Een paar posts geleden stuurde ik dat ik een keer zou gaan beginnen aan het showen van mijn volledige setup. Ik weet eerlijk gezegd niet goed waar ik moet beginnen. Er zit zoveel in dat dit een pagina's lange post zou worden.
Goed laat ik een poging wagen. Het lijkt me het beste om een opsomming te maken per ruimte.
Het systeem
Ik draai home assistant momenteel op een intel NUC i7 10th gen. met custom waterkoel case. Deze heb ik laten maken in Vietnam.
Deze NUC draait HASS OS
Daarop aangesloten zit een Google Coral usb stick die de object en persoonsherkenning voor zijn rekening neemt. Hiermee wordt de CPU zoveel mogelijk ontzien. (deze draait namelijk met coral stick op ongeveer 40% CPU load continu)
Naast de Coral heb ik nog een Zwave-stick van Aeotec. Deze regelt de 12 thermostaatkranen en monitort onze 4 zwave rookmelders.
## Integraties ##
- Fritzbox
- Broadlink
- Buienradar
- DLNA media renderer
- ESPhome
- Zonopbrengst thuis
- Frigate
- Generic camera
- Google cast
- HACS
- Tstat homekit
- Motion blinds
- Core-Mosquitto
- Nanoleaf shapes
- Nmap tracker
- Node Red
- Android tv notify
- Onvif
- Opentherm gateway
- RDW
- Samsung tv
- Sonos
- Speedtest
- Steam
- Sure petcare
- Xbox
- Xiaomi miio
- Zwave JS
## Addons ##
- ESPhome
- File editor
- Frigate
- Maria DB
- Mosquitto broker
- Motion Eye
- Node- Red
- phpMyadmin
- RPC Shutdown
- Sambashare
- Studio Code server
- SSH terminal
- Wireguard
- ZWave JS2MQTT
- Zigbee2MQTT
## Custom components ##
- Dlink
- Media_player (de standaard integratie herschreven voor snellere update van states)
- Node-Red voor het kunnen aanmaken van entiteiten vanuit Node-Red
Meterkast
- Raspi 3B met p1mon software
- Zigbee smartplug Blitzwolf
- Synology Nas
- HUB sure petflap
In de meterkast hebben we een raspi 3B die aangesloten zit op de slimme meter. Met behulp van P1mon software stuurt deze iedere 10 seconden de waardes door naar HA.
Verder zit hier nog de zigbee smartplug die de oplader van onze wallmount beheert. Hier kom ik verderop op terug.
Verder staat er nog een NAS maar deze zit niet verbonden met HA
Als laatste hebben we ook nog een hub staan die ons hondenluik bedient. (sure petflap) (tot mijn spijt is deze een van de weinige die via de cloud opereren)
Gang/WC
- Eurotronic zwave thermostaat radiatorkraan
- 2x Hue zigbee peertje RGB
- Xiaomi double rocker zigbee schakelaar
- Hue Motion sensor
- 3x zigbee deursensor xiaomi
- Zelfbouw RFID tagscanner met LED en buzzer
- Google speaker klein (alleen in gebruik voor het geven van notificaties, mic staat uit)
In de Gang hebben we een thermostaatkraan van eurotronic die ik met een PID regeling zelf aanstuur. Het voordeel van deze kranen is dat ze op % valve position zijn aan te sturen. Deze thermostaat kranen zijn een van de paar ter wereld die op deze manier aan te sturen zijn. Ik had eerst de Zigbee variant maar deze crashen en houden hun direct valve mode niet vast. Toen maar overgestapt op zwave. Deze zijn rocksolid. Ik stuur deze kranen aan met een PID regeling die ik heb geprogrammeerd in Node-Red.
De Hue motion sensor regelt de verlichting op de gang. Deze schakelt op basis van de tijd van de dag en op de status van het huis de lampen in en uit. Als het huis op de nachtstand staat dan wordt het een looplampje met minimale brightness.
De deur sensor in de voordeur fungeert vooral voor inbraak detectie. Maar wordt ook gebruikt om te kijken of er iemand naar binnen of juist naar buiten gaat.
De deursensor op de wc zet de lamp aan of uit gebasseerd op of er iemand naar binnen of buiten gaat. Dit is een beetje een vernuftige automation om dit voor elkaar te krijgen.
De gang deur naar de woonkamer heeft een deur sensor die versnelt de gang lamp uit kan doen. Als iemand van de wc komt en vervolgens de gang deur opent dan gaat de lamp in de gang binnen 15 seconden erna uit als de sensor niets meer detecteert.
De RFID scanner heb ik zelf gemaakt en hiermee kunnen we in huis dingen laten gebeuren zoals het alarm aanzetten door een smartwatch te scannen. Ik moet zeggen dat we deze scanner niet veel meer gebruiken omdat nu alles automatisch gaat als we van huis gaan. Het enige waar deze nog handig voor is, is het ledje wat erop zit die aangeeft in welke status het huis zich bevind. Thuis, afwezig, nacht, vakantie.
Oprit
- Brievenbus sensors (2x deur sensor xiaomi)
- IMOU D22P dome camera
- Hue buitenlamp
- Hue outdoor motion sensor
- Xiaomi button voor deurbel zigbee
Op de oprit hebben we een camera hangen. Deze detecteert o.a. of de auto op de oprit staat en wanneer deze weg gaat. Zo kan er een notificatie worden afgespeeld wanneer iemand thuis komt met de auto. De camera in samenwerking met frigate en de coral stick zorgen voor de image processing. Tevens detecteert HA of er honden aanwezig zijn en bepaald aan de hand van de deursensor of de honden worden uitgelaten of dat we terug komen. (mijn vriendin neemt niet altijd haar telefoon mee tijdens het wandelen en op deze manier kan het huis toch op afwezig)
Zodra het huis op afwezig gaat dan worden alle notificatie automations actief en gaan alle 7 cameras in en rondom huis op record mode waarbij ze beginnen op te nemen zodra er een persoon wordt gedetecteerd. Tevens komen er dan meldingen op onze telefoons. Als het huis op afwezig staat of op nacht modus dan wordt tevens een waarschuwingslicht getoond (rood knipperen) van de lamp dat deze persoon is gedetecteerd en dat er maatregelen zijn getroffen.
De outdoor motion sensor van HUE zorgt ervoor dat er geen false positives zijn bij het detecteren. (extra failsafe)
De HUE plafondlamp reageert ook hier weer op de status van het huis. Savonds dimt te lamp naar 20% als er geen beweging is. En gaat naar 100% als er iemand gedetecteerd wordt. Dit om de leds te sparen.
In de brievenbus hebben wij 2 sensoren zitten. Eentje in de klep en eentje in het deurtje. Als de klep opengaat dan wordt er een foto gemaakt met de camera en doorgestuurd naar mijn telefoon. Tevens komt er op de wall mount te staan dat er post is en gaat een tile van onze nanoleaf elements verlichting paars branden. Zodra het deurtje wordt geopend (post eruit halen) dan reset alles zich weer naar “geen post”
Garage
- Hue motionsensor
- Hue peertje
- Zigbee deursensor xiaomi
- Zigbee smartplug blitzwolf
In de garage hangt nu nog niet veel. De motion sensor en deursensor zijn puur en alleen om de lamp aan en uit te doen. En een waarschuwing te sturen als de deur open gaat terwijl dit niet zou moeten.
De smartplug gebruiken wij om de stroom over de oven te meten. Deze houdt bij hoeveel de oven verbruikt en fungeert tevens in combinatie met een 5 tal automations om op de sonos box in de woonkamer aan te geven wanneer de oven is voorverwarmd, warm is en wanneer het eten klaar is.
Woonkamer
- TAB A7 10 inch tablet met wallmount
- 5x zwave thermostaatkraan
- 1x thermostaat honeywell smart (wordt alleen gebruikt om temperatuur te meten)
- Panasonic 3,5 kw Airco met custom esp wifi chip (voor lokale besturing)
- Sure petflap hondenluik (heb nog plannen om deze om te bouwen met ESP32)
- 2x Ikea sonos speaker
- Broadlink IR remote
- Samsung smart TV
- 2 imou ranger IQ camera’s voor persoonsherkenning
- Roborock S7 met emtydock
- 3x Jaloezie met brel motor
- 3x Rolluik met brel motor en zonnepaneel
- 2x Gordijn met brel motor
- Xiaomi multisensor zigbee
- 5x Hue filament lamp
- 2x Hue being plafonlamp
- 3x Hue candle RGB
- 2x Ikea peertje zigbee RGB
- Google TV met ADB actief gekoppeld aan HA
- Xiaomi lichtsensor zigbee
- 2x xiaomi double rocker schakelaar zigbee
- Xiaomi single button
- Hue dimmer switch voor radio/sonos speaker bediening
- Xiaomi magic cube zigbee
- Zigbee rookmelder Xiaomi x Honeywell
- 18 stuks nanoleaf shapes
- 3x Blitzwolf smartplug zigbee (koelkast, vriezer en boxen en tv) voor stroom monitoring
De woonkamer is wel een beetje waar het meeste gebeurd in huis. Alles hierboven zit gekoppeld aan HA en heeft meerdere automations draaien. De tablet is waar alles in het hele huis mee bedient wordt. Deze draait Fully kiosk en deze app is tevens gekoppeld aan HA met mqtt zodat de tablet bestuurt kan worden vanuit HA. Als we naar de tablet toelopen dan ziet een van de cameras in onze woonkamer dat er een persoon binnen de geconfigureerde zone komt en stuurt een commando naar fully kiosk die het scherm aan zet. Als er iemand aanbelt dan gaat het scherm ook aan en schakelt deze direct naar een live camera feed.
De 5 thermostaatkranen worden ook weer met een PID regeling op % valve positie geregeld. Deze PID regeling zit weer gekoppeld aan een gecompliceerde wir war van commandos die de OTGW aansturen op zolder waar de ketel zich bevind. Hiermee is de ketel dus volledig handmatig te besturen. Als ik zeg ik wil nu 60 graden water door de leidingen dan komt er 60 graden water door de leiding. Aan de hand van de warmte vraag, de temperatuur binnen en buiten, de stand van de kranen en nog enkele sensoren wordt bepaald welke temperatuur er nodig is en hoever en welke kranen in welk percentage open moeten. Dit wordt niet veel gebruikt omdat wij op iedere kamer ook een elektrische kachel hebben staan die wordt aangestuurd vanuit HA. We hebben namelijk zonnepanelen en het opmaken van de eigen stroom om gas te besparen is zeer lucratief. Zelfs als het minder efficient is.
De airco wordt aangestuurd door diverse automations die op basis van de gewenste temp en de werkelijke temp het vermogen bepalen. Dit vermogen bepaal ik door de inwendig gemeten temp van de airco constant te monitoren en op basis daarvan de gewenste temp in te geven. De airco koelt en verwarmt dan op basis van wat HA aanstuurt.
Naast de airco en thermostaat kranen gebruiken wij de jaloezien en rolluiken om de temperatuur te regelen en zo energie te besparen. In de winter bijvoorbeeld dan draaien de jaloezien aan de hand van de zon stand en hoogte de lamellen zo dat het maximale oppervlak aan zonlicht de woning in kan komen waardoor de zon voor een deel de woning verwarmt. In de zomer zorgen de rolluiken op basis van de zonstand, temperatuur binnen en buiten of deze deels dicht moeten gaan om het zonlicht buiten te houden.
Ons hondenluikje is zo geautomatiseerd dat deze smorgens om 6 uur open gaat, tegelijk met de gordijn bij de achterdeur. Als savonds het gordijn dichtgaat dan gaat ook automatisch het luik weer op slot. Zodra ergens in huis een rookmelder afgaat dan gaat het luikje direct open en tevens de gordijnen open. Om zo zo min mogelijk brandbaar oppervlak te creeren. De rolluiken gaan dan ook automatisch open, alle verlichting in huis gaat op zijn felst branden en op de sonos speakers wordt omgeroepen in welke ruimte rook is gedetecteerd. Tevens worden in die ruimte alle smartplugs uitgeschakeld om eventueel brand te voorkomen. Planning is nog om bij brand ook de afzuiging van de woning op maximaal te zetten om zo rook en warmte wat tegen het plafond hangt direct zoveel mogelijk naar buiten af te voeren.
In de woonkamer hebben we daarnaast 2 cameras waarop diverse zones zijn geconfigureerd vanuit frigate. Hierdoor worden bewegingsmelders in de meeste gevallen overbodig. Als wij aan de eettafel gaan zitten en het is donker genoeg dan gaan automatisch de lampen boven de eettafel aan.
Ik ben nog bezig met een automation waarbij de tv serie of film stopt wanneer iemand opstaat van de bank en weer begint met spelen als iedereen weer zit.
Als we naar de gordijn lopen als deze dicht is gaat deze automatisch open. Ook als de deur vanaf de buitenzijde wordt geopend gaat het gordijn open.
Aan de muur boven de tv hebben we nog 18 stuks nanoleaf panelen die vanuit HA worden aangestuurd. Naast de scenes die worden ondersteund in HA heb ik daarnaast een eigen python script geschreven die iedere tile afzonderlijk kan aansturen op kleur en brightness. Als er regen wordt verwacht binnen 30 min dat we zouden gaan wandelen met de hond dan gaat een van de tiles blauw branden. Als er post is een andere paars. Etc.
Als er nog vragen zijn over onderdelen in de woonkamer dan hoor ik het graag dan leg ik ze verder uit
Tuin
- Zigbee relaisschakelaar voor 4 beregeningsgroepen
- Hue schijnwerper
- Hue buitenlamp
- Hue motionsensor outdoor (voor extra beveiliging en failsafe)
- 2x imou cameras cruiser 4MP
- Xiaomi zigbee multisensor in weerstation behuizing (zelfbouw 3dprint)
- 2x xiaomi T1 switch with neutral tussen de airco’s voor stroom monitoring en uitschakeling bij problemen.
Voor de tuin heb ik een kast gemaakt met daarin een 24 volt voeding die een gardena 24v ventiel aanstuurt in de voortuin deze relais wordt aangestuurd door een automation in HA die checkt wat de regenval was de afgelopen dagen en bepaald aan de hand van temp en regen of de beregening aan moet. Er zit ook een automation aan gekoppeld die een waarschuwing geeft als er een buiten temp onder de 3 graden wordt voorspeld.
De schijnwerper buiten gaat branden als het donker is en er wordt beweging gedetecteerd. Als er een persoon wordt gedetecteerd die er niet hoort te zijn dan gaat de lamp rood knipperen en worden er notificaties verstuurd.
De cameras bedekken hierin de hele achter en zijtuin. Tevens detecteren deze cameras incl. frigate wanneer een van onze honden buiten is. Er zitten nog geen automations aan gekoppeld maar dit zou eventueel kunnen in de toekomst. Al zie ik daar nu nog niet echt een toepassing voor.
Het voordeel van persoonsdetectie vind ik persoonlijk dat je al gewaarschuwd wordt voordat er iemand binnen is. Waardoor je al voordat ze binnen zijn kunt kijken wat er aan de hand is. De cameras hebben ook tamper sensoren die een notificatie geven als er iets mee gebeurd of als HA de connectie ermee verliest.
Overloop
- Hue motion sensor
- Hue peertje RGB
- 2x hue dimmer switch
- Xiaomi x Honeywell zigbee rookmelder
Op de overloop heeft niet veel interessant behalve de automations die de lamp aan sturen. Zo hebben we diverse scenarios. Als mijn vriendin in bed ligt en ik loop de overloop op vanuit de computer kamer dan gaat de lamp normaal aan. Staat mijn vriendin op uit bed en loopt de overloop op dan gaat de lamp op nachtlamp stand. Als we allebei in bed liggen dan gaat snachts altijd de lamp aan op nachtstand.
Slaapkamer
- ESP32 aangesloten op 4, 50kg weeg sensoren die onder de poten van het bed zijn gemonteerd. (planning is om deze onder de latte bodems te plaatsen zodat per persoon nauwkeuriger kan worden bepaald of die persoon in bed ligt)
- 2,5 kw Panasonic Airco met custom ESP32 chip voor lokale besturing
- Gordijnrail met brel motor
- CO2 meter gebasseerd op ESP32
- Roborock S5
- Hue being plafondlamp
- Hue kaarslampen op nachtkastje
- Hue ledstrip onder het bed
- Xiaomi multisensor
- Xiaomi lichtsensor
- 2x Xiaomi 1 button knoppen
- Hue dimmer switch
- Blitzwolf zigbee smartplug
- Hue motion sensor onder het bed
- 2x Xiaomi deursensor (1 voor het raam en 1 voor de deur
- Heiman zwave rookmelder
In de slaapkamer is er veel geprogrammeerd. Zo hebben we de airco die op basis van luchtvochtigheid en temperatuur de kamer altijd op een bepaald aangenaam klimaat houdt. Maar alleen als de raam dicht is. Als ook de deur dicht is dan gaat de airco automatisch op silent/eco stand omdat deze niet veel hoeft te koelen. Als de deur open staat dan wordt de airco op normale stand gezet met een hoge fan speed zodat deze ook de rest van de boven verdieping mee kan koelen.
De gordijn gaat automatisch dicht savonds behalve als de raam naar binnen open is. Dan stopt deze op 30% en wacht tot actie van ons.
Als mijn vriendin in bed gaat liggen en op de computer kamer staat de PC aan dan gaan automatisch de lichten uit in de slaapkamer. Het huis weet dan dat er niet gewacht hoeft te worden op nog een persoon in bed. Staat de PC uit dan wacht het systeem tot ook de tweede persoon in bed gaat liggen (wacht tot het totaal gewicht boven de threshold komt ingesteld op ons beide) Zodra wij beide in bed liggen wordt alles in huis gecheckt en uitgeschakeld. Tevens gaan de camera’s op record mode en het huis in nachtstand.
Smorgens checkt een automation iedere 5 minuten of iedereen uit bed is, de gordijnen open zijn etc. als dat zo is dan wordt de slaapkamer automatisch gestofzuigd. Tevens wordt er gekeken of de deur open is van de slaapkamer en computer kamer. Aan de hand van die bevindingen wordt het schoonmaakschema aangepast en ook deze kamers schoongemaakt.
Planning is nog om een PM2.5 sensor in de slaapkamer te plaatsen om zo te meten of er iemand buiten een kachel aan het stoken is zodat HA ons waarschuwt om de ramen dicht te doen. (helaas nog geen goede oplossing kunnen vinden voor kozijnen met geintegreerde automatische ramen en sloten…)
Indien we opstaan snachts dan gaat de ledstrip onder het bed aan op nachtlamp stand en weer uit als we weer in bed gaan liggen zodat we onze nek niet breken in het donker.
Slaapkamer 2
- Smartplug zigbee Blitzwolf t.b.v. aan uit zetten 3d printer en stroom monitoring
- Xiaomi double rocker schakelaar zigbee
- Hue peertje RGB
- Xiaomi multisensor
- Xiaomi lichtsensor
- Xiaomi deursensor
- Xiaomi dumb elektrische kachel met blitzwolf smartplug
Op deze kamer gebeurd niet zo veel. Er zijn wat veiligheidsmaatregelen die ervoor zorgen dat de 3d printer niet in de fik kan vliegen door het stroomverbruik te monitoren. Tijdens het opwarmen verbruikt de printer namelijk zon 300 watt stroom en tijdens printen ik geloof 150. Als er langer dan 5 minuten 300 watt wordt gemeten dan zou dit kunnen betekenen dat de temp sensor op de hotend kapot is of los is gekomen en dat de printen blijft verwarmen terwijl dit niet nodig is en schakelt dan uit. Eerst krijg ik een melding en als er enkele minuten geen actie komt wordt de printer uitgeschakeld om brand te voorkomen. De rookmelder die er hangt schakelt tevens alles uit als er rook wordt gedetecteerd.
De kachel in de kamer wordt aangestuurd door een regeling in HA die de temperaturen monitort per kamer. Als de verwarm modus in die kamer op elektrisch staat ingesteld dan wordt in die kamer de elektrische kachel gebruikt om te verwarmen. En blijft de thermostaatkraan op de radiator dicht. De p1mon software monitort per fase hoeveel Amp er wordt getrokken. Als dit tegen de 20 Amp aan begint te lopen dat zorgt een condition in de kachel automations ervoor dat de kachels aangesloten op die fase niet aan mogen springen tot het verbruik laag genoeg is. Waren ze al aan en komt het verbruik op een kritiek niveau dan worden de kachels uitgeschakeld om ruimte te creeeren voor bijvoorbeeld een oven of kookplaat.
De gordijn heeft daarnaast nog als functie om de zon buiten te houden als het warm is. De azimuth sensor kijkt naar waar de zon precies is en wanneer deze de hoek heeft bereikt waarbij de zon de kamer in gaat schijnen worden automatisch de gordijnen gesloten. Deze gaan weer open zodra de zon niet meer op het raam schijnt. Dit alleen als de temp buiten hoog genoeg is. Swinters gebeurd dit uiteraard niet.
Badkamer
- Xiaomi multisensor zigbee
- Xiaomi single button zigbee
- Xiaomi T1 switch with neutral zigbee
- 5x Innr spot GU10
- Xiaomi deursensor zigbee
- Hue motion sensor
- Xiaomi smartkachel
- Blitzwolf zmartplug zigbee (stroom metering kachel)
Op de badkamer hebben we niet veel spannends. Er is een multisensor die de vochtigheid in de gaten houdt en de T1 switch inschakelt als deze te hoog wordt. Deze schakelt een domme ventilator.
Verder aan de hand van de dag wordt bepaald welke spots aan moeten en op welke brightness. Als de nachtstand aan staat dan gaat alleen de spot boven de wc en wastafel gedimd aan.
De motion sensor houdt de lampen aan. Via de OTGW op zolder kan ik de warmwater vraag monitoren en weet zo wanneer de douche aan staat en hoeveel water er verbruikt wordt.
De kachel wordt aangestuurd via node-red in HA op dezelfde wijze als de overige
Computer kamer
- Xiaomi opple 4 switch zigbee
- Xiaomi opple 6 switch zigbee
- Xiaomi double rocker zigbee
- Tuya motion sensor zigbee
- 3x Hue fugato spot wit en zwart
- 2x Hue ledstrip
- Hue peertje RGB
- Hue kaars lamp RGB
- Rolluik met brel motor
- Brel HUB
- Zigbee Coordinator met UTP aansluiting
- Imou ranger IQ camera
- Lametric clock
- Sonos ikea speaker
- Broadlink IR remote
- Xiaomi deursensor
- 4x Blitzwolf zigbee smartplug (pc+tv, NUC voor HA, Boxen, dumbkachel)
- Xiaomi dumb kachel
- Xiaomi multisensor
- Xiaomi deursensor
De lametric klok geeft notificaties via local api’s als bijvoorbeeld de oven klaar is. Als er post is, als er iemand aanbelt, of als mijn vriendin een berichtje erop stuurt. Tevens regelt node red binnen HA dat het icoon veranderd als een maat van me online is en een game speelt. Ik heb voor iedere game een ander icoontje ingesteld.
Op dagen dat ik thuiswerk gaat automatisch de pc aan, tv aan en de verlichting aan 5 minuten voordat ik moet beginnen. Als het winter is dan kijkt HA een half uur eerder al of ik thuis werk en als dat zo is dan gaat alvast de elektrische kachel aan zodat de kamer op temperatuur is als ik begin.
De camera in de kamer checkt of er iemand achter de PC zit. Als er langer dan 5 minuten niemand achter de pc zit dan schakelt HA automatisch de tv en verlichting uit. Deze gaat weer automatisch aan op het moment dat iemand de kamer weer in gelopen komt. Als de pc en tv niet aan staan dan gaat alleen de plafondlamp aan.
De sonos box roept handige notificaties om als de pc aan staat. Zo wordt bijvoorbeeld aangegeven dat de 3d printer klaar is.
De rolluik gaat net als beneden automatisch op en neer op basis van de stand van de zon en de temperatuur.
Verder als de verwarm modus op elektrisch staat gaat ook hier automatisch de kachel aan en uit zoals in de andere kamers.
Zolder
- OTGW hub
- Hue motion sensor
- Hue dimmer switch
- Tuya motion sensor zigbee (moet al die dingen nog eens vervangen voor hue)
- Xiaomi deursensor op het zolderraam (ivm waarschuwen dat het zolderraam nog open staat)
- 2x Xiaomi smartplug voor wasmachine en elektrische dumbkachel
- Xiaomi dumb elektrische kachel
- 2x Hue peertje white ambiance
Op zolder heb ik de ketel voorzien van een OTGW hub. Dit is een hun die op basis van het opentherm protocol kan communiceren met de ketel. Hiermee stuur ik eigenlijk de hele ketel zelf aan. De thermostaat die beneden hangt komt er eigenlijk niet meer aan te pas.
De smartplugs regelen de kachel en geven notificaties over de wasmachine. Ik heb een sensor gemaakt die aangeeft in welke staat de wasmachine zich bevind en kan notificaties geven wanneer deze klaar is. (vind mijn vriendin niet leuk dus staat uit als ze thuis is)
Ik ben onherroepelijk een hele hoop vergeten want naar mate ik dit schrijf schieten me steeds weer nieuwe dingen te binnen.
Als er nog vragen zijn dan laat maar weten.
Hieronder nog enkele van mijn dashboards.. ik heb er totaal 35 dus dat is een beetje veel om allemaal hier te posten.