Reden 1 lijkt mij niet te kloppen, want de compensatie die je krijgt bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel wordt gebaseerd op het pensioengevend salaris van het voorgaande jaar en niet op de omvang van je huidige pensioenaanspraken. Dus een waardeoverdracht nog voor de overgang leidt dan niet tot een hogere compensatie. Een deeltijder die een jaartje voltijds gaat werken is wel spekkoperRubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 04:52:
[...]
Even een praktisch puntje. Je kunt alleen waardeoverdracht doen tussen twee pensioenregelingen die in het zelfde systeem zitten. Als het nieuwe pensioenfonds nog niet over is naar de nieuwe wtp regeling en je oude pensioenregeling al wel, dan kun je op dat moment dus tijdelijk even geen waardeoverdracht doen.
Ik zou juist niet wachten, om twee redenen.
Ten eerste krijg je in veel gevallen bij de overgang naar het nieuwe systeem een extra zakje geld. In de huidige situatie hebben veel pensioenfondsen en flinke buffer om tegenvallers op te kunnen vangen. Bij goede beleggingsresultaten neemt die buffer toe en dit sijpelt maar langzaam door in je pensioen via indexaties. Grote voordeel is dat bij tegenvallers niet meteen je pensioen hoeft te worden gekort.
In de nieuwe regels liggen die risicos veel meer bij jou. Daarom zijn ook kleinere buffers nodig. De huidige extra buffers worden daarom bij de overgang grotendeels uitgedeeld, o.a. in de vorm van extra kapitaal. Daardoor kan het zijn dat je bv 10% meer kapitaal in je persoonlijke pot krijgt. Als je voor die tijd waardeoverdracht doet, krijg je ook over die waardeoverdracht die extra 10%>
.
Een tweede punt is dat je in het nieuwe stelsel geen nabestaandenpensioen meer opbouwt. Alles is op risicobasis. Een waardeoverdracht in het nieuwe stelsel leidt dus niet meer tot meer nabestaandenpensioen. Maar in veel gevallen wordt het in de oude situatie opgebouwde nabestaandenpensioen wel apart 'geoormerkt' zodat je na de overgang toch een apart potje voor nabestaandenpensioen houdt. Daarom is het handig als dat opgebouwde nabestaandenpensioen voor de overgang zo hoog mogelijk is.
Dat is wat anders dan waar ik op doel. Ik bedoel niet de leeftijdsafhankelijke compensatie voor opbouwende senioren. Ik doel op het extra kapitaal dat iedereen (onafhankelijk van of je nog actief opbouwt of niet) krijgt als gevolg van het 'uitdelen' van de buffer uit de dekkingsgraad.wlmpie schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Reden 1 lijkt mij niet te kloppen, want de compensatie die je krijgt bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel wordt gebaseerd op het pensioengevend salaris van het voorgaande jaar en niet op de omvang van je huidige pensioenaanspraken. Dus een waardeoverdracht nog voor de overgang leidt dan niet tot een hogere compensatie. Een deeltijder die een jaartje voltijds gaat werken is wel spekkoper
Met een dekkingsgraad van bv. 125 kan het zijn dat een pensioenfonds bijvoorbeeld 10% van die extra buffer gebruikt voor de compensatie van ouderen en 10% gebruikt voor extra kapitaal voor iedereen. Als je dan vóór invaren al waardeoverdracht hebt gedaan, dan krijg je dus ook 10% extra over die waardeoverdracht. Terwijl je dat misloopt als je de waardeoverdracht ná invaren zou doen.
Ah helder, dank voor de verduidelijking. Dan heeft het idd zin om waardeoverdracht nog onder het oude stelsel te laten plaatsvinden.