Op 3 juni 2019 kondigd Apple naar verwachting en goed gebruik iOS 13 aan op het eigen Worldwide developer conference. Deze conference bedoelt voor developers geeft via de voorafgaande Keynote ook ons eind gebruikers een fijne vooruitblik op de toekomst van het platform.
In dit topic bespreken we de nieuwe features, bespreken we de eerste weken de beta's en is er later ruimte voor het bespreken van de iOS 13 Final en zijn updates zoals dat nu gebeurd in het iOS 12 topic.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Kijk er naar uit.
Na 10j zelfde home screen hopelijk eens iets anders
tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue|iPhone 12 pro max blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Hopelijk wordt de bèta net zo stable als vorig jaar met iOS 12.
Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Heb aanwijzingen dat Apple hier aan gaat trekken?
Ik heb er een hard hoofd in.
Zelfs dingen als gewoon het arbitrair kunnen sorteren van de apps willen ze niet aan...
[Voor 14% gewijzigd door Koffiebarbaar op 28-05-2019 17:48]
Ik zou deze verwachting maar niet te hoog houden...
Ja krijg ook die indruk volgens de leaks.
Van 3g tot de x en dan had ik gehad.
Had veel hoop op iets nieuws 😣
tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue|iPhone 12 pro max blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
Ik zou deze verwachting maar niet te hoog houden...
Hopelijk krijgt de iPad wel een afwijkend homescreen ipv blown-up iPhone interface.
Als ze iOS 13 hetzelfde laten maar alleen een darkmode toevoegen zou het zomaar eens kunnen zijn dat de XS Max nog lang in de la blijft.
Had ik van jou niet verwacht 😂
Zelfde gevoel hier, heb S10 momenteel.
Zolang ze niks drastisch veranderen en blijven bokken en hun zin doen ipv eens te luisteren naar hun fanbase,blijf ik in het andere kamp
Heb de Pixel 3a gehad, inmiddels verkocht en ga de 3a XL bestellen.
Tot mijn zeer grote verbazing bevalt mij de 3a erg goed.
Zeer betaalbaar (!!!) en heerlijke bloatware vrije Android telefoon met een sublieme camera waar Apple alleen nog maar van kan dromen.
Mijn iPhone ligt merendeel in de ''smarpthone-kast'' hier.
Heb de Pixel 3a gehad, inmiddels verkocht en ga de 3a XL bestellen.
Tot mijn zeer grote verbazing bevalt mij de 3a erg goed.
Zeer betaalbaar (!!!) en heerlijke bloatware vrije Android telefoon met een sublieme camera waar Apple alleen nog maar van kan dromen.
Mijn iPhone ligt merendeel in de ''smarpthone-kast'' hier.
Welk topic was dit ook al weer?
Zegt genoeg als Apple lovers na jaren toch veranderen en tevreden zijn.
Ach ja Apple topic 😁
Tja, als jaren lang Apple gebruiker en verschillende Androids geprobeerd te hebben (Pixel 2 XL, Note9, Mate 20 Pro, S9) kom ik toch altijd terug bij een iPhone omdat het voor mijn gevoel vlotter en soepeler werkt.. Op hard en software gebied tipt er geen enkele Android aan. De Pixel 2 kwam er het dichtste bij maar doordat ik met meerdere toestellen veel problemen had met Bluetooth en Spotify in verschillende auto's was de ervaring daar ook matig.
iOS12 was vooral gericht op snelheid en stabiliteit, ik denk dat ze daar ook op gaan focussen met iOS13, maar wat meer nieuwe functies toevoegen, dark mode en dergelijke.
Wil eerst de podcast even afwachten, wat er daadwerkelijk verteld gaat worden.
Click-bait hebben we al genoeg..
Zegt genoeg als Apple lovers na jaren toch veranderen en tevreden zijn.
Ach ja Apple topic 😁
Nee, het zegt eigenlijk niks. Dit is gewoon de huidige tijdsgeest waarin mensen geen genoegen meer nemen met iets simpels. Het moet alleen maar groter en groter. Met als gevolg dat men vandaag de dag de ene na de andere teleurstelling beleeft.
Die smartphones zijn inmiddels al dusdanig volwassen dat het een verademing zou zijn dat ze eens een keer aandacht zouden besteden aan het nodige oppoetswerk van het OS (opruimen, repareren, consistenter maken, etc.). En als een ingrijpende wijziging nodig is om iets te repareren of consistenter te krijgen, dan is dat prima. Ik denk ook niet dat je vandaag de dag nog meer moet gaan verwachten van OS updates. Zo nu en dan zal er een nieuwe feature bij zitten...als we mazzel hebben. Houd er dan wel rekening mee dat die features vooral bij nieuwe hardware hoort en/of alleen voor de USA is (Apple moet nog heel hard leren dat ze een internationaal bedrijf zijn en de USA een kleine markt is vergeleken met de rest van de wereld).
Nee, het zegt eigenlijk niks. Dit is gewoon de huidige tijdsgeest waarin mensen geen genoegen meer nemen met iets simpels. Het moet alleen maar groter en groter. Met als gevolg dat men vandaag de dag de ene na de andere teleurstelling beleeft.
Die smartphones zijn inmiddels al dusdanig volwassen dat het een verademing zou zijn dat ze eens een keer aandacht zouden besteden aan het nodige oppoetswerk van het OS (opruimen, repareren, consistenter maken, etc.). En als een ingrijpende wijziging nodig is om iets te repareren of consistenter te krijgen, dan is dat prima. Ik denk ook niet dat je vandaag de dag nog meer moet gaan verwachten van OS updates. Zo nu en dan zal er een nieuwe feature bij zitten...als we mazzel hebben. Houd er dan wel rekening mee dat die features vooral bij nieuwe hardware hoort en/of alleen voor de USA is (Apple moet nog heel hard leren dat ze een internationaal bedrijf zijn en de USA een kleine markt is vergeleken met de rest van de wereld).
Je hebt op een paar dingen een punt maar ik zie het even anders.
Bij simpel hoort ook gebruiksgemak.
Al jaren hoor ik dat ios zo simpel is en gebruiksvriendelijk voor alle leeftijden.
Ik ga hier geen ios VS... Want zo zijn er al genoeg.
Maar als mijn tel verbindt met mij auto, gaat wifi uit ,hotspot aan ,scherm ontgrendeld,waze start op en mijn favoriete muziek begint te spelen zonder aan mijn gsm te komen.
Dat is innovatie,het hoeft niet altijd hardware te zijn maar ook software.
Je hebt op een paar dingen een punt maar ik zie het even anders.
Al jaren hoor ik dat ios zo simpel is en gebruiksvriendelijk voor alle leeftijden.
Ik ga hier geen ios VS... Want zo zijn er al genoeg.
Maar als mijn tel verbindt met mij auto, gaat wifi uit ,hotspot aan ,scherm ontgrendeld,waze start op en mijn favoriete muziek begint te spelen zonder aan mijn gsm te komen.
Zodra ik thuis kom zeg ik: ‘He Siri, ik ben weer thuis’ lampen gaan aan, tv gaan aan, muziek gaat aan als ik dat in stel, en wat ik nog meer wil’. In de auto zeg ik: ‘He Siri, ik ga rijden’ en bluetooth gaat aan, spotify aan, en autorijstand (niet storen) gaat aan..
Zodra ik thuis kom zeg ik: ‘He Siri, ik ben weer thuis’ lampen gaan aan, tv gaan aan, muziek gaat aan als ik dat in stel, en wat ik nog meer wil’. In de auto zeg ik: ‘He Siri, ik ga rijden’ en bluetooth gaat aan, spotify aan, en autorijstand (niet storen) gaat aan..
Lol, ik kom niet verder met Siri dan "Hey Siri, stel timer in op 6 minuten"
Hé Siri met de AirPods 2 zijn wel erg handig. Tijdens het fietsen zeg ik ‘hé siri, start buiten fietsen-workout’ en dan doet die dat op mijn Apple Watch.
Een afwijkend home screen voor de Xs Max zou ook een zeer logische keuze zijn.
De Xs Max is momenteel niets meer dan een blown up Xs.
Onbegrijpelijk dat na bijna 3 kwart jaar Apple werkelijk nog niets écht nuttigs heeft gedaan met 't grotere beeldscherm van de Xs Max.
Laat ze vooral eerst de oude landscape mode op home screen terugbrengen. Ik kom van een 6S Plus en nadat ik de XS Max kocht, kwam ik er na een dag achter dat de landscape mode op het homescreen weg was.. men suggereert dat het te maken heeft met de Face ID die niet zou werken in landscape mode.. dus, dan maar stilletjes schrappen?!
Dit kan je met de opdrachten app doen. Even downloaden via de Appstore
Dat idee had ik al... maar vind de opdrachten app behoorlijk beperkt. Heb tot nu toe geen enkele toepassing gezien hiervoor. Heb zelfs gegoogled op voorbeelden om mij wat inspiratie te geven. Maar zelfs dan kan ik er weinig mee.
wellicht eens een keer na 12 (!!!) jaar de gebruikers zelf de indeling van het homescreen laten indelen bijvoorbeeld?
Het homescreen van een iPhone Xs Max of een iPhone 8 Plus kan zo veel effectiever/handiger worden ingedeeld.
Er is geen rocket science voor nodig om dit te realiseren....geloof dat 't bij Android ''inmiddels'' al kan
Ook het Control Centre zou wel eens wat handiger kunnen worden ingedeeld als ook het oproepen ervan.
Je kan de onderste knoppen sorteren en aanpassen.
Het aanroepen van control center is peanuts toch, wat zou je hier anders in willen zien?
op een Xs Max zou t verrekte handig zijn dat je CC al kan aanroepen middels een veeg naar beneden vanaf ergens halverwege het scherm ipv verplicht bovenaan.
En laat de gebruikers zelf een keuze hebben in de indeling van het CC (met dus ook meer mogelijkheden dan dat er nu zijn).
op een Xs Max zou t verrekte handig zijn dat je CC al kan aanroepen middels een veeg naar beneden vanaf ergens halverwege het scherm ipv verplicht bovenaan.
En laat de gebruikers zelf een keuze hebben in de indeling van het CC (met dus ook meer mogelijkheden dan dat er nu zijn).
Nee die veeg in het midden moeten ze behouden voor spotlight, maar ben het wel eens dat het mogelijk moet zijn om apps anders te plaatsen. Ik heb nu allemaal bookmarks met het corresponderende stukje uit de achtergrond om een aantal apps aan de onderkant te zetten.
Overigens moet het weer makkelijker worden om spotlight te activeren. Vanuit een app moet je eerst om laag vegen, dan naar links en dan weer naar boven.
Edit: op iPhone 7 plus trouwens.
Als jij een tablet als telefoon wilt gebruiken is dat natuurlijk een probleem.
Grapje Geert.
Kan mij inderdaad voorstellen dat het op een Max lastig bereiken is
Nee die veeg in het midden moeten ze behouden voor spotlight, maar ben het wel eens dat het mogelijk moet zijn om apps anders te plaatsen. Ik heb nu allemaal bookmarks met het corresponderende stukje uit de achtergrond om een aantal apps aan de onderkant te zetten.
offtopic: Waar gebruik je spotlight voor?
Ik heb dit echt nog nooit gebruikt
Je kan natuurlijk de reachability veeg doen (vanaf net iets boven de "homebalk" naar beneden swipen) en dan vanaf rechtsmidden naar beneden swipen. Kost een extra handeling ja, maar het kán wel met 1 hand
Wel eens dat meer flexibiliteit welkom zou zijn (automatisch sorteren op bv hoeveelheid gebruik)
[Voor 7% gewijzigd door Sluuz op 29-05-2019 10:35]
Dat is wel handig, gebruik ik op Mac ook elke keer
Net als dingen omrekenen. Nooit geweten dat dit zo via Spotlight kon.
* Famous gebruikt ook pas sinds kort actief Siri
Iemand nog meer tips
Zoals ik in de andere post aangaf. valuta berekenen gebruik ik echt vaak en is best krachtig. automatisch doet spotlight naar Euro, maar als ik Noorse kroon naar Australische dollar doe kan ik gewoon 100 NOK naar AUD en dan krijg ik het antwoord.
wellicht eens een keer na 12 (!!!) jaar de gebruikers zelf de indeling van het homescreen laten indelen bijvoorbeeld?
Het homescreen van een iPhone Xs Max of een iPhone 8 Plus kan zo veel effectiever/handiger worden ingedeeld.
Er is geen rocket science voor nodig om dit te realiseren....geloof dat 't bij Android ''inmiddels'' al kan
Ook het Control Centre zou wel eens wat handiger kunnen worden ingedeeld als ook het oproepen ervan.
Ik denk dat ik niet begrijp wat je precies wilt indelen. Ik heb bijvoorbeeld één scherm met mappen met apps (200+ bij elkaar opgeteld) en vind dat helemaal top. Precies ingedeeld zoals ik wil, alles makkelijk te vinden.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik denk dat ik niet begrijp wat je precies wilt indelen. Ik heb bijvoorbeeld één scherm met mappen met apps (200+ bij elkaar opgeteld) en vind dat helemaal top. Precies ingedeeld zoals ik wil, alles makkelijk te vinden.
Zoals ik het interpreteer en ook graag zou zien is dat je apps in ieder geval zijn eigen plek moet kunnen geven. Ik probeer zo min mogelijk op mijn home screen te hebben. Ik heb nu 8 apps en een folder. Nu gebruik ik een website waarbij een website link zich kan vormen naar de achtergrond en heb ik er niet zo'n last van. Maar het als ik dat niet had moest ik telkens helemaal boven in het scherm zijn. Ik zou ook wel eens iets heel anders willen zien. Geen tegels, misschien niet iets voor apple om te doen, maar ben wel eens benieuwd of iemand iets anders kan bedenken.
Ik gebruik het homescreen eigenlijk zelden en gebruik altijd Spotlight om apps te openen. Het boeit mij dan ook niet zoveel wat ze wel (of niet) met het homescreen doen. Het zit me niet in de weg en ik mis ook niets.
Gunth schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:49:
Dat is geen innovatie, dat is gewoon automatisering en dat kun je nu al een tijdje met iOS middels Shortcuts. Bovendien had ik het over software, iOS is immers de software die op de hardware draait
Maar even terugkomende op:
Het is maar net hoe je die dingen definieert. Consistentie in je systeem zorgt namelijk ook voor gebruiksgemak. Je hebt nu 1 werkwijze door het hele OS heen ipv verschillende die je allemaal weer moet onthouden. Wat ik vooral bedoelde is dat het goed is om je systeem zo nu en dan eens tegen het licht te houden en aan finetuning en bugfixing te doen. Die features kunnen altijd wel. Ik denk dat in deze het veel belangrijk is dat de Shortcuts functionaliteit wordt uitgebreid dan weer een nieuwe feature. Het maakt Shortcuts niet alleen veel nuttiger, het zorgt er ook voor dat je zelf veel handelingen een stuk simpeler kunt maken.
Er is te weinig aan finetuning en bugfixing gedaan in iOS 12, daar heb je wel meer iOS releases voor nodig. Komt ook mooi uit want zoveel nieuwe features zijn er niet meer vanwege de volwassenheid van de smartphone (m.a.w. je verwachtingen zijn zeer onrealistisch).
Wat Shortcuts betreft zit je er faliekant naast. De app updaten is niet wat ik vraag, dat heeft ook echt 0,0 zin. Waar het hier om gaat is de functionaliteit en dat is iets wat in iOS zelf zit. Wil je daar een wijziging of toevoeging in dan zal dat alleen kunnen middels een iOS update. Het gaat hier namelijk om de interne APIs die er voor zorgen dat je verschillende aspecten van het systeem en applicaties kunt gebruiken. Daar ligt al een aardige basis maar er ontbreekt nog teveel. Op dit moment kun je namelijk vrijwel niks doen met de items in Settings. Heel jammer want zo kun je dus niet een Shortcut toevoegen die je wifi op een andere SSID gooit en dan bijv. de app van je camera start. Dit soort wijzigingen kunnen dus niet zonder een iOS wijziging.
Dat iets een losse app is zegt niet zo veel.
Dark mode is ook een stukje finetuning trouwens. Dark mode is al een hele tijd mogelijk en diverse apps maken daar al gebruik van. De meesten doen dat icm de lichtsensor zodat ze automatisch schakelen. De finetuning in deze is dat nu de rest van het OS daar ook in mee gaat en je nu op OS niveau die schakeling hebt ipv op app niveau. Dat maakt implementatie van dark mode een stuk eenvoudiger waardoor je de drempel om het te implementeren lager maakt.
En dat laatste is wat hier kennelijk niet begrepen wordt. Allemaal leuk en aardig al die iOS features maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Uiteindelijk gaat het erom dat derden applicaties voor iOS ontwikkelen en dat moet je zo laagdrempelig maken als maar kan. Op dit moment zijn er gigantisch veel features die alleen door Apple's eigen apps gebruikt kunnen worden. Het zou al behoorlijk helpen door die ook voor derden beschikbaar te maken. Nieuwe features komen dus eigenlijk helemaal niet meer uit het OS maar uit de apps die erop draaien en dat zijn vooral apps van derden. Als Apple daar nou eens wat meer oog voor zou hebben...
Apple staat bekend om gevoel voor details maar als ik bijv. kijk naar wat ze met de watch faces van watchOS hebben gedaan dan is dat echt ver te zoeken. Daar doen ze niks anders dan wat Microsoft, Android, etc. ook doen: ze beginnen aan een feature en doen er daarna helemaal niks meer mee. Het is allemaal maar zo halfjes. Laten ze eerste de bestaande features maar eens voltooien alvorens naar een nieuwe te springen.
@Donstil Volgende keer graag bij een nieuw topic het woord ‘discussie’ achterwege laten.
Ik kijk in ieder geval uit naar de komende WWDC. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe features, helemaal mbt HomeKit en het open stellen van Siri voor andere apps. Verder zie ik het allemaal wel.
Dat geldt alleen voor mensen met enorme oogkleppen op. De mensen zonder oogkleppen zullen zien dat dit al sinds het begin zo is. Dit is onoverkomelijk en geldt voor ieder bedrijf. Prioriteiten veranderen nou eenmaal.
@Donstil Zucht.... negeer mijn smiley maar in mijn vorige reactie. Graag ‘discussie’ verwijderen....
Laat we het lekker over ervaringen hebben en met elkaar delen. Dan lijkt me dat dit topic een plezieriger karakter krijgt.
meesje schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:57:
@Donstil Zucht.... negeer mijn smiley maar in mijn vorige reactie. Graag ‘discussie’ verwijderen....
Laat we het lekker over ervaringen hebben en met elkaar delen. Dan lijkt me dat dit topic een plezieriger karakter krijgt.
meesje schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:57:
De titel aanpassen gaat niet. Al ben ik verder wel voor discussie, mits het maar over het onderwerp gaat.
Maar een algemeen Apple discussie topic is wel vraag naar denk ik, want regelmatig worden andere topics gekaapt door dergelijke berichten. Gek genoeg is een dergelijk topic nog nooit aangemaakt.
De titel aanpassen gaat niet. Al ben ik verder wel voor discussie, mits het maar over het onderwerp gaat.
Maar een algemeen Apple discussie topic is wel vraag naar denk ik, want regelmatig worden andere topics gekaapt door dergelijke berichten. Gek genoeg is een dergelijk topic nog nooit aangemaakt.
Als het gerelateerd is, moet discussie inderdaad wel kunnen. Echter de toonzetting in een discussie moet moet wel vriendelijk blijven. En dat vind ik niet het geval bij het relaas van vannacht en reactie begin deze middag...
Dat krijg je als men dingen verwacht die echt veel te hoog gegrepen zijn. Dat leidt tot teleurstelling en dat steken velen niet onder stoelen of banken. Gevolg zijn Android vs iOS discussies en weet ik wat nog meer. Als mensen nou eens wat realistischer naar de materie zouden kijken en ook wat beter aan zouden geven dat ze iets graag willen ipv te eisen dan zou dat aanzienlijk veel gedoe schelen.
Als de toonzetting je nu al niet bevalt dan kun je maar beter vanaf de keynote hier minstens een maand niet meer komen. De toonzetting wordt tijdens die keynote en daarna nog veel erger.
@meesje, jouw reactie is nou exact 1 van de dingen die ik bedoel met de toonzetting: iemand zomaar woorden in de mond leggen door dingen wel heel erg selectief te lezen. #Doesnie
Wat voorbeelden van toonzetting:
• m.a.w. je verwachtingen zijn zeer onrealistisch
• zit je er faliekant naast
• wat hier kennelijk niet begrepen wordt
• voor mensen met enorme oogkleppen op
Als je dat een nette manier van communiceren vindt, dan mag je van mij een apart topic openen en daarin helemaal los gaan. Waarom zou iets leiden tot Android vs iOS discussies? We hebben het hier toch alleen over iOS?
@ppl Gelukkig heb je het begrepen, je latere reactie heeft wel een normale toonzetting.
Daarnaast: toonzetting staat los van selectief lezen.
[Voor 15% gewijzigd door meesje op 02-06-2019 08:05]
Jongens, discussie is natuurlijk prima. Maar laten we wel ontopic blijven en, veel belangrijker, het gezellig houden en met respect voor elkaar discussiëren.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
heb eigenlijk nog weinig tot geen posts gezien omtrent AOD (Always on Display).
Ik heb het nu op m'n Pixel 3, rete handig!...en nee, battery drain valt reuze mee, ong 1% per uur meer. (Uiteraard genoeg Android telefoons die een AOD hebben, de 1 wat uitgebreider dan de ander).
Het zou toch mooi zijn als Apple volgende week totaal onverwacht met een Always on Display op de proppen zou komen!
#OneCanDream
[Voor 24% gewijzigd door _Bailey_ op 01-06-2019 20:04]
@Geert1976, dat is een feature die je weliswaar in software kunt doen maar waarbij je ook heel erg graag hardware wil hebben die hier goed mee overweg kan. Dat is namelijk nodig om het zo efficiënt mogelijk te laten werken zodat je na een uur ook nog iets aan accu duur over hebt. Zo'n altijd-aan scherm heeft nog een probleem trouwens: inbranden. Dan heb je een screensaver nodig en dan heb je al snel de volgende vraag: wat heb je dan nog aan een altijd-aan scherm?
ppl schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:27:
@Geert1976, dat is een feature die je weliswaar in software kunt doen maar waarbij je ook heel erg graag hardware wil hebben die hier goed mee overweg kan. Dat is namelijk nodig om het zo efficiënt mogelijk te laten werken zodat je na een uur ook nog iets aan accu duur over hebt. Zo'n altijd-aan scherm heeft nog een probleem trouwens: inbranden. Dan heb je een screensaver nodig en dan heb je al snel de volgende vraag: wat heb je dan nog aan een altijd-aan scherm?
Als een AOD volgens jou een probleem heeft wat betreft inbranden, waarom zijn er dan legio Android phones waar dat prima werkt zonder problemen van inbranden?
Maar wat @Donstil al zei, hoogstwaarschijnlijk heb je er ook de juiste hardware voor nodig, welke nog in de huidige iPhones zit.
ppl schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:27:
Gerucht gaat dat alle volgende iPhones allemaal OLED schermen gaan krijgen. Daarnaast zou dit ook redelijk makelijk op de iPhone X en XS te implementeren moeten zijn via software.
Alleen de pixels lichten op die boodschap op het beeldscherm tonen en iedere x seconden verplaats je de tekst een paar pixels. Resultaat, geen inbranden en minimale impact op de batterij.
Om je laatste vraag te beantwoorden, wat heb je eraan? Sommige mensen vinden het erg makkelijk om direct de tijd te kunnen zien en te checken of er meldingen zijn zonder het toestel op te pakken of aan te raken. Zeker bij het gebrek aan notificatie led.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Een aantal reacties zijn verplaatst naar de prullenbak, graag een TR maken en dan niet hier ook reageren...
Verder ook het verzoek om hier ontopic te blijven. Prima om te discussiëren over features die volgens geruchten in iOS13 zitten, maar we gaan nu wel erg daar van weg
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Geert1976 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:33:
Als een AOD volgens jou een probleem heeft wat betreft inbranden, waarom zijn er dan legio Android phones waar dat prima werkt zonder problemen van inbranden?
Dat is niet volgens mij, dat is technische beperking van de diverse display technologieën (OLED, LCD, etc.). Dat moet je opvangen met dingen als een screensaver of andere slimmigheden (wat die Android telefoons doen). Zoals ik al zei volgt dan al snel de vraag of zo'n scherm dan nog wel handig werkt.
Maar wat @Donstil al zei, hoogstwaarschijnlijk heb je er ook de juiste hardware voor nodig, welke nog in de huidige iPhones zit.
Ik denk dat je hier nog het woordje "niet" mist. Dit zijn vaak dingen die fabrikanten in een nieuwer model stoppen vanwege zo'n hardware wijziging.
@BillSpaarbank dat soort features kan iedereen wel verzinnen, dat is het probleem ook niet. Waar het hier om gaat is of zo'n maatregel om het inbranden te voorkomen zo'n feature niet in de weg zit. Zoals je zelf al aangeeft hoeft dat niet, zeker niet als je rekening houdt met dit soort dingen.
Als we een stapje verder gaan en de raise-to-wake functie meenemen dan is dat altijd-aan wat moeilijker als toegevoegde waarde te zien. Je pakt toch al snel je telefoon die dan meteen aan gaat waardoor je de datum/tijd e.d. ziet door die functie. Dat maakt het gat met altijd-aan een heel stuk kleiner. Ik betwijfel ten zeerste of Apple dat als genoeg gaat zien om het te introduceren.
Als Apple morgen een always on display functie presenteert, zal ik niet juichend op de banken staan. Het lijkt me wel een nice2have functie. Ik merk dat ik regelmatig even de tijd wil checken op mijn iphone. Zoals bv vanochtend bij de koffie als de iphone naast me op tafel ligt (voor de slimmerds mijn AW heb ik dan niet om en er staat ook geen macbook aan met de tijd). In zo’n geval zou het leuk geweest zijn als ik dan niet mijn iphone hoef aan te raken.
Zelf de plek op het scherm kunnen kiezen voor een app icon of een folder. Nu moeten alle plekken in het grid van links naar rechts en van boven naar beneden opgevuld worden.
Bij mij staat er alleen een folder op het Home Screen. Die wil ik ook in het midden kunnen plaatsen, of rechtsonder. Nog beter zou het zijn als ik ook items uit het Control Centre of Today View op het Home Screen kan plaatsen.
Ik hoop dat ze eindelijk de volume Control, die vol en te lang, in beeld is aanpassen. Dit is iets waar ik mij dagelijks aan erger als ik mijn iPhone/iPad harder/zachter zet dat dit zo pontificaal en veel te lang midden in het beeld staat. Dat kan toch veel subtieler.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
gielie schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:39:
Ik hoop dat ze eindelijk de volume Control, die vol en te lang, in beeld is aanpassen. Dit is iets waar ik mij dagelijks aan erger als ik mijn iPhone/iPad harder/zachter zet dat dit zo pontificaal en veel te lang midden in het beeld staat. Dat kan toch veel subtieler.
Dat is idd heel irritant. Maar staat hoog op de geruchten lijst, dus misschien zit het morgen wel goed
gielie schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:39:
Bij sommige dingen sta ik helemaal niet stil, maar toch even gecheckt hoe lang het wordt getoond. Ik kom niet verder dan “21, 22”. Dus hooguit 2 sec.; de duur vind ik nog wel meevallen. Te prominent vind ik wel, dat kan inderdaad subtieler. Nu een relatief klein volumebalkje met een gigantisch bel icoon.
Ik heb me er nooit aan gestoord. Bedankt he!
I think this is definitely not final version of the new volume indicator. It's just too rough, taken straight from Control Center. pic.twitter.com/aljkiYhKD5
[Voor 7% gewijzigd door Rivanov op 02-06-2019 21:50]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Hopelijk krijgt de se ook nog ios 13.
Volgens de geruchten niet.
Zou ik jammer vinden,draai er de bèta's op
Dat had ik ook ergens gelezen. Het argument was dat Apple af wilde van het 4 inch formaat scherm. Echter de nieuwe iPod Touch heeft ook dat formaat. Toen kreeg ik weer hoop dat de SE wel support krijgt voor iOS 13.
Over 7-8 uurtje weten we het.
[Voor 3% gewijzigd door meesje op 03-06-2019 12:13]
Dat zou raar zijn, want het gerucht vanuit Franse bron geeft aan dat 5s,alle6 en SE er buiten vallen. SE heeft zelfde SoC als 6S(die wel naar 13 zou gaan)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
ppl schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:03:
Wat Shortcuts betreft zit je er faliekant naast. De app updaten is niet wat ik vraag, dat heeft ook echt 0,0 zin. Waar het hier om gaat is de functionaliteit en dat is iets wat in iOS zelf zit. Wil je daar een wijziging of toevoeging in dan zal dat alleen kunnen middels een iOS update. Het gaat hier namelijk om de interne APIs die er voor zorgen dat je verschillende aspecten van het systeem en applicaties kunt gebruiken. Daar ligt al een aardige basis maar er ontbreekt nog teveel. Op dit moment kun je namelijk vrijwel niks doen met de items in Settings. Heel jammer want zo kun je dus niet een Shortcut toevoegen die je wifi op een andere SSID gooit en dan bijv. de app van je camera start. Dit soort wijzigingen kunnen dus niet zonder een iOS wijziging.
Het is ook te hopen dat we in Control Center eindelijk de mogelijkheid krijgen om tussen WIFI verbindingen of Bluetooth verbinding te kunnen switchen zonder naar Instellingen te hoeven gaan.
ppl schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:03:
Dark mode is ook een stukje finetuning trouwens. Dark mode is al een hele tijd mogelijk en diverse apps maken daar al gebruik van. De meesten doen dat icm de lichtsensor zodat ze automatisch schakelen. De finetuning in deze is dat nu de rest van het OS daar ook in mee gaat en je nu op OS niveau die schakeling hebt ipv op app niveau. Dat maakt implementatie van dark mode een stuk eenvoudiger waardoor je de drempel om het te implementeren lager maakt.
In dit MacRumors forum topic overigens een mooi lijstje (al zeg ik het zelf) van bestaande apps met dark mode. Ik ben er groot voorstander van zeker 's avonds dus hoop ook maar al te graag dat dit in iOS13 eindelijk gaat komen en voor de developers een stuk makkelijker wordt gemaakt te implementeren in hun apps. Ik hoop overigens ook dat de splash/startup screens dan ook zwart oplichten want dat is nog wel vrij irritant bij apps als NOS en Nu.nl terwijl het wel kan (denk aan Tweetbot).
Dat zou raar zijn, want het gerucht vanuit Franse bron geeft aan dat 5s,alle6 en SE er buiten vallen. SE heeft zelfde SoC als 6S(die wel naar 13 zou gaan)
Ik mag toch wel hopen dat de SE net zo goed meegaat naar iOS13 als de 6s mede door dezelfde Soc. Daarnaast zou het mij ook ontzettend verbazen omdat de nieuwe iPod Touch (met klein scherm, wel betere Soc uiteraard) wel naar iOS13 zal gaan.
[Voor 10% gewijzigd door funrider op 03-06-2019 13:48]
Availability The developer preview of iOS 13 is available to Apple Developer Program members at developer.apple.com starting today, and a public beta program will be available to iOS users later this month at beta.apple.com. New software features will be available this fall as a free software update for iPhone 6s and later, and will be available with iPadOS for iPad Air 2 and later, all iPad Pro models, iPad 5th generation and later, and iPad mini 4 and later. iPadOS also introduces new capabilities and intuitive features that take advantage of the unique characteristics of iPad. For more information, visit apple.com/ios/ios-13-preview and apple.com/ipados/ipados-preview/. Features are subject to change. Some features may not be available in all regions or all languages.
Ik mag toch wel hopen dat de SE net zo goed meegaat naar iOS13 als de 6s mede door dezelfde Soc. Daarnaast zou het mij ook ontzettend verbazen omdat de nieuwe iPod Touch (met klein scherm, wel betere Soc uiteraard) wel naar iOS13 zal gaan.
De reden van de geruchten over het droppen van support van de SE gingen voornamelijk om de schermgrootte. Het is de enige iPhone met een 4'' scherm. Als ze die zouden droppen, zou dat weer een stuk code zijn die ze kunnen wegknallen. Helaas, met de introductie van die nieuwe iPod zal de SE waarschijnlijk ook nog wel iOS13 krijgen.
zo....vast m'n dev membership verlengd met een jaar a €99
Zojuist een allerlaatste encrypted backup gemaakt van mijn iPhone
en dan na de Keynote het Beta Profile op m'n Xs zetten en de allereerste DP van iOS 13 downloaden/installeren.
en dan na de Keynote het Beta Profile op m'n Xs zetten en de allereerste DP van iOS 13 downloaden/installeren.
#yolo
Dacht dat je overgestapt was naar Android
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
De reden van de geruchten over het droppen van support van de SE gingen voornamelijk om de schermgrootte. Het is de enige iPhone met een 4'' scherm. Als ze die zouden droppen, zou dat weer een stuk code zijn die ze kunnen wegknallen. Helaas, met de introductie van die nieuwe iPod zal de SE waarschijnlijk ook nog wel iOS13 krijgen.
#yolo
Haha...top kerel.
Je zet mij weer aan het denken...
YOLO idd...dus ik ga ook maar over op ios13.
[Voor 5% gewijzigd door dafmay op 03-06-2019 18:15]
Ik zet - tegen de wil van alle Tweakers in - gewoon weer de nieuwste versie, straks iOS 13 Beta op mijn enige iPhone XS Max, die ik dagelijks gebruik. Ik doe dat al jaren en heb al geleerd me er niet aan te ergeren en heb dus ook ervaring met eventueel terugrollen. Dat heb ik maar één keer gedaan, bij ik geloof iOS 10 of iOS 11.
Dennisweb schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:03:
Ik zet - tegen de wil van alle Tweakers in - gewoon weer de nieuwste versie, straks iOS 13 Beta op mijn enige iPhone XS Max, die ik dagelijks gebruik. Ik doe dat al jaren en heb al geleerd me er niet aan te ergeren en heb dus ook ervaring met eventueel terugrollen. Dat heb ik maar één keer gedaan, bij ik geloof iOS 10 of iOS 11.
Verder een beetje YOLO. :-))
Ik doe het elk jaar en klaag er altijd over. Toch ga ik het vanavond weer doen
Ooh dat had ik even gemist, opzich wel logisch als er grotere veranderingen op stapel staan voor de iPad dan voor iPhone. Topic kan nog hernoemd worden door de mods, dus dat zit wel goed.
Wel een vreemde zet. Aantal jaar geleden hebben ze alles juist samengevoegd.
Apple heeft vandaag een preview gegeven van iPadOS, het krachtige besturingssysteem met een nieuwe naam om de specifieke ervaring van iPad te benadrukken. iPadOS bouwt voort op dezelfde basis als iOS en bevat krachtige nieuwe mogelijkheden en intuïtieve features die specifiek zijn voor het grote display en de veelzijdigheid van iPad. iPadOS introduceert nieuwe manieren om in meerdere vensters met apps te werken, meer informatie die in één oogopslag kan worden bekeken op het nieuw ontworpen beginscherm, en meer natuurlijke manieren om met Apple Pencil te werken. Bovendien zijn alle geweldige nieuwe updates van iOS 13 in iPadOS opgenomen, waardoor iPad het ideale device is voor zowel consumenten als creatieve professionals.
“iPad transformeert de manier waarop mensen werken en uiting geven aan hun creativiteit. Met iPadOS gaan we nog een stap verder en leveren we indrukwekkende mogelijkheden die zijn afgestemd op het grotere werkgebied en de uitgebreide veelzijdigheid”, vertelt Craig Federighi, Senior Vice President Software Engineering van Apple. “iPadOS heeft geweldige features zoals een nieuw beginscherm met widgets, nog betere multitasking en nieuwe tools waardoor Apple Pencil nog natuurlijker in het gebruik wordt.”
Nieuw beginscherm
Het beginscherm is volledig nieuw ontworpen en bevat nu meer apps per pagina. Het kan nu bovendien worden aangevuld met de Vandaag-weergave, die snel toegang biedt tot widgets met directe informatie, zoals krantenkoppen, het weer, de agenda, evenementen, tips en meer.
Doe meer met Split View en Slide Over
iPad-gebruikers kunnen nu met verschillende bestanden en documenten uit dezelfde app werken dankzij updates voor Split View. Met Slide Over kunnen ze snel meerdere apps bekijken en van de ene naar de andere app gaan. Klanten kunnen bijvoorbeeld een mail schrijven terwijl ze een andere mail in beeld hebben, of met een enkele swipe meerdere apps zoals Berichten of Agenda openen. Met een enkel tikje geeft App Exposé een snel overzicht van de geopende vensters van een app.
Meer manieren om Apple Pencil te gebruiken
Met iPadOS is Apple Pencil nog nauwer geïntegreerd in de iPad-ervaring. Klanten kunnen nu complete webpagina’s, documenten of e-mails annoteren en versturen op iPad door Apple Pencil vanuit de hoek van het scherm te swipen. Een nieuw ontworpen tool-palet biedt snelle toegang tot tools, kleurpaletten, vormen, een gum voor objecten, een nieuwe wisser voor pixels om een deel van een streep te verwijderen, en een liniaal om perfect rechte lijnen te trekken. Apple Pencil voelt nog natuurlijker aan dankzij geavanceerde voorspellende algoritmen en optimalisaties die de toonaangevende latentie verlagen tot maar 9 milliseconden.
De Bestanden-app is nog krachtiger
De Bestanden-app is een centrale locatie om snel documenten de openen en beheren, en met iPadOS wordt de app nog beter dankzij iCloud Drive-ondersteuning voor het delen van mappen. Iedereen met toegang tot een gedeelde map kan de map zien in iCloud Drive en heeft altijd toegang tot de meest recente versie. iPadOS ondersteunt ook externe schijven, zodat gebruikers USB-stations of SD-kaarten kunnen aansluiten of kunnen inloggen bij een SMB-bestandsserver. Allemaal vanuit de Bestanden-app. In de nieuwe kolomweergave met voorvertoningen in hoge resolutie kunnen gebruikers door mappen navigeren – en dankzij ondersteuning voor Quick Actions zoals annoteren, draaien en pdf’s maken kunnen ze nog sneller en handiger werken op iPad. Nieuw in iPadOS is ook lokaal bewaren, bestanden in- en uitpakken en nieuwe toetscombinaties.
Internetten op desktopniveau met Safari.
Safari op iPad is krachtiger dan ooit. iPadOS laat automatisch de desktopversie van websites zien – passend gemaakt voor het iPad-display – en optimaliseert ze voor touch-mogelijkheden, zodat apps als Google Documenten, Squarespace en Wordpress geweldig werken in Safari op iPad. Safari ondersteunt ook belangrijke nieuwe features als een downloadmanager, dertig nieuwe toetscombinaties en verbeteringen in het tabbladbeheer.
Verbeterde tekstverwerking
Tekstverwerking krijgt met iPadOS een belangrijke update: het is nu nog leuker en makkelijker om exacte posities aan te wijzen met meer precisie en snelheid, tekst te selecteren door even te swipen en nieuwe bewegingen te gebruiken om te knippen, te kopiëren, te plakken en handelingen ongedaan te maken.
Andere features in iPadOS
• Donkere modus biedt een indrukwekkend donker kleurenschema dat er systeembreed geweldig uitziet en prettiger is voor de ogen in een omgeving met weinig licht.
• Aangepaste lettertypen voor gebruik in het hele systeem zijn ideaal om mooi opgemaakte documenten te maken op iPad. Lettertypen van kleinere en grote leveranciers zoals Adobe, DynaComware, Monotype, Morisawa en Founder worden aangeboden via de App Store.
• Een nieuw zwevend toetsenbord bespaart ruimte en biedt ondersteuning voor QuickPath – zodat je gemakkelijk met één hand kunt typen en er meer ruimte overblijft voor de weergave van apps. Klanten kunnen het zwevende toetsenbord inschakelen met een knijpbeweging en het verslepen en overal op het scherm neerzetten.
• Foto’s beheert de bibliotheek en markeert de beste afbeeldingen, zodat overbodige foto’s automatisch worden verborgen en belangrijke gebeurtenissen van de afgelopen dag, de afgelopen maand of het afgelopen jaar worden uitgelicht. De bewerking van foto’s is intuïtiever geworden met nieuwe tools die gemakkelijker te gebruiken, aan te passen en te herzien zijn. Bovendien zijn alle bewerkingsopties voor foto’s ook beschikbaar voor videobewerking.
• Log in met Apple is een snelle, eenvoudige en afgeschermde manier om je met je Apple ID aan te melden bij apps en websites.
• Kaarten heeft een nieuwe basiskaart die volledig nieuw is ontworpen: kijk om je heen met Look Around en ontdek prachtige beelden van steden op straatniveau met 3D-foto’s in hoge resolutie, gebruik verzamelingen om op een nieuwe manier restaurants, winkels of bestemmingen te delen, of favorieten om snel naar veelgebruikte locaties te reizen.1
• Prestatieverbeteringen zorgen ervoor dat het hele systeem vloeiender reageert dankzij sneller ontgrendelen met Face ID. En er is een nieuwe manier om iPad-apps in de App Store te verpakken waardoor de bestanden die je downloadt tot 50 procent kleiner zijn, updates voor apps tot 60 procent kleiner zijn en apps tot twee keer zo snel starten.
Beschikbaarheid
iPadOS wordt dit najaar geïntroduceerd als gratis software-update voor iPad Air 2 en hoger, alle iPad Pro-modellen, iPad van de 5e generatie en hoger en iPad mini 4 en hoger.
[Voor 57% gewijzigd door robcoenen op 03-06-2019 22:41. Reden: Topicstart aangevuld met nieuwe informatie en vertaling naar de Nederlandse taal]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details