Dit weekend had ik even mijn hart in de keel zitten. We waren op bezoek bij vrienden in Den Haag. Vanuit Groningen best een eind, dus daar de auto aan een publieke laadpaal gezet. In de avond zat de auto vol, en de auto van de paal losgehaald. Gezellig spelletjes gespeeld en niet op de telefoon gekeken. Rond 12 uur s'nachts zag ik dat het alarm een paar keer was afgegaan dus ben ik voor de zekerheid maar gaan kijken.
Kom ik bij de paal aan... AUTO WEG!!! WTF!
Nog een keer naar binnen gelopen om na te vragen aan mijn vriendin of ze bij het loskoppelen ook de auto heeft weggezet, maar nee. Hij is echt weg. En het gekke is dat je via de App mooi kunt zien waar de auto staat, maar die geeft vrolijk aan dat hij nog steeds bij de laadpaal staat. Alles is wel ge-update in de app, temperatuur is live, toeteren lijkt te werken, maar er staat dus echt geen auto op de plaats waar de app aangeeft. Nog even bij een paar huizen rond de laadpaal aangebeld waar licht brandde, maar die hadden niets gezien of gehoord en waren wel de hele avond thuis geweest.
K*t, gestolen?
Tesla gebeld, maar die geven geen gehoor zo laat op de avond en raden via de voice-mail aan om de alarmdiensten te bellen in geval van nood. Gemeente natuurlijk niet te bereiken. En terwijl mijn vriendin de auto als gestolen opgeeft bij een één of ander nummer hang ik met de politie aan de lijn. Die geven uiteindelijk het verlossende antwoord dat de auto is weggesleept.
Pfiew, niet gestolen dus.
Los van de reden van wegslepen is het wel bijzonder dat de auto geen (juiste) GPS locatie doorgeeft. Is er iets kapot gegaan tijdens transport? Weg gesleept in een stalen vrachtwagen waardoor het signaal geblokkeerd wordt? Erg bijzonder in ieder geval.
Dag erna (zondag ochtend) Tesla gebeld om te vragen of zei wel de juiste locatie van mijn "mogelijk gestolen auto" konden zien. Volgens de Amerikaanse helpdesk voor buitengesloten bestuurders kon zij zelf niet de locatie bekijken, maar ze wist me wel te vertellen dat hij waarschijnlijk gesleept is aangezien de locatie niet veranderde. Als je wielen niet draaien dan update de auto de locatie niet

. Aha, dat zou dus de reden kunnen zijn.
Auto in de middag opgehaald. Viel me mee dat zo'n bedrijf open is op zondag en zelfs van 07:00 tot 23:00.
Kon wel 330 euro aftikken voor het slepen. Op de sentry beelden was te zien dat de auto inderdaad weggesleept is door hem op te tillen en er een setje extra wieltjes onder te zetten. Dus de banden hebben inderdaad niet gedraaid en daardoor geen GPS update getriggerd. De sleper heeft zelfs eerst een paar minuten met zijn zwaailichten voor de auto gestaan om mij te waarschuwen, en nadat het alarm was afgegaan nog zeker 5 minuten gewacht. Zoals hij later aangaf was dat om mij de gelegenheid te geven om de auto te verplaatsen zonder kosten. Erg netjes vind ik zelf, maar omdat de auto een straat verder stond was het voor mij zinloos gebleken.
Was nog even bang dat er schade veroorzaakt zou zijn aan de auto tijdens liften en slepen, maar daar was helemaal niets van te zien, ook aan de onderzijde niet.
Conclusie: Als je een tesla wilt jatten moet je zorgen dat de banden niet draaien! Dan naar een loods rijden en snel demonteren.
Vraag: Krijgen jullie een alarm melding op je telefoon wel binnen als een "alarm" met toeters en bellen of net als ik een stil bericht die je alleen ziet als je toevallig op de telefoon kijkt?