Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 39 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
True schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:04:
[...]

Ik heb dat even gedaan, maar van de 3800 posts zijn er maar bar weinig die de codes noemen in hun posts (echt maar 3 of 5 en dan enkel reacties).

Laat ik concreet enkel vragen stellen die mij (denk ik) zullen helpen:
  1. welke instellingen moet ik controleren om gasverbruik buiten defrosts (met de huidige temperaturen) uit te sluiten?
  2. bij welke buitentemperaturen is het realistisch om te verwachten dat 5 kW variant er niet meer tegen op kan en hybride moet gaan werken?
  3. is het mogelijk om de pomp te laten nalopen? gaat de pomp nu soms aan bij een warmtevraag en ziet dan een te hoge delta in water temperatuur en schakelt dan weer uit, of moet ik ergens anders naar kijken?
A: de evenwichtstemperatuur, zie PDF.
B: dat is trial and error. Stap voor stap de evenwichtstemperatuur wat verlagen is de beste manier om erachter te komen.
C: Daar heb ik het antwoord niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand een denkrichting waarom ik deze dalen in het elektrisch vermogen heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C06ybchUW1HnxNtbFndXjR6hNRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQNP7hxT0Yxbiq6hO5R7osY7.png?f=fotoalbum_large

Ze zijn ook beiden vergelijkbaar raar hakkelig. Ik zie uit de heatbooster data dat de inlet tot aan het moment dat de WP weer ~1500 W vraagt laag blijft dus er is in het gehele dal met het rare piekje geen warmte afgifte. De twee lagere momenten in zo'n dal vraagt de WP respectievelijk 136 en 71 W dat is me dunkt enkel voor de pomp.

Het lijkt mij een beetje jammer dat die voor een anders verder wel oké run er twee extra compressor starts in wilt knallen :/

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
True schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:25:
Iemand een denkrichting waarom ik deze dalen in het elektrisch vermogen heb?

[Afbeelding]

Ze zijn ook beiden vergelijkbaar raar hakkelig. Ik zie uit de heatbooster data dat de inlet tot aan het moment dat de WP weer ~1500 W vraagt laag blijft dus er is in het gehele dal met het rare piekje geen warmte afgifte. De twee lagere momenten in zo'n dal vraagt de WP respectievelijk 136 en 71 W dat is me dunkt enkel voor de pomp.

Het lijkt mij een beetje jammer dat die voor een anders verder wel oké run er twee extra compressor starts in wilt knallen :/
Zijn dat geen ontdooicycles? Je zou kunnen kijken wat je watertemperatuur doet en of de ketel bijgeschakelt wordt. Verdampertemperatuur is ook altijd een goede indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

De druk van mijn leidingsysteem is nu twee keer gezakt naar 0.2 bar, ik ben een beetje bang dat ik ergens lekkage heb. Nu voor de tweede keer de ketel bijgevuld, maar hoe kan ik de druk in de leidingen aflezen voordat de ketel in storing schiet?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

T-8one schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:27:
De druk van mijn leidingsysteem is nu twee keer gezakt naar 0.2 bar, ik ben een beetje bang dat ik ergens lekkage heb. Nu voor de tweede keer de ketel bijgevuld, maar hoe kan ik de druk in de leidingen aflezen voordat de ketel in storing schiet?
Op het uit knopje drukken op de CV-ketel.
Edit: zo heet die niet, ik zoek even in de handleiding.
Edit2: zo heet die wel, je opent de displaycover van de CV-ketel je drukt op aan/uit. Je ziet de waterdruk, je drukt weer op aan/uit. En sluit de displaycover.
Zo heeft de installateur mij dat uitgelegd, maar in:
"Uitgebreide handleiding voor de installateur - Daikin Altherma hybrid warmtepomp" staat het niet eens goed uitgelegd. 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door True op 22-11-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

True schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:28:
[...]

Op het uit knopje drukken op de CV-ketel.
Edit: zo heet die niet, ik zoek even in de handleiding.
Edit2: zo heet die wel, je opent de displaycover van de CV-ketel je drukt op aan/uit. Je ziet de waterdruk, je drukt weer op aan/uit. En sluit de displaycover.
Zo heeft de installateur mij dat uitgelegd, maar in:
"Uitgebreide handleiding voor de installateur - Daikin Altherma hybrid warmtepomp" staat het niet eens goed uitgelegd. 8)7
hahh, check. Je kunt de druk dus aflezen als de ketel dus uit (standby?) staat.
tnx.
Ik had de handleiding er ook al bijgepakt.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:58
Kan het zo snel niet vinden maar is er iemand die een warmtesnoer in de buitenunit heeft gezet. Heb gehoord dat dit veel defrosts scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ErnstvV schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:00:
[...]

Zijn dat geen ontdooicycles? Je zou kunnen kijken wat je watertemperatuur doet en of de ketel bijgeschakelt wordt. Verdampertemperatuur is ook altijd een goede indicatie.
Dat zou kunnen met deze temperaturen, ik dacht eerder dat het gasgebruik voor ontdooicycles waren: Flappie in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies" maar ik heb de instellingen:
  • [5-00] 0 -> 1
  • [5-01] 0 -> -5
aangepast gisteravond én heb sindsdien geen gasverbruik meer, maar nog steeds deze dalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JYyWZgNR8WTJGW4kS_gqKQSV1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ppi0qOh2x63oRrHHNlxKpZIT.png?f=fotoalbum_large

Maar als 12 defrosts in 9 uur normaal is met de huidige temperaturen/wind/luchtvochtigheid (en gevallen sneeuw ..). Dan behoeft dit (die dalen) natuurlijk geen verdere actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Laatst online: 15-09 19:16
beetje off topic ;) ik was op zoek naar een actuele bron m.b.t. energie in de winter. De bron zal niet altijd wind of zon zijn uiteraard. En nu meen ik ergens te hebben gelezen dat zo'n eventuele gascentrale bij lange na niet de efficiënte haalt van een moderne cv ketel. Iemand toevallig een link bij de hand over welk percentage qua electriciteit uit bijv gas komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
True schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:39:
[...]

Maar als 12 defrosts in 9 uur normaal is met de huidige temperaturen/wind/luchtvochtigheid (en gevallen sneeuw ..). Dan behoeft dit (die dalen) natuurlijk geen verdere actie.
Ja, hier ook de hele dag door elke 40 minuten een defrost. Het is ons vierde seizoen met de WP, dus we zijn eraan gewend. Maar het blijft storend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
cv75 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:10:
...... En nu meen ik ergens te hebben gelezen dat zo'n eventuele gascentrale bij lange na niet de efficiënte haalt van een moderne cv ketel......
Je moet geen appels en peren willen vergelijken.
Een electriciteitsfabriek is wat anders dan een cv ketel bij jou thuis.

Het antwoord op je vraag kan je vinden door te googlen op aardgasequivalenten.

1 GigaJoule = 28.43 m3 aardgasequivalent
1 m3 gas = 0,035167 GJ bovenwaarde
1 m3 aardgas = 9,77 kwh
Warmtepomp met COP=3 verbruikt 3,256 kwh = 0,035 GJ
1169 m3 gasverwarming = 4000 kwh warmtepompwarmte COP=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ErnstvV schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:00:
[...]

Hij stook nu in ieder geval niet meer op gas door mijn aanpassing: XX

Maar ik ben gaan controleren en tijdens beide dalen (dus die tot 23:40 en die tot 23:44) is de compressor uitgeschakeld hier tussenin wordt die weer ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8LI-kSBz_Ju2EPgV0jYho7ioU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lomyjWLbyq5RAKL4iTr7I1Yo.png?f=fotoalbum_large

In wezen wordt die dus bij elke defrost uitgeschakeld, ingeschakeld, uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Ik vraag mij dan af of die 'dubbele' powercycle van de compressor dan klopt? Misschien dat @jdbiggelaa of iemand anders dat kan beamen en dat ook terugziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de compressor helemaal terug toert maar net niet helemaal uit gaat. Het is wel per merk verschillend hoe een defrost gaat. Mijn Midea schakelt in ieder geval de compressor niet uit maar gaat op een lage snelheid draaien.
Je zou denken dat een merk als Daikin wel weet wat wel en niet goed is voor een compressor. Heb je geen data van de compressorsnelheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:28
Ik gebruik P1P2MQTT van Arnold Niessen. Hierin zie ik dat tijdens een defrost de compressor inderdaad uit gaat, weer aangaat, weer uitgaat en daarna weer aan gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2oZOTeVsmJ7c9QM_VaGYKTg-nw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nrySXPpfLT9dB0nvXIX81cnI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
Leif schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:50:
[...]

Je moet geen appels en peren willen vergelijken.
Een electriciteitsfabriek is wat anders dan een cv ketel bij jou thuis.

Het antwoord op je vraag kan je vinden door te googlen op aardgasequivalenten.

1 GigaJoule = 28.43 m3 aardgasequivalent
1 m3 gas = 0,035167 GJ bovenwaarde
1 m3 aardgas = 9,77 kwh
Warmtepomp met COP=3 verbruikt 3,256 kwh = 0,035 GJ
1169 m3 gasverwarming = 4000 kwh warmtepompwarmte COP=3
Zekers is dat wat anders..echter is het gebruik van electriciteit door ons warmtepomp bezitters niet per definitie "fossielvrij". Vandaar dat ik benieuwd was naar de achterliggende percentages. Dat zijn dus wel andere getallen dan hierboven. Heb wel getallen gevonden maar die zijn uit 2019 waarin staat hoe electriciteit verhoudingsgewijs zit qua opwek :) Recenter is dit niet meer te vinden ;) completely off topic, andere cijfers :D

edit: nvm heb inmiddels bij poging x wat meer info bij cbs gevonden :P

[ Voor 3% gewijzigd door cv75 op 23-11-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55
Flappie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:24:
Ik gebruik P1P2MQTT van Arnold Niessen. Hierin zie ik dat tijdens een defrost de compressor inderdaad uit gaat, weer aangaat, weer uitgaat en daarna weer aan gaat.
Dat zie ik ook, maar ik vraag me wel af wat de buitenunit precies doet. Blijkbaar meer dan alleen de 4-wegklep draaien? De eerste compressor-pauze voor de defrost verbruikt de buitenunit eerst nog 75W (verschil tussen blauw en paars, de HomeWizard energy socket zit in de leiding tussen binnen- en buitenunit), daarna heel even iets minder, en na de defrost verbruikt de buitenunit maar zo'n 9W. De binnen-unit verbruikt tijdens en kort na de defrost meer vanwege de hogere pompsnelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDp_Ty5bAlzqQJgx9i-WMvuF-VQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qeIUlEhglgVMjWlla82OdZ9H.png?f=fotoalbum_large

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:27

dbzfan

Nee.

Ik heb ook zo'n homewizard energy socket maar mn warmtepomp is zonder stekker aangesloten aan het stroomnet dus lukt me niet om te meten..

Afgelopen dagen strak 20.7 graden in huis waarbij de warmtepomp continue draait. Lijkt nu mooi stabiel te draaien. Geen gasverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door dbzfan op 23-11-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:24
Bij mijn 4kW monoblock verloopt de defrost als volgt:

0. lamellen blok gaat naar de -6° C. Oftewel vriest dicht.
0. Defrost start
1. Circulatie pomp en ventilator gaat uit
2. Compressor blijft doorlopen
3. Water in de warmtewisselaar gaat naar 55° C.
4. Compressor stopt
5. 4-weg klep gaat om
6. Het hete gas stroomt nu de verdamper in en ontdooit het dichtgevroren lamellen blok.
7. Circulatie pomp gaat weer aan
8. Als het lamellen blok voor 1 minuut boven de 5° C is gaat de compressor en ventilator weer aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tHtYrIjftqm7j7P-XxhtevwbHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJ4Ib4OjtR2xIYJhXgqZ2c3z.png?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Dat duurt best lang, alleen al ruim 10 minuten voor de ontdooien zelf en dan nog ruim een half uur voordat het water weer op temperatuur is. Hopelijk doet die dat niet al te vaak…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leck
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-03 10:09
Sinds februari dit jaar hebben wij ook een Daikin – Intergas hybride 5kW. Sindsdien me uitgebreid ingelezen op dit forum en veel wijzer geworden; waarvoor dank! Veel herkenbaars ook: vervelende 1 graad Celsius hysterese, gasverbruik boven de evenwichtstemperatuur, niet optimale installatie door installateur, leidinggeluid, etc. Kortom nog niet heel tevreden. Ik heb een paar observaties en problemen waarvan ik hoop dat er hier op het forum wat input op is. Ik ga ook contact opnemen met de installateur maar goed beslagen ten ijs komen helpt ongetwijfeld.

Eerst even onze situatie:
Hoekwoning, 145 m2, 1970. Redelijk nageïsoleerd met vloer-, spouwmuur- en dakisolatie en HR++ glas. Ondanks dat toch nog wel het nodige warmteverlies ’s nachts. Beneden hebben wij ouderwetse jaren zeventig radiatoren (groot maar geen lamellen) met radiatorventilatoren plus vloerverwarming die denk ik ooit als bijverwarming is geïnstalleerd. Ik heb daar niet zoveel verstand van maar deze heeft een thermostaatkraan, drie lussen en een pomp die twee jaar terug vervangen is (nog voor de warmtepomp dus). Op verdieping 1 en 2 radiatoren waarvan er maar een deel wordt gebruikt.

Ik heb al langer het gevoel dat de installatie niet optimaal is ingeregeld en met afgelopen week eigenlijk voor het eerst een koude periode heb ik gepoogd het allemaal wat beter te volgen.
Nadat ik zelf de evenwichtstemperatuur naar 1 graad Celsius heb gesteld (5-00 = 1; 5-01 = 1) merk ik toch vaak dat er gas wordt gestookt bij hogere temperaturen.
Gister lukt het op één of andere manier om de warmtepomp de hele dag te laten draaien en heel rustig op te warmen tot hij eind van de avond de 21 graden (ingestelde 20,5 + 0,5 hysterese) aantikte en uitging. De hele dag zonder gas. Stroomverbruik 17 kWh en 62 kWh opgebracht (volgens Daikin); COP van 3,6. Op zich best ok leek mij. Echter, vandaag bij gelijke omstandigheden ging hij toch weer in hybride modus draaien.

Ik regel op kamerthermostaat, weersafhankelijk met stooklijn nog op default: 60 bij -10 en 35 bij 18. Bij deze stooklijn zou de AWT bij de buitentemperaturen van gister toch zo’n 48 graden moeten zijn. De warmtepomp blijft hangen op max 38 graden. Misschien ook nog wel ok; blijkbaar kan hij bij lage temperaturen toch rustig opwarmen en kan de stooklijn omlaag. Echter, de delta T is steeds zo rond de 6-6,5 graden. Ik vermoed dat dit te hoog is en ook de reden dat op enig moment de CV bijschakelt.

Vraag 1: is mijn analyse correct en zou ik dit kunnen verbeteren door het debiet (nu nog op default is 13) te verhogen? Of is dit waar ik het mee moet doen en is er al heel snel gas nodig? Ik lees op het forum toch wel veel mensen die redelijk succesvol ook langdurig zonder gas stoken ook met radiatoren dus ik vermoed dat het beter moet kunnen.

Daarnaast merk ik dat als er gas wordt bijgestookt dit gelijk met forse temperaturen tot wel 60 graden gaat. Ruim boven de stooklijn dus.

Vraag 2: is dit ook gerelateerd aan de hoge delta T of heeft dit te maken met een te hoog vermogen? De handleiding stelt dat wordt afgeraden het vermogen te verlagen.

Vraag 3: ik heb de bevriespreventie van de leidingen uitgezet (code 4-04 = 2) in verband met nachtelijke pompgeluiden. Is het correct dat dit probleemloos kan bij een split unit? Mijn leiding zijn behoorlijk geïsoleerd en toen ik nog een CV had was dit ook nooit een probleem. Hooguit bij hele strenge vorst lieten we de kachel zachtjes branden ’s nachts.

En laatste probleem. Ik heb volgens mij tweede leidinglussen in huis. Achter met daarop de radiatoren aan de achterkant van het huis en voor met de radiatoren voor in het huis en de vloerverwarming. Ik heb gemerkt dat als ik op verdieping 1 of 2 een radiator openzet in de lus aan de voorkant de radiator op de benedenverdieping aan de voorkant niet goed warm meer wordt.

Vraag 4: heeft dit ook te maken met het debiet of is dit een probleem van (waterzijdig) inregelen? De installateur heeft in februari ook een deel van de radiatorkranen vervangen door thermostatische kranen. Had de installatie niet ook waterzijdig ingeregeld moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leck schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:17:
Hoekwoning, 145 m2, 1970. Redelijk nageïsoleerd met vloer-, spouwmuur- en dakisolatie en HR++ glas. Ondanks dat toch nog wel het nodige warmteverlies ’s nachts.
Wat geeft de Koevlaas formule of was het gasverbruik? 5kW is mogelijk wat krap.
Ik regel op kamerthermostaat, weersafhankelijk met stooklijn nog op default: 60 bij -10 en 35 bij 18. Bij deze stooklijn zou de AWT bij de buitentemperaturen van gister toch zo’n 48 graden moeten zijn. De warmtepomp blijft hangen op max 38 graden. Misschien ook nog wel ok; blijkbaar kan hij bij lage temperaturen toch rustig opwarmen en kan de stooklijn omlaag. Echter, de delta T is steeds zo rond de 6-6,5 graden. Ik vermoed dat dit te hoog is en ook de reden dat op enig moment de CV bijschakelt.

Vraag 1: is mijn analyse correct en zou ik dit kunnen verbeteren door het debiet (nu nog op default is 13) te verhogen? Of is dit waar ik het mee moet doen en is er al heel snel gas nodig?
Hij schakelt waarschijnlijk gas bij omdat hij AWT setpoint niet haalt, wat ook wel hoog lijkt. Hier (1975/radiatoren) is stooklijn -12/+53 - 10/31 en boven de 10 gaat de WP een deel van de tijd uit of pas ik AWT neerwaarts aan als hij draait (met de offset) omdat hij onder de 30 niet zonder pendelen opstart.

Debiet verhogen (en stooklijn overeenkomstig verlagen met helft van delta-T vermindering) gaat ietsje helpen, want COP wordt ietsje beter, maar scheelt niet veel.
Vraag 2: is dit ook gerelateerd aan de hoge delta T of heeft dit te maken met een te hoog vermogen? De handleiding stelt dat wordt afgeraden het vermogen te verlagen.
De gasketel schiet door maar zou bij 5C boven stooklijn af moeten slaan. We hebben het vermogen op minimaal gezet. De Intergas ketel heeft de naam slecht om te kunnen gaan met lage vermogens ("plofketel") maar ik merk daar niets van.
Vraag 3: ik heb de bevriespreventie van de leidingen uitgezet (code 4-04 = 2) in verband met nachtelijke pompgeluiden. Is het correct dat dit probleemloos kan bij een split unit?
Lijkt mij geen probleem als de leidingen binnen niet kunnen bevriezen.
En laatste probleem. Ik heb volgens mij tweede leidinglussen in huis. Achter met daarop de radiatoren aan de achterkant van het huis en voor met de radiatoren voor in het huis en de vloerverwarming. Ik heb gemerkt dat als ik op verdieping 1 of 2 een radiator openzet in de lus aan de voorkant de radiator op de benedenverdieping aan de voorkant niet goed warm meer wordt.

Vraag 4: heeft dit ook te maken met het debiet of is dit een probleem van (waterzijdig) inregelen? De installateur heeft in februari ook een deel van de radiatorkranen vervangen door thermostatische kranen. Had de installatie niet ook waterzijdig ingeregeld moeten worden?
Daar weten anderen meer over. De verplichting om waterzijdig in te regelen vervalt als dat "te duur" is, en dat vraagt waarschijnlijk aanpassingen aan de oude radiatoren, maar lijkt hier wel een probleem. Wij hebben maar 1 thermostatische radiatorkraan hier en die doet ook heel weinig als zijn "parallelle" oude radiator gewoon open staat.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leck
arnoldniessen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:42:
[...]

Wat geeft de Koevlaas formule of was het gasverbruik? 5kW is mogelijk wat krap.
Wij wonen hier pas een paar jaar. Eerste jaar zo'n 1500 m3 maar na extra isolatie terug naar zo'n 1000 m3. Daar zit ook wel een stukje comfortverlies met minder en op lagere temperatuur stoken tussen dus helemaal vergelijkbaar is het niet.
[...]

Hij schakelt waarschijnlijk gas bij omdat hij AWT setpoint niet haalt, wat ook wel hoog lijkt. Hier (1975/radiatoren) is stooklijn -12/+53 - 10/31 en boven de 10 gaat de WP een deel van de tijd uit of pas ik AWT neerwaarts aan als hij draait (met de offset) omdat hij onder de 30 niet zonder pendelen opstart.
Dat klinkt best logisch en ik had ook wel gepland om de stooklijn te verlagen. Blijft wel vreemd dat hij de ene dag rustig op de warmtepomp stookt zonder het setpoint te halen en de volgende dag het toch nodig vindt om gas bij te stoken.
Debiet verhogen (en stooklijn overeenkomstig verlagen met helft van delta-T vermindering) gaat ietsje helpen, want COP wordt ietsje beter, maar scheelt niet veel.

[...]

De gasketel schiet door maar zou bij 5C boven stooklijn af moeten slaan. We hebben het vermogen op minimaal gezet. De Intergas ketel heeft de naam slecht om te kunnen gaan met lage vermogens ("plofketel") maar ik merk daar niets van.

[...]

Lijkt mij geen probleem als de leidingen binnen niet kunnen bevriezen.

[...]

Daar weten anderen meer over. De verplichting om waterzijdig in te regelen vervalt als dat "te duur" is, en dat vraagt waarschijnlijk aanpassingen aan de oude radiatoren, maar lijkt hier wel een probleem. Wij hebben maar 1 thermostatische radiatorkraan hier en die doet ook heel weinig als zijn "parallelle" oude radiator gewoon open staat.
Regel jij op AWT of op RT?
En je evenwichtstemperatuur?
Ik snap dat geen huis hetzelfde is maar een vergelijking is toch interessant.

Dank voor je input!

[ Voor 3% gewijzigd door Leck op 23-11-2024 19:16 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leck schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:58:
Wij wonen hier pas een paar jaar. Eerste jaar zo'n 1500 m3 maar na extra isolatie terug naar zo'n 1000 m3. Daar zit ook wel een stukje comfortverlies met minder en op lagere temperatuur stoken tussen dus helemaal vergelijkbaar is het niet.
Dan zou 5kW prima moeten zijn, koevlaas komt uit op bijna 5kW en zo koud is het nu nog niet.
Dat klinkt best logisch en ik had ook wel gepland om de stooklijn te verlagen. Blijft wel vreemd dat hij de ene dag rustig op de warmtepomp stookt zonder het setpoint te halen en de volgende dag het toch nodig vindt om gas bij te stoken.
Als je afgiftesysteem efficient is en bij een lagere AWT al 5kW afgeeft, maar je vraagt een hogere AWT, dan gaat hij dat niet halen. Ik vermoed dat je huis bij een AWT van 48C bv 9kW afgeeft, en dat kun je niet maken zonder gas, zeker niet bij de RWT die je nu hebt. Kan zijn dat hij net onder de 1C van je equilibrium aantikt?
Leck schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:58:
Regel jij op AWT of op RT?
En je evenwichtstemperatuur?
Ik snap dat geen huis hetzelfde is maar een vergelijking is toch interessant.
Wij regelen nu RT maar effectief toch wel op AWT zodat de hysteresegrenzen niet gehaald worden. Ik pas met de offset op de stookcurve iets bij zodat de kamertemperatuur tussen 19.0 en 19.4 blijft. Onze 8kW hybride is zonder gas te licht voor ons huis, dus de evenwichtstemperatuur staat hier wat hoger, 7C, zou misschien nog iets lager kunnen maar niet veel.

Wat ik een grote winst vond: 24-uurs gemiddelde ([1-0A]=2, en bij oudere systemen zonder 2e buitensensor vereist dat power saving [E-08]=0). Anderen ervaren dat het huis dan te traag reageert op veranderingen, ons huis is zo traag dat het werkt, en anders passen we de offset even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
True schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:45:
[...]

In wezen wordt die dus bij elke defrost uitgeschakeld, ingeschakeld, uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Ik vraag mij dan af of die 'dubbele' powercycle van de compressor dan klopt? Misschien dat @jdbiggelaa of iemand anders dat kan beamen en dat ook terugziet?
Ik zie dat niet zo in detail, alleen een dip in mijn verbruik bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hhoekstra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:39:
Kan het zo snel niet vinden maar is er iemand die een warmtesnoer in de buitenunit heeft gezet. Heb gehoord dat dit veel defrosts scheelt.
Dit is een interessante gedachte. Ik heb ook een warmtesnoer, dus ik wil dit wel eens testen. Wikkel je dat ding dan gewoon een paar keer om de buitenunit heen, ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 12:50
@hhoekstra @RoD Dat warmtesnoer kost ook gewoon energie . Je uiteindelijke verliezen zullen er niet kleiner van worden . Perpetuum mobile bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 19:56

arnova

weet veel, maar niet alles

fohn5 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:28:
@hhoekstra @RoD Dat warmtesnoer kost ook gewoon energie . Je uiteindelijke verliezen zullen er niet kleiner van worden . Perpetuum mobile bestaat niet
Sterker nog: warmtesnoer is COP=1 dus ik denk dat het onder de streep zelfs beroerder uitkomt. Het enige voordeel wat je zou kunnen hebben is dat je, zoals bij mij, geen lauwe douches meer hebt doordat je geen (of minder) defrosts op gas hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

fohn5 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:28:
Dat klopt. Maar ik weet niet hoe efficiënt defrosts zijn. Bovendien zorgen de defrosts er steeds voor dat het verwarmingswater opnieuw opgewarmd moet worden. En een defrost kost weer een beetje gas.

Onderaan de streep zou de balans misschien nog wel eens positief kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@RoD
- Defrosts zijn inefficient, kosten energie maar horen bij een WP proces onder de 4 C
- Defrost hoeft geen gas te kosten , is een instelling / keuze .
- Even jouw redenatie in het extreme trekken
Als je alle buitenlucht verwarmt tot boven de 4C heb je nooit een defrost ( is alleen niet erg reeel).
Als je de condensor binnenzet heb je nooit een defrost.( klopt niet want kost ook energie de ventilatielucht is namelijk ijskoud en zal weer opgewarmd moeten worden anders bevriest de hele boel)
Perpetuum mobile bestaat niet dus per definitie kan de balans niet positief zijn dan zou je namelijk gratis energie genereren. Maar draai er rustig een warmtesnoer omheen het gaat je alleen niets opleveren behalve een hogere energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik snap ook heus wel dat een perpetum mobile niet bestaat :) Maar een warmtesnoer kost 40 watt en ik ben soms wel 2 kuub gas kwijt aan defrost op een dag. Ik kan mijn defrosts niet zonder gas doen want dan wordt het verwarmingswater uberhaubt nooit meer warm met deze temperaturen (hij haalt nu de AWT al niet).

Ik zal overigens niet zeggen dat dit lukt, want ik twijfel heel erg of zo'n dun snoer die defrosts kan voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fohn5
Simpel gezegd de WP duwt er +8000 watt in tijdens een defrost dus wat gaat 40 watt doen ?

Wat voor AWT heb je dan rond de 1C . Ik kom hier makkelijk weg met max 38C de afgelopen dagen .
temperatuur binnen tussen de 19-20C met alleen radiatoren . Vrijstaande woning 1989 op het groninger platteland . Zeker niet extreem geïsoleerd. Zie AWT / opgenomen vermogen van de afgelopen week ter indicatie. Het helpt in mijn ogen wel om je AWT niet te laag te zetten en 24 hr per dag stoken zonder nachtverlaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Io8JzeUU3ASUHP4tOGyFzbHpVJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/afF1VrY1RkoSvwIaOhllDXOa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Rtep4VLLXKImH8z1jprriyF65E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhjM8ewzn6OKWv1eka0wJQzH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNbM5T8WykCBMTi0yBhjZfiNodA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uDwOpJAvgHwFcDatBCy0L9rg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leck
arnoldniessen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:49:

Als je afgiftesysteem efficient is en bij een lagere AWT al 5kW afgeeft, maar je vraagt een hogere AWT, dan gaat hij dat niet halen. Ik vermoed dat je huis bij een AWT van 48C bv 9kW afgeeft, en dat kun je niet maken zonder gas, zeker niet bij de RWT die je nu hebt. Kan zijn dat hij net onder de 1C van je equilibrium aantikt?
Ik denk eigenlijk van niet maar ik moet het hebben van het aflezen van het display; heb geen geavanceerde logging oid.
Ik denk nu wel te snappen waarom hij op vrijdag ruim onder de stooklijn bleef: dat is waarschijnlijk de modulatie. De AWT bleef een graad of 5 onder de stooklijn. Als ik het goed begrijp kan ik de modulatie beter eerst uitzetten om de stooklijn te optimaliseren en pas dan weer aan kan zetten.
Wat ik een grote winst vond: 24-uurs gemiddelde ([1-0A]=2, en bij oudere systemen zonder 2e buitensensor vereist dat power saving [E-08]=0). Anderen ervaren dat het huis dan te traag reageert op veranderingen, ons huis is zo traag dat het werkt, en anders passen we de offset even aan.
Dat ga ik ook maar eens proberen. Nogmaals dank. Heel nuttig deze input. Ik begin het langzaam een beetje te snappen en dat is blijkbaar ook wel nodig om het systeem efficiënt in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1991
  • Laatst online: 23:36
Goedemorgen,

ik heb sinds een aantal jaar een Daikin-Intergas Hybrid combinatie. Huis komt uit 1976 en is goed geïsoleerd met HR++ kozijnen en vloerisolatie. Ik heb enkelt vloervervarming beneden en verwarm boven elektrisch.

Het probleem is nu dat ik na douche het gas zie blijven hangen, waardoor de hybridepomp niet meer verder gaat met de Daikin-unit maar met de Intergas-unit (kort gezet: gas neemt het over).

Met name met koude temperatuur buiten is dit het geval.

Is hier een instelling voor die aangepast kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rob1991 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:55:
Goedemorgen,

ik heb sinds een aantal jaar een Daikin-Intergas Hybrid combinatie. Huis komt uit 1976 en is goed geïsoleerd met HR++ kozijnen en vloerisolatie. Ik heb enkelt vloervervarming beneden en verwarm boven elektrisch.

Het probleem is nu dat ik na douche het gas zie blijven hangen, waardoor de hybridepomp niet meer verder gaat met de Daikin-unit maar met de Intergas-unit (kort gezet: gas neemt het over).

Dat zal waarschijnlijk de volgende zijn:
[5-00]
[5-01]

Zie bijv.: True in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1991
En wat moet ik precies met die waardes doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Rob1991 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:55:
Goedemorgen,

Als dit probleem "opeens" is ontstaan en specifiek voorkomt na het douchen, lijkt het mij eerder een storing in je unit, en niet een bepaalde instelling die niet goed staat. Maar wanneer schakelt je unit wel weer over van gas naar wp verwarming dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1991
Het is niet opeens ontstaan. Vaak gaat t goed boven de 5 graden en pakt de warmtepomp het direct weer op. Met koude dagen blijft het gas hangen voor een aantal uur en vervolgens gaat het wel weer weg en pakt de pomp het over. Vreemd dat het alleen met temperaturen van rond de 0 graden of lager voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-08 22:49
Ik heb een WP-intergas hybride combinatie (8kW) sinds 22 augustus. Dankzij dit forum en ESPAltherma al veel kennis opgedaan en de nodige aanpassingen gedaan. Ik stuur op kamertemperatuur, maar kan ook AWT primair zichtbaar maken op mijn thermostaat. Die heeft een ingestelde afwijking van -2. En dat zie ik ook precies terug in mijn aanvoerwater setpoint. 2 graden onder de stooklijn.

Maar ik zie de meerwaarde hiervan niet en wil die afwijking weg hebben. Dus op 0 zetten. Maar ik weet niet waar. Ik dacht dat dit bedienbaar zou zijn vanaf de thermostaat. Maar dat is dus niet, of ik kan het in ieder geval niet vinden.

En ik zie ook geen setting met een overeenkomstige beschrijving. Bovendien ook nergens de waarde -2 in de settings.

Of heb ik echt niet goed genoeg gekeken?
Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxpe5_akOu0Z0Dmd2aGkB8QNrKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9ThyQwICCsZF7NTNVk9sTzP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV1Fs2MfaLx3VYRKYNHqFRGfLN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgAD2Rnu32EOdv387mkaujd6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 15-09 20:30
Rob1991 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:10:
Het is niet opeens ontstaan. Vaak gaat t goed boven de 5 graden en pakt de warmtepomp het direct weer op. Met koude dagen blijft het gas hangen voor een aantal uur en vervolgens gaat het wel weer weg en pakt de pomp het over. Vreemd dat het alleen met temperaturen van rond de 0 graden of lager voorkomt.
welke waarde heeft je evenwichtstemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Waarschijnlijk gaat ie onder de evenwichtstempatuur(of tijdens een defrost) gas bijstoken en dat er dan iets niet goed gaat doordat je ook sww met gas aan het bereiden bent. Specifiek denk ik dat er mogelijk iets niet goed gaat in de communicatie tussen de cv ketel en je wp. Ik ben bang dat hier echt een monteur naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

GroteTon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:24:
Ik heb een WP-intergas hybride combinatie (8kW) sinds 22 augustus. Dankzij dit forum en ESPAltherma al veel kennis opgedaan en de nodige aanpassingen gedaan. Ik stuur op kamertemperatuur, maar kan ook AWT primair zichtbaar maken op mijn thermostaat. Die heeft een ingestelde afwijking van -2. En dat zie ik ook precies terug in mijn aanvoerwater setpoint. 2 graden onder de stooklijn.

Maar ik zie de meerwaarde hiervan niet en wil die afwijking weg hebben. Dus op 0 zetten. Maar ik weet niet waar. Ik dacht dat dit bedienbaar zou zijn vanaf de thermostaat. Maar dat is dus niet, of ik kan het in ieder geval niet vinden.

En ik zie ook geen setting met een overeenkomstige beschrijving. Bovendien ook nergens de waarde -2 in de settings.

Of heb ik echt niet goed genoeg gekeken?
Iemand enig idee?

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is, denk ik, modulatie wat je ziet. Je kan deze uitzetten in de instellingen (A.3.1.1.5 / 8-­05). Realiseer je wel goed wat de consequentie is als je dit doet aangezien het invloed heeft op je comfort.

• Rob1991
arnova schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:21:
[...]

Waarschijnlijk gaat ie onder de evenwichtstempatuur(of tijdens een defrost) gas bijstoken en dat er dan iets niet goed gaat doordat je ook sww met gas aan het bereiden bent. Specifiek denk ik dat er mogelijk iets niet goed gaat in de communicatie tussen de cv ketel en je wp. Ik ben bang dat hier echt een monteur naar moet kijken.
Hebben jullie advies voor een monteur in de omgeving Rotterdam / Den Haag? Mijn installateur is helaas op gaan houden met bestaan.

• GroteTon
arnova schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:24:
[...]

Dat is, denk ik, modulatie wat je ziet. Je kan deze uitzetten in de instellingen (A.3.1.1.5 / 8-­05). Realiseer je wel goed wat de consequentie is als je dit doet aangezien het invloed heeft op je comfort.
Arnova, bedankt voor je reactie.
De genoemde -2 waarde is zeker geen modulatie.
Ik zie die namelijk als constante terug in de ESPAltherma logging.
Met daar bovenop nog eens modulatie (tot +/- 5 graden in mijn systeem).
Waarbij ik -5 wel eens tegenkom, maar +5 niet.

Overigens ben ik ook benieuwd naar het modulatie-algoritme. Kent iemand dat?
Maar mijn vraag over de -2 afwijking blijft ook nog overeind. Hoe die aan te passen?

• RoD
  • Niet online

RoD

GroteTon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:30:
[...]

Arnova, bedankt voor je reactie.
De genoemde -2 waarde is zeker geen modulatie.
Ik zie die namelijk als constante terug in de ESPAltherma logging.
Met daar bovenop nog eens modulatie (tot +/- 5 graden in mijn systeem).
Waarbij ik -5 wel eens tegenkom, maar +5 niet.

Overigens ben ik ook benieuwd naar het modulatie-algoritme. Kent iemand dat?
Maar mijn vraag over de -2 afwijking blijft ook nog overeind. Hoe die aan te passen?
Misschien begrijp ik het verkeerd en denk ik te simpel... Maar als je die afwijking van -2 in beeld hebt kun je die toch simpelweg met het pijltje omhoog weer op 0 zetten?

• GroteTon
RoD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:37:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd en denk ik te simpel... Maar als je die afwijking van -2 in beeld hebt kun je die toch simpelweg met het pijltje omhoog weer op 0 zetten?
Dat had ik ook verwacht, maar dat is dus niet het geval. Helaas.
De pijltjes die wel naast de temperatuur instelling staan, ontbreken bij "afwijking".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqeVmqsGgQb7qEMknlZhL6JXxyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjPPF5GIHnRG8X6QKcTRJzRx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV1Fs2MfaLx3VYRKYNHqFRGfLN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgAD2Rnu32EOdv387mkaujd6.jpg?f=fotoalbum_tile

• fohn5
@GroteTon

daar is een zoekfunctie voor bovenaan het topic

Dus voor dat je dit soort vragen post misschien eerst even het forum doorzoeken .
Er is een goede uitleg hier : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75013000

Met betrekking tot je -2 de Daikin kent een Comfort en een ECO stand waarin je temperatuur kan wijzigen .
en ook een correctie kan toepassen zie hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75-1pOrpc_jqZcNckpeLKylOgZc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AUHBXcCqEj3fJuKyN8SQPZS8.png?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door fohn5 op 28-11-2024 17:53 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

GroteTon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:03:
[...]

De pijltjes die wel naast de temperatuur instelling staan, ontbreken bij "afwijking".
[Afbeelding][Afbeelding]
Ah OK. Dat zal komen omdat jij regelt op kamertemperatuur. Ik regel op AWT, en mag dat dan blijkbaar wel zelf instellen.

• Flappie
GroteTon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:03:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik regel ook op AWT. Maar mijn display ziet er heel anders uit.....
Aan de zijkant een balk met informatie en mijn temperaturen staan links boven in.

Mijn maximale AWT afwijking gaat tot 10 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcvrBY-lWaLcu-HACs0HhIzjSis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzNWYRTiXPS0nS9akgpZ3ecz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FezqK21nzhi-TZ8FYgyQl1LnGa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxLySkiLgorcX2wPn3aEzF2n.jpg?f=fotoalbum_large

Heb jij wel weersafhankelijke regeling aanstaan?

• RoD
  • Niet online

RoD

Flappie schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:42:
[...]

Aan de zijkant een balk met informatie en mijn temperaturen staan links boven in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is dat icoontje helemaal rechtsboven? Die heb ik niet (ook regeling op AWT).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:58:
[...]

Wat is dat icoontje helemaal rechtsboven? Die heb ik niet (ook regeling op AWT).
Ik zou denken stille modus.

• arnoldniessen
Dat hangt samen samen met de software versie van de thermostaat (EKRUCBL1). Want zoals bij jou zag mijn display er vroeger ook uit, maar na een software update veranderde het uiterlijk en nu ziet het eruit als bij @GroteTon. Die update deed hij ongevraagd toen ik er een 2e, nieuwere, EKRUCBL1 bij hing. En vroeger had ik alleen "installateursinstellingen", en nu heb ik twee niveaus, "geavanceerd" en "installateur", wat ik niet echt handig vind. Ik heb de voordelen van de nieuwe software nog niet ontdekt.

• Flappie
Dat is inderdaad de stille modus. Qua geluid merk ik ee niks van. Maar qua vermogen lijkt hij net iets rustiger te zijn vooral bij het starten. Dus ik heb altijd de stille modus aanstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Welke hybride heb je? Wat mogelijkerwijs gebeurt is dat je systeem (onder de evenwichtstemperatuur) de WP op minimaal vermogen laat draaien en de rest met gas doet. Soms is dat de zuinigste optie: de WP draait zacht maar wel stabiel. Ter illustratie vanavond hier: om 19:00 stabiel met zowel gas als met laag vermogen WP en matige COP, maar vriest niet dicht, vanaf 19:30 alleen WP, eerst iets hogere COP, maar vriest snel dichtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0ZNw2Tih-wXhGhRg6oUuT0vvLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BebJJUFBTRAZU4UUMvGE8IP2.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AC74
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 23:20
Hallo, ik heb veel geleerd van dit forum en ik heb met veel hulp van mijn zoon ook het systeem inzichtelijk gemaakt middel ESP altherma.

Tijd om ook te delen wat we tot nu toe hebben.
8kW WP

Hier een aantal snippies van de dashboards.

Ik zie hier heel goed de correlaties tussen buiten temperatuur en en AWT.
Gas mag (hybride) aan onder 3 graden C. [A8.5.01]. Anders continue defrosts en haalt hij niet meer een constante AWT.
Stooklijn -5/37 ; 15/28. CV vermogen 40%
Dit geeft goede lange runs boven 5 graden. Al heeft hij vannacht niet hybride gedraaid maar alleen WP of alleen ketel, dat heb ik eerder wel gezien.

Verdeler aangepast van mengen naar direct vloer in.

Anna thermostaat via relais (aan/uit)

Dashboard
Instelbaar bereik (hoeveel uren laten de grafieken zien, hier op 4 uur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bAyuS1tHnNjaiCF24WUr0ebHFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PuTHlsfO2SRAr2cxL2aIBDco.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomp grafiek (4uur) Afgelopen nacht koud en gas vaker bijgeschakeld. In de grafiek verder beneden zie je de langere runs van WP alleen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su3rCRI8VIF8_bAMZFP2zjSQilc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZlb1b2PWjOJBsMtWXqzom63.png?f=fotoalbum_large

Defrost details (4 uur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w7K3jmxmS6kd6yAZf7jsj6cnyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hLCSRNfSQwZrJwcqHGTZW9oz.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomp grafiek (72 uur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzI2HVvqgZ83LPu28erNM2Rhhzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5gx1fskoZTQV7IrUGrGRr6H2.png?f=fotoalbum_large

De systeem status is niet helemaal eenduidig. Soms ketel aan terwijl hij op "alleen WP" staat. Daarom ook "boiler" toegevoegd, die is wel accuraat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoQ44jAgvONXhDcF0pAlPtmnAOc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B37mQhkxhZayI5UCdvM8J1Q0.png?f=fotoalbum_large

Tevreden tot nu toe. Wel veel defrosts.

Wil nog kijken of ik via HA iets kan doen om verbruik af te stemmen op mijn dynamische uur tarieven (ben net om naar Zonneplan). Ik heb middels schakelaar op X5M de optie geprobeerd om gas te forceren. Dat werkt. Wellicht maak ik die schakeling slim middels ESP en relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Ik heb wel nog een vraag over het aanpassen van de AWT via de daikin thermostaat (die nu naast de ketel hangt en niet als kamer thermostaat dient, dat is een Anna).

Ik heb deze wel eens gebruikt om sneller te verwarmen, of juist alf te zwakken. Eigenlijk soort open therm modulatie simuleren. In voorbeeld in de foto +3 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTMUsjiWTBSyvE_CpZ5LwHV2YQU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yTuxwfBsJpKlwFzmX1DyfNJQ.png?f=user_large

Kan ik deze setting extern benaderen via ESP Altherma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
fohn5 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:47:
@GroteTon

daar is een zoekfunctie voor bovenaan het topic

Dus voor dat je dit soort vragen post misschien eerst even het forum doorzoeken .
Er is een goede uitleg hier : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75013000

Met betrekking tot je -2 de Daikin kent een Comfort en een ECO stand waarin je temperatuur kan wijzigen .
[Afbeelding]
@fohn5 Ja, ik weet het. Gebruik ik ook veel. Deze vraag kwam spontaan op.
Evengoed bedankt voor de link. Zal me er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
RoD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:25:
[...]

Ah OK. Dat zal komen omdat jij regelt op kamertemperatuur. Ik regel op AWT, en mag dat dan blijkbaar wel zelf instellen.
@RoD Inderdaad regel ik op kamertemperatuur.
Regelen op AWT zie ik als iets voor de meer ervaren gebruiker.
Ik wil eerst mijn systeem enigszins leren kennen.
Is pas 3 maanden in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
AC74 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:08:
Ik heb wel nog een vraag over het aanpassen van de AWT via de daikin thermostaat (die nu naast de ketel hangt en niet als kamer thermostaat dient, dat is een Anna).

Ik heb deze wel eens gebruikt om sneller te verwarmen, of juist alf te zwakken. Eigenlijk soort open therm modulatie simuleren. In voorbeeld in de foto +3 graden.
[Afbeelding]

Kan ik deze setting extern benaderen via ESP Altherma?
ESPAltherma kan alleen lezen volgens mij. Als je ook zaken wilt wijzigen heb je P1P2MQTT nodig van Arnold Niessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
[...]

@Flappie Jazeker, die staat aan.
Zie ik ook netjes terug in mijn logging.
Setpoint wijzigt met buitentemperatuur volgens stooklijn. Alleen dus met die -2 graden offset.
Is verder geen drama. Ik wil alleen graag weten waar dat vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
arnoldniessen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:25:
[...]

Dat hangt samen samen met de software versie van de thermostaat (EKRUCBL1). Want zoals bij jou zag mijn display er vroeger ook uit, maar na een software update veranderde het uiterlijk en nu ziet het eruit als bij @GroteTon. Die update deed hij ongevraagd toen ik er een 2e, nieuwere, EKRUCBL1 bij hing. En vroeger had ik alleen "installateursinstellingen", en nu heb ik twee niveaus, "geavanceerd" en "installateur", wat ik niet echt handig vind. Ik heb de voordelen van de nieuwe software nog niet ontdekt.
Dat andere startscherm kan je terug krijgen met deze setting volgens mij:
- Instellingen
- Gebruikersinstellingen
- Display
- Gebruikersprof.
- Instelling moet op "Gedetailleerd" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
fohn5 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:47:
@GroteTon

[Afbeelding]
@fohn5 Dit heeft me op het goede spoor gebracht. Bedankt.

Inderdaad geven 7.4.2.5 en 7.4.2.6, zonder verdere uitleg, de aanpassing op de stooklijn weer.
Mijn eco-kamertemperatuur staat op 19 graden en comfort-kamertemperatuur op 21 graden.
Mijn thermostaat staat permanent op 19. Dus eco-temperatuur. En dus een aanpassing van -2 graden op de stooklijn. Zet ik mijn gewenste kamertemperatuur op 21 graden (comfort), dan zie ik dat de aanpassing op de stooklijn (in display afwijking genoemd) 0 graden is. En bij 20 graden is die -1.

Conclusie:
Met het instellen van de gewenste kamertemperatuur, verschuift ook je stooklijn, als dat tenminste zo is ingesteld bij 7.4.2.5 en 7.4.2.6. Voor mij nieuw. Misschien voor anderen niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fohn5
voor mij niet . ;)
Tip zet ze eerst eens op nul om je stooklijn correct te krijgen.
Ik ben helemaal afgestapt van het comfort / eco gebeuren .
Goede stooklijn , geen correcties , altijd 19.5 C , modulatie 4 geeft bij mij prima runs.
Maar zorg eerst voor een redelijke stooklijn voor je met de correcties of modulatie aan de gang gaat.

Temperatuur middeling is ook nog een "verborgen" correctie bij mij werkt het niet systeem dan te traag , bij anderen geeft het juist zeer goede effecten. Is nogal afhankelijk van je situatie.
Ik vermoet dat bij een oost-west oriëntatie veel beter werkt als bij een noord - zuid oriëntatie.

[ Voor 80% gewijzigd door fohn5 op 01-12-2024 11:42 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjd
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-05 09:28

jjd

Ik heb ook een boel geleerd van dit forum. Ik heb alleen een probleem dat ik de control unit niet in de installateurinstelling krijg. Ik kom wel in Gev. eindgebrkr. Maar als ik dan via het menu naar Informatie > Gebr. Toegangsniveau ga en ik druk langer dan 4 sec op het menuknopje gebeurt er helemaal niets.
Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
jjd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:49:
Ik heb ook een boel geleerd van dit forum. Ik heb alleen een probleem dat ik de control unit niet in de installateurinstelling krijg. Ik kom wel in Gev. eindgebrkr. Maar als ik dan via het menu naar Informatie > Gebr. Toegangsniveau ga en ik druk langer dan 4 sec op het menuknopje gebeurt er helemaal niets.
Doe ik iets fout?
Als je naar het menu gaat ga je door tot dat je "gev. eindgebrkr" ziet staan. Vanaf daar houd je de knop rechts onder 5 seconden ingedrukt en dan veranderd het in installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjd
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-05 09:28

jjd

Dat heb ik al tig keer geprobeerd maar zonder resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
ook nog even op OK drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Flappie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:29:
Dat andere startscherm kan je terug krijgen met deze setting volgens mij:
[..]
Ah, was ik al vergeten, klopt helemaal, dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Ging er vanuit dat @jjd dat al had gedaan. Of zou hij op "terug" hebben gedrukt? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
vergat de eerste keer ook op ok te drukken , vroeg ik me ook af hoe ik erin kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Iemand uitgevonden wat
setpoint add is in ESPAltherma?
Setpoint main (gele lijn) is netjes de target AWT volgens stooklijn. Ook de eerder besproken handmatige +/- 10 graden afwijking via de Daikin thermostaat zijn te zien in setpoint main.

Wat de setpoint add doet is me onduidelijk. (blauwe lijn)
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQx0YBYXiGrYnl5bwZcyICCcEi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O5IXfrPlCHrSzaJTYp6cdPS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
AC74 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:45:
Wat de setpoint add doet is me onduidelijk. (blauwe lijn)
Iemand een idee?
add = additionele/2e zone, die heeft een eigen stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AC74
arnoldniessen schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 00:45:
[...]

add = additionele/2e zone, die heeft een eigen stooklijn.
Dank je @arnoldniessen . Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-12-2024

rokl

test

Kan ik de software op de Daikin kamerthermostaat zelf updaten? Indien niet, moet dat dan door de monteur/serviceman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wij hebben thuis sinds kort deze combinatie:
1x EHYHBH08AV32 - Daikin Altherm (binnen unit)
1x NHYKOMB33AA - Intergas cv-ketel CW5 32kW Hybride R
1x EVLQ08CV3 - Daikin Altherma ( Buiten unit)
1x EKRUCBL1 - 0 (Daikin Wand Bediening)

Nu willen we een daikin WiFi module toevoegen om de boel vast aan te kunnen zetten als ik vanaf mijn werk wegga. Maar bomen en bos...

Ik vind deze WiFi adapters allemaal:
BRP069A71
BRP069B45
BRP069C51

En verschillen vind ik dan weer niet.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Welke is degene die ik wil hebben om een warmtepomp op afstand alvast het huis naar de 19 graden te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

ThsAdrns

Be the change!

Ik zou liever de warmtepomp meer uren op laag vermogen laten lopen, dan hem het huis in korte tijd (= met veel vermogen) te laten opwarmen. Maar misschien begrijp ik jouw vraag niet goed.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
42erik schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:44:
...
Er is veel onduidelijk aan de beschrijving van je installatie.
Als je huis goed is geisoleerd, dan .....
Als je vloerverwarming hebt, zet je je verwarming niet uit.
Als je op kamertemperatuur stookt, zit er een klokschakelschema op de thermostaat.
Als je op AWT stuurt, kan je kiezen voor AWT=25 tot AWT=35

Bij deze watertemperaturen moet je je radiatoren voorzien van ventilatoren, en de hele dag stoken.
Anders krijg je je huis nooit niet warm.

Als je de WP overdag wilt uitzetten, kan je het beste kiezen voor gas stoken op het moment dat je thuis komt. En een uurtje later overschakelen op electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Welke is degene die ik wil hebben om een warmtepomp op afstand alvast het huis naar de 19 graden te helpen?
Iets zinnigs : 24 uur per dag op dezelfde temperatuur stoken is in mijn opinie de betere methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 15-09 20:30
Volgens mij is de vraag welke module hij nodig heeft om zijn wp aan te sturen via wifi.
Er wordt niet gevraagd of het zinnig is om 24/7 te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
1x EHYHBH08AV32 - Daikin Altherm (binnen unit)
[..]

Nu willen we een daikin WiFi module toevoegen om de boel vast aan te kunnen zetten als ik vanaf mijn werk wegga. Maar bomen en bos...

Ik vind deze WiFi adapters allemaal:
BRP069A71
BRP069B45
BRP069C51
Die zijn allemaal niet compatibel, er is bij mijn weten geen Daikin WiFi module voor dit systeem. Even afgezien van de terechte 24x7 feedback, controlemogelijkheden voor deze unit zijn:
-Daikin LAN adapter BRP069A61/62 met Onecta app (kreeg ik overigens niet werkend op mijn systeem uit 2015)
-Zennio KLIC-DA v2 (KNX)
-DCOM-LT/MB (Modbus)
-relais op indoor unit bv aangestuurd met ESPAltherma/HA
-P1P2MQTT bridge aangesloten op P1/P2, bv aangestuurd vanuit HA
De laatste 4 zijn niet cloud-based dus dan zul je nog wel een HA service in cloud of iets anders moeten regelen om op je thuis netwerk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
@42erik als je HomeAssistant hebt draaien kun je beter een ESPAltherma of een P1P2MQTT van @arnoldniessen kopen. Heb je meer aan en is goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Hmm.... Zo te lezen moet ik even een stap terug in mijn redenatie.

24/7... Ik ben natuurlijk een CV op gas gewend, die zetten we destijds alleen aan als we beneden waren. Dus in de nacht en als we op werk waren uit. Als je thuiskomt aangooien en even snel je huis op temperatuur krijgen.

We gebruiken nu de warmtepomp op dezelfde manier eigenlijk. Maar als ik dit zo lees, is dat niet per se de goede keuze...? En is 24/7 op een graad of 19 een beter plan qua energieverbruik?

Meer info, die invloed kan hebben
Hoekhuis uit jaren 60
Alles geïsoleerd, muren, vloer, dak, kunstof kozijnen
Radiatoren die we 5 jaar geleden (in gas tijdperk) hebben vervangen, vloerverwarming is nu nog geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
42erik schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:01:
24/7... Ik ben natuurlijk een CV op gas gewend, die zetten we destijds alleen aan als we beneden waren. Dus in de nacht en als we op werk waren uit. Als je thuiskomt aangooien en even snel je huis op temperatuur krijgen.

We gebruiken nu de warmtepomp op dezelfde manier eigenlijk. Maar als ik dit zo lees, is dat niet per se de goede keuze...? En is 24/7 op een graad of 19 een beter plan qua energieverbruik?

Meer info, die invloed kan hebben
Hoekhuis uit jaren 60
Alles geïsoleerd, muren, vloer, dak, kunstof kozijnen
Radiatoren die we 5 jaar geleden (in gas tijdperk) hebben vervangen, vloerverwarming is nu nog geen optie
De WP kan maximaal ca 8kW leveren, de gasketel kan minimaal ca 6kW leveren, dus als je snel wilt opwarmen, ga je dan al snel gas moeten gebruiken... Nachtverlaging lijkt leuk maar dan moet je in de koude ochtend meer vermogen leveren, als het buiten het koudst is, wat niet efficient is. Het is een beetje balanceren.

Wat was je gasverbruik en (als je dat weet) je CV watertemperatuur als het buiten echt koud is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@42erik
Wat je in jouw geval zou kunnen overwegen is een kleine verlaging gedurende de nacht en werkperiode.
Als ik het zo lees is je huis goed geïsoleerd dus het zal niet heel snel al zijn warmte verliezen.
Ik vermoed dat je nu een relatief hoge AWT hebt , die mogelijk lager kan als je continu stookt. Maar je kan er ook voor kiezen om "gewoon op gas" te blijven stoken als dat in jouw geval veel goedkoper blijkt te zijn omdat je maar beperkt thuis bent.
Wat beter is in energie verbruik kun je denk ik het beste zelf vergelijken door het uit te proberen.

Het principe van de Wp is langdurig met relatief weinig energie je huis verwarmen of eigenlijk het warmte verlies continu aanvullen . Opwarmen van het water kost relatief veel energie en heeft vaak als negatief effect extra defrosts tijdens het opwarmen ( onder de 3C) die weer extra energie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-08 16:08
Ik ben het toch niet helemaal eens dat 24/7 stoken met radiatoren goedkoper zou zijn dan met nachtverlaging te werken. Het klopt dat je smorgens niet meteen de woning op temperatuur krijgt zoals dat met gas wel het geval is maar als je woning goed geïsoleerd is dan vind ik dat je toch een behaaglijk gevoel krijgt zodra de radiatoren warm worden. Volgend plaatje is van een willekeurige dag in november:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-Giea9EXtRN5y1b2WnxCU8kJD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDaQaIjTGr32HtU4XpQhLgSV.png?f=fotoalbum_large
Door continu te stoken zou ik idd die initiële piek kunnen voorkomen maar dat weegt niet op tegen een aantal uren laten doorgaan op lager vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@VincentVb dan ben ik ook wel even geintereseerd in de grafiek van de 27e toen de temperatuur een stuk lager was .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentVb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3l_qZSx3zW4WxPwaCqAyUEzzak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPrrjAzzmCMdFNQIA9Wa3ePi.png?f=fotoalbum_large
Zelfde verhaal lijkt me.. Ik heb de evenwichtstemperatuur ook op 4°C staan dus onder die temperatuur gaat hij bij de defrosts sowieso gas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Ik draai puur elektrisch beide dagen . Dus ook defrost elektrisch.
totalen 26e 12.2 kwh 27e 16.2 kwh
uur verbruik tussen de 600 en 800 watt gemiddeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk7CJSavBt1svpcUuJ9pS6noPlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GdQIsbIttq4R6Dj3Ne5B61W8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAXZDYM51QxFtlDWgKgbAweLgwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sFZigGqg5mMaydbCRHjdzB7B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door fohn5 op 02-12-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
Dat is mooi, ik zou ver over de 20 kWh uitgekomen zijn mocht ik de WP snachts laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
En toch woon ik in een vrijstaand huis uit 1989 op het groninger platteland .

Zou je ook je verbruik wel willen delen van 18-24 november aangezien het toen echt koud was.
Puur om te vergelijken was namelijk het eerste jaar ook overtuigd dat een beetje nachtverlaging zuiniger was maar ben daar ondertussen van terug gekomen aangezien je je AWT lager kan houden bij 24/7 stoken.

Mijn grafieken staan 2 pagina's terug fohn5 in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

mijn verbruiken waren als volgt :
Elektra warmtepomp 158 KWH
Gas inclusief DHW 7.1 m3
( vrijwel geen gas voor defrosts)

[ Voor 10% gewijzigd door fohn5 op 02-12-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentVb
Die week zat ik op 164 kWh (deze meting zit enkel op buitenunit) en 4,2m3 gas. Dit is enkel SWW, ik was die week aan het proberen om het enkel op WP te redden en had evenwichtstemperatuur op -5°C gezet maar inmiddels dus terug op 4°C gezet.
Vorige week zat ik op 8m3 gas totaal en 124 kWh WP.
Ik heb ook een vrijstaande woning uit 1986.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Gemiddeld zit ik op een 1 m3 gas per dag voor DHW/ koken etc , vrijwel geen defrosts op gas.
Vorige week : 104kWh Gas 6.4 m3

Neem ik aan dat je daar ook s'nachts alles af had.
Waar je tegenaan bent gelopen bij -5C is dat je defrosts veel energie kosten zeker bij het s'morgens opstarten
Verbruik van jou en mij is in principe vergelijkbaar volgens mij.

In mijn ogen levert het s'nachts uitschakelen energie technisch niet veel op , je hebt alleen minder comfort.
Plus bij 24/7 stoken kan je toe met een lagere AWT wat weer positief effect heeft op je defrosts.
Maar dat is mijn 5 cent .

Actueel plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZDYh0V7qZpec1MC5o9LY1c8CfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sZXhp48HBqdULnwhKITfCzPn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door fohn5 op 02-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
fohn5 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:09:
Ik draai puur elektrisch beide dagen . Dus ook defrost elektrisch.
totalen 26e 12.2 kwh 27e 16.2 kwh
uur verbruik tussen de 600 en 800 watt gemiddeld
[Afbeelding]

[Afbeelding]
@fohn5 Altijd interessant hoe het er bij anderen uitziet. Bedankt voor het delen.
Zoals je weet ben ik nog zoekende naar de optimale instellingen van mijn systeem.
Ik heb al de nodige logging en ben al aan wat knoppen aan het draaien, maar dat kost tijd.
Mijn verbruik op 26 nov: 25.4 kWh, 27 nov: 22.5kWh.
Vrijstaande woning (1972) op het Limburgse platteland. Matig/redelijk geïsoleerd. Vloerverwarming.

Wat ik me afvroeg is waarom jouw Taanvoer 2 graden boven Tsetpoint ligt gedurende langere tijd. Dit is geen overshoot, maar structureel gedurende een paar uur. En daarna ook weer niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysgMsheO09rHtLYIeM4G4Y193_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mK2fj42OzXYVzRN4okZ6xDSO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
De WP start op met relatief veel vermogen en zit dan relatief hoog boven het setpoint ( of schiet door en herstart ) , doordat er eerst relatief veel vermogen in wordt gepompt om Taavoer en Tretour omhoog te krijgen . Na verloop van tijd bouwt de WP steeds meer vermogen af als Tkamer gelijk of boven het Thermostaat setpoint komt. Meestal gaat WP dan vermogen afbouwen waardoor Taanvoer naar het AWT setpoint toezakt. Blijft Tkamer stijgen dan laat de WP de Taanvoer zakken.
Het afbouwen heeft volgens mij mede te maken met de modulatie. Ik gebruik modulatie 4 dus setpoint Taanvoer kan maximaal ongeveer 2C zakken. Daarna is er niets anders meer dan het vermogen te verlagen tot het minimum of tot Tkamer 20C is en de WP afschakelt.

Het kost echter veel tijd voordat de WP "rustig" is voor mij nog een reden voor 24/7 stoken
Allemaal hard maken kan ik het niet maar dat is wel wat ik vaak zie zeker bij wat lagere temperaturen.

Bij relatief koud weer regelt dit allemaal prima . Ik krijg problemen boven de 12 C omdat ik alleen radiatoren heb en deze minimaal 29C nodig hebben om enig vermogen af te geven. Minimum vermogen WP is dan te groot om in de radiatoren kwijt te kunnen. Boven de 12 C krijg ik feitelijk een aan / uit regeling van de WP met relatief korte runs. Bij echt "warme" nacht zet ik dan WEL s'nachts de verwarming uit.
temperatuur laatste 6 uur , zal zo wel stoppen door direct zonlicht in de woonkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4w8RiAdfJnzTG0IJwzAx9K404E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b9ED2rcbEtEAaJtCfp8oAvzx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door fohn5 op 03-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Poe, blijkbaar is dit allemaal wat complexer dan ik doorhad. Ik zal eens proberen wat 24/7 kost.

Dank voor de tips!

Alleen nog even wachten tot de installateur tijd heeft om een degelijke kWh-meter te installeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@42erik Lijkt erger dan het is .Wat je ook gaat doen zorg voor een reële en goede stooklijn die past bij jouw huis dat is de basis waarop de WP regelt. Ga daarna pas aan de gang met modulatie etcetera .
Hou gewoon goed bij wat je wijzigt en wijzig 1 ding tegelijk zodat als het niet werkt je het ook weer makkelijk terugzet. Op het forum is genoeg leesvoer om je kennis te vergroten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
42erik schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:59:
Poe, blijkbaar is dit allemaal wat complexer dan ik doorhad. Ik zal eens proberen wat 24/7 kost.

Dank voor de tips!

Alleen nog even wachten tot de installateur tijd heeft om een degelijke kWh-meter te installeren...
Waarom wachten? De Daikin heeft ook een interne kWh verbruiksteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

arnoldniessen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:04:
[...]

Die werkt helaas niet op alle modellen. Bij die van mij staat ie stil in ieder geval....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
arnova schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:16:
Die werkt helaas niet op alle modellen. Bij die van mij staat ie stil in ieder geval....
Stil op 0 of later pas? Vreemd genoeg is mijn verbruiksteller voor de compressor na 3 jaar stil blijven staan. Ik vermoed bij een omschakelingsactie mijnerzijds tussen externe E_meter (via de puls-ingang) en interne. Maar de teller voor totaalverbruik loopt nog wel door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
heb zelf een shelly (met klem) er op zitten. Verschil is wel redelijk,voor november 280 verbruik volgens de totalen op de daikin. tegen de 240 volgens de shelly. Voornamelijk bij de lage vermogens loopt dit verschil op

[ Voor 4% gewijzigd door cv75 op 03-12-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
arnoldniessen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:04:
[...]

Serieus? Ja, dan hoef ik niet te wachten nee.

Weet je toevallig uit je hoofd waar ik die in de menu's vind?
Pagina: 1 ... 39 ... 45 Laatste