Hi allemaal.
Recent ben ik zelf in mijn pensioen gedoken, wat ik daarvoor inleg en wat de uitkomsten in de toekomst zouden moeten zijn. Via mijn werkgever wordt er bij Allianz aan de pensioenregeling deelgenomen.
Eerlijk is eerlijk, ten opzichte van andere pensioenfondsen zijn de inzichten bij Allianz al redelijk goed.
Ik kan precies zien welke transacties er iedere maand plaatsvinden van mijn pensioeninleg, tegen welke koers er hoeveel stukjes van een bepaalde index worden gekocht, wat daarvan de huidige portfoliowaarde is (aantal stukjes x meest recente koers) en wat de staffelpercentages zijn richting de toekomst (o.b.v. mijn huidige pensioengrondslag), etc. So far geen klagen. Superinteressant ook om te volgen.
Echter, ik ben ook mijn UPO's nagegaan van de afgelopen jaren en zie bepaalde zaken die mij niet helemaal bevallen. Zo staat er in iedere UPO een verwacht pensioenkapitaal te bereiken en een verwacht pensioen uit beleggingen. Ik heb ze hieronder even neergezet.
UPO 2020 verwacht pensioenkapitaal: EUR 279.802
UPO 2020 verwacht pensioen uit beleggingen: EUR 17.323
UPO 2022 verwacht pensioenkapitaal: EUR 361.110
UPO 2022 verwacht pensioen uit beleggingen: EUR 17.406
Huidig (2023) verwacht pensioenkapitaal: EUR 858.614
Huidig (2023) verwacht pensioen uit beleggingen: EUR 18.891
Zoals jullie kunnen zien, groeit mijn verwachte pensioenkapitaal significant (mijn salaris en dus mijn inleg zijn flink verhoogd afgelopen jaren), maar krijg ik er niet navenant een verhoging op mijn jaarlijkse pensioen voor terug. Conform UPO 20 zou je kunnen zeggen dat ik mijn kapitaal in ongeveer 16.8 jaar terugkrijg. Volgens mijn UPO 22 is dit gestegen naar 20.7 jaar en volgens de laatste stand van zaken is dit maar liefst 45 jaar. Dat zou betekenen dat ik 113 moet worden voordat ik mijn pensioenkapitaal persoonlijk heb "geconsumeerd".
Ik vind dat echt bizar. Hebben jullie hier ervaringen mee hoe dit wordt berekend? Ik begrijp niet helemaal waarom mijn pensioen niet wordt berekend d.m.v. het pensioenkapitaal te delen door de verwachte levensverwachting minus verwachte pensioenleeftijd. Dus 858.000 te delen door ongeveer 15/16 jaar. Ik denk er nu sterk over na hier mee te stoppen en bij mijn werkgever te onderhandelen dat ik dit allemaal bruto ga ontvangen om dit persoonlijk te gaan beleggen op een pensioenrekening. Op die manier blijft het vermogen ten alle tijden van mij en stijgt mijn pensioen significant. Wat zouden jullie doen in mijn geval?
De 858.000 is overigens redelijk een reele verwachting. Mijn huidige portfoliowaarde en toekomstige pensioeninleg zou conform 7% rendement moeten compounden. Iets dat niet onrealistisch is gezien de indexen waar mijn pensioen nu in wordt belegd.
En hoe zit dit pensioenkapitaal bij jullie. Zijn er andere pensioenfondsen/verzekeraard waar jij inzichtelijk hebt hoe en wat er met jouw pensioenkapitaal/inleg gebeurd?
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.