Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:53
M-spec schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Wat is je doelstelling met een upgrade naar een 5900X? Je hebt nu een 9900K en op welke resoluties speel je met de 3090? Voor het geval je al een verschil kan gaan merken.
Ik game op 3840 x 2160 (4K), met óf zonder Nvidia's DLSS.

De Ryzen 9 5900X zal op die resolutie geen of nauwelijks verschil gaan maken t.o.v. de 9900K, maar goed het is een hobby en het kriebelt wel om weer de overstap te maken naar AMD. :)
Het geheugen zou ik bij een Ryzen niet weer gaan gebruiken want dan laat je al prestaties liggen voor minder geld dan een CPU upgrade. Tenzij je deze juist wel naar bijvoorbeeld 3733MHz OC kan tillen.
Dus begrijp ik dat 3200MHz niet snel genoeg zal zijn? Ben niet zo'n expert op het gebied van RAM OC, daarnaast ben ik gebonden aan low profile RAM i.v.m. cpu-koeler. Dus dan toch maar nieuwe RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Yonix schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

De Ryzen 9 5900X zal op die resolutie geen of nauwelijks verschil gaan maken t.o.v. de 9900K, maar goed het is een hobby en het kriebelt wel om weer de overstap te maken naar AMD. :)

[...]

Dus begrijp ik dat 3200MHz niet snel genoeg zal zijn? Ben niet zo'n expert op het gebied van RAM OC, daarnaast ben ik gebonden aan low profile RAM i.v.m. cpu-koeler. Dus toch dan nieuw RAM?
Er is weinig winst te behalen is met 3200 naar hogere snelheid bij huidige Ryzen. Ik verwacht dat het bij de nieuwe serie ook weinig verschil te zien is.
Desondanks zou ik toch een sneller setje halen, puur omdat geheugen momenteel zo goedkoop is en dat oude setje kun je wel weer verkopen met je moederbord. :)
Zo lang je maar 100% bewust van het feit bent dat je geen upgrade maar een sidestep doet wat betreft de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43
@Yonix, er is niets mis met 3200MHz geheugen. Het draait uiteindelijk om de latency en niet zo zeer om de doorvoersnelheid. Je huidige geheugen heeft (stock) best hoge timings en een latency van 10ns. Er zijn 32GB kits die het met 8ns doen out of the box, maar de strekking dat je een side upgrade doet ben ik het niet mee eens. Met 12 cores heb je nog een halve 9900K over bij 100% load over 8 cores :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

[...]

Dus begrijp ik dat 3200MHz niet snel genoeg zal zijn? Ben niet zo'n expert op het gebied van RAM OC, daarnaast ben ik gebonden aan low profile RAM i.v.m. cpu-koeler. Dus toch dan nieuw RAM?
Inderdaad. Een setje DDR4 3600 of 3800MHz van 2x16GB of 4x8Gb kan voor de prestaties in games wel uit. Tenminste wanneer we uit gaan van een CPU bottleneck en je deze aanschaft voor maximale prestaties.
unfor schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Er is weinig winst te behalen is met 3200 naar hogere snelheid bij huidige Ryzen. Ik verwacht dat het bij de nieuwe serie ook weinig verschil te zien is.
Desondanks zou ik toch een sneller setje halen, puur omdat geheugen momenteel zo goedkoop is en dat oude setje kun je wel weer verkopen met je moederbord. :)
Zo lang je maar 100% bewust van het feit bent dat je geen upgrade maar een sidestep doet wat betreft de CPU.
Het is maar wat je weinig noemt. Kijk even naar het verschil tussen 3200 vs 3800MHz...
Het verschil tussen een CPU upgrade noem je weinig? :?
Ik durf wel te zeggen dat een goedkope Zen2 6- of 8-core met DDR4 3733/3800 en strakke timings in FPS voorbij gaat aan een 3900 serie met een setje 3200 op XMP.

Dan kunnen we nog aanvoeren dat het verschil op hogere resoluties niet merkbaar is maar dan voldoet elke moderne en goedkopere CPU wel. Als we het over absolute prestaties hebben is het verschil behoorlijk. Ook vooral door een hogere Fabric clock waarmee de inter core latency omlaag gaat. Dat is tot op heden een bottleneck bij AMD CPU in games tov Intel.
Misschien dat unified cache bij Zen3 daar verandering in gaat brengen. Dan heeft een core CCX geen 16MB maar ineens 32MB L3 tot zijn beschikking zonder latency penalty.

[ Voor 7% gewijzigd door M-spec op 18-10-2020 12:00 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
M-spec schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:48:
[...]

Inderdaad. Een setje DDR4 3600 of 3800MHz van 2x16GB of 4x8Gb kan voor de prestaties in games wel uit. Tenminste wanneer we uit gaan van een CPU bottleneck en je deze aanschaft voor maximale prestaties.

[...]

Het is maar wat je weinig noemt. Kijk even naar het verschil tussen 3200 vs 3800MHz...
Het verschil tussen een CPU upgrade noem je weinig? :?
Ik durf wel te zeggen dat een goedkope Zen2 6- of 8-core met DDR4 3733/3800 en strakke timings in FPS voorbij gaat aan een 3900 serie met een setje 3200 op XMP.

Dan kunnen we nog aanvoeren dat het verschil op hogere resoluties niet merkbaar is maar dan voldoet elke moderne en goedkopere CPU wel. Als we het over absolute prestaties hebben is het verschil behoorlijk. Ook vooral door een hogere Fabric clock waarmee de inter core latency omlaag gaat. Dat is tot op heden een bottleneck bij AMD CPU in games tov Intel.
Misschien dat unified cache bij Zen3 daar verandering in gaat brengen. Dan heeft een core CCX geen 16MB maar ineens 32MB L3 tot zijn beschikking zonder latency penalty.
In theorie als je de hele dag aida64 benchmarks en tomb raider op 720p speelt, ja dan heb je gelijk.
In de praktijk zit er nog geen merkbaar verschil in.
En ja, ik zie weinig reden om een 9900K te upgraden naar een nieuwe Ryzen, dat mag je met mij oneens zijn. Maar we weten allen dat in de praktijk ook daar geen merkbaar verschil in zal zitten voor gaming, het zal mij niet verbazen als de Intel CPU's nog steeds over het algemeen sneller zijn naast de cherrypicked benchmarks van de persconferentie.

[ Voor 10% gewijzigd door unfor op 18-10-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:15
[...]

[...]

Dus begrijp ik dat 3200MHz niet snel genoeg zal zijn? Ben niet zo'n expert op het gebied van RAM OC, daarnaast ben ik gebonden aan low profile RAM i.v.m. cpu-koeler. Dus dan toch maar nieuwe RAM?
Zie deze uitgebreide test: https://www.guru3d.com/ar...ng-effect-in-games,9.html

Mijn advies: hou jouw huidige 16GB DDR4-3200 DIMM's en als je het onderste uit de kan wilt halen prik je er nog twee identieke modules bij, dan heb je in totaal 8 ranks and dat is ongeveer zo snel als twee enkelzijdige DDR4-3733 modules.

Vaak wordt de nadruk op geheugensnelheid gelegd, maar prijstechnisch is de beste winst te behalen door meer goedkoper geheugen te plaatsen (en bijkomend voordeel is dat je ook nog eens meer geheugen hebt).

Tuurlijk, meer snellere DIMM's is nog beter, maar de absolute meerwaarde is klein en prijs/prestatie raakt ook uit verhouding.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Toevoeging: een upgrade van een 9900 naar een 5900 zal niet wereldschokkend zijn. Als het puur uit hobby-overwegingen te doen is, doe het dan goed en prop er vier maal DDR4-3600 CL16 in (en kijk evt. of je dat op 3733 kan krijgen). Dan vermijd je ook eventuele compatibiliteitsproblemen met het bijplaatsen van DIMM's uit een andere batch (Ryzen geheugencontrollers zijn erg kieskeurig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Abbadon schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Zie deze uitgebreide test: https://www.guru3d.com/ar...ng-effect-in-games,9.html

Mijn advies: hou jouw huidige 16GB DDR4-3200 DIMM's en als je het onderste uit de kan wilt halen prik je er nog twee identieke modules bij, dan heb je in totaal 8 ranks and dat is ongeveer zo snel als twee enkelzijdige DDR4-3733 modules.

Vaak wordt de nadruk op geheugensnelheid gelegd, maar prijstechnisch is de beste winst te behalen door meer goedkoper geheugen te plaatsen (en bijkomend voordeel is dat je ook nog eens meer geheugen hebt).

Tuurlijk, meer snellere DIMM's is nog beter, maar de absolute meerwaarde is klein en prijs/prestatie raakt ook uit verhouding.
Dat de nadruk ligt op hogere geheugensnelheid is correct. Omdat dat tot nu toe de prestaties bij een Ryzen CPU in games beperkt wordt door de Fabric clock.

Voor wie een nieuwe CPU wil aanschaffen (voor o.a. gaming op hoge refreshrate) is gewoon verstandig even door te nemen welke invloed het werkgeheugen heeft. Kan bij Zen2 relatief voordelig 10% extra FPS opleveren wanneer de Fclk:Memclk 1:1 zo hoog mogelijk is met een dual rank of 4 single rank setje en strakke timings. Anders kan het het doel van een CPU upgrade teniet doen en dat is zonde.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Mijn nieuwe AIO verricht wonderen 8) Uiteraard lukte het me niet om deze score te reproduceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4rX-X5vfZJxUEFcfJppsDxgbnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djf0QQElVThZ9CrZ8C7ZXrgi.jpg?f=fotoalbum_large

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 21:58

Snippertje

Light up your life

Abbadon schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Wat bedoel je met 8 ranks? Ik dacht altijd dat meer dan 2 dimms je performance negatief beïnvloed? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

jgj82

Ja, maar = nee

Snippertje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Wat bedoel je met 8 ranks? Ik dacht altijd dat meer dan 2 dimms je performance negatief beïnvloed? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?
2 dual rank dimms of 4 single rank maakt niet uit. 4 dualrank is lastiger voor de IMC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abbadon
Snippertje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Een DIMM heeft één of twee ranks. Je zou kort door de bocht een geheugenmodule met twee ranks kunnen zien als twee modules in één. Voordeel van meerdere ranks is dat de geheugencontroller toegang heeft tot meerdere open pages (de data van een rij geheugencellen in een rank die geladen is in de leesbuffer van de desbetreffende rank) en dus een grotere kans dat de gewenste data al gebufferd is om direct uit te lezen (page hit). Met 8 ranks maximaliseer je deze kans.

Nadeel is meer van fysieke aard: er is meer stroom nodig op de adresseringsbus om al deze ranks aan te sturen/adresseren en open te houden. Vandaar dat je met meerdere DIMMs - zeker als ze twee ranks hebben i.p.v. één - de kloksnelheid moet verlagen.

Voor syntetische bandbreedte-testen doen de open pages er niet echt toe, voor applicatie/games kan het er wel veel toe doen. Hier nog een test die dit bevestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

jgj82

Ja, maar = nee

Abbadon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Een DIMM heeft één of twee ranks. Je zou kort door de bocht een geheugenmodule met twee ranks kunnen zien als twee modules in één. Voordeel van meerdere ranks is dat de geheugencontroller toegang heeft tot meerdere open pages (de data van een rij geheugencellen in een rank die geladen is in de leesbuffer van de desbetreffende rank) en dus een grotere kans dat de gewenste data al gebufferd is om direct uit te lezen (page hit). Met 8 ranks maximaliseer je deze kans.

Nadeel is meer van fysieke aard: er is meer stroom nodig op de adresseringsbus om al deze ranks aan te sturen/adresseren en open te houden. Vandaar dat je met meerdere DIMMs - zeker als ze twee ranks hebben i.p.v. één - de kloksnelheid moet verlagen.

Voor syntetische bandbreedte-testen doen de open pages er niet echt toe, voor applicatie/games kan het er wel veel toe doen. Hier nog een test die dit bevestigt.
Goed verwoord, helder! (y)
Je link is stuk, zou je kunnen fixen? Ik wil het graag lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
jgj82 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Goed verwoord, helder! (y)
Je link is stuk, zou je kunnen fixen? Ik wil het graag lezen.
Er is daar een goeie zoekfunctie. De zoekopdracht staat bijna letterlijk in de url https://www.tomshardware....-memory-timings,6310.html

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

#durftevragenmethetrisicoomopgoogletewordengewezen

Ik kan de 1ste en 2de versie van CTR nergens vinden op het grote web. Kan iemand mij daarmee te plezieren? De laatste versie werkt absoluut niet. Gezien de reacties op 3dGuru ben ik niet de enige waarbij de laatste versie allerlei problemen veroorzaakt, zelfs op een clean install werkt het niet naar behoren (rare crashes).

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

M-spec schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Dat de nadruk ligt op hogere geheugensnelheid is correct. Omdat dat tot nu toe de prestaties bij een Ryzen CPU in games beperkt wordt door de Fabric clock.

Voor wie een nieuwe CPU wil aanschaffen (voor o.a. gaming op hoge refreshrate) is gewoon verstandig even door te nemen welke invloed het werkgeheugen heeft. Kan bij Zen2 relatief voordelig 10% extra FPS opleveren wanneer de Fclk:Memclk 1:1 zo hoog mogelijk is met een dual rank of 4 single rank setje en strakke timings. Anders kan het het doel van een CPU upgrade teniet doen en dat is zonde.
Waar het bij mij op CPU gebied waardeloos is qua OC mogelijkheden, is mijn binned Ballistix Elite Rev-E setje heel leuk voor de performance inderdaad. 4 single rank modules en dus 32GB RAM.

Loopt op stock (1.35v) voltage 3800Mhz C16-18-16-16 met de IF op 1900Mhz (en ja dat doet hij wel op stock voltages...), tRAS op 38, tRC op 60 en tRFC op 608. Die laatste kan wellicht nog wat strakker. De rest ga ik niet veel meer aan trekken. Scheelt echt wel performance t.o.v. 3200Mhz C16. Volgens de calculator een setje met een kwaliteit van 117%. Ik geloof het wel ja :+ Dit setje i.c.m. een 5800X.. RAM heeft 195,- gekost in een flash sale van Amazon, dus ja flink duurder dan huis-tuin-keuken RAM maar die 40-60,- heeft wel 10% extra performance tot gevolg.

Edit: ben toch weer aan het RAM-OC'en geslagen.. 16-17-16-16-36 en tRFC op 554. Nog steeds stock voltage. Lijkt op zijn minst redelijk stabiel. Memtest even 300% coverage laten lopen.

Edit2: vind het nu wel weer mooi geweest, subtimings nog iets opgepoetst en nu lekker lopen met die handel. Alle Ohmse waarden en dergelijke die in de DRAM-calculator te vinden zijn waag ik mij niet aan, voor de stabiliteit voegt het bij mij iig niks toe. Uiteindelijk C16-17-16-16-34, tRC op 56, tFRC op 554. Heb geprobeerd met tRAS op 32 en tRC op 48 maar dat werd niks. In AIDA64 een latency van 66ns. Niet geweldig uitzonderlijk goed maar goed. Vannacht memtest maar eens laten lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kuusj op 20-10-2020 01:21 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Abbadon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Interessante test!

Ik vraag me wel af of je van 4 naar 8 dezelfde verbetering in performance gaat zien als van 2 naar 4 ranks. In de test zie ik geen tests met 8 ranks. Daarnaast is het volgens mij voor de memory controller zwaarder als je van 2 naar 4 of van 4 naar 8 ranks gaat.
Het zou mij niks verbazen als ze in plaats van de losse timings die ze in de test gebruiken meer winst zouden zien van c17/18 naar c15/c16 gezien de kans dat de memory controller dat met 4 ranks gaat halen een stuk groter is dan met 8 ranks (zeker met Zen en Zen+).

Ashes was volgens mij een van de tests waar Zen en Zen+ de meeste winst zagen met hoge snelheden en lage timings. Het is dus niet raar dat we dit ook nog zien met Zen 2; ik denk wel dat dit een van de beste resultaten zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Clock Tuner for AMD Ryzen CTR 1.1 Beta 4

[ Voor 30% gewijzigd door Help!!!! op 20-10-2020 12:08 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HgnX
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07-2024
Wat is er eigenlijk beter voor gaming? Een Ryzen 5950x, een 5900x of een 5800x ? Ik zie namelijk dat de baseclock van de 5800x het hoogste is, daarna de 5900x en pas als laatste de 5950x. Gaming zou voornamelijk natuurlijk meer single core zijn, dus ik hoop hier wat duidelijkheid in te krijgen want ik snap het niet precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
HgnX schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:55:
Wat is er eigenlijk beter voor gaming? Een Ryzen 5950x, een 5900x of een 5800x ? Ik zie namelijk dat de baseclock van de 5800x het hoogste is, daarna de 5900x en pas als laatste de 5950x. Gaming zou voornamelijk natuurlijk meer single core zijn, dus ik hoop hier wat duidelijkheid in te krijgen want ik snap het niet precies.
Goede vraag. Even benchmarks afwachten, want e.e.a. hangt sterk af of een 5900x of 5950x met 8 cores belast dezelfde (boost)snelheid aan kan houden als een 5800x met 8 cores belast. Ook met koeling en stroomaanvoer in het achterhoofd. Ik ben ook wel benieuwd hoe dit uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de >8 core chips heb je in principe weer meer latency doordat de cores over twee chiplets verspreid zijn. Alhoewel een goede scheduler de workload mogelijk zoveel mogelijk binnen dezelfde chiplet houdt zolang je ook maximale boost clocks kan vasthouden Wel heb je een iets hogere boost. (Een 5900X heeft 2 chiplets met ieder 6 cores verwacht ik.)

Ik gok dat de 5950X wel het snelst zal zijn maar dat het allemaal erg weinig scheelt. Laat staan op 1440p en hoger.

Voor puur gaming verwacht ik maar zeer weinig relevante use cases voor een 12 of 16 core.

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 20-10-2020 16:02 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:55
Het ligt eraan, vanaf 5 megapixels (1440p ultrawide) zal het weinig tot niets uitmaken vermoed ik.
Dan telt vooral de videokaart. Daaronder is het lastig op voorhand te zeggen.
Aan de ene kant zijn er games die goed met het aantal cores schalen, maar naar mijn weten neemt de winst na 8 cores wel flink af.
Aan de andere kant zijn er games die veel baat hebben bij snel toegang tot het werkgeheugen.
MMO's zijn daar een goed voorbeeld van.
Een 5800X zal nu 1 ccx hebben i.p.v. 2 en dat betekent drastisch lagere latenties.
Ik weet niet wat precies de waarden waren, maar volgens mij verliep de communicatie binnen een ccx met ca. 25ns en buiten een ccx met ca. 70ns.
Tel daarbij op dat door het kleine productieproces, de boostklok met name gelimiteerd zal zijn door de temperatuur. Dan kan je ook stellen dat een 5800X een hogere allcore boostklok zal hebben.

De kans is dus aanzienlijk hoger dat een 5800X voor gaming beter zal presteren, maar of je daar wat van merkt zal echt afhangen op welke resolutie je speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Kuusj schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:47:
[...]

Waar het bij mij op CPU gebied waardeloos is qua OC mogelijkheden, is mijn binned Ballistix Elite Rev-E setje heel leuk voor de performance inderdaad. 4 single rank modules en dus 32GB RAM.

Loopt op stock (1.35v) voltage 3800Mhz C16-18-16-16 met de IF op 1900Mhz (en ja dat doet hij wel op stock voltages...), tRAS op 38, tRC op 60 en tRFC op 608. Die laatste kan wellicht nog wat strakker. De rest ga ik niet veel meer aan trekken. Scheelt echt wel performance t.o.v. 3200Mhz C16. Volgens de calculator een setje met een kwaliteit van 117%. Ik geloof het wel ja :+ Dit setje i.c.m. een 5800X.. RAM heeft 195,- gekost in een flash sale van Amazon, dus ja flink duurder dan huis-tuin-keuken RAM maar die 40-60,- heeft wel 10% extra performance tot gevolg.

Edit: ben toch weer aan het RAM-OC'en geslagen.. 16-17-16-16-36 en tRFC op 554. Nog steeds stock voltage. Lijkt op zijn minst redelijk stabiel. Memtest even 300% coverage laten lopen.

Edit2: vind het nu wel weer mooi geweest, subtimings nog iets opgepoetst en nu lekker lopen met die handel. Alle Ohmse waarden en dergelijke die in de DRAM-calculator te vinden zijn waag ik mij niet aan, voor de stabiliteit voegt het bij mij iig niks toe. Uiteindelijk C16-17-16-16-34, tRC op 56, tFRC op 554. Heb geprobeerd met tRAS op 32 en tRC op 48 maar dat werd niks. In AIDA64 een latency van 66ns. Niet geweldig uitzonderlijk goed maar goed. Vannacht memtest maar eens laten lopen.
Netjes toch op standaard spanning. Niks meer aan doen. Mijn eerste 16GB FlareX B-die uit 2017 was ook prijzig maar daar heb ik sinds de 1800X al plezier van. Pas vorig jaar na aanschaf van een 3800X nog een setje bij gekocht toen de prijzen al een stuk gezakt waren.
Altijd handig om speelruimte over te hebben en kan ook nog prima 4100+MHz draaien. Ik zal er waarschijnlijk zelf niet veel aan hebben op X370 maar hoop volgend jaar nog wel op een beta bios voor Zen3. Daarmee zal AM4 zoals het nu lijkt eindigen en dan vind ik het ook zonde om voor max 1 upgrade nog een nieuw gelijkwaardig 500 moederbord aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

M-spec schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Netjes toch op standaard spanning. Niks meer aan doen. Mijn eerste 16GB FlareX B-die uit 2017 was ook prijzig maar daar heb ik sinds de 1800X al plezier van. Pas vorig jaar na aanschaf van een 3800X nog een setje bij gekocht toen de prijzen al een stuk gezakt waren.
Altijd handig om speelruimte over te hebben en kan ook nog prima 4100+MHz draaien. Ik zal er waarschijnlijk zelf niet veel aan hebben op X370 maar hoop volgend jaar nog wel op een beta bios voor Zen3. Daarmee zal AM4 zoals het nu lijkt eindigen en dan vind ik het ook zonde om voor max 1 upgrade nog een nieuw gelijkwaardig 500 moederbord aan te schaffen.
Ik heb vorig jaar de 3700X en X570 gekocht, van ene kant wel jammer dat het volgend jaar ophoudt maar goed ik heb wel nog steeds de nieuwste technieken de komende jaren. DDR5 is leuk maar verwacht ik volgend jaar nog niet eerlijk gezegd.

Daarom wil ik ook graag de 5800X hebben, lijkt me eerder een CPU die geschikt is voor een paar jaartjes dan een 3700X, al is dat zeer persoonlijk natuurlijk. Nu nog gamen op een 10 jaar oude AMD Phenom ii x6 1100t oid kan ook nog maar heel overweldigend zal de ervaring niet zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Kuusj schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:08:
[...]

Ik heb vorig jaar de 3700X en X570 gekocht, van ene kant wel jammer dat het volgend jaar ophoudt maar goed ik heb wel nog steeds de nieuwste technieken de komende jaren. DDR5 is leuk maar verwacht ik volgend jaar nog niet eerlijk gezegd.

Daarom wil ik ook graag de 5800X hebben, lijkt me eerder een CPU die geschikt is voor een paar jaartjes dan een 3700X, al is dat zeer persoonlijk natuurlijk. Nu nog gamen op een 10 jaar oude AMD Phenom ii x6 1100t oid kan ook nog maar heel overweldigend zal de ervaring niet zijn :+
Voor mijzelf op uwqhd vermoed ik hooguit alleen iets betere frametimes maar bij mij staat dan al een tijdje een prio op een nieuwe GPU. Welke dat gaat worden wacht ik bewust nog even af.

Over Phenom II X6 gesproken. Ik had een 65W T editie op max 3,9GHz OC. Het 2008 AM2+ DDR2 bordje heeft 9 jaar dienst gedaan (vanaf een X2 4200/6400, X4 etc), toch bleef deze met flink bruine hittesporen achterop keurig zijn werk doen :P

Het allcore verschil in distributed computing was wel leuk, zo ver ik nog weet:
Phenom II X6: <30K per dag. @220W systeem (2008 Gold PSU)
Ryzen 7 1800X: ~100K per dag. @185W (Titanium PSU, oude PSU was 200W)
Ryzen 7 3800X: ~140K per dag. @145W (Titanium PSU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
M-spec schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Even totaal zonder bron ( :*) ): ik hoop er nog een beetje op dat er stiekem nog een AM4 reeks na de 5000 komt omdat DDR5 niet opschiet. Of dat de ZEN4 chip zowel voor AM4 als AM5 uitgebracht wordt. Dan kan ik nog een ZEN4 chip in m'n huidige AM4 moederbord proppen en kan ik daarna nog wat jaartjes vooruit. Misschien wishful thinking, maar dat mag wel af en toe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
Net besloten CTR eens uit te gaan proberen nu deze 1.1 is.

In het kort, het werkt en gelijk goed! Zero issues na het hebben gevolgd van de install guide.

Diagnostics bevestigde wat ik al wist, mij 3600 is van Bronze kwaliteit, bad binned silicon.
Recommended OC voet CTR uit op een default safe VID 1.25v. Mijn behaalde resultaten OC 3875mhz, UV = 3825mhz.
LLC op mode 8, OC 3950mhz, UV 3925.

Kaal PBO enabled, verder geen auto oc tweaks, geeft stuk beter resultaat.

Hierop eerst mijn Ryzen 3600 safe VID voltage bepaald (alles cpu voltage auto, LLC auto enzo), met kaal PBO enabled. P95 small FFT log > SVI2 FTN/VID. Dit bleek 1.33/1.319>1.309v drooped te zijn.

Deze waardes ingevuld in advance CTR settings en hierop haalde de tool 4100mhz op CCX1 met gold core en 4125mhz op de CCX met de slechte core. Bizar resultaat.

Off topic...5600x wordt wel aantrekkelijk

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

***ClockTuner for Ryzen 1.1 beta 4 by 1usmus***
AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor (870F10)
MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI (MS-7C84)
BIOS ver. 1.20 SMU ver. 46.62.00
DRAM speed 3200 MHz
10/21/2020 22:06:26

AVX light mode
Cycle time: 60000 ms
Reference frequency: 4050MHz
Reference voltage: 1256 mV
Voltage step: 6 mV

Diagnostic results
Max temperature: 54.5°
Energy efficient: 3.74
AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor
Your CPU is SILVER SAMPLE

Recomended values for Overclocking:
Reference frequency: 4350 MHz
Reference voltage: 1250 mV
Recomended values for Undervolt:
Reference frequency: 4225 MHz
Reference voltage: 1175 mV

================================

DRAM speed 3200 MHz
10/21/2020 23:34:09

AVX light mode
Cycle time: 120000 ms

Diagnostic results
Max temperature: 65°
Energy efficient: 3.79
Your CPU is GOLDEN SAMPLE
Reference frequency: 4325 MHz
Reference frequency: 4200 MHz

[ Voor 35% gewijzigd door Jorruchie op 22-10-2020 00:54 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:39
Vanwege de Zen 3 launch heb ik een MSI X570 Tomahawk Wifi gekocht en daar m'n oude 2700X met een 16GB set E-die 3200 C16 dimms ingezet. (2700X heb ik van ruim een meter laten vallen en had wat werk aan de pinnen nodig)

Was een mooi moment om de vergelijking met de Gigabyte X470 Gaming 7 te maken, waar ik altijd een 16GB B-die set in heb gehad en met de 2700X met een hoop proberen 3433MHz heb weten te halen als ik het me goed herinner.

Mem op 3600MHz gezet en 1.45V gegeven, werkt als een tierelier 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Razkin op 22-10-2020 00:44 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:20
ClockTuner for Ryzen 1.1 beta 5 by 1usmus is nu ook uit.

https://www.guru3d.com/fi...r-for-ryzen-download.html

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
En wegens bugs weer ingetrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Parody schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:09:
En wegens bugs weer ingetrokken...
Ben m nu aan t draaien, iets specifieks waardoor stoppen is aan te raden?

Vorige beta was bij mij instant crash, deze loopt tenminste nog door.

Edit: volgens techpowerup: The Beta 5 download was pulled because of a critical bug.

Edit 2: en uiteindelijk ook bij mij een crash. Versie 1.0 blijkt daarentegen prima te werken.

[ Voor 23% gewijzigd door onsgeluk op 22-10-2020 14:50 ]

iR Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:05
Beta 6 staat er reeds op :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bij OC loopt die nog wel enige tijd alvorens de app crashed, maar bij UV crashed die nagenoeg onmiddellijk.

Iemand anders betere ervaringen met 1.1?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 18:50
Jorruchie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:40:
DRAM speed 3200 MHz
10/21/2020 22:06:26

AVX light mode
Cycle time: 60000 ms

Diagnostic results
Max temperature: 54.5°
Energy efficient: 3.74
Your CPU is SILVER SAMPLE

Reference frequency: 4350 MHz
Reference frequency: 4225 MHz

================================

DRAM speed 3200 MHz
10/21/2020 23:34:09

AVX light mode
Cycle time: 120000 ms

Diagnostic results
Max temperature: 65°
Energy efficient: 3.79
Your CPU is GOLDEN SAMPLE
Reference frequency: 4325 MHz
Reference frequency: 4200 MHz
vreemd. je silver sample kan hoger clocken als je golden sample of zie ik dat nu verkeerd? ik had tot aan B3 een golden sample. gisteren B4 geprobeerd en had ineens silver sample met wel zelfde recomended values. dus ik wacht nog wel even. lijkt dat er toch nog wel wat bugs in zitten

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 23:39

Convoy

g44p

huntedjohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:35:
[...]

vreemd. je silver sample kan hoger clocken als je golden sample of zie ik dat nu verkeerd? ik had tot aan B3 een golden sample. gisteren B4 geprobeerd en had ineens silver sample met wel zelfde recomended values. dus ik wacht nog wel even. lijkt dat er toch nog wel wat bugs in zitten
Hoger clocken dan O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 18:50
Bedankt voor deze fantastische bijdrage.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 23:39

Convoy

g44p

huntedjohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:10:
[...]

Bedankt voor deze fantastische bijdrage.
Graag gedaan! Nooit te jong om te leren he oOo <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

huntedjohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:35:
[...]vreemd. je silver sample kan hoger clocken als je golden sample of zie ik dat nu verkeerd? ik had tot aan B3 een golden sample. gisteren B4 geprobeerd en had ineens silver sample met wel zelfde recomended values. dus ik wacht nog wel even. lijkt dat er toch nog wel wat bugs in zitten
Ja het is met betaversies nog geen exacte wetenschap. Let wel dat de eerste benchmarkrun werd uitgevoerd met 60sec t.o.v. 120sec. Golden of silver sample maakt me eigenlijk niet zoveel uit, maar een CB20 test wijst uit dat met een all core UV@4,2GHz/1175mV zo'n 400pts winst behaald wordt t.o.v. stock settings en dat is toch een aanzienlijke winst in termen van performance/Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/816Ub93s09WOIdMNjLQEDCL66MI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fLT55QmUaRkhuyoiT43xeUzl.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Jorruchie op 22-10-2020 23:40 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
onsgeluk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:05:
[...]

Bij OC loopt die nog wel enige tijd alvorens de app crashed, maar bij UV crashed die nagenoeg onmiddellijk.

Iemand anders betere ervaringen met 1.1?
Wat kan helpen is je LLC (Load Level Calibration) in je bios in stellen.

Crashes kunnen veroorzaakt worden als je een hoge voltage drop (vdroop) onder load hebt met een slechte silicon kwaliteit cpu. Aangezien de Diagnostics lagere voltages test kan dit hier al optreden.

Een Bronze rating cpu, wat de laagste rating in CTR is, heeft veel meer stroom nodig voor x Mhz, of haaft veel minder Mhz op lage voltages.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Gkirmathal schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Wat kan helpen is je LLC (Load Level Calibration) in je bios in stellen.

Crashes kunnen veroorzaakt worden als je een hoge voltage drop (vdroop) onder load hebt met een slechte silicon kwaliteit cpu. Aangezien de Diagnostics lagere voltages test kan dit hier al optreden.

Een Bronze rating cpu, wat de laagste rating in CTR is, heeft veel meer stroom nodig voor x Mhz, of haaft veel minder Mhz op lage voltages.
Bij de eerste 1.1 beta ging ik terug van silver naar een brons exemplaar en een niet werkbare applicatie. Alle beta's inmiddels doorlopen ( CMOS / met en zonder LLC), geheugen draait ook default zonder xmp, maar alleen de 1.0 versie komt tot een stabiel eindresultaat. Daar heb ik nu 2 folders van, voor zowel UV als OC en dat werkt eigenlijk best goed.

Anyway, beta 6 bleef hangen in het "tune" proces, dus zelf een harde reboot gedaan. Ik heb bij beta 7 die gisteravond beschikbaar kwam alleen de OC geprobeerd, wel weer netjes een zilver exemplaar en de OC liep mooi door binnen de grenswaardes met een temp van rond de 45 graden...en dan ineens poef, reboot. Omdat ik niet constant achter de PC zit, heb ik niet gezien waar die eruit klapte, wel zeker op hogere waardes als met V1.0

Als je bij de reacties kijkt op Guru3D zie je dit ook veelvuldig terug komen. Dus of het werkt als een tierelier of je hebt last van reboots zonder dat je er zelf wat aan kan doen.

offtopic: AIO werkt echt als een trein. Stock CB20 MT en ST score zijn nu een kleine 5% hoger als met de noctua D15 (9400 en 536).

Edit: nog maar een OC run doen met hwinfo om te loggen. Als ik weet waar en waarom die er uit klapt, kan ik van daaruit kijken of die waardes stabiel te draaien zijn of dat ik iets lager moet.
Ik meen me ook te herinneren dat ik vannacht op een ccx delta van 150 zat toen de boel klapte. Voor de gein deze waarde dus ook een heel stuk ruimer gezet. Hopelijk helpt het.

[ Voor 12% gewijzigd door onsgeluk op 23-10-2020 10:32 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
onsgeluk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

Bij de eerste 1.1 beta ging ik terug van silver naar een brons exemplaar en een niet werkbare applicatie. Alle beta's inmiddels doorlopen ( CMOS / met en zonder LLC), maar de 1.0 versie komt tot een stabiel eindresultaat. Daar heb ik nu 2 folders van, voor zowel UV als OC en dat werkt eigenlijk best goed.

Anyway, beta 6 bleef hangen in het "tune" proces, dus zelf een harde reboot gedaan. Ik heb bij beta 7 die gisteravond beschikbaar kwam alleen de OC geprobeerd, wel weer netjes een zilver exemplaar en de OC liep mooi door binnen de grenswaardes met een temp van rond de 45 graden...en dan ineens poef, reboot. Omdat ik niet constant achter de PC zit, heb ik niet gezien waar die eruit klapte, wel zeker op hogere waardes als met V1.0

Als je bij de reacties kijkt op Guru3D zie je dit ook veelvuldig terug komen. Dus of het werkt als een tierelier of je hebt last van reboots zonder dat je er zelf wat aan kan doen.

offtopic: AIO werkt echt als een trein. Stock CB20 MT score is nu zo'n 300 punten hoger als met de noctua D15.
Ah hmm duidelijk. Wel jammer om te lazen dat dit voor jou niet heeft gewerkt. Het enige wat ik had gelezen is dat LLC kon helpen met stabiliteit. In mijn geval heeft het uiteindelijk weinig uitgehaald om tot een stabiele en noemenswaardige ac oc te komen.

Vraag.
Draai je al 20H4? Of is deze misschien geinstalleerd terwijl je over die dagen ook met de verschillende nieuwe CTR beta's bezig was?
Want één melding die mij opviel dop hetevelopment draadje op Overclockers.net, was dat één user melde over de 20H4 update die ineens erge instabiliteit veroorzaakte waar 1909 volledig stabiel was.

Heb je toevallig al naast auto tune process de OC/UV getest door middel van de Advanced settings? Om zo te kijken of je misschien toch niet iets meer voltage nodig hebt om stabiel te zijn?
Zelf had ik op beta 4 ook volledige system crash toen ik ff weg was. De BSOD viewer gaf aan een core kernel crash was dus waarschijnlijk OC instabiliteit.

Mijn in mijn geval kwam ik er achter dat CTR voor mijn 3600 niks opschiet qua overclocken, of een stabielle oc te kunnen krijgen op een nuttige freq die meer performance bied dan het draaien van tweaked PBO settings.
En hoewel mijn 3600 op factory bios settings een base (safe) voltage van 1.325 (1.312 vrdoop) laat zien tijdens prime95 small FFT, was hierop geen noemenswaardige freq stabiel te krijgen.

Dus ik denk dat CTR alleen echt nuttige tool is voor OC/UV voor "Gold" rated Ryzen 3000 bezitters. Die niet het hele handmatige all core OC process + stabiliteits checken te willen of durven doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Gkirmathal schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Ah hmm duidelijk. Wel jammer om te lazen dat dit voor jou niet heeft gewerkt. Het enige wat ik had gelezen is dat LLC kon helpen met stabiliteit. In mijn geval heeft het uiteindelijk weinig uitgehaald om tot een stabiele en noemenswaardige ac oc te komen.

Vraag.
Draai je al 20H4? Of is deze misschien geinstalleerd terwijl je over die dagen ook met de verschillende nieuwe CTR beta's bezig was?
Want één melding die mij opviel dop hetevelopment draadje op Overclockers.net, was dat één user melde over de 20H4 update die ineens erge instabiliteit veroorzaakte waar 1909 volledig stabiel was.

Heb je toevallig al naast auto tune process de OC/UV getest door middel van de Advanced settings? Om zo te kijken of je misschien toch niet iets meer voltage nodig hebt om stabiel te zijn?
Zelf had ik op beta 4 ook volledige system crash toen ik ff weg was. De BSOD viewer gaf aan een core kernel crash was dus waarschijnlijk OC instabiliteit.
20H2 sinds een week of zo. Alle testen onder advanced gedaan. Als de run met aanbevolen settings niet lukt, verhoog ik het voltage in stappen van 10mV. In versie 1.0 werkte dit prima, in alle betas van 1.1 niet. Ik zie wel dat de cpu hoger klokt, maar hij gaat zodra het spannend wordt onderuit.

Vanaf 1.1 mag bij GB mobo's de LLC trouwens weer op auto volgens de manual en kan je de meldingen daarover negeren, maar in de praktijk maakt het geen verschil of deze aan/uit staat.
Gkirmathal schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:46:
[...]Mijn in mijn geval kwam ik er achter dat CTR voor mijn 3600 niks opschiet qua overclocken, of een stabielle oc te kunnen krijgen op een nuttige freq die meer performance bied dan het draaien van tweaked PBO settings.
En hoewel mijn 3600 op factory bios settings een base (safe) voltage van 1.325 (1.312 vrdoop) laat zien tijdens prime95 small FFT, was hierop geen noemenswaardige freq stabiel te krijgen.

Dus ik denk dat CTR alleen echt nuttige tool is voor OC/UV voor "Gold" rated Ryzen 3000 bezitters. Die niet het hele handmatige all core OC process + stabiliteits checken te willen of durven doorlopen.
Wellicht, zelf denk ik dat je vooral voordeel hebt als je meerdere CCX'en heebt die je individueel kan schalen op basis van kwaliteit. Met een UV ga ik in CB20 toch ook al zo'n 400 punten omhoog.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Ik krijg het bij beta 7 niet meer voor elkaar om een profiel op te slaan. Hij geeft dan aan wrong vid, meer mensen dit probleem? Beta 3 heeft het probleem in ieder geval niet, dus die gebruik ik voorlopig maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zojuist even de manual van de nieuwe B550 Unify doorgenomen en daar staat bij het geheugen;

3rd Gen AMD Ryzen processors▫
1DPC 1R max speed 5100 MHz▫
1DPC 2R max speed 4000 MHz▫
2DPC 1R max speed 4000 MHz▫
2DPC 2R max speed 3600 MHz

Houdt in dat ik mijn Crucial 32GB 3600 MHz niet hoger kan zetten als ik zou willen?
De Ballistix zijn dual rank reepjes van elk 16 GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Dit interpreteer ik als de waarden die je in ieder geval zou moeten kunnen halen. Hoe dit in de praktijk uitpakt is natuurlijk altijd de vraag. Erboven kom je in principe in overclock-regionen terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
Al een tijdje zit ik met met een vraag in mijn hoofd waar ik zelf niet helemaal uitkom.

Ik heb een Ryzen7 3700x in een Asus X370 VI Hero moederbord. Het werkt allemaal maar er zijn een aantal dingen die me storen. Ik kan niet upgraden naar de nieuwste bios zonder dat hij bij het opstarten mn m.2 drive niet herkent. Dit schijnt en B350 en X370 kwaal te zijn?

Ook heb ik sinds de latere Bios versies dat mijn systeem fans ineens bij het aangaan gewoon volop blazen wat ik vet irritant vind. Dit noemen de moederbord makers en AMD een feature. Dat zou best kunnen maar als ik het niet uit kan zetten vind ik het geen feature.

Zou upgraden naar een B450 of een B550 zinvol zijn? Ik denk niet dat ik binnenkort naar een ryzen 5000 CPU ga upgraden aangezien ik deze 3700X in de Sale heb gekocht medio juni. Al is het misschien wel fijn om het als optie te hebben over een aantal jaar?

Door de prijzen van Gen4 m.2 drives zijn deze voor mij nog niet de moeite waard dus ik zou gen 4 PCIe alleen voor een GPU gebruiken. Mijn budget zou als ik vuur een upgrade ga max 110 euro zijn.

Wat lijkt jullie het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38

Apoca

Array Technology Industry

Chrisuu01 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:14:
Ik heb een Ryzen7 3700x in een Asus X370 VI Hero moederbord. Het werkt allemaal maar er zijn een aantal dingen die me storen. Ik kan niet upgraden naar de nieuwste bios zonder dat hij bij het opstarten mn m.2 drive niet herkent. Dit schijnt en B350 en X370 kwaal te zijn?
Welke bios gebruik je precies? En welk merk NVMe drive?
Zou upgraden naar een B450 of een B550 zinvol zijn?
Als je de extra PCI-e lanes niet nodig hebt en zoals je zei niet gaat upgraden dan is er eigenlijk geen reden, mits je serieus issues hebt met je mobo. Daarnaast Gen4 voor je GPU is verwaarloosbaar, de huidige Gen3 spec loopt nog niet tegen bandbreedte issues aan.

[ Voor 28% gewijzigd door Apoca op 28-10-2020 20:01 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Apoca schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Welke bios gebruik je precies? En welk merk NVMe drive?

[...]

Als je de extra PCI-e lanes niet nodig hebt en zoals je zei niet gaat upgraden dan is er eigenlijk geen reden, mits je serieus issues hebt met je mobo. Daarnaast Gen4 voor je GPU is verwaarloosbaar, de huidige Gen3 spec loopt nog niet tegen bandbreedte issues aan.
Ik heb een Kingston A1000 480Gb.
pricewatch: Kingston A1000 480GB

Maar weet niet of dit voor issues zou zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Chrisuu01 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:37:
[...]
Ik heb een Kingston A1000 480Gb.
Wat je zou kunnen doen is zo wie zo even checken of je de laatste firmware op je NVMe drive hebt, ik had zelf ook eerst issues met een A-Data drive in mijn X370 geheel in het begin. Daarna trouwens overgestapt op een Samsung en nooit meer issues gehad maar dat is niet een echte optie voor iedereen dat snap ik ook. De laatste BIOS van twee maanden geleden voor de C6H is echt wel zonder issues, er waren vroeger wel fan issues dat klopt maar die zijn ondertussen ook allemaal opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door Apoca op 29-10-2020 08:15 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Apoca schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:09:
[...]

Wat je zou kunnen doen is zo wie zo even checken of je de laatste firmware op je NVMe drive hebt, ik had zelf ook eerst issues met een A-Data drive in mijn X370 geheel in het begin. Daarna trouwens overgestapt op een Samsung en nooit meer issues gehad maar dat is niet een echte optie voor iedereen dat snap ik ook. De laatste BIOS van twee maanden geleden voor de C6H is echt wel zonder issues, er waren vroeger wel fan issues dat klopt maar die zijn ondertussen ook allemaal opgelost.
Is dat dan Bios 7901 of verschilt dat per vendor hoe ze hun bios aanduiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Yes de 7901 is de laatste versie, ik zou hem gewoon via de USB FashBack methode erop zetten dan weet je ook zeker dat er niks fout kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisuu01
Apoca schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:24:
Yes de 7901 is de laatste versie, ik zou hem gewoon via de USB FashBack methode erop zetten dan weet je ook zeker dat er niks fout kan gaan.
Mijn dankk voor de tips door de firmware update. Nu werkt mn a1000 gewoon zoals het hoort met Bios 7901.

Ik ben nu bezig met CTR 1.1 beta 7 bronze sample helaas :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Maakt het bij CTR 1.1 trouwens uit wat je bij max zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 09:05
Chrisuu01 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:37:
Maakt het bij CTR 1.1 trouwens uit wat je bij max zet?
Nope. Ofwel de applicatie stopt met verder gaan of je pc reboot vanzelf :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Brad Pitt schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

Nope. Ofwel de applicatie stopt met verder gaan of je pc reboot vanzelf :)
Vooral dat laatste ;)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Vraagje: hoe storend is de actieve koeling op moederborden met een X570-chipset? Ik heb een Asus Crosshair VIII op het oog i.v.m. een upgrade naar de 5900X / 5950X en vraag me af of de passieve koeling stoort.

Uiteraard is dit subjectief. Weet dat ik niet een ontzettend fluisterstille pc heb en hoef te hebben, maar ook niet zit te wachten op een fan die je boven al je andere fans uit hoort komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Yonix schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:03:
Vraagje: hoe storend is de passieve koeling op moederborden met een X570-chipset? Ik heb een Asus Crosshair VIII op het oog i.v.m. een upgrade naar de 5900X / 5950X en vraag me af of de passieve koeling stoort.

Uiteraard is dit subjectief. Weet dat ik niet een ontzettend fluisterstille pc heb en hoef te hebben, maar ook niet zit te wachten op een fan die je boven al je andere fans uit hoort komen.
Ik heb een Asus RoG Strix X570 Gaming-E bord met waarschijnlijk exact dezelfde fan en dergelijke op de chipset. Ik ben iemand die zijn PC onder geen beding wil kunnen horen in idle (denk aan fans uit en dergelijke), en ik zat daar ook mee. Echter kan ik met mijn oor naast die fan gaan zitten en ik hoor nog steeds niks. Ik meen ook zelfs dat het fanprofiel in een recente update veranderd is waardoor hij idle nog langzamer draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Yonix Passieve koeling maakt 0 geluid? Bedoel je actief of borden met fans die zichzelf uitschakelen bij lage temperaturen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Razkin schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:38:
@Yonix Passieve koeling maakt 0 geluid? Bedoel je actief of borden met fans die zichzelf uitschakelen bij lage temperaturen?
Excuus, ik bedoelde uiteraard de actieve koeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Yonix schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:03:
Vraagje: hoe storend is de actieve koeling op moederborden met een X570-chipset? Ik heb een Asus Crosshair VIII op het oog i.v.m. een upgrade naar de 5900X / 5950X en vraag me af of de passieve koeling stoort.

Het is hij de x570 steel legend storend. Heb een custom fan curve gezet, omdat hij anders kan ratelen. Is ook nog een aparte bios update voor uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
De fan op de MSI Tomahawk ratelt bij het opspinnen. Dit hoor ik enkel bij booten, want tot nu toe met 1 pci-e 3 NVME SSD op de chipset blijft de chipset gewoon koel genoeg zonder draaiende fan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 19:48

RMYuma

The disguise is complete!

Yonix schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:39:
[...]

Excuus, ik bedoelde uiteraard de actieve koeling. :)
Ik heb de Asus Crosshair VIII Hero en ik vind het geluid van de chipsetfan reuze meevallen.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn PC op de grond heb staan, naast mijn bureau.
Maar zelfs als ik met mijn hoofd naast de kast ga hangen, dan valt het geluidsniveau erg mee.
Hangt er natuurlijk ook van af hoeveel en wat voor fans je verder in je kast hebt (inclusief CPU en GPU).

| Specs Aurora24 | My music |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fan is gewoon zelf in te stellen qua profiel. Ieder 570 bord heeft die optie lijkt mij. En die slaat alleen aan als je 2 NVME's in gebruik hebt in Raid, omdat blijkbaar de power supply via de chipset nu verloopt. Dat is waarom er een fan op zit op die chipset. :) Bij mij is de fan nooit 1 keer aangeslagen, ondanks gebruik van een NVME drive. Dus half het internet die erover valt over zo'n fannetje weet niet waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Heb ook de C8H en hoor de fan niet. Fan draait altijd wel, maar niet snel genoeg om gfeluid te maken (kast staat hier op oorhoogte vlak naast me).

Echter, als je een 3-slots 360+W grafische kaart hebt die de fan helemaal afdekt, heb je een potentiele hotspot wanneer je de gpu maximaal belast. Dan kan de chipset-fan bij te weinig overige koeling 3.000+rpm gaan draaien en een ratelend geluid veroorzaken.
In mijn geval voorkom ik dat ratelend geluid door de case-fans in zo'n situatie sneller te laten draaien (silent setting is niet genoeg voor die hotspot).

Denk dus om case airflow in zulke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 03:46:
De fan is gewoon zelf in te stellen qua profiel. Ieder 570 bord heeft die optie lijkt mij. En die slaat alleen aan als je 2 NVME's in gebruik hebt in Raid, omdat blijkbaar de power supply via de chipset nu verloopt. Dat is waarom er een fan op zit op die chipset. :) Bij mij is de fan nooit 1 keer aangeslagen, ondanks gebruik van een NVME drive. Dus half het internet die erover valt over zo'n fannetje weet niet waar ze het over hebben.
Op mijn MSI MEG Unify slaat die chipsetfan ook nooit aan, met twee NVME drives geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurosis1986
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik heb momenteel een ryzen 5 1600 cpu op een 370x asus prime pro mobo.
Haal ik met een upgrade naar een 3600 of 3700x genoeg uit de kast voor mijn nieuwe 3080rtx pro de komende jaren of zou ik beter upgraden naar een 550/570 mobo met een 5600x? Ik heb 24gb 3000mhz geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Laatst online: 15-09 16:57
@Neurosis1986 Ik zou persoonlijk niets meer investeren in één x370 mobo, het prijs verschil is straks na de update van een bv. 3600x enkel nog nieuw moederbord, dan zou ik liever voor een x550/570 gaan met een leuke nieuwe 5xxx processor, en al helemaal als je een 3080 in je bezit hebt of daar voor wilt gaan.. have fun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Neurosis1986 schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:10:
Ik heb momenteel een ryzen 5 1600 cpu op een 370x asus prime pro mobo.
Haal ik met een upgrade naar een 3600 of 3700x genoeg uit de kast voor mijn nieuwe 3080rtx pro de komende jaren of zou ik beter upgraden naar een 550/570 mobo met een 5600x? Ik heb 24gb 3000mhz geheugen.
Een upgrade naar een goed geprijsde R5 3600 of R7 3700 rond black friday is natuurlijk altijd wel een optie. Zeker gezien je deze altijd nog kunt meenemen naar een X5xx mobo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@Apoca Natuurlijk als je tegen een hele mooie aanbieding aanloopt zou kunnen of beter nog als je er straks eentje tweede hands kan overnemen voor weinig, en verder sparen voor de opvolger van x550/570 volgend jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:35
even een check vraag. Iets waar ik mogelijk al 1 jaar mee zit zonder er bewust van te zijn.

Mijn Ryzen 3600 is niet onstabiel en heeft geen last van crashes maar constateer dat deze er wam wordt. Tot 95 graden.

Het is waarschijnlijk al vanaf het begin met de stock cooler maar pas sinds mn nieuwe videokaart ben er meer met temperatuur bezig en valt het op.

Getest met Ryzen Master en vraag me af of dit wel juiste temperaturen zijn. Verder geen overclock oid.

detail: cpu gebruik is wel laag. Zelfs op 20 a 30% schiet hij omhoog.

[ Voor 7% gewijzigd door Henkje.doc op 02-11-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beschuitelia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-08 23:05
Iemand ervaring met de 3600 of 3700x? Ben aan het twijfelen. Is de upgrade van 3600 naar 5600x €130 waard ,is de 3700x betere keuze dan 5600x. Ik ga mijn pc vooral gebruiken voor gamen maar ook voor vegas pro (hobby). Misschien wil ik ook nog gaan streamen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Henkje.doc schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:41:
even een check vraag. Iets waar ik mogelijk al 1 jaar mee zit zonder er bewust van te zijn.

Mijn Ryzen 3600 is niet onstabiel en heeft geen last van crashes maar constateer dat deze er wam wordt. Tot 95 graden.

Het is waarschijnlijk al vanaf het begin met de stock cooler maar pas sinds mn nieuwe videokaart ben er meer met temperatuur bezig en valt het op.

Getest met Ryzen Master en vraag me af of dit wel juiste temperaturen zijn. Verder geen overclock oid.

detail: cpu gebruik is wel laag. Zelfs op 20 a 30% schiet hij omhoog.
Check je koelpasta en of je koeler goed gemonteerd is.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Beschuitelia schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:21:
Iemand ervaring met de 3600 of 3700x? Ben aan het twijfelen. Is de upgrade van 3600 naar 5600x €130 waard ,is de 3700x betere keuze dan 5600x. Ik ga mijn pc vooral gebruiken voor gamen maar ook voor vegas pro (hobby). Misschien wil ik ook nog gaan streamen in de toekomst.
Dat ligt eraan waar je prioriteiten liggen (gaan liggen) en hoever je de knip wil open trekken...

Vegas Pro specs zegt..

"Processor: 6th Generation Intel Core i5 (or AMD equivalent) or better. 2.5 Ghz and 4 Core minimum. For 4K, 7th Generation Intel Core i7 (or AMD equivalent) or better. 3.0 Ghz and 8 Core minimum."

"Voor zover het er tot nu toe uitziet", gaat de R5 5600x 25% sneller zijn in multi-threading en 22% in single-core test tov. de R5 3600XT, en bijna even snel als de R7 3700X in multi . en dat met twee cores minder, en de R7 5800X (8core) doet daar nog een klap bovenop..

as. donderdag 5Nov. liggen de nieuwe processors in de winkel en zullen de Reviews snel volgen, zou dat even afwachten…kan je altijd nog beslissen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beschuitelia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-08 23:05
Habana schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:52:
[...]

Dat ligt eraan waar je prioriteiten liggen (gaan liggen) en hoever je de knip wil open trekken...

Vegas Pro specs zegt..

"Processor: 6th Generation Intel Core i5 (or AMD equivalent) or better. 2.5 Ghz and 4 Core minimum. For 4K, 7th Generation Intel Core i7 (or AMD equivalent) or better. 3.0 Ghz and 8 Core minimum."

"Voor zover het er tot nu toe uitziet", gaat de R5 5600x 25% sneller zijn in multi-threading en 22% in single-core test tov. de R5 3600XT, en bijna even snel als de R7 3700X in multi . en dat met twee cores minder, en de R7 5800X (8core) doet daar nog een klap bovenop..

as. donderdag 5Nov. liggen de nieuwe processors in de winkel en zullen de Reviews snel volgen, zou dat even afwachten…kan je altijd nog beslissen..
Bedankt! Ik wacht de reviews dan idd af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Apoca schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:24:
Heb jij sinds de recente update ook dat bij het opstarten je systeem en GPU fans als een ware malloot tekeer gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Chrisuu01 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:57:
[...]
Heb jij sinds de recente update ook dat bij het opstarten je systeem en GPU fans als een ware malloot tekeer gaan?
Nee ik heb met de laatste 7901 totaal geen problemen :)
De fan problemen heb ik wel ooit gehad maar dat was volgens mij een versie of 3 a 4 geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Apoca schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:16:
[...]

Nee ik heb met de laatste 7901 totaal geen problemen :)
De fan problemen heb ik wel ooit gehad maar dat was volgens mij een versie of 3 a 4 geleden.
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Chrisuu01 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:33:
[...]
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?
Het was gewoon "opgelost" met een bepaalde bios versie en daarna er nooit meer last van gehad. Ik heb er ooit last van gehad met een bepaalde BETA volgens mij, maar ik ben op dat gebied ook wel een tweaker en heb volgens met elke BIOS wel getest die er op forums te vinden was dus vraag me niet meer in welke versie ik hier last van heb gehad.

Ik doe wel altijd via FlashBack mijn bios flashen en daarna nog een clear CMOS, dan default settings laden en dan na de restart pas alles instellen om zeker te zijn dat ik met een geheel schone lei begin. Is misschien beetje dubbelop her en der maar ik heb daar goede ervaringen mee en handigheid in gekregen door de tijd heen :)

Persoonlijk verwacht ik geen updates meer vanuit Asus voor dit moederbord. Misschien dat iemand nog ergens een onofficiële knutsel maakt met een nieuwere AGESA versie ergens in de toekomst maar ik verwacht het niet, daarnaast is dat garantie tot de voordeur zonder enige support. Dus ik ben bang dat je naar een oudere BIOS versie zult moeten terug grijpen mocht je dit issue vroeger nooit hebben gehad.

Goede link met een mooi overzicht (hier kun je alle officiële versies vinden met bijbehorende AGESA branch):
https://www.hardwareluxx....cht-03-11-20.1228903/#2.5

Verder zou ik het ook niet meer weten eigenlijk :) Ik heb mijn C6E drie jaar geleden gekocht en moet zeggen ik heb er eigenlijk nooit spijt van gehad, support was prima (al had het sneller gekund soms) en gedurende de weg zijn alle zaken waar ik last van had opgelost.

Maar het is wel altijd een stabiel board geweest voor wat ik ermee deed en nog steeds doe :)

[ Voor 62% gewijzigd door Apoca op 03-11-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:35
Vraag, ik overweeg om over te stappen op Ryzen (ZEN3), maar ik heb nog 16gb ram liggen.

Heeft iemand ervaring met Corsair cmk16gx4m2b3200c16 geheugen i.c.m. met Ryzen? Of kan ik beter nieuw geheugen kopen?

[ Voor 10% gewijzigd door __xeno__ op 03-11-2020 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
__xeno__ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:44:
Vraag, ik overweeg om over te stappen op Ryzen (ZEN3), maar ik heb nog 16gb ram liggen.

Heeft iemand ervaring met Corsair cmk16gx4m2b3200c16 geheugen i.c.m. met Ryzen? Of kan ik beter nieuwe geheugen kopen?
Ik zou het gewoon lekker gebruiken daar is niets mis mee, indien de geheugen controller van Zen3 dermate beter zou zijn dat deze sneller geheugen ondersteund en aantoonbaar ook (lees merkbaar) voordeel van zou hebben kan je het altijd nog veranderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverfaustx
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
waarom is de ryzen 3600 belachelijk duur aan het worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^
Omdat AMD gezien heeft bij Intel en nVidia dat consumenten bereid zijn deze prijzen (en flinke marges voor de fabrikanten) te betalen zolang je maar het beste produkt op de markt hebt.

Beste remedie: Gewoon niet kopen, dan gaan de prijzen normaal gesproken vanzelf weer omlaag.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silverfaustx schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:43:
Leverbaarheid, goede CPU, wordt overal aanbevolen etc. Vrij normaal. Mag AMD geen winst meer maken op goede producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverfaustx
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:14:
[...]

Leverbaarheid, goede CPU, wordt overal aanbevolen etc. Vrij normaal. Mag AMD geen winst meer maken op goede producten?
is nu binnen n paar maanden tijd 25% duurder geworden terwijl die overal leverbaar is, en volgende week komt de opvolger aan.
waarom verdedig jij n miljarden bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Het kan maar een reden hebben, het verkoopt goed.
Maar wel is het opmerkelijk dat dit vlak voor de Zen3 release sterk gestegen is.
Ik denk dat het deels ook te maken zal hebben met het prijsverschil zodat men eerder geneigd is voor een a.s. Zen3 model te kiezen.
Met name de adviesprijs voor de 5600X is fors meer dan de 3600X.

Uiteraard mag AMD nu ook wel wat vragen nu de wind in de zeilen zit. Maar als ik eerlijk tegenover mijzelf ben, begint Intel gevaarlijk in de buurt te komen om een beter prijs/prestatie te bieden (wat gaming betreft).
Een 10600K is voor €250 verkrijgbaar en heeft een allcore boost van 4.5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverfaustx
  • Niet online
ik neig nu een 10400f te halen, 150euro en sneller dan n 3600 met games.
ik wacht nog ff op zen3 en black friday, of er nog iets spannends gebeurd.

[ Voor 13% gewijzigd door silverfaustx op 03-11-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Op standaard misschien wel, maar een 3600 waarbij de PPT limiet verhoogt wordt presteert hetzelfde als een 3600X en is dan sneller dan de 10400F.
Daarnaast is de kwaliteit van de chips toegenomen, dus als je mazzel hebt krijg je een exemplaar dat 4.2-4.4GHz allcore doet.
Een punt is wel dat je met de Intel 10xxx op een gedoemd LGA1200 platform zit.
Nu op Ryzen instappen is ook niet echt interessant tenzij je 2e hands een mooie 400/500 serie moederbord op de kop kan tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverfaustx
  • Niet online
het is nu idd geen goede tijd om iets te kopen helaas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

silverfaustx schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:43:
silverfaustx schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:28:
[...]
Je vraagt iets, krijgt blijkbaar een antwoord wat je niet aanstaat en reageert dan zo?

Je moet kopen wat binnen je (emotionele) budget past. Wat je niet moet doen is lopen klagen als een product buiten dat budget valt...Ook al is dat vanwege een prijsstijging. We hebben het hier niet over een primaire levensbehoefte, maar nog steeds over een luxe artikel waarvan niemand je tot kopen verplicht.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 13:50
Je moet Q4 2020 sowieso niet meer aan een 6 core beginnen, en al helemaal niet de 5600X voor wat ze er voor durven vragen. Wie daar voor in de rij gaat staan is niet goed wijs. Geef dan of nog iets meer uit aan een 5800X of geef minder uit aan een 3700X.
De 3600, evenals de 10400, is een uitzondering, maar dan ook net aan aangezien de prijs daarvan alweer flink is gestegen sinds afgelopen zomer. Ik verwacht ook dat dat deels ook te maken heeft met het nog ontbreken van een directe zen 3 opvolger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

silverfaustx schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:28:
[...]

Nou, omdat het meestal zo werkt in de markt. Bij Intel is het jaren niet anders geweest. Ik maak al gebruik van AMD sinds de 486DX2/66Mhz tot en met heden. Er kwam bij mij weinig intel in op wat NIC's na. Dit is overigens prive, voor enkele jaren was het altijd intel hardware op gebied van servers. Maar dat is sinds de komst van Epyc aardig veranderd.

Er zijn een paar goede redenen waarom je AMD zou moeten steunen. Als eerst is er de monopolie die intel jaren had. Hierdoor kwam er niet echt vooruitgang en dat merkte je in snelheid, IPC en tegenwoordig aantal cores dat je krijgt bij de aanschaf van je CPU.

Daarnaast was de gemiddelde prijs van de eerste set Ryzens vs een Intel set aanzienlijk goedkoper dat dezelfde performance boodt. Dat betekend dus winst voor jou en mij, want concurrentie is namelijk goed. Concurrentie houdt de markt enigzins gezond, en dat men een betaalbare CPU of GPU kan aanschaffen. Over GPU's gesproken:

Ook de RX480 van AMD was een innovatieve chip, simpelweg 60FPS op 1080P voor 200 tot 250 euro / dollar. Dat heeft er toe geleid dat ook Nvidia de prijzen aan ging passen in ons voordeel en ook met kaarten kwam die de strijd met deze en de RX580 aangingen. Voor ons wederom winst, meer keuze.

AMD doet gewoon goede zaken; levert een goed product tegen een goede prijs; en dat zie je ook in het vertrouwen van 2 grote namen zoals Sony en Microsoft, die beide generatie(s) consoles door AMD laten maken. Het is immers een ZEN architectuur in combinatie met een GPU van AMD.

Ook nu met de komst van Big navi kunnen we eindelijk in 4K op 60FPS gaan gamen zonder een extreem bedrag neer te hoeven leggen voor een SLI / Crossfire setup, wat voorheen redelijk onbetaalbaar leek. M.a.w voor ongeveer 500 tot 999 dollar heb je straks een kaart die zelfs de snelste 3090/3080 evenaart of zelfs sneller is.

Wat wil je nog meer? Bovenstaand gaat leiden tot prijsvechten en dat is ook hier voor ons gunstiger. Je hoeft het niet te kopen, die CPU. Ik moest bij intrede van de Ryzen 2x00 series ook ruim 560 euro betalen voor 64GB DDR4. Had ik een jaartje gewacht dan was het ongetwijfeld de helft geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@-SambaL-
De adviesprijzen vallen wel mee in vergelijking met de voorgaande generatie.
+ €50 over de hele lijn, waarbij de coreprijs op 50 / 56 / 46 / 50 euro ligt voor respectievelijk een 5600X / 5800X / 5900X / 5950X.

Verhoudingsgewijs is een 16 core nu wel aantrekkelijker, want bij Zen2 waren de adviesprijzen per core:
42 / 50-41 / 42 / 47 voor de 3600X / 3700-3800X / 3900X / 3950X

Er zal vast nog wel een 5600 komen. Dat die er nu niet is kan een hint zijn naar de kwaliteit van de yields/chips welke mogelijk te goed zijn voor een low-end chip ;).
Ja, het is jammer dat de prijs gestegen is en dat er geen koeler meer geleverd wordt bij de 8-16 core CPU's (ik had liever dat dan ook zichtbaar was in de prijs).
Maar AMD biedt nog steeds een erg goede prijs/prestatie verhouding.
Het zijn (nog) geen wan praktijken ala Intel, die 3 jaar geleden je een poot uitdraaide als je meer dan 4 cores wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 13:50
@ CMT
De prijs is niet waar ik op doelde, eerder dat met de toekomst in gedachte een 6-core CPU een slechte keus is voor wie nu en straks een nieuwe PC wil samenstellen. Voor een budget build prima, maar dan moet de prijs max. 200 euro zijn.
Ze doen het nu nog goed in gaming maar dat gaat de komende jaren echt veranderen en daar koop/bouw je een nieuwe PC voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:20
Ik bouw niet voor komende jaren een pc. Het mooie van AMD is juist dat je 'makkelijk' kunt upgraden. Ik heb een B450 mobo en een AMD 3600 gekocht, juist om er later een betere processor in te kunnen doen. En dat later is over 1-2 jaar. En in die 1-2 jaar zijn die 6 cores en 6 threads nog prima voor gamen kan ik me zo voorstellen. Mocht dat niet zo zijn, heb je zo een nieuwe processor gekocht... toch?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-SambaL- schreef op woensdag 4 november 2020 @ 06:44:
@ CMT
De prijs is niet waar ik op doelde, eerder dat met de toekomst in gedachte een 6-core CPU een slechte keus is voor wie nu en straks een nieuwe PC wil samenstellen. Voor een budget build prima, maar dan moet de prijs max. 200 euro zijn.
Ze doen het nu nog goed in gaming maar dat gaat de komende jaren echt veranderen en daar koop/bouw je een nieuwe PC voor.
6 core is echt niet zo slecht hoor. Het zijn immers 12 actieve threads en niet 6. Ook de snelheid en IPC speelt een belangrijke rol. Een 8 core kan je toch moeilijk benutten vs een 6 core in specifiek games. Ik zou dan voor hogere clocks gaan ipv meer threads alleen (die vaak iets lager uitvallen).

Mijn 2700X (8C/16T) benut ik ook niet voor de vollle; maar dat hoeft ook niet. Speelruimte hebben is wel zo prettig. Als je een gamers systeem zoekt dan kan een 6 core prima voldoen, tenzij je specifieke wensen hebt zoals streamen en toestanden.
Answer: Generally-speaking, six cores are usually the optimal number of cores for gaming in 2020.1 sep. 2020
https://www.google.com/se...y+cores+do+you+need+games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 12:59
Voor gaming / daily use, is de nieuwe 5800x dan de juiste keuze? Heb nu een 2700x, denk er aan om hem te gaan upgraden. Twijfel of ik mijn moederbord en geheugen dan ook direct vervang. Ben benieuwd of er meer uit mijn RTX 3080 te halen valt met een upgrade...

[ Voor 16% gewijzigd door Protax op 04-11-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Ik heb nog een pc gebouwd met een 2700X op een crosshair hero 6 moederbord.

Nu ben ik aan het kijken wat ik voor max snelheid kan halen bij een laagst mogelijk fanprofiel, ik wil de pc zo stil mogelijk hebben namelijk.

Eerste poging in ryzen master 1,1 volt 3500mhz al core.
Dit is netjes 3545CB in cinebench R20 temps max 68 graden.

Volgende poging 1,1 volt 3600mhz.
2 core's gaan naar 3600mhz, 2 blijven zwaar achter 2800mhz en de andere 4 op 3500mhz.
Ook het voltage naar 1,2 volt en op 1,3 gezet het zelfde resultaat als ervoor.
CB score onder de 3500.

Weer naar 1,1 volt en 3500mhz en de 8 core's klokken allemaal op 3500mhz

TDC staat op 95, dit kan ik uit zetten maar levert nagenoeg niets meer op.

Die ik iets fout of zit er niets meer in de 2700X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverfaustx
  • Niet online
laat maar..

[ Voor 124% gewijzigd door silverfaustx op 04-11-2020 23:57 . Reden: off topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik zit de review van derbauer eens te bekijken, ben behoorlijk onder de indruk... Mooiste vind ik nog de auto OC functie in het bios van het asus bord wat hij gebruikt. OC (per CCX by the way) wordt geactiveerd als de amps een ingestelde threshold passeren. Geen idee of dit een AMD optie is welke we bij meerdere merken gaan zien.

Youtube

[ Voor 10% gewijzigd door onsgeluk op 05-11-2020 17:09 ]

iR Profiel

Pagina: 1 ... 66 ... 68 Laatste