defiant schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:28:
De sfeer die ik proef is dat het dossier nu willen waarborgen tegen mogelijk verzet en bezwaar, wat een teken is dat men zelf ook weinig vertrouwen heeft in dat de operatie als in gang is gezet kan rekenen op zowel politiek als maatschappelijk steun. De olietanker wordt met de autopiloot op het einddoel gezet.
Precies. Ja, we gaan op de klippen varen, maar we hebben er al zo lang over gepraat, het moet maar.
Uiteraard. Geld
is emotie, tenzij het van een ander is.
Vandaar dat je wel van die zielige AOW-minima huilend voor de camera krijgt, maar nooit eens eentje die dapper stelt "ik trek een paar extra truien aan, dat heb ik wel over voor de collectieve houdbaarheid van het pensioenstelsel voor de kopmende generaties". Gek, he?
Je zal je energie voornamelijk gaan moeten steken om dit te managen maar verstandiger is om het compleet te negeren.
Precies, gewoon doorvoeren die hap! Vertrouwen in de overheid is toch al weg, waarom zouden we ook maar doen alsof we dat willen terugwinnen?
Het doet me op een heel enge manier denken aan de tijd dat banken zulke ingewikkelde financiele prpducten verzonnen dat ze ze zelf ook niet meer begrepen, maar het risico heel handig afwentelden op de consument die met gouden bergen gelokt was.
Daar is die argeloze consument uiteindelijk in bescherming genomen door de overheid.
Maar nu is het de overheid die in plaats van de banken handelt. Wie bewaakt de bewakers?
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:35:
Kan best eenvoudiger en los gezien 'houdbaarder' zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat er voldoende geld uit zo'n DC-regeling komt om van te leven voor toekomstige pensionarissen. En dat betekent weer dat er dan druk komt op andere (collectieve) voorzieningen. En zeker in de overgangsfase die er nu aan lijkt te komen, ziet het er naar uit dat er grote groepen buiten de boot gaan vallen, omdat ze te dicht voor hun pensioen zitten om nog te kunnen bijsturen op individuele basis.
Precies. Vandaar mijn opmerking over voedselbanken en daklozenshelters.
Zodra de vergrijzing over is (de baby-boom heeft zijn pensioen genoten) komt er een generatie zonder afdoende oudedagvoorziening. Die mogen dan hopen op hulpo van hun nageslacht, onder het ziekmakende motto van de "participatiesamenleving".
Maar goed, ik ga naar alle waarschijnlijkheid toch niet al te lang van een pensioen genieten. Ik zal mijn bijdrage aan dit gave land waarschijnlijk mogen leverebn door op tijd de pijp uit te gaan

[Voor 24% gewijzigd door Dido op 04-11-2022 10:40]