu ruim 7000 km gereden met mijn M3 LR en ben er nog altijd positief over, alles in ogenschouw nemend. Mijn grootste tegenvaller is de range, daar had ik zeker meer van verwacht en ik heb mijn rijstijl al flink aangepast (minder snel rijden dus).
ja, dat heb ik ook. Ik heb me daarnet laten vertellen dat je veel meer range hebt als je laat voorverwarmen aan de laadpaal. In deze kou moet hij batterypower gebruiken om de auto 'op stoom' te krijgen, en dat scheelt massa's range. regenremmen gaat ook niet omdat de boel niet warm is. Ik heb (nog) geen laadpaal in de buurt om te testen, helaas.
[
Voor 15% gewijzigd door
Mday op 06-12-2019 07:03
]