• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Matched: ecotools
Hier de Ecotools versie, werkt ook goed. Zie wel dat hij fors in prijs is gestegen, meen dat ik er zelf toch een stuk minder voor heb betaald.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Mooi he? Welkom bij de club.
offtopic:
Wel oppassen voor alle Festool-haters hier :+

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een ts55 (festool) en een mt55 (mafell). De festool heeft als pre dat hij iets goedkoper is, het aansluitsnoer, de betere systainer, en de festool liniaal (ik wil op termijn ook een frees kopen) en het spouwmes ivm kickback.

De mafell is wat krachtiger, alhoewel dat beter is geworden met de REBQ-versie van Festool en, degelijker en de mafell rails zijn beter.
Ik wil zelf wat kasten enzo gaan maken voor een zolder (schuine wand), en wat planken voor een schutting ed afkorten. De rest van mijn spullen is festool, inclusief kabels en straks dus ook rails. Een mafell kan op festool rails prima werken, maar andersom niet.

Grmbl, twijfel, twijfel twijfel.
MT55cc-eigenaar hier :)

Ik kocht de MT destijds omdat ik ook zat te twijfelen en de Mafell bij Gereedschappro een keer in een bundel-actie kwam met een minimale meerprijs tov de Festool.
Ik had het budget omdat ik een aantal werkzaamheden hier in huis zelf ging doen, dus hoefde daar niet iemand voor te betalen. De investering in wat gereedschap betaalde zich meervoudig terug.

First off.......zowel de Festool als de Mafell zijn de topzagen, geen van deze is een miskoop.

Wel zijn er wat puntjes ter overweging.

De Mafell is wat doordachter qua instelling en het gebruik, het is allemaal net even wat makkelijker, preciezer en pretttiger af te stellen en qua stof is de rode rakker de absolute winnaar.

De rode Cuprex-motor is wat sterker, hoewel ik nog niet tegen de grenzen van de machine aan heb lopen zagen, ik zaag geen exotische kneiterharde houtsoorten.

Ik lees dat de Mafell iets lastiger op de lineaal te zetten is, ik snap waar dat vandaan komt. De gleuf en de opstaande rand die zorgen voor de geleiding is heel dun, zet je dus de zool vlak/plat op de linaal en je schuift wat heen en weer valt die niet makkelijk over het randje.
Echter, zo moet je dat ook niet doen, op de voorzijde van de geleidezool zit een rode streep die aangeeft waar de gleuf in de zool zit (deze streep zie op de hele zool doorlopen), je zet de voorkant van de zool simpelweg met die rode streep op de juiste plek en dan laat je de zaag zakken, dat werkt gewoon goed.
De geleiding van de festool is veel dikker, die vind natuurlijk veel makkelijker zijn plekje op de rails.

Dit ligt niet aan de zaag en lineaal, er wordt een verkeerde manier gebruikt om de zaag op de rail te plaatsen.

edit:
(@Nhz "verkeerd" is misschien niet de meest prettige manier dat ik het omschrijf, ik heb even terug gelezen en ik begrijp jouw opmerking 100% hoor. Ik heb er mee leren werken en zet hem nu blind op de rail maar laatst zag ik mijn vriendin exact tegen dit probleem aanlopen. Een festoolzaag zet je makkelijker op de rail, daar kan ik goed inkomen.

Wat vond jij niet fijn aan de zaag overigens? Dat ding wordt door Mafell gemaakt voor Bosch, en is een regelrechte kopie van de MT zo'n beetje. Kun je daar wat over zeggen?

Over de rail...het koppelen van de Mafell rail is echt superieur, hoewel ik nog steeds een scheithekel heb aan lange delen zagen met een gekoppelde rail. Ik wil daarvoor nog een 2700 of 3100 rail van BOSCH kopen omdat de mafell en bosch rails gelijk zijn. Ik heb een 800 en 1600 van Mafell in de set zitten.

Wat ik een groot nadeel vind van de Mafell is dat accessoires schofterig duur zijn (ik heb ook de Erika85 zaagtafel gehad). Festool is ook niet goedkoop maar heeft als voordeel dat er heel veel aftermarket te koop is. Kijk bij youtool.de voor aftermarket rails en een zwikje leveranciers zoals benchdogs.co.uk (of FCtools, TSO et cetera) voor een railsquare en andere Festo-gadgets (het duurde lang voor er uberhaupt een mafell versie was). Sommige merken leveren niet eens een sqaure voor de Mafell maar wel voor Festool, DeWalt en Makita.

Bedenk je dus dat je met de Festool je ook in het festoolsysteem geraakt, waar heel veel bedrijven dus al hun eigen spullen voor leveren.
@choman heeft bijv voor zijn TS55 een benchdogs fence systeem gekocht op zijn MFT.

Nog een voordeel van de "macht der grote aantallen" is de verscheidenheid aan 3D print mogelijkheden voor Festool hulpmiddelen, zowel regelrechte kopieen zoals de dustcover voor de TS55 en de slanggeleiding achter op de rail tegen het blijven haken door de ribbels.
Maar ook eigen verzonnen dingen, zoek maar eens op "festool" op thingiverse.
Heel veel gratis te vinden maar soms ook betaald (klein bedrag voor de bestanden) dus heb je toegang tot een 3Dprinter? Dan weer een plusje voor het groengrijze kamp.

Terug naar de rails, de antisplinterstrip van de Mafell is veel beter, de Festool heeft daar gewoon een simpele rubberen strip die onder de rail zit geplakt. Die strip laat op de uiteindes vaak los en dan ben je je gekalibreerde start kwijt aan zowel het begin als het einde van je rail.
Mafell heeft een strip die met een profiel in de rail zit geschoven, die komt nooooit los kan ik je zeggen.
Dat is echt veel beter ontworpen, tel daarbij de goedkopere BOSCH FSN rails ipv mafell dan zie je dat Festool daar echt beter zijn huiswerk had moeten doen.

Beide rails (ik heb de festoolrail voor mijn frees) liggen gewoon erg goed op het werkstuk en glijden niet. Ik heb het idee dat tijdens veel stoffige werkzaamheden de mafell rails wel minder last heeft van stof of zaagsel onder de rail. De rubberstrips zijn dunner en plakken beter dna de brede strips van festool die iets sneller last heeft van rommel eronder en dus kan gaan schuiven.

Service?
Wat een topzaag die Mafell, jazeker.....hij ging alleen wel stuk na een paar maanden. De vestekzaagfunctie, om het hele spul te kantelen, werkt met 1 knop die 2 kanten ontgrendelt, superhandig tov de Festool die 2 knoppen heeft, helaas zat daar een zwak punt in dat systeem waardoor het stangetje (dun ijzer staafje) afbrak en de boel niet meer verzet kon worden.
Ik kon wel verder recht zagen maar niet meer onder een hoek.
Via Gereedschappro de zaag naar DLD en binnen 2 weken gerepareert weer thuis op de mat met een nieuw ontwikkeld stangetje.
Heel vervelend om mee te maken maar geregeld zoals het hoort allemaal.

Opnieuw kiezen?

Als ik opnieuw zou moeten kiezen.......poe.......misschien koos ik wel de TS....grotendeels vanwege wat ik schets boven qua systeem, ik heb namelijk ook een OF1010 waar ik dus aparte rails voor heb moeten kopen. Dan zou ik je de OF1400 aanraden als je een frees erbij wilt, iets meer vermogen maar voornamelijk het grote voordeel dat je niet met die klote centreerdoorn je kopieerringen moet centreren zoals bij de OF1010, de 1400 werkt met ringen die je in de zool klikt en dus zelfcentrerend zijn, ja het is een luxeprobleem, maar wat een gruwel |:( , zelfs goedkopere frezen doen dat beter, echt een miskleun...maar ik dwaal af.

Maarrrrr...... ik weet ook hoe superfijn de MT zaagt........dus toch gewoon de rooie weer kiezen?

Deze keuze nu zou me nu meer slapeloze nachten opleveren dan de eerste keer.

Mijn advies, ga naar een toko die beide zagen heeft en ga er met je klauwtjes aan zitten en kijk verder dan alleen de machine, hou rekening met wat het betekent als je voor één van de 2 kiest.

nabrander: niet met je originele zaagblad in laminaat, dat heb ik ook gedaan en kostte mij in nog geen 3 planken (dwars dus nog geen meter zaagsnede) een compleet blad , helemaal katsverrot. Koop een speciaal blad, vast niet de laatste keer in je leven dat je laminaat gaat leggen, Ecotools heeft er vast een voor je. ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:46:
nabrander: niet met je originele zaagblad in laminaat, dat heb ik ook gedaan en kostte mij in nog geen 3 planken (dwars dus nog geen meter zaagsnede) een compleet blad , helemaal katsverrot. Koop een speciaal blad, vast niet de laatste keer in je leven dat je laminaat gaat leggen, Ecotools heeft er vast een voor je. ;)
Was ik ook niet van plan, heb een paar zaagbladen bij Ecotools besteld voor het zagen in het laminaat (nou ja, is klik-PVC, maar dat heeft tegenwoordig ook een harde toplaag).

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

Was ik ook niet van plan, heb een paar zaagbladen bij Ecotools besteld voor het zagen in het laminaat (nou ja, is klik-PVC, maar dat heeft tegenwoordig ook een harde toplaag).
slim d:)b

Ik wist niet wat me overkwam in dat klote laminaat, en om het nog even erger te maken......

ik boog over de zaag heen om te kijken naar de zaagsnede en was vergeten om mijn veiligheidsbril op te zetten |:(

Dat geintje werd beloont met een bezoekje aan de huisarts die met een soort mini-tandartsboor een spinter uit mijn hoornvlies kon peuteren.

:r

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 18:23
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:46:

Goede tip, kan je dit nog wat verder uitleggen? Bij Ecotools hebben ze niet een blad wat specifiek voor laminaat lijkt te zijn. Ik moet binnenkort 2 verdiepingen laminaat leggen :*)

Heb een Bosch GCM 8 SJL met zaagblad diameter van 216mm die ik daar voor wil gebruiken :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zjosh schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Goede tip, kan je dit nog wat verder uitleggen? Bij Ecotools hebben ze niet een blad wat specifiek voor laminaat lijkt te zijn. Ik moet binnenkort 2 verdiepingen laminaat leggen :*)

Heb een Bosch GCM 8 SJL met zaagblad diameter van 216mm die ik daar voor wil gebruiken :)
Een houtblad gaat gewoon stuk op de te harden lagen in laminaat.

https://www.zaagbladenspe...kelzaagblad-hout-laminaat

Let op! dit zijn cirkelzaagbladen, ik weet niet of die in een afkortmachine kunnen. Het beste kun je daarover gewoon met zo'n toko bellen voor advies of even doorzoeken op het net :)
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Wijze les voor ons allemaal :P. Ik draag mijn veiligheidsbril ook vaak, maar nog niet altijd. Beter van wel dus :P. Nu maak ik er geen gewoonte van om over mijn 3pk tafelzaag te leunen, en zeker niet in bedrijf, maar toch :+.
Ik heb er nu 3, van MSA/Sordin (die zweden die oorkappen en andere PBM's verkopen) voor 10 euro het stuk, niet heel gek duur, maar in elk geval een comfortabele bril die ik niet hinderlijk vind, dan zet ik hem sneller op. Ik betrap me er nu zelfs op dat ik hem ophoudt tussen het zagen door.

1 zit in mijn Mafell-systainer, 1 slingert rond in mijn klusspullen en 1 hangt aan de kolomboor omdat ik daar voornamelijk metaal boor.

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 20:15
[...]

Je kunt ook overwegen je laminaat met een decoupeerzaag te zagen.. Dat is natuurlijk niet waarvoor je je afkortzaag hebt gekocht, maar het is een stuk minder kostbaar en je zaagsnedes zijn toch onzichtbaar onder je plinten. Dit zie je veel professionals ook doen.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43
[...]

Solomon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Je kunt ook overwegen je laminaat met een decoupeerzaag te zagen.. Dat is natuurlijk niet waarvoor je je afkortzaag hebt gekocht, maar het is een stuk minder kostbaar en je zaagsnedes zijn toch onzichtbaar onder je plinten. Dit zie je veel professionals ook doen.
Ik zou het ook met de decoupeerzaag doen. Heb hier ook een paar planken gedaan met de afkortzaag, maar blad is snel bod. Verder gaat het met een decoupeerzaag met een goed zaagje bijna net zo snel.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:35
[...]

Gewoon een 60-tands afkortzaagblad bij Ecotools halen voor ~20 euro. Die kun je dan weggooien als je klaar bent met laminaat leggen en werkt prima. Heb zelf deze gebruikt voor 2 huizen laminaat leggen: https://www.ecotools.nl/a...ad-prof-216-x-30-mm-t-60/

HD4Life @ Full-HD

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:26:
Een houtblad gaat gewoon stuk op de te harden lagen in laminaat.

https://www.zaagbladenspe...kelzaagblad-hout-laminaat

Let op! dit zijn cirkelzaagbladen, ik weet niet of die in een afkortmachine kunnen. Het beste kun je daarover gewoon met zo'n toko bellen voor advies of even doorzoeken op het net :)
Is een afkortzaag niet ook gewoon een soort van cirkelzaag?

Vraag me alleen wel af of die laminaat die hier staat ook op een laminaat vloer slaat of niet. Als ik bv. bij CMT in de catalogus kijk, zijn al dat soort bladen bedoeld voor hout met een melamine laagje of iets dergelijks, niet voor een kneiterharde laminaat vloer.

Maar in ieder geval, dat zijn wel het soort bladen die ik bij Ecotools besteld heb. Als die verslijten, kan me niet zoveel schelen. Hopelijk slijten ze alleen niet te hard en/of heb ik er genoeg van ;)
Ik heb er nu 3, van MSA/Sordin (die zweden die oorkappen en andere PBM's verkopen) voor 10 euro het stuk, niet heel gek duur, maar in elk geval een comfortabele bril die ik niet hinderlijk vind, dan zet ik hem sneller op. Ik betrap me er nu zelfs op dat ik hem ophoudt tussen het zagen door.

1 zit in mijn Mafell-systainer, 1 slingert rond in mijn klusspullen en 1 hangt aan de kolomboor omdat ik daar voornamelijk metaal boor.
Goed idee om zoiets in de systainer erbij te leggen, ga ik ook doen :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Breezz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:49:
Ik heb onlangs een DHS680Z cirkelzaag gekocht van Makita.

Batterijen heb ik zat en ik zocht een handige cirkelzaag. Weet dat het niet per se een krachtpantser is maar hij is wel lekker handig en kost ook geen ledemaat.

Nu was ik er LVL planken mee aan het zagen van 39mm hoog en 240mm breed
Tijdens het zagen ligt de plank gewoon vlak op een andere plank. Ik zaag enkele mm dieper dan die 39mm.

Vaak krijgt de cirkelzaag het moeilijk net voor ik er helemaal door ben (in de breedte), en valt dan ook vaak stil. Dat is een veiligheid veronderstel ik, teveel weerstand ofzo.

Doe ik misschien iets fout? Ik weet dat ik op moet letten dat de planken niet doorhangen, want dan pitst de plank de zaagsnede toe, dus daar let ik dan ook op....
pwoh, even denken.....dat LVL spul is natuurlijk wel hufterig verlijmd spul he.

ik denk dat het de combinatie is tussen het materiaal en jouw 18 volt zaag. De meeste accuzagen die presteren alsof het een 220machine is zijn minimaal 36 volt (2x18) of zwaarder zoals die DeWalt flexvolt van 54volt ofzo

Allicht kun je in 2 gangen de boel doorzagen? 20 en 22 mm, ben je er ook doorheen :)
henkie196 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Is een afkortzaag niet ook gewoon een soort van cirkelzaag?

Vraag me alleen wel af of die laminaat die hier staat ook op een laminaat vloer slaat of niet. Als ik bv. bij CMT in de catalogus kijk, zijn al dat soort bladen bedoeld voor hout met een melamine laagje of iets dergelijks, niet voor een kneiterharde laminaat vloer.

Maar in ieder geval, dat zijn wel het soort bladen die ik bij Ecotools besteld heb. Als die verslijten, kan me niet zoveel schelen. Hopelijk slijten ze alleen niet te hard en/of heb ik er genoeg van ;)

[...]

Goed idee om zoiets in de systainer erbij te leggen, ga ik ook doen :)
Ik weet ook niet goed of en in hoeverre er verschil in zit, vandaar dat ik ook even het advies opneem om zo'n zaagbladen tent te bellen, ik heb bij ecotools een keer een verkeerd blad gekregen (foutje met opsturen) en die lui waren prima vriendelijk aan de lijn.

ik denk dat allicht een trespa blad geen moeite heeft met laminaat wat deels bestaat uit HDF (dat is harde persing MDF) en een harde slijtlaag.
Pixeltje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Also.. @Fraggert jij hebt ook de Makita LS1018LN gekocht toch? Ik heb daar vorig weekend een zolderkamer mee gebouwd (heel fijn, alle balken door de afkortzaag ipv tobben met een handzaag of dikkepeer zaag. Wat me opviel en waar ik de eerste keer ook aardig van schrok is dat bij het zagen van scherpe hoeken (60 graden bijvoorbeeld) het reststuk makkelijk tegen het blad valt waardoor de zaag 'bokt'. Herken je dat?

Ik ben ook wel benieuwd wat ik er tegen kan doen want dit is niet heel comfortabel hoeken zagen. In eerste instantie dacht ik dat de zaag ergens tegen aan liep bij de 'basis', omdat het gebeurd als je de zaagsnede bijna helemaal klaar hebt en het blad dus weer dicht bij de fence is.
ik heb de Makita nog niet gekocht omdat ik eerst wil kijken of ik mijn Bosch kan repareren, ik heb de explosietekeningen van Kruis inmiddels, maar het is te warm geweest om ook maar uberhaupt iets te doen :P

Daarnaast twijfel ik nog steeds of het de GCM of 1018 moet worden als de reparatie niet lukt ;)

Wat je even kunt doen is zodra je de zaagsnede gemaakt hebt, de zaag uitzetten en het zaagblad tot stilstand laat komen en dan pas weer omhoog laat komen.

Ik weet niet of het ook in de manual staat, maar ik zie dat veel lui ook zo doen. De reden ervoor is dat, zeker die precisie timmerlui, niet nog een keer langs hun perfecte miter willen gaan met een draaiende zaag.

Bij mijn Bosch kan ik overigens gewoon de zaag al draaiend weer omhoog trekken zonder dat ik jouw probleem ervaar.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Getto schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:04:
Iemand tips voor zaagbladen voor een DeWalt multitool? Het apparaat is fantastisch maar het is mij nog niet gelukt om echt goede zaagbladen te vinden.

Ik zaag er voornamelijk mee in hout zonder spijkers en als nog slijten de zaagbladen gruwelijk hard. Heeft het zin om zo'n titanium zaagblad te kopen?
Ecotools al geprobeerd? Best prima blaadjes.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Getto schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:04:
Iemand tips voor zaagbladen voor een DeWalt multitool? Het apparaat is fantastisch maar het is mij nog niet gelukt om echt goede zaagbladen te vinden.

Ik zaag er voornamelijk mee in hout zonder spijkers en als nog slijten de zaagbladen gruwelijk hard. Heeft het zin om zo'n titanium zaagblad te kopen?
Titanium Is niet echt een goede keus voor zaagbladen, lijkt me meer een marketingterm.

Welke bladen gebruik je nu? Wat voor hout?

Gebruik zelf ook de ecotools, naar tevredenheid, alhoewel ik pas een blad had dat binnen een minuut brak op de puntlassen.

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-03 14:00
Ik zaag vooral kleine stukjes uit Hardhout. Ongeveer alle originele hout zaagjes van dewalt heb ik geprobeerd. Ecotools zal ik eens proberen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Titanium Is niet echt een goede keus voor zaagbladen, lijkt me meer een marketingterm.

Welke bladen gebruik je nu? Wat voor hout?

Gebruik zelf ook de ecotools, naar tevredenheid, alhoewel ik pas een blad had dat binnen een minuut brak op de puntlassen.
Zal TiN zijn (Titanium Nitrate) zoals op boortjes enzo

@Getto ja hardhout is heel hard, zijn er al multitoolzaag blaadjes met widia punten?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:03
TweakerVincent schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:52:
Nu noob vragen,

Wil zaagjes voor:

183

En de decoupeerzaag?

Ik wil voor beide een leuke set. Zodat ik alles in huis heb wat nodig is. Hoeft geen premium te zinn aangezien ik het niet vaak gebruik, behalve de 183 voor de tuin mss wel?
Bosch heeft setjes met van alles en nog wat. Zowel DIY als Bosch professional. Een andere optie is Ecotools. Ik gebruik Bosch professional en Ecotools en merk niet heel veel verschil.

• deWit
  • Laatst online: 20:35

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou specifiek zaagjes bestellen voor het doel dat je voor ogen hebt, doorgaans is ecotools prima wbt prijs/kwaliteit. Voor de tuin wil je een groot, grof blad en is de kans op een spijker in t hout klein. Ga je sloophout zagen dan wil je niet dat je de tanden kwijt bent na de eerste en de beste spijker.

Verder, en het kan in mij liggen, maar vaak is bij mij het zaagje krom voordat het echt bot is geworden... Komt ook wel door de use-case, lomp slopen langs een muur, kozijn eruit zagen, vloerbalken, etc.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:01
deWit schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:51:
Ik zou specifiek zaagjes bestellen voor het doel dat je voor ogen hebt, doorgaans is ecotools prima wbt prijs/kwaliteit. Voor de tuin wil je een groot, grof blad en is de kans op een spijker in t hout klein. Ga je sloophout zagen dan wil je niet dat je de tanden kwijt bent na de eerste en de beste spijker.

Verder, en het kan in mij liggen, maar vaak is bij mij het zaagje krom voordat het echt bot is geworden... Komt ook wel door de use-case, lomp slopen langs een muur, kozijn eruit zagen, vloerbalken, etc.
Dat is waar idd.

Ik ben eruit, wordt dit. Morgen bestellen. Prima zo toch?

Recipro DJR183ZJ:
https://www.gereedschapce...y-in-mbox-snelwissel.html

Decoupeerzaag:
https://www.gereedschapce...box-d-greep-variabel.html

Zaagjes voor recipo:
https://www.gereedschapce...-set-rvs-metaal-hout.html

Decoupeer zitten al 2 zaagjes bij, meer nu niet nodig.

Verder 2 boxen, dan past hij prima bij mijn 484 box.

Prima zo toch?

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:52
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

@Raymond @Framoes
Dit, in stoffige omstandigheden zoals houtwerkplaatsen is dit een risico.

Het gaat niet zozeer om de schok die je kan krijgen, maar meer de gevolgen van een elektrostatische ontlading.

@Krijnemans

ik heb, na een hele berg freeswerk, wel eens een hele bult MDF met een gewone stofzuiger even weggezogen om mijn dure Festoolstofzak niet onnodig vol te proppen en toen kreeg ik een beste optater :P

Ik moest hier de topkasten van mijn luidsprekers vlakfrezen, vanwege de freesslede was afzuiging geen optie. Deze berg zaagsel ging dus de oude Miele in :+

[Afbeelding]
Ik had gisteren nog besloten om toch voor de Kärcher WD6 te gaan. Gisteren gehaald bij Toolnation (woon ik de buurt :D)

Meteen de multitool erop gegooid en kozijnen geschuurd. De slang wordt inderdaad wel wat statisch, maar kan tot nu toe niet zeggen dat dit hinderlijk is.

Wat zouden dan de gevolgen van een elektrostatische ontlading (kunnen) zijn?

Ik zal na een tijdje gebruik wel een korte review plaatsen voor mensen die eventueel rond hetzelfde budget ook een bouwzuiger zoeken! Ik kom binnenkort ook nog terug op de producten van Ecotools!

[ Voor 5% gewijzigd door Krijnemans op 19-08-2020 11:16 ]

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:52
Krijnemans schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Ik had gisteren nog besloten om toch voor de Kärcher WD6 te gaan. Gisteren gehaald bij Toolnation (woon ik de buurt :D)

Meteen de multitool erop gegooid en kozijnen geschuurd. De slang wordt inderdaad wel wat statisch, maar kan tot nu toe niet zeggen dat dit hinderlijk is.

Wat zouden dan de gevolgen van een elektrostatische ontlading (kunnen) zijn?

Ik zal na een tijdje gebruik wel een korte review plaatsen voor mensen die eventueel rond hetzelfde budget ook een bouwzuiger zoeken! Ik kom binnenkort ook nog terug op de producten van Ecotools!
Heb hem nu twee avonden gebruikt. Multitool erop aangesloten en kozijnen geschuurd. Denk dat ik gisteravond een kleine 3 uur ben bezig geweest met korte pauzes. Tegen het einde kreeg ik toch een redelijke optater van de slang, maar viel me al met al nog mee. Als je zo lang schuurt kan ik dat ook wel begrijpen. Die situaties komen bij mij amper voor, dus ik heb er vrede mee.

De WD6 heeft m.i. extreem goeie zuigkracht (kreeg mijn hamer van ca. 500gr met gemak vastgezogen tegen de slang) en de automatische inschakeling is ook zeer fijn. Stof wordt goed weggezogen. Gezien we in de woning wonen is het wel fijn als alles schoon blijft. Vrouw blij, ik blij.

Er werd ook een fijn verloopstuk voor gereedschap meegeleverd. Dat is een rubber huls, welke getrapt is, zodat meerdere diameters aangesloten kunnen worden.

Al met al een zéér goede eerste indruk van het apparaat! Hoe de prijs/kwaliteit op de langere termijn is weet ik nog niet, maar daar zal ik natuurlijk ook op terugkomen!

[ Voor 8% gewijzigd door Krijnemans op 20-08-2020 11:14 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het blad op de zaagtafel was nog niet bót bot, maar mocht wel vervangen worden.
Dus zoals velen al hadden geadviseerd eens bij Ecotools geshopt. Heb er nu een 48 tands crosscut blad op zitten en dat gaat door dit (toch wel stevige/dichte) douglas heen als door boter :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sciPEC1-qR5xyYdm5ReZmPOZpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzE8WI8Dcl6sJi3ovsDfbnXN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2jazSsGmvTtSUaDmXxxwNYZeJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgakIhF46YH7D5ioOvlGd47I.jpg?f=fotoalbum_large

En vermits je zorgt dat je de boel goed stelt, toch geen slecht resultaat voor een 'bouwzaag'.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

woutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:39:
[...]

<---- Woutmans op woodworking.nl :P Maar bedankt voor het aanbod!

[...]

Ja! Ik ben het ding aan het bekijken en het is echt goed af te stellen allemaal. De messen afstellen is wel wat lastiger. Waar Electra Beckum een inbus hebben die je kan schroeven om het mes hoger of lager te zetten, moet je dat met de Kity met de hand doen en het is echt sub-mm werk.
Ik lees nu wel op je WW topic dat je planken van bijna 3m wil gaan vlakken en verdikken? Daar ging mijn Metabo ook op stuk (letterlijk). Zorg in ieder geval voor goede ondersteuning voor én achter (Tip: Ecotools heeft voor 15 euro per stuk verstelbare rollenbokjes) zodat de rollen niet onder al te veel stress komen te staan.

Als je er niet aan uit komt mag je er alsnog mee langskomen maar dan ben je wel ff onderweg :P.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 16:39

woutur

Klauwtjes uit!

HTT-Thalan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Ik lees nu wel op je WW topic dat je planken van bijna 3m wil gaan vlakken en verdikken? Daar ging mijn Metabo ook op stuk (letterlijk). Zorg in ieder geval voor goede ondersteuning voor én achter (Tip: Ecotools heeft voor 15 euro per stuk verstelbare rollenbokjes) zodat de rollen niet onder al te veel stress komen te staan.

Als je er niet aan uit komt mag je er alsnog mee langskomen maar dan ben je wel ff onderweg :P.
Ik heb er meteen 4 besteld. Volgens mij gaat me dat met deze klus en vele andere zoveel ellende besparen. Uiteindelijk bij HBM zelf besteld voor net iets minder dan bij Ecotools (zelfde foto in ieder geval).
Thanks! Dat is misschien wel wat! Ik ga het natuurlijk eerst zelf nog een paar keer proberen maar als ik er niet uitkom, dan is dat wel mooi spul zeg!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

woutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:20:
Ik heb er meteen 4 besteld. Volgens mij gaat me dat met deze klus en vele andere zoveel ellende besparen. Uiteindelijk bij HBM zelf besteld voor net iets minder dan bij Ecotools (zelfde foto in ieder geval).
Ik hoop dat je veel lol en succes hebt met het vlakken en verdikken en als je tips nodig hebt laat maar weten :).

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-03 07:55
woutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:20:
[...]
Zijn die rolbokken goed als 'schragen' te gebruiken in combinatie met een afkortzaag op een workmate (werkhoogte 86cm, door 8cm hoge zaagtafel van DWS774)?
Vooral dat ze in hoogte verstelbaar zijn spreekt me aan. Ik zou ze namelijk ook willen gebruiken om gewoon vlak op de workmate te zagen met handzaag of invalzaag, dan is de werkhoogte hoogte 78cm.
Maar ik vind ze nogal smal (=instabiel) ogen.. Echter, de bredere in hoogte verstelbare opties, de echte schragen ipv rolbokken, zijn gelijk weer 3x zo breed, dat vind ik qua opslag weer wat minder handig.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:47:
Ik heb zelf ook wat nieuw gereedschap nodig. Ik ga binnenkort de liggers op mijn Pergola bouwen en dat is 8 centimeter dik Douglashout, gemonteerd met 12 centimeter lange schroeven. Hiervoor ga ik mijn nieuwe Parkside Impact driver gebruiken, en die lust graag bitjes.

Nu kan ik hier om advies vragen, maar jullie kennen mijn overwegingen en ik weet wat jullie gaan zeggen, dus laten we dat hele toneelspel lekker achterwege en deel ik jullie bij deze mede dat ik deze set heb besteld.

https://www.hbm-machines....delige-impact-duty-bitset

Klaar, slotje.
Met voorboren in het 8cm deel moet dat prima gaan. 120mm constructie-schroeven zijn wat, minimaal 6mm dik? d:)b

Ik heb één van de drie T20 verlengde bits (50mm?) van Ecotools laatst eindelijk verrot geschroefd met mijn Makita slagschroevendraaier, maar dat was na honderden, misschien wel duizenden schroeven in hardhout of douglas te hebben gejast. De overige twee rouleerden tussen mijn schroef-boormachines.

Ergo: mooi spul zo'n set met meerdere smaken lange bit, maar sinds ik zulke goeie ervaringen heb met de verlengde bitjes van Ecotools zie ik het nut van impact-bitjes niet zo in.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Goudvis schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Met voorboren in het 8cm deel moet dat prima gaan. 120mm constructie-schroeven zijn wat, minimaal 6mm dik? d:)b

Ik heb één van de drie T20 verlengde bits (50mm?) van Ecotools laatst eindelijk verrot geschroefd met mijn Makita slagschroevendraaier, maar dat was na honderden, misschien wel duizenden schroeven in hardhout of douglas te hebben gejast. De overige twee rouleerden tussen mijn schroef-boormachines.

Ergo: mooi spul zo'n set met meerdere smaken lange bit, maar sinds ik zulke goeie ervaringen heb met de verlengde bitjes van Ecotools zie ik het nut van impact-bitjes niet zo in.
Ik wel, want mijn gewone bitjes houden het precies 0,75 schroef vol met die impact driver :P.
Maar point taken, ik zal die van Ecotools ook eens testen. Hun zaagblad bevalt me ook enorm goed, vlijmscherpe zaagsnede met bijna geen blowout op mijn Atika.

• Goudvis

Goudvis

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Ik wel, want mijn gewone bitjes houden het precies 0,75 schroef vol met die impact driver :P.
Maar point taken, ik zal die van Ecotools ook eens testen. Hun zaagblad bevalt me ook enorm goed, vlijmscherpe zaagsnede met bijna geen blowout op mijn Atika.
0,75 schroef is een matig gemiddelde. Ik heb ook nog wel een knakensetje bitjes liggen, maar als iets geen T20 is grijp ik toch naar mijn Festool bitset (die overigens alweer even kwijt is :o ):
Afbeeldingslocatie: https://images.ffx.co.uk/tools/Festool_769138.jpg?w=1280&h=960&scale=both.

Die weten wel hoe ze bits maken. Twee kanttekeningen:
- De Torx bits passen soms té goed, waardoor de bit in de T10 of T15 kop blijft hangen.
- De bithouder een keer góed vast blijven zitten in de click-kop van de Makita slagschroevendraaier- de as van de bithouder is uh, a-typisch gevormd en heb ik na lang beraad pas met grof trekwerk losgekregen. :/ De Makita was gelukkig ongeschonden en ik heb mijn lesje geleerd. Voortaan andere bithouder in de slagschroevendraaier. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Goudvis op 25-08-2020 11:29 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Hoe noemen ze bij Ecotools de zaagbladen waarmee je kunt Schulpen? Ik moet waarschijnlijk binnenkort wat eiken planken in de lengte zagen, ze zijn niet vreselijk dik maar wel lang. Ze hebben 'HM, Afkort (die zal het niet zijn) , prof, industrial?

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:47:
Hoe noemen ze bij Ecotools de zaagbladen waarmee je kunt Schulpen? Ik moet waarschijnlijk binnenkort wat eiken planken in de lengte zagen, ze zijn niet vreselijk dik maar wel lang. Ze hebben 'HM, Afkort (die zal het niet zijn) , prof, industrial?
Zoiets: https://www.ecotools.nl/z...ustrial-160-x-20-mm-t-12/

Festool heeft zelf dat gelijkaardig Panther (?) zaagblad hiervoor

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Matthis schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Zoiets: https://www.ecotools.nl/z...ustrial-160-x-20-mm-t-12/

Festool heeft zelf dat gelijkaardig Panther (?) zaagblad hiervoor
Ik moet dus de "HM Industrial" hebben? Moet hem in 315x30 hebben.

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:15
Goed schulpblad van CMT

https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

https://www.cmtorangetool...3.60.3006_CAT_EN_2020.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fcpK-OeeviY79eUTdqZYWpNwxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W4X9xHbuloLxhrkT7KBMEg2R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door pipo1000 op 27-08-2020 13:18 ]

• Raymond
  • Laatst online: 31-03 22:23
Die benoemen ze niet apart.
De industrial lijn is hun betere lijn, de prof is minder goed.
Je kiest de juiste lijn. In jouw geval de "hout" lijn in prof of industrial uitvoering. Dan aantal tanden. 24 tanden op een 250mm blad werkt goed voor schulpen. Met meer tanden kunnen de spanen niet meer goed worden afgevoerd en kan je niet lekker zagen.

Hier wordt zoals je ziet CMT veel aangeraden. Dit komt omdat deze vaak via amazon.de niet veel duurder zijn dan de industrial bladen van ecotools, maar wel wat beter zijn.
Ikzelf heb geen ervaring met ecotools zaagbladen. Wel met CMT en die zijn idd dikke prima :)

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 27-08-2020 13:23 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Raymond schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Die benoemen ze niet apart.
De industrial lijn is hun betere lijn, de prof is minder goed.
Je kiest de juiste lijn. In jouw geval de "hout" lijn in prof of industrial uitvoering. Dan aantal tanden. 24 tanden op een 250mm blad werkt goed voor schulpen. Met meer tanden kunnen de spanen niet meer goed worden afgevoerd en kan je niet lekker zagen.

Hier wordt zoals je ziet CMT veel aangeraden. Dit komt omdat deze vaak via amazon.de niet veel duurder zijn dan de industrial bladen van ecotools, maar wel wat beter zijn.
Ikzelf heb geen ervaring met ecotools zaagbladen. Wel met CMT en die zijn idd dikke prima :)
Ik heb wel hele slechte ervaringen met Amazon, en dan helemaal .DE :P. Aangezien het huidige Ecotools zaagblad zéér goed bevalt (echt een vlijmscherpe, splinterloze zaagsnede) heb ik daar dan ook maar een 'schulp' blad besteld, tesamen met wat schuurpapier voor de Bosch dat bijna op is. Ik zal laten weten hoe dit blad bevalt zodra ik het eikenhout voor de kast ga verzagen :).

• Breezz
  • Nu online
Bij Ecotools beginnen afkortzaagbladen pas bij 190mm.

kan ik op mijn Makita afkortzaag (160-165 mm) een gewoon zaagblad monteren of beter niet?

• Breezz
  • Nu online
Breezz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:52:

kan ik op mijn Makita afkortzaag (160-165 mm) een gewoon zaagblad monteren of beter niet?
Iemand?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Breezz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:52:

"Reguliere" (cirkelzaag en zaagtafel) bladen hebben ze inderdaad wel leverbaar in 160.

https://www.ecotools.nl/z...ustrieel/?diameter=160+mm

Nou lijkt mij het dat een zaagtafelblad prima in een afkortzaag kan mits je je aan de specs houd, zoals max RPM, asgat, etc.

Je kunt ze gerust even bellen voor advies, ik heb eens een verkeerd blad geleverd gekregen en kon hem zo terugsturen, dag later had ik al een nieuwe. Vriendelijke lui aan de telefoon destijds.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:46
Geen idee wat die afgeprijsde Bosch zaagbladen moeten kosten, maar bij EcoTools is ook zat te krijgen in 160x20 zie ik, zelfs <€20. Ik zou daar eens kijken. Heb er zelf ook een cirkelzaagblad gekocht en bevalt prima.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ok duidelijk. prijs is vergelijkbaar met ecotools, ook omdat je daar verzendkosten hebt. Dank voor de info mannen.

• Framoes
JT schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:33:

Ik heb nu ook zaagjes van Newone, van Ali. Als je een keer steen raakt zijn de zaagtanden voor de helft weg en daar zijn ze een beetje te duur voor met 12 euro de stuk ofzo :/ Dus als er steen of beton onder zit dan pak ik wel een Ali Chinesium zaagje.
Je hebt ook tussenkwaliteit zoals Ecotools, maar vanwege de zeer actieve juristen van Fein/Bosch verkopen zij geen starlock (plus/max) meer. Wel een adapter dacht ik.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Vandaag met de cirkelzaag het 2x18mm op elkaar gelijmde eiken gezaagd, wel uit de losse hand gezien de kleine afmetingen van het stukje en het gebrek aan een liniaal. Resultaat:
Afkorten (36mm) - geen probleem met 4.0ah ProCore accu
Schulpen (36mm) - geen probleem met 4.0ah ProCore accu. Ik had er een plaatje mdf onder, snede was onderkant strak, bovenkant een keertje een schuurpapiertje er langs.
Schulpen verstek (51mm) - het gaat maar moeilijker, gaat traag waarmee je snel een beetje het hout verbrandt in combinatie met een 4.0ah ProCore accu. Als het klopt wat Bosch zegt, dat je met een sterkere accu een stuk meer kracht hebt, dan zou ik aanraden om hier een grotere accu voor te gebruiken.

Foto's van de snedes komen nog, ik kan op de foto's niet herkennen welke van verstek en welke recht is :+ Sommige randen zijn gerafeld maar dat heeft volgens mij vooral met het gebrek aan geleiding te maken.
Fraggert schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:16:
[...]

Moet ik naar Purmer........ik heb mijn post aangepast met je info :P
:+ Verzenden zie je bij checkout. Langer = duurder. *knip*
Framoes schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:32:
[...]

Je hebt ook tussenkwaliteit zoals Ecotools, maar vanwege de zeer actieve juristen van Fein/Bosch verkopen zij geen starlock (plus/max) meer. Wel een adapter dacht ik.
Dat is wel verrot. Ik zie wel hoe de Alizaagjes het doen. Volgens de reviews op Ali zijn ze niet van dezelfde kwaliteit maar werken ze best ok. Dat is voor mij genoeg om ze te gebruiken als weggooizaagje :D

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 09-09-2020 14:19 . Reden: geen inkoopacties en dergelijke a.u.b. ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:37

Tjark

DON'T PANIC

@mrwolf @theredone51 voor de parkside / lidl : ik zou dan de 1400mm liniaal dan bij HBM kopen: dan krijg je ook de klemmen en heb je een lange liniaal voor langere stukken. Je kan evt ook nog los een koppelstukje kopen, dan kan je inderdaad voor die enkele keer de 1400+700+700 koppelen voor 280. Maar een 1400mm uit 1 stuk is echt fijner dan gekoppelde 700s.

@mrwolf En dan bij Ecotools 2 zaagbladen kopen 48t en 60t en de 24t die bij de zaag zit niet gebruiken: die is dikker dan de Ecotools bladen, dus dan klopt je splinterstrip niet meer precies.

https://www.ecotools.nl/z...ad-prof-165-x-20-mm-t-60/
https://www.ecotools.nl/z...ad-prof-165-x-20-mm-t-48/
https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm

[ Voor 27% gewijzigd door Tjark op 15-09-2020 10:01 ]

*insert signature here

• ThinkPad
theredone51 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:29:
[...]

Heb de Parkside hier, wat extreem lastig is (of was, wie weet zitten ze er nu wel bij) is dat er geen klemmen bij zitten voor je geleiderail. Heb het uiteindelijk opgelost door bij HBM deze bij te kopen:

[...]
Ik heb zelf een setje klemmen gemaakt voor de rail van de Parkside: ThinkPadd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
De zaag bevalt mij overigens prima. Heb er inderdaad een zaagblad van EcoTools voor gekocht met meer tanden dan het standaard meegeleverde 24T blad.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:11
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:05:
[...]

Ik heb zelf een setje klemmen gemaakt voor de rail van de Parkside: ThinkPadd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
De zaag bevalt mij overigens prima. Heb er inderdaad een zaagblad van EcoTools voor gekocht met meer tanden dan het standaard meegeleverde 24T blad.
En ik gebruik dan weer de gelaste versie.
Beetje creatief denken kom je een eind. Ze hoeven ook niet echt hard te klemmen, 1 slag is vaak al voldoende. ;)

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:23:
[...]

Goed dat je je budget aangeeft, dat scheelt een hoop tips.

lees even een paar pagina's terug, jouw vraag komt zeer regelmatig terug, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Persoonlijk zou ik uit die 2 opties wegblijven van de groene Bosch maar meteen geld besparen en de Parkside kopen. Meer onderbuik geval, dan onderbouwd hoor.

[YouTube: Lidl's Parkside Tracksaw [Video #323]]
De Parkside-reviews had ik ook gezien, vandaar mijn lichte voorkeur daarvoor. Zelfde onderbuikgevoel ;)
theredone51 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:29:
[...]

Heb de Parkside hier, wat extreem lastig is (of was, wie weet zitten ze er nu wel bij) is dat er geen klemmen bij zitten voor je geleiderail. Heb het uiteindelijk opgelost door bij HBM deze bij te kopen:

In 1x zowel klemmen als 2800mm aan zaagcapaciteit (ideaal voor het zagen van platen van 2440mm) :9 Ongetwijfeld ga je wel een keer de zaag moeten afstellen (die van mij was niet perfect haaks uit de doos), maar als dat achter de rug is dan is het wat mij betreft een ideaal ding voor de DHZ'er op zoek naar een betaalbare invalzaag.
Die HBM-link had ik ook gevonden ja, dat lijkt me wel meerwaarde, thanks!
Tjark schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:57:
@mrwolf @theredone51 voor de parkside / lidl : ik zou dan de 1400mm liniaal dan bij HBM kopen: dan krijg je ook de klemmen en heb je een lange liniaal voor langere stukken. Je kan evt ook nog los een koppelstukje kopen, dan kan je inderdaad voor die enkele keer de 1400+700+700 koppelen voor 280. Maar een 1400mm uit 1 stuk is echt fijner dan gekoppelde 700s.

@mrwolf En dan bij Ecotools 2 zaagbladen kopen 48t en 60t en de 24t die bij de zaag zit niet gebruiken: die is dikker dan de Ecotools bladen, dus dan klopt je splinterstrip niet meer precies.

https://www.ecotools.nl/z...ad-prof-165-x-20-mm-t-60/
https://www.ecotools.nl/z...ad-prof-165-x-20-mm-t-48/
Kijk, meer tips dan waar ik om vroeg (en zelf niet aan had gedacht), dank je!

@ThinkPad : mooie optie, maar ik ga voor de HBM-lineaal
@s138: dezelfde humor als bij de kapper als je vraagt 'even bijknippen'? Echt heel geestig

Conclusie: het wordt de Parkside, met extra lineaal en zaagbladen bij HBM, muchos gracias!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-03 16:44
Mocht je voor de Shockwave gaan, zorg wel dat je voor de laatste generatie gaat (gen 3), die kun je herkennen aan de zilveren kop (wear guard volgens de fancy marketing). Heb zelf ook een setje (https://www.toolstation.nl/milwaukee-shockwave-bitset/p13542) voor mijn slagschroevendraaier en ze werken prima. De pasvorm is heel goed op de schroeven die ik gebruik (ecotools en hornbach), alleen zijn niet alle bitjes perfect recht (gaan een heel klein beetje op en neer als je ze rond draait). Het is echt minimaal maar het viel me wel op. In de praktijk heb ik daar in ieder geval geen last van, en na een stuk of 3000 schroeven inmiddels vind ik voor het geld de kwaliteit goed genoeg. Een slagschroevendraaier is een behoorlijk geweld en alle bitjes zullen slijten, maar deze houden het best lang vol en zijn niet te duur mocht je ze willen vervangen.

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-02 19:39
daboemann schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:44:
[...]

Mocht je voor de Shockwave gaan, zorg wel dat je voor de laatste generatie gaat (gen 3), die kun je herkennen aan de zilveren kop (wear guard volgens de fancy marketing). Heb zelf ook een setje (https://www.toolstation.nl/milwaukee-shockwave-bitset/p13542) voor mijn slagschroevendraaier en ze werken prima. De pasvorm is heel goed op de schroeven die ik gebruik (ecotools en hornbach), alleen zijn niet alle bitjes perfect recht (gaan een heel klein beetje op en neer als je ze rond draait). Het is echt minimaal maar het viel me wel op. In de praktijk heb ik daar in ieder geval geen last van, en na een stuk of 3000 schroeven inmiddels vind ik voor het geld de kwaliteit goed genoeg. Een slagschroevendraaier is een behoorlijk geweld en alle bitjes zullen slijten, maar deze houden het best lang vol en zijn niet te duur mocht je ze willen vervangen.
Goeie. Ik heb de zwarte tip dus helaas oudere generatie. Aanrader dus voor mij om te halen als deze versleten zijn. Doen het overigens nog prima

• Framoes
Ik had problemen met m'n Makita LS1018 afkortzaag in combinatie met het Parkside onderstel. De zaag leunde door het formaat/gewicht achterover. Dit kwam doordat de steunen waarop je de zaag monteert niet goed klemden op het onderstel.

Ik heb nu bij ecotools een setje steunen gekocht. Die lijken uit dezelfde fabriek te komen (wel ander verfbad gehad), maar zitten uit de doos steviger. Niks anders afgesteld, gewoon bevestigd en op het onderstel gezet.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-03 13:04
Framoes schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:09:
Ik had problemen met m'n Makita LS1018 afkortzaag in combinatie met het Parkside onderstel. De zaag leunde door het formaat/gewicht achterover. Dit kwam doordat de steunen waarop je de zaag monteert niet goed klemden op het onderstel.

Ik heb nu bij ecotools een setje steunen gekocht. Die lijken uit dezelfde fabriek te komen (wel ander verfbad gehad), maar zitten uit de doos steviger. Niks anders afgesteld, gewoon bevestigd en op het onderstel gezet.
Erg benieuwd naar het resultaat! Leunt nu niet meer naar achteren dus?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

abbeyrules schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:19:
Ik heb een Einhell electrische nietmachine en dat is 1 groot drama. Twee nietjes tegelijk, nooit in 1 keer helemaal erin. Dus op zoek naar een nieuwe. De Makita DPT351 op accu is de beste keus, maar veel te duur. Ik heb nu drie opties gevonden:

Bosch PTK 3,6 V Li op accu. Voordeel: overall te gebruiken, nadeel: kleinere nietjes
Bosch PTK 14 EDT bedraad: iets krachtiger. Wel een snoer
Makita AF506: robuust, past qua kwaliteitsniveau bij de rest van mijn tools. Maar wel perslucht, dus minder mobiel (compressor heb ik wel gewoon).

Wat ik er mee wil doen: kleinere klussen, isolatiefolie in een schuur vast zetten.

Wat denken jullie? Of is er een andere optie?
Ecotools (eigen merk) tacker ? Heb ik ook en bevalt goed. Qua prijs zijn die dingen op perslucht natuurlijk onverslaanbaar. Het is maar net hoe mobiel je wilt zijn. Ik gebruik hem af en toe en het werkt feilloos. Ook veel goede reviews gezien destijds toen ik hem kocht

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:24
ik ben nog op zoek naar een setje krachtdoppen met 1/2"aansluiting....iemand ervaring met de wgb doppen van de hornbach of met de doppen van ecotools??
Of wellicht een andere goede tip? Doos mag niet groter dan 18x27cm zijn (anders past hij niet in de mbox bij de slagmoersleutel) , liefst Cr-MO en zoveel mogelijk maten, budget circa 70 euro....

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13
breagor schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:39:
ik ben nog op zoek naar een setje krachtdoppen met 1/2"aansluiting....iemand ervaring met de wgb doppen van de hornbach of met de doppen van ecotools??
Of wellicht een andere goede tip? Doos mag niet groter dan 18x27cm zijn (anders past hij niet in de mbox bij de slagmoersleutel) , liefst Cr-MO en zoveel mogelijk maten, budget circa 70 euro....
Ik heb deze gekocht van Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...elig/5637350/artikel.html en de bevallen mij goed. Nog geen plaatsen gehad waar in andere maten nodig had.
Voor de banden wissel heb ik Wera maat 19 bij Amazon erbij gekocht omdat de bouten toch wel een beetje beschadigd raakte: https://www.amazon.nl/gp/product/B085CRSLZZ

• Nivado
  • Laatst online: 17:30
Ik lees even mee! Ik heb deze Wera set al een tijdje op mijn wensenlijstje staan, alhoewel die binnen je budget is, vind ik die nog aan de dure kant. Ik sta dan ook open voor een goed altermatief.

• Goudvis

Goudvis

Ik heb deze discussie (Geodore Red, paars vs blauw oid) al wat vaker zien voorbijkomen de afgelopen maanden. Zoek even het topic door en je hebt een meer dan compleet beeld van de voors-, tegens en afwegingen van elke prijsklasse. :)

• deWit
  • Laatst online: 20:35

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb een diamantboor van 75mm x 200mm van Ecotools. Ging prima door oude, harde baksteen met een niet al te robuuste boormachine. Wel slipkoppeling, anders ben je als je pech hebt je polsen kwijt...

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
nubys schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Ik heb een paar maanden terug 2 gaten geboord voor de airco met de Mexco diamantboor droog 91x170mm van toolstation. Dat ging opzich prima. Eerst door bakstenen en daarna door kalkzandsteen.
En nog niet half versleten na die 2 gaten?
deWit schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:04:
Ik heb een diamantboor van 75mm x 200mm van Ecotools. Ging prima door oude, harde baksteen met een niet al te robuuste boormachine. Wel slipkoppeling, anders ben je als je pech hebt je polsen kwijt...
Boormachine zonder slipkoppeling heb ik niet. En been tegen de extra handgreep werkt goed :); tevens het enige deel van m'n lijf dat niet ondergemiddeld zwak is :+

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 18:50 ]

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-02 14:58
Ben al langere tijd op zoek naar een compressor, voornamelijk voor het uitblazen van mijn computer en banden op te pompen, maar ook voor te kunnen tacken, zoek dus ook een tacker deze heb ik nog niet.

ik ga nu een deel van mijn gevel bekleden met red-cedar sponningschroten dus kan het eigenlijk niet langer meer uit stellen.

Zat te denken aan zoiets:
https://www.ecotools.nl/nieten-90/combitacker-6n2d/
Plankjes zijn 6 mm dik en de regel 22 dus met kleine rvs brads van 20-25 mm of zo. hoeft dus niet te zwaar te zijn dan beschadig je het hout waarschijnlijk meer dan dat je goed doet.

Deze compressor lijkt me wel wat, komt wel 50 euro verzendkosten bij.

https://www.hbm-machines....edreven-compressor-mcx-50

Heeft iemand Ervaring met Michelin compressoren van HBM? en de Tackers van Ecotools?
Of hebben jullie nog tips/alternatieven?

Groetjes.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 22:36
Alphacell schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:16:
Ben al langere tijd op zoek naar een compressor, voornamelijk voor het uitblazen van mijn computer en banden op te pompen, maar ook voor te kunnen tacken, zoek dus ook een tacker deze heb ik nog niet.

ik ga nu een deel van mijn gevel bekleden met red-cedar sponningschroten dus kan het eigenlijk niet langer meer uit stellen.

Plankjes zijn 6 mm dik en de regel 22 dus met kleine rvs brads van 20-25 mm of zo. hoeft dus niet te zwaar te zijn dan beschadig je het hout waarschijnlijk meer dan dat je goed doet.

Heeft iemand Ervaring met Michelin compressoren van HBM? en de Tackers van Ecotools?

Groetjes.
50 euro verzenden? :/
Heb je nog ruige plannen want voor beetje stof blazen is deze al flink, met tacken kan een kleinere compressor makkelijk bijhouden. Voordeel van kleinere is ook de mobiliteit en minder herrie. Althans als je een beetje stil exemplaar pakt. Ik heb deze Airpress silent 6 liter gekocht. Ja, is na een minuutje fanatiek blazen leeg, maar hoe vaak ga je zo heftig tekeer? Ik kan er prima mee werken en tacken zeker. De herrie is schappelijk, ook fijn als je eens binnen mee werkt.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Groetjes.
Ik heb een ecotools combitacker en brad tacker met deze compressor en dat werkt prima. Scheelt erg veel geluid en supergoedkoop:

https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:58
@Alphacell @orf

Ook ik ben super tevreden met mijn hbm low noise compressor.
Super ding als je in dezelfde ruimte werkt als waar de compressor staat.

Ik heb deze https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

En dat werkt prima met deze tacker na het iets hoger afstellen van de drukafslag.
https://www.ecotools.nl/b...lvJ4lfP3n_wIaApVdEALw_wcB

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 19-10-2020 21:27 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• kabeltjekabel

Groetjes.
Ik zou echt zo'n HBM low-noise exemplaar doen. Beetje tacken gebruikt niet zo veel lucht.

Zoiets ofzo;
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

Of wel op voorraad;
https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor

Normale compressor maakt echt mega veel herrie.

• dimi_v
dimi_v schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Voorrits functie: nog nooit nodig gehad maar wat is er mis met de diepteinstelling even van bv 26mm naar 6 te zetten voor die keer dat je wel nodig zou hebben? En wat is nut/functie voor 45 graden geleiderstops?? Ik zag meestal (MDF) plaatwerk voor kasten en plinten en das is toch meestal redelijk recht toe-recht aan dus wellicht is mijn kennis te beperkt.

Ik ben ook vaak redelijk merkgeil maar heb toch al wat low budget spul aangeschaft wat voor niet pro gebruik prima voldoet. Ik kan altijd een Festool invalzaag lenen en heb nog geen ervaring met andere merken. Toch wil ik ook zo'n apparaat in de schuur hebben liggen om zelf gewoon af en toe zelf een keer een plank door- of onder verstek te zagen zonder meteen verplicht bij iemand langs te moeten om weer gereeedschap te halen.

Dus ik dacht: laat ik de Parkside bestellen, is ie opeens van de webshop verdwenen 8)7

Kijk ik wat verder kom ik ook de Güde TS 57 tegen. Deze lijkt exact dezelfde body (en internals waarschijnlijk ook) te hebben als de Parkside. Maar...... er zijn 2 uitvoeringen.

TS 57 1200 lijkt verdacht veel op de Parkside (1200 watt, geen snelheidsregeling bv)
TS 57 1400 KE heeft 1400 watt en electronisch geregeld.

Ik kan hier alleen eigenlijk geen info verder over vinden. Misschien wel een leuk ding voor af en toe werk.
Krent zoals ik ben kan ik soms geen geld uitgeven aan zaken die ik niet ècht nodig heb. Ik kan nl bij een maat van me in zijn werkplaats met zijn Festool TS55 klussen, of lenen als thuis wat moet doen. Maar dat is soms toch lastig (hij is niet thuis, oet terug want zelf nodig, etc.). Helaas de Parkside dus niet verkrijgbaar (al helemaal niet voor 6 tientjes), en de Güde is 140-150 euro (wel met 1400 Watt motor dan).

Toch maar de gok gewaagd en bij HBM hun eigen merk invalzaag besteld. Het lijkt allemaal verdacht veel op elkaar dat Parkside, Güde en noem maar op.

Voor 8 tientjes verwacht ik niet bijzonder veel, om af en toe een strook van een plank af te zagen, ergens een rand vanaf, is het gewoon makkelijk als je niet altijd op een ander aangewezen bent. Als ik weer een kast wil bouwen ga ik wel weer naar mijn makker toe.

Wat in ieder geval meteen opvalt: heeft toerentalregeling (heeft de Parkside niet zover ik weet, de Güde 1400 iig wel) met softstart. De zaag past prima op een Festool geleider, net geprobeerd. Zaagblad is denk ik niet veel soeps, 24 tands is niet echt mijn ding dus binnenkort wat bij Ecotools scoren.

De nul graden aanslag is ook nastelbaar. Speling lijkt mee te vallen (zag soms op youtube echt dramatische afwijkingen met kromme grondplaat of erg ruim scharnierpunt)

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-02 19:39
Luuk013 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Jep, mijn stucadoor heeft hetzelfde apparaat gebruikt, maar dan van een ander merk. Heb toen tot mijn grote spijt de zolder niet mee laten doen, dus nu wilde ik het zelf proberen.
cc @peligro2k @6killer

Langnekschuurmachines zijn ideaal, maar dan zou ik eerder voor een normale excenter gaan met groot schuuroppervlak zodat je na de klus er ook nog iets aan hebt. Heb met veel plezier de Festool ETS 150/5 gebruikt. Lijkt grof, maar met een lagere snelheid en 120 papier van Ecotools is dit meer dan precies genoeg. Samen met goede stofzuiger heb je een mooie combi. Je moet alleen iets meer op de trap staan dan bij de langnek.

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-02 14:58
Iemand ervaring met universele zaag-geleider systemen? (denk aan Kreg Accu-cut) zodat je een soort track saw kan maken van je cirkelzaag met een gladde zool.

heb namelijk deze zaag: https://www.toolstation.n...AiABEgJJEPD_BwE#reviewTab
En heb goed geinvesteerd in het 18V XR Platform dus heb niet veel zin om in een ander systeem in te stappen...

Een maat van me heeft een cirkelzaag van bosch met van die groeven in de zool met geleide-rail, en gebruik eigenlijk vaker die van hem omdat die van mij deze functie niet heeft, en dit vrijwel het enige is waar ik hem voor wil gebruiken, heb namelijk recent ook een afkortzaag dus hier gebruik ik hem ook niet meer voor :p

Mijnes kan ik alleen gebruiken met zon kut-aanslag die je langs de zijkant van een plaat kan laten lopen en is niet eens 100% haaks.....

Het is trouwens deze compressor geworden: https://www.hbm-machines....0lWwuTEAQYASABEgI9l_D_BwE

Heb er van het weekend mijn eerste klusje mee gedaan, red cedar schroten tegen de gevel aan getacked,
met Ecotools combi-tacker en rvs mini-brads :) Super nice zon stille compressor, een verbetering ten opzichte van de bouwmarkt 1 cillinder dingetjes die ik gewend ben :p

[ Voor 25% gewijzigd door Alphacell op 01-11-2020 22:55 ]

• dimi_v
Johnny schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:15:
[...]

Die Parkside invalzaag is regelmatig voor 69 euro te koop. Ik heb hem ook voor die prijs gekocht. Hij is wel OK maar het is wel een groot en lomp ding (net zoals andere invalzagen). Als je er goed mee wil werken heb je ook ruimte nodig om alles goed neer te leggen. Want je zit ook met de liniaal wat ook een groot ding is. De lineaal verschuift ook makkelijk dus eigenlijk wil je hem vastklemmen maar dan moet je weer een grote tafel hebben om alles op te leggen en te klemmen. Achteraf had ik de klussen die ik tot nu toe gedaan heb misschien makkelijker kunnen doen met een handcirkelzaag zoals deze: https://www.toolstation.n...kit-handcirkelzaag/p11791
@Zinloos1 Vorige week stond de invalzaag zelfs helemaal niet op de Lidl webshop, ik ben daarom 'noodgedwongen' uitgeweken naar de versie die HBM verkoopt. Ondanks dat onder catagorie Scheppach staat is die toch echt anders (zoek maar wat video's op YT op, zo past Scheppach bv niet op de FS rail en is formfactor echt anders).

Lijkt exact op de Parkside, met verschil dat de snelheid instelbaar is en softstart heeft. Past prima op de Festool geleiderail. Eigen rails nog niet gebruikt, zitten wel 2 klemmen bij 8) Zaagblad is met 24 tanden wat grof, voor meubelbouw moet je wel 48 pakken. Maar die kost je bij Ecotools ook de kop niet. Voelt allemaal wel wat lomper en minder stabiel/verfijnd dan een Festool TS55 maar daar is de prijs ook naar. Ik denk wel dat Parkside en HBM, maar bv ook Gude (bijna) dezelfde machines zijn, ik had geen keus anders was ik blind voor de Parkside gegaan. Helaas heeft HBM geen reviews van producten, maar kan me niet voorstellen dat er problemen mee zouden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door dimi_v op 05-11-2020 21:33 ]

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-03 13:11
dimi_v schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:28:
[...]

@Zinloos1 Vorige week stond de invalzaag zelfs helemaal niet op de Lidl webshop, ik ben daarom 'noodgedwongen' uitgeweken naar de versie die HBM verkoopt. Ondanks dat onder catagorie Scheppach staat is die toch echt anders (zoek maar wat video's op YT op, zo past Scheppach bv niet op de FS rail en is formfactor echt anders).

Lijkt exact op de Parkside, met verschil dat de snelheid instelbaar is en softstart heeft. Past prima op de Festool geleiderail. Eigen rails nog niet gebruikt, zitten wel 2 klemmen bij 8) Zaagblad is met 24 tanden wat grof, voor meubelbouw moet je wel 48 pakken. Maar die kost je bij Ecotools ook de kop niet. Voelt allemaal wel wat lomper en minder stabiel/verfijnd dan een Festool TS55 maar daar is de prijs ook naar. Ik denk wel dat Parkside en HBM, maar bv ook Gude (bijna) dezelfde machines zijn, ik had geen keus anders was ik blind voor de Parkside gegaan. Helaas heeft HBM geen reviews van producten, maar kan me niet voorstellen dat er problemen mee zouden zijn.
Dat is ook nog wel interessant. Wat zijn je eerste ervaringen met de invalzaag? Ik had hem inderdaad ook voorbij zien komen, Scheppach ook wel dingen over gelezen, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook niet precies weet waar nou op te letten bij deze tool.

Het nadeel volgens mij van de parkside is het zaagblad. Dat is een 165x20mm blad. Die lijken overal een stuk duurder in de aanschaf op 48T dan bijvoorbeeld 160x20mm 48T. Dan verdient dat zichzelf weer terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Zinloos1 op 06-11-2020 14:33 ]

• dimi_v
Zinloos1 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:24:
[...]

Dat is ook nog wel interessant. Wat zijn je eerste ervaringen met de invalzaag? Ik had hem inderdaad ook voorbij zien komen, Scheppach ook wel dingen over gelezen, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook niet precies weet waar nou op te letten bij deze tool.

Het nadeel volgens mij van de parkside is het zaagblad. Dat is een 165x20mm blad. Die lijken overal een stuk duurder in de aanschaf op 48T dan bijvoorbeeld 160x20mm 48T. Dan verdient dat zichzelf weer terug.
Is wat rumoeriger dan een Festool, misschien dat stofafzuiging ook wat minder goed is (tip die ik ergens zag en heb toegepast is stuk ductape over de opening waar je zaagblad kunt losdraaien).

Zag later dat de HBM geen spouwmes heeft, zijn wel meer machines zonder (ook de 'duurdere') en daar zijn ook verschillende meningen en theorieën over. Parkside zit er wel 1 op zag ik op de foto. Zaagblad is met al deze klasse machines (HBM/Güde/Parkside/Einhell/Parkside etc.) 165 met gat 20, en vreemd genoeg doet Makita ook mee met 165 8)7 160 past ook maar dan is je diepte instelling niet meer correct natuurlijk. Ik zie bij ecotools bv dit 48T zaagblad.

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-03 09:00
significant schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:13:
Voor spotjes moet ik 82mm gaten boren in gips. Ik zie veel setjes met allerhande maten, welke je eigenlijk nooit gaat gebruiken.
Wat is nou een beetje behoorlijke enkelvoudig boor (83mm mag ook)? Andere maten koop ik later indien nodig bij. Ik zie een s&r voor 29eur maar dat zou goedkoper moeten kunnen denk ik?
Deze bevalt mij goed: https://www.ecotools.nl/gatenzagen/bi-metaal-gatenzaag-83-mm

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:39

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:46
rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:36:
Ben op zoek naar een multitool om een stukje bestaande plint van een muur af te halen. Aangezien ik hem eigenlijk alleen koop voor dat klusje is het budget niet heel erg hoog.

Ik ben dus gaan kijken naar een tool van Parkside. Nu heb ik deze gevonden: https://www.lidl-shop.nl/...100289709?from=BasketPage maar vroeg me af of iemand er ervaring mee had. Vooral de kop ziet er heel anders uit dan ik bij andere multitools zie.

Of kan ik beter gaan voor de accu versie: https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100302286 (al heb ik nog geen accu / lader van lidl)
Ik heb de 20v variant, en wacht tot de accu actie van makita om deze te vervangen. Als je hem heel af en toe gebruikt voor kleine klusjes werkt hij prima. Al moet ik wel zeggen dat de zaagjes die meegeleverd worden naar mijn mening matig zijn. Met de zaagjes van ecotools gaat het prima, laatst nog een rot kozijn mee uitgezaagd.

Uiteraard zijn de duurdere merkversies wel beter.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bedankt voor alle reacties @Raymond en @The Eagle huren heeft niet persee de voorkeur. Dat kost zo'n 15 euro, exclusief accessoires. Als ik dan voor een paar tientjes extra er zelf eentje heb heeft dat de voorkeur.
florizla schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:14:
[...]

Dit is geen oscillerende multitool zoals een Fein, maar een roterende (rechte) mini slijper zoals een Dremel.

Niet echt geschikt om recht langs vloer of muur hout te zagen.
Duidelijk, zoiets vermoede ik al aangezien de kop heel anders was. Dan valt die van Parkside dus af.
jichem schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:05:
Ik heb de 20v variant, en wacht tot de accu actie van makita om deze te vervangen. Als je hem heel af en toe gebruikt voor kleine klusjes werkt hij prima. Al moet ik wel zeggen dat de zaagjes die meegeleverd worden naar mijn mening matig zijn. Met de zaagjes van ecotools gaat het prima, laatst nog een rot kozijn mee uitgezaagd.
Razkin schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:55:
Al na weinig gebruik gaan ze 10x zoveel herrie maken en als je stopt met werken tril je nog na.
Aangezien me deze optie minimaal 60 euro gaat kosten en het dus blijkbaar geen geweldig ding is, valt dat dus ook af.
Martinusz schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:50:
Bij Gamma/Karwei/Praxis hebben ze vaak ook budgetmerk. Ik heb er volgens mij 1 van de praxis (Worxs of iets dergelijks), niet duur en de benodigde accessoires zaten erbij, en bedraad ipv accu.
Tussen 30-50 euro moet haalbaar zijn.

Ander voorbeeld:
https://www.toolstation.n...g-200-ce-multitool/p11740
Beide prima opties denk ik. Moet straks toch nog naar de Praxis, eens kijken wat ze daar hebben liggen.
The Eagle schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:11:
Sowieso, stukje plint er af kan afhankelijk van het materiaal wellicht ook anders. Dat laminaat bijwerken heb ik uiteindelijk gewoon met hamer en beitel gedaan.
De plint zit al op de muur, ik moet deze inkorten omdat de deur momenteel niet dicht kan, zie ook: rens-br in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
stevens20 schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:22:
Klus je verder nog wel eens in huis? Zo niet dan zou ik even rondvragen of je er een mag lenen bij iemand. Mocht je wel vaker klussen en hem vaker nodig hebben dan kan je beter voor een instap model van een goed merk gaan.

Zelf heb ik een bosch met een wisselsysteem zonder gereedschap, dat is wel heel erg fijn hoor! Ik heb mijn multitool even uitgeleend gehad en dan kom je er pas achter hoe vaak je hem eigenlijk gebruikt. Dus mijn advies is, wanneer je vaker klusjes doet in huis, koop een degelijke en gebruik hem.
Ik heb in januari een huis gekocht en heb bijna alles van onder tot boven verbouwd en ben nog niet klaar. Dus ik klus zeker vaker in huis. Ik lees op verschillende plekken dat een Multitool wel enorm handig is, dus daarom zit ik te denken aan aanschaf.

Ik zie er zelf alleen nog niet enorm veel use cases voor, maar dat zal waarschijnlijk vanzelf wel komen als ik zo'n ding eenmaal heb.

Welke Bosch heb je precies?

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 08-11-2020 13:40 ]

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:46
rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:33:
[...]

Ja zeker. Ik heb al veel van Makita en was ook al aan het kijken naar de https://www.makita.nl/artikel/dtm51zjx3.html. Maar dan zit je weer meteen aan de dik 200 euro. Of je moet alleen de body kopen, voor zo'n 120 euro. Maar dan moet ik alle accessoires en los kopen en ben dan niet heel veel goedkoper uit verwacht ik.

Daarnaast zou ik dan vanwege de accu actie willen wachten tot januari (nog niet zo'n ramp)
Kijk voor de zaagbladen eens bij ecotools, of voor een enkele klus kan je prima die van de action gebruiken. (van de ecotools zijn wel echt een klasse beter!)

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:05
Ik heb dus een Ecotools tacker gehaald (https://www.ecotools.nl/nieten-90/combitacker-6n2d). Eerste 20 nietjes gingen perfect, daarna alleen nog een plof lucht en geen nietje. Ik dacht dat de nietjes op waren, maar dat is niet het geval. Misschien ziet er 1 klem, volgens de handleiding is het neusstuk snel te verwijderen. Maar hoe? Het lijkt in het filmpje extreem simpel, maar er is geen beweging in te krijgen? En als er geen nietje vast zit, wat kan er dan nog meer mis zijn dat er alleen een plof lucht uit komt en geen nietje schiet?

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:41
Ik ben al eventjes op zoek naar een dozenboor/gatenzaag/ietswaarmeejedozenmaakt. Heb het nodig voor wandcontactdozen te maken in de muur, dit is word in bakstenen muren gedaan. Heb gelezen dat ik niet perse daarvoor een dure nodig zou hebben voor in beton.

Heb er enkele gevonden maar die zijn allemaal zonder adapter. Zijn er goede dozenboren die aan te raden zijn die compleet zijn met adapter? Het is nodig voor eigen woning eenmalig tijdens de verbouwing (60 dozen).

Vond de volgende dozenboren (zonder adapter)

https://www.ecotools.nl/d...82-mm-10-mm-segmenthoogte
https://www.ecotools.nl/p...boor-82-mm-met-zijsleuven

• JT
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

DannyBevers schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:04:
Ik ben al eventjes op zoek naar een dozenboor/gatenzaag/ietswaarmeejedozenmaakt. Heb het nodig voor wandcontactdozen te maken in de muur, dit is word in bakstenen muren gedaan. Heb gelezen dat ik niet perse daarvoor een dure nodig zou hebben voor in beton.

Heb er enkele gevonden maar die zijn allemaal zonder adapter. Zijn er goede dozenboren die aan te raden zijn die compleet zijn met adapter? Het is nodig voor eigen woning eenmalig tijdens de verbouwing (60 dozen).

60 dozen noem ik niet eenmalig :+ Zou vooral zorgen dat je iets hebt dat niet snel slijt, dat je weer opnieuw moet gaan kopen/bestellen. Kost weer extra geld én tijd. Geen idee of die EcoTools dingen daarvoor geschikt zijn though :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• kabeltjekabel

Compleet met adapter = voeg adapter toe aan winkelmandje 8)7

Gatzagen hebben een redelijk universeel systeem voor die opname, in dit geval M16. De gatzaag verslijt je, de adapter gaat langer mee. Daarom worden die dingen overal zonder adapter verkocht.

• Raymond
  • Laatst online: 31-03 22:23
abbeyrules schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:58:
Ik heb dus een Ecotools tacker gehaald (https://www.ecotools.nl/nieten-90/combitacker-6n2d). Eerste 20 nietjes gingen perfect, daarna alleen nog een plof lucht en geen nietje. Ik dacht dat de nietjes op waren, maar dat is niet het geval. Misschien ziet er 1 klem, volgens de handleiding is het neusstuk snel te verwijderen. Maar hoe? Het lijkt in het filmpje extreem simpel, maar er is geen beweging in te krijgen? En als er geen nietje vast zit, wat kan er dan nog meer mis zijn dat er alleen een plof lucht uit komt en geen nietje schiet?
Minder voorzichtig zijn om hem open te maken.
Waarschijnlijk krom nietje dat klem zit, dus die moet eruit!

• arnoldbeekman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-03 12:04

De rode variant heb ik ook genomen voor mijn verbouwing. Die heeft zeker een doos of 50 al gedaan. Zolang je de boor het werk laat doen, lees niet drukken! En hem niet op een boormachine zet met de klopstand erop gaat het ding erg lang mee. Die van mij is nog lang niet versleten. Wil je alles in de stand bloedspoed bestel er dan een aantal :+

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Je kan ook een S&R dozenboor nemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07F9ei5py-eID8NSRtQO_MOL76s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBr2ky6zUVrgEYr86dVi89gf.jpg?f=fotoalbum_medium

Lekker goedkoop en inclusief adapter :)

Heb ik ook zelf gebruikt: Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Is wel met SDS+ aansluiting dus je moet wel een boorhamer hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 17-11-2020 15:24 ]

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@BlueSS50 De Festool is van m'n schoonvader die in de bouw zit. Die gebruikt(e) dat ding dagelijks. Maar de snede van mijn parkside met 48t blad van ecotools was net zo netjes.
Dus zou ik 800 euro meer neerleggen voor een Festool: nee.

*insert signature here

• Xavier
  • Niet online
Voor die parkside invalzaag. Mijn vrouw komt met het grandioze idee om op zolder bij de wasmachines van mulitplex een soort kastenwand te maken. Prima natuurlijk, maar ik ga geen Berken multiplex a 80,- de plaat zagen met een handzaag. Dus aankomende maandag die Parkside invalzaag bestellen.

Dit blad meteen een goede voor de afwerking? https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-60

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@Xavier ja, dat blad heb ik ook. En ook een 48T voor evt dikker hout (deur).

Let wel: gooi het blad wat bij de parkside zit meteen 'weg' : dat is dikker dan de ecotools zagen, dus als je die 1x gebruikt, klopt je rubber strip niet meer.

En verder zou ik ook meteen de geleider zoals @BlueSS50 die heeft bestellen. 1x 140cm is echt fijner dan die 2 70cm die er standaard is aan elkaar maken.
Ik gebruik die 70cm's voor kleiner werk, hoef ik niet te draaien met de 140

*insert signature here

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:44
Tjark schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:15:
@Xavier ja, dat blad heb ik ook. En ook een 48T voor evt dikker hout (deur).

Let wel: gooi het blad wat bij de parkside zit meteen 'weg' : dat is dikker dan de ecotools zagen, dus als je die 1x gebruikt, klopt je rubber strip niet meer.

En verder zou ik ook meteen de geleider zoals @BlueSS50 die heeft bestellen. 1x 140cm is echt fijner dan die 2 70cm die er standaard is aan elkaar maken.
Ik gebruik die 70cm's voor kleiner werk, hoef ik niet te draaien met de 140
mocht je deze willen bestellen dan moet je er wel de verlengstrip bij bestellen om tot 280cm te kunnen verlengen

• ThinkPad
Nu we het toch over de Parkside invalzaag hebben... Ben nog steeds erg blij met mijne. Ik heb er ook een 48T blad van EcoTools bij gekocht. Maar de splinterstrip op de liniaal is ingezaagd met het standaard zaagblad wat erbij zat. Die is wat breder, hierdoor kan ik niet meer eenvoudig de liniaal precies óp de lijn leggen. Is die strip ergens te koop?

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:33:
Nu we het toch over de Parkside invalzaag hebben... Ben nog steeds erg blij met mijne. Maar ik heb er ook een 48T blad van EcoTools bij gekocht. Maar de splinterstrip op de liniaal is ingezaagd met het standaard zaagblad wat erbij zat. Die is wat breder, hierdoor kan ik niet meer eenvoudigde liniaal precies óp de lijn leggen. Is die strip ergens te koop?
Ik koop 'altijd' de strip van Festool op bijv Amazon. Tevens ook het enige van Festool in machinepark -O-
Fraggert schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:10:
[...]

ja, die googllgglggllggllglde ik dus, zonder NL shopping resultaat :)
Voor 210 euro bij de HomeDepot issie van jou -O-

• Nivado
  • Laatst online: 17:30
exponential schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:14:
Nog 1 vraagje : Er zat geen recipro zaagblad bij. Kan ik elk no-name recipro zaagblad kopen? Op fotos lijkt dat wel te passen? Of is dit ook zo'n gepatenteerd systeem als de starlock?
Dat is wel een hele mooie set!
Om je vraag te beantwoorden, ik gebruik hoofdzakelijk Bosch Pro zaagbladen in mijn Makita recipro. Die zijn zeer betaalbaar te vinden op b.v. Amazon (veel goedkoper dan de Makita zaagjes) en doen het erg goed. Ecotools heeft ook zaagjes, die heb ik nog niet geprobeerd, maar aangezien de meeste recipro's uitgerust zijn met een universele aansluiting, moeten die ook passen. De aansluiting lijkt in ieder geval als 2 druppels water op de aansluiting van de zaagjes die ik heb.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Super mooi. De nieuwe Lidl invalzaag is binnen en gelijk het ecotools blad erop gezet en de rails van HBM uitgepakt.
De rails van HBM is exact dezelfde als die je bij de Lidl invalzaag krijgt. Dus een nobrainer als je op zoek bent naar een rails van 1400 aan één stuk.

HBM rails: https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm
Ecotools zaagblad 48 tands: https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-60
Lidl invalzaag: https://www.lidl-shop.nl/...et-geleiderail/p100291591

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-03 23:36
Jelte schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:51:
Super mooi. De nieuwe Lidl invalzaag is binnen en gelijk het ecotools blad erop gezet en de rails van HBM uitgepakt.
De rails van HBM is exact dezelfde als die je bij de Lidl invalzaag krijgt. Dus een nobrainer als je op zoek bent naar een rails van 1400 aan één stuk.

HBM rails: https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm
Ecotools zaagblad 48 tands: https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-60
Lidl invalzaag: https://www.lidl-shop.nl/...et-geleiderail/p100291591
Zat zelf ook te kijken voor een invalzaag, zit zelf alleen nog te twijfelen om voor de parkside te gaan. Heb je de invalzaag al kunnen testen met het zaagblad van Ecotools?

Thanks!

• Jelte
  • Niet online
RubenWwijk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:12:
[...]

Zat zelf ook te kijken voor een invalzaag, zit zelf alleen nog te twijfelen om voor de parkside te gaan. Heb je de invalzaag al kunnen testen met het zaagblad van Ecotools?

Thanks!
Nee, geen tijd voor gehad. Van het weekend pas hopelijk.

Ik zat te twijfelen tussen deze en de Makita. Maar voor dit bedrag vond ik dat ik het gewoon moest proberen. Risico van €70 is te overzien (machine plus zaagblad, rail kan ook met de Makita worden gebruikt).

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:03

Pelle

🚴‍♂️

Jelte schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:25:
[...]
Nee, geen tijd voor gehad. Van het weekend pas hopelijk.

Ik zat te twijfelen tussen deze en de Makita. Maar voor dit bedrag vond ik dat ik het gewoon moest proberen. Risico van €70 is te overzien (machine plus zaagblad, rail kan ook met de Makita worden gebruikt).
Ik heb de voorganger van deze zaag nu bijna 3 jaar in gebruik. Korte review hier: Pelle in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

Nadat ik deze zomer het bijgeleverde zaagblad had gesloopt doordat ik bij het zagen net van de rail afschoot en in een tuintegel verder zaagde heb heb ik er ook een Ecotools zaagblad op gezet.
Dat had ik eerder moeten doen :) Die bladen zijn echt een stuk beter dan die bij de zaag meekwam.

2 lagen 18mm multiplex op elkaar gaat moeiteloos.

Het grootste minput van de zaag vind ik de diepteaanslag (het verstellen daarvan is lastig: het mechanisme blijft "hangen"). Verder een perfect ding voor de prijs.

• Jelte
  • Niet online
Pelle schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:29:
[...]

Ik heb de voorganger van deze zaag nu bijna 3 jaar in gebruik. Korte review hier: Pelle in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

Nadat ik deze zomer het bijgeleverde zaagblad had gesloopt doordat ik bij het zagen net van de rail afschoot en in een tuintegel verder zaagde heb heb ik er ook een Ecotools zaagblad op gezet.
Dat had ik eerder moeten doen :) Die bladen zijn echt een stuk beter dan die bij de zaag meekwam.

Het grootste van de zaag vind ik de diepteaanslag (het verstellen daarvan is lastig: het mechanisme blijft "hangen"). Verder een perfect ding voor de prijs.
Stofafzuiging zou je kunnen verbeteren door het gat af te plakken met tape ofzo.

En volgens mij heeft die van jouw geen spowmes achter het zaagblad. Dat is wel een mooie veiligheidsfeature.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 19:36
[...]

Het grootste van de zaag vind ik de diepteaanslag (het verstellen daarvan is lastig: het mechanisme blijft "hangen"). Verder een perfect ding voor de prijs.
Goed om te horen, voor dat geld kon ik hem eigenlijk ook niet laten liggen met de eventuele gedachte om er een beter blad en liniaal laterna voor te kopen.
Had ook nog geen cirkelzaag dus no brainer.
Ga hem dit weekend gebruiken om een stuk in de keuken te vullen waar normaal koel en vries tafelmodel langs elkaar staan onder het blad. Dus moeten wat lange en diepe platen gezaagd worden.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:15
[...]

Welke reeks van ecotools heb je aangeschaft? De eco, prof of industrial? Ik zou me er ook 1 willen aanschaffen

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:03

Pelle

🚴‍♂️

c337n schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:30:
[...]

Welke reeks van ecotools heb je aangeschaft? De eco, prof of industrial? Ik zou me er ook 1 willen aanschaffen
Deze heb ik: https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-24
(165 hebben ze niet in de prof-lijn overigens)

[ Voor 7% gewijzigd door Pelle op 26-11-2020 17:16 ]

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:20:
Nogmaals dank. De reviews (nog eentje) over de PB Swiss zijn inderdaad wel gewoon positief.

Voordeel van de Stubby set is dat deze precies de bits biedt die ik nodig heb en netjes verpakt in een etui. Met losse Torq, inbus en PZ/PH/Z bitsets ben ik waarschijnlijk duurder uit en heb ik weer 3-4 dingen rondslingeren. De Bit-Check 30 bitset van Wera is ook nog wel redelijk volledig voor een nette prijs (€26,46), maar zitten weer wat vreemde/dubbele keuzes in. De 2.5mm inbus ontbreekt bijvoorbeeld en de Torx en PH opties zitten er weer dubbel in 8)7.

Losse bits ben ik geen voorstander van. Ik wil één etui uit de kist kunnen pakken en dan alles bij de hand hebben.
Die reviews spiegelen ook hoe ik er over denk. Ik heb andere ratelschroevendraaiers, maar die gebruik ik nooit meer sinds ik deze ratelschroevendraaier heb.

Die bitsets zijn het zo net niet, inderdaad. Meerdere PZ2 bits is nog te begrijpen, het is min of meer dat of torx schroeven, als je schroeven koopt. PH kom je wel tegen, maar normaalgesproken zul je daar nooit grote hoeveelheden van kopen (of willen kopen).

Voor losse bits heb ik dus die bitboxen. Eentje voor lange bits (50mm) en een voor gewone bits.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvPuDyJ2-XnYs3RUQ3zo2nH3mHk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5igwfU6xYDXuQAMNqOzsewz.jpg?f=fotoalbum_medium
c337n schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:30:
Prof is nog te doen, voor industrial kost het teveel t.o.v. bv. een CMT blad.

• webber87
  • Laatst online: 18:55
[...]

Het grootste minput van de zaag vind ik de diepteaanslag (het verstellen daarvan is lastig: het mechanisme blijft "hangen"). Verder een perfect ding voor de prijs.
Ik heb deze machine (parkside invalzaag) ook net binnen. Nog niet mee gezaagd. Goede tip om via Ecotools een nieuwe zaag te halen. Hoe zijn de ervaringen met de geleiderail? Als ik de machine naar beneden druk op de rail lijkt het blad het uiteinde (rubberen strip) te raken. Ik vraag me af of dat wel klopt (of ik heb verkeerd gekeken).

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
webber87 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:48:
[...]

Ik heb deze machine (parkside invalzaag) ook net binnen. Nog niet mee gezaagd. Goede tip om via Ecotools een nieuwe zaag te halen. Hoe zijn de ervaringen met de geleiderail? Als ik de machine naar beneden druk op de rail lijkt het blad het uiteinde (rubberen strip) te raken. Ik vraag me af of dat wel klopt (of ik heb verkeerd gekeken).
Dat klopt; zie o.a. deze video's https://www.youtube.com/r...y=peter+millard+track+saw Je moet de zaag eenmalig een stukje van het rubber laten afzagen om de rail in feite goed te kalibreren. Check wel of je zaag goed op de rail zit en eventuele afstemming daarop is gedaan voordat je dat doet mocht dat nodig zijn.

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@webber87 qua splinterguard: hou er rekening mee dat als je extra ecotools blad(en) koopt, dat die dunner zijn dan de bijgeleverde parkside. Al eerder hier gezegd, maar mijn tip zou zijn om 't blad van parkside weg te doen, en alleen je ecotools bladen te gebruiken zodat je splinterguard goed blijft kloppen.

*insert signature here

• henkie196
  • Niet online
Tjark schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:04:
@webber87 qua splinterguard: hou er rekening mee dat als je extra ecotools blad(en) koopt, dat die dunner zijn dan de bijgeleverde parkside. Al eerder hier gezegd, maar mijn tip zou zijn om 't blad van parkside weg te doen, en alleen je ecotools bladen te gebruiken zodat je splinterguard goed blijft kloppen.
Zijn die Parkside bladen dan nog dikker dan 2.2mm? Ik heb een paar van die Ecotools bladen gekocht, maar die zijn nmet 2.2mm (160mm diameter) net wat dikker dan het blad van mijn invalzaag, die 1.8mm is. De CMT bladen die ik er bij heb gekocht zijn ook allemaal 1.8mm, dus voor mij zijn die Ecotools bladen uiteindelijk alleen nuttig voor beetje vrij te zagen (had ze eigenlijk gekocht voor laminaat in de lengte af te korten, maar gezien de bollingen van het stucwerk bleek het handiger om dat met de decoupeer te doen).

• webber87
  • Laatst online: 18:55
Tjark schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:49:
@henkie196 't parksideblad is 2.6 volgens mij, Eco's zijn inderdaad 2.2 Zoveel scheelt 't dus ook weer niet en, heb 't zelf nooit getest/gemeten, maar eigenlijk zou het niet uit moeten maken: je monteert het blad tegen de machine aan, dus een dikker blad zou alleen meer 'uitsteken' naar de kant die niet tegen de splinterguard aan komt (een blad van 1 cm dik, steekt alleen maar verderweg uit, niet dichterbij de machine).
Wat over 't algemeen wel zo is, is dat de tanden van een dikker blad ook dikker zijn en daar komt denk ik net een klein beetje verschil uit. Alleen weet ik niet of die 0.4 mm nou verschil maakt... dat is dan 0.2mm aan één kant (1/5 van een mm) het verschil
Ik heb even gekeken in het boekje van mijn Parkside invalzaag PTSS 1200 C2
(Het betreft dus de standaard meegeleverde zaag/24tands)
- zaagbladdiameter: 165mm
- dikte zaagbladrug: 1,5mm
- tanddikte: 2,6mm

Wat ik dus zo lees is het dus wél aan te raden om gelijk maar een nieuw blad van ecotools te bestellen? En hoeveel maakt dat eigenlijk uit? Als ik nu zaag, dan haal ik inderdaad een stukje van de splinterguard af, maar het is zo'n klein stukje. Dat het nog steeds zijn functie behoud?

[ Voor 9% gewijzigd door webber87 op 27-11-2020 10:12 ]

Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic