Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krimglas
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-03-2023
Man, wat een enorm uitgebreide dashboards komen er hier langs zeg.
Mijn hoeveelheid 'smart' devices is maar zeer beperkt, ik woon dan ook vrij klein. Ik gebruik het ook enkel op mijn telefoon. Dit is mijn zeer bescheiden dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY4n39hHOXxlGMJ6mwrUtzqqqlU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QxtNz9X79sq5LhZsYsIMroBS.png?f=fotoalbum_large
Speciale zaken:
- Maar 1 'slimme' lichtschakelaar: Een zolder die we ingericht hebben als slaapkamer, maar de fysieke schakelaar zit een verdieping lager. Daarom heb ik een shelly switch achter de schakelaar geinstalleerd. Heeft als voordeel dat we het licht automatisch kunnen laten uitgaan 5 minuten nadat beide telefoons aan de lader hangen en s'morgens automatisch weer aan kunnen laten gaan.

- We hebben 2 pubers die heel de tijd aan hun computer zitten: Daarom hebben we via pushbullet een notificatiesysteem opgezet waarme we berichten als popup op alle computers kunnen laten verschijnen. Dit systeem wordt ook gebruikt om te laten weten wanneer er iemand op de deurbel drukt, handig, want onze computers staan ook boven. Enige probleem is dat ik dit niet goed geintegreerd krijg: Momenteel heb ik dit als custom html pagina toegevoegd waar wat javascript achter zit die dan weer een HASS webhook aanroept, maar op termijn zou ik hier een volwaardige lovelace module van willen maken zodat de integratie veel mooier is.

- Bustijden voor de bus die onze kinderen geregeld moeten nemen, via api van delijn.be
- Online status van belangrijke netwerkapparaten in ons huis: Ik gebruik AppDaemon zodat ik een python script iedere minuut deze apparaten kan laten pingen en de status binnen HASS kan aanpassen. Dit omdat ik altijd het hele gezin bij mij heb staan wanneer er een netwerkonderbreking is, en dit maakt diagnose veel gemakkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:39
Krimglas schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:43:
- We hebben 2 pubers die heel de tijd aan hun computer zitten: Daarom hebben we via pushbullet een notificatiesysteem opgezet waarme we berichten als popup op alle computers kunnen laten verschijnen. Dit systeem wordt ook gebruikt om te laten weten wanneer er iemand op de deurbel drukt, handig, want onze computers staan ook boven. Enige probleem is dat ik dit niet goed geintegreerd krijg: Momenteel heb ik dit als custom html pagina toegevoegd waar wat javascript achter zit die dan weer een HASS webhook aanroept, maar op termijn zou ik hier een volwaardige lovelace module van willen maken zodat de integratie veel mooier is.
Kijk anders eens naar de Telegram integratie. Die, samen met de app op telefoons en de destktop apps, heb je een vergelijkbaar systeem wat volgens mij makkelijker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Kijk anders eens naar de Telegram integratie. Die, samen met de app op telefoons en de destktop apps, heb je een vergelijkbaar systeem wat volgens mij makkelijker werkt.
Plus 1 for telegram.
Als de deurbel gaat, krijgen mijn vrouw en ik een telegram berichtje met snapshot van de IPcam die bij de deur hangt :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krimglas
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-03-2023
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Als in: een lovelace card waarop gebruikers custom tekst kunnen ingeven die dan verzonden wordt naar de geconfigureerde ontvanger? Want verder werkt de pushbullet integratie ook prima, en als ik de telegram documentatie bekijk ondersteunt het net dezelfde functionaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door Krimglas op 03-02-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45
@Krimglas Dus je wilt ook via Lovelace een custom bericht willen sturen? Misschien niet helemaal punt gaaf, maar had je daarvoor niet gewoon een input_text kunnen plakken in Lovelace?

Verder is mijn Lovelace ook niet echt geweldig mooi. Heb wel stuk meer, maar gebruik 95% van de tijd alleen de paar knoppen/controles op het eerste scherm. En op de computer iets meer maar vooral om te kijken wat ik geautomatiseerd heb ook echt werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Koffie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:33:
Zodra er ook maar 1 sensor beweging ziet óf minimaal 1 telefoon in de lucht, is er iemand thuis. In de praktijk betekend dat geen geflipper wanneer er slechts 1 gezinslid in huis is.
Visite/oppas valt mee. Het komt echt zelden tot nooit voor dat niemand van het gezin thuis is en wel iemand anders. bij afwezigheid doen de buren de post, uit een brievenbus die aan de gevel hangt.
Feitelijk dus alleen bewegingsmelder als backup van de geofencing.
wel is er wat veranderd: we hebben nu dik een half jaar een kat. Dat heeft idd gevolgen voor motion op het tijdstip dat we slapen. Ook moet ik nog even verzinnen hoe daarmee om te gaan als we een dag/week weggaan en de kat alleen thuis is.
Hehe, een cat mode. Zoiets heb ik zoiets voor als er logees zijn in de studeerkamer of woonkamer. De deur zal dan niet al het licht aanzetten zodat ze gewoon nar de wc kunnen :+ En deze reset automatisch om 12:00 de volgende dag.
In principe zal het verlies niet veel zijn, maar als ik geen warmtebehoefte heb mag van mij de toevoer dicht zijn.
Dit komt ook nog uit de constructie die we gebouwd hebben toen we 15 jaar geleden dit huis kochten: we hebben toen een thermostaat aan de muur gehangen met een 2-aderige kabel naar de klep op de hoofdaanvoer van de stadsverwarming. Op die manier konden we gewoon verwarmen met programma's etc, zonder constant aan die knoppen te hoeven draaien.
Ahh, vandaar. Wilde al zeggen, anders heeft het weinig meerwaarde om ook een hoofdkraan te plaatsen naast radiatorkranen. Maar als je het al had, waarom niet :)
even los van de katten: voor snelheid kan ik je echt de xiaomi aqara PIretjes aanraden. Extreem klein, snel én ook nog eens met een lux meting. Ik heb er 6 in huis en zeer tevreden over.
Katten zal hij ook op reageren, daar is helaas weinig aan te veranderen, ook omdat zijn 'blikveld' extreem groot is.
Heb zelf de Aqara Mijia variant (zelfde maar zonder PIR, gebruik ik toch niet). Maar probleem is niet zo zeer de snelheid waarmee ze de eerste keer reageren maar de responstijd daarna. Ze vallen daarna gewoon 1,5 minuut niet te triggeren en dat vind ik veel. Zo kan ik dus niet zien of ik misschien in die 1,5 minuut weer opnieuw in de gang ben om terug te lopen om het licht uit te stellen. Ik moet er nog steeds een keer een verbouwen tot "super PIR".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Heb zelf de Aqara variant (zelfde maar zonder PIR, gebruik ik toch niet). Maar probleem is niet zo zeer de snelheid waarmee ze de eerste keer reageren maar de responstijd daarna. Ze vallen daarna gewoon 1,5 minuut niet te triggeren en dat vind ik veel. Zo kan ik dus niet zien of ik misschien in die 1,5 minuut weer opnieuw in de gang ben om terug te lopen om het licht uit te stellen. Ik moet er nog steeds een keer een verbouwen tot "super PIR".
Volgens mij hebben we het over de dezelfde PIR?

Overigens klopt die 2 minuten niet helemaal. Hij meld een 'motion' en die houd hij 2 minuten aan.Geen motion meer voor 2 minuten en hij stuurt een no_motion.
Wanneer binnen het window van die 2 minuten wederom beweging is, word de 2 minuten gereset.
Zolang jij dus een status 'motion' hebt is er dus ook beweging.
Lampen schakelen doe ik door simpelweg te kijken of de status al 10 minuten lang no_motion is.
als ik op die manier door de hal loop, en elke 5 minuten tergu kom, gaat het licht 1 keer tot ik bij de laatste keer niet meer terugkom.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
Maar als je dus enkel zou schakelen op 'motion' en 'no-motion', zonder delays of 'for', geldt dan:

Beweging op T=0, lamp gaat aan. geen vervolgbeweging, dus lamp gaat uit op T=2
Beweging op T=0, weer beweging op T=1 maar daarna niet meer, dus lamp gaat uit op T=3.

Dat maakt ze weer interessant voor me. Dacht eerst dat die timeout me in de weg zou gaan zitten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Koffie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Oeps, bedeolde dat ik de Mijia heb.
Overigens klopt die 2 minuten niet helemaal. Hij meld een 'motion' en die houd hij 2 minuten aan.Geen motion meer voor 2 minuten en hij stuurt een no_motion.
Nee, hij stuurt nooit een no_motion. Na 1,5 minuut stuurt hij alleen eventueel nog een keer dat er motion is als hij die dan ziet. De rest is tijd gebaseerd (op de gateway / Zigbee2MQTT) en daarmee heb je dus niet de volle controle over.
Wanneer binnen het window van die 2 minuten wederom beweging is, word de 2 minuten gereset.
Naar mijn ervaring helaas niet. Hij gaat gewoon 1,5 minuut in slaap, das na die tijd zal hij weer kijken of er beweging is. Loop je dus na 80 seconden terug mist hij je.
Lampen schakelen doe ik door simpelweg te kijken of de status al 10 minuten lang no_motion is.
als ik op die manier door de hal loop, en elke 5 minuten tergu kom, gaat het licht 1 keer tot ik bij de laatste keer niet meer terugkom.
Als je de tijd inderdaad stuk langer neemt dan die deadtime is kan je er inderdaad omheen werken. Maar ik vind 10 minuten voor doorloopruimtes veeeeel te lang. Kan ik het net zo goed continue aan laten staan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Hmmbob Dat is volgens mij precies wat er niet gebeurd. Volgens mij gaat hij in de tweede dus weer uit op T=2.

Ik kan dit vanavond wel weer even testen (als mijn Zigbee netwerk dat toestaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
Koffie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Zolang jij dus een status 'motion' hebt is er dus ook beweging.
Ik heb die PIR ook en op de WC gaat hij niet 10 keer uit als je er een kwartier zit. Hij detecteert hier in ieder geval gewoon in die 1,5 minuut en reset de teller dan. Ik schakel dan ook alleen op motion en no_motion.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
Zoals beloofd een testje gedaan. Ben je toch langer mee bezig dan je denkt. :+

Ik heb hiervoor de de Mijia (RTCGQ01LM) sensor gebruikt via Zigbee2MQTT. occupancy_timeout heb ik niet toegevoegd voor deze sensor. Ik heb steeds op T=0 de sensor beweging gegeven. In de meeste gevallen dus opnieuw bewogen. Als ik schrijf <60 bedoel ik net voor de 60 seconden opnieuw bewogen heb en met >60 net na 60 seconden. Ik ben ook maar menselijk namelijk :+ In uit staat aantal seconde na eerste beweging dat de sensor weer uit ging (occupancy off/false).

Beweging 1Beweging 2Uit
--90
>30-90
<60-90
>60-150
>60<120150
>60>120210
>75-165

Eerste tests ook gedaan met blijven bewegen tot het tijdstip ipv alleen opnieuw bewegen op dat tijdstip. Dit maakt geen verschil.

Hierna test gedaan met occupancy_timeout op 30 seconden. Hierdoor gaat de sensor altijd na 30 seconden uit (occupancy off/false). Alleen de gevallen waar bij de eerste test een tijd >90 seconden is gezien zie ik een retrigger ((occupancy opnieuw on/true) van de sensor.

Conclusie
  • Eerste reactie is gelijk, dus check op beweging is (nagenoeg) continue
  • Na beweging heeft hij een lock-out van 60 seconden waarin hij geen beweging detecteerd
  • Tijd dat een beweging geregistreerd staat (in HA) is puur uit Zigbee2MQTT. Ondanks dat ik niet de sniffer heb gedraaid (vond ik even te veel werk) ben ik er redelijk zeker van dat er alleen een bericht verstuurt wordt bij detectie, niet bij geen detectie.
  • Dit maakt dus de occupancy_timeout van 90 seconden waar hij standaard op staat redelijk het minimale. Je hebt dan nog een window van 30 seconden om opnieuw te bewegen (/ niet precies even stil staan) en de timer te verlengen.
Ik snap dat de sensor ivm zijn batterij niet de hele tijd berichten voor beweging kan sturen. Ook is de timer in de controller hebben en niet in de sensor ook logisch. Alleen blijf 60 seconden toch erg lang vinden, had zelf liever 30 seconden (of korter) gezien. Instelbaar zou helemaal ideaal zijn (kort voor doorloopruimtes, lang voor ruimtes met lange tijd beweging). De standaard app zou dit aan de hand van de gekoppelde tijd kunnen doen of zelfs dynamisch (steeds minder vaak een trigger sturen als hij steeds beweging ziet). Hierdoor zal hij in een woonkamer nog steeds beperkt aantal berichten sturen of misschien zelf nog minder (= goed voor de batterij) maar in een doorloopruimte wel snel reageren.

Een andere oplossing was geweest om die minuut als nog een bericht te sturen ook al ziet hij op dat exacte moment geen beweging maar ergens afgelopen 30 seconden. Dan zou je de minimale tijd al terug kunnen brengen naar exact 60 seconden zonder dat je toevallig precies niet beweegt na 60 seconden en het licht gelijk uit gaat.

Voor mezelf weet ik nu wel beter hoe ik de sensor beter kan gebruiken in de hal. Dit omdat ik meer dan één bewegingssensor nodig heb (zit een hoek in de hal) en ik ook de deursensoren als input wil hebben. De occupancy_timeout van de sensoren gaat naar 5 seconden en de echte timing ga ik volledig bijhouden met een HA timer. En dan timer van 90 seconden timer. Ik had een timer van minimaal 45-60 seconden willen hebben en dan met dynamische bovengrens als er in korte tijd vaker beweging is. Dit maakt de 60 seconden lockout alleen wel wat lastig :/

Nu nog eens naar de andere sensor, een Konke (2AJZKPBS) kijken. Volgens mij reageert die weer anders... Iets voor de volgende keer O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DFY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:09

DFY

Sja...

SonnyBBQ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:06:
[...]

Die kleuren van je grafieken zijn wel leuk. Is dit een thema, of heb je hier toevallig de kleurcodes voor? :*)
De grafieken hebben niet allemaal hetzelfde kleurenschema en het is natuurlijk ook spelen met de thresholds, maar dit is bijvoorbeeld van het kaartje van de energiekosten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
color_thresholds:
      - color: '#039be5'
        value: 350
      - color: '#03e54d'
        value: 450
      - color: '#e5be03'
        value: 750
      - color: '#e5039b'
        value: 1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:05
Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:09:

Ik heb hiervoor de de Mijia (RTCGQ01LM) sensor gebruikt via Zigbee2MQTT. occupancy_timeout heb ik niet toegevoegd voor deze sensor. Ik heb steeds op T=0 de sensor beweging gegeven. In de meeste gevallen dus opnieuw bewogen. Als ik schrijf <60 bedoel ik net voor de 60 seconden opnieuw bewogen heb en met >60 net na 60 seconden. Ik ben ook maar menselijk namelijk :+ In uit staat aantal seconde na eerste beweging dat de sensor weer uit ging (occupancy off/false).

Beweging 1Beweging 2Uit
--90
>30-90
<60-90
>60-150
>60<120150
>60>120210
>75-165

Eerste tests ook gedaan met blijven bewegen tot het tijdstip ipv alleen opnieuw bewegen op dat tijdstip. Dit maakt geen verschil.

Hierna test gedaan met occupancy_timeout op 30 seconden. Hierdoor gaat de sensor altijd na 30 seconden uit (occupancy off/false). Alleen de gevallen waar bij de eerste test een tijd >90 seconden is gezien zie ik een retrigger ((occupancy opnieuw on/true) van de sensor.

Conclusie
  • Na beweging heeft hij een lock-out van 60 seconden waarin hij geen beweging detecteerd
  • Tijd dat een beweging geregistreerd staat (in HA) is puur uit Zigbee2MQTT. Ondanks dat ik niet de sniffer heb gedraaid (vond ik even te veel werk) ben ik er redelijk zeker van dat er alleen een bericht verstuurt wordt bij detectie, niet bij geen detectie.
  • Dit maakt dus de occupancy_timeout van 90 seconden waar hij standaard op staat redelijk het minimale. Je hebt dan nog een window van 30 seconden om opnieuw te bewegen (/ niet precies even stil staan) en de timer te verlengen.
Ik snap dat de sensor ivm zijn batterij niet de hele tijd berichten voor beweging kan sturen. Ook is de timer in de controller hebben en niet in de sensor ook logisch. Alleen blijf 60 seconden toch erg lang vinden, had zelf liever 30 seconden (of korter) gezien. Instelbaar zou helemaal ideaal zijn (kort voor doorloopruimtes, lang voor ruimtes met lange tijd beweging). De standaard app zou dit aan de hand van de gekoppelde tijd kunnen doen of zelfs dynamisch (steeds minder vaak een trigger sturen als hij steeds beweging ziet). Hierdoor zal hij in een woonkamer nog steeds beperkt aantal berichten sturen of misschien zelf nog minder (= goed voor de batterij) maar in een doorloopruimte wel snel reageren.

Een andere oplossing was geweest om die minuut als nog een bericht te sturen ook al ziet hij op dat exacte moment geen beweging maar ergens afgelopen 30 seconden. Dan zou je de minimale tijd al terug kunnen brengen naar exact 60 seconden zonder dat je toevallig precies niet beweegt na 60 seconden en het licht gelijk uit gaat.

Voor mezelf weet ik nu wel beter hoe ik de sensor beter kan gebruiken in de hal. Dit omdat ik meer dan één bewegingssensor nodig heb (zit een hoek in de hal) en ik ook de deursensoren als input wil hebben. De occupancy_timeout van de sensoren gaat naar 5 seconden en de echte timing ga ik volledig bijhouden met een HA timer. En dan timer van 90 seconden timer. Ik had een timer van minimaal 45-60 seconden willen hebben en dan met dynamische bovengrens als er in korte tijd vaker beweging is. Dit maakt de 60 seconden lockout alleen wel wat lastig :/

Nu nog eens naar de andere sensor, een Konke (2AJZKPBS) kijken. Volgens mij reageert die weer anders... Iets voor de volgende keer O-)
Ben ik toch erg benieuwd of de opvolger van de Aqara (de RTCGQ12LM) ook die vertraging heeft, aangezien er bij Zigbee2MQTT geen melding wordt gemaakt over het niet lager zetten dan 60 sec én deze volgens Reddit een instelbare detectie heeft van 2 tot 199 sec. (Helaas slecht verkrijgbaar, ik heb er twee besteld waarvan men denkt dat ze de T1 ofwel laatste versie sturen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Oew, dat klinkt interessant! Enige idee hoe je die kunt onderscheiden van de RTCGQ11LM? Of zijn ze gewoon nog heel slecht verkrijgbaar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandersoft
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiUTBihtSQLHc-F6-4X3u_3Lx4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NElbdUky1mGnHS1cmcngw6Bc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsuOug7ON3LWp6NOoI0QFiwP7Lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WR3tRKnFBAm8tcayyw5ah4fR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Sandersoft op 03-02-2021 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:14:
@barrymossel Oew, dat klinkt interessant! Enige idee hoe je die kunt onderscheiden van de RTCGQ11LM? Of zijn ze gewoon nog heel slecht verkrijgbaar?
offtopic:
Schijnen slecht verkrijgbaar te zijn en mogen van de fabrikant niet online verkocht worden. Of dat waar is weet ik niet, maar volgens sommige mensen op Reddit en in de reviews op Ali worden soms nog wel eens die T1 versies uitgestuurd. Dus ik heb op die plekken maar besteld. Voor mij maakt het sowieso niet heel veel uit, dus ik kon de gok wel maken. Je zou eventueel ook kunnen kijken of je RTCGQ13LM kunt krijgen. Deze is schijnbaar gevoeliger en reageert ook sneller. Maar lijkt ook zo goed als niet verkrijgbaar (in NL).

Sorry voor het off-topic gaan. Voor straf zal ik een dezer dagen een update geven van mijn installatie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 10:57
Dit is is interessant. Ik heb dan een Hue sensor. Maar loop tegen hetzelfde aan.
timer staat op 90sec. Maar hij gaat toch uit als ik er nog ben, en zelf niet aan dan.
Gaat hij uit (als ik al weg ben) en direct er weer in loop, gaat hij wel weer direct opnieuw aan. Snap het dus nog niet helemaal.
Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:09:

Beweging 1Beweging 2Uit
--90
>30-90
<60-90
>60-150
>60<120150
>60>120210
>75-165

Conclusie

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Ik moet de test nog eens herhalen met de Konke, maar ik heb een vermoeden dat die soortgelijk is. Dat zolang hij beweging blijft zien hij geen nieuw motion-bericht uitstuurt en dus elke vorm van timer laat aflopen. Maar goed, ga ik binnenkort eens mee testen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ut wordt koud de komende dagen *O*

Ut Weer 800

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:57
@Mars Warrior welke card is dit?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 14:36
Welke aqi integratie gebruik je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Tyrian81 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:14:
[...]
Welke aqi integratie gebruik je
Ik gebruik de standaard AirVisual integratie hiervoor.
Deze generieke, voor creatievelingen gemaakte custom card is nog niet vrijgegeven. Dus je zult het nog ff met een screenshot moeten doen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

Afgelopen week erg druk geweest om alles helemaal af te ronden. Had nog een bult hardware die ik moest installeren en ben nu klaar met de front-end. Nu weer op zoek naar nieuwe ideeën om te automatiseren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJzJvumeFlSWtXvc9JQ-IqPyN0k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z3aFcwGOWBSuzZ1YtnRHwHco.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:00:
@water_escape Ik moet de test nog eens herhalen met de Konke, maar ik heb een vermoeden dat die soortgelijk is. Dat zolang hij beweging blijft zien hij geen nieuw motion-bericht uitstuurt en dus elke vorm van timer laat aflopen. Maar goed, ga ik binnenkort eens mee testen :)
En vooral wat de oplossing dat is uiteindelijk :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DFY schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:43:
Afgelopen week erg druk geweest om alles helemaal af te ronden. Had nog een bult hardware die ik moest installeren en ben nu klaar met de front-end. Nu weer op zoek naar nieuwe ideeën om te automatiseren :)

[Afbeelding]
Thanks hiervoor. Best wat inspiratie kunnen op doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

barrymossel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Thanks hiervoor. Best wat inspiratie kunnen op doen!
Fijn, heel goed! :) Kan het toch niet laten om het te blijven oppoetsen, het wordt nog cleaner en eenduidiger, kijken waar het eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23

[Afbeelding]
Cool! Ik dacht even dat het 1 scherm was :D

Hoe heb je dat batterij overzicht gemaakt? Die ziet er handig uit :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

kepler schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:50:
[...]
Cool! Ik dacht even dat het 1 scherm was :D

Hoe heb je dat batterij overzicht gemaakt? Die ziet er handig uit :)
Ik geef de directe code, die is misschien niet 1 op 1 direct toepasbaar voor je maar geeft denk ik wel alle antwoorden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
- type: 'custom:battery-state-card'
    color_gradient:
      - '#FF00FF'
      - '#FFFF00'
      - '#bfff00'
    tap_action: more-info
    sort_by_level: asc
    collapse:
      - name: Ramen
        secondary_info: 'Batterijen {range}%'
        icon: 'mdi:window-closed'
        entities:
          - sensor.battery_158d0003eef12d
          - sensor.battery_158d00039736cd
          - sensor.battery_158d0003973414
          - sensor.battery_158d0003eef31f
          - sensor.contact_sensor_battery_6
          - sensor.battery_158d000397373a
          - sensor.battery_158d0003ef2430
          - sensor.battery_158d0003eef0d1
      - name: Deuren
        icon: 'mdi:door'
        entities:
          - sensor.contact_sensor_battery
          - sensor.contact_sensor_battery_2
          - sensor.battery_158d0003d4badb
          - sensor.battery_158d0003ef17a5
          - sensor.battery_158d0003eef1b8
      - name: Motion
        icon: 'hass:walk'
        entities:
          - sensor.hue_motion_sensor_1_motion_2_battery_level
          - sensor.keuken_motion_battery_level
          - sensor.overloop_1e_motion_battery_level
          - sensor.hue_motion_sensor_1_motion_battery_level
          - sensor.toilet_motion_battery_level
          - sensor.motion_sensor_battery
      - name: Overig
        icon: 'mdi:battery-high'
        entities:
          - sensor.battery_158d0001b95742
          - sensor.badkamer_battery_level
          - sensor.eettafel_battery_level
          - sensor.toilet_battery_level
          - sensor.washok_battery_level
          - sensor.rookmelder_2e_verdieping_battery
          - sensor.temperature_humidity_sensor_battery
          - sensor.temphum_kind1_battery
          - sensor.temphum_kind2_battery
          - sensor.temphum_kind3_battery
          - sensor.water_leak_vaatwasser_battery
          - sensor.water_leak_wasmachine_battery

Je kan de categoriën dus uitklappen, dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w9Y4G2Cu99bKYmrI3mAyJ_sKNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrcPuGDhlP2KQzbLFUHsaiwh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door DFY op 08-02-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-05 16:04
Die icoontjes erboven, zijn die custom, of ergens standaard vandaan?
Die server ken ik :P maar bedoel de rest ernaast. Allen MDI? Want dat zijn er inmiddels ZOVEEL dat het soms onhandig is de juiste te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:10
Koepert schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:47:
Die server ken ik :P maar bedoel de rest ernaast. Allen MDI? Want dat zijn er inmiddels ZOVEEL dat het soms onhandig is de juiste te vinden.
Ik gebruik altijd de cheatsheet die op de docs wordt gelinkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

Koepert schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:47:
Standaard:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
- type: horizontal-stack
    cards:
      - type: entities
        show_header_toggle: false
        entities:
          - type: weblink
            name: null
            url: >-
              https://supersecreturl
            icon: 'mdi:server'
        state_color: true
        entities:
            url: 'http://192.168.1.214'
            icon: 'mdi:google-ads'
        entities:
            url: 'https://192.168.1.173:8443'
            icon: 'mdi:ip-network-outline'
        entities:
            url: 'https://192.168.1.176'
            icon: 'mdi:message-video'
        entities:
            url: 'http://192.168.1.31'
            icon: 'mdi:power-socket-eu'
        entities:
            url: 'http://192.168.1.31:3000'
            icon: 'mdi:power-socket-de'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzAjsIxbLHs-S6TYNCl4Ynb9My8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IK6GlML2wEFpFSqJQEZFLaAv.png?f=user_large

Iemand die zou willen helpen bij het afronden naar 1 digit achter de komma?

Via een facebook groep had ik deze code gespot maar ik heb geen idee hoe ik e.a. zou moeten combineren?

code:
1
2
3
4
5
template
  - platform: template
    sensors:
      02_days_to_cleaning2:
        value_template: "{{ states('input_number.02_days_to_cleaning')|int }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:39
stormfly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:55:
[Afbeelding]

Iemand die zou willen helpen bij het afronden naar 1 digit achter de komma?

Via een facebook groep had ik deze code gespot maar ik heb geen idee hoe ik e.a. zou moeten combineren?

code:
1
2
3
4
5
template
    sensors:
      02_days_to_cleaning2:
        value_template: "{{ states('input_number.02_days_to_cleaning')|int }}"
code:
1
2
3
4
5
template
    sensors:
      02_days_to_cleaning2:
        value_template: "{{ states('input_number.02_days_to_cleaning')| round(1) }}"

moet volgens mij werken maar kan het niet testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:06
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:06:
[...]

code:
1
2
3
4
5
template
    sensors:
      02_days_to_cleaning2:
        value_template: "{{ states('input_number.02_days_to_cleaning')| round(1) }}"

moet volgens mij werken maar kan het niet testen
Tnx! Check ik ga dat even proberen, days to clean is stofzuiger als bron, maar die sensor kan ik terugzoeken :*)

Nu de volgende vraag, waar kan ik deze code laten? Ik denk dat ik mijn vraag niet juist geformuleerd had: hoe koppel ik nu deze afronding tussen de lovelace en de bron sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@stormfly Je hebt wel het verkeerde topic gekozen ;)

Helaas zit afronden (nog O-) ) niet in Lovelace. Je zal dus een nieuwe (template) sensor moeten maken die de afgeronde versie is van de echte sensor. Daarvoor maak je dus een template sensor aan onder sensor in je configuration.yaml.

En daar dan als 'value_template: "{{ states('sensor.naam') | round(1) }}" '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AiR60
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 12:05
Hi allemaal,

Leuk om dit te lezen, ik ben een beetje een die-hard Domoticz gebruiker, en dit wordt mn 4e poging voor HA.
De eerste keer dat ik wilde migreren naar HA, was zwave een drama, niks werkte mee... gelijk alles aan de kant geschoven. De 2e keer was een aantal maanden geleden. Toen had ik HA in een vmmtje draaien met USB Passthrough... ik wilde echter iets vergelijken door de P1 kabel even te verwijderen, vervolgens was mn HA installatie kapot. Daarna wederom HA geinstalleerd en dat was het... draait nu al 3 / 4 maanden zonder dat ik er wat mee doe.

Ik had alleen wat extra sensoren nodig (wil temperatuur en luchtvochtigheid meten onder de grond bij de waterontharder), echter loopt dit niet lekker meer met MySensors.

Toen dacht ik... kan ik niet wat met een ESP8266 en HA... eigenlijk ging er een wereld voor me open wat ging dat makkelijk! Ik heb ook al printje gemaakt met een ESP8266 voor mn bestaande deurbel (die gaat nu nog via MySensors). En afgelopen week heb (misschien impuls aankoop) een Odroid N2+ aangeschaft en vandaag komt een emmc 128GB kaartje binnen + voeding + behuizing + koeler en dan ga ik (eindelijk) voor de 4e keer echt volledig over op HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

TWKterry

Master Mariner

stormfly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Tnx! Check ik ga dat even proberen, days to clean is stofzuiger als bron, maar die sensor kan ik terugzoeken :*)

Nu de volgende vraag, waar kan ik deze code laten? Ik denk dat ik mijn vraag niet juist geformuleerd had: hoe koppel ik nu deze afronding tussen de lovelace en de bron sensor?
Je kunt dit met de custom:button-card direct weergeven als je wilt, daar kan je namelijk die templates gebruiken voor de uitvoer.
https://github.com/custom-cards/button-card
te installeren via HACS en zeer actief forum topic op HA.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• barrymossel

Software

• Home Assistant OS 5.11 met Core 2021.2.2
  • DSMR Reader

Hardware

• Raspberry Pi 4
  • Google Home
  • Google Nest Hub
  • Google Nest Mini
  • Google Chromecast Ultra x3
  • Logitech Harmony Hub
  • Google Nest thermostaat V3
  • 3x Tradfri lamp
  • 2x LSC/Tuya RGB lamp
  • 10x Shelly 1
  • Shelly dimmer
  • Sonoff iFan03 + plafondventilator
  • 3x Sonoff S20
  • 2x Sonoff POW R2
  • Sonoff S26
  • 2x RGB controller H801
  • Single color LED controller
  • 3x ESP
  • 3x Sonoff IP camera
  • 2x Mijja lichtsensor
  • 3x Mijia temp/humidity sensor
  • 4x Mijia deursensor
  • Sonoff deursensor
  • 3x Sonoff bewegingsensor
  • Duux ventilator
  • Roborock S5
  • Samsung wasmachine via Smartthings integratie
  • iPhone 11
  • Pixel 5
  • FRITZ!Box 7590

Device trackers

• Bluetooth
  • Wifi (FRITZ!Box)
  • Companion app (iOS/Android)

Automations

• Als zowel mijn vrouw als ik afwezig zijn heeft ons huis de status away. Dit kan met een knop worden overruled (oppas etc.). Als we weer thuiskomen gaat de status uiteraard weer op home.
  • Aangezien de Nest away functie bagger werkt, wordt deze geschakeld door Home Assistant als ons huis 30 minuten op away staat.
  • Als ons huis voor 24 uur op away staat, dan zijn we op vakantie.
  • Op basis van aanwezigheid en lichtsterkte schakelt de (belangrijkste) lamp aan/uit in de woonkamer.
  • Lamp in de hal op basis van beweging, deurbel, deursensor en thuiskomst. Uiteraard incl. sunset/sunrise.
  • We hebben een kastje waarin alle devices worden opgeladen. Micro USB in het donker is nogal lastig, dus als het kastje opengaat, gaat er een lampje in het kastje aan.
  • Lampen op de kamers van onze dochters uit na 30 minuten als ze net naar bed zijn (zodat ze nog even kunnen lezen).
  • 's Nachts lampen op kamers van onze dochters uit na 5 minuten, zodat ze die niet vergeten als ze eventueel naar het toilet zijn geweest.
  • Lichten op de kamers van onze dochters verwisselen van kleur met een longpress. Short press is uit en aan in standaard lichtkleur/sterkte.
  • Wanneer de oudste te vroeg uit bed komt gaat op basis van beweging (onder de hoogslaper) de lamp rood aan, zodat ze weet dat ze terug naar bed moet. Heeft ze lak aan...
  • Lampen op zolder en overloop branden overdag feller als je ze aanzet dan 's avonds of 's nachts. Wil je wisselen, dan doe je een longpress.
  • Longpress in de keuken/woonkamer (of Hey Google start bedtijd) start een script dat lampen aan/uit zet in volgorde (en TV/muziek uit).
  • Netflix of film aan, dan dimmen de lichten - staat momenteel uit, omdat het gewoonweg onze voorkeur niet heeft om lampen te laten dimmen.
  • Als ik 's nachts naar de wc moet en uit bed stap, gaat een ledstrip onder het bed rood branden op basis van beweging. Op het moment dat hij me weer voorbij ziet komen gaat de ledstrip na enkele seconden weer uit.
  • Verwarming op zolder (slaapkamer, maar ook thuiswerkplek) gaat niet aan als de deur openstaat. Als hij aanstaat en de deur blijft 5 minuten open staan, dan gaat de verwarming uit (en weer aan als de deur dichtgaat). Na 16:00 uur gaat hij sowieso uit.
  • Melding op de Nest Hub op basis van stroomverbruik of Smartthings dat de wasmachine en droger klaar zijn. Tegenwoordig ook een melding naar de telefoon van mijn vrouw (en een tabblad waarop staat welk apparaat actief is).
  • Als het huis op away gaat en er zijn nog lampen aan, dan krijg ik op mijn telefoon een melding, waarmee ik de lampen kan uitzetten.
  • Wanneer er aangebeld wordt krijg ik op mijn telefoon een melding met foto. Tevens gaat op de Nest Hub de stream lopen voor 5 minuten.
  • Als de voordeur 2 minuten openstaat krijg ik een melding op mijn telefoon.
  • In de ochtend krijg ik een melding van het openen van de deuren van de slaapkamers van onze dochters op mijn telefoon.
  • Een melding op mijn telefoon als HA is herstart.
  • Iedere ochtend dat er vuilnis buiten gezet moet worden krijg ik een berichtje om kwart over 7 met daarin het soort afval.
  • Meldingen bij mogelijke updates HA, HACS, Zigbee lampen.
  • Batterij leeg meldingen.
  • Elke nacht om drie uur gaat de robotstofzuiger de woonkamer stofzuigen, behalve als we op vakantie zijn. Na drie rondes stofzuigen krijg ik een melding op mijn telefoon als de deur van onze slaapkamer opengaat. Via de melding kan ik de stofzuiger naar de prullenbak sturen.
  • De luchtbevochtiger gaat aan/uit op basis van luchtvochtigheid in de woonkamer. Als hij leeg is krijg ik een melding dat hij gevuld moet worden.
  • Iedere ochtend een melding dat ik mijn medicatie moet nemen (ik moet aangeven dat ik ze genomen heb in melding of app). Als er nog maar 5 pilletjes over zijn krijg ik daarvan ook een melding, tot ze weer bijgevuld zijn.
  • In de interface verandert de afstandsbediening op basis van de activity in de Harmony Hub (TV/Netflix/NAS).
  • Dagelijkse backup van Home Assistant midden in de nacht naar NAS en Google Drive.

Screenshots

Wij gebruiken de interface met name op de telefoon, dus daar is deze voor gebouwd. En ja ik houd van roze! ;) Tegenwoordig light/dark modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpYOJwNTTUsKihYBi2w6c1cs_8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V65nP8P4zEldsdvM3mJCuv8n.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z06TY2G-IOrQHyIgIeisV8zHMRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUv4eO52UYrMxkZblAv4wMur.jpg?f=fotoalbum_large

Beveiliging

Camera's en verlichting/sensoren hebben geen toegang tot internet. En dit wil ik ook zoveel mogelijk voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:10
barrymossel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:23:

Software

• DSMR Reader

Hardware

• Raspberry Pi 4
  • Google Home
  • Google Nest Hub
  • Google Nest Mini
  • Logitech Harmony Hub
  • 3x Tradfri lamp
  • 2x LSC/Tuya RGB lamp
  • 10x Shelly 1
  • Shelly dimmer
  • 3x Sonoff S20
  • 2x Sonoff POW R2
  • Sonoff S26
  • 2x RGB controller H801
  • 3x ESP
  • 3x Sonoff IP camera
  • 2x Mijja lichtsensor
  • 4x Mijia deursensor
  • Sonoff deursensor
  • Duux ventilator
  • Roborock S5
  • iPhone 11
  • Pixel 5
  • FRITZ!Box 7590

Device trackers

• Bluetooth
  • Wifi (FRITZ!Box)

Automations

• Als zowel mijn vrouw als ik afwezig zijn heeft ons huis de status away. Dit kan met een knop worden overruled (oppas etc.). Als we weer thuiskomen gaat de status uiteraard weer op home.
  • Aangezien de Nest away functie bagger werkt, wordt deze geschakeld door Home Assistant als ons huis 30 minuten op away staat.
  • Op basis van aanwezigheid en lichtsterkte schakelt de (belangrijkste) lamp aan/uit in de woonkamer.
  • Lamp in de hal op basis van beweging, deurbel, deursensor en thuiskomst. Uiteraard incl. sunset/sunrise.
  • We hebben een kastje waarin alle devices worden opgeladen. Micro USB in het donker is nogal lastig, dus als het kastje opengaat, gaat er een lampje in het kastje aan.
  • Lampen op de kamers van onze dochters uit na 30 minuten als ze net naar bed zijn (zodat ze nog even kunnen lezen).
  • 's Nachts lampen op kamers van onze dochters uit na 5 minuten, zodat ze die niet vergeten als ze eventueel naar het toilet zijn geweest.
  • Lichten op de kamers van onze dochters verwisselen van kleur met een longpress. Short press is uit en aan in standaard lichtkleur/sterkte.
  • Wanneer de oudste te vroeg uit bed komt gaat op basis van beweging (onder de hoogslaper) de lamp rood aan, zodat ze weet dat ze terug naar bed moet. Heeft ze lak aan...
  • Lampen op zolder en overloop branden overdag feller als je ze aanzet dan 's avonds of 's nachts. Wil je wisselen, dan doe je een longpress.
  • Longpress in de keuken/woonkamer (of Hey Google start bedtijd) start een script dat lampen aan/uit zet in volgorde (en TV/muziek uit).
  • Netflix of film aan, dan dimmen de lichten - staat momenteel uit, omdat het gewoonweg onze voorkeur niet heeft om lampen te laten dimmen.
  • Als ik 's nachts naar de wc moet en uit bed stap, gaat een ledstrip onder het bed rood branden op basis van beweging. Op het moment dat hij me weer voorbij ziet komen gaat de ledstrip na enkele seconden weer uit.
  • Verwarming op zolder (slaapkamer, maar ook thuiswerkplek) gaat niet aan als de deur openstaat. Als hij aanstaat en de deur blijft 5 minuten open staan, dan gaat de verwarming uit (en weer aan als de deur dichtgaat). Na 16:00 uur gaat hij sowieso uit.
  • Melding op de Nest Hub op basis van stroomverbruik of Smartthings dat de wasmachine en droger klaar zijn. Tegenwoordig ook een melding naar de telefoon van mijn vrouw (en een tabblad waarop staat wel apparaat actief is).
  • Als het huis op away gaat en er zijn nog lampen aan, dan krijg ik op mijn telefoon een melding, waarmee ik de lampen kan uitzetten.
  • Wanneer er aangebeld wordt krijg ik op mijn telefoon een melding met foto. Tevens gaat op de Nest Hub de stream lopen voor 5 minuten.
  • In de ochtend krijg ik een melding van het openen van de deuren van de slaapkamers van onze dochters op mijn telefoon.
  • Iedere ochtend dat er vuilnis buiten gezet moet worden krijg ik een berichtje om kwart over 7 met daarin het soort afval.
  • Elke nacht om drie uur gaat de robotstofzuiger de woonkamer stofzuigen, behalve als we op vakantie zijn. Na drie rondes stofzuigen krijg ik een melding op mijn telefoon als de deur van onze slaapkamer opengaat. Via de melding kan ik de stofzuiger naar de prullenbak sturen.
  • De luchtbevochtiger gaat aan/uit op basis van luchtvochtigheid in de woonkamer. Als hij leeg is krijg ik een melding dat hij gevuld moet worden.
  • Iedere ochtend een melding dat ik mijn medicatie moet nemen (ik moet aangeven dat ik ze genomen heb in melding of app). Als er nog maar 5 pilletjes over zijn krijg ik daarvan ook een melding, tot ze weer bijgevuld zijn.
  • In de interface verandert de afstandsbediening op basis van de activity in de Harmony Hub (TV/Netflix/NAS).
  • Dagelijkse backup van Home Assistant midden in de nacht naar NAS en Google Drive.

Screenshots

Wij gebruiken de interface met name op de telefoon, dus daar is deze voor gebouwd. En ja ik houd van roze! ;) Tegenwoordig light/dark modus.

[Afbeelding][Afbeelding]

Beveiliging

Camera's en verlichting/sensoren hebben geen toegang tot internet. En dit wil ik ook zoveel mogelijk voorkomen.
Tof dat je je automations ook hebt uitgeschreven. Veel posts in dit topic gaan juist over lovelace, maar daar doe ik juist niet zoveel mee :) Leuke inspiratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:25
@barrymossel mooi
Wat doe je met dsmrreader, daar leeks ik niets over.
Push je die door nr HA of niet?
Benieuwd naar sensors of graphs van dsmr in ha
github page?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:41:
@barrymossel mooi
Wat doe je met dsmrreader, daar leeks ik niets over.
Push je die door nr HA of niet?
Benieuwd naar sensors of graphs van dsmr in ha
github page?
Ik laad dsmr in via MQTT dacht ik, en direct in InfluxDB, waardoor ik het weer mooi kan tonen in Grafana. Maar daar doe ik nog weinig mee... Wel een dashboard in HA met energieverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzSSAAXiChmCArUUeDlBAAdfzTc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eRoA5oZdkhoupcpYauKGKFGc.png?f=fotoalbum_large

Op zich zou ik nog meldingen eraan kunnen hangen (te hoog energieverbruik en dat soort dingen), maar zie er de noodzaak nog niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert

Automations

Zou je wellicht wat meer willen uitweiden over deze automations? Gebruikte hardware en/of je automation zelf .

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 12:58
Net als @Koepert ben ik ook erg geïnteresseerd in hoe je zaken gedaan hebt. Heb je misschien je config op GitHub o.i.d. staan?

Software

• DSMR Reader

Hardware

• Raspberry Pi 4
  • Google Home
  • Google Nest Hub
  • Google Nest Mini
  • Logitech Harmony Hub
  • 3x Tradfri lamp
  • 2x LSC/Tuya RGB lamp
  • 10x Shelly 1
  • Shelly dimmer
  • 3x Sonoff S20
  • 2x Sonoff POW R2
  • Sonoff S26
  • 2x RGB controller H801
  • 3x ESP
  • 3x Sonoff IP camera
  • 2x Mijja lichtsensor
  • 4x Mijia deursensor
  • Sonoff deursensor
  • Duux ventilator
  • Roborock S5
  • iPhone 11
  • Pixel 5
  • FRITZ!Box 7590

Device trackers

• Bluetooth
  • Wifi (FRITZ!Box)

Automations

• Melding op de Nest Hub op basis van stroomverbruik of Smartthings dat de wasmachine en droger klaar zijn. Tegenwoordig ook een melding naar de telefoon van mijn vrouw (en een tabblad waarop staat wel apparaat actief is).

Screenshots

[Afbeelding][Afbeelding]

Beveiliging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
barrymossel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:20:
[...]

Ik laad dsmr in via MQTT dacht ik, en direct in InfluxDB, waardoor ik het weer mooi kan tonen in Grafana. Maar daar doe ik nog weinig mee... Wel een dashboard in HA met energieverbruik:

[Afbeelding]

Op zich zou ik nog meldingen eraan kunnen hangen (te hoog energieverbruik en dat soort dingen), maar zie er de noodzaak nog niet van.
ok
Wist je dat je ook mooie grafieken kunt hebben zonder grafana?
Middels apexcharts? https://community.home-as...mizable-graph-card/272877
Je kijkt maar of het iets is voor je
Hoe krijg jij je huidig verbruik in Watt? Bij mij is die standaard in kW

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 11-02-2021 08:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
ArjoPoldervaart schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:02:
Net als @Koepert ben ik ook erg geïnteresseerd in hoe je zaken gedaan hebt. Heb je misschien je config op GitHub o.i.d. staan?

[...]
Geen Github helaas en ben ik voorlopig ook niet van plan, maar als je specifieke vragen hebt, beantwoord ik ze graag.
Koepert schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:04:
[...]

Zou je wellicht wat meer willen uitweiden over deze automations? Gebruikte hardware en/of je automation zelf .
Sure!

Away

De Away functie is redelijk omslachtig omdat ik met die away/home knoppen wilde werken. Er zijn dan ook drie input_booleans: twee om away/home te overrulen (en dat ook in de UI te tonen) en eentje die functioneert als ultieme away/home status van het huis (input_boolean.afwezig). Die laatste staat op 'on' als zowel mijn vrouw als ik weg zijn.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
#Away
- alias: 'Thuis'
  initial_state: 'true'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: group.persons
      to: 'home'
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.afwezig
      state: 'on'
  action:
    service: input_boolean.turn_off
    data:

- alias: 'Afwezig'
  trigger:
      entity_id: group.persons
      to: 'not_home'
  condition:
      state: 'off'
      entity_id: input_boolean.afwezig_thuis
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    data:

- alias: 'Afwezig knop aan'
  trigger:
      entity_id: input_boolean.afwezig_afwezig
      to: 'on'
  action:
    - service: input_boolean.turn_off
      data:
    - service: input_boolean.turn_on
      data:

- alias: 'Afwezig knop uit'
  trigger:
      to: 'off'
  action:
      data:

- alias: 'Thuis knop aan'
  trigger:
  action:
      data:
      data:

- alias: 'Thuis knop uit'
  trigger:
  action:
      data:

Dus wat gebeurt er?
Als we thuiskomen (group.persons zitten beide persons in waar dus per person 3 device_trackers aan gekoppeld zijn) moet de status altijd op home komen te staan. Ik zie geen use cases om ons op afwezig te laten staan op het moment dat we daadwerkelijk thuis zijn.

Het kan zijn dat er oppas is, dus dan zetten we thuis de home knop al om. Als wij daarna weggaan moet de status niet meer op away springen, vandaar de condition bij de tweede automation.

Als we handmatig de status op away zetten met input_boolean.afwezig_afwezig (ja, I know, niet echt een fijne benaming), dan gaat uiteraard de status van input_boolean.afwezig op 'on' (dus away). Echter wanneer we de status manueel op home hadden staan, moet die input_boolean uiteraard uitgeschakeld worden, immers beide statussen kunnen niet tegelijkertijd.

Wanneer de manuele knoppen uitgezet worden schakelt de status van het huis ook mee.

Uiteraard gebruik ik input_boolean.afwezig in overige automations, zoals hieronder.

Vakantie

Deze is niet zo lastig. Wanneer input_boolean.afwezig 24 uur die status heeft, schakelt een andere input_boolean.vakantie in. Als we dan weer thuiskomen schakelt die weer uit. Het komt overigens nooit voor dat wij zelf langer dan 24 uur het huis uit zijn, terwijl er wel iemand anders is...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- alias: 'Vakantie'
  trigger:
      for:
        hours: 24
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    data:
       entity_id: input_boolean.vakantie

- alias: 'Terug van vakantie'
  trigger:
  condition:
  action:
    service: input_boolean.turn_off
    data:

Lampen dochters

We hebben nog jonge dochters die in principe rond 19:00 uur of later naar bed gaan. In principe zijn ze in de tijd ervoor niet boven op hun slaapkamer (maar beneden of op de logeerkamer waar hun TV staat). Dus dit is goed te schakelen op tijd. Na 30 minuten schakelt de lamp dus aan. Ik heb er wel een input_boolean aan gehangen om de automation evt. uit te schakelen. Sinds kort hangt er onder de hoogslaper van een van de twee een bewegingssensor. Die wil ik er dus in gaan gebruiken. De 30 minuten gaan dan dus in zodra er een lamp aan is en geen beweging meer is (wat betekent dat er óf niemand op de kamer is, óf zij in bed ligt en wij ook weg van de kamer).
De tweede automation schakelt binnen 5 minuten tussen andere tijden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
- alias: 'Lamp Sophie na lezen'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: light.sophie
    for: 
      minutes: 30
  condition:
      entity_id: input_boolean.sophie_lezen
    - condition: time
      after: '18:30:00'
      before: '22:00:00'
  action:
    - service: light.turn_off

- alias: 'Lamp Sophie uit s nachts'
  trigger:
    for: 
      minutes: 5
  condition:
      entity_id: input_boolean.sophie_slapen
    - condition: time
      after: '22:00:00'
      before: '06:25:00'
  action:
    - service: light.turn_off

Melding lampen

Hier triggert de input_boolean.afwezig na 2 minuten op het moment dat er nog lampen aan staan in de group.lampen (altijd onthouden om lampen daar toe te voegen als er nieuwe in het netwerk bijkomen). In die melding zit een action die de tweede automation triggert op het moment dat er op de action wordt geklikt. Waarom niet direct alles uitschakelen? Soms zijn we even een boodschap doen, of even naar mijn schoonouders (aan de overkant) terwijl er nog kinderen of evt. anderen aanwezig zijn. En om dan elke keer met de away knop te werken is ook ongewenst.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
#Melding lampen aan
- alias: 'Nog lampen aan'
  trigger:
    from: 'off'
    for: 
      minutes: 2
  condition:
      entity_id: group.lampen   
      entity_id: input_boolean.lampen_melding   
  action:
    - service: notify.mobile_app_barrymossel
      data:
        title: 'Lampen'
        message: 'Er staan nog een of meerdere lampen aan. Wil je deze uitzetten?'
        data:
          actions:
            - action: lampen_uit
              title: Zet lampen uit
          color: '#F92772'
          priority: high
          ttl: 0
          ledColor: '#F92772'

- alias: 'Lampen uitzetten melding'
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: event
      event_type: mobile_app_notification_action
      event_data:
        action: lampen_uit
  action:
    - service: homeassistant.turn_off
      data:
        entity_id: group.lampen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:45:
[...]

ok
Wist je dat je ook mooie grafieken kunt hebben zonder grafana?
Middels apexcharts? https://community.home-as...mizable-graph-card/272877
Je kijkt maar of het iets is voor je
Hoe krijg jij je huidig verbruik in Watt? Bij mij is die standaard in kW
Die kende ik nog niet, ziet er prima uit. Maar het gaat mij in principe niet om de mooie grafieken. Ik heb enkele standaard grafiekjes op 24 uur in mijn UI staan. Dat is voldoende. Echter had ik laatst wat gezeur met de koelkast, dus toen heb ik wat Grafana grafiekjes gemaakt om te zien wat er op welk moment aan staat en wat dat met het totaalverbruik doet.

Omzetten naar Watt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
      huidig_stroomverbruik_watt:
        friendly_name: "Huidig Stroomverbruik Watt"
        unit_of_measurement: 'W'
        value_template: "{{(states('sensor.huidig_stroomverbruik') | float * 1000) | round(0)}}"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Denk de volgende keer ook eens aan input_select :) Dat had denk ik de helft van de automations al kunnen schelen. Enige nadeel is dat als je dit als knoppen in Lovelace wilt hebben je custom:button_card moet gebruiken.
barrymossel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:06:
Sinds kort hangt er onder de hoogslaper van een van de twee een bewegingssensor. Die wil ik er dus in gaan gebruiken. De 30 minuten gaan dan dus in zodra er een lamp aan is en geen beweging meer is (wat betekent dat er óf niemand op de kamer is, óf zij in bed ligt en wij ook weg van de kamer).
Kijken hoe snel ze door heeft dat ze de tijd kan rekken door die melder te triggeren >:)

• Koepert
Septillion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:30:
@barrymossel Denk de volgende keer ook eens aan input_select :) Dat had denk ik de helft van de automations al kunnen schelen. Enige nadeel is dat als je dit als knoppen in Lovelace wilt hebben je custom:button_card moet gebruiken.

[...]

Kijken hoe snel ze door heeft dat ze de tijd kan rekken door die melder te triggeren >:)
Niet helemaal waar toch? Of bedoel je wat anders? Met een entities card krijg je toch gewoon een keuzelijst? of bedoel je dat je de elementen uit een input_select separaat kunt tonen als aan/uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Standaard krijg je dan inderdaad een lijstje. Maar doelde erop als je dus buttons per stand wilt hebben die ook de stand weergeven. Inderdaad separaat als aan/uit.

Zelf heb ik voor de hoofdscenes in de woonkamer een input_select maar in lovelace heb ik hier liever een button voor dan altijd uit een drop down moeten selecteren. Daarvoor heb ik bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
type: 'custom:button-card'
entity: input_select.livingroom_mode
name: Cosy
icon: 'mdi:candle'
color: var(--state-icon-color)
styles:
  card:
    - height: 110px
state:
  - value: Cosy
    color: var(--state-icon-active-color)
tap_action:
  action: call-service
  service: script.livingroom_toggle_mode
  service_data:
    mode: Cosy

• barrymossel
Septillion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:30:
Die heb ik toen inderdaad overwogen. Ik denk dat ik daar inderdaad door die knoppen vanaf gezien. Weet het niet meer precies.
[...]

Haha, daar is ze van op de hoogte. Gelukkig lijkt ze op mij en valt ze doorgaans binnen die 30 minuten in slaap :)
En als ze sporadisch een keer op de tablet mag (dan blijft ze wél wakker), dan komt ze die zodra de lamp uitgaat zelfs naar beneden brengen. Koekoek... 8)7 (daarin lijkt ze niet op d'r vader)

• Koepert
Septillion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:43:
@Koepert Standaard krijg je dan inderdaad een lijstje. Maar doelde erop als je dus buttons per stand wilt hebben die ook de stand weergeven. Inderdaad separaat als aan/uit.

Zelf heb ik voor de hoofdscenes in de woonkamer een input_select maar in lovelace heb ik hier liever een button voor dan altijd uit een drop down moeten selecteren. Daarvoor heb ik bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
styles:
  card:
state:
tap_action:
  service_data:
Ah dat is ook wel tof idd.

Hoe ziet je script eruit als k vragen mag :)

• Septillion
@Koepert
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Livingroom Toggle mode
fields:
  mode:
    description: The mode to toggle to or return to auto if current
    example: Cosy
sequence:
  - service: input_select.select_option
    data:
      entity_id: input_select.livingroom_mode
      option: >-
        {% if states("input_select.livingroom_mode") == mode %}Auto{% else %}{{
        mode }}{% endif %}
mode: single

Standaard staat de modus dus op "Auto". Maar daar wil ik geen knop voor hebben, dat is gewoon alle overrule modi uit, dus dan toggle ik dus tussen de stand en "Auto". Op deze manier heb ik maar één script voor alle overrule modi.

• barrymossel
Septillion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:43:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
styles:
  card:
state:
tap_action:
  service_data:
Die is nieuw voor mij. Ik had de input_select overwogen geloof ik voor wat nu de input_boolean is. Dus home of away. Die kun je dan laten schakelen door group.persons op basis van fysieke afwezigheid. Maar op het moment dat ik hem, wanneer ik thuis ben op Home wil laten staan, hoe zou ik dat dan doen? Want op het moment dat ik weg ga schiet ie op Away. Ja, dan kan ik hem alsnog op Home zetten, maar dat had niet mijn voorkeur.
En voor die twee andere input_booleans zou je een input_select kunnen gebruiken, maar ik wilde met de knoppen kunnen togglen. Dus twee knoppen: home en away. Klik op knop away en de status is geforceerd away en krijgt een actief kleur. Nog een keer klikken en geforceerd away staat uit en de home/away status is weer op basis van fysieke aanwezigheid. Etc.
Ik zie niet goed hoe ik dat dan met een input_select en de button card had kunnen doen?

• Septillion
@barrymossel Hoe bedoel je het eerste? In de huidige situatie of met een input_select? In het laatste geval zou ik ook alleen de overrule vervangen door een input_select (Auto, Home, Away) en dan de echte flag een input_bool laten.

Laatste laat ik dus precies zien met de custom button card en het scriptje. Scriptje had ook direct in de kaart kunnen staan maar vond scheiden wel praktisch.

• barrymossel
Septillion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:10:
@barrymossel Hoe bedoel je het eerste? In de huidige situatie of met een input_select? In het laatste geval zou ik ook alleen de overrule vervangen door een input_select (Auto, Home, Away) en dan de echte flag een input_bool laten.
In mijn huidige situatie werkt alles zoals gewenst. Vervangen van de input_boolean.afwezig door een input_select is geen optie. Die andere twee wel, maar dan moet ik met een script gaan werken.
Laatste laat ik dus precies zien met de custom button card en het scriptje. Scriptje had ook direct in de kaart kunnen staan maar vond scheiden wel praktisch.
Dan bespaar ik mezelf 3 automations, maar komt er een script bij (waar ik weinig kaas van heb gegeten) en wordt m'n button-card ook uitgebreider/onduidelijker (voor mij dan). Nu is het:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
              - type: custom:button-card
                color_type: card
                entity: input_boolean.afwezig_afwezig 
                action: toggle
                name: Afwezig
                icon: mdi:exit-run
                <<: *standardbutton    
              - type: custom:button-card
                color_type: card
                entity: input_boolean.afwezig_thuis
                name: Thuis
                icon: mdi:home
                <<: *standardbutton

Gewoon twee knoppen die aan of uit staan. Voor mij is de huidige oplossing de meest duidelijk (en eenvoudigst). Al kan ik me voorstellen dat jouw oplossing in sommige gevallen (zeker met meerdere opties zoals bij scènes) de voorkeur zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Eens dat je in dit geval inderdaad op het randje zit. Vandaar ook dat ik ook al zei dat er nadelen waren. Wel zou je het terug kunnen brengen naar een enkele automation.

Als je iets met meer dan 2 alternatieve states hebt kan het snel uit. Ik begon eerst ook met een bool voor extra modi maar ben blij dat ik er nu een select van gemaakt heb nu ik meerdere modi ken. Scheelt me alle bools in het gareel te houden (ofwel, maar één aan toestaan). Maar was dus vooral als inspiratie voor de toekomst bedoeld :)

Overigens is het feit dat het een script is niet zo spannend, de Jinja is spannender en had ook direct in de card gepast. Maar ook die stelt niet zo veel voor.

Je brengt me nog wel op ideeën met de merge key, daarmee kan denk ik de button yaml juist weer enorm klein worden. Ook maar eens mee stoeien :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Misschien dit beter voortzetten bij de buren, ipv in het showcase topic? :)

• teacher
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hmmbob schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:10:
Misschien dit beter voortzetten bij de buren, ipv in het showcase topic? :)
Dit :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• skank
Ook maar eens mn energietab onder de loep genomen

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gTHQqNZ/energie.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 07:25
Ik heb net een korte guide geschreven om een CO2 meter te maken voor ongeveer €25 en uit te lezen in Home Assistant:
quizzical in "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
skank schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:34:

[Afbeelding]
Netjes hoor! Mijn vragen:
1. Wat is een pakjesbrievenbus?
2. Hoe maak je die grafieken rechts?
3. Waarom alleen nachttarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
dicespark schreef op zondag 14 februari 2021 @ 06:38:
[...]

Netjes hoor! Mijn vragen:
1. Wat is een pakjesbrievenbus?
2. Hoe maak je die grafieken rechts?
3. Waarom alleen nachttarief?
1. ik heb een sensor hangen in zowel mijn brievenbus als mijn "pakjes"bus waarin er pakjes gestoken worden. Zo krijg ik een melding wanneer ik 1 vd 2 moet leeghalen. indien mijn vrouw deze laaghaalt, weet ik dat ik niet meer hoef te kijken

2. hiervoor gebruik ik de apexcharts
https://github.com/RomRider/apexcharts-card
Deze leest mijn entiteiten afkomstig van dsmr reader

3. hoezo alleen nachttarief? Ik lees beide uit
Edit: je bedoelt hier op 13/2 , wel omdat 13/2 een zaterdag was, en de zaterdag is het in BE enkel nachttarief :)

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 14-02-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-05 11:37
skank schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:34:

[Afbeelding]
Hoe laat je de batterij icoontjes veranderen van kleur? :/

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
A1AD schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:52:
[...]

Hoe laat je de batterij icoontjes veranderen van kleur? :/
Battery state card

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: custom:battery-state-card
        color_gradient:
          - "#ff0000" # red
          - "#ffff00" # yellow
          - "#00ff00" # green
        filter:
                include: # filters for auto-adding
                  - name: entity_id # entities which id ends with "_battery_level"
                    value: "*_battery_level"
                  - name: entity_id # entities which id ends with ".battery_level"
                    value: "*.battery_level"  
        bulk rename:
          - from: "Battery Level" # simple string replace (note: "to" is not required if you want to remove string)
            to: "sensor"

M'n complete code staat op https://github.com/skank01/Home-Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamerleeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02-2024
Na veel pijn en moeite de alarm centrale ( Honeywell galaxy ) erin gekregen met volledige sturing. Eindelijk verlichting schakelen via inbraak zones. https://seasoft.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q2ik4gD4w7fKrbCRJtCVR_vB6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R7dRtxp1JRk785sFnNVfcoZr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinSCaP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-05 15:01

[Afbeelding]
Heel erg gaaf! Ik vroeg me wel af, hoe krijg je extra status icoontjes in je titels? Zeg maar naast Woonkamer ook nog de lux en luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-05 11:37
-knip-

[ Voor 99% gewijzigd door A1AD op 16-02-2021 00:31 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Niet in dit topic in ieder geval.....

>>> Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
? Wat heb ik gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 11:07

Superflip

*pwiet*

Troetelbeer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:38:

Inleiding nieuw dashboard (sorry, lange post!)

...

p.s. mijn code is zeer rommelig geworden door alle trial and error, maar ik zal me binnenkort eens gaan verdiepen in GitHub en daar de code delen.
Ik ben nog steeds heel benieuwd naar de code van jou setup. Heb je al tijd gevonden om deze ergens online te zwieren?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Superflip schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Ik ben nog steeds heel benieuwd naar de code van jou setup. Heb je al tijd gevonden om deze ergens online te zwieren?
Yes, had ik volgens mij ook al gepost in dit topic. :) Maar goed, voor iedereen nog een keertje dan:

https://github.com/ddhatablet/hass-config

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-7V31RsFzel6ZYukq7Ldkeq0Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ipE1oBcomGGUE2df8tGBTjs.jpg?f=fotoalbum_large

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFY

DFY

Sja...

WinSCaP schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:56:
[...]

Heel erg gaaf! Ik vroeg me wel af, hoe krijg je extra status icoontjes in je titels? Zeg maar naast Woonkamer ook nog de lux en luchtvochtigheid.
Die heb ik zelf ontworpen / gemaakt. Het is een boel code en een combinatie van:
  • custom:vertical-stack-in-card
  • picture-elements
  • custom:text-element
  • state-icon
  • horizontal-stack
  • card-mod
Dit is bijvoorbeeld de hele Woonkamer kaart.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
style: |
  h1.card-header {
    background-color: rgba(0, 0, 0, 0);
    padding-top: 0%;
    padding-bottom: 0%;
  }
  #states {
    padding-top: 4%;
  }
  div.entities {
    padding-top: 4%;
  }
  ha-card {
  }
type: 'custom:vertical-stack-in-card'
cards:
  - type: picture-elements
      :host {
        filter: grayscale(var(--value, 100%));
      }  
    image: /local/backgroundheader70.png
    elements:
      - type: 'custom:text-element'
        text: Woonkamer
        style:
          font-size: 2em
          left: 5%
          top: 50%
          transform: initial
          color: var(--primary-text-color)
          font-weight: 100
      - type: 'custom:text-element'
        text: "\_"
        style:
          font-size: 1em
          left: 5%
          top: 29%
          color: var(--primary-color)
      - type: state-icon
        entity: sensor.canon_ts5300_series_color
        style:
          right: 27%
        entity: sensor.canon_ts5300_series_black
        style:
          right: 19%
        entity: binary_sensor.door_window_sensor_158d0003ef17a5
        name: Schuifdeur
        style:
          right: 11%
        entity: binary_sensor.door_window_sensor_158d0003ef2430
        style:
          right: 3%
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - type: sensor
        entity: sensor.placeholder
        name: "\_"
        icon: "\_"
          div.header {
            display: none  !important;
          }    
          .value {
          }     
          .measurement {
          }    
          div.header {
          }    
          .value {
          }     
          .measurement {
          } 
          div.header {
          }    
          .value {
          }     
          .measurement {
          } 
          div.header {
          }    
          .value {
          }     
          .measurement {
          } 
        entity: sensor.woonkamer_humidity
          div.header {
          }    
          .value {
            font-size: 1em  !important;
            margin-right: -3px !important;
            color: var(--secondary-text-color);
          }     
          .measurement {
            font-size: 0.8em  !important;
            vertical-align: super
          }      
          .info {
            padding: 0px 0px 0px !important;
            line-height: 10px !important;
            text-align: center;   

}    
        entity: sensor.woonkamertotaalwatt
          div.header {
          }    
          .value {
          }     
          .measurement {
          }      
          .info {

}       
        entity: sensor.lux_woonkamer
          div.header {
          }    
          .value {
          }     
          .measurement {
          }      
          .info {
            width: 100%;
          }
  - type: 'custom:mini-graph-card'
    style: >
      ha-card:not(.type-markdown):not(.type-custom-button-card):not(.type-entities):not(.type-custom-mod-card):not(.type-custom-bar-card):not(.type-history-graph):not(.type-iframe):not(.type-glance)
      {
        margin: 0px 0px  !important;
        padding: 15px;
        padding-bottom: 0px;
        padding-top: 0px;
      }     ha-card > div:first-child {
        padding-left: 3%  !important;
        padding-top: 3%  !important;
      }       .state__uom {
        align-self: initial;
      }        
    color_thresholds:
      - color: yellow
        value: 0
      - color: mediumspringgreen
        value: 1
      - color: deepskyblue
        value: 2
      - color: deeppink
        value: 3
    color_thresholds_transition: smooth
    entities:
      - sensor.plex_mediajunkie
    group: false
    hour24: true
    hours_to_show: 24
    line_width: 2
    points_per_hour: 12
    height: 40
    font_size: 50
    smoothing: true
    show:
      extrema: false
      fill: false
      icon: false
      labels: false
      name: false
      state: true
      icon_adaptive_color: true
    animate: true
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: light.accent
    card:
        #states.card-content {
        padding-top: 5%;
          }       
      type: entities
      entities:
        - type: 'custom:slider-entity-row'
          hide_state: true
          entity: light.accent
          name: Accentkleur
          toggle: true
          hide_when_off: true
    conditions:
      - entity: light.accent
    card:
        #states.card-content {
        padding-top: 5%;
          }       
      toggle: false
      entities:
          name: Accentkleur
        - type: 'custom:rgb-light-card'
          icon: 'mdi:square-outline'
          justify: center
          size: 25
          colors:
            - color_name: chartreuse
            - color_name: darkorange
            - color_name: deeppink
            - color_name: deepskyblue
            - color_name: fuchsia
            - color_name: mediumspringgreen
            - color_name: yellow
    conditions:
      - entity: light.nanowoonkamer
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.nanowoonkamer
          name: Nanoleaf
    conditions:
      - entity: light.nanowoonkamer
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          name: Nanoleaf
          icon: 'mdi:square-outline'
          size: 25
          colors:
  - type: 'custom:light-entity-card'
    effects_list: input_select.custom_effect_list
    shorten_cards: false
    hide_header: true
    child_card: true
    brightness: false
    color_picker: false
    color_temp: false
    entities:
      - type: 'custom:mini-media-player'
        entity: media_player.woonkamer
        artwork: cover
        info: scroll
        group: true
        name: Sonos
        idle_view: when_idle
        icon: 'mdi:cast-audio'
        hide:
          controls: false
          power: true
        entity: media_player.google_home_woonkamer
        name: Google Home
        icon: 'mdi:google-chrome'
        hide:
          controls: true
          progress: true
  - type: 'custom:spotify-card'
      #icon svg {
        visibility: hidden; display: none;
      }

#header-track{
        visibility: hidden; display: none;
      }    
      #header{
        visibility: hidden; display: none !important;
      }      
      #content {
        background-color: var(--ha-card-background) !important;
        border: 0px !important;
        width: 93%;
        align-self: center !important;
      }
      .grid-item {
        box-shadow: none !important;
      }  
      .footer__right {
        visibility: hidden; display: none !important;
      }
      .dropdown {
        box-shadow: none !important;
      }
      #footer {
         padding-left: 4% !important;
         padding-top: 3% !important;
      }
    limit: 50
    'default_device:': media_player.televisie_2
    spotify_entity: media_player.televisie_2
    display_style: grid
    grid_covers_per_row: 5
    height: 260
    hide_warning: true
    entities:
        entity: media_player.televisie_2
        name: Chromecast TV
        icon: 'mdi:google-chrome'
        hide:
          volume: true
        entity: media_player.tv
        name: TV
        icon: 'mdi:television-classic'
        hide:
        entity: media_player.appletv_8
        name: Apple TV
        icon: 'mdi:apple-airplay'
        hide:
        entity: media_player.onkyo_receiver
        name: Receiver
        icon: 'mdi:audio-video'
        hide:
        entity: light.bureau
        icon: 'mdi:desk-lamp'
        entity: light.hanglamp_bank
        icon: 'mdi:ceiling-light'
    conditions:
      - entity: light.hue_bloom_1
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.hue_bloom_1
          name: Wijnrek
          icon: 'mdi:lava-lamp'
    conditions:
      - entity: light.hue_bloom_1
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          name: Wijnrek
          icon: 'mdi:lava-lamp'
          size: 20
          colors:
    conditions:
      - entity: light.bureau_onder
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.bureau_onder
          icon: 'mdi:led-strip-variant'
    conditions:
      - entity: light.bureau_onder
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          colors:
    conditions:
      - entity: light.bureaukast
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.bureaukast
    conditions:
      - entity: light.bureaukast
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          colors:
    conditions:
      - entity: light.driepoot_achter
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.driepoot_achter
          name: Driepoot Achter
          icon: 'mdi:floor-lamp-variant'
    conditions:
      - entity: light.driepoot_achter
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          name: Driepoot Achter
          colors:
    conditions:
      - entity: light.driepoot_rechts
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.driepoot_rechts
          name: Driepoot Rechts
    conditions:
      - entity: light.driepoot_rechts
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          name: Driepoot Rechts
          colors:
    conditions:
      - entity: light.aap
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.aap
          name: Aap
          icon: 'mdi:wall-sconce-round-variant'
    conditions:
      - entity: light.aap
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          name: Aap
          icon: 'mdi:wall-sconce-round-variant'
          colors:
    conditions:
      - entity: light.tv_meubel
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.tv_meubel
          name: TV Meubel
    conditions:
      - entity: light.tv_meubel
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          name: TV Meubel
          colors:
    conditions:
      - entity: light.wandkast
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.wandkast
          name: Wandkast
    conditions:
      - entity: light.wandkast
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          name: Wandkast
          colors:
    conditions:
      - entity: light.woonkamer_ambilight
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          entity: light.woonkamer_ambilight
          name: Ambilight
          icon: 'mdi:television-ambient-light'
    conditions:
      - entity: light.woonkamer_ambilight
    card:
        #states.card-content {
          }       
      entities:
          name: Ambilight
          icon: 'mdi:television-ambient-light'
          colors:
  - type: 'custom:light-entity-card'
    effects_list: input_select.custom_effect_list
    shorten_cards: false
    hide_header: true
    child_card: true
    brightness: false
    color_picker: false
    entities:
        entity: cover.curtains_155
        name: Gordijnen
        min: 1
        max: 100
        icon: 'mdi:blinds'
        entity: media_player.playstation_4
        info: scroll
        idle_view: when_standby
        source: full
        hide:
          power: false
          power_state: false
          state_label: false
      - entity: binary_sensor.nintendo_wii
        name: Nintendo Wii
        icon: 'mdi:nintendo-wii'
      - entity: vacuum.mr_robot
  - type: thermostat
    entity: climate.woonkamer
    entities:
      - type: divider
          :host {
          }    
    footer:
      color_thresholds:
        - color: '#0387e5'
          value: 15
        - color: '#e5d203'
          value: 20
        - color: '#e5039b'
          value: 22
        - color: '#99020f'
          value: 25
      color_thresholds_transition: smooth
      entities:
        - entity: sensor.woonkamer_temperature
          name: Temperatuur
      hour24: true
      hours_to_show: 24
      line_width: 4
      points_per_hour: 1
      smoothing: true
      show:
        extrema: false
        fill: fade
        icon: false
        labels: false
        name: false
        state: false
        icon_adaptive_color: true
      animate: true
      state_map:
        - label: Day
          value: 'off'
        - label: Night
          value: 'on'
      type: 'custom:mini-graph-card'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 14:00
Bij deze post ik ook maar even een screenshot met mijn dashboard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va9bMDKPjPoC_LxVPbG2iM4hxR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5IHNcT926QUJODz7dnK09Ud9.png?f=fotoalbum_large

Vul hem nog aan met alles wat ik gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
@Extrix Ziet er goed uit. Zou je de code willen delen voor die persoonlijke kaarten?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 14:00
Natuurlijk @Kire88

De volgende custom componet zit hier in:
https://github.com/custom-cards/circle-sensor-card

Daarnaast heb ik nog een bug zitten in de onderste donkere rand met uitlijning waar ik nog niet aan toe gekomen ben.

maar bij deze alvast de code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
type: horizontal-stack
cards:
  - type: picture-elements
    elements:
      - type: state-label
        entity: device_tracker.mobile1
        style:
          left: 0
          bottom: 0
          pointer-events: none
          font-size: 16px
          line-height: 32px
          color: white
          background-color: 'rgba(0, 0, 0, 0.3)'
          width: 100%
          padding: 0 8px
      - type: 'custom:circle-sensor-card'
        entity: sensor.fitbit_steps
        max: 10000
        min: 0
        stroke_width: 10
        gradient: true
        fill: '#232D41'
        font_style:
          font-size: 1.0em
        style:
          top: 15%
          left: 15%
          width: 50px
          height: 50px
          index: 0
          background: 'var( --ha-card-background, var(--card-background-color, white) );'
        color_stops:
          '50': '#1A89F5'
          '100': '#1A89F5'
      - type: icon
        icon: 'mdi:home'
        entity: sensor.julien_to_home
        style:
          top: 89%
          left: 72%
      - type: state-label
        entity: sensor.julien_to_home
        tap_action:
          action: more-info
        style:
          top: 89%
          left: 88%
          line-height: 32px
          '--paper-item-icon-color': 'rgb(25,25,25)'
      - type: 'custom:circle-sensor-card'
        entity: sensor.redmi_note_7_battery_level
        max: 100
        min: 0
        stroke_width: 10
        gradient: true
        fill: '#232D41'
        font_style:
          font-size: 1.0em
        style:
          top: 15%
          left: 80%
          width: 50px
          height: 50px
          background: 'var( --ha-card-background, var(--card-background-color, white) );'
        color_stops:
          '50': '#1A89F5'
          '100': '#1A89F5'
    image: /local/images/jkavatar.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Yes, had ik volgens mij ook al gepost in dit topic. :) Maar goed, voor iedereen nog een keertje dan:

https://github.com/ddhatablet/hass-config

[Afbeelding]
Heb ik ook gemist, top
Mijn dashboards zijn daarop gebaseerd :)
Ik mis je automations in github

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 19-02-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Extrix schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:58:
Natuurlijk @Kire88

De volgende custom componet zit hier in:
https://github.com/custom-cards/circle-sensor-card

Daarnaast heb ik nog een bug zitten in de onderste donkere rand met uitlijning waar ik nog niet aan toe gekomen ben.

maar bij deze alvast de code:
Top bedankt! Ik ga er naar kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
skank schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:39:
[...]

Heb ik ook gemist, top
Mijn dashboards zijn daarop gebaseerd :)
Ik mis je automations in github
Mijn automations maak ik in Node-Red en niet in een yaml bestand, vandaar.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 14:45
Vraagje, ik ga binnenkort een ipad aan de muur monteren. Lader voor inbouwdoos en wandhouder heb ik ondertussen binnen maar omdat het een ipad is loop ik tegen een paar dingen op denk ik.

Ik hang deze dus permanent aan de oplader, wat ik lees zou dit moeten kunnen zonder dat de batterij defect raakt..
Nu de vraag kan ik hem de hele dag aan laten staan want als ik hem op 15 minuten zet moet elke keer via de home knop en het beginscherm naar mijn HA. Mooiste is dat scherm zwart wordt na xx tijd en bij aanraken scherm ik mijn HA app weer terug krijg. Ook via kiosk browser werkt dit niet. Iemand hier die ook een ipad gebruikt voor dit soort dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RoTeK70 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:27:
Vraagje, ik ga binnenkort een ipad aan de muur monteren. Lader voor inbouwdoos en wandhouder heb ik ondertussen binnen maar omdat het een ipad is loop ik tegen een paar dingen op denk ik.

Ik hang deze dus permanent aan de oplader, wat ik lees zou dit moeten kunnen zonder dat de batterij defect raakt..
Nu de vraag kan ik hem de hele dag aan laten staan want als ik hem op 15 minuten zet moet elke keer via de home knop en het beginscherm naar mijn HA. Mooiste is dat scherm zwart wordt na xx tijd en bij aanraken scherm ik mijn HA app weer terug krijg. Ook via kiosk browser werkt dit niet. Iemand hier die ook een ipad gebruikt voor dit soort dingen?
Heb ik ook uit zitten zoeken, maar dit kan alleen bij android geloof ik.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
water_escape schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:42:
[...]

Heb ik ook uit zitten zoeken, maar dit kan alleen bij android geloof ik.
Ja voor Android zijn er wel verschillende mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inderdaad, je kunt beter Android gebruiken voor een tablet aan de muur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Paar dingen:

Ja dat kan met ipad, Begeleide Toegang onder instellingen. Drie keer homeknop en een code. Android is écht niet nodig. Ik heb op deze manier mijn oude iPhones omgebouwd naar afstandsbediening voor de woonkamer / tv-meubel met de HA app.

Andere ding: ja, je accu gaat kapot normaliter. Dat heb ik bij vele iPads en Androids gezien. Nou heeft de iPad inmiddels iets wat slim laden heet en dit lijkt op te lossen.

Zelf zou ik dit niet 100% vertrouwen, ook qua adapter altijd op spanning, maar met HA weet je de status van de batterij dus kan je een oplader aan een switch of Shelly of iets dergelijks hangen en de spanning inschakelen als de batterij onder 20% lading komt en uitschakelen als deze 80% is. Dit is het beste voor je batterij.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilf op 20-02-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
Discussie over 'tablet aan de muur' hoort niet echt in een 'show je setup' topic en kan beter ergens anders, bijvoorbeeld hier:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
alesandro_46 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:13:
Discussie over 'tablet aan de muur' hoort niet echt in een 'show je setup' topic en kan beter ergens anders, bijvoorbeeld hier:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3
Wist ik niet ga ik daar verder, maar iedereen bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
Heeft iemand enig idee hoe ik van een custom:button-card er een drukknop van kan maken met een slider voor lampen? Onderstaand gebruik ik momenteel

tap_action:
entity: light.eetkamer
aspect_ratio: 1/1
theme: ios-dark-mode
styles:
card:
- '--mdc-ripple-color': yellow
- '--mdc-ripple-press-opacity': 0.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 21:43
laurens362 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:27:
Heeft iemand enig idee hoe ik van een custom:button-card er een drukknop van kan maken met een slider voor lampen? Onderstaand gebruik ik momenteel

tap_action:
entity: light.eetkamer
aspect_ratio: 1/1
theme: ios-dark-mode
styles:
card:
- '--mdc-ripple-color': yellow
- '--mdc-ripple-press-opacity': 0.3
Dit pas meer bij de buren, aangezien dit een show you're config topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrspower
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-08-2021
Kvn schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:13:
Natuurlijk, maar daarmee ben je er nog niet. Ik heb de afgelopen dagen het nodige aan custom cards zitten maken, als ik klaar ben zet ik de hele zut wel op Github.

Zo heb ik een fork van button-card gemaakt om de buttons mee te kleuren adhv de ingesteld kleur/temperatuur en helderheid en een eigen horizontal-stack gemaakt waarmee je de kolommen een percentage kan geven en die zich als een grid gedraagt.

Ziet er inmiddels ook weer beter uit :-)
[Afbeelding]
hallo heeft u deze op github staan of kan u hier de config delen u heeft een heel mooi dashboard gemaakt merci alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrspower
Ronker32 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:45:
Ik ben afgelopen week overgestapt van een Samsung smartphone naar een iPhone, en ik irriteerde me direct aan de wekkerfunctie van iOS. Dus, waarom niet zoiets in HA bouwen?

Zie hieronder mijn card die ik gebruik voor de wekker, waarbij ik dus een tijd kan ingeven en het aantal minuten snooze. Vervolgens kan ik kiezen uit of de lamp op de slaapkamer aan moet gaan (in transition) of dat de radio moet afspelen op de Google Home die op het nachtkastje staat (lees: iedere media zou hier natuurlijk kunnen worden ingevoerd als je dat voorbereid). De switch 'Instellingen' bepaalt of het onderste deel vanaf 'Instellingen' moet worden getoond, waarbij ik dus het afspeelmedium en het station kan kiezen, maar ook het volume en op welke dagen de wekker af moet gaan.

Zodra de wekker af gaat, ontvang ik op mijn iPhone een popup 'Wakker worden!' met daarin twee mogelijkheden: 'Snooze' en 'Uitschakelen'. 'Snooze' schakelt alle dingen uit (radio + licht evt.) en start een timer waarna het wakker-worden-script weer wordt geactiveerd. 'Uitschakelen' zet alles uit.

Als er interesse in het script post ik hem hier graag, maar het is best veel (config, input booleans, numbers, automations, script). Ik ben er in ieder geval tevreden mee, WAF ligt ook hoog omdat mijn partner het ideaal vindt dat de lamp en radio aan gaan.

Optimalisaties:
Wat ik nog zou kunnen doen is een geleidelijke volumeverhoging toe kunnen passen, maar dat heb ik nog niet ingesteld. Daarnaast zou je ook via Google Home je 'Goedemorgen'-script kunnen afspelen waardoor je nieuws etc. hoort. Ik zag nog wat mooie dingen in de setup van @larsiey voor de card, dus dat staat ook nog open.

[Afbeelding]
hallo hoe heb gij deze gemaakt en heb gij deze op github staan of kan je u config delen ?merci alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 15:01
ik222 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:40:
Ook mijn setup maar eens showen, al een paar weken bezig om alle smart apparaten te bundelen in Home Assistant en vandaag eindelijk de wallmount ontvangen voor de tablet om het geheel mooi centraal te kunnen bedienen.

Ik heb nu het volgende geïntegreerd in Home Assistant:
- Fibaro Home Center 2 die de diverse Z-Wave spullen aanstuurt (voornamelijk verlichting maar ook een magneet klep voor de sproeinstallatie)
- 3 x Daikin airco binnenunits
- Tado Thermostaat (via de lokale Homekit integratie)
- Hikvision Camera's

Alles is uiteraard te bedienen / bekijken op alle smartphones maar daarnaast sinds vandaag ook via een centrale tablet in de woonkamer die hangt op de plek van de oude thermostaat. Dit is een Samsung Galaxy Tab A7 2020 10,4" geworden in een wallmount die permanent van stroom wordt voorzien door een in de muur ingebouwde lader.

Eerst dus 2 weken terug de oude thermostaat vervangen voor een draadloze Tado en op de plek van de oude thermostaat een inbouwdoos geplaatst met daarin een sCharge lader.

[Afbeelding]

En dan vandaag uiteindelijk de dunne muurbeugel die in preorder stond ontvangen en gemonteerd. Met dit als eindresultaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tablet draait Fully Kiosk Browser die o.a. zorgt dat er standaard een klok getoond wordt. Middels motion detection springt hij dan naar Home Assistant zodra je er naartoe loopt.

[Afbeelding]
Tablet besteld na zien van deze gave setup.
Bij die clock screensaver heb je wel heel veel clock in beeld. Is dit ook te combineren met bv een foto slideshow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Tablet besteld na zien van deze gave setup.
Bij die clock screensaver heb je wel heel veel clock in beeld. Is dit ook te combineren met bv een foto slideshow?
In Fully Kiosk Browser kun je zowel een app als een Android screensaver als screensaver instellen. Dus mogelijkheden genoeg :)

Heb hier nu een andere klok omdat degene op de foto's niet van positie veranderde. Dat gaf toch wat retentie in het scherm die overigens wel ook weer weg ging maar toch. Heb nu een verspringende klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-05 15:41
@Jrspower ik heb helaas geen Github, dus ik ga mijn code hier plaatsen. Het is wel veel.. was begonnen met het plaatsen van mijn code hier, maar het is echt knetterveel: van automations tot scripts tot input booleans, numbers, selects en notify actions. Ik wil dit topic niet zo onnodig vervuilen, dus ik denk dat ik me binnenkort maar eens moet gaan inlezen hoe ik mijn config op Github krijg..

Als iemand daar tips voor heeft (ik heb even snel gezocht en kom op deze verouderde link uit), ik houd me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:27
Ronker32 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:02:
@Jrspower ik heb helaas geen Github, dus ik ga mijn code hier plaatsen. Het is wel veel.. was begonnen met het plaatsen van mijn code hier, maar het is echt knetterveel: van automations tot scripts tot input booleans, numbers, selects en notify actions. Ik wil dit topic niet zo onnodig vervuilen, dus ik denk dat ik me binnenkort maar eens moet gaan inlezen hoe ik mijn config op Github krijg..

Als iemand daar tips voor heeft (ik heb even snel gezocht en kom op deze verouderde link uit), ik houd me aanbevolen!
Als je toevallig de supervisor draait kun je ook de git exporter Haddon gebruiken en rechtstreeks naar je repository

https://github.com/Poesch.../tree/master/git-exporter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrspower
Ronker32 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:02:

dat snap ik heel goed of prive sturen is ook een mogelijkheid merci alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Ronker32 Belangrijkste eruit geldt nog: alles wat je niet publiekelijk wilt hebben stop je in secrets.yaml en deze sluit je uit van delen. Verder dus alle yaml's delen incl LoveLace (config\.storage\lovelace (geen .yaml)). Ben je niet zo thuis met Git en/of commandline kan je makkelijk GitHub Desktop gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
@Ronker32 voorbeeld .gitignore uit mijn eigen repo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
# Example .gitignore file for your config dir.
# A * ensures that everything will be ignored.
*

# You can allowlist files/folders with !, these will not be ignored.
!*.yaml
!.gitignore
!*.md
!automation/
!automation/*
!blueprints
!custom_components/
custom_components/*
# I modified this component, hence why I include it.
!custom_components/rss_feed_template/
!custom_components/rss_feed_template/*
!archive/
!archive/*
!includes/
!includes/*
!lovelace/
!lovelace/*
!themes/
!themes/*

# Ignore folders
.cloud
.storage
.vscode

# Double ensure these files are ignored, otherwise secret data/credentials will leak.
ip_bans.yaml
secrets.yaml
known_devices.yaml
googleassistant_serviceaccount.json
includes/googleassistant_serviceaccount.json
.google.token
.spotify-token-cache

# Ignore Python cache files 
__pycache__/

En, kijk ook even op het HA Community forum voor een handig stappenplan: https://community.home-as...guration-on-github/195144

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 25-03-2021 09:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ter inspiratie voor anderen: Ik laat mijn Roborock S5 automatisch richting de prullenbak rijden na 2x stofzuigen. Hierbij tel ik alleen wanneer ie minimaal 25 minuten bezig is geweest. Plus de robotstofzuiger gaat pas richting de prullenbak nadat ie weer volledig is opgeladen.
Ik heb dit gemaakt omdat ik te vaak vergat te stofzuiger te legen. Verder staat de robot onder de bank, het was dus al noodzakelijk om deze onder de bank vandaan te laten rijden.

Benodigdheden:
  • Roborock/Xiaomi robotstofzuiger, eentje waarbij je een plattegrond kan zien
  • HACS
  • Integratie: Xiaomi Cloud Map Extractor (via HACS)
  • Frontend: Lovelace Xiaomi Vacuum Map Card (via HACS)
  • Optioneel: Frontend: Vacuum Card (via HACS)
  • Home Assistant Xiaomi Mio integratie (Home Assistant->Configuration->Integrations), incl de Xiaomi Cloud token
  • Iets om configuration.yaml aan te passen, bijvoorbeeld "File Editor" te vinden onder "Supervisor"
Ruw stappenplan (mogelijk missen er wat stappen):
  1. Zorg ervoor dat HACS geïnstalleerd is
  2. Zorg ervoor dat Xiaomi Mio integratie werkt. Hiervoor heb je een Cloud token nodig. Dat kan je verkrijgen via een Python script.
  3. Aanbevolen: zorg ervoor dat de stofzuigerrobot altijd hetzelfde IP adres heeft (in je router via DHCP)
  4. Pas configuration.yaml aan met bijvoorbeeld de File Editor
  5. Pas secrets.yaml aan en voeg alle !secret dingen toe, b.v.: xiaomi_vacuum_host: '192.168.1.1'
  6. Onder Configuration->Helpers: voeg een counter toe, ik heb t "Vacuum runs" als naam gegeven, entity ID counter.vacuum_runs en icon hass:robot-vacuum
  7. Voeg vervolgens de Lovelace Xiaomi Vacuum Map Card toe aan je Lovelace Frontend. Dit om de X en Y coördinaten te verkrijgen. Wat je moet toevoegen als code
  8. Voeg vervolgens de 2 automations en 1 script toe, zie hieronder
Aanpassingen voor configuration.yaml
Het gedeelte onder 'map transformation' aanpassen zodat je genoeg van de plattegrond kan zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
camera:
  - platform: xiaomi_cloud_map_extractor
    host: !secret xiaomi_vacuum_host
    token: !secret xiaomi_vacuum_token
    username: !secret xiaomi_cloud_username
    password: !secret xiaomi_cloud_password
    country: 'de'
    map_transformation:
      scale: 2
      trim:
        top: 25
        bottom: 25
        left: 25
        right: 20
    draw: ['all']
    attributes:
      - calibration_points
      - charger
      - country
      - is_empty
      - map_name
      - no_go_areas
      - no_mopping_areas
      - obstacles
      - room_numbers
      - rooms
      - vacuum_position
      - vacuum_room
      - walls
      - zones

Het volgende is ook aan te raden, om een te grote database te voorkomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:
  exclude:
    domains:
      - camera
    entity_globs:
      - sensor.*date
      - sensor.*time

Dit aangezien de "camera" elke 5 seconden behoorlijk wat data opslaat in de geschiedenis. Dit kan de database makkelijk met wat GBs laten groeien.
Lovelace Xiaomi Vacuum Map Card
Om de X en Y coordinaten te krijgen zet je eerst debug op true. Vervolgens kies je "Go to target", klik ergens op de kaart, klik vervolgens op de 'Start' knop. Je krijgt een popup met de X en Y coordinaten. Zet vervolgens debug weer op false.
De coördinaten kan je ook gebruiken voor extra Scripts. Die kan je weer toevoegen als extra icoon/knop bij de "Vacuum Card" (HACS frontend).

code:
1
2
3
4
5
type: 'custom:xiaomi-vacuum-map-card'
entity: vacuum.roborock_vacuum_s5
map_camera: camera.xiaomi_cloud_map_extractor
camera_calibration: true
debug: false
Automation: Vacuum: count vacuum runs
Dit telt het aantal keer dat de robot voor minimaal 25 minuten bezig is geweest (of eigenlijk: 26). Theoretisch kan je ook het aantal totale minuten tellen. Echter vond ik het makkelijker richting anderen om het aantal keer te tellen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: 'Vacuum: count vacuum runs'
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: vacuum.roborock_vacuum_s5
    attribute: cleaning_time
    above: '25'
condition: []
action:
  - service: counter.increment
    target:
      entity_id: counter.vacuum_runs
Automation: goto dustbin after enough runs
Dit kijkt nadat de batterij boven de 99 procent komt of de robot mogelijk richting de prullenbak moet rijden. Let op, "above: 1" bevat niet de 1 (alleen 2 en hoger).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: 'Vacuum: goto dustbin after enough runs'
trigger:
    attribute: battery_level
    above: '99'
    for: '1:00'
condition:
  - condition: numeric_state
    above: '1'
action:
  - service: script.vacuum_move_to_the_trashcan
  - service: counter.reset
    target:
Script: Vacuum: move to the trashcan
Een los script is handiger. Dit omdat je het script dan ook los kan aanroepen. Sommige Robot frontends ondersteunen dat je "knoppen" toevoegt, deze roepen dan een script aan. Mijn robot staat onder de bank bijvoorbeeld, ik heb ook een script om 'm onder de bank vandaan te halen.

De x_coord en y_coord kan je vinden door bij de Lovelace Xiaomi Vacuum Map Card de optie: debug op true te zetten. Het stukje over de frontend legt uit hoe het moet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: 'Vacuum: move to the trashcan'
sequence:
  - service: xiaomi_miio.vacuum_goto
    data:
      x_coord: 31111
      y_coord: 31222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 19:47

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

bkor schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:27:
Ter inspiratie voor anderen: Ik laat mijn Roborock S5 automatisch richting de prullenbak rijden na 2x stofzuigen. Hierbij tel ik alleen wanneer ie minimaal 25 minuten bezig is geweest. Plus de robotstofzuiger gaat pas richting de prullenbak nadat ie weer volledig is opgeladen.
Ik heb dit gemaakt omdat ik te vaak vergat te stofzuiger te legen. Verder staat de robot onder de bank, het was dus al noodzakelijk om deze onder de bank vandaan te laten rijden.

Benodigdheden:
  • Roborock/Xiaomi robotstofzuiger, eentje waarbij je een plattegrond kan zien
  • HACS
  • Integratie: Xiaomi Cloud Map Extractor (via HACS)
  • Frontend: Lovelace Xiaomi Vacuum Map Card (via HACS)
  • Optioneel: Frontend: Vacuum Card (via HACS)
  • Home Assistant Xiaomi Mio integratie (Home Assistant->Configuration->Integrations), incl de Xiaomi Cloud token
  • Iets om configuration.yaml aan te passen, bijvoorbeeld "File Editor" te vinden onder "Supervisor"
Ruw stappenplan (mogelijk missen er wat stappen):
  1. Zorg ervoor dat HACS geïnstalleerd is
  2. Zorg ervoor dat Xiaomi Mio integratie werkt. Hiervoor heb je een Cloud token nodig. Dat kan je verkrijgen via een Python script.
  3. Aanbevolen: zorg ervoor dat de stofzuigerrobot altijd hetzelfde IP adres heeft (in je router via DHCP)
  4. Pas configuration.yaml aan met bijvoorbeeld de File Editor
  5. Pas secrets.yaml aan en voeg alle !secret dingen toe, b.v.: xiaomi_vacuum_host: '192.168.1.1'
  6. Onder Configuration->Helpers: voeg een counter toe, ik heb t "Vacuum runs" als naam gegeven, entity ID counter.vacuum_runs en icon hass:robot-vacuum
  7. Voeg vervolgens de Lovelace Xiaomi Vacuum Map Card toe aan je Lovelace Frontend. Dit om de X en Y coördinaten te verkrijgen. Wat je moet toevoegen als code
  8. Voeg vervolgens de 2 automations en 1 script toe, zie hieronder
Aanpassingen voor configuration.yaml
Het gedeelte onder 'map transformation' aanpassen zodat je genoeg van de plattegrond kan zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
camera:
  - platform: xiaomi_cloud_map_extractor
    host: !secret xiaomi_vacuum_host
    token: !secret xiaomi_vacuum_token
    username: !secret xiaomi_cloud_username
    password: !secret xiaomi_cloud_password
    country: 'de'
    map_transformation:
      scale: 2
      trim:
        top: 25
        bottom: 25
        left: 25
        right: 20
    draw: ['all']
    attributes:
      - calibration_points
      - charger
      - country
      - is_empty
      - map_name
      - no_go_areas
      - no_mopping_areas
      - obstacles
      - room_numbers
      - rooms
      - vacuum_position
      - vacuum_room
      - walls
      - zones

Het volgende is ook aan te raden, om een te grote database te voorkomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:
  exclude:
    domains:
      - camera
    entity_globs:
      - sensor.*date
      - sensor.*time

Dit aangezien de "camera" elke 5 seconden behoorlijk wat data opslaat in de geschiedenis. Dit kan de database makkelijk met wat GBs laten groeien.
Lovelace Xiaomi Vacuum Map Card
Om de X en Y coordinaten te krijgen zet je eerst debug op true. Vervolgens kies je "Go to target", klik ergens op de kaart, klik vervolgens op de 'Start' knop. Je krijgt een popup met de X en Y coordinaten. Zet vervolgens debug weer op false.
De coördinaten kan je ook gebruiken voor extra Scripts. Die kan je weer toevoegen als extra icoon/knop bij de "Vacuum Card" (HACS frontend).

code:
1
2
3
4
5
type: 'custom:xiaomi-vacuum-map-card'
entity: vacuum.roborock_vacuum_s5
map_camera: camera.xiaomi_cloud_map_extractor
camera_calibration: true
debug: false
Automation: Vacuum: count vacuum runs
Dit telt het aantal keer dat de robot voor minimaal 25 minuten bezig is geweest (of eigenlijk: 26). Theoretisch kan je ook het aantal totale minuten tellen. Echter vond ik het makkelijker richting anderen om het aantal keer te tellen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: 'Vacuum: count vacuum runs'
trigger:
    attribute: cleaning_time
    above: '25'
condition: []
action:
  - service: counter.increment
    target:
Automation: goto dustbin after enough runs
Dit kijkt nadat de batterij boven de 99 procent komt of de robot mogelijk richting de prullenbak moet rijden. Let op, "above: 1" bevat niet de 1 (alleen 2 en hoger).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: 'Vacuum: goto dustbin after enough runs'
trigger:
    attribute: battery_level
    above: '99'
    for: '1:00'
condition:
  - condition: numeric_state
    above: '1'
action:
  - service: script.vacuum_move_to_the_trashcan
  - service: counter.reset
    target:
Script: Vacuum: move to the trashcan
Een los script is handiger. Dit omdat je het script dan ook los kan aanroepen. Sommige Robot frontends ondersteunen dat je "knoppen" toevoegt, deze roepen dan een script aan. Mijn robot staat onder de bank bijvoorbeeld, ik heb ook een script om 'm onder de bank vandaan te halen.

De x_coord en y_coord kan je vinden door bij de Lovelace Xiaomi Vacuum Map Card de optie: debug op true te zetten. Het stukje over de frontend legt uit hoe het moet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: 'Vacuum: move to the trashcan'
sequence:
  - service: xiaomi_miio.vacuum_goto
    data:
      x_coord: 31111
      y_coord: 31222
Mooi uitgebreid beschreven. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat het niet legen van de bin van een automatische stofzuiger wel het toppunt van luiheid is hoor >:)
offtopic:
heb zelf de gewone s5 dus ik moet gewoon naar de prullenbak lopen

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@bkor Mooie voor het "Show je setup" dus verplaatst
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoelt als showcase! Vragen ("Hoe kan ik het zelf toepassen?" etc) kunnen gesteld worden in Topicreeks: Home Assistant: Open source Python3 home automation. Doe naar een mention naar de juiste persoon en eventueel een link naar de showcase.

En krijg je een vraag over je setup staat het je natuurlijk vrij om je post hier daarmee aan te vullen.