Acties:
  • +7 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:03
Voordat ik met Home assistant begon draaide ik Domoticz maar draai nu al weer een paar jaar home assistant en dit bevalt uitstekend!.

Kort geleden van XPenology naar unraid gegaan(XPenology liep ik tegen update problemen) hierdoor eigenlijk helemaal opnieuw begonnen. Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, en zal het wel aanvullen als ik erop kom 8)7

Software

Draait in een VM op mijn unraid server
-Home Assistant OS 5.10
-core-2021.2.3

--Hardware--

Unraid Server
-Version: 6.8.3
-ASRock H370M-ITX/ac
-Intel Core i3-8100 Boxed
-2XTB Harddisk
-1X500Gb SSD
-1X120Gb M.2
Hardware
-Aeon Labs USB Z-Wave
-ZIgbee cc2531
-2X Google Nest Mini
-1X Google Chromecast Ultra
-1X JBL Link
-ESP8266 Mi-Light Hub
- Logitech Harmony Hub
-ITHO esp CC1101 866 Mhz radio
-4X Blitzwolf 16Ampere
-2X Esphome
-3X IP Camera
-Raspberry met volumio
-broadlink rm mini 3
-P1 kabel slimme meter

-6X GU27 9 Watt RGBWW
-8XGU10 4 Watt RGBWW
-Milight led strip controller
-Wled (Zelfbouw lampje)
-z wave dimmer fibaro
-ikea TRÅDFRI (Zigbee)

-Tado Thermostaat
-2X Tado thermostaat knop

-3X Xiaomi Aqara Deur en Raam Sensor
-5X Xiaomi Aqara PIR
-2X Xiaomi Aqara Opple 6 knop
-1X Xiaomi Aqara Opple 1 Knop
-4X Xiaomi Aqara Themperatuur/Luchtvochtigheid

Automations

Deurbel/Brievenbus
-Deurbel zit op een ´ESP8266 met esphome´ als hierop gedrukt wordt gaat de deurbel over de google home luidspekers en tevens krijg ik een foto en filmpje via telegram,
-Er zit ook nog een lampje op de deurbel (blauwe ronde ring) deze knippert een paar keer.
-Op zolder hangt ook een google mini deze gaat naar een bepaalde tijd uit dat hier geen meldingen over komen
-Als de brievenbus open is wordt er een foto en filmpje gestuurd via telegram met de melding post

present detection
-Bij afwezig van Mr kers of/en Mrs kers gaat de thermostaat op 17 graden
-Komen een van ons 2 thuis dan gaat de thermostaat op 19
-Bij afwezig van Mr kers en Mrs kers ´overdag´ en er staan nog lampen aan gaan deze uit
-Bij afwezig van Mr kers en Mrs kers ´Savonds´ gaan de lampen niet volledig branden maar deels
-Bij Thuiskomst gaat de verlichting in normale stand

Verlichting
-Verlichting woonkamer gaat overdag automatich aan als iemand thuis is en het ´te´ donker in huis
-Als de zon onder gaat, gaat de verlichting aan in de woonkamer
-Als de zon onder gaat, gaat de verlichting in de tuin aan + Voordeur verlichting
-Bij beweging overloop en het is te donker gaat de verlichting aan
-WC Lamp gaat aan/uit bij beweging
-Smorgens als Mr kers gaat werken gaat de eettafel lamp aan + buitenlamp voordeur, gaat de voordeur open
gaat de eettafel lamp uit. Er wordt ook nog gekeken of het wel donker buiten is anders blijft de lamp uit.
-Onder de overkapping hangen lampjes tevens ook een lamp met spotjes tegen de schuur aan, als de
lampjes onder de overkapping aan gaat gaan de spotjes uit en gaat de overkapping lampjes weer uit gaan de
spotjes weer aan.
-Verlichting slaapkamer gaat bij beweging snachts heel zacht branden en naar een bepaalde tijd weer uit.
-Verlichting gaat uit als Mr kers & Mrs kers de telefoon allebei in de oplader doen naar een bepaalde tijd,
tevens gaat de tuinverlichting op 50% branden & de thermostaat gaat op 17 graden/Afwezig
-Als Mrs kers smorgens beneden komt en loopt de woonkamer in gaat de verlichting aan en de thermostaat
op 19 graden.
-Achter de tv zit een ledstrip deze gaat aan als de zon onder is en de tv aan staat.

Thermostaat
-Gaat op bepaalde tijd uit savonds
-Slaapkamer van Mrs spruit kers zit een tado thermostaat knop deze zorgt ervoor dat het niet te warm/koud
op haar slaapkamer wordt
-Als Mrs spruit kers in bad gaat kan de tado thermostaat knop omhoog gedraaid worden, hierdoor gaat de
thermostaat aan waardoor het warm op haar kamer wordt. En naar een X aantal min wordt deze weer
normaal gezet
-Bij afwezigheid van Mr/Mrs kers gaat de thermostaat uit
-Bij thuiskomst wordt deze weer aangezet

Diversen
-Onder de overkapping hangen luidsprekers die aangesloten zitten aan een Raspberry met Volumio deze is
via de telefoon aan te sturen
-Onder de overkapping hangt een ventilator deze zit via een Nodemcu met een relais aangesloten
-Als het te vochtig wordt op de badkamer gaat de mechanische afzuiging op een bepaalde stand aan de hand
van de waarde van vocht. Deze wordt aangestuurd via espeasy en een CC1101.
-Melding via home assistant dat de vaatwasser klaar is
-Melding via home assistant dat de wasmachine klaar is
-Melding via home assistant dat de droger klaar is.
-Airco op zolder kan aangestuurd worden via interface home assistant via broadlink rm mini 3

Todo

-Melding krijgen als het te warm/koud bij Mrs spruit kers wordt op de slaapkamer
-Melding krijgen als het te warm/koud bij Mr/Mrs slaapkamer wordt
-Melding krijgen als de afval aan de straat moet
-Verlichting woonkamer bij film kijken via de google ultra naar een bepaalde scene laten gaan (Dimmen &
andere kleur van verlichting eettafel lamp uit bijvoorbeeld) & bij pauze of uitzetten alles naar normaal
-Interface home assistant aanpassen zodat het wat mooier wordt allemaal
-Energie vebruik via grafana laten lopen
-Zwave vervangen voor shelly

--Screenshots--

Heb alleen een screenshot erbij gedaan van de eerste 3 Tabbladen omdat de rest nog niet in orden is en deze 3 wil ik eingelijk ook nog aanpassen :+ , Eigenlijk gebruken wij de app bijna niet omdat alles vanzelf gaat :*) (is toch het idee van home assistant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H54klZ3XrwmL9ABV1d7ZPMjgcxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qe6kSmEaCbdfJREyWAIIkZhK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muZzFiOpua8MM3i_IpAp5jkoaoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJF5zDXRu6jLX9wxTucKyGuN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLrML_7J3rCR7H_Uwu7MYPetZL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Of9HlXbBkAPHtwkGmB1t41xN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:36
k_ers schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:32:
[...]
-Er zit ook nog een lampje op de deurbel (blauwe ronde ring) deze knippert een paar keer.
[...]
Tof! Welke deurbel is dat? Ik heb dit ook maar loop nog tegen het probleem aan dat mensen niet doorhebben dat de bel wel werkt wanneer die op stil staat. Een lampje op de deurbel die aangaat kan dat natuurlijk oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k_ers
Het is gewoon een drukknop van ali en deze zit aangesloten op een esp8266

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dihMdIA
-Casper schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:33:
[...]

Tof! Welke deurbel is dat? Ik heb dit ook maar loop nog tegen het probleem aan dat mensen niet doorhebben dat de bel wel werkt wanneer die op stil staat. Een lampje op de deurbel die aangaat kan dat natuurlijk oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 09:51
Is deze inmiddels vrijgegeven?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-05 17:02
Mijn energiedashboard begint een beetje vorm te krijgen.

Vooralsnog alleen een HomeWizard P1 meter aangesloten, maar doel is om nog een Kwh-meter aan de zonnepanelen groep te gaan hangen om daar accurater in beeld te krijgen wat we nu opwekken. Daarnaast mogelijk nog wat slimme stekkers in de toekomst om bv. het verbruik op de wasmachine/droger groep en TV-hoek inzichtelijk te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfoLGjxNyZqwxQbWdOcN65uVqOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hIxex1XUmdNhNy4YZJkCXnuy.png?f=fotoalbum_large

De actueel verbruiksgrafieken laten gemiddeldes zien, de bovenste over blokken van 30 min. de onderste is een lijngrafiek met gemiddeldes van 3 min. De korte piekjes die je in de onderste grafiek ziet zijn de Quooker die aanslaat. Deze slaan eigenlijk uit tot 2000W, maar omdat de grafiek daarmee alle overzichtelijkheid verliest heb ik deze dus gemiddeld naar 3 min.

De verbruiksoverzichten zijn nog niet helemaal naar wens, simpelweg omdat dit het 'netto' verbruik is. Dus verbruik - opgewekte stroom. Daar gaat in principe dan nog de teruglevering vanaf en dan weet ik mijn dagelijkse kosten.

Er moeten nog grafiekjes voor Gas verbruik bij en nog wat kosten overzichten, maar al met al al redelijk tevreden met de eerste aanzet.

@DCSBL Thanks voor de integratie van de P1 in home assistant!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-05 19:04
ziet er strak uit @RobbieB Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6SSWLB5BM1ZCJ069KehMth6jKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/me9oB59bRYIqtefU2kRNvzFJ.png?f=fotoalbum_large

dit is de mijne. Maar ga hem binnenkort uitbreiden met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:19
Jerry_bboy schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:41:
ziet er strak uit @RobbieB [Afbeelding]

Welk thema gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 12:34

Nice! Heb je de config ook online staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@rroetenberg nee nog niet. binnenkort misschien doen.
Maar ik gebruik dwains dashboard @ShaneV en het is zeker een aanrader.
Naar mijn mening het beste dashboard wat er is, en het is super eenvoudig op te zetten.
En het ziet er eigenlijk meteen al goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR2KKaSJPowkBtBtjC0EXvAu2YY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PhO0x0CqOIuXoojvSfeuJLZA.png?f=fotoalbum_large

dit is nog een oude video maar zie je wel het meeste :

Mocht je info willen hebben zijn er in deze discord heel erg veel mensen die je kunnen en willen helpen.

https://discord.gg/B6VRBPCX

en hier een link naar het dashboard.

https://dwainscheeren.github.io/dwains-lovelace-dashboard/

[ Voor 20% gewijzigd door Jerry_bboy op 10-05-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004

Nice, wat gebruik je om het verbruik van de aparte apparaten te meten?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Btje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:27:
Is deze inmiddels vrijgegeven?
[...]
Nee, nog niet.

Vanwege het overlijden van mijn zusje ben ik daar de afgelopen tijd niet meer mee bezig geweest. Ik wil er in één van de komende weken wel weer aan verder, dus nog even geduld!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-04 21:50
@Mars Warrior gecondoleerd!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tanto195
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-10-2022

Hardware

• Xiaomi aqara sensoren (op alle ramen, deuren naar buiten toe, 9x) PIR in alle ruimtes(12x), leak sensor, cube, knoppen(10x),lichtsterkte(2x) ,honeywell brandalarm
  • Alle lampen op 1 plafonniere na zijn Innr en een enkele Tradfri(36X), ledstrips van verschillende merken (Wled, Lidl, Tuya Zigbee etc)
  • Tuinverlichting van Ledvance (Zigbee)
  • Tado (alle radiatorkranen behalve in het halletje)
  • P1 tbv slimme meter
  • Zigbee2mqtt via CC26X2R1, ook de xiaomi gateway wordt nog gebruikt
  • Aeotec Zwave stick
  • Xiaomi luchtreinigers (2 stuks ivm hooikoorts) 1 xiaomi luchtbevochtiger
  • 1 Philips android tv
  • 2x Chromecast
  • wat ESP schakelaars, waaronder Sonoff en muurschakelaars
  • Blitzwolf SPH13
  • Samsung wasmachine met wifi
  • Ring deurbel
  • 2x gordijnen, 1x Zemismart, 1x met een 433hz module (ik weet het merk niet meer)
  • Broadlink 3
  • 2 robotstofzuigers (Roborock s5max en LG hombot)
  • 8x Alexas (3 dots, 2 show 5, 1show 10, 1 echo plus, 1 echo
  • 3x flora sensor (niet in gebruik nu)
  • Blitzwolf SPH13
  • Qnap ts228
  • Dit alles draait op een Minisforum S40 (celeron n4000, 4gb)

Automations

Teveel om op te noemen, maar de achterliggende gedachte is zoveel mogelijk automatisch zonder dat het onnatuurlijk aanvoelt. Lampen in de tuin gaan bij schemering aan, en met het sluiten van de gordijnen uit.
In de ruimtes waar je doorheen gaat (geen verblijf) zijn de lampen automatisch.
Anders fungeren knoppen als scene selectoren.
Denk bijvoorbeeld aan het dichtdraaien van de verwarming in de ruimte als een raam lang open staat of mensen weg zijn. Centrale afzuiging die aan gaat als de luchtvochtigheid stijgt in de badkamer. Alleen notificaties ontvangen van ramen/deuren als niemand thuis is. Onze droger blijft altijd draaien als het programma al klaar is, schakelaar ertussen die 's avonds uitgaat als de grootste stroomvraag is geweest(droger klaar, dus rustiger doorslapen).

Lampen hebben ook een notificatie functie. Bijvoorbeeld in de hal 's ochtends als de container naar buiten moet gaat die lamp in de desbetreffende kleur aan (groen-gft, blauw - papier etc), kleine lamp in woonkamer voor de status van de wasmachine, gang op de overloop als er beneden een deur/raam open staat etc.)

Alexa wordt veel gebruikt voor aansturing per ruimte.

Interface

Partner wilde een zo simpel mogelijke interface, liever meerdere lagen in plaats van veel opties. Zo is deze dan ook opgezet.
Een landingspage met de kamers en hun status, lampen/verwarming/temperatuur. Waarbij iedere ruimte een eigen pagina heeft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7FIPXZ9TBr4iSZ_HPM5z8zJ9hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsL6igE6BDdYTQeZiVCMdaEN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5mVAsYZ6Hxj4QVBaixlF93WqU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EyFKfa1Me4teoptT3MmmT0TH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• peterpaulk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-04 22:43
Aangezien het topic interessant was om te lezen - hierbij ook mijn HA setup. Ik ben afgelopen week volledig gemigreerd van domoticz naar HA

Software

• ESXi cluster - 10 vms (firewall/nas/domain/monitoring/dsmrlogger/jumphost/backup/vcenter/etc
  • Debian 10 virtual server
  • Home Assistant 2021 supervised
  • DSMR Reader
  • NUT server
  • update 08-06-2021: Facial recognition setup: Frigate, Doublestack & Compreface
  • Librenms + weathermap
  • Redundant internet - KPN Fiber + 4G Backup met 2x SMA antenne

Hardware

• HPE 22u serverrack
  • 2x Dell PowerEdge R320 - Xeon-6c - 64gb ram
  • 2x Raspberry Pi 4 - 4gb /PoE
  • update 08-06-2021 - Google Coral USB TPU accelerator
  • Synology DS218 voor cameras/2nd backup
  • update 21-06-2021 - Synology DS920+ & 4x3TiB - cams/backup/frigate
  • 3x Aruba PoE switches / 2530-24g / 2530-8g / 1810-8g
  • Iiyama 23" touchscreen in muur met kioskbrowser - auto off HDMI (via Pi4)
  • Aeotec Gen5 zwave USB
  • Philips Hue 2.1 Bridge
  • 9x Amazon Alexa (Echo Show/Plus/Dots/etc
  • NEST v3 Thermostat
  • OpenTherm Gateway
  • ITHO CVE WiFi addon - NodeMCU
  • 2x APC Back UPS
  • 1x Qubino RGBW voor de trap
  • 11x Qubino (mini) Dimmer
  • 2x Qubino relays
  • 4x Eurotronic zwave Spirit
  • 6x Heiman rookmelder
  • 7x Neo Coolcam v2 PIR
  • 6x Neo Coolcam Doorsensor
  • 4x Neo Coolcam Wallplug
  • 4x Aeotec Smart switch 7
  • 3x Shelly 2.5 voor rolgordijnen/zonwering
  • 1x Shelly flood sensor
  • 2x Sonoff
  • 2x TP-Link HS110 Smart-Plug voor kerstverlichting
  • 3x Hue White
  • 4x Hue Color
  • Hue Go
  • Hue GU10 spot
  • 6x Innr GU10 Spots
  • P1-Kabel t.b.v. Slimme meter
  • Nvidia Shield / Kodi Mediacenter
  • 1x Foscam IP Camera
  • 5x Vivotek PoE Cameras

Automations

Lampen
Alle dynamische gebieden, keuken, hal, traprede verlichting, toilet, overloop, zolder, badkamer werken met timers/pir sensoren en scenes. Savonds na zonsondergang gaat keuken/hal/trap/ niet uit maar krijgen deze een 'mood scene' zodat er zwak licht brandt...voor het sfeertje natuurlijk. Voor de rest van de kamers/lampen geen specfieke automations, maar alles wel slimmer dimmers/etc.

update 08-06-2021 - Facial/object recogition
Dmv een combinatie van de IP cams, een Coral TPU unit, software Frigate als object detection mechanisme (persoon + katten) doe ik personalisatie in kamers en of huis (nu simpele dingen als presence detectie). Katten detectie in de tuin doe ik omdat we last hebben daar van. Mijn vrouw/ik vinden het tof als er allerlei vogels/dieren in de tuin zitten, en katten jagen ze weg. Als Frigate dus een kat detecteert gaat in de toekomst de tuinsproeier aan - simpel - effectief :P

Kodi Mediaplayer
Bekende integratie - als er film of serie start met kodi / Shield TV dan dimmen de lichten.

Deurbel
Deurbel / rfxcom is gekoppeld aan hass, die foto maakt van elke bezoeker. Sla dit op de fileserver op, en van plan om in toekomst te gebruiken -> zie kopje lopende projecten.

Wasmachine/droger
De wasmachine en droger staan in de berging - er loopt een script dat meet hoeveel stroom er is - en na X tijd als de machines in standby staan komt er op 2 specifieke speakers een voice/tts announcement met Alexa.

Badkamer
Monitoring van vochtigheid / temperatuur - indien waarde boven 55 komt - start CVE met ventilatie totdat waarde beneden grenswaarde weerkomt, en gaat dan weer naar laagste stand.

Overige integraties
UPS Tools via dashboard, SIemens Home Connect, MQTT server, broadlink remotes, home assistant companion apps, verwarmings monitor, alarmsysteem, buienradar, family calender, afvalwijzer, telegram bot voor notificaties van voorgaande. Daarnaast autobackup elke nacht naar local HA vm en SMB share (just in case).

Lopende projecten

Een aantal projecten lopen nog - met name uitzoeken hoe ik alles netjes integreer op het ESX platform ..dat en tijd betekent dat het nog in progress is.

• BMW Connected Drive - actief - juiste automation case nog niet gevonden
• Facial recognition / Google Coral USB acceleration - Frigate/Double Takesetup - behoeft wat aanpassingen aan server platform maar Dev board of nog een Pi4 is ook optie. Denk aan een dual docker cluster/swarm/openshift met elke esx machine een USB accelerator...
• Facial reconition optimalisatie...alles werkt maar behoeft veel tweaking / updates / datasets / inleren
• Personalized greeting - had ik op DM al - als family lid op bezoek komt wil ik persoonlijke begroeting via Alexa in de hal - werkte al - maar had bugs dus nieuwe versie aan het maken
• Room-assistant - via BLE/WiFi localisatie in specifieke kamer / huis - PiZero draaide al - maar om een of andere reden vind mijn firewall iets niet leuk aan hoe room assistant zich meld in het netwerk - uitzoek klus

Foto van inwall/onwall TFT kan ik misschien maken indien interesse... als iemand nog leuke automation suggestions heeft...altijd open voor kritieken/ideen! :-)

[ Voor 9% gewijzigd door peterpaulk op 21-06-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
Goeie setup!
peterpaulk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:03:
• Facial recognition / Google Coral USB acceleration - Frigate/Double Takesetup - behoeft wat aanpassingen aan server platform maar Dev board of nog een Pi4 is ook optie. Denk aan een dual docker cluster/swarm/openshift met elke esx machine een USB accelerator...
Hier ook geprobeerd maar werkte met mijn camera (die binnen hangt en door het raam naast de deur kijkt niet goed genoeg helaas). Was wel leuk geweest: "Oma staat voor de deur".
• Personalized greeting - had ik op DM al - als family lid op bezoek komt wil ik persoonlijke begroeting via Alexa in de hal - werkte al - maar had bugs dus nieuwe versie aan het maken
Hoe ga je de herkenning doen? Via facial recognition of op basis van telefoon of iets dergelijks. Dat laatste wil ik nog eens proberen (kijken wie er in huis is op basis van mobiel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:44
@peterpaulk Leuk leuk! Heb je snel gedaan die migratie :D In de badkamer niet bang dat hij op een broeierige dag de hele dag gaat draaien?

Ik moet ook eens een post voor hier maken. Maar alle slicke dashboards zijn nogal intimiderend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Ik heb het via frigate/bluestacks gedaan dit werkte eigenlijk best goed met herkennen van mensen/dieren/auto/fietsers.
Alleen merkte dat het wel veel van mijn "server" vroeg. Dus ik ben wel nieuwsgierig wat jou ideeën hier in zijn
barrymossel schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:20:
Goeie setup!

[...]

Hier ook geprobeerd maar werkte met mijn camera (die binnen hangt en door het raam naast de deur kijkt niet goed genoeg helaas). Was wel leuk geweest: "Oma staat voor de deur".

[...]

Hoe ga je de herkenning doen? Via facial recognition of op basis van telefoon of iets dergelijks. Dat laatste wil ik nog eens proberen (kijken wie er in huis is op basis van mobiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
k_ers schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:50:
Ik heb het via frigate/bluestacks gedaan dit werkte eigenlijk best goed met herkennen van mensen/dieren/auto/fietsers.
Alleen merkte dat het wel veel van mijn "server" vroeg. Dus ik ben wel nieuwsgierig wat jou ideeën hier in zijn

[...]
Even teruggezocht en ik gebruikte Deepstack. Die herkende mij wel, maar met een redelijk lage zekerheid. En de persoon moet maar net goed richting de camera kijken (dus geen camera deurbel, wat het lastiger maakt). Maar ik merkte met mijn i3 NUC (10e gen) niet echt iets aan de performance geloof ik. Heb sowieso genoeg overhead.

Wat ook nog leuk zou zijn, is de recognition gebruiken als de voordeur opengaat wanneer wij niet thuis zijn (bij vakantiemodus bijvoorbeeld). Als het een bekende is die de planten water komt geven geen probleem. Als het een vreemde is direct een melding met foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
Septillion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:42:
@peterpaulk Leuk leuk! Heb je snel gedaan die migratie :D In de badkamer niet bang dat hij op een broeierige dag de hele dag gaat draaien?

Ik moet ook eens een post voor hier maken. Maar alle slicke dashboards zijn nogal intimiderend :+
Ik heb nu een standaard automation nog - maar aangezien ik ook buienradar heb wil ik alles naar node-red porteren - daar zitten ook de lampen/scenes/cameras enz al.. dan kan ik een switch doen - if then -> als buiten broeierig is - moet ventilatie alleen aangaan boven de vochtigheid buiten - of met een timer die redelijkerwijs 80% van het vocht in de badkamer afzuigd, ipv idd continue aan te staan.

Migratie kostte me idd een weekje/dag - met name zwave opnieuw overal in alle scenes zetten was even werk - maar dankzij vmware kan je vrij veel paralell DM/HASS draaien - dat helpt! :)
barrymossel schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:20:
Goeie setup!

[...]

[...]

k_ers schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:50:

[...]
Klopt ik kan zelf geen TF programmeren dus voor mij wordt het een combi van Frigate en Doubletake die met de eerder genoemde detectors werken.

Mijn originele idee was om op elke esx machine een TPU unit te plaatsen - enerzijds via usb of via PCIe maar ik heb igv het laatste natuurlijk te weinig PCIe slots - heb ook al een USB3 kaart native naar de firewall gemapped voor het 4G modem (huawei stick)...en ik heb in het andere slot een NVME SSD waar de vm's op staan (data -> gaat naar de HDD's in de voorste bays).

Mijn huidige idee - maar kan nog veranderen is om een Rpi4/8gb met POE te nemen - daar 2x een USB accelerator op - legplankje in rack - en dan dit een dedicated docker host maken voor specifiek frigate...HA integreert via een custom component dan met die docker node. (LAN attached ofc). Ik heb ook gedacht om google dev boards / de hele setup in 1x te kopen - maar ik ben uit mijn onderzoek/googlen nog niet duidelijk geworden of een RPI4 + Coral USB sneller/trager is als een Google Dev Board.... igv van het laatste - zit er ook h264/265/ffmep decodering/encoding op dat bordje (bij een Pi4 in ieder geval wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
barrymossel schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Wat ook nog leuk zou zijn, is de recognition gebruiken als de voordeur opengaat wanneer wij niet thuis zijn (bij vakantiemodus bijvoorbeeld). Als het een bekende is die de planten water komt geven geen probleem. Als het een vreemde is direct een melding met foto.
klopt dit is precies wat mijn use case is - vandaar dat ik al een tijdje 'fotos' maak ... je hebt voor ML natuurlijk een goede dataset nodig.

De persoonlijke begroeting heb ik overigens nu geregeld met 'virtualbuttons' in Alexa..die kan je via een rest-url triggeren - dus -> te koppelen aan node-red flow. Ik heb nog niet uitgevogeld hoe goed de TTS integratie is van Alexa zodat je een local announce kan doen - op DM had je hier voor een script - maar dat werkte maar half - vandaar de virtualbuttons skill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
peterpaulk schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:25:
Ik heb nu een standaard automation nog - maar aangezien ik ook buienradar heb wil ik alles naar node-red porteren [...]
Ik zie de link nog niet :+ Maar het is net wat je fijn vind. Zelf ben ik meer van gestructureerde tekst dan van lijntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
Septillion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Ik zie de link nog niet :+ Maar het is net wat je fijn vind. Zelf ben ik meer van gestructureerde tekst dan van lijntjes.
haha - ja idd smaken - ik vond blockly op dm altijd al fijn ;) dus ja ...al heb ik delen zelf ook in yaml - maar dat hele inspringen / en zorgen voor een goede config ... vergeet je een spatie - krijg je foutmeldingen ... maar dat ligt waarschijnlijk ook mijn *kuch* geweldige yaml kwaliteiten :)

het idee is om de variable van de vochtigheid buiten te gebruiken in de flow / automation om te bepalen of en hoe lang de ventilatie aan staat.

Als het buiten vochtig is / en warm -> dan laat ik de ventilatie max een half uur draaien - om inderdaad te voorkomen dat de ventilatie de hele dag draait
Als het buiten niet vochtig / en warm is -> zeg - beneden de 60% bijvb - dan moet de ventilatie aanblijven totdat de luchtvochtigheid in de badkamer beneden de 50% is. (of een andere waarde die past bij 'normaal'.

zo ongeveer dus ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@peterpaulk Ja, van de mogelijke opties zou YAML ook niet mijn eerste voorkeur zijn geweest. Ben zelf met een C-type. Maar goed, gros van de automations maak ik in de UI. Alleen voor tweaken duik ik dan de YAML in.

Zelf kijk ik (maar dan voor de timer van het licht) hoeveel procent de luchtvochtigheid toe is genomen sinds dat het licht aan ging. Heb het andere ook al zien doen met een trend-sensor in HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
Septillion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:02:
@peterpaulk

Zelf kijk ik (maar dan voor de timer van het licht) hoeveel procent de luchtvochtigheid toe is genomen sinds dat het licht aan ging. Heb het andere ook al zien doen met een trend-sensor in HA :)
Hmm ja daar had ik nog niet aan gedacht...je werkt dan wat meer met voorspelling ..ik heb de koppeling licht en luchtvochtigheid niet overigens...ik schakel beiden apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 16:22
k_ers schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:32:

Diversen
-Onder de overkapping hangen luidsprekers die aangesloten zitten aan een Raspberry met Volumio deze is
via de telefoon aan te sturen
-Onder de overkapping hangt een ventilator deze zit via een Nodemcu met een relais aangesloten
-Als het te vochtig wordt op de badkamer gaat de mechanische afzuiging op een bepaalde stand aan de hand
van de waarde van vocht. Deze wordt aangestuurd via espeasy en een CC1101.
-Melding via home assistant dat de vaatwasser klaar is
-Melding via home assistant dat de wasmachine klaar is
-Melding via home assistant dat de droger klaar is.
-Airco op zolder kan aangestuurd worden via interface home assistant via broadlink rm mini 3

Todo

-Melding krijgen als het te warm/koud bij Mrs spruit kers wordt op de slaapkamer
-Melding krijgen als het te warm/koud bij Mr/Mrs slaapkamer wordt
-Melding krijgen als de afval aan de straat moet
-Verlichting woonkamer bij film kijken via de google ultra naar een bepaalde scene laten gaan (Dimmen &
andere kleur van verlichting eettafel lamp uit bijvoorbeeld) & bij pauze of uitzetten alles naar normaal
-Interface home assistant aanpassen zodat het wat mooier wordt allemaal
-Energie vebruik via grafana laten lopen
-Zwave vervangen voor shelly

--Screenshots--

Heb alleen een screenshot erbij gedaan van de eerste 3 Tabbladen omdat de rest nog niet in orden is en deze 3 wil ik eingelijk ook nog aanpassen :+ , Eigenlijk gebruken wij de app bijna niet omdat alles vanzelf gaat :*) (is toch het idee van home assistant)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hey
Ik ga volgende maand ook een renson overkapping zetten.
Daar is nu nog geen muziek bij (was te duur).
Ik zie dat jij dit opgelost hebt met zelf boxen plaatsen en een raspberry pi
Heb je daar wat foto's van?
Van de boxen en de pi, hoe gemonteerd enzo.
Ik ken volumio niet echt, maar wel net even bekeken.
Bevat die castfunctionaliteit?
Geen problemen met die pi, outside? Tijdens de vochtige en koude wintermaanden?

Wel benieuwd naar je oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
De raspberry hangt in de schuur dus hier heb ik geen last van vocht.
Op de raspberry zit een versterker https://a.aliexpress.com/_vUMWHn deze.
Castfunctie gebruik ik eigenlijk niet en volgmij moet je hier voor betalen. Gebruik alleen de online radio.
Het werkt perfect eigenlijk, integreert mooi in homeassistant. Luidsprekers komen van de kringloop winkel :o deze hadden kwa kleur goed overheen. Als je foto's wilt hebben laat maar weten
skank schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:08:
[...]

Hey
Ik ga volgende maand ook een renson overkapping zetten.
Daar is nu nog geen muziek bij (was te duur).
Ik zie dat jij dit opgelost hebt met zelf boxen plaatsen en een raspberry pi
Heb je daar wat foto's van?
Van de boxen en de pi, hoe gemonteerd enzo.
Ik ken volumio niet echt, maar wel net even bekeken.
Bevat die castfunctionaliteit?
Geen problemen met die pi, outside? Tijdens de vochtige en koude wintermaanden?

Wel benieuwd naar je oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
k_ers schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:43:
De raspberry hangt in de schuur dus hier heb ik geen last van vocht.
Op de raspberry zit een versterker https://a.aliexpress.com/_vUMWHn deze.
Castfunctie gebruik ik eigenlijk niet en volgmij moet je hier voor betalen. Gebruik alleen de online radio.
Het werkt perfect eigenlijk, integreert mooi in homeassistant. Luidsprekers komen van de kringloop winkel :o deze hadden kwa kleur goed overheen. Als je foto's wilt hebben laat maar weten

[...]
Ah maar dan lopen je kabels al naar een andere plaats. Dit is niet meer mogelijk hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dankjewel!

Ik ben tijdens de ziekte van mijn zusje hiermee begonnen om wat leuks te doen te hebben, en niet constant na te denken over de aanstaande dood van haar.

Deze kaart heeft dus een hele speciale betekenis voor mij :Y

Ik heb nog een aardige berg issues in github staan die ik eerst wil oplossen voordat ik deze kaart - als alpha/beta denk ik - vrij geef om mee te gaan spelen 8)

Er zit inmiddels een 500-600 uur werk in (8.000 regels javascript), dus het is ook bepaald geen “standaard” custom card en daarmee ook geen standaard kaart om te configurer.
Deze kaart doet standaard niks: het heeft de creativiteit van de eindgebruiker nodig om eat te doen. Dankzij templates is herbruikbaarheid mogelijk, dus ook niet creatieve mensen kunnen de kaart gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
Update nav facial recognition. Ik heb dus frigate en 1 camera draaien op esx...hij detecteert...maar de snelheid is natuurlijk belabberd ...zelfs een xeon....de google coral is onderweg ... ik houdt jullie op hoogte van proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 18:25
peterpaulk schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:31:
Update nav facial recognition. Ik heb dus frigate en 1 camera draaien op esx...hij detecteert...maar de snelheid is natuurlijk belabberd ...zelfs een xeon....de google coral is onderweg ... ik houdt jullie op hoogte van proces.
Waar heb je de Google Coral besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpaulk
stefve1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Waar heb je de Google Coral besteld?
Niet..heb hem via oud collega...maar op coral website kun je wel paar links vinden...weet niet van beschikbaarheid..en anders ebay?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpaulk
Update van mijn setup (post al bijgewerkt)

- Google TPU USB accelerator
- Software: Frigate object detectie (katten + personen), Compreface en Deepstack voor personalisatie/persoon detectie
- Automation case: presence detectie van personen + tuinsproeiers aan bij een kat in de tuin :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_ers
Wat zijn je ervaringen met "Compreface"? Frigate heb ik al draaien en dit draait echt boven mijn verwachtingen.
peterpaulk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:01:
Update van mijn setup (post al bijgewerkt)

- Software: Frigate object detectie (katten + personen), Compreface en Deepstack voor personalisatie/persoon detectie
- Automation case: presence detectie van personen + tuinsproeiers aan bij een kat in de tuin :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpaulk
k_ers schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:51:
Wat zijn je ervaringen met "Compreface"? Frigate heb ik al draaien en dit draait echt boven mijn verwachtingen.

[...]
Frigate draait inderdaad super ... Compreface ben ik zelf nog niet onverdeeld enthousiast over ... hij pakt wel goeie matches maar soms herkent ie de postbode ook als mijzelf - ik ben er nog niet uit hoe/waarom dat zo is. Heb jij al ervaring met compreface?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_ers
Nee, ga er binnenkort maar eens mee werken kijken of het iets is.
peterpaulk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Frigate draait inderdaad super ... Compreface ben ik zelf nog niet onverdeeld enthousiast over ... hij pakt wel goeie matches maar soms herkent ie de postbode ook als mijzelf - ik ben er nog niet uit hoe/waarom dat zo is. Heb jij al ervaring met compreface?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• winDOS
  • Laatst online: 04-05 16:20

winDOS

6.22

Een update aan mijn setup.
  • Conbee II stick
  • Aqara tempsensoren
  • Aqara deur sensoren op de dakramen
  • Automation die meld als het binnen 15min gaat regenen en er staat nog een raam open
Verder vooral een grafische update:

Schaamteloos @Hmmbob zijn markdown opmaak gejat en deze veranderd in een custom button voor de lampen. Om hier alle lampen in die ruimte te schakelen.

Op het einde van het filmpje zijn mijn "notifications" te zien. Dit zijn allemaal condition cards.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-04 06:37
winDOS schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:55:
  • Conbee II stick
  • Aqara tempsensoren
  • Automation die meld als het binnen 15min gaat regenen en er staat nog een raam open

[YouTube: Home Assistent 2]

Schaamteloos @Hmmbob zijn markdown opmaak gejat en deze veranderd in een custom button voor de lampen. Om hier alle lampen in die ruimte te schakelen.

Op het einde van het filmpje zijn mijn "notifications" te zien. Dit zijn allemaal condition cards.
Hoe krijg je die animaties in de grafiekjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

Tyrian81 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Hoe krijg je die animaties in de grafiekjes?
YAML:
1
2
  - type: custom:mini-graph-card
    animate: true

123

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-05 20:55
  • Conbee II stick
  • Aqara tempsensoren

Dank voor het delen! Ziet er mooi uit. Gezien de moeite die je gedaan hebt om foto's te blurren moet je misschien ook de namen nog even tijdelijk wijzigen voor het filmpje. De naam van je huisgenoot in combinatie met de woonplaats ziet er redelijk uniek uit O-) (of dat had je al gedaan en was heel creatief op dat moment)

[ Voor 1% gewijzigd door MatsSkoe op 11-06-2021 19:49 . Reden: Vergeten te zeggen dat plaatsnaam ook erbij staat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:49
  • Conbee II stick
  • Aqara tempsensoren

Netjes gedaan.
Wat heb je gebruikt om deze opname te maken en foto's te blurren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

MatsSkoe schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:56:
[...]

Dank voor het delen! Ziet er mooi uit. Gezien de moeite die je gedaan hebt om foto's te blurren moet je misschien ook de namen nog even tijdelijk wijzigen voor het filmpje. De naam van je huisgenoot in combinatie met de woonplaats ziet er redelijk uniek uit O-) (of dat had je al gedaan en was heel creatief op dat moment)
Whoops, gewoon het verkeerde filmpje zitten uploaden. Had het al gezien en toen veranderd. Als nog de verkeerde gepakt 8)7 8)7. Nu de goede geupload.

@SonnyBBQ Vidma recorder en plaatje van de picture glance gewoon gewijzigd in een geblurde versie.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DFY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 18:18

DFY

Sja...

Een korte update over mijn setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wFy6yMz3aY2yOaroNcI-UdXqoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIYT2DUJXfxMAqpSxbmqPWLt.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de laatste tijd erg veel energie (pun intended) gestoken in bovenstaande kaart.
De pijltjes die je aan de rechterkant ziet zijn uitklapmenu's en dan krijg je meer informatie te zien.
  • "Daltarief gebruik" is hoeveel % van totaal verbruik onder daltarief valt. Je wil dit zo hoog mogelijk omdat dit een goedkoper tarief is (helemaal nu met die exorbitante prijsstijgingen)
  • "Zonnepanelen efficiëntie" is de opbrengst gedeeld door de installatie grootte (Zelfde als bij pvoutput)
  • "Zonnepanelen dekking verbruik" is het percentage van je totaal verbruik wat je zonnepanelen hebben opgeleverd tot nu toe.
  • "Zonnepanelen productie direct verbruikt", is het percentage dat direct door je huis verbruikt wordt in relatie tot teruglevering. Liefst wil je dit zo hoog mogelijk, vanwege saldering die wordt afgebouwd.
  • "Zonnepanelen productie target" is het percentage wat je zonnepanelen hebben opgeleverd tot nu toe t.o.v. de voorspelling (forecast.solar).
  • "Realtime energiekosten per uur" (laat dus ook teruglevering zien zoals hierboven)

[ Voor 55% gewijzigd door DFY op 08-07-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:11
DFY schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:22:
Een korte update over mijn setup.

[Afbeelding]

Heb de laatste tijd erg veel energie (pun intended) gestoken in bovenstaande kaart. (het is hopeloos vandaag met de zonnepanelen opbrengst, ik weet het).
De pijltjes die je aan de rechterkant ziet zijn uitklapmenu's en dan krijg je meer informatie te zien.
  • "Zonnepanelen efficiëntie" is de opbrengst gedeeld door de installatie grootte (Zelfde als bij pvoutput)
  • "Zonnepanelen opwek direct verbruik", is het percentage dat direct door je huis verbruikt wordt in relatie tot teruglevering. Liefst wil je dit zo hoog mogelijk, vanwege saldering die wordt afgebouwd.
  • "Realtime energiekosten per uur" laat ook teruglevering zien (dan wordt ie groen en zie je bijv staan -0,25€)
  • "Zonnepanelen dekking verbruik" is het percentage van je totaal verbruik wat je zonnepanelen hebben opgeleverd tot nu toe.
Nice!

Heb je de code ergens online staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

Heronimo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Nice!

Heb je de code ergens online staan?
Nee maar wil alles delen hoor 😊
Het is echter een aardig geheel met Lovelace code, custom components, templating en een eigen theme.
Dus je zal zelf moeten gaan puzzelen.
Laat maar weten of er interesse is. Dan zal ik e.e.a. bij elkaar rapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
peterpaulk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:01:
Update 08-06-2021 van setup

Update
- Synology DS118 verkocht!
- Synology DS920+
-- Nieuwe nas gekocht om combi te maken van NAS/wat eerst een vm met raw device mappings was op ESX en Frigate-docker/Google Coral. De DS920 heeft een Intel HD kaart die beter om kan gaan met decoding dan de RPI4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:11
DFY schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:52:
[...]

Het is echter een aardig geheel met Lovelace code, custom components, templating en een eigen theme.
Welke custom kaarten gebruik je? Met name de percentage balken vind ik nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:31:
[...]

Welke custom kaarten gebruik je? Met name de percentage balken vind ik nice.
In de energiekaart zijn het de volgende custom kaarten:
  • type: custom:vertical-stack-in-card
  • type: custom:text-element
  • type: custom:mini-graph-card
  • type: custom:fold-entity-row
  • type: custom:hui-element
  • type: custom:banner-card
  • type: custom:bar-card (dit is de basis voor de percentage balken)
  • type: custom:power-wheel-card

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

Voor de goede orde nog even een overzicht van de hele Home Assistant setup zoals hij er momenteel bij staat. (Klik voor de extreme inzooming actions)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RabzLF9TiNfe2JO05qez40T_Qbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uyurrEV2rFt7EinC9GAlQsFR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door DFY op 23-06-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:00
DFY schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:37:
Voor de goede orde nog even een overzicht van de hele Home Assistant setup zoals hij er momenteel bij staat. (Klik voor de extreme inzooming actions)

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, heb nog een lange weg te gaan....

ps. je mist nog 1 "private" label in het temperaturen overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

twimj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:54:
[...]

Ziet er goed uit, heb nog een lange weg te gaan....

ps. je mist nog 1 "private" label in het temperaturen overzicht
Dank, ik zag het ook 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:24
DFY schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:52:
[...]

Ook ik ben erg benieuwd naar de code!

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

Ik heb een ZIP file gemaakt met alle benodigdheden en een readme met uitleg.
Volgens mij kunnen jullie hier aardig mee uit de voeten, ik heb de energiekaart gisteren nog bij iemand "geïnstalleerd". Je bent er wel even mee bezig :)

Het gaat uit van enige Home Assistant kennis.

https://drive.google.com/...DhVhW7RA/view?usp=sharing

Update: ook mijn eigen theme er nog aan toegevoegd.
Download de file opnieuw als je hem net hebt gedownload.

Update 3 juli: allerlaatste versie

[ Voor 15% gewijzigd door DFY op 03-07-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

[/list]
@winDOS Hoe heb je dit gedaan? Ik ben erg benieuwd. Deze staat nog op mijn todo lijst.
Gebruik je de data van buienradar/buienalarm entity hier voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

@gebruiker_brink

Mijn automation:

https://pastebin.com/NvxhsBSR

Ik gebruik de buienradar sensor hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 11:15
DFY schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:25:
Ik heb een ZIP file gemaakt met alle benodigdheden en een readme met uitleg.
Volgens mij kunnen jullie hier aardig mee uit de voeten, ik heb de energiekaart gisteren nog bij iemand "geïnstalleerd". Je bent er wel even mee bezig :)

Het gaat uit van enige Home Assistant kennis.

https://drive.google.com/...DhVhW7RA/view?usp=sharing

Update: ook mijn eigen theme er nog aan toegevoegd.
Download de file opnieuw als je hem net hebt gedownload.
Ik zit nu al een paar dagen naar jouw screenshots te staren en ontdek iedere keer weer wat nieuws. Geweldig gaaf gedaan en wat ziet het er cool uit.

Heb je files gedownload en naar jouw howto gekeken. En als beginnen Home Assistant enthiousiasteling is dit niveau nog even een paar maten te groot. Daar kan jij niks aan doen maar ik denk meld het even.

@krizzziz gaat nog even een verder knutselen

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

krizzziz schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:07:
[...]

Ik zit nu al een paar dagen naar jouw screenshots te staren en ontdek iedere keer weer wat nieuws. Geweldig gaaf gedaan en wat ziet het er cool uit.

Heb je files gedownload en naar jouw howto gekeken. En als beginnen Home Assistant enthiousiasteling is dit niveau nog even een paar maten te groot. Daar kan jij niks aan doen maar ik denk meld het even.

@krizzziz gaat nog even een verder knutselen
Dankjewel, als je er elke dag naar kijkt, valt het ook niet meer op hoe het er bij staat en er zit ook wel behoorlijk wat werk en tijd in. En een ogenschijnlijk eenvoudige smiley bijvoorbeeld (ik bedoel dus in de interface, in dit geval de luchtkwaliteit), heeft me zo een dag aan installatie en programmeerwerk gekost.

Ik snap heel goed dat als je een beginneling bent en je je weg nog niet optimaal kent in HASS, je niet weet waar je moet beginnen.

In het begin heb ik een paar keer getwijfeld of ik door moest zetten met HASS of gewoon alles in Control4 te doen, wat mijn hoofd Domotica systeem is. Nu, kan ik niet meer zonder en zijn ze integraal verbonden 😊

Ik weet inmiddels wel dat eigenlijk alles mogelijk is en de enige beperking je fantasie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 11:15
DFY schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:08:
[...]

Dankjewel, als je er elke dag naar kijkt, valt het ook niet meer op hoe het er bij staat en er zit ook wel behoorlijk wat werk en tijd in. En een ogenschijnlijk eenvoudige smiley bijvoorbeeld (ik bedoel dus in de interface, in dit geval de luchtkwaliteit), heeft me zo een dag aan installatie en programmeerwerk gekost.

Ik snap heel goed dat als je een beginneling bent en je je weg nog niet optimaal kent in HASS, je niet weet waar je moet beginnen.

In het begin heb ik een paar keer getwijfeld of ik door moest zetten met HASS of gewoon alles in Control4 te doen, wat mijn hoofd Domotica systeem is. Nu, kan ik niet meer zonder en zijn ze integraal verbonden 😊

Ik weet inmiddels wel dat eigenlijk alles mogelijk is en de enige beperking je fantasie is.
Hier stond een hoop tekst met vragen. Maar zoals iemand al opmerkte. Dit is om te showen, niet om te vragen. Heb even e.e.a verwijderd dus.

[ Voor 81% gewijzigd door krizzziz op 04-07-2021 21:14 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:07
@krizzziz, dit topic is, zoekt de naam zegt om je setup te showen. Jouw vraag past beter hier: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

Ik denk dat meer "knappe koppen" zitten die je verder kunnen helpen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Even de recente vragen naar Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 verhuist. Bovenstaande hebben gelijk, die is niet bedoelt voor uitgebreide vragen rond de werking maar showcase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 17:08
RobbieB schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:00:
Mijn energiedashboard begint een beetje vorm te krijgen.

Vooralsnog alleen een HomeWizard P1 meter aangesloten, maar doel is om nog een Kwh-meter aan de zonnepanelen groep te gaan hangen om daar accurater in beeld te krijgen wat we nu opwekken. Daarnaast mogelijk nog wat slimme stekkers in de toekomst om bv. het verbruik op de wasmachine/droger groep en TV-hoek inzichtelijk te krijgen.

[Afbeelding]

De actueel verbruiksgrafieken laten gemiddeldes zien, de bovenste over blokken van 30 min. de onderste is een lijngrafiek met gemiddeldes van 3 min. De korte piekjes die je in de onderste grafiek ziet zijn de Quooker die aanslaat. Deze slaan eigenlijk uit tot 2000W, maar omdat de grafiek daarmee alle overzichtelijkheid verliest heb ik deze dus gemiddeld naar 3 min.

De verbruiksoverzichten zijn nog niet helemaal naar wens, simpelweg omdat dit het 'netto' verbruik is. Dus verbruik - opgewekte stroom. Daar gaat in principe dan nog de teruglevering vanaf en dan weet ik mijn dagelijkse kosten.

Er moeten nog grafiekjes voor Gas verbruik bij en nog wat kosten overzichten, maar al met al al redelijk tevreden met de eerste aanzet.

@DCSBL Thanks voor de integratie van de P1 in home assistant!
Zou je de code willen delen hiervan? Met name het dagelijkse gasverbruik vind ik interessant.
Dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:13
Nadat er bij de buren was ingebroken maar eens met de alarm functie van HA aan de slag gegaan. Werkt prima op basis van geo locatie maar wat als er nu iemand op het huis past of we onze telefoon niet mee willen nemen.

Daarom zelf een paneel gebouw met een keypad en NFC tag ondersteuning. Draait op een esp8266 met ESP Home. Heel blij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aXEjyh71hXQUplVF51nIUgFX-A=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/E1Qd05dZsZZ5L6t4jGBVjd5u.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8aWAvRONSEVSoqQ2IUKZJJx7z0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/KnFhvJmRMwVob9uo4cFcVrJn.gif?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05 13:36
robbinonline schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:53:
Nadat er bij de buren was ingebroken maar eens met de alarm functie van HA aan de slag gegaan. Werkt prima op basis van geo locatie maar wat als er nu iemand op het huis past of we onze telefoon niet mee willen nemen.

Daarom zelf een paneel gebouw met een keypad en NFC tag ondersteuning. Draait op een esp8266 met ESP Home. Heel blij :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me ook leuk om zoiets te doen, heb je er een write up over ergens of github pagina?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 17:10
Ik heb mijn dashboard een tijdje geleden hier al gepost, maar ben de laatste tijd veel bezig geweest met het automatiseren en dan vooral van m'n verlichting.
Ik heb nu twee lux meters: eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant. Hiervoor heb ik een sensor gemaakt welke het gemiddelde meet en daar heb ik weer een statistics sensor voor gemaakt welke het mediaan van de laaste 5 samples pakt, om zodoende spikes eruit te kunnen filteren.

Aan de hand hiervan heb ik een tweetal sensoren gemaakt, welke voor de lampen de brightness bepalen en welke de kleurtemperatuur bepalen. Aan de hand van de hoeveelheid licht in huis, wordt de brightness en kleurtemperatuur aangepast. Bij weinig licht gaan de lampen zachter en worden ze warmer van kleur, bij veel licht geven ze meer licht en worden ze kouder. Bij voldoende licht in de woonkamer gaan de lampen uit. De lampen gaan alleen aan wanneer er beweging is op de begane grond. Daarnaast kan ik ook nog een 'offset' instellen: de lampen moeten warmer of minder warm, en meer of minder brightness. Overdag heb ik altijd daglicht en veel licht, terwijl het 's avonds (of bij slecht weer) juist warmer is en er minder licht is. Ben er erg tevreden over, hoef eigenlijk nooit meer het licht bij te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U05rAXFmE1dXPx1xdlvFPK2NjVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OApVdBiHTX3EsNGnZ3lFly26.png?f=user_large
Instellen van de verschillende opties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qko0MBfDRuf_IIBKppbTI4TdT5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZevDsbkwlb7LA8l3sMpciUsp.png?f=user_large
Gemiddeld aantal LUX van de twee sensoren en het mediaan hiervan

Verder ook nog bezig geweest met een alarm (Heimann sirene met accu). Deze wordt geactiveerd op basis van geofencing.
Binnenkort staat op de planning om de automatische ventilatie aan te sturen en om presence detection o.b.v. bluetooth LE tags te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHG7lTdr8cEfP7aOYogeIuAMf8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bWDLKiE1Om0expC0MFD3b9Tu.png?f=fotoalbum_large
Het complete dashboard

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 20-08-2021 14:05 ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Heel mooi gedaan @tommyz, slim om die statistics sensor er tussen te plakken, dat ga ik hier ook even doen. Is er een reden dat je niet voor een integratie als de Adaptive Lighting component het gekozen? Bij mij past deze uitstekend de kleurtemperatuur aan. Ah wacht, dat doet ie op basis van de stand van de zon, en jij wilt het op basis van het licht-level in je huis hebben. Nu snap ik het :) (wist iemand dat dit trouwens Rubber Ducking heet?).
Heb je ergens een config publiek staan? Benieuwd hoe dat lichtsysteem hier zou functioneren, want doe het nu met twee scenes (winter mode en cosy mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dicespark schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:05:
Heel mooi gedaan @tommyz, slim om die statistics sensor er tussen te plakken, dat ga ik hier ook even doen. Is er een reden dat je niet voor een integratie als de Adaptive Lighting component het gekozen? Bij mij past deze uitstekend de kleurtemperatuur aan. Ah wacht, dat doet ie op basis van de stand van de zon, en jij wilt het op basis van het licht-level in je huis hebben. Nu snap ik het :) (wist iemand dat dit trouwens Rubber Ducking heet?).
Heb je ergens een config publiek staan? Benieuwd hoe dat lichtsysteem hier zou functioneren, want doe het nu met twee scenes (winter mode en cosy mode).
Je kan ook misschien eens kijken naar https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting. Dat gebruik ik hier en werkt echt perfect!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tommyz
@dicespark Thanks! Doe het op basis van licht in plaats van stand van de zon. Had het voorheen op basis van stand van de zon, maar het irriteerde me dat de verlichting veel te hoog/koud stond bij slecht weer. Geen code online (mijn config.yaml is een beetje een zooitje op het moment), maar kan het hier wel delen :)

Statistics sensoren, welke het mediaan berekent:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - platform: statistics
    name: lichtsensor_avg
    quantile_method: inclusive
    max_age:
      minutes: 5
    entity_id: sensor.lichtsensor
    precision: 0
  - platform: statistics
    name: lichtsensor2_avg
    quantile_method: inclusive
    max_age:
      minutes: 5
    entity_id: sensor.lichtsensor2
    precision: 0

Custom sensoren, waarvan de eerste sensor het gemiddelde van beide statistics sensoren neemt en hier weer één sensor van maakt. Deze sensor wordt vervolgens in de andere sensoren gebruikt om de helderheid en de kleurtemperatuur te berekenen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
sensor:
  - platform: template
      avg_light_sensor_lux:
        friendly_name: Average light sensor lux
        unit_of_measurement: lux
        value_template:  >- 
          {{ (((states('sensor.lichtsensor_avg') | int)  +  (states('sensor.lichtsensor2_avg') | int ))/2) | round(0) }}
      calc_lights_brightness:
        friendly_name: "Calculated lights brightness in %"
        unit_of_measurement: "%"
        value_template: >-  
          {% set tst = ((states('sensor.avg_light_sensor_lux') | int) ** 1.1) + 10 | round(0) %} 
          {% if(states('input_select.lights_brightness') == 'Lager' ) %}
            {% set tst = tst - 15 %}
          {% endif %}
          {% if(states('input_select.lights_brightness')  == 'Hoger') %}
            {% set tst = tst + 15 %}
          {% endif %}
          {% if tst < 7 %}
            5
          {% elif tst >= 80 %}  
            80
          {% else %}
            {{ (tst | round(0)) }}
          {% endif %}
      calc_lights_temp:
        friendly_name: "Calculated lights color temperature"
        unit_of_measurement: "Points"
        value_template: >-
          {% set tst = 424 - ((states('sensor.calc_lights_brightness') | int ) * 2.3) %} 
          {% if(states('input_select.lights_color_temperature') == 'Warmer' ) %}
            {% set tst = tst + 30 %}
          {% endif %}
          {% if(states('input_select.lights_color_temperature')  == 'Kouder') %}
            {% set tst = tst - 30 %}
          {% endif %}
          {% if tst < 250 %}
            250
          {% elif tst > 420 %}  
            454
          {% else %}
            {{ tst | round(0) }}
          {% endif %}

En als laatste nog de inputs voor het selecteren van de offset en vakantie modus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
input_select:
  lights_color_temperature:
    name: Kleurtemperatuur verlichting
    options:
      - "Kouder"
      - "Normaal"
      - "Warmer"
  lights_brightness:
    name: Helderheid verlichting
    options:
      - "Lager"
      - "Normaal"
      - "Hoger"
  vacation_mode_lights:
    name: Vakantiemodus verlichting
    options:
      - "Uit"
      - "Avond"
      - "Overdag en avond"

[ Voor 41% gewijzigd door tommyz op 23-08-2021 13:44 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwillems1
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-08-2021
@PTish Ik krijg met geen mogelijkheid de opus xt300 gekoppeld. Kan jij mij misschien wat op weg helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door wimwillems1 op 23-08-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

wimwillems1 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:50:
@PTish Ik krijg met geen mogelijkheid de opus xt300 gekoppeld. Kan jij mij misschien wat op weg helpen?
Dergelijke vragen mogen in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3, deze is om (mooie) configs met elkaar te delen :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-05 10:47

Dit ziet er heel mooi uit. Hoe heb je dat uitgepluist wanneer de vaatwasser/wasdroger/wasmachine aan/uit zou moeten staan? Heb je daar overal smartplugs achtergezet of kijk je dan naar de groep in de meterkast?

Ben net startende en wil dit ook zo mooi mogelijk maken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Nielsjuhz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Dit ziet er heel mooi uit. Hoe heb je dat uitgepluist wanneer de vaatwasser/wasdroger/wasmachine aan/uit zou moeten staan? Heb je daar overal smartplugs achtergezet of kijk je dan naar de groep in de meterkast?

Ben net startende en wil dit ook zo mooi mogelijk maken namelijk.
Ik doe dit met een zigbee SHP-13 smartplug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:49
Jerry_bboy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:01:
[...]

Ik doe dit met een zigbee SHP-13 smartplug.
En hoe lees je de watermeter uit? :-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerry_bboy
iMick schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:56:
[...]

En hoe lees je de watermeter uit? :-)
dat doe ik middels deze set.
http://www.watermeterkit.nl

gemaakt door de maker van deze discord, voor vragen over die set kun je ze hier ook stellen.
en tevens andere HA en niet HA gerelateerde dingen.

https://discord.gg/VbZfsbMA

Het is echt plug & play, ding erop klikken, verbinden met je netwerk. En hij is zichtbaar in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-05 14:02
@tommyz Om het gemiddelde te bepalen kun je ook een min_max sensor gebruiken i.p.v. een template sensor.

Zoiets zou er in jouw geval zo uit zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
platform: min_max
name: avg_light_sensor_lux
type: mean
round_digits: 0
entity_ids:
  - sensor.lichtsensor_avg
  - sensor.lichtsensor2_avg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Jerry_bboy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:24:
[...]

dat doe ik middels deze set.
http://www.watermeterkit.nl

gemaakt door de maker van deze discord, voor vragen over die set kun je ze hier ook stellen.
en tevens andere HA en niet HA gerelateerde dingen.

https://discord.gg/VbZfsbMA

Het is echt plug & play, ding erop klikken, verbinden met je netwerk. En hij is zichtbaar in HA.
Behoorlijk off-topic, maar voor de Tweakers ook eenvoudig zelf te maken met een Wemos D1 Mini met ESPHome met daaraan gekoppeld een NPN sensor en voor handige montage een 3D geprinte mount, voor veel type meters iets specifieks te vinden op Thingiverse.

Zo heb je je waterverbruik voor <10 euro in HA :)

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 24-08-2021 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
JBS schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:17:
[...]
Behoorlijk off-topic, maar voor de Tweakers ook eenvoudig zelf te maken met een Wemos D1 Mini met ESPHome met daaraan gekoppeld een NPN sensor en voor handige montage een 3D geprinte mount, voor veel type meters iets specifieks te vinden op Thingiverse.

Zo heb je je waterverbruik voor <10 euro in HA :)
Dat kan ook zeer zeker, maar niet iedereen is even handig met het maken van dit soort dingen.
En de maker van de watermeter heeft ook een mooi dashboard gemaakt voor home assistant dus om hem via zo'n watermeter te sponsoren is ook niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommyz
silvanverschuur schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:42:
@tommyz Om het gemiddelde te bepalen kun je ook een min_max sensor gebruiken i.p.v. een template sensor.

Zoiets zou er in jouw geval zo uit zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
platform: min_max
name: avg_light_sensor_lux
type: mean
round_digits: 0
entity_ids:
  - sensor.lichtsensor_avg
  - sensor.lichtsensor2_avg
Ja, wist ik inderdaad. Moet ik nog een keer doen. Thanks :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic: show je setup!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-11-2024
Hi there,

Recent overgestapt vanuit Domoticz naar HomeAssistant, meeste (en zelfs meer) heb ik nu succesvol draaien op 1 onderdeel na waar ik niet helemaal uit kom. Wellicht dat iemand mij wat meer in de goede richting kan duwen.

Ik had een S0 Pulse Counter Module 5 ports counter cable die je met 2 klikjes met de muis netjes in Domoticz de waardes van de stroom weergaf Zonnepanelen Airco en andere zaken indien gewenst.

Anyways ik heb geen idee hoe ik dit in Homeassistant voor elkaar moet krijgen. Er is geen kant en klare oplossing voor dat heb ik al wel door. Ik draai HASSIO op een Raspbery Pi 4. (loopt prima) Zo'n kant en klaar image gedownload en op mijn RPI4 SSD kaartje gezet. Alles geconfigureerd ect. Nu krijg ik ook met kreten als docker images te maken. Dit zijn volgens mij soort van Thinapp achtige applicaties die in eigen schil draaien.

Ik heb wel een docker https://github.com/ualex73/docker-s0pcm-reader image gezien waar men het over de juiste kreten heeft. Maar hoe krijg ik dit geïnstalleerd op met HASSIO os ?Kan dit uberhaubt wel. Is homeassistant zelf niet een docker? Nou google maar eens HASISIO en Docker dan vind je alles over het installeren van Homeassistant als docker maar niets over hoe ik een "door iemand anders gemaakte docker kan installeren"

Volgens mij valt het kwartje niet helemaal nog bij mij. Heeft iemand toevallig Deze S0 counter module aan de praat binnen dit HASSIO OS image? Heb geen NUC waar je allerlei Dockers naast elkaar kan draaien.

Ben dus nog niet zo lang bezig met HomeAssistant dus zoekende en lerende..

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
@djalexnlDe, dit topic is om je home assistant setup te showen. Jouw vraag kan je beter stellen in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djalexnlDe
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-11-2024
alesandro_46 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:54:
@djalexnlDe, dit topic is om je home assistant setup te showen. Jouw vraag kan je beter stellen in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4.
Klopt realiseerde me het net ook idd. Excuses.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-05 22:25
Hierbij ook mijn bijdrage met name de hardwarekant
Ik heb een lenovo tablet op marktplaats weten te scoren hiervan heb ik de achter behyizing kunnen demonteren en een paar schroefjes doorheen geschroefd aan de muur
Vervolgens op de printplaat van de tablet het 5v spoor gezocht en hier 2 draden aan gesoldeerd en door de muur geboord naar de kast die er achter zit hier heb ik de voeding liggen.
Vervolgens de tablet op de achter behuizing gedrukt en nu heb ik een tablet zoder voedingsdraden aan de muur.

Verder heb ik fully kiosk browser erop draaien welke in rust een klok laat zien en wanneer ik langsloop dmv de frontcamera home assistant laat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esOnV75JOVEGbPYqGoJqTYhrLVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHmoXj4zxUquUjAVUy6tMxEV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
H143 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:14:
Hierbij ook mijn bijdrage met name de hardwarekant
Ik heb een lenovo tablet op marktplaats weten te scoren hiervan heb ik de achter behyizing kunnen demonteren en een paar schroefjes doorheen geschroefd aan de muur
Vervolgens op de printplaat van de tablet het 5v spoor gezocht en hier 2 draden aan gesoldeerd en door de muur geboord naar de kast die er achter zit hier heb ik de voeding liggen.
Vervolgens de tablet op de achter behuizing gedrukt en nu heb ik een tablet zoder voedingsdraden aan de muur.

Verder heb ik fully kiosk browser erop draaien welke in rust een klok laat zien en wanneer ik langsloop dmv de frontcamera home assistant laat zien.

[Afbeelding]
Slim gedaan zeg, netjes!
Is het een 10 inch tab?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-05 22:25
koelkast schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Slim gedaan zeg, netjes!
Is het een 10 inch tab?
Ja is inderdaad een 10 inch tablet.
Het was de goedkoopste tablet hier in de buurt maar eigenlijk ook het meest geschikt de voorkant bevat geen knoppen en de camera zit in het midden van de lange zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Absoluut nog niet done, maar een work in progress...
Ik heb het weer in mn hoofd gekregen om toch mn dashboard aan te passen.

Ja de notificatie van het aantal lampen klopt nog niet, maar is gewoon ff om te zien of het werkt :)
Eigen aangepaste theme ook.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hR8njXM/dashboard.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-05 09:46
skank schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:55:
Absoluut nog niet done, maar een work in progress...
Ik heb het weer in mn hoofd gekregen om toch mn dashboard aan te passen.

Ja de notificatie van het aantal lampen klopt nog niet, maar is gewoon ff om te zien of het werkt :)
Eigen aangepaste theme ook.

[Afbeelding]
Looks nice. Zijn de buttons allemaal ‘specifieke cards’ of is dit 1 van die HomeKit dash overhauls?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Koepert schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:06:
[...]

Looks nice. Zijn de buttons allemaal ‘specifieke cards’ of is dit 1 van die HomeKit dash overhauls?
De buttons zijn de homekit style card
https://github.com/DBuit/Homekit-panel-card

De sidebar is de https://github.com/DBuit/sidebar-card
en kan je linkse menu vervangen.

Wat de buttons betreft kun je gelijk welke andere card in de buttons steken.
Maw je kan een custom button card in de homekit button steken.
Of gelijk welk andere custom.
Hier in dit screenshot zijn het de gewone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
skank schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:13:
[...]

De buttons zijn de homekit style card
https://github.com/DBuit/Homekit-panel-card

De sidebar is de https://github.com/DBuit/sidebar-card
en kan je linkse menu vervangen.

Wat de buttons betreft kun je gelijk welke andere card in de buttons steken.
Maw je kan een custom button card in de homekit button steken.
Of gelijk welk andere custom.
Hier in dit screenshot zijn het de gewone
Was ik al bang voor :P Ik zoek nog iets om in mijn dash de lampen (specifiek die) te bedienen. Maar de rest hoeft niet via deze buttons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Koepert schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:31:
[...]

Was ik al bang voor :P Ik zoek nog iets om in mijn dash de lampen (specifiek die) te bedienen. Maar de rest hoeft niet via deze buttons
Wel dat kan dan toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Oh kun je deze wel IN een bestaand dash toepassen? Je hebt mijn dash laatst gezien, ik zoek nog n alternatief voor alleen het fold-entity-row deel van de lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
Bovenstaande meer iets voor Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4?
Kan men hier verder met het showen van setups :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@skank ziet er netjes uit! Wat ik zelf wel lastig vind en ook bij jou zie (en vele anderen in dit topic) is eenduidige naamgeving bij bijvoorbeeld verlichting. Het aangeven dat iets een lamp is, licht, verlichting, vorm van het armatuur of juist het weglaten van die info.

Om even jouw screenshot als voorbeeld te nemen:

Wandlicht vs. Kastverlichting
Tuinlicht vs. Licht vijver
Eettafel vs. Kastlamp
Bij Inkom, Keuken, Halverlichting heb je Wandlicht. In de badkamer is het Wandlicht Bad

Zelf vind ik het ook lastig om dit consequent te doen. En ik ben er sowieso niet echt uit wat het meest logisch is. Alleen de locatie noemen (Tuin, Vijver, Zithoek), of juist het soort object (Kast, Tafel, Wand) en de locatie laten afhangen van de area/room? Of gewoon alles voluit, inclusief het soort verlichting (Hanglamp slaapkamer, led-strip tv woonkamer).

Wat zijn de 'beste practices' op dit gebied om het zo eenduidig mogelijk te houden met zo min mogelijk tekst? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Gizz schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:40:
@skank ziet er netjes uit! Wat ik zelf wel lastig vind en ook bij jou zie (en vele anderen in dit topic) is eenduidige naamgeving bij bijvoorbeeld verlichting. Het aangeven dat iets een lamp is, licht, verlichting, vorm van het armatuur of juist het weglaten van die info.

Om even jouw screenshot als voorbeeld te nemen:

Wandlicht vs. Kastverlichting
Tuinlicht vs. Licht vijver
Eettafel vs. Kastlamp
Bij Inkom, Keuken, Halverlichting heb je Wandlicht. In de badkamer is het Wandlicht Bad

Zelf vind ik het ook lastig om dit consequent te doen. En ik ben er sowieso niet echt uit wat het meest logisch is. Alleen de locatie noemen (Tuin, Vijver, Zithoek), of juist het soort object (Kast, Tafel, Wand) en de locatie laten afhangen van de area/room? Of gewoon alles voluit, inclusief het soort verlichting (Hanglamp slaapkamer, led-strip tv woonkamer).

Wat zijn de 'beste practices' op dit gebied om het zo eenduidig mogelijk te houden met zo min mogelijk tekst? :P
Volledig mee eens, bijkomend obstakel is dat ik alles met mn stem moet kunnen bedienen. Vandaar wandlicht en wandlicht bad, stel ik gebruik bij beide wandlicht, ja dan gaan er 2 lampen aan

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Zo, teasertje met data van de System Monitor en Glances integraties :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vorGgx8DZBgRgOUrSAs_MkvrGSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3RKFLLXcSc177c4HAnx9ToRa.png?f=fotoalbum_large

Het wordt nog eens wat 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:41

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@Mars Warrior Je snapt dat we nu allemaal willen weten hoe je dit gemaakt hebt…🙄

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hippe Lip schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:52:
@Mars Warrior Je snapt dat we nu allemaal willen weten hoe je dit gemaakt hebt…🙄
Haha, ik dacht ik wacht ff oOo

De mockups zijn gemaakt in Affinity Design, en de rest is pure magie natuurlijk :Y

Een duootje met een ander thema en een mega kaart voor het weer en de luchtkwaliteit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ys_x_oYOovoh6g5o9rk9YAAWdJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmtUIx6D2pcBjiU8xFWbmGFR.png?f=fotoalbum_large

Met wat oog voor detail natuurlijk vanwege het exclusieve Neumorphic ontwerp. De weericonen zijn dynamisch. Die bewegen dus 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5BlGG3W0Sjmc-N3qB3XFHZz9_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZHRW4wYt9mBuC8OjQrRUrQtm.png?f=fotoalbum_large

Het schakelen van verlichting kent ook de nodige ontwerp details, inclusief helderheids instelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhRMCo1WqiWxp5fwfvZA2NE4-ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cgrEzBYnhraF6reMZrxmdDpt.png?f=fotoalbum_large

En als laatste, sensor weergaves met een stukje trend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zkNYhYuHea5IsaITL-QEvhbvEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Gykzd4DBGxl4LfqG6fshIcU.png?f=fotoalbum_large

De quiz-vraag is nu: hoeveel custom cards staan hierboven afgebeeld O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Mars Warrior schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:13:
[...]

De mockups zijn gemaakt in Affinity Design, en de rest is pure magie natuurlijk :Y

Een duootje met een ander thema en een mega kaart voor het weer en de luchtkwaliteit:

[Afbeelding]

Met wat oog voor detail natuurlijk vanwege het exclusieve Neumorphic ontwerp. De weericonen zijn dynamisch. Die bewegen dus 8)

[Afbeelding]

Het schakelen van verlichting kent ook de nodige ontwerp details, inclusief helderheids instelling:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Briljant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:03
Care to share :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:26
Waanzinnig mooi😎
Denk dat het de nodige programmeer werk kost.
Zou het liefst zo'n look willen met dan wat meer blauw accenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Mars Warrior schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:13:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doemijdiemaar

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@barrymossel , @The Fatal , @d-vine , @Koepert Dank jullie wel :Y

Het is een enkele custom card die met behulp van voorgedefinieerde tools zelf ontworpen / gedefinieerd moet worden. De kaart zelf doet dus helemaal niks vanzelf :D

De tools bestaan uit simpele en complexe elementen (vierkant, cirkel, historie, de gesegmenteerde boog, iconen, tekst, etc) die je in yaml moet definiëren en ook kunt 'stylen'.

Er zit totaal zo'n 1.000 uur werk in inmiddels om alles te bedenken, dingen te leren over browserafhankelijkheden, te bouwen (en af en toe refactoren) en ook natuurlijk om visualisaties te bedenken, bouwen, tunen etc.

Paulus (Nabu Casa) heeft al begin dit jaar een preview gekregen. Ik ben hier namelijk vorig jaar september aan begonnen om afleiding te hebben van de naderende dood van mijn zusje die begin dit jaar is overleden. Sindsdien heb ik er ook niks meer aan gedaan, tot nu.

De kaart heeft dus zowel een intens verdrietige achtergrond, als een manier om naar de toekomst te kijken en de balans te houden tussen verdriet en kracht, plezier + uitdaging. Het besluit om nu uiteindelijk naar buiten te treden met deze kaart heeft dus een hele speciale betekenis voor mij.

Om nog even in te gaan op andere ontwerpen en/of kleurtjes: Hieronder zie je twee dashboards, de eerste als 'flat design' met een beetje schaduw, en de tweede als 'Neumorphic design': het is maar net wat je leuk vind:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wtzkk935oH5e2Dp3eXKeH6s4gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6KxtUiZnqh1y9JVnNDAlx1E.png?f=fotoalbum_large

Relatief simpele dingen kunnen ook, daar zie je hieronder wat voorbeelden van. Zeker de onderste rij zijn wat simpele vierkantjes over elkaar heen met sensor data, icoon, tekst en historie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpwRZy-qOgIcslOb7cgiwvQTCi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WdnMVUf2qNG4jlqAAeBOUjTV.png?f=fotoalbum_large

Alles dus gedefinieerd in YAML. Om jullie even te laten schrikken: die grote kaart die je rechts ziet op de duo iPhone plaat en het detail eronder met de weersvoorspelling bestaat uit totaal 50 entiteiten (heel veel attributen voor elke dag). Als je even uitgaat van ca 30 regels yaml (inclusief styling) per entiteit dan is die kaart ca 1.500 regels yaml als je alles uitschrijft en geen hergebruik doet :9~

Door het gebruik van templates binnen deze kaart is hergebruik gelukkig mogelijk, en als je daarbij nog de decluttering card gebruikt, dan is hergebruik maximaal: in je view heb de dan maar een paar regels yaml nodig:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    - type: horizontal-stack
      cards:
        - type: custom:decluttering-card
          template: sak_light_button_template_nm_tpl
          variables:
            - entity: light.livingroom_light_couch_tv_left_light
            - area: Woonkamer
            - name: Bank TV Links
            - icon: 'mdi:sofa'
        - type: custom:decluttering-card
          template: sak_light_button_template_nm_tpl
          variables:
            - entity: light.livingroom_light_couch_tv_right_light
            - area: Woonkamer
            - name: Bank TV Rechts
            - icon: 'mdi:sofa'

Tot zover.

Zit nog beetje in dubio om dit op het hass forum te gooien, want ik heb nog de nodige issues in mijn lijst staan en heb nog geen documentatie. En dat is toch wel nodig om eea te begrijpen. Ben bang dat ik anders overstroomd wordt door vragen als "Hoe moet dit" en "Kan dit en dat ook" enzo.

Wie weet ben ik tegen Kerst zover om eea als beta (via HACS) vrij te geven.

Ben wel nieuwsgierig naar wat mensen die hier wat tijd in willen steken in staat zijn om leuke visualisaties te bedenken met de mogelijkheden van deze kaart. :9~

Ik ben wel van plan om alle visualisaties die ik hier nu heb laten zien, om daar de yaml van te delen. Daarmee kun je zien hoe je iets kunt bereiken als je zelf iets wilt bouwen, maar kun je ook simpel denken: ik hergebruik die visualisatie gewoon, verder niet. Of ik pas wat kleurtjes aan en dan ben ik er ook.

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoelt als showcase! Vragen ("Hoe kan ik het zelf toepassen?" etc) kunnen gesteld worden in Topicreeks: Home Assistant: Open source Python3 home automation. Doe naar een mention naar de juiste persoon en eventueel een link naar de showcase.

En krijg je een vraag over je setup staat het je natuurlijk vrij om je post hier daarmee aan te vullen.