• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:09
Matched: advancedvac
DrVic schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:08:
Een vraagje :)

Ik heb een handschuurmachine ('muis') van Bosch Professional en een excentreer schuurder van Bosch groen. De sleutelvraag is nu, passen de groene stofzuigers zonder gedoe op het blauwe gereedschap? De uitgang van de blauwe unit lijkt wat groter. Ik heb geprobeerd dit te googlen, maar zonder succes :)
Gebruik hier een AdvancedVac 20 (groen) op de GSS 160-1 a (blauw) en dat past prima :)

Edit: Amazon heeft veel Bosch Blauw (zoals verwacht) in de aanbieding momenteel: https://www.amazon.de/dea...rd_r=DQV45K79MG8PB0WZF5M2

En er komt meer gedurende de dag nog langs

[ Voor 27% gewijzigd door Twijfels op 15-07-2019 08:26 ]

• DrVic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09-2022
Twijfels schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:23:
[...]

Gebruik hier een AdvancedVac 20 (groen) op de GSS 160-1 a (blauw) en dat past prima :)

Edit: Amazon heeft veel Bosch Blauw (zoals verwacht) in de aanbieding momenteel: https://www.amazon.de/dea...rd_r=DQV45K79MG8PB0WZF5M2

En er komt meer gedurende de dag nog langs
Top, dank, precies wat ik moest weten.Er is zo'n AdvancedVac 20 op weg naar Denemarken :) Ik moet nog 10 oude balken van een meter of twee kaalmaken in ons nieuwe huis.

• Twijfels
TimoDimo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:20:
[...]

Funest voor welk onderdeel dan? De filters zijn volgens mij het enige wat kapot kan gaan door het materiaal wat je aanzuigt, aangezien stofzuigers volgens mij al veel meer tegenhouden vergeleken met stofklasse L. Normale stofzuigers moeten juist meer fijnstof tegenhouden dan bouwzuigers, aangezien normaal huisstof niet hoeft te worden opgezogen met een bouwstofzuiger (dat wordt anders bij stofklasse M en H natuurlijk).

Dus volgens mij is het geen probleem: gaat het filter stuk door bepaalde deeltjes: gewoon even een nieuwe filter erop (wat je toch doet na elke zoveel zakken). En als je met zak zuigt dan kan er helemaal niet mis gaan: de zak houdt natuurlijk het meeste tegen.
"En als je met zak zuigt dan kan er helemaal niet mis gaan: de zak houdt natuurlijk het meeste tegen." heb je ooit een bouwstofzuiger zonder automatische filterreiniging gebruikt in combinatie met beton frezen / slijpen o.i.d.? Ik helaas de afgelopen week regelmatig, en met zak kan je na 5 minuten weer je complete stofzuiger uit staan spuiten met de compressor omdat alles wit is van de stof. Tot zoverre houdt je stofzuigerzak het tegen, totaal niet dus. For what it's worth, dat is met een Bosch AdvancedVac20, zeker ook niet de beste bouwstofzuiger hoor, maar zou hem niet direct beschouwen als een slecht apparaat.

En maar even wat linkjes, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, maar de algemene tendens is toch dat een gewone stofzuiger het niet lang vol gaat houden. Hier is in het verleden ook een prima stofzuiger overleden na hem even een half uur te gebruiken met het klussen, sindsdien probeer ik het niet eens meer voor een klein beetje.
https://www.consumentenbond.nl/stofzuiger/gebruikstips zie puntje 3
https://www.tresna.nl/bouwstofzuiger/ net voor het stukje over de Kärcher
https://www.imbema.com/su...r-om-stofvrij-te-schuren/

Verder nog zat over te vinden als je wat gaat zoeken, inclusief fora waar mensen met kapotte stofzuigers zitten. Op eigen risico dus als je een gewone stofzuiger gaat gebruiken ;)

• Twijfels
_ferry_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:33:
Zo'n Henry (of Hetty, dan doe ik 'm aan mijn vriendin kado :+ ) komt altijd wel goed van pas, en een beetje vergelijkbaar met wat ik nu gebruikte om te klussen. Alleen was die tamelijk antiek.
Mijn twijfel is dus vooral of ze het een beetje volhouden tijdens het frezen in de muur. En dan hoeft niet elk stofje er in te verdwijnen hoor. Het is toch een bouwplaats, geen restaurant.

En inderdaad, mooi spul van Festool, maar voor dat geld kan ik iemand inhuren die die sleuven komt frezen, en dan nog geld overhouden voor een krat pils welke ik leeg drink terwijl hij staat te zweten ;)
Het stof gaat overal heen, niet alleen de ruimte waar je bezig bent. Mijn ervaring met (beton)stof is ook dat het deel wat je niet ziet er alsnog voor zorgt dat je barstende koppijn krijgt als je geen mondkapje draagt (N=1). En daarbij word je van stoflongen niet gelukkig.

Het is een beetje wat je verwachting bij zo'n machine is en hoeveel sleuven (in meter) we überhaupt over praten. Zelf ervaring met een Bosch AdvancedVac 20, zal niet perse heel veel beter zijn dan die van de Gamma en daarvan is het filter volledig dicht na een meter sleuven trekken in beton. Dan doet de stofzuiger weinig meer, wordt gigantisch warm en is het tijd om de binnenkant weer schoon te blazen. Ga je te lang stug door kan ik me voorstellen dat zo'n Gamma geval doorbrand of kapot gaat. Zonder mondkap begin ik er ook niet meer aan (betere stofzuiger met M klasse is al onderweg :) ).

Als je verwacht alles in een dag of weekend te kunnen klaren zou ik sterk overwegen voor die €50 een goede bouwstofzuiger te huren om de sleuven te trekken. Ga ik er wel vanuit dat het meer is dan een paar meter.

• Kragoth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 14:32
Ik heb ook zitten kijken naar de WD3P, en de Bosch AdvancedVac 20. Die tweede heeft als voordeel dat ‘ie geleverd wordt met een antistatische slang.

• Twijfels
Kragoth schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:31:
Ik heb ook zitten kijken naar de WD3P, en de Bosch AdvancedVac 20. Die tweede heeft als voordeel dat ‘ie geleverd wordt met een antistatische slang.
En die Bosch is (uit eigen ervaring) totaal ongeschikt voor sleuven trekken in muren zoals werd gevraagd. Evenals elke andere "goedkopere" stofzuiger. Na een halve minuut is je filter vol en zuigt hij nog maar 20% af. De helft van de fijnstof blaast ie wel weer uit of vangt hij überhaupt niet op.

Heb nu een GAS 35 M met degelijke fleece zakken, daar komt echt geen stofje doorheen waardoor je geen eens de automatische filterreiniging nodig hebt bij het sleuven trekken in muren (wederom ook eigen ervaring).

Met dit soort werkzaamheden, als je geen €300+ voor een stofzuiger neer wilt leggen (een GAS 35 L SFC kan je bijvoorbeeld wel die goede fleece zakken gebruiken), is het echt sterk aan te raden om wat te huren. Betonstof et cetera is gigantische troep, zowel letterlijk als voor je gezondheid.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kragoth schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:31:
Die Bosch ken ik niet, maar ziet er op de plaatjes wat stabieler uit dan de Karcher WD3P. Met de Kärcher heb ik wel de ervaring dat deze nog wel eens wil omvallen tijdens verplaatsen/verrollen.

Life is not about specs, it is about joy!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Weer eens een vraag over een bouwstofzuiger. Zit nu te twijfelen tussen een Parkside (bij de fysieke Lidl winkel nu in de aanbieding voor 69 euro). https://www.lidl-shop.nl/...0PRg3zEAQYASABEgKkwvD_BwE

Of de Bosch AdvanceVac 20
https://www.coolblue.nl/p...bosch-advancedvac-20.html

De Bosch is wat compacter (10 liter minder capaciteit). De Parkside is wat goedkoper.
Is een 20 liter genoeg voor af en toe gebruik bij afzuiging van gereedschap (zaagsel, schuurstof). Of ga ik daar spijt van krijgen?

Iemand ervaring met één van deze?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:16

prein2

Monument verduurzamen is leuk

ione schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:33:
Weer eens een vraag over een bouwstofzuiger. Zit nu te twijfelen tussen een Parkside (bij de fysieke Lidl winkel nu in de aanbieding voor 69 euro). https://www.lidl-shop.nl/...0PRg3zEAQYASABEgKkwvD_BwE

Of de Bosch AdvanceVac 20
https://www.coolblue.nl/p...bosch-advancedvac-20.html

De Bosch is wat compacter (10 liter minder capaciteit). De Parkside is wat goedkoper.
Is een 20 liter genoeg voor af en toe gebruik bij afzuiging van gereedschap (zaagsel, schuurstof). Of ga ik daar spijt van krijgen?

Iemand ervaring met één van deze?
Een huis stofzuiger is 5 liter. Heb je wat perspectief. Voor af en toe gebruik is 20L prima

• Ebbeliebebbelie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-10 18:21
Op amazon is de Bosch AdvancedVac 20 in de aanbieding, wat (in mijn ogen) best een goede deal lijkt.

Heeft iemand hier enig idee hoe deze zich houdt tegenover bijvoorbeeld de Makita VC2512L of de Kärcher WD5?

• Twijfels
Ebbeliebebbelie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:10:
Op amazon is de Bosch AdvancedVac 20 in de aanbieding, wat (in mijn ogen) best een goede deal lijkt.

Heeft iemand hier enig idee hoe deze zich houdt tegenover bijvoorbeeld de Makita VC2512L of de Kärcher WD5?
Voor alleen hout werkzaamheden is hij prima. Zodra er een vlokje betonstof in komt slipt dat filter direct dicht. Hier ook gehad en over het algemeen waren we er redelijk tevreden mee, maar sleuven in beton trekken of komschijf op beton vond hij absoluut niet leuk en dan sta je elke minuut je filter schoon te maken, zoveel dat er langs de zakopening / door de papieren zakken heen komt.

En de slang van 2,2 meter vond ik gigantisch ellendig kort, dat is haast nog het grootste nadeel..

Heb geen ervaring met de Makita (of Kärcher), maar die lijkt mij persoonlijk toch wel een stukje beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 13-10-2020 13:16 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ebbeliebebbelie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:50:
Ik heb hem laatst ook gekocht, en hij bevalt me erg goed!
Het enige waar ik tegenaan ben gelopen is dat de slang net wat korter is dan die van de meeste bouwstofzuigers, waardoor ik net niet lekker bij het plafond kom.

Wellicht dat ik nog een keer een 3D-printje ontwerp om 2 van deze slangen aan elkaar te kunnen knopen :+
Ben wel blij met de 5m slang op de mijne. Net wat langer dan de 2.2m op die AdvancedVac :+ 2.2m lijkt me echt te kort om fijn mee te kunnen werken, eerlijk gezegd.
Boudewijn schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:19:
Nope, is een LR32-setje. Iets met gatenrijen maken enzo. Dan kun je met een bovenfrees netjes een rij met gaatjes maken op 32mm hartafstand.

En er zit een beslagboor in.
Had even gemist dat je een bovenfrees had, kon me alleen nog de Domino van laatst herinnerren ;)

[ Voor 23% gewijzigd door henkie196 op 04-12-2020 14:00 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:47
henkie196 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:59:
[...]

Ben wel blij met de 5m slang op de mijne. Net wat langer dan de 2.2m op die AdvancedVac :+ 2.2m lijkt me echt te kort om fijn mee te kunnen werken, eerlijk gezegd.

[...]

Had even gemist dat je een bovenfrees had, kon me alleen nog de Domino van laatst herinnerren ;)
Voor mij voornamelijk voor bovenfrees en tafelzaag, beide dus niet echt werkzaamheden waarbij ik veel bereik nodig heb :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 22:27
JT schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:31:
Vandaag een paar 10mm DuoPower pluggen in een muur gedaan en 8mm stokeinden (of hoe het ook heet) erin. Dan is de slagtol toch wel 0wn4tsj (@Fraggert :+ ) zodat m'n accutol geen 60nm naar mijn polsen stuurt :+

On a different note, ik ben aan het kijken naar een stofzuigertje. Ik kan twee kanten uit, iets meer uitgeven voor een Bosch blauw zodat het bij m'n apparatuur past en je profi kwaliteit hebt, inclusief L certificering voor de stof, of goedkoper kijken en dan Nilfisk of Karcher (ik sta open voor andere suggesties). Bij Bosch kijk ik naar de onderkant van de range, kom je uit op de GAS 20 L of GAS 25 L. De laatste is een stukje duurder. Er is ook nog een GAS 15 maar die is hier niet te krijgen.
  • Verschillen GAS 25 L tov GAS 20 L:
  • Iets hogere onderdruk (248mbar vs 215mbar)
  • Groter resevoir
  • Vloermondstuk
  • Polyesterfilter (dat is beter ofzo? Of herbruikbaar?) / groter filteroppervlak
  • Geen click & clean
  • Geen Universele elektrische werktuigadapter
  • Geen blaasfunctie
Ik vraag me af wat ik nu mis zonder click & clean; kan ik niet probleemloos een Bosch apparaat erop aansluiten :? Als dat wel het geval is, wat is dan de meerwaarde van click & clean :? Ik krijg het idee dat de GAS 20 L qua prijs/kwaliteit interessanter is dan de GAS 25 L. Ik heb gezocht op Youtube, Google, Bosch website en het wordt me nou allemaal niet direct heel duidelijk. Onderschat ik wellicht het voordeel van 33mbar meer onderdruk?

Als je kijkt naar Karcher en Nilfisk dan valt het me op dat beide merken geen stofklasse aangeven. De Nilfisk geeft daarnaast maximaal 1200 watt op voor het stopcontact in de stofzuiger zelf. Dan is het al einde verhaal voor mijn bovenfrees en afkortzaag, vreemd verhaal vindt ik in deze markt? Je zou dan uitkomen bij Karcher, WD6 Premium is erg lomp, dan blijft alleen nog de WD3 P over met een stopcontact. Op zich een interessante kandidaat. Belangrijke dingen die ik daarover moet weten tov de Bosch machines? Zal het veel gedoe zijn om deze op Bosch machines aan te sluiten? Hij is wel interessant want 90 vs 300 ongeveer is natuurlijk wel een verschil :P

[...]

Tijdje geleden had ik een boorhamer van 5 joule, sloeg vast met hameren in stampbeton. Met m'n slimme kop op boren gezet in de hoop dat die los kwam, m'n pols was los gekomen als ik niet op tijd in een reflex los liet :X |:( :+
Ik lees even mee! Hier ook veel Bosch Blauw spul. Ik kom iedere keer weer uit bij de Bosch AdvancedVac 20. Al neig ik meer naar de Makita VC2512L vanwege de TNO-certificering. Maar wellicht is dat voor de DIY'er niet heel erg van belang.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:47

JT

VETAK y0

Point.Flare schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:00:
Ik zoek een beetje hulp.

Als het goed is hebben mijn vriendin en ik een huis op de kop getikt. Gebouwd in 1920. Voor het laatste geupdate in 1980-1990. Er zal dus flink wat verbouwd moeten gaan worden. Dit willen we (rustig aan) zelf gaan doen.

Nu heb ik flink wat gereedschap, maar ik mis wat basics. Omdat we veelal in en rond het huis gaan klussen wil ik (deels) naar een accu-systeem toe gaan. Later zou ik het inzetten in het allround klussen en hobbyen.

Ik ben best wel een klusser en wil dus best investeren in net gereedschap. Ik hoef geen top of the line a la Festool. Maar ik wil een "bekend" merk. Ik heb al een accutol van Makita (18v) die me goed bevalt (plm 5 jaar oud), dus primair kijk ik naar Makita. Alternatief zou ik Bosch Blauw, Metabo, deWalt of Milwaukee overwegen. Maar dan moet een meerprijs wel te verantwoorden zijn.

Ik heb door de jaren heen verzameld:
- Schroefmachine Makita (accu)
- Haakse slijper Metabo (netstroom)
- Multitool Worx (netstroom)
- Betonboor / boorhamer (netstroom)
- Decoupeerzaag (die ik het liefst de deur uit doe. Niet mijn ding...)
- Bovenfrees Greentools (netstroom)
- Allerhande apparatuur niet relevant voor klussen (spuitpistolen, lasapparaten, ed.)

Ik heb nu het volgende grofweg op de wenslijst staan (maar deze kan gewijzigd indien onnodig of niet de moeite):
- Slagschroevendraaier (accu)
- Invalzaag (accu) met lange lineaal
- Afkortzaag (netstroom)
- Stofzuiging (accu)

Later op het lijstje:
- Excenter schuurmachine (accu)
- Haakse slijper
- (kanten)Frees

Ik heb de pakketten bekeken, maar daar zit vaak weer een accuschroefmachine bij en een cirkelzaag in plaats van een invalzaag.
Mijn budget is ongeveer 1000 euro.

Iemand die me wat feedback kan geven op mijn lijstje nalv. mijn plannen? Alternatieve apparaten waar ik meer aan heb?
Wat ik ervan heb gezien is een invalzaag van een reputabel merk duur, stukje duurder dan een cirkelzaag. Dus wellicht jezelf afvragen of het echt inval moet zijn. Gezien de aard van je project kunnen andere meer ervaren mensen hier daar iets over zeggen?

Mensen hier hebben mij af geholpen van het idee van een stofzuiger op accu :P Je mist zuigkracht en andere zaken zoals bijvoorbeeld veilig betonstof op kunnen zuigen zonder dat je zuiger op termijn er kapot aan gaat vanwege een gebrek aan stofzuigerzakken. Daarnaast zijn redelijke stofzuigers op netstroom goed te betalen en gezien je beperkte budget zou ik niet kiezen voor een stofzuiger op accu.

Voor de afkortzaag heeft DeWalt een leuke aanbieding van de XPS 774 (die XPS ben ik niet zeker van :+ ) waarbij je er een gratis accutol bij krijgt. Deze verpatsen en je hebt voor een schijntje een leuke machine. Of wellicht kun je die ruilen tegen een slagtol bij iemand.

Bij de slagtol is het wel aardig om te bedenken of je alleen wil schroeven of dat je er ook doppen op wil kunnen zetten. Ik heb er een gekocht waar beide op kan. Anders heb je op zich wel verloopstukken maar die heb ik dus niet nodig.
Harrie_ schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:11:
[...]

Dit inderdaad. Ik snap niet waarom iedereen altijd alles op accu wil hebben. Een schroefmachine op accu is natuurlijk een absolute must, maar behoudens dat kun je met andere apparaten prima uit de voeten met netstroom; het is natuurljik niet zo dat je het hele huis doorsjouwt met een cirkelzaag of slijptol om maar wat te noemen.
Soms is het best handig! Theoretisch kun je alles op netstroom doen. Een accutol is ook niet nodig, gewoon verlengsnoertje eraan en gaan. Alleen het is wel verrekte handig. Zo ervaar ik het ook voor mijn multitool. Die gebruik ik vaak voor kleine dingen waar ik dan nu geen verlengkabel voor hoef te pakken, uitrollen en dan weer oprollen en opbergen. Dat vind ik aardig vervelend voor klusjes van een minuut werk ;) Cirkelzaag op accu is ook wel handig en kracht kom je niet tekort. Accu is ook niet zomaar leeg. Met een cirkelzaag is het wel zo dat je (althans, ik tot nu toe) meer op 1 plek bezig bent. De meerwaarde is er nog steeds voor mij maar minder dan met een multitool of accutol.
Verder begrijp ik ook niet zo goed waarom hier zoveel mensen voor een slagschroefmachine gaan. Ik gebruik dat ding echt bijna nooit, het is wat mij betreft handig wanneer je (in de ruwbouw) van alles wil verankeren aan muren of vloeren, maar in de afbouw heb ik nooit dat ik denk "shit, hier moet echt een slagschroefmachine voor pakken".
Vandaag was ik blij met mijn slagtol voor een schroefklus, zie iets boven je ;) En binnenkort ook met winterbanden wisselen. Ook heb ik wel klussen waarbij ik afwisselend moet boren en schroeven. Dan kun je 2 accutollen nemen om niet steeds te hoeven wisselen maar ik denk dat je het wel met me eens bent dat je dan beter 2 verschillende (al dan niet deels overlappende) machines kan hebben. Dan ben je flexibeler en de ene keer dat de slagtol uit komt heb je hem dan ook.
JayRune schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:23:
[...]

Ik lees even mee! Hier ook veel Bosch Blauw spul. Ik kom iedere keer weer uit bij de Bosch AdvancedVac 20. Al neig ik meer naar de Makita VC2512L vanwege de TNO-certificering. Maar wellicht is dat voor de DIY'er niet heel erg van belang.
Weet jij iets over het aansluiten van Bosch groen stofzuigers op de GCM 8 afkortzaag met zo een kliksysteem? :)

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 17-12-2020 16:30 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:09
Zijn er nog meer momenten normaal voor goede gereedschapsaanbiedingen a la black friday? Ben zelf ook nog wel op zoek naar een stofzuiger zoals de Bosch AdvancedVac 20. Daar was een mooie prijs voor op black friday.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:47
Zinloos1 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:43:
Zijn er nog meer momenten normaal voor goede gereedschapsaanbiedingen a la black friday? Ben zelf ook nog wel op zoek naar een stofzuiger zoals de Bosch AdvancedVac 20. Daar was een mooie prijs voor op black friday.
Cashback acties in de gaten houden en Amazon. Ik heb hem voor 85 bij Amazon gehaald. Nu kun je hem voor 119 bij Coolblue halen, minus 20,- cashback 99,- :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic