• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:47
Delay schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Hoe reken je dat terug?
Ik ging uit van 20 jaar het maandelijkse bedrag dat op mijnpensioen staat als opgebouwd. Vervolgens berekende ik mijn eigen totale inleg aan de hand van mijn loonstrookjes en via logaritmische rekenregels is het dan simpel om te bepalen wat de exponent zal moeten zijn om dat te behalen tegen die tijd. Ik benadruk wel dat dit echt een bierviltjes berekening is, het systeem is zo complex dat mijn aannames waarschijnlijk niet kloppen.

[ Voor 13% gewijzigd door gebruikernaam__ op 18-05-2026 16:52 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:28
Krisp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:01:
Een inzicht wat ik vandaag kreeg aan de hand van de UPO van een nabestaandenpensioen: omdat de hoogte van het partner- en wezenpensioen straks niet langer afhangt van hoeveel pensioen er opgebouwd is, is een additionele verzekering niet (meer) nodig.

Ik heb bij indiensttreding van mijn werkgever een extra nabestaandenpensioen aangevraagd, omdat het ABP tot nu toe de hoogte van de uitkering laat afhangen van het opgebouwde pensioen. Dat is zeker in het begin nihil. Maar dat verandert straks: De hoogte van het partner- en wezenpensioen hangt niet langer af van hoeveel pensioen ik opgebouwd heb, maar van de hoogte van mijn inkomen. Daarmee is die hele verzekering in één klap overbodig.

Daarom heb ik maar eens uitgevraagd hoe ik deze verzekering kan opzeggen. Zodra definitief is dat het ABP overgaat, kan ik de verzekering daadwerkelijk opzeggen.
De hoogte van het nabestaandenpensioen was tijdens het werken niet afhankelijk van het opgebouwde pensioen, maar van het te bereiken pensioen. Dat is dus wat je tot je AOW had kunnen opbouwen en dat is veel hoger dan het al opgebouwde pensioen. Alleen als je stopt met werken was het afhankelijk van het opgebouwde pensioen.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rubbergrover1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:22:
[...]

De hoogte van het nabestaandenpensioen was tijdens het werken niet afhankelijk van het opgebouwde pensioen, maar van het te bereiken pensioen. Dat is dus wat je tot je AOW had kunnen opbouwen en dat is veel hoger dan het al opgebouwde pensioen. Alleen als je stopt met werken was het afhankelijk van het opgebouwde pensioen.
Dat is niet wat het ABP zelf zegt:
Nu ontvangen uw partner en kinderen een partner- of wezenpensioen op basis van uw opgebouwde pensioen. Straks krijgen ze een partner- of wezenpensioen op basis van uw laatste salaris. Het gaat om uw salaris dat meetelt voor uw pensioen (ook wel: pensioengevend inkomen). Het maakt niet uit hoe lang u al pensioen bij ons opbouwt. Direct als u in dienst komt, is er dus een volledig pensioen voor uw partner en/of kinderen geregeld.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Rubbergrover1
Die FAQ hebben ze dan iets te veel B1 geschreven. En daarmee onjuist opgeschreven. Zolang je werkt is het nabestaandenpensioen namelijk afhankelijk van wat je aan pensioen zou kunnen bereiken.

"Hoeveel partnerpensioen krijgt uw partner?
Uw partner krijgt 70% van uw pensioen dat u zou hebben opgebouwd tot uw AOW-leeftijd. Heeft u een ex-partner? Dan trekken we van het partnerpensioen eerst partnerpensioen af dat al bestemd is voor één of meerdere ex-partner(s)."

(Uit het pensioenreglement.)

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Die FAQ hebben ze dan iets te veel B1 geschreven. En daarmee onjuist opgeschreven. Zolang je werkt is het nabestaandenpensioen namelijk afhankelijk van wat je aan pensioen zou kunnen bereiken.

"Hoeveel partnerpensioen krijgt uw partner?
Uw partner krijgt 70% van uw pensioen dat u zou hebben opgebouwd tot uw AOW-leeftijd. Heeft u een ex-partner? Dan trekken we van het partnerpensioen eerst partnerpensioen af dat al bestemd is voor één of meerdere ex-partner(s)."

(Uit het pensioenreglement.)
Dank voor deze correctie. Wat is dan de feitelijke wijziging? Want dat volg ik dan niet meer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Rubbergrover1
Krisp schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Dank voor deze correctie. Wat is dan de feitelijke wijziging? Want dat volg ik dan niet meer.
Verschil is dat in de nieuwe situatie het nabestaandenpensioen afhangt van je salaris en onafhankelijk is van hoe lang jet bij het fonds zit of van welk ouderdomspensioen je zou kunnen bereiken. Dus of je vanaf je 20ste bij het ABP zit of pas vanaf je 50ste maakt straks niet meer uit.

Ook is het nu gebaseerd op het te bereiken ouderdomspensioen, waarbij rekening wordt gehouden met een franchise waarover je niet opbouwt. Straks wordt het een percentage van het inkomen, waarbij dus geen rekening wordt gehouden met die franchise. Volgens mij wordt het straks 41% van je inkomen.

In cijfers, als je bv 50k verdient en overlijdt, dan wordt het nabestaandenpensioen straks ongeveer 20k. In de huidige situatie is het zo dat bij 50k inkomen de pensioengrondslag ongeveer 30k is. Stel dat je in totaal 30 jaar tot de AOW leeftijd zou kunnen opbouwen, dan zou dat ongeveer 17k ouderdomspensioen opleveren. Het nabestaandenpensioen zou daar 70% van zijn, dus ongeveer 12k. In de nieuwe situatie zit je dan dus beter.

Verschil is ook dat als je stopt bij het fonds, je die nabestaandendekking kunt voortzetten. Die dekking blijft dan dus gebaseerd op je (laatste) inkomen. De premie wordt dan uit je beleggingspot betaald. In de huidige situatie kun, je als je stopt, van je opgebouwde ouderdomspensioen een deel gebruiken om om te zetten naar nabestaandenpensioen, maar dan wordt dus alleen naar het opgebouwde deel gekeken. Als je weinig jaren hebt gewerkt, is dat ook niet een heel hoog bedrag en komt het nabestaandenpensioen dus ook heel laag uit. Uiteraard minder erg als je elders pensioen gaat opbouwen, maar wel vervelend als je stopt met werken. Dat wordt in de nieuwe situatie dus ook hoger, maar daar moet je dan wel jaarlijks premie voor betalen.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste