ddZ schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:05:
[...]
[...]
Aansluitend ook wat @
kevinkrs zegt, zou een verse installatie wel het overwegen waard zijn kunnen zijn: vorig jaar naar de Apple Genius Bar geweest, i.v.m. onverklaarbare batterydrain van mijn iPhone 7 Plus. Bleek dat er allerlei code, processen en andere rotzooi van voorgaande iOS-versies op de achtergrond draaide. Enigste remedie: verse installatie.
De batterijduur is nog steeds niet om over naar huis te schrijven, maar het is - mede door een verse iOS-installatie - minder erg geworden

Exact, wat ik normaal gesproken doe is een lokale iTunes backup maken van de iPhone op mijn Macbook Pro. Ik installeer bij een grote update altijd vanuit de ipsw file. Dus geen upgrade, en zet vervolgens de iTunes backup weer terug.
Opzich is dit 'schoon' tot op zekere hoogte dat de app bestanden, settings en soms zelfs cache bestanden weer terug in de app folder worden gezet. 9/10 keer gaat dit prima, en is dit zelfs beter dan een upgrade installeren.
Ik ben vanaf iOS 13 begonnen met een verse start, dus een verse installatie en ouderwets handmatig de apps terug zetten en weer configureren. Dit doe ik teven niet elk jaar, maar eens in de zoveel tijd kan dit echt geen kwaad.
Sinds die tijd nauwelijks problemen ondervonden met iOS 13. Op 1 klein issue na, tabblad synchronisatie tussen Macbook Pro en iOS 13 werkt niet meer. Maar ik denk dat een browser update deze issues zou kunnen verhelpen.