Dat heeft, denk ik, met de doorsneepremie te maken. Iedereen betaald dezelfde premie en krijgt dezelfde pensioenaanspraak. Als jongere betaal je dan teveel (immers, jou geld kan langer renderen dan dat van oudere inleggers), als oudere te weinig (jou inleg kan nog maar kort renderen). Dus ja, als je na 20 jaar uitstapt heb je een pensioenafspraak die relatief laag is ten opzichte van je inleg.Cyrus The Virus schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:58:
Ik ben al tijdje bezig om een waarde overdracht te doen van mij pension van PME naar ASR. Ik heb in 2020 en 2021 pensioen premie betaald bij PME. Nu heb ik vorige maand bij ASR (mijn huidige pensioen) een waarde overdracht aan gevraagd. In de offerte stond een bedrag dat PME opgesteld heeft maar dat is maar 60% van wat er in gelegd is in die 2 jaar. Nu voelde ik mij eigenlijk bestolen en had ik om tekst en uitleg gevraagd door PME maar daar kwam heel verhaal uit waar ik nog niet veel wijzer van word.
De vraag is of het logische is dat het zoveel lager is en wat ik er mee moet doen. Ben bang als ik langer wacht dat die waarde nog verder daalt. Voornaamste redenen is dat ik alles in een potje wil hebben en vooralsnog nooit geen premie meer ga betalen bij PME. En het verwachte rendement bij ASR is beter.
In de ouderwetse situatie waarin je, je hele carierre bij maar een werkgever blijft is dit geen probleem, maar als je wisselt kan dat voor scheve situaties zorgen (zeker als je naar een defined contribution regeling overstapt).