• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-04 19:03
Matched: einhell
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Day geldt denk ik wel voor ieder stuk gereedschap.
Ik heb zelf met name Bosch groen en twee zagen van blauw (hopelijk snel een decoupeerzaag erbij ;) ). Ik ben bijvoorbeeld vest tevreden met de PEX300 AE, natuurlijk is dat maar een instapper rond de 80 euro, maar voor mij goed genoeg (laatst nog een groot stuk van de trap mee geschuurd). Ja ik heb eens met een festool geschuurd, dat is natuurlijk geweldig, maar ik heb liever gereedschap voor iedere klus dat gewoon prima is (ik kies de betere diy of instap pro) dan een enkele schuurmachine die de beste op de markt is.

Van sommige dingen merk ik wel dat Bosch groen niet zo stevig in elkaar zit als een blauwe, maar de meerprijs kan ik dan ook niet altijd verantwoorden. Ik ben ook maar een beginner.

Ik heb het idee dat Bosch groen hier een beetje als waardeloos wordt bestempeld, maar het is mijn opzicht toch echt steviger dan Einhell of ferm (ik heb ze alleen in de winkel kunnen vergelijken).

Later kan ik altijd upgraden als ik iets veel of vaak gebruik of als het stuk gaat door te zwaar gebruik.
De reden dat Bosch groen hier meestal niet wordt aangeraden is het kleine prijsverschil met de profi-machines. De prijs/kwaliteit-verhouding is beter bij de iets duurdere machines en je krijgt vaak ook een machine met meer mogelijkheden/opties.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Framoes schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:32:
[...]

De reden dat Bosch groen hier meestal niet wordt aangeraden is het kleine prijsverschil met de profi-machines. De prijs/kwaliteit-verhouding is beter bij de iets duurdere machines en je krijgt vaak ook een machine met meer mogelijkheden/opties.
aanvulling: het kleine prijsverschil tussen bosch groen in de bouwmarkt en bosch blauw in de online handel..
Verder is Bosch groen echt wel een heel stuk beter dan einhell etc hoor.

• Framoes
prein2 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:47:
[...]

aanvulling: het kleine prijsverschil tussen bosch groen in de bouwmarkt en bosch blauw in de online handel..
Dat is waar. Hoewel Bosch groen gericht is op DIY, is het wel Bosch.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:21

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

prein2 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Het is inderdaad zo dat het prijsverschil soms maar weinig is. Het heeft er ook een beetje mee te maken of je gereedschap zoekt voor de langere termijn (lees: ik ga het nodig hebben, maar kan ook even wachten) of dat je verder wil met je klus en dus maar naar de bouwmarkt ga. Dat laatste is een beetje hier thuis soms.

Als ik bijvoorbeeld even kijk naar de PSM160A en de GSS 160A, beide een delta/multi schuurmachine eventueel ook met een rechthoekige zool, dan scheelt de prijs op amazon toch behoorlijk (160 vs 70 euro).

Ik ben binnenkort waarschijnlijk opzoek naar een haakse slijper, 125mm. Die dingen zijn gelukkig niet zo duur, maar ik had niet verwacht dat zo enorm veel keus in is als ik alleen al naar Bosch kijk, laat staan de andere merken. Met name bedoelt voor het slijpen van kleine dingen van staal en tegels.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:21

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

colvano schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Ik ben zelf erg te spreken over de Metabo W 1100-125

Voor €68 zonder koffer of €99 met koffer en een diamantschijf.

Niet te groot en krachtig genoeg. Heb er al veel tegels en metaal mee geslepen.
Die metabo ziet er wel leuk uit. Wellicht is er iemand die er wat over kant zeggen: zo te zien aan de naamgeving lijkt het een oud model. Tegenwoordig heten ze Wxx-yyy. met xx het vermogen en yyy de diameter. Klopt dat of vertel ik nu onzin?
Ik weet ook niet of daar iets van ga merken.
Als alternatief heb je nog de bosch GWS7-125.
Vergelijkerbaar kwa trilling, iets minder vermogen.
Of de PWS850-125, met koffer: voordeel, want anders moet ik de slijpschijven en dergelijke weer ergens kwijt, maar veel meer trilling en door de koffer weer duurder. Kortom valt eigenlijk gelijk weer af. Zo vaak hoef ik ook niet alles mee te zeulen dat ik er een koffer omheen wil (veel gereedschap heeft bij mij wel een koffer en dat ik soms handig (alles accessoires bij de hand, maar meestal werk ik in de berging waar alles ligt en dan is het hinderlijk).
Als alternatief voor de metabo W1100 is er een W850-125 met koffer en diamantschijf voor 65 euro bij toolnation. Of de W750-125 voor 55 euro.

En dan heb je nog de andere merken: HiKOKI, Makita, DeWalt, etc.

Eigenlijk moet ik eerst weten welk vermogen ik nodig heb.
Op de planning staan zwalustaartplaten (geen probleem voor ieder apparaat). tegels van 9/10 mm, plaatstaal/buis van zo'n 2/3 mm dik.
En nee ik heb niet alleen Metabo :) ook Makita, Bosch en Parkside. Niet merkgebonden, gewoon op zoek naar goede prijs/kwaliteit.
Inmiddels verschilt het hier ook dussen black+dacker, bosch groen, bosch blauw en einhell. Het is niet goed, maar toch neig ik steeds naar bosch, geen idee waarom eigenlijk, behalve dat het gewoon prima werkt, maar dat doet makita, metabo enzo ook. :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik weet dat zaagtafels hier al vaker voorbij zijn gekomen (en ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, voor iemand er weer over begint ;)) maar ik vind de keuze moeilijk.

Gevoelsmatig wil ik hier tot 450 euro aan uitgeven. Na mijn ervaringen met het haaks en nauwkeurig krijgen van mijn Einhell verstek/afkortzaag wil ik vooral iets nauwkeurigers. Ik wil wel iets dat losstaat, dus inclusief onderstel of wat dan ook.

Ik kijk o.a. naar deze:

https://www.gereedschapce...15mm-400v-4901305902.html

en vind hele gemengde reacties. De één zegt 'geweldig' en de andere 'rubbish'. Maar als ik naar reviews van b.v. een Bosch GTS 10XC kijk zegt men ook daar dat ze de millimeterverstelling eigenlijk niet gebruiken omdat het gewoon niet tot op de millimeter nauwkeurig is. En de vele duizenden euro's kostende zaag van die de lokale bouwmarkt gebruikt is dat naar hun eigen zeggen óók niet.

Dus misschien moet ik me gewoon focussen op een fatsoenlijke motor (die zou bij dit model dan wel weer heel goed zijn) en zelf de noodzakelijke aanpassingen/hulpstukken maken om hem 'near perfect' te krijgen? Hij moet onder andere gebruikt gaan worden voor het gelijktrekken van balken zodat ik die tot (werk)bladen kan verlijmen, dus het moet wel nauwkeurig op elkaar aansluiten na het zagen.

Eerste project word sowieso een werktafel, en als die niet recht is zegt dat een hoop voor de projecten die daarop gemaakt gaan worden daarna :P.

Oh, en omdat ik de Pergola vandaag écht af moest maken (vanwege andere projecten die anders te lang gaan duren) moest ik toch nog wat hout schaven. Mijn knakenschaaf heb ik nog geprobeerd recht te schuren maar het lukte echt niet de lelijke toplaag van mijn larikshout eraf te krijgen, dus ik ben de lokale bouwmarkt maar even ingerend en heb deze gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AGhP4o3P-dA_LyW2Y6fJmZ8xDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RZTgL2OfjBt4X2mBfYt7cog.jpg?f=fotoalbum_large

Een Black+Decker Schaaf KW712. Mijn god wat een verademing :P. Gewoon zonder enige moeite een mooie gladde toplaag creëren. Ondanks de lage prijs echt wel een duidelijke toevoeging aan mijn arsenaal. Ik wil echt nog wel een fatsoenlijke blokschaaf maar als je die recht wil hebben kan dat blijkbaar niet voor minder dan 200 euro en dat vind ik voor nu nog een beetje too much voor zo'n niche. Dat komt wel als ik wat ouder ben en minder projecten op stapel heb staan :P.

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-06-2020 22:43 ]

• Framoes
the noise schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:38:
Moet niet perse Makita zijn. Het werkt tot nu toe bij mij prima.
Ik zal die 2 in de vergelijking meenemen, tnx.

Framoes, ik heb gewoon een reguliere 240V klopboor (en zelfs een BoschHammer) maar ik heb nu een veldschuur met betonnen staanders waar regelwerk op moet IVM damwand. Daar is geen stroom.

Dank dat je de nummers kent. Verder kijken dus.
Als je veel gaten in beton moet boren is een boorhamer op accu het overwegen waard. Mijn ervaring is dat een sporadisch gaatje boren in beton met kloboor prima is, maar als het er meer worden de lol er snel af is.
HTT-Thalan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:38:
Ik weet dat zaagtafels hier al vaker voorbij zijn gekomen (en ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, voor iemand er weer over begint ;)) maar ik vind de keuze moeilijk.

Gevoelsmatig wil ik hier tot 450 euro aan uitgeven. Na mijn ervaringen met het haaks en nauwkeurig krijgen van mijn Einhell verstek/afkortzaag wil ik vooral iets nauwkeurigers. Ik wil wel iets dat losstaat, dus inclusief onderstel of wat dan ook.

Ik kijk o.a. naar deze:

https://www.gereedschapce...15mm-400v-4901305902.html

en vind hele gemengde reacties. De één zegt 'geweldig' en de andere 'rubbish'. Maar als ik naar reviews van b.v. een Bosch GTS 10XC kijk zegt men ook daar dat ze de millimeterverstelling eigenlijk niet gebruiken omdat het gewoon niet tot op de millimeter nauwkeurig is. En de vele duizenden euro's kostende zaag van die de lokale bouwmarkt gebruikt is dat naar hun eigen zeggen óók niet.

Dus misschien moet ik me gewoon focussen op een fatsoenlijke motor (die zou bij dit model dan wel weer heel goed zijn) en zelf de noodzakelijke aanpassingen/hulpstukken maken om hem 'near perfect' te krijgen? Hij moet onder andere gebruikt gaan worden voor het gelijktrekken van balken zodat ik die tot (werk)bladen kan verlijmen, dus het moet wel nauwkeurig op elkaar aansluiten na het zagen.

Eerste project word sowieso een werktafel, en als die niet recht is zegt dat een hoop voor de projecten die daarop gemaakt gaan worden daarna :P.

Oh, en omdat ik de Pergola vandaag écht af moest maken (vanwege andere projecten die anders te lang gaan duren) moest ik toch nog wat hout schaven. Mijn knakenschaaf heb ik nog geprobeerd recht te schuren maar het lukte echt niet de lelijke toplaag van mijn larikshout eraf te krijgen, dus ik ben de lokale bouwmarkt maar even ingerend en heb deze gehaald:

[Afbeelding]

Een Black+Decker Schaaf KW712. Mijn god wat een verademing :P. Gewoon zonder enige moeite een mooie gladde toplaag creëren. Ondanks de lage prijs echt wel een duidelijke toevoeging aan mijn arsenaal. Ik wil echt nog wel een fatsoenlijke blokschaaf maar als je die recht wil hebben kan dat blijkbaar niet voor minder dan 200 euro en dat vind ik voor nu nog een beetje too much voor zo'n niche. Dat komt wel als ik wat ouder ben en minder projecten op stapel heb staan :P.
De DeWalt DW745 en DW7485 hebben een makkelijk te stellen en precies systeem om tot op de mm nauwkeurig te zagen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@Framoes dank je.

@Twijfels klopt :) de plaats in de werkplaats waar hij moet komen heeft een krachtstroom aansluiting, en als je die optie tóch hebt, kun je een iets zwaardere motor nemen. Ik kreeg elders het advies dat een snellere/krachtigere zaag minder kans geeft op 'burn' bij dikker hout (en dat gaat bij mij zeker gebeuren, dik hout zagen).

De nauwkeurigheid is voor mij zeker belangrijk, maar ik ben een beetje bang dat een GTS voor mij te krap/klein gaat zijn, dus ik zoek naar wat grotere machines (met vooral ook een grotere zaagbladdiameter).
Sowieso vind ik het lastig om nog op reviews af te gaan. Je hoort vaak dat die nu ook te koop zijn, en als ik zie dat mijn scheve Einhell helemaal de hemel in word geprezen...

@steven2992 het gaat inderdaad om te lengtes, de breedte komt na het verlijmen pas. Ik moet een rechte lijmrand hebben :). Ik ben alleszins bereid om 'naar mijn gereedschap' te werken, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dat moet doen (maw rechte spullen creëeren met kromme spullen).

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:59
Flapmo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:43:
[...]

AI, nu geef je weer een reden om hem toch aan te schaffen :'(. Was niet van plan een 230mm te kopen, zou dan iets lenen bij vrienden of huren.
Het ligt er aan of je vaker wat diks te slijpen hebt.
Voor af en toe, erbij, naast een 125 mm Hilti, heb ik deze 230mm Einhell.
Supersterk, retehandig en voor bandjes en stenen een stuk makkelijker dan een kleintje, en al vanaf 93 euro te koop.
Aanrader met 3 jaar garantie.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 20-06-2020 01:53 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

HTT-Thalan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:05:
Eerst maar eens een stofafzuiging regelen. Wilde zelf iets regelen met een oude stofzuiger maar heb net het verschil geleerd tussen volume en onderdruk, dus dat gaat niet werken :P.
Na een functionele review die het als 'goed genoeg' en zeker goed voor de (hele lage) prijs heb ik als voorlopige stofafzuiging de HA1000 van Scheppach besteld. Gelijk een snoer voor de metabo mee laten komen, want ik vermoed zomaar dat die er niet bij zit in de doos :? staat niet op de kitlijst vermeld.

En zojuist ook 2ehands een Dewalt DW742 zaagtafel slash afkortzaag kunnen scoren voor niet teveel geld :) heb in ieder geval een basis zaagtafel waar ik nog aanpassingen aan kan maken en het ding functioneert ook als afkortzaag, dus de Einhell kan ook gelijk de deur uit. Schiet op zo :).

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-04 18:51
decipherer schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:59:
[...]
-edit-
Ik vraag me af of hier iemand is die ervaring heeft met die parkside en bv een GSH11VC die wat kan zeggen over de slagkracht van de parkside. We weten allemaal dat specificaties bij goedkopere apparaten ook wel eens overdreven kunnen worden en daarom twijfel ik altijd een beetje aan die claims van 50 joule. Vraag me af of dat in de praktijk niet een stuk minder gaat zijn. Wellicht onterecht hoor, maar het zou leuk zijn dat eens te kunnen vergelijken.
Ik heb geen ervaring met deze specifieke machine maar wel met een goedkope sloophamer van Einhell. Die aanzienlijk zwaarder is dan de Parkside en die maximaal 43j slagkracht heeft. Ook ervaring met de zwaardere Bosch / Makita elektrische hamers en zelfs met 20kg luchthamers. En ik kan maar moeilijk geloven dat deze Parkside echt die 50j haalt... Gezien het model en het gewicht durf ik bijna te zeggen dat het niet kan :X .

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:10

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb mijn vader voor vaderdag een boorhamer cadeau gedaan, een Einhell Herocco. Hij had al wat spul van Einhell en deze kreeg erg goede reviews. Wij hebben thuis alleen nooit SDS-boren gehad, dus echt iets er mee doen kan nu nog niet.

Welk merk SDS+ boren raden jullie aan? Ik lees goede dingen over Bosch Plus-7X boren, maar zijn er ook andere merken waar ik zeker even naar moet kijken?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Kuusj schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:49:
Ik heb mijn vader voor vaderdag een boorhamer cadeau gedaan, een Einhell Herocco. Hij had al wat spul van Einhell en deze kreeg erg goede reviews. Wij hebben thuis alleen nooit SDS-boren gehad, dus echt iets er mee doen kan nu nog niet.

Welk merk SDS+ boren raden jullie aan? Ik lees goede dingen over Bosch Plus-7X boren, maar zijn er ook andere merken waar ik zeker even naar moet kijken?
Bekende merken zijn prima. Boortjes, bitjes zijn allemaal verbruiksartikelen. Slijten doet het toch wel.

• Teijgetje
Na wat wikken en wegen en goede ervaring met het prospul van Einhell, toch maar eindelijk een rechte gaatjes machine aangeschaft.
Het traploze toerental gaf de doorslag. En de uittreksteun aan de tafel is ook wel handig.
Volgens de tester zat er 0,15 mm slag in de spil. Dat leek me acceptabel bij een boordiepte van 8 cm.
Er zal een verrijdbaar tafeltje bijgemaakt moeten zodat hij op werkbankhoogte uitkomt en overal neer te zetten is. Ding alleen weegt al 44 kg.
Zal je net zien dat je nooit meer rechte gaatjes nodig hebt......... :+

En ook maar eindelijk voor een knappe afzuiger gekozen, mijn Festools houden de tafelzaag niet bij, weliswaar tweedehands maar het filter zou 1 micron tegen moeten houden in de uitgeblazen lucht.
Dat weerhield me eerder om er een met zakfilter te kopen, mot opvangen is leuk, fijnstof belangrijker.
Hij moet misschien op een hoger pootje zodat er iets grotere zakken onder gaan, al is het gebruik van gewone grijze zakken ook wel lekker goedkoop.
Foto`s van Marktplaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99TJRrs-f1CGzvybudE3rtd-TAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFsqHjrjBZQvAn4MysGVDGDj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvOOO4o6oVDTQNHASRvLRjTIs_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjAlE5AOvA9AMYL3glIa2El7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc3jfNDWtaqWIyg1ew9N8HVsvSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBNPeL2FmhLF3oLFdJwNyEIs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxO4W2qqQ3T8kGmuxliENyg_DVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ynR2K4MoAHovMP8GRi2reDh.jpg?f=fotoalbum_tile

Volgende klusje is dus een buizensysteem om overal de afzuiging te kunnen gebruiken.
Maar daar vind ik hier weinig over terug.
Er zijn toch wel anderen die dat wiel al hebben uitgevonden? ;)
Tips zijn welkom.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

silmaril8 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:18:
[...]

In principe, als je het geld hebt, dan gewoon voor een gerenommeerd merk gaan. Maar bij de Parkside moet je dus wel de prijs meenemen als je gaat kiezen en dat scheelt gewoon erg veel met gerenommeerde merken.

En mijn ervaring met Parkside is ook gewoon erg goed. Je krijgt echt waar voor je geld. Bijvoorbeeld een goede boorhamer. Er is natuurlijk al heel veel discussie geweest over welke boorhamer je nou moet kopen en zo goed als altijd wordt de Bosch GBH 2-28 F aangeraden. Echter de Parkside equivalent hiervan is ook een echte goede boorhamer. Die 2 Duitsers hebben hem ook getest:
[YouTube: DISCOUNTER SCHLÄGT PROFI LIGA? BOSCH vs PARKSIDE | WERKZEUG NEWS #18]
En hij komt hier ook gewoon er echt goed uit, kan zelfs gewoon meekomen met de Bosch en is soms zelfs (marginaal) sneller. Daarnaast praten ze ook over de trillingen van de Bosch GBH 2-28 F vs de Parkside en dat scheelt ook maar heel weinig.
Het parkside VS Bosch 2-28 is wel wat kort door de bocht.

ik wil beide machines wel eens zien na 5 of 10 jaar op de bouwplaats.

Anders zag je wel op elke bouwplaats of werkplaats alleen maar Ferm, Wolfcraft en Einhell.

Maatje van mij werkt in de installatie bij een grote toko en doet oa inkoop van gereedschap voor zijn installatieteams. Je wilt niet weten wat die op jaarbasis aan machines kwijt zijn. Als dat voor 20 % van de kosten een heel stuk minder kan, dan sloegen die Makita, Hilti, Festool en Bosch Pro echt wel over hoor :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Teijgetje
@Nhz
Waarom denk je een staande nodig te hebben? De boordiepte bij de wat grotere kolomboormachines is vaak maar 80-85 mm.
Een staande zou je gebruiken om hele grote dingen er onder te leggen als je de tafel wegdraait, maar dan zit je vaak met de breedte van datzelfde grote werkstuk.
Er zijn natuurlijk wel machines waar je de boorkop/inrichting van kan draaien ipv de tafel, en waar je de breedte van de machine kan verstellen. Ik heb een oude gezien, even het merk kwijt. Of je dat nodig hebt laat ik aan jou. Dat wordt dan toch zoeken. Kan eventueel wel achter dat merk komen, of ze nog gemaakt worden weet ik niet.

Heb zelf laatst een Einhell TE-BD 750 E aangeschaft.
Erg tevreden over. Degelijk en de grote zelfspanboorkop die je er bij krijgt werkt erg fijn, net als de toerentalhendel.
Persoonlijk zeg ik "aanrader" maar is niet echt goedkoop.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03 12:27

Nhz

Mika Miro schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:46:
[...]

Waarde klusser, ik heb zelf ook een HBM kolomboor 14mm gekocht en ben redelijk blij!
Ik kan nu zonder tenminste kaarsrecht boren met grote boren in stevige stalen profielen waardoor mijn boren langer meegaan, ipv dat je met een boormachine veel kracht moet gebruiken terwijl alles alle kanten op zwiept en je de boren zienderogen ziet slijten
Nadelen vind ik de bijvoorbeeld;
  1. de boorkop (snelspanner) die moet ik soms met een tang losmaken :(
  2. je moet ook best veel kracht op de handels zetten (die een beetje klein zijn uitgevoerd) om de boorkop/boor naar beneden te duwen
  3. De veiligheids onderdelen die je moeten beschermen tegen de draaiende delen zijn een beetje goedkoop uitgevoerd en die heb ik er dan ook maar afgehaald want door mijn lompheid brak het plastic vrij makkelijk af ...
  4. De grondplaat die in je hoogte verstelt gaat vrij grof, soms lastig als je net een millimeter of 2 wil verzetten!
  5. Het was ook mijn eerste kolomboor dus toen ik voor het eerst ging boren miste ik wel een soort bankschroef en vervolgens vond ik het een beetje een vervelende manier om een of andere klem te bevestigen, maar goed dat is mijn manco ik moet daar gewoon een keer tijd in stoppen.
Anyways ik vind het wel een fijn apparaat voor het geld, ik gebruik de boor wekelijks maar soms denk ik wel eens had ik maar iets meer uitgegeven voor iets fijnere afstelling ...
Succes
Teijgetje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 01:08:
@Nhz
Waarom denk je een staande nodig te hebben? De boordiepte bij de wat grotere kolomboormachines is vaak maar 80-85 mm.
Een staande zou je gebruiken om hele grote dingen er onder te leggen als je de tafel wegdraait, maar dan zit je vaak met de breedte van datzelfde grote werkstuk.
Er zijn natuurlijk wel machines waar je de boorkop/inrichting van kan draaien ipv de tafel, en waar je de breedte van de machine kan verstellen. Ik heb een oude gezien, even het merk kwijt. Of je dat nodig hebt laat ik aan jou. Dat wordt dan toch zoeken. Kan eventueel wel achter dat merk komen, of ze nog gemaakt worden weet ik niet.

Heb zelf laatst een Einhell TE-BD 750 E aangeschaft.
Erg tevreden over. Degelijk en de grote zelfspanboorkop die je er bij krijgt werkt erg fijn, net als de toerentalhendel.
Persoonlijk zeg ik "aanrader" maar is niet echt goedkoop.
Bedankt voor jullie input. Ik was nog een belangrijk gegeven vergeten: mijn budget. Dat is ~400euro.

Ik hoop daarmee dingen als een 'slechte' spankop en plastic-fantastic beschermkapjes/knopjes etc te voorkomen. Als ik daarvoor toch 500euro uit moet geven dan zal ik dat zeker overwegen.

Ik denk voorlopig niet de ruimte nodig te hebben om zulke grote werkstukken onder de machine kwijt te moeten, maar zoals altijd zul je zien dat als je eenmaal een machine hebt gekocht die functie-x niet heeft, je functie-x ineens nodig hebt.

Voordeel van een tafelmodel is dat ik er een mooi kastje onder kan maken waarin ik allerlei accessoires kan opbergen. Dat scheelt weer ruimte. Andere voordelen -behalve de prijs- tov een volledige hoogte kan ik niet echt bedenken.

Die Einhell is inderdaad een goede optie.

Groetjes

Verwijderd

Nhz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie input. Ik was nog een belangrijk gegeven vergeten: mijn budget. Dat is ~400euro.

Ik hoop daarmee dingen als een 'slechte' spankop en plastic-fantastic beschermkapjes/knopjes etc te voorkomen. Als ik daarvoor toch 500euro uit moet geven dan zal ik dat zeker overwegen.

Ik denk voorlopig niet de ruimte nodig te hebben om zulke grote werkstukken onder de machine kwijt te moeten, maar zoals altijd zul je zien dat als je eenmaal een machine hebt gekocht die functie-x niet heeft, je functie-x ineens nodig hebt.

Voordeel van een tafelmodel is dat ik er een mooi kastje onder kan maken waarin ik allerlei accessoires kan opbergen. Dat scheelt weer ruimte. Andere voordelen -behalve de prijs- tov een volledige hoogte kan ik niet echt bedenken.

Die Einhell is inderdaad een goede optie.
De Bosch PBD 40 word over het algemeen goed ontvangen. Ook hier vrij populair.
https://www.amazon.de/Bos...nid=80085031&s=diy&sr=1-3

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-02 19:39
Het is tijd dat ik afscheid neem van mijn Einhell. Ik sta op het punt de Festool KS 60 E-SET aan te schaffen. Voor mij was het volgende belangrijk:

- schoon werken (afzuiging)
- machine moet aan de achterkant weinig ruimte innemen
- mobiel en relatief licht
- kwalitatief goed
- laser/schaduwlicht

Ik heb even getwijfeld tussen de KS 60, KS 88, KS 120 en de Makita LS1019L, maar de KS 120 is gewoon bijna twee keer zo duur, de KS 88 RE heeft geen laser/schaduwlicht en geen handige Zwaaihaak. Hoewel de Makita goede specs/prijsverhouding heeft, is die nog zwaarder en groter dan de KS 120.

Zijn er nog alternatieven die voldoen aan de bovenstaande punten, of moet ik op bestellen drukken? Het hoeft geen grote machine te zijn. Heeeel af en toe mis ik wel een groter blad, maar dat weegt niet op tegen de mobiliteit en het gewicht van de machine. Ik laat hem nooit op één plek staan.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:51:
Het is tijd dat ik afscheid neem van mijn Einhell. Ik sta op het punt de Festool KS 60 E-SET aan te schaffen. Voor mij was het volgende belangrijk:

- schoon werken (afzuiging)
- machine moet aan de achterkant weinig ruimte innemen
- mobiel en relatief licht
- kwalitatief goed
- laser/schaduwlicht

Ik heb even getwijfeld tussen de KS 60, KS 88, KS 120 en de Makita LS1019L, maar de KS 120 is gewoon bijna twee keer zo duur, de KS 88 RE heeft geen laser/schaduwlicht en geen handige Zwaaihaak. Hoewel de Makita goede specs/prijsverhouding heeft, is die nog zwaarder en groter dan de KS 120.

Zijn er nog alternatieven die voldoen aan de bovenstaande punten, of moet ik op bestellen drukken? Het hoeft geen grote machine te zijn. Heeeel af en toe mis ik wel een groter blad, maar dat weegt niet op tegen de mobiliteit en het gewicht van de machine. Ik laat hem nooit op één plek staan.
Heeft DeWalt niks in hun programma? Ik ken hun zagen niet uit mijn hoofd dus weet niet zeker of die van die plaatsbesparende zagen hebben.

• Alsjemenou
Raymond schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:44:
[...]

Dat iemand hier pech heeft met zn vvd-bank, betekent niet automatisch dat dit een slechte zaag is.

Deze zaag is wel een goed alternatief voor die kapex. En daar vroeg je om :)
Eens, bedoelde er verder ook niets mee. :9B Vanlaatst met de Metabo van mijn schoonvader gezaagd, en dat voelde zeer robuust aan in vergelijking met mijn oude Einhell.

Bedankt allen voor de feedback, heb nu wel wat zicht op machines die ik eerder niet zag. To be continued.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:41:
[...]

Dat is waar. Maar 300 euro is way above budget. Die Metabo lijkt me op zich ok. Las alleen dat haaks zagen niet lekker gaat?
Ik zat zelf te kijken naar de Metabo 254 maar las inderdaad dat afstelling niet altijd je van het is. DeWalt DWS773 is ook nog wel te betalen, alleen die zijn niet onder de 200 ofzo. Een alternatief is de Einhell TM SM 2131, die kan ik in bruikleen krijgen dus ik ben even gaan zoeken naar hoe precies die is. En die schijnt het best aardig te doen. Zonder dat apparaat had ik waarschijnlijk een DWS773 of DWS774 gehaald.

Verder zou ik voor de meerprijs ervan niet voor een accumachine gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 23-08-2020 21:45 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-04 22:21
JT schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:42:
[...]

Ik zat zelf te kijken naar de Metabo 254 maar las inderdaad dat afstelling niet altijd je van het is. DeWalt DWS773 is ook nog wel te betalen, alleen die zijn niet onder de 200 ofzo. Een alternatief is de Einhell TM SM 2131, die kan ik in bruikleen krijgen dus ik ben even gaan zoeken naar hoe precies die is. En die schijnt het best aardig te doen. Zonder dat apparaat had ik waarschijnlijk een DWS773 of DWS774 gehaald.

Verder zou ik voor de meerprijs ervan niet voor een accumachine gaan.
Deze (Einhell TM SM 2131) is zeer goed betaalbaar. Vraag is of het wel enige kwaliteit is? of toch beter de Metabo KGS 216)?

• JT

JT

VETAK y0

TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:48:
[...]

Deze (Einhell TM SM 2131) is zeer goed betaalbaar. Vraag is of het wel enige kwaliteit is? of toch beter de Metabo KGS 216)?
Ik ben verre van een kenner maar degene van wie ik hem leen mag graag een klusje doen en heb ik er nog nooit over horen klagen. Volgens mij is het niet-goedkoopste spul van Einhell doorgaans best prima voor het geld. Als je er een paar planken mee moet zagen dan denk ik dat je je er geen zorgen over hoeft te maken dat die stopt...misschien nog een goed blad bij halen. Iemand anders die ik ken heeft een complete veranda gemaakt met een Parkside met een ander blad.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:48:
[...]

Ein Hell, nomen est omen.

• Teijgetje
Roep je gewoon maar wat, want leuk, of heb je er zelf zo een en heb je een zeer slechte ervaring ermee?

Ik heb 2 Einhell machines en ben daar uitermate tevreden over.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

Roep je gewoon maar wat, want leuk, of heb je er zelf zo een en heb je een zeer slechte ervaring ermee?

Ik heb 2 Einhell machines en ben daar uitermate tevreden over.
Ik heb een paar keer einhell spul geleend/bij iemand geholpen die het geleend had. En ja ik snap dat je niet een hilti ofzo leent maar de verstekzaag en ik meen de decoupeerzaag waren beide krom en niet goed haaks. Basisfeature.

De decoupeerzaag zaagde enorm naar links of rechts. Was gewoon niet recht mee te zagen. Lekker als je laminaat zaagt. De groene zaag (geen idee welk merk...) die daarna geleend werd deed het prima.

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 23-08-2020 22:53 ]

• Teijgetje
Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:53:

En hoe ga jij dan met de zool langs een geleider met een blad dat niet recht in je machine staat?
Niet, nooit. :+

Daar zijn andere machines voor.

En als je mijn eerdere post goed gelezen had was je vraag ook beantwoord geweest.
Daarin vroeg ik al of hij soms langs een geleider zaagde. ;)
Dat is de enige optie om niet recht te kunnen zagen inderdaad. ;)
Maar dus ook niet nodig onder de plakplint.

Dat bij een scheef zaagblad een nieuwe machine retour gaat is evident.
En ook Einhell/Lidl/Budgetmerk geeft dan ook gewoon garantie en krijg je er een met een recht zaagblad/as terug.
Vaak wordt gereedschap echter zo misbruikt dat de afwijking niet onder garantie valt want zelf veroorzaakt, en daar kunnen de dure machines iets beter tegen.

Een merk bashen vanwege zoiets slaat dus nergens op. Pas als je geen goede krijgt met garantie dan kan je zoiets zeggen. Of als garantie afgewezen wordt bij een productiefout (Apple bv, ;) )
Om in jouw autovergelijking te blijven, er zijn onderhand meer auto`s die met kleine productiefoutjes afgeleverd worden dan zonder. Maar hee, opgelost binnen de garantie.
Moet je dan wel alles gaan bashen? ;)

Gisteren de oude figuurzaag opgehaald voor 25 euro en gelijk even getest op een stukje ruw 9x30.
Die rare dingen kosten best wel geld als je 55 cm ruimte wil achter de zaag. B)

Handig, gelijk mijn eerste puzzel (0-1 week) gemaakt. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpfXmvnuMUKnn08FLGAYGOeoLCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhLwSCMYjBD87SJby7e8zCac.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jy5L5iZYHT0ax6IxgG65dbWQxbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLB9VvuIul9T7TU0OWXqtArT.jpg?f=fotoalbum_tile

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RZor schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:06:
Vaak is die ergonomie en functies pas echt beter bij de top modellen met een top budget, dat gat is groot. Mijn Parkside slijptol doet niet onder voor de twee keer zo dure Makita. Mijn draadloze Festool is weer ander verhaal
Koop je een Dacia, krijg je een auto.

Koop je een Opel, krijg je een auto met luxe afgewerkte bekleding en trimlijsten, tiptoetsen en een sportstuurtje

Koop je een Mercedes, krijg je dat, plus voice control, climate control, ideale speaker plaatsing, etc etc etc

De prijs is ondertussen wel vervierdubbeld, en je hebt nog steeds een auto. Niet dat ik wil beweren dat die extra's niks waard zijn (er zijn zat situaties waarin meer uitgeven een geheel gewaarborgde keuze is), maar hoe hoger je klimt hoe kleiner te 'verbeteringen' worden ten opzichte van het bedrag dat je oplegt. En soms zijn die verbeteringen cruciaal voor de één of de ander (ik kan me goed voorstellen dat iemand met gewrichtspijn of die simpelweg dagelijks met het ding werkt) een 'beter gebalanceerde' decoupeerzaag prefereert. En dat iemand die te lui is goed voor zijn accu's te zorgen nu een extra excuus heeft gevonden om Makita te kopen (nofi richting Makita ;)). Maar er was ook een generatie die het met beitels, zagen en hamers moest doen. Hel, tel daar schroefloze verbindingen bij op en af en toe spijkers wanneer het hout er plaatselijk dik genoeg voor was. Het spul was er gewoon nog niet, en dus moest men om het gereedschap heen werken.

Dan kun je nog steeds leren, maar omdat de overdaad aan beschikbare 'tools' nu zo bereikbaar is, zien we die noodzaak toch minder, als volkje. We willen allemaal graag goed kunnen gitaarspelen/koken/klussen/autorijden/talen spreken maar slechts een enkele wil de route erheen ook bewandelen, de meesten willen een shortcut.

Dit gaat ten dele zeker ook voor mezelf op. Ik heb nog steeds op de rol staan meer met handschaven te doen maar ik wil de tijd nu niet investeren een hele tafel of kast aan hout met de hand recht te trekken, dat doet zo'n machine momenteel gewoon beter dan ik (los van het snelheidsaspect). Zagen doe ik echter steeds vaker met de hand. Het is vaak net zo snel dan een machine oplijnen, geeft meer voldoening, en ik zaag langzaam al steeds haakser :+.

@Fraggert

Ik zou serieus overwegen een schroefmachine e.d. op kabel te gebruiken. Die accu's zijn een gemak voor de gebruiker maar niet voor het milieu. Helaas is mijn Bosch Hammer iets te 'unwieldy' voor het schroeven van werkstukken :P.
Raym09 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Dat is natuurlijk wel erg n=1

Zo heb ik al 2 goedkope ratels gesloopt, een paar doppen van die set gesloopt, een skill klopboor gesloopt, een B&D mini schroefding was mega snel gesloopt, een aldi (topcraf?) vlakschuurmachine gesloopt en is laatst de zool van mijn B&D schuurmachine overleden....of misschien ben ik gewoon lomp O-) :+

Mijn dewalt DC927 overleeft dan al wel weer 9 jaar bij mij en m'n B&D decoupeerzaag doet het ook nog prima. :P

Overigens erg blij met de Bosch GSR 12v FC, erg fijn machientje pak hem er erg snel bij merk ik. Was er gisteren zo content mee dat ik twijfel om de GDR body erbij te halen. 8)
Ik durf te stellen dat je misschien inderdaad erg lomp met het spul omgaat. En daar is an sich geen oordeel aan natuurlijk, in sommige omgevingen is een zwaar leven onvermijdelijk voor een stuk gereedschap. Als ik zeg 'lomp' bedoel ik dat ik het gereedschap gebruik op zo'n manier dat het 100% van zijn kunnen moet leveren, niet persé dat dit een dagelijkse gang van zaken is of dat ik een schoeftol als hamer gebruik (ok, ik geef toe dat het wel ééns is voorgekomen O-)). Bij het schroeven van 12 centimeter lange schroeven door mijn Pergola zeiden zowel mijn B&D en mijn Hitachi op een bepaald punt 'doe het zelf maar'. En toen ik slim dacht te zijn en er een ratel op te zetten voor die laatste paar millimeter zei mijn bitje hetzelfde.

Ik heb in principe nog nooit (elektrisch) gereedschap gesloopt, ook niet het goedkope spul, ook niet bij 'zwaar' werk, en alles wat ik ooit heb gekocht doet nog steeds zijn werk in mijn werkplaats (behalve de Einhell, die heb ik verkocht want die was beter geschikt als boomerang). Ik heb alles wel liggen: X-term, Ferm, Einhell (maar dan niet voor precisiewerk), Gamma, you name it. Uitzondering zijn accu's - de twee die origineel bij mijn Hitachi zijn geleverd zijn allang overleden en ik doe het nu met een 'elefant' van ome Ali (die ook gelijk 3x de originele capaciteit heeft). Gaat toch ook alweer 2 jaar mee.

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2020 09:23 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:06

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

Ik durf te stellen dat je misschien inderdaad erg lomp met het spul omgaat. En daar is an sich geen oordeel aan natuurlijk, in sommige omgevingen is een zwaar leven onvermijdelijk voor een stuk gereedschap. Als ik zeg 'lomp' bedoel ik dat ik het gereedschap gebruik op zo'n manier dat het 100% van zijn kunnen moet leveren, niet persé dat dit een dagelijkse gang van zaken is of dat ik een schoeftol als hamer gebruik (ok, ik geef toe dat het wel ééns is voorgekomen O-)). Bij het schroeven van 12 centimeter lange schroeven door mijn Pergola zeiden zowel mijn B&D en mijn Hitachi op een bepaald punt 'doe het zelf maar'. En toen ik slim dacht te zijn en er een ratel op te zetten voor die laatste paar millimeter zei mijn bitje hetzelfde.

Ik heb in principe nog nooit (elektrisch) gereedschap gesloopt, ook niet het goedkope spul, ook niet bij 'zwaar' werk, en alles wat ik ooit heb gekocht doet nog steeds zijn werk in mijn werkplaats (behalve de Einhell, die heb ik verkocht want die was beter geschikt als boomerang). Ik heb alles wel liggen: X-term, Ferm, Einhell (maar dan niet voor precisiewerk), Gamma, you name it. Uitzondering zijn accu's - de twee die origineel bij mijn Hitachi zijn geleverd zijn allang overleden en ik doe het nu met een 'elefant' van ome Ali (die ook gelijk 3x de originele capaciteit heeft). Gaat toch ook alweer 2 jaar mee.
Ohh ik vergeet de B&D firestorm nog :+ onding was dat zeg.

V.w.b. slopen door lompheid, daarvan denk ik alleen dat het de Skill is geweest. Al sneuvelde die al na 1,5e centraaldoos boren en kwam dat ding uberhaupt slecht steen/beton in. Maar eerlijk zo behandel ik mijn Dewalt ook en die houd zich nog prima na al die jaren.

Met mijn doppen set ook auto's en motoren onderhouden, als iets echt vast zit is mijn manco misschien alleen dat ik best wel wat kracht in mijn poten heb. Daar kunnen die goedkope ratels en doppen toch niet zo goed tegen. Al kun je dan sowieso beter krachtdoppen gebruiken.

Ging er mij meer om dat jouw ervaring met goedkoop spul ook gewoon n=1 is. Ja je kunt lang doen met goedkoop spul, afhankelijk van wat je er mee doet en hoe je er mee omgaat. :)

Ken er die ook een hitachi oid snel kapot kregen, maar ja die legde ze op de trap en dan vielen ze er geregeld vanaf. 8)7 En de halve bouw zweert bij Hilti, maar in mijn liftenbouwtijd hoefde die niet bij ons aan te komen. Die krengen sneuvelden bij bosjes, die konden geen 250 gaten 12mm in vers beton, op een dag en bijna aaneengesloten aan >:)

Awesome

• Alsjemenou
"The Force" moeten gebruiken om mijn vrouw te overtuigen om voor de zolder zelf de gipsplaten af te werken en klik PVC te leggen door kosten te besparen. Het was daarmee tijd om mijn Bosch Groen delta te vervangen en mijn kapotte Einhell afkorter:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a6zH7Tg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B7q2XbL.jpg

Gipsplaten afwerken zou me 1200 euro kosten en vloertje leggen 900 euro, dus toch aardig wat kunnen besparen toch? :+

Theoretisch gezien zou de Kapex KS60E maar 60mm zaagcapaciteit hebben, maar ik heb gemeten dat hij wel meer kan hebben. Ik ga na de vloer en muurafwerking 120mm hoge plinten zetten dus ik hoop dat de Kapex dat slikt.

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Alsjemenou schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:22:
"The Force" moeten gebruiken om mijn vrouw te overtuigen om voor de zolder zelf de gipsplaten af te werken en klik PVC te leggen door kosten te besparen. Het was daarmee tijd om mijn Bosch Groen delta te vervangen en mijn kapotte Einhell afkorter:

Gipsplaten afwerken zou me 1200 euro kosten en vloertje leggen 900 euro, dus toch aardig wat kunnen besparen toch? :+

Theoretisch gezien zou de Kapex KS60E maar 60mm zaagcapaciteit hebben, maar ik heb gemeten dat hij wel meer kan hebben. Ik ga na de vloer en muurafwerking 120mm hoge plinten zetten dus ik hoop dat de Kapex dat slikt.
_/-\o_ _/-\o_ Mooi spul! Ga je veel plezier van hebben. Zou graag die ETS 150 willen, maar echt niet nodig hahah

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-02 15:19

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Plinten kan je toch gewoon plat neer leggen en zagen. Dat geeft volgens mij ook het mooiste resultaat (ook als je ze in verstek wilt zagen). Zie dat de Kapex tot 305mm kan zagen dus moet wel lukken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

May the force be with you! Ik zou ook even naar starmix kijken als ik jou was. Ik stond ook voor de stofzuigerkeuze en ben stiekem wel blij met de starmix . Ding heeft serieus veel vermogen.

Hier is net de multitool binnen gekomen :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhyJDptdFqUucNjKxoqRI9zXCPQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyyBxjPl6z1AzOLqHZzOFm7g.jpg?f=fotoalbum_medium
Meteen een bosch zaagje meegekocht om zo op een scharnier te verraggen, en een schuurvoetje.
Dat haaks-inval-hulpding is echt heel dik trouwens. Voelt als kwaliteit :9

De tower of power (aka the pile of wasted money :P ) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXzKGav-fgq07el-8bjIo-qszz8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bodq5Yj0sxGbHXiW9EIwyrsN.jpg?f=fotoalbum_medium

Gisteren trouwens een MDF kasje gemaakt bij een maatje van me. Met een Makita SP6000 gewerkt. Ben heel blij dat ik die niet heb. Gewicht, afwerking knopjes, snelheid van opspinnen, vermogen. Daar zit wel verschil in zeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 03-09-2020 17:04 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:14
letanie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:43:
Na op youtube diy video's heel wat ryobi toestellen tegen te komen hier wat over opgezocht maar lijkt in Europa niet echt populair. Heeft er iemand ervaringen met dit merk? De prijs van Makita / festool / Blue Bosh / Dewaltvind ik wat hoog voor het slechts zelden te gebruiken voor wat klusjes of eenvoudig timmerwerk.
Op YT staan met name filmpjes uit Amerika. Als je die hebt zitten kijken, dan doe je voorkeuren op mbt apparatuur die in Europa niet echt passen. Simpelweg omdat prijsstelling in Amerika anders is en er andere merken gangbaar zijn. Ze hebben daar natuurlijk hun eigen DIY ketens en wat daar makkelijk te krijgen is, zie je ook veel voorbij komen. Zo ook Ryobi. Op zich prima spul en zeker in Amerikaanse context volkomen terecht dat het daar gangbaar is. Maar in Europa zal je echt een alternatief moeten zoeken, omdat het hier tegen andere prijzen te koop is en ook niet goed verkrijgbaar is.
Vergelijk het maar dat Parkside, Topcraft, Ferm en Einhell daar ook niet te vinden is.
Metabo is daar nu pas aan een opmars bezig. En een merk als Hitachi/Hikoki is daar echt ziek goedkoop en wordt echt als een budgetmerk gezien, terwijl dat merk hier anders in de markt wordt gezet.

Dus ga lekker op zoek naar een merk dat hier goed te krijgen is en aan je voorwaarden voldoet. Daar heb je meer aan :)

• Raymond
Om eerlijk te zijn zou ik ook niet snel een merk weten te noemen welke daaraan voldoet. Tussen de ferm's en de makita's van deze wereld zou imho qua prijsstelling echt wel ruimte zitten. En er zijn wel merken die qua prijs ertussen vallen, maar daarvan is toch snel de mening dat die overpriced zijn. Dat zijn vaak van die "bouwmarktmerken" die wat duurder zijn dan Ferm/Einhell/parkside maar kwalitatief niet aanmerkelijk beter zijn.

Ik snap je "frustratie" wel. Je bent best bereid om iets meer te betalen voor wat extra, maar dan zit je meteen aan de sprong naar de bekende duurdere merken.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:34
Raymond schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:54:
Om eerlijk te zijn zou ik ook niet snel een merk weten te noemen welke daaraan voldoet. Tussen de ferm's en de makita's van deze wereld zou imho qua prijsstelling echt wel ruimte zitten. En er zijn wel merken die qua prijs ertussen vallen, maar daarvan is toch snel de mening dat die overpriced zijn. Dat zijn vaak van die "bouwmarktmerken" die wat duurder zijn dan Ferm/Einhell/parkside maar kwalitatief niet aanmerkelijk beter zijn.

Ik snap je "frustratie" wel. Je bent best bereid om iets meer te betalen voor wat extra, maar dan zit je meteen aan de sprong naar de bekende duurdere merken.
Dit inderdaad. Het enige wat betreft value for money echt tussen 18V budget en 18V pro in zit is in mijn ogen 12V pro. Bosch groen is bijvoorbeeld vaak duurder dan Bosch pro 12V.
@letanie mijn advies is om naar de 10.8V/12V assortimenten te kijken van Bosch pro/Makita/Metabo/Milwaukee etc te kijken. Ik denk dat dit bij jouw beoogde gebruik past.

• JT

JT

VETAK y0

Jfwiet schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:06:
[Afbeelding]

Even langs de Hornbach geweest... €240 is toch wel erg scherp en voor ~€60 kan ik een ander zaagblad kopen.
Ik kreeg het er bij mijn vrouw niet doorheen na de aanschaf van 4 Bosch blauw 18v-apparaten :') Nu moet ik binnenkort gaan werken met een Einhell-machine van iemand anders die, als ik reviews mag geloven best ok is voor het geld, maar ik had liever een eigen Bosch blauw gehad :X :+

Ecodan warmtepomp

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:17
JT schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:10:
[...]

Ik kreeg het er bij mijn vrouw niet doorheen na de aanschaf van 4 Bosch blauw 18v-apparaten :') Nu moet ik binnenkort gaan werken met een Einhell-machine van iemand anders die, als ik reviews mag geloven best ok is voor het geld, maar ik had liever een eigen Bosch blauw gehad :X :+
Ken het gevoel. Maar we hebben 4 offertes voor aanpakken van het hout in voor en achter gevel a ~€6000. Ga nu zelf aan materiaal ~€2000 uitgeven en heb dus nog wat budget over voor huren 2x rolsteigers (geen zin om in mijn eentje op te zetten) en deze zaagmachine hoort er ook bij omdat ik de uiteinde van de planken moet bijwerken. Twijfel nog steeds over een invalzaag met rail kopen terwijl ik een skill prof cirkelzaag heb.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:27

sphere

Debian abuser

@fsfikke 110Nm... :F

Het was wel het idee om even te controchecken of ik de bouten eruit krijg ja, want ik koop hem ook deels voor de bandenwissel. Als dat werkelijk zo'n drama is koop ik wel een Einhell

YouTube: Einhell CC-IW 950

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Raymond
sphere schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:44:

Het was wel het idee om even te controchecken of ik de bouten eruit krijg ja, want ik koop hem ook deels voor de bandenwissel. Als dat werkelijk zo'n drama is koop ik wel een Einhell

Die bouten zitten wel vast, 450nm. Beetje overtrokken, imho.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-02 11:07
sphere schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:44:

Appels met Appels: https://www.bosch-profess...gds-18-v-li-ht-06019B1300
Elk merk heeft ze in verschillende sterktes. 200Nm is bij Bosch het tussenformaat waar de overgang tussen hex opname en vierkant opname (de 12V modellen even buiten beschouwing gelaten). De 300Nm en 650Nm versie zijn louter met een vierkantopname verkrijgbaar. Dat is met een reden, zoveel kracht moet je niet met een hexopname willen overbrengen. Die Einhell uit het YT filmpje ziet er qua bouw een beetje uit zoals dat 650Nm apparaat van Bosch. Uit de YT titel maak ik op dat die Einhell 950Nm doet. Dat is dan wel weer baas 8)

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 14:31
Hallo allemaal.
na lang wikken en wegen heb ik bedacht een nieuwe tafelzaag te kopen. Ik wil hem gaan gebruiken voor wat hobbywerk, zoals het maken van een tafel, een bureautje enzovoorts. Nu heb ik een tijdje zitten kijken naar Einhell en de goedkope Scheppach (bijv de 105). Na veel slechte reviews over deze zagen gelezen te hebben heb ik nu deze zaag gevonden:
https://www.hikoki-powert...cten/tafelzagen-c10rjwaz/
de Hikoki C10 RJ. Hij lijkt wat aanslag betreft erg op een Dewalt, maar hij kost de helft (of nog minder) van de prijs. Enkele reviewers in de VS zijn er erg enthousiast over, ik vroeg me af of dit een aanrader zou zijn. Een DeWalt van 800 euro voor de hobby vind ik ook weer wat overdreven, en de zaagtafels die ik op Marktplaats tegenkom zou ik zelf allang naar de stort hebben gebracht.Maar ik sta ook open voor andere suggesties.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

elhopo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:15:
Hallo allemaal.
na lang wikken en wegen heb ik bedacht een nieuwe tafelzaag te kopen. Ik wil hem gaan gebruiken voor wat hobbywerk, zoals het maken van een tafel, een bureautje enzovoorts. Nu heb ik een tijdje zitten kijken naar Einhell en de goedkope Scheppach (bijv de 105). Na veel slechte reviews over deze zagen gelezen te hebben heb ik nu deze zaag gevonden:
de Hikoki C10 RJ. Hij lijkt wat aanslag betreft erg op een Dewalt, maar hij kost de helft (of nog minder) van de prijs. Enkele reviewers in de VS zijn er erg enthousiast over, ik vroeg me af of dit een aanrader zou zijn. Een DeWalt van 800 euro voor de hobby vind ik ook weer wat overdreven, en de zaagtafels die ik op Marktplaats tegenkom zou ik zelf allang naar de stort hebben gebracht.Maar ik sta ook open voor andere suggesties.
Die ziet er voor de prijs heel aantrekkelijk uit! Wellicht heeft de DeWalt wat meer metalen onderdelen intern, maar misschien ook wel niet. Mooi apparaat!

Life is not about specs, it is about joy!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

elhopo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:15:
Hallo allemaal.
Verrek, die kende ik ook nog niet d:)b

edit: die zaagtafel is al langer bekend als "HITACHI C10RJ" voordat hitachi is "rebranded" naar het moederbedrijf hikoki (allicht handig te weten als je wilt zoeken op youtube of reviews etc).

in het wat lagere budget zijn de DeWalt 7485 en de Bosch GTS635-216 prima zaagtafels.

Met de kanttekening dat elke zaagtafel afstelling behoeft.

Bovengenoemde zijn de kandidaten die ik op mijn shortlist heb staan. Het nadeel van de Bosch is dat 1 van de gleuven in het blad een paar nokjes heeft waardoor je geen aftermarket mitergauge zoals een Incra kunt plaatsen. Ook zal het wat lastiger zijn om een DIY-zaagslede daarin lekker te laten glijden.

7485..............>......€515
635-216.........>......€360 @ mastertools

Die Hikoki vind ik zelfs voor 291 350 incl onderstel (foutje 291 ex btw |:( )
https://www.gereedschaphu...-zaagtafel-met-onderstel/

Dan zit je in de prijsklasse van de Ryobi GTS1800 zo'n beetje.
https://www.toolnation.nl...-onderstel-1800-watt.html

my 2 cents:
Iets zegt mij dat je met een 7485 een stuk beter uit bent, maar dan moet je wel wat meer uitgeven, de 800 euro ga je zeker niet halen. Ik zie die in elk geval als een van de betere instapzagen/budgetzagen waarbij je een behoorlijke stap maakt in bouwkwaliteit en precisie (heft befaamde rack and pipnion systeem van de geleider bijv.)
De ouder versie van de gele zaag is de befaamde "745".

edit::
Metabo lijkt eenzelfde type te voeren
https://www.metabo-hpt.co...old-roll-stand-metabo-hpt

sidenote:
Ik weet het dat niet heel veel zegt, maar @RobB_W heef taatst een Hikoki afkortzaag gekocht en die is vrijwel meteen retour gegaan wegens brakheid @Rob, is hier nog wat over te vermelden trouwens?

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 18-09-2020 10:55 . Reden: prijs was ex BTW>hersteld ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

checkdiz schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:05:
[...]

Dat is precies het idee.
Het wordt sowieso mijn eerste frees en daarom zoek ik in de budget range of 2dehands profi range.
max 150?
Voor het gebruik moet je denken aan het maken van groefjes in latten, gaten frezen in 18mm mpx, en trapboom infrezen tbv traptreden.
Van het zelfbouwaudio-forum weet ik dat de groene Bosch POF-frezen erg veel gebruikt worden en een prima reputatie hebben.

Die vallen zeker binnen je budget en koop je, mijn inziens, net even wat meer gereedschap dan in de hoek van Silverline, Ferm, Einhell powerplus en consorten. Je vind ze soms met een setje frezen erbij nog binnen budget om meteen mee te kunnen starten. Die hebben zo'n 1200-1400 watt vermogen en dat is voldoende voor het meeste werk.

2dehands is een optie, maar ik kies daar vaak liever zelf niet voor of het is via een forum met tussen "bekenden" onderling.

Iets lager in prijs vind je soms 900 watt machines zoals de eenvoudige Makita:
https://www.gereedschapce...-bovenfrees-900w-8mm.html

Die hebben vaak een veel minder diep freesbereik zoals 35mm tov de 55 voor de Bosch, met een ondermontage wordt dat al gauw problematisch.

Die freesdiepte is voor jouw behoorlijk van belang door de freestafel.

moraal/verhaal:
van mij hoef je niet meteen naar Festo of Mafell, maar ik blijf liever weg bij het echte bodembakkenspul. Genoeg users hier die daar met volle tevredenheid mee werken de meest mooie werkstukken tevoorschijn kunnen toveren, daar heb ik overigens diep respect voor, maar ik persoonlijk heb er niks mee en "goed" gereedschap helpt mij het onderste uit de kan van mijn kunnen te halen.

Benieuwd wat de rest nog aan bovenfreestips heeft.

edit: zo'n kantenfrees als hierboven besproken zie ik ook nog wel eens gemonteerd worden onder een tafeltje, zolang je rekening houdt met de zwaarte van je bewerking is dat misschien ook nog een optie.
Een trapboom frezen is allicht dan de uitzondering die je met beleid moet gaan doen, maar dan zit je wel denk ik aan de max wat je uberhaupt zou moeten willen met zo'n kleinere frees. Het verschilt ook nog wel of dat een vurenhouten ding is, of dik eiken

• Raymond
M4uSzi schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:52:
Hallo Mensen.

Ik ben in de race voor een lamellenfrees. Nu zat ik eerst te kijken naar die van triton, daar kwam ik uit bij het model met lamellen of de deuvel variant, maar naar enkele reviews die minder positief waren toch maar aan het verder kijken en kom ik toch weer terug bij

× https://www.gereedschapce...2QHQ14EAQYByABEgIl1_D_BwE

× https://www.gereedschapce...enfrees-body-in-mbox.html

Ik weet dat de festool en lamello nog beter zijn, maar voor de keren dat ik het gebruik vind ik het eigenlijk te veel geld. Zijn er hier gebruikers van de 2 gelikte linkjes en welke zouden jullie mij aanraden. Want ene kant lijk accu mij wel makkelijk andere kant met kabel gaat ie weer makelijker aan de stofzuiger.
Ik heb de makita (want ik zit in het LXT platform). Werkt prima. Is inderdaad minder dan een lamello, maar voor mij goed genoeg. En een duidelijke stap beter dan de einhell varianten.

Ik gebruik hem met de stofzak. Omdat het zaagbladje bijna volledig zit opgesloten, kan je ook met stofzak nagenoeg stofvrij werken. En aangezien je toch veel moet manoeuvreren met het ding, vind ik de vrijheid van accu+stofzak toch wel erg prettig.

Ik doe klusjes waarbij ik 20 lamello's in moet frezen, dus dat is goed te doen. Als je inderdaad kasten gaat maken waarbij je 100den lamello's gaat infrezen, dan moet je het anders gaan aanpakken. (en is imho ook wel te overwegen om voor een klasse betere machine te gaan).

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Raymond schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:32:
[...]

Ik heb de makita (want ik zit in het LXT platform). Werkt prima. Is inderdaad minder dan een lamello, maar voor mij goed genoeg. En een duidelijke stap beter dan de einhell varianten.

Ik gebruik hem met de stofzak. Omdat het zaagbladje bijna volledig zit opgesloten, kan je ook met stofzak nagenoeg stofvrij werken. En aangezien je toch veel moet manoeuvreren met het ding, vind ik de vrijheid van accu+stofzak toch wel erg prettig.

Ik doe klusjes waarbij ik 20 lamello's in moet frezen, dus dat is goed te doen. Als je inderdaad kasten gaat maken waarbij je 100den lamello's gaat infrezen, dan moet je het anders gaan aanpakken. (en is imho ook wel te overwegen om voor een klasse betere machine te gaan).
Ik was niet verplan om er 100den in te maken. Anders was de keuze snel gemaakt en was ik voor festool gegaan.

Maar als ik het zo van jouw lees wordt mijn keus wel makkelijker. Als je het makkelijk red zo met die stofzak gaat mijn gevoel toch meer naar de makita ook omdat ik toch een een partij accu's daarvan heb.
milo-vs schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:41:
[...]

Ik heb de Makita op 230V. Bevalt prima. Alleen de bovenaanslag moet je wel even goed opletten dat je die recht vastklikt. Wil soms nog wel eens net een tandje scheef zitten..
Als je voor accu wilt gaan met bluetooth. Als je een stofzuiger hebt die bluetooth snapt gaat dat ook goed ;).

De andere machine kan ik weinig over zeggen.
En dit haalt mij nog meer over de streep. Ik ga eens goed kijken naar de makita. Alleen dan wel op accu waarschijnlijk.

Ik zal het in de gaten houden met de bovenaanslag. :)

PSN - M4uSzi // -

• Alsjemenou
Fraggert schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Een afkortzaag blijft een dramatisch ontwerp qua stof hoewel er zagen zijn die erg stofvrij kunnen werken.
Eens. Ik moet ook zeggen dat ik met de Kapex echt niets te klagen heb, deze doet het al vele malen beter dan andere zagen die ik heb gebruikt (Einhell, Metabo, Bosch). Na een aantal dagen zagen is enkel een minimale hoeveelheid aan deeltjes op de grond gekomen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:28:
[...]

Eens. Ik moet ook zeggen dat ik met de Kapex echt niets te klagen heb, deze doet het al vele malen beter dan andere zagen die ik heb gebruikt (Einhell, Metabo, Bosch). Na een aantal dagen zagen is enkel een minimale hoeveelheid aan deeltjes op de grond gekomen.
Precies, daarmee mag je jezelf gelukkig prijzen, dat is gewoon zeer goed.

als ik een kant affrees (OF1010) dan zie ik ook het leeuwendeel weggezogen worden, aan het einde van de plank spuugt er meestal nog wat weg

Ook aan het einde van mijn zaagbeweging (MT55cc) als ik een plank doorzaag op een "opofferplaat" dan zie ik aan het einde wat zaagstof wegschieten.
Zo'n afzuiger kan niet op tegen de kracht waarmee dat weggeslingerd wordt en zuigt aan de voorzijde van de machine nu eenmaal meer lucht weg dan onderaan die plank.

Dat gezegd hebbende, dit is slechts een fractie van het totaal en het is al 1000x beter dan zonder stofafzuiging :P

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

letanie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:37:
De DWE7485 is volgens mij de enigste met dubbele afzuiging, 1 aan het "riving knife" en een ander onderaan. Ik had ergens op een of andere review gelezen dat stofafzuiging bovenaan niet zo goed werkte als onderaan. Mijn interesse gaat vooral naar de DWE7485 (voor het rack-and-pinion systeem) waarvoor ik al gezien heb dat stofzuiger bovenaan en achteraan een pvc buis naar een doos of dergelijke al een pak stof verhelpen. Die Hitoki lijkt mij dezelfde te zijn als de Metabo TS254M? Van deze laatste volg ik de prijs ook op en lijkt constant 375€ te zijn maar nog niet veel positiefs van gevonden.
klopt, het helpt ook als je een zero clearance insert maakt denk ik, dat meen ik bij de 745 in elk geval gehoord te hebben in een review

Ook staat bij mij de 7485 op 1 door het rack&pinion geleider.

Mijn Mafell zaagtafel had gewoon een Y-stuk afzuigslang met 2 maten buis. 1 voor onderaan en 1 voor op de bladegaurd, dat werkte perfect. Nou was dat ding ook geroemd om zijn stofafzuiging.

Die Metabo is laatst nog getest door GoTools tegen een Einhell.

Dan krijg je een aardig idee van hoe dat ding in elkaar steekt.

Liken en reactie plaatsen...kun je hem nog winnen ook :P .

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-03 12:16
Fraggert schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Die Metabo is laatst nog getest door GoTools tegen een Einhell.

[YouTube: Revolution, die zweite? Tischkreissägen Metabo TS 254 M und Einhell TE-CC 250 UF | inkl. Verlosung]

Dan krijg je een aardig idee van hoe dat ding in elkaar steekt.

Liken en reactie plaatsen...kun je hem nog winnen ook :P .
Duitse en Russische reviews vond ik inderdaad ook maar als domme belg spreek ik enkel Nederlands Engels en Frans. Als ik de tijd en moed vind zal ik deze eens proberen te bekijken met automatische ondertitels.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

letanie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:01:
Duitse en Russische reviews vond ik inderdaad ook maar als domme belg spreek ik enkel Nederlands Engels en Frans. Als ik de tijd en moed vind zal ik deze eens proberen te bekijken met automatische ondertitels.
Ik volg zo'n review goed in het Duits, maar weet dat je genoeg mee krijgt als je duits niet sterk is.

Als bij die Einhell het zaagblad omhoog gaat, en je ziet het blad minstens 1 mm van links naar rechts slingeren, dan heb jij geen geluid meer nodig :P

Het Metabo-blad beweegt niet bij eenzelfde actie ;)

Zoals met mijn plaatje tussen de de DeWalt en de Bosch, zal ik mijn bevindingen blijven posten :)

Grote kans echter dat het uiteindelijk gewoon de 7485 wordt, ik weet 't haast wel zeker ;)

• Teijgetje
kabeltjekabel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

En slijp jij veel? Waarschijnlijk niet dus. Wisselen als de schijf versleten is komt natuurlijk minder vaak voor dan wisselen van schijf als je doorslijpen, afbramen, beton slijpen, borstelen, etc. allemaal afwisseld.
Ja, ik slijp veel.
De Hilti DEG 125D heeft nu zijn 4e set koolborstels, en dan ligt er nog een merkloze in een hoek die reserve is, als de Hilti het op mocht geven. Koolborstels duren even voor ze er zijn, en heb ze nu op voorraad.
De Einhell TE-AG 230 gebruik ik voornamelijk voor steenwerk, is een krachtpatser en werkt erg fijn. En heeft fijne extra`s.
Bv. voor terrastegels als ik ze moet leggen, hardsteen als dat bij aanrechtbladen voorkomt, en zo kan ik nog een aantal toepassingen opnoemen.
Ik las ook constructies en maak leuke werktuigjes. bv voor achter de maaitractor.
Ouderwets elektrisch, en dan moet je soms de lassen even netjes slijpen.
Vandaar ook de aanschaf van de metaalbuiger UB 1, erg handig als je vrij dik staal simpel om een hoekje vouwt.
Voor schilderwerk van staal, bv brugleuningen , prieeltjes, etc, gebruik je dan weer vaak komborstels (die ook gewoon op zijn na een paar uur) om verf en roest te verwijderen waar nodig (echte roest sla ik er met een pneumatische bikhamer af).

Wisselen van schijf van doorslijp naar afbraam naar staalborstel en diamantblad (met afzuigkap) komt vaker voor dan dat je hele schijven staat op te slijpen.
Maar ben je aan het doorslijpen dan gaan de 1 mm schijfjes er ook als zoete koek doorheen.
Afbraamschijven doe je dan weer wat langer mee. Maar ook daar wissel je, met versleten afbraamschijven kun je soms wel in een hoek komen waar een nieuwe niet in past. ;)

Maar het is gewoon onzin dat als je veel slijpt je nauwelijks wisselt en dat iemand die veel slijpt specifieke machines heeft en niet vaak wisselt.
Komt een beetje over als 4 schroefmachines nodig hebben want stel je voor dat je een boortje of bitje moet wisselen. ;)
Koop gewoon snelspanmoeren (zitten hier op alle machines) dan is wisselen een fluitje van een cent.

@6killer
Mijn Hilti ziet er ongeveer zo uit als de TE AG 125 CE van Einhell. Mijn ervaring met zijn grote broer is uitstekend, ik zou deze dan ook aanbevelen mits je niet hele dagen er mee gaat slijpen. Goede machine voor weinig.
Al geldt dan weer de garantie als hij snel stuk gaat als je hem dagelijks gebruikt, ondanks dat het de profi-lijn is, en je kan een aantal van deze kan kopen tegen 1 Hilti. ;)

Mijn Hilti heeft geen instelbaar toerental, met komborstel gaat hij gewoon full speed.
Zou ook niet weten wanneer je langzaam slijpt.
Al kan dat aan het materiaal liggen, dat geldt namelijk wel voor schuren en zagen.
Mocht het er op zitten is het handig te hebben voor als, maar waarschijnlijk ga je het nooit gebuiken.
Voor een tientje meer heb je er trouwens een diamantblad en een tas bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 11-10-2020 19:52 ]

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:03
Teijgetje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:07:
[...]

Ja, ik slijp veel.
De Hilti DEG 125D heeft nu zijn 4e set koolborstels, en dan ligt er nog een merkloze in een hoek die reserve is, als de Hilti het op mocht geven. Koolborstels duren even voor ze er zijn, en heb ze nu op voorraad.
De Einhell TE-AG 230 gebruik ik voornamelijk voor steenwerk, is een krachtpatser en werkt erg fijn. En heeft fijne extra`s.
Bv. voor terrastegels als ik ze moet leggen, hardsteen als dat bij aanrechtbladen voorkomt, en zo kan ik nog een aantal toepassingen opnoemen.
Ik las ook constructies en maak leuke werktuigjes. bv voor achter de maaitractor.
Ouderwets elektrisch, en dan moet je soms de lassen even netjes slijpen.
Vandaar ook de aanschaf van de metaalbuiger UB 1, erg handig als je vrij dik staal simpel om een hoekje vouwt.
Voor schilderwerk van staal, bv brugleuningen , prieeltjes, etc, gebruik je dan weer vaak komborstels (die ook gewoon op zijn na een paar uur) om verf en roest te verwijderen waar nodig (echte roest sla ik er met een pneumatische bikhamer af).

Wisselen van schijf van doorslijp naar afbraam naar staalborstel en diamantblad (met afzuigkap) komt vaker voor dan dat je hele schijven staat op te slijpen.
Maar ben je aan het doorslijpen dan gaan de 1 mm schijfjes er ook als zoete koek doorheen.
Afbraamschijven doe je dan weer wat langer mee. Maar ook daar wissel je, met versleten afbraamschijven kun je soms wel in een hoek komen waar een nieuwe niet in past. ;)

Maar het is gewoon onzin dat als je veel slijpt je nauwelijks wisselt en dat iemand die veel slijpt specifieke machines heeft en niet vaak wisselt.
Komt een beetje over als 4 schroefmachines nodig hebben want stel je voor dat je een boortje of bitje moet wisselen. ;)
Koop gewoon snelspanmoeren (zitten hier op alle machines) dan is wisselen een fluitje van een cent.

@6killer
Mijn Hilti ziet er ongeveer zo uit als de TE AG 125 CE van Einhell. Mijn ervaring met zijn grote broer is uitstekend, ik zou deze dan ook aanbevelen mits je niet hele dagen er mee gaat slijpen. Goede machine voor weinig.
Al geldt dan weer de garantie als hij snel stuk gaat als je hem dagelijks gebruikt, ondanks dat het de profi-lijn is, en je kan een aantal van deze kan kopen tegen 1 Hilti. ;)

Mijn Hilti heeft geen instelbaar toerental, met komborstel gaat hij gewoon full speed.
Zou ook niet weten wanneer je langzaam slijpt.
Al kan dat aan het materiaal liggen, dat geldt namelijk wel voor schuren en zagen.
Mocht het er op zitten is het handig te hebben voor als, maar waarschijnlijk ga je het nooit gebuiken.
Voor een tientje meer heb je er trouwens een diamantblad en een tas bij.
Ik ga even kijken, bedankt. Ik heb alleen naar Bosch blauw gekeken omdat de rest van het nieuwe spul hier ook blauw is. Komborstel wil ik er wel bij om roest te verwijderen, zal nog even naar de toerentallen van die dingen kijken wat die Max aankunnen.

Het komt ook allemaal niet op een paar euro aan, maar Hilti wordt het sowieso niet. Hoop op een leuke deal deze week dan gaat die meteen in de winkelwagen en is het niet achteraf had ik maar...

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:05
Ik heb een Einhell electrische nietmachine en dat is 1 groot drama. Twee nietjes tegelijk, nooit in 1 keer helemaal erin. Dus op zoek naar een nieuwe. De Makita DPT351 op accu is de beste keus, maar veel te duur. Ik heb nu drie opties gevonden:

Bosch PTK 3,6 V Li op accu. Voordeel: overall te gebruiken, nadeel: kleinere nietjes
Bosch PTK 14 EDT bedraad: iets krachtiger. Wel een snoer
Makita AF506: robuust, past qua kwaliteitsniveau bij de rest van mijn tools. Maar wel perslucht, dus minder mobiel (compressor heb ik wel gewoon).

Wat ik er mee wil doen: kleinere klussen, isolatiefolie in een schuur vast zetten.

Wat denken jullie? Of is er een andere optie?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

abbeyrules schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:19:
Ik heb een Einhell electrische nietmachine en dat is 1 groot drama. Twee nietjes tegelijk, nooit in 1 keer helemaal erin. Dus op zoek naar een nieuwe. De Makita DPT351 op accu is de beste keus, maar veel te duur. Ik heb nu drie opties gevonden:

Bosch PTK 3,6 V Li op accu. Voordeel: overall te gebruiken, nadeel: kleinere nietjes
Bosch PTK 14 EDT bedraad: iets krachtiger. Wel een snoer
Makita AF506: robuust, past qua kwaliteitsniveau bij de rest van mijn tools. Maar wel perslucht, dus minder mobiel (compressor heb ik wel gewoon).

Wat ik er mee wil doen: kleinere klussen, isolatiefolie in een schuur vast zetten.

Wat denken jullie? Of is er een andere optie?
Ecotools (eigen merk) tacker ? Heb ik ook en bevalt goed. Qua prijs zijn die dingen op perslucht natuurlijk onverslaanbaar. Het is maar net hoe mobiel je wilt zijn. Ik gebruik hem af en toe en het werkt feilloos. Ook veel goede reviews gezien destijds toen ik hem kocht

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-04 13:37
Moet hier over een paar weken wat natuursteen plinten afkorten en in verstek zagen (buitenhoek). Wil dit graag zelf doen en ben nu dus aan het kijken naar een tegelzaag. Zie een hoop verschillende maar wel allen hetzelfde type model bijvoorbeeld: Einhell TC-TC 800. Je hebt deze ook van Ferm, Rubi etc.

Zijn er hier mensen met ervaringen met dergelijke machines? Zijn deze prima voor een paar plinten (12mm dik Belgische hardsteen) of moet ik een hoger segment zoeken of bijvoorbeeld huren bij Boels voor een dag?

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:07
Zijn er in de goedkopere klassen nog bepaalde merken die toch wel onder/boven de rest uitsteekt?
Die bijvoorbeeld minder plastic gebruikt voor het onderstel/tafel etc.

Ik wil een zaagtafel voor af en toe gebruik, paar kleine projecten, maar ik heb er simpelweg geen honderden euro's voor over :) (tenzij buitenkansje op marktplaats, maar dat valt al tijdje tegen in mijn regio).

Ik heb het dan bijvoorbeeld over:
- HBM
- Scheppach
- Güde
- Parkside
- Einhell
- Mannesmann
- Atika
- Ferm
- Powerplus

Prijsrange: 0 - 200,-

Als ik somige lijstjes tegenkom, dan komt Einhell of Scheppach toch wel in de top 10 (wel alsnog de wat duurdere modellen daarvan).
Heb zelf een Einhell afkortzaag die prima zijn werk doet, Scheppach ken ik alleen van naam. Van Parkside wat ander gereedschap met wisselend succes.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:18
Martinusz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:22:
Zijn er in de goedkopere klassen nog bepaalde merken die toch wel onder/boven de rest uitsteekt?

Ik wil een zaagtafel voor af en toe gebruik, paar kleine projecten, maar ik heb er simpelweg geen honderden euro's voor over :) (tenzij buitenkansje op marktplaats, maar dat valt al tijdje tegen in mijn regio).

- HBM
- Scheppach
- Güde
- Parkside
- Einhell
- Mannesmann
- Atika
- Ferm
- Powerplus

Als ik somige lijstjes tegenkom, dan komt Einhell of Scheppach toch wel in de top 10 (wel alsnog de wat duurdere modellen daarvan).
Heb zelf een Einhell afkortzaag die prima zijn werk doet, Scheppach ken ik alleen van naam. Van Parkside wat ander gereedschap met wisselend succes.
Vaak zijn de merken in dit lijstje gewoon rebrands van Chinese oems, en vaak zijn het zelfs exact dezelfde. Maar dat wisselt per gereedschaps- en prijscategorie. En ook wat je ervan verwacht. Ik heb mijn meeste gereedschap van DeWalt, Makita en Bosch, maar soms ben ik minder eisend, en sommige dingen kocht ik op een lager budget. Zo heb ik een HBM bandschuurmachine (tafelmodel) die absoluut lage kwaliteit is, maar uiteindelijk is het puur een draaiende motor dus hij doet zijn ding probleemloos. Ik heb een Einhell kolomboor die onverwoestbaar is, maar wel weinig kracht heeft en wiebelt en bromt als een malle. Een Ferm muursleuvenfrees die ik heb gekocht omdat het goedkoper was dan huren, en elke keer extra gebruiken is bonus. Een Mannesmann doppenset die al 15 jaar wordt afgebeuld en zonder problemen blijft gaan. Een aantal Parkside accuboren voor de onderdelen (vechtrobot mee gebouwd) maar heb ze ook af en toe gebruikt en ze hebben me zeer positief verrast.

Dus het korte, niet zo nuttige antwoord, is: het hangt er maar net vanaf :P

Specifiek voor zaagtafels, een spelletje zoek de verschillen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/068/716/DV_8_6103116_05_4c_NL_20180723144752.jpg
Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-254-40.jpg-1920x1080-d087137c8d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQQSYxZmsbrGxVlhjEEFLwO_zI2RRtsW9WOx0t6AwXJs38T-wU&usqp=CAY
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/2048x1536/products/1391637

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 22:34
Zinloos1 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:24:
[...]

Dat is ook nog wel interessant. Wat zijn je eerste ervaringen met de invalzaag? Ik had hem inderdaad ook voorbij zien komen, Scheppach ook wel dingen over gelezen, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook niet precies weet waar nou op te letten bij deze tool.

Het nadeel volgens mij van de parkside is het zaagblad. Dat is een 165x20mm blad. Die lijken overal een stuk duurder in de aanschaf op 48T dan bijvoorbeeld 160x20mm 48T. Dan verdient dat zichzelf weer terug.
Is wat rumoeriger dan een Festool, misschien dat stofafzuiging ook wat minder goed is (tip die ik ergens zag en heb toegepast is stuk ductape over de opening waar je zaagblad kunt losdraaien).

Zag later dat de HBM geen spouwmes heeft, zijn wel meer machines zonder (ook de 'duurdere') en daar zijn ook verschillende meningen en theorieën over. Parkside zit er wel 1 op zag ik op de foto. Zaagblad is met al deze klasse machines (HBM/Güde/Parkside/Einhell/Parkside etc.) 165 met gat 20, en vreemd genoeg doet Makita ook mee met 165 8)7 160 past ook maar dan is je diepte instelling niet meer correct natuurlijk. Ik zie bij ecotools bv dit 48T zaagblad.

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Martinusz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:22:

- HBM
- Scheppach
- Güde
- Parkside
- Einhell
- Mannesmann
- Atika
- Ferm
- Powerplus

Ik heb ervaring met een goedkope Makita MLT100 en zou zeggen koop geen goedkope. Dan kan je beter kijken naar een goede tweedehands.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-03 13:11
dimi_v schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:30:
[...]

Geen idee van de kwaliteit, maar zag net in de folder van de Lidl dat ze een groene kruislijn laser (op accu) in de aanbieding hebben. Ook de befaamde invalzaag is weer voor 59 euro te krijgen, koopje voor eenvoudige klusjes. Kan de producten niet direct linken, kijk even in deze actiefolder

[EDIT] het is deze in de lidl shop, nog de reguliere prijs
Nice, ik ben toch geswitched naar de mindset om een zaagtafel te halen. Maar honderd euro is wel een hele mooie prijs! Is dit praktisch gezien eigenlijk gewoon hetzelfde als de Einhell tc-ts 2025/2 u? Want die lijken allemaal verdacht veel op elkaar.

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-02 14:58
Jelte schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:19:
@Alphacell De rails van HBM is exact dezelfde als die je bij de lidl zaag krijgt (ik heb hem wel kunnen bemachtigen). Maar de zaag is niet hetzelfde.
Okee, bedankt, weet ook niet of de winkels zelf nog voorraad hebben,

Heb alles op 18v XR platform van DeWalt, echter is er geen invalzaag op 18v alleen op 54 flexvolt, kan ik weer andere accu's enzo ook kopen. heb geen zin om hier 500+ voor neer te tellen, dit leek me een leuk alternatief.
heb het wss toch niet zovaak nodig als mijn dikkepeerzaag en accu-schroefboor machine haha :P

Iemand nog een Alternatief? Triton heeft ook een mooie zaag zag ik, wel iets duurder...
Weet niet of dit ook generic chinees is zoals einhell/scheppach/HBM etc. ?

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-03 14:00
Alphacell schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:30:
[...]

Heb alles op 18v XR platform van DeWalt, echter is er geen invalzaag op 18v alleen op 54 flexvolt, kan ik weer andere accu's enzo ook kopen. heb geen zin om hier 500+ voor neer te tellen, dit leek me een leuk alternatief.
heb het wss toch niet zovaak nodig als mijn dikkepeerzaag en accu-schroefboor machine haha :P

Iemand nog een Alternatief? Triton heeft ook een mooie zaag zag ik, wel iets duurder...
Ehm bijna alle 54v invalzagen zijn compatible met de 18v accu's.

Bijvoorbeeld deze: https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alphacell schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:30:
[...]

Eentje op 230V kopen in plaats van op de accu? Ik zie het nut niet zo van accu bij invalzagen. Je hebt er waarschijnlijk toch een stofzuiger aan hangen en je hoeft geen bochten te maken zoals bij die dikkepeerzaag.

• hanssen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:11:
[...]

Na een functionele review die het als 'goed genoeg' en zeker goed voor de (hele lage) prijs heb ik als voorlopige stofafzuiging de HA1000 van Scheppach besteld. Gelijk een snoer voor de metabo mee laten komen, want ik vermoed zomaar dat die er niet bij zit in de doos :? staat niet op de kitlijst vermeld.

En zojuist ook 2ehands een Dewalt DW742 zaagtafel slash afkortzaag kunnen scoren voor niet teveel geld :) heb in ieder geval een basis zaagtafel waar ik nog aanpassingen aan kan maken en het ding functioneert ook als afkortzaag, dus de Einhell kan ook gelijk de deur uit. Schiet op zo :).
Ikzelf ben ook in de markt voor de HA1000 stofafzuiging, reden: prijs/Kwaliteit verhouding ligt volgens de reviews erg goed. Heb je al enkele ervaringen met de HA1000?

Of raad je toch aan verder te zoeken?

• Alsjemenou
NoepZor schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:33:
Ik ga binnenkort met de zolder aan de slag. Klusjes die daar onder andere bij horen is het aanbrengen van een regelwerk tussen de gordingen en een houten wand voor het washok. Ideaal werk voor een afkortzaag lijkt me. Nu zag ik dat de laaidel een tweetal interessante modelletjes heeft voor het geld, beide met trekfunctie

€129,- Parkside Kap- en trekzaag
€139,- Parkside Kap-, trek- en verstekzaag

Wat is het verschil tussen beide zagen, op een lasertje na. Vermogen etc. lijkt gelijk. Ook kunnen beide zagen om de verticale en horizontale as draaien.

Is een van deze zagen voldoende voor incidenteel gebruik? Of zijn er betere alternatieven in de markt.
Als je heel incidenteel iets gaat doen zijn deze geschikt. Ga er alleen vanuit dat ze een jaar of twee meegaan met licht gebruik. Ik ben ook begonnen met een goedkope Einhell afkorter, maar de kwaliteit van dit soort machines is om te huilen. Je kunt ze wel kalibreren zodat ze haaks zagen, maar door de slechte kwaliteit is het eenvoudig om scheef te zagen omdat er relatief veel speling op de onderdelen zitten, het blad kan wiebelen en het is mij al twee keer gelukt om bijna mijn vinger eraf te zagen doordat "veiligheidsfeatures" van de machine afbraken. Nadat ik steeds met de hand de beschermkap van het zaagblad weg moest halen tijdens dat ik de machine aanzette heb ik maar besloten meer geld uit te geven voor een goede machine die zelf langer mee gaat en resulteert in een intacte hand.

Excuus voor dit relaas, maar nu kan je niet meer zeggen dat je niet bent gewaarschuwd. Voor slechts 60-100 euro meer begin je in de prijsklasse te komen waar de machines wat betere kwaliteit hebben, zoals de Metabo, Makita of DeWalt instappers.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:42
Alsjemenou schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:39:
[...]

Als je heel incidenteel iets gaat doen zijn deze geschikt. Ga er alleen vanuit dat ze een jaar of twee meegaan met licht gebruik. Ik ben ook begonnen met een goedkope Einhell afkorter, maar de kwaliteit van dit soort machines is om te huilen. Je kunt ze wel kalibreren zodat ze haaks zagen, maar door de slechte kwaliteit is het eenvoudig om scheef te zagen omdat er relatief veel speling op de onderdelen zitten, het blad kan wiebelen en het is mij al twee keer gelukt om bijna mijn vinger eraf te zagen doordat "veiligheidsfeatures" van de machine afbraken. Nadat ik steeds met de hand de beschermkap van het zaagblad weg moest halen tijdens dat ik de machine aanzette heb ik maar besloten meer geld uit te geven voor een goede machine die zelf langer mee gaat en resulteert in een intacte hand.

Excuus voor dit relaas, maar nu kan je niet meer zeggen dat je niet bent gewaarschuwd. Voor slechts 60-100 euro meer begin je in de prijsklasse te komen waar de machines wat betere kwaliteit hebben, zoals de Metabo, Makita of DeWalt instappers.
Dank (en ook anderen) voor je input!

Ik zit zelf inderdaad in dubio over de kwaliteit. Wellicht is het wel voldoende, wellicht niet. Vandaar ook de vraag. Een Metabo KGS216 is in ieder geval nog een kanshebber, die kost zo'n 200 euro. Enige "nadeel" is dat hij een wat kleiner blad heeft. Maar het gros van mijn zaagklusjes zijn kleine balkjes en wat plinten, laminaat of smalle paneeltjes. Opbergen wordt wel wat makkelijker dan :+

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic