Paulus (Nabu Casa) heeft al begin dit jaar een preview gekregen. Ik ben hier namelijk vorig jaar september aan begonnen om afleiding te hebben van de naderende dood van mijn zusje die begin dit jaar is overleden. Sindsdien heb ik er ook niks meer aan gedaan, tot nu.
Ten eerste gecondoleerd met het verlies van je zus. Ik weet er helaas alles van na het verlies van mijn moeder paar jaar geleden hoe zwaar zo'n periode kan zijn.
Je hebt een mooie afleiding gevonden!
Ik denk als je een goede documentatie hebt en wat how to's je veel vragen kunt voorkomen.
Eerst de grote issues verhelpen dan wereldwijd publiceren misschien wel op github met buy me a coffee
Ben er van overtuigd als je dit op het HA zet mocht het zover zijn je lovende reacties zult krijgen.
Het is een enkele custom card die met behulp van voorgedefinieerde tools zelf ontworpen / gedefinieerd moet worden. De kaart zelf doet dus helemaal niks vanzelf
De tools bestaan uit simpele en complexe elementen (vierkant, cirkel, historie, de gesegmenteerde boog, iconen, tekst, etc) die je in yaml moet definiëren en ook kunt 'stylen'.
Er zit totaal zo'n 1.000 uur werk in inmiddels om alles te bedenken, dingen te leren over browserafhankelijkheden, te bouwen (en af en toe refactoren) en ook natuurlijk om visualisaties te bedenken, bouwen, tunen etc.
Paulus (Nabu Casa) heeft al begin dit jaar een preview gekregen. Ik ben hier namelijk vorig jaar september aan begonnen om afleiding te hebben van de naderende dood van mijn zusje die begin dit jaar is overleden. Sindsdien heb ik er ook niks meer aan gedaan, tot nu.
De kaart heeft dus zowel een intens verdrietige achtergrond, als een manier om naar de toekomst te kijken en de balans te houden tussen verdriet en kracht, plezier + uitdaging. Het besluit om nu uiteindelijk naar buiten te treden met deze kaart heeft dus een hele speciale betekenis voor mij.
Om nog even in te gaan op andere ontwerpen en/of kleurtjes: Hieronder zie je twee dashboards, de eerste als 'flat design' met een beetje schaduw, en de tweede als 'Neumorphic design': het is maar net wat je leuk vind:
Relatief simpele dingen kunnen ook, daar zie je hieronder wat voorbeelden van. Zeker de onderste rij zijn wat simpele vierkantjes over elkaar heen met sensor data, icoon, tekst en historie:
Alles dus gedefinieerd in YAML. Om jullie even te laten schrikken: die grote kaart die je rechts ziet op de duo iPhone plaat en het detail eronder met de weersvoorspelling bestaat uit totaal 50 entiteiten (heel veel attributen voor elke dag). Als je even uitgaat van ca 30 regels yaml (inclusief styling) per entiteit dan is die kaart ca 1.500 regels yaml als je alles uitschrijft en geen hergebruik doet
Door het gebruik van templates binnen deze kaart is hergebruik gelukkig mogelijk, en als je daarbij nog de decluttering card gebruikt, dan is hergebruik maximaal: in je view heb de dan maar een paar regels yaml nodig:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
-type:horizontal-stackcards:-type:custom:decluttering-cardtemplate:sak_light_button_template_nm_tplvariables:-entity:light.livingroom_light_couch_tv_left_light-area:Woonkamer-name:Bank TV Links-icon:'mdi:sofa'-type:custom:decluttering-cardtemplate:sak_light_button_template_nm_tplvariables:-entity:light.livingroom_light_couch_tv_right_light-area:Woonkamer-name:Bank TV Rechts-icon:'mdi:sofa'
Tot zover.
Zit nog beetje in dubio om dit op het hass forum te gooien, want ik heb nog de nodige issues in mijn lijst staan en heb nog geen documentatie. En dat is toch wel nodig om eea te begrijpen. Ben bang dat ik anders overstroomd wordt door vragen als "Hoe moet dit" en "Kan dit en dat ook" enzo.
Wie weet ben ik tegen Kerst zover om eea als beta (via HACS) vrij te geven.
Ben wel nieuwsgierig naar wat mensen die hier wat tijd in willen steken in staat zijn om leuke visualisaties te bedenken met de mogelijkheden van deze kaart.
Ik ben wel van plan om alle visualisaties die ik hier nu heb laten zien, om daar de yaml van te delen. Daarmee kun je zien hoe je iets kunt bereiken als je zelf iets wilt bouwen, maar kun je ook simpel denken: ik hergebruik die visualisatie gewoon, verder niet. Of ik pas wat kleurtjes aan en dan ben ik er ook.
Allereerst gecondoleerd...
Maar het ziet er super mooi uit. Ik weet niet het zou mogen, maar misschien een idee om hier op Tweakers een eigen topic te openen als een soort van open bèta. Ik zou graag ermee willen spelen en feedback geven.
We zijn net verhuisd en mijn HA vanaf nul aan het opbouwen. De interface wil ik binnenkort aan beginnen en dit vind ik een mooie interface!
@kepler , een open beta is misschien wel een idee om in eerste instantie eea overzichtelijker te houden. Geen idee inderdaad of dat mag op Tweakers, maar dat is altijd te vragen!
Heb nog ff 1 voorbeeldje zitten maken afgelopen uurtje. Heb in Affinity Designer wat ballen aan elkaar gesleuteld met een gradient op de achtergrond. Dat kost nog ff tijd, omdat ik Affinity Designer nog beetje moet leren kennen. Trial on error dus
Daarna de objecten/tools erop geplaatst. De posities heb ik uit Affinity Designer gehaald, als je daarover even van te voren nadenkt (hoe groot is mijn artboard bijv), dan kun je dat 1:1 overnemen in mijn kaart.
En dan krijg je dus dit soort knutsels.
Achtergrond SVG:
En dan als kaart met de objecten erop (met beetje teveel schaduw effect op binnenste cirkels, maar goed) en je hebt weer een geheel eigenzinnige weergave met (buiten) temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk, luchtkwaliteit (AQI) en een geanimeerd weericoon
@kepler , een open beta is misschien wel een idee om in eerste instantie eea overzichtelijker te houden. Geen idee inderdaad of dat mag op Tweakers, maar dat is altijd te vragen!
Heb nog ff 1 voorbeeldje zitten maken afgelopen uurtje. Heb in Affinity Designer wat ballen aan elkaar gesleuteld met een gradient op de achtergrond. Dat kost nog ff tijd, omdat ik Affinity Designer nog beetje moet leren kennen. Trial on error dus
Daarna de objecten/tools erop geplaatst. De posities heb ik uit Affinity Designer gehaald, als je daarover even van te voren nadenkt (hoe groot is mijn artboard bijv), dan kun je dat 1:1 overnemen in mijn kaart.
En dan als kaart met de objecten erop (met beetje teveel schaduw effect op binnenste cirkels, maar goed) en je hebt weer een geheel eigenzinnige weergave met (buiten) temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk, luchtkwaliteit (AQI) en een geanimeerd weericoon
Ik heb toestemming om een eigen topic aan te maken om de ervaringen met het gebruik / testen van deze kaart te delen met mensen die ook als echte Tweaker hier zelf energie in willen steken.
Ik ga de TS waarschijnlijk dit weekend maken, plaatjes heb ik zat namelijk.
Het delen van de software en configuratie zal - denk ik nu - via een link gaan die ik via DM oid deel. Github staat op private en dat wil ik nog even zo houden.
Documentatie zal ik mogelijk in een aparte repo stoppen die gewoon public wordt, dan kan die in ieder geval gebruikt worden om er voor te zorgen dat het commentaar die in het nieuwe topic wordt opgedaan verwerkt kan worden en dat nieuwe gebruikers in ieder geval een zo prettig mogelijke "on-boarding" hebben!
@Mars Warrior Heftig wat je hebt meegemaakt, sterkte maar dit ziet er heel gaaf uit, veel tegelijk in t scherm in toch overzichtelijk. ik zie je topic graag tegemoet.
Ik ben inmiddels heel ver met de TS, die MEGA is geworden, maar dan ook echt MEGA
Met een aantal voorbeelden en een beetje uitleg gaat het ook hard natuurlijk.
Denk dat ik voor alle voorbereidingen om de software en YAML voorbeelden in te delen nog wat dagen nodig heb. Ga elk voorbeeld in een aparte view zetten: dat maakt het voor iedereen een stuk overzichtelijker en dan kun je ook één voorbeeld uitproberen.
Maar dat kost dus nog ff tijd.
Het is nu mooi weer hier in het zuiden, dus ik ga nog lekker naar buiten. Wie weet gooi ik het topic er vanavond op en ga dan snel Formule 1 kijken
Heb goed de instructie gevolgd denk ik. TS is volgens Tweakers bijna 41MB in omvang
Hoop dat jullie een muis hebben die goed kan scrollen. Heb voor de zekerheid linkjes aangebracht om naar de inhoudsopgave terug te springen en naar de aparte onderwerpen.
Zoals hier en in het topic aangegeven dat ik nog ff een paar dagen denk ik nodig heb om alle software en configuratie (views, cards, templates, etc.) toegankelijker te maken.
Aanmelden bij mij via DM - wel ff goed de verwachtingen lezen - kan natuurlijk al wel
Edit: en op mobiel zien je zakmes header plaatjes er (helaas) niet uit, die staan door de tekst heen
Zal ik doen. Hmm. Mobiel is dan ff jammer. Ga ik nog naar kijken. Heb alles achter de PC zitten typen natuurlijk, dus heb dat niet in de gaten gehad...
Edit:
Ik zie al wat het probleem is: de tekst zorgt ervoor dat alles groter wordt. Nu snap ik waarom in andere topics de headers compleet met tekst waren gemaakt: ik heb nu een achtergrond met tekst los, en dan gaat het dus mis op de mobiel...
[Voor 22% gewijzigd door Mars Warrior op 14-11-2021 22:43]
Na iets meer dan een jaar aan de slag te zijn met HA, post ik ook eens mijn dashboard.
Ik heb deze in eerste instantie gezien en gepikt van @Hmmbob , maar in de loop vd tijd een eigen invulling aan gegeven.
Meerendeel vd setup in huis wordt automatisch gedaan, zoals het een smart home betaamt in mijn ogen:
lichten aan / uit bij opstaan, vertrek van huis, thuiskomst, slapen obv lichtsensoren
automatisch lichten aan / uit in doorgangsruimtes (gang/overloop/kasten)
automatisch lichten aan bij openen deur icm stand vd zon
airco's aan obv temperatuur slaapkamers, raam open/dicht etc.
melding op telefoon/GoogleHome voor wasmachine/wasdroger informatie
melding bij naar bed gaan en staat nog deur open
etc
echter zijn er toch ook nog handmatige zaken, zoals extra spotjes aan bij lezen of bij-verwarming aan in speelkamer. etc. Die je handmatig wil bedienen.
Daarbij komt de visuele informatie die je graag wil zien, het weer+waarschuwingen, verbruik elektra/gas/ opbrengst zonnepanelen, wat staat er nu aan of uit, etc.
Hieronder een impressie van mijn dashboard dat voornamelijk via de Companion app wordt gebruikt.
Mooie opzet! Zie ik het goed dat je een ATAG (one) thermostaat hebt? En zo ja, is de integration stabiel bij jou? Hier krijg ik regelmatig status 'unavailable'.
Daftz schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:52:
Mooie opzet! Zie ik het goed dat je een ATAG (one) thermostaat hebt? En zo ja, is de integration stabiel bij jou? Hier krijg ik regelmatig status 'unavailable'.
klopt inderdaad. Op zich wel redelijk stabiel en temp aanpassingen op de thermostaat worden eigenlijk altijd wel goed gedaan, dus geen problemen hier.
Nu je het aanhaalt, ik kan me herinneren dat ik eerder wel vaker unavailble voorbij heb zien komen mbt de AtagOne, de laatste maanden eigenlijk niet meer. Ik heb niet specieifk iets aangepast. Dus kan je niet verder helpen hoe dit te verbeteren.
Mss integratie keertje opnieuw toevoegen of fix IP addres aan de AtagOne toewijzen?
klopt inderdaad. Op zich wel redelijk stabiel en temp aanpassingen op de thermostaat worden eigenlijk altijd wel goed gedaan, dus geen problemen hier.
Nu je het aanhaalt, ik kan me herinneren dat ik eerder wel vaker unavailble voorbij heb zien komen mbt de AtagOne, de laatste maanden eigenlijk niet meer. Ik heb niet specieifk iets aangepast. Dus kan je niet verder helpen hoe dit te verbeteren.
Mss integratie keertje opnieuw toevoegen of fix IP addres aan de AtagOne toewijzen?
Ja, heb ik allemaal al geprobeerd. Integratie opnieuw, fixed IP, dedicated 2,4Ghz netwerk... Als ik de integratie toevoeg werkt het de eerste 2 minuten en daarna springt ie op 'unavailable'.
Ik zie meer berichten over Wi-Fi problemen met deze thermostaat, dus ik ben bang dat het onbetrouwbaar blijft. Misschien maar eens op zoek naar een leuk alternatief
Het wordt ook maar eens tijd dat ik hier wat post. Ik ben halverwege 2020 in Home Assistant gerold en het heeft serieuze vormen aangenomen sinds ik eind 2020 in een nieuwbouwhuis woon. Eigenlijk draait het prima, maar het is leuk om er mee bezig te zijn dus vind ik elke keer weer een nieuw excuus om iets te automatiseren.
Hieronder mijn lijstje:
Software
Linux Debian 11.1
Home Assistant 2021.12.7
Hardware
Intel NUC6i3SYH (Core i3, 8GB, 500GB SSD uit 2015)
ConBee II Zigbee USB-Stick
Unifi US-8-60W
UniFi Cloud Key Gen2 Plus Server
Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell
3x Unifi UAP-AC-Pro
ESP32-CAM met water-meter-measurement-system voor uitlezen analoge watermeter
2x USB infrarood pulskabels (voor het uitlezen van de stroommeters via sml protocol)
Loqed doorlock
2x EZVIZ Husky C3W camera
6x Google Home/Nest Mini
Nvidia Shield TV Pro
Xiaomi S5 stofzuiger
Worx Landroid M500 Plus grasmaaier
9x Honeywell Xiaomi rookmelders
3x Philips Hue white and color ambiance (LCT015)
2x Lidl Livarno Lux E27 bulb RGB (light)[
2x Lidl Livarno Lux E14 candle CCT (light)
8x Philips Hue motion sensors
12x Lidl motion sensors
1x Shelly motion sensor
24x Lidl door/window sensors
2x Xiaomi Aqara MiJia light intensity sensor[
2x Aqara temperature, humidity and pressure sensor (WSDCGQ11LM)
1x Aqara Opple switch 1 band (WXCJKG11LM)
1x Linkind alarm keypad
Automations
Een aantal leuke/handige automations:
Lampen
De lampen gaan automatisch aan en uit op basis van hoe donker het is (hiermee wordt ook de helderheid van de lamp bepaald) en of er mensen thuis zijn of niet. Als we gaan slapen (het huis gaat dan automatisch in een nachtmodus) gaan automatisch alle lampen uit en worden deze in bepaalde ruimtes ook niet meer aangezet obv beweging, tot we weer wakker zijn. De lamp in de woonkamer gaat automatisch aan tussen bepaalde tijden als de afzuigkap geen stroom meer verbruikt (want dan is het etens-tijd).
De nachtlampjes aanzetten laat de grote lamp in de slaapkamer automatisch uitzetten en andersom. Voor onze zoon hebben we een Ikea-wolk-lampje die ik automatisch instel qua kleur zodat hij weet wanneer hij moet slapen.
We kijken uitsluiteld televisie via onze Nvidia Shield en zodra de televisie weer naar playing gaat, worden de lampen beneden uitgezet/gedimd en als er wordt gepauzeerd dan worden sommige lampen weer wat helderder.
Deurbel
De deurbel klinkt niet alleen fysiek door de bel in de woonkamer, maar ook door de Google speakers door het hele huis (s'avonds niet in de kinderkamer). We krijgen een screenshot als notificatie. Eventueel zou ik hiernog een knop aan kunnen toevoegen om de deur automatisch te openen.
Google Home Mini's
De speakers worden ook gebruikt als alarm-systeem en voor het afspelen van muziek door het hele huis. Heb een script gebouwd waarmee ik ook bepaalde favoriete radio-stations kan streamen naar (een) speaker(s) direct vanuit de Lovelace interface, evenals Spotify.
Notificaties
We krijgen notificaties voor van allerlei dingen: Wasmachine of vaatwasser die klaar is, deuren die te lang open staan (van de koelkast tot de voordeur), afval wat we moeten klaarzetten, etc. Ook de rookmelders berichten ons via Home Assistant, handig als we niet thuis zijn. Door een bewegingssensor in de brievenbus te combineren met de deursensor van de voordeur weet ik wanneer er post wordt bezorgd of geleegd en kan op basis daarvan een bericht sturen.
Voor alle notificaties waarvoor dat mogelijk is, wis ik ze ook weer op de telefoons als het bericht niet meer van toepassing is (afval klaarzetten verdwijnt als de tuindeur open en dicht is geweest).
Ik stuur mezelf tevens dagelijks een bericht over apparaten met lage batterij-percentages of die geen verbinding meer hebben.
Overig
We hebben allebei een elektrische deken (want dat is in de winter toch wel lekker) die automatisch aangaat als het buiten te koud is om 21:00. Als we gaan slapen gaat die automatisch weer uit.
Door de luchtvochtigheids-delta te meten weet ik wanneer ik s'ochtens begin met douchen en weer klaar ben, en kan op basis daarvan automatisch de muziek in de badkamer beheren.
De stofzuiger en grasmaaier gaan op basis van verschillende factoren (aanwezigheid bijv.) automatisch aan de gang en berichten ons over Home Assistant over de voortgang. M'n Xiaomi heb ik inmiddels volledig geintegreerd waardoor ik de Mi Home app niet meer nodig heb.
Door middel van een ESP32-CAM met een stuk software wordt elke minuut een foto gemaakt van de watermeter en deze gedigitaliseerd en via MQTT naar Home Assistant verstuurd. Zo heb ik naast het stroomverbruik van de hoofdaansluiting en warmtepomp ook inzage in waterverbruik.
Interface
In de laatste weken ben ik druk geweest om m'n hele Lovelace interface te herschrijven en het volledig naar eigen wens in te richten. Heb veel inspiratie gezocht en gekregen op Reddit en ook in dit topic.
Het is nog niet helemaal af maar het begint er al wel op te lijken. Via kiosk_mode heb ik de menu's verborgen (daarvoor heb ik shortcuts in m'n eigen interface gebouwd) en heel veel moeten stylen via card_mod.
Sure! Als uitgangspunt heb ik de Neon Lovelace UI & Theme (https://community.home-as...-theme-for-tablets/307230) geïnstalleerd. Vervolgens ben ik daar helemaal op los gegaan door deze naar eigen wens in te richten. Hiervoor had ik allerlei losse weergaves, die heb ik allemaal gecombineerd in deze weergave. Zo heb ik direct alle benodigde informatie voorhanden en hoef ik niet meer zoveel te swipen (dat stoorde me aan de oude setup).
Inmiddels is m'n hele .yaml wel zo'n 8.600 regels groot. Heb veel gebruik gemaakt van card_mod om alle cards goed in te richten qua icoon en tekstgrootte.
In de keuken hangt ook een tablet (daarvoor gebruik ik die timer ook die je ziet), die heb ik gisteren een kwartslag gedraaid zodat die in dezelfde oriëntatie hangt als telefoons, want ik heb geen zin nog een aparte interface daarvoor te maken .
Ik wil de lovelace code wel ergens delen als daar interesse voor is. Zal dan voornamelijk zijn voor inspiratie want het zal niet zo werken bij anderen vanwege niet bestaande sensoren e.d.
De code kan waarschijnlijk een heel stuk korter (denk dat er van de 8000 misschien 2000-3000 weg kunnen) door de dedupliceren van styling-blokken e.d. Ben er nog niet heel handig is en like I said, het is nog een work-in-progress.
nice topic hier. Er zitten zeker leuke ideeën/oplossingen bij. Mijn doel is om zo min mogelijk iets te moeten bedienen. Ik gebruik NodeRed om alles zoveel mogelijk te automatiseren wat inmiddels aardog gelukt is maar je blijft uitzonderingen tweaken.
Verder wil ik alles via google aangestuurd hebben doormiddel van commando's. Het dashboard moet voor mij zo overzichtelijk mogelijk zijn vandaar dat ik gekozen heb voor een map van het huis te maken met daarin bijna alle informatie.
Aantal voorbeeld automatiseringen:
- Verlichting op basis van aanwezigheid en lux buiten.
- Rolluiken op basis van aanwezigheid en temperatuur (zowel binnen als buiten) en de stand van de zon. Mijn tuin is op het zuiden dus in de zomer gaan ze bijvoorbeeld dicht wanneer de zon op de ramen komt te staan. In de winter sluiten voor extra isolatie.
- Brievenbus
- Sproeiers tuin op temperatuur van de afgelopen dagen en de voorspelling.
- Vakantie modus die het gedrag van de lampen 7 dagen terug in de tijd kopieert.
- Mechanische afzuiging op basis van vochtigheid. Verder zal deze minimaliseren na het slapen gaan (voor geluid)
- Meldingen van deurcontacten wanneer we weg.
- Automatische meldingen via telegram en broadcast. Bijvoorbeeld wanneer afval gaat worden opgehaald
- Koolmonoxide en rookmeldingen
- Electrische dekens aan op bepaalde tijden wanneer het koud is. Hetzelfde voor de airco's om eventueel de kamer voor te verwarmen.
- Deurbel snapshots van de camera naar telegram. Lamp knipperen in de woonkamer wanneer in de avond het geluid gemute wordt.
Verder maak ik gebruik van overlays zodat ik meer instellingen krijg bij het klikken op de airco of robotstofzuiger.
Een probleem waar ik nog wel tegenaan loop is het niet kunnen zoomen van de map op bijvoorveeld de telefoon.
[Voor 13% gewijzigd door heddock01 op 06-01-2022 21:39]
In principe draai ik HA in een VM op een NUC, en in de NUC een Zigbee CC2531 stick. De hardware is een 50 tal spullen van Ikea incl. alle lampen in huis en nog een aantal bewegingssensoren en knopjes. Ook wat IP cams, deurbel en vorige maand ook zonnepanelen + thuisbatterij, etc... Z.s.m. nog slimme thermostaat (vandaag was het verbruik wel uitzonderlijk hoog) en dan denk ik nog aan IR verwarmingspanelen.
Ik heb mij tevreden gesteld met het default theme, werkt heel goed op desktop, mobile en tablet.
De screenshots spreken volgens mij wel voor zich. Dit zijn maar een aantal tabs (dashboard en energy) Er zijn tal van automations/integrations:
Alle lampen in huis gaan automatisch adhv sensoren, met als condities bijvoorbeeld opbrengst van de zonnepanelen in W (soort lichtsensor), dimmen 's avonds of gaan 's avonds op maar 1% aan en dergelijke automations. Waar echt nodig heb ik een Ikea dimmertje.
Frigate wordt gebruikt voor het behandelen van de security cams. Voorlopig doet de CPU nog de persoon, kat, fiets en auto detection, binnenkort een Google Coral (ordered). De nodige mensen ontvangen een pushmelding incl. videoclip en thumbnail op basis van aanwezigheid thuis of niet.
Verdere integraties zijn de bedrijfswagen, 5-tal Google Mini's voor voice commands of muziek, Sonos, tv, slimme meter via P1 poort en UniFi netwerkmaterialen.
Milenco schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:29:
Het wordt ook maar eens tijd dat ik hier wat post. Ik ben halverwege 2020 in Home Assistant gerold en het heeft serieuze vormen aangenomen sinds ik eind 2020 in een nieuwbouwhuis woon. Eigenlijk draait het prima, maar het is leuk om er mee bezig te zijn dus vind ik elke keer weer een nieuw excuus om iets te automatiseren.
Hieronder mijn lijstje:
Software
Linux Debian 11.1
Home Assistant 2021.12.7
Hardware
Intel NUC6i3SYH (Core i3, 8GB, 500GB SSD uit 2015)
ConBee II Zigbee USB-Stick
Unifi US-8-60W
UniFi Cloud Key Gen2 Plus Server
Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell
3x Unifi UAP-AC-Pro
ESP32-CAM met water-meter-measurement-system voor uitlezen analoge watermeter
2x USB infrarood pulskabels (voor het uitlezen van de stroommeters via sml protocol)
Loqed doorlock
2x EZVIZ Husky C3W camera
6x Google Home/Nest Mini
Nvidia Shield TV Pro
Xiaomi S5 stofzuiger
Worx Landroid M500 Plus grasmaaier
9x Honeywell Xiaomi rookmelders
3x Philips Hue white and color ambiance (LCT015)
2x Lidl Livarno Lux E27 bulb RGB (light)[
2x Lidl Livarno Lux E14 candle CCT (light)
8x Philips Hue motion sensors
12x Lidl motion sensors
1x Shelly motion sensor
24x Lidl door/window sensors
2x Xiaomi Aqara MiJia light intensity sensor[
2x Aqara temperature, humidity and pressure sensor (WSDCGQ11LM)
1x Aqara Opple switch 1 band (WXCJKG11LM)
1x Linkind alarm keypad
Automations
Een aantal leuke/handige automations:
Lampen
De lampen gaan automatisch aan en uit op basis van hoe donker het is (hiermee wordt ook de helderheid van de lamp bepaald) en of er mensen thuis zijn of niet. Als we gaan slapen (het huis gaat dan automatisch in een nachtmodus) gaan automatisch alle lampen uit en worden deze in bepaalde ruimtes ook niet meer aangezet obv beweging, tot we weer wakker zijn. De lamp in de woonkamer gaat automatisch aan tussen bepaalde tijden als de afzuigkap geen stroom meer verbruikt (want dan is het etens-tijd).
De nachtlampjes aanzetten laat de grote lamp in de slaapkamer automatisch uitzetten en andersom. Voor onze zoon hebben we een Ikea-wolk-lampje die ik automatisch instel qua kleur zodat hij weet wanneer hij moet slapen.
We kijken uitsluiteld televisie via onze Nvidia Shield en zodra de televisie weer naar playing gaat, worden de lampen beneden uitgezet/gedimd en als er wordt gepauzeerd dan worden sommige lampen weer wat helderder.
Deurbel
De deurbel klinkt niet alleen fysiek door de bel in de woonkamer, maar ook door de Google speakers door het hele huis (s'avonds niet in de kinderkamer). We krijgen een screenshot als notificatie. Eventueel zou ik hiernog een knop aan kunnen toevoegen om de deur automatisch te openen.
Google Home Mini's
De speakers worden ook gebruikt als alarm-systeem en voor het afspelen van muziek door het hele huis. Heb een script gebouwd waarmee ik ook bepaalde favoriete radio-stations kan streamen naar (een) speaker(s) direct vanuit de Lovelace interface, evenals Spotify.
Notificaties
We krijgen notificaties voor van allerlei dingen: Wasmachine of vaatwasser die klaar is, deuren die te lang open staan (van de koelkast tot de voordeur), afval wat we moeten klaarzetten, etc. Ook de rookmelders berichten ons via Home Assistant, handig als we niet thuis zijn. Door een bewegingssensor in de brievenbus te combineren met de deursensor van de voordeur weet ik wanneer er post wordt bezorgd of geleegd en kan op basis daarvan een bericht sturen.
Voor alle notificaties waarvoor dat mogelijk is, wis ik ze ook weer op de telefoons als het bericht niet meer van toepassing is (afval klaarzetten verdwijnt als de tuindeur open en dicht is geweest).
Ik stuur mezelf tevens dagelijks een bericht over apparaten met lage batterij-percentages of die geen verbinding meer hebben.
Overig
We hebben allebei een elektrische deken (want dat is in de winter toch wel lekker) die automatisch aangaat als het buiten te koud is om 21:00. Als we gaan slapen gaat die automatisch weer uit.
Door de luchtvochtigheids-delta te meten weet ik wanneer ik s'ochtens begin met douchen en weer klaar ben, en kan op basis daarvan automatisch de muziek in de badkamer beheren.
De stofzuiger en grasmaaier gaan op basis van verschillende factoren (aanwezigheid bijv.) automatisch aan de gang en berichten ons over Home Assistant over de voortgang. M'n Xiaomi heb ik inmiddels volledig geintegreerd waardoor ik de Mi Home app niet meer nodig heb.
Door middel van een ESP32-CAM met een stuk software wordt elke minuut een foto gemaakt van de watermeter en deze gedigitaliseerd en via MQTT naar Home Assistant verstuurd. Zo heb ik naast het stroomverbruik van de hoofdaansluiting en warmtepomp ook inzage in waterverbruik.
Interface
In de laatste weken ben ik druk geweest om m'n hele Lovelace interface te herschrijven en het volledig naar eigen wens in te richten. Heb veel inspiratie gezocht en gekregen op Reddit en ook in dit topic.
Het is nog niet helemaal af maar het begint er al wel op te lijken. Via kiosk_mode heb ik de menu's verborgen (daarvoor heb ik shortcuts in m'n eigen interface gebouwd) en heel veel moeten stylen via card_mod.
wij hebben deze ook maar ik krijg het niet voorelkaar om een lamp te schakelen via deze sensor
hij knippert, gaat vaak aan en uit
hoe gebruiken jullie die in HA?
In principe draai ik HA in een VM op een NUC, en in de NUC een Zigbee CC2531 stick. De hardware is een 50 tal spullen van Ikea incl. alle lampen in huis en nog een aantal bewegingssensoren en knopjes. Ook wat IP cams, deurbel en vorige maand ook zonnepanelen + thuisbatterij, etc... Z.s.m. nog slimme thermostaat (vandaag was het verbruik wel uitzonderlijk hoog) en dan denk ik nog aan IR verwarmingspanelen.
Ik heb mij tevreden gesteld met het default theme, werkt heel goed op desktop, mobile en tablet.
De screenshots spreken volgens mij wel voor zich. Dit zijn maar een aantal tabs (dashboard en energy) Er zijn tal van automations/integrations:
Alle lampen in huis gaan automatisch adhv sensoren, met als condities bijvoorbeeld opbrengst van de zonnepanelen in W (soort lichtsensor), dimmen 's avonds of gaan 's avonds op maar 1% aan en dergelijke automations. Waar echt nodig heb ik een Ikea dimmertje.
Frigate wordt gebruikt voor het behandelen van de security cams. Voorlopig doet de CPU nog de persoon, kat, fiets en auto detection, binnenkort een Google Coral (ordered). De nodige mensen ontvangen een pushmelding incl. videoclip en thumbnail op basis van aanwezigheid thuis of niet.
Verdere integraties zijn de bedrijfswagen, 5-tal Google Mini's voor voice commands of muziek, Sonos, tv, slimme meter via P1 poort en UniFi netwerkmaterialen.
wow ziet er geweldig uit, ga ik ook proberen
werkt bij jou de zelf verbruikte zonneenergie wel? ik krijg er namelijk geen waarde in (blijft op nul)
wij hebben deze ook maar ik krijg het niet voorelkaar om een lamp te schakelen via deze sensor
hij knippert, gaat vaak aan en uit
hoe gebruiken jullie die in HA?
Switchbot Curtains - Gordijnen, met een ESP32 die met MQTT verbonden is naar Home Assistant en Bluetooth LE naar de gordijnen.
Rituals Perfume Genie - Lekker luchtje als je binnenkomt
Solaredge - zonnepanelen
Tado - Slimme verwarming + thermostaatknoppen
Sonos - Meerdere speakers door het huis
Tuya:
Nooie plugs
Magnum MRC - Vloerverwarming
Automations
Automatisch lichten aan bij binnenkomst
Bij binnenkomst in de garage (Inductiesensoren) of het huis (magneetcontacten) gaan de lichten voor een minuut aan. Als je geen andere lamp aanzet gaan ze uit, zo wel, blijven ze aan.
Notificatie als de garage deur open blijft
Na dat de garagedeur voor 5 minuten open is krijg je een melding op je telefoon met de vraag of je deze wil sluiten. Gist link met automation Yaml
Apparaten uitschakelen bij verlaten huis
Als iedereen het huis verlaat gaan automatisch alle lampen en apparaten zoals TV's uit mochten deze nog aan staan.
Reminder voor het wegzetten kliko's
Op de avond voordat ze komen ophalen een melding om te laten weten dat het aan de straat moet. Gist link met automation Yaml
Is dit nog in te stellen ook? En hoe lang gaat de batterij mee ongeveer?
nee is volgens mij niet in te stellen, niet via ZHA iig. betterij kan ik nog niet zeggen maar hangt hier al een paar maanden in de schuur (buiten temperatuur +2 ongeveer) en doet t nog steeds, meld dat die nog op 100% zit.
nee is volgens mij niet in te stellen, niet via ZHA iig. betterij kan ik nog niet zeggen maar hangt hier al een paar maanden in de schuur (buiten temperatuur +2 ongeveer) en doet t nog steeds, meld dat die nog op 100% zit.
Hier ging de batterij ruim een jaar mee, hangt in weer en wind, gaat nog goed.
Batterij geeft ineens 0% en dan is het ook vrijwel direct klaar.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel jullie home assistant server verbruikt daarom leek het mij leuk hier je setup te vermelden met het verbruik ik zal gelijk maar aftrappen:
Mijn setup:
Asrock q1900
Pico psu
2,5" 256gb ssd
Aangesloten hardware:
Rflink
Aeonlab z-stick gen 5 zwave adapter
Slaesh cc2652 zigbee adapter
P1 usb kabel
Software:
Proxmox
Homeassistant os
Verbruikt ≈ 15 w
Hebben we een heel topic voor => verplaatst
[Voor 6% gewijzigd door septillion op 07-02-2022 11:53]
Super leuk topic! Kwam hier net op en zag al wat leuke ideeen van anderen.
En hierbij mijn bijdrage:
Software
Home Assistant 2022.4.1
ESPHome
Mosquitto (MQTT)
HACS 1.24.4
Eufy Home Assistant MQTT brigde (voor deurbel)
UniFi Controller
ZHA
Mushroom HACS integratie voor mobile dashboard
Grafana voor wat thinker dashboards en long-term stats.
Hardware
Raspberry Pi 4B
120GB SSD
USB 3.0 -> SATA
Cheap CC2531 Zigbee stick voor ZHA
DSMR P1 to USB kabel
Philips Hue bridge
Lampen / schakelaars: Note: voor de WAF heb ik 2 categorieen voor lampen, schakelaars, dimmers en diverse
1. Essentieel: lampen + bediening ervan = alles van Philips HUE (bijv. woonkamer en slaapkamer lampen en schakelaars)
2. Niet-essentieel: thinkerstuff zoals mijn hobby/werk zolder, tuin en diverse: Mix van Ikea Tradfri, Zigbee metering plugs van Blitzwolf, WLED en diverse.
Doel hiervan is dat als de betere wederhelft iets wilt bedienen in het huis, dit altijd offline kan of via Google Assistant / Smartphone / Tablet aan de muur.
Extra hardware:
Tado - Slimme verwarming + thermostaatknoppen
Sonos - Meerdere speakers door het huis
ESP32 in iedere ruimte binnenshuis voor room-based tracking met ESPresense
(Zowel ik als mijn vriendin hebben iPhones en Apple Watches. De Apple Watch hebben we altijd om, dus die is leading voor de room detection)
ZemiSmart Zigbee rollerblind motors voor alle rolgordijnen in huis
Xiaomi Mi Robot Vacuum (oude V1 versie)
Xiaomi Mi Luchtreiniger
Somfy elektrisch zonnenscherm
Automations
Na en goed half jaar flink bezig geweest te zijn is het huis nu zo geautomatiseerd dat eigenlijk alles vanzelf gaat. Hierdoor is (volgens de iPhones) de screentime voor de HA app slechts < 1 minuut per week.
De automatisering is gebaseerd op motion sensors van Hue + ESPresense. Zo zal de verlichting in de keuken automatisch aangaan bij beweging en wordt er gewacht tot ESPresense geen devices meer ziet in de keuken om de verlichting uit te zetten. Dit werkt zo voor ieder vertrek binnenshuis. Buitenshuis zal de verlichting automatisch, op basis van zon-onder + aantal lux, aangaan. Mochten we met goed weer buiten zitten zal ESPresense voorkomen dat de lichten automatisch uitgaan (ESP32 in de tuin geplaatst hiervoor).
Daarnaast worden de rolgordijnen aangestuurd op basis van de zon + temperatuur in huis. Bijv: zon komt op & temperatuur in huis is onder de 20 graden & weer forcast geeft zonnig aan = rolgordijnen open. Als het bewolkt wordt en niemand thuis is, gaan de rolgordijnen weer dicht. Maar = temperatuur in huis boven 21.5 graden, niemand thuis en zonnig? Dan rolgordijnen dicht, zonnescherm open mits windcondities het toestaan.
De robotstofzuiger wordt aangezet per dag op het moment dat we niet thuis zijn, of 's ochtends vroeg als schema inhoud dat we thuiswerken / weekend.
Daarnaast ontvangen we nog pushmeldingen voor het vuilnis buiten te zetten. Tevens is de eerst volgende ophaling ook te zien in het HA dashboard.
Ook onze wasmachine & wasdroger worden automatisch geregeld.
Voor de WAF heb ik 2 zigbee draadloze drukknoppen geplaatst bij de wasmachine en droger. 1x drukken = aan zodra laagtarief stroom ingaat, 2x drukken = direct aangaan. Als de wasmachine of droger klaar is ontvangen we beiden een pushnotificatie met "Werk aan de winkel, wasmachine/droger is klaar :-)" Tevens tel ik ook nog hoeveel elke machine heeft gedraaid.
Daarnaast draaien er nog wat vele andere automatiseringen die (nog)niet benoemingswaardig zijn. Bijv. als de PS5 aangaat = rolgordijnen dicht + game-thema HUE kleuren aan. De basic zegmaar.
Dashboard
Als we iets manueel willen bedienen doen we dit altijd via de smartphone / tablet. Daarom hieronder ons dashboard voor mobiel.
Op iedere ruimte kan je 1x kort klikken voor meer informatie / naar de ruimte te gaan.
2x kort klikken = toggelen van alle verlichting in die ruimte.
Alle ICONS die je ziet veranderen van kleur met bepaalde voorwaarden. Bijv: Er staat minstends 1 lamp in de ruimte aan, dan kleurt het icon naar Geel. Of als de Papier bak wordt opgehaald, dan kleurt het ICON naar blauw, Plastic = Geel, GFT = Groen enz...
Dit mobile dashboard is gebaseerd op Mushroom met het idee/tutorial van Everything Smart Home
Sinds Home Assisstant 2022.4 is het via de grafische interface mogelijk om verschillende "helpers" toe te voegen om nog meer uit je automatisering te halen. Met dank aan deze helper is het bijvoorbeeld veel makkelijker geworden om bijvoorbeeld veranderingen in temperatuur of luchtvochtigheid te meten. Ik heb overal in huis temperatuursensors hangen. In de keuken heb ik een sensor boven het fornuis geplaatst. Puur eigenlijk omdat ik me afvroeg of de sensor zou reageren op het koken.
Nu vind ik het fijn om wat muziek te luisteren tijdens het koken. Echter luistert de Google Assistant steeds minder goed. Plus, tja, zeggen dat ik aan het koken ben is eigenlijk een overbodige handeling aangezien het ook te bepalen is.
Oftewel: deze "show je setup" is dat ik automatisch de radio afspeel zodra er wordt begonnen met koken.
Ik heb een derivative sensor gemaakt welke werkt op basis van de temperatuur sensor in de keuken. Instellingen zijn:
Vervolgens de volgende automation aangemaakt (Yaml anders wordt de screenshot erg lang).
In kort: bij een temperatuurstijging van >=0.4gr/2min dan start de radio. Bij een temperatuurverandering van <=-0.4gr/2min dan: stopt de radio, start de radio in de kamer, plus als wat andere spots aan staan worden ook de spots bij de eettafel aangezet.
Het stoppen van koken werkt nog niet helemaal perfect. Soms kook je iets kort om het bijvoorbeeld in de oven te gooien. Ik ben nog aan het overwegen om een stekker te plaatsen om de hoeveelheid stroom van de oven te meten. Het starten van het koken werkt heel erg snel, de automatisering reageert veel sneller bijvoorbeeld dan 2 minuten, gewoonlijk al behoorlijk snel na het aanzetten van een pit.
Dit alles wel op gas, waarschijnlijk moeten de waardes aangepast worden aan je situatie. Verder om te voorkomen dat de sensor ongewild aangaat werkt het alleen tussen bepaalde tijden. Het lijkt er trouwens niet op dat ik ooit aan de 0.4gr/2min kom met een zomerse dag. Echter is het nog niet volop zomer.
Ander (betrouwbaarder) idee is om de kijken of de afzuiging aanstaan of niet. Echter gok ik dat ik wat problemen krijg indien ik me ga bemoeien met de afzuigkap.
Automatisering maar in Yaml om een te lange screenshot te voorkomen.
alias:Kitchen temperature changedescription:''trigger:-platform:numeric_stateentity_id:sensor.kitchen_temperature_changeabove:'0.4'id:start_cooking-platform:numeric_stateentity_id:sensor.kitchen_temperature_changebelow:'-0.4'id:end_cookingcondition:-condition:timeafter:input_datetime.lights_on_workdaybefore:input_datetime.prepare_bedtimeaction:-choose:-conditions:-condition:triggerid:start_cooking-condition:notconditions:-condition:devicedevice_id:5a61ed3ecf4945afb671f16672bca457domain:media_playerentity_id:media_player.kitchen_speakertype:is_playingsequence:-service:media_player.play_mediatarget:entity_id:media_player.kitchen_speakerdata:media_content_id:>-media-source://radio_browser/68861777-8f09-4221-ae8f-56aa658060c0media_content_type:audio/mpegmetadata:title:Radio 538thumbnail:https://www.538.nl/favicon.icomedia_class:musicchildren_media_class:nullnavigateIds:-{}-media_content_type:appmedia_content_id:media-source://radio_browser-media_content_type:musicmedia_content_id:media-source://radio_browser/country/NL-conditions:-condition:triggerid:end_cookingsequence:-service:media_player.media_stopdata:{}target:entity_id:media_player.kitchen_speaker-service:media_player.media_playdata:{}target:device_id:b078c4ac477647c0bf96376e5aa8dfdf-choose:-conditions:-condition:devicetype:is_ondevice_id:4d620ff3504a2b06bbf4e98ba894d3aaentity_id:light.spots_living_roomdomain:lightsequence:-type:turn_ondevice_id:aa24039331cfebc592b0c2d9090b72d5entity_id:light.spots_dining_areadomain:lightdefault:[]default:[]mode:single
Mijn vorige automateringsvoorbeeld werd hierheen verplaatst, daarom dat ik dit voorbeeld ook hier plaats.
Ben de afgelopen dagen bezig geweest een Mobile Dashboard te maken met Mushroom card.
Startscherm:
Bovenin een beetje algemene data. De menuknop opent de sidebar, weer linkt naar een weer-view, energie verbruik naar het energy dashboard
Daaronder de locatie van mijzelf en mijn vriendin, en wat snelkoppelingen (versturen TTS, en cameras kinderkamer), de huis-modus en het aantal pending updates
Dan een welkomsgroet en eventuele mededelingen
Daaronder per kamer een aparte groepstegel, met wat quick toggles.
Klikken op de room-tile opent een view met de kamer, met de relevante entities:
Voor andere knoppen, bijvoorbeeld de TTS knop, heb ik geen view, maar een popup via browser-mod:
De code is hier te vinden (onderverdeeld in views / cards / roomcards (dat zijn de groepstegels).
Grappig, ik ben afgelopen weekend ook bezig geweest met mijn dashboard op basis van een niet nader te noemen tweaker
Hierbij ook voor een klein deel gebruik gemaakt van de mushroom-card.
Hier gebruikt om een kort maar bondig overzicht te geven van de deursensoren. Ze veranderen van status, - tekst en kleur- als deze wijzigt.
Verder vooral veel tijd besteed aan het netjes en overzichtelijk krijgen van alle sensoren en ESPHome devices in huis. Moet zeggen dat ik niet ontevreden ben
Hier het overzicht van dit dashboard. Voor een betere view op de iPad en/of PC het geheel opgedeeld in meerdere vertical-stacks zodat de view op de telefoon gewoon blijft zoals hij bedoelt is maar ik mij niet het lazarus scroll op iPad en/of PC
De (batterij) sensoren van alle zigbee devices heb ik netjes gegroepeerd per type sensor met een snelle blik op het hoogste en laagste batterij percentage. Als ik de view uitklap krijg ik het totaal overzicht te zien van alle batterij statussen
Ook de ESPHome devices staan netjes gegroepeerd in een overzicht zodat in 1 blik duidelijk is wat de status is. Wil ik meer info kan ik elk device uitklappen:
Als aanvulling op mijn eerdere post, ik heb een aantal switches die ik niet zomaar wil kunnen uitschakelen (bijvoorbeeld de power plug waar mijn server aan hangt).
Daarom heb ik een passcode popup gemaakt die eerst om een code vraagt, en bij goede invoer de switch/lamp/whatever schakelt.
edit:
De send button is inmiddels niet meer nodig, hij checkt het automatisch als er 4 cijfers ingevoerd zijn
[Voor 8% gewijzigd door TheFes op 19-05-2022 08:53]
Zelf maak ik gebruik van de 'banner-card' om op die manier per ruimte de voor mij belangrijkste waardes weer te geven. Dit alles is zichtbaar op een tablet welke altijd in de woonkamer in kios modus aan staat. Deze kaarten zijn voor een deel interactief, op zo'n manier dat de airco van het kantoor te bedienen is door op het icoontje van de airco te klikken, en ook de lampen per ruimte zijn zo aan/uit te zetten.
Daarnaast ook nog bezig met een mobiele weergave waarmee alle devices snel bereikbaar zijn:
[Voor 15% gewijzigd door UniPer op 08-06-2022 14:42]
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Ik zie nu dit topic. Grappig al die showcases. Ik zal binnenkort ook eens een post doen hier... Maar dat kost me wel even tijd als ik alles wil benoemen en laten zien... Ik zit op zo'n 3500 entiteiten met 30 dashboard pagina's en 450 automations en 7 camera's met object en persoons herkenning. Ik kan er bijna een hele website mee vullen wat ik allemaal heb geprogrammeerd. Parade paardje is toch wel mijn watergekoelde NUC waar alles op draait:
Je zou zeggen overkill.. maar met 7 camera's en motion detectie loopt de cpu load van de 10th gen i7 al snel op naar 40 %. Dit alles draait nu op een temperatuur van 40 graden. Waarbij alles nagenoeg geruisloos is. Iets wat met de standaard koeling never nooit haalbaar is.
Lijkt me wel leuk om hier binnenkort eens een volledig overzicht te posten
[Voor 13% gewijzigd door sygys op 23-06-2022 13:06]
Ik werk veel met volledig geautomatiseerde dingen, maar mix dat ook met handmatige acties middels IKEA Tradfri snelkoppelknoppen.
HA gebruik ik vrijwel helemaal niet voor het monitoren van dingen, dus mijn Dashboard bevat eigenlijk niets nuttigs. Ook log ik eigenlijk vrijwel niet in op HA en heb ik de app niet op mijn telefoon. Ik hou niet van het bedienen van dingen via mijn telefoon namelijk, dat heeft voor mij geen meerwaarde.
Software
Ubuntu 21.04
Home Assistant 2022.6.7 (Docker)
Unifi Controller (Docker)
Hardware
1x RaspberryPi 4 + SSD
1x Philips Hue Bridge
1x Unifi AP
1x ConBee II stick
5x Philips Hue bulb
1x Philips Hue Smart Plug
2x IKEA Tradfri bulb
1x IKEA Tradfri smart plug
4x IKEA Tradfri Snelkoppelknop
8x Sonos Speaker
1x Philips TV
1x Aqara temperatuursensor
Automations
Ik zal mijn automations een beetje proberen in categorieën in te delen.
Mijn Hue lampen zijn nog steeds gekoppeld aan de Hue bridge, alle andere Zigbee-apparaten verbinden met de Conbee en de ZHA integratie.
Thuis?
Om dit te detecteren of ik thuis ben maak ik gebruik van de UniFi integratie, die checkt of mijn smartphone verbonden is met WiFi. Ja? Thuis. Nee? Weg.
Wat doet deze trigger?
Lampen in woonkamer, eetkamer en keuken gaan aan bij thuiskomst als de zon op dat moment onder is
De radio (Sonos) in de woonkamer, eetkamer en keuken gaat aan als ik thuis kom, behalve 's nachts
Alle lampen en alle Sonos speakers gaan uit als ik vertrek
Wekker
Een aantal automations triggeren als 's ochtends mijn wekker gaat. HA weet wanneer mijn wekker gaat, omdat mijn telefoon op dat moment een webhook triggered (via Tasker, Android).
Bedlamp gaat in 2 minuten tijd van 0 naar 100%
Radio gaat aan naast bed
Na 30 minuten gaan zowel bedlamp als radio weer uit
20 minuten na de wekker gaat het licht in de woonkamer, eetkamer en keuken aan (indien de zon nog onder is)
Eveneens na 20 minuten gaat de radio aan in de woonkamer, eetkamer en keuken (Sonos). In principe heb ik namelijk altijd de radio aan in huis.
Bovenstaande cyclus kan ik ook triggeren door de Tradfri-knop naast mijn bed lang ingedrukt te houden
Zon
Een aantal automations hebben de zon als trigger, hiervoor gebruik ik Sun Elevation.
Zon onder?
Lampen in huis gaan aan
Zon op?
Lampen in huis gaan uit, als ze al aan waren
Kantoor
Op het bureau van mijn kantoor ligt een Tradfri-snelkoppelknop, die ik gebruik om te triggeren of ik wel of niet op kantoor ben.
1x klikken > ik ben op kantoor
De Sonos speaker op mijn bureau groepeert met de woonkamer/eetkamer/keuken, zodat de radio aan is
De lampen op mijn kantoor gaan aan, als de zon onder is
De Tradfri smart plug zet een apparaat aan
HA legt vast of ik op kantoor ben, als de zon onder gaat en ik ben daar, gaan de lampen op kantoor wel tegelijk aan met de rest
2x klikken > ik vertrek van kantoor
Sonos uit de groep, radio uit
Lampen uit
Smart plug uit
Lang ingedrukt houden > forceer lampen op kantoor aan, onafhankelijk van zonnestand
TV
Middels de Philips TV integratie weet HA of mijn TV aan of uit staat.
TV gaat aan
Muziek in de rest van het huis gaat uit, Sonos switcht naar TV-input
Volume van de Sonos TV-speakers gaat naar een bepaald niveau
TV gaat uit
Sonos speakers in woonkamer, eetkamer en keuken groeperen weer en de radio gaat spelen
Deurbel
Mijn bel was kapot en hangt buiten droog, dus sinds kort is mijn bel gewoon een Tradfri-snelkoppelknop.
Als je daar op drukt:
Stoppen alle Sonos speakers met wat ze doen, gaat volume flink omhoog en groeperen ze allemaal
Speelt deurbel.mp3 door het hele huis
Sonos gaat weer verder waar het daarvoor gebleven was (snapshot)
Slapen
Naast mijn bed ligt ook een Tradfri-snelkoppelknop (zie ook Wekker) om automations te triggeren.
1x klikken > ik ga naar bed
Alle lampen in huis gaan uit
De lamp naast bed gaat juist aan
Alle Sonos speakers in huis gaan uit
De Sonos speaker naast bed start met mijn vaste playlist, inclusief shuffle
2x klikken > ik ga daadwerkelijk slapen
De lamp naast bed gaat uit
Volume Sonos nog iets omlaag en op 60min sleeptimer
Lichtknop
Er zit onder de salontafel nog een laatste Tradfri-knop geplakt, om het licht snel te kunnen bedienen.
1x klikken > normale gele verlichting gaat aan in de leefruimten
2x klikken > een scène met gekleurde lampen gaat aan
Lang indrukken > alle lampen gaan uit
Deze gebruik ik echter vrijwel nooit, maar is handig als het bijvoorbeeld door slecht weer ineens erg donker is in huis.
Overig
Op mijn RaspberryPi draait verder nog PiHole, een VPN en DSMR Reader, maar geen van die dingen zit momenteel gekoppeld aan HA of heeft interactie met HA.
Dat was het wel zo'n beetje. De Aqara temperatuursensor wordt wel uitgelezen door HA, maar is puur ter informatie en is op dit moment nog niet gekoppeld in een automation.
Dat was het wel zo'n beetje. Geen hele geavanceerde dingen, maar het maakt mijn leven soepel zonder al te veel interactie of nadenken!
[Voor 4% gewijzigd door Tralapo op 29-06-2022 16:18]
Droomde al een flinke tijd van een walltablet aan de muur waar ik alle domotica in huis mee kan bedienen. Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk automatiseren, maar vrouwen en smarthome zijn nog geen geweldige combo merk ik al wel en krijg vaak geklaag dat ze 't toch zelf nog wil kunnen besturen, mooie middenweg dus .
Daarvoor moet er dus wel een goed mobile dashboard zijn, ik vind de standaard Lovelace niet echt geweldig dus ben opzoek gegaan en vond het dashboard van maker Matias geschikt hiervoor.
Omdat ik nog een Google Hub 2nd Gen heb ben ik nu aan het spelen om het dashboard daar werkend te krijgen. Helaas laat de scaling hier nog wat te wensen over door het kleine scherm, maar goed, houd je van de straat
[Voor 3% gewijzigd door henkkeumus op 29-06-2022 22:21]
henkkeumus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:18:
Droomde al een flinke tijd van een walltablet aan de muur waar ik alle domotica in huis mee kan bedienen. Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk automatiseren, maar vrouwen en smarthome zijn nog geen geweldige combo merk ik al wel en krijg vaak geklaag dat ze 't toch zelf nog wil kunnen besturen, mooie middenweg dus .
Daarvoor moet er dus wel een goed mobile dashboard zijn, ik vind de standaard Lovelace niet echt geweldig dus ben opzoek gegaan en vond het dashboard van maker Matias geschikt hiervoor.
Omdat ik nog een Google Hub 2nd Gen heb ben ik nu aan het spelen om het dashboard daar werkend te krijgen. Helaas laat de scaling hier nog wat te wensen over door het kleine scherm, maar goed, houd je van de straat
Benieuwd naar je andere tabbladen, post je daar ook een foto van? Ik heb quasi the same aan de muur hangen
Wel benieuwd naar meer van je (inspiratie).
Wat bedoel je overigens , omdati k geen google hub 2nd gen heb?
Ik heb die ook niet, maar wat is het verschil toch inzake HA?
Ik gebruik net nog altijd het dashboard van google om te bedienen, hoewel ik in het verleden ook mn dashboard gecast heb.
Reden dat ik terug nr google be,:
- ik gebruik de hub ook als fotokader.. (als je cast, blijft hij casten)
- snachts dimt alles, als je cast niet.
Benieuwd naar je andere tabbladen, post je daar ook een foto van? Ik heb quasi the same aan de muur hangen
Wel benieuwd naar meer van je (inspiratie).
Ik gebruik net nog altijd het dashboard van google om te bedienen, hoewel ik in het verleden ook mn dashboard gecast heb.
Hoe heb je dit aangepakt?
Note: het is natuurlijk work in progress, don't mind de errors op sommige plekken nog :-)
Hier een paar tabbladen .
De knoppen zijn custom buttons obviously met 3 type triggers eraan.
- 1 klik of druk op de knop triggered de state van de gekoppelde entity (on/off).
- Wanneer er bijvoorbeeld enkel een sensor entity aan de knop hangt kan ik ervoor kiezen 1x klikken als tap_action in te stellen, dan opent die bijvoorbeeld een tabblad of wat ik er dan ook voor actie aan hang.
- Een hold action waar een bepaalde opdracht aan kan hangen.
Alle light.xxx entities worden automatisch 'ontdekt' en gekoppeld door HA aan een stuk code die mij in staat stelt de brightness, RGB (als het een RGB bulb is) in te stellen. Dus als ik een lamp heb en die aan een knop koppel dan koppelt HomeAssistant automatisch een hold_action aan die knop die het onderstaande tabblad naar voor schiet.
De A/C kaart die met een hold_action getriggered wordt.
Wanneer de deurbel gaat opent er een stream van mijn Ring wired deurbel en kan ik direct zien wie er aan de deur staat. De Ring gaat middels MQTT en dus niet over het cloudplatform, lokaal dus. Hiermee kun je dus ook het Ring abbo omzeilen en kan ik zelf video recordings maken bij movement of by chime ringel
Via de HA app kan ik een soort "vind mijn iPhone" optie maken. Helaas werkt op iOS de GPS niet constant in de app, alleen als je hem opent dus update hij de maps niet. Ben nog bezig met iCloud intergratie, die standaard intergratie is brak en vereist om de x-aantal dagen reauthencitcatie, om gek van te worden.
Hoe heb je dit aangepakt?
Ik snap je opmerking over de hub niet helemaal, ik heb juist wel een 2nd gen Google hub, ik wil kijken of dit werkt voor ik een tablat (Galaxy Tab) aanschaf. Ik merk echter wel dat de Google Hub echt wat klein is en voor fijn aansturen van dit dashboard is wel een wat groter scherm nodig.
Inderdaad, ik cast het hele dashboard, dit doe ik middels een script die draait bij opstarten HomeAssistant.
Oh, het dimmen hebi k eigenlijk nog niet eens aan gedacht, ik ben nog in de test en speelfase en heb er nog niet heel goed naar gekeken eigenlijk. Iets om in de gaten te houden dus..
[Voor 5% gewijzigd door henkkeumus op 30-06-2022 21:34]
Mmm ok;
De zaken die je toont , zijn meer popups dan de tabbladen.
Misschien versta je me verkeerd, of ik jou... kan ook
Op je eerste screen zie ik onderaan staan: updates, veligheid, verbruikt, tablet...
Zijn dat andere tabs?
Idd had ik verkeerd gelezen ivm je hub , zelf ook geprobeerd en is idd klein, nog een reden waarom ik het op tablet doe en niet op de hubs.
skank schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:41:
Mmm ok;
De zaken die je toont , zijn meer popups dan de tabbladen.
Misschien versta je me verkeerd, of ik jou... kan ook
Op je eerste screen zie ik onderaan staan: updates, veligheid, verbruikt, tablet...
Zijn dat andere tabs?
Idd had ik verkeerd gelezen ivm je hub , zelf ook geprobeerd en is idd klein, nog een reden waarom ik het op tablet doe en niet op de hubs.
Oooooh, op die manier. Nee dat zijn ook pop-ups inderdaad
Raspberry Pi is er een van bijvoorbeeld (uit bovenstaande screen)
[Voor 5% gewijzigd door henkkeumus op 30-06-2022 21:53]
Bovenin een beetje algemene data. De menuknop opent de sidebar, weer linkt naar een weer-view, energie verbruik naar het energy dashboard
Daaronder de locatie van mijzelf en mijn vriendin, en wat snelkoppelingen (versturen TTS, en cameras kinderkamer), de huis-modus en het aantal pending updates
Dan een welkomsgroet en eventuele mededelingen
Daaronder per kamer een aparte groepstegel, met wat quick toggles.
Klikken op de room-tile opent een view met de kamer, met de relevante entities: [Afbeelding]
Voor andere knoppen, bijvoorbeeld de TTS knop, heb ik geen view, maar een popup via browser-mod: [Afbeelding]
Het is nog WIP, maar de code is hier te vinden (onderverdeeld in views / cards / roomcards (dat zijn de groepstegels).
Kan je me vertellen wat je gebruikt voor de woonkamer card ?
Home Assistant Supervised (in docker) 2022.6.7
HACS 1.25.5
ESPHome
Mosquitto (MQTT)
ZHA
Duck DNS / Let's Encrypt
rtl_433 en rtl_433 MQTT Auto Discovery
MotionEye
HA Google Drive Backup
TasmoAdmin
Hardware
Nuc6i3syk
120GB SSD intern
CC2531 Zigbee stick voor ZHA
USB2.0 Stick RTL2832U + FC0012 (voor 433)
IR zender woonkamer (Tasmota)
Integraties
Welke nog niet aan bod zijn gekomen
Alarmo (alarm in aanbouw)
Google Cast
HP Deskjet
KNMI
Buienradar
Neerslag App
Co2 Signal
LGE Devices (met 2 airco's)
RDW (met de data van onze auto's)
TP-link
SamsungTV Smart
Screenshots
Dashboard moet ik nog eens onder handen nemen [Afbeelding]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------ [Afbeelding]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------ [Afbeelding]
Ben begonnen aan het ontwikkelen van een 'theme generator' card, welke aan de hand van de dominante kleuren van je achtergrond het thema aanpast. Tot nu toe de mogelijkheid om een aantal kleuren automatisch aan te laten passen (primair, accent, donker accent), maar uiteindelijk wil ik het dusdanig maken dat het te configureren is om bijvoorbeeld ook de navigatiebalken van andere kleuren te voorzien.
Screenshotjes van hetgeen wat tot nu toe werkt (de kleuren worden al wel toegepast op het thema, dus je ziet het niet alleen in de card config):
[Voor 16% gewijzigd door tommyz op 04-07-2022 16:06]
Verder gegaan met mijn theme generator card. Heb daarnaast ook een card gemaakt welke van alle cards de achtergrond onscherp maakt, zodat het wat beter is om foto's als achtergrond in te stellen. Al met al wel tevreden over het eindresultaat.
Gebruik nu het 'Waves' theme, i.c.m. mijn card welke aan de hand van de achtergrondafbeelding de kleuren van het thema bepaalt.
[Voor 6% gewijzigd door tommyz op 06-07-2022 09:26]
henkkeumus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:18:
Hoe krijg je deze interface op een Google home als ik vragen mag? Voor zover ik weet kan je hier geen apps op installeren of een web pagine full screen openen.
Hoe krijg je deze interface op een Google home als ik vragen mag? Voor zover ik weet kan je hier geen apps op installeren of een web pagine full screen openen.
Je kan de webpagina vanuit Home Assistant casten naar Google Home devices!
tommyz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:22:
Verder gegaan met mijn theme generator card. Heb daarnaast ook een card gemaakt welke van alle cards de achtergrond onscherp maakt, zodat het wat beter is om foto's als achtergrond in te stellen. Al met al wel tevreden over het eindresultaat.
Gebruik nu het 'Waves' theme, i.c.m. mijn card welke aan de hand van de achtergrondafbeelding de kleuren van het thema bepaalt.
tommyz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:22:
Kleine update, slider gemaakt waardoor de kaarten nu met een mooi effect van links naar recht sliden.
En paar nieuwe custom temperatuur en luchtvochtigheidskaartjes gemaakt.
Lees al tijden mee, mooi om inspiratie op te doen. Nu tijd om ook maar eens mijn setup te delen. Een project dat een aantal jaar geleden begon met een robotstofzuiger, toen Home Assistant op een Pi met een paar lampjes en uiteindelijk op onderstaande is uitgekomen. Vrijwel het hele huis, de tuin en mijn schuurtje is al voorzien van de nodige slimme upgrades. Ik noem het maar een uit de hand gelopen hobby .
Software
Unraid 6.10.3
Home Asisstant 2022.9.6
Zigbee2MQTT
NodeRed
ESPHome
DSMR Reader
En nog een heel aantal andere docker containers (van MSSQL db tot Unifi controller tot PiHole tot Authelia)
Hardware
Recent overgestapt van een NUC naar onderstaande setup;
Zelfbouw 4u server, Ryzen 5600X, 64 GB RAM, 20TB opslag, GTX1070 voor VM en Plex
3x Ubiquiti UAP-AC-LR
2x Ubiquiti UAP-AC-LR
Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE 8-poorts
Texas Instruments LAUNCHXL-CC26X2R1, vervangen door CC2652P2 Based Zigbee to PoE Coordinator
9x Hue white ambiance E27
8x Hue Filament Standard A60
14x Hue white ambiance GU10
3x Hue white ambiance E14
7x Hue White ambiance Milliskin
2x Hue white Filament bulb G93
9x ROBB schakelaar (variërend tussen 2 tot 8 knoppen)
7x Xiaomi light intensity sensor
15x Xiaomi human body movement sensor
7x Xiaomi temperature & humidity sensor
3x Xiaomi door & window contact sensor
1x Xiaomi Aqara water leak sensor
5x BlitzWolf BW-SHP13
4x Gledopto 7W garden lamp RGB+CCT (pro) (in de pergola)
1x Smart+ gardenpole 8.7W RGBW
2x HEIMAN Smoke detector
Watermeter via ESPHome
Mechanische ventilatie via ESPHome
Ring deurbel
Skoda Enyaq integratie
Tado slimme radiatorknoppen in elke ruimte
Vloerverwarming in keuken via Tuya device
Sure Petcare kattenluik
LG G2 Smart TV
Roborock S5 Max
Somfy bestuurde screens aan buitenzijde huis
Somfy gordijnrails
1x Google Nest Hub
1x Google Nest mini
Sonos speakers
2x airco unit
Automations
Ik gebruik NodeRed om alles te automatiseren. Heb heel veel zaken die al genoeg langskomen (verlichting obv beweging en lux, vakantiemodus etc). Hieronder nog een aantal die ik wel leuk vindt:
Auto gaat bij voorkeur laden tijdens het daltarief (na 23u), sluit je hem daarvoor aan stop Home Assistant het automatisch. Via een Telegram een bericht met de verwachtte laadtijd en een optie om laden in daltarief te overrulen. Daarnaast ook een reminder als ’s avonds de auto onder een bepaald % is en de kabel niet is aangesloten (wens: nog koppelen aan mijn zakelijke agenda om in te schatten of het nodig is ).
Dmv een slim relais de mechanische ventilatie geautomatiseerd. Gaat automatisch aan voor 15 minuten als in de ochtend beweging in de badkamer wordt geregistreerd. Daarbuiten ‘handmatig’ te activeren via slimme schakelaar.
Telegrammelding als het gaat regenen en screens naar beneden zijn.
Telegrammelding als het rond het avondeten op de kamer van mijn dochter boven een bepaalde temperatuur is met opties om de airco direct of uitgesteld te starten
Ik heb een regenton met daarin een ‘water leak sensor’ die een signaaltje geeft als de regenton vol zit. Tja..
Op de kamer van mijn dochter de enige RGB lamp in het huis. Zo gemaakt dat ze met de slimme schakelaar door diverse kleuren van de lamp heen kan loopen om het zo naar wens te krijgen
Totaal onnodig en nutteloos, maar wel leuk: het bijhouden hoe vaak een schakelaar wordt gebruikt. Conclusie is dat de hierboven benoemde automatisering vrij in trek is
Interface
We hebben al veel dashboards en thema’s gehad maar degene die ik nu heb draaien ben ik zeer tevreden over. Makkelijk in het gebruik, ziet er strak uit op desktop en mobiel en alles vrij snel binnen bereik.
De basis is UI-Lovelace-Minimalist. Maar ik heb het nu zo gebouwd dat ik één YAML configuratiebestand heb waarin ik verdiepingen -> kamers -> onderdeel definieer. Op basis van het configuratiebestand loopt HA er doorheen en krijg ik mijn dashboard. Daarnaast nog wat een tweetal specifieke voor de auto en ook voor instellingen/totaaloverzichten.
Verdieping:
Per verdieping geeft dit alle kamers weer, de kleine rondjes lichten op als er activiteit is (beweging, lamp aan etc). Daarnaast zijn deze ook klikbaar: voor verlichting een toggle, voor beweging meer informatie.
Per ruimte:
Alle onderdelen inhoudelijk weergegeven en aanstuurbaar. Bovenin zijn de kleine rondjes de ruimte op die betreffende verdieping om snel naar een andere ruimte te schakelen. Daaronder nog wat kenmerken van die betreffende ruimte.
Auto:
Informatie over de auto, aantal knoppen om acties te triggeren.
Overig – instellingen en overzichten:
Mn. de LUX vraagt nogal wat vaker fijn-afstelling, daarom hier instelbaar. Daarnaast voor een aantal elementen (verlichting, verwarming en screens) totaaloverzichten voor het hele huis.
Media:
Ik heb de Nest Hub bij onze TV staan. Daarop cast ik het onderstaande dashboard waarmee de TV (plus gekoppelde PC – die moet ik nog omzetten naar een VM) bestuurd kunnen worden.
[Voor 5% gewijzigd door codeweb op 27-09-2022 12:40. Reden: Update van schermen]
Een paar posts geleden stuurde ik dat ik een keer zou gaan beginnen aan het showen van mijn volledige setup. Ik weet eerlijk gezegd niet goed waar ik moet beginnen. Er zit zoveel in dat dit een pagina's lange post zou worden.
Goed laat ik een poging wagen. Het lijkt me het beste om een opsomming te maken per ruimte.
Het systeem
Ik draai home assistant momenteel op een intel NUC i7 10th gen. met custom waterkoel case. Deze heb ik laten maken in Vietnam.
Deze NUC draait HASS OS
Daarop aangesloten zit een Google Coral usb stick die de object en persoonsherkenning voor zijn rekening neemt. Hiermee wordt de CPU zoveel mogelijk ontzien. (deze draait namelijk met coral stick op ongeveer 40% CPU load continu)
Naast de Coral heb ik nog een Zwave-stick van Aeotec. Deze regelt de 12 thermostaatkranen en monitort onze 4 zwave rookmelders.
## Integraties ##
- Fritzbox
- Broadlink
- Buienradar
- DLNA media renderer
- ESPhome
- Zonopbrengst thuis
- Frigate
- Generic camera
- Google cast
- HACS
- Tstat homekit
- Motion blinds
- Core-Mosquitto
- Nanoleaf shapes
- Nmap tracker
- Node Red
- Android tv notify
- Onvif
- Opentherm gateway
- RDW
- Samsung tv
- Sonos
- Speedtest
- Steam
- Sure petcare
- Xbox
- Xiaomi miio
- Zwave JS
## Addons ##
- ESPhome
- File editor
- Frigate
- Maria DB
- Mosquitto broker
- Motion Eye
- Node- Red
- phpMyadmin
- RPC Shutdown
- Sambashare
- Studio Code server
- SSH terminal
- Wireguard
- ZWave JS2MQTT
- Zigbee2MQTT
## Custom components ##
- Dlink
- Media_player (de standaard integratie herschreven voor snellere update van states)
- Node-Red voor het kunnen aanmaken van entiteiten vanuit Node-Red
Meterkast
- Raspi 3B met p1mon software
- Zigbee smartplug Blitzwolf
- Synology Nas
- HUB sure petflap
In de meterkast hebben we een raspi 3B die aangesloten zit op de slimme meter. Met behulp van P1mon software stuurt deze iedere 10 seconden de waardes door naar HA.
Verder zit hier nog de zigbee smartplug die de oplader van onze wallmount beheert. Hier kom ik verderop op terug.
Verder staat er nog een NAS maar deze zit niet verbonden met HA
Als laatste hebben we ook nog een hub staan die ons hondenluik bedient. (sure petflap) (tot mijn spijt is deze een van de weinige die via de cloud opereren)
Gang/WC
- Eurotronic zwave thermostaat radiatorkraan
- 2x Hue zigbee peertje RGB
- Xiaomi double rocker zigbee schakelaar
- Hue Motion sensor
- 3x zigbee deursensor xiaomi
- Zelfbouw RFID tagscanner met LED en buzzer
- Google speaker klein (alleen in gebruik voor het geven van notificaties, mic staat uit)
In de Gang hebben we een thermostaatkraan van eurotronic die ik met een PID regeling zelf aanstuur. Het voordeel van deze kranen is dat ze op % valve position zijn aan te sturen. Deze thermostaat kranen zijn een van de paar ter wereld die op deze manier aan te sturen zijn. Ik had eerst de Zigbee variant maar deze crashen en houden hun direct valve mode niet vast. Toen maar overgestapt op zwave. Deze zijn rocksolid. Ik stuur deze kranen aan met een PID regeling die ik heb geprogrammeerd in Node-Red.
De Hue motion sensor regelt de verlichting op de gang. Deze schakelt op basis van de tijd van de dag en op de status van het huis de lampen in en uit. Als het huis op de nachtstand staat dan wordt het een looplampje met minimale brightness.
De deur sensor in de voordeur fungeert vooral voor inbraak detectie. Maar wordt ook gebruikt om te kijken of er iemand naar binnen of juist naar buiten gaat.
De deursensor op de wc zet de lamp aan of uit gebasseerd op of er iemand naar binnen of buiten gaat. Dit is een beetje een vernuftige automation om dit voor elkaar te krijgen.
De gang deur naar de woonkamer heeft een deur sensor die versnelt de gang lamp uit kan doen. Als iemand van de wc komt en vervolgens de gang deur opent dan gaat de lamp in de gang binnen 15 seconden erna uit als de sensor niets meer detecteert.
De RFID scanner heb ik zelf gemaakt en hiermee kunnen we in huis dingen laten gebeuren zoals het alarm aanzetten door een smartwatch te scannen. Ik moet zeggen dat we deze scanner niet veel meer gebruiken omdat nu alles automatisch gaat als we van huis gaan. Het enige waar deze nog handig voor is, is het ledje wat erop zit die aangeeft in welke status het huis zich bevind. Thuis, afwezig, nacht, vakantie.
Oprit
- Brievenbus sensors (2x deur sensor xiaomi)
- IMOU D22P dome camera
- Hue buitenlamp
- Hue outdoor motion sensor
- Xiaomi button voor deurbel zigbee
Op de oprit hebben we een camera hangen. Deze detecteert o.a. of de auto op de oprit staat en wanneer deze weg gaat. Zo kan er een notificatie worden afgespeeld wanneer iemand thuis komt met de auto. De camera in samenwerking met frigate en de coral stick zorgen voor de image processing. Tevens detecteert HA of er honden aanwezig zijn en bepaald aan de hand van de deursensor of de honden worden uitgelaten of dat we terug komen. (mijn vriendin neemt niet altijd haar telefoon mee tijdens het wandelen en op deze manier kan het huis toch op afwezig)
Zodra het huis op afwezig gaat dan worden alle notificatie automations actief en gaan alle 7 cameras in en rondom huis op record mode waarbij ze beginnen op te nemen zodra er een persoon wordt gedetecteerd. Tevens komen er dan meldingen op onze telefoons. Als het huis op afwezig staat of op nacht modus dan wordt tevens een waarschuwingslicht getoond (rood knipperen) van de lamp dat deze persoon is gedetecteerd en dat er maatregelen zijn getroffen.
De outdoor motion sensor van HUE zorgt ervoor dat er geen false positives zijn bij het detecteren. (extra failsafe)
De HUE plafondlamp reageert ook hier weer op de status van het huis. Savonds dimt te lamp naar 20% als er geen beweging is. En gaat naar 100% als er iemand gedetecteerd wordt. Dit om de leds te sparen.
In de brievenbus hebben wij 2 sensoren zitten. Eentje in de klep en eentje in het deurtje. Als de klep opengaat dan wordt er een foto gemaakt met de camera en doorgestuurd naar mijn telefoon. Tevens komt er op de wall mount te staan dat er post is en gaat een tile van onze nanoleaf elements verlichting paars branden. Zodra het deurtje wordt geopend (post eruit halen) dan reset alles zich weer naar “geen post”
Garage
- Hue motionsensor
- Hue peertje
- Zigbee deursensor xiaomi
- Zigbee smartplug blitzwolf
In de garage hangt nu nog niet veel. De motion sensor en deursensor zijn puur en alleen om de lamp aan en uit te doen. En een waarschuwing te sturen als de deur open gaat terwijl dit niet zou moeten.
De smartplug gebruiken wij om de stroom over de oven te meten. Deze houdt bij hoeveel de oven verbruikt en fungeert tevens in combinatie met een 5 tal automations om op de sonos box in de woonkamer aan te geven wanneer de oven is voorverwarmd, warm is en wanneer het eten klaar is.
Woonkamer
- TAB A7 10 inch tablet met wallmount
- 5x zwave thermostaatkraan
- 1x thermostaat honeywell smart (wordt alleen gebruikt om temperatuur te meten)
- Panasonic 3,5 kw Airco met custom esp wifi chip (voor lokale besturing)
- Sure petflap hondenluik (heb nog plannen om deze om te bouwen met ESP32)
- 2x Ikea sonos speaker
- Broadlink IR remote
- Samsung smart TV
- 2 imou ranger IQ camera’s voor persoonsherkenning
- Roborock S7 met emtydock
- 3x Jaloezie met brel motor
- 3x Rolluik met brel motor en zonnepaneel
- 2x Gordijn met brel motor
- Xiaomi multisensor zigbee
- 5x Hue filament lamp
- 2x Hue being plafonlamp
- 3x Hue candle RGB
- 2x Ikea peertje zigbee RGB
- Google TV met ADB actief gekoppeld aan HA
- Xiaomi lichtsensor zigbee
- 2x xiaomi double rocker schakelaar zigbee
- Xiaomi single button
- Hue dimmer switch voor radio/sonos speaker bediening
- Xiaomi magic cube zigbee
- Zigbee rookmelder Xiaomi x Honeywell
- 18 stuks nanoleaf shapes
- 3x Blitzwolf smartplug zigbee (koelkast, vriezer en boxen en tv) voor stroom monitoring
De woonkamer is wel een beetje waar het meeste gebeurd in huis. Alles hierboven zit gekoppeld aan HA en heeft meerdere automations draaien. De tablet is waar alles in het hele huis mee bedient wordt. Deze draait Fully kiosk en deze app is tevens gekoppeld aan HA met mqtt zodat de tablet bestuurt kan worden vanuit HA. Als we naar de tablet toelopen dan ziet een van de cameras in onze woonkamer dat er een persoon binnen de geconfigureerde zone komt en stuurt een commando naar fully kiosk die het scherm aan zet. Als er iemand aanbelt dan gaat het scherm ook aan en schakelt deze direct naar een live camera feed.
De 5 thermostaatkranen worden ook weer met een PID regeling op % valve positie geregeld. Deze PID regeling zit weer gekoppeld aan een gecompliceerde wir war van commandos die de OTGW aansturen op zolder waar de ketel zich bevind. Hiermee is de ketel dus volledig handmatig te besturen. Als ik zeg ik wil nu 60 graden water door de leidingen dan komt er 60 graden water door de leiding. Aan de hand van de warmte vraag, de temperatuur binnen en buiten, de stand van de kranen en nog enkele sensoren wordt bepaald welke temperatuur er nodig is en hoever en welke kranen in welk percentage open moeten. Dit wordt niet veel gebruikt omdat wij op iedere kamer ook een elektrische kachel hebben staan die wordt aangestuurd vanuit HA. We hebben namelijk zonnepanelen en het opmaken van de eigen stroom om gas te besparen is zeer lucratief. Zelfs als het minder efficient is.
De airco wordt aangestuurd door diverse automations die op basis van de gewenste temp en de werkelijke temp het vermogen bepalen. Dit vermogen bepaal ik door de inwendig gemeten temp van de airco constant te monitoren en op basis daarvan de gewenste temp in te geven. De airco koelt en verwarmt dan op basis van wat HA aanstuurt.
Naast de airco en thermostaat kranen gebruiken wij de jaloezien en rolluiken om de temperatuur te regelen en zo energie te besparen. In de winter bijvoorbeeld dan draaien de jaloezien aan de hand van de zon stand en hoogte de lamellen zo dat het maximale oppervlak aan zonlicht de woning in kan komen waardoor de zon voor een deel de woning verwarmt. In de zomer zorgen de rolluiken op basis van de zonstand, temperatuur binnen en buiten of deze deels dicht moeten gaan om het zonlicht buiten te houden.
Ons hondenluikje is zo geautomatiseerd dat deze smorgens om 6 uur open gaat, tegelijk met de gordijn bij de achterdeur. Als savonds het gordijn dichtgaat dan gaat ook automatisch het luik weer op slot. Zodra ergens in huis een rookmelder afgaat dan gaat het luikje direct open en tevens de gordijnen open. Om zo zo min mogelijk brandbaar oppervlak te creeren. De rolluiken gaan dan ook automatisch open, alle verlichting in huis gaat op zijn felst branden en op de sonos speakers wordt omgeroepen in welke ruimte rook is gedetecteerd. Tevens worden in die ruimte alle smartplugs uitgeschakeld om eventueel brand te voorkomen. Planning is nog om bij brand ook de afzuiging van de woning op maximaal te zetten om zo rook en warmte wat tegen het plafond hangt direct zoveel mogelijk naar buiten af te voeren.
In de woonkamer hebben we daarnaast 2 cameras waarop diverse zones zijn geconfigureerd vanuit frigate. Hierdoor worden bewegingsmelders in de meeste gevallen overbodig. Als wij aan de eettafel gaan zitten en het is donker genoeg dan gaan automatisch de lampen boven de eettafel aan.
Ik ben nog bezig met een automation waarbij de tv serie of film stopt wanneer iemand opstaat van de bank en weer begint met spelen als iedereen weer zit.
Als we naar de gordijn lopen als deze dicht is gaat deze automatisch open. Ook als de deur vanaf de buitenzijde wordt geopend gaat het gordijn open.
Aan de muur boven de tv hebben we nog 18 stuks nanoleaf panelen die vanuit HA worden aangestuurd. Naast de scenes die worden ondersteund in HA heb ik daarnaast een eigen python script geschreven die iedere tile afzonderlijk kan aansturen op kleur en brightness. Als er regen wordt verwacht binnen 30 min dat we zouden gaan wandelen met de hond dan gaat een van de tiles blauw branden. Als er post is een andere paars. Etc.
Als er nog vragen zijn over onderdelen in de woonkamer dan hoor ik het graag dan leg ik ze verder uit
Tuin
- Zigbee relaisschakelaar voor 4 beregeningsgroepen
- Hue schijnwerper
- Hue buitenlamp
- Hue motionsensor outdoor (voor extra beveiliging en failsafe)
- 2x imou cameras cruiser 4MP
- Xiaomi zigbee multisensor in weerstation behuizing (zelfbouw 3dprint)
- 2x xiaomi T1 switch with neutral tussen de airco’s voor stroom monitoring en uitschakeling bij problemen.
Voor de tuin heb ik een kast gemaakt met daarin een 24 volt voeding die een gardena 24v ventiel aanstuurt in de voortuin deze relais wordt aangestuurd door een automation in HA die checkt wat de regenval was de afgelopen dagen en bepaald aan de hand van temp en regen of de beregening aan moet. Er zit ook een automation aan gekoppeld die een waarschuwing geeft als er een buiten temp onder de 3 graden wordt voorspeld.
De schijnwerper buiten gaat branden als het donker is en er wordt beweging gedetecteerd. Als er een persoon wordt gedetecteerd die er niet hoort te zijn dan gaat de lamp rood knipperen en worden er notificaties verstuurd.
De cameras bedekken hierin de hele achter en zijtuin. Tevens detecteren deze cameras incl. frigate wanneer een van onze honden buiten is. Er zitten nog geen automations aan gekoppeld maar dit zou eventueel kunnen in de toekomst. Al zie ik daar nu nog niet echt een toepassing voor.
Het voordeel van persoonsdetectie vind ik persoonlijk dat je al gewaarschuwd wordt voordat er iemand binnen is. Waardoor je al voordat ze binnen zijn kunt kijken wat er aan de hand is. De cameras hebben ook tamper sensoren die een notificatie geven als er iets mee gebeurd of als HA de connectie ermee verliest.
Overloop
- Hue motion sensor
- Hue peertje RGB
- 2x hue dimmer switch
- Xiaomi x Honeywell zigbee rookmelder
Op de overloop heeft niet veel interessant behalve de automations die de lamp aan sturen. Zo hebben we diverse scenarios. Als mijn vriendin in bed ligt en ik loop de overloop op vanuit de computer kamer dan gaat de lamp normaal aan. Staat mijn vriendin op uit bed en loopt de overloop op dan gaat de lamp op nachtlamp stand. Als we allebei in bed liggen dan gaat snachts altijd de lamp aan op nachtstand.
Slaapkamer
- ESP32 aangesloten op 4, 50kg weeg sensoren die onder de poten van het bed zijn gemonteerd. (planning is om deze onder de latte bodems te plaatsen zodat per persoon nauwkeuriger kan worden bepaald of die persoon in bed ligt)
- 2,5 kw Panasonic Airco met custom ESP32 chip voor lokale besturing
- Gordijnrail met brel motor
- CO2 meter gebasseerd op ESP32
- Roborock S5
- Hue being plafondlamp
- Hue kaarslampen op nachtkastje
- Hue ledstrip onder het bed
- Xiaomi multisensor
- Xiaomi lichtsensor
- 2x Xiaomi 1 button knoppen
- Hue dimmer switch
- Blitzwolf zigbee smartplug
- Hue motion sensor onder het bed
- 2x Xiaomi deursensor (1 voor het raam en 1 voor de deur
- Heiman zwave rookmelder
In de slaapkamer is er veel geprogrammeerd. Zo hebben we de airco die op basis van luchtvochtigheid en temperatuur de kamer altijd op een bepaald aangenaam klimaat houdt. Maar alleen als de raam dicht is. Als ook de deur dicht is dan gaat de airco automatisch op silent/eco stand omdat deze niet veel hoeft te koelen. Als de deur open staat dan wordt de airco op normale stand gezet met een hoge fan speed zodat deze ook de rest van de boven verdieping mee kan koelen.
De gordijn gaat automatisch dicht savonds behalve als de raam naar binnen open is. Dan stopt deze op 30% en wacht tot actie van ons.
Als mijn vriendin in bed gaat liggen en op de computer kamer staat de PC aan dan gaan automatisch de lichten uit in de slaapkamer. Het huis weet dan dat er niet gewacht hoeft te worden op nog een persoon in bed. Staat de PC uit dan wacht het systeem tot ook de tweede persoon in bed gaat liggen (wacht tot het totaal gewicht boven de threshold komt ingesteld op ons beide) Zodra wij beide in bed liggen wordt alles in huis gecheckt en uitgeschakeld. Tevens gaan de camera’s op record mode en het huis in nachtstand.
Smorgens checkt een automation iedere 5 minuten of iedereen uit bed is, de gordijnen open zijn etc. als dat zo is dan wordt de slaapkamer automatisch gestofzuigd. Tevens wordt er gekeken of de deur open is van de slaapkamer en computer kamer. Aan de hand van die bevindingen wordt het schoonmaakschema aangepast en ook deze kamers schoongemaakt.
Planning is nog om een PM2.5 sensor in de slaapkamer te plaatsen om zo te meten of er iemand buiten een kachel aan het stoken is zodat HA ons waarschuwt om de ramen dicht te doen. (helaas nog geen goede oplossing kunnen vinden voor kozijnen met geintegreerde automatische ramen en sloten…)
Indien we opstaan snachts dan gaat de ledstrip onder het bed aan op nachtlamp stand en weer uit als we weer in bed gaan liggen zodat we onze nek niet breken in het donker.
Slaapkamer 2
- Smartplug zigbee Blitzwolf t.b.v. aan uit zetten 3d printer en stroom monitoring
- Xiaomi double rocker schakelaar zigbee
- Hue peertje RGB
- Xiaomi multisensor
- Xiaomi lichtsensor
- Xiaomi deursensor
- Xiaomi dumb elektrische kachel met blitzwolf smartplug
Op deze kamer gebeurd niet zo veel. Er zijn wat veiligheidsmaatregelen die ervoor zorgen dat de 3d printer niet in de fik kan vliegen door het stroomverbruik te monitoren. Tijdens het opwarmen verbruikt de printer namelijk zon 300 watt stroom en tijdens printen ik geloof 150. Als er langer dan 5 minuten 300 watt wordt gemeten dan zou dit kunnen betekenen dat de temp sensor op de hotend kapot is of los is gekomen en dat de printen blijft verwarmen terwijl dit niet nodig is en schakelt dan uit. Eerst krijg ik een melding en als er enkele minuten geen actie komt wordt de printer uitgeschakeld om brand te voorkomen. De rookmelder die er hangt schakelt tevens alles uit als er rook wordt gedetecteerd.
De kachel in de kamer wordt aangestuurd door een regeling in HA die de temperaturen monitort per kamer. Als de verwarm modus in die kamer op elektrisch staat ingesteld dan wordt in die kamer de elektrische kachel gebruikt om te verwarmen. En blijft de thermostaatkraan op de radiator dicht. De p1mon software monitort per fase hoeveel Amp er wordt getrokken. Als dit tegen de 20 Amp aan begint te lopen dat zorgt een condition in de kachel automations ervoor dat de kachels aangesloten op die fase niet aan mogen springen tot het verbruik laag genoeg is. Waren ze al aan en komt het verbruik op een kritiek niveau dan worden de kachels uitgeschakeld om ruimte te creeeren voor bijvoorbeeld een oven of kookplaat.
De gordijn heeft daarnaast nog als functie om de zon buiten te houden als het warm is. De azimuth sensor kijkt naar waar de zon precies is en wanneer deze de hoek heeft bereikt waarbij de zon de kamer in gaat schijnen worden automatisch de gordijnen gesloten. Deze gaan weer open zodra de zon niet meer op het raam schijnt. Dit alleen als de temp buiten hoog genoeg is. Swinters gebeurd dit uiteraard niet.
Badkamer
- Xiaomi multisensor zigbee
- Xiaomi single button zigbee
- Xiaomi T1 switch with neutral zigbee
- 5x Innr spot GU10
- Xiaomi deursensor zigbee
- Hue motion sensor
- Xiaomi smartkachel
- Blitzwolf zmartplug zigbee (stroom metering kachel)
Op de badkamer hebben we niet veel spannends. Er is een multisensor die de vochtigheid in de gaten houdt en de T1 switch inschakelt als deze te hoog wordt. Deze schakelt een domme ventilator.
Verder aan de hand van de dag wordt bepaald welke spots aan moeten en op welke brightness. Als de nachtstand aan staat dan gaat alleen de spot boven de wc en wastafel gedimd aan.
De motion sensor houdt de lampen aan. Via de OTGW op zolder kan ik de warmwater vraag monitoren en weet zo wanneer de douche aan staat en hoeveel water er verbruikt wordt.
De kachel wordt aangestuurd via node-red in HA op dezelfde wijze als de overige
Computer kamer
- Xiaomi opple 4 switch zigbee
- Xiaomi opple 6 switch zigbee
- Xiaomi double rocker zigbee
- Tuya motion sensor zigbee
- 3x Hue fugato spot wit en zwart
- 2x Hue ledstrip
- Hue peertje RGB
- Hue kaars lamp RGB
- Rolluik met brel motor
- Brel HUB
- Zigbee Coordinator met UTP aansluiting
- Imou ranger IQ camera
- Lametric clock
- Sonos ikea speaker
- Broadlink IR remote
- Xiaomi deursensor
- 4x Blitzwolf zigbee smartplug (pc+tv, NUC voor HA, Boxen, dumbkachel)
- Xiaomi dumb kachel
- Xiaomi multisensor
- Xiaomi deursensor
De lametric klok geeft notificaties via local api’s als bijvoorbeeld de oven klaar is. Als er post is, als er iemand aanbelt, of als mijn vriendin een berichtje erop stuurt. Tevens regelt node red binnen HA dat het icoon veranderd als een maat van me online is en een game speelt. Ik heb voor iedere game een ander icoontje ingesteld.
Op dagen dat ik thuiswerk gaat automatisch de pc aan, tv aan en de verlichting aan 5 minuten voordat ik moet beginnen. Als het winter is dan kijkt HA een half uur eerder al of ik thuis werk en als dat zo is dan gaat alvast de elektrische kachel aan zodat de kamer op temperatuur is als ik begin.
De camera in de kamer checkt of er iemand achter de PC zit. Als er langer dan 5 minuten niemand achter de pc zit dan schakelt HA automatisch de tv en verlichting uit. Deze gaat weer automatisch aan op het moment dat iemand de kamer weer in gelopen komt. Als de pc en tv niet aan staan dan gaat alleen de plafondlamp aan.
De sonos box roept handige notificaties om als de pc aan staat. Zo wordt bijvoorbeeld aangegeven dat de 3d printer klaar is.
De rolluik gaat net als beneden automatisch op en neer op basis van de stand van de zon en de temperatuur.
Verder als de verwarm modus op elektrisch staat gaat ook hier automatisch de kachel aan en uit zoals in de andere kamers.
Zolder
- OTGW hub
- Hue motion sensor
- Hue dimmer switch
- Tuya motion sensor zigbee (moet al die dingen nog eens vervangen voor hue)
- Xiaomi deursensor op het zolderraam (ivm waarschuwen dat het zolderraam nog open staat)
- 2x Xiaomi smartplug voor wasmachine en elektrische dumbkachel
- Xiaomi dumb elektrische kachel
- 2x Hue peertje white ambiance
Op zolder heb ik de ketel voorzien van een OTGW hub. Dit is een hun die op basis van het opentherm protocol kan communiceren met de ketel. Hiermee stuur ik eigenlijk de hele ketel zelf aan. De thermostaat die beneden hangt komt er eigenlijk niet meer aan te pas.
De smartplugs regelen de kachel en geven notificaties over de wasmachine. Ik heb een sensor gemaakt die aangeeft in welke staat de wasmachine zich bevind en kan notificaties geven wanneer deze klaar is. (vind mijn vriendin niet leuk dus staat uit als ze thuis is)
Ik ben onherroepelijk een hele hoop vergeten want naar mate ik dit schrijf schieten me steeds weer nieuwe dingen te binnen.
Als er nog vragen zijn dan laat maar weten.
Hieronder nog enkele van mijn dashboards.. ik heb er totaal 35 dus dat is een beetje veel om allemaal hier te posten.
codeweb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:40:
Lees al tijden mee, mooi om inspiratie op te doen. Nu tijd om ook maar eens mijn setup te delen. Een project dat een aantal jaar geleden begon met een robotstofzuiger, toen Home Assistant op een Pi met een paar lampjes en uiteindelijk op onderstaande is uitgekomen. Vrijwel het hele huis, de tuin en mijn schuurtje is al voorzien van de nodige slimme upgrades. Ik noem het maar een uit de hand gelopen hobby .
Software
Unraid 6.10.3
Home Asisstant 2022.6.7
Zigbee2MQTT
NodeRed
ESPHome
DSMR Reader
En nog een heel aantal andere docker containers (van MSSQL db tot Unifi controller tot PiHole tot Authelia)
Hardware
Recent overgestapt van een NUC naar onderstaande setup;
Zelfbouw 4u server, Ryzen 5600X, 64 GB RAM, 20TB opslag, GTX1070 voor VM en Plex
3x Ubiquiti UAP-AC-LR
2x Ubiquiti UAP-AC-LR
Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE 8-poorts
Texas Instruments LAUNCHXL-CC26X2R1
9x Hue white ambiance E27
8x Hue Filament Standard A60
14x Hue white ambiance GU10
3x Hue white ambiance E14
7x Hue White ambiance Milliskin
2x Hue white Filament bulb G93
9x ROBB schakelaar (variërend tussen 2 tot 8 knoppen)
7x Xiaomi light intensity sensor
15x Xiaomi human body movement sensor
7x Xiaomi temperature & humidity sensor
3x Xiaomi door & window contact sensor
1x Xiaomi Aqara water leak sensor
5x BlitzWolf BW-SHP13
4x Gledopto 7W garden lamp RGB+CCT (pro) (in de pergola)
1x Smart+ gardenpole 8.7W RGBW
2x HEIMAN Smoke detector
Watermeter via ESPHome
Mechanische ventilatie via ESPHome
Ring deurbel
Skoda Enyaq integratie
Tado slimme radiatorknoppen in elke ruimte
Vloerverwarming in keuken via Tuya device
Sure Petcare kattenluik
Samsung Smart TV
Roborock S5 Max
Somfy bestuurde screens aan buitenzijde huis
Somfy gordijnrails
1x Google Nest Hub
1x Google Nest mini
Sonos speakers
2x airco unit
Automations
Ik gebruik NodeRed om alles te automatiseren. Heb heel veel zaken die al genoeg langskomen (verlichting obv beweging en lux, vakantiemodus etc). Hieronder nog een aantal die ik wel leuk vindt:
Auto gaat bij voorkeur laden tijdens het daltarief (na 23u), sluit je hem daarvoor aan stop Home Assistant het automatisch. Via een Telegram een bericht met de verwachtte laadtijd en een optie om laden in daltarief te overrulen. Daarnaast ook een reminder als ’s avonds de auto onder een bepaald % is en de kabel niet is aangesloten (wens: nog koppelen aan mijn zakelijke agenda om in te schatten of het nodig is ).
Dmv een slim relais de mechanische ventilatie geautomatiseerd. Gaat automatisch aan voor 15 minuten als in de ochtend beweging in de badkamer wordt geregistreerd. Daarbuiten ‘handmatig’ te activeren via slimme schakelaar.
Telegrammelding als het gaat regenen en screens naar beneden zijn.
Telegrammelding als het rond het avondeten op de kamer van mijn dochter boven een bepaalde temperatuur is met opties om de airco direct of uitgesteld te starten
Ik heb een regenton met daarin een ‘water leak sensor’ die een signaaltje geeft als de regenton vol zit. Tja..
Op de kamer van mijn dochter de enige RGB lamp in het huis. Zo gemaakt dat ze met de slimme schakelaar door diverse kleuren van de lamp heen kan loopen om het zo naar wens te krijgen
Totaal onnodig en nutteloos, maar wel leuk: het bijhouden hoe vaak een schakelaar wordt gebruikt. Conclusie is dat de hierboven benoemde automatisering vrij in trek is
Interface
We hebben al veel dashboards en thema’s gehad maar degene die ik nu heb draaien ben ik zeer tevreden over. Makkelijk in het gebruik, ziet er strak uit op desktop en mobiel en alles vrij snel binnen bereik.
De basis is UI-Lovelace-Minimalist. Maar ik heb het nu zo gebouwd dat ik één YAML configuratiebestand heb waarin ik verdiepingen -> kamers -> onderdeel definieer. Op basis van het configuratiebestand loopt HA er doorheen en krijg ik mijn dashboard. Daarnaast nog wat een tweetal specifieke voor de auto en ook voor instellingen/totaaloverzichten.
Verdieping:
Per verdieping geeft dit alle kamers weer, de kleine rondjes lichten op als er activiteit is (beweging, lamp aan etc). Daarnaast zijn deze ook klikbaar: voor verlichting een toggle, voor beweging meer informatie.
Per ruimte:
Alle onderdelen inhoudelijk weergegeven en aanstuurbaar. Bovenin zijn de kleine rondjes de ruimte op die betreffende verdieping om snel naar een andere ruimte te schakelen. Daaronder nog wat kenmerken van die betreffende ruimte.
Overig – instellingen en overzichten:
Mn. de LUX vraagt nogal wat vaker fijn-afstelling, daarom hier instelbaar. Daarnaast voor een aantal elementen (verlichting, verwarming en screens) totaaloverzichten voor het hele huis.
Media:
Ik heb de Nest Hub bij onze TV staan. Daarop cast ik het onderstaande dashboard waarmee de TV (plus gekoppelde PC – die moet ik nog omzetten naar een VM) bestuurd kunnen worden.
Ben even terug vanaf 0 gestart met mijn dashboard omdat er veel troep op stond dat ik eigenlijk nooit lees. Gezien ik in een tijdelijke woning zit (vanwege een bouw) heb ik (en ga ik) niet de moeite doen om de smart spullen in te schakelen. Dit uit zich dan in het hergebruiken van de sensoren waar de uiteindelijke sensor zich moet bevinden.
Het is dus nog wat een speeltuin en wat conceptueel
Vanuit hieruit wil ik alles kunnen bedienen. Ik werk veel met conditional cards om die te verbergen als ik ze niet nodig heb. Zo komt er een kaart als de vuilnisophaling morgen zal gebeuren, maar ook media spelers die niets doen staan er ook niet tussen.
Vanuit hieruit navigeer ik via thema's (energie, lampen, transport... en de laatste is een beetje het beheer zoals batterij nagaan enz) of naar de aparte kamers (heb er nu 4 aangemaakt ter illustratie al zal dit nu nog leiden naar een leeg scherm).
Kamer detail
In een kamer zelf zullen de details komen van die kamer zoals sensoren maar ook de toestellen van die kamer (tv, lampen,...)
Energie
In het energiestukje is het momenteel nog een iframe van mijn manuele energieopvolg via energieid.be. Eens in de nieuwe woning zal dit vervangen worden door digitale uitlezing van de meter.
IoT
Het IoT stukje is het algemeen beheer van al de IoT spullen (disk space nagaan, batterij bekijken,...). Recent ook de HASS.Agent (https://hassagent.readthedocs.io/en/latest/) ontdekt en hiermee zitten spelen (echte aanrader om op Windows HA te bedienen vanaf je PC en sensor info te pushen naar HA alsook je PC te bedienen via HA).
offtopic: Lap net een typo ontdekt in een van de dashboards
Ik ben in het nieuwe huis weer bezig alles in te regelen. Het is nog lang geen tijd voor een volle setup show maar na wat pielen toch met een leuke Blueprint gekomen al zeg ik het zelf.
Ik heb op een paar plekken pulsdrukkers met daar achter een Sonoff Mini met Tasmota. De schakelaar hierop draai ik (zolang er MQTT is) detached en dus komt de staat van de pulsdrukker als binary_sensor binnen in HA. Nu wilde ik dat ik ook kon triggeren op double press, long press etc. Rauwe data komt binnen in HA dus dacht, dat moet kunnen met een automation. En na wat pielen is het gelukt en hier een blueprint van gemaakt. Deze gebruikt een 'input_text' om net als acties van Z2M even de actie te bevatten. Lastigste was ergens bij kunnen houden hoe vaak hij ingedrukt was. Helaas kan dat niet met variabele omdat deze alleen local scope hebben Maar gelukkig kon ik de 'repeat.index' en de 'wait.trigger' variabele gebruiken
blueprint:name:Multipress from 'binary_sensor' switchdescription:>-Get multipress and long press action out of a 'binary sensor' switch. The helper will contain the actions: 'short_x', 'long' and 'release'. x is the numberof short presses. 'release' is only send after a long-press. Check for these statesin other automation with a state-trigger.domain:automationinput:input_switch:name:Switch (input)description:"[binary_sensor]whichrepresentstheswitchstate.'on'meaningpressed"selector:entity:domain:-binary_sensor-ligth-switchoutput_text:name:Helper (output)description:"[input_text]helpertostorethestate.Thisiswhatyouusetotriggeroninotherautomations"selector:entity:domain:input_texttrigger:-platform:stateentity_id:-!inputinput_switchto:"on"condition:[]action:-wait_for_trigger:-platform:stateentity_id:-!inputinput_switchto:"off"timeout:milliseconds:500-if:-condition:stateentity_id:!inputinput_switchstate:"off"then:-repeat:until:-condition:templatevalue_template:"{{wait.triggerisnone}}"sequence:-wait_for_trigger:-platform:stateentity_id:-!inputinput_switchto:"on"timeout:milliseconds:400-if:-condition:templatevalue_template:"{{wait.triggerisnone}}"then:-service:input_text.set_valuedata:value:short_{{ repeat.index }}target:entity_id:!inputoutput_textelse:-service:input_text.set_valuedata:value:longtarget:entity_id:!inputoutput_text-wait_for_trigger:-platform:stateentity_id:-!inputinput_switchto:"off"-service:input_text.set_valuedata:value:releasetarget:entity_id:!inputoutput_text-delay:hours:0minutes:0seconds:0milliseconds:100-service:input_text.set_valuedata:value:""target:entity_id:!inputoutput_textmode:singlemax_exceeded:silent
Voorbeeldje:
En door nu triggers te maken op de state van de 'input_text' kan ik nu mooi triggeren op double press, zelfs 10x press als je zou willen
Ik heb een tijdje geleden al eens gepost, maar dit is een update van de setup. Zowel een white als een black theme. Het is nu ochtend dus er staan nergens lampen aan:
Main dashboard
Security
Energie (van gisteren, anders was het te leeg)
Frigate camerabeveiliging
Dat zijn volgens mij de belangrijkste om te tonen zonder het vol met screenshots te zetten hier. Volgende hardware is aanwezig:
NUC (i5, 8GB, SSD) waar HAOS draait als VM in VirtualBox
Google USB Coral (toegevoegd in VirtualBox), en een CC2531 MQTT stick
12 zonnepanelen en BYD thuisbatterij van 5.1 KWh (+ Fronius omvormer)
+/- 50 IKEA lampen, switchen en sensoren
Tado slimme verwarming
1 Klarstein 120cmx60cm IR-paneel verwarming (700W), later uit te breiden met nog 3 à 4
Sonos PlayBar, 4x Google Nest Mini
3x Hikvision IP cams, 1 hele oude IP cam zonder RSTP
3x UniFi AP, 1 UniFi switch, 1 USG firewall
Eigenlijk is nu alles qua verlichting automatisch. Dat is nu gestuurd via motion sensors en de huidige wattage van wat de zonnepanelen op dat moment leveren, en ook nog een condition voor of het 's nachts is of niet. Geen schakelaars meer (op de meeste plaatsen).
Beveiliging, ook full-auto. Niemand thuis (state van UniFi verbinding, of locatie van de HA-app) --> notifications via Frigate. Ik krijg dan een melding van personen (niet katten o.d.) die zich van een bepaalde zone naar bijvoorbeeld "oprit" of "terras" begeven als notification op mijn phone, samen met "de beste" afbeelding van dat object. Is er iemand terug thuis dan gaan die automations terug uit en wacht 1 speaker op beweging van een sensor om jou te verwelkomen, plus eventueel te zeggen dat morgen papier&karton of restafval wordt opgehaald. Van Frigate kan ik nog een heel topic schrijven, zo'n goede NVR, zeker samen met de Google Coral voor zeer snelle object recognition.
Verder nog een hoop automations. Enkele leuke:
Ik op werk? --> Auto geparkeerd op werk? --> meer dan 24° buiten? --> 17.30u? Notification: moet de airco op voor het af te koelen?
Sonos vraagt me netjes of nachtgeluid op moet als de kids slapen en als de tv opgezet wordt.
HA-app vraagt of ik het booschappenlijstje wil zien, als ik één van mijn gekende winkels binnenstap.
File naar werk? Waarschuwing via Google Nest met de geschatte minuten reistijd.
Verder ben ik recent nogal verslaafd geraakt aan Minecraft samen met de kids. Ik feite heb je ook "Mineduino" als plugin welke Minecraft kan verbinden met je MQTT server. In feite heb ik nu mijn huisje nagebouwd in Minecraft, en kan je alle lampen nu aan/uit zetten met een button in Minecraft
Ik ben 2-3 dagen geleden met home assistent begonnen, ik heb mijn zonnepanelen (goodwe en wocozon set) + home-wizard smd230 meter) aan de praat gekregen, ik en heb een paar berekenen gemaakt.
Ik snap nog weinig hoe je zon mooie layout maakt, maar dat komt later wel.
De eerste setup:
Ik wil het technisch eerst een beetje klaar hebben, en nog veel leren en uitzoeken hoe nou iets moet.
Setup van de lokale scoutingvereniging in een nieuw gebouw (2020), het kosmetische is niet helemaal mijn ding maar dat komt ooit nog wel. Inmiddels hebben we zo'n 30 gebruikers die afhankelijk van hun functie toegang hebben tot verschillende weergaves/tabs.
Redelijk standaarddashboard. Maar wel leukes functies zoals zien hoeveel drankjes er koud staan dankzij HX711-sensors onder de koelkast met ESPHome. Ook de padvindercounter is een populaire functie, die telt hoeveel apparaten d'r op de wifi zitten.
Atomic Calendar om eenvoudig inzicht te krijgen in de activiteiten en verhuur van bepaalde zaken. Ook kan je het gebouw hier reserveren, wanneer je dit doet wordt het automatisch in de agenda gezet en wordt de reservering ook gemaild naar het bestuur.
Manier om eenvoudig voorraad bij te houden van ons tweedehands scoutingblouse-winkeltje. Op onze website worden de waardes opgehaald via de WEB API, zo kunnen ouders ook de voorraad in de gaten houden.
Als we buiten verschillende spellen doen kunnen we op deze manier de buitenspeakers elke x tijd iets laten afspelen zodat de kids weten dat ze moeten wisselen of dat het spel afgelopen is. Zo hoeven we zelf geen timer te zetten en de kids op de hoogte te brengen.
Verder nog een aantal andere handige of totaal nutteloze maar wel leuke functies:
- Als je na zonsondergang het alarm erop zet gaan de buitenlampen voor 3 minuten aan, zo hoef je niet in het donker naar huis.
- Als de bierkoelkast aan staat wanneer je het alarm erop zet, krijg je een random afscheidsliedje (lijstje van 4 nummers) te horen via de buitenspeakers.
- Als de container langs de weg moet staan wordt dat op de dag dat dat moet na afsluiten omgeroepen via de buitenspeakers
- Buitenspeakers roepen ook om als het koffiezetapparaat klaar is.
Zie nog geen posts of overheen gekeken over OpenHasp. Dus bij deze:
Heb vijf Lanbon L8 display's EU versie 3 relais met de slowboat uit China laten komen. Vijf dat was de minimale bestel hoeveelheid.
Open Hasp (install link) op de display's gezet. Vervolgens drie stuks in HA gehangen. Eentje over om mee te tinkeren. De laatst overgeblevene heeft kuren. Daarvan is de digitizer(touch) brak. Dat gaf een leuke chat wisseling met 'Sandy' de verkoopster. This is not our display.
Sandy: How did you get a mouse pointer on our display??? Is this windows? Ikke: Nope, the hardware is an ESP32. So you can write your own firmware for it. Toen werd het erg stil aan de andere kant. Completely flabbergasted Sandy.
Had al, achteraf gezien niet zo slim, de andere firmware ge-flashed. En geen kopie of dump gemaakt van de originele...Zonder eerst uit te proberen of the hardware é oké was... Dus Sandy was niet meer te overtuigen dat de hardware brak was.
Eén display in de badkamer. Daar vervangt het de serieschakelaar van het plafond en de spiegel verlichting.
Dus compleet gemonteerd met relais gedeelte. De EU versie heeft de juiste montage maten voor de inbouwdozen.
Deze bedient ook de mechanische ventilatie. Los van dat dit ook automatisch gaat, ja ja.
Een ander hangt in de woonkamer zonder relais gedeelte. Gevoed met 5V via de CV thermostaat pvc leiding.
Dan heb je een heel plat display. Waar je van alles op kan zetten en bedienen.
De laatste hangt in de keuken naast het kookgedeelte. Bedient ook de mechanische ventilatie en verlichting afzuigkap.
Bovenin het display loopt een ticket banner zo'n lichtkrant. Met informatie over temperatuur, luchtvochtigheid, IAQ.
Het E-inkt weerstation staat er tijdelijk. Deze gaat naar iemand met een verstandelijke beperking. Die idolaat is van .. je raadt het al weerstations ;-) Heb de gui vertaald naar het Nederlands. Wist niet dat er zoveel verschillende benamingen waren voor de gestalten van de maan. Zo leer je weer eens wat.
YT link:
Plaatjes woonkamer, keuken, badkamer:
[Voor 10% gewijzigd door pentode op 05-10-2022 10:37. Reden: aanvulling]
Naar aanleiding van posts in het Home Assistant: Open source Python3 home forum.
Over IAQ Huis Tuin en Keuken Luchtkwaliteit meten.
Hoe doe ik het.
Met een ESP8266 en een BME680. Op de ESP draait (stand alone) ESPhome.
Heb ook aan de ESP een AM312 mini pir sensor en RCWL-0516 aangesloten. Allemaal te duck duck go en of te googelen. YT Breadboard.
Plaatjes uit de losse pols. Niet helemaal scherp.
En bedoel de 680 niet de 860 in de video. Blijft lastig uit het hoofd. Zonder script.
Ongescripte uitleg video :-)
Op YT:
[Voor 8% gewijzigd door pentode op 05-10-2022 10:44. Reden: aanvulling]
Ik wilde een keer wat doen met een lineaire actuator.
Ga je daar naar op zoeken dan zijn ze best wel prijzig.
En had het lumineuze idee om de ventilatie roosters boven de ramen of deuren automatisch te bedienen. Ja je moet toch wat verzinnen ;-P Zat ook aan magneetspoelen te denken of een spindel.
Na wat verder zoeken kwam ik uit bij Kitronik. In de UK. En die verkopen een Linear Actuator Kit.
Daarmee bouw je een servo om tot actuator. Die krijg je er trouwens bij als je de kit koopt.
HA heeft de mogelijk om servo's aan te sturen. Numeriek is het makkelijkst.
De uitslag of gang is 20mm. Eigenlijk heb ik 60mm nodig. Dus moet nog iets van een hevel, hefboom verzinnen. Verhouding 1:3 Of iets hydraulisch.
Het is puppy's power. 1.3 kg/cm stall. Maar denk krachtig genoeg om de roosters te bedienen.
En op een oplaadbare accu. ESPHome deep sleep. En om de 5 a 10 min. oid wakker worden om een mqtt payload op te halen. Van moet ik nog wat doen. Rooster open, dicht of half. In deep sleep gebruikt de ESP bijna geen stroom. En houdt de accu het veel langer vol.
Ik wilde een keer wat doen met een lineaire actuator.
Ga je daar naar op zoeken dan zijn ze best wel prijzig.
En had het lumineuze idee om de ventilatie roosters boven de ramen of deuren automatisch te bedienen. Ja je moet toch wat verzinnen ;-P Zat ook aan magneetspoelen te denken of een spindel.
Na wat verder zoeken kwam ik uit bij Kitronik. In de UK. En die verkopen een Linear Actuator Kit.
Daarmee bouw je een servo om tot actuator. Die krijg je er trouwens bij als je de kit koopt.
HA heeft de mogelijk om servo's aan te sturen. Numeriek is het makkelijkst.
De uitslag of gang is 20mm. Eigenlijk heb ik 60mm nodig. Dus moet nog iets van een hevel, hefboom verzinnen. Verhouding 1:3 Of iets hydraulisch.
Het is puppy's power. 1.3 kg/cm stall. Maar denk krachtig genoeg om de roosters te bedienen.
En op een oplaadbare accu. ESP deep sleep. En om de 5 min. oid wakker worden om een mqtt payload op te halen. Van moet ik nog wat doen. Rooster open, dicht of half.
Let op: Dit topic is alleen bedoelt als showcase! Vragen ("Hoe kan ik het zelf toepassen?" etc) kunnen gesteld worden in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4. Doe naar een mention naar de juiste persoon en eventueel een link naar de showcase.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details