• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:27
Matched: ecotools
Prima, ik heb namelijk voor hetzelfde punt gestaan omdat ik het ge-etter met een hand tackertje zat was.

Compressor heb ik gekregen, 1 of ander NL merk wat als een blok staat, maar die kun je voor een paar tientjes op MP halen. Vervolgens heb ik bij Amazon een Dewalt DPSB2IN1-XJ (80 euro ipv 225 hier) en een haspeltje gehaald.

Ideaal, ik had nooit verwacht dat ik hem veel zou gebruiken, maar inmiddels genoeg verschoten bij het maken van een lougebank, het vastzetten van mijn boeidelen, het vastzetten van plintjes en het nieten van folie. 18g brads erin en gaan (zijn bij Ecotools ook in RVS te krijgen).

Mijn investering was 100 euro (tacker + haspel), maar voor mij een betere investering dan zo'n net niet ( :+ ) elektrische tacker. (overigens keek ik naar een tacker van Novus).

[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 18-07-2019 09:46 ]

K to the KillaZ

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:36
Slonzo schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:19:
Nu het toch over tackers gaat... heeft iemand tips voor een goede prijs/kwaliteit 16g tacker?
Het is voor sporadisch gebruik, dus ik wil er niet teveel aan uitgeven. Maar de keuze in 16g lijkt overal erg beperkt...
https://www.ecotools.nl/bradtacker-16ga-t64/

8 tientjes, ik weet niet of je dat duur vindt?

Ik heb de pin-nailer van Ecotools. En die werkt hardstikke prima.
Ik had ook een combi-tacker van de aldi en dat was 1 nageltje schieten en 2 vastgelopen nageltjes lospeuteren. Die heb ik na 20minuten weggegooid. De Ecotools heeft volgens mij nog niet 1x misgeslagen :)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Raymond schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:05:
https://www.ecotools.nl/bradtacker-16ga-t64/
8 tientjes, ik weet niet of je dat duur vindt?

Ik heb de pin-nailer van Ecotools. En die werkt hardstikke prima.
Zag 'm ook al, goed om te weten dat het (wsl) toch degelijk materiaal is.
Is inderdaad 1 van de betaalbaardere... maar dat deed me weer twijfelen aan de kwaliteit :+

En een pin nailer heb ik ook nog niet... O-)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:05:
De laatste is een zeer compact, spotgoedkoop en leuk apparaatje dat het prima doet.
Het enige waar over te miepen valt is het ontbreken van een snelsluiting van het neusstuk.

Maar zoals @Raymond al meldde, hoeft hij ook maar zelden te worden geopend vanwege een vastzittende pin, dus dit leed is te overzien. ;)
Bij deze kan ik melden dat zowel de pin-nailer als de 16g van bij EcoTools hun ding doen, beide voor een schappelijke prijsje :+ Fijne dingen, weinig poespas, doen wat ze moeten. Ik ben er blij mee :)

• TheJVH
  • Laatst online: 17:00
Caviatjuh schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:16:
Na een tijdje de Festool van een vriend geleend te hebben heb ik ook een Scheppach PL55 gekocht na erg twijfelen tussen deze en de Makita SP6000J.

Samen met een laminaatblad van CMT maakt de zaag prima zaagsneden (in laminaat), die ook in het zicht kunnen liggen. Het bijgeleverde blad door gewoon hout vind ik een erg grof resultaat neerzetten. Prima voor wat underlayment, maar zodra ik iets van zichtwerk platen of een deur zou inkorten zou ik daar toch ook een nieuw blad voor kopen.
Yes, sowieso een nieuw blad kopen als je nette zaagsnedes wilt. Ik heb een blad van Ecotools met 48 tanden en dat werkt perfect.
Het is wel zeer aan te raden om de veer in te korten. Ik heb er zo'n 2CM vanaf gehaald.
Heb ik ook gedaan en werkt inderdaad een stuk beter. Let er wel op dat je er niet teveel afhaalt, want ik heb nu dat hij eigenlijk net iets te kort is waardoor hij op de stop leunt als hij helemaal bovenaan zit.
Ook vind ik de stofafzuiging erbarmelijk. Ik dacht eerst dat mijn stofzuigerslang verstopt zat, maar het werkt gewoon erg slecht. Het doet wel wat, dat merk je zodra de stofzuigerslang eigenlijk elke zaagsnede losschiet. Ducttape is zeker een vereiste.

Heeft iemand nog andere tips voor een duurzame stofzuigerbevestiging? Ik heb de flexibele mond van mijn Makita bouwzuiger in het gat gewurmd, en daar dan ducttape overheen gewikkeld. Er overheen is geen optie met de stofzuiger hulpstukken die ik heb.
Ik duw de geknikte mond erin (die je gebruikt om gewoon te stofzuigen), die past perfect maar heeft wel ducttape nodig om er niet uit te vallen. Is verder wel erg onhandig en ik zoek nog naar een minder logge oplossing.
Bij het zagen van laminaat is ondanks de afzuiging een mondkapje aan te raden. Wellicht dat het nog een optie is om het venster dicht te maken met een stukje plexiglas.
Ik heb gewoon een stukje ducttape over het gat aan de zijkant geplakt, en dat werkt prima. Echter zit er aan de binnenkant ook nog een enorme opening, daar moet je een soort harmonicasluiting voor maken om dat af te sluiten, stuk lastiger.
Nog wat andere puntjes:
De diepteinstelling houdt geen rekening met de rails (zon 7mm geloof ik), dus die moet je elke keer niet vergeten er bij op te tellen.
Het blad blijft in mijn beleving nog erg lang doorlopen nadat je stopt, dus niet per ongeluk je vingers in de buurt houden. Bij de Festool is me dit niet opgevallen, maar ik heb hem nu niet hier om dat te testen.

Met mijn beperkte kluservaring zeker een prima invalzaag met een hoog tweakers gehalte, maar mocht ik wat ruimer in mijn budget hebben gezeten (en niet iemand ken met een Festool) dan had ik denk ik de Makita gekocht.
Tja, je krijgt waarvoor je betaalt, maar ik zie het zo: Ik merk dat ik hem superveel gebruik en het concept erg fijn vind. Als de Scheppach een keer stuk gaat oid, dan haal ik wel de Makita :) .

Overigens zijn geleiderail klemmen wel echt een aanrader. Ik heb van het weekend een aantal knetterharde planken (Zebrawood / Zebrano) van 5cm dik op maat gezaagd. Dat heb ik in 4 passen gedaan, en met die klemmen blijft die rail op exact dezelfde plek en krijg je prachtige zaagsnedes _/-\o_ .

Ik heb deze: https://www.amazon.de/Bes...&qid=1563878409&s=gateway

Zie ook: YouTube: Why You Should Buy These Clamps

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:01
TheJVH schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:41:
[...]

Yes, sowieso een nieuw blad kopen als je nette zaagsnedes wilt. Ik heb een blad van Ecotools met 48 tanden en dat werkt perfect.
Dat standaard blad werkt overigens prima voor gipsvezelplaten. Daarna alleen niet meer gebruiken voor hout :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:32
Point schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:32:
Ik ben van plan een groot insectenhotel te maken. Hiervoor heb ik lange houtboren (200 - 300 mm) nodig, omdat er meer nestcellen in diepere gangen kunnen. Ik moet eigenlijk iedere hele diameter tussen 2mm - 12mm hebben, om verschillende soorten insecten te kunnen huisvesten.

Nu is het knap lastig om de juiste boren te vinden, omdat ik uit milieu-overwegingen AliExpress links laat liggen en om dezelfde reden zo min mogelijk producten koop die niet in Europa geproduceerd zijn. Ben dus wel gewend iets meer te betalen. Het is ook vaak genoeg simpelweg onmogelijk om China te omzeilen, dus dan moet ik uitzonderingen maken. Meestal ga ik dan op zoek naar tweedehands. Tweedehands lijken ze ook niet te vinden. Heeft iemand toevallig een suggestie?
https://www.ecotools.nl/houtboren/

Slangenborensetje bijvoorbeeld. Al gaat dat voor de kleine diameters die je noemt in die lengten alsnog een probleem worden. Denk niet dat je zoiets erg goedkoop gaat vinden (breekbaar en beperkte vraag, dus duur).

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-10 23:31
titan1901 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:42:
[...]

https://www.ecotools.nl/houtboren/

Slangenborensetje bijvoorbeeld. Al gaat dat voor de kleine diameters die je noemt in die lengten alsnog een probleem worden. Denk niet dat je zoiets erg goedkoop gaat vinden (breekbaar en beperkte vraag, dus duur).
Die website ben ik inderdaad tegengekomen tijdens m'n zoektocht, maar inderdaad zitten de meeste benodigde diameters daar niet tussen. Vanwege de breekbaarheid en beperkte vraag is AliExpress eigenlijk wel een mooie oplossing, maar ja. Misschien moet ik maar eens contact opnemen met een aantal stichtingen die insectenhotels maken en vragen of zij een oplossing hebben (misschien halen zij wel boortjes rechtstreeks uit China...)
Ealanrian schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:50:
[...]

misschien kan je het materiaal waar je door heen moet in meerdere stukken verdelen, dan kan je de te boren lengte aanpassen aan de boor lengte in plaats van anders om.
Ik zat er ook al aan te denken en ik ben bang dat het ook op iets dergelijks uit gaat komen. Vergroot wel weer de kans op rafels en splinters en dat heeft dan weer (negatieve) invloed op de toetreding van insecten.
[b]thijsco19 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:05:[/b
Zoek naar metaalboren. Die willen nog wel eens extra lang zijn.
Hier bijv. Een 3mm 200 lang boortje. (Eerste hit Google)
https://www.woodandtools....XSM5Fuw0oNdhoCb4QQAvD_BwE

Voor eerste stukje met een echte houtboor, geeft denk ik net een wat beter resultaat.
Die website ben ik ook tegengekomen en ik heb een aan zekerheid grenzend vermoeden dat zij hun spullen van AliExpress halen en doorverkopen. Zo zijn er wel meer webshops met dergelijke merkloze boortjes. Als ik weiger om zelf spullen van AliExpress te halen, weiger ik zeker om een bedrijf dat die praktijken toepast er beter van te maken. :P

Deze overtuiging zit me al vaker in de weg. :+

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb zojuist een MFT blad gemaakt, met behulp van m'n Makita frees en een freesmal van 247wood. De mal heb ik gebruikt met een 30mm kopieerring en een 20mm CMT freesbit.

Het is alleen niet helemaal goed gegaan. Sommige gaten zitten niet goed (lees: uit de lijn en niet haaks tov de rest) en ze hebben allemaal wat speling met de meegeleverde bench dogs.

Ik heb het nagemeten en de bench dogs zijn exact 20mm. De gaten zijn echter (ongeveer) 20,25mm. Is het gebruikelijk dat een 20mm freesbit niet exact 20mm is? Ik merkte het bij m'n goedkope van Ecotools ook, en toen heb ik een CMT gekocht. Maar daar is dus hetzelfde aan de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 03-08-2019 19:39 ]

• KillaZ
L.N. schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:07:
[...]

De diameter is niet zo kritiek, maar de asmaat wel. Ik weet niet of je de juiste asmaat in mm in de VS kunt vinden. Toolstation en Amazon.de verkopen ook Freud, net als wel meer aanbieders. Misschien is in NL/Europa kopen handiger.
Het resultaat:

Diablo_Blad

De verkoper bij Mississauga HW store heeft de vraag vaker gehad: Sommige modellen van Diablo zijn er nu met een 5/8" gat en een twist out zodat je een 13/16" diamant krijgt. Dat laatste rekent zich om naar 20mm.

Ben benieuwd, dit blad is omgerekend 15 euro, iets duurder dan een Ecotools (die verder ook prima zagen, daar niet van). Aangezien mijn EcoTools blad bijna op was, was dit een mooi probeerseltje. En het staat leuk, dat rode bij dat blauwe :+

De DTD155 is inmiddels ook uitgepakt:

DTD155

Blijft een koopje voor 87 Euro.

K to the KillaZ

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-10 10:09
KillaZ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:50:
[...]

Het resultaat:

[Afbeelding: Diablo_Blad]

De verkoper bij Mississauga HW store heeft de vraag vaker gehad: Sommige modellen van Diablo zijn er nu met een 5/8" gat en een twist out zodat je een 13/16" diamant krijgt. Dat laatste rekent zich om naar 20mm.

Ben benieuwd, dit blad is omgerekend 15 euro, iets duurder dan een Ecotools (die verder ook prima zagen, daar niet van). Aangezien mijn EcoTools blad bijna op was, was dit een mooi probeerseltje. En het staat leuk, dat rode bij dat blauwe :+

De DTD155 is inmiddels ook uitgepakt:

[Afbeelding: DTD155]

Blijft een koopje voor 87 Euro.
Ik vond dat diamant asgat net niet lekker passen. Het blad zat dan niet helemaal centraal omdat het diamant asgat net wat ruim valt. Is dat bij jou wel oke?

Als je die binnenste ring omdraait, kan je het blad trouwens ook zonder die cut-out los te maken op de zaag zetten. Wel rekening mee houden dat je zaaglijn dan anders is en dus niet meer overeenkomt met de markering op de zaag zelf. Je blad zit dan namelijk een paar mm verder naar buiten.

• Raymond
Hier gewoon Festool en ook wat ecotools voor erbij.

Beetje onzin om hier geen goed schuurpapier op te doen. Beetje hetzelfde idee als een bbq van 1500 euro kopen om er kiloknaller hamburgers van 50ct op te verkolen :+

• Framoes
Voor de geïnteresseerden: Bouwmaat heeft opruiming met daadwerkelijk prima prijzen. Kon online iig nergens betere deals vinden.

O.a. Milwaukee 12V set en 12V Fein multitool.
Raymond schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:34:
Hier gewoon Festool en ook wat ecotools voor erbij.

Beetje onzin om hier geen goed schuurpapier op te doen. Beetje hetzelfde idee als een bbq van 1500 euro kopen om er kiloknaller hamburgers van 50ct op te verkolen :+
Ecotools heeft prima schuurpapier. Heb met meerdere schilders gewerkt die het gebruiken en er heel tevreden over zijn.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:25

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hey guys, '

ik heb even wat moeite een nieuw zaagblad te vinden voor mijn oudere Bosch PM10-s afkortzaag.

Nieuw kost dat blad zowat 4 tientjes, jullie weten vast een beter en goedkoper alternatief

Buitendiameter...........210mm
Asgat..........................30mm
Zaagbreedte...............2mm
bladdikte.....................1,4mm
Aantal tanden 48
Tandvorm ATB/N
Max. toerental (o.p.m.) 7500
Snijresultaat Grove zaagsneden

Ik ga even bij jullie te rade omdat ik steeds een blad tegenkom dat iets te dik is, of er komt een andere spec net even niet lekker overeen. Dus ik zou graag even een 2nd opinion willen.

is dit een goede keuze?

https://www.ecotools.nl/h...ad-prof-210-x-30-mm-t-48/

Het blad is echter 2mm dik ipv 1,4. De zaagsnede is 3mm ipv 2.

Een iets dunner blad (1,8mm) tref ik in de Industrial-lijn aan:

https://www.ecotools.nl/h...ustrial-210-x-30-mm-t-48/

Iemand die een duit in het zakje wil doen voor me? :) much appreciated _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 26-08-2019 14:37 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Fraggert schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:37:
hey guys, '

ik heb even wat moeite een nieuw zaagblad te vinden voor mijn oudere Bosch PM10-s afkortzaag.

Nieuw kost dat blad zowat 4 tientjes, jullie weten vast een beter en goedkoper alternatief

Buitendiameter...........210mm
Asgat..........................30mm
Zaagbreedte...............2mm
bladdikte.....................1,4mm
Aantal tanden 48
Tandvorm ATB/N
Max. toerental (o.p.m.) 7500
Snijresultaat Grove zaagsneden

Ik ga even bij jullie te rade omdat ik steeds een blad tegenkom dat iets te dik is, of er komt een andere spec net even niet lekker overeen. Dus ik zou graag even een 2nd opinion willen.

is dit een goede keuze?

https://www.ecotools.nl/h...ad-prof-210-x-30-mm-t-48/

Het blad is echter 2mm dik ipv 1,4. De zaagsnede is 3mm ipv 2.

Een iets dunner blad (1,8mm) tref ik in de Industrial-lijn aan:

https://www.ecotools.nl/h...ustrial-210-x-30-mm-t-48/

Iemand die een duit in het zakje wil doen voor me? :) much appreciated _/-\o_
Ik heb het 24T blad op mijn Güde afkortzaag zitten, bevalt goed zolang je rekening houdt met het zaagverlies. Als je daarmee kunt leven (en geen exacte zaagindicator hebt b.v.) is het een prima blad.

Blad heeft een tandje verloren toen ik liep te klunzen met een stuk hardhout 'uit het handje' maar zaagt nog als nieuw en gaat als een mes door 30mm dikke hardhouten planken.

[ Voor 4% gewijzigd door Goudvis op 26-08-2019 16:45 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Inmiddels mijn zaagblad van Ecotools binnen, ik dacht ik post het even mochten er na mij nog tweakers zijn die de zoekfunctie weten te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SWUF5WgXQ3OB1CQrQpKx5BFG/full.jpg

Hoog tijd om vervangen te worden, gaf meer rook dan zaagsel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xxDMlNhGftTarpShMx2zMk5t/full.jpg

Keurig verpakt en verzonden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PuNcOpqVZNGKNXGokzqPXlzA/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QQYajNYbvEMQQ4npDxP681mm/full.jpg

In de doos en in het plastic vanwege wat machine-olie o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3k5eyD4VrnIIOWzqOaRqsKty/full.jpg

Op zijn plek in de PCM-8S d:)b

Nog geen gelegenheid tot testen gehad maar mijn bevindingen zal ik er dan bij zetten.

Zaagblad maakte een kwalitatief prima indruk voor zover ik verstand heb van zaagbladen :+
Ik heb trouwens bewust gekozen voor het blad uit de Indrustrie-lijn en niet de Prof-lijn omdat ik her en der las dat het industrieblad iets stabieler en rustiger zaagde en een wat mooiere zaagsnede gaf.
Omdat ik niet alleen, bijvoorbeeld, vurenbalken zaag maar ook wel eens een plint of afwerklat vond ik dat een tientje prijsverschil wel waard.

Wordt vervolgd ;)

EDIT:

ik heb het verkeerde zaagblad gekregen van Ecotools. Opgelost met een simpel belletje, kreeg een vriendelijke kerel aan de lijn en die stuurt me het juiste blad op en met een retourbon kan ik het verkeerde blad gratis terugsturen.
Prima service-ervaring zo lijkt het me. :)

EDIT 2:

NIeuwe Industrial blad met een dagje binnen, oude kon kosteloos retour. Nogmaals excuses vanuit Ecotools en prettige communicatie via de e-mail. GEwoon een zaak waar ik dus geurst weer eens bestel.

service zoals het hoort d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 09-09-2019 10:29 ]

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-10 07:58

mark-k

AKA markkNL

Fraggert schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:53:
Inmiddels mijn zaagblad van Ecotools binnen, ik dacht ik post het even mochten er na mij nog tweakers zijn die de zoekfunctie weten te gebruiken.

[Afbeelding]

Hoog tijd om vervangen te worden, gaf meer rook dan zaagsel :+

[Afbeelding]

Keurig verpakt en verzonden :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de doos en in het plastic vanwege wat machine-olie o.i.d.

[Afbeelding]

Op zijn plek in de PCM-8S d:)b

Nog geen gelegenheid tot testen gehad maar mijn bevindingen zal ik er dan bij zetten.

Zaagblad maakte een kwalitatief prima indruk voor zover ik verstand heb van zaagbladen :+
Ik heb trouwens bewust gekozen voor het blad uit de Indrustrie-lijn en niet de Prof-lijn omdat ik her en der las dat het industrieblad iets stabieler en rustiger zaagde en een wat mooiere zaagsnede gaf.
Omdat ik niet alleen, bijvoorbeeld, vurenbalken zaag maar ook wel eens een plint of afwerklat vond ik dat een tientje prijsverschil wel waard.

Wordt vervolgd ;)
Als je voor de industrielijn gekozen hebt, waarom staat er dan PROF op de doos?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mark-k schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:43:
[...]

Als je voor de industrielijn gekozen hebt, waarom staat er dan PROF op de doos?
Scherp! Geen idee, zal vanmiddag eens het typenummer bekijken :P

Edit:

zojuist Ecotools al gebeld, aardige kerel aan de lijn en hij stuurt het juiste zaagblad na met een retoursticker voor dit Prof-blad. d:)b

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 04-09-2019 10:19 ]

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-10 09:51
Beaub schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:17:
Hier mensen die ervaring hebben met de Makita RT0700CX3J (multifrees)? Krijgt over het algemeen goede reviews en het feit dat hij zowel als bovenfrees als als kantenfrees valt te gebruiken spreekt mij erg aan: heb het maken van een tv-meubel in de planning staan en daar zou ik beide functies voor willen gebruiken.

Aan de andere kant twijfel ik of ik niet beter voor 2 losse apparaten kan gaan. Iemand suggesties?
Ik heb geen ervaring met de Makita, maar wel met de DeWALT D26204K Bovenfrees / kantenfrees.

Prijstechnisch is het interessanter om een multifrees te kopen, omdat dit gewoon in de kosten scheelt. Aan de andere kant als je het heel veel gaat gebruiken moet je het constant ombouwen. Dit duurt gelukkig nog geen minuut. Maar is soms wel heel vervelend als je snel wilt werken.

De Dewalt is krachtig genoeg om ook harde houtsoorten goed te bewerken, zelfs met goedkope frezen gaat het prima. Als je andere frezen wilt gaan kopen, kan ik Ecotools aanraden. Deze zijn goed en goedkoop in de aanschaf.

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-10 15:27

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb de RT0700CX2J nu ruim een jaar. Ik maak graag eiken meubeltjes e.d. Voor mij voldoet het prima, geen problemen gehad.
Freesjes heb ik tot nog toe bij Ecotools gehaald, dus wellicht is daar nog verbetering mogelijk maar voor mij niet nodig. Mocht je kunnen kiezen (i.v.m. jou eigen ecosysteem) voor een accuvariant lijkt mij dat wel een pré, het snoer is niet altijd even handig.
Ik mis die derde voet die je bij de CX3J erbij krijgt niet.

Power is altijd nog voldoende geweest, je moet het of rustig aan doen, of soms eens voorboren met een potboor, dat wil wel eens helpen. Laatst een gat van 90x90x20mm uit een eiken plank moeten halen, dan heb ik toch echt eerst even 6x 30mm voorgeboord, dat scheelde aanzienlijk...

enne, de deal van gereedschapscentrum is een slechte deal! Maarja, ik ben nu weer in de markt voor een SP6000... iemand nog eentje liggen? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoerdfoto op 19-09-2019 07:20 ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 23:05
Sjoerdfoto schreef op donderdag 19 september 2019 @ 07:18:
Ik heb de RT0700CX2J nu ruim een jaar. Ik maak graag eiken meubeltjes e.d. Voor mij voldoet het prima, geen problemen gehad.
Freesjes heb ik tot nog toe bij Ecotools gehaald, dus wellicht is daar nog verbetering mogelijk maar voor mij niet nodig. Mocht je kunnen kiezen (i.v.m. jou eigen ecosysteem) voor een accuvariant lijkt mij dat wel een pré, het snoer is niet altijd even handig.
Ik mis die derde voet die je bij de CX3J erbij krijgt niet. Power is altijd nog voldoende geweest, je moet het of rustig aan doen
Ik denk dat er genoeg steunbetuigingen zijn voor de RT0700, zo niet dan sluit ik me hier volledig bij aan.
Power is prima, die derde voet heb ik wel en lijkt me vrij nutteloos.

Ik zit wel marktplaats een beetje in de gaten te houden voor een simpele zware frees voor in een freestafeltje maar dit is echt luxe.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• CurlyMo
Ik heb nu dus de RT0700CX2J binnengekregen, maar jammer genoeg zit er geen enkele bit bij :( Nu heb ik 0 verstand van frezen behalve dat ik weet wat het is.

De eerste klus waar ik de frees voor nodig heb is een cirkel frezen tot een bepaalde diepte. Diameter +/- 10cm Daarnaast wil ik groeven frezen van +/- 1cm. Als laatste is het wel leuk om een aantal kantfrees bitjes te hebben.

Ik zit nu een beetje op ecotools te kijken en kom ik zelf tot deze bits:
- Groeffrees (3mm / 8mm) (ik denk handig voor los handwerk)
- Groeffrees (10 mm / 8mm)
- Kopieerfrees (8mm / 8mm)

Nu zie ik ook groeffrezen met ondersnijders, maar dat zegt me dan weer niks. Is dat handig?

Het liefst zou ik dit willen aanvullen met een simpel setje afrondfrezen om mooie sierrandjes te maken, maar die zie ik op ecotools niet zo snel. Heeft iemand daar nog een goed prijs/kwaliteit idee voor?

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:57
Bandschroevenstrips zijn universeel.
Zat merken schroeven, zowel gipsplaat als snelbouw, de meesten hebben dezelfde plastic blokkenstrip met 50 schroeven.
Ik gebruik Grabbers (goedkoopste bij bouwmaat) in mijn Hilti, maar de goedkoopste van Ecotools kunnen ook prima.

Bosch had wel iets met een trommeltje, daar moest je wel hun rolletjes voor kopen.
Was ook reteonhandig met de strip verstellen om enkele schroeven terug te zetten zodat ze alsnog geschroefd konden.

En je kan ook de schroeven gelijk uit/in de band met een schroefmachine gebruiken. Als ze vlak zijn laten ze los uit de band.
Makkelijker dan een handje schroeven vasthouden.
Je hoeft niet, zoals ik een Poolse collega ooit zag doen, ze eerst uit de band te knippen (trekken gaat ook) als je geen schroefautomaat hebt.

Enige is dat je aan doosjes van 1000 stuks vastzit wil je meer maten en soorten hebben liggen.
En afgezien van lengte en fijn of grof schroefdraad zijn ze zover ik weet allemaal zwart gefosfateerd.

[ Voor 65% gewijzigd door Teijgetje op 29-09-2019 19:36 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09

orf

Ik vind de snelspanners van ecotools echt prima. Kunnen ook spreiden. En ze zijn heel betaalbaar.

https://www.ecotools.nl/snelspanners/

[ Voor 28% gewijzigd door orf op 13-11-2019 19:27 ]

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18
orf schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:25:
Ik vind de snelspanners van ecotools echt prima. Kunnen ook spreiden. En ze zijn heel betaalbaar.

https://www.ecotools.nl/snelspanners/
Kun je daar een beetje hard in knijpen? Mijn Action snelspanners zijn nu allebei afgebroken nl. en ik kneep niet eens zo hard...

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10 15:00

pmeter

Poes!

Ik heb een website-tip: accessoires voor de multitool zijn vaak erg duur. Bij ecotools.nl zijn ze heel goedkoop(ik heb geen banden met eco-tools). Bijvoorbeeld deze voor 4 euro:
Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/583x480/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/c/dc320ee5533925caf9ab3fa0825f4487.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door pmeter op 18-11-2019 17:20 ]

• CurlyMo
pmeter schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:19:
Ik heb een website-tip: accessoires voor de multitool zijn vaak erg duur. Bij ecotools.nl zijn ze heel goedkoop(ik heb geen banden met eco-tools). Bijvoorbeeld deze voor 4 euro:
[Afbeelding]
Heb je gezien hoe vaak ecotools al niet is aangehaald in dit topic ;)

• Twijfels
  • Laatst online: 26-10 10:45
Sammy_tukker schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:49:
[...]

35 euro zelfs (ik heb hem er mooi effe besteld) zal wel eerdaags binnenkomen. Heeft nog iemand een goed idee bij diverse slijpschijven: het liefst een setje met staal,doorslijp:staal,afbraam:steen,doorslijp.

Als daar geen goede setjes voor zijn, dan maar gewoon los, maar ik koop liever gewoon een fijn setje (want ik weet hoe het gaat, ow braam dan toch maar ff af met de doorslijpschijf :( )
Setjes ga je gezien de diverse werkzaamheden niet zo vinden denk ik, immers wat moet een metaalwerker met een beton slijpschijf en andersom :) Hoewel de bouwvakker wellicht nog wel eens een metaalschijf nodig gaat hebben.. Je kan nog eens overwegen in de toekomst om er een L-boxx met inleg bij te kopen, daar zit een mooie indeling in om de schijven in te leggen. Nadeel is dat de l-boxx met inleg haast duurder is dan de machine zelf in jouw geval :+

Steen/beton doorslijpen: https://www.amazon.de/dp/...+mm&qid=1574350782&sr=8-6
Metaal doorslijpen: https://www.amazon.de/dp/...fRID=XFJ7WSWGR6BK3S140W1N zijn 5 stuks voor de prijs! of: https://www.ecotools.nl/d...x-3-0-x-22-23-mm-rhodius/
RVS slijpen: https://www.ecotools.nl/d...25-x-1-0-x-22-23-mm-3719/
Metaal afbramen: https://www.ecotools.nl/a...etaal-125-x-7-x-22-23-mm/

@TimoDimo leuk voor iemand die hele dagen laminaat legt en plinten zaagt of om andere reden hele dagen tussen 90 en 45 graden wisselt, voor elke andere hobbyist (of professional) totaal het geld niet waard imo.

[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 21-11-2019 16:47 ]

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:47
Twijfels schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:51:
[...]

Bosch GCM 8 SJL, uit m’n hoofd tegenwoordig voor €279 bij de Hornbach te krijgen.
Maar die kan ook maar één kant op kantelen.

Ik zit nu te denken aan de Bosch GCM 8 SDE. Heeft iemand daar iets nuttigs over te zeggen? In Duitsland kost hij momenteel 365 excl. verzenden.

Daar moet nog wel een zaagblad bij. Deze zijn bij Ecotools wel aardig geprijsd. Weet iemand welke ik moet hebben voor laminaat zagen? https://www.ecotools.nl/zaagbladen/

• Twijfels
TimoDimo schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:41:
[...]

Maar die kan ook maar één kant op kantelen.

Ik zit nu te denken aan de Bosch GCM 8 SDE. Heeft iemand daar iets nuttigs over te zeggen? In Duitsland kost hij momenteel 365 excl. verzenden.

Daar moet nog wel een zaagblad bij. Deze zijn bij Ecotools wel aardig geprijsd. Weet iemand welke ik moet hebben voor laminaat zagen? https://www.ecotools.nl/zaagbladen/
Oh verrek, dacht altijd dat die beide op kon maar ik zie dat je gelijk hebt.
Ik denk, maar weet het niet zeker, dat de SDE in ieder geval niks onder doet voor de SJL, en dat moet volgens reviews in ieder geval een goede machine zijn.

• TimoDimo
TimoDimo schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:41:
[...]

Volgens mij zijn er vier opties voor afkortzaagbladen t.b.v. laminaat bij deze winkel, met veel (T=60) tanden:

https://www.ecotools.nl/h...-30-mm-t-60-vlak-daktand/
https://www.ecotools.nl/h...ad-prof-216-x-30-mm-t-60/
https://www.ecotools.nl/h...ustrial-216-x-30-mm-t-60/

De eerste twee hebben een zogenaamde vlakke daktand, de laatste twee hebben wisseltanden (en zijn specifiek voor afkortzagen; waarom is me een raadsel EDIT: de tanden moeten dan in negatieve hoek staan, net als die eerste twee overigens, dus volgens mij alle vier voor afkortzagen geschikt).

Volgens mij kun je beter geen wisseltanden gebruiken voor laminaat. Dus de vlakke dan maar? (Ik lees ook ergens dat dat "Widia" heet. Weet iemand waar die naam vandaan komt? EDIT: Widia: Wie diamant, "zoals diamant. Dat heeft niets te maken met de vorm van de tanden maar met het materiaal.")

[ Voor 11% gewijzigd door TimoDimo op 06-12-2019 11:26 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TimoDimo schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:45:
[...]

Volgens mij zijn er vier opties voor afkortzaagbladen t.b.v. laminaat bij deze winkel, met veel (T=60) tanden:

https://www.ecotools.nl/h...ad-prof-216-x-30-mm-t-60/
https://www.ecotools.nl/h...ustrial-216-x-30-mm-t-60/

De eerste twee hebben een zogenaamde vlakke daktand, de laatste twee hebben wisseltanden (en zijn specifiek voor afkortzagen; waarom is me een raadsel).

Volgens mij kun je beter geen wisseltanden gebruiken voor laminaat. Dus de vlakke dan maar? (Ik lees ook ergens dat dat "Widia" heet. Weet iemand waar die naam vandaan komt?)
dat is de afkorting van een duitse producent van gesinterde wolfraamcarbide WIe DIAmant

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:02
Waypoint schreef op woensdag 27 november 2019 @ 04:33:
[...]

Heb je een linkje van een verloopje? Ik kan die niet vinden.🙂

Ik lees dat starlock weer wel past op starlockmax maar klopt dat wel ? Anders zou ik de duurdere machine eerder kopen omdat je het verschil met goedkopere zaagjes wel terugverdiend, maar dat past niet bij het verhaal dat het type starlock afhankelijk is van het motorvermogen .
Volgens Ecotools zou het om deze gaan:

https://www.ecotools.nl/zz1xx/

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-10 21:44
Vandaag begonnen aan het maken van een verlaagd plafond van gipsplaten in de kelder. Waardoor ik eindelijk wat nieuw gereedschap kon uitproberen.

De betonnen liggers van de broodjesvloer zijn totaal niet waterpas, soms wel 2 cm verschil in een van die liggers. De DeWalt DW-088K kruislijnlaser was echt onmisbaar met deze klus en superhandig. Ook de opvulplaatjes van Ecotools zijn zeer handig.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J6jCJ2l.jpg

In de breedte heb ik alles waterpas gemaakt. Hier komen nog panlatten in de lengte overheen en dan dwars daarop de gipsplaten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TBMUDok.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DHxr3fz.jpg

Ook de Metabo KGS-216M afkortzaag kunnen gebruiken die prima werkte.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P2Yicvi.jpg

Alleen de stofafzuiging valt me erg tegen. In het verleden heb ik ook met een bosch blauw afkortzaag gewerkt, aangesloten op dezelfde stofzuiger die deed dat een stuk beter. Maar ja is ook andere prijsklasse.

Nu nog de latten in de lengte en dan kunnen de gipsplaten er tegenaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4A1KAp7.jpg

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Xavier schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:12:
Iemand tips voor een laser? Ik wil komende weken ergens gaan behangen en mijn vrouw zei "Is zo een laser dan niet handig?" Tja als de vrouw zelf aangeeft dat het wel handig kan zijn, moet ik me dat geen twee keer laten vertellen.
Tevens wil ik meteen maar een lange en goede waterpas hebben. Het dingetje van een meter is toch vaak net te kort. Dat zal wel een stalen Stabilo van 1,5m worden. Maar de laser... Door de hoeveelheid en de prijs snap ik de verschillen niet zo... Ik wil horizontalen en vertikale lijnen kunnen projecteren.
DeWalt DW088K heb ik hier ook liggen en erg tevreden over.

De laser zelf heeft 2 sterke magneten zodat je hem overal kan tegen hangen, en heeft ook een muurbeugel.
Skidmarks schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:41:
Vandaag begonnen aan het maken van een verlaagd plafond van gipsplaten in de kelder. Waardoor ik eindelijk wat nieuw gereedschap kon uitproberen.

De betonnen liggers van de broodjesvloer zijn totaal niet waterpas, soms wel 2 cm verschil in een van die liggers. De DeWalt DW-088K kruislijnlaser was echt onmisbaar met deze klus en superhandig. Ook de opvulplaatjes van Ecotools zijn zeer handig.
[Afbeelding]

In de breedte heb ik alles waterpas gemaakt. Hier komen nog panlatten in de lengte overheen en dan dwars daarop de gipsplaten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook de Metabo KGS-216M afkortzaag kunnen gebruiken die prima werkte.
[Afbeelding]

Alleen de stofafzuiging valt me erg tegen. In het verleden heb ik ook met een bosch blauw afkortzaag gewerkt, aangesloten op dezelfde stofzuiger die deed dat een stuk beter. Maar ja is ook andere prijsklasse.

Nu nog de latten in de lengte en dan kunnen de gipsplaten er tegenaan.
[Afbeelding]
Wat hebben Nederlanders eigenlijk toch altijd met hout? :p

Metal studs ftw, randprofiel links en rechts en daar tussen de pc60/27.
In het midden van die profielen nog een PU60/125 voor de stevigheid.

Dat is toch veel gemakkelijker en sneller? :)

[ Voor 48% gewijzigd door Jellabie op 30-11-2019 21:03 ]

De Nederbelg !

• TheJVH
Sammy_tukker schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:38:
even een vraag van een andere orde: ik moet een nieuw blad op mijn afkortzaag, omdat iemand dacht dat er wel laminaat mee gezaagd kon worden...... (dat ging ook wel maar nu is ie bot) Nu lees is soms dat een afkortzaagblad anders is dan een cirkelzaagblad: klopt dit en heeft iemand een goede tip voor een beetje een fijn getand blad?
Ja, die bestaan. Ecotools heeft bijvoorbeeld op de website staan: 2. Afkortzaagbladen (bladen met negatieve tandhoek): worden gebruikt in afkortzaagmachines. https://www.ecotools.nl/zaagbladen/

CMT zegt bijvoorbeeld:
APPLICATION: for fine finish crosscuts. The 5° negative hook angle limits splintering and “climbing”.
https://www.cmtorangetool...adial-circular-saw-blades

• TimoDimo
TheJVH schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:37:
[...]

Ja, die bestaan. Ecotools heeft bijvoorbeeld op de website staan: 2. Afkortzaagbladen (bladen met negatieve tandhoek): worden gebruikt in afkortzaagmachines. https://www.ecotools.nl/zaagbladen/

CMT zegt bijvoorbeeld:
APPLICATION: for fine finish crosscuts. The 5° negative hook angle limits splintering and “climbing”.
https://www.cmtorangetool...adial-circular-saw-blades
@Sammy_tukker Let op: die Ecotools-zaagbladen die verkocht worden als zaagbladen voor afkortzagen zijn niet degene die je moet hebben voor laminaat. Deze hebben namelijk wisseltanden. Je moet dakvormige tanden hebben. Zie de discussie van enige tijd terug:

TimoDimo in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Op deze berichten heeft niemand verder meer geantwoord, dus ik denk dat die twee versies op Ecotools met daktanden goed zijn voor laminaat.

Verder kun je het beste wel widia-zaagtanden / HM nemen als je geen diamant neemt en inderdaad voor afkortzagen altijd een negatieve hoek.

• Raymond
Als zakmes vind ik een herdermes altijd nog wel leuk.

Als praktisch mes: idd gewoon stanleymes en afbreekmes. Zo weinig fancy mogelijk, want al die bladenwisseltoestanden werken toch niet. Of met het proberen het blad uit het mes te halen, loop je alleen maar risico om jezelf te snijden. Hier dus gewoon een heerlijk eenvoudige. Deze keer van de ecotools: https://www.ecotools.nl/uitschuifmes-ex100/

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MJV schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:49:
Ik heb die Bessey en ben er blij mee. hier trouwens inclusief zaklamp voor <15 euro.
Ik heb die set die ik linkte, en bevalt goed. Andere mesjes ook wel eens gebruikt om bv. een houtje te snijden, is handig dat het kan.
Raymond schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:48:
Als zakmes vind ik een herdermes altijd nog wel leuk.

Als praktisch mes: idd gewoon stanleymes en afbreekmes. Zo weinig fancy mogelijk, want al die bladenwisseltoestanden werken toch niet. Of met het proberen het blad uit het mes te halen, loop je alleen maar risico om jezelf te snijden. Hier dus gewoon een heerlijk eenvoudige. Deze keer van de ecotools: https://www.ecotools.nl/uitschuifmes-ex100/
Afbreekmes voor er bij is inderdaad wel goed om te hebben, soms is dat makkelijker om te gebruiken, en dan zo'n stanleymes als je wat meer kracht moet zetten.

Heb me bij het wisselen van de bladen nog nooit in de vingers gesneden (wel bij het snijden zelf). Het meest heb ik me met gewone vaste (keuken)messen in de vingers gesneden, dus dat lijkt me niet een heel goed beoordelingscriterium ;)

• TimoDimo
TimoDimo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:38:
[...]

@Sammy_tukker Let op: die Ecotools-zaagbladen die verkocht worden als zaagbladen voor afkortzagen zijn niet degene die je moet hebben voor laminaat. Deze hebben namelijk wisseltanden. Je moet dakvormige tanden hebben. Zie de discussie van enige tijd terug:

Op deze berichten heeft niemand verder meer geantwoord, dus ik denk dat die twee versies op Ecotools met daktanden goed zijn voor laminaat.

Verder kun je het beste wel widia-zaagtanden / HM nemen als je geen diamant neemt en inderdaad voor afkortzagen altijd een negatieve hoek.
Overigens is er van Ecotools wel een andere versie met negatieve hoek, dus voor afkortzagen neem ik aan, maar die is alleen geschikt voor aluminium en trespa, niet voor laminaat. Het is ook een soort wisseltand namelijk, met dak en rechte tanden om en om. Voor laminaat moet je volgens mij alleen maar daktanden hebben.

Zie https://www.ecotools.nl/h...-30-mm-t-60-vlak-daktand/

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09

orf

MrDry schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:54:
Makita verkoopt rode en witte schuurschijven. Naar zeggen is de witte beter geschikt voor gelakt hout. Heeft iemand ervaring of de witte daadwerkelijk minder snel vollopen of is dit meer een verkoopargument om meer verschillende schuurschijven te verkopen?
Bij Makita geen ervaring, maar ik vind bij Metabo de witte schuurschijven helemaal niets. De rode lopen bij lakwerk veel minder snel vol. Als je gelukt hebt passen de schuurschijven van Ecotools. Dat zijn prima (in ieder geval net zo goed als Metabo) schijven en veel goedkoper. Bij mij komen de gaten alleen helaas niet overeen.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Norinco schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:00:
Hallo, ben op zoek naar bitjes die geschikt zijn voor slagschroevendraaiers. Nu wil ik ook iets langere bits hebben, zeg 50mm.
Nu heeft Wera een setje met 6 bitjes voor €26,95 met 6 langere bits.
https://www.weragereedsch...e-bits-4013288158635.html

Er is ook een Boschsetje voor €44,71.
https://www.toolnation.nl...et-36-delig.html?sqr=bit&

Maakt het iets uit qua kwaliteit?
Ik heb hier alleen maar langere bits van de Ecotools in zowel mijn slagschroevendraaier als twee schroeftollen. Een lange T20 en PH2 bit bij elke machine en ik kan met alles vooruit. En moet de eerste T20-bit nog verslijten, en dat na het verbouwen van een huis en het aanleggen van een voor- en achtertuin (incl. 2,5x5,5m douglas schuur). :Y)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• M4uSzi
  • Laatst online: 02-02-2021
rens-br schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:00:
[...]

En nog tips voor de lengte?

[...]

Met die lengte kom bij uit bij Amazon, als het toch Bosch moet zijn.

[...]

Zal dat met 0.5mm speling niet te krap worden?

[...]

Goede tip! Thanks.
https://www.ecotools.nl/sds-hamerboor-20-0-x-450-mm/

Scheelt nog weer een paar euro. En hoevaak gebruik je nu zo'n dikke boor. Heb hier een 22 besteld en die doet het nog uitstekend.

PSN - M4uSzi // -

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

-DarkShadow- schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:16:
Iemand tips voor een voordelig zaaglint voor mijn Scheppach / Parkside lintzaagmachine? Hier passen 1400mm linten op. Ik heb het lint nodig om aluminium profielen mee te zagen.

Ik heb al wat afgezocht, maar precies 1400mm en dan geschikt voor metaal lijkt toch een lastige combi.
Ecotools en HBM heb je wellicht al gekeken?

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:27:
[...]

tijdje geleden een onmogelijke maat hier gevonden, of het binnen budget valt weet ik niet :)

https://thebandsawshop.co...al-cutting-bandsaw-blade/
Aj, hebben helaas niet smaller dan 13mm. Max in mijn zaag is 12mm, dus ik heb liever 8mm of smaller. Prijs is wel heel goed. Nevermind, carbon hebben ze wel in meer maten. Die wordt het dan maar, bedankt!
MJV schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:26:
[...]

Ecotools en HBM heb je wellicht al gekeken?
Helaas wel.

Ik dacht dat Tuffsaws een optie zou zijn, maar die versturen niet naar Nederland. European shipping staat wel op site, maar afrekenen kan toch niet 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door -DarkShadow- op 08-01-2020 22:08 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-10 15:55
Ik heb een compressor aangeschaft (50L, 10Bar)en ben nu op zoek naar tackers. Ik wil eigenlijk een 'constructie' tacker om bijvoorbeeld planken en latjes te monteren en een 'afwerk' tacker. Zal misschien meer voor plinten en architraven zijn. Het fijne werk zie ik mijzelf nog niet zo snel doen, maar sta open voor suggesties qua tackers (misschien gebruiken jullie hem veel om te lijmen?). En alles is hobbymatig.

Maar omdat ik er nog geen ervaring mee heb, weet ik niet zo goed met welke tacker(s) te beginnen. Sowieso zijn jullie hier positief over die van ecotools. Zelf dacht ik nu aan een T-nagel tacker voor constructiewerk en de DA bradtacker voor afwerk. Zouden jullie dit ook adviseren?

En welke soorten/maten brads/nagels zouden jullie adviseren voor meestvoorkomende klussen?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 14:28
djjvb schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:27:
Ik heb een compressor aangeschaft (50L, 10Bar)en ben nu op zoek naar tackers. Ik wil eigenlijk een 'constructie' tacker om bijvoorbeeld planken en latjes te monteren en een 'afwerk' tacker. Zal misschien meer voor plinten en architraven zijn. Het fijne werk zie ik mijzelf nog niet zo snel doen, maar sta open voor suggesties qua tackers (misschien gebruiken jullie hem veel om te lijmen?). En alles is hobbymatig.

Maar omdat ik er nog geen ervaring mee heb, weet ik niet zo goed met welke tacker(s) te beginnen. Sowieso zijn jullie hier positief over die van ecotools. Zelf dacht ik nu aan een T-nagel tacker voor constructiewerk en de DA bradtacker voor afwerk. Zouden jullie dit ook adviseren?

En welke soorten/maten brads/nagels zouden jullie adviseren voor meestvoorkomende klussen?
Heb toevallig ook gisteren een 50L compressor aangeschaft voor mijn Max tacker. Ben momenteel bezig met gevelbekleding van onze nieuwe woning met 2,1x45mm RVS spijkers en ik had last dat spijkers regelmatig niet goed (krom) in het hout gingen. Mijn 6L compressortje zakte in 5 spijkers van 8 naar 6 bar en sprong dan aan.
De eerste paar spijkers gaan vrij goed (netjes de kop tegen het hout, al dan niet met een extra tik met de hamer), daarna gaat het een paar keer mis (krom geslagen spijkers die niet volledig in het hout zitten) en dan slaat de compressor aan.
Mijn conclusie was dat de luchtdruk te laag werd en de 6L compressor te laat aanslaat (pas wanneer de meter tegen de 6 bar aankomt).

Klinkt dat logisch?

Dus ik hoop dat opgelost te hebben met een 50L compressor, dan blijft de tank langer op de juiste druk. Hopelijk springt die compressor ook eerder aan, maar ik krijg hem pas morgen binnen.

NB ik verwerk met de gevelplanken 1 spijker per minuut, als je volop door wil knallen met 60 spijkers per minuut (constructiewerk) heb je natuurlijk een heel andere compressor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 09-01-2020 12:42 ]

• KillaZ
djjvb schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:27:

Ik heb vrij recent een Hitachi NR90ADS1 binnen vanuit de US. Waarom?

- HBM tacker vond ik vrij zwaar
- Hitachi is een stap hoger en zeer goed aanbevolen in de US
- Alle "stap hoger" constructie tackers in NL beginnen bij 349 euro voor een 50-90 mm tacker.

Ik was 190 euro kwijt inclusief verzenden en importrechten.

Mijn compressortje, een 10l met 120l/m aanzuigkracht, heeft wat moeite met de bumpfire mode, maar voor normaal gebruik (lees: balk vastzetten met 2 a 3 spijkers en door naar de volgende) is het prima bruikbaar. Compressor staat toch in de schuur te janken.

Daarbij heb ik een Dewalt 2 in 1 tacker voor 18g en nieten, prima ding. Gebruikt om onder andere de plinten vast te zetten en mijn boeidelen vast te zetten met RVS nagels.

K to the KillaZ

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:48
CasGas schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:06:
Nou, nieuw huis gekocht en dus druk aan het verbouwen. Kan ik natuurlijk nergens meer mijn zaagbladen en/of andere accessoires van mijn dewalt (DCS355) multitool vinden. Ik had de originele erbij, maar volgens mij zijn die bladen allemaal universeel toch? Tenminste, ik moet de open variant hebben zie ik.

Kan iemand dat bevestigen voordat ik een setje aanschaf?
Kijk hier is: https://www.ecotools.nl/m...essoires-universeel-open/

• M4uSzi
  • Laatst online: 02-02-2021
Naar lang zoeken, en hier advies vragen en nog meer zoeken en YouTube filmpjes bekijken, afgelopen week toch de knoop door gehakt en een compressor besteld. En meteen ook een tacker besteld van Ecotools. Gister kwam alles binnen en meteen mooi dagje mee aan het klussen geweest.

Compressor: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
Tacker: https://www.ecotools.nl/t-nagel-tacker-st64-n/

Ben echt blij dat ik voor een "stille" compressor ben gegaan, wat werkt dat fijn en helemaal binnenshuis op de zolder. In de toekomst haal ik er nog een tacker bij voor brads.

PSN - M4uSzi // -

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:36
M4uSzi schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:58:
Naar lang zoeken, en hier advies vragen en nog meer zoeken en YouTube filmpjes bekijken, afgelopen week toch de knoop door gehakt en een compressor besteld. En meteen ook een tacker besteld van Ecotools. Gister kwam alles binnen en meteen mooi dagje mee aan het klussen geweest.

Compressor: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
Tacker: https://www.ecotools.nl/t-nagel-tacker-st64-n/

Ben echt blij dat ik voor een "stille" compressor ben gegaan, wat werkt dat fijn en helemaal binnenshuis op de zolder. In de toekomst haal ik er nog een tacker bij voor brads.
Ik ben ook aan het kijken naar een vergelijkbare opstelling. Zit te twijfelen tussen de compressor die jij hebt gekocht en onderstaande.

https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-20-liter-15-pk-verrijdbare-professionele-low-noise-compressor

Die is iets krachtiger, maar de compressor die jij hebt gekozen lijkt me krachtig genoeg. Kan je er mee door werken of moet je vaak wachten? Met regulier tanken, ik ben zelf ook geen professional daarin!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb gewoon een Stanley DN200/10/5 om overal mee te zeulen.
Voldoet meer dan genoeg om brads te schieten, en verplaatst veel handiger :)
Zijn grote broertje blijft gewoon in de garage staan.
Wat is het verschil eigenlijk tussen t-nagels (brads) en st-nagels?
Waarvoor gebruik je wat?

[ Voor 45% gewijzigd door Slonzo op 18-01-2020 16:26 ]

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:48
rens-br schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:46:
[...]

Wat voor muur heb je? Ik ben met dezelfde klus bezig en heb er eentje gekocht van Parkside voor 50 euro bij de Lidl. Werkt perfect in de stenen muren die we hier hebben. Betonnen muren heb ik geen ervaring mee.
Ik heb toevallig bij mij thuis ook alle stopcontacten naar beneden gebracht en wat andere sleuven gemaakt.
Aangezien het bij mij toch een grote bouwput was is het voor mij niet belangrijk geweest zo min mogelijk stof te maken. Ik heb een goede stofkap opgezet, bril en gehoorbescherming en deze combi gebruikt:
Slijper: Bosch GWS 11-125
Schijf: Diamantzaagblad van Berner die werkte het beste (weet niet precies welke). Maar had ook deze van ecotools (klik).
Vervolgens heb ik het minder grove uithak werk gedaan met de: Bosch GBH 2-26 F

Deze combi heb ik overigens voor de buiten muren gebruikt, deze zijn van gewapend beton. Binnen muren zijn van metal stud met gipsplaten.

En het grove hakwerk waaronder ook een plavuizen vloer van 55 m2 met de Bosch GBH5-40DCE
Voor de plafuizen gebruikte ik deze beitel: https://www.ecotools.nl/s...tel-80x300-mm-profi-line/

Ging als de brandweer zonder al te veel schade aan de ondervloer aan te brengen. Moet je wel vlak hakken.
Met een kleine gaat het ook wel, maar lang niet zo snel. Zeker niet de 60x60 tegels die erin lagen bij ons.

Hierna is het hele zwikkie voorzien van vloerverwarming en de sleuven zijn dichtgezet met reparatie mortel. Hierna helemaal geegaliseerd met een gips gebonden egaline.

----

Edit; Ik wil er nog even aan toevoegen dat mijn ervaring met een dubbele schijf in beton niet heel best is. Deze gaat erg zoeken en probeerd bij je weg te lopen. Doordat deze meer grip heeft op het beton. Met een enkele schijf aftekenen en zagen ging het bij mij het beste. En als stof een ding is kun je ook nog je schijf nat maken met een plantenspuit of drukspuit. Dit houd heel veel stof tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door g00gle op 30-01-2020 08:05 ]

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Framoes schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:37:
[...]

Ik zou persoonlijk een nieuwe Makita boven een tweedehands Festool verkiezen. Je weet tenslotte niet hoe mensen er mee om zijn gegaan.

En wat betreft Mforce bladen: eigenlijk zijn alle Makita zaagbladen goed. Worden gemaakt door een bedrijf dat bekend staat om z'n kwaliteit, Tenryu ofzo. Ik heb zelf twee dunne (1+mm) Mforce bladen en die zagen goed. Maken door speciale vertanding (of dunne blad) wel meer lawaai.
Bedankt voor je reactie, wordt zeer gewaardeerd.
Het was ook mijn gevoel, fijn dat dit wordt bevestigd, ik heb hem daarom zojuist besteld.

Merk je ook postief verschil tussen de mforce en de gewone bladen? De mforce zijn inderdaad dunner, dan zit ik met de zaagstrip op de lineaal. Ik neig dus naar de gewone bladen. Die zijn even dik als die van ecotools en andere aanbieders.

• Framoes
jichem schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:36:
[...]

Bedankt voor je reactie, wordt zeer gewaardeerd.
Het was ook mijn gevoel, fijn dat dit wordt bevestigd, ik heb hem daarom zojuist besteld.

Merk je ook postief verschil tussen de mforce en de gewone bladen? De mforce zijn inderdaad dunner, dan zit ik met de zaagstrip op de lineaal. Ik neig dus naar de gewone bladen. Die zijn even dik als die van ecotools en andere aanbieders.
Mforce heeft als voordeel een dunnere zaagsnede en minder weerstand. Heb hem zelf in een cirkelzaag op accu zitten.

Het standaard zaagblad is trouwens goed. Kan je nette zaagsnedes mee maken.

Denk dat gewone dikte wel praktischer is dan.

• MJV
  • Nu online

MJV

Pruimenvlaai schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:07:
Weet iemand waardoor de prijzen van cirkelzaagbladen zo ver uit elkaar kunnen liggen? Ik zoek een zaagblad voor mijn 130mm cirkelzaag (Bosch pks 40) en de prijzen van Bosch zelf liggen tussen de 13 en de 90 euro: https://www.gereedschapce..._list_order=Titel%20(a-z)

Het gekke is ook, de 'expert' bladen zijn duurder dan de 'standard'. Verder is er nog de optiline-lijn (extra precies), en de speedline (sneller zagen). Binnen die vier categorieën zijn er natuurlijk nog verschillende vertandingen. Welke moet ik nou hebben?
In de regel betekent duurder een betere kwaliteit en langere standtijd (tijd tot dat zaagblad versleten is). Meer tanden betekent een fijnere, nettere zaagsnede maar is ook harder werken voor de zaag. Als je dus dikke lange eiken balken moet zagen in de lengte (schulpen) dan kan je beter een zaagblad hebben met wat minder tanden nemen. Wil je plinten zagen waarbij je absoluut geen tear out kunt verooorloven, neem dan een blad met meer tandjes.

Kijk trouwens ook eens bij Ecotools, daar hebben ze bladen met een prima prijs-kwaliteitverhouding.

Verwijderd

CappieL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:53:
Waar kopen jullie frezen voor de boven-/kantenfrees? Ik ben een beginnende klusser en hoor verschillende adviezen: koop een set, want zo kun je lekker proberen t.o.v. koop alleen de frezen die je nodig denkt te hebben/nodig hebt en koop kwaliteit.

Wat is jullie advies?
Vermoedelijk krijg je hier ,op de vraag waar, als antwoord, Ecotools. Ik vind het persoonlijk troep maar een hoop zweren erbij.

Op je andere vraag krijg je waarschijnlijk dezelfde reacties als die je al hebt gekregen. Ik kan alleen als advies meegeven, kijk zelf goed wat je wilt gaan doen. Weet je het niet zeker en heb je geen specifieke klus, dan een set. Anders gewoon een specifieke frees kopen.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:57:
[...]

Vermoedelijk krijg je hier ,op de vraag waar, als antwoord, Ecotools. Ik vind het persoonlijk troep maar een hoop zweren erbij.
Waarom vind je het troep en wat raad je dan aan los?

• Framoes
KillaZ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:16:
[Afbeelding][Afbeelding]

En binnen!
Van het weekend even afstellen, wat al een stuk beter in elkaar zit dan de metabo.

@Framoes Helaas geen extra blad. ;)

Next up: De DJR188ZJ. Iemand tips voor zaagbladen? (@FabianGTI ) :)
Jammer van dat blad, zoiets is altijd mooi meegenomen.

Wat betreft reciprozaagjes: Ik gebruik zelf al een tijdje die van Ecotools en de kwaliteit is boven verwachting.

• TheJVH
Twijfels schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:42:
[...]

Zou dan, met het oog op "rechte zaagsneden", toch voor de Scheppach gaan. Lekker op een liniaal te gebruiken.

Met bijvoorbeeld die GKS 190 moet je gaan zitten kloten met een lat of lange waterpas vastklemmen en irritant afmeten tot je hem precies op de juiste plek hebt. Bij die scheppach zet je je zaaglijn op het hout, legt het liniaal er straks tegenaan en gaan.

Cirkelzaag is imo leuk voor uit de losse pols zagen of dingen zagen die niet zo netjes hoeven. Ja je kan er hartstikke netjes mee werken. Maar een invalzaag maakt dat 10x zo makkelijk :)

Geen idee hoe de standaard zaagbladen op een Scheppach zijn, als je iets budget kan vinden of overhoud zou je nog kunnen kijken in ieder geval een nieuw en goed blad erbij te kopen. Maar goede bladen zijn helaas wel prijzig. Zie dat de Scheppach standaard wordt geleverd met 24mm blad. Bij zaagsnedes die in het zicht komen en niet verder afgewerkt (kunnen) worden, denk aan een werkblad, is een 48 of 60 tands blad aan te raden.
Bij Ecotools kan je voor een tientje een prima 60-tands of 48-tands zaagblad kopen voor de Scheppach. Zeker als je niet het hardste hout gaat zagen (eiken is niet zo hard) werkt dat prima. Bij dikke balken kan je eventueel meerdere keren steeds dieper zagen. Ik zou ook aanraden om klemmen te kopen die onder je rail passen (https://www.amazon.de/-/e...16&qid=1586030814&sr=8-19).
The Eagle schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:27:
Vandaag voor het eerst serieus met mijn slagschroevedraaier aan de bak geweest. Damn wat een geweld, heerlijk. Fijn dat ik dat ding heb :)
Afgelopen weken bezig geweest met de pergola en de schutting. Ik had initieel de slagschroevendraaier gekocht met de gedachte dat dat wel fijn zou zijn, maar geen must. 6mm voorboren voor een 8mm houtdraadbout was geen grap, ik weet niet of ik dat met de DDF484 had gehaald...

Het maakt inderdaad wel een teringherrie, maar dan ook echt.... Wel erg fijn als je heel veel moet schroeven (500 voor de schutting, 600 voor de vlonder 8)7 ).

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:14
Ik heb al 3 jaar een pl55, prima zaag voor het geld. Ik werk toevallig veel met eiken en kan je vertellen dat het best hard hout is (vergeleken met vuren oid).

Zorg ervoor dat als je planken van 4 cm in de lengte gaat zagen (schulpen) je hiervoor een zaagblad met weinig tanden neemt, ik heb hiervoor een 12 tands blad. 48 of 60 tands geeft een mooiere zaagsnede maar bij het schulpen heb je dan veel kans op kickback, wat best gevaarlijk is.

Ik werk tegenwoordig vaak met een zelfgemaakte parallel geleider, dit bevalt met beter dan werken met de liniaal.
TheJVH schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:09:
[...]

Bij Ecotools kan je voor een tientje een prima 60-tands of 48-tands zaagblad kopen voor de Scheppach. Zeker als je niet het hardste hout gaat zagen (eiken is niet zo hard) werkt dat prima.

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-10 19:50
TheJVH schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:55:
[...]

Ik zag dat de Lidl een diamantzaag verkoopt voor 50 piek die precies tot 40mm gaat: https://www.lidl-shop.nl/...antzaagmachine/p100261455

Watergekoeld met 125mm schijven, erg betaalbaar ook. Als ik pech heb kom ik er net niet doorheen, maar volgens mij is dit de beste optie. 50 euro is geen geld vergeleken met huren 8)7 .
Houd rekening met de slijtage van het blad. Als het blad dus ook maar iets slijt dan kom je dus niet meer volledig door het materiaal heen. Je kan je tegel natuurlijk ook gewoon omdraaien en twee keer zagen, of je moet iets vaker nieuwe zaagbladen kopen (bijvoorbeeld via ecotools).

Edit: ziet er wel uit als een goeie deal trouwens

[ Voor 3% gewijzigd door Raling op 08-04-2020 12:03 ]

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:11
Baytep schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:26:
We gaan volgende week de tegels uit een zwembad slopen ongeveer 100 m2. De muren moeten verder wel intact blijven.
Nu lijkt het ons handig een paar electrische hamers voor dit werk te huren.
Dat kan hier. Maar welke van de lijst moeten we dan hebben? En wat voor beitel?
Ik heb laatst de hele badkamer (3x3m) gestript van tegels met een 5joules einhell hamer van ca. 5kg. Ging top. Vermoed echter dat de makita dat ook zeker zal voldoen en met een iets lager gewicht net iets fijner werkt. Zeker bij dergelijke oppervlaktes.

Qua beitel heb ik onderstaande tegelbeitel va ecotools gebruikt. Was relatief gezien goedkoop maar heb er dan ook twee verbruikt/gebroken. Misschien ook omdat een sds+ beitel in combinatie met een 5joules hamer niet een ideale combi en je dan beter sds max kan hebben. Maar goed, kan ook aan mijn onvermogen liggen. De verhuurder kan je hier vast beter in adviseren.

Nog een kleine tip, een punt beitel en/of platte beitel bij de hand hebben is fijn. Vooral voor het maken van een begin.

Succes alvast. Ook met al de tegels uit het zwembad sjouwen.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:57

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@Vliegvlug Ik heb het zelf gedaan met eenzelfde soort dozenboor van ecotools. Gaat prima.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:38
Vliegvlug schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:56:
@Raling
@TheJVH
@KillaZ
@Twijfels
@prein2

Goed te horen dat zo’n S&R dozenboor met tandjes goed werkt, zelfs met de hamerstand aan. :P

[...]

Welke versie bedoel je dan?
Zoiets, met een hele rand van diamant eromheen

[Afbeelding]

of
zoiets, met van die grote tanden als kantelen met diamant erin (lijkt op een diamant slijpschijf voor beton)
[Afbeelding]

Die eerste is met €80 alleen 4x duurder, en de tweede met €40 2x duurder dan zo’n S&R dozenboor met tandjes.

Die eerste lijkt me daarmee sowieso afvallen maar die tweede is nog een optie als het echt zoveel beter werkt.
Snelheid vind ik niet zo heel belangrijk, wel of het makkelijker werkt of nauwkeuriger.
Wat bedoel je precies met dat veel beter?
Makkelijker en nauwkeuriger. Ik heb die rode van ecotools. Als je boorhamer niet sterk genoeg is dan is hij zeker ook sneller. Indicatie van het benodigde geweld: Ik heb wcd's in kalkzandsteen geboord met een simpele blauwe bosch accuboor.

https://www.ecotools.nl/d...2-mm-10-mm-segmenthoogte/

als het niks mag kosten dan neem je gewoon de goedkoopste, tandjes of niet. Een gat is een gat en je moet het toch weer netjes afsmeren.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

leecher schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:58:
[...]

Makkelijker en nauwkeuriger. Ik heb die rode van ecotools. Als je boorhamer niet sterk genoeg is dan is hij zeker ook sneller. Indicatie van het benodigde geweld: Ik heb wcd's in kalkzandsteen geboord met een simpele blauwe bosch accuboor.

https://www.ecotools.nl/d...2-mm-10-mm-segmenthoogte/

als het niks mag kosten dan neem je gewoon de goedkoopste, tandjes of niet. Een gat is een gat en je moet het toch weer netjes afsmeren.
Dat laatste is ook waar dus denk dat ik daarom voor die S&R van €20 ga. :)

Die rode van Ecotools die je linkt zijn ook prettig geprijsd maar niet voor beton geven ze aan en daar moet ik juist wel in boren.
De enige bij Ecotools die wel geschikt is voor beton is deze grijze:

Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_2d_0010_3_1.jpg

En die kost al bijna €40 en dan moet ik een machine hebben met R1/2” staat er en moet ook nog nat gebruikt worden.

Mocht het met de S&R niet lukken dan wijk ik wel uit naar huren.
Die tip voor Bauhaus was wel een goede tot ik keek waar die zitten, alleen in het verre oosten of noorden, vandaar dat ik er nog niet van gehoord had. :P

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vliegvlug schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:20:
[...]

Dat laatste is ook waar dus denk dat ik daarom voor die S&R van €20 ga. :)

Die rode van Ecotools die je linkt zijn ook prettig geprijsd maar niet voor beton geven ze aan en daar moet ik juist wel in boren.
De enige bij Ecotools die wel geschikt is voor beton is deze grijze:

[Afbeelding]

En die kost al bijna €40 en dan moet ik een machine hebben met R1/2” staat er en moet ook nog nat gebruikt worden.

Mocht het met de S&R niet lukken dan wijk ik wel uit naar huren.
Die tip voor Bauhaus was wel een goede tot ik keek waar die zitten, alleen in het verre oosten of noorden, vandaar dat ik er nog niet van gehoord had. :P
Ja, in echte beton is het al snel; profispul en water. De meeste droge diamantdozenboren staat bij dat ze alleen voor kalkzandsteen, bakstenen en licht beton zijn. Die boorkronen met tanden moet je hameren, de diamantdozenboren juist niet. :>

Van de SDS-Plus dozenboren om mee te hameren staan op de Duitse Amazon nog wel eens reviews van afgebroken sets. Ik heb het idee dat hetzelfde ding in SDS-Max gewoon veel degelijker is uitgevoerd. Maar het prijskaartje is dat ook..

• jichem
  • Nu online
Ik heb zelf de snelspanners van ecotools, deze bevallen mij erg goed en klemmen veel beter dan de action variant

• Framoes
Piet91 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:35:
[...]

Dat de Makita bits sterke magneet hebben. Leuk, maar wat ik in dit topic vooral lees over bits is dat:
1) Bits zijn verbruiksartikelen
2) Verschil in slechte en goede bit(sets) zit vooral in hoe sterk de bits zelf zijn; of ze snel slijten.

Dat zegt dus aan de ene kant dat je er niet teveel aan moet uitgeven (1) en aan de andere kant juist wat meer zodat je goed spul hebt (2). :P
Die bit zit niet in een bithouder, dus het is geen magnetisme. Hij wil aantonen dat de bitjes zo strak zijn gemaakt dat schroeven er goed op blijven zitten (en andersom). Mijn persoonlijke ervaring is dat het per combinatie van merk bitje en schroef verschilt.

Ecotools schroeven werken bijvoorbeeld goed met de Wiha bitjes die Ecotools (toevallig of bewust) ook verkoopt. Maar Dynaplus schroeven vallen daar constant af. Daarbij werken Saxton bitjes weer beter. Die zijn wat scherper bij de punt.

Dan heb je ook nog Spax en Würth die aan vendor lock-in doen dmv speciale bitjes voor bij hun schroeven.
[...]

Het liefst wel gewoon een set en geen losse bits.
De Bosch ook naar gekeken; inderdaad ongeveer gelijke prijs.
De Wera Impaktor zijn niet wereldschokkend duurder, de bekende set is pak 'm beet een 10 euro duurder dan de Milwaukee/Bosch sets, maar procentueel natuurlijk wel 25% duurder.
En dan betwijfel ik inderdaad of het waard is, want ook over de Wera lees ik genoeg negatieve reviews.
Ik heb die Milwaukee bitset voor iets meer dan €20 gekocht, dus dat was wel een gunstige prijs toen. Maar misschien was het een aanbieding.

En @ de bit-discussie:

Bitjes zijn net als zaagjes, zaagbladen, etc verbruiksartikelen. Ze slijten en kunnen breken bij regelmatig gebruik. Gewone bitjes breken vrij snel bij gebruik met een slagschroevendraaier, maar ook slagbitjes kunnen breken. Ze zijn harder, maar niet van diamant.

In theorie kan je ook tig jaar doen met een cirkelzaagblad, als je hem weinig gebruikt en alleen zacht hout zaag.

[ Voor 9% gewijzigd door Framoes op 17-04-2020 18:24 ]

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:00

Illusion

(the art of)

loeberce schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:34:
Om gaten te boren/frezen voor 30mm klepscharnieren zoek ik een boor/frees. Ik raak echter de weg kwijt in de benaming en dus de juiste zoekopdracht. De scharnieren komen 12mm diep in een mdf-plaat van 18mm dikte. Ik heb dus liever een boor zonder centerpunt of met zo'n kleine mogelijke punt. Ik will namelijk niet dat de punt aan de zichtkant door de plaat heen komt. Heeft iemand een tip voor het type frees of boor wat ik nodig heb?

Ik kom zelf aan forstnerboren of cilinderkopboor. Zoeken is op sommige sites niet te doen. Ik wil 30mm diameter als filter, maar daar kan je vaak niet op filteren. Schaftdiameter wordt vaak niet genoemd, maar aangezien in de frees 6 of 8mm past is dat wel handig om te weten. En om >€100 uit te geven voor 2 gaten is ook wat overdreven.....
Weet je zeker dat je niet gewoon een 35mm scharnierboor zoekt?
https://www.ecotools.nl/hm-scharnierboor-35-mm/

Blijkt overigens ook in 30mm te bestaan:
https://www.hubo.nl/scharnierboor-30-mm

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-10 15:11
Illusion schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:08:
[...]

Weet je zeker dat je niet gewoon een 35mm scharnierboor zoekt?
https://www.ecotools.nl/hm-scharnierboor-35-mm/

Blijkt overigens ook in 30mm te bestaan:
https://www.hubo.nl/scharnierboor-30-mm
Voor dit type scharnier heb ik toch echt 30mm nodig, terwijl 35mm idd de gangbare maat is voor veel scharnieren.

• Twijfels
Kaasplank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:30:
Ik ben op zoek naar een zo groot mogelijke zwaluwstaartfrees met een schacht van 8mm. Ik weet dat festool bijvoorbeeld de HW S8 D20/26/10° heeft maar die vind ik nogal aan de prijs voor waarschijnlijk een paar verbindingen in een eenmalig project.

Iemand die dingen ooit al eens ergens goedkoper gezien? Ik heb geen tijd om iets uit china oid te laten komen
Normaal is ecotools leuk voor goedkope freesjes, maar die heeft geen bredere zwaluwstaartfrees.
GereedschapPro heeft er wel één van CMT voor €32. 19mm D / L. Weet niet of dat hoog genoeg is voor je project?

In Duitsland zoeken op "Gratfräser" kan je misschien nog wel een goedkoper resultaat opleveren, zit je alleen snel weer met hogere verzendkosten ;)

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Twijfels schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:51:
[...]

Normaal is ecotools leuk voor goedkope freesjes, maar die heeft geen bredere zwaluwstaartfrees.
GereedschapPro heeft er wel één van CMT voor €32. 19mm D / L. Weet niet of dat hoog genoeg is voor je project?

In Duitsland zoeken op "Gratfräser" kan je misschien nog wel een goedkoper resultaat opleveren, zit je alleen snel weer met hogere verzendkosten ;)
die heeft een schacht van 12mm en dat past volgens mij niet in mijn bosch 1400 ACE
Denk dat ik dan toch maar voor de festool ga.

https://webshop.ijzerhuis...ES-HW-S8-D20-26-10gr..awp
daar valt de prijs ook wel mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasplank op 21-04-2020 09:15 ]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:52:
Ik moet binnenkort een trap gaan schuren.

Heb nu 2 schuurmachines; een excenter metabo sxe 3125 en een muisachtige Bosch PSM 160a.

Beide niet echt geschikt voor een trap lijkt me.

Wil daarom een Bosch GSS 160 Multi aanschaffen:

[Afbeelding]

Is dat aan te raden of kan ik beter een losse vlakschuurmachine en losse delta kopen, ook met het oog op toekomstige klussen?

Moet ook nog wel een beetje betaalbaar blijven anders had ik wel een
Festool RS 300 EQ-Set aangeschaft :9
Ik heb hem ook, en ben toevallig zelf bezig met een trap opknappen :)
Het is een fijne machine, maar afhankelijk van het model trap (2 kwart draai in mijn geval) kan het goed zijn dat je in bepaalde hoeken gewoon onmogelijk met de machine uit de voeten komt, een multitool (Fein / vergelijkbaar) is het enige wat daarbij zou kunnen komen denk ik).
Daarnaast is het even de vraag hoeveel je wil gaan schuren...als ie helemaal kaal moet, en er een onbekende hoeveelheid verf op zit, zou ik niet meer hetzelfde beginnen als ik heb gedaan... schuren :P bleek iets meer verf op te zitten dan verwacht, en er kwam geen einde aan, zou toch beginnen met een verfstripper en krabber volgende keer.

Ik vind het verder wel een fijne machine, maar zou, als ik hem in de toekomst vervang, zoeken naar een machine die minder trilt in de hand, en bij voorkeur een lagere body heeft, in combinatie met de langste zool kom je dan nog wel wat makkelijker in lastige hoekjes misschien.

Stofafzuiging werkt best goed (ik gebruik hem eigenlijk niet zonder stofzuiger, maakt wel een rotherrie dan, maar daar heb je gehoorbescherming voor).
Kan hem wel aanraden!

Wel iets om op te letten, in de schuurzooltjes zit een heel klein rood cilindervormig stukje rubber oid, volgens mij heeft dat iets met trillingsdemping te maken ofzo... die raak je heel makkelijk kwijt, even opletten met wisselen van de voetjes.

Extra tipje... schuurgaas / schuurnetten, bekend voorbeeld is Abranet van Mirka, werkt goed maar is duur.
Ecotools heeft ook schuurnetten, zover ik heb kunnen testen werken deze ook best goed, kosten VEEEEL minder, en gingen nog steeds langer mee dan schuurpapier, en stofafzuiging is beter (loopt niet zo snel vol ook).
In beide gevallen wel een beschermpad meebestellen, anders is het hechtlaagje van je schuurzool zo aan gort volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door nick_haak op 24-04-2020 21:28 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Na de positieve reacties op de Bosch GSS 160 Multi schuurmachine heb ik die zojuist besteld. :)

Bij Amazon slechts €120 waar ik bij andere webshops rond de €160 kwijt zou zijn, dus amazon is blijkbaar op sommig gereedschap nog een positieve uitzondering qua prijs.
Wel pas 7 mei geleverd maar voor die €30 euro voordeel en het feit dat ik voor die tijd toch niet aan de trap hoef te beginnen is dat wel prima.
cverkooyen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:40:
[...]

Ik heb deze ook en ben tevreden met de machine
jichem schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:57:
Hier ook een gss 160 multi en bijzonder tevreden. Ik gebruik vrijwel altijd de deltazool, daar heb ik ook het meeste schuurpapier voor. Maar de andere opzetjes komen bij specifieke situaties toch goed van pas. Ook leuk dat je zelf papier van de rol kan peforeren met het hulpstuk
nick_haak schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:27:
[...]

Ik heb hem ook, en ben toevallig zelf bezig met een trap opknappen :)
Het is een fijne machine, maar afhankelijk van het model trap (2 kwart draai in mijn geval) kan het goed zijn dat je in bepaalde hoeken gewoon onmogelijk met de machine uit de voeten komt, een multitool (Fein / vergelijkbaar) is het enige wat daarbij zou kunnen komen denk ik).
Daarnaast is het even de vraag hoeveel je wil gaan schuren...als ie helemaal kaal moet, en er een onbekende hoeveelheid verf op zit, zou ik niet meer hetzelfde beginnen als ik heb gedaan... schuren :P bleek iets meer verf op te zitten dan verwacht, en er kwam geen einde aan, zou toch beginnen met een verfstripper en krabber volgende keer.

Ik vind het verder wel een fijne machine, maar zou, als ik hem in de toekomst vervang, zoeken naar een machine die minder trilt in de hand, en bij voorkeur een lagere body heeft, in combinatie met de langste zool kom je dan nog wel wat makkelijker in lastige hoekjes misschien.

Stofafzuiging werkt best goed (ik gebruik hem eigenlijk niet zonder stofzuiger, maakt wel een rotherrie dan, maar daar heb je gehoorbescherming voor).
Kan hem wel aanraden!

Wel iets om op te letten, in de schuurzooltjes zit een heel klein rood cilindervormig stukje rubber oid, volgens mij heeft dat iets met trillingsdemping te maken ofzo... die raak je heel makkelijk kwijt, even opletten met wisselen van de voetjes.

Extra tipje... schuurgaas / schuurnetten, bekend voorbeeld is Abranet van Mirka, werkt goed maar is duur.
Ecotools heeft ook schuurnetten, zover ik heb kunnen testen werken deze ook best goed, kosten VEEEEL minder, en gingen nog steeds langer mee dan schuurpapier, en stofafzuiging is beter (loopt niet zo snel vol ook).
In beide gevallen wel een beschermpad meebestellen, anders is het hechtlaagje van je schuurzool zo aan gort volgens mij.
Schuurgaas / schuurnetten kende ik helemaal niet, dank voor de tip!
Klinkt wel interessant, zal het eens bestellen bij ecotools om te zien of het lekker werkt en ook echt veel langer mee gaat, ben benieuwd.

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:58
Vliegvlug schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 00:37:
Na de positieve reacties op de Bosch GSS 160 Multi schuurmachine heb ik die zojuist besteld. :)

Bij Amazon slechts €120 waar ik bij andere webshops rond de €160 kwijt zou zijn, dus amazon is blijkbaar op sommig gereedschap nog een positieve uitzondering qua prijs.
Wel pas 7 mei geleverd maar voor die €30 euro voordeel en het feit dat ik voor die tijd toch niet aan de trap hoef te beginnen is dat wel prima.

[...]

[...]

[...]

Schuurgaas / schuurnetten kende ik helemaal niet, dank voor de tip!
Klinkt wel interessant, zal het eens bestellen bij ecotools om te zien of het lekker werkt en ook echt veel langer mee gaat, ben benieuwd.
Heb hem nu ook besteld. Twijfel nog lichtjes of ik de order laat staan. Een excenter heeft ook nog veel voordelen tegenover deze multi.

Voor mijn projecten mis ik nog een schuurmachine. Het gaat voornamelijk om wat kleinschalige werkstukken, maar ook staan de binnendeuren schuren op de planning. Voor mijn wasmachine wil ik nog een ombouw maken. Het zal een afwisseling zijn tussen wat kleinere en grotere vlakken die ik wil gaan schuren. Ik ben wel een beginner wat betreft schuren. Daarom lijkt een excenter makkelijker te hanteren. Maar deze is multi is weer wat veelzijdiger.

Wat raden jullie aan?

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 16:11

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Stelsol schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:45:
Hoi medeklussers, ik heb sinds enige tijd een dewalt multitool (dwe315kt). Een geweldig apparaat dat veel vaker gebruikt wordt dan ik vooraf had verwacht. We hebben hem de laatste tijd ook gebruikt om te schuren, wat daar tevens bijzonder prettig mee gaat.
Nu zijn de schuurpads echter op, dus ik heb een paar nieuwe gehaald voor een deltaschuurmachine, met dezelfde maat als de dewalt, van het merk Piranha (bij de gamma). Nu blijkt echter dat deze pads helemaal niet blijven plakken aan de multitool. Ik heb daarna nog pads van een makita schuurmachine geprobeerd, die plakken ook nauwelijks (ze vallen eraf zodra je de tool op hoge snelheid aanzet). Dit terwijl de originele dewalt pads wel perfect plakken.
Herkent iemand dit probleem? Ik ben namelijk benieuwd naar welke pads ik er wel op kan laten plakken... De meeste bouwmarkten die ik nu heb gecheckt, verkopen geen dewalt delta schuurpads, en online kom ik er ook niet uit. Iemand de gouden tip?
Ongehinderd door ervaring met dewalt multitools zou ik aanraden om even bij ecotools op de website te kijken. Die hebben relatief goedkoop en degelijk schuurpapier.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 14:49
Twijfels schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:15:
[...]

Plakken de DeWalt pads nog steeds goed, of plakten ze voorheen goed en weet je het nu niet zeker? Die schuurzolen van multitools plakken vanwege het kleine oppervlak vaak sowieso al niet super goed vergeleken met normale schuurmachines. Met wat meer gebruik wordt het alleen maar minder is mijn ervaring. Zou die schuurzolen van multitools ook haast meer als verbruiksvoorwerpen zien helaas.

De schuurzool is verder wel gewoon schoon / vrij van stof?
Ik heb nog een stel DeWalt pads liggen van een andere korrelgrootte, die plakken nog steeds goed. Het zijn echt de alternatieve pads die ik probeerde die er bijna gelijk aftrillen... Ook heb ik de zool schoongemaakt, maar dit heeft weinig effect...

Toch even bij ecotools neuzen, Bosch van Hornbach proberen en anders maar een nieuwe schuurzool halen (of dedicated schuurmachine) ;)
Bedankt voor de tips

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

bizar hoeveel die prijzen flucteren. Ik heb maandag de DTS 400 REQ besteld bij kruis.nl voor 289
incl. systainer (https://www.kruis.nl/uitv...rmachine-dts-400-req-plus) daar is hij nu ook 30 euro duurder.Ben erg benieuwd, heb hem al wel binnen maar nog niet kunnen gebruiken. Heb geen schuurpapier :+ .Blijkbaar toch ander gatenpatroon dan mijn 'oude' metabo. Moet even weer nieuwe bij ecotools bestellen maar die ik wil zijn uitverkocht. Even geduld hebben dus :) Mijn eerste festool gear. Rest is allemaal makita, dewalt, fein en bosch (Blauw en groen)

• Framoes
xtern15 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:03:
Iemand nog goede tips voor zaagbladen voor de Bosch multitool GOP-40-30? Het betreft starlock zaagbladen waar ik eigenlijk een goedkoper alternatief op de dure Bosch bladen of goede deal voor zoek :)
Dat is het grote nadeel van Starlock: Fein en Bosch maken ze en zijn vrij agressief richting bedrijven (buiten China) die deze van andere producenten leveren. Ecotools kreeg een tijd terug een 'cease & decist' en is gestopt met het leveren van starlock.

Alibaba en dergelijke sites verkopen het nog, maar dan zit je ethisch en kwalitatief weer met problemen.

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik dacht dat ik ooit geinformeerd had naar de juiste schuurmachine, maar kan het nergens meer terugvinden, dus excuus als dit een jaar of twee gelden ook al langskwam:

Ik zoek een geschikte schuurmachine voor het volgende:
Ik ga binnenkort zo'n 100m2 multiplex moeten schuren. van ruw tot volledig gelakt.
Dus hout / plamuur / grondverf / lak gladschuren.
Het betreft grote oppervlakken (wanden / plafonds), maar ook kastjes, laden etc.
Ik heb een prima vlakschuur en "fein" ding voor de kleinere stukjes (en ook een bandschuur voor als ik boos ben).
Ik zoek een machine die sneller afneemt dan een vlaksschuur, maar wel te gebruiken is voor zowel het groffere als ook het fijnere werk (verf tussenlagen schuren).

Waarschijnlijk kom ik bij een excenter uit, maar misschien hebben jullie betere ideeen...?

budget ongeveer Euro 150. 230V lijkt me handiger ivm opgenomen vermogen en grootte van oppervlaktes.
Het liefst een model waarbij je goedkoop schuurpapier kan kopen (bij Ecotools bijvoorbeeld)

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:24
@Baytep Ik zou zeker een excenter nemen, dat is exact de machine die je beschrijft namelijk. Ik zou je de Festool ETS 125 REQ willen aanraden, maar deze is helaas bijna 2x je budget. Wellicht toch te overwegen. Hij is heerlijk licht, heeft grote afname, maar kan ook heel fijn schuren. Hij is goed in balans waardoor hij weinig trilt, je kan er dus lang mee door schuren, zonder een tintelende hand te krijgen van de trillingen. Ik ben iedere keer weer blij als ik er mee gewerkt heb!
Dus zeker als je zoveel te schuren hebt, zou ik over wegen een echt goede te nemen.
Ik gebruik hem met Ecotools schuurpapier, en dat werkt ook goed. Ik heb geen verschil gemerkt tussen de Ecotools en Festool korrel 120 papier.

• jichem
  • Nu online
Baytep schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:31:
Ik dacht dat ik ooit geinformeerd had naar de juiste schuurmachine, maar kan het nergens meer terugvinden, dus excuus als dit een jaar of twee gelden ook al langskwam:

Ik ga binnenkort zo'n 100m2 multiplex moeten schuren. van ruw tot volledig gelakt.
Het betreft grote oppervlakken (wanden / plafonds), maar ook kastjes, laden etc.
Ik heb een prima vlakschuur en "fein" ding voor de kleinere stukjes (en ook een bandschuur voor als ik boos ben).
Ik zoek een machine die sneller afneemt dan een vlaksschuur, maar wel te gebruiken is voor zowel het groffere als ook het fijnere werk (verf tussenlagen schuren).

Waarschijnlijk kom ik bij een excenter uit, maar misschien hebben jullie betere ideeen...?

budget ongeveer Euro 150. 230V lijkt me handiger ivm opgenomen vermogen en grootte van oppervlaktes.
Het liefst een model waarbij je goedkoop schuurpapier kan kopen (bij Ecotools bijvoorbeeld)
Ik ben heel blij met mijn bosch gex125-150 voor dergelijke klussen. Ik geloof meteen dat festool veel beter schuurt, maar ik geloof ook best dat een audi rs6 beter rijd dan mijn focus. Deze machine ligt denk ik in ieder geval dicht bij je budget, en met een beetje geluk zelfs binnen.

Edit: zie dat hij inderdaad momenteel te duur is. Dan is https://www.amazon.de/dp/..._sw_r_apa_i_4yiREb7YQZ88H mogelijk een optie of anders de gex125. Die laatste valt ruim binnen budget

[ Voor 6% gewijzigd door jichem op 01-05-2020 22:29 ]

• Raymond

Je hebt niks nu aan mn bericht, maar je bent een dag te laat. De bosch gex125-150 was gister in de aanbieding. Precies binnen je budget en het is idd precies de machine die je nodig hebt :+

• Framoes
MLLL schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:10:
Ik schroef met een 9Ah accu met mijn rammelaartje van Milwaukee, die paar extra gram boeit weinig en ik gebruik zoiets dag in dag uit. Voordeel is dat ik die accu 1 per week hoef op te opladen en dat scheelt ook een hoop energie.
Die 9Ah aggregaten ben ik persoonlijk geen fan van. Wegen bijna het dubbele van een 5Ah accu, waardoor voor mij het nut van minder opladen ruimschoots teniet wordt gedaan door het rondsjouwen van een extra accu aan gewicht.

Naast de extra capaciteit bieden ze ook niks extra's in een accutol. Op een cirkelzaag of afkortzaag biedt het misschien ook nog een paar procent extra kracht. Dan is het misschien nog de moeite om zo'n accu mee te zeulen.

De Makita BO5041 valt binnen je budget en dat is een prima schuurmachine. Maakt geloof ik net als de Festool zowel oscillerende als roterende beweging en dat schijnt beter te schuren. En hij heeft een extra handvat, wat wel fijn werkt.

DeWalt levert de DWE6423 die goedkoper is, maar die is daar ook naar uitgerust. Metabo heeft de SXE3125 zonder extra handvat, maar wel met een behuizing die deels metaal is. Deze valt in de prijsklasse van de Makita.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-10 19:52

Wuursj

want worst is al bezet

Tackers
Deze tools zijn nieuw voor mij. Ik zoek een tacker voor één (flinke) klus: het vast nieten van een hoop fermacell platen van 10 of 12,5 mm dik.
Fermcell geeft netjes aan wat de eisen zijn van de nietjes (type N?):
  • draad diameter 1,2-1,6mm
  • rugbreedte circa 10mm
  • beenlengte in mijn geval 25-28mm
Die rug breedte zorgt er meteen voor dat ik er niet kom met de budget-tackers van oa. ecotools en HBM (met de laatste heb ik sowieso geen goede ervaringen).

Maar wat dan wel? Merken in de tacker-wereld zeggen mij weinig. Na flink wat googlen in het tacker en nietjes oerwoud kom ik vooralsnog uit bij Dutack 750 H van circa €155o. Maar ook dit merk zegt me niks.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LGqKg6Z.png

Of zou deze merkloze van Ecotools van €85 toch wat zijn?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kmAvAEO.png

Iemand hier een mening over? Of een redelijke OK kwaliteit tacker die dit formaat nietjes kan schieten?

Mijn 'gewone' gereedschap gamma bestaat na wat omzwervingen met budget merken met veel irritatie nu vooral uit Makita, beetje blauwe Bosch Prof, een Festool stofzuiger en Rupes schuurmachines. Maar als ik bij deze merken kijk voor een tacker, kan ik weer een nier inleveren en denk dat ik hem naast deze klus, niet heel vaak ga gebruiken. Dus toch maar weer een stap naar een budget merk?

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 04-05-2020 13:59 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• hansvk
  • Laatst online: 31-10 14:25
Wuursj schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:44:
Tackers
Deze tools zijn nieuw voor mij. Ik zoek een tacker voor één (flinke) klus: het vast nieten van een hoop fermacell platen van 10 of 12,5 mm dik.
  • rugbreedte circa 10mm
Die rug breedte zorgt er meteen voor dat ik er niet kom met de budget-tackers van oa. ecotools en HBM (met de laatste heb ik sowieso geen goede ervaringen).

Maar wat dan wel? Merken in de tacker-wereld zeggen mij weinig. Na flink wat googlen in het tacker en nietjes oerwoud kom ik vooralsnog uit bij Dutack 750 H van circa €155o. Maar ook dit merk zegt me niks.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand hier een mening over? Of een redelijke OK kwaliteit tacker die dit formaat nietjes kan schieten?

[...]
Ik heb vorig jaar bij Amazon Duitsland een budget tacker gekocht (nu niet meer leverbaar), maar zoiets als deze. Dit type wordt als ik het goed heb gezien onder diverse 'merken' verkocht. Ik heb hem regelmatig gebruikt en werkt prima. Ik weet alleen niet of hij voor 'jouw' nietjes geschikt is, dus dat zou je uit moeten zoeken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Raymond
Wuursj schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:44:
Tackers
  • rugbreedte circa 10mm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn 'gewone' gereedschap gamma bestaat na wat omzwervingen met budget merken met veel irritatie nu vooral uit Makita, beetje blauwe Bosch Prof, een Festool stofzuiger en Rupes schuurmachines. Maar als ik bij deze merken kijk voor een tacker, kan ik weer een nier inleveren en denk dat ik hem naast deze klus, niet heel vaak ga gebruiken. Dus toch maar weer een stap naar een budget merk?
Ik heb een pinnailer van ecotools en die doet het prima. Het is iig een flinke stap beter dan de brol van de lidl/aldi :P

Hoe lang denk je met de klus bezig te zijn? Al eens aan huren gedacht?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Raymond schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Ik heb een pinnailer van ecotools en die doet het prima. Het is iig een flinke stap beter dan de brol van de lidl/aldi :P
Mooi om te horen. Tot nu toe vind ik de prijs/kwaliteit van ecotools ook best goed bij alles wat er gekocht heb (en dat is best veel aan verbruiks-materiaal maar niks aan 'echt' gereedschap). Ze lijken een betere selectie te hebben dan HBM is mijn ervaring tot nu toe.
Hoe lang denk je met de klus bezig te zijn? Al eens aan huren gedacht?
Wel aan gedacht. Maar weel een aantal weken en dan is huren vaak weer duur: eerst buitenmuren afwerken aan de binnenklant en dan binnenwanden. Het gaat om een complete verdieping hout-skelet-bouw. Eerst folie (dat kan elk apparaat wel) en dan OSB schroeven en fermacell schieten. Dat fermacell is best 'zwaar' spul om door heen te schieten maar ecotools noemt het expliciet en het gaat om de kortste niet. Dus ik denk dat het die gaat worden...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Raymond
Wuursj schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Mooi om te horen. Tot nu toe vind ik de prijs/kwaliteit van ecotools ook best goed bij alles wat er gekocht heb (en dat is best veel aan verbruiks-materiaal maar niks aan 'echt' gereedschap). Ze lijken een betere selectie te hebben dan HBM is mijn ervaring tot nu toe.

[...]

Wel aan gedacht. Maar weel een aantal weken en dan is huren vaak weer duur: eerst buitenmuren afwerken aan de binnenklant en dan binnenwanden. Het gaat om een complete verdieping hout-skelet-bouw. Eerst folie (dat kan elk apparaat wel) en dan OSB schroeven en fermacell schieten. Dat fermacell is best 'zwaar' spul om door heen te schieten maar ecotools noemt het expliciet en het gaat om de kortste niet. Dus ik denk dat het die gaat worden...
ah, ok. Dan kan kopen ook prima uit. Je koopt dat ding voor 85 euro (oid). En na een maand trap je hem op MP voor 4-5 tientjes. Ben je voor een paar tientjes klaar :)

• Framoes
Toekan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:54:
Vandaag komt m'n GST150 CE binnen. Nu lees ik steeds meer op internet dat de GST 150 niet in de markt is gezet als precisie houtbewerkings decoupeerzaag, maar meer als decoupeerzaag voor het ruwe werk.

Voor het precisie werk kan je beter een GST160 nemen of de GST12V variant.

Nu weet ik dat deze decoupeerzaag al een verbetering is tegenover m'n vorige decoupeerzaag. Maar zal ik toch niet beter af zijn met een GST12V of GST160?

Ik heb nog geen 12V van Bosch. Dus dan zal ik rond de 150 euro uitkomen. De 12V serie van Bosch staat hoog aangeschreven.
Hiermee kan je maximaal 70mm dik hout zagen.
Ik heb wel gezien op YouTube dat de GST12V wat makkelijker schreef zaagt dan een krachtigere 18V variant.

De GST160 kost gemiddeld zo'n 220 euro. Dit is het topmodel. Dus dat zal sowieso wel goed zijn. Ook zijn de reviews lovend.

De GST150 heb ik nu voor 110 euro gekocht.

Ik zal het voornamelijk gebruiken voor kleinere projecten. En niet dikker hout gebruiken dan de 70mm wat de GST12V aan kan als maximum.

Zal de extra investering de moeite waard zijn? Dan gaat de GST150 retour.
Of moet ik gewoon genoegen nemen met deze decoupeerzaag welke ik voor een mooie prijs heb gekocht.
Een decoupeerzaag is toch sowieso niet voor precisiewerk? Die gebruik je voor bochten zagen of even snel iets grof afkorten of gewoon "brandhout" zagen. Met die GST150 kan je dus prima uit de voeten.
[...]

Ecotools verkoopt sowieso prima schroeven, pluggen, etc. Kwaliteit is in mijn ervaring beter dan duurdere schroeven van o.a. Bouwmaat of Dynaplus. En ook het handgereedschap en zaken zoals boortjes zijn beter dan je verwacht voor die prijs.
kabeltjekabel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:05:
[...]

Denk eerder meer gelikte marketing. Die Youtube clip die je linkte laat het ook gewoon zien; Ding is gewoon identiek aan een willekeurige excenterschuurmachine met ronde zool die vrij kan draaien.
Ik ben geen expert op het gebied van schuurmachines, dus ik geloof het zo. Hij schuurt in ieder geval goed genoeg voor me om geen €600 aan een Rotex uit te willen geven.
[...]

De Rotex heeft een mode om het ronddraaien van de hele zool te forceren. Dat heeft die BO5041 domweg niet.
Klopt, dat gaf ik ook aan. De BO5041 heeft geen speciale standen. Het meest speciale er aan is dat je het toerental kan instellen ;)
[...]

Als je hem gaat vergelijken met een Rotex in aangedreven mode zul je zien dat die Rotex een veel hogere afname geeft. Het vrij kunnen draaien geeft inderdaad een mooier schuurbeeld dan een schuurmachine die dat niet heeft.
Ik vergelijk hem juist niet met de Rotex vanwege die geforceerde modus. Daar kan hoogstens een lakfrees tegenop. Maar je betaalt natuurlijk ook de hoofdprijs voor een Rotex. Tenzij iemand constant werkzaamheden uitvoert die daarmee veel makkelijker worden, zou ik zo'n machine eigenlijk ook niet aanraden.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Eerst folie (dat kan elk apparaat wel)
Folie wil je echt niet met een pneumatische tacker vastzetten; die blaast de nietjes gewoon los door de folie.

Verder ook wel +1 voor de tackers van ecotools, behalve de 16g - die heeft IMO een extreem lompe neus waardoor hij echt niet handig is bij beperkte bewegingsruimte.

[ Voor 24% gewijzigd door Slonzo op 05-05-2020 20:07 ]

• KillaZ
Slonzo schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:03:
[...]

Folie wil je echt niet met een pneumatische tacker vastzetten; die blaast de nietjes gewoon los door de folie.

Verder ook wel +1 voor de tackers van ecotools, behalve de 16g - die heeft IMO een extreem lompe neus waardoor hij echt niet handig is bij beperkte bewegingsruimte.
Dan moet je je tacker afstellen op diepte?

Hier de hele zolder met miofol en een tacker gedaan, werkt perfect.

K to the KillaZ

• Appie Heijn
  • Laatst online: 19:19
NoepZor schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:17:
Ik heb in een soort van opwelling de GWS7-125 besteld bij Amazon. Nu zoek ik alleen nog een diamantschijf en wat doorslijpschijven voor metaal. Iemand aanraders hiervoor?
Ecotools? Ik heb 3-4 KWB diamandschijven(Hubo) gebruikt voor de bestrating en wat graniet, die waren ook prima (betaalbaar). En de black en dekkert blijft maar gaan... zwaar misbruikt maar hij gaat maar door.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 06-05-2020 08:28 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Martin Sturm schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:13:
Ik heb dus sinds kort een kantenfrees van Makita, en heb een set frezen in bestelling staan (maar wegens een andere bestelling duurt de levering daarvan wat lang). Dus ik dacht: ik haal even een frees bij de Praxis (eerst) en daarna de Hornbach (daarna), maar toen kwam ik dus tot de conclusie dat beide bijna geen frezen hebben... iemand tips waar je een beetje aardige frees om ronde kanten te frezen kan krijgen voor niet te veel geld?
Ecotools als je niet persé een setje nodig hebt.
Dan kun je alleen de frees bestellen die je écht nodig hebt. Mijn ervaring is dat van een doosje er een stuk of 4 echt gebruikt worden en de rest niet. Net als bij bitjes.
En die prijs-kwaliteit verhouding van die dingen zijn bijzonder goed. Ik heb er inmiddels tientallen gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 06-05-2020 15:10 ]

• jichem
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:20:
Ik sta op het punt om mijn buitenkozijnen, ramen en deuren in de verf te gaan zetten en buiten wat simplistisch verfwerk heb ik dit eigenlijk nooit eerder gedaan (onze vorige woning had kunststof/alu kozijnen en was een appartement met voordeur in de hal).

Als amateur denk ik dan maar: bespaar niet op het spul wat je koopt, zodat het daar niet aan kan liggen. Zo heb ik wat rond zitten kijken bij schuurmachines en mij leek een multischuurmachine het beste. De trap zit er ook aan te komen, dus een delta leek me te klein daarvoor. Qua merken heb ik de voor mij 3 bekende een beetje vergeleken: Bosch, Black & Decker en Makita. Ik heb ook al wat ander spul van Makita en ben daar erg tevreden over, dus de Makita BO4565K leek me wel wat. Prima prijs, hele goede reviews en een opbergkoffer wat ik persoonlijk wel fijn vind.

Het viel me echter op dat het een klein drama is om het schuurpapier hiervoor te vinden. In de huidige tijd zie ik het niet zitten om de lokale bouwmarkten allemaal af te gaan, maar online lijkt het ook niet echt veelvuldig beschikbaar te zijn. Ik twijfel daarom of ik niet beter voor een Bosch en B&D kan gaan, daar lijkt het schuurpapier (ook van algemene merken) wel beter beschikbaar namelijk. Wat is jullie advies hierin?

En aansluitend: niet direct voor dit topic denk ik, maar kon ook geen andere plek direct vinden: wat zouden jullie voor tips hebben als one-stop-shop? Ik moet alles nog halen, van schuurmachine tot aan verf en alle benodigdheden. Normaal zou ik dus naar de lokale bouwmarkt gaan, maar wil dat nu eigenlijk alleen als het echt niet anders kan. En een Gamma bijv. geeft een "lange levertijd" aan zonder verder te specificeren, een week kan ik echt wel wachten, maar het moet geen 2-3 weken gaan worden. Oh en de machine zelf kan ik evt wel bij Coolblue bijv. bestellen, maar het gaat dus met name om alle materialen en verf.

Laatste vraag: qua verf zat ik naar Sikkens en Sigma te kijken en nu zag ik dat Sigma 16 uur droogtijd opgeeft en Sikkens 2 uur voor dezelfde verf. Klopt dat of gebruiken ze allebei een andere betekenis van "droog"?
Verf bestel ik altijd op budgetverf.nl daar heb je alle topmerken voor een goede prijs en staan de potten minder lang op de plank dan bij de bouwmarkten. Schuurpapier dan weer bij ecotools, ook veel goedkoper en blijft langer schoon dan de bosch variant.

• rockhopper
  • Laatst online: 31-10 16:11

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MooDyBLueS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:20:
Laatste vraag: qua verf zat ik naar Sikkens en Sigma te kijken en nu zag ik dat Sigma 16 uur droogtijd opgeeft en Sikkens 2 uur voor dezelfde verf. Klopt dat of gebruiken ze allebei een andere betekenis van "droog"?
Ik zou bij deze vragen even langsgaan bij een verfhandel, want "Sikkens" of "Sigma" is nogal een brede vraag, je hebt erg veel verf soorten die speciaal voor bepaalde doeleinden geschikt zijn (en daarmee ook ongeschikt voor andere). Verder is er een verschil tussen echt droog en al geschikt voor overschilderbaar. Maar ook hiervoor geldt hoe goed moet het zijn en hoe snel moet het allemaal gebeuren? Iemand die snel naar de volgende klus wil heeft een ander doel dan iemand die gewoon tijd zat heeft en wilt dat het echt goed gebeurt.

Persoonlijk haal ik m'n spul bij Woodfield, maar die zit maar in een beperkt deel van Nederland, en ja het is aan de prijs dus ook hier geld hoeveel wil je kwijt zijn voor je klus :)

Buiten dat denk ik dat je met sikkens en/of sigma sowieso redelijk goed zit, zolang je geen ikea verf meuk haalt :)

Overigens haal ik m'n schuurpapier wel bij ecotools, prima kwaliteit en keuze voor een schappelijke prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door rockhopper op 06-05-2020 23:40 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• MJV
  • Nu online

MJV

talkatoo schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:07:
[...]

Is zelfs AC6 laminaat :P , inderdaad meteen het standaard blad vervangen voor dit blad:

[Afbeelding]

Aardig prijzig zo'n blad, maar na 30m2 begin ik wel te merken dat de snede minder soepel gaat... (en ik heb nog zo'n 75m2 te gaan). Zijn er nog betere bladen?
Laminaat is gewoon vreselijk hard spul. Of je moet bladen van 100+ euro pakken, of voor lief nemen dat het blad sneller bot wordt.

Ik heb eens met Ecotools gemaild over welk blad zij aanraden:
Voor laminaat hebben wij geen speciaal blad. U kunt dit hout zaagblad ervoor gebruiken. Deze zal alleen wat sneller slijten doordat de toplaag van het laminaat zo hard is.

De parketteurs in ons klanten bestand nemen meestal de goedkoopste 48 tands bladen voor hout.
Voor zover er sprake is van consenus over dit onderwerp (:+) lijkt die consensus te wijzen richting het gebruik van een decoupeerzaag met speciale laminaatzaagjes. Ik heb daar zelf ook goede ervaringen mee. Zagen langs een haakse hoek (speedsquare), prima haaks en recht genoeg voor onder de (plak)plint.

• hansvk
  • Laatst online: 31-10 14:25
Wuursj schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Ik bedoel meer de losse zagen, niet het setje.
Maar het setje kopen en versleten zagen los vervangen kan natuurlijk ook.
Het "probleem" bij losse zagen bestellen is dat je iedere keer weer verzendkosten hebt (als je bij Ecotools besteld beneden de 50 euro ex). Dwingt me dan steeds weer om wat extra's te bestellen :+ maar het houdt een keer op.

[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 11-05-2020 13:20 . Reden: typo ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-10 18:45
hansvk schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:36:
Ik ben op zoek naar een nieuw set gatenzagen (voornamelijk voor hout). Ik heb nu iets zoals dit:

[Afbeelding]

Deze set is versleten (veel speling). Nu had ik via Amazon al een nieuwe set besteld, deze heeft vele goede recenties, maar deze gaat retour omdat de centreerboor zwabbert.
Ik gebruik gatenzagen misschien maar een paar keer per jaar, dus wat betreft budget zou ik het onder de 30 Euro willen houden. Nu heeft Bosch ook sets zoals mijn oude set, bijv. deze. Goedkoop en als het werkt prima. Of deze die wat uitgebreider is. Iemand ervaringen met deze sets of aanbeveling voor iets anders binnen mijn budget?
Ik had eerst ook zo'n gatenzaag.
Maar nu deze bimetaal set aangeschaft, en kan hem aanraden.
Zaagjes zijn los bij te bestellen als er een bot is geworden. ;)
https://www.ecotools.nl/1...al-gatenzaagset-combiset/
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic