BilnaadBob schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:11:
(Ben niet helemaal thuis in pensioen(beleggen), maar probeer er meer over te leren - excuses als het antwoord op mijn vraag al ergens anders te vinden was)
Situatie:
- Aanname: 0 pensioen opgebouwd -> start nieuwe baan
- Leeftijd: 30
- Inkomen: 90k bruto
- ASR doenpensioen (beschikbare premieregeling)
- Premie werkgever 2% ( €117,43 p/maand)
-----
Ik lees
links en rechts dat het streven ongeveer 70% van netto inkomen is. Streven is dus 3000 p/maand netto, 36k p/jaar. Totaal kapitaal zal dus rond de 36000*20jaar*2(bruto)= €1.440.000,- moeten uitkomen.
Als ik het
eindkapitaal ga berekenen, op basis van 6% groei, kom ik met de 117p/maand inleg op een magere +/- 161.000 uit....
Als ik de inleg op 1.100 p/maand zet, dan komt het beter in de buurt van de 1.4m.
Vraag: betekend dit dat ik dus zelf +/- 1000 p/maand extra apart moet zetten om later goed uit te komen?
1.4m / 2 (bruto->netto) / 20jaar = 35kp/jaar
Er zijn wel wat klokken en klepels die niet helemaal met elkaar matchen. Maar je zit wel op de goede weg.
Die 70% die in dat artikel wordt genoemd is slechts een voorbeeld, van wat bij dit stel een gewenst pensioen is. Dat is dus geen algemene regel. Ze geven hier juist aan dat je vooral naar je eigen situatie moet kijken, om te zien wat
jij nodig denkt te hebben. En vervolgens bepalen of/hoeveel je moet bijsparen.
Heel algemeen gesteld is het streven tegenwoordig naar een totaal bruto pensioen van ongeveer 80% van je gemiddelde loon. Gedeeld door ong. 44 jaar werktijd betekent dat 1,875% per jaar opbouwen. Maar omdat je later ook AOW krijgt, hoef je niet het volledige inkomen straks uit je pensioenregeling te krijgen. Daarom bouw je over de eerste ongeveer 20k geen pensioen op. Een goede pensioenregeling zorgt er dus voor dat je ,in jouw geval, ieder jaar 1,875% van 90k-20k = ong. 1300 pensioen per jaar vanaf je AOW leeftijd opbouwt. (Die 2% van je werkgever is bv. ook geen 2% van 90k, maar 2% van ong. 70k.) Dus dat je er voor zorgt dat je, los van de inflatie, over een kleine 40 jaar 1300 * 20 = 26k aan kapitaal hebt verzameld. Maar vanwege inflatie zul je waarschijnlijk eerder 50k kapitaal nodig hebben. Voor 1 jaar pensioenopbouw.
Vervolgens kun je dat terugrekenen naar een kapitaal dat je nu nodig hebt om over een kleine 40 jaar 50k bij elkaar te hebben. Met een rendement dat er voor zorgt dat je kapitaal in die tijd wel ongeveer 9 keer zo veel is als nu (38 jaar 6%), heb je dan een inleg aan kapitaal op dit moment nodig van 50/9 = 5,5k
Maar dit gaat natuurlijk uit van ongeveer 44 jaar opbouw. In jouw geval mis je wat jaren, dus je zou een stukje meer kunnen inleggen. Ik denk dat je met 5k bovenop je werkgeversbijdrage een heel eind komt als minimale storting.
Waar je hier nog wel bij moet opletten is dat je storting van dit jaar nog heel lang kan renderen. Maar als je straks 50 of 60 jaar oud bent, dan kan je storting niet meer zo lang renderen. Je zult dan dus veel meer moeten storten om ervoor te zorgen dat die jaarstorting met 68 jaar hoog genoeg is. Als dat grotendeels uit je eigen inkomen moet komen, dan is dat heel erg duur. Daarom is het verstandig om, als dat kan, nu al flink extra te storten. Dat kan dan extra lang renderen en geeft je later relatief veel jaarlijks pensioen. Als je die 1000 per maand kunt missen, dan zou ik dat dus zeker doen.