thatanas schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:33:
[...]
Als je gepensioneerd 3900 euro netto
nodig denkt te hebben om een gelukkig leven te leiden leid je echt een totaal ander leven dan ik.
Wij verdienen (los van teruggave Belastingdienst, kinderbijslag, piketvergoeding, opvangtoeslag, dertiende maand en vakantiegeld) 4000 euro netto per maand. We hebben twee kinderen: een peuter en een zuigeling.
Van die 4000€ gaat de hypotheek af (1400€), wordt 400€ per maand gespaard, worden alle vaste lasten betaald, uit eten gegaan, iedereen gekleed, het kinderdagverblijf betaald, enzovoort. Het enige wat we er niet van doen is op vakantie gaan. Restbedragen gaan de hypotheek in.
We lossen per jaar 25.000€ extra af op de hypotheek. We sparen per jaar afgerond 5000€.
Afgerond hebben we een inkomen van 70.000€ netto We leven dus van 40.000€, met een flinke hypotheek, kinderdagverblijf en twee kinderen in huis (kleding, voeding, luiers, enzovoort).
Dat is dus 3330€ per maand. En dan komen we echt niets tekort. Ik schaam me soms hoe goed we het hebben.
In jouw geval is je hypotheek naar alle waarschijnlijk zelfs al afgerond. In dat geval zou ik uitkomen met 2000€ netto. Trekken we dan het kinderdagverblijf eraf, die je meestal diep in de zestig niet meer nodig hebt, kom ik zelfs op... 1300€ netto per maand. Waar we dus met zijn vieren alles (op vakantie na) van doen. Laat staan als je gepensioneerd bent met zijn tweeën zonder kinderen.
Prima dat jij kiest zo te leven. Ik vind het echt
absurd, verwend en onnodig. Ik zou bij God niet weten waar ik 3900€ per maand aan uit zou moeten geven.
Maargoed. Wij hebben een lekker hoge spaarratio. Na het aflossen van de hypotheek (nog zes jaar, ruim voor ons veertigste klaar, woning inmiddels 450.000€ waard) gaan we vol investeren in aandelen en lekker met pensioen als we 55 zijn. Met een volgens jou "netto modaal inkomen".
Ik weet wel beter.
Kijk eens naar Gerhard Hormann, lees zijn boeken of Twitter. De man heeft genoeg aan zijn achtertuin, racefiets en is een expert in genieten van de kleine dingen. Jouw leeftijd, stukje jonger zelfs.
gefeliciteerd, je hebt het goed voor elkaar.
Het is alleen niet realistisch jouw situatie (ik gok 30 +-tiger) te vergelijken met een gepensioneerde.
38 jaar geleden kozen mijn vrouw en ik ervoor om onze taken te delen: ik het geld, zij de kinderen. Als alleenverdiener wordt je zeer slecht behandeld door de fiscus (hoezo WEL hypotheekrente verdelen, en NIET inkomen). Dus dat waren dure tijden, zul je ontdeken als je ook 3 studerende kinderen hebt, en je wilt ze ook b.v. een rijbewijs meegeven, en schuldenloos van de studie.
Daarnaast . .verassing .. als je gepensioneerd bent is NIET altijd je huis afbetaald, maar heb je WEL veel vrije tijd. En ja ... dat kost geld. De tijd dat gepensioneerden met een slechtpassend kunstgebit achter de geraniums zaten ligt ver achter ons, gelukkig.
Auto, kost geld, uitjes, kosten geld, vakantie, kost geld. Klussen, kost geld, tuin, kost geld etc. ect. En leven zonder, dat wil ik niet, net zomin als leven zonder lekker eten en drinken (en nee, ik ben niet moddervet, ik train ontzetten veel: keurig BMI).
Dus is het leven als pensionado heel anders. En ik moet alles ook voor 2 van 1 pensioen betalen. Alle dappere praatjes wat iemand met 850 euro allemaal doet zijn dan (voor mij) onzin: 2 x zorgverzekering = 2 x premie.
De onzin verhalen over cruises en dikke mercedessen negeer ik ook (die waren niet van jou ..). Ik heb een nieuwe Corsa, dat is een prima en heel zuinige auto en op een cruise hoef ik niet.
Ik denk dat de hele discussie zinloos is. Jij hebt het goed voor elkaar, ook al wil ik niet zo leven, zonder vakantie, ik lees veel reacties groen van jalousie (beter benijd dan beklaagd denk ik maar).En een hoop onzin over Aow, e.d. Maar ja . .tegen onzin is geen verweer mogelijk.
En die boeken van Hormann ken ik, maar die was geobsedeerd door hypotheekloos leven, ik ben geobsedeerd door een leuk leven, en dat is meer dan een fiets en een achtertuin (voor mij dan... ik zeg niets over hem: wat je gelukkig maakt, moet je doen).u
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 27-09-2020 12:15
]