Wat bedoel je precies met 'kosten'? De pensioenregeling van PME is volgens mij een uitkeringsovereenkomst. Dat betekent dat er sowieso geen direct verband zit tussen je betaalde premie en de waarde van je pensioen. Omdat je per euro premie een bepaald percentage daarvan aan ouderdomspensioen opbouwt, is de waarde daarvan voor een oudere deelnemer hoger dan voor een jongere deelnemer.Haodeyoude schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:05:
Nu PME uit de gevarenzone (onderdekking) is heb ik een waardeoverdracht aangevraagd naar mijn huidige pensioen opbouw toko. Aangezien ze bij de "offerte" de PME brief met waarde opbouw meegestuurd hebben kan ik hieruit opmaken dat ze over ongeveer 60k opbouw 2k aan kosten rekenen. Ondanks dat ze de kosten niet uitspecificeren is er precies 2k van de opbouw afgetrokken.
Is dit redelijk op zo`n waarde en zouden jullie het doorzetten? Hiermee zou mijn huidige waardeopbouw bij de nieuwe toko ongeveer verdubbelen.
Daarnaast kan niet de volledige premie die betaald wordt gebruikt worden voor de opbouw van ouderdomspensioen, omdat er ook bepaalde risico verzekeringen zitten 'ingebouwd'. Bijvoorbeeld als je overlijdt, dan is het nabestaandenpensioen gebaseerd op wat je had kunnen opbouwen tot je AOW leeftijd. Als je bv elk jaar 100 euro ouderdomspensioen opbouwt, dan kan het zijn dat het verzekerde nabestaandenpensioen voor de toekomstige werkjaren nog 2000 euro is. En dat nabestaandenpensioen loopt levenslang, ook als jij en je partner nog jong zijn en misschien nog 60 jaar te leven hebben. Daarvoor moet een soort verzekeringspremie worden betaald. Want hoewel de kans op overlijden klein is, zijn de kosten van dat nabestaandenpensioen heel groot. Het is daarom niet heel gek dat een behoorlijk deel van de betaalde premie niet voor de opbouw van ouderdomspensioen gebruikt kan worden.
Een derde punt om rekening mee te houden is dat voor waardeoverdracht bepaalde centraal vastgelegde tabellen met factoren moeten worden gebruikt. Als die voor de uitgaande waardeoverdracht ongunstig zijn, dan zullen ze voor een binnenkomende waardeoverdracht bij het nieuwe fonds dus juist gunstig zijn. Maar dit geldt wel alleen als je twee vergelijkbare 'soorten' pensioenregeling hebt. Als je van een uitkeringsovereenkomst naar een beschikbare premieregeling overgaat, dan kunnen die tarieven wel gunstig of juist ongunstig uitpakken.
(Overigens mogen pensioenfondsen bij normale waardeoverdrachten geen kosten bij de deelnemer in rekening brengen. De waarde die je in je nieuwe pensioenregeling mag inbrengen staat dus vast.)
[Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 05-08-2022 07:59]