Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
Matched: 482
Ben ik het niet mee eens, vooral de hoge toeren van de DTD155 (3900 RPM) maakt dat je bij veel herhaal werk (schuttingen, vlonders etc.) een klap sneller werkt.

Daarnaast vind ik zelfs mijn 482 te zwaar om langdurig te schroeven en pak ik liever de 155 of een 12v bosch. :)

[ Voor 26% gewijzigd door KillaZ op 20-08-2019 09:13 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:12:
Ben ik het niet mee eens, vooral de hoge toeren van de DTD155 (3900 RPM) maakt dat je bij veel herhaal werk (schuttingen, vlonders etc.) een klap sneller werkt.

Daarnaast vind ik zelfs mijn 482 te zwaar om langdurig te schroeven en pak ik liever de 155 of een 12v bosch. :)
Dat kan, jouw werkzaamheden passen de slagtol allicht beter.

Mijn schutting zit ook vast met 4 miljoen schroeven, maar die moest ik allemaal voorboren om het douglas niet te laten scheuren, dus boren met de 10,8V bosch GSR en schroeven met mijn 14,4V panasonic, daar had ik echt geen slagtol voor nodig.

En zoals ik al opmerkte, die HEX-boortjes vind ik ook erg duur, en die liggen ook zeker niet zomaar bij elke ijzerzaak op de hoek.

Ik zie in die amerikaanse fabricator/klus-filmpjes dat ze zelfs M3 boutjes vastzetten met zo'n ding, er zijn er zat die gebruiken dat ding overal voor.

Het ging mij om de boodschap dat @_Brake_ ff goed zijn afweging maakt voor hij tot aanschaf overgaat, niets meer niets minder :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
breagor schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:01:
@henkie196 en @Bhagavad

Ik denk dat ik met jullie mee ga en toch los handgereedschap ga halen.
Kan ik inderdaad precies uitzoeken wat ik wil, heb ik niet teveel overbodige spullen en kan ik het aanvullen indien nodig zonder dat het niet meer in/bij de set past.

Ik zit te denken om er een Makita Mbox 1 met daaraan de Makita gereedschapskist gekoppeld te gebruiken als opslag.

Dan krijg ik voor mijn gereedschap 2 consistente sets:

Set 1 voor boren/schroeven bestaande uit:
Makita DHP484RTJ (toch iets ander model gekozen, ivm levering in Mbox, koolstofloze borstel en grotere accu's) met daaraan gekoppeld de Makita B49884.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Set 2 wordt dan voor het handgereedschap, hiervoor wilde ik dan de Makita Mbox 1 (821549-5) met een Makita P84731 gereedschaps kist koppelen voor de opslag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan inderdaad nog even speuren naar het juiste hand gereedschap.
Bijkomend voordeel van het los kopen is dat ik mijn huidige spul ook eventueel geleidelijk kan vervangen voor een wat betere kwaliteit.
Even samenvatten:

- 230v klopboor
- 18v schroefmachine
- Mooie set handgereedschap

My 2 cents:

Tenzij je heel graag een nieuwe Makpac wilt, of je tegen een nette deal aanloopt, zou ik het apart bestellen.
Een losse DDF482, losse accu's/dealtje met een lader en een lading nette knipex tangen geeft je heel wat vrijheid.

Ik begon zelf 5 jaar geleden met een set van iBood waarin een DHP458, accu's en een lader zat en ben van daaruit zelf gaan uitbouwen. Met een koopwoning en een flinke verbouwing een mooie set knipex tangen en wera schroevendraaiers gekocht en vervolgens gezocht naar de zaken die ik echt nodig had.

Daarbij kwam ik er zelf achter dat de Makpac's handig zijn als je een tijd lang niet zo veel klust, maar dat ik mijn handgereedschap toch liever in een Stanley kist had. Werkte in mijn geval sneller en georganiseerder.

Dus bedenk of je heel graag vast wilt houden aan die makpacs (er staan er best veel te koop op MP) en speur de duitse shops af voor de zaken die je nodig hebt.

Daarnaast: apart van de accu's is merkgebonden niet eens heel erg nodig. Mijn 12v is van Bosch blauw, 18v is makita, klopboor is de 2-28 van Bosch en de excenter schuurmachine van Makita. De delta is weer van Bosch blauw en ga zo maar door :+ We kunnen niet allemaal @Atmoz zijn :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:40
@Lezparanza Ik zou voor de DTD171 of de DTD154 kiezen, die hebben kracht instellingen. Op de laagste stand kan je perfect een IKEA kast in elkaar zetten. Echter als je nog geen accutol hebt zou ik daar mee beginnen. Een DDF482 zou dan de meest voor de hand liggende keuzen zijn. Echter als deze te ligt is voor het stellen van taps (geen idee wat dat is), zou je een DDF481 kunnen overwegen. Met een DTD kan je namelijk beter niet boren bijvoorbeeld.

@Oilman Ik vind het feit dat je op de laagste stand per "slag" kan dozeren erg prettig. Ik schiet in ieder geval niet meer per ongeluk door, waar ik dat met mijn DDF470 nog wel af en toe deed. Met een niet instelbare slagschroevendraaier (bijvoorbeeld de DTD152 en DTD153) heb je echter helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lezparanza
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-08 18:10
Nivado schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:25:
@Lezparanza Ik zou voor de DTD171 of de DTD154 kiezen, die hebben kracht instellingen. Op de laagste stand kan je perfect een IKEA kast in elkaar zetten. Echter als je nog geen accutol hebt zou ik daar mee beginnen. Een DDF482 zou dan de meest voor de hand liggende keuzen zijn. Echter als deze te ligt is voor het stellen van taps (geen idee wat dat is), zou je een DDF481 kunnen overwegen. Met een DTD kan je namelijk beter niet boren bijvoorbeeld.

@Oilman Ik vind het feit dat je op de laagste stand per "slag" kan dozeren erg prettig. Ik schiet in ieder geval niet meer per ongeluk door, waar ik dat met mijn DDF470 nog wel af en toe deed. Met een niet instelbare slagschroevendraaier (bijvoorbeeld de DTD152 en DTD153) heb je echter helemaal gelijk.
Kijk, daar kan ik wat mee!
Ik heb wel een accutol, maar dat is een goedkope hitachi met dode accu's. Dus die gaat weg. Wat betreft de taps. Dit gaat op mobiele biertaps (en soortgelijk spul) die op hoogte gesteld worden doormiddel van bouten M13. Gewicht is ongeveer 150-300kg, wat je dus lift doormiddel van het draaien aan de poten. Dus vandaar dat ik het idee had richting een slagschroevendraaier te gaan. Maar dan kan je dus weer niet boren. Lastig, allicht dat het dan toch beter is het te splitten in 3 apparaten.

Dus voor nu:
Slagmoer: DTW285
Accuboor: DDF482
Slagschroef: DTD171

Dan zit ik nog met de dopsleutels, vooral de 19 wordt wel intensief gebruikt op de slagmoer, ik kom merken tegen als bahco, teng tools en stahlwille, waarbij teng de helft kost van de andere. Ga ervanuit dat je dat wel merkt in de levensduur. Maar zijn dopsleutels zondermeer geschikt voor een slagmoer?
Ik zit nu naar zoiets te kijken: https://www.gereedschapce...m-1-2-l-83mm-3240019.html
voldoet aan mijn basiseisen: zeskant, 1/2" & lang (60mm+). Iemand nog tips hieromtrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Timmy269 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:51:
Hallo Nivado, ik ga zeker de klopboorfunctie gebruiken. Ben bezig met verbouwing aan mijn woning. Nu ben ik een garage bij aan het metsen en nadien volgt de keuken, badkamer, tuinhuis, ... en met deze kan ik zo beetje alles mee opknappen qua boren. Ik heb ook nog wel een sds boor, maar in bepaalde toepassingen is deze een beetje te zwaar.
Mijn black en decker klopboormachine op batterijen heeft me 13jaar kunnen helpen en heb deze meer dan eens gebruikt per jaar.
Dan is denk ik de 481 zware overkill. Dit is een hele zware machine, bedoeld voor specifieke toepassingen. Ik denk dat je blijer gaat worden van een DDF482. Die weegt ruim een kg minder, en maakt veel minder herrie. Voor de momenten dat de 482 te kort zou komen, heb je dan nog je boorhamer.

Ik heb zelf een DDF482, een DDF470 een DTD154 een een Metabo boorhamer. In mijn huis hoofdzakelijk gebouwd met baksteen en kalkzandsteen gebruik ik bijna nooit de boorhamer. Zelfs 12mm gaten in baksteen boor ik met de 482 en een Heller ProStone boortje, in een keer. 8 gaten boren was sneller dan een verlengsnoer pakken en de boorhamer gebruiken.
Het verschil in prijs tussen de DDF481rtj en de DHP481rtj is 10euro en speling op de uitgaande as..
FTFY

@Pyramiden In steen boren met speling op de as zorgt daar in tegen wel voor meer afwijkingen en ovale boorgaten. Ook hebben niet alle machines deze speling, maar het komt wel heel vaak voor. Genoeg reden voor mij om niet voor de klop functie te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:22
Timmy269 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:24:
Iemand ervaring met de webshop van HD TOOLS?
Ja heb er al een aantal keren besteld en tot nog toe goede ervaringen :)
Zou een Makita DHP481RTJ willen aakopen?
Zou zelf eerder de DDF versie kopen zoals hier meerdere al aangeven.
Tevens waarom zo'n zware machine (zowel in power als gewicht)?
Ik zou opteren voor de DDF482 en daar een setje goede boren bij.
Heb zelf deze set en die is ideaal voor in steen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
RevellNL schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:13:
Ik ben me aan het orienteren voor een mooie set met schroefboormachine en slagschroefmachine, en nu heb ik mijn oog laten vallen op de Makita DLX2189TJ of de Makita DLX2220TJ.

Iemand ervaringen met deze sets, of de tools die erin zitten i.i.g.? En is het verstandig om nog even te wachten om te zien of er mooie deals komen met Black Friday?
De DDF483 en DTD155 uit de 2e set zijn de "Sub-Compacts". Ik heb de DTD155 icm een DDF482 en ik vind het hele fijne machines.

Echter, ik zou even wachten, de prijzen die ik heb betaald:

DTD155: 87 Euro (niet heel eerlijk: In Canada gekocht)
DDF482: 55 euro uit mijn hoofd? Was een tip van volgens mij @Fraggert
Lader: Had ik al, is voor 30 euro te scoren op MP
5Ah accu: 55 euro in de sale in DLD. 3Ah is nog goedkoper en zijn vaak ook op MP te vinden, nieuw in doos.

Dus het is goedkoper te krijgen, zeker als je geen Mbox nodig hebt. Aan de andere kant snap ik het gemak ook wel weer door alles in 1 Mbox te gooien als je het niet elke week in je handen hebt. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@KillaZ & @RevellNL

Ik heb begin dit jaar een DDF482ZJ met gratis accu gekocht voor 89,-, dat is inclusief M-Box.
Ik zie dat deze bij meerdere (geautoriseerde) dealers momenteel ca. 95,- incl. verzenden kost. In januari is er weer accu actie en krijg je er weer een 5Ah accu bij.
Het is verder een hele fijne machine, ik zou hem zo weer kopen en kan hem iedereen aanbevelen.
Ik heb daarnaast een DTD154, met meerdere standen. Dat vind ik wel heel fijn, en kan ik ook iedereen aanraden.

@Twijfels Sorry, verkeerd gekeken!

[ Voor 6% gewijzigd door Nivado op 18-11-2019 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Nivado schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:11:
@KillaZ & @Twijfels

Ik heb begin dit jaar een DDF482ZJ met gratis accu gekocht voor 89,-, dat is inclusief M-Box.
Ik zie dat deze bij meerdere (geautoriseerde) dealers momenteel ca. 95,- incl. verzenden kost. In januari is er weer accu actie en krijg je er weer een 5Ah accu bij.
Het is verder een hele fijne machine, ik zou hem zo weer kopen en kan hem iedereen aanbevelen.
Ik heb daarnaast een DTD154, met meerdere standen. Dat vind ik wel heel fijn, en kan ik ook iedereen aanraden.
Ik heb niks met die discussie te maken :+
@RevellNL ik gok dat jij er meer belang bij hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:47:
Vanavond plaats ik het hele verhaal wel, met fotootje van de zaagcollectie. Maar de samenvatting is heel simpel: Ik heb het nog niet eerder nodig gehad :+
Dit zaagseizoen ga ik een zaagcursus volgen en ook bij ons in de buurt heb ik wat hout gekocht. Dus het wordt nu actueel.
Leuk, ben benieuwd d:)b

wij hebben het eerder in dit topic (of deeltje 3) eens uitvoerig gehad over motorzagen en je plannen ;)
KillaZ schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:58:
DDF482: 55 euro uit mijn hoofd? Was een tip van volgens mij @Fraggert
niet dat het wat uitmaakt, maar ik weet haast zeker dat ik dat niet was ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Japieh schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:47:
@Nivado dat scheelt inderdaad nogal wat, en ik wil t.z.t. ook nog wel een klopboormachine kopen.
Ik hoop dat je een combi-/multi-/boor-hamer bedoeld. Die zijn veel nuttiger dan klopboormachines, aangezien die het zelfde kunnen, maar dan ook in beton boren, sleuven uitbikken, een bereken. :+
Japieh schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:03:
De 3 ah accu’s zijn wat jullie betreft genoeg? Ook voor een klopboor? En eventueel ander gereedschap?
Ik heb 3x 3Ah accu en 4x 5Ah accu. Ik gebruik de 3Ah accu's in mijn DDF482 en mijn DTD154. Als ik een hele dag aan het schroeven en boren ben hoef ik aan het einde van de dag de accu's nog niet op te laden. Als ik gatzagen of speedboren gebruik gaat het wat harder, maar dan nog krijg ik de accu's (bij lange na) niet sneller leeg dan dat ze opladen.
Als je in januari losse bodies koopt* krijg je daar een 5Ah accu bij.
*let op alleen erkende, Nederlandse (web)dealers

Makita heeft ook combi hamers op accu 8) op 18V of zelfs 2x 18V. Dat is gelijk het grote voordeel van Makita, hun 36V assortiment gebruikt de zelfde accu;s als de 18V machines, maar dan gewoon 2x.

[ Voor 5% gewijzigd door Nivado op 20-11-2019 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Bij amazon kom ik op 76,89 voor de zelfde BL1830b accu + DC18RC lader en 104.63 met een BL1850b.

Op het plaatje is duidelijk de accu-indicator te zien, die het verschil maakt tussen de BL1830 en de BL1830b. Echter wordt dit in de tekst nergens bevestigd.
RevellNL schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:35:
[...]
Ik heb nog geen Makita apparaten maar ben van plan om met de komende accu-actie slagschroefmachine en klop-/schroefboormachine bodies te kopen. Dan zou ik met een aankoop als deze op 3 accu's uitkomen en een lader dus ook al hebben, al twijfel ik nog wel tussen de DC18RC en de DC18RD.
Wellicht is een DDF482RFJ dan een goed begin. Krijg je voor ca. 170,- 2 3,0 Ah accu's, een lader, een boormachine en een nette kist waar alles in past.
Als je de losse set van iBood koopt, en dan in januari een DDF482ZJ bij een erkende dealer koopt, heb je voor een vergelijkbaar bedrag het zelfde, maar dan is een van de 2 accu's 5,0 Ah.

[ Voor 50% gewijzigd door Nivado op 28-11-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
MewBie schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:20:
[...]

De prijs voor de set is nu dus 750 euro bij een lokale winkel. ;)
Als ik dingen los zou willen kopen dan hebben ze alleen maar de betere/duurdere borstelloze varianten, als ik dan de cirkelzaag en boormachine koop zit ik al tegen de 500 euro.
En bij het renoveren van een houten huis komt die hele set van pas volgens collega's van me.
Mooi setje hoor, daar kun goed gebruik van maken in je verbouwing. Die DDF482 is een fijne combo met die DTD152.
Vergis je niet in het gewicht van die multitool trouwens, die is serieus zwaar als je alleen 230v multitools gewend bent :o

Daarbij, zoals MTBreak al aangeeft zit er echt geen houdbaarheidsdatum op die koolborstels. Ik gebruik nog steeds een antieke DHP458 met de 3Ah accu's die daarbij zaten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 13-12-2019 13:41 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
KillaZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:40:
[...]

Mooi setje hoor, daar kun goed gebruik van maken in je verbouwing. Die DDF482 is een fijne combo met die DTD152.
Vergis je niet in het gewicht van die multitool trouwens, die is serieus zwaar als je alleen 230v multitools gewend bent :o

Daarbij, zoals MTBreak al aangeeft zit er echt geen houdbaarheidsdatum op die koolborstels. Ik gebruik nog steeds een antieke DHP458 met de 3Ah accu's die daarbij zaten. :)
Het enige elektrische gereedschap dat ik nu heb is een Bosch groen accu boor machientje. :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:17

MJV

Mijn zwager heeft zijn eerste huis gekocht en heeft helemaal geen gereedschap. Wat is een logische eerste stap? Ik dacht aan een accu klopboormachine, bijvoorbeeld vergelijkbaar met de DHP482 van Makita. Maar is dat een juiste keuze? Hij heeft geen ander gereedschap dus iets met meer value for money (Bosch blauw, Metabo?) is wellicht een betere optie? De scherpe aanbieding bij Toolstation zie ik niet meer.

Of toch maar wat goed handgereedschap?

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 26-12-2019 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@MisterH75 Ik heb de 187. Ik ben er heel tevreden mee. Veel uitslag is o.a. heel fijn in de tuin bij dikke stammen, zodat ook daar het zaagsel makkelijk weg kan.

@RevellNL Grote kans dat deze machines onder de actie vallen. Goede keuzes allemaal. Ik zou alleen voor de DDF482 gaan i.p.v. de DDF/DHP484. Deze is net wat sterker en een stuk goedkoper. Begin dit jaar gekocht voor 90,- dus voor de prijs van de koffer en de accu samen een gratis machine 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 10:04
Goede tip. Nu kom ik deze combiset tegen; Makita DHP482 klopboor-/schroefmachine met DTD152 slagschroevendraaier incl. 2 accu's en lader. Iets ouder slagschroevendraaier maar lijkt toch ook interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:56

dragonhaertt

@_'.'

rockerpoet schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:57:
Goede tip. Nu kom ik deze combiset tegen; Makita DHP482 klopboor-/schroefmachine met DTD152 slagschroevendraaier incl. 2 accu's en lader. Iets ouder slagschroevendraaier maar lijkt toch ook interessant.
Voor 270 euro heb je een DTD153ZJ + DHP484ZJ. Daarbij krijg je 2 x Mbox en 2 x 5Ah accu (door de actie)
Dan hoef je alleen nog een lader te halen. Is ietsjes duurder, maar de meerprijs zeker waard, zeker aangezien je dan brushless motoren krijgt, en grotere accu's.

Wel even bij een officiele online dealer halen. Bij Toolmax bijvoorbeeld 273 euro, heb de anderen niet vergeleken.

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 23-01-2020 15:07 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@EMP Let op, de invalzaag die jij linkt is zonder zaagliniaal. Verder zou ik inderdaad niet voor de DHP484 gaan maar de DDF484 of DDF482. Zoals @twain4me ook zegt, heb je met de combinatie van goede boortjes en een boorhamer geen klopboor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 14:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jichem schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:10:
Ik raak bij makita een beetje zoek bij machines die wel en niet voor de accu actie gaan.
Zoveel schroefboormachines met zelfspankop zijn er toch niet? De 481 (topmodel), 482, 483, 484 en 485 (die laatste doet niet mee). En van beide is dan een DHP variant (klopboor) en DDF (niet-klopboor).

Dus: bedenk of je wel of niet een klopboor wilt en dan zijn er 4 machines over om uit te kiezen die mee doen aan de actie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16
Orion84 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:52:
[...]
Zoveel schroefboormachines met zelfspankop zijn er toch niet? De 481 (topmodel), 482, 483, 484 en 485 (die laatste doet niet mee). En van beide is dan een DHP variant (klopboor) en DDF (niet-klopboor).

Dus: bedenk of je wel of niet een klopboor wilt en dan zijn er 4 machines over om uit te kiezen die mee doen aan de actie.
Bedankt voor je reactie, dat is heerlijk zoeken zo. Ik moet alle codes nog even ontcijferen.
De 482 is vrijwel identiek zie ik. Maar dan kom ik iets opmerkelijks tegen. Je krijgt een gratis accu bij die machine, maar makita spreekt over een besteding van minimaal 90 euro excl btw. Dat betekent bijvoorbeeld dat je er bij toolmax geen accu bij krijgt (89.95 incl btw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jichem schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:13:
[...]

Bedankt voor je reactie, dat is heerlijk zoeken zo. Ik moet alle codes nog even ontcijferen.
De 482 is vrijwel identiek zie ik. Maar dan kom ik iets opmerkelijks tegen. Je krijgt een gratis accu bij die machine, maar makita spreekt over een besteding van minimaal 90 euro excl btw. Dat betekent bijvoorbeeld dat je er bij toolmax geen accu bij krijgt (89.95 incl btw)
Dat slaat op de prijzen op de makita website. Als het model meedoet doet het mee, zolang je het bij een erkende dealer koopt. Ongeacht wat die dealer er voor vraagt. Staat bij Toolmax ook gewoon duidelijk vermeld bij de DDF482ZJ dat hij meedoet aan de accu actie.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 15-03-2020 17:20 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Norinco schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:58:
Hallo,

Ik zit te kijken naar ene bouwradio DMR112 van Makita alleen zie ene behoorlijk verschil tussen de prijs die Mtools hanteert en Toolmax, bijna €40. Is Mtools een dure zaak? Beide zijn makita dealer.

Verder weet iemand welke accu je krijg van Makita bij deze radio? Hij is geschikt voor zowel de 10,8 als de 18V accu's.
Volgens mij is toolmax vooral heel goedkoop met accu machines. Hoewel de ddf482 sinds ik hem kocht weer duurder geworden is. Blij dat ik er net 2 had gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
kabeltjekabel schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 23:43:
[...]

Heb je ook zo'n mooie samenvatting van de Makita accuboormachines :D ?
DDF = schroefboormachine
DHP = klopboor

481 is het zwaarste model, BL motor
482 is middensegment, 2-polig
483 is compact segment, BL
484 is middensegment, BL
485 is middensegment budget, BL
Appie Heijn schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:39:
@ciris nee idd, maar ergens verbaast het mij wel dat makita het niet heeft. De A-merken gaan best wel gelijk op qua ontwikkelingen.
Ik zie zo snel alleen dat bosch ze ook heeft.
Ook niet gek geprijsd https://www.mytoolstore.n...brKBlMdPMYqQaAi6VEALw_wcB
Alleen voor de accus ben je bij milwaukee al meer kwijt.
Volgens mij zijn er geen 5/6/7Ah 12V in blokaccuvorm. Makita, Metabo, DeWalt, Hilti hebben allemaal 4Ah als grootste 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23
JB schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:59:
[...]

Geen ervaring met Ryobi. Denk dat je je moet afvragen of je vader meer in het ecosysteem zou gaan aanschaffen. Uiteindelijk is hier bij mijn ouders ook een grasmaaier, trimmer etc er bij gekomen dus zelfs los van gereedschap zijn er ook uitbreidingen gedaan in de tuin-tools. Dan valt het uiteindelijk wellicht anders uit en heb je wel degelijk spul.

Let wel; de gratis accu duurt behoorlijk lang, dus voordat je dan aan de slag kan.. Dat proces is sowieso niet te volgen, want je weet niet wanneer GLS aan je deur staat omdat ze geen tracking info geven. Normaliter (hier tenminste) is het nu 4 weken wachten tot de aanvraag is goedgekeurd en dan een week later ineens een GLS koerier aan de deur.
Zelf zit ik in het Makita ecosysteem, heb al een hoop:

2 accu schroefmachines 18v LXT DHP482 en DDF481
Accu combihamer 18v LXT DHR241
slagschroevendraaier 18v LXT DTD153
1/2"slagmoersleutel 18v LXT DTW450
Multitool 18v LXT DTM51
Grasmaaier 18v LXT DLM432
Heggeschaar 18v LXT DUH523
Invalzaag 220V SP6000J
Bouwzuiger 220V VC2512L

Zou dus in de tussentijd wel een accu kunnen uitlenen.
Maar een beetje machine kost al meer dan die Ryobi compleet kost.
En dan moet je nog een lader en doos bij kopen.

Maar zoals gezegd hij heeft 2 linkerhanden.
Hij klust sporadisch. Als hij weer eens iets op wil hangen moet hij altijd wachten tot mijn vader of ik tijd hebben hem te helpen.
Daarom wil hij dus zelf iets hebben waarmee hij gaten kan boren.

Denk zelf dat hij beter een klopboor met snoer kan kopen, en een goedkope b-merk accuschroefmachine.

[ Voor 32% gewijzigd door FRANQ op 09-04-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

FRANQ schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:14:
[...]

Multitool 18v LXT DTM51
Invalzaag 220V SP6000J
Bouwzuiger 220V VC2512L

Hij klust sporadisch. Als hij weer eens iets op wil hangen moet hij altijd wachten tot mijn vader of ik tijd hebben hem te helpen.

Denk zelf dat hij beter een klopboor met snoer kan kopen, en een goedkope b-merk accuschroefmachine.
Met een beetje goede boormachine op snoer, waarvan je de snelheid in kunt stellen, kun je ook prima het schroefwerk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
checkdiz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:12:
[...]

Is dat niet de DDF481 maar dan op het XGT platform? Volgens mij liggen de specs vrij dicht bijelkaar, met als (belangrijke) toevoeging de Active Feedback sensing Technology
Die nieuwe is iets compacter, maar zwaarder. Qua koppel zijn ze hetzelfde. De 40V heeft iets meer toeren (650-2600 ipv 550-2100) en een elektronische koppeling. Hoewel ze vrijwel hetzelfde zijn kan die 40V volgens de specs wel grotere boren aan.
FRANQ schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:14:
[...]

Multitool 18v LXT DTM51
Invalzaag 220V SP6000J
Bouwzuiger 220V VC2512L

Ryobi is (naar mijn idee) een B-merk, maar wel een van de betere. Sowieso voor DIY echt prima en voor €69,95 zit je praktisch in het prijssegment Parkside.
Flapperbol schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:13:
[...]

Ah ja, die zaag is er natuurlijk ook. De enige draadloze tools die ik heb zijn een Metabo boor en slagschroevendraaier maar het mag wat mij betreft ook een ander merk zijn. Het is voornamelijk om het hout ophalen wat makkelijker te maken.

Een budgetmerk zoals Powerplus moet hiervoor ook wel geschikt zijn.
Kom deze tegen op Amazon.de. Daar ook tweedehands (beschadigde doos) te halen voor €50.
Metabo heeft een compacte recipro die prima is voor dit soort grof zaagwerk (en tevens voor wat takken van een struik/boom zagen). De SSE18 LTX Compact. Wel prijziger dan een Chinamerk via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:56

Fontainemelon

Zuiderbuur

Slonzo schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:29:
[...]

Mwa. Ik heb nu 3 schroef/boormachines liggen en 2 slagschroevendraaiers.
Ik zou die GSSR 12V-15FC wel willen, maar vind het toch moeilijk te verantwoorden voor mezelf :+
(enige goeie reden zou zijn dat de kop/as van mijn DF331 een beetje krom staat)
Dan wordt het inderdaad al wat moeilijker te verantwoorden :p Ik heb enkel een DDF482 en de GSR 12v-15FC en merk dat één extra schroevendraaier geen overbodige luxe zou zijn bij sommige klussen. Drie tools lijkt me de golden number om niet constant bits en boren uit te moeten wisselen (en die bijgevolg kwijt te raken tussen alle andere rommel die rond de kluslocatie ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fontainemelon schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:52:
[...]

Dan wordt het inderdaad al wat moeilijker te verantwoorden :p Ik heb enkel een DDF482 en de GSR 12v-15FC en merk dat één extra schroevendraaier geen overbodige luxe zou zijn bij sommige klussen. Drie tools lijkt me de golden number om niet constant bits en boren uit te moeten wisselen (en die bijgevolg kwijt te raken tussen alle andere rommel die rond de kluslocatie ligt).
Laat die sweetspot maar varen, de ideale hoeveelheid schroefmachines is er eentje meer dan je op het moment van de klus hebt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
PaT schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:11:
Ik zie dat ze ook koolborstelloze accuschroefboor machines hebben. Nu kan ik mij niet herinneren dat ik ooit problemen heb gehad met de koolborstels van mijn accuschroeftol. Is dit nu gewoon een marketingkreet of voegt dit echt wat toe?
Het slijt niet / minder en het vonkt niet als je vlug aan/uit, linksom / rechtsom doen. Op de lange termijn heb ik er zelf geen ervaring mee.

In ieder geval heb ik vorig jaar pricewatch: Makita DDF482 (met 2x 3.0Ah accu's en lader) gehaald en daar ben ik echt enorm blij mee. Afgelopen 3 maanden vol op gebruikt en is echt top! Destijds vanwege het prijsverschil voor een model gegaan met borstels.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 20-04-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:07
rens-br schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:15:
In ieder geval heb ik vorig jaar pricewatch: Makita DDF482 (met 2x 3.0Ah accu's en lader) gehaald en daar ben ik echt enorm blij mee. Afgelopen 3 maanden vol op gebruikt en is echt top!
De 482 heeft borstels, dus ik snap je niet helemaal. Bedoel je dat hij ondanks borstels ook top is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
BrtH schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:19:
[...]

De 482 heeft borstels, dus ik snap je niet helemaal. Bedoel je dat hij ondanks borstels ook top is?
'Ondanks' de borstels is het een meer dan capabel apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Orion84 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:30:
[...]

Wat ik me herinner van mijn DHP470ZJ een paar jaar geleden wel. Maar dat kan @BrtH vast exact beantwoorden, wat voor inlay er bij de DDF484ZJ zat :)
@PRoeske Zowel mijn DDF470ZJ (in 2015) als mijn DDF482ZJ (2019) kwamen met de inlay (en koffer) van de RTJ. Ook mijn decoupeerzaag (ook ZJ 2016 of 2017) kwam in een koffer met volledige inlay.
De meeste dealers kopen RTJ sets in en halen dan de laders en accu's er uit om los te verkopen. Wellicht dat Makita dat zelf al doet. Ik heb in ieder geval nog nooit vandaag voor het eerst een ZJ label op een M-box gezien of gehoord van iemand die een ZJ label had.

@BrtH Bedankt! Ik heb het aangepast ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nivado op 22-04-2020 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
_ferry_ schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:08:
Zou dit wat zijn?
makita dhp453

Redelijk voordelig model, maar niet echt reviews van te vinden.
Geen borstelloze machine, wel klopfunctie.
Zou de klopfunctie werken als ik straks in muurtjes of baksteen moet boren en bijvoorbeeld radiatorsteunen ga ophangen?
Mivadebe schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:10:
Normaliter zeg ik de DDF484 volstaat prima voor mij, zij het niet dat ik af en toe nog wel eens een gaatje moet boren in de muren van ons jaren 30 huis (harde bakstenen!)
Voor beiden: zonder kloppen kom je ook wel baksteen in, mijn DDF482 zelfs alsof het boter is. Met een boorhamer sla je de stenen uit de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
_ferry_ schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:32:
[...]

Steenboren en dergelijke heb ik wel, in de loop der jaren hebben pa en ik een aardige collectie opgebouwd :+
Ook al een wat oudere 12V boormachine in bezit die het ook nog prima doet. Maar ik vind het zo zonde om 45-50€ voor een accu uit te geven, verzendkosten te betalen, terwijl ik voor 104€ met gratis verzenden er een boormachine bij heb. Tenzij het "troep" is en ik voor dat geld beter wat accesoires bestel.

Alternatief zou zijn om een schurmachine te bestellen;
https://www.combitools.nl...-1x-3-0ah-accu-125mm.html
Weer wat duurder, maar komt waarschijnlijk wel beter van pas.
Sorry, ik had je post verkeerd gelezen. Vergeet mijn vorige opmerking.
Wat betreft die schuurmachine met 3AH accu, dat zou ik niet doen. De 3Ah accu is net ze zwaar als een 5Ah accu. Daarnaast vind ik persoonlijk schuren zonder snoer niet zo nuttig, maar je schuurmachine wordt er wel veel zwaarder door. Ook die DHP453 vind ik zonde geld, als je voor nog geen 90 een DDF482 met gratis 5Ah accu kan kopen.
Als het alleen is om snel een accu te hebben, kan je er misschien een lenen. Als je in de buurt woont zou je er een van mij mogen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bacchus schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:17:
[...]

[...]

Voor beiden: zonder kloppen kom je ook wel baksteen in, mijn DDF482 zelfs alsof het boter is. Met een boorhamer sla je de stenen uit de muur.
Op zich staat in de topic-start een hele goede uitleg over deze continu terugkerende discussie:
(Accu)boormachine: Een simpele boormachine om gaatjes in hout of zachtere steensoorten te boren, of natuurlijk om een schroefje ergens in te schroeven. Een gewone boormachine zal voor de meeste mensen een accuschroefboormachine zijn die makkelijk meegenomen kan worden en waar men zich geen zorgen hoeft te maken over de lengte van het snoer en het dichtsbijzijnde stopcontact.
Tegenwoordig hebben boormachines twee standen; een hard aandraaimoment voor het boren van gaten en een zacht aandraaimoment voor het schroeven van de schroeven. Daarnaast hebben ze meestal ook een slipkoppeling waarmee je in kunt stellen bij hoeveel weerstand de boormachine stopt met draaien. Dit is handig om bv. te zorgen dat schroeven niet zomaar in het hout verdwijnen.
Typisch heeft een gewone boormachine een spankop om boortjes in te zetten, maar ze zijn ook te krijgen met alleen een 1/4" bit aansluiting.

Boorhamer: Om een gat te boren in (gewapend) beton, kom je met een gewone (klop)boormachine niet erg ver. Een boorhamer geeft krachtige klappen tijdens het draaien om het beton kapot te slaan en is daarmee wat je nodig hebt voor beton.
Veel boorhamers zijn zogenoemde combihamers, die het hameren en het boren ook individueel af kunnen schakelen. Zo kun je met alleen hameren (ook wel de beitelstand genoemd) er ook een beitel in zetten en daarmee bv. tegels van een wand af beitelen. Of met alleen boren kun je ook voorzichtiger een gaatje boren.
Typisch heeft een boorhamer een SDS+ kop, waar alleen SDS boren en beitels in passen. Sommige combihamers hebben ook een verwisselbare kop, waarmee je voor de gewone boorstand (zonder hameren, dus) ook gewone boortjes kunt gebruiken.

Klopboormachine: Een klopboor ligt ergens tussen de gewone boormachine en de boorhamer in. Een klopboor slaat veel sneller dan een boorhamer, maar ook met veel minder energie. Dat maakt een klopboor vooral geschikt voor baksteen of andere niet al te zachte steensoorten, maar niet geschikt voor gewapend beton.
Zachte of poreuse steen- en betonsoorten is het beter om een klop/hamer functie helemaal niet voor te gebruiken.
Typisch hebben klopboren een gewone spankop.
Mijn vuistregel bij steen is, kan je met je nagel of schroevendraaier makkelijk materiaal wegschrapen (bijv. gips, gibo of gasbeton), dan geen klopstand. Is het steen en kan je niet makkelijk wegschrapen (standaard rode baksteen zoals die al 50 jaar gebruikt wordt bijv.), dan klopstand. Is het glad beton, dan hamerboor.

@_ferry_ Die DHP453 is blijkbaar een oud model en lijkt vervangen te zijn door de DHP483 met koolborstelloze motor (BL-motor). Hij is wat eenvoudiger, minder sterk (in steen tot max 10mm, terwijl de 483 tot 13mm kan), maar ik denk niet dat je er direct een miskoop aan zal doen. Ook de Makita's met "standaard" motoren waren al erg goed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nivado schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:45:
[...]

Sorry, ik had je post verkeerd gelezen. Vergeet mijn vorige opmerking.
Wat betreft die schuurmachine met 3AH accu, dat zou ik niet doen. De 3Ah accu is net ze zwaar als een 5Ah accu. Daarnaast vind ik persoonlijk schuren zonder snoer niet zo nuttig, maar je schuurmachine wordt er wel veel zwaarder door. Ook die DHP453 vind ik zonde geld, als je voor nog geen 90 een DDF482 met gratis 5Ah accu kan kopen.
Als het alleen is om snel een accu te hebben, kan je er misschien een lenen. Als je in de buurt woont zou je er een van mij mogen lenen.
Nou, heb maar gewoon een losse BL1830 bij Hornbach besteld. Fuck it.
Iets van een tientje duurder dan bij Combitools (57 vs 48 uit mijn hoofd), maar dan ga ik een poging wagen met de laagste prijs garantie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

checkdiz schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:26:
Ik vind de prijzen voor een 2Ah 18V Makita accu erg tegenvallen, iemand tips waar deze schappelijk zijn geprijsd?
Weet je zeker dat je de 2Ah wil?
Een tijdje geleden was de 3Ah relatief gezien het goedkoopst. Het meeste Ah/€.
En volgens mij zijn er een aantal apparaten die niet werken met de 1,5 en 2 Ah accu's.
Ik heb zelf één 3Ah accu bij mijn schroef/boor machine (ddf482) en dat is tot nog toe ruim voldoende...

Hier heb ik hem vandaan. En daar kost op dit moment een 2Ah €55 en een 3Ah €48,-.
Wel oppassen dat je de 'B' versie koopt (met status led). Die is zo te zien meestal goedkoper dan de (verouderde) niet 'B' versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
checkdiz schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:26:
Ik vind de prijzen voor een 2Ah 18V Makita accu erg tegenvallen, iemand tips waar deze schappelijk zijn geprijsd?
Goedkoper dan bij Hornbach heb ik ze hier nog niet gevonden. Op Ebay zijn er wel verkopers die ze voor rond de €40 verkopen, maar dat is vaak vanuit Duitsland of Engeland.
Paling1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:57:
[...]

Weet je zeker dat je de 2Ah wil?
Een tijdje geleden was de 3Ah relatief gezien het goedkoopst. Het meeste Ah/€.
En volgens mij zijn er een aantal apparaten die niet werken met de 1,5 en 2 Ah accu's.
Ik heb zelf één 3Ah accu bij mijn schroef/boor machine (ddf482) en dat is tot nog toe ruim voldoende...

Hier heb ik hem vandaan. En daar kost op dit moment een 2Ah €55 en een 3Ah €48,-.
Wel oppassen dat je de 'B' versie koopt (met status led). Die is zo te zien meestal goedkoper dan de (verouderde) niet 'B' versie...
De 5Ah zijn tegenwoordig zowel qua prijs/Ah als gewicht/Ah het meest gunstig. Een 3 en 5Ah wegen even veel.

[ Voor 52% gewijzigd door Framoes op 01-05-2020 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
DancePlaza schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:16:
Heb nu een worx accu grasmaaier en wat bosch blauw accu schroef machine 14.4v

Maar wil eigelijk naar 1 systeem over. Zit te kijken naar makita lxt systeem. Is dit aan te raden? Of toch apart te houden? Wil nog een grastrimmer / heggeschaar / multitool erbij
Afgelopen maand ben ik van bosch blauw 18v naar makita overgestapt omdat ik ook tuinmachines met de zelfde accus wilde gebruiken. Mijn gsr18v vervangen door de ddf482, en er meteen 2 van aangeschaft. Ik merk eigenlijk geen verschil wat echt noemenswaardig is. Ik had het gevoel dat de bosch iets minder lawaai maakt, de makita laat het lampje langer na branden. Niets bijzonders dus. Wat wel bijzonder is in mijn ogen is dat een losse body bij makita veeel goedkoper is en er veel vaker een gratis accu te verdienen is. Ook zijn er veel meer machines, met name tuin, op makita 18v dan op bosch 18v. Zo heb ik ook een 2x18v grasmaaier... Ik ben in ieder geval heel blij dat ik de overstap heb gemaakt qua accusysteem. Mijn 12v bosch gsr blijft wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
jichem schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Afgelopen maand ben ik van bosch blauw 18v naar makita overgestapt omdat ik ook tuinmachines met de zelfde accus wilde gebruiken. Mijn gsr18v vervangen door de ddf482, en er meteen 2 van aangeschaft. Ik merk eigenlijk geen verschil wat echt noemenswaardig is. Ik had het gevoel dat de bosch iets minder lawaai maakt, de makita laat het lampje langer na branden. Niets bijzonders dus. Wat wel bijzonder is in mijn ogen is dat een losse body bij makita veeel goedkoper is en er veel vaker een gratis accu te verdienen is. Ook zijn er veel meer machines, met name tuin, op makita 18v dan op bosch 18v. Zo heb ik ook een 2x18v grasmaaier... Ik ben in ieder geval heel blij dat ik de overstap heb gemaakt qua accusysteem. Mijn 12v bosch gsr blijft wel gewoon.
:P ik ben juist een paar jaar terug van makita overgestapt naar bosch omdat ik de levensduur van makita wat tegen vond vallen, ook de accus gaan minder lang mee bij mij, en ik heb het idee dat bosch toch net wat krachtiger is, maar dat is niet helemaal eerlijk vergelijken want ik ben ook over gestapt op EC motors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik zit eraan te denken om een nieuwe Makita accuschroefmachine te kopen. Mijn broer heeft onlangs de DDF453SFE besteld (en is daar zeer tevreden over).

Zodoende was ik naar dezelfde machine aan het kijken, maar kom o.a. de DDF482RFJ tegen die iets goedkoper is. Kan iemand iets zinnigs zeggen over het verschil tussen deze twee? Qua specs lijken ze redelijk gelijk...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Harrie_ schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:20:
Ik zit eraan te denken om een nieuwe Makita accuschroefmachine te kopen. Mijn broer heeft onlangs de DDF453SFE besteld (en is daar zeer tevreden over).

Zodoende was ik naar dezelfde machine aan het kijken, maar kom o.a. de DDF482RFJ tegen die iets goedkoper is. Kan iemand iets zinnigs zeggen over het verschil tussen deze twee? Qua specs lijken ze redelijk gelijk...
Gelijk? De 483 doet 1/3 meer aan koppel als ik mtools er bij pak? Is ook een tikkie kleiner.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

AFAIK is de DDF453 een oudere versie. De letters na het typenummer van de machine hebben puur te maken met de uitvoering (wel of geen mbox, lader, accu’s; van welk formaat). Even zoeken in dit topic en je vind een uitleg van de verschillen tussen de DDF en DHP modellen. DDF schroeven alleen, DHP zit ook een klopfunctie op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes

Die 453 zou ik niet kopen. Is een ouder model dat nu als budget/instap te koop is. Niks mis mee, maar er zijn betere opties.

De DDF483 en DDF482 zijn wat dat betreft zeker het overwegen waard.

De DDF482RFJ wordt ook geleverd met snellader (DC18RC) en de DDF453SFE met gewone/langzame lader (DC18SD).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

KillaZ schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:08:
Gelijk? De 483 doet 1/3 meer aan koppel als ik mtools er bij pak? Is ook een tikkie kleiner.
MJV schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:31:
AFAIK is de DDF453 een oudere versie. De letters na het typenummer van de machine hebben puur te maken met de uitvoering (wel of geen mbox, lader, accu’s; van welk formaat). Even zoeken in dit topic en je vind een uitleg van de verschillen tussen de DDF en DHP modellen. DDF schroeven alleen, DHP zit ook een klopfunctie op.
Framoes schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:39:
Die 453 zou ik niet kopen. Is een ouder model dat nu als budget/instap te koop is. Niks mis mee, maar er zijn betere opties.

De DDF483 en DDF482 zijn wat dat betreft zeker het overwegen waard.

De DDF482RFJ wordt ook geleverd met snellader (DC18RC) en de DDF453SFE met gewone/langzame lader (DC18SD).
Bedankt voor de info d:)b zoals jullie merken heb ik er zelf niet heel veel verstand van... Ik heb inmiddels die DDF482RFJ besteld bij Jeff Bezos voor een luttele € 188 incl. verzenden. :*)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Sa.Tan Ik lees dat je graag Makita wilt. Wat is daar de goede reden voor? Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook voornamelijk Makita en het is goed spul. Maar wat @Ethiron ook vermeldt, Toolstation heeft op dit moment gewoon heel erg goede Bosch Pro deals. En of je dan een 18V-60 C koopt of een DDF482 maakt geen bal uit. De enige 2 redenen die ik kan verzinnen om perse Makita te kiezen i.p.v. Bosch zijn A. het feit dat je al Makita 18V spul hebt, en dus geen lader etc hebt, en je kisten mooi stapelen. En B. Je hebt een grote tuin en wilt een hele zwik aan Makita 18/36V tuingereedschap. Onderaan de streep is het allemaal goed spul, en hebben ze op verschillende punten hun voor- en nadelen.

Volgend jaar 1e kwartaal zal ik je weer Makita aanraden, als zij de accu actie weer hebben. Vandaag is het Bosch Pro wat ik adviseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

pirke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Hij is compacter dan mijn oude budget gamma klopboor... dus 'je' mag er best achter :) Hij is wel zwaarder ja.

Tja, ik ben ook een thuis klusser, maar ik hou ook van spul dat duurzaam is en lang meegaat. En mocht je een keer wat zwaarder werk hebben, dan heb je ook meteen de tools in huis. Zo vaak koop ik geen nieuwe boormachine, dus als ik tegenwoordig iets koop, wil ik er 20 jaar mee vooruit kunnen.
Oh, dat snap ik helemaal hoor. Ik bezuinig zelf ook niet op gereedschap over het algemeen.

Ik vond het alleen specifiek gezien de vraag die gesteld werd niet zo'n passend advies. Then again: ik zie nu wel dat er een budget van 500 euro wordt genoemd...

@Sa.Tan is dat budget voor alleen de accuboormachine + schroefmachine + lader + 2 accu's? Of moet van die 500 euro ook nog de rest van de aankopen gedaan worden die je nu nog niet specifiek benoemd hebt?

En wat voor schroefmachine zoek je in aanvulling op de accuboormachine (waar je ook al prima mee kan schroeven)? Iets specifiek voor zwaar schroefwerk (een slagschroevendraaier?) of juist een lichte/compacte machine voor eenvoudig schroefwerk?
Nivado schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:22:
@Sa.Tan Ik lees dat je graag Makita wilt. Wat is daar de goede reden voor? Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook voornamelijk Makita en het is goed spul. Maar wat @Ethiron ook vermeldt, Toolstation heeft op dit moment gewoon heel erg goede Bosch Pro deals. En of je dan een 18V-60 C koopt of een DDF482 maakt geen bal uit. De enige 2 redenen die ik kan verzinnen om perse Makita te kiezen i.p.v. Bosch zijn A. het feit dat je al Makita 18V spul hebt, en dus geen lader etc hebt, en je kisten mooi stapelen. En B. Je hebt een grote tuin en wilt een hele zwik aan Makita 18/36V tuingereedschap. Onderaan de streep is het allemaal goed spul, en hebben ze op verschillende punten hun voor- en nadelen.
C: je kent mensen met Makita 18V spullen waardoor je makkelijker apparaten kan lenen waarvoor je de accu's dan zelf al hebt; D: je houdt gewoon van turquoise :+

Maar inderdaad goed punt: als je vers instapt in een platform zijn er weinig redenen om specifiek voor Makita te kiezen. Bosch Blauw, metabo, dewalt, milwaukee, bieden zeker voor populaire dingen als schroefboormachines ook gewoon prima spullen voor een vergelijkbare prijs als Makita en dan kan het inderdaad slim zijn om voor het platform te kiezen waar je nu de beste deal krijgt.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 20-05-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Zeker een goede zaag, ik heb hem overigens wel bij toolmax gekocht maar dan zonder het zaagblad en hij was toen (3 maand geleden) 319.95.

Edit: Valt me bij deze webshop sowieso op dat je het er regelmatig tegen een goede prijs kan kopen en het een week of 2 later gewoon bijzonder duur is. Ik kocht 2x de DDF482ZJ voor 85 euro, 2 dagen later was hij 95 en ging zelfs nog over de 100 heen. Alles wat ik er tot nu toe gekocht heb was daar het goedkoopst, nu is hij dat zeker niet.

[ Voor 55% gewijzigd door jichem op 02-06-2020 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mierenfokker schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:05:
Ik denk er serieus aan om toch maar een multitool aan te schaffen, soms van die onhandige plekjes waar je daar wel mee bij kan. Aangezien ik alles van makita 18v heb lijkt mij de https://www.makita.nl/artikel/dtm51zjx3.html wel wat. Iemand ervaring mee?
Jep, prima apparaat. Maand of 4 geleden gekocht, en al diverse keren gebruikt, vaak voor stukjes waar je met een decoupeerzaag niet lekker bij komt. Niet voor niets het het een multitool, al een aantal keer gehad dat ik dacht, hoe ga ik dat makkelijk oplossen, en dan blijkt dit een prima apparaat. Voordeel van de accu-variant, lekker makkelijk overal te gebruiken, nadeel is wel weer dat het een flink zwaar apparaat wordt.

@Festool discussie, momenteel bestaat de collectie elektrisch gereedschap voornamelijk uit Makita, op de stofzuiger (CTM-Midi) na. De vlakke bovenkant én de mogelijkheid om Systainers/M-boxen erop te kunnen klikken is super fijn! O+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1RI0gdP.jpg

Binnenkort komt er nog een slagschroevendraaier bij, welke dan samen met de DDF482 in 1 doos past.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
SlinkingAnt schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:14:
[...]

Jep, prima apparaat. Maand of 4 geleden gekocht, en al diverse keren gebruikt, vaak voor stukjes waar je met een decoupeerzaag niet lekker bij komt. Niet voor niets het het een multitool, al een aantal keer gehad dat ik dacht, hoe ga ik dat makkelijk oplossen, en dan blijkt dit een prima apparaat. Voordeel van de accu-variant, lekker makkelijk overal te gebruiken, nadeel is wel weer dat het een flink zwaar apparaat wordt.

@Festool discussie, momenteel bestaat de collectie elektrisch gereedschap voornamelijk uit Makita, op de stofzuiger (CTM-Midi) na. De vlakke bovenkant én de mogelijkheid om Systainers/M-boxen erop te kunnen klikken is super fijn! O+
[Afbeelding]

Binnenkort komt er nog een slagschroevendraaier bij, welke dan samen met de DDF482 in 1 doos past.
Staat er ergens hoeveel systainers je maximaal mag stapelen op die stofzuiger? Ik heb een Bosch GAS35 en daar mag officieel maar één Lbox op :|

Ik heb overigens geen Lboxen, maar ik ga er vanuit dat het om het gewicht gaat.
Woolfy681 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:53:
Bedankt voor de tips. Ga dan inderdaad toch losse machines zoeken en welk merk het gaat worden.

Twijfel nu tussen Milwaukee, Dewalt of Bosch blue.
Als dat je opties zijn zou ik voor Bosch Professional gaan ivm die gratis accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Of de inlay 837864-7, die heb ik nu voor een DDF482 & DTD171 gekocht. De DTM51 zit in een #3, maar past ook in de #2 van de DDF482, dus die 2 zijn omgewisseld, en de DTD dus zonder mbox gekocht :) .

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Orion84 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:34:
[...]

Dat is wel knap met een brushless motor ;)
I stand corrected, ik bedoel uiteraard de 482.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:34
Om mijn afkortzaag te testen heb ik een hekje gebouwd rond de rabarber uit azobe. Er stond eerst een hekje uit wat afvalhout en dat is dus vervangen. So far so good.
Het probleem was dat ik elke schroef eerst moest voorboren, omdat het hout te hard was om de schroef er vlot in te trekken. Dus bij elke schroef moest ik constant het boortje vervangen voor een bitje, en bij de volgende schroef terug naar het boortje. Dat vond ik dus ferm vervelend, en dus ben ik van mening dat een tweede schroef/boormachine gerechtvaardigd is :9

Momenteel heb ik een Makita BDF453 boorschroefmachine (en een combi-boorhamer DHR264, maar die is voor een dergelijk werk te groot en te zwaar). Ik ontbreek momenteel dus een machine met klopboorfunctie.
Ik zit in de Makita 18V-lijn, maar zelfs hier heeft makita een wereld van keuze :?

DHP481, 482, 483 en 484.
De 482 heeft nog geen brushless motor, dus zou ik al uit het lijstje gaan.
De 481 weegt bijna een kilo meer als de 484, is wel een pak krachtiger, maar heb ik dat nodig voor thuis?
Dus ik zou de DHP484 overwegen, een losse body is qua prijs nog wel te doen.

Of heeft er iemand een ander idee over wat ik nodig heb (de slagschroeverdraaier-fans mogen zich onthouden :9 )

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Arator schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:49:
Om mijn afkortzaag te testen heb ik een hekje gebouwd rond de rabarber uit azobe. Er stond eerst een hekje uit wat afvalhout en dat is dus vervangen. So far so good.
Het probleem was dat ik elke schroef eerst moest voorboren, omdat het hout te hard was om de schroef er vlot in te trekken. Dus bij elke schroef moest ik constant het boortje vervangen voor een bitje, en bij de volgende schroef terug naar het boortje. Dat vond ik dus ferm vervelend, en dus ben ik van mening dat een tweede schroef/boormachine gerechtvaardigd is :9

Momenteel heb ik een Makita BDF453 boorschroefmachine (en een combi-boorhamer DHR264, maar die is voor een dergelijk werk te groot en te zwaar). Ik ontbreek momenteel dus een machine met klopboorfunctie.
Ik zit in de Makita 18V-lijn, maar zelfs hier heeft makita een wereld van keuze :?

DHP481, 482, 483 en 484.
De 482 heeft nog geen brushless motor, dus zou ik al uit het lijstje gaan.
De 481 weegt bijna een kilo meer als de 484, is wel een pak krachtiger, maar heb ik dat nodig voor thuis?
Dus ik zou de DHP484 overwegen, een losse body is qua prijs nog wel te doen.

Of heeft er iemand een ander idee over wat ik nodig heb (de slagschroeverdraaier-fans mogen zich onthouden :9 )
Ik heb de DHP481 en dat ding is af en toe wel wat lomp groot ja, zeker als je hem ook als schroefmachine gaat gebruiken (maar daarom heb ik een slagschroefmachine :+ ). Ik ben vooral voor de 481 gegaan omdat die als enige een volledig metalen transmissiehuis heeft. Ik ben daarin misschien wat ouderwets, maar geeft de voorkeur in metaal over kunststof.
Qua boren is het een super apparaat, je ragt hem zo een stenen muur in en ook beton wil, mits je niet groter wil dan 5 mm en het niet persé super snel hoeft.

De 482 zou ik links laten liggen. Eigenlijk is iedere machine zonder brushless tegenwoordig al achterhaald.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matthis
  • Laatst online: 13-06 13:45
deepbass909 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:00:
[...]

De 482 zou ik links laten liggen. Eigenlijk is iedere machine zonder brushless tegenwoordig al achterhaald.
Ik denk dat hier soms wat te veel op specs gefocussed wordt. Kijk wat je nodig hebt qua koppel, of je eerder een handzaam toestel wilt,... Brushless of niet, die toestellen gaan allen jaren dienst doen voor een Tweakert die ze niet elke dag mishandelt (en dan nog).

(ik heb zelf net vorige week nog een 482 gekocht als aanvulling op mijn oude trouwe 6339d die het nog steeds prima doet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Matthis schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:25:
[...]

Ik denk dat hier soms wat te veel op specs gefocussed wordt. Kijk wat je nodig hebt qua koppel, of je eerder een handzaam toestel wilt,... Brushless of niet, die toestellen gaan allen jaren dienst doen voor een Tweakert die ze niet elke dag mishandelt (en dan nog).

(ik heb zelf net vorige week nog een 482 gekocht als aanvulling op mijn oude trouwe 6339d die het nog steeds prima doet)
Sterker nog, bij een eerdere werkgever van mij mochten we alleen maar 'verouderde' Hitachi slagmoeraanzetters kopen die nog koolborstels uitgevoerd waren (nog wel nieuw leverbaar), omdat die goed te repareren waren. In de nieuwere brushless modellen (in ieder geval van dat specifieke merk en dat specifiek soort gereedschap) waren alle componenten na het solderen ook nog eens met elkaar verlijmd wat het praktisch onmogelijk maakte om losse elektrische componenten te vervangen.

Bij het intensieve gebruik aan een assemblagelijn waar de machines gebruikt werden wilde er nog wel eens een specifiek elektrisch component falen (weet het fijne niet meer, een elco of een weerstandje ofzo). Bij de oude modellen was dat te repareren, bij de nieuwe betekende het een compleet nieuwe binnenkant bestellen. En dat was dan weer niet rendabel, dus moest het hele ding weg geflikkerd worden en kon er een nieuwe gekocht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Matthis schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:25:
[...]

Brushless of niet heeft op zich weinig met specs te maken, maar alles met nieuwere technieken. Prijsverschil is klein tussen een DC of brushless motor, maar daar staat tegenover dat een brushless meer kracht kan genereren op lage toerentallen, minder slijtage gevoelig is en hoger rendement heeft (en dus langer met een accu doet). Ik zou dan serieus niet weten waarom je nog voor een boor met DC-motor zou kiezen.
Voor mij is de keuze tussen DC of Brushless exact hetzelfde als de keuze tussen NiMH en Li-Ion.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jichem
deepbass909 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:49:
[...]

Brushless of niet heeft op zich weinig met specs te maken, maar alles met nieuwere technieken. Prijsverschil is klein tussen een DC of brushless motor, maar daar staat tegenover dat een brushless meer kracht kan genereren op lage toerentallen, minder slijtage gevoelig is en hoger rendement heeft (en dus langer met een accu doet). Ik zou dan serieus niet weten waarom je nog voor een boor met DC-motor zou kiezen.
Voor mij is de keuze tussen DC of Brushless exact hetzelfde als de keuze tussen NiMH en Li-Ion.
Voor mij is dan weer brushless geen must. De accu gaat langer mee, klopt, maar ik ben een hobbyist met 7x een 5ah accu. Hij heeft meer kracht, dat zal voor de meeste hobbyisten ook rondn**ken in de marge zijn. En slijtage... Ik heb nog nooit een setje koolborstels versleten.

Ik vind het prijsverschil van 73 voor de ddf482 of 108 voor de ddf484, waarbij de 482 7nm meer heeft, ee best wel toe doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
stevens20 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 01:12:
[...]

Waarom dat? Is dat dan de B lijn?
Meestal is het budget en oudere machines.

Er zijn sets die overigens wel prima machines met 3Ah accu's combineren. Daarbij krijg je vaak wel de snellader, die je bij sets met de oudere modellen niet krijgt.

De DDF482 is als laatste schroefmachine met koolborstels ook met 3Ah accu's te koop. En ook de DDF483 en DTD155 zijn in set met 3Ah te koop. Met name omdat deze in de categorie extra compact/licht vallen.

Machines in de serie 3XX en 45X links laten liggen. Alles met 48X is nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 22:12
Orion84 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Die Bosch is dan ook de vorige versie van het topmodel, inmiddels opgevolgd door de 18V-110 C. Voor dat geld zit je bij Makita dan op de DHP481ZJ. Dus het is een beetje appels en peren vergelijken wat je hier doet.

Alleen door die acties van Bosch is het natuurlijk wel een hele interessante optie. Tenzij je voor Makita al een lader en accu's hebt, dan kan je voor die €199 beter een DHP481 nemen, of als je al die krachtpatserij niet nodig hebt een van de modellen uit je vergelijking.
Ik heb nog de oude aansluiting accu. moet dus accu(s) en lader hebben. Een jaartje ouder model is geen probleem, als het maar geen grote kwaliteit stap minder is.
De DHP 481 is met accu's(2x4Ah) gelijk een smak duurder 387,-
Met de DHP482 zit je met 2x4Ah op 265,-
Maar regelmatig een betonboring; 10mm boren in hardhout (soort Meranti, voor in veestallen) is de bedoeling met deze machine. Met name het laatste is pittig voor lagers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

the noise schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb nog de oude aansluiting accu. moet dus accu(s) en lader hebben. Een jaartje ouder model is geen probleem, als het maar geen grote kwaliteit stap minder is.
Maar regelmatig een betonboring; 10mm boren in hardhout (soort Meranti, voor in veestallen) is de bedoeling met deze machine. Met name het laatste is pittig voor lagers..
Als je geen huidige apparatuur hebt in een bepaald platform, dan is het platform met op dat moment de meest interessante promotieactie geen slechte keus (tenzij je nu al weet dat je over een poosje bepaalde specifieke machines nodig hebt die op dat platform niet beschikbaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
the noise schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Een set met 4Ah ligt waarschijnlijk al een tijdje op de plank, want Makita verkoopt ze tegenwoordig alleen nog met 5Ah (DHP481RTJ). Gek genoeg liggen oudere sets er vaak nog voor de volle mep. En gezien de ontwikkeling van de prijzen van gereedschap is dat duurder dan nieuwere sets.

De DHP481RTJ kan je al voor €333 vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik heb een beetje ruzie met mijn Makita DTD152,
die jast de schroeven er in voor ik er erg in heb. Wil eigenlijk een beetje controle houden en hier las ik over de DTD155 waar dat wel gaat. Iemand eigenaar of gebruiker?

Heb inmiddels wel een DDF482 voor het schroeven erbij gekocht voor de kleinere maten tot pakweg 5cm. Deze wil ik puur voor het schroeven gebruiken en de DDF484 meer voor het boren.
Maar de slagschroevendraaier moet ik zeker nog leren mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sa.Tan schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:00:
die jast de schroeven er in voor ik er erg in heb. Wil eigenlijk een beetje controle houden en hier las ik over de DTD155 waar dat wel gaat. Iemand eigenaar of gebruiker?

Heb inmiddels wel een DDF482 voor het schroeven erbij gekocht voor de kleinere maten tot pakweg 5cm. Deze wil ik puur voor het schroeven gebruiken en de DDF484 meer voor het boren.
Kwestie van wennen. Je hoeft de knop niet helemaal in te drukken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-09 08:08

Ik heb een DTD171 en die gebruik ik op stand 1 zelfs om schroefjes in een ikea kastje te draaien en op stand 3 en 4 ramt hij 30cm x 8mm schroeven in 16x16 douglaspalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00

Ik heb zelf een DTD155, juist die gekocht vanwege de Auto-functie. Hierbij begint hij op een lager toerental tot er weerstand is en gaat dan los.

Ben er heel blij mee (laagste tijd een kleine 1000 schroeven mee in metalstud gedraaid) en zou voor geen goud meer een slagschroevendraaier willen missen.

Misschien is de auto-functie een optie die lang niet iedereen nodig zal hebben (of zelfs vervelend vindt), maar ik zou hem niet meer willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:05

Hoe ervaar jij dat het de ddf484? Ik moet nog steeds wennen. Bij mijn oude black en decker kon ik een kop koffie zetten voordat de schroef er in zat maar bij de ddf484 zit hij al door het gips voor ik er erg in heb. Voor mij eigenlijk iets té trigger happy.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@LED-Maniak
Ik ben nu veel bezig met RVS boren en vind de DDF daarmee juist heerlijk werken, stand 1 en langzaam boren.
Gek genoeg doseer ik dan prima. Ook de DDF482 van hetzelfde laken een pak.
Het is metname mijn geest zeker die zegt, de schroef stevig op het hout drukken en gaan bij lange dikke schroeven, ook ervaar ik de schroefmachine dat bij de knop indrukken, zeg maar na een mm. dat hij overgaat naar gelijk topsnelheid.
Wat ik niet heb bij de beide boormachines.
En ik moet er bij vermelden dat ik de laatste jaren nul ervaring heb met schroeven in gips, daar gebruikte ik een speciale bit voor met diepte aanslag en dat ging bij mij altijd goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Sa.Tan op 09-07-2020 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

* deepbass909 steekt z'n hand op

Ik heb de DTD155 al wat maanden nu en de A-stand werkt daarvoor bijzonder goed (en is hij ook voor bedoeld). Enige "risico" is dat hij rustig begint, maar als hij besluit harder te moeten, het ook heel snel heel hard gaat. Dit heeft mij wat afgedraaide koppen opgeleverd met 6mm houtdraaibouten (10mm kop). Voor ik het door had zaten die zo strak dat de kop eraf knapte :X
Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:37:
[...]

155 en 484 inmiddels besteld :P

Ik had begrepen dat de 155 ook instelbaar was voor hoge en lage toeren? Misschien dat ik die dan toch upgrade naar een 153 of 154...

Budget-wise heb ik toch de keuze voor de DDF gemaakt; ik heb weinig baksteen boorklussen, alles in mijn huis is beton en daarvoor gebruik ik toch liever mijn 230V boorhamer.
De 155 heeft een S(low), H(igh) en A-stand. Ik heb hem zelf eigenlijk altijd op de A-stand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
checkdiz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:29:
[...]

Met de Makita deco merk ik ook warmteontwikkeling. Met een stress testje op een paar pallets, in het zonnetje, handschoentjes aan, dan merk je het wel.
edit: zou hier trouwens wel/geen koolborstels nog uitmaken op de warmteontwikkeling?
Jazeker. Koolborstelloze motoren zijn efficiënter en produceren dus minder warmte. Dat verschil merk ik duidelijk tussen mijn DDF470 (14.4V koolborstelloos) en mijn DDF482 (18V met koolborstels). Als ik met gatzagen aan de slag ga, wordt de 482 veel warmer dan de 470!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Ik ga instappen in de 18v accu's machines van Makita. Begonnen met een grastrimmer dus de eerste accu is al onderweg. Voor de tweede accu zal nog een bladblazer volgen.

Aankoopadvies:
Ga ik voor de Makita DDF482 of de DDF484?

Ik beschik nu over een makita 10,8v schroefmachine en slagschroevendraaier. Hiervan zijn de accu's op en de slagschroevendraaier heeft bijna geen kracht meer. Dus ik wil er een 18v schroefmachine bij. En ooit nog een slagschroevendraaier.

DDF482
https://www.makita.nl/artikel/ddf482zj.html

Pro:
Prijs, voor minder dan 75 euro in huis.
Sterk, max koppel. (zacht / hard) 36/62 Nm

Con:
Koolborstels?
Afmetingen (LxBxH) 185 x 79 x 248 mm

Makita DDF484
https://www.makita.nl/artikel/ddf484zj.html

Pro:
Koolborstelloos?
Afmetingen, 172x79x260 mm
Aluminium tandwielhuis

Con:
Prijs, rond de 110 euro
Minder sterk, 30 / 54 Nm

Is de 484 zijn meerprijs waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
@s138 Ikzelf heb de stap gemaakt naar allebei. En naast deze machines nog een DTD152; maar de raced mij iets te. Ik gebruik nu de DDF482 als licht en middelzwaar schroefwerk met bit en de DDF484 voor het boorwerk.
Koolborstels noem ik nog niet als minpunt. En wanneer jij die koolborstels gaat vervangen (of ikzelf) lig ik al op een miezerige 1 persoonskamer in een verpleegtehuis. Geen Makita's meer nodig .

[ Voor 4% gewijzigd door Sa.Tan op 13-07-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Sa.Tan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:40:
@s138 Ikzelf heb de stap gemaakt naar allebei. En naast deze machines nog een DTD152; maar de raced mij iets te. Ik gebruik nu de DDF482 als licht en middelzwaar schroefwerk met bit en de DDF484 voor het boorwerk.
Koolborstels noem ik nog niet als minpunt, het kleine voordeel is het wat meer power. En wanneer jij die koolborstels gaat vervangen (of ikzelf) lig ik al op een miezerige 1 persoonskamer in een verpleegtehuis. Geen Makita's meer nodig .
Behalve dat hij iets compacter is en wat luxer is uitgevoerd met een aluminium tandwielhuis kan ik ook nog geen echt goede argumenten bedenken die de meerprijs van de 484 verwantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Ik geloof dat ik Makita even in de rust zet.
Met de aanschaf van de DDF482, DDF484 en de DTD152 goed voorbereid ben voor de klus op het dak in september. Deels dakhout, panlatten en een paar kozijnen aanpakken en daar is met accu machines mooi te doen.
Er is stroom en ben in ruste, zeeën van tijd, huis bijna tiptop en na het dak geen extreme klussen meer.
Dus kan ik aanvullingen tot komend voorjaar (accu's actie) uitstellen en mijn focus richten op bijkomende klusjes. (Ik wil nog graag uitbreiden met een Makita Reciprozaag en multitool.)

Maar ik heb mijn blik laten vallen op een handzame en kleine Bosch GSR 12v-15 FC of een GSR 12v.-35 FC.
Ik zie dat de 35 FC brushless is met meer power accu's, maar voor mijzelf twijfel ik of ik die nodig heb.
Het is de bedoeling puur voor schroeven in kleine hoekjes, zelfbouw kasten (of IKEA), plint werkjes ed. 1 Accu is eigenlijk voor mijn doel voldoende en niet te vergeten, ik heb een verloren machientje terug gevonden; een Bosch groen PSR 7.2 li schroefmachine. Ik zocht om een plaatje, maar blijkbaar echt oud, niet te vinden. Lief dingetje, accu nog goed en hij draait ( traag) er lustig op los. Jaren geleden gebruikt voor schroefwerk aan PC kasten, nu allemaal duimschroeven. Kortom, die wil ik rust gunnen en ik vraag mij af of een GSR 15 FC of 35 FC overdreven is.
Toch gevonden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLgNfs_f4rD0vxEmlqgGeYWMA48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aLE2wdboAF52aJ48Ag0V6Hjh.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Sa.Tan op 13-07-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 14:34
Sa.Tan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:08:
Met de aanschaf van de DDF482, DDF484 en de DTD152 goed voorbereid ben voor de klus op het dak in september. Deels dakhout, panlatten en een paar kozijnen aanpakken en daar is met accu machines mooi te doen.
Er is stroom en ben in ruste, zeeën van tijd, huis bijna tiptop en na het dak geen extreme klussen meer.
Dus kan ik aanvullingen tot komend voorjaar (accu's actie) uitstellen en mijn focus richten op bijkomende klusjes. (Ik wil nog graag uitbreiden met een Makita Reciprozaag en multitool.)

Maar ik heb mijn blik laten vallen op een handzame en kleine Bosch GSR 12v-15 FC of een GSR 12v.-35 FC.
Ik zie dat de 35 FC brushless is met meer power accu's, maar voor mijzelf twijfel ik of ik die nodig heb.
Het is de bedoeling puur voor schroeven in kleine hoekjes, zelfbouw kasten (of IKEA), plint werkjes ed. 1 Accu is eigenlijk voor mijn doel voldoende en niet te vergeten, ik heb een verloren machientje terug gevonden; een Bosch groen PSR 7.2 li schroefmachine. Ik zocht om een plaatje, maar blijkbaar echt oud, niet te vinden. Lief dingetje, accu nog goed en hij draait ( traag) er lustig op los. Jaren geleden gebruikt voor schroefwerk aan PC kasten, nu allemaal duimschroeven. Kortom, die wil ik rust gunnen en ik vraag mij af of een GSR 15 FC of 35 FC overdreven is.
Toch gevonden;
[Afbeelding]
Als het puur over een compacte machine zou gaan, zou ik twijfelen. Dan kan Makita de DDF083 voorleggen, met als voordeel dat je reeds in dat accuplatform zit (al is die accu van die Bosch toch een stuk compacter, ik vermoed dat dit het nadeel van Makita is om zo lang en zo breed hetzelfde batterijformat te ondersteunen). Langs de andere kant vind ik enkel de lengte van het Bosch toestel, en de afmetingen van de verpakking.
Als ik echter die Bosch bekijk, kan die blijkbaar worden uitgerust met een hoop opzetstukken. Daar lijken me die "hoekschroever" en die "offset-schroever" (kweet niet hoe ik die spullen moet noemen) de opzetstukken die een meerwaarde kunnen bieden.

Als het dus voor een compact toestel is, zou ik dat toestel eerst eens gaan bekijken in real life voor te kijken hoe compact die nu echt is. :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38

Toch gevonden;
[Afbeelding]
tegenwoordig heet die geloof ik ' ixo '
Is wel bosch groen, maarja, als je echt een handzaam schroevendraaiertje nodig hebt voor plastic componenten (lees: niet te veel kracht leveren ivm gevaar op dingen stuk draaien), dan is het volgens mij wel een top dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Toch gevonden;
[Afbeelding]
Qua power is zo'n 35 FC total overkill, vergeleken met zo'n klein dingetje (ixo tegenwoordig, zoals hiervoor al gezegd), en ik zou geen Ikea kasten met een 35 FC of soortgelijke schroefmachine in elkaar zetten, dat trek je zo kapot als je even niet oplet.

Zo'n hoekstuk en excenter zijn dan wel weer ideaal voor de moeilijk bereikbare hoekjes. Ik draai vaker met de excenter dan zonder, eerlijk gezegd, is echt een uitkomst als je een schroefje dicht op een kant moet schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mijn tip.....ik ben niet zo van de Ferm, Parkside etc.

Mochten die afvallen voor je, dan zou ik persoonlijk niet nu geld uitgeven voor iets anders dan je beoogde accu-systeem. Pak dan gewoon meteen die 482.

Een alternatief kan zijn dat je de 482 body pakt en een "makita"-lader en 1 accu van Yanec.
Dan bespaar je een paar tientjes allicht maar zit je niet met een totaal ander systeem.

4Ah
https://www.replacedirect...accu-18v-40ah-li-ion.html
3Ah
https://www.replacedirect...accu-18v-30ah-li-ion.html

ik kan die lader ff niet zo snel vinden.

Maar je snapt de strekking van het verhaal denk ik :)

Voor haaks werk en kleine hoekjes heb ik overigens van Milwaukee een opzetstuk, werkt perfect en kost geen drol (zie nu te koop voor 55 euro, dat heb ik er echt niet voor betaald). Genoeg alternatieven van andere merken te vinden volgens mij.

https://www.toolmax.nl/os...rill-haaks-opzetstuk.html

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 14-07-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:19

JB

Cédric roelt!

Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Mijn tip.....ik ben niet zo van de Ferm, Parkside etc.

Mochten die afvallen voor je, dan zou ik persoonlijk niet nu geld uitgeven voor iets anders dan je beoogde accu-systeem. Pak dan gewoon meteen die 482.

Een alternatief kan zijn dat je de 482 body pakt en een "makita"-lader en 1 accu van Yanec.
Dan bespaar je een paar tientjes allicht maar zit je niet met een totaal ander systeem.

4Ah
https://www.replacedirect...accu-18v-40ah-li-ion.html
3Ah
https://www.replacedirect...accu-18v-30ah-li-ion.html

ik kan die lader ff niet zo snel vinden.

Maar je snapt de strekking van het verhaal denk ik :)

Voor haaks werk en kleine hoekjes heb ik overigens van Milwaukee een opzetstuk, werkt perfect en kost geen drol (zie nu te koop voor 55 euro, dat heb ik er echt niet voor betaald). Genoeg alternatieven van andere merken te vinden volgens mij.

https://www.toolmax.nl/os...rill-haaks-opzetstuk.html
Die 482 heb ik ook maar die is alles behalve compact :? Of ging het daar niet (meer) om?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JB schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:17:
[...]
Die 482 heb ik ook maar die is alles behalve compact :? Of ging het daar niet (meer) om?
wat mij betreft niet,

ik gebruik mijn fullsize panasonic met een haak opzetstuk als ik de hoek om moet of beperkte ruimte heb.

En die IKEA meubels, daar pak ik gewoon een handschroevendraaier voor hoor.

Ik ben nog niet echt een sitautie tegen gekomen dat ik dacht, goh, ik stof de IXO (ligt godweetwaar op zolder ergens) omdat die er wel bij kan.

Of je boor met opzetstuk past, of je hebt dusdanig weinig ruimte dat er helemaal geen machine whatso-ever bij kan.

Dan pak ik mijn doppenset wel en gebruik een bitje om ergens bij te komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sphere schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:22:
[...]

Daarom zit ik er over te denken om bijv 1x de GSR18-60 te kopen met gratis accu actie een een kale body ergens in de ramsch als Amazon 20% korting doet. Goed idee?
Hey Sphere, er zitten hier in het topic die een paar die meesters zijn in het uitpluizen van set-aanbiedingen versus losse aankopen en wat het goedkoopst is of waarmee je voor slechts een kleine meerprijs veel beter uit bent.

Dat gezegd hebbende, klinkt je idee mij prima in de oren, zeker als je nu ook gewoon een accutol kunt gebruiken.

Ik overweeg bij Makita dezelfde truc een beetje uit te halen. Een Yanec accu en lader om de prijs te drukken en een Makita recipro-body. Dan stap ik in in het 18V LXR programma zodra de accu-actie er weer is.
Ik heb er echter niet genoeg haast mee om die knoop nu door te hakken. Mocht echter vroegtijdig mijn panasonic gaan hemelen dan stap ik meteen in met een DDF482 denk ik, accu-actie of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
jsiegmund schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Nee natuurlijk niet. Er zit uiteraard kwaliteitsverschil in. De vraag is alleen of je dat merkt in het eindresultaat / gemiddelde levensduur van de machine. En als een goedkope machine slecht de helft van prijs kost, kun je die dus ook na de helft van de tijd vervangen door een nieuwere, waar je met de 'oude' merkmachine nog langer door zal moeten om de kosten er uit te halen.
Dit is een afweging die per usecase zal verschillen.
Nou ja, de eerder aangehaalde filmpjes laten dus zien dat de kwaliteit van de Pro lijn van Parkline voor Bosch in ieder geval niet veel onder doet. Dus wanneer je dan prijs tegen kwaliteit afzet zou je zeggen dat Parkside wint. En dan kan het argument zijn "die gaan minder lang mee", maar zie boven: je kunt ook zeggen: "ik kan voor hetzelfde geld eerder een nieuwe machine met mogelijk betere specs kopen".
Dit gaat alleen op als je alleen een accutol wilt hebben. Als je een heel range aan gereedschap wilt hebben, is het onderaan de streep vaak voordeliger om alles op het zelfde platform te hebben. Als je vervolgens regelmatig gratis accu's krijgt bij allerlei gereedschap, is een Makita DDF482 bijvoorbeeld niet eens zo heel veel duurder dan een Parkside.
Daarnaast is elke 2 jaar je gereedschap en accu's vervangen ook niet heel erg economisch (laat staan ecologisch) verantwoord. Doordat goedkopere merken vaak de accu's meer op het randje belasten, minder beveiliging hebben, niet koelen tijdens het laden etc. gaan dergelijke accu's gewoon minder lang mee.
Voor die tweede opmerking ben ik benieuwd naar de onderbouwing. Spul wat bij de Lidl in de schappen ligt voldoet ook aan EU richtlijnen. En ik weet niet of dat OEM is; wordt Parkside nog onder andere labels verkocht? Misschien dat "de merken" hogere eisen stellen, maar hoe kom je daar als consument achter? En wie garandeert me dat het uiteindelijk toch niet allemaal uit dezelfde fabriek in China komt, ik heb geen idee.

Anyways; laten we deze discussie niet nog een keer voeren, die komt al genoeg voorbij. Wat mij betreft is het punt dat prijs/kwaliteit een afweging is en duurder niet per se beter betekent. Misschien in specs, maar niet per se in eindresultaat. En inderdaad: het hangt er ook nog sterk vanaf waar je het gereedschap voor gebruikt. That said: morgen komt mijn Makita invalzaag binnen :+
Eens met het laatste gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:19

JB

Cédric roelt!

@Sander B ik heb de DHP482 ook. Klopboor functie werkt prima en is vooral handig voor 5/6 plugjes etc. Kun je voor het zware werk altijd je andere pakken :) Zelf los gekocht icm al die gratis accu deals van Makita. Weet niet of je het 18V ecosysteem wil gaan uitbreiden maar dan zou het wellicht interessanter zijn om te kijken wat je nog meer nodig hebt.

https://hd-gereedschap.nl...functie-in-mbox-1823.html

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 23-07-2020 13:52 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lightthunder schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:58:
Hallo,

Ik ben mij aan het richten op het opzetten van een collectie voor het LXT 18v eco platform van Makita en heb veel in dit topic gelezen.
ik ben niet een van de Makita-specialisten hier, maar als je een zwik machines wilt kopen dan zou ik wachten op de accu-actie van makita als je geen haast hebt.
Die is elk jaar, en je hebt de laatste net ff gemist.

Als je toch mijn 2 centjes nog wilt hebben, ik zou ook wel in de makita hoek willen geraken mocht er hier een Panasonic ineens in rook opgaan. De 482 zou mijn keuze zijn. Prima ding en niet te zwaar.

lees hier even tussen de zoekreusltaten op "482" in dit topic de verschillende meningen en bijv de verschillen met de 481 et cetera:
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

Die paar tientjes meer voor 5Ah zou ik wel doen, zeker als je later ook nog de accu-invalzaag wilt hebben. Het nut van zo'n machine op accu's en het aansluiten van een stofzuigerslang is hier reeds vele malen besproken, vel daar zelf nog even een oordeel over.
Blijft het bij "reguliere machines" die je op accu wilt zoals de decoupeer en nog een keer een slagtol, overweeg dan die 4 tientjes in je volgende body te stoppen.

Het uitbreiden van gereedschap met bitjes, boortje, zaagjes kost ook al het nodige.

De 482 met 3.0Ah is iets goedkoper te vinden, check even goed prijzen
https://www.gereedschapce...-accu-in-mbox-246495.html

[ Voor 59% gewijzigd door Fraggert op 06-08-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Lightthunder schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:58:
Hallo,

Ik ben mij aan het richten op het opzetten van een collectie voor het LXT 18v eco platform van Makita en heb veel in dit topic gelezen.
Momenteel heb ik nog geen machines van dit platform, dus kan nog alle kanten uit.
De producten wil ik gebruiken om in/rondom het huis te klussen: vloeren/plafonds, carport, meubels, tuin etc.
Dit zal dan vooral in de weekenden zijn, maar ik wil graag goed spul wat een lange tijd mee kan.

Voorlopig ga ik voor een schroefmachine, decoupeerzaag en heggenschaar (laterna ook grasmaaier).

Qua schroefmachine heb ik de volgende op het oog:
https://www.toolmax.nl/ma...-2-st-snellader-mbox.html
https://www.toolmax.nl/ma...-st-snellader-mbox-2.html

Twijfel tussen looptijd van 3 / 5 AH (=40 euro), niet zozeer voor de schroefmachine, maar wel voor bv. de heggenschaar/grasmaaier. Anderzijds zijn de accu met een snellerlader wel weer zo opgeladen, dus lang wachten zal het niet zijn.

Qua heggenschaar heb ik de volgende op het oog (valt onder gratis accu actie):
https://www.toolmax.nl/ma...8v-accu-heggenschaar.html

Qua decoupeerzagen heb ik deze op het oog (zonder accu en lader, kan ik de overige accu's voor gebruiken):
https://www.toolmax.nl/ma...nder-accu-s-en-lader.html

Wat vinden jullie van deze (combinatie van alle) opties?
Zit ik in de goede richting of sla ik volledig de plank mis? :P
Ik heb de 482, en ik zou als ik nu weer voor de keuze stond de DDF484 nemen. De BL motoren worden toch een stuk minder warm dan de koolborstel motoren. Dat is de enige reden voor mij. Verder moet ieder voor zich die afweging maken natuurlijk.
Je kan de 484 er eventueel ook later bij kopen, want meerdere machines hebben is altijd fijn.

Wat betreft de RFJ vs de RTJ, voor de 40,- zou ik de 5Ah set nemen. Dan heb je straks alle accu's van gelijke capaciteit. Verder is 3 Ah voor een accutol wel toereikend, maar OCD hè. voor de decoupeer en heggenschaar is de extra capaciteit een stuk nuttiger.
Echter als je kan wachten tot januari, kan je voor de Z(J) gaan en dan krijg je er een gratis accu bij. zoals @Fraggert al meldt. Als je dan een losse lader koopt en alle 3 de machines met een gratis accu, dan heb je met 3 accu's ruim voldoende.

De heggenschaar is een zeer goede keuze, Heel populair en ik heb er nog nooit iets slechts over gehoord/gelezen. Bovendien krijg je hier op dit moment wel een gratis accu bij (t/m 31-08) bij een erkende dealer.

Voor de Decoupeer zou ik persoonlijk voor de 181 gaan, de T-greep. Indien je toch liever een D-greep hebt, dan zou ik de 182 nemen, aangezien BL bij deze machine merkbare impact heeft op de accuduur.

*BL staat voor Brushless. Dit is een nieuwe motor techniek die een hogere efficiëntie en langere levensduur heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Nivado op 06-08-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nivado schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Ik heb de 482, en ik zou als ik nu weer voor de keuze stond de DDF484 nemen. De BL motoren worden toch een stuk minder warm dan de koolborstel motoren. Dat is de enige reden voor mij. Verder moet ieder voor zich die afweging maken natuurlijk.
Je kan de 484 er eventueel ook later bij kopen, want meerdere machines hebben is altijd fijn.

Wat betreft de RFJ vs de RTJ, voor de 40,- zou ik de 5Ah set nemen. Dan heb je straks alle accu's van gelijke capaciteit. Verder is 3 Ah voor een accutol wel toereikend, maar OCD hè. voor de decoupeer en heggenschaar is de extra capaciteit een stuk nuttiger.
Echter als je kan wachten tot januari, kan je voor de Z(J) gaan en dan krijg je er een gratis accu bij. zoals @Fraggert al meldt. Als je dan een losse lader koopt en alle 3 de machines met een gratis accu, dan heb je met 3 accu's ruim voldoende.

De heggenschaar is een zeer goede keuze, Heel populair en ik heb er nog nooit iets slechts over gehoord/gelezen. Bovendien krijg je hier op dit moment wel een gratis accu bij (t/m 31-08) bij een erkende dealer.

Voor de Decoupeer zou ik persoonlijk voor de 181 gaan, de T-greep. Indien je toch liever een D-greep hebt, dan zou ik de 182 nemen, aangezien BL bij deze machine merkbare impact heeft op de accuduur.

*BL staat voor Brushless. Dit is een nieuwe motor techniek die een hogere efficiëntie en langere levensduur heeft.
Thx voor de reacties!

Ik was mij niet bewust dat die gereedschapsactie "traditioneel" elke januari was.
In dat geval kan ik beter wachten, aangezien ik eind januari pas de sleutel ontvang van het huis :)
Aangezien nu de tuingereedschap gratis accu-actie is, kan ik misschien beter nu alvast investeren in zowel de heggenschaar als de grasmaaier.
Dan kan ik in januari investeren in de schroefmachine en decoupeerzaag.

De Makita DLM431Z lijkt mij dan geschikt voor een gazon van ~150 a 200 m2.
Hier moeten twee LXT 18v accu's in.

Aanschaf nu:
Makita DLM431Z + gratis accu
Makita DUH523Z + gratis accu
Makita DC18RC 14.4V - 18V Li-Ion Accu snellader met actieve koeling

Januari:
Makita DDF484Z(J) + gratis accu
Makita DJV181ZJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lightthunder schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:02:
In dat geval kan ik beter wachten, aangezien ik eind januari pas de sleutel ontvang van het huis :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRr3cbxPrFi693RoQJaEwQ4KpO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WVGTePYYeigdS6RVX6Nuhghr.jpg?f=user_large

sidenote: toch de 484? en niet de 482?

zoals gezegd:
ik ben geen Mak-kenner dus hoor graag je overweging.Vanwege de brushless-tip van @Nivado ?

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 07-08-2020 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]

sidenote: toch de 484? en niet de 482?

zoals gezegd ik ben geen Mak-kenner dus hoor graag je overweging.Vanwege de brushless-tip van @Nivado ?
Ja, klopt! Heb n.a.v. de koolborstelloze-tip wat informatie opgezocht.
Minder warmte, langere accuduur/levensduur etc. is voor mij voldoende overtuiging om voor een koolborstelloze te gaan :) Verbaast me overigens dat die prijs nauwelijks hoger is.
OllieMongollie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Let er wel op dat de accu's uit die acties altijd een paar weken levertijd hebben. Nu investeren in wat tuingereedschap is dus wel slim :)
Ja daarom, dan heb ik straks alvast 2 accu's +oplader wanneer ik de schroefmachine en decoupeerzaag ga bestellen. :)

Qua oplader ben ik er alleen nog niet helemaal over uit, heb ik me nog niet in verdiept. Er zijn dan ook weer zoveel verschillende tussen de 50 en 100. Actieve/passieve koeling, schuif/steekaccu (geloof schuif), etc.
Een enkele oplader is iig prima en het hoeft nog niet eens perse een snellader te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:46
TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:52:
[...]

Vraag is meer of ik neit veel te veel geld uit geef? Ik wil kwaliteit hebben ipv gare troep die ik normaal had. En zonder problemen door elke muur komen (behalve beton)
Het meeste geld zit in de accus en oplader. Je zou ook nog voor de niet koolborstelloze variant kunnen gaan (DHP482) die is iets goedkoper en voor de DIY'er ga je die koolborstels nooit versleten krijgen en je accus toch ook niet leeg, of voor jouw budget ook nog een slagschroevendraaier erbij. Persoonlijk zou ik voor die laatste gaan, goede aanbieding. DHP482 heb ik zelf los gescoort voor 60 euro want ik had de accu's al.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:45
Davidshadow13 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

Het meeste geld zit in de accus en oplader. Je zou ook nog voor de niet koolborstelloze variant kunnen gaan (DHP482) die is iets goedkoper en voor de DIY'er ga je die koolborstels nooit versleten krijgen en je accus toch ook niet leeg, of voor jouw budget ook nog een slagschroevendraaier erbij. Persoonlijk zou ik voor die laatste gaan, goede aanbieding. DHP482 heb ik zelf los gescoort voor 60 euro want ik had de accu's al.
die laatste heeft alleen 3 amp accus ipv 5? verder ziet dat er ook goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:22
Autonoesis schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Waarom Makita kijk ook eens naar andere merken! Bijvoorbeeld Bosch.
Nu kan ik niet helemaal voor @Verwijderd spreken maar mogelijk wil hij ook nog tuinmachines op accu in de toekomst.
Alhoewel ik een tevreden Makita 18v gebruiker ben, vind ik de Makita 18v lijn een beetje gedateerd raakt. Neem bijv. de GSB 18v-60 C van Bosch die vergelijkbaar is met de DHP484. Alleen heeft de Bosch wel een 13mm stalen snelspankop, beveilig tegen terugslag en overbelasting. Voor de GWS 18V-10 geldt hetzelfde.
Dat heeft de 484 ook in tegenstelling tot de 482 en de 483
Die heeft ook nog als extra “feature” dat die het vermogen aanpast aan de accu. Met een normale accu’s wordt het vermogen beperkt en is die vergelijkbaar met een 800W slijptol en met de grote Procore accu’s is het een 1000W.
Dit is bij mijn weten inderdaad nog niet op één of andere manier geïmplementeerd bij Makita en is zeker een mooi systeem.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• JustM3
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 20:31
Hallo allemaal,

Voor de verbouwing van mijn eerste woning ben ik mijn gereedschap collectie aan het afmaken.
Voorheen alleen hand/niet elektrische gereedschap gekocht, omdat ik altijd heb geleerd dat accus niet voor lange tijd stil mogen staan.

Ik ben nu opzoek naar een accuboormachine, maar er zijn er zoveel op de markt dat ik het niet meer weet.

Ik ben opzoek naar een A-merk 18v machine met het liefst 2 accu's. Ik heb een budget van ongeveer €250,-.
Zelf heb ik de volgebde 2 modellen gezien.

Makita DHP482RTWJ 18V
Dewalt DCD778D2T

Kunnen jullie mij vertellen of dit goede machines zijn of kunnen jullie mij andere aanraden.

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
JustM3 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:04:
Hallo allemaal,

Voor de verbouwing van mijn eerste woning ben ik mijn gereedschap collectie aan het afmaken.
Voorheen alleen hand/niet elektrische gereedschap gekocht, omdat ik altijd heb geleerd dat accus niet voor lange tijd stil mogen staan.

Ik ben nu opzoek naar een accuboormachine, maar er zijn er zoveel op de markt dat ik het niet meer weet.

Ik ben opzoek naar een A-merk 18v machine met het liefst 2 accu's. Ik heb een budget van ongeveer €250,-.

Makita DHP482RTWJ 18V
Dewalt DCD778D2T

Kunnen jullie mij vertellen of dit goede machines zijn of kunnen jullie mij andere aanraden.

Alvast bedankt
Verbouwen van een huis is nogal een breed begrip. Maar over het algemeen voldoet elke redelijk geprijsde machine wel. De Dewalt ken ik niet maar de Makita DHP482 is een prima machine. Het is wel een iets ouder model zonder brushless motor en als de prijs goed is, dan zou dat zeker een optie kunnen zijn.

Wat bij de A-merken geldt, is dat je een accu systeem koopt. Algemene accumachine’s biedt elk bekend merk wel aan tegen verschillende prijzen. Bij bijvoorbeeld Makita kan het uitgebreide assortiment accutuingereedschap een doorslaggevende keuze zijn. Vind je dat niet belangrijk en wil je gewoon een goede accuboormachine? dan zou ik gewoon opzoek gaan naar de beste deal! Let op het gewicht, toerental, koppel zacht, capaciteit (Ah) van de accu’s en de laadcapaciteit van de acculader. Voor alleen een accuboormachine voldoet een 3Ah ruimschoots. De accu’s zijn sneller opgeladen dan dat je ze leeg schroeft.

Bij Toolstation krijg je bij een beperkt aantal Bosch 18v accuboormachine’s een gratis 4Ah accu en lader. Daarbovenop krijg je nog een gratis 4Ah Procore accu via Bosch na registratie. Deze deal heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding die ik op dit moment kan vinden.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:32
Hallo allemaal,

Makita DHP482RTWJ 18V
Dewalt DCD778D2T

Alvast bedankt
Voor gewoon klussen zou ik naar een 12V machine kijken. Ik kan de Bosch GSR 12V-35 FC aanbevelen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Cobras-
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 07:40
Hallo allemaal,

Makita DHP482RTWJ 18V
Dewalt DCD778D2T

Alvast bedankt
Ik ben reeds zeven maand een huis aan het verbouwen en heb mezelf begin dit jaar de dhp482z gekocht (los toestel 70 euro). Charger heb je los voor 45 euro. Batterijen kun je via de makita tuin actie verkrijgen. Opgelet laatste dagen vermoed ik dat de actie loopt.

Ik ben zeer te spreken over de dhp482z. Ze is krachtig en hoewel ik er zorg voor draag kan ze echt wel tegen een stoot. Heb er vele honderden schroeven mee in het dakgebinte zitten jagen met veel plezier. Mijn schoonbroer kwam even helpen met een bosch 12v maar dat was speelgoed in vergelijk. Zijn exact model weet ik niet.

Ik heb gekozen voor het makita 18v platform omdat ze veel materiaal voor in de tuin hebben. Mijn nieuw huis heeft een grote tuin met veel hagen en struiken. Volgende drie heb ik al gekocht:

Duh752z (184 eur) hegschaar met 75 cm blad. Een verademing tov het toestel met snoer van mijn vader
DUR190LZX3 (142 eur) trimmer met dubbele nylondraad waar ook een metaalschijf op kan
Dub184z (98 eur) bladblazer

De laatste twee kocht ik online bij een erkende dealer zodat ik onlangs twee 5.0 batterijen kreeg. Deze had ik op het oog omdat ik op termijn de DLM532Z ga aanschaffen. Mijn electricien heeft deze al gekocht en vind het een aanrader.

Letterlijk alle vakmannen die langskwamen bij mijn verbouwing hadden 18v makita toestellen. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over mijn keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Teijgetje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Sorry, maar ook pure onzin. ;)
Een bitje verwisselen duurt 2 seconden, een beetje schroefmachine kost €250.
Om extra machines te verantwoorden moet je dus per bitje (€50/u is ruim uurloon) (5 x 60 x 60)/2 = 9.000 x het bitje wisselen voor je goedkoper uit bent met een extra machine.
Dat is 9000/240 = 37 x per werkdag bij 4 weken vrij per jaar.
Hoeveel verschillende soorten schroeven gebruik jij dan? :?
En dan laat ik even in het midden of die extra machine als bij toverslag in je hand verschijnt........of moet je die ook pakken? :+

Ik heb ook twee schroefmachines er bij, maar er wordt hier op het forum vaak zo overdreven, zonder een overdaad aan gereedschap kan het niet, veel extra is beter........ 8)7

Goed gereedschap is het halve werk inderdaad, maar het maakt van een kneus geen pro.
Een vakman kan zonder gereedschap (bv 4 schroefmachines zoals je zegt) ook zijn ding netjes en snel doen. ;)
Dat is jouw mening. beetje gechargeerd waarschijnlijk, maar dat maakt niet uit.

Ik heb 4 boor/schroef machines. Ik gebruik er meestal 3: voorboren, verzinken, schroeven. Soms 4, als ik zowel in hout als steen moet boren bijvoorbeeld. Ik heb al 22 jaar accuboormachines, en heb vrijwel altijd minimal 2 machines gehad. Ik ben namelijk altijd mijn boortje/bitje kwijt, waardoor het wisselen lang duurt. Ook vind ik het veel lekkerder werken als ik niet steeds hoef te wisselen.
Heb ik er daarom 4 gekocht? Nee. Ze kosten echter ook geen 250,- per stuk. Mijn laatste (DDF482) kost 90,- inclusief gratis 5 Ah accu. Die had ik gekocht omdat ik een sterkere 18V machine bij mijn 14V machines wilde, en omdat ik meer 18V accu's van heb dan 18V gereedschap, itt 14.4V waar ik meer gereedschap van heb dan accu's. Daarvoor had ik al een slagschroevendraaier bij de 2 tollen die ik al had gekocht.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ik wil na jaren lenen nu eens wat eigen (elektrisch) gereedschap gaan aanschaffen. Door de enorme keuze heb ik echter geen idee waar ik moet beginnen. Allereerst zoek ik een boor-/schroefmachine op accu en een boor (snoer) voor het wat zwaardere werk. Geen idee waarom maar ik zit nu vooral bij Makita te kijken.

Ik weet echter nog niet waarom ik bij een boor-/schroefmachine voor een Makita DHP484ZJ i.p.v. een DHP482Z zou moeten kiezen bijvoorbeeld? Ik heb geen ambitie om naast mijn huidige werk nog een klusbedrijf te beginnen dus hoef niet het beste van het beste. Maar ik ben ook niet vies van iets extra uitgeven om kwalitatief goed spul aan te schaffen. Ben alleen even zoekende waar ik op moet letten qua specs / modellen.

Qua gebruik zal het voornamelijk wat kluswerk zijn gerelateerd aan toekomstige verhuizing (lees dingen bevestigen aan de muur etc) en de ambitie om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van terraria.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Ebayzo
Wel een tip wat betreft Makita boor, zou er voor kiezen bv een DDF484. Geen klop, maar net als hier boven een snoer boorhamer erbij (merk om het even). Ik heb beiden gehad en de DHP482 weer retour ivm meer speling op de kop en blij dat ik hiervoor in de plaats de DDF484 genomen heb.
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic