assje schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:10:
Nou dat is wel een heel negatieve verwoording, ik hoef helemaal niemand zijn mening onderuit te halen, ik probeer alleen inzichten ter discussie te stellen en zo zelf wellicht ook tot nieuwe inzichten te komen.
(...)
Dieren doden als moord classificeren vind ik dan ook flauw, dit onderbouwen met voorbeelden over misstanden/mishandeling van dieren vind ik lui. Als je een ethisch universele regel wilt verdedigen tegen het doden van dieren dan zullen daar ook argumenten voor moeten zijn. Zo lang die er niet is heeft de mening van iemand die zich richt op het voorkomen van lijden van dieren net zo veel waarde en is een aanmatigende toon misplaatst.
Je bent er extra zaken bij aan het halen. De abortusdiscussie is al zo oud als de weg naar rome (maar wellicht minder oud dan dieren eten, true).
Wikipedia: MoordMoord is het op onwettige wijze opzettelijk beëindigen van het leven van een ander, waarbij een strafverzwarend element aanwezig is.
en dan heel specifiek genoemd in de laatste categorie:
Alle rechtssystemen, zowel vroeger als nu, beschouwen moord als een zeer ernstige zaak en leggen daarvoor een zware straf op. Het begrip moord moet worden onderscheiden van:
dood door schuld: als iemand om het leven komt door verwijtbaar gedrag of nalatigheid, waarbij de dader niet bedoelde te doden;
doodslag: het opzettelijk doden van iemand zonder voorbedachten rade;
gekwalificeerde doodslag: dit is doodslag gecombineerd met een ander misdrijf (bijvoorbeeld een beroving);
zelfmoord, suïcide of zelfdoding: als iemand zichzelf van het leven berooft;
het doden uit noodweer (disproportionele noodweer is strafbaar, behalve indien direct volgend op een (poging tot) aanranding van lijf, eerbaarheid of goed, in welk geval de regelgeving omtrent noodweerexces een rol kan spelen);
het doden op wettige wijze, zoals door de politie, door soldaten in een oorlog of bij het voltrekken van een door een rechter opgelegde doodstraf, maar ook abortus en euthanasie.
Blijkbaar zien wij (geen idee of het wiki artikel zijn weerslag vind in wetgeving binnen NL of wat dat aangaat andere landen) abortus
wettelijk niet als moord. Ik denk dat je dus op basis daarvan redelijkerwijs kunt stellen dat mensen die abortus 'moord' noemen dat op morele wijze bedoelen, je neemt een leven.
En dan vind ik het niet zo'n verstrekkende conclusie om het doden van een dier ook moord te noemen. Maar dan zit je nog wel met de definitie van 'een ander' (zoals gebruikt in de eerste quote) - veel mensen zullen dieren niet als 'gelijke' zien. En ook daarin is weer onderscheid (slimme dieren, domme dieren, insecten, waar trek je de grens).
Maarrrrrr nog verder redenerend ontneem je ook leven als je een boom kapt of een wortel opvreet. En zonder enige vorm van voedsel kunnen we zelf ook niet verder

.
Wat ik maar wil zeggen: die discussie kun je niet platslaan, want hoe meer mensen hoe meer zienswijzes en uiteindelijk kun je de discussie altijd ver genoeg trekken om je punt te maken.
Ik vraag mezelf vooral af want het standpunt van het dier zou zijn. Ik bedoel, ze kunnen het ons niet vertellen, maar zelfs als dat wel kon, zouden ze het begrijpen? Ik kan me best voorstellen dat een varken doorheeft dat soortgenoten die de vrachtwagen in gaan nooit meer terugkomen. En dat als hij dat ritje zelf heeft gemaakt en in de verte de onrust / geluiden hoort vanuit het slachthuis terwijl hij zelf in de wachtkamer staat, beseft dat er daar andere varkens afgemaakt worden.
En dan zou je de conclusie kunnen trekken dat als het dier niet de capaciteit heeft zijn lot te begrijpen, en de slacht compleet aan het beest voorbij gaat (nog los van het noodzakelijke pijnloze aspect), dat het dan 'wel oké' is. Maar als je kijkt naar andere voorbeelden van moreel handelen (zoals niet vreemdgaan, zelfs als je weet dat niemand er ooit achter zal komen) zou je kunnen stellen dat het veel mensen ook gaat om interne moraliteit, niet alleen extern. Met andere woorden, ze willen geen dier (laten) doden omdat ze zelf goed willen doen, in plaats van alleen de dieren te mijden die slim genoeg zijn om hun lot te begrijpen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand zo oordeelt, en ik sta zelf ook op het punt dat ik mezelf naar een standpunt toe probeer te redeneren. Wat wil ik en waar kan ik mee leven? Ik dénk dat ik abortus wel kan accepteren, simpelweg omdat we redelijk zeker zijn over wanneer dat 'bewustzijn' ontstaat bij een embryo. Zolang er nog geen hersenen gevormd zijn, geen gehoor, geen begrip, geen bewustzijn, is er geen lijden. Maar anderzijds kan ik me, gezien bovenstaande redenatie, heel goed voorstellen dat mensen die lijn ergens anders leggen: een baby is een levend wezen en een mens, ook in de eerste weken.
En een dier slachten om op te eten is niet te vergelijken met abortus. Door eerst abortus te bespreken en daarna (waarschijnlijk) slachten erbij te trekken creëer je de illussie dat ze vergelijkbaar zijn, en dat is nu juist wat veel andere mensen niet vinden. Ik wil niet zeggen dat de een of de ander goed of fout is, alleen dat ze niet hetzelfde zijn.
Maar als het erop aankomt, zou ik slachten eerder als moord zien dan abortus. Simpelweg omdat de eerste al een volgroeid wezen betreft met een bewustzijn, een capaciteit om te begrijpen wat er met hem/haar/het gebeurt.