Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:38
Ik leg inderdaad al extra bij omdat ik het pensioen mager vond, en het principe van op jonge leeftijd weinig inleggen niet slim vind.

Na wat navragen (o.a. hier) ben ik nu tot de conclusie gekomen dat een uniforme inleg van zo'n 16% een redelijk vergelijkbaar pensioen zou moeten opleveren. Ik probeer nu dus met extra inleg in ieder geval rond die 16% te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:50
skaaf schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:22:
Ik herken dit ook, ben zelf pensioenadviseur, de werkgever mag dit gewoon doen. Het is inderdaad zaak om zelf aan het roer te gaan zitten. Dit begint met beoordelen of je op pensioendatum genoeg inkomen hebt om de verwachte uitgaven te kunnen dekken. Als dat niet het geval is en je verwacht niet eeuwig bij dezelfde werkgever te blijven, dan is nu wel het moment om in actie te komen. Dit kan door zelf extra in te leggen in de pensioenregeling of door in prive te gaan sparen/beleggen, of geld in een lijfrente storten.

@VidaR-9 het is krom, maar het mag dus. Het kan zijn dat de eigen bijdrage aan die nieuwe pensioenregeling hoger is dan de bijdrage die jij nu hebt. Dus zij hebben een hogere inleg en hogere eigen bijdrage, jij hebt een hoger netto loon.
Daar was ik al bang voor. De eigen bijdrage is gelijk gebleven. Zelf extra bijsparen is wel een uitdagende optie voor de jongere collega’s, maar ben bang dat er weinig anders opzit. Of ergens anders gaan werken (of uitdienst gaan en opnieuw indienst komen).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-05 13:11
Ik twijfel of ik mijn jaarruimte moet benutten via de ppi van mijn werkgever of mijn individuele pensioenrekening (Bright). Mijn reeds opgebouwde pensioen is relatief laag (wg bijdrage ~4,5% en weinig extra bijgelegd), met ongeveer 20% in de individuele rekening. Overstap naar een andere werkgever of het starten van een onderneming niet onwaarschijnlijk op korte termijn. Iemand tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:44
rockerpoet schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:04:
Ik twijfel of ik mijn jaarruimte moet benutten via de ppi van mijn werkgever of mijn individuele pensioenrekening (Bright). Mijn reeds opgebouwde pensioen is relatief laag (wg bijdrage ~4,5% en weinig extra bijgelegd), met ongeveer 20% in de individuele rekening. Overstap naar een andere werkgever of het starten van een onderneming niet onwaarschijnlijk op korte termijn. Iemand tips?
Het is goed om te begrijpen welke mogelijkheden de ppi biedt met het opgebouwde kapitaal zodra je met pensioen gaat.
Bij veel ppi mag je met het opgebouwde kapitaal alleen een pensioen aankopen bij een pensioen verzekeraar (Aegon, Nationale Nederlanden, etc). Een pensioen verzekeraar maakt een risico inschatting en zal uiteindelijk (naar verwachting) geld overhouden nadat jij (en je partner) zijn overleden.

Bij een 3e pijler pensioen (Bright, Brand New Day) mag je ook naar een pensioen verzekeraar gaan, maar je hebt ook de optie om met je geld naar een bank te gaan.
Het voordeel hiervan is dat je gegarandeert (in max 20 jaar) tot de laatste cent uitgekeerd krijgt, omdat de bank geen risico mag nemen.
Bij eerder overlijden gaat het bedrag naar jouw nabestaanden, en niet als winst naar de verzekeraar.

Misschien helpt deze informatie bij je keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:43
Ik ben al een paar dagen aan het zoeken naar informatie over een pensioenbelegging zonder fossiele brandstoffen etc. etc. (een zogenaamd artikel 9 fonds). Binnen dit topic kan ik er gezocht op 'artikel 9' niks vinden. Bij passief beleggen ook niet echt. Weet iemand over NL aanbieders zijn van artikel 9 pensioenbeleggingen, anders dan de ASN Bank. Is dit al een beetje in zwang geraakt? Ik heb het idee dat ik zojuist voor het eerst heb gehoord over artikel 6, 8 en 9 fondsen (naar aanleiding van het investico artikel)
De kosten van ASN vind ik tamelijk hoog. Misschien logisch, gezien het feit dat er redelijk actief belegd moet worden. Maar ik ben op zoek naar iets wat minder duur is in het aanhouden.

Blijkbaar hebben Bright en Meesman artikel 8 fondsen. Brand New Day heeft blijkbaar BND Green Bonds Indexfonds kom ik nu achter, daar moet ik me nog in verdiepen. Een eerste blik lijkt dat het vooral obligaties is en geen aandelen.

Hebben anderen zich hierin verdiept?

[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 21-12-2024 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-05 22:40
Adam1980 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:19:
Ik ben al een paar dagen aan het zoeken naar informatie over een pensioenbelegging zonder fossiele brandstoffen etc. etc. (een zogenaamd artikel 9 fonds). Binnen dit topic kan ik er gezocht op 'artikel 9' niks vinden. Bij passief beleggen ook niet echt. Weet iemand over NL aanbieders zijn van artikel 9 pensioenbeleggingen, anders dan de ASN Bank. Is dit al een beetje in zwang geraakt? Ik heb het idee dat ik zojuist voor het eerst heb gehoord over artikel 6, 8 en 9 fondsen (naar aanleiding van het investico artikel)
De kosten van ASN vind ik tamelijk hoog. Misschien logisch, gezien het feit dat er redelijk actief belegd moet worden. Maar ik ben op zoek naar iets wat minder duur is in het aanhouden.

Blijkbaar hebben Bright en Meesman artikel 8 fondsen. Brand New Day heeft blijkbaar BND Green Bonds Indexfonds kom ik nu achter, daar moet ik me nog in verdiepen. Een eerste blik lijkt dat het vooral obligaties is en geen aandelen.

Bij DeGiro een pensioenrekening openen en dan zelf bepalen wat je koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Adam1980 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:19:

Het je je al ingelezen welke bedrijven bij zogenaamde ESG uitsluitingen niet worden meegenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
hv08 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:31:
[...]

Bij DeGiro een pensioenrekening openen en dan zelf bepalen wat je koopt?
Afgelopen jaar degiro juist opgezegd voor m'n maandelijkse etf's. Omdat het niet automatisch kan. Maar nu wil ik lumpsum een flink bedrag erin stoppen. Dat is natuurlijk veel minder gedoe.
Niet aan gedacht, aan deze optie. Ik ga er 's naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
nokiaan958GB schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:45:
[...]

Het je je al ingelezen welke bedrijven bij zogenaamde ESG uitsluitingen niet worden meegenomen?
Je lijkt ergens me ergens op te willen wijzen. Waarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
-Verwijderd-

[ Voor 98% gewijzigd door Jobjl op 22-12-2024 00:31 . Reden: Verkeerd topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik28
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-01 12:55
Mochten mijn vragen teveel zijn voor dit topic dan zal ik er een eigen topic voor openen, maar volgens mij past dit wel hier.

Een aantal jaren werk ik bij een bedrijf dat de volledige inleg overneemt voor het pensioen. Ik kan zelf extra storten maar dit is dus geen verplichting. Vanuit collega's is ook vaker gezegd dat dit een goede regeling is.
De afgelopen weken ben ik mij hierin aan het verdiepen en vraag ik mij dus af, wat is een goede pensioenregeling?
Kijk ik op mijnpensioenoverzicht dan is de prognose dat ik rond mijn pensioen (40 jaar te gaan..) ongeveer 200 netto mnder zal krijgen dan wat ik nu als loon krijg.
Reken ik echter mijn reserveringsruimte van de afgelopen 6 jaren uit, dan kom ik erop uit dat ik zo een 11k nog kan inleggen. Dit lijkt mij een fors bedrag voor een pensioenregeling dat goed zou moeten zijn of zie ik dat verkeerd?

Ik heb verder de voor en nadelen denk ik ook op een rijtje (wat voor mij van toepassing is).
Voor: je verlaagd de belasting op box 3, je krijgt een deel terug van de bd (in mijn geval val ik in de middelste schaal 37,47%)
Tegen: overheid kan de spelregels veranderen (zeker voor iets wat zo lang loopt), je kunt pas tegen t einde van je werkende leven bij je geld.

Kloppen deze een beetje in beknopte zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:37

tomtom901

Moderator General Chat
Erik28 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:26:
Reken ik echter mijn reserveringsruimte van de afgelopen 6 jaren uit, dan kom ik erop uit dat ik zo een 11k nog kan inleggen. Dit lijkt mij een fors bedrag voor een pensioenregeling dat goed zou moeten zijn of zie ik dat verkeerd?
De jaarruimte is overigens flink verruimd, dus dat kan een deel verklaren, ten tweede kan het zo zijn dat je nog andere vergoedingen krijgt (mobiliteit, commissie, overwerk etc) die buiten je pensioengevend salaris vallen en zo jaarruimte en/of reserveringsruimte geeft. Is dus niet zo kort door de bocht.
Ik heb verder de voor en nadelen denk ik ook op een rijtje (wat voor mij van toepassing is).
Voor: je verlaagd de belasting op box 3, je krijgt een deel terug van de bd (in mijn geval val ik in de middelste schaal 37,47%)
Tegen: overheid kan de spelregels veranderen (zeker voor iets wat zo lang loopt), je kunt pas tegen t einde van je werkende leven bij je geld.

Kloppen deze een beetje in beknopte zin?
Klopt, maar er is nog een voordeel, het geld kan renderen zonder box3 belasting (rente-op-rente). Je weet inderdaad niet hoe de situatie er over 40 jaar uit ziet maar, en nu speculeer ik, de overheid beweegt (nu) naar een situatie waarin je meer kan met je pensioenpot (vroegtijdig 10% opnemen enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik28
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-01 12:55
tomtom901 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:44:
[...]

De jaarruimte is overigens flink verruimd, dus dat kan een deel verklaren, ten tweede kan het zo zijn dat je nog andere vergoedingen krijgt (mobiliteit, commissie, overwerk etc) die buiten je pensioengevend salaris vallen en zo jaarruimte en/of reserveringsruimte geeft. Is dus niet zo kort door de bocht.

[...]

Klopt, maar er is nog een voordeel, het geld kan renderen zonder box3 belasting (rente-op-rente). Je weet inderdaad niet hoe de situatie er over 40 jaar uit ziet maar, en nu speculeer ik, de overheid beweegt (nu) naar een situatie waarin je meer kan met je pensioenpot (vroegtijdig 10% opnemen enz).
Dank! Ja klopt ruim de helft van de reserveringsruimte die erbij is gekomen is van het afgelopen jaar.
Ik krijg verder geen andere vergoeding zoals mobiliteit, bonus, overwerk etc.. Alles wat ik krijg is puur salaris.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
Mochten mijn vragen teveel zijn voor dit topic dan zal ik er een eigen topic voor openen, maar volgens mij past dit wel hier.

Een aantal jaren werk ik bij een bedrijf dat de volledige inleg overneemt voor het pensioen. Ik kan zelf extra storten maar dit is dus geen verplichting. Vanuit collega's is ook vaker gezegd dat dit een goede regeling is.
De afgelopen weken ben ik mij hierin aan het verdiepen en vraag ik mij dus af, wat is een goede pensioenregeling?
Kijk ik op mijnpensioenoverzicht dan is de prognose dat ik rond mijn pensioen (40 jaar te gaan..) ongeveer 200 netto mnder zal krijgen dan wat ik nu als loon krijg.
Wat je fiscaal mag inleggen is tegenwoordig veel meer dan wat in een normale situatie nodig is. De ruimte is flink uitgebreid omdat sommige mensen te weinig pensioen zouden opbouwen. Omdat ze bv later met werken zijn begonnen of omdat ze een flinke inkomenssprong hebben gemaakt (bv promotie), waardoor een groot deel van het pensioen gebaseerd is op een lager inkomen.

Dat je ruimte hebt om extra in te leggen, zegt dus niet zo veel over of je wel of niet genoeg opbouwt. Als je denkt dat je te weinig pensioen opbouwt, zit ik in eerste instantie gewoon in box 3 beleggen, zolang je niet aan de vermogensgrens zit. Kom je erboven, dan kun je pensioenbeleggen overwegen, mits je het geld de komende tijd niet nodig hebt. (Bv voor een koopwoning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 00:55
als je nog jaarruimte hebt moet dat dan alleen met een lijfrente polis worden gedaan
?

ik heb eens zitten invullen in de belasting app en als ik 1500 opgeeft als afgedragen dan krijg ik daar ~500 euro van terug.
dus moet nog steeds 66% zelf inleggen
dus als ik de afgelopen 10 jaar nog aan niet ingelegde lijfrente premie zou willen betalen moet ik alsnog
als voorbeeld 10 x 1000 of wel 10.000 euro inleggen
daar zou ik dan in beste geval 5000 euro niet van hoeven in te leggen om op de 15.000 te komen over 10 jaar.
moet je wel even 10.000 euro hebben liggen
of kan je elke opvolgende jaar bijvoorbeeld dit jaar 2014 en dan volgende jaar 2015 inleggen van de jaarruimte van de afgekopen 10 jaar?

edit

bij de uitleg van de belasting app staat duidelijk lijfrentepolis, rekening of nabestaandelijfrente
dus ene gewone pensioen polis mag niet?
--
Kies dit onderwerp als er sprake was van uitgaven voor lijfrente als aanvulling op een pensioentekort. U had bijvoorbeeld een lijfrentepolis, lijfrenterekening of nabestaandenlijfrente. U mag de uitgaven hiervoor onder bepaalde voorwaarden aftrekken.

Dit onderwerp kunt u in deze aangifte ook kiezen voor uw fiscaal partner als u gezamenlijk aangifte doet.

Meer informatie

Wanneer moeten betalingen zijn gedaan?
---

[ Voor 29% gewijzigd door Maxwp op 28-12-2024 23:55 ]

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maxwp schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:48:
als je nog jaarruimte hebt moet dat dan alleen met een lijfrente polis worden gedaan
?

ik heb eens zitten invullen in de belasting app en als ik 1500 opgeeft als afgedragen dan krijg ik daar ~500 euro van terug.
dus moet nog steeds 66% zelf inleggen
dus als ik de afgelopen 10 jaar nog aan niet ingelegde lijfrente premie zou willen betalen moet ik alsnog
als voorbeeld 10 x 1000 of wel 10.000 euro inleggen
daar zou ik dan in beste geval 5000 euro niet van hoeven in te leggen om op de 15.000 te komen over 10 jaar.
moet je wel even 10.000 euro hebben liggen
of kan je elke opvolgende jaar bijvoorbeeld dit jaar 2014 en dan volgende jaar 2015 inleggen van de jaarruimte van de afgekopen 10 jaar?

edit

bij de uitleg van de belasting app staat duidelijk lijfrentepolis, rekening of nabestaandelijfrente
dus ene gewone pensioen polis mag niet?
--
Kies dit onderwerp als er sprake was van uitgaven voor lijfrente als aanvulling op een pensioentekort. U had bijvoorbeeld een lijfrentepolis, lijfrenterekening of nabestaandenlijfrente. U mag de uitgaven hiervoor onder bepaalde voorwaarden aftrekken.

Dit onderwerp kunt u in deze aangifte ook kiezen voor uw fiscaal partner als u gezamenlijk aangifte doet.

Meer informatie

Wanneer moeten betalingen zijn gedaan?
---
Een pensioenpolis is een tweede pijler product, een (collectieve) regeling vanuit de werkgever. Met een lijfrente of banksparen kun je in de tweede pijler voor je oude dag 'sparen'. Dit zijn individuele, persoonlijke regelingen. Principieel anders, maar met het zelfde doel: inkomen voor later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:52
Ik ben aan het oriënteren om een pensioen rekening te openen bij NN. Naast pensioen via werkgever 7 jaar (onbepaalde tijd), Dela CoöperatiespaarPlan en straks AOW dacht ik hier aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wxd4FUJqgjqSN0Vy8jEZDlYNNoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dEOsBocz3qMevfoCtmgyYvq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98xtws5Uvjhpf9Un5VHU_Irsrow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfRXvq3AcAZGyXJNLqnGEgBj.jpg?f=fotoalbum_large

Deze National Nederlanden valt onder de deposito garantiestelsel €100.000.

Bij de inkomstenbelasting zit ik nu steeds tot afgelopen jaar op €0 ik kreeg niks terug en hoefde ook niets bij te betalen.

Als ik hiervoor kies vanaf januari 2025 veranderd er iets in mijn aangifte? Box 3 heb ik ook geen waarde dat boven de grens uit komt

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Van der Berg schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:29:
Ik ben aan het oriënteren om een pensioen rekening te openen bij NN. Naast pensioen via werkgever 7 jaar (onbepaalde tijd), Dela CoöperatiespaarPlan en straks AOW dacht ik hier aan:

Deze National Nederlanden valt onder de deposito garantiestelsel €100.000.

Bij de inkomstenbelasting zit ik nu steeds tot afgelopen jaar op €0 ik kreeg niks terug en hoefde ook niets bij te betalen.

Als ik hiervoor kies vanaf januari 2025 veranderd er iets in mijn aangifte? Box 3 heb ik ook geen waarde dat boven de grens uit komt
Dit is een banksparen product. Als ik het goed lees heb je nog 25 jaar te gaan tot AOW, maar is dat is nog een vrij lange termijn om te gaan sparen. De reden daarvoor is dat je met banksparen flink meer inlevert in koopkracht richting de pensioen datum. Het indicatieve bruto bedrag wat je krijg in 2050 is daar ook niet voor gecorrigeerd; denk dus niet te snel dat je het voor die 700 EUR/mnd wel zou redden. Over 25 jaar heb je andere maandbedragen nodig dan nu in 2025.

Ik zou nog eens goed inlezen in de verschillen tussen banksparen en pensioen beleggen, met name wat het verschil ik koopkracht gaat zijn. Wellicht dat er in jou situatie eigenlijk al genoeg pensioen op andere plekken is opgebouwd dat je het koopkracht verlies wel kan 'permitteren', maar dat weet ik niet. Je kan dan wel de vraag stellen of je het geld niet beter in de hand (box 3) kan houden, dan heb je er ook voor de pensioen datum nog wat aan. Voor de box 3 belasting hoef je het in ieder geval niet te doen, als ik je post goed lees.

Nog een tip: soms kan je via je werkgever een kosteloos gesprek inplannen met een (onafhankelijke) pensioenadviseur. Daar zou je ook de vraag kunnen stellen of en hoe je zelf voor aanvullend pensioen kan zorgen.

En om toch antwoord te geven op de vraag: ja, inleg in dit pensioen product moet je opgeven bij de inkomstenbelasting aangifte als aftrekpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:09:
[...]

Een pensioenpolis is een tweede pijler product, een (collectieve) regeling vanuit de werkgever. Met een lijfrente of banksparen kun je in de tweede pijler voor je oude dag 'sparen'. Dit zijn individuele, persoonlijke regelingen. Principieel anders, maar met het zelfde doel: inkomen voor later
ok maar als ik gebruik wil maken van die jaarruimte dan kan ik dat alleen als ik nog naast de pensioen regeling van de werkgever een andere product afsluit voor het einde van het jaar en daar mijn 2013 jaar ruimte in stort toch?
die jaar ruimte storten op mijn pensioen regeling ( erbij dus ) dat kan dus niet.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 01:16
Maxwp schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:47:
[...]

ok maar als ik gebruik wil maken van die jaarruimte dan kan ik dat alleen als ik nog naast de pensioen regeling van de werkgever een andere product afsluit voor het einde van het jaar en daar mijn 2013 jaar ruimte in stort toch?
die jaar ruimte storten op mijn pensioen regeling ( erbij dus ) dat kan dus niet.
Ja, dan moet je iets anders afsluiten, bijvoorbeeld BrandNewDay of Meesman.
Voor de ruimte van 2013 ben je te laat, voor 2014 heb je nog ruim twee dagen om het te regelen.
Edit: Voor de duidelijkheid: Voor het berekenen van de ruimte die je over 2014 mag storten gebruik je de financiële gegevens van 2013. Zie de diverse rekentools.

[ Voor 10% gewijzigd door gerritjan op 29-12-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Darses schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:57:
[...]

Dit is een banksparen product.
Dat dacht ik ook, maar in het eerste screenshot staat dat er keuze is tussen beleggen, sparen of een combi daarvan. Ik vraag me altijd af wat de kostenstructuur is bij dit soort producten. Als ik lees "onze experts beleggen voor jou" gaat bij mij een rood lampje branden.
De vraagsteller staat op Tweakers overigens bekend om zijn ongebruikelijke financiële beslissingen (o.a. sparen bij de energieleverancier), dus of hij zich veel aantrekt van advies is zeer de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
gerritjan schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:07:
[...]

Dat dacht ik ook, maar in het eerste screenshot staat dat er keuze is tussen beleggen, sparen of een combi daarvan. Ik vraag me altijd af wat de kostenstructuur is bij dit soort producten. Als ik lees "onze experts beleggen voor jou" gaat bij mij een rood lampje branden.
De vraagsteller staat op Tweakers overigens bekend om zijn ongebruikelijke financiële beslissingen (o.a. sparen bij de energieleverancier), dus of hij zich veel aantrekt van advies is zeer de vraag.
Ten eerste is advies gegeven verblijvend en ik denk echt wel over na bij het lezen van de reacties hier. Hoe weet jij nou wat ik ermee doe? Ik geef vaak advies hier en aan mijn omgeving maar toch kiezen sommige anders, dus ik moet voortaan geen advies geven volgens jou? Ten tweede spaar ik niet bij mijn energieleverancier alleen vind ik het leuk als ik weer wat terug krijg. Ik doe niet meer zoveel als vroeger ooit.

Ik heb met ons HR gesprek gehad en bij ons is niet mogelijk om extra in te leggen

Ik zou graag meer uitleg willen waarom jullie denken dat het rood licht is als hun beleggen en als ik dus zonder beleggen doe het verlies zou zijn. Nu heb ik van iemand advies gekregen om 2 rekeningen te openen als dat kan. Eentje zonder beleggen en eentje met beleggen bij National Nederlanden, wat vinden jullie van deze optie?

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 29-12-2024 13:57 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Van der Berg schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:51:
[...]
Ik zou graag meer uitleg willen waarom jullie denken dat het rood licht is als hun beleggen en als ik dus zonder beleggen doe het verlies zou zijn. Nu heb ik van iemand advies gekregen om 2 rekeningen te openen als dat kan. Eentje zonder beleggen en eentje met beleggen bij National Nederlanden, wat vinden jullie van deze optie?
Het lijkt erop dat NN actief voor je gaan beleggen. Dat kost geld en de resultaten zijn vaak slechter dan die bij passief beleggen.
Die kosten hebben een sterke invloed op het eindresultaat.
Dus: wat zijn de kosten die NN rekent?

Als het nog meer dan 10 jaar duurt voordat je met pensioen gaat is beleggen eigenlijk de enige manier om de inflatie op z'n minst bij te houden. Beleggen doet het pensioenfonds waarbij je werkgever is aangesloten ook. Even lezen:
https://brightpensioen.nl/banksparen-weinig-pensioen/
Ik zou niet weten waarom je twee rekeningen zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bij het berekenen van de jaarruimte van de afgelopen 10 jaar, pak ik dan het inkomen na de aftrekposten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuriousAngel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:57
Ik vond de kostenstructuur van NN onaantrekkelijk. https://www.nn.nl/Particu...sten-beheerd-beleggen.htm

0.82% beheerkosten per jaar met een maximum van 1650 euro (dus tot 2ton vermogen), en daar bovenop nog de fondskosten tot 0.75% in hun model portefeuilles. Daarnaast hanteren ze een verplichte lifecycle afbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:01
darkdesign schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:12:
Bij het berekenen van de jaarruimte van de afgelopen 10 jaar, pak ik dan het inkomen na de aftrekposten?
Als je alleen uit loondienst inkomen hebt: inkomsten uit loondienst, inclusief evt. bijtelling auto van de zaak (loon voor loonheffingen)

Eenvoudig alles zelf narekenen kan bijvoorbeeld hier: https://www.berekenhet.nl...nsioengat-jaarruimte.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-05 22:40
Ik snap dat sommige mensen aangeven dat beleggen verstandig zou kunnen zijn voor de lange termijn, maar als je dat niets vindt moet je dat vooral niet doen en kun je prima een pensioenspaarrekening openen bij bijvoorbeeld NN. Er is een kans dat je dan meer moet inleggen voor hetzelfde resultaat, maar als je niet zo van risico houdt prima toch?

Ik moet nog 20+ jaar, maar heb nu ook 2/3 op pensioenspaarrekeningen staan en 1/3 bij degiro om te beleggen. Ik heb nog een aantal deposito's bij NN pensioensparen met 4,5% rente, dat ga je nu niet meer krijgen (max is 3% voor 15 jaar of langer). En ik los ook op mijn hypotheek af (minder kosten in de toekomst), ik vind spreiden belangrijk.

Dus doen waar je je goed bij voelt, het is jouw geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
gerritjan schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:56:
[...]

Ja, dan moet je iets anders afsluiten, bijvoorbeeld BrandNewDay of Meesman.
Voor de ruimte van 2013 ben je te laat, voor 2014 heb je nog ruim twee dagen om het te regelen.
Edit: Voor de duidelijkheid: Voor het berekenen van de ruimte die je over 2014 mag storten gebruik je de financiële gegevens van 2013. Zie de diverse rekentools.
ja dacht ik al
geen idee hoe ik die gegevens van 2013 nog kan vinden eens kijken of die nog online staan.
ik zag wel dat ik uit de aangifte het jaar 2013 kon aanklikken als laatste jaar ( oudste )

zn brandnewday hoe is daar het geld verzekerd? bedoel als die boel plat gaat zit het geld dan ergens op een veilige plek zoals een deposito garantie iets? of een apparte stichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Maxwp schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:51:
[...]

ja dacht ik al
geen idee hoe ik die gegevens van 2013 nog kan vinden eens kijken of die nog online staan.
ik zag wel dat ik uit de aangifte het jaar 2013 kon aanklikken als laatste jaar ( oudste )

zn brandnewday hoe is daar het geld verzekerd? bedoel als die boel plat gaat zit het geld dan ergens op een veilige plek zoals een deposito garantie iets? of een apparte stichting?
Speciaal voor jou even opgezocht. Is niet zo moeilijk te vinden (hint).
https://new.brandnewday.n...n-beleggingen-dan-veilig/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:51:
[...]

ja dacht ik al
Het is eigenlijk het handigst om je aangifte elk jaar op te slaan als pdf. Dan heb je altijd iets om op terug te vallen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
hv08 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:36:
Ik snap dat sommige mensen aangeven dat beleggen verstandig zou kunnen zijn voor de lange termijn
Sterker nog: het is verstandig voor de lange termijn
Maar als je dat niets vindt moet je dat vooral niet doen en kun je prima een pensioenspaarrekening openen bij bijvoorbeeld NN. Er is een kans dat je dan meer moet inleggen voor hetzelfde resultaat, maar als je niet zo van risico houdt prima toch?
Je moet veel meer inleggen voor hetzelfde resultaat: https://brightpensioen.nl/banksparen-weinig-pensioen/
Als je het niet erg vindt dat je straks minder te besteden hebt dan je buurman die net zoveel heeft ingelegd, dan is dat natuurlijk prima! Zelf heb ik geen geweldig inkomen, dus ik moet mijn best doen om straks net zoveel te besteden te hebben als nu. Dan is de keuze snel gemaakt. Sparen met, als je geluk hebt, een paar procent rendement is geen optie.

[ Voor 5% gewijzigd door gerritjan op 29-12-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
gerritjan schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:56:
[...]

Speciaal voor jou even opgezocht. Is niet zo moeilijk te vinden (hint).
https://new.brandnewday.n...n-beleggingen-dan-veilig/
ja dus dat valt onder het depositie lijkt me omdat het een spaar prodcut is dan.

maar ik heb de aangifte van 2023 gedaan deze is nog niet definitief ( ben nog aan het wachten )
ik kan dan nu online de aangifte opnieuw opnenen en aanpassen met het bedrag dat ik vrij heb van 2013 en dat aftrekken en nog voor 1 jan storten op een lijfrente rekening of dergelijke.
klopt dat zo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Maxwp schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:17:
[...]

ja dus dat valt onder het depositie lijkt me omdat het een spaar prodcut is dan.
Je moet het wel even goed lezen:
Heeft u een beleggingsrekening waarop u een gedeelte van de waarde in de categorie cash aanhoudt? Dan bent u voor dat bedrag beschermd via de Nederlandse depositogarantie. Dat betekent dat uw totale saldo aan spaar- en cashgeld bij een faillissement van Brand New Day is beschermd namens de Nederlandse overheid.
Voor je belegde geld is dit van toepassing:
Natuurlijk staan uw beleggingen dan veilig. Als Brand New Day onverhoopt failliet gaat, vallen uw beleggingen buiten de boedel. Ongeacht de omvang. U krijgt uw beleggingen dus terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 21:46
Ik hoop dat jullie me een beetje in de goede richting weten te wijzen.

Ik heb kortgeleden een schenking gekregen welke ik wil gebruiken voor aanvulling van pensioen.
De vraag is alleen, waar ga ik het onder brengen?

Naast pensioenopbouw via mijn werkgever, heb ik aanvullend een pensioenrekening bij Meesman waar ik maandelijks inleg en soms wat extra's op inleg.

Maar ergens lijkt het me verstandiger om nog een 3e bron te hebben. M'n vader heeft het steeds over een koopsompolis, maar daar lees ik hier maar bijzonder weinig over terug. Is dat gewoon een andere benaming voor lijfrente?

Ik ben er ontzettend laat mee, want had de insteek om dat vóór het einde van het jaar geregeld te hebben, maar door drukte heb ik het steeds maar op de lange baan geschoven. Eigen fout en gaat me waarschijnlijk vermogensbelasting kosten.

Oh, ik ben 40 jaar, alleenstaand, geen kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
LA-384 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:39:
Ik hoop dat jullie me een beetje in de goede richting weten te wijzen.

Ik heb kortgeleden een schenking gekregen welke ik wil gebruiken voor aanvulling van pensioen.
De vraag is alleen, waar ga ik het onder brengen?

Naast pensioenopbouw via mijn werkgever, heb ik aanvullend een pensioenrekening bij Meesman waar ik maandelijks inleg en soms wat extra's op inleg.

Maar ergens lijkt het me verstandiger om nog een 3e bron te hebben. M'n vader heeft het steeds over een koopsompolis, maar daar lees ik hier maar bijzonder weinig over terug. Is dat gewoon een andere benaming voor lijfrente?

Ik ben er ontzettend laat mee, want had de insteek om dat vóór het einde van het jaar geregeld te hebben, maar door drukte heb ik het steeds maar op de lange baan geschoven. Eigen fout en gaat me waarschijnlijk vermogensbelasting kosten.

Oh, ik ben 40 jaar, alleenstaand, geen kinderen.
Levensloop is er niet meer en waarom een 3de bron? Waar zit je angst/twijfel? En heb ja al een beeld van je inkomen bij pensionering? Sparen voor pensioen is natuurlijk verstandig als het nodig is maar wat als je al genoeg aanspraak hebt (en je pensioen niet haalt)?

[ Voor 8% gewijzigd door GoEV6 op 29-12-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
GoEV6 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:09:
Levensloop is er niet meer en waarom een 3de bron? Waar zit je angst/twijfel? En heb ja al een beeld van je inkomen bij pensionering? Sparen voor pensioen is natuurlijk verstandig als het nodig is maar wat als je al genoeg aanspraak hebt (en je pensioen niet haalt)?
Tot dit jaar heb ik geen pensioen opgebouwd, dus ik heb nog een flinke inhaalslag te maken. Daarbij zit ik nu ruim boven de heffingsvrije voet en staan er geen grote uitgaven op de planning, waardoor ik het bedrag wellicht beter in mijn pensioen kan steken dan deels aan de belastingdienst kan geven. Ik zal dan ook een groot deel van de reserveringsruimte van afgelopen jaren benutten.

Waarom een derde bron? weet ik eigenlijk niet zeker. Misschien meer rendement haalbaar? Of het gevoel dat het je meer vrijheid geeft in wanneer je wat laat uitkeren, maar dat kan een aanname zijn. Ik weet iig dat Meesman geen uitbetaling doet, dus wellicht heb je die vrijheid tegen die tijd alsnog.

Aan de andere kant kan ik wellicht beter nu het bedrag bijstorten bij Meesman (snelste optie) en dan op m'n gemak kijken of ik nog een 3e bron ga nemen. Dan kan ik nog altijd de maandelijkse inleg bij Meesman wat terugschroeven en die 3e bron gaan vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
LA-384 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:41:
Aan de andere kant kan ik wellicht beter nu het bedrag bijstorten bij Meesman (snelste optie) en dan op m'n gemak kijken of ik nog een 3e bron ga nemen. Dan kan ik nog altijd de maandelijkse inleg bij Meesman wat terugschroeven en die 3e bron gaan vullen.
Lijkt me niet onverstandig. Als je nu nog moet uitzoeken wat de beste optie is heb je wel erg weinig tijd over als je dit jaar nog wil storten.
Misschien kun je een extra rekening bij Meesman aanmaken? Die is dan later redelijk makkelijk over te zetten naar een andere aanbieder.
Dit is een vergelijking van diverse aanbieders:
https://despaarpodcast.nl/pensioenbeleggen-vergelijken/

[ Voor 3% gewijzigd door gerritjan op 29-12-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

GoEV6 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:09:
[...]

Als je je pensioen niet haalt heb je daar geen last van toch? Dan hebben de erfgenamen er gewoon recht op. Zou me daar niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Een vraag. Stel ik heb dit gehele jaar een ww & ziektewet uitkering ontvangen. Ik heb jaarruimte over uit 2023, heeft het aftrekken daarvan dezelfde voordelen als wanneer ik dit jaar in loondienst gewerkt zou hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:48
Maxwp schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:17:
[...]

maar ik heb de aangifte van 2023 gedaan deze is nog niet definitief ( ben nog aan het wachten )
ik kan dan nu online de aangifte opnieuw opnenen en aanpassen met het bedrag dat ik vrij heb van 2013 en dat aftrekken en nog voor 1 jan storten op een lijfrente rekening of dergelijke.
klopt dat zo dan?
Nee dat kan niet! Als je iets in 2023 wilt aftrekken had je dat ook in 2023 moeten inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

darkdesign schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:33:
Een vraag. Stel ik heb dit gehele jaar een ww & ziektewet uitkering ontvangen. Ik heb jaarruimte over uit 2023, heeft het aftrekken daarvan dezelfde voordelen als wanneer ik dit jaar in loondienst gewerkt zou hebben?
inkomen is inkomen toch? Ongeacht of uit werk, uitkering of ZZP.
alleen als de hoogte van ww en zw lager is dan loondienst heeft het effect lijkt mij

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
bombadil schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:47:
[...]

inkomen is inkomen toch? Ongeacht of uit werk, uitkering of ZZP.
Klinkt logisch inderdaad. En is jaarruimte vanuit eerdere zzp ook aftrekbaar in een jaar met een uitkering of loondienst?
alleen als de hoogte van ww en zw lager is dan loondienst heeft het effect lijkt mij
Zou je dat kunnen toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
ocn schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:12:
[...]

Als je je pensioen niet haalt heb je daar geen last van toch? Dan hebben de erfgenamen er gewoon recht op. Zou me daar niet druk om maken.
Eens hoor. Ging mij erom dat je er nu ook wat leuks mee kan doen ipv sparen voor later terwijl je niet weet of je er dan nog bent. Maar met de aanvullende info lijkt het mij zeker verstandig om voor ‘de oude dag’ te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
jaspersvensk schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:39:
[...]

Nee dat kan niet! Als je iets in 2023 wilt aftrekken had je dat ook in 2023 moeten inleggen.
Ok dus nif snel in 2024 kan ik inleggen en dan in de aangifte van 2025 die opgeven ? Als jaar ruimte 2014 en zo elke jaar nog doen de komende 10 plus jaar ( want zoveel jaar heb ik ook de jaarruimte niet gebruikt omdat ik er niet vanaf wist )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:28:
[...]

Ok dus nif snel in 2024 kan ik inleggen en dan in de aangifte van 2025 die opgeven ?
Nee inleggen in 2024 en dan aangeven in de aangifte van 2024

Je berichten zijn moeilijk te lezen /ontcijferen door het taalgebruik.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 29-12-2024 22:52 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
de Peer schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:50:
[...]
Nee inleggen in 2024 en dan aangeven in de aangifte van 2024
Je berichten zijn moeilijk te lezen /ontcijferen door het taalgebruik.
Altijd verwarrend.
@Maxwp De aangifte over 2024 doe je in 2025. De stortingen die je dit jaar nog doet in je pensioenpot kun je dus vanaf 1-3-2025 aftrekken in je aangifte over 2024.

[ Voor 15% gewijzigd door gerritjan op 29-12-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Met 2 rekeningen bedoel ik, iemand vertelde mij dus, totaal per maand €100 wat ik overweeg in te leggen. Wat je ook zou kunnen doen, 1 pensioen opbouw zonder beleggen €50 per maand en op de andere tweede pensioen opbouw bij National Nederlanden weer 100% beleggen met €50 per maand dan je heb nog altijd zekerheid. Maar wat vinden jullie hiervan van dit?

Wat ik dus begrijp, ik ga 25 jaar inleggen en is beter met beleggen. Dat kan ook een deel verliezen of helemaal kwijt?

[ Voor 30% gewijzigd door Van der Berg op 29-12-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
gerritjan schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:54:
[...]

Altijd verwarrend.
@Maxwp De aangifte over 2024 doe je in 2025. De stortingen die je dit jaar nog doet in je pensioenpot kun je dus vanaf 1-3-2025 aftrekken in je aangifte over 2024.
Dab moet ik er snel nog 1 vindt
Rabobank heeft geen vaste kosten per maand volgens mij zolang je een rekening daar al hebt.
Meesmam? Weet njet of ik dat wat vind
Moet wel vandaag afsluiten en geld overmaken kunnen voor morgen
Gaat dat nog lukken js de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:34

Don Quijote

El Magnifico

Van der Berg schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:43:
Met 2 rekeningen bedoel ik, iemand vertelde mij dus, totaal per maand €100 wat ik overweeg in te leggen. Wat je ook zou kunnen doen, 1 pensioen opbouw zonder beleggen €50 per maand en op de andere tweede pensioen opbouw bij National Nederlanden weer 100% beleggen met €50 per maand dan je heb nog altijd zekerheid. Maar wat vinden jullie hiervan van dit?

Wat ik dus begrijp, ik ga 25 jaar inleggen en is beter met beleggen. Dat kan ook een deel verliezen of helemaal kwijt?
Ik zou toch ook even berekenen wat je over 25 jaar denkt nodig te hebben.

Neem die 50e per maand die je wil gaan opbouwen en niet wil beleggen. Als we een rendement van 3% nemen, heb je over 25jaar 21,5k opgebouwd waar je een uitkering van 130e bruto per maand van kan kopen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:48
Maxwp schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:55:
[...]

Dab moet ik er snel nog 1 vindt
Rabobank heeft geen vaste kosten per maand volgens mij zolang je een rekening daar al hebt.
Meesmam? Weet njet of ik dat wat vind
Moet wel vandaag afsluiten en geld overmaken kunnen voor morgen
Gaat dat nog lukken js de vraag
Stel jezelf ook even de vraag of je die reserveringsruimte van 2014 wel nodig hebt. Sinds de aanpassing van de wet vorig jaar is de jaarruimte véél groter geworden, die volledig benutten is een kunst op zich.

Je kunt alleen pas een jaar later belasting aftrekken, als je pas in 2025 inlegt. Ik zou even de tijd nemen en me meer verdiepen hoe een en ander werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door jaspersvensk op 30-12-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Niet online
Wanneer je het geld 25 jaar lang belegd in een breed gespreid fonds, dan kan je het risico op verlies minimaliseren naar een over het algemeen acceptabel niveau. Uiteraard is het risico niet nul, maar stukken beter dan bij een horizon van 3 jaar of wanneer al het geld in 2-3 tech aandelen gestopt wordt.

Daar komt bij dat pensioenfondsen het risico meestal afbouwen richting de pensioendatum, zodat je niet vlak daarvoor nog een grote daling kan meemaken. Dit wordt lifecycle beleggen genoemd. Of dat ook echt nodig is, hangt van je persoonlijke situatie af. Hoeveel je nodig hebt na pensionering, hoeveel pensioen er beschikbaar is uit andere regelingen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bij NN kun je dus allebei tegelijk in 1 product. Je kunt dan dus 100 euro per maand naar dat NN product storten en daarvan 50 euro voor beleggen gebruiken en 50 euro voor sparen.

Maar het kan zijn dat aanbieder A gunstiger is voor sparen en aanbieder B gunstiger is voor beleggen. Dan kan het gunstig zijn om twee afzonderlijke producten te nemen.
De kans dat je het verliest als je in een gespreid beleggingsfonds of ETF belegt is nihil. Als je alles in één bedrijf stopt, dan loop je veel risico. Maar als je in een index van 1500 bedrijven belegt, is de kans dat alle bedrijven failiet gaan nihil. Dus geld kwijtraken zal niet zo snel gebeuren.

Een deel verliezen (dus lagere koersen) kan uiteraard wel. Maar in de regel is dat tijdelijk. Hoe lange de beleggingshorizon, hoe kleiner de kans is dat je op je belegging verliest. Juist met 25 jaar te gaan is de kans zeer groot dat je beter uitkomt met beleggen dan met sparen. Zelfs als je op de top van de koersen begint met beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik zie inderdaad dat ik die €100 kan verdelen 50% beleggen en de rest sparen:

Ik lees dat National Nederlanden in 17 fondsen belegt. Als ik bij NN ga openen kiezen ik voor Defensief, al is het verschillen met neutraal heel klein. Dus risico is klein.

Ik herinner mij mijn ouders gaven mij op mijn 18e verjaardag een spaarrekening met €50 per maand sparen in aandelen via ABN AMRO beheerd beleggen via Fortis. De saldo was gegroeid tot €4000 en opeens werd dit €2000. Ik was heel geschrokken waardoor ik het geld nam. Want bij ABN AMRO werd er tegen mij toen gezegd, het kan weer omhoog maar kan ook naar €0. Mijn ouders waren er niet blij mee dat ik het had beëindigd. Is dit een soort gelijke manier? Enige verschil dat ze hier in 17 soort fondsen beleggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP_z4BkG8AvCnojt2vnAA2ZRr1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lr4siHFnwRFpV11cZwbskYll.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpxS1q7_2QIEaitclNVLbh6QBrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XErpr10DjtrgQnClXTt4Yd6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHY3XRiOyvfhGZxMkoXi7sjHuG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcNHwmciBTgNgCQu1LG6R7D6.jpg?f=fotoalbum_large

Straks bij mijn pensioen:
• AOW
• Dela CoöperatiespaarPlan
• Pensioen via mijn werkgever
• Misschien via NN aanvulling

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 30-12-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Van der Berg schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:48:
Ik zie inderdaad dat ik die €100 kan verdelen 50% beleggen en de rest sparen:

Ik lees dat National Nederlanden in 17 fondsen belegt. Als ik bij NN ga openen kiezen ik voor Defensief, al is het verschillen met neutraal heel klein.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de lange termijn zou ik juist niet defensief gaan zitten. Dat levert op de lange termijn maar relatief weinig extra rendement op vergeleken met sparen. Ik zo eerder wat offensiever gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Rubbergrover1 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:55:
[...]

Voor de lange termijn zou ik juist niet defensief gaan zitten. Dat levert op de lange termijn maar relatief weinig extra rendement op vergeleken met sparen. Ik zo eerder wat offensiever gaan zitten.
Als ik definitief besluit om dit af te sluiten zal ik offensief kiezen.

Bij Offensief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElspvTDC29gXBJUIEZb1nAFOcgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncvmyfd9qd7f3AsDPH0Z2sLK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgeqZ1dNn28-J3ayAeInnFlJXho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q80k1fEeGtCFVzbCfdOuGbqf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Van der Berg op 30-12-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:38
Van der Berg schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:48:
De saldo was gegroeid tot €4000 en opeens werd dit €2000. Ik was heel geschrokken waardoor ik het geld nam
Al eens voor de gein berekend wat je had gehad als je ouders hun inleg op een spaarrekening geplaatst hadden? Met de aanname dat het er vanaf je geboorte stond gok ik minder dan die 2000.

Op dit soort termijnen verwacht je altijd een dip maar er is historisch genoeg genoeg tijd dit goed te maken
En ook met dip is het verwachtte rendement hoger dan sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
Voor iedereen die bang is voor beleggen en denkt dat sparen een goed idee is hieronder een screenshot van een van mijn pensioenrekeningen. In 2010 werd ik pensioenbewust en ging ik reserveringsruimte en jaarruimte volstorten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TctXO1OYhJKgp_H8h6GCqL0FtBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v4EUf6cPaSl00tzSDBTsSptG.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat 2018 (-8%) en vooral 2022 (-16%) slechte jaren waren voor beleggingen, maar ook dat zich het weer heeft hersteld in de jaren daarna.
Het eind van de grafiek is een beetje vertekend omdat ik in november nog heb bijgestort. Eind oktober was de waarde ruim 53000 euro bij een totale inleg van ruim 21000 euro. Probeer dat maar eens te evenaren met banksparen. Inleg is leuk, maar het is uiteindelijk het rendement dat je een goed pensioen oplevert.
Deze portefeuille belegt in een Wereldindexfonds, dus ruime spreiding.

[ Voor 4% gewijzigd door gerritjan op 30-12-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
gerritjan schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:37:
Voor iedereen die bang is voor beleggen en denkt dat sparen een goed idee is hieronder een screenshot van een van mijn pensioenrekeningen. In 2010 werd ik pensioenbewust en ging ik reserveringsruimte en jaarruimte volstorten.

[Afbeelding]

Je ziet dat 2018 (-8%) en vooral 2022 (-16%) slechte jaren waren voor beleggingen, maar ook dat zich het weer heeft hersteld in de jaren daarna.
Het eind van de grafiek is een beetje vertekend omdat ik in november nog heb bijgestort. Eind oktober was de waarde ruim 53000 euro bij een totale inleg van ruim 21000 euro. Probeer dat maar eens te evenaren met banksparen. Inleg is leuk, maar het is uiteindelijk het rendement dat je een goed pensioen oplevert.
Deze portefeuille belegt in een Wereldindexfonds, dus ruime spreiding.
j welke bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Dit is BrandNewDay. Daarmee wil ik niet zeggen dat je daar moet beleggen. Er zijn voldoende andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:33
Kan iemand me uitleggen hoe het werkt met een pensioenrekening bij overlijden van de rekeninghouder?
Naar wie gaat het geld en hoe zal dit worden belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Accountant schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:17:
Kan iemand me uitleggen hoe het werkt met een pensioenrekening bij overlijden van de rekeninghouder?
Naar wie gaat het geld en hoe zal dit worden belast?
Bij BND vind ik dit:
https://new.brandnewday.n...rekening-als-ik-overlijd/
Onderaan de pagina:
Heeft u een pensioenrekening?
Dan kunnen de nabestaanden met de waarde op de rekening een nabestaandenlijfrente bij ons aankopen. Willen zij geen periodieke uitkering? Dan is afkopen ook een optie. Let op! Hier zitten wel fiscale gevolgen aan verbonden.
Een nabestaandenlijfrente wordt als inkomen gezien door de belastingdienst. Hangt dus af van de situatie van de nabestaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:33
gerritjan schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:31:
[...]

Bij BND vind ik dit:
https://new.brandnewday.n...rekening-als-ik-overlijd/
Onderaan de pagina:

[...]

Een nabestaandenlijfrente wordt als inkomen gezien door de belastingdienst. Hangt dus af van de situatie van de nabestaanden.
Thanks voor je duidelijk toelichting! Is me nu helemaal duidelijk. Er zijn wel een hoop variaties in nabestaanden deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik ben er bang voor dat ik gewoon pech heb door mijn eigen laksheid, maar ik vraag het toch voor de zekerheid even na hier.

Ik heb op de valreep nog een aardig bedrag naar mijn pensioenrekening bij Meesman overgemaakt. Het geld staat niet meer op de lopende rekening. De transactie staat wel bij Meesman, maar het bedrag is nog niet op de pensioenrekening bijgeboekt. Van wat ik op de website lees, lijkt dat ook dit jaar niet meer te gebeuren helaas.

Kan ik dit straks met de belastingaangifte toch aangeven als pensioeninleg? Of heb ik gewoon pech en gaat het meetellen voor de aangifte van 2025?

Dit staat er op de website:
Vanwege de feestdagen aan het einde van het jaar zijn de Meesman fondsen gesloten op vrijdag 27 december 2024. Wilt u vóór eind 2024 nog een bedrag inleggen of opnemen? Let dan even goed op onderstaande data.

Laatste handelsdag in 2024
De laatste handelsdag van dit jaar is vrijdag 20 december 2024. Wilt u dat uw stortingen en/of opdrachten op die dag uitgevoerd worden? Zorg er dan voor dat deze uiterlijk woensdag 18 december 23.59u in goede orde bij ons binnen zijn.
Er staat dat ze vrijdag 27 december gesloten zijn, maar er staat ook dat ze stortingen en/of opdrachten niet meer uitvoeren na 20 december. Hopelijk begrijp ik het verkeerd.

[ Voor 37% gewijzigd door LA-384 op 30-12-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LA-384 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:21:
Ik ben er bang voor dat ik gewoon pech heb door mijn eigen laksheid, maar ik vraag het toch voor de zekerheid even na hier.

Ik heb op de valreep nog een aardig bedrag naar mijn pensioenrekening bij Meesman overgemaakt. Het geld staat niet meer op de lopende rekening. De transactie staat wel bij Meesman, maar het bedrag is nog niet op de pensioenrekening bijgeboekt. Van wat ik op de website lees, lijkt dat ook dit jaar niet meer te gebeuren helaas.

Kan ik dit straks met de belastingaangifte toch aangeven als pensioeninleg? Of heb ik gewoon pech en gaat het meetellen voor de aangifte van 2025?
Ik denk dat je te laat bent. Maar als het goed is heeft meesman aangegeven wat de laatste dag is waarop het nog mogelijk is.

Bij BND kan dat nog tot en met morgen.
Edit : en bij meesman dus ook, staat gewoon op hun website hoor!

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 30-12-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
LA-384 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:21:

Dit staat er op de website:

[...]

Er staat dat ze vrijdag 27 december gesloten zijn, maar er staat ook dat ze stortingen en/of opdrachten niet meer uitvoeren na 20 december. Hopelijk begrijp ik het verkeerd.
Op:
https://www.meesman.nl/ni...ut-uw-jaarruimte-in-2024/
staat dit:
Doe uw storting vóór 31 december 2024
Stort het bedrag dat u heeft berekend in stap 2 op uw Pensioenrekening. Doe dit vóór 31 december, om er voor te zorgen dat uw storting nog meetelt voor dit kalenderjaar.
Let op: de storting moet uiterlijk op 31 december in goede orde bij ons binnen zijn. Houd er rekening mee dat het een werkdag kan duren voordat uw bank de overboeking heeft verwerkt.

Dus misschien heb je geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
jaspersvensk schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:48:
[...]

Stel jezelf ook even de vraag of je die reserveringsruimte van 2014 wel nodig hebt. Sinds de aanpassing van de wet vorig jaar is de jaarruimte véél groter geworden, die volledig benutten is een kunst op zich.

Je kunt alleen pas een jaar later belasting aftrekken, als je pas in 2025 inlegt. Ik zou even de tijd nemen en me meer verdiepen hoe een en ander werkt.
ok heb alles even op een rijtje gezet en de aangiftes van 2014 tot nu ingevuld in een overzicht van bright.
die hebben een excel sheetje dat je kan downloaden.

maar nu zie ik dat ik nog van al die jaren een jaar ruimte over heb
maar als ik dat nu nog voor 1 jan dus op 31 dec ( heb zojuist een pensioen sparen geopent bij de rabobank ) de jaarrruimte van 2024 stort is dat natuurlijk geen probleem
maar wat als ik gelijk alle jaarrumte van alle voorgaande jaren nu stort? is dat verstandig of beter elk jaar wat storten uit die jaarruimte om zo maximale aftrek te hebben of maakt dat niet uit
dus zeg je stort 10.000 omdat je 10.000 jaar ruimte hebt dan krijg je via de belastingen ~4000 euro terug.
of krijg je alleen 4000 euro terug als je ook voldoende belasting hebt betaald
dus is het beter om nu 5000 euro te storen dan zeg 2000 euro aftrek en dan volgende jaar de nog overgebleven jaar ruimte van 2000 erbij aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Maxwp schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:17:
[...]

ok heb alles even op een rijtje gezet en de aangiftes van 2014 tot nu ingevuld in een overzicht van bright.
die hebben een excel sheetje dat je kan downloaden.

maar nu zie ik dat ik nog van al die jaren een jaar ruimte over heb
maar als ik dat nu nog voor 1 jan dus op 31 dec ( heb zojuist een pensioen sparen geopent bij de rabobank ) de jaarrruimte van 2024 stort is dat natuurlijk geen probleem
maar wat als ik gelijk alle jaarrumte van alle voorgaande jaren nu stort? is dat verstandig of beter elk jaar wat storten uit die jaarruimte om zo maximale aftrek te hebben of maakt dat niet uit
dus zeg je stort 10.000 omdat je 10.000 jaar ruimte hebt dan krijg je via de belastingen ~4000 euro terug.
of krijg je alleen 4000 euro terug als je ook voldoende belasting hebt betaald
dus is het beter om nu 5000 euro te storen dan zeg 2000 euro aftrek en dan volgende jaar de nog overgebleven jaar ruimte van 2000 erbij aftrekken?
Hangt van je jaarruimte en belastingschijf af wat voordelig is. Ik zit deels in de hoogste belastingschijf, dus wat ik tegen het tarief van die schijf kan inleggen is het meest voordelig (49,5% krijg ik dus terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ocn schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:32:
[...]

Hangt van je jaarruimte en belastingschijf af wat voordelig is. Ik zit deels in de hoogste belastingschijf, dus wat ik tegen het tarief van die schijf kan inleggen is het meest voordelig (49,5% krijg ik dus terug).
ok dus als je 1500 euro belasting moet betalen en je hebt een jaar ruimte van zeg 5000 euro dan heb je kans dat je geen belasting hoeft te betalen ( mogelijk zelfs terug krijgt ) als je die dus inzet en stoprt op je geblokkeeerde rekening.
maar wat als je meer dan 5000 doet. krijg je dan ook meer terug? of houd het ergens op en kan je de rest dan beter het volgende jaar inleggen en terug vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Maxwp schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:34:
[...]

ok dus als je 1500 euro belasting moet betalen en je hebt een jaar ruimte van zeg 5000 euro dan heb je kans dat je geen belasting hoeft te betalen ( mogelijk zelfs terug krijgt ) als je die dus inzet en stoprt op je geblokkeeerde rekening.
maar wat als je meer dan 5000 doet. krijg je dan ook meer terug? of houd het ergens op en kan je de rest dan beter het volgende jaar inleggen en terug vragen?
Als je door aftrekposten in een lagere inkomstenbelastingschijf komt, dan is het voordeel op aanvullende aftrekposten procentueel lager. Dan kan je dat deel beter het jaar erop aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:09
Maxwp schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:34:
[...]

Als je een jaarruimte van 5000 hebt dan lijkt het mij redelijk onwaarschijnlijk dat je maar 1500 belasting moet betalen.
Let op: 'belasting betalen' is ook de belasting die het afgelopen jaar al ingehouden is op je salaris en niet alleen het bedrag wat je in 2025 terug zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Mag je als je je jaarruimte van de afgelopen 10 jaar gebruikt meer dan 5000 euro inleggen?

Als je binnen die 10 jaar een jaar als zzper hebt gewerkt, kun je die net als de jaren in loondienst aftrekken dit jaar?

Ik heb al een pensioen sparen rekening van een aantal jaren terug. Kan ik daar dit jaar ook een storting op doen, of moet ik ieder jaar een nieuwe pensioen sparen rekening openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@de Peer @gerritjan
Dan heb ik niet goed genoeg gekeken, excuses.
Ik had zondag al een bedrag overgemaakt (en maandag de bulk) wat gisteren nog niet zichtbaar bijgeschreven was op Meesman. Toen zag ik de tekst die ik eerder quotte. Het kan natuurlijk ook nog dat het wel bij hun binnen is, maar dat ze pas later het online overzicht bijwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 31-12-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Iemand anders met Bright? Je zou hier je inleg moeten kunnen aanpassen toch? Maar ik zie geen optie hiertoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBJ5uZSufW6KzJh6gClTehyVF4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFEQ8GakYXfRVZnYNnJQ2eqS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winiustyco
  • Laatst online: 20:00
darkdesign schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:07:
Mag je als je je jaarruimte van de afgelopen 10 jaar gebruikt meer dan 5000 euro inleggen?

Als je binnen die 10 jaar een jaar als zzper hebt gewerkt, kun je die net als de jaren in loondienst aftrekken dit jaar?

Ik heb al een pensioen sparen rekening van een aantal jaren terug. Kan ik daar dit jaar ook een storting op doen, of moet ik ieder jaar een nieuwe pensioen sparen rekening openen?
Als de reserveringsruimte dat toelaat zou je tot 10 jaar terug moeten kunnen. Ik zie wel dat het hulpmiddel van de belastingdienst maar rekent tot en met 2016 wat erop duidt dat het tot en met 9 jaar is. Ook als ZZP heb je jaarruimte, veelal meer dan in loondienst. Reken de totale reserveringsruimte altijd goed uit.
Maar in principe zit er geen limiet aan benutten reserveringsruimte, als tip kan je bij de aangifte elk jaar checken wat die van het voorgaande jaar was die ongebruikt is zodat je in de toekomst minder hoeft te puzzelen als je hem nog wilt benutten.
Als je aanbieder dat toelaat en het een pensioen sparen rekening is zou dat moeten kunnen, echter zou ik ook overwegen of beleggen niet verstandiger is op lange termijn. Meestal maak je 1 slecht jaar weer goed in 2 tot 3 jaar en heb je een hogere verwachting qua rendement met Meesman wereldwijd aandelen oid. Geen financieel advies, maar zelf zou ik dat wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
winiustyco schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:57:
[...]

Ik zie wel dat het hulpmiddel van de belastingdienst maar rekent tot en met 2016 wat erop duidt dat het tot en met 9 jaar is.
Er is een rekentool van de BD voor 2015 en eerder: https://www.belastingdien...ntepremie_2015_en_eerder/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Voor de zekerheid toch even nagevraagd bij Meesman en ik zou veilig zitten.
Waar het om gaat is wanneer u de stortingen hebt overgemaakt (niet wanneer die bij ons binnen zijn of wanneer ze worden belegd).

Aangezien u de bedragen in 2024 hebt overgemaakt kunt u ze aftrekken van de inkomstenbelasting 2024.

Uw stortingen worden op de eerstvolgende handelsdag (vrijdag 3 januari) belegd. De MijnMeesman wordt dan op maandag 6 januari (einde dag) bijgewerkt.
Gelukkig maar. Nog even zien of het ook al ingevuld is door de belastingdienst, anders dat zelf invullen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
winiustyco schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:57:
[...]

Als de reserveringsruimte dat toelaat zou je tot 10 jaar terug moeten kunnen. Reken de totale reserveringsruimte altijd goed uit.
Maar in principe zit er geen limiet aan benutten reserveringsruimte, als tip kan je bij de aangifte elk jaar checken wat die van het voorgaande jaar was die ongebruikt is zodat je in de toekomst minder hoeft te puzzelen als je hem nog wilt benutten.
Er zit wel een maximum aan van €41.608,- voor 2024. Dus ook als je opgeteld van de eerdere jaren daarboven zit, kun je maximaal €41.608 benutten in 2024. Of je het restant dan een ander jaar mag inzetten, is me nog niet helemaal duidelijk, maar lijkt me eigenlijk wel.
https://www.belastingdien...stortingen%20aftrekken%3F
Kopje 15.2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odinrage
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-02 13:36
Advies vraagje, ik ben 33 en zet nu ongeveer 10 jaar 50 per maand (5500 totaal) op mijn spaarrekening. Hiervoor wil ik een pensioen beleggingsrekening gaan openen, 5500 storten en tevens mijn maandelijkse inleg verhogen naar 100 euro per maand. Zo profiteer ik ook van het belastingvoordeel.

Ik zie hier meerdere instanties voorbijkomen, NN, BND, Brightpensioen, ABN AMRO. Wat zou jullie advies zijn om waar een rekening te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuriousAngel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:57
Odinrage schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:50:
Ik zie hier meerdere instanties voorbijkomen, NN, BND, Brightpensioen, ABN AMRO. Wat zou jullie advies zijn om waar een rekening te openen?
Voor mij ging het tussen DeGiro en Centraal Beheer, met name vanwege de lage kosten, en de mogelijkheid om geen verplichte lifecycle te moeten gebruiken. Uiteindelijk voor Centraal Beheer gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darses
  • Niet online
Eerste tip is om Meesman nog mee te nemen in de vergelijking. Daar kan je ook een pensioenrekening openen. Let op dat er verwacht wordt dat je naar aan een minimale inleg van 10.000 toe werkt, bijvoorbeeld door 100/maand in te leggen.

Tweede tip is om te letten op de lopende kosten, de spreiding en eventueel het gemak van inleggen met automatisch incasso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Advies vraagje, ik ben 33 en zet nu ongeveer 10 jaar 50 per maand (5500 totaal) op mijn spaarrekening. Hiervoor wil ik een pensioen beleggingsrekening gaan openen, 5500 storten en tevens mijn maandelijkse inleg verhogen naar 100 euro per maand. Zo profiteer ik ook van het belastingvoordeel.

Meesman zou ik kiezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
Darses schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:44:
[...]

Eerste tip is om Meesman nog mee te nemen in de vergelijking. Daar kan je ook een pensioenrekening openen. Let op dat er verwacht wordt dat je naar aan een minimale inleg van 10.000 toe werkt, bijvoorbeeld door 100/maand in te leggen.
Volgens mij geldt dat alleen voor de beleggingsrekening en niet voor de pensioenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

gerritjan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:19:
[...]

Volgens mij geldt dat alleen voor de beleggingsrekening en niet voor de pensioenrekening.
Deels. In artikel 16 van het reglement van de Meesman lijfrenterekening staat dat Meesman de rekening mag beëindigen als het bedrag lager is dan het bedrag waarvoor de regeling ‘Afkoop kleine lijfrenten' geldt, te weten €5.364 (op dit moment) en je 12 maanden niets hebt ingelegd. Als Meesman het om die reden uitkeert betaal je wel gewoon inkomstenbelasting, maar geen revisierente.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Krisp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:39:
[...]

Deels. In artikel 16 van het reglement van de Meesman lijfrenterekening staat dat Meesman de rekening mag beëindigen als het bedrag lager is dan het bedrag waarvoor de regeling ‘Afkoop kleine lijfrenten' geldt, te weten €5.364 (op dit moment) en je 12 maanden niets hebt ingelegd. Als Meesman het om die reden uitkeert betaal je wel gewoon inkomstenbelasting, maar geen revisierente.
Dat is een heel andere regeling dan waar @Darses het over heeft. De afkoopregeling kleine lijfrentes geldt voor alle banken en verzekeraars die een lijfrente aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Niet online
gerritjan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:21:
[...]

Dat is een heel andere regeling dan waar @Darses het over heeft. De afkoopregeling kleine lijfrentes geldt voor alle banken en verzekeraars die een lijfrente aanbieden.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de minimale inleg ook van toepassing is op de pensioenrekening. Zoals je aangeeft kan het ook zijn dat die alleen voor de beleggersrekening geldt; dat zou ik niet exact weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Darses schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:24:
[...]
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de minimale inleg ook van toepassing is op de pensioenrekening. Zoals je aangeeft kan het ook zijn dat die alleen voor de beleggersrekening geldt; dat zou ik niet exact weten.
Die geldt echt alleen voor de beleggingsrekening. Anders hadden ze mijn rekening allang opgeheven.
Zou ook heel raar zijn want tijdens je carrière kun je ook jarenlang werkgevers hebben met een goede pensioenregeling waarbij je zelf geen fiscale ruimte meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Laatst online: 20:00
Maar als de reserveringsruimte maar tot 10 jaar geldig is, dan mag je deze mijns inziens toch niet meer benutten.
Wel goed de toevoeging hierboven dat er ook een maximum zit aan het totaal bedrag aan aftrek hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
winiustyco schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:25:
[...]

Maar als de reserveringsruimte maar tot 10 jaar geldig is, dan mag je deze mijns inziens toch niet meer benutten.
Het is de tool die verandert is in 2015/2016, niet de regels. Althans zo zie ik het. Het eerste jaar aan reserveringsruimte wat je in 2024 mag inzetten, is dat van 2014. Je hebt dus 10 jaar aan reserveringsruimte, wat gemaximeert is op 41.608. Maar als ik het goed heb, mag je daar de jaarruimte van dit jaar wel nog bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

gerritjan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:21:
[...]

Dat klopt, maar dat is wel de grens waarop Meesman het recht heeft om de rekening op te heffen volgens hun eigen regels. ;) En dus ligt de grens lager dan €10k. Daarboven heeft Meesman dat recht namelijk niet, in tegenstelling tot de normale rekening (artikel 10 lid 2).

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gerritjan
En toen daalde het stof hier weer neer na alle eindejaarspaniek over het storten in de pensioenpot met alle bijbehorende keuzes. Sparen? Of beter beleggen? En waar dan? NN, Bright, BND, Meesman, De Giro? Of toch maar lekker makkelijk bij mijn dure grootbank?
Hopelijk is het allemaal gelukt en wordt 2025 een mooi jaar voor jullie persoonlijk en natuurlijk voor jullie pensioenpotje.

Nog een paar tips dan maar:
Wachten tot de laatste week van december is echt niet nodig. Als je een werknemer bent zonder pensioenregeling kun je nu al storten in je pensioenpot, want je hebt je jaaropgave 2024 en de factor A=0. Aftrekken kan pas in 2026, maar het geld dat je nu stort gaat al wel lekker renderen het komende jaar.
Als je wel pensioen hebt bij je werkgever moet je wachten op je UPO waar jouw factor A in staat. Het UPO komt uiterlijk in september, maar meestal eerder. Zodra het UPO binnen is kun je uitrekenen wat je fiscale vrijstelling is.
Ben je ZZP'er? Nadat de jaarrekening is opgemaakt kun je ook weer wat aan je pensioenpot doen.

Tenslotte... aftrekken is fijn, dus ook in je belastingaangifte (sorry). De stortingen in je pensioenpot staan (VZIW) niet in de gegevens die de BD alvast voor je heeft ingevuld. Ze weten in elk geval niet over welk jaar jij je reserverings- en jaarruimte hebt gebruikt, dus dat moet je netjes specificeren.

Persoonlijk: Vanwege de transitievergoeding die ik in oktober mocht ontvangen :| kwam ik opeens in de 49,5%-schaal terecht. Ik heb dus hoge verwachtingen van de aangifte over 2024 dankzij de verhoging van de fiscale ruimte vanaf 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
gerritjan schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:59:
Wachten tot de laatste week van december is echt niet nodig. Als je een werknemer bent zonder pensioenregeling hebt kun je nu al storten in je pensioenpot, want je hebt je jaaropgave en de factor A=0. Aftrekken kan pas in 2026, maar het geld dat je nu stort gaat al wel lekker renderen het komende jaar.
Als je wel pensioen hebt bij je werkgever moet je wachten op je UPO waar jouw factor A in staat. Het UPO komt uiterlijk in september, maar meestal eerder. Zodra het UPO binnen is kun je uitrekenen wat je fiscale vrijstelling is.
Ben je ZZP'er? Nadat de jaarrekening is opgemaakt kun je ook weer wat aan je pensioenpot doen.
En wat mij betreft in dit kader de belangrijkste tip: de ruimte over voorgaande jaren kun je sowieso gebruiken. Hoe je pensioenopbouw over dit jaar ook is.
Persoonlijk: Vanwege de transitievergoeding die ik in oktober mocht ontvangen :| kwam ik opeens in de 49,5%-schaal terecht. Ik heb dus hoge verwachtingen van de aangifte over 2024 dankzij de verhoging van de fiscale ruimte vanaf 2023.
Bij een transitievergoeding is het vaak wel een idee om extra in lijfrentes in te leggen om wat gunstiger in het belastingtarief te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:16:
Bij een transitievergoeding is het vaak wel een idee om extra in lijfrentes in te leggen om wat gunstiger in het belastingtarief te komen.
Uiteraard! Voorwaarde is wel dat er fiscale ruimte moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

gerritjan schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:59:
En toen daalde het stof hier weer neer na alle eindejaarspaniek over het storten in de pensioenpot met alle bijbehorende keuzes. Sparen? Of beter beleggen? En waar dan? NN, Bright, BND, Meesman, De Giro? Of toch maar lekker makkelijk bij mijn dure grootbank?
Hopelijk is het allemaal gelukt en wordt 2025 een mooi jaar voor jullie persoonlijk en natuurlijk voor jullie pensioenpotje.

Wachten tot de laatste week van december is echt niet nodig. Als je een werknemer bent zonder pensioenregeling kun je nu al storten in je pensioenpot, want je hebt je jaaropgave en de factor A=0. Aftrekken kan pas in 2026, maar het geld dat je nu stort gaat al wel lekker renderen het komende jaar.

Tenslotte... aftrekken is fijn, dus ook in je belastingaangifte (sorry). De stortingen in je pensioenpot staan (VZIW) niet in de gegevens die de BD alvast voor je heeft ingevuld. Ze weten in elk geval niet over welk jaar jij je reserverings- en jaarruimte hebt gebruikt, dus dat moet je netjes specificeren.

Ik weet in december pas hoeveel mijn bruto jaarsalaris is geweest, i.v.m. individueel keuzebudget. Als ik het grensbedrag van de derde inkomstenbelastingschijf daar vanaf trek weet ik welk bedrag in kan inleggen met 49,5% belastingvoordeel. Inleggen tegen lager belastingvoordeel vind ik niet zo interessant, dan heb ik het liever netto op mijn lopende spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
ocn schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Ik weet in december pas hoeveel mijn bruto jaarsalaris is geweest, i.v.m. individueel keuzebudget. Als ik het grensbedrag van de derde inkomstenbelastingschijf daar vanaf trek weet ik welk bedrag in kan inleggen met 49,5% belastingvoordeel. Inleggen tegen lager belastingvoordeel vind ik niet zo interessant, dan heb ik het liever netto op mijn lopende spaarrekening.
Dat begrijp ik, maar veel mensen zullen die schaal nooit halen of aan het begin van de carrière nog niet hebben, dus die moeten het doen met 37,5% voordeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Een mooie post van @gerritjan om dit jaar mee te beginnen! Ook ik heb nog wat tips die misschien kunnen helpen dit nieuwe jaar. :)

Belastingteruggaaf voor ‘Jan Modaal’ vaak hoger dan gedacht
Óók voor iedereen die niet in de hoogste schaal inkomstenbelasting zit kan het aan te raden zijn om een storting te overwegen. In tegenstelling tot wat vaak wordt geloofd is het verschil in teruggaaf tussen de hoogste schijf (49,5%) en de schijf daaronder (36,97% in 2024) veel kleiner dan de delta tussen die twee percentages. De algemene heffingskorting wordt namelijk meegenomen in de berekening.

Dat betekende dat ‘Jan Modaal’ over belastingjaar 2023 effectief 43,25% terugkreeg. Over een paar maanden bij de belastingaangifte over 2024 zal dat 43,60% zijn en voor stortingen in 2025 43,82% (binnen de nieuwe schijf 2 van de inkomstenbelasting).

Zelf Factor A en jaarruimte voor 2025 berekenen
De meesten in dit topic zullen wachten tot ze hun factor A van hun pensioenfonds ontvangen. Het is echter mogelijk om dit zelf te berekenen. Dat kan handig zijn als u bijvoorbeeld elke maand een beetje wil storten, daar nu al mee wil beginnen en dus niet wil wachten op het overzicht van uw pensioenfonds. Alvast een waarschuwing: dat kan even zoeken zijn en dus een uitdaging zijn als u het niet eerder hebt gedaan. ;)

De uitgangspositie is dat u werknemer bent en binnen de middelloonregeling al wel (een beetje) pensioen opbouwt. Als u helemaal geen pensioen opbouwt, dan is uw Factor A zeer waarschijnlijk €0 en uw jaarruimte dus maximaal.

U heeft nodig voor uw Factor A berekening:
A. Pensioengevend loon 2024
B. Franchise
C. Opbouwpercentage

A is vaak te vinden op uw loonstrook. B en C zijn terug te vinden in het pensioenreglement van uw fonds.

De berekening is als volgt: (A-B) x C.

U heeft nodig voor uw jaarruimte berekening:
D. Uw bruto jaarinkomen van 2024

Dit is het inkomen zoals u die ook op de belastingaangifte zou invullen. U kunt deze vinden op uw jaaropgave. Vaak is dit ook te vinden op uw loonstrook van december.

De berekening is als volgt: (D - 18475) x 0,3 - (6,27 x FactorA).

Het bedrag dat hieruit rolt is uw jaarruimte voor 2025 en de stortingen binnen die jaarruimte kunt u dus bij uw aangifte in maart 2026 opgeven als aftrekpost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Uniciteit schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:50:
Een mooie post van @gerritjan om dit jaar mee te beginnen! Ook ik heb nog wat tips die misschien kunnen helpen dit nieuwe jaar. :)

Zelf Factor A en jaarruimte voor 2025 berekenen
De meesten in dit topic zullen wachten tot ze hun factor A van hun pensioenfonds ontvangen. Het is echter mogelijk om dit zelf te berekenen. Dat kan handig zijn als u bijvoorbeeld elke maand een beetje wil storten, daar nu al mee wil beginnen en dus niet wil wachten op het overzicht van uw pensioenfonds. Alvast een waarschuwing: dat kan even zoeken zijn en dus een uitdaging zijn als u het niet eerder hebt gedaan. ;)
Mooie toevoeging! Ik vraag me wel af waarom pensioenfondsen pas uiterlijk in september kunnen vertellen wat de Factor A is als het zo eenvoudig te berekenen is. Niet dat het veel uitmaakt. Als ze het al doen gaan de meeste mensen toch pas in december over hun pensioen nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Uniciteit schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:50:

Belastingteruggaaf voor ‘Jan Modaal’ vaak hoger dan gedacht
Óók voor iedereen die niet in de hoogste schaal inkomstenbelasting zit kan het aan te raden zijn om een storting te overwegen. In tegenstelling tot wat vaak wordt geloofd is het verschil in teruggaaf tussen de hoogste schijf (49,5%) en de schijf daaronder (36,97% in 2024) veel kleiner dan de delta tussen die twee percentages. De algemene heffingskorting wordt namelijk meegenomen in de berekening.
Dat is iets wat hier volgens mij toch regelmatig voorbij komt. Overigens geldt het omgekeerde ook bij het uitkeren later. Maar dan is algemene heffingskorting nog maar de helft en de stijging ook maar de helft.

Veel belangrijker is m.i. dat je over de uitkering ook ruim 5% procentuele ZVW premie betaalt tot ong. 75k.
En dat bij een pensioeninkomen tussen ong. 45k en 60k je marginaal 15% extra kwijt bent aan afbouw ouderenkorting. Van elke 1000 extra pensioen/lijfrente boven de 45k moet je dus ong.37,5 + 3,3 arbeidskorting + 5,5 ZVW + 15 afbouw ouderenkorting = ruim 60% afstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
gerritjan schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Mooie toevoeging! Ik vraag me wel af waarom pensioenfondsen pas uiterlijk in september kunnen vertellen wat de Factor A is als het zo eenvoudig te berekenen is. Niet dat het veel uitmaakt. Als ze het al doen gaan de meeste mensen toch pas in december over hun pensioen nadenken.
Omdat die pensioenfondsen afhankelijk zijn van wat/wanneer de werkgevers aan loongegevens aanleveren. Voordat alle werkgevers dat voor iedereen juist hebben aangeleverd, zit je in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
Dit is een vraag voor de mensen die het qua fondsen zelf regelen met betrekking tot het pensioen.
Een aantal dagen geleden heb ik bij BND een pensioenrekening geopend.

Vanwege mijn leeftijd besloten om voorlopig op zeer offensief te gaan (100% aandelen). In het samengesteld pakket heb je 2 wereldfondsen, eentje hedged en de andere unhedged.
Na wat ingelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat hedgen een soort verzekering is tegen valutaschommelingen. Maar dat het tegelijkertijd ook zorgt voor (vaste) hogere kosten.
Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Zelf neig ik naar unhedged te gaan, vanwege iets hoger rendement, iets lagere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:52
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:25:
[...]

Dat is iets wat hier volgens mij toch regelmatig voorbij komt. Overigens geldt het omgekeerde ook bij het uitkeren later. Maar dan is algemene heffingskorting nog maar de helft en de stijging ook maar de helft.

Veel belangrijker is m.i. dat je over de uitkering ook ruim 5% procentuele ZVW premie betaalt tot ong. 75k.
En dat bij een pensioeninkomen tussen ong. 45k en 60k je marginaal 15% extra kwijt bent aan afbouw ouderenkorting. Van elke 1000 extra pensioen/lijfrente boven de 45k moet je dus ong.37,5 + 3,3 arbeidskorting + 5,5 ZVW + 15 afbouw ouderenkorting = ruim 60% afstaan.
Dus wel handig om er voor te zorgen dat je lijfrente uitkering niet te hoog wordt....

Overigens is de disclaimer dat dit op dit moment geldt. Ik verwacht wel dat het belastingstelsel nog een keer volledig op de schop gaat. De vraag is ook hoe er dan met de stijgende zorgkosten wordt omgegaan en hoe ze dan de financiering daarvan willen doen.
Pagina: 1 ... 26 ... 28 Laatste