hansvk schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:41:
[...]
Lijkt mij allemaal wat overdreven wat hier (bij veel forumleden dus) zoal met een slagschroevendraaier wordt gedaan (compensatiegedrag?

). Een pergola en schutting kan volgens mij ook makkelijk met bijv. mijn nog te ontvangen Bosch GSR 12V 35, laat staan een standaard 18V accuboor.
Nee, je snapt het niet. Meer gereedschap is nooit overdreven
Maar meer serieus, afgelopen weekend heb ik een servieskast/keukenkast in elkaar gezet:
:strip_exif()/f/image/0b4Vn2jArfEO2m2R9zfD2W92.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarbij had ik de keuze om of mijn Makita DHP481 accu schroefboor te pakken (incl. accu 2,7kg 205mm lang, 266mm hoog) of mijn Makita DTD155 slagschroevendraaier (1,2kg met lage accu, 135mm lang en 232mm hoog). De DHP481 heb ik alleen gebruikt voor gaten van de handvatten boren, de hele kast is verder met de DTD155 in elkaar gezet.
Het ging in dit geval zeker niet om de kracht. Beide machines zijn sterker dan noodzakelijk, maar puur om handzaamheid.
Overigens is de DTD155 voor mij primair voor werk aan m'n auto. Zo'n slagschroevendraaier is ideaal voor alle boutjes met 10mm kop, waarvoor een slagmoersleutel echt veel te zwaar is.
Twijfels schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:32:
[...]
Ben geen grote fan van de multitool om te schuren, voor in hoekjes etc wel makkelijk, verder af en toe wel erg fijn om te hebben! Een raamkozijn is sowieso k*t om te schuren, dus wat handwerk + deel met multitool kan een uitkomst zijn. Het klittenband van de schuurvoetjes van een multitool staan er over het algemeen wel om bekend dat ze na 10 seconden schuren zo slecht plakken dat je schuurpapier er af valt. Dan wordt het wat vervelender om te schuren
[...]
Met een goede voet blijft schuurpapier prima zitten en is het niet beter of slechter dan bij een schuurmachine. Toen ik de
kozijnen van m'n huis ging schilderen, heb ik behoorlijk diep moeten schuren (vaak tot bijna helemaal blank) en afhankelijk van hoe nauwkeurig het moest of hoe groot het oppervlak was, pakte ik of een vlakschuurmachine (Bosch PSM 200) of mijn multitool. Die Bosch gebruikt met de delta voet hetzelfde schuurpapier als een multitool en ik heb echt geen verschil gemerkt in mate van plakken. Tenminste, niet meer nadat ik de voet van de multitool had vervangen door een betere.
Maar alles met een multitool zou ik in ieder geval niet doen. Met een multitool loop je meer risico deuken in het hout te schuren als het grote vlakken zijn. Een multitool is goed voor hoekjes en randjes.
Framoes schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:31:
[...]
Ik heb een tacker van Hitachi en daar kreeg ik twee platte 3Ah accu's bij (BSL1830C). Dat zijn volgens mij gewoon 18650 cellen. Het is dus wel mogelijk. Maar ik heb het idee dat Makita zich vooral richtte op de accu's met meer capaciteit en die 2Ah als compacte accu wel voldoende vond.
Ik heb zowel grote 5Ah accu's als één kleine 2Ah voor mijn slagschroevendraaier en onderschat niet hoeveel werk je met zo'n 2Ah kan doen. Vorige week heb ik bij mijn zwager wat geklust (net een nieuw huis en er moesten wat meubels gemonteerd worden) en afgelopen weekend heb ik de bovenstaande kast in elkaar gezet. Voor ik naar m'n zwager ging had ik de 2Ah opgeladen en gisteravond was die pas half leeg.
Maar het is wel afhankelijk van de machine, een 5Ah accu heb ik bijna helemaal leeggetrokken tijdens het aanleggen van de elektra in de garage (en dus redelijk wat gaatjes in steen moeten boren).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier