Gisteren dagje Amsterdam gedaan of 3 E-bike merken te bekijken en testen:
- Van Moof S3
-
Veloretti Ace
- Lekker Amsterdam+ en GT
Auto geparkeerd in de Oosterdok garage en alles aangelopen, en paar stukjes tram terug naar de auto ;-)
Allereerst naar de Flagstore van VanMoof. Mooie winkel. Indrukwekkende winkel. Wel veel mensen in de rij met fiets bij service loket ....
Beetje huiverig geworden door alle negativiteit en kwaliteitsproblemen van de S3, met name de E-shifter, het automatische versnellingssysteem, maar eens goed doorgevraagd.
Verkopers beamen dat het nog niet de perfecte fiets is, met veel high tech en sommige fietsen met problemen, de meeste niet.
We hadden eerder die week al een proefrit gemaakt met de S3/X3 en op zich goed bevallen, echter voelden we al gelijk in dat half uur dat het schakelen soms hakkerig verloopt, met een harde klik, soms even doortrappen. Klinkt mechanisch niet lekker voor mijn gevoel, net alsof de tandwielen niet lekker in elkaar grijpen. Voorgenomen om nog een proefrit te gaan maken met manual gear shift modus.
Boost functie is heerlijk, assistentie niveau's is even wennen, want ze houden op bij een ingestelde snelheid, oftewel je hebt altijd dezelfde 'power' bij elke modus, maar stand 1 stopt bij 10kmhr, stand 2 bij 15, stand 3 bij 20, en stand 4 bij 25 km/uur. Je kan dus niet zomaar even 17 of 23 km/uur gaan fietsen, dan moet je steeds even inhouden (als je bijvoorbeeld met iemand anders samen wilt fietsen). Dit is het gevolg van voorwielmotor met rotatiesensor, en geen torque sensor. Een middenmotor met torque sensor voelt in die zin meer natuurlijk en kan je elke snelheid fietsen, en bepaalt het ondersteunings niveau de hoeveelheid power maar niet de eindsnelheid.
Ondersteuning stop op standje 4 ca bij 26/27km uur, officieel.
Mooie fiets, hoog gadget gehalte, veel tweaks met de Moofer App voor extra instellingen voor regio/ondersteuning/schakelen, grote vraag betrouwbaarheid ??????
Vervolgens naar
Veloretti in de Pijp om de nieuwe Ace/Ivy te aanschouwen.
Nou, het was behoorlijk druk bij
Veloretti, we hadden van te voren een testrit gepland via internet en dat was maar goed ook.
Mooie winkel, schitterende fietsen, en behulpzaam personneel.
We hebben de Ace en Ivy gefietst, in mat zwart. Schitterende fietsen om te zien. Wel zwaar, 27kg aan de haak.
Goede ondersteuning met de nieuwe Bafang M200 middenmotor met 65Nm max koppel, en kracht/rotatiesensor, Je kan heel gedoseerd fietsen in elke snelheid, heel fijn in de stad om met verkeer mee te fietsen.
Motor spec:
https://bafang-e.com/en/products/motors/m-series/m200/
standje 3 is al meer dan voldoende om met een duw in de rug door de stad te fietsen.
In de superhero stand 5 modus schiet de fiets echt vooruit als je flink op de pedalen trapt met accelereren (krachtsensor).
In Stand 0 kan je ook nog wel prima zonder ondersteuning fietsen, de motor lijkt in soort van vrijloop te gaan.
De ondersteuning stopt echt op 25 km/uur en daarboven voelt het gelijk alsof je een bak tegenwind hebt, veel meer weerstand. komt ook door het forse gewicht van de fiets denk ik.
De Enviolo automatiq is een fijn systeem. Vanuit stilstand start je altijd in lichte versnelling en moet je paar omwentelingen snel trappen, daarna schakelt het systeem door naar de vaste rotatiefrequentie die je ingesteld hebt in de app. Je hoort de Enviolo terugschakelen als je afremt en stopt, een soort hoog geluidje achter je, niet storend. Systeem werkt voor mij prima voor vlakke wegen. 1 cadanz instelling "1 size fits all". Als je in heuvelachtig terrein berg op bent wil je wellicht toch makkelijk terug kunnen schakelen dan via je App instelling, zeker met zware fiets.
Comfort is goed te noemen, fijn zadel en voldoende demping van de banden in de stad. Je voelt wel dat je met een zware fiets op pad bent als je even wilt keren of parkeren. De fiets zomaar even optillen is best een hele opgave.
Terug in de winkel ook de olijfgroene kleur bewonderd. wat een mooie kleur. lijkt ook wel grijs afhankelijk van het licht. Iedereen die langs loopt op straat stopt bijna wel vol bewondering naar dit exemplaar kijken.
Levertijd momenteel 2-3 maanden voor de mat zwart/grijs-groen. De hoog glans zwarte met witte banden is uit voorraad leverbaar (volgens mij minder populair dus vandaar beschikbaar).
:strip_exif()/f/image/dPBAU8vzGyk3LXkwqMaQMaLH.jpg?f=fotoalbum_large)
Looks
Veloretti Ivy en Ace in Amsterdam zuid, Apollolaan
:strip_exif()/f/image/WnY5JpZCREBZVPpsC3jvbRlF.jpg?f=fotoalbum_large)
Looks
Veloretti Ivy en Ace in Amsterdam zuid, Apollolaan
Veloretti Ace in Graphite .....
Veloretti Ace in Graphite .....
Hierna naar
Lekker Bikes gelopen, dat was aardig stukje naar het westen, maar goed te doen.
Kleine winkel, heel goed geholpen door 2 engels spreken heren, Matt en Paul.
Allereerst was mijn aandacht getrokken door de
Amsterdam+, een hele cleane E-bike met tandriem, achterwielaandrijving H400 van Bafang en slechts 1 verzet, geen versnellingen. Ziet er mooi uit in Mat zwart of een hele coole blauwkleur, concrete blue, beetje blauw/grijs.
Less is more zeg maar
De fiets heeft iets kleinere wielen 26.5" dan meeste andere e-bikes en geeft de bike een sportieve beetje mountainbike achtige look.
Nou goed, maar eens fietsen op een single speed. Tjeemig ik was verrast hoe makkelijk dit gaat. Zodra je gaat trappen pakt de motor op en geeft je een goede push. Geen enkel probleem om op snelheid te komen, tegenwind of een bruggetje op. Je mist eigenlijk het schakelen helemaal niet, wellicht enkel in heuvelachtig terrein. De achter motor heeft een regeling die soort van koppelsensor simuleert en zorgt dus voor een grotere push bij starten dan wanneer je (bijna) op snelheid bent.
Wisselen van ondersteuningsniveau gaat heel makkelijk met de display op het stuur, en is zelfde principe als Van Moof, dus standje 1 ondersteuning tot 7km.uur en stand 5 tot 25 km/uur. Je kan vrij makkelijk zelf harder trappen, niet echt een muur, de motor gaan in vrijloop achter en je hebt ook geen last van weerstand versnellingsnaaf oid.
Wat ook meespeelt is het gewicht van de fiets! 18kg! vederlicht voor een E-bike en dat voel je. stuurt heel licht, wendbaar, heel makkelijk om te keren en zelfs optillen. Voelt net als normale sportfiets. Was echt onder de indruk hoeveel verschil dit maakt; komt ook de acceleratie ten goede, de fiets reageert heel snel op versnellen.
De achtermotor heeft maar iets van 35-45Nm torque, maar de software/regeling maakt het een hele rappe fiets zelfs single speed.
Motorspecs:
https://bafang-e.com/en/products/motors/hr-series/h400/
Framesize 56 was trouwens meer dan genoeg voor mijn 1.83m lengte. Geen 59 nodig. Comfortabele zit, rechtop met stuur niet te ver weg.
Goede uitleg over aandrijving van de Amsterdam+
https://www.lekkerbikes.c...ke-schoonheid-in-eenvoud/
Bij terugkomst ook nog even de
Amsterdam GT geprobeerd, dat is het duurdere broertje van de Amsterdam=, met 28" wielen, WTB Riddler all terrain, Bafang M420 middenmotor, met 80Nm koppel, en Enviolo traploze transmissie met stuurbediening.
Motorspecs:
https://bafang-e.com/en/products/motors/m-series/m420/
Wow, je voelt duidelijk verschil in accerelatie tov de
Veloretti Ace, 65 vs 80Nm en het gewicht. Deze fiets weegt 21/23kg, stuk lichter dan de Ace (27). Ik vond het verschil met de Amsterdam+ eigenlijk meevallen, ondanks kleinere achtermotor.
Schakelen met de Enviolo gaat heel makkelijk, eigenlijk draai je enkel aan de handel als je stopt of heuvelop moet en als je op snelheid ben draai je de handel door naar een comfortabele trapsnelheid en kan je gewoon laten staan.
Tja, alleen deze Amsterdam GT is wel gelijk EUR 3100.......met 600Wh batterij, 3000 met 500wh.
Vergeleken met Van Moof rond EUR 2200 (plus evt service/diefstal programma 200-300,
Veloretti Ace EUR 2500 + 120eur/jaar verzekering/find my bike etc en de Lekker Amsterdam+ EUR 2100 (met 500Wh batterij)
Ik ging naar Amsterdam met het idee de nieuwe
Veloretti Ace in groen/grijs scoort hele hoge ogen, maar nu ik het op een rijtje zet word ik toch getrokken naar Lekker Bikes, wellicht wel de Less is More Amsterdam+ voor dagelijkse commute woon-werk en lekker relaxed trappen in de polder, ook voor een beetje extra workout ...
Ik kan alleen bijna geen review's vinden van de Amsterdam+ en GT op internet. Iemand ?
LekkerBikes heeft wel bijzonder goede reviews op trustpilot, gemiddeld 4.5/5 en ze hebben flink voet aan de grond in Australie.
https://www.trustpilot.com/review/lekkerbikes.com.au. Volgens de mannen in de winkel hebben ze bijna geen technische problemen met de fietsen, goede componenten en makkelijk te servicen door de lokale fietshop indien nodig.
Hier de foto's van de Amsterdam+ en GT:
:strip_exif()/f/image/3LXESaeD953XjEeoFI36vUmm.jpg?f=fotoalbum_large)
Amsterdam + zwart
:strip_exif()/f/image/9uPMyYL4WLlfiLjxuKJsxpZx.jpg?f=fotoalbum_large)
Amsterdam+ in blauw. mooi!
:strip_exif()/f/image/qb9VaMRMBrmXcc7MsrC0DMpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Amsterdam GT in zwart en blauw.
[
Voor 5% gewijzigd door
sky_walker op 30-01-2022 16:26
]