Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:27
Ik ben momenteel aan het berekenen wat mijn werkgever aan pensioen bijdraagt bij Stipp, maar dit is niet geheel duidelijk voor mij. (Jaar 2022 ingangsdatum mei bij Stipp en de nummers is wat mee gespeeld)

Ik heb een berekende pensioengrondslag van 28000 waarover 12% premie wordt berekend = 3360. Ik zit in de plusregeling.

Volgens Stipp betaal ik van totale premie maximaal 1/3 en de werkgever 2/3. In euro's 1120 om 2240. Op de loonstrook is het ingehouden salaris voor 'pensioensregeling' zo'n 1170 over 2022.

Alleen als ik dan bij het pensioenoverzicht kijk zie ik onder 'Totaal premie ingelegd in 2022' 1850 euro staan.

Nu vraag ik mij dingen af:
- Waar kan ik vinden wat de werkgever nou daadwerkelijk inlegt, want bij Stipp of mijnpensioenoverzicht.nl kan ik het niet eenduidig vinden. Ook op de loonstrook staat alleen mijn eigen inleg.
- Wat zou een reden kunnen zijn dat die 1850 zo afwijkend is van de rest van de berekening? In mijn ogen zou dit dus minimaal 3x het bedrag wat totaal is afgeschreven van mijn loonstroken moeten zijn. (1170 = 1/3 plus de 2/3 van de werkgever).

[ Voor 22% gewijzigd door Furion2000 op 30-01-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Furion2000 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:14:
Ik ben momenteel aan het berekenen wat mijn werkgever aan pensioen bijdraagt bij Stipp, maar dit is niet geheel duidelijk voor mij. (Jaar 2022 ingangsdatum mei bij Stipp en de nummers is wat mee gespeeld)

Ik heb een berekende pensioengrondslag van 28000 waarover 12% premie wordt berekend = 3360. Ik zit in de plusregeling.

Volgens Stipp betaal ik van totale premie maximaal 1/3 en de werkgever 2/3. In euro's 1120 om 2240. Op de loonstrook is het ingehouden salaris voor 'pensioensregeling' zo'n 1170 over 2022.

Alleen als ik dan bij het pensioenoverzicht kijk zie ik onder 'Totaal premie ingelegd in 2022' 1850 euro staan.

- Waar kan ik vinden wat de werkgever nou daadwerkelijk inlegt, want bij Stipp of mijnpensioenoverzicht.nl kan ik het niet eenduidig vinden. Ook op de loonstrook staat alleen mijn eigen inleg.
- Wat zou een reden kunnen zijn dat die 1850 zo afwijkend is van de rest van de berekening? In mijn ogen zou dit dus minimaal 3x het bedrag wat totaal is afgeschreven van mijn loonstroken moeten zijn. (1170 = 1/3 plus de 2/3 van de werkgever).
Houd je rekening met de franchise van €8,45 per uur?

Ook wordt er gerekend met een maximumuurloon (in 2024: €38,26)

Daarnaast moet je rekeninghouden met de staffel die bij jouw leeftijd hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Uniciteit schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Houd je rekening met de franchise van €8,45 per uur?

Ook wordt er gerekend met een maximumuurloon (in 2024: €38,26)

Daarnaast moet je rekeninghouden met de staffel die bij jouw leeftijd hoort.
Het was de staffel die ik vergat inderdaad. Alleen ik lees hem verkeerd denk ik.

"Elke vier weken wordt er 6,3% van € 2.501,50 = € 157,59 aan uw pensioenkapitaal toegevoegd."

Dus jongere mensen krijgen minder pensioenkapitaal dan ouderen?

Ik wil het graag vergelijken met andere pensioenen zoals ABP, maar omdat dat een middelloon regeling is begrijp vindt ik het lastig om de rekensom te maken. Zijn er ergens vergelijkingsvoorbeelden te vinden?

[ Voor 48% gewijzigd door Furion2000 op 30-01-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:07

- Op de website van Stipp vind je de percentages die voor jou belegd worden bij 'pensioenkapitaal'
https://www.stippensioen....ioen-op/#p-123-question-3

- Reden is dat de betaalde premie een ander percentage is dan de premie die voor jou wordt belegd. Achterliggende gedachte is dat ze op de pensioenleeftijd de kapitalen voor jongeren en ouderen gelijk uit willen laten komen (bij gelijke betaalde premie). Omdat bij een jongere het kapitaal veel langer kan renderen, hoeft er voor een jongere veel minder premie te worden betaald. En voor een oudere juist meer, om tot het zelfde eindkapitaal te komen. Zo krijgt een deelnemer van bv 22 jaar maar 4,2% van de pensioengrondslag aan pensioenkapitaal. Terwijl je wel 12% betaalt.

Dat lijkt misschien oneerlijk, maar dat is bij bv ABP in feite niet anders. Ook daar betaalt iedereen het zelfde premiepercentage. En krijgen ze daarvoor de zelfde aanspraak op pensioenleeftijd. Maar de waarde van die aanspraken is voor een jongere veel lager dan voor een oudere.

Bij ABP zou je ongeveer 7800 premie hebben betaald bij een pensioengrondslag van 28.000. Daarvoor zou je 525 euro pensioen per jaar krijgen vanaf je 68ste. Maar wat ABP nu in kas moet houden om vanaf op 68 jaar 525 per jaar te kunnen uitkeren, is voor iemand van bv 22 jaar veel lager dan voor iemand van 62 jaar. Dat zie je vooral duidelijk terug als je waardeoverdracht zou willen doen. Die 525 per jaar zou voor een man van 22 jaar in 2023 maar 2330 euro waard zijn. Daarnaast zou je ook 70% nabestaandenpensioen hebben opgebouwd, wat nog zo'n 680 euro waard zou zijn. In totaal iets meer dan 3.000 euro dus. Of ongeveer 38% van de premie die je hebt betaald. Bij Stipp krijgt iemand van 22 jaar ongeveer 35% van de premie die je hebt betaald als pensioenkapitaal.

ABP biedt je dus wel iets meer waarde, maar het is ook weer geen dramatisch verschil. Wel is het zo dat je bij ABP meer opbouwt omdat je ook meer premie betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Furion2000 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:11:
[...]

Het was de staffel die ik vergat inderdaad. Alleen ik lees hem verkeerd denk ik.

"Elke vier weken wordt er 6,3% van € 2.501,50 = € 157,59 aan uw pensioenkapitaal toegevoegd."

Dus jongere mensen krijgen minder pensioenkapitaal dan ouderen?

Ik wil het graag vergelijken met andere pensioenen zoals ABP, maar omdat dat een middelloon regeling is begrijp vindt ik het lastig om de rekensom te maken. Zijn er ergens vergelijkingsvoorbeelden te vinden?
Het pensioenkapitaal dat een jongere krijgt is inderdaad lager dan voor ouderen. Dat is om op pensioenleeftijd op het zelfde kapitaal uit te komen. Doel is namelijk, net als bij bv ABP, dat de uitkering vanaf pensioenleeftijd per betaalde euro premie, gelijk wordt bij een jongere en bij een oudere. Om dan op het zelfde pensioenkapitaal uit te kunnen komen, moet een oudere meer kapitaal inleggen en een jongere kan met minder toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Het grootste deel van je pensioeninleg is niet voor jezelf, maar voor de oudere generatie. Daarmee is het pensioen net als de AOW een omslagstelsel geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RemcoDelft schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Het grootste deel van je pensioeninleg is niet voor jezelf, maar voor de oudere generatie. Daarmee is het pensioen net als de AOW een omslagstelsel geworden.
Hangt helemaal van je pensioen af, bergen mensen hebben tegenwoordig een beschikbare premie pensioen waar de inleg en uitkering persoonlijk vast ligt.

Ik weet alleen niet in welke categorie die genoemde stipp valt, gemixt fonds of beschikbare premie.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 31-01-2024 09:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Niet helemaal. Je "sponsort" als jongere wel de ouderen, maar je sponsort de pensioenopbouw en niet de pensioenuitkering. Bij een omslagstelsel betaal je de uitkering van de ouderen. Niet de opbouw van de ouderen. Dat is wel een groot principieel verschil. De uitkering van al opgebouwde pensioenen komt bijvoorbeeld niet in gevaar als er ineens veel minder premiebetalende deelnemers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Niet helemaal. Je "sponsort" als jongere wel de ouderen, maar je sponsort de pensioenopbouw en niet de pensioenuitkering. Bij een omslagstelsel betaal je de uitkering van de ouderen. Niet de opbouw van de ouderen. Dat is wel een groot principieel verschil. De uitkering van al opgebouwde pensioenen komt bijvoorbeeld niet in gevaar als er ineens veel minder premiebetalende deelnemers zijn.
Het komt op hetzelfde neer: het overgrote deel van @Furion2000's premie komt niet ten goede aan zijn eigen pensioen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:58:
[...]

Het komt op hetzelfde neer: het overgrote deel van @Furion2000's premie komt niet ten goede aan zijn eigen pensioen.
Komt zeker niet op het zelfde neer. Het deel van de premie dat niet aan zijn eigen pensioen ten goede komt hangt namelijk niet af van hoeveel uitkeringen er lopen, maar van hoeveel oudere opbouwende deelnemers er zijn. Dat is een fundamenteel verschil. (En een principe dat al decennialang in pensioenregelingen gebruikelijk is, het is niet ineens een heel andere methodiek geworden.)

Een groot deel van de premie komt inderdaad niet ten goede aan zijn eigen pensioen. Maar omgekeerd geldt ook, als je ouder wordt, dan wordt jouw premie weer 'gesponsord' door de jongere generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:27:
[...]
Maar omgekeerd geldt ook, als je ouder wordt, dan wordt jouw premie weer 'gesponsord' door de jongere generatie.
Dat gaat nou net nooit meer gebeuren, met het nieuwe "iedereen z'n eigen potje" stelsel. Daarom gaan jongeren er enorm op vooruit qua inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:26
Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Komt zeker niet op het zelfde neer. Het deel van de premie dat niet aan zijn eigen pensioen ten goede komt hangt namelijk niet af van hoeveel uitkeringen er lopen, maar van hoeveel oudere opbouwende deelnemers er zijn. Dat is een fundamenteel verschil. (En een principe dat al decennialang in pensioenregelingen gebruikelijk is, het is niet ineens een heel andere methodiek geworden.)

Een groot deel van de premie komt inderdaad niet ten goede aan zijn eigen pensioen. Maar omgekeerd geldt ook, als je ouder wordt, dan wordt jouw premie weer 'gesponsord' door de jongere generatie.
Volgens mij gaan de perikelen over verhouding persoonlijke inleg/pensioen: als jij kunt rekenen op een steeds grotere arbeidsbevolking, dan is de benodigde inleg per hoofd lager voor een gegeven gewenste persioenuitkeer, dan wanneer je kunt rekenen op een gelijkblijvende populatie of zelfs krimp.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@Rubbergrover1 thanks voor de uitleg, vooral het ABP en de hogere premie is dus het verschil. Wel een aanzienlijk verschil omdat de werkgever dus over de 2/3 ook meer inlegt, waar het bij Stipp over die 12% wel meevalt. ABP is dus op die manier aanzienlijk beter voor je pensioen. Correct?

[ Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 31-01-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Furion2000 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:12:
@Rubbergrover1 thanks voor de uitleg, vooral het ABP en de hogere premie is dus het verschil. Wel een aanzienlijk verschil omdat de werkgever dus over de 2/3 ook meer inlegt, waar het bij Stipp over die 12% wel meevalt. ABP is dus op die manier aanzienlijk beter voor je pensioen. Correct?
Je bouwt bij Stipp inderdaad vooral minder op doordat je ook minder premie betaalt. Voor een goed pensioen zul je daarom bij Stipp waarschijnlijk ook zelf iets willen/moeten regelen. En dat wat je zelf regelt, daar betaalt je werkgever in de regel niet aan mee. In die zin ben je, vanwege de lagere bijdrage door de werkgever, met een Stipp pensioen slechter af dant met een ABP pensioen.

Tegelijk is het uiteraard ook maar één van de arbeidsvoorwaarden. Maar wel een dure. Als je werkgever 18% van de pensioengrondslag betaalt (2/3 van 27%) of 8% (2/3 van 12%), dat is wel een fors verschil. Hoewel het niet over je volledige loon wordt gerekend, loopt het verschil op jaarbasis wel richting een extra maandloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-06 07:58
Tanooki schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Ik ga ervan uit (en hoop) dat mijn belegging in 100% aandelen een redelijke hedge tegen inflatie zal opleveren.

Wel heb ik het maximumbedrag van de laagste belastingschijf, gecorrigeerd voor 20 jaar inflatie, voorlopig als pensioendoel gesteld. Dat is - uitgaande van 3% gemiddeld - een belastbaar inkomen na AOW datum van ca 69k. Dan heb ik nog wel enige ruimte om in te leggen..
Voor de AOW-ers ligt de laagste belastingschrijf momenteel op ongeveer 40k per jaar (19%). Maar dat bedoelde je vast niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSplitter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:37
Mijn vader is onlangs komen te overlijden, en nu heeft mijn moeder via Nationale-Nederlanden recht op een levenslang partnerpensioen. Echter, de mogelijkheid bestaat ook om dit bij een andere pensioenverzekeraar aan te kopen. Wij hebben al wat rondgekeken en een aantal offertes aangevraagd bij o.a. Zwitserleven en Allianz. Qua bedragen lijkt de maandelijkse uitkering hoger dan bij Nationale-Nederlanden. De voorkeur gaat dan ook uit naar Zwitserleven (waar sowieso al een ander partnerpensioen loopt/gaat lopen).

Zijn er nog dingen waar wij op moeten letten?

Ik had nog niet verwacht om op deze leeftijd al met pensioenen bezig te moeten zijn, dus al het advies is welkom!

[ Voor 12% gewijzigd door SideSplitter op 02-02-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Je zou kunnen kijken of er bij een van de uitkeringen kans is op indexatie/winstdeling of dat het vaste bedragen zijn. En uiteraard kijken of het een jaarlijks bedrag of een maandelijks bedrag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSplitter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:37
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:11:
Je zou kunnen kijken of er bij een van de uitkeringen kans is op indexatie/winstdeling of dat het vaste bedragen zijn. En uiteraard kijken of het een jaarlijks bedrag of een maandelijks bedrag wordt.
Alle offertes die wij hebben gekregen zijn vaste maandelijkse uitkeringen zonder mogelijkheid tot indexatie. Is het in dat geval interessant om door te vragen naar een beleggingspensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik denk niet dat dat wordt aangeboden. Je zou nog wel kunnen kijken of Reaal misschien een goed aanbod heeft, die zijn volgens mij meestal wel behoorlijk concurrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 14:14
Kan iemand meedenken in de volgende situatie:

Stel je bent in loondienst en de BP premie bedraagt 300 per maand.
Ik heb de keuze om deze 300 euro niet in te leggen in de 2e pijler BP regeling maar uit te laten keren.
Daar blijft dan netto ongeveer 160 euro van over.

Vervolgens (er is voldoende jaarruimte) stort ik die 300 euro op mijn 3e pijler BND rekening. Klopt het als ik dan zeg dat ik die 140 euro die aan belasting is betaald weer kan verreken bij de aangifte IB (en dus weer terug krijg), waardoor het per saldo niet uitmaakt waar ik die 300 euro inleg? Of maak ik ergens een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
SideSplitter schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:29:
Mijn vader is onlangs komen te overlijden, en nu heeft mijn moeder via Nationale-Nederlanden recht op een levenslang partnerpensioen. Echter, de mogelijkheid bestaat ook om dit bij een andere pensioenverzekeraar aan te kopen. Wij hebben al wat rondgekeken en een aantal offertes aangevraagd bij o.a. Zwitserleven en Allianz. Qua bedragen lijkt de maandelijkse uitkering hoger dan bij Nationale-Nederlanden. De voorkeur gaat dan ook uit naar Zwitserleven (waar sowieso al een ander partnerpensioen loopt/gaat lopen).

Zijn er nog dingen waar wij op moeten letten?

Ik had nog niet verwacht om op deze leeftijd al met pensioenen bezig te moeten zijn, dus al het advies is welkom!
Mocht het helpen: kijk eens op www.moneywise.nl. Daar kun je verschillende pensioenuitvoerders vergelijken. Wellicht komt daar een partij naar voren die je nog niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

DJ-B schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:33:

Ik heb de keuze om deze 300 euro niet in te leggen in de 2e pijler BP regeling maar uit te laten keren.

Vervolgens (er is voldoende jaarruimte) stort ik die 300 euro op mijn 3e pijler BND rekening. Klopt het als ik dan zeg dat ik die 140 euro die aan belasting is betaald weer kan verreken bij de aangifte IB (en dus weer terug krijg), waardoor het per saldo niet uitmaakt waar ik die 300 euro inleg? Of maak ik ergens een denkfout?
Loop je dan wellicht de eigen bijdrage vanuit je werkgever ook mis? Of is die er überhaupt niet.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
de Peer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Loop je dan wellicht de eigen bijdrage vanuit je werkgever ook mis? Of is die er überhaupt niet.?
In dit geval blijft de werkgever zijn bijdrage storten.
Mijn gedeelte is vrijwillig / optioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 21:47
DJ-B schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:33:

In principe klopt je redenering, maar houd rekening met de arbeidskorting: als je die 300 euro laat uitkeren, dan dat telt het mee voor je arbeidsinkomen, welke daardoor hoger is, en je arbeidskorting verandert. Afhankelijk van of je inkomen in het op- of afbouwgebied van de arbeidskorting valt, kan dit je geld opleveren of kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-06 23:19

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Goeiedag ik heb een vraagje voor jullie experts hier. Ik ben niet helemaal onbekend met het opbouwen van aanvullend pensioen; stort al jaren tot aan het maximum mijn jaarruimte op een DeGiro rekening, gaat gewoon in de S&P 500 en doet lekker z’n ding. Maar nu mijn vraag, voorheen was het uitrekenen van wat ik jaarlijks stortte eenvoudig via de rekentool van de belastingdienst—even invullen en klaar. Echter, er zijn twee zaken veranderd.

Ten eerste de berekening voor over afgelopen jaar. Hoe ik het begrijp geldt daarvoor inmiddels de nieuwe rekenmethode. Ik heb een poosje geleden al de tool gebruikt voor een proefberekening, maar destijds was het resultaat nog gewoon gebaseerd op de oude methode. Is de tool inmiddels wel betrouwbaar als ik wil uitrekenen wat ik mag inleggen?

Verder, hier ik het begrijp is de nieuwe rekenmethode ook van toepassing op de voorgaande tien jaar, correct? Wederom vraag ik mij af of de tool hier inmiddels al rekening mee houdt of dat we nog steeds de oude resultaten gereserveerd krijgen? En indien het inmiddels werkt kan ik dus het verschil tussen het oude maximum en het nieuwe bijleggen, correct? En indien dit het geval is is het dus het slimste om dat allereerst te doen voor het vroegst mogelijke jaar (10 jaar terug) want die mogelijkheid vervalt het eerste (over 1 jaar)?

Sorry als dit voor de hand liggend lijkt maar ik weet het graag zeker voor ik met centjes ga schuiven—heel eenduidig is het ook allemaal niet voor mij.

En mocht het tooltje nog steeds verouderd zijn, wat raden jullie dan aan als eventueel alternatief? Gaat helemaal zelf doen vind ik eerlijk gezegd toch wat intimiderend.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

i7x schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:01:
Goeiedag ik heb een vraagje voor jullie experts hier. Ik ben niet helemaal onbekend met het opbouwen van aanvullend pensioen; stort al jaren tot aan het maximum mijn jaarruimte op een DeGiro rekening, gaat gewoon in de S&P 500 en doet lekker z’n ding. Maar nu mijn vraag, voorheen was het uitrekenen van wat ik jaarlijks stortte eenvoudig via de rekentool van de belastingdienst—even invullen en klaar. Echter, er zijn twee zaken veranderd.

Ten eerste de berekening voor over afgelopen jaar. Hoe ik het begrijp geldt daarvoor inmiddels de nieuwe rekenmethode. Ik heb een poosje geleden al de tool gebruikt voor een proefberekening, maar destijds was het resultaat nog gewoon gebaseerd op de oude methode. Is de tool inmiddels wel betrouwbaar als ik wil uitrekenen wat ik mag inleggen?

Verder, hier ik het begrijp is de nieuwe rekenmethode ook van toepassing op de voorgaande tien jaar, correct? Wederom vraag ik mij af of de tool hier inmiddels al rekening mee houdt of dat we nog steeds de oude resultaten gereserveerd krijgen? En indien het inmiddels werkt kan ik dus het verschil tussen het oude maximum en het nieuwe bijleggen, correct? En indien dit het geval is is het dus het slimste om dat allereerst te doen voor het vroegst mogelijke jaar (10 jaar terug) want die mogelijkheid vervalt het eerste (over 1 jaar)?

Sorry als dit voor de hand liggend lijkt maar ik weet het graag zeker voor ik met centjes ga schuiven—heel eenduidig is het ook allemaal niet voor mij.

En mocht het tooltje nog steeds verouderd zijn, wat raden jullie dan aan als eventueel alternatief? Gaat helemaal zelf doen vind ik eerlijk gezegd toch wat intimiderend.
BD tool werkt gewoon. En nee er geldt geen nieuwe rekenmethode voor de afgelopen 10 jaar. Wel mag je de reserveringsruimte van de afgelopen 10 jaren gebruiken. Dit was eerder 7 jaar.
Het staat allemaal prima uitgelegd bij de BD maar vast ook bij de Giro

De jaarruimte van 2023 is fors hoger geworden vanwege de nieuwe rekenmethode. Echter had je die vorig jaar al moeten storten natuurlijk. Maargoed kan dit jaar ook (als reserveringsruimte).

Als het goed is heb je gemerkt dat je in 2023 een veel hoger bedrag mag storten dan de jaren ervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 08-02-2024 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
En de jaarruimte is niet alleen in 2023 hoger maar vanaf 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-06 23:19

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ok dank, ik had wel wat rond gezocht maar zo dus gevonden dat de nieuwe berekening ook zou gelden (met terugwerkende kracht) voor de afgelopen 10 jaren. Als dat niet zo is scheelt mij dat veel gereken iig. voor 2023 en verder ga ik de rekentool gebruiken en de boel aanvullen. :)

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Nu online
i7x schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:30:
Ok dank, ik had wel wat rond gezocht maar zo dus gevonden dat de nieuwe berekening ook zou gelden (met terugwerkende kracht) voor de afgelopen 10 jaren. Als dat niet zo is scheelt mij dat veel gereken iig. voor 2023 en verder ga ik de rekentool gebruiken en de boel aanvullen. :)
Kijk anders hier even om de berekening te maken -> https://www.berekenhet.nl...t-reserveringsruimte.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:16

Punkrocker

Mostly harmless

Ik heb erop gezocht maar geen eerder antwoord kunnen vinden. Misschien gebruik ik de verkeerde (zoek)termen?
Maar mijn vraag gaat over extrapensioen sparen en het nieuwe pensioenstelsel.

Heeft het zin om nog extra in te leggen bij de pensioenverstrekker (ABP in mijn geval) nu er een nieuw stelsel op komt is? Ik heb nog ruimte.
Komt de extra inleg in mijn persoonlijk “potje”? Of gaat die op “de grote hoop”?
Kan ik dan beter mijn inleg elders beleggen bij bijvoorbeeld Brand New Day i.p.v. ABP?

Of kan ik beter wachten tot het nieuwe stelsel er is zodat we meer duidelijkheid hebben?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Nu online
Allemaal vragen die niet goed te beantwoorden zijn zonder het hele plaatje te weten. Extra inleggen voor je pensioen is in mijn ogen alleen handig als je tegen die tijd te weinig inkomsten hebt met de huidige regeling om in de kosten van levensonderhoud te kunnen voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Punkrocker schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:49:
Ik heb erop gezocht maar geen eerder antwoord kunnen vinden. Misschien gebruik ik de verkeerde (zoek)termen?

Heeft het zin om nog extra in te leggen bij de pensioenverstrekker (ABP in mijn geval) nu er een nieuw stelsel op komt is? Ik heb nog ruimte.
Komt de extra inleg in mijn persoonlijk “potje”? Of gaat die op “de grote hoop”?
Kan ik dan beter mijn inleg elders beleggen bij bijvoorbeeld Brand New Day i.p.v. ABP?

Of kan ik beter wachten tot het nieuwe stelsel er is zodat we meer duidelijkheid hebben?
Geen makkelijke vraag, en niemand die daar zomaar antwoord op heeft.

Basis vraag is inderdaad: denk je tekort te hebben bij pensioenering of heb je een andere reden om extra in te leggen?
Aantal redenen die ik zo kan bedenken:
-Tekort door eerdere carriere geschiedenis of gewenste toekomstige carriere (zzp)
-Partner die jonger is, maar die je gelijk met jouzelf wilt laten stoppen en dus tijdelijk extra inkomsten nodig in de tussenperiode tussen jouw pensioen en die van je partner
-Je ontvangt nu toeslagen (kinderopvangtoeslag) die gebaseerd zijn op je inkomen, en die wil je maximaliseren door fiscaal gunstig in te leggen (want aftrek = virtueel lager inkomen = hogere toeslag)
-Je pijler 1 is niet volledig door bepaalde carriere/woon geschiedenis buitenland.

Dan moet je nog bedenken of je het bij je pijler 2 of 3 wilt leggen, waarbij bij pijler 2 je veel minder controle hebt en je bovendien bij ABP momenteel niet in een beschikbare premie situatie zit, dus de rekenfactor voor je inleg is bepaald niet makkelijk uit te leggen. En dan is de shift naar het nieuwe stelsel ook nog een grote invloed waar nog een leeftijdsafhankelijke rekenfactor gaat komen en je dus ook geen goede verwachting kunt maken wat dat precies voor je doet.

Bij pijler 3 heb je deels zelf in de hand en kun je ook nog keuzes maken of je zelf wilt beleggen (of daar in iedergeval invloed op wilt hebben) en de eventuele lopende kosten laag zijn (want dat gaat af van je rendement), maar ook daar zit je niet geheel zelf aan het stuur voor de uitkomst en zijn er fiscale regels mbt de uitkering in 5 of 20 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 20-02-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo allemaal

In mijn huidige situatie zit ik met mijn pensioen. Ik heb namelijk geen koophuis en zal dit waarschijnlijk ook nooit aanschaffen, omdat ik in een sociale huurwoning woon en geen rijke ouders heb. Bovendien woon ik in een dure regio van Nederland omdat ik hier meer woongenot heb, dus kopen is dan zelfs als je een partner hebt moeilijk en dat heb ik geeneens en gaat er binnenkort waarschijnlijk ook niet komen. Ik wil liever niet in een regio met minder woongenot wonen omdat ik in een dergelijke regio ben opgegroeid. Ik kon nergens heen zonder dat mijn vader me met de auto ophaalde en er was heel veel milieuvervuiling en zo. Ik vond dat niet zo prettig. Bovendien is met sociale huur het leven in een dure regio nog niet eens zo heel veel duurder, al is er hier bijvoorbeeld geen Lidl die is te ver fietsen dus dat scheelt wel qua prijs.

Dus ik bouw via mijn huis geen vermogen op. Natuurlijk probeer ik wel te gaan sparen, ik verdien best weinig maar ik heb geen kinderen en zo dus ik kan wel een klein beetje sparen op zich. Maar ik denk dus niet genoeg voor mijn pensioen.

Want ik heb ook een tijdje in het buitenland gewoond en daardoor mis ik wat jaren AOW. Ik heb wel een heel klein potje daar opgebouwd maar hoe krijg ik dat naar Nederland?

En met mijn baan werk ik al full time dus extra werkzaamheden verrichten bovenop mijn baan gaat niet. Bovendien heb ik er ook geen tijd voor i.v.m. vrijwilligerswerk.

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik straks toch met pensioen kan? Ik heb nou nog ongeveer 36 jaar de tijd om dat te plannen dat lijkt veel maar de tijd gaat zo snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

sirdanilot schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:39:
Hallo allemaal

In mijn huidige situatie zit ik met mijn pensioen. Ik heb namelijk geen koophuis en zal dit waarschijnlijk ook nooit aanschaffen, omdat ik in een sociale huurwoning woon en geen rijke ouders heb. Bovendien woon ik in een dure regio van Nederland omdat ik hier meer woongenot heb, dus kopen is dan zelfs als je een partner hebt moeilijk en dat heb ik geeneens en gaat er binnenkort waarschijnlijk ook niet komen. Ik wil liever niet in een regio met minder woongenot wonen omdat ik in een dergelijke regio ben opgegroeid. Ik kon nergens heen zonder dat mijn vader me met de auto ophaalde en er was heel veel milieuvervuiling en zo. Ik vond dat niet zo prettig. Bovendien is met sociale huur het leven in een dure regio nog niet eens zo heel veel duurder, al is er hier bijvoorbeeld geen Lidl die is te ver fietsen dus dat scheelt wel qua prijs.

Dus ik bouw via mijn huis geen vermogen op. Natuurlijk probeer ik wel te gaan sparen, ik verdien best weinig maar ik heb geen kinderen en zo dus ik kan wel een klein beetje sparen op zich. Maar ik denk dus niet genoeg voor mijn pensioen.

Want ik heb ook een tijdje in het buitenland gewoond en daardoor mis ik wat jaren AOW. Ik heb wel een heel klein potje daar opgebouwd maar hoe krijg ik dat naar Nederland?

En met mijn baan werk ik al full time dus extra werkzaamheden verrichten bovenop mijn baan gaat niet. Bovendien heb ik er ook geen tijd voor i.v.m. vrijwilligerswerk.

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik straks toch met pensioen kan? Ik heb nou nog ongeveer 36 jaar de tijd om dat te plannen dat lijkt veel maar de tijd gaat zo snel.
Geen rijke ouders en geen koophuis heeft niet veel met pensioen te maken.
Lees de startpost even. Wat dacht je van (extra) pensioen opbouwen via een lijfrentepolis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
de Peer schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Geen rijke ouders en geen koophuis heeft niet veel met pensioen te maken.
Lees de startpost even. Wat dacht je van (extra) pensioen opbouwen via een lijfrentepolis?
Nou het koophuis wel, want er staan ook dingen van aanvulling op je pensioen door overwaarde van je huis te verzilveren etc. Die mogelijkheden vallen dus af.

Ik was niet bekend met een lijfrentepolis. Dat klinkt als een goed alternatief. Ik heb dit artikel gevonden: https://www.belastingdien...erk_en_inkomen/lijfrente/

Ik moet dit nu nog even rustig doorlezen want ik vind het een beetje ingewikkeld dat kost even tijd. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik wil uitzoeken wat ik dit jaar aan pensioen kan inleggen in de derde pijler. Nu is het hulpmiddel lijfrentepremie nog niet bijgewerkt naar 2024, maar ik kan in de Voorlopige aanslag 2024 al wel alles invullen en daar komt ook een bedrag uit. Die bedragen zijn alleen significant hoger dan die in 2023, en de vraagstelling is iets anders ("Vermindering door pensioenopbouw" in plaats van "Pensioenaangroei (factor A) in 2023"), wat mij terughoudend maakt. Weet iemand of ik de vrije ruimte die daar uit komt kan gebruiken?

[ Voor 11% gewijzigd door Krisp op 07-03-2024 11:10 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik weet niet wat er precies in de voorlopige aanslag ingevuld kan worden, maar op zich is het wel logisch dat je significant meer kan inleggen, gegeven de verruimde mogelijkheden (een hoger percentage - 30 i.p.v. 13% - van je inkomen na aftrek van de AOW-franchise, hogere limieten voor de jaar- en reserveringsruimte, 10 in plaats van 7 jaar terugkijken voor reserveringsruimte en je mag na de AOW-datum nog 5 jaar doorgaan).

Overigens zijn deze regels op 1 juli vorig jaar met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023 ingegaan, dus het had vorig jaar al gemogen, maar dat kon je pas vanaf 1 juli weten.

[ Voor 17% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-03-2024 13:23 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:20:
Ik weet niet wat er precies in de voorlopige aanslag ingevuld kan worden, maar op zich is het wel logisch dat je significant meer kan inleggen, gegeven de verruimde mogelijkheden (een hoger percentage - 30 i.p.v. 13% - van je inkomen na aftrek van de AOW-franchise, hogere limieten voor de jaar- en reserveringsruimte, 10 in plaats van 7 jaar terugkijken voor reserveringsruimte en je mag na de AOW-datum nog 5 jaar doorgaan).

Overigens zijn deze regels op 1 juli vorig jaar met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023 ingegaan.
Die mogelijkheden waren er in 2023 ook al. :) Ik vrees dat de vraagstelling anders is, en dat ik de vraag in de voorlopige aanslag niet goed interpreteer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Als je de bedragen van begin vorig jaar vergelijkt met die van dit jaar, dan zal er een groot verschil in zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-03-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:25:
Als je de bedragen van begin vorig jaar vergelijkt met die van dit jaar, dan zal er een groot verschil in zitten.
Ik vergelijk de output van het hulpmiddel lijfrentepremie over het jaar 2023 (waar dus de nieuwe percentages aangaande de lijfrente al gelden) met de output van de voorlopige aanslag 2024, bij gelijke input (salaris, factor A, etc). Allebei vandaag ingevuld. Natuurlijk zitten daar kleine verschillen in, maar het verschil is veel groter dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-07 22:28
Mijn partner heeft sinds kort een eigen zaak en neemt dus geen deel meer in een pensioenregeling. Dus willen we via de jaarruimte zelf een rekening openen en beleggen.

Heeft iemand een goede vergelijkingswebsite in zo'n geval? Ik zie alleen finner.nl momenteel.

We zoeken iets waar we goedkoop enkele ETF's kunnen kopen. Het lijkt erop alsof alleen deGiro dit aanbiedt, maar die partij vertrouw ik niet genoeg met pensioen. Meesman is een 2e optie, maar daar zijn de opties beperkt.

Alle andere aanbieders (Knab, Bright, ASR, Evi etc) lijken alleen maar de standaard mixfondsen aan te bieden.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
evleerdam schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:11:
Mijn partner heeft sinds kort een eigen zaak en neemt dus geen deel meer in een pensioenregeling. Dus willen we via de jaarruimte zelf een rekening openen en beleggen.

Heeft iemand een goede vergelijkingswebsite in zo'n geval? Ik zie alleen finner.nl momenteel.

We zoeken iets waar we goedkoop enkele ETF's kunnen kopen. Het lijkt erop alsof alleen deGiro dit aanbiedt, maar die partij vertrouw ik niet genoeg met pensioen. Meesman is een 2e optie, maar daar zijn de opties beperkt.

Alle andere aanbieders (Knab, Bright, ASR, Evi etc) lijken alleen maar de standaard mixfondsen aan te bieden.
Onder de motorkap gaat het bij die partijen vaak ook om een combinatie van ETF's. Maar wel in een bepaalde mix. Of dat slecht of goed is is natuurlijk voer voor discussie, maar ik zie het niet als een principieel probleem, als het niet gepaard gaat met een extreem hoge extra kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Elke generieke bank of aanbieder die je een pensioenrekening laat openen waar je in de achtergrond geld in de bekende NT fondsen gaat zou prima moeten zijn toch?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Onder de motorkap gaat het bij die partijen vaak ook om een combinatie van ETF's. Maar wel in een bepaalde mix. Of dat slecht of goed is is natuurlijk voer voor discussie, maar ik zie het niet als een principieel probleem, als het niet gepaard gaat met een extreem hoge extra kostenpost.
Wel mee eens, maar de kosten blijken vaak vrij hoog te zijn. En zo'n mixfonds zit vaak ook nog voor een groot gedeelte in obligaties.

Voorbeeld ASR:

Jaarlijks rekenen wij (ASR Vooruit B.V.) 0,4% administratiekosten over je pensioenkapitaal met een maximum van € 64 per kwartaal.
a.s.r. vermogensbeheer rekent jaarlijks een beheervergoeding van 0,25% en een servicevergoeding van 0,05% van je pensioenkapitaal
Het fonds rekent:
- 0,20% - 0,25% instapkosten als je inlegt, afhankelijk van het gekozen beleggingsfonds.
- maximaal 0,10% uitstapkosten als jij opdracht geeft je beleggingen te verkopen.

ASR Vooruit Mixfonds Offensief: 30% obligaties.
YakuzA schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Elke generieke bank of aanbieder die je een pensioenrekening laat openen waar je in de achtergrond geld in de bekende NT fondsen gaat zou prima moeten zijn toch?
Heb je toevallig een voorbeeld? Het lijkt erop alsof ABN en ING dit niet meer aanbieden. Alleen Rabo wellicht nog, maar kost volgens Finner ook 0.76%.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Punkrocker schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:49:

M.i. is het ABP extra pensioen beleggen-potje apart van het reguliere pensioen. Je zal het apart terug zien op de ABP site.
Als je heel beperkte ruimte hebt en ook in de toekomst niet veel verwacht, dan kan je zo de administratieve moeite van eigen aanvullend pensioen besparen. Extra storten met IKB bij het APB is dan heel eenvoudig (wel zelf inleg nog aftrekken bij Belastingaangifte). Ik heb ooit eens €400 extra ingelegd, dat levert mij over 30 jaar 2 per maand extra pensioen op volgens de site..

Echter, het ABP is steeds activistischer gaan beleggen, waarbij jouw pensioenrendement niet langer het enige doel is. Als je zelf belegt, kan je zelf keuzes maken over afbouw, risico/ spreiding, sectoren/ landen wel/niet. Worden de bedragen groter, dan is dat de moeite waard.

Overigens kan je bij APB-extra pensioen alleen inleggen volgens hun definities en ruimte-visie (obv P-Direkt info). Jaarruimte die je zelf hebt (bijv. bijverdiensten elders) of doorschuif uit het verleden zal het ABP niet accepteren.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-02 15:08

Tot 22.222 euro zijn je beleggingen voor 90% bescherm door de Duitse beleggerscompensatie. Ik gebruik zelf DEGIRO voor pensioen en het werkt goed, net als de normale DEGIRO. Er zijn wel extra kosten, volgens mij 0.2% per jaar dat verrekenbaar is met transactiekosten.

En mocht je over die 20k heen gaan, dan kun je nog kiezen om dit potje over te sluiten naar een andere aanbieder (mogelijk ook hier kosten aan verbonden). Mogelijk zijn er tzt wel aanbieders van vrij pensioen beleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door mijosa2 op 11-03-2024 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bombadil schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:27:
[...]

M.i. is het ABP extra pensioen beleggen-potje apart van het reguliere pensioen. Je zal het apart terug zien op de ABP site.
Het extra-pensioen zal bij de overgang inderdaad apart worden meegenomen naast je normale pensioenopbouw. Het heeft dus geen impact op de conversie van je gewone ABP pensioen.
Overigens kan je bij APB-extra pensioen alleen inleggen volgens hun definities en ruimte-visie (obv P-Direkt info). Jaarruimte die je zelf hebt (bijv. bijverdiensten elders) of doorschuif uit het verleden zal het ABP niet accepteren.
Heeft niet zozeer te maken met "hun" visie, maar met het verschil tussen de bepaling van de tweede pijler ruimte en de derde pijler ruimte. Het ABP extra pensioen maakt gebruik van het stukje tweede pijler ruimte dat je niet 'opmaakt' met je normale pensioenopbouw. Die ruimte kan dus veel lager zijn dan wat je fiscaal met banksparen/lijfrentes mag sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
Vraagje.. over je jaarruimte. Als je nu in 2024 'te weinig' spaart voor je pensioen en je zou extra willen inleggen op een geblokkeerde pensioen rekening. Dan kan je dat aangeven op je aangifte voor 2024 (dus in 2025) en krijg je daar een belastingvoordeel op.

Alleen wat is nu de input om je jaarruimte voor 2024 te berekenen? Ik zie online, zoals hier steeds terugkomen dat je je 2023 gegevens moet gebruiken. Maar in 2023 had ik wel genoeg pensioen opgebouwd.

Of kan je je 'tekort aan pensioen' van 2024 pas in 2025 goedmaken door in 2025 extra in te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 17:19

Zenix

BOE!

Rubbergrover1 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Het extra-pensioen zal bij de overgang inderdaad apart worden meegenomen naast je normale pensioenopbouw. Het heeft dus geen impact op de conversie van je gewone ABP pensioen.

[...]

Heeft niet zozeer te maken met "hun" visie, maar met het verschil tussen de bepaling van de tweede pijler ruimte en de derde pijler ruimte. Het ABP extra pensioen maakt gebruik van het stukje tweede pijler ruimte dat je niet 'opmaakt' met je normale pensioenopbouw. Die ruimte kan dus veel lager zijn dan wat je fiscaal met banksparen/lijfrentes mag sparen.
Klopt. Ik kon naast ABP zo'n 500-800 euro inleggen en sinds vorig jaar 8k. Maar dat kan niet via extra pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
evleerdam schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:44:
Of kan je je 'tekort aan pensioen' van 2024 pas in 2025 goedmaken door in 2025 extra in te leggen?
Voor zover mij bekend, is dat inderdaad het geval: je jaarruimte hangt af van wat er in het jaar ervoor is gebeurd.

2023/2024 is wel een beetje een geval apart, in verband met de verruiming van de regels rondom jaar- en reserveringsruimte. Omdat dit pas in juni vorig jaar (met terugwerkende kracht vanaf 1 januari) is ingegaan, is het best mogelijk dat je meer ruimte hebt (zowel in 2023 als 2024) dan je dacht: de maximale jaar- en reserveringsruimte is omhoog gegaan en voor de reserveringsruimte je mag 10 in plaats van 7 jaar terugkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:08
Ik zit al een tijd met een vraag en kan niet echt een antwoord vinden. Graag jullie mening over de volgende situatie.

Mijn pensioen bestaat uit twee delen, via mijn werkgever bij BeFrank en lijfrente bij Meesman. De lijfrenterekening is met name bedoeld om te compenseren voor de tijd dat ik geen pensioen opbouwde bij andere werkgevers. Ooit heb ik ervoor gekozen om via BeFrank extra in te leggen tot het "maximum" en heb ik dat gedaan omdat ik toen nog geen lijfterekening had. Inmiddels heb ik een aardig potje aan lijfrente, en nu begin ik me af te vragen of het wel nuttig is om mijn eigen bijdrage via BeFrank door te laten lopen. Dat kan natuurlijk ook in mijn eigen potje bij Meesman.

Mijn ambitie is om de volledige jaarruimte en reserveringsruimte te gebruiken, ook met de verruimte jaarruimte per 2023. De horizon is nog zeker 25 jaar.

Wat zijn de voor- en nadelen van een eigen bijdrage bij (in dit geval) BeFrank ten opzichte van hetzelfde bedrag op mijn lijfrenterekening bij Meesman te storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
Basje schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:53:
Ik zit al een tijd met een vraag en kan niet echt een antwoord vinden. Graag jullie mening over de volgende situatie.

Mijn pensioen bestaat uit twee delen, via mijn werkgever bij BeFrank en lijfrente bij Meesman. De lijfrenterekening is met name bedoeld om te compenseren voor de tijd dat ik geen pensioen opbouwde bij andere werkgevers. Ooit heb ik ervoor gekozen om via BeFrank extra in te leggen tot het "maximum" en heb ik dat gedaan omdat ik toen nog geen lijfterekening had. Inmiddels heb ik een aardig potje aan lijfrente, en nu begin ik me af te vragen of het wel nuttig is om mijn eigen bijdrage via BeFrank door te laten lopen. Dat kan natuurlijk ook in mijn eigen potje bij Meesman.

Mijn ambitie is om de volledige jaarruimte en reserveringsruimte te gebruiken, ook met de verruimte jaarruimte per 2023. De horizon is nog zeker 25 jaar.

Wat zijn de voor- en nadelen van een eigen bijdrage bij (in dit geval) BeFrank ten opzichte van hetzelfde bedrag op mijn lijfrenterekening bij Meesman te storten?
Bij BeFrank wordt het bedrag van je bruto pensioen ingehouden? En bij Meesman krijg je belastingvoordeel via jaarruimte en/of reserveringsruimte?

En bij zowel BeFrank als bij Meesman wordt het belegd in aandelenfondsen?

Ergens denk ik dat het dan bijzonder weinig verschilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ervanuitgaande dat je BeFrank een pijler 2 is, is die altijd gebonden aan je op dat moment huidige werkgever. Als je van werkgever veranderd, dan kun je hem laten staan bij BeFrank of overhevelen naar de pensioenverzekeraar of fonds bij je nieuwe werkgever. Meer keuzes heb je niet. Bovendien ben je afhankelijk van de door de werkgever gekozen opties bij die verzekeraar/fonds via CAO of ondernemingsraad.

Lijfrente (pijler 3) kun je (onder voorwaarden) later nog verhuizen naar een verzekeraar van jouw keuze en bij einde kun je die ook nog naar keuze laten omzetten in een uitkering uitvoerder naar keuze van jou. uitkering is minimaal 5 jaar (en naar keuze)

Lees je vooral in wat de verschillen zijn met pijler 2 en 3 potjes. En dat het bovendien nooit helemaal zo blijft als het nu is :)

Edit
Even wat spelling dingen aangepast. Werken met peilers (geldig in mijn werk) en pijlers is niet handig voor een zelflerende spellingsuggestie van iOS.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 21-03-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
evleerdam schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:00:
Bij BeFrank wordt het bedrag van je bruto pensioen ingehouden? En bij Meesman krijg je belastingvoordeel via jaarruimte en/of reserveringsruimte?
Ja en ja.
evleerdam schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:00:
En bij zowel BeFrank als bij Meesman wordt het belegd in aandelenfondsen?
Ja, bij BeFrank als "zeer offensief" "passief" beleggen, bij Meesman in Aandelen Wereldwijd Totaal.
Get!em schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:03:
Ervanuitgaande dat je BeFrank een peiler 2 is
Dat klopt.
Lijfrente (peiler 3) kun je (onder voorwaarden) later nog verhuizen naar een verzekeraar van jouw keuze en bij einde kun je die ook nog naar keuze laten omzetten in een uitkering uitvoerder naar keuze van jou. uitkering is minimaal 5 jaar (en naar keuze)
Ik dacht ooit begrepen te hebben dat ik een waarde-overdracht kan doen van het BeFrank-potje naar mijn lijfrenterekening, wanneer ik van werkgever zou wisselen. Kan dat kloppen of heb ik dat verkeerd begrepen?
Lees je vooral in wat de verschillen zijn met peiler 2 en 3 potjes.
Ja, ik zit nu op het punt dat ik denk de basis te begrijpen maar de nuances vind ik maar lastig.
En dat het bovendien nooit helemaal zo blijft als het nu is :)
Haha, zoveel is me duidelijk!

[ Voor 6% gewijzigd door Basje op 21-03-2024 17:22 . Reden: Links toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Basje schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:14:
[...]

Ja en ja.

[...]

Ja, bij BeFrank als "zeer offensief" "passief" beleggen, bij Meesman in Aandelen Wereldwijd Totaal.

[...]

Dat klopt.

[...]

Ik dacht ooit begrepen te hebben dat ik een waarde-overdracht kan doen van het BeFrank-potje naar mijn lijfrenterekening, wanneer ik van werkgever zou wisselen. Kan dat kloppen of heb ik dat verkeerd begrepen?

[...]

Ja, ik zit nu op het punt dat ik denk de basis te begrijpen maar de nuances vind ik maar lastig.

[...]

Haha, zoveel is me duidelijk!
https://new.brandnewday.n...oeken-naar-een-lijfrente/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Duidelijk. Zal het meenemen in mijn overweging.
Edit
Even wat spelling dingen aangepast. Werken met peilers (geldig in mijn werk) en pijlers is niet handig voor een zelflerende spellingsuggestie van iOS.
:D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:59
Basje schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:53:
<knip>
Misschien nuttig om even met je werkgever te overleggen. Kan zijn dat die nog wat andere afspraken heeft gemaakt met BeFrank, bv
- Pensioen/uitkering voor je partner/kinderen mocht je voortijdig komen te overlijden
- premiedoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:34
Goedenavond,

Ik heb een vraag:

Ik heb een premievrij pensioen. Mijn werkgever geeft aan dat ze ongeveer 200 euro per maand inleggen in mijn pensioenpot.

Als ik kijk zie ik op mijn zwitserleven bij Factor A staan 450 euro. Is dat het totaal wat er ingelegd is of is dat alleen de groei van het pensioen(dus de beleggingen)?

Maar als ik kijk bij pensioengrondslag staat er totale premie 2349 euro

Dus leggen ze echt die bijna 200 euro pm in of is het die 450 van factor A/12=37,50 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sgouman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:47:
Goedenavond,

Ik heb een vraag:

Ik heb een premievrij pensioen. Mijn werkgever geeft aan dat ze ongeveer 200 euro per maand inleggen in mijn pensioenpot.

Als ik kijk zie ik op mijn zwitserleven bij Factor A staan 450 euro. Is dat het totaal wat er ingelegd is of is dat alleen de groei van het pensioen(dus de beleggingen)?

Maar als ik kijk bij pensioengrondslag staat er totale premie 2349 euro

Dus leggen ze echt die bijna 200 euro pm in of is het die 450 van factor A/12=37,50 per maand
De factor A slaat niet op hoeveel premie er betaald is, maar op hoeveel jaarlijks pensioen je (bij benadering) hebt opgebouwd in het jaar. Is dus heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:04:
[...]

De factor A slaat niet op hoeveel premie er betaald is, maar op hoeveel jaarlijks pensioen je (bij benadering) hebt opgebouwd in het jaar. Is dus heel wat anders.
Hmm oke, dan zal het misschien de premie zijn die ze inleggen?

Ik vind de 19.000 pensioen per jaar namelijk erg weinig bij mijn pensioenleeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-07 21:23

GG85

.......

Nee, factor A is dit: https://www.definancieles...-alles-wat-je-moet-weten/

Overigens, €200 per maand is niet veel, los van wat je verdient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
GG85 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:28:
Nee, factor A is dit: https://www.definancieles...-alles-wat-je-moet-weten/

Overigens, €200 per maand is niet veel, los van wat je verdient
Hmm oke, wat is dsn een beetje een normaal bedrag wat er ingelegd moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sgouman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:14:
[...]

Hangt helemaal af van je inkomen en je leeftijd. Daar is zo dus weinig over te zeggen. Een te verwachten pensioenopbouw van 19k bovenop je aow is voor iemand met een modaal inkomen een riant pensioen. Maar als je een ton verdient, dan is een te verwachten pensioen van 19k erg mager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:09:
[...]

Hangt helemaal af van je inkomen en je leeftijd. Daar is zo dus weinig over te zeggen. Een te verwachten pensioenopbouw van 19k bovenop je aow is voor iemand met een modaal inkomen een riant pensioen. Maar als je een ton verdient, dan is een te verwachten pensioen van 19k erg mager.
Ik ben 27 en verdien 4400 bruto per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dan zou je volgens mij maximaal ongeveer 750 euro pensioen per jaar kunnen opbouwen. Maar bij de meeste bedrijven bouw je niet het maximale pensioen op. De indicatie van 450 euro per jaar is dan natuurlijk wel een stuk minder, maar ook weer niet heel dramatisch.

Toch zou je zelf nog wel wat extra kunnen regelen met bv pensioenbeleggen, als je daar in je uitgaven de ruimte voor hebt. Vooral omdat het kapitaal nog zo'n 40 jaar moet staan, kunnen die beleggingen goed renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:11
sgouman schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Ik ben 27 en verdien 4400 bruto per maand.
Als ik de jaarruimte tool van Bright er bij pak, dan heb je met dat salaris een jaarruimte van 10.577 euro.
En daar heb ik het vakantiegeld niet bij meegerekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
ASS-Ware schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Als ik de jaarruimte tool van Bright er bij pak, dan heb je met dat salaris een jaarruimte van 10.577 euro.
En daar heb ik het vakantiegeld niet bij meegerekend.
Je moet er wel bijvertellen dat je @sgoumans factor A niet hebt ingevuld!
Als je dat wel doet is de jaarruimte 7.755 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

sgouman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:14:
[...]

Als we het over bandbreedte hebben, de laatste detacheerder waar ik werkte legde ca 300€ per maand in (bruto salaris van ca 4500€ p/mnd) wat echt al bar weinig was. Kreeg een soort van aanbod bij ABN AMRO vorig jaar en die zouden ca. 22000€ per jaar inleggen. Volgens mij is dat bijzonder goed :o

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
page404 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Als we het over bandbreedte hebben, de laatste detacheerder waar ik werkte legde ca 300€ per maand in (bruto salaris van ca 4500€ p/mnd) wat echt al bar weinig was. Kreeg een soort van aanbod bij ABN AMRO vorig jaar en die zouden ca. 22000€ per jaar inleggen. Volgens mij is dat bijzonder goed :o
Dan zal je nieuwe inkomen ook wel heel wat meer zijn dan 4500 per maand. Ik gok meer dan de helft hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Dan zal je nieuwe inkomen ook wel heel wat meer zijn dan 4500 per maand. Ik gok meer dan de helft hoger.
nou dat viel wel mee, volgens mij was totale pakket rond de 90k incl dat pensioen. Maar wat ik zei, het was meer natte vingerwerk dan een serieus aanbod dus het kan zijn dat het niet helemaal klopt. Maar het verschil met de laatste werkgever was wel exemplarisch en niet te verklaren met alleen salaris.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Begrijp ik goed hoe "factor A" werkt: als je dit jaar meer via de werkgever inlegt, blijft je jaarruimte ongeveer gelijk en gaat deze pas volgend jaar omlaag? M.a.w. op deze manier kan ik dit jaar (eenmalig) meer inleggen dan vorig en volgend jaar?

[ Voor 22% gewijzigd door RemcoDelft op 27-03-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
RemcoDelft schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:26:
Begrijp ik goed hoe "factor A" werkt: als je dit jaar meer via de werkgever inlegt, blijft je jaarruimte ongeveer gelijk en gaat deze pas volgend jaar omlaag?
Voor het berekenen van de jaarruimte wordt het inkomen én factor A van het vorige jaar gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:59

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

page404 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Herkenbaar, zat in mijn jongere jaren bij een detacheerder en maakte de overstap naar de overheid na 4 jaar, ging qua salaris ietsje omhoog in het eerste jaar maar meer groeikansen.. bleek na 1 jaar overheid net zoveel opgebouwd te hebben als na 4 jaar bij die detacheerder..

Was er destijds ook niet mee bezig dus dan zie je het achteraf allemaal pas..

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:45
Detacheerder is waarschijnlijk DC, terwijl (semi-)overheid nog bijna altijd DB (ABP) hebben.

Zo is mijn pensioen inleg bij mijn laatste overstap, ook van een detacheerder met (premie-vrij) DC plan naar een ander bedrijf met een DB plan, met een factor 10 omhoog gegaan.. De verwachte opbrengst van het tweede pensioen is ook wel wat hoger, maar uiteraard geen factor 10 (eerder +- 1.5).
De verwachting is dat 1 januari 2025 we overgaan op het nieuwe stelsel, ben heel benieuwd hoe het er dan uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
page404 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:20:
[...]

nou dat viel wel mee, volgens mij was totale pakket rond de 90k incl dat pensioen.
offtopic:
Dat is toch ook ongeveer de helft meer? Was ook mijn inschatting dat het iets van 90k of wat daar boven zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColdStone schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Herkenbaar, zat in mijn jongere jaren bij een detacheerder en maakte de overstap naar de overheid na 4 jaar, ging qua salaris ietsje omhoog in het eerste jaar maar meer groeikansen.. bleek na 1 jaar overheid net zoveel opgebouwd te hebben als na 4 jaar bij die detacheerder..

Was er destijds ook niet mee bezig dus dan zie je het achteraf allemaal pas..
Dat is een van de redenen waarom mensen denken dat ze bij een detacheerder zo veel beter verdienen dan bij een andere werkgever. Als je werknemers geen idee hebben van de waarde van andere (secundaire) arbeidsvoorwaarden, dan ga je als detacheerder vooral voor een zo hoog mogelijk 'kaal' inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:59

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Dat is een van de redenen waarom mensen denken dat ze bij een detacheerder zo veel beter verdienen dan bij een andere werkgever. Als je werknemers geen idee hebben van de waarde van andere (secundaire) arbeidsvoorwaarden, dan ga je als detacheerder vooral voor een zo hoog mogelijk 'kaal' inkomen.
Klopt helemaal, net uit school komend lijkt het dan ook altijd mee, goed startsalaris leasebak onder de kont.. niet voor niets dat je daar altijd veel jonge instroom ziet maar ook veel na x jaar uitstroom.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColdStone schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Klopt helemaal, net uit school komend lijkt het dan ook altijd mee, goed startsalaris leasebak onder de kont.. niet voor niets dat je daar altijd veel jonge instroom ziet maar ook veel na x jaar uitstroom.
En eerlijk is eerlijk, op die leeftijd, met vaak weinig buffer, een relatief laag inkomen en hoge uitgaven, maakt een paar tientjes extra inkomen per maand een groot verschil. Terwijl je wat jaren later vaak wat meer gesetteld bent in het uitgavenpatroon en je soms makkelijker de euro's kunt missen die nodig zijn voor het pensioen van later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinhemmer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-06 22:28
Ik wil graag mijn jaarruimte berekenen, aan de hand van de factor A. Ik heb inmiddels meerdere werkgevers versleten, dus ook verschillende pensioentjes opgebouwd. Mijn aanname is dan ook, dat ik voor al die pensioentjes de factor A moet achterhalen, en die bij elkaar optellen, ten behoeve van de berekening van mijn jaarruimte. Klopt dat? En hoe achterhaal ik die verschillende factoren A dan het gemakkelijkst? Ik heb Mijnpensioenoverzicht.nl bekeken, maar daar kan ik de factor A volgens mij niet achterhalen. Dus ben ik aangewezen op de Uniforme Pensioenoverzichten van de verschillende fondsen waarbij ik in het verleden pensioen heb opgebouwd. Ook daar kan de factor A niet altijd even makkelijk achterhalen. Lang verhaal kort, heeft iemand een tip hoe ik mijn factor A bereken, wetende dat mijn pensioen ietwat versnipperd is opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Je hebt alleen een factor A in een jaar als je ook in dat jaar pensioen hebt opgebouwd. Je hoeft dus alleen te kijken naar de jaren waarin je daadwerkelijk pensioen hebt opgebouwd bij zo'n pensioenfonds.

Als je gewoon deelnemer bent, dan krijg je inderdaad via de deelnemers-UPO de factor A. Als je tijdens het jaar uit dienst gaat, dan ontvang je het volgende jaar niet meer een deelnemers-UPO. Maar dan krijg je wel een pensioenoverzicht einde deelneming. Hierop staat ook de factor A van de periode dat je nog werkte.

Als je die UPO's niet meer hebt, dan kun je ze vaak nog wel downloaden via de 'mijn pennsioenfonds' omgeving van het betreffende pensioenfonds. Daar kun je vaak gewoon met je digid inloggen.

Als je alsnog een factor A over bepaalde gewerkte maanden niet hebt, dan kun die nog opvragen bij het pensioenfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinhemmer
Rubbergrover1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:02:
Je hebt alleen een factor A in een jaar als je ook in dat jaar pensioen hebt opgebouwd. Je hoeft dus alleen te kijken naar de jaren waarin je daadwerkelijk pensioen hebt opgebouwd bij zo'n pensioenfonds.

Als je gewoon deelnemer bent, dan krijg je inderdaad via de deelnemers-UPO de factor A. Als je tijdens het jaar uit dienst gaat, dan ontvang je het volgende jaar niet meer een deelnemers-UPO. Maar dan krijg je wel een pensioenoverzicht einde deelneming. Hierop staat ook de factor A van de periode dat je nog werkte.

Als je die UPO's niet meer hebt, dan kun je ze vaak nog wel downloaden via de 'mijn pennsioenfonds' omgeving van het betreffende pensioenfonds. Daar kun je vaak gewoon met je digid inloggen.

Als je alsnog een factor A over bepaalde gewerkte maanden niet hebt, dan kun die nog opvragen bij het pensioenfonds.
Dank voor je snelle reactie! Ik was nog een aanname vergeten te melden. Ik nam namelijk ook aan dat ook al ben ik al een hele tijd uit dienst bij een specifieke werkgever, het pensioen dat daar destijds is opgebouwd en is belegd door dat specifieke pensioenfonds, kan nog steeds verder aangroeien omdat de beleggingen het goed doen. En dat dat dus een factor A oplevert (zonder dat er actief is ingelegd). Als ik jouw bericht hierboven lees, klopt deze laatste aanname niet, en hoef ik mij voor de jaarruimte alleen te richten op de factor A van het pensioen dat ik opbouw via mijn huidige werkgever. Mocht ik gebruik willen maken van de reserveringsruimte (niet waarschijnlijk) dan zou ik wel verder terug moeten kijken naar UPO's uit verleden. Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Steinhemmer schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Ik was nog een aanname vergeten te melden. Ik nam namelijk ook aan dat ook al ben ik al een hele tijd uit dienst bij een specifieke werkgever, het pensioen dat daar destijds is opgebouwd en is belegd door dat specifieke pensioenfonds, kan nog steeds verder aangroeien omdat de beleggingen het goed doen. En dat dat dus een factor A oplevert (zonder dat er actief is ingelegd). Als ik jouw bericht hierboven lees, klopt deze laatste aanname niet, en hoef ik mij voor de jaarruimte alleen te richten op de factor A van het pensioen dat ik opbouw via mijn huidige werkgever. Mocht ik gebruik willen maken van de reserveringsruimte (niet waarschijnlijk) dan zou ik wel verder terug moeten kijken naar UPO's uit verleden. Eens?
Klopt. De factor A gaat niet over de groei van het vermogen/kapitaal of de aanspraken. De factor A gaat alleen over hoeveel premie je hebt betaald. Dus als je wil weten hoeveel jaarruimte je over 2023 hebt, dan hoef je alleen te kijken op het UPO van de werkgever waar je in 2023 werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Zonder inleg geen factor A. Het "intern" aangroeien van de waarde, door rente, koerswinst of dividend, of wat dan ook, telt niet mee. Dus fondsen waar niet op is ingelegd gedurende een heel jaar, kun je buiten beschouwing laten.

Voor reserveringsruimte: je past op elk jaar dezelfde berekening toe op basis van de gegevens (factor A, inkomen) van het jaar ervoor.

Let hierbij nog wel even op de maxima voor zowel jaar- als reserveringsruimte. Die zijn weliswaar verruimd per 1 januari 2023, maar niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinhemmer
Dank nog voor jullie hulp hierboven Rubbergrover1 en Herko!

Wellicht hebben jullie ook nog een antwoord paraat op de volgende vraag.

Ik overweeg ter aanvulling op mijn pensioen gebruik te maken van de diensten van Meesman. Ik begrijp dat je daar zowel kunt indexbeleggen (niet-geblokkeerde rekening) en pensioenbeleggen (wel geblokkeerde rekening).

Ik probeer nog een beetje gevoel te krijgen bij de zekerheden die ik heb, mocht Meesman bijvoorbeeld omvallen. Het is me niet meteen duidelijk of ze vallen onder bijvoorbeeld het deposito garantie stelsel?

Zelf geven ze op de website nog wel het volgende aan:

De bankrekening en beleggingen van de Meesman beleggingsfondsen staan op naam van een speciaal hiervoor opgerichte stichting: Stichting Meesman Beleggingsfondsen. Deze stichting is een zelfstandige juridische entiteit waardoor het vermogen van de Meesman fondsen volledig is afgescheiden van ons bedrijf, Meesman Indexbeleggen. Dit betekent dat het fondsvermogen altijd van u (en de andere beleggers) is en altijd veilig is. Wat er ook gebeurt. Zelfs als Meesman failliet zou gaan.

Wat me dan weer niet precies duidelijk is, of dat dit slechts opgaat voor indexbeleggen, of wellicht ook voor pensioenbeleggen?

Kortom, ik ben op zoek naar een stukje zekerheid/comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Steinhemmer schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:28:
Dank nog voor jullie hulp hierboven Rubbergrover1 en Herko!

Wellicht hebben jullie ook nog een antwoord paraat op de volgende vraag.

Ik overweeg ter aanvulling op mijn pensioen gebruik te maken van de diensten van Meesman. Ik begrijp dat je daar zowel kunt indexbeleggen (niet-geblokkeerde rekening) en pensioenbeleggen (wel geblokkeerde rekening).

Ik probeer nog een beetje gevoel te krijgen bij de zekerheden die ik heb, mocht Meesman bijvoorbeeld omvallen. Het is me niet meteen duidelijk of ze vallen onder bijvoorbeeld het deposito garantie stelsel?

Zelf geven ze op de website nog wel het volgende aan:

De bankrekening en beleggingen van de Meesman beleggingsfondsen staan op naam van een speciaal hiervoor opgerichte stichting: Stichting Meesman Beleggingsfondsen. Deze stichting is een zelfstandige juridische entiteit waardoor het vermogen van de Meesman fondsen volledig is afgescheiden van ons bedrijf, Meesman Indexbeleggen. Dit betekent dat het fondsvermogen altijd van u (en de andere beleggers) is en altijd veilig is. Wat er ook gebeurt. Zelfs als Meesman failliet zou gaan.

Wat me dan weer niet precies duidelijk is, of dat dit slechts opgaat voor indexbeleggen, of wellicht ook voor pensioenbeleggen?

Kortom, ik ben op zoek naar een stukje zekerheid/comfort.
Vallen niet onder deposito of beleggers garantiestelsel. Er is dus altijd een (klein) risico. Is al veel besproken in dit topic en in het passief beleggen topic. Dus zoek daar en in dit topic even op meesman.

Wat je noemt hierboven gaat op voor beide type rekeningen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bedenk ook dat je niet in Meesman zelf belegt, maar alleen de diensten van Meesman gebruikt om in andere bedrijven te beleggen. Als Meesman zou omvallen, dan heb je dus nog gewoon de beleggingen die gekocht waren. Die ben je dan niet ineens kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:06
nooit geweten dat hier een pensioen topic was.
nu ik het wel weet kan ik mooi de vraag stellen waar ik bij de ABP, en het wereld wijde web nog geen antwoord heb kunnen vinden.
ik, flo defensie, ben al 11 jaar met de flo/fut/ugm oftewel ik zit al 11 jaar thuis.(geraniums u kent het wel?)
nu zag ik op de site van het abp de mogelijkheid om 'bedrag ineens' op te nemen.
dit is nu al een paar keer uitgesteld ivm regering,s perikelen.
je mag 10% van het totale pensioen opnemen, en dus minder krijgt als je "echt" met pensioen bent.
vraag is hoe bereken je dat? wat is je totale pensioen? op je pensioen overzicht wat je krijgt, staan alleen maand en 1 jaar,s bedragen.
van de abp kreeg ik zowel via de mail als de telefoon een standaard antwoord, dat ze simpel gezegd dat nu te moeilijk vinden om nu te beantwoorden. Omdat de regeling nog niet ingaat.(pas per 2025).
aangezien ik op het punt sta om grote uitgaves te doen wilde ik weten of het de moeite zou zijn om te wachten hier op, of een andere geldbron aanboren.
hier het artikel: https://www.abp.nl/uw-sit...nsioenuitkering%20krijgt.
iemand van hier die slimmer is als ik en het antwoord weet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ssjaak schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:47:
vraag is hoe bereken je dat? wat is je totale pensioen? op je pensioen overzicht wat je krijgt, staan alleen maand en 1 jaar,s bedragen.
Dat is afhankelijk van allerlei factoren zoals pensioenreglement, rentestand etc, maar als ruw uitgangspunt kun je nemen: totale pensioen = 10 á 15 x jaarlijkse uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
Bedankt Asmi2.
dan wachten we nog een jaartje met de nieuwe keuken.
(of er moeten nog andere mensen zijn die bekend zijn met deze regel?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:58:
Bedenk ook dat je niet in Meesman zelf belegt, maar alleen de diensten van Meesman gebruikt om in andere bedrijven te beleggen. Als Meesman zou omvallen, dan heb je dus nog gewoon de beleggingen die gekocht waren. Die ben je dan niet ineens kwijt.
Dit is, net als bij elke broker, alleen waar als de vermogensscheiding op orde is (en dus niet automatisch puur omdat Meesman alleen maar dienstverlener is).

Bij Meesman lijkt/is dit overigens gewoon prima in orde (en hier is ook toezicht op vanuit de AFM), maar hoe het in de praktijk uitpakt, weet je pas als de poep de ventilator raakt.

Het beleggerscompensatiestelsel beschermt (beperkt, tot 20K) tegen (deelnemende) brokers (met een NL-vergunning) die de scheiding niet op orde zouden hebben. Meesman heeft wel een vergunning, maar is geen onderdeel van het BCS.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-04-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:00:
[...]

Dit is, net als bij elke broker, alleen waar als de vermogensscheiding op orde is (en dus niet automatisch puur omdat Meesman alleen maar dienstverlener is).

Bij Meesman lijkt/is dit overigens gewoon prima in orde (en hier is ook toezicht op vanuit de AFM), maar hoe het in de praktijk uitpakt, weet je pas als de poep de ventilator raakt.

Het beleggerscompensatiestelsel beschermt (beperkt, tot 20K) tegen brokers (met een NL-vergunning) die de scheiding niet op orde zouden hebben.
Meesman valt niet onder het BCS, dit hebben ze zelf ook meermaals bevestigd nadat klanten hier per mail naar gevraagd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:04:
[...]

Meesman valt niet onder het BCS, dit hebben ze zelf ook meermaals bevestigd nadat klanten hier per mail naar gevraagd hebben.
Ah ja, goed punt, zal mijn tekst even uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ssjaak schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:56:
Bedankt Asmi2.
Dit is een van de onduidelijkheden aan dit voorstel. Hoe wordt die 10% bepaald? Dat is bij een beschikbare premieregeling vrij eenvoudig, omdat je dan simpelweg een zak geld opbouwt. Bij een uitkeringsregeling zoals bij het ABP is dat niet zo evident.

Ik denk dat de kans groot is dat dit gebaseerd zal worden op de afkoopfactoren die ze ook gebruiken voor het in een keer afkopen van een klein pensioen. Dat betekent dat de uitkering ongeveer 17 keer het gekorte jaarbedrag zal zijn. Dus simpel voorbeeld, als je 1000 euro jaarlijks pensioen hebt opgebouwd, dan mag daar 10% van in een keer worden uitgekeerd (100 euro per jaar), wat tegen en factor 17 uitkomt op een eenmalig bedrag van 1700 bruto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:31
ssjaak schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:56:
Bedankt Asmi2.
Hou er rekening mee dat er over dit bedrag belasting geheven wordt, dit waarschijnlijk effectief een hoger percentage is dan je nu betaald door alle heffingskortingen.

Geen idee of dat voor jou van toepassing is maar, het hogere jaarinkomen kan ook gevolgen hebben voor huurtoeslag/zorgtoeslag etc.

Als je het raport van het nibud leest blijft er in sommige gevallen slechts 10% netto over van die volledige uitkering. Hetgeen dus vooral goed is voor de overheid.

Daarnaast zijn je toekomstige uitkeringen lager.

Bron: https://www.nibud.nl/onde...en/rapport-bedrag-ineens/

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
heel erg bedankt voor de link, had ik niet gevonden.
we wachten het af, zoals ik het lees heeft het vooral invloed op je toeslagen.
die krijgen we niet ivm, elke keer een paar euro boven het max salaris te zitten.
nogmaals TY.

en in ons geval wordt het nog ingewikkelder door het met pensioen gaan op ons 51e.

[ Voor 15% gewijzigd door ssjaak op 04-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Los van de specifieke situatie, kan dit wel verder zonder MO, denk ik:
Het kan voordeliger zijn om in box 1 lijfrente op te bouwen voor pensioen. Als je daar op zoekt zou je zowel in dit topic, als verder op internet, genoeg informatie moeten kunnen vinden. Je krijgt dan te maken met jaar- en reserveringsruimte en het feit dat je inleg vast staat tot aan je pensioen. Met als (mogelijk) voordeel: inleg is aftrekbaar en vrijstelling van VRH voor het opgebouwde bedrag. Belasting betaal je uiteindelijk over de uitkering (mogelijk tegen een lager tarief).

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-04-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:20:
Los van de specifieke situatie, kan dit wel verder zonder MO, denk ik:
Het kan voordeliger zijn om in box 1 lijfrente op te bouwen voor pensioen. Als je daar op zoekt zou je zowel in dit topic, als verder op internet, genoeg informatie moeten kunnen vinden. Je krijgt dan te maken met jaar- en reserveringsruimte en het feit dat je inleg vast staat tot aan je pensioen. Met als (mogelijk) voordeel: inleg is aftrekbaar en vrijstelling van VRH voor het opgebouwde bedrag. Belasting betaal je uiteindelijk over de uitkering (mogelijk tegen een lager tarief).
Je gaat voorbij aan het gegeven dat deze persoon een uitkering heeft.

Jaar en reserveringsruimtes gaan uit van iemand die inkomen uit werk heeft..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:24:
[...]

Je gaat voorbij aan het gegeven dat deze persoon een uitkering heeft.

Jaar en reserveringsruimtes gaan uit van iemand die inkomen uit werk heeft..
Nee hoor. Uitkeringen zijn "gewoon" inkomen. De Belastingdienst geeft ook aan dat je voor het berekenen van je jaarruimte "uw jaaropgaaf van uw werk of uitkeringsinstantie nodig" hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04 09:50
Ik heb vrij weinig ervaring met pensioen. Het was altijd geregeld zonder keuze (buiten evt extra bij storten via een 3e partij).

Nu geeft mijn huidige werkgever de keuze. Pensioen door hen laten regelen. Ik begrijp dat ze dan 7% bijdragen.

Of bruto x laten uitkeren en zelf regelen.

Ik vraag me af wat in dit geval x moet zijn, om tot hetzelfde effect te komen (los van het rendement). Is dat ook 7% of zitten daar haken en ogen aan?

En is 7% normaal of is het normaliter lager/hoger?
Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste