Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Reptile-X schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:00:
@Troetelbeer het is inderdaad druk, ik wou zo veel mogelijk informatie op de tablet hebben, het went ook snel omdat het voor ons zo herkenbaar is met 3D tekening van de verdiepingen, het klopt bijna 98% met meubilair, als iets niet in database was, ging ik zelf tekenen en importeren, enige wat niet klopt zijn de kleuren van de vloeren en meubilair.
Ja ik begrijp wel dat het voor jullie overzichtelijker overkomt, omdat jullie weten waar je naar kijkt :)

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 08:55

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

-Casper schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:22:
[...]

Ziet er een stuk beter uit dan mijn meterkast :+
Het was even paar uur werk, wat je niet ziet op de foto is netwerk bekabeling, alles gaat via meterkast naar kruipruimte en dan komt het weer ergens omhoog, die heb ik ook netjes gebundeld.

Hier is mijn netwerk setup, die had ik gemaakt voor Orbi forums, ik heb net aangepast met huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14mawDak99ezxlTMw2947ipK7HE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVPp9pLBuZ5yxzPaEgwtCCDs.png?f=fotoalbum_large

Orbi setup is wel stabiel, echter er is een bug waardoor het niet alle verbonden apparaten laat zien, waaronder onze telefoons, hierdoor werkt de device tracking in HA niet, wij gebruiken Life360 voor tracking.

NB: ik weet niet of dit offtopic is, het gaat ook beetje om HA, als het zo is mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@Reptile-X HA heeft voor dit soort dingen een eigen topic :)

https://gathering.tweaker...ist_messages/2012980/last

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Troetelbeer schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:32:
@Reptile-X HA heeft voor dit soort dingen een eigen topic :)

...
Dat wist ik wel maar ik dacht dit is "Show je setup" dus ik laat mijn setup zien ;) Dat was mijn gedachtegang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 11:37
Ik zag dat er nu ook een card was om de achtergrond achter een popup the blurren. Denk erg mooi in jou ontwerp. (mooie toevoeging als je alle codes gaat delen ;) ) https://community.home-as...round-behind-popup/133402
Troetelbeer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:38:

Inleiding nieuw dashboard (sorry, lange post!)

Een maand geleden plaatste ik mijn dashboard wat ik op dat moment aan het maken was voor mijn wall tablet:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64323538

Daar kreeg ik veel reacties en vragen op (vooral via pm), dus besloten om er wat tijd en werk in te steken om z.s.m een compleet dashboard te hebben.

De basis van de UI uit bovenstaande post is redelijk gelijk gebleven en ben daarop gaan voortborduren.
Wat ik uiteindelijk wilde was één panel view, zonder tabbladen in kiosk mode, maar waar ik toch (bijna) al mijn info in één oogopslag op zou kunnen zien of maar een enkele actie voor hoef te doen.

Gebruikte kaarten en andere hulpmiddelen

• custom:layout-card
  • picture-elements
  • custom:gap-card
  • horizontal-stack
  • entities
  • custom:button-card
  • custom:mod-card
  • custom:vertical-stack-in-card
  • (had ik achteraf gezien niet nodig, maar was te lui om de code te veranderen xD)
  • weather-forecast
  • custom:simple-thermostat
  • custom:vacuum-card
  • browser_mod
  • fontawesome

Foto's en uitleg

Ik heb gekozen voor de datum en tijd linksboven, omdat het voor mij natuurlijker was dan linksonder.
De bovenste rij kaarten hebben allemaal een pop-up actie bij het aantikken, behalve de "computer". Die heeft enkel een toggle functie.

De icoontjes hebben eens state-color. Bij "aan" lichten ze fel op, bij "uit" worden ze doffer, behalve de camera, die heeft geen state-color. Het icoontje van het alarm verandert naar rood/oranje bij "armed".

In de linkse van de onderste rij kaarten wilde ik mijn aanvullende "hoofd info" hebben, zoals de binnen temperatuur, wanneer en welk afval wordt opgehaald en wat bijkomende info, zoals de wasmachine die aan of uit is en de real-time reistijden naar ons werk, alsook presence detection.

Het weer spreekt voor zich en dan heb ik onderaan nog drie buttons met een pop-up functie. De eerste geeft algemene info weer over de Raspberry, mijn NAS en media spelers. De tweede is de thermostaat en de derde mijn robot stofzuiger.

Overigens gebruik ik mijn dashboard zeer weinig, omdat ik alles van verlichting, alarm, verwarming en stofzuiger geautomatiseerd heb.

En nu eindelijk dan de foto's van het dahsboard zelf en van de verschillende views van de pop-ups. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

p.s. mijn code is zeer rommelig geworden door alle trial and error, maar ik zal me binnenkort eens gaan verdiepen in GitHub en daar de code delen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
@water_escape Ik wist van het bestaan af, maar mijn popup kaarten nemen redelijk wat plaats in beslag en de achtergrond wordt gedimd, dus vond ik het niet genoeg toegevoegde waarde hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
water_escape schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:46:
Ik zag dat er nu ook een card was om de achtergrond achter een popup the blurren. Denk erg mooi in jou ontwerp. (mooie toevoeging als je alle codes gaat delen ;) ) https://community.home-as...round-behind-popup/133402

[...]
Je hoeft geen extra card te hebben om de achtergrond te blurren.
Dit zit al standaar ingebakken in core HA
Gewoon 3 regels toevoegen aan je theme.
Zie mijn config op github

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ook mijn setup maar eens showen, al een paar weken bezig om alle smart apparaten te bundelen in Home Assistant en vandaag eindelijk de wallmount ontvangen voor de tablet om het geheel mooi centraal te kunnen bedienen.

Ik heb nu het volgende geïntegreerd in Home Assistant:
- Fibaro Home Center 2 die de diverse Z-Wave spullen aanstuurt (voornamelijk verlichting maar ook een magneet klep voor de sproeinstallatie)
- 3 x Daikin airco binnenunits
- Tado Thermostaat (via de lokale Homekit integratie)
- Hikvision Camera's

Alles is uiteraard te bedienen / bekijken op alle smartphones maar daarnaast sinds vandaag ook via een centrale tablet in de woonkamer die hangt op de plek van de oude thermostaat. Dit is een Samsung Galaxy Tab A7 2020 10,4" geworden in een wallmount die permanent van stroom wordt voorzien door een in de muur ingebouwde lader.

Eerst dus 2 weken terug de oude thermostaat vervangen voor een draadloze Tado en op de plek van de oude thermostaat een inbouwdoos geplaatst met daarin een sCharge lader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2BQYhQAMfLKaalcXV4POMs1JNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cglM6dSHQbRtaqXbyla3sLr.jpg?f=fotoalbum_large

En dan vandaag uiteindelijk de dunne muurbeugel die in preorder stond ontvangen en gemonteerd. Met dit als eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB6rsx2WTDpOa_I5AZSOGwE41_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmbHEojtKP6tC5Kn6gHDpTFC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAv7p-FjDjYnRSOhM5YapjFFSCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnVk1uDvDpS5nayYG0XTSEbj.jpg?f=fotoalbum_large

Tablet draait Fully Kiosk Browser die o.a. zorgt dat er standaard een klok getoond wordt. Middels motion detection springt hij dan naar Home Assistant zodra je er naartoe loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGy2AzMuLtUha3ZPicSu96Tc1vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Da6hFH0xU5WxsPIQo0PLC54X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:47

bdu

ik222 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:40:
En dan vandaag uiteindelijk de dunne muurbeugel die in preorder stond ontvangen en gemonteerd. Met dit als eindresultaat.
Mooie setup en mooie muurbeugel, waar heb je die vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-05 13:34
Ook mijn setup maar eens showen, al een paar weken bezig om alle smart apparaten te bundelen in Home Assistant en vandaag eindelijk de wallmount ontvangen voor de tablet om het geheel mooi centraal te kunnen bedienen.

- Fibaro Home Center 2 die de diverse Z-Wave spullen aanstuurt (voornamelijk verlichting maar ook een magneet klep voor de sproeinstallatie)
- Hikvision Camera's

Alles is uiteraard te bedienen / bekijken op alle smartphones maar daarnaast sinds vandaag ook via een centrale tablet in de woonkamer die hangt op de plek van de oude thermostaat. Dit is een Samsung Galaxy Tab A7 2020 10,4" geworden in een wallmount die permanent van stroom wordt voorzien door een in de muur ingebouwde lader.

Eerst dus 2 weken terug de oude thermostaat vervangen voor een draadloze Tado en op de plek van de oude thermostaat een inbouwdoos geplaatst met daarin een sCharge lader.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tablet draait Fully Kiosk Browser die o.a. zorgt dat er standaard een klok getoond wordt. Middels motion detection springt hij dan naar Home Assistant zodra je er naartoe loopt.

[Afbeelding]
Netjes geworden! Welke wallmount gaat het om?

Ik twijfel ook om zoiets toe te voegen aan mijn huidige setup, maar vraag me telkens af of ik hier wel gebruik van ga maken. Ik bedien nu vrijwel alles via voice commands, en af en toe vanaf de bank met de telefoon. Ben benieuwd naar de ervaringen met een tablet aan de muur voor home automation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@bdu @Mivadebe Muurbeugel is deze https://www.tabletsolutio...axy-tab-a7-104-zwart.html

Wat betreft of het nuttig is, voor mij in elk geval wel. Voor bediening maar daarnaast ook voor de camera's te bekijken, zo kun je snel even kijken voordat je de deur open doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:17

- Hikvision Camera's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt mega strak en de hoge resolutie van de Tab A7 met de mooie wall mount geeft het een super premium feel. Hoe gevoelig is de bewegingssensor/camera? Hoe dicht bij moet je staan doel ik dan op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
CollisionNL schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:33:
[...]

Echt mega strak en de hoge resolutie van de Tab A7 met de mooie wall mount geeft het een super premium feel. Hoe gevoelig is de bewegingssensor/camera? Hoe dicht bij moet je staan doel ik dan op.
Die gevoeligheid kun je middels Fully Kiosk Browser helemaal instellen. Standaard ging het scherm al aan als je op afstand voorbij liep maar nu heb ik hem ingesteld dat hij pas aangaat als je binnen ongeveer een meter van het scherm komt.

Ik heb de screensaver klok trouwens inmiddels wel vervangen voor een regelmatig verspringende variant. Die vaste klok op de foto gaf zelfs op het LCD scherm wat image retention. Was overigens na een half uur ook weer weg maar toch, regelmatig verspringen lijkt me beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Laatst online: 21:17
ik222 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:13:
[...]

Die gevoeligheid kun je middels Fully Kiosk Browser helemaal instellen. Standaard ging het scherm al aan als je op afstand voorbij liep maar nu heb ik hem ingesteld dat hij pas aangaat als je binnen ongeveer een meter van het scherm komt.
Maakt het gebruik van de camera of een sensor hier voor?
Ik heb de screensaver klok trouwens inmiddels wel vervangen voor een regelmatig verspringende variant. Die vaste klok op de foto gaf zelfs op het LCD scherm wat image retention. Was overigens na een half uur ook weer weg maar toch, regelmatig verspringen lijkt me beter...
Nice! is dat gewoon de standaard Samsung Screen saver of regel je dit ook in FKB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
CollisionNL schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:49:
[...]

Maakt het gebruik van de camera of een sensor hier voor?
Dat maakt gebruik van de camera.
[...]

Nice! is dat gewoon de standaard Samsung Screen saver of regel je dit ook in FKB?
Ik heb nu via FKB ingesteld dat hij de Android daydream screensaver start, en die heb ik dan ingesteld op Lucid Daydream Screensaver. En dat is dan dus een klok die ongeveer elke minuut op een andere plek staat.

Eerst had ik in FKB ingesteld dat hij gewoon een andere app opende en dat was dan die fullscreen klok die je op de foto nog ziet. Maar goed die klok bewoog dus niet wat na een paar uur al voor enige image retention zorgde. Nu gaat dat op zich weer netjes weg op een LCD scherm maar voor de lange termijn leek me dat toch niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 23-05 11:37
ik222 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:12:
[...]

Dat maakt gebruik van de camera.

[...]

Ik heb nu via FKB ingesteld dat hij de Android daydream screensaver start, en die heb ik dan ingesteld op Lucid Daydream Screensaver. En dat is dan dus een klok die ongeveer elke minuut op een andere plek staat.

Eerst had ik in FKB ingesteld dat hij gewoon een andere app opende en dat was dan die fullscreen klok die je op de foto nog ziet. Maar goed die klok bewoog dus niet wat na een paar uur al voor enige image retention zorgde. Nu gaat dat op zich weer netjes weg op een LCD scherm maar voor de lange termijn leek me dat toch niet goed.
Dit kan waarschijnlijk dus niet op een Ipad?
Of is de motion ingesteld vanuit HA? Of middels een setting in de tablet?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
water_escape schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:46:
[...]

Dit kan waarschijnlijk dus niet op een Ipad?
Of is de motion ingesteld vanuit HA? Of middels een setting in de tablet?
Dat is dus ingesteld in Fully Kiosk Browser, dat is inderdaad een Android app. Of daar ook een iOS alternatief voor is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:03

- Hikvision Camera's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk thema gebruik je voor de gui?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:25:
[...]

Welk thema gebruik je voor de gui?
Caule Black Blue Glass is dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:02
Troetelbeer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:38:

Inleiding nieuw dashboard (sorry, lange post!)

Een maand geleden plaatste ik mijn dashboard wat ik op dat moment aan het maken was voor mijn wall tablet:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64323538

Daar kreeg ik veel reacties en vragen op (vooral via pm), dus besloten om er wat tijd en werk in te steken om z.s.m een compleet dashboard te hebben.

De basis van de UI uit bovenstaande post is redelijk gelijk gebleven en ben daarop gaan voortborduren.
Wat ik uiteindelijk wilde was één panel view, zonder tabbladen in kiosk mode, maar waar ik toch (bijna) al mijn info in één oogopslag op zou kunnen zien of maar een enkele actie voor hoef te doen.

Gebruikte kaarten en andere hulpmiddelen

• custom:layout-card
  • picture-elements
  • custom:gap-card
  • horizontal-stack
  • entities
  • custom:button-card
  • custom:mod-card
  • custom:vertical-stack-in-card
  • (had ik achteraf gezien niet nodig, maar was te lui om de code te veranderen xD)
  • weather-forecast
  • custom:simple-thermostat
  • custom:vacuum-card
  • browser_mod
  • fontawesome

Foto's en uitleg

Ik heb gekozen voor de datum en tijd linksboven, omdat het voor mij natuurlijker was dan linksonder.
De bovenste rij kaarten hebben allemaal een pop-up actie bij het aantikken, behalve de "computer". Die heeft enkel een toggle functie.

De icoontjes hebben eens state-color. Bij "aan" lichten ze fel op, bij "uit" worden ze doffer, behalve de camera, die heeft geen state-color. Het icoontje van het alarm verandert naar rood/oranje bij "armed".

In de linkse van de onderste rij kaarten wilde ik mijn aanvullende "hoofd info" hebben, zoals de binnen temperatuur, wanneer en welk afval wordt opgehaald en wat bijkomende info, zoals de wasmachine die aan of uit is en de real-time reistijden naar ons werk, alsook presence detection.

Het weer spreekt voor zich en dan heb ik onderaan nog drie buttons met een pop-up functie. De eerste geeft algemene info weer over de Raspberry, mijn NAS en media spelers. De tweede is de thermostaat en de derde mijn robot stofzuiger.

Overigens gebruik ik mijn dashboard zeer weinig, omdat ik alles van verlichting, alarm, verwarming en stofzuiger geautomatiseerd heb.

En nu eindelijk dan de foto's van het dahsboard zelf en van de verschillende views van de pop-ups. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

p.s. mijn code is zeer rommelig geworden door alle trial and error, maar ik zal me binnenkort eens gaan verdiepen in GitHub en daar de code delen.
Een van de mooiste dashboards die ik gezien heb. Zou je iets meer informatie of de opbouw / je config kunnen delen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Troetelbeer
@Henkiscool en voor alle anderen die afgelopen weken met veel interesse mijn dashboard hebben gevolgd, bij deze mijn config:

https://github.com/ddhatablet/hass-config

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-05 15:32

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik ben vorig jaar oktober begonnen met Home Assistant en ik heb er dit jaar inmiddels dermate veel mee liggen te rommelen dat ik het nu wel eens leuk vond om mijn setup te showen B)

Software

Home Assistant 2020.12.7
MySQL database draaiend op Windows Server 2012

Hardware

- Raspberry Pi 3b+ met originele voeding, 128 GB SSD (boot)
- Aeotec Z-Wave Stick
- Philips Hue Starter kit
- 5 Philips Hue White lampen
- 2 Philips Hue Filament lampen
- Philips Hue smart plug
- 3 Sonoff basic switches (originele firmware)
- Fibaro bewegings sensor
- P1 to USB kabel (DSMR)

Automations

- Als ik of mijn vrouw bij het werk wegrijden krijgen we een melding op de telefoon
- Als mijn oudste zoon op (middelbare) school is aangekomen krijgen we een seintje, ook als hij weer naar huis gaat
- Bewegingsmelder in de gang, die de lamp als het donker genoeg is aan doet
- 's morgens als de bewegingsmelder de eerste beweging ziet, de lampen in de woonkamer aan doen
- Als iedereen weg is de lampen uit doen
- Bij zonsondergang de lampen aan doen (beperkt)
- Als er iemand thuis komt of is, de rest van de lampen ook aan doen
- Automatische temperatuurregeling op basis van aanwezigheid
- De avond voordat er een afvalbak aan de straat moet krijgen we een melding op de telefoon

To do

- Volgend jaar krijg ik kunststof kozijnen met Somfy rolluiken die ik middels een Connexoon IO wil gaan aansturen
- Ook komt er een nieuwe keuken met Siemens HomeConnect apparatuur
- Ik wil nog wat Philips Hue GU10 spotjes hebben
- Buitenverlichting

Screenshot 1 (weersomstandigheden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4o-YcVV7LID54aVboS0htO8wc4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5tA1WStHoLKLge4cu01VCF8G.png?f=fotoalbum_medium

Screenshot 2 (woonkamer)
Home Assistant #2 (woonkamer)

Screenshot 3 (gang)
Home Assistant #3 (gang)

Screenshot 4 (slaapkamers)
Home Assistant #4 (slaapkamers)

Screenshot 5 (zolder)
Home Assistant #5 (zolder)

Screenshot 6 (tuin)
Home Assistant #6 (tuin)

Screenshot 7 (apparaten)
Home Assistant #7 (devices)

[ Voor 14% gewijzigd door CAP-Team op 16-12-2020 21:30 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-05 00:35
Ik ben inmiddels ook al een tijd bezig en heb het regelmatig op de schop gegooid. Tegenwoordig heb ik het vrij stabiel en probeer ik zo veel mogelijk onzinnige dingen uit mijn interface te gooien. Ik gebruik HA voornamelijk op mijn mobiele telefoon dus daar is het op geoptimaliseerd. Ik heb geen spannende interface, maar wellicht is het inspiratie voor een ander.

Software

Home Assistant 2021.5.5 op een Raspberry Pi 3B+
MySQL database op een Synology NAS

Hardware

- Raspberry Pi 3B+
- P1 to USB kabel
- 4x Foscam Camera
- 1x Motorola baby monitor
- 1x Kaku deursensor
- 1x Kaku ?
- 1x Aqara hub
- 4x Aqara bewegingssensor
- 7x Aqara temperatuursensor
- 2x Aqara deursensor
- 1x Yeelight S1
- 1x Eurom heater
- 2x Spider Thermostaat
- 3x Spider PowerPlug
- 2x TP Link HS110
- 1x Somfy Connexoon voor 7 rolluiken en 2 zonwering
- 1x Google Hub
- 1x Google Home
- 2x Chromecast
- 1x Shelly Plug
- 3x Opus XT300
- 1x RFXCom
- .....

Automations

Zolder:
- Op werkdagen (exclusief feestdagen) gaat mijn verwarming op zolder aan als het te koud is ivm werkplek
- Na 17:00 gaat de verwarming automatisch uit
- Als er 1 uur lang geen beweging gedetecteerd is terwijl de verwarming aan staat krijg ik een melding
- Als het te donker op zolder is en er is beweging, gaat de bureaulamp aan
- Als de wasmachine of droger klaar is krijgen we een melding op de telefoon en via de Google Hub
- Als de printer klaar is met printen krijgen we een melding. Scheelt onnodig de trap oplopen
- Als de printer een error geeft, krijgen we een melding dat vermoedelijk het papier op is.

Eerste verdieping:
- Alle rolluiken sluiten kwartier na zonsondergang of als het 19:00 is
- Als het te donker op de gang is brand er een nachtlampje voor 5 minuten bij beweging. In de avond paars, in de ochtend geel
- Als er iemand door de garagedeur binnen komt of de deurbel gebruikt gaat er ook een "bel" en kleurt het nachtlampje rood. Mits geactiveerd i.v.m. slapende kinderen.
- Als 1 van de kinderen de deur opent van hun kamer na 20:00 krijgen we een melding op de telefoon
- Als de badkamer te vochtig is, gaat de ventilatie een stand omhoog
- Als we de hele dag afwezig zijn, gaat de ventilatie juist omlaag
- Als de temperatuur sensor buiten 24 graden meet, krijgen we de vraag of we de rolluiken voor 85% of 100% willen doen. Deze vraag herhaalt zich bij 28 graden. Mits de rolluiken open zijn.

Begane grond:
- Als de bel gaat krijgen we een melding + foto
- Wanneer de deadline van de Jumbo levering in zicht komt, krijgen we een melding
- Wanneer de Jumbo levering onderweg is, krijgen we een melding
- Als de temperatuur sensor buiten 24 graden meet, gaat de zonwering dicht
- Als het 18:30 is en de zonwering is dicht, gaat deze weer open
- Kerstboom gaat automatisch aan en uit
- Melding als iemand door onze garagedeur komt
- HA houdt bij wanneer de waterontharder regenereert

Overige:
- Wanneer ik de vakantiemodus aan zet, gaan alle apparaten uit, temperaturen omlaag en gaan alle bewegingsmelders een melding uitsturen als ze beweging zien
- Melding zodra vuilnis die dag opgehaald wordt
- Als de planten in een te droge grond staan buiten, krijgen we een melding waarna direct de sproeiers aan kunnen zetten
- Buitenlampen gaan aan, kwartier na zonsondergang en gaan weer uit om 0:00

To do

- HA is nu zo'n onderdeel van het huis geworden, dat ik eens wil kijken naar een NUC of iets dergelijks.
- Zolder interface is nog niet prettig
- Hier en daar nog wat tweaken aan tekst

Screenshots hieronder zijn in volgorde:
Home / Beneden verdieping / Boven verdieping / Kinderkamers / Zolder / Buiten / Beveiliging / Energie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13x5keZxE4FQ9ph4M3QO1Dyk8nA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GK4GItqhiUPhBl6LbBKXalYF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVLdYJkU3lj5M6-C0Wx9n9UPvgc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dJ1lwdCUwCbFjKvWZcuRzTaP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pO0Bpcr_WnNB3Op_5E7sOyxBWw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Kf9w60MKD1sMi3iiNU7zl2mh.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvaduECwX5QyU4DVoz6mYk6U_gQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8PJm23ScoWA8yfDlut29dPsz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoXcpiSewb8ph2ByJyI9lKpjECA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S5h6WNcuK5C1M5xCR6prfgSF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aln4P7YjmUvudf-1m1Srl7xGxQs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OewYOR0cFdmae94r4XVGbLFa.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiVPvjcBSYbNo9VsJs3ZrBwftRw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gqsXpr7KCNmmNkAB1mWBg5YS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRf6JxHzx7PLSU9lm0O9YhV0Onk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JdNZyQlyccC27wHfsXrMNCG0.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door PTish op 01-06-2021 13:45 ]

• Danielson
  • Laatst online: 25-05 11:44
ik222 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:52:
@bdu @Mivadebe Muurbeugel is deze https://www.tabletsolutio...axy-tab-a7-104-zwart.html

Wat betreft of het nuttig is, voor mij in elk geval wel. Voor bediening maar daarnaast ook voor de camera's te bekijken, zo kun je snel even kijken voordat je de deur open doet.
Super gaaf! :) Maar kent iemand ook goedkopere alternatieven? De behuizing is bijna duurder dan de tablet :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-05 08:51
Ik ben nu net een aantal weken bezig met Home Assistant, overgestapt van Homewizard naar Domoticz met veel producten via de homewizard aangestuurd. Tot dat iemand MOTION blinds ging integreren in Home Assistant en toen de overgang gemaakt naar Home Assistant om ook de terugkoppeling van mijn zonwering te kunnen gebruiken om producten te automatiseren.
Hier onder mijn setup

Hardware

Server
HP Enterprise ProLiant MicroServer Gen8 2.3GHz 8GB ram
Ubuntu 20.04.1 LTS

Software

Home Assistant 2020.12.0 Supervisor
HACS

Integrations

- Philips hue
- Lightstrip Hue
- Lightstrip lidl
- Hue bloom
- Hue White and Color E27
- Tradfri GU10 (8x)
- Tradfri E27 (2x)
- Hue Smart stekker (2x)
- Lidl Smart stekker (2x)

- Xiaomi Aqara
- Body sensor (3x)
- Window/door sensor (4x)
- Temp/humidity sensor (4x)
- Mini switch (3x)
- Cube
- Water leak sensor
- Wi-Fi range extender

- Schakelaars
- Tuya smart stekker
- Sonoff basic (4x) (Tasmota)
- Sonoff mini (Tasmota)
- Shelly 1

- MOTION Blinds
- Top down bottom up plissee systeem (2x)
- Double Roller (2x)
- Cassette Rolgordijn
- Gordijn
- 2 switches voor uitvalschermen
- 1 switch voor rolluik

- Media
- Sony Bravia KD-65XD8505
- Sony STR-DN1060
- Sony Playstation 4
- Sony Playstation 5
- Google home
- Google Nest Hub
- Google Chromecast (2x)

- Camera
- Besder 1080P PTZ

- DMSR
- Wemos D1 met shield van @Aiolos

Andere Integrations
- Twente Milieu
- Tasmota
- MQTT
- Speedtest
- UPnP (Netgear R7800)
- Life360

Automatisering

- Top down bottom up plissees openen nu nog op een fixed tijd in de ochtend.
- Lampen gaan aan/uit door gebruik van PIR of door deursensoren.
- Zonsondergang lampen buiten gaan aan, zonwering sluit.
- Bij regen een check of buitenzonwering gesloten is, anders sluiten.
- Iemand aan de deur, notificatie met camera beelden.
- Luchtvochtigheid in badkamer te hoog tussen 7u-23u afzuiging aanzetten tot niveau goed is.
- Nog veel ideeën maar nog maar net begonnen met automatisering.

To do List

- Elektronisch slot afmaken en integeren in Home assistant
- Alarm maken
- Scenario's maken
- Robotstofzuiger integreren
- Luchtbevochtiger integreren
- Meer automations
- Wallmounted tablet
- Airco integreren
- Zonnepanelen integreren

Dashboards

Begane grond :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkyjMWl7YToBC3j_VypJFG2UU3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/28ne1IJ8vTfWO2go34Il8M1w.png?f=fotoalbum_large

1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOif9ITuy0TF1aenxH4V3XdzQ0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LOOTmpxFSWpKfWOD0j89jb4Y.png?f=fotoalbum_large

Media:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vDDnN4ZOx1qosoNUKtrCg24A1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSgG3nFU9SN94oU0eClKZbk3.png?f=fotoalbum_large

Batterijniveau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BajDSHnKDdNWe6U01DB3PlpZnt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AEHmrBhT22NQF67PXqOouqZR.png?f=fotoalbum_large

Graag hoor ik tips & tricks want ik blijf natuurlijk aanpassen. Zoals je kan zien heb ik nog heel veel andere tabs maar die zijn oud of tests om dingen te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-05 08:51
@CAP-Team tof om een installatie uit Vjenne te zien. Hoe heb je dat gemaakt dat die aangeeft wanneer de volgende bak aan de straat moet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Nice en extreem strak! Ik ben met een soortgelijke opstelling bezig. Klein vraagje, hoe heb je de Nefit geïntegreerd gekregen? Zie dat je o.a. de druk kan uitlezen

- Hikvision Camera's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
lampie1979 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:01:
Nice en extreem strak! Ik ben met een soortgelijke opstelling bezig. Klein vraagje, hoe heb je de Nefit geïntegreerd gekregen? Zie dat je o.a. de druk kan uitlezen

[...]
Ik heb geen Nefit geïntegreerd, ik heb een Tado thermostaat via de Homekit integratie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Laatst online: 24-05 15:32

CAP-Team

XBL: CAPTeam

@lampie1979 ik gebruik deze voor Nefit:
https://github.com/ksya/ha-nefiteasy

Deze heb ik handmatig aangepast omdat ik foutmeldingen kreeg in de log, en dat werkt goed (zonder foutmeldingen).

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Eindelijk heb ik een reden om een TVP te plaatsen in dit topic :P

Ik draai al ruim 2 jaar HA in ons huidige huis. De zolder is volledig geschikt gemaakt voor domotica als testcase. Ik heb/had weinig verstand van programmeren en dergelijke zaken. Mijn huidige HA-installatie is ook een bijeengeraapt zooitje van code/Node-red/integrations/etc.

Nu gaan we volgend jaar verhuizen naar een nieuw huis, dus een goed excuus om helemaal opnieuw te beginnen met HA. Huis is voorbereid qua domotica (alsin nul-draad naar alle schakelaars, extra loze leidingen, diepe inbouwdozen, etc). Omdat ik fysiek uiteraard nog niks kan doen, ben ik alvast begonnen met de backend voor Home Assistant in het nieuwe huis.

Binnenkort ga ik beginnen aan de interface, maar dat zal flink wat tijd gaan kosten :D Veel inspiratie in dit topic!

Software

• Home Assistant Core

Hardware

• Raspberry Pi4 (4GB)
  • 256 GB SSD (Bootable)
  • Conbee 2 stick voor Zigbee

Integrations/add-ons

• Zigbee2MQTT
  • Mosquitto MQTT
  • Google Backup
  • Visual Code Studio
  • HACS

Lovelace Custom cards

• fold-entity-row
  • auto-entities
  • template-entity-row
  • vertical stack in card

Screenshots

Het eerste wat nu (technisch) grotendeels klaar is, is het (System) Monitoring gedeelte. Visueel (qua thema's) moet er nog wel wat gebeuren, maar dat komt later.

Ik ben fan van minimalistische views, dus ik heb het zo ingericht dat in principe alleen de problemen/updates zichtbaar zijn. Als er bv een addon offline of een batterij bereikt kritieke waardes dan is dat direct zichtbaar in deze view. Dit is ook te verbergen

Als er updates beschikbaar zijn dat wordt dat ook getoond (HA Core, HassOS, addons en HACS-componenten), deze linken ook door naar de betreffende pagina om te updaten. Als het goed is komt er ook een lijstje van add-ons/HACS-componten die een update beschikbaar hebben, alleen zijn ze allemaal bijgewerkt dus nog niet kunnen testen :P. Alle offline-apparaten/entities zijn standaard verborgen, dit kan een flinke lijst worden maar wel nuttig om snel te zien of iets offline is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdmDwGpxY0F736Q1a2QW3WSAni0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MY7oiftzdkFC4UXAI3A5Waf0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKSarHIC3MEh8vyiZo_jtgS1KQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sdXnnlGM5KOgkjwZlznaByPa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF2YNfh4KdtfVucJw4bGR8ztC74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EtNyNDD1hKwKFfOdl2ka67u0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:47

bdu

Gefeliciteerd met je nieuwe woning. Ik was twee jaar geleden net de laat met dit soort zaken, stond wat tijdsdruk op omdat we redelijk laat instapte. Heb gelukkig veel wel kunnen doen maar helaas niet overal bij stilgestaan.
Hoe werkt jouw 'Software Updates' card?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
bdu schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:55:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe woning. Ik was twee jaar geleden net de laat met dit soort zaken, stond wat tijdsdruk op omdat we redelijk laat instapte. Heb gelukkig veel wel kunnen doen maar helaas niet overal bij stilgestaan.
Hoe werkt jouw 'Software Updates' card?
Lovelace code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
type: entities
title: Software Update
entities:
  - type: 'custom:template-entity-row'
    icon: 'mdi:home-assistant'
    name: All up to date!
    condition: >-
      {{is_state('sensor.updater_core', 'off') and
      is_state_attr('sensor.hassos', 'update_available', false) and
      is_state('binary_sensor.updater_hacs', 'off') and
      is_state('binary_sensor.updater_addons', 'off') and
      is_state('binary_sensor.snapshots_stale', 'off') and is_state_attr('sensor.supervisor_updates', 'update_available', false)}}
    name: Home Assistant Core
    state: '{{state_attr(''sensor.updater_core'', ''newest_version'')}}'
    secondary: 'Current: {{state_attr(''sensor.updater_core'', ''current_version'')}}'
    condition: '{{is_state(''sensor.updater_core'', ''on'')}}'
    tap_action:
      action: navigate
      navigation_path: /hassio/dashboard
    name: Operating System
    state: '{{state_attr(''sensor.hassos'', ''newest_version'')}}'
    secondary: 'Current: {{state_attr(''sensor.hassos'', ''current_version'')}}'
    condition: '{{is_state_attr(''sensor.hassos'', ''update_available'', true)}}'
    tap_action:
    name: Supervisor
    state: '{{state_attr(''sensor.supervisor_updates'', ''newest_version'')}}'
    secondary: 'Current: {{state_attr(''sensor.supervisor_updates'', ''current_version'')}}'
    condition: '{{is_state_attr(''sensor.supervisor_updates'', ''update_available'', true)}}'
    tap_action:
    name: HACS Components
    state: ' {{ states(''sensor.hacs'') }} update(s) available.'
    secondary: >-
      {% for repo in state_attr('sensor.hacs', 'repositories') %} {{
      repo.display_name }} {% endfor %}
    condition: '{{is_state(''binary_sensor.updater_hacs'', ''on'')}}'
    tap_action:
      navigation_path: /hacs/entry
    name: HA Addons
    state: ' {{ states(''sensor.supervisor_updates'') }} update(s) available.'
      {% for repo in state_attr('sensor.supervisor_updates', 'addons') %} {{
      addon.name }} {% endfor %}
    condition: '{{is_state(''binary_sensor.updater_addons'', ''on'')}}'
    tap_action:
    name: Google Drive Backup
    state: ' Trouble backing up!'
      Last backup:
      {{as_timestamp(state_attr('sensor.snapshot_backup','last_snapshot'))|timestamp_custom('%d
      %b %X')}}
    condition: '{{is_state(''binary_sensor.snapshots_stale'', ''on'')}}'
    tap_action:
      navigation_path: /hassio/ingress/cebe7a76_hassio_google_drive_backup

Package updates van het 'systeem', via: Link. Wel een beetje aangepast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
#This package generates the data for available updates for: Supervisor, Addons and HACS
sensor:
  # Sensor to track available updates for supervisor & addons
  - platform: command_line
    name: Supervisor updates
    command: 'curl http://supervisor/supervisor/info -H "Authorization: Bearer $(printenv SUPERVISOR_TOKEN)" | jq ''{"newest_version":.data.version_latest,"current_version":.data.version,"update_available":.data.update_available,"addons":[.data.addons[] | select(.update_available)]}'''
    value_template: "{{ value_json.addons | length }}"
    unit_of_measurement: pending update(s)
    json_attributes:
    - update_available
    - newest_version
    - current_version
    - addons

name: HassOS
    command: 'curl http://supervisor/os/info -H "Authorization: Bearer $(printenv SUPERVISOR_TOKEN)"|jq ''{"newest_version":.data.version_latest,"current_version":.data.version,"update_available":.data.update_available}'''
    value_template: "{% if value_json.newest_version != value_json.current_version %}on{% else %}off{% endif %}" 
    json_attributes:
    - update_available
    - newest_version
    - current_version

# Alternate updater sensor for core since binary_sensor.updater is very slow to recognize updates
    name: Updater Core
    command: 'curl http://supervisor/core/info -H "Authorization: Bearer $(printenv SUPERVISOR_TOKEN)" | jq ''{"newest_version":.data.version_latest,"current_version":.data.version}'''
    value_template: "{% if value_json.newest_version != value_json.current_version %}on{% else %}off{% endif %}"
    json_attributes:
    - newest_version
    - current_version

binary_sensor:
- platform: template
  sensors:
    # True if there's an update available for supervisor
    updater_supervisor:
      friendly_name: 'Updater - Supervisor'
      device_class: problem
      value_template: "{{ state_attr('sensor.supervisor_updates', 'update_available') }}"
      availability_template: "{{ (states('sensor.supervisor_updates') | int(-1)) > -1 }}"

# True if there's updates available for any HACS components
    updater_hacs:
      friendly_name: 'Updater - HACS'
      value_template: "{{ states('sensor.hacs') | int > 0 }}"

# True if there's updates available for any addons
    updater_addons:
      friendly_name: 'Updater - Addons'
      value_template: "{{ states('sensor.supervisor_updates') | int > 0 }}"

automation:
  - id: '1585256741683'
    alias: Check config with update
    description: Starts the check config addon when an update becomes available
    trigger:
    - entity_id: binary_sensor.updater
      platform: state
      to: 'on'
    condition: []
    action:
    - data:
        addon: core_check_config
      service: hassio.addon_start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Kleine disclaimer trouwens, ik weet niet of de updates van de add-ons en hacs goed worden weergegeven op deze manier :D Nog steeds niks met een update, dus kan het niet testen :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-05 10:25
lampie1979 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:01:

[...]
Om mijn Nefit ketel uit te lezen en de thermostaat remote te bedienen gebruik ik deze module: https://bbqkees-electronics.nl/. Draait hier inmiddels een paar jaar :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Besteld!

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandamhuis
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-11-2024
Aegle schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:44:
[...]

Om mijn Nefit ketel uit te lezen en de thermostaat remote te bedienen gebruik ik deze module: https://bbqkees-electronics.nl/. Draait hier inmiddels een paar jaar :) .
Uhm misschien niet voor hier en een beetje Off-topic, maar wat kan ik hier allemaal mee? Ik heb nu een rooted Toon, maar hier kan ik alleen de temperatuur instellen. Verder niets.

Ik zoek nog een manier om onze CV wat meer te kunnen instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 08:29
Aangezien ik voor kerst een NUC heb gekregen en ik dus alles van de raspberry (met domoticz) moet overzetten heb ik besloten om HA nog maar eens een kans geven. Drie keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen.

Dit is een leuk topic om ideeën op te doen. Bedankt voor ieder zijn input

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:59

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robossie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-12-2024
PTish schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:07:
Ik ben inmiddels ook al een tijd bezig en heb het regelmatig op de schop gegooid. Tegenwoordig heb ik het vrij stabiel en probeer ik zo veel mogelijk onzinnige dingen uit mijn interface te gooien. Ik gebruik HA voornamelijk op mijn mobiele telefoon dus daar is het op geoptimaliseerd. Ik heb geen spannende interface, maar wellicht is het inspiratie voor een ander.

Software

Home Assistant 2020.12.0 op een Raspberry Pi 3B+

Hardware

- Raspberry Pi 3B+
- P1 to USB kabel
- 4x Foscam Camera
- 1x Kaku deursensor
- 1x Kaku ?
- 1x Aqara hub
- 2x Aqara deursensor
- 1x Yeelight S1
- 1x Eurom heater
- 2x Spider Thermostaat
- 3x Spider PowerPlug
- 2x TP Link HS110
- 1x Google Hub
- 1x Google Home
- 2x Chromecast
- .....

Automations

Zolder:
- Op werkdagen (exclusief feestdagen) gaat mijn verwarming op zolder aan als het te koud is ivm werkplek
- Als er geen beweging gedetecteerd is voor 1 uur terwijl de verwarming aan staat krijg ik een melding
- Als de wasmachine of droger klaar is krijgen we een melding op de telefoon en via de Google Hub

Eerste verdieping:
- Als het te donker op de gang is brand er een nachtlampje voor 5 minuten bij beweging. In de avond paars, in de ochtend geel
- Als er iemand door de garagedeur binnen komt of de deurbel gebruikt gaat er ook een "bel" en kleurt het nachtlampje rood. Mits geactiveerd i.v.m. slapende kinderen.
- Als 1 van de kinderen de deur opent van hun kamer krijgen we een melding op de telefoon

Begane grond:
- Wanneer de deadline van de Jumbo levering in zicht komt, krijgen we een melding

Overige:
- Wanneer ik de vakantiemodus aan zet, gaan alle apparaten uit, temperaturen omlaag en gaan alle bewegingsmelders een melding uitsturen als ze beweging zien
- Als de planten in een te droge grond staan buiten, krijgen we een melding waarna direct de sproeiers aan kunnen zetten

To do

- HA is nu zo'n onderdeel van het huis geworden, dat ik eens wil kijken naar een NUC of iets dergelijks.

Home / Beneden verdieping / Boven verdieping / Kinderkamers / Zolder / Buiten / Beveiliging / Energie

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er erg gelikt uit _/-\o_ , maar mag ik jou vragen hoe je dat voor mekaar hebt gekregen met de somfy IO rolluiken en zonwering, ik heb een tahoma en daar krijg ik het nog niet 123 voor elkaar die aan te sturen met een andere applicatie dan de somfy app. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PTish
Robossie schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:59:
[...]

Dat ziet er erg gelikt uit _/-\o_ , maar mag ik jou vragen hoe je dat voor mekaar hebt gekregen met de somfy IO rolluiken en zonwering, ik heb een tahoma en daar krijg ik het nog niet 123 voor elkaar die aan te sturen met een andere applicatie dan de somfy app. |:(
Ik gebruik deze custom component, die in de toekomst de huidige geintegreerde component van HA dient te vervangen; https://github.com/iMicknl/ha-tahoma

Vervolgens heb ik een aantal rolluiken gegroepeerd in HA:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- platform: group
  name: screens
  entities:
    - cover.groot_raam
    - cover.klein_raam
  name: all_shutters
  entities:
    - cover.master_bedroom_a
    - cover.master_bedroom_b
    - cover.master_bedroom_c
    - cover.bedroom_XXX_a
    - cover.bedroom_XXX_b
    - cover.bedroom_YYY_a
    - cover.bedroom_YYY_b
  name: bedroom_shutters
  entities:
    - cover.master_bedroom_a
    - cover.master_bedroom_b
    - cover.master_bedroom_c
  name: bedroom_XXX_shutters
  entities:
    - cover.bedroom_XXX_a
    - cover.bedroom_XXX_b
  name: bedroom_YYY_shutters
  entities:
    - cover.bedroom_YYY_a
    - cover.bedroom_YYY_b

Nog even de juiste device types toegevoegd in customize.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
cover.screens:
  device_class: shutter
  friendly_name: Zonwering
cover.all_shutters:
  friendly_name: Alle Rolluiken
cover.bedroom_shutters:
  friendly_name: Rolluiken Slaapkamer
cover.bedroom_XXX_shutters:
  friendly_name: Rolluiken XXX
cover.bedroom_YYY_shutters:
  friendly_name: Rolluiken YYY

en een paar automations
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: shutters_down_on_sunset
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "+00:15:00"
  action:
    service: cover.close_cover
    data:
      entity_id: cover.all_shutters

- alias: shutters_down
  trigger:
    platform: time
    at: "19:00:00"
  action:
    data:

Ik heb nog een paar dagen gebruik gemaakt van fold-entity-row component om "Rolluiken Slaapkamer" open te kunnen klappen en zo de 3 rolluiken individueel te kunnen openen en sluiten, maar ik merkte al na een paar dagen dat we dit waarschijnlijk niet gingen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-05 10:25
daandamhuis schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:17:
[...]

Uhm misschien niet voor hier en een beetje Off-topic, maar wat kan ik hier allemaal mee? Ik heb nu een rooted Toon, maar hier kan ik alleen de temperatuur instellen. Verder niets.

Ik zoek nog een manier om onze CV wat meer te kunnen instellen.
Inderdaad behoorlijk off-topic, maar met de firmware van https://emsesp.github.io/docs/#/ kan je de Nefit integreren in Home Assistant. Daarmee heb je overzicht van de meeste parameters en controle over de thermostaat.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robossie
  • Laatst online: 05-12-2024
PTish schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:47:
[...]

Ik gebruik deze custom component, die in de toekomst de huidige geintegreerde component van HA dient te vervangen; https://github.com/iMicknl/ha-tahoma

Vervolgens heb ik een aantal rolluiken gegroepeerd in HA:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  name: screens
  entities:
    - cover.groot_raam
    - cover.klein_raam
  name: all_shutters
  entities:
    - cover.master_bedroom_a
    - cover.master_bedroom_b
    - cover.master_bedroom_c
    - cover.bedroom_XXX_a
    - cover.bedroom_XXX_b
    - cover.bedroom_YYY_a
    - cover.bedroom_YYY_b
  name: bedroom_shutters
  entities:
    - cover.master_bedroom_a
    - cover.master_bedroom_b
    - cover.master_bedroom_c
  name: bedroom_XXX_shutters
  entities:
    - cover.bedroom_XXX_a
    - cover.bedroom_XXX_b
  name: bedroom_YYY_shutters
  entities:
    - cover.bedroom_YYY_a
    - cover.bedroom_YYY_b

Nog even de juiste device types toegevoegd in customize.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
cover.screens:
  friendly_name: Zonwering
cover.all_shutters:
  friendly_name: Alle Rolluiken
cover.bedroom_shutters:
  friendly_name: Rolluiken Slaapkamer
cover.bedroom_XXX_shutters:
  friendly_name: Rolluiken XXX
cover.bedroom_YYY_shutters:
  friendly_name: Rolluiken YYY

en een paar automations
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: shutters_down_on_sunset
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "+00:15:00"
  action:
    data:

- alias: shutters_down
  trigger:
    platform: time
    at: "19:00:00"
  action:
    data:

Ik heb nog een paar dagen gebruik gemaakt van fold-entity-row component om "Rolluiken Slaapkamer" open te kunnen klappen en zo de 3 rolluiken individueel te kunnen openen en sluiten, maar ik merkte al na een paar dagen dat we dit waarschijnlijk niet gingen gebruiken.
Oke, ga is kijken of dat werkt maar ben ook nog niet zo lang bezig met HA en moet me er nog erg in gaan verdiepen, als het me lukt na het bericht van jou dan al vast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
All; dit is een showtopic. Alle vragen over "hoe integreer ik xyz in abc" horen hier: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:27

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Meer plaatjes in een ‘show’ topic zou ik ook wel op prijs stellen eerlijk gezegd oOo

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 13-05 10:34
Mars Warrior schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:41:
Meer plaatjes in een ‘show’ topic zou ik ook wel op prijs stellen eerlijk gezegd oOo
Absoluut !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:21

Software

Hardware

- Raspberry Pi 3B+
- P1 to USB kabel
- 4x Foscam Camera
- 1x Kaku deursensor
- 1x Kaku ?
- 1x Aqara hub
- 2x Aqara deursensor
- 1x Yeelight S1
- 1x Eurom heater
- 2x Spider Thermostaat
- 3x Spider PowerPlug
- 2x TP Link HS110
- 1x Google Hub
- 1x Google Home
- 2x Chromecast
- .....

Automations

Zolder:
- Als er geen beweging gedetecteerd is voor 1 uur terwijl de verwarming aan staat krijg ik een melding

Eerste verdieping:
- Als 1 van de kinderen de deur opent van hun kamer krijgen we een melding op de telefoon

Begane grond:

Overige:

To do

[Afbeelding][Afbeelding]
Cast jij met een druk op de knop de betreffende radio zender naar het device?
Hoe heb je dit gedaan?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:27

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk om een mobiele setup te zien. Ben dus niet de enige die hass voornamelijk vanaf zijn telefoon gebruikt. Ik zie dat jij max. 2 kaarten naast elkaar hebt. Ik heb een max van 3. Dat is soms ff teveel (tekst te klein), dus ik kom ook op vaak op een aantal van 2 uit voor optimale leesbaarheid en bedienbaarheid.

Verder leuk om op de laatste screenshot mijn kaart terug te zien in jou setup 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
f.welvering schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:32:
[...]

Cast jij met een druk op de knop de betreffende radio zender naar het device?
Hoe heb je dit gedaan?
Onderdeel van de mini-media-player: https://github.com/kalkih/mini-media-player
Zoek even op shortcuts.

Hier een interessant voorbeeld; https://community.home-as...i-media-player/68459/1503

Sowieso de moeite waard om die topics eens door te scannen op "538" of "skyradio" voor wat meer voorbeelden :)

Waar ik zelf nog mee "vecht" is dat ik dus MP3 er naar toe stuur. Ik wil eigenlijk dat hij gewoon tuneIn start, maar ik moet nog even kijken hoe dat precies werkt. Dat is echter een onderwerp voor een andere topic :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ik dacht ik zal mijn setup ook maar eens tonen. Paar jaar geleden begonnen met domoticz op een raspberry pi en een rfxcom. Begin dit jaar overgeschakeld naar Home Assistant en node red.

Hardware

Harmony hub/Elite in de woonkamer
Ring Deurbel
6x Shelly Dimmer
9x Shelly 1
2x Shelly i3
2x Shelly H&T
1x Shelly button
10x LSC smartplug met tasmota
2x Node MCU
1x Z-Stick Gen5 EU (AEON Labs)
4x Fibaro Z-wave PIR
2x Neo-coolcam PIR
2x Neo-coolcam smartplug
5x Neo-coolcam Wall-switch
1x Heiman Zwave rooksensor
3x Google Home mini
1x Google Hub
1x Broadlink rm mini 3
1x Unifi Pro AP
1x Unifi Lite AP
1x Sonos Playbar (woonkamer)
1x Marantz Receiver (Veranda)
1x Server met een ryzen 3600, 32gb ram en een gtx 1060

Software

Op de server draai ik Unraid, en home assistant draait hier in docker. Samen met Node-red, grafana, zwave2mqtt, unifi controller, plex, ...
De interface word vooral op de telefoon gebruikt, dus daar is men interface ook naar gemaakt.
Home assistant is vooral de front-end maar alle automatisaties zitten in node-red.

Automatisaties

-De lampen in de achtertuin, berging, gang, WC en badkamer gaan automatisch aan dmv PIR sensors
-Melding op telefoon als het afval moet worden buiten gezet
-Airco's en verwarming gaan automatisch aan/uit op basis van timers en aanwezigheid.
-Bediening van de pc's bij de tv's dmv mqtt.
-Knop in de gang die alle lampen uitschakelt als we gaan slapen. Hij checkt ook of er nog pc's aanstaan, sluit deze dan eerst netjes af alvorens de bijhorende smart-plug uit te schakelen.
-Beregening word automatisch aangestuurd, een hass plugin berekent de benodigde sproei tijd, en aan de hand van die tijd word in node-red een node-mcu aangestuurd die de klep en waterpomp bedient.
-Solar Heating van het zwembad word aangestuurd aan de hand van de opbrengst van de zonnepanelen.
-Melding over google home als de achterdeur langer dan 5m openstaat
-Knop in de keuken die op google home omroept dat het eten klaar is (en dan ook al het licht boven de tafel aandoet)
-Alles uit als er niemand thuis is (tracking dmv hass app)
-Lichten gedimt aan als er iemand thuiskomt als het donker is
-Lichten s'morgens uit als het buiten licht genoeg is
-S'morgens pellet-kachel aan in veranda als het koud is (door broadlink rm)

Interface

Op PC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB_nS9XqPlDcSek7TSSfAhoF43Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UzfKYithDwFvJ6qnyx1A3YTK.png?f=fotoalbum_large
Enkele Node-red voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VH0P7Ei3U1XqCqMx_3n0ocuApmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I5LpbkvAG5SZx9vwedgfE4DC.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PlWwkForWOJhOsQlH7Rn4zFdFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yXWN4kzzwpJyDngJo6YkE5y2.png?f=fotoalbum_large
Op mobiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfg8mRAoyk2XaphQ8MgjQHrfD4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zZaweV4S0HhO7pD4xYbHoK0g.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUjT8ljefjo5dRwrof5ReVGuWms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wK3OOUWt0wJXhYUMM5fRX0ce.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxRjIw25_jIUdlnOYJKXyXTcOhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BvcnTfjtufMAWEQeALxymmH6.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vK7F57mSUcKB0-OULh0MWCKfoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GgnOQ6mgBbjNE5INTiqiFT74.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29th5SgdFHCikbYsKykEkDj_rDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l5sNjs9pdD8TLkWjdrHjEZoZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2XYU4PaPvHfV1CfQOStrnjok4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LgFrJuatIf25ZSkBCISiP2sN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMBcaZgyVtdBHAB104TKa_5Jif0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mATpphLaD1VcewSkJi2kPSxF.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8VwH9dpeVfm_MhDl0r0SDJBAOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DfiJVpG0Cp06h2vZy5pwNNTp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Weer een update van afgelopen maand:

Na ingebruikname van Home Assistant heb ik gemerkt dat alle Tuya apparaten niet altijd goed werken, updaten te laat of blijven hangen, ik heb LocalTuya en Tuya_Custom integraties geprobeerd, het werd iets beter maar nog steeds vol met problemen.

Dus afgelopen maand begon ik over te stappen naar Zigbee, via ZHA integratie i.c.m. Conbee 2 stick, en ik ben uiterst tevreden hoe het allemaal werkt. Ik heb 15 devices overgezet naar Zigbee, en veel meer toegevoegd in my complete installatie, zoals temperatuur sensoren, magneetschakelaars en motion sensoren meeste sensoren zijn van Aqara, er is een Philips Hue buiten motion sensor. Stekkers zijn meeste van Ikea en paar van Blitzwolf (voor meting van wattage)
Ik heb nu 35 Zigbee apparaten, er volgen nog 5 á 6 apparaten voor diverse automatisaties.

Ik kan helaas paar van de schakelaars niet overzetten naar Zigbee omdat het nog niet ondersteund wordt door ZHA, zoals die van rolluiken en gordijnen en sommige lichtschakelaars.

Ik moet nog paar stekkers vervangen maar helaas door lockdown kan ik niet naar Ikea, ik heb wel besteld maar dat duurt ook bijna 2 weken.

Ik heb veel automatisaties toegevoegd via Yaml maar meeste heb ik het via Node-Red geïntegreerd.
Meeste zijn TTS announcements zoals buitenzetten van karton/plastic bak, Was en droger notificaties, ook notificaties voor medicatie van de katten die maandelijks terug komen.
Ik heb ook een motion sensor gestuurd spray om katten buiten de keuken te houden, dit is ook via Node-Red geautomatiseerd via twee ZHA motion sensoren, ik heb ook een RGB bulb van IKEA als beletlamp voor katten gebruikt, deze laat combinatie van kleuren zien welke kat buiten is of binnen (is te zien in de screen gif hieronder) dit maakt het visueel beter zichtbaar i.p.v. naar tablet lopen om te zien waar de katten zijn.

Ik was van plan om een nieuwe alarm te kopen die slimmer was dan onze huidige (die stuurt alleen SMS berichtjes)
Maar na toevoegen van alle bewegingssensoren en deurmagneten in HA, heb ik besloten om geïntegreerde alarm van HA te gebruiken en ik moet zeggen dat het erg goed werkt, het was even leercurve om alles werkend te krijgen, maar ik kon het netjes in de dashboard van de tablet inzetten, alle Google nest hubs met of zonder scherm spelen sirene geluid af, een van de hub's geeft TTS melding dat alarm aanstaat zodat we niet vergeten uitzetten.
Ik heb vandaag nog een Zigbee sirene met stroboscoop van Heiman ontvangen en geïntegreerd met HA alarm, deze flasht tot we alarm uitzetten, als het niet uitgezet wordt gaat de sirene ook af, ik wacht nog op paar rood flitsende 220V lampen om achter de raam te zetten van bovenverdiepingen via een stekker.

Hier een kort scherm opname van de tablet dashboard, ik heb het vanmiddag opgenomen wanneer het druk was met huishouden, zelfs een van de katten ging naar buiten :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSqURV_EfpNbkOEJAEkiXJcIsUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/MdM4bdGkBw5ekPwSkC8cUILG.gif?f=user_large

Hier heb ik de Heiman sirene gemonteerd, ik moest wel een inbouw WCD aanleggen, gaat makkelijk als je zelf technicus sterkstroom installaties bent (ook bekend als omhoog geschopte elektricien :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBDNXReYWyAYL7aJRLgdcQg1NbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqF23JXZmPjE63BatcQ81bqp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moest zelf ook even kijken hoe ik Heiman siren aan de praat kon krijgen, het integreert makkelijk in ZHA maar het is niet te bedienen via HA, althans niet via entiteiten maar wel via services. entiteit laat alleen zien of het aan/uit staat. Dus ik heb via de alarm integratie van HA in automations.yaml als service toegevoegd.
Er was weinig te vinden over dit dus hierbij verkorte versie van mijn Yaml code:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DjLzbqvGH3ZT4Nl1ANB7aubJyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/34a5mwVVf2vCjLrGtKfRdNtT.png?f=user_large

Zo ziet mijn Zigbee netwerk uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLz7gBPnIeDXRrvLA7T12YDMtEU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BSXZJ45DL8y6YWQ6lymHaOWh.png?f=user_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
In mijn vorige post heb ik vooral de tablet voor de centrale aansturing laten zien. Dashboard was toen nog in ontwikkeling.

Afgelopen week vakantie gehad en dus flink bezig kunnen zijn met Home Assistant, dingen die ik gedaan heb:
  • Automatiseringen voor de buitenverlichting die eerst nog in Fibaro stonden omgezet naar Home Assistant.
  • Verwarming (combinatie van de airco's en CV) geautomatiseerd middels Home Assistant. Dat betekent dus automatisch inschakelen als we naar beneden gaan, halverwege de dag omschakelen van airco naar CV en als we in de avond naar boven gaan de verwarming weer uitschakelen.
  • Davis Vantage Pro2 weerstation geïntegreerd in Home Assistant middels een Meteobridge Nano SD. Ik heb nu dus live de weerdata vanaf het weerstation beschikbaar in Home Assistant.
  • Alarm omgebouwd van Fibaro naar Home Assistant die daar een vele mooiere module voor heeft.
Dashboard voor de tablet ziet er nu als volgt uit

Homescreen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9yvCTNACwpFrQxe3qTcpkDr4JM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t3cslYOdxEJIxnbbfSIbep8z.png?f=fotoalbum_large

Alarm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wptq6Hsydu7Ecz0Pbs7QhrvsKzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agNLSTOSxfjIdMAyYRrQgj1Z.png?f=fotoalbum_large

Energie monitor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_-mbpWsIyKnH9qMYje2o_A6YP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/toTS8xp8Tzpn41fnRsDNQpdv.png?f=fotoalbum_large

Weerstation
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDIY21lbNGu65DB-jIXw_4MUrLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vNbve9Vr6sdVL4tp1FehhPUt.png?f=fotoalbum_large

Voor de telefoons gebruik ik bijna dezelfde layout, enkel heb ik daar overal een 1 kolom layout in plaats van de 2 kolommen layout voor op de tablet. Daar staat alles dus onder elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@ik222 Ziet er goed uit! Waarom lijn je je homescreen niet wat mooier uit? Dat zou het nog net wat mooier maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-05 07:24
@jorgenv Flink wat informatie! Welke card gebruik je daar voor je zonnepanelen? Die is lekker overzichtelijk.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
sjorsjes schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:11:
@jorgenv Flink wat informatie! Welke card gebruik je daar voor je zonnepanelen? Die is lekker overzichtelijk.
Dat is de power wheel card!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 10:26

winDOS

6.22

Hardware

• Server met een Ubuntu server VM
  • Raspberry 4 met een p1 kabel aangesloten aan slimme meter
  • Goodwe omvormer + 8 zonnepanelen (320pw)
  • IKEA Tradfri Hub + Lampen en stopcontacten
  • TP link HS110(EU) (voor de wasmachine)
  • Shelly 1

Software

Automations

• Melding op telefoon bij nieuwe update HA
  • Melding op telefoon als de wasmachine klaar is
  • Melding naar Google home als de wasmachine klaar is (gepersonaliseerd aan de hand van wie er thuis is, bij niemand thuis geen melding. Als er iemand thuis komt, dan medling + tijd dat de wasmachine klaar is)
  • Woonkamer lampen aan bij zonsondergang
  • Tuin lampen aan bij zonsondergang
  • Tuinlampen uit om 0:00
  • Poortlamp uit bij zonsopgang

Interface

Theme: Google Dark Theme
De interface wordt hoofdzakelijk mobiel gebruikt, hierop ook alles ingesteld.
Custom lovelace cards
  • battery-state-card
  • button-card
  • config-template-card
  • light-popup-card
  • lovelace-card-mod
  • lovelace-rpi-monitor-card
  • lovelace-slider-entity-row
  • lovelace-swipe-navigation
  • mini-graph-card
  • mini-media-player
  • swipe-card
  • vertical-stack-in-card
Filmpje interface
Screenshots
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfnLFQo-i1m-WYnnDV1RqQ8x56I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aVVBAeaSSP1zOo8kyy90VGGM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOZ_b9HGcr8HamykMNfGqFM1ZB0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S5qtnYsmAeJRC8ea4l7VGMCy.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 1% gewijzigd door winDOS op 06-01-2021 12:45 . Reden: 2 custom cards vergeten ]

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Troetelbeer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:45:
@ik222 Ziet er goed uit! Waarom lijn je je homescreen niet wat mooier uit? Dat zou het nog net wat mooier maken :)
Daar moet ik nog een keer goed naar kijken, grootse issue is dat ik het formaat van die standaard lovelace cards slecht kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 21:43
winDOS schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:43:

Hardware

• Server met een Ubuntu server VM
  • Raspberry 4 met een p1 kabel aangesloten aan slimme meter
  • Goodwe omvormer + 8 zonnepanelen (320pw)
  • IKEA Tradfri Hub + Lampen en stopcontacten
  • TP link HS110(EU) (voor de wasmachine)
  • Shelly 1

Software

Automations

• Melding op telefoon bij nieuwe update HA
  • Melding op telefoon als de wasmachine klaar is
  • Melding naar Google home als de wasmachine klaar is (gepersonaliseerd aan de hand van wie er thuis is, bij niemand thuis geen melding. Als er iemand thuis komt, dan medling + tijd dat de wasmachine klaar is)
  • Woonkamer lampen aan bij zonsondergang
  • Tuin lampen aan bij zonsondergang
  • Tuinlampen uit om 0:00
  • Poortlamp uit bij zonsopgang

Interface

Theme: Google Dark Theme
De interface wordt hoofdzakelijk mobiel gebruikt, hierop ook alles ingesteld.
Custom lovelace cards
  • battery-state-card
  • button-card
  • config-template-card
  • light-popup-card
  • lovelace-card-mod
  • lovelace-rpi-monitor-card
  • lovelace-slider-entity-row
  • lovelace-swipe-navigation
  • mini-graph-card
  • mini-media-player
  • swipe-card
  • vertical-stack-in-card
Filmpje interface
[YouTube: Home Assistent]
Screenshots
[Afbeelding][Afbeelding]
Ben benieuwd naar hoe je dat gedaan hebt met de wasmachine, zal je die yaml eens willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
@winDOS Hoe heb je de P1 Monitor werkend gekregen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

mAiden88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Ben benieuwd naar hoe je dat gedaan hebt met de wasmachine, zal je die yaml eens willen delen?
Ik gebruik in totaal 5 automations, een input_select en een groep met daarin de personen die een melding krijgen.

Sensor.washingmachine_watts geeft door hoeveel watt er gebruikt wordt. Als het verbruik 5min boven de 5watt is, wordt het hele verhaal getriggerd.

Input select:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
input_select:
  washingmachine_status:
    name: Wasmachine status
    options:
     - "Stand-by"
     - "Wasprogramma bezig"
     - "Klaar"
    initial: "Stand-by"
    icon: mdi:washing-machine

Automation: Zet wasmachine naar Wasprogramma bezig
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1601460459773'
  alias: Zet wasmachine naar Wasprogramma bezig
  description: ''
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.washingmachine_watts
    above: '5'
    for: 0:05:00
  action:
  - service: input_select.select_option
    data:
      option: Wasprogramma bezig
    entity_id: input_select.washingmachine_status
  mode: single

Vervolgens wordt de status op klaar gezet als het aantal watt 5min onder de 5watt is.

Automation: Zet wasmachine naar Klaar
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: '1601460691286'
  alias: Zet wasmachine naar Klaar
  trigger:
    below: '5'
  condition:
  - condition: state
    state: Wasprogramma bezig
  action:
    data:
      option: Klaar

Door de status klaar worden de volgende automations getriggerd.

Automation: Wasmachine Jonathan thuis notificatie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 id: '1601968113699'
  alias: Wasmachine Jonathan thuis notificatie
  description: Stuur een notificatie en een google home melding als de wasmachine
    klaar is en Jonathan thuis is.
  trigger:
  - platform: state
    to: Klaar
  condition:
    entity_id: person.jonathan
    state: home
    entity_id: person.naamvanmijnvrouw
    state: not_home
  action:
  - data_template:
      title: Wasmachine
    service: notify.notify
  - service: tts.google_translate_say
    entity_id: media_player.google_speaker_group
    data:
      language: nl
      message: Hoi Jonathan, de wasmachine is klaar en kan worden leeggehaald.
    data:
      option: Stand-by

De bovenstaande automation heb ik ook voor mijn vrouw.
Ik wil het alleen nog iets netter maken, want nu verstuurd hij de notificatie naar beide.
Dat wil ik alleen naar de persoon hebben die thuis is.

Automation: Wasmachine als er iemand thuis komt notificatie

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: '1601969055668'
  alias: Wasmachine als er iemand thuis komt notificatie
    klaar is en er iemand thuis komt.
  trigger:
    entity_id: group.hometracking
    to: home
  condition:
    state: Klaar
  action:
  - data_template:
      message: De wasmachine was {{ ((as_timestamp(now())-as_timestamp(states.input_select.washingmachine_status.last_changed))/60)|round(0)
        }} minuten geleden klaar en kan worden leeggehaald.
    data:
      message: De wasmachine was {{ ((as_timestamp(now())-as_timestamp(states.input_select.washingmachine_status.last_changed))/60)|round(0)
    data:

Het aantal watt en de minuten is iets waar je zelf even mee zult moeten spelen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

@Merwede

Ik lees de API uit via rest sensors:
https://pastebin.com/NiDrKyTD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

Reptile-X schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:07:
[...]
Hier is mijn netwerk setup, die had ik gemaakt voor Orbi forums, ik heb net aangepast met huidige situatie:
[Afbeelding]
Is er een speciale reden dat je voor netgear bent gegaan? Just curious. Ik neig steeds meer naar mikrotik, voor switches en routers en WiFi, maar ik twijfel voor delen van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@jubeth Beetje off-topic maar, here it goes: Toen ik besloot om een nieuwe systeem te kopen, ging ik rond lezen en voor mij kwam dit beste uit. Echter, systeem is inderdaad erg stabiel maar er is wel een bug, via WIFI en netwerkkabel aangesloten apparaten (dus alle verbinding soorten) worden niet allemaal in de lijst opgenomen die verbindingen laat zien, Soms is het zo erg dat de lijst uit 4 apparaten bestaat terwijl er 70+ moet zijn. Daarnaast is het web interface bagger traag. Om eerlijk te zijn vind ik dit niet kunnen voor een systeem die bij elkaar €660 heeft gekost...

Ondertussen heb ik bijna alle Tuya apparaten vervangen door Zigbee versie, dus ik heb nu veel minder apparaten op het systeem. Dit had niets met Neatgear systeem te maken trouwens, Tuya begon beetje traag te worden in HA omgeving (of het viel mij op dat het traag is omdat ik HA begon te gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-05 07:32
Reptile-X schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:33:
@jubeth Beetje off-topic maar, here it goes: Toen ik besloot om een nieuwe systeem te kopen, ging ik rond lezen en voor mij kwam dit beste uit. Echter, systeem is inderdaad erg stabiel maar er is wel een bug, via WIFI en netwerkkabel aangesloten apparaten (dus alle verbinding soorten) worden niet allemaal in de lijst opgenomen die verbindingen laat zien, Soms is het zo erg dat de lijst uit 4 apparaten bestaat terwijl er 70+ moet zijn. Daarnaast is het web interface bagger traag. Om eerlijk te zijn vind ik dit niet kunnen voor een systeem die bij elkaar €660 heeft gekost...

Ondertussen heb ik bijna alle Tuya apparaten vervangen door Zigbee versie, dus ik heb nu veel minder apparaten op het systeem. Dit had niets met Neatgear systeem te maken trouwens, Tuya begon beetje traag te worden in HA omgeving (of het viel mij op dat het traag is omdat ik HA begon te gebruiken)
Probeer het topic hier eens: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3. Deze volg ik ook en hier komen veelal vragen over de implementatie en problemen die mensen ervaren m.b.t. Home Assistant en het koppelen van verschillende apparaten.:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

PRoCx schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Probeer het topic hier eens: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3. Deze volg ik ook en hier komen veelal vragen over de implementatie en problemen die mensen ervaren m.b.t. Home Assistant en het koppelen van verschillende apparaten.:-)
Bedankt voor de tip, maar ik zit al in die draad :Y) Ik heb geen problemen met koppelen van apparaten, misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn verhaal, ik gaf antwoord op vraag van jubeth, probleem die ik beschrijf had niets met HA te maken, het ging om mijn mesh systeem met een bug :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-05 10:41
Hier ook al een tijdje bezig met Home Assistant. Leuk om dit te kunnen delen.
Host
Ik draai mijn Home Assistant in een Docker container, deze draait op mijn Server die TrueNAS draait. Ook draai ik een MQTT broker in een Docker container en een Node Red Container.
Plaatjes
Home
Afbeeldingslocatie: https://www.sitelabs.nl/wp-content/uploads/2021/01/HA-home.jpg
Google Homes
Afbeeldingslocatie: https://www.sitelabs.nl/wp-content/uploads/2021/01/HA-GH.jpg
Media players
Afbeeldingslocatie: https://www.sitelabs.nl/wp-content/uploads/2021/01/HA-MP.jpg
Hardware
  • Z-Wave gateway (Fibaro Homecenter II)
  • 8 lampen (zowel inbouw als tussenstekker)
  • 3 motion sensors
  • 2x Televisie
  • Fritz router (met telefoon intergratie)
  • 4x Google Home mini's
  • 1x Google Home Hub
  • Ziggo Next
  • 3x Eufy camera
  • Dyson Ventilator
  • P1 energiemeter via wifi en MQTT
  • ITHO module via MQTT
Gebruik
In het begin heb ik HA hoofdzakelijk gebruikt als brug naar Google Home en Apple Homekit. Beide werken prima! Het blijft leuk om a la Star Trek de lampen in een vertrek aan en uit te kunnen zetten of te dimmen.

Omdat home automation een hobby is steeds meer functionaliteiten gaan gebruiken. Via Node Red wordt een melding verzonden naar een groep Google Home's met de melding; "Er is iemand aan de deur." Tevens wordt een push-bericht verstuurd. Dit heeft al meerdere malen voorkomen dat de postbezorging voor een dichte deur bleef staan :)

Daarnaast geeft hij melding als de Garagedeur gedurende X periode open staat.

De rest van mijn automatiseringen doe ik via Apple Homekit. Omdat alle bewoners een apple device hebben is dit wel zo makkelijk. Het licht in de keuken gaat automatisch aan bij beweging, het licht van de oprit gaat automatisch aan na zonsondergang, verlichting in huis wordt automatisch ingeschakeld om een " anti diefstal" scene als we allemaal van huis zijn en het licht wordt automatisch ingeschakeld als we thuis komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoLP
  • Laatst online: 25-03 23:13
winDOS schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Ik gebruik in totaal 5 automations, een input_select en een groep met daarin de personen die een melding krijgen.

Sensor.washingmachine_watts geeft door hoeveel watt er gebruikt wordt. Als het verbruik 5min boven de 5watt is, wordt het hele verhaal getriggerd.

Input select:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
input_select:
  washingmachine_status:
    name: Wasmachine status
    options:
     - "Stand-by"
     - "Wasprogramma bezig"
     - "Klaar"
    initial: "Stand-by"
    icon: mdi:washing-machine

Automation: Zet wasmachine naar Wasprogramma bezig
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1601460459773'
  alias: Zet wasmachine naar Wasprogramma bezig
  trigger:
    above: '5'
  action:
    data:
      option: Wasprogramma bezig

Vervolgens wordt de status op klaar gezet als het aantal watt 5min onder de 5watt is.

Automation: Zet wasmachine naar Klaar
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: '1601460691286'
  alias: Zet wasmachine naar Klaar
  trigger:
    below: '5'
  condition:
    state: Wasprogramma bezig
  action:
    data:
      option: Klaar

Door de status klaar worden de volgende automations getriggerd.

Automation: Wasmachine Jonathan thuis notificatie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 id: '1601968113699'
  alias: Wasmachine Jonathan thuis notificatie
    klaar is en Jonathan thuis is.
  trigger:
    to: Klaar
  condition:
    entity_id: person.jonathan
    state: home
    entity_id: person.naamvanmijnvrouw
    state: not_home
  action:
  - data_template:
    data:
      message: Hoi Jonathan, de wasmachine is klaar en kan worden leeggehaald.
    data:

De bovenstaande automation heb ik ook voor mijn vrouw.
Ik wil het alleen nog iets netter maken, want nu verstuurd hij de notificatie naar beide.
Dat wil ik alleen naar de persoon hebben die thuis is.

Automation: Wasmachine als er iemand thuis komt notificatie

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: '1601969055668'
  alias: Wasmachine als er iemand thuis komt notificatie
    klaar is en er iemand thuis komt.
  trigger:
    entity_id: group.hometracking
    to: home
  condition:
    state: Klaar
  action:
  - data_template:
    data:
    data:

Het aantal watt en de minuten is iets waar je zelf even mee zult moeten spelen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

@Merwede

Ik lees de API uit via rest sensors:
https://pastebin.com/NiDrKyTD
windos

heb je ook een voorbeeld van jou frontend yaml met betrekking van je p1 data ??

Nico

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

NicoLP schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:32:
[...]

windos

heb je ook een voorbeeld van jou frontend yaml met betrekking van je p1 data ??

Nico
Ik gebruik de custom mini-graph-card hiervoor. Aangezien ik ook zonnepanelen heb en die data via een ander systeem binnen krijg. Heb ik nog de volgende sensors:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#Totaal verbruik en kosten elektriciteit
  sensors:
    huidig_totaal_verbruik_elektriciteit:
      value_template: "{{ states('sensor.huidig_verbruik_elektriciteit')|int + states('sensor.pv_outputpower')|int - states('sensor.huidig_geleverde_elektriciteit')|int }}"
      unit_of_measurement: "W"
      friendly_name: "Huidig totaal verbruik elektriciteit"
    totaal_verbruik_elektriciteit_per_dag:
      value_template: "{{ states('sensor.verbruik_elektriciteit_per_dag')|float + states('sensor.pv_eday')|float - states('sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag')|float }}"
      unit_of_measurement: "KWh"
      friendly_name: "Totaal verbruik elektriciteit per dag"
    totaal_kosten_elektriciteit_per_dag:
      value_template: "{{ states('sensor.energie_kosten_dag')|float - states('sensor.energie_opbrengsten_dag')|float }}"
      unit_of_measurement: "€"
      friendly_name: "Totaal kosten elektriciteit per dag"

Hierbij tel ik het verbruik uit p1 en het opgewekte wattage bij elkaar op.

Verbruik grafiek:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
animate: true
entities:
  - entity: sensor.huidig_totaal_verbruik_elektriciteit
    name: Verbruik
  - entity: sensor.huidig_verbruik_elektriciteit
    name: Essent
    color: '#f789b3'
  - entity: sensor.huidig_geleverde_elektriciteit
    name: Geleverd
    color: '#b3f789'
  - entity: sensor.pv_outputpower
    name: Zonnepanelen
    color: '#f7cd89'
hours_to_show: 4
name: Huidig verbruik elektriciteit
points_per_hour: 30
type: 'custom:mini-graph-card'

Staafdiagram Verbruik elektriciteit per dag:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
entities:
  - entity: sensor.totaal_verbruik_elektriciteit_per_dag
    aggregate_func: last
  - aggregate_func: last
    entity: sensor.verbruik_elektriciteit_per_dag
    name: Essent
    entity: sensor.pv_eday
    name: Zonnepanelen
    color: '#f7cd89'
    entity: sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag
    name: Geleverd
group_by: date
hour24: true
update_interval: 180 #grafiek update om de 3 minuten
hours_to_show: 144 #Om een vrage reden gaat het bij 7 dagen fout, dus staat het op 6 dagen.
name: Verbruik elektriciteit per dag
show:
  graph: bar

Staafdiagram Kosten elektriciteit per dag:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
entities:
  - entity: sensor.totaal_kosten_elektriciteit_per_dag
    name: Totaal kosten
  - entity: sensor.energie_kosten_dag
    name: Kosten Essent
  - entity: sensor.energie_opbrengsten_dag
    name: Terug geleverd
update_interval: 180 #grafiek update om de 3 minuten
hours_to_show: 144 #Wederom 6 dagen
name: Kosten elektriciteit per dag
show:

Staafdiagram gasverbruik per dag:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
entities:
    entity: sensor.verbruik_gas_per_dag
    entity: sensor.kosten_gas_per_dag
    name: Kosten
hours_to_show: 144 #Wederom 6 dagen
name: Gas verbruik per dag
show:

Meterstanden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
entities:
  - entity: sensor.meterstand_elektriciteit_hoog_tarief
  - entity: sensor.meterstand_elektriciteit_laag_tarief
  - entity: sensor.meterstand_elektriciteit_geleverd_hoog_tarief
  - entity: sensor.meterstand_elektriciteit_geleverd_laag_tarief
  - entity: sensor.meterstand_gas
title: Meterstanden

Maand verbruik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
entities:
  - entity: sensor.verbruik_elektriciteit_per_maand
  - entity: sensor.energie_kosten_maand2
  - entity: sensor.pv_emonth
  - entity: sensor.geleverde_elektriciteit_per_maand
  - entity: sensor.energie_opbrengsten_maand
  - entity: sensor.verbruik_gas_per_maand
  - entity: sensor.kosten_gas_per_maand
show_header_toggle: false
title: Maand verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Voor dit soort dingen is een ander topic:
https://gathering.tweaker...ist_messages/2012980/last

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-04 01:21
Ik ben nog lang niet zo ver als veel mensen hier maar begin content te raken over mijn basis look en feel en dit gaat mijn vertrekpunt zijn om op verder te bouwen. Op dit moment is het idee om vooral alles via mijn telefoon te bedienen, waarschijnlijk ga ik later ooit nog eens een tablet ophangen in het huis. Ik heb nog een hele lange lijst met dingen die moeten toegevoegd worden (vooral achter de schermen qua automations). Op de homepage helemaal onderin zit nog een agenda, gestopt met scrollen vanwege privacy. In het youtube filmpje komen alle ruimtes langs.

Hardware

• Raspberry Pi 4
  • IKEA Tradfri Hub + Lampen
  • UE boom 2 (via 3.5mm aux cable op dit moment nog rechtstreeks op de rasp. pi aangesloten. De rasp pi is nog niet netjes weggewerkt, komt nog, maar voor nu werkt het zo even.)

Software

• Home Assistant
  • Node-Red
  • Grocy
  • (nog niet visueel zichtbaar)
  • Afvalbeheer
  • Spotify (i.c.m. google cast)
  • shopping list
  • (jammer dat je Albert Heijn niet meer kan koppelen, wilde eigenlijk mijn AH boodschappenlijst hier hebben)

Interface

• Theme: dark_teal
    Ik heb enkele kleuren aangepast (oa voor de lampen)
Custom lovelace cards
  • mini-media-player
Filmpje interface
Screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvjySLP6niyg-Kkbvzcrthj44a0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRkJ2HblmIxRDsb2Y8K4UGM7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door TomR op 14-01-2021 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minke890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-11-2024

- Hikvision Camera's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb zo ook een tablet aan de muur met fully. Hoe heb jij die klok gedaan? Krijg ik niet voor elkaar.

En als ik fully run wordt de batterij status van de tablet soms niet geüpdatet in ha waardoor de inbouw oplader niet getriggerd wordt. Heb jij dat ook? Even ha companion app openen buiten fully lost dit dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
minke890 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:23:
[...]

Heb zo ook een tablet aan de muur met fully. Hoe heb jij die klok gedaan? Krijg ik niet voor elkaar.

En als ik fully run wordt de batterij status van de tablet soms niet geüpdatet in ha waardoor de inbouw oplader niet getriggerd wordt. Heb jij dat ook? Even ha companion app openen buiten fully lost dit dan op.
Klok is een Android daydream screensaver. Wat betreft de oplader, mijn tablet wordt gewoon permanent opgeladen. Heb wel in de Samsung instellingen de batterij beperkt tot 80%, dat schijnt er dan beter voor te zijn. Al maakt het mij weinig uit, deze komt toch nooit meer van de muur en lader af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@ik222 toevallig sta ik op het punt om in mijn nieuwe huis hetzelfde als jij te doen: de (domme) thermostaat in de woonkamer zit al op een ideale hoogte, deze wil ik vervangen met dezelfde inbouwcharger.

Heb jij nog iets met de draden gedaan? Bij mij komen die uit bij de module van de vloerverwarming, maar lijkt me dat die naar de meterkast moeten? En heb je ook de blauwe draad er nog bijgetrokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
JDFS schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:10:
@ik222 toevallig sta ik op het punt om in mijn nieuwe huis hetzelfde als jij te doen: de (domme) thermostaat in de woonkamer zit al op een ideale hoogte, deze wil ik vervangen met dezelfde inbouwcharger.

Heb jij nog iets met de draden gedaan? Bij mij komen die uit bij de module van de vloerverwarming, maar lijkt me dat die naar de meterkast moeten? En heb je ook de blauwe draad er nog bijgetrokken?
Ja je moet er compleet nieuwe draden in trekken, de stuurdraden voor een thermostaat kun je geen 230v op zetten. In mijn geval kwam de buis uit in het stookhok dus ik heb er vanaf daar nieuwe VD draad ingetrokken en afgewerkt in een lasdoos die al in de ketelruimte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
verkeerde topic, sorry.

[ Voor 98% gewijzigd door koelkast op 26-01-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Laatst online: 23:26
koelkast schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:22:
Ik heb, met dank aan de erg leuke setup van Bas, delen yaml overgenomen. Eerder had ik voor de douche 2 aqara sensoren (binnen en buiten de badkamer), waarbij ik het verschil in %-punt gebruikte om erachter te komen of er iemand aan het douchen was (schakelen van licht, fan en melding na 5 minuten douchen). Nu zag ik ook dat het met één sensor kan, op basis van de verhoging van

De sensoren voor stats en derivative:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: statistics
  name: Humidity bathroom stats
  entity_id: sensor.humidity_bathroom
  sampling_size: 86400 # make sure all data points of the last 24hrs are included
  max_age: "24:00:00"

- platform: derivative
  source: sensor.humidity_bathroom
  name: Humidity bathroom derivative
  unit_time: min
  time_window: "00:10:00"

De binary_sensor die bepaalt of er gedoucht wordt, op basis van bovenstaande sensoren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
    someone_showering:
      friendly_name: Someone is showering
      value_template: >
        {% set humidity = states("sensor.humidity_bathroom") | float(0) %}
        {% set treshold = 1.05 * state_attr("sensor.humidity_bathroom_stats", "median") | float(0) %}
        {% set derivative = states("sensor.humidity_bathroom_derivative") | float(0) %}
        {{ humidity > treshold and derivative > 0.25 }}

En dan (dus) een automation erbij die op basis van someone_showering het licht/fan/melding schakelt met een timer.

Nu heb ik het punt dat sinds 2 dagen de verlichting/fan/melding geregeld aan en uit schieten als ik de wastafelkraan even aan heb en als er een flinke bui overtrekt, uiteraard op basis van de verschillen in vochtigheid van de afgelopen 10 minuten.

Naast deze mooie code delen, is mijn vraag: wat kan ik nu het beste aanpassen om deze automation iets minder gevoelig te maken? De treshold aanpassen? De laatste regel met de vergelijking aanpassen? Ik kom er even niet uit. Wie helpt?
Probeer het hier eens: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DFY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 06:44

DFY

Sja...

Mijn setup, de interface is gebouwd voor mobiel. Onderstaand is dus een collage :)

Er zit teveel hardware in (en integraties en automations, sterker nog HASS is niet mijn hoofd systeem, dat is Control4, maar beide systemen vullen elkaar aan en praten met elkaar middels MQTT) om het allemaal op te sommen, maar mocht je wat willen weten dan hoor ik het graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UChzj5BEOU79kEdMGyukCmb4ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIBhbSTePnr3CV6Ul7FkI4MU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:00

Software

Hardware

- Raspberry Pi 3B+
- P1 to USB kabel
- 4x Foscam Camera
- 1x Kaku deursensor
- 1x Kaku ?
- 1x Aqara hub
- 2x Aqara deursensor
- 1x Yeelight S1
- 1x Eurom heater
- 2x Spider Thermostaat
- 3x Spider PowerPlug
- 2x TP Link HS110
- 1x Google Hub
- 1x Google Home
- 2x Chromecast
- .....

Automations

Zolder:

Eerste verdieping:

Begane grond:

Overige:

To do

[Afbeelding][Afbeelding]
He heb je de KaKu devices gekoppeld? Via een RFXcom, rflink of iets anders?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PTish
alesandro_46 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:36:
[...]

He heb je de KaKu devices gekoppeld? Via een RFXcom, rflink of iets anders?
RFXcom :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 11:04
Als goedkope tablet-wandhouder heb ik een IKEA tabletstandaard (€1,99) doorgezaagd en aan de muur geschroefd.
Een stukje dubbelzijdig plakband houdt het apparaat op zijn plek.
Dit is een 10" Samsung.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJIkXPChNwkOhqHQ36UgfZio7ak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kiXmllpLtZ8b6QGYD7LoA955.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cffjvi0P8jDtGsPmugGVBFs2sWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E4lsgrhUdkEfjjMlM1GLVjSb.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEWiimnZduH0197l1UNUmch7-Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiQeu7KxyjP7YMFgE9rrB0ut.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Rob Z schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:43:
Als goedkope tablet-wandhouder heb ik een IKEA tabletstandaard (€1,99) doorgezaagd en aan de muur geschroefd.
Dit is een 10" Samsung.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sowieso een +1 voor de creatieve en goedkope oplossing :)

Maar hoe stevig is dit? Ben je niet bang dat na een paar weken of maanden de tape loslaat en vervolgens je tablet de vloer kopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 11:04
@ik222 Merci! Het houdt al meer dan een half jaar. De tablet rust op de richel. Het tape doet weinig werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 13:42
DFY schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:31:
Mijn setup, de interface is gebouwd voor mobiel. Onderstaand is dus een collage :)

Er zit teveel hardware in (en integraties en automations, sterker nog HASS is niet mijn hoofd systeem, dat is Control4, maar beide systemen vullen elkaar aan en praten met elkaar middels MQTT) om het allemaal op te sommen, maar mocht je wat willen weten dan hoor ik het graag :)

[Afbeelding]
Welke addon is dat wat die kleurbolletjes maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Dit is een 10" Samsung.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
slim! Ik heb gewoon alleen stukje dubbelzijdig plakband waarmee mijn Fire7 direct vastzit aan de muur :') Hangt al 1.5 jaar!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:17
Ik vind dit toch een mooiere oplossing dan het hoge beunhaas gehalte van de oplossing in deze post... Dan maar 150 euro meer betalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCJU201N8XKz-TC14CrGr0w-aRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fQQiRVaQbUmGpoR0dofTs4c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DFY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 06:44

DFY

Sja...

Raven__NL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:20:
[...]

Welke addon is dat wat die kleurbolletjes maakt?
Dat is https://github.com/bokub/rgb-light-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 13:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
sygys schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:04:
Ik vind dit toch een mooiere oplossing dan het hoge beunhaas gehalte van de oplossing in deze post... Dan maar 150 euro meer betalen.
[Afbeelding]
Komt me bekend voor die oplossing :) Is erg mooi inderdaad en ook hier nog steeds erg blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
Dit is een 10" Samsung.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou je niet 2 hoek connectors gebruiken zodat de kabel minder zichtbaar is? Dan lijkt het al heel anders denk ik.

https://www.amazon.com/De...tor-Android/dp/B07D8T2B3M

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 02-02-2021 21:31 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik wil het eens hebben over core values ... en dan met name de 'core values' van hoe men HA ingericht heeft.
Deze post zal niet echt een concrete vraag hebben, en wellicht ook chaotisch overkomen, het is een beetje spui mijn gedachten while typing :+

Ik heb een aantal 'core values' waar eigenlijk een hele hoop aan opgehangen word in HA. Via deze post wil ik mijn gedachten eens delen, en horen of en hoe jullie dergelijke basis principes ingericht hebben en hiermee omgaan,
Mijn situatie: gemiddeld gezin in een vrijstaand huis, 2 kinderen een kat en een videocamera.

Mijn 2 allerbelangrijkste waardes zijn "is er iemand thuis" en "ben ik aan het slapen".

Iemand thuis?
het hele gezin is als person aangemaakt in HA. Middels de Ubiquiti UniFi integration is elke smartphone van die person gekoppeld als device tracker.
Alle persons zitten vervolgens in 1 group: "group.family"
Door het hele huis staan bewegingssensoren, deze hangen vervolgens allemaal in een groep: "group.motion".
Vervolgens heb ik een template sensor aangemaakt waar beide groepen in hangen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
      anybodyhome:
        value_template: >
          {{ is_state('group.family', 'home') or
             is_state('group.motion', 'on') }}

zodra er beweging is of een telefoon online is, is er iemand thuis. Geen beweging én geen telefoons? Niemand thuis dus.

Slaap je al?
Om volautomatisch te bepalen of het huishouden al slaapt of nog wakker is, heb ik eerst naar ons gedrag gekeken. Uitzonderingen daargelaten, wij staan niet eerder op dan 5 uur 's ochtends en we gaan ook niet eerder naar bend dan 10 uur 's avonds.
Dit belangrijke gegeven word gebruikt om "input_boolean.bedtime" op true te zetten. Elke ochtend om 5 uur word deze false om vervolgens om 10 uur 's avonds weer true te worden.
In de woonkamer hebben we 2 zigbee plafondlampen. dit is onze hoofdverlichting voor de woonkamer. het is ondenkbaar dat deze (indien er verlichting nodig is) niet gebruikt worden (sterker nog: ze gaan automatisch aan bij beweging en een te lage lichtopbrengst in de woonkamer).
Hoe weet HA nu of ik slaap of niet? Simpel: wanneer de 'hoofdverlichting' uit gaat én input_boolean.bedtime true is word "input_boolean.sleep" ook true

En andersom: Wanneer er beneden in de hal beweging word gedetecteerd terwijl "input_boolean.bedtime (het window waarin ik mogelijk slaap) verlopen is (false) en "input_boolean.sleep" nog true is, word "input_boolean.sleep" false

Deze 2 belangrijke factoren (iemand thuis, lig je te slapen) worden voor diverse dingen gebruikt om iets automatisch te laten doen:

- Niemand thuis? Verlaag de doeltemperatuur van de woning
- Niemand thuis? Rond zonsondergang automatisch wat lampen aan (en weer uit)
- Kom je thuis? Verhoog te doeltemperatuur van de woning
- Ga je naar bed? Verlaag de doeltemperatuur van de woning
- Ga je naar bed? zet de tablet aan de muur in de woning uit (ooit bedoeld als HA interface, tegenwoordig digitaal fotolijstje)
- Window om te kunnen slapen voorbij én iemand thuis? Verhoog de doeltemperatuur van de woning
- Je komt je bed uit (sleep word false) verhoog de doeltemperatuur van de badkamer
- Je komt je bed uit? Zet de tablet aan de muur weer aan

Zoals in dit topic wellicht al gemerkt bestaat mijn hoofdverwarming uit een pelletkachel, welke ik via HA aan en uit kan zetten. Omdat deze kachel in staat is een behoorlijke lading warmte in 1 keer te genereren, ben ik destijds gestopt met een schema van wanneer is wie thuis (pre corona tijdperk :P) en overgestapt naar "iemand thuis? 20 graden. Niemand thuis? 16 graden. Naar bed? 16 graden. Sleep window voorbij? 20 graden".
Omdat het een pelletkachel is, kun je deze niet zomaar even voor 5 minuten aanzetten. Ook wil je niet dat deze bij wijze van spreken 15 minuten na uitgezet te zijn weer aangezet word.
Hiervoor heb ik diverse instelbare waardes bedacht:
:
- Minimale runtime van xx minuten voor hij uit mag (ook al is de gewenste temperatuur gehaald)
- Minimale idletime van xx minuten voor hij aan mag (ook als is het 'te koud')
- Hot tolerance voor de kachel uit mag (om te voorkomen dat hij stipt op 20 graden zegt 'warm genoeg')
- Col tolerance voor de kachel aan mag (om te voorkomen dat hij stipt op 20 graden zegt 'te koud')
- Comfy temperatuur (iemand thuis, overdag)
- Eco temperatuur (niet thuis, 's nachts)
- Wel of niet 'moduleren' (de kachel heeft 5 standen. Stand 1 is net even wat meer dan 'op temperatuur houden'. stand 2 is prima om te verwarmen, stand 3 is als het echt koud is. Stand 4 en 5 zijn respectievelijk 'het behang krult van de muur' en 'welkom bij crematorium het laatste vuurtje'. standaard staat de kachel altijd in stand 2. Als de boolean 'moduleren' aan staat zal de kachel bij het behalen van de doeltemperatuur in stand 1 gezet worden).

Voor 's nachts zijn de waardes van hot/cold tolerance en minimale idletime/minimale runtime anders.

Mijn huis heeft geen CV-ketel maar stadsverarming. Dé reden ook dat we een pelletkachel hebben, om zo het stadsverarming gebruik zo laag mogelijk te houden.
Voor sommige wellicht ondenkbaar, maar op de badkamer na verarmen wij boven niet. Die sporadische keer dat de kids het koud hebben zetten ze de airco maar op verwarmen ;)
Door cororna is er toch het nodige veranderd in hoe we leven. Waren we normaal overdag vrijwel nooit thuis (werk en school) zitten we nu de hele dag met zijn allen thuis.
De werkkamer van mijn vrouw heeft geen verdieping erboven (is een soort aanbouw) en is daardoor redelijk koud. Dit heeft als gevolg dat ik naast de badkamer nu ook deze kamer moet verwarmen (met de stadsverarming).
Met alleen de badkamer was het simpel: bou een eigen climate met wat automations, mik een zigbee sensor op een kastje en klaar. Voor de vorm had ik een slimme thermostaatkraan op de radiator (EQ3 Max, via een MaxCul), maar de thermostaatkraan stond eigenlijk altijd op 21 graden. De automations zorgde ervoor dat de stadsverarming open of dicht ging en de enige 'client' van het warme water was de radiator in de badkamer.
Met een 2e kamer erbij die verwarmd moest worden werd het wat complexer. 's Avonds wil ik het comfortabel warm hebben i nde badkamer wanneer ik poedeltje naakt onder de douche vandaan kom. Die werkkamer hoeft dan niet verwarmd te worden.
Andersom geld hetzelfde: wanneer mijn vrouw driftig een memo zit te kloppen op haar kamer mag dat best een paar graden warmer dan 12 graden zijn, maar de badkamer meeverwarmen is totaal overbodig op dat moment.

Eerst gooide ik gewoon de analoge thermostkraan open, stelde de smart thermostaatkraan in de badkamer via HA in op 4.5 graden en ramde vervolgens op de knop 'Stadsverwarming 1 uur' (3 maal raden wat die doet ..).
In de praktijk liep dit niet soepel. Of ik vergat op de knop'Stadsverwarming 1 uur' 'te drukken waardoor mijn vrouw in de kou zat, of ik vergat 's avonds de radiatorkraan van de badkamer op 21 te zetten, waardoor HA wel begn met verwarmen maar het maar niet warmer werd in de badkamer.
Tijd voor multiroom heating, maar wel op mijn voorwaarden.
Via Ali een zigbee thermostaatkraan en zigbee temperatuursensor besteld en in de kamer geinstalleerd.
De woonkamer heeft ook slimme thermostaatkranen (ook EQ3 Max) welke altijd op 4.5 graad staan, deze zijn er puur als backup voor de pelletkachel.
Vervolgens een template sensor gemaakt waar alle slimme kranen in zitten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensors:
      room_targets:
        value_template: "
  {%set mylist = states.climate.radiator_werkkamer_simone.attributes.temperature |int,
  states.climate.eq3_badkamer.attributes.temperature |int,
  states.climate.eq3_zithoek.attributes.temperature |int,
  states.climate.eq3_eettafel.attributes.temperature |int %}
  {{ mylist|max }}"

Van elke slimme thermostaatkraan word de setpoint gepakt, en het hoogste getal is tevens de value van deze sensor.
Elke kamer heeft zo zijn eigen meting en automations om te bepalen of er wel of geen vraag is. Zodra er wamrte nodig is in een vertrek word de slimme theromstaatkraan op 21 gezet. Zodra er geen warmtebehoefte is word deze op 4.5 gezet.

Wanneer de sensor als waarde 20 of hoger heeft, is er ergens een kamer die warmte wil, en dus zal de stadsverarming geopend worden. zodra de sensor een value van minder dan 20 heeft word de stadsverarming weer gesloten.
De stadsverwarming gaat dus pas dicht als geen enkele kamer warmte nodig heeft. de automation voor wel of geen stadsverarming heeft geen weet van welke kamer wel of niet op temperatuur zijn, dat regelen ze op die manier zelf.
In de toekomst een kamer toevoegen aan dit systeem is dus een kwestie van een sensor en een kraan, copy/paste van wat automations en klaar ben je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O49n-xX0I8XDhb_r4urLB22vUOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObHX1Ji1rFRpKaFWKux9uc4b.jpg?f=fotoalbum_large

Verlichting gaat hier verder behoorlijk automatisch en zonder problemen. Je hoeft er niet bij na te denken.
Woonkamer: Hoofdverlichting gaat automatisch aan bij beweging en lage lichtopbrengst. Gaat nooit uitzichzelf uit (tenzij niemand thuis)
Hal en overloop: onze hal en de overloop boven is 1 geheel doordat het een vide heeft. aan het plafond van de overloop/vide hangt een hele grote hanglamp met 10 E14 lampjes erin. Deze verlhcting is voldoende voor zowel overloop als hal. Deze lamp gaat aan als er beweging op de overloop of hal gedecteerd word en er een te lage lichtopbrengst is. 10 minuten geen beweging en de lamp gaat weer uit
Bijkeuken: Bij beweging en te lage lichtopbrengst gaat er een plafondlamp aan. 10 minuten geen beweging en de lamp gaat weer uit.
Mijn werkkamer: Bij beweging en te lage lichtopbrengst gaat er een plafondlamp aan. 10 minuten geen beweging en de lamp gaat weer uit.
Werkkamer van mijn vrouw: helaas nog goedkope bouwmarkt LED plafond lamp met KaKu plakschakelaar. Er is wel al een PIR geplaatst. Ik wacht even met smartverlichting tot de action enzo weer open gaat.
Slaapkamer zoon: hij heeft een Alexa waar hij tegenaan lult om zn lamp aan te zetten in de juiste kleur.

zo .. lang verhaal geworden en ongetwijfeld chaotisch. Maar dit is een beetje hoe ik de 'core' van mijn HA he ingericht.
Benieuwd of jullie er iets aan hebben, of andere gelijksoortige slimme methodes hebben ontwikkeld.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:59
Mijn aqara multi temp sensor is half in het water gevallen. (Hing in schuur maar gevallen). Nu doet hij het niet. Toen ik het zag heb ik haar binnengehaald en op laten warmen maar werkt nog niet. Kan ik iets doen nog om haar te laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30
@TweakerVincent Erg ongeschikt draadje hiervoor, ik zou het proberen in [Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 23:17
DFY schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:31:

[Afbeelding]
Die kleuren van je grafieken zijn wel leuk. Is dit een thema, of heb je hier toevallig de kleurcodes voor? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Koffie Kijk, dat zijn implementaties van slimmigheden die ik lang gemist heb hier! :) Zelf nog steeds niet toegekomen om een post hier te maken, misschien ook wel omdat ik het maar nog niet af genoeg vind :+ Maarja, wanneer is het af... Maar erg leuk om daar eens een uitgebreide post over te lezen.

Ben je voor de "iemand thuis" op basis van beweging niet te bang dat dit te veel heen en weer stuitert? Of is dit puur als fall back als de mobiel even niet werkt? Heb je dan ook wat ingericht voor visite / (huis)oppas?

Voor de standsverwarming, verlies je veel als je de hoofdkraan open laat staan? Zelf blokverwarming en stuur op thermostaatkranen. (Ook al betaal ik 80% vast recht ofzo, dus energie besparen levert financieel helaas weinig op :/).

Zelf (2-persoonshuishouden) heb ik een vergelijkbare core value namelijk livingroom_active. Dit is een input_boolean die aangeeft dat er mensen in de woonkamer zijn maar hier hang ik wat meer aan op aangezien dit ook betekend dat de dagelijkse bezigheid bezig is. Deze gaat aan als je de deur van de woonkamer opent of de lichtschakelaar in de woonkamer gebruikt. Uit kan hij ook met de lichtschakelaar maar ook bij de voordeur.

Het meest toepasselijke wat ik er mee doe is het licht in de woonkamer schakelen, vooral tussen twee automatische scenes: 'Daytime' (alleen licht in de vitrinekast aan) en 'Normal' (alles aan op normaal niveau, alle lampen zijn dimbaar). Het wisselen gebeurd op basis van een lichtsensor die naar buiten kijkt en mag zowel het licht aan als uit zetten. Om knipperen tegen te gaan zit er een tijd hysterese op. Juist ook uit zetten vind ik belangrijk, zeker met thuiswerken, omdat nu het licht nog aan staat in de woonkamer maar deze zo zonder dat ik het merk uit gaat. Bij het uitschakelen van livingroom_active zal naast het licht ook alle apparatuur uit gaan en de temperatuur naar afwezig.

Daarnaast hangen er nog dingen aan als het automatische licht in de wc en badkamer, deze is automatisch tot 30 minuten na uitschakel van de woonkamer. Maar eigenlijk vind ik dit dus een beetje "misbruik" van deze core value. Ik wil dus iets meer richting het huis een status geven zoals jij gedaan hebt. Alleen wil ik die gaan vatten in een enum (input_select). Maar dit is nog work in progress :+ Tot nu kom ik redelijk weg met deze aanpak omdat bijvoorbeeld de werkkamer aan de woonkamer grenst. Enige moment dat ik thuis ben maar niet in de woonkamer kom is dus eigenlijk alleen als ik slaap :+

Overigens doe ik licht bewust met een deurschakelaar of een knop in niet-doorloopruimtes. Naast dat ik vind dat alle commerciële bewegingsmelders te weinig updates sturen heb ik ook katten. En het is een bewuste keuze om geen geofencing hiervoor te gebruiken zodat het huis ook voor bezoek natuurlijk werkt. Bewegingsmelders worden wel gebruikt in doorloopruimtes (bijkeuken en hal bijvoorbeeld). En geofencing wordt bijvoorbeeld wel gebruikt om te kijken wie de pushnotificatie krijgt dat de wasmachine klaar is (persoon die thuis is, indien niemand thuis beide).

Okay, dit was even een korte samenvatting over hoe ik vergelijkbare zaken (core values) dus geregeld heb :) Lang nog niet af en "zoals ik het wil" maar erg werkbaar al.

PS Misschien even je post in Koffie in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3" aanpassen naar een verwijzing naar hier. Naast dat je dan alle discussie mooi hier houdt is crossposten ook tegen forum beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-05 13:22
Koffie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:00:

Via Ali een zigbee thermostaatkraan en zigbee temperatuursensor besteld en in de kamer geinstalleerd.
Erg interessant verhaal! Dit geeft mij ook weer inspiratie om meer te gaan doen. Welke thermostaatkraan heb je gebruikt?

Wij hebben vergelijkbaar, boven alleen n badkamer die verwarming gebruikt, de rest staat uit, beneden vloerverwarming die altijd op 21 staat rond deze tijd en zomers koeler. Daar hoef ik dus niet veel mee, maar het s nachts verwarmen van de badkamer is wat onzinnig (ik gebruik geen dag/nacht programma, maar 24/7 op 21 graden, in de praktijk gaat de verwarming dan nl tussen 4 en 7 sporadisch aan, en verder overdag weinig. Bij s nachts uit stond hij s ochtends langer aan/meer te doen. Maar ik wist niet goed hoe ik dat mbt de badkamerverwarming beter aan kon pakken. Jouw post is wel een goede inspiratiebron, deze ligt redelijk in lijn met onze values. Ik stuur alleen nog minder op 'iemand thuis' en meer op timing (zo laat deze lamp aan etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 22:49
[Afbeelding]
Wil je ook delen hoe je dit gemaakt hebt / waar je dit gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:15
@Koffie @Septillion

Ik heb voor het slapen gaan als voorwaarden:

Als vriendin en ik de telefoon in de oplader hebben tussen een bepaalde tijd gaat de verlichting uit/verwarming naar 17/tuin verlichting op 50%. Dit werkt voor mij al voor langere tijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@k_ers Voor mijn vriendin zou dit redelijk werken maar ik doe 2 dagen met een lading :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
En mijn vrouw sluit haar telefoon pas in de ochtend aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:26:
@Koffie Kijk, dat zijn implementaties van slimmigheden die ik lang gemist heb hier! :) Zelf nog steeds niet toegekomen om een post hier te maken, misschien ook wel omdat ik het maar nog niet af genoeg vind :+ Maarja, wanneer is het af... Maar erg leuk om daar eens een uitgebreide post over te lezen.

Ben je voor de "iemand thuis" op basis van beweging niet te bang dat dit te veel heen en weer stuitert? Of is dit puur als fall back als de mobiel even niet werkt? Heb je dan ook wat ingericht voor visite / (huis)oppas?
Zodra er ook maar 1 sensor beweging ziet óf minimaal 1 telefoon in de lucht, is er iemand thuis. In de praktijk betekend dat geen geflipper wanneer er slechts 1 gezinslid in huis is.
Visite/oppas valt mee. Het komt echt zelden tot nooit voor dat niemand van het gezin thuis is en wel iemand anders. bij afwezigheid doen de buren de post, uit een brievenbus die aan de gevel hangt.

wel is er wat veranderd: we hebben nu dik een half jaar een kat. Dat heeft idd gevolgen voor motion op het tijdstip dat we slapen. Ook moet ik nog even verzinnen hoe daarmee om te gaan als we een dag/week weggaan en de kat alleen thuis is.
Voor de standsverwarming, verlies je veel als je de hoofdkraan open laat staan? Zelf blokverwarming en stuur op thermostaatkranen. (Ook al betaal ik 80% vast recht ofzo, dus energie besparen levert financieel helaas weinig op :/).
In principe zal het verlies niet veel zijn, maar als ik geen warmtebehoefte heb mag van mij de toevoer dicht zijn.
Dit komt ook nog uit de constructie die we gebouwd hebben toen we 15 jaar geleden dit huis kochten: we hebben toen een thermostaat aan de muur gehangen met een 2-aderige kabel naar de klep op de hoofdaanvoer van de stadsverwarming. Op die manier konden we gewoon verwarmen met programma's etc, zonder constant aan die knoppen te hoeven draaien.
Zelf (2-persoonshuishouden) heb ik een vergelijkbare core value namelijk livingroom_active. Dit is een input_boolean die aangeeft dat er mensen in de woonkamer zijn maar hier hang ik wat meer aan op aangezien dit ook betekend dat de dagelijkse bezigheid bezig is. Deze gaat aan als je de deur van de woonkamer opent of de lichtschakelaar in de woonkamer gebruikt. Uit kan hij ook met de lichtschakelaar maar ook bij de voordeur.

Het meest toepasselijke wat ik er mee doe is het licht in de woonkamer schakelen, vooral tussen twee automatische scenes: 'Daytime' (alleen licht in de vitrinekast aan) en 'Normal' (alles aan op normaal niveau, alle lampen zijn dimbaar). Het wisselen gebeurd op basis van een lichtsensor die naar buiten kijkt en mag zowel het licht aan als uit zetten. Om knipperen tegen te gaan zit er een tijd hysterese op. Juist ook uit zetten vind ik belangrijk, zeker met thuiswerken, omdat nu het licht nog aan staat in de woonkamer maar deze zo zonder dat ik het merk uit gaat. Bij het uitschakelen van livingroom_active zal naast het licht ook alle apparatuur uit gaan en de temperatuur naar afwezig.

Daarnaast hangen er nog dingen aan als het automatische licht in de wc en badkamer, deze is automatisch tot 30 minuten na uitschakel van de woonkamer. Maar eigenlijk vind ik dit dus een beetje "misbruik" van deze core value. Ik wil dus iets meer richting het huis een status geven zoals jij gedaan hebt. Alleen wil ik die gaan vatten in een enum (input_select). Maar dit is nog work in progress :+ Tot nu kom ik redelijk weg met deze aanpak omdat bijvoorbeeld de werkkamer aan de woonkamer grenst. Enige moment dat ik thuis ben maar niet in de woonkamer kom is dus eigenlijk alleen als ik slaap :+
Wat niet op mijn screenshot stond: voor de visualisatie heb ik de gezinsleden met een foto op mijn homescreen toegevoegd, samen met een foto van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lDg1YvB-TZVOQU1CbcHtu42r3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rmOd0IeIaiIKjyK1DB2RHM8H.jpg?f=user_large

Een foto in kleur betekend dat iemand thuis is. Zodra deze persoon 'away' is, word de foto zwart/wit.
Als vervolgens de anybodyhome ook nog eens false word, zal ook de foto van het huis zwart/wit worden.
Overigens doe ik licht bewust met een deurschakelaar of een knop in niet-doorloopruimtes. Naast dat ik vind dat alle commerciële bewegingsmelders te weinig updates sturen heb ik ook katten.
even los van de katten: voor snelheid kan ik je echt de xiaomi aqara PIretjes aanraden. Extreem klein, snel én ook nog eens met een lux meting. Ik heb er 6 in huis en zeer tevreden over.
Katten zal hij ook op reageren, daar is helaas weinig aan te veranderen, ook omdat zijn 'blikveld' extreem groot is.
En het is een bewuste keuze om geen geofencing hiervoor te gebruiken zodat het huis ook voor bezoek natuurlijk werkt. Bewegingsmelders worden wel gebruikt in doorloopruimtes (bijkeuken en hal bijvoorbeeld). En geofencing wordt bijvoorbeeld wel gebruikt om te kijken wie de pushnotificatie krijgt dat de wasmachine klaar is (persoon die thuis is, indien niemand thuis beide).
Geofencing heb ik een tijd gedaan, met name met owntracks.
Had daar best een tof systeem voor gebouwd, vond ik :P
Ik had een plek midden in mijn woonplaats genomen, en daar een radius van een paar kilometer gemaakt. dit was mijn 'perimeter zone'.
Als niemand thuis was én niemand in de zone dan was iedereen naar werk of een dagje uit oid. Op het moment dat er ineens iemand in de zone kwam, kon je met zekerheid stellen dat iemand op de terugweg naar huis was en begon alvast het opwarmen van de woonkamer (indien nodig).
Inmiddels ben ik daarmee gestopt (los van corona). De kids hebben nu een eigen telefoon en zouden met dit systeem altijd in de perimeter vallen, ook wanneer ze op school zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koepert schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Erg interessant verhaal! Dit geeft mij ook weer inspiratie om meer te gaan doen. Welke thermostaatkraan heb je gebruikt?
thermostaatkraan: https://www.aliexpress.com/item/4001179398549.html
temperatuursensor: https://www.aliexpress.com/item/1005001265798178.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[Afbeelding]
_Piwi_ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Wil je ook delen hoe je dit gemaakt hebt / waar je dit gekocht hebt?
Ik heb zelf een oudere Samsung Galaxy tab 3 10.1 gepakt. Deze heb ik in een Ikea ribba fotolijst gepropt. Vervolgens een passe partout laten maken en voor het scherm.
Door de dikte van het ribba frame was er ruimte om een USB kabel uit de muur te laten komen om zo de table te voeden.

Koffie in "Tablet aan de muur i.p.v. thermostaat e.d."

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoelt als showcase! Vragen ("Hoe kan ik het zelf toepassen?" etc) kunnen gesteld worden in Topicreeks: Home Assistant: Open source Python3 home automation. Doe naar een mention naar de juiste persoon en eventueel een link naar de showcase.

En krijg je een vraag over je setup staat het je natuurlijk vrij om je post hier daarmee aan te vullen.