Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-05 13:56

UTADDICT

NERF

Och och och ik heb weer eens zo moment. Macbook pro is aan het einde van de rit, nu 7 jaar oud dus best netjes.

Maarja, ga je hem dan vervangen met 16" (nu 15) of 13". Ik doe nog best wel wat design, UX werk, heel soms een beetje editen. Maargoed, volgens mij kan dat ook op de laatste 13", ik doet het niet genoeg om de tijden te hyper optimaliseren.

Soms een beetje gamen via Bootcamp.

Goed, in principe heb ik ook liever de schermgrootte van de 16". Maar die krijgt wss ooit nog een update met 10th gen Intel CPU (I guess) dus dan zou je moeten wachten. Ook schijnt de 5500M een onding te zijn met externe schermen, dus dan zou je naar de 5600M moeten kijken maar die is weer belachelijk duur en sowieso denk ik aan 32GB RAM. Ideale setup 16" is weer gewoon 4500,-. Best wel bizar.

Wachten op ARM vind ik niet belangrijk, hij moet wel weer 5-7 jaar mee.

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
UTADDICT schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:41:
Och och och ik heb weer eens zo moment. Macbook pro is aan het einde van de rit, nu 7 jaar oud dus best netjes.

Maarja, ga je hem dan vervangen met 16" (nu 15) of 13". Ik doe nog best wel wat design, UX werk, heel soms een beetje editen. Maargoed, volgens mij kan dat ook op de laatste 13", ik doet het niet genoeg om de tijden te hyper optimaliseren.

Goed, in principe heb ik ook liever de schermgrootte van de 16". Maar die krijgt wss ooit nog een update met 10th gen Intel CPU (I guess) dus dan zou je moeten wachten. Ook schijnt de 5500M een onding te zijn met externe schermen, dus dan zou je naar de 5600M moeten kijken maar die is weer belachelijk duur en sowieso denk ik aan 32GB RAM. Ideale setup 16" is weer gewoon 4500,-. Best wel bizar.

Als je persé een laptop onderweg nodig hebt, oké. Maar even out of the box: overweeg een nieuwe 27 inch iMac. Veel meer waarde voor je geld èn een prachtig 5k topscherm. Voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
RoRoNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

Als je persé een laptop onderweg nodig hebt, oké. Maar even out of the box: overweeg een nieuwe 27 inch iMac. Veel meer waarde voor je geld èn een prachtig 5k topscherm. Voor minder geld.
Helemaal als je zelf ram bijprikt, want dat kan daar nog.

Als die games een fatsoenlijke gpu vragen lijkt me de 13" niet de meest geschikte optie, maar er zijn ongetwijfeld ergens relevante benchmarks te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatseflatsh90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-05-2021
Hallo,

Ik vraag mij af of het verstandig is om nu voor een Macbook Pro 16 inch te gaan uit 2019?

Komt de volgende versie al bijna uit?

https://www.apple.com/nl/...cbook-pro/16%E2%80%91inch

^ Dat is toch nog de 2019 versie of heb ik het helemaal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 17-05 18:40
Hatseflatsh90 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 01:34:
Hallo,

Ik vraag mij af of het verstandig is om nu voor een Macbook Pro 16 inch te gaan uit 2019?

Komt de volgende versie al bijna uit?

https://www.apple.com/nl/...cbook-pro/16%E2%80%91inch

^ Dat is toch nog de 2019 versie of heb ik het helemaal mis?
Ik vind hier zelf de buyers guide van macrumors altijd erg handig voor. De beslissing is natuurlijk altijd aan jezelf, als je hem nodig hebt, dan weet je dat zelf waarschijnlijk ook:
https://buyersguide.macrumors.com/#mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:02
UTADDICT schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:41:

Koop een 13-inch met een 4k USB-C monitor. Abonnementje van 15 p/m op Shadow en je kan gamen op 4k! Tenzij je natuurlijk onderweg een groter scherm nodig hebt. Of perse een dGPU voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4POX schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:40:
De Macbook 13" wordt met een 60 watt voeding geleverd. Als ik de voeding doorlus met de dongle dan verteld de Macbook dat er een 49 watt voeding is aangesloten.
Dat klopt. Veel van die multiport adapters adverteren met het totaal aantal Watt wat ze kunnen leveren maar vertellen er dan weer niet bij dat er zo'n 15W naar de andere poorten gaat (hoeveel exact is afhankelijk van de adapter en de poorten die erop zitten). Daardoor sturen ze gemiddelde zo'n 45 tot 50W door naar de computer.

Als je echter een beeldscherm met USB-C hebt die ook via die weg stroom levert of juist een echte dockingstation (hetzij USB-C, hetzij Thunderbolt 3) gebruikt dan gaat bovenstaande niet op en krijg je gewoon de max die het kan leveren. Meestal is dat 60W, soms ook 85W of meer.

Vergeet niet dat de apparaten die je op zo'n adapter aansluit veelal buspowered zijn en dus hun stroom via de adapter krijgen. Een harde schijf met een eigen voeding zal dit bijv. niet doen.
Mijn vraag. Helpt het om een krachtiger voeding aan te schaffen of is het Macbook by design dat de battery wordt aangesproken wanneer de machine wordt belast.
Volgens mij is met bovenstaande je vraag ook al beantwoord: nee, dat gaat niks toevoegen omdat de adapter het probleem is en niet je voeding.

De goedkoopste oplossing is de power adapter in een aparte USB-C poort op de computer aan te sluiten. Dat levert de volle mep van de 60W die het kan leveren op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57

4POX

Everybody is wired

Meer informatie over het nieuwe health systeem voor Macbook batterijen.

Het systeem brengt de werkelijk health percentage omlaag. Mijn maand oude Macbook toont in Coconutbattery dat die maar 92 procent goed is. Ik dacht dat ik een slechte batterij heb en de warmte drukt het omlaag.

https://www.reddit.com/r/...h_management_macbook_pro/

Na het lezen van dit Reddit topic gaf iemand mij het advies om de nieuwe health functionaliteit uit te zetten. Ik heb dat gedaan en na een dag was de health van mijn batterij weer terug op honderd procent.

Mijn batterij is na het inschakelen weer op 93 procent health. Waarschijnlijk blijft mijn batterij het best als de laatste zeven procent niet wordt geladen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
4POX schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:14:
Meer informatie over het nieuwe health systeem voor Macbook batterijen.

Het systeem brengt de werkelijk health percentage omlaag. Mijn maand oude Macbook toont in Coconutbattery dat die maar 92 procent goed is. Ik dacht dat ik een slechte batterij heb en de warmte drukt het omlaag.

https://www.reddit.com/r/...h_management_macbook_pro/

Na het lezen van dit Reddit topic gaf iemand mij het advies om de nieuwe health functionaliteit uit te zetten. Ik heb dat gedaan en na een dag was de health van mijn batterij weer terug op honderd procent.

Mijn batterij is na het inschakelen weer op 93 procent health. Waarschijnlijk blijft mijn batterij het best als de laatste zeven procent niet wordt geladen.
Dat klinkt wel logisch, diep laden en/of ontladen van de accu is erg slecht. Optimaal is tussen 20 en 80%, maar ja, dan lever je bijna de helft van je accu in. Apple zal dus de randen wat meer opzoeken. Feitelijk is het een apple oplossing welke AlDente ook levert (https://github.com/davidwernhart/AlDente) maar dan niet configureerbaar.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Cyleo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:03:
[...]

Dat klinkt wel logisch, diep laden en/of ontladen van de accu is erg slecht. Optimaal is tussen 20 en 80%, maar ja, dan lever je bijna de helft van je accu in. Apple zal dus de randen wat meer opzoeken. Feitelijk is het een apple oplossing welke AlDente ook levert (https://github.com/davidwernhart/AlDente) maar dan niet configureerbaar.
Aldente is niet hetzelfde. Deze app stopt het laden op een bepaald moment. Tot dat moment zal die laden met de maximale stroom. Als de app niet draait dan laad het door. Aldente heeft bij nooit gewerkt. Eerst handmatig ontladen en daarna maar hopen dat het werkt. Als de laptop in de sleepstand zit. Werkt aldente dan ook?

Apple's oplossing werkt beter. Als microcontroller denkt dat capaciteit lager is dan zal die de laatste 20 procent trager laden. als je health 85 procent is. Dan zal die de 65-85 procent langzaam laden. (Ik ga niet precies de wiskunde doen.) Ook als je machine uit staat zal het laden geoptimaliseert zijn vanwege de aanpassinging van de health. De SMC kan dat uitlezen en het laden hierop aanpassen.

Misschien praat ik wel onzin. Maar wel leuk om hierover na te denken. Van mij mag het ook de andere kant op. Zet de laptop maar uit als ik nog maar 20 procent lading heb. Ik werk nauwelijks uren meer op de batterij. Een lange batterijduur is voor mij niet belangrijk.

Ik ben heel benieuwd hoe de batterijen over drie/vier jaar zijn.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Is het een goed idee om de sleeve van mijn oude 2013 PRO machine te gebuiken voor een 2020 Pro machine?

De 2020 machine is kleiner waardoor die een beetje losjes in de oude sleeve zit. Maar ik vind mijn oude sleeve erg fijn. Het heeft een soort dik traagschuim. Ik ben op zoek naar een passende sleeve, maar ik vind hier (Vietnam) alleen dunne sleeves van lage kwaliteit.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@4POX Als de hoeken gewoon stevig zijn zie ik geen probleem.

Daarnaast doe ik mijn sleeve meestal in een rugtas en die heeft ook nog eens extra bescherming.

Ik heb nu een weekje een 512GB model met 2.0ghz en wat me opvalt is dat deze een flink stuk koeler is dan de 1TB versie. De CPU zit zo tussen de 50~55 graden en de GPU ook.

De ventilatoren staan daardoor ook het merendeel uit en zitten dus tussen de 0-1200 rpm.

Overdag kantoor toepassingen en muziek en s'avonds in clamshell mode op een TV voor films en series.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ISJrJ1LbVSbB0zOlTP3S1PCZx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0pxonNOVIXS5ptTAy472P145.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsvBtYp0Gsm6qV6Kx1jndDm8K2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZgx4yFW0lOIohOJJ21pcxa5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RLWPAx9nQ0UQSo2bczOITaR04Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8Kuda2FzD8WXAtEkF9ONddJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRtPKDxH2vaQVyk6sOlqI3VjqzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DyoCrWQP5rCDfqY04QKXiUef.png?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

Leuke screensaver gevonden via Reddit:
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Vandaag een prijsopgave gekregen van Amac voor het herstellen van mijn Macbook Pro 2018 met waterschade:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E88n5MneAprsp0GG9walAUX_J4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l6nSfs3pGoGjtC1pix5rNmjq.png?f=user_large

Voor hetzelfde geld koop ik een gloednieuwe 16 inch model basis model.

• page404
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

Bobo221 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:50:
Vandaag een prijsopgave gekregen van Amac voor het herstellen van mijn Macbook Pro 2018 met waterschade:

[Afbeelding]

Oef! Als ik het lijstje zo zie heb je ook bijna een nieuwe laptop na reparatie. Maar ik zou idd voor een nieuwe gaan. Heb je nog wat met verzekering kunnen regelen?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:34:
@4POX Als de hoeken gewoon stevig zijn zie ik geen probleem.

Daarnaast doe ik mijn sleeve meestal in een rugtas en die heeft ook nog eens extra bescherming.

Ik heb nu een weekje een 512GB model met 2.0ghz en wat me opvalt is dat deze een flink stuk koeler is dan de 1TB versie. De CPU zit zo tussen de 50~55 graden en de GPU ook.

De ventilatoren staan daardoor ook het merendeel uit en zitten dus tussen de 0-1200 rpm.

Overdag kantoor toepassingen en muziek en s'avonds in clamshell mode op een TV voor films en series.

plaatjes
Welk programma gebruik je voor deze gegevens? Ik ben sinds een maandje ook eigenaar van een 512gb met 2GHz i5 (4 TB poorten, 13inch, 2020 model) en ben wel benieuwd hoe warm hij wordt. Kom van een early 2015 13inch, merk wel echt veel verschil met 16g DDR4 geheugen en de quadcore. De laptop wordt ook wel redelijk intensief gebruikt voor simulaties in matlab en dat gaat een stuk beter!

• Greatsword
  • Niet online
@TheThomas https://bjango.com/mac/istatmenus/

Eén van mijn favoriete programma's voor de Mac ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Greatsword op 10-09-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Paar maanden terug alvast mijn PS4 verkocht in voorbereiding op de PS5.

Van het weekend Windows/Bootcamp op een externe SSD gezet en voor de grap GTA 5 geinstalleerd maar moet zeggen dat het echt prima speelt, dat had ik totaal niet verwacht.

Resolutie 1440p, aangesloten op een TV (USB-C >HDMI) en haal zonder problemen een stabiele 30fps.
Textures staan op Extra High de rest gewoon op low.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:31
Weet iemand waar je die opzetstukjes voor die Apple lader in een winkel kan kopen? Heeft de applestore ze misschien?

Gaat om de MacBook lader en dan de duck head van de VS naar de eu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04-2024
TheThomas schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:14:
[...]

Welk programma gebruik je voor deze gegevens? Ik ben sinds een maandje ook eigenaar van een 512gb met 2GHz i5 (4 TB poorten, 13inch, 2020 model) en ben wel benieuwd hoe warm hij wordt. Kom van een early 2015 13inch, merk wel echt veel verschil met 16g DDR4 geheugen en de quadcore. De laptop wordt ook wel redelijk intensief gebruikt voor simulaties in matlab en dat gaat een stuk beter!
iStat menus van bjango

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:28
Heeft iemand een tip om de media keys op de touchbar "vast" toe te wijzen aan een applicatie? Ik zou ze graag bij iTunes houden maar zodra Safari dat lijkt te ruiken claimt die ze..

Heb gezocht op het forum maar vond enkel een link naar een Github project in 2017, vroeg me af of er een makkelijke manier is die ik niet weet of over het hoofd zie.

[ Voor 3% gewijzigd door Wackoz op 22-09-2020 22:23 ]

één is geen, twee is één

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:40
Binnenkort wil ik mogelijk een MacBook Pro kopen, ik heb er geen haast mee, mijn huidige laptop voldoet nog ruimschoots.

Is de verwachting dat er dit jaar nog een opvolger komt van de huidige MacBooks?

• Greatsword
  • Niet online
@c-nan Waarschijnlijk volgende maand nog een event waarin o.a. de nieuwe iPhones en release van Big Sur worden aangekondigd.

Een aankondig van een nieuwe ARM Macbook is dus realistisch, maar of dat een gewone, air of pro wordt moeten we nog zien, te veel verschillende geruchten.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:33
Momenteel aan het kijken voor een Macbook Pro 13", maar vreemd genoeg zijn alle 2 USB-C modellen niet leverbaar tot eind oktober bij Coolblue, Amac en Apple zelf. Alleen het 4 USB-C model is direct leverbaar bij al deze winkels.

Zou dit duiden op een update of gewoon een probleem in de distributieketen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

snaggyheadshot schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:08:
Momenteel aan het kijken voor een Macbook Pro 13", maar vreemd genoeg zijn alle 2 USB-C modellen niet leverbaar tot eind oktober bij Coolblue, Amac en Apple zelf. Alleen het 4 USB-C model is direct leverbaar bij al deze winkels.

Ik las op een Amerikaanse site dat dit komt door al het thuiswerken. Al die mensen hebben een laptop nodig.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:08:

Er zijn teveel geruchten waardoor het allemaal speculeren is.

Eén van die geruchten was dat een 14 inch ARM het instapmodel van de 13" met 2 poorten zou gaan vervangen en dat de 10th gen met 4 poorten dan voorlopig daarnaast nog blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:33
Greatsword schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:58:
[...]

Er zijn teveel geruchten waardoor het allemaal speculeren is.

Eén van die geruchten was dat een 14 inch ARM het instapmodel van de 13" met 2 poorten zou gaan vervangen en dat de 10th gen met 4 poorten dan voorlopig daarnaast nog blijft bestaan.
Het blijft speculeren maar vreemd is het zeker. We werken al sinds maart thuis, indien het thuiswerken de grote vraag aanwakkert zou je zeggen dat de distributie nu na 6 maanden toch wel weer op orde zou moeten zijn.

Maar goed ik ben verder geen logistiek expert dus mijn mening doet er weinig toe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
AMARONE schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:45:
Weet iemand waar je die opzetstukjes voor die Apple lader in een winkel kan kopen? Heeft de applestore ze misschien?

Je bedoelt zoiets? https://www.amazon.nl/gp/...smid=A2C2HCI9HXBBHJ&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:59
Binnenkort een nieuwe macbook pro kopen, 1tb 32 gb ram en nog snel de non ARM variant want ik wil parallels bootcamp Windows gebruiken (absolute must). Hoe zit dat volgend jaar als er wss een ARM variant komt? Dan kan ik hopelijk toch wel een non ARM nog kopen? Anders moet ik opschieten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

De Nelis

en anders maar niet...

https://www.apple.com/nl/...nternationale-reisstekker

Zoiets wellicht?

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@TweakerVincent lees even de geruchten 3 berichten terug.

Maar neem alles met een korreltje zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
Met welke kabel naar HDMI hebben jullie goede ervaringen. Ik heb hier iets liggen waarmee Netflix niet gestreamd lijkt te kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@snugger_115287 Ik kan deze aanbevelen https://www.amazon.nl/uni...olt-MacBook/dp/B07CL2RHX5

Op Amazon.com ook meer dan 17K reviews https://www.amazon.com/un...ook-Surface/dp/B075V5JK36

[ Voor 33% gewijzigd door Greatsword op 25-09-2020 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
Dank, heb er gelijk eentje besteld!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Bobo221 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:50:

[Afbeelding]

Man dat is een nieuwe,

Topcase, logicboard, scherm en bottomcase. Het enige verschil met een “nieuwe nieuwe” is dat zij deze voor jou in elkaar steken en niet in china EN je hebt veel kortere garantie. Lekker die 16” halen.

Voorlopig blijf ik nog even bij mijn 2016. De huidige vind ik het nog niet waard om te upgraden. Ik wacht de RDNA2 kaarten af (6000m serie van AMD) of hun eigen GPU.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Elke"8 kabel" past. https://www.bol.com/nl/p/...8-meter/9200000050578798/

Dus als je dit nog in een doos hebt liggen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik twijfel een beetje of dit topic juist is voor mijn vraag, maar goed. Ik heb een 2020 MBP (de 13" versie met 4 USB-c poorten) en wil mijn huidige dual monitor setup vervangen. Ik heb nu 2 stokoude 21" DELL-schermen aangesloten op m'n MacPro 2010. Die MacPro gaat weg, en de MBP ga ik dus 'full-time' gebruiken.

In 2019 had ik al een 27" 4K scherm gekocht en toen op mijn MP aangesloten. DPI was véél te hoog op 4K en interface schalen werkte beroerd. Snel teruggestuurd dus. 32" 4K is waarschijnlijk ook nog wel erg klein, maar de volgende 4K maat is dan meteen 43"...

Het liefst heb ik natuurlijk een USB-C monitor met power delivery. Maar dat is niet per se een must, aangezien ik ook een goede USB-C hub kan kopen.

Momenteel heb ik drie opties op het oog:
  • 2xQHD 25" Monitor
  • 1xWQHD (zo heet dat geloof ik, horizontaal meer pixels dan QHD) 34" Monitor
  • 1x4K 43" monitor
Wat is wijsheid? Ik ben 2 schermen gewend, dus ik weet niet of ik het fijn vind om over te stappen naar één groot scherm. Vooral omdat ik veel multitask en bijvoorbeeld ook wel tijdens het werken een serie op Netflix kijk. Met 1 scherm kan ik dat met MacOS niet (goed) doen. Want fullscreen is meteen écht het hele scherm gebruiken. Nadeel is dat dubbel scherm natuurlijk weer minder fijn is voor bijvoorbeeld Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:43
sOid schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:58:

In 2019 had ik al een 27" 4K scherm gekocht en toen op mijn MP aangesloten. DPI was véél te hoog op 4K en interface schalen werkte beroerd. Snel teruggestuurd dus. 32" 4K is waarschijnlijk ook nog wel erg klein, maar de volgende 4K maat is dan meteen 43"...
Geen idee of dit je probleem een beetje verhelpt, maar een oplossing voor native HDPI support op je hoge resolutie monitor is dit programmaatje: https://github.com/xzhih/one-key-hidpi.

Heb het zelf ook op mijn iMac draaien die wat verder van de bank af staat. Je kunt hiermee je DPI aanpassen, zodat alles op een 4k schem wat groter en leesbaarder wordt.

-

[Update] Vraag nu pas goed gelezen ( :z ), dit is niet echt wat je zoekt, maar ik laat het toch staan. Kan altijd handig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door koenster op 02-10-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
sOid schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:58:
Ik twijfel een beetje of dit topic juist is voor mijn vraag, maar goed. Ik heb een 2020 MBP (de 13" versie met 4 USB-c poorten) en wil mijn huidige dual monitor setup vervangen. Ik heb nu 2 stokoude 21" DELL-schermen aangesloten op m'n MacPro 2010. Die MacPro gaat weg, en de MBP ga ik dus 'full-time' gebruiken.

Het liefst heb ik natuurlijk een USB-C monitor met power delivery. Maar dat is niet per se een must, aangezien ik ook een goede USB-C hub kan kopen.

Momenteel heb ik drie opties op het oog:
  • 2xQHD 25" Monitor
  • 1xWQHD (zo heet dat geloof ik, horizontaal meer pixels dan QHD) 34" Monitor
  • 1x4K 43" monitor
Wat is wijsheid? Ik ben 2 schermen gewend, dus ik weet niet of ik het fijn vind om over te stappen naar één groot scherm. Vooral omdat ik veel multitask en bijvoorbeeld ook wel tijdens het werken een serie op Netflix kijk. Met 1 scherm kan ik dat met MacOS niet (goed) doen. Want fullscreen is meteen écht het hele scherm gebruiken. Nadeel is dat dubbel scherm natuurlijk weer minder fijn is voor bijvoorbeeld Photoshop.
32 inch 4k is perfect! Ik heb 32 inch 4k als main scherm, ideaal. Ernaast een 27inc 4k, als bij scherm is 27 prima. en rechts nog een ultrawide 3440 scherm, maar resolutie doet pijn aan mijn ogen. 32 is top!

40+ heb ik ook getest maar dat is zwaar k*t. Veel te groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04-2024
TweakerVincent schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:58:
[...]

32 inch 4k is perfect! Ik heb 32 inch 4k als main scherm, ideaal. Ernaast een 27inc 4k, als bij scherm is 27 prima. en rechts nog een ultrawide 3440 scherm, maar resolutie doet pijn aan mijn ogen. 32 is top!

40+ heb ik ook getest maar dat is zwaar k*t. Veel te groot
Maar die 4k 32 inch runt op native resolution? Want zoals @koenster zegt: zo niet dan moet je schalen (met eventueel performance issues?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tempen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Maar die 4k 32 inch runt op native resolution? Want zoals @koenster zegt: zo niet dan moet je schalen (met eventueel performance issues?)
Ze draaien beide op native 4k. 32 inch is main monitor en dan is resolutie heerlijk. 2e scherm 4k is ook native (27 inch) maar meer als bij scherm. Dan is non scaling te doen. Als je 27 inc als main wilt gebruiken ga je wel scaling toepassen omdat het niet goed te doen is anders.

Heb erg veel ervaring met allerlei setups (oa 5 schermen), maar 32inch 4k is echt perfect.

Heb ook grotere schermen getest een tijdje maar dat is drama. 43 inch ging nergens over :D

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 08-10-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Tempen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Ik heb een 28” 4K gescaled en vind het fantastisch werken. Herken mij niet in de problemen, dus ligt er denk ik ook wel aan hoe gevoelig je er voor bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 10:44
Cyleo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Ik heb een 28” 4K gescaled en vind het fantastisch werken. Herken mij niet in de problemen, dus ligt er denk ik ook wel aan hoe gevoelig je er voor bent.
Hier een 27" 4K Scherm op USB-C (Dell U2720Q) en dat werkt fantastisch.
Ik ervaar totaal geen performance issues en heb juist met zo'n 4K scherm een haarscherp beeld met mijn MacBook 2020 (Heb de 13inch met 4 usb-c poorten)

@sOid : Ik heb er overigens 1 'over', die staat op vraag en aanbod hier op tweakers, dus stuur gerust een pm mocht je belangstelling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo, ik wil een 16 inch macbook pro kopen, de 1TB 8 core "standaard" versie.
Bij macrumors staat "dont buy" maar heb zin om het toch te doen, of beter wachten?
Ik bedoel maar, die 8 core van de 9de of de 10de generatie zal niet veel schelen, bij de desktop is dit immers ook zo, de 9900K scheelt niets met de 10700K...

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThibautVos
  • Laatst online: 23-05 16:43
Reservoir_Dog schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:34:
Hallo, ik wil een 16 inch macbook pro kopen, de 1TB 8 core "standaard" versie.
Bij macrumors staat "dont buy" maar heb zin om het toch te doen, of beter wachten?
Ik bedoel maar, die 8 core van de 9de of de 10de generatie zal niet veel schelen, bij de desktop is dit immers ook zo, de 9900K scheelt niets met de 10700K...

Mvg
Zoek maar eens op "16inch macbook thermal issues". Ik heb zelf de i9 versie met 5500M, en dat ding wordt onwerkbaar heet met maximale fan speed als ik een extern scherm aansluit. Er zijn topics met 100'en paginas met klachten, maar volgens Apple is het allemaal normaal :(

Slechtste Apple aankoop ooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Reservoir_Dog Volgende maand wordt de eerste nieuwe ARM MacBook aangekondigd, maar die zal zeker geen vervangen zijn voor de 16" dus ik zou zeggen lekker kopen.

Check ook V&A zag daar laatst nieuw de 1TB modellen voor hele scherpe prijzen.

Betreft de opmerking van @ThibautVos weet uiteraard wel waar je aan begint. Het is een feit dat de huidige Macbooks allemaal erg warm worden, onwerkbaar vind ik echter subjectief.

Zie ook [MacBook Pro 16"] Ervaringen & Discussie en https://forums.macrumors....external-monitor.2211747/

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 19-10-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThibautVos
  • Laatst online: 23-05 16:43
Greatsword schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:43:
Betreft de opmerking van @ThibautVos weet uiteraard wel waar je aan begint. Het is een feit dat de huidige Macbooks allemaal erg warm worden, onwerkbaar vind ik echter subjectief.
Gewoon warm vind ik nog wel ok, maar hier gaan de fans bij een MS Teams call (nu niet direct gaming-like stress voor de videokaart) direct naar maximum, waarbij de andere kant dit dus echt wel hoort...

Blijkbaar hebben de zwaardere grafische kaarten hier geen last van, en is het probleem echt de 5500M... Maar voor een toestel van +3000 euro is dit echt wel een schande...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@ThibautVos Snap je frustratie, ik had eerst een pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 13,3" met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB inter... en die werd ook aardig warm. Nu al een tijdje de pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 13,3" met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB inter...

Om één of andere reden is die ook een stuk koeler terwijl alleen de SSD kleiner is.

Wordt voornamelijk gebruikt in Clamshell en de temperaturen zijn heel acceptabel, ik hoor hem werkelijk nooit. (Ook niet met Teams).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbqbo0sOGcngl5bdaMFRtcsggYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTgZQYbun3UZyjVvS58gJYYU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfNgeFeXCkpup-MHNe2TqTK9sdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O6HTsQbJggVAmzq768Y1sHJn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 21-10-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Greatsword schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:06:
@ThibautVos Snap je frustratie, ik had eerst een pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 13,3" met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB inter... en die werd ook aardig warm. Nu al een tijdje de pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 13,3" met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB inter...

Om één of andere reden is die ook een stuk koeler terwijl alleen de SSD kleiner is.

Wordt voornamelijk gebruikt in Clamshell en de temperaturen zijn heel acceptabel, ik hoor hem werkelijk nooit. (Ook niet met Teams).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde en ben ook erg tevreden met de temperaturen en hoe warm die wordt. Gisteren na 2 uur gamen ook nog niet warm, dat was met mijn 2015 model wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Cyleo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:27:
[...]

Ik heb dezelfde en ben ook erg tevreden met de temperaturen en hoe warm die wordt. Gisteren na 2 uur gamen ook nog niet warm, dat was met mijn 2015 model wel anders.
Met gamen in Windows via Bootcamp loopt hij bij mij wel regelmatig even te blazen.
Heb laatst aardig wat uurtjes GTA V (online), Nioh en Mortal Shell gespeeld.

Was dan aangesloten op een 55* TV maar ingesteld op 1280x720 volgens mij, low settings en cap op 30fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 21:58
Lieve mensen wie kan mij helpen. Hele dag zitten surfen en heb het idee dat ik nu verder af ben dan waar ik ben begonnen.

Heb een MacBook Pro 13 2020(4 USB C poorten model). Graag zou ik een monitor aan willen schaffen. Tijdens de eerste Corona golf een ultra wide monitor aangeschaft maar wat werkte dat slecht voor mij. Het beeld leek ook super wazig. Monitor verkocht en nu zou ik heel graag een monitor willen hebben die voldoet aan de volgende eisen:

Monitor die ik kan aansluiten met een USB C kabel. Eentje die het beeld van mijn MacBook zo natuurgetrouw weergeeft. Een monitor die daarbij tegelijkertijd ook mijn MacBook kan opladen. Het liefst een 4K denk dat dit het scherpste beeld heeft? Ik vind 27 inch wel een mooi formaat groter mag ook maar dan wel curved anders verdraai ik
Mijn nek door het kijken van links naar rechts. Ik Speel geen games, vooral veel tekst zoals e-mail en documenten tikken. Max zou ik hier rond de 550€ Voor uit willen geven. Iemand een gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
IK werk sinds maart met deze monitor thuis: LG 43UN700-B Zwart en ik wil niets anders meer. Weliswaar drie tientjes duurder dan het door jou genoemde budget, maar wat mij betreft wel de moeite van het overschrijden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Lounge Deluxe Dat is natuurlijk een bak van een beest.

Voor veel browsen en tekst tikken zou ik voor een hogere DPI (scherpte) gaan dus de LG 27UL850-W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechip
Heb je deze zelf ook? En bedankt voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door thechip op 26-10-2020 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 01:06:
@Lounge Deluxe Dat is natuurlijk een bak van een beest.

Voor veel browsen en tekst tikken zou ik voor een hogere DPI (scherpte) gaan dus de LG 27UL850-W.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur, maar ten aanzien van deze 43" monitor is er wat mij betreft met de scherpte en het aantal DPI niets mis hoor. Mijn werk bestaat voor een groot deel uit het reviewen van tekstdocumenten en daar commentaar op geven en aanpassingen in de tekst aanbrengen met track changes, en dan werkt deze monitor toch wel heel erg fijn.Tekst ziet er scherp uit, wit is ook echt wit en er is veel plaats voor meerdere open documenten en/of andere programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
thechip schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:19:
[...]

Heb je deze zelf ook? En bedankt voor de tip!
Graag gedaan, ik gebruik zelf mijn TV als monitor voor browsen en media consumptie maar ik ken veel mensen die erg tevreden zijn over deze monitor.

Zie ook de reviews pricewatch: LG 27UL850-W Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
thechip schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:21:
Lieve mensen wie kan mij helpen. Hele dag zitten surfen en heb het idee dat ik nu verder af ben dan waar ik ben begonnen.

Heb een MacBook Pro 13 2020(4 USB C poorten model). Graag zou ik een monitor aan willen schaffen. Tijdens de eerste Corona golf een ultra wide monitor aangeschaft maar wat werkte dat slecht voor mij. Het beeld leek ook super wazig. Monitor verkocht en nu zou ik heel graag een monitor willen hebben die voldoet aan de volgende eisen:

Monitor die ik kan aansluiten met een USB C kabel. Eentje die het beeld van mijn MacBook zo natuurgetrouw weergeeft. Een monitor die daarbij tegelijkertijd ook mijn MacBook kan opladen. Het liefst een 4K denk dat dit het scherpste beeld heeft? Ik vind 27 inch wel een mooi formaat groter mag ook maar dan wel curved anders verdraai ik
Mijn nek door het kijken van links naar rechts. Ik Speel geen games, vooral veel tekst zoals e-mail en documenten tikken. Max zou ik hier rond de 550€ Voor uit willen geven. Iemand een gouden tip?
4k is heerlijk voor werken. Ik heb zelf een pricewatch: Asus TUF Gaming VG289Q Zwart die ik met een dockje (pricewatch: Caldigit USB-C Pro Dock) aansluit. Zo loopt er een kabeltje naar mijn mac, en heb ik al mijn dingen direct aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-05 22:19
ThibautVos schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:43:
[...]

Zoek maar eens op "16inch macbook thermal issues". Ik heb zelf de i9 versie met 5500M, en dat ding wordt onwerkbaar heet met maximale fan speed als ik een extern scherm aansluit. Er zijn topics met 100'en paginas met klachten, maar volgens Apple is het allemaal normaal :(

Slechtste Apple aankoop ooit!
Gebeurt dat bij jou wanneer je alleen op het externe scherm werkt? Of werk je dan met het externe scherm + het laptop scherm tegelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrhagenees.cro
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-12-2024
thechip schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:21:

Ik zou ff doorsparen en dan de LG Ultrafine 4K monitor halen. Die heb ik ook gehad in combinatie MacBook Pro.

Wel €749 maar naar mijn mening is dit het waard.

Misschien kan je hem ergens tweede hands ergen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Laatst online: 19:36
Wil even mijn ervaring delen met werken op een Macbook pro 16 inch 2020.

Vanuit mijn nieuwe baan heb ik dus een Macbook gekregen want 'alle front-end devs werken op macbooks'. Oke, prima, ik pas mij wel aan. Nooit met Apple apparaten gewerkt, dus was flink wennen. En ik moet zeggen, na 1 maandje thuiswerken raak ik er prima aan gewend. Sommige hotkeys van windows mis ik wel (een 'end' knop die gewoon naar het eind van de regel gaat :P)

Thuiswerken op de laptop was in het begin wel een dingetje, want ik heb een mooie 34inch 144hz ultrawide op mijn bureau staan die ik toch wel graag wil gebruiken. Evenals mijn mechanische toetsenbord en bedrade muis.. Nu heeft de Macbook natuurlijk 4x usb-c poorten, dus dat werd lastig. Totdat ik deze dongle tegen kwam: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51Rl4lOGM8L._AC_SL1300_.jpg
Aangeschaft en ben er echt super tevreden over. Heb hem helemaal vol gehangen momenteel met dus:
- Usb muis (logitech g502)
- Mechanisch toetsenbord
- HDMI kabel naar mijn ultrawide
- USB ethernet dongle (skype en wifi werkt niet lekker).
Werkt echt uitstekend allemaal. Apparaatje wordt een beetje warm, maar dat is echt niet noemenswaardig.

Oftewel ik zie geen reden om speciaal een usb-c scherm te kopen of dure apple-dongles, als het ook gewoon zo kan mét HDMI :)

[ Voor 3% gewijzigd door Leviathius op 30-10-2020 14:24 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thechip
Greatsword schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Graag gedaan, ik gebruik zelf mijn TV als monitor voor browsen en media consumptie maar ik ken veel mensen die erg tevreden zijn over deze monitor.

Zie ook de reviews pricewatch: LG 27UL850-W Zilver
Na wat reviews ben ik overtuigd heb de LG27850-W besteld. Ben benieuwd! Bedankt allemaal overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:51
Heb hier ook een LG27UL850-W prima keuze hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb onlangs een MBP 2020 i5 10th gen gekocht. Ik vraag me af hoe ''futureproof'' deze is.

Na wat onderzoek, kwam ik erachter dat deze geen Wireless AX heeft. Op dit moment heb ik een 4 jaar oude HP Spectre (destijds weloverwogen gekocht, omdat deze t.o.v. de MBP 2016 een extra reguliere USB poort had en ik daarmee makkelijker accessoires kon aansluiten en mijn telefoon mee kon syncen).

Nu is een half jaar geleden de wifi-kaart defect geraakt en die voor 200 euro vervangen, redt de meeste dingen nog wel, maar wordt soms erg traag als ik Spotify, Firefox en MS Teams of PowerBI heb open staan.

Inmiddels ben ik overgegaan op AirPods, een iPhone en een Apple Watch. Net nadat ik had betaald, kwam Apple met het 10 november bericht.. Ik vraag me nu dus af of ik deze niet beter kan terugsturen en de opvolger kan halen? Ik browse er casual mee, af en toe werken met PowerBI, daarnaast ook heel soms een VM draaien (ging nauwelijks op 8GB).

Wat denken jullie? Dit was trouwens een buitenkansje die veel voordeliger was dan 2000 euro (waar die nu vooral online voor staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Rhinosaur schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:57:
Ik heb onlangs een MBP 2020 i5 10th gen gekocht. Ik vraag me af hoe ''futureproof'' deze is.

Na wat onderzoek, kwam ik erachter dat deze geen Wireless AX heeft. Op dit moment heb ik een 4 jaar oude HP Spectre (destijds weloverwogen gekocht, omdat deze t.o.v. de MBP 2016 een extra reguliere USB poort had en ik daarmee makkelijker accessoires kon aansluiten en mijn telefoon mee kon syncen).

Nu is een half jaar geleden de wifi-kaart defect geraakt en die voor 200 euro vervangen, redt de meeste dingen nog wel, maar wordt soms erg traag als ik Spotify, Firefox en MS Teams of PowerBI heb open staan.

Inmiddels ben ik overgegaan op AirPods, een iPhone en een Apple Watch. Net nadat ik had betaald, kwam Apple met het 10 november bericht.. Ik vraag me nu dus af of ik deze niet beter kan terugsturen en de opvolger kan halen? Ik browse er casual mee, af en toe werken met PowerBI, daarnaast ook heel soms een VM draaien (ging nauwelijks op 8GB).

Wat denken jullie? Dit was trouwens een buitenkansje die veel voordeliger was dan 2000 euro (waar die nu vooral online voor staat).
Electron apps zullen altijd waardeloos blijven draaien en WiFi 6 is interessant, maar niet waard om voor up te graden. Je geeft aan VMs te draaien en tot nu toe is nog onbekend hoe en of dat iets is wat ARM kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dramajob
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-01-2022
Beste allen :)

Ik ervaar problemen met mijn toetsenbord van een MacBook Pro 16 inch met de 8 cores / 1TB standaard variant. :/ Met me vorige macs nooit last gehad van iets.

Melding "Bluetooth-toetsenbord configureren - Er is geen toetsenbord aangesloten."

Het duurt vervolgens een aantal minuten voordat mijn toetsenbord functioneert.

Ben ik bij dit topic op het juiste adres, iemand die dit ook ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
dramajob schreef op zondag 8 november 2020 @ 23:23:

Ik ervaar problemen met mijn toetsenbord van een MacBook Pro 16 inch met de 8 cores / 1TB standaard variant. :/ Met me vorige macs nooit last gehad van iets.

Ben ik bij dit topic op het juiste adres, iemand die dit ook ervaart?
[MacBook Pro 16"] Ervaringen & Discussie

Begin even met onderstaande

https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Laatst online: 22:25
Leviathius schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:23:
Wil even mijn ervaring delen met werken op een Macbook pro 16 inch 2020.
[...]
Sommige hotkeys van windows mis ik wel (een 'end' knop die gewoon naar het eind van de regel gaat :P)
fn/⌘+ pijltje naar rechts gaat naar het einde van de regel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:40
Ik dacht "Even een USB-C lader zoeken voor de MacBook Pro van m'n vriendin", maar ben al een uur aan het zoeken maar ik kom simpelweg niet uit op het juiste.

Volgens mij moet het een USB-C, GaN Technology 60W+ lader zijn. Liefst geen megagroot ding, juist het formaat van de Apple lader of kleiner.

Wat ik dan tegenkom is de Boost Charge van Belkin, maar die is zonder kabel ook al 80 euro: https://www.belkin.com/nl/p/P-WCH003/

Ik had gedacht in dit topic ook wel mensen te vinden met deze vraag, maar helaas.

Iemand tips?

Na nog wat langer zoeken kwam ik deze tegen: https://www.amazon.nl/AUK...er-Nintendo/dp/B07V4QRDZ5 Zou toch prima moeten zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door MailMan op 11-11-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Waarom niet die van apple zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
wd200 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:43:
Waarom niet die van apple zelf ?
Ik vind 100 euro voor een lader met stekker (of stukje gemak, het is maar hoe je het noemt) best veel geld, zeker ook omdat ik er 2 extra overweeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
MailMan schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:35:
[...]

Ik vind 100 euro voor een lader met stekker (of stukje gemak, het is maar hoe je het noemt) best veel geld, zeker ook omdat ik er 2 extra overweeg.
https://www.ibood.com/nl/...-87w-lichtnetadapter.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik zie in Vietnam veel mensen een Baseus 65 watt GAN charger gebruiken. Kan je vandaag op 11/11 ook nog met korting bestellen.

Oh wacht. Ik gebruik ook die lader. Prima lader. De extra USB poort gebruik ik ook. Even snel een telefoon lader of iets anders wat USB power nodig heeft. Ik heb zelf de US versie. De pootjes kunnen naar binnen.

Ik ben er achter wat de magie van GAN is. Het kan veel hogere temperaturen aan. Ik heb hier nu drie GAN laders. En alle drie worden ze gloeiend heet.

AKA Rinkel weblog

• MailMan
4POX schreef op donderdag 12 november 2020 @ 05:55:
Ik zie in Vietnam veel mensen een Baseus 65 watt GAN charger gebruiken. Kan je vandaag op 11/11 ook nog met korting bestellen.

Oh wacht. Ik gebruik ook die lader. Prima lader. De extra USB poort gebruik ik ook. Even snel een telefoon lader of iets anders wat USB power nodig heeft. Ik heb zelf de US versie. De pootjes kunnen naar binnen.

Ik ben er achter wat de magie van GAN is. Het kan veel hogere temperaturen aan. Ik heb hier nu drie GAN laders. En alle drie worden ze gloeiend heet.
Leuke charger en hier goedkoop te halen bij AliExpress

Maar, hij is 65Watt in totaal en heeft een max output van 45Watt op een USB-C poort, wat dan weer net wat weinig is voor een MacBook Pro. Zou prima werken voor een Air trouwens.

• TweakerVincent
Wat is de verwachting wbt macbook pro 16 inch. Kan er nog een korte termijn een nieuwe versie komem of pas eind volgend jaar?

Ik wil een nieuwe kopen maar geen zin in een 2019 model?

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-05 20:12
TweakerVincent schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:25:
Wat is de verwachting wbt macbook pro 16 inch. Kan er nog een korte termijn een nieuwe versie komem of pas eind volgend jaar?

Ik wil een nieuwe kopen maar geen zin in een 2019 model?
Niemand die het weet, geruchten zeggen Q2/Q3 volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

MailMan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:07:
[...]

Leuke charger en hier goedkoop te halen bij AliExpress

Maar, hij is 65Watt in totaal en heeft een max output van 45Watt op een USB-C poort, wat dan weer net wat weinig is voor een MacBook Pro. Zou prima werken voor een Air trouwens.
Je hebt voor de helft gelijk. Als ik 1 poort gebruik geeft die 65 watt. Dit gaat omlaag als ik twee poorten gebruik.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
4POX schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:16:
[...]

Je hebt voor de helft gelijk. Als ik 1 poort gebruik geeft die 65 watt. Dit gaat omlaag als ik twee poorten gebruik.
Goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenneeee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-05-2024
Goedemorgen,

Ik heb een MacBook Pro 13 inch 2020 versie.
En als ik aan de eettafel zit en de zon schijnt wordt mijn beeldscherm anders. Normaal trekt dit weg. Zodra de zon gaat schijnen doe ik het rolgordijn gelijk naar beneden. Maar naar mijn idee zou je laptop daar toch geen last van moeten hebben ?
Zijn er meer die dit hebben of heeft het te maken met de instellingen ? Want dat zou dus betekenen dat ik in de herfst/winter nooit met mijn rug naar het raam kan zitten omdat mijn scherm dan zo “raar” gaat doen.
Dit is dus als de zon er op heeft gestaan (1 minuut ongeveer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6JrUV8Re3sLOagQnaCYB9dfdeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UBzQDm7ZSwWLjSCO7JRrv1I.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is als ik hem dan uit de zon haal dan wordt mijn scherm weer normaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6ot34MvpP6n7EWau_YJKhBlZK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OtxI98SlECYzGmyF1ztwnf5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Fenneeee Is dat niet toevallig True Tone?

Afbeeldingslocatie: https://s3-storage.textopus.nl/wp-content/uploads/2018/08/1180547/01072414/true-tone-mac-inschakelen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Laten we hopen dat de touchbar wat meer functies gaat krijgen in de toekomst.

Ik dacht even dat mijn MacBook stuk was. Maar de lader was gisteravond los gekomen en hierdoor liep de MacBook leeg.

Ik dacht echt dat die stuk was. De laptop wilde niet meer aan. Na vijf minuten kreeg ik de sluit de lader aan icoon op het scherm. Het zo toch veel beter zijn als die informatie meteen op de touchbar wordt getoond. Had mij minuten stress bespaard.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenneeee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-05-2024
Helaas.. ik heb de true tone uitgezet, en net scheen de zon op mijn scherm en hij werd gelijk weer vaal.. Denk dan toch apple maar is contacten...

Ah het is opgelost denk ik, heb nu de functie helderheid automatisch aanpassen uit staan, en lijkt nu goed te gaan

[ Voor 29% gewijzigd door Fenneeee op 22-11-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Mijn MacBook Pro I5 2020 begon heel stroperig te voelen. Even binnenkijken.

De ventilator bladen zijn bedekt met een laag stof. Even met de luchtdruk bus en tandenborstel aan de slag.

He. De laptop voelt wel een stuk soepeler.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNV12Q69Tx3JsJd4rUcyq0lxFK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqnDei2bL4SxdpcRHLqydugH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:04
En daar is het event! Maandag 18 oktober!

@robcoenen Maak jij 'm? :)

[ Voor 28% gewijzigd door Dennisweb op 12-10-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Dat werd tijd :)

Ben benieuwd wat we te zien gaan krijgen :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

(jarig!)
Ik denk dat mijn MacBook Pro 2019 is overleden... Hij was de Montery update aan het installeren. Tijdens de reboot viel hij plotseling uit, met een halfvolle accu. En ja, hij hing aan de lader...
Het ding was wel hard aan het blazen trouwens.
Hij gaat nu echt niet meer aan. Zelfs niet met wat toetsencombinaties die ik online vond.
Iemand nog tips?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 12:35

Saninl

Niet perse een vraag voor specifiek de MacBook Pro's uit 2019/2020, maar jullie hebben hier misschien wel een antwoord op;

In mijn Apple ecosysteem heb ik al mijn foto's in iCloud georganiseerd. Op oa mijn iPad/iPhone open ik de foto's vanuit iCloud. Op mijn Macbook echter, heb ik de instellingen zoals hieronder omdat het mij een goed gevoel geeft om mijn foto's nog ergens lokaal te hebben staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg-b097k9Z_aTmr2kuPO_AD4xpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bC4yXL7UozKEnmR9BuX7aqGv.png?f=fotoalbum_large

Nou wil ik mijn MacBook Pro 2017 (inclusief verrot toetsenbord :) ) weer eens een verse installatie geven. Moet ik dan nog oppassen met deze instellingen? Moet ik bijvoorbeeld eerst een vinkje uitzetten of alle originele eerst downloaden op een ander apparaat? Of kan ik hem gewoon een reset geven en worden daarna alle originelen weer opnieuw uit iCloud gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Saninl schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:24:
Niet perse een vraag voor specifiek de MacBook Pro's uit 2019/2020, maar jullie hebben hier misschien wel een antwoord op;

In mijn Apple ecosysteem heb ik al mijn foto's in iCloud georganiseerd. Op oa mijn iPad/iPhone open ik de foto's vanuit iCloud. Op mijn Macbook echter, heb ik de instellingen zoals hieronder omdat het mij een goed gevoel geeft om mijn foto's nog ergens lokaal te hebben staan.

[Afbeelding]

Nou wil ik mijn MacBook Pro 2017 (inclusief verrot toetsenbord :) ) weer eens een verse installatie geven. Moet ik dan nog oppassen met deze instellingen? Moet ik bijvoorbeeld eerst een vinkje uitzetten of alle originele eerst downloaden op een ander apparaat? Of kan ik hem gewoon een reset geven en worden daarna alle originelen weer opnieuw uit iCloud gehaald?
Alvorens een clean install altijd even een backup maken van je bestanden dus ook van je Foto Library.

Daarna gewoon opnieuw inloggen met je iCloud en dan wordt alles weer opnieuw gedownload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 12:35

Saninl

Greatsword schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:45:
[...]

Alvorens een clean install altijd even een backup maken van je bestanden dus ook van je Foto Library.

Daarna gewoon opnieuw inloggen met je iCloud en dan wordt alles weer opnieuw gedownload.
TM backup bedoel je? Nu heb ik de iCloud library daarvan uitgezonderd omdat de foto’s ook nog in iCloud hangen. Maar het klinkt wel logisch om deze toch even mee te pakken met de TM voorafgaand aan de clean install ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanderz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-06-2023
Ik heb gisteren een MacBook pro 2020 13” gekocht. Nu probeer ik hem gebruiksklaar te maken en kom ik er achter dat het toetsenbordverlichting niet werkt ofzo? De knopjes etc zijn wel op de touchbar maar er gebeurd niks als ik er op klik. Ook het schuifje via het bedieningspaneel werkt niet. Heb het ook al geprobeerd met de lichtsensor afdekken, ook hier gebeurde niks…
Iemand een idee wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 22:02
rvanderz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:39:
Ik heb gisteren een MacBook pro 2020 13” gekocht. Nu probeer ik hem gebruiksklaar te maken en kom ik er achter dat het toetsenbordverlichting niet werkt ofzo? De knopjes etc zijn wel op de touchbar maar er gebeurd niks als ik er op klik. Ook het schuifje via het bedieningspaneel werkt niet. Heb het ook al geprobeerd met de lichtsensor afdekken, ook hier gebeurde niks…
Bij werkt de verlichting soms pas nadat ik volledig ingelogd ben. Je kan nog een pram of nvram reset proberen. Toetsen combo’s daarvoor zijn met Google te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
rvanderz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:39:
Nieuw of tweedehands?

Wat bedoel je met gebruiksklaar maken?

Hoe staan de toetsenbord instellingen en heb je daar al mee gespeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-o9og2-Ez0FduxTezKMpegej5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iW1HfQVBl56MOgfbJ8oK5nU0.png?f=fotoalbum_large?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanderz
Greatsword schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Nieuw of tweedehands?

Wat bedoel je met gebruiksklaar maken?

Hoe staan de toetsenbord instellingen en heb je daar al mee gespeeld?

[Afbeelding]?
De macbook is helemaal nieuw! Gebruiksklaar maken als in alles erop zetten en personaliseren! Ik heb dus niet die optie van dat aanpassen bij weinig licht… dat is ook wat ik overal vind maar die optie heb ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
rvanderz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:45:
[...]

De macbook is helemaal nieuw! Gebruiksklaar maken als in alles erop zetten en personaliseren! Ik heb dus niet die optie van dat aanpassen bij weinig licht… dat is ook wat ik overal vind maar die optie heb ik niet..
Welke MacOS versie staat er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanderz
Greatsword schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:09:
[...]

Welke MacOS versie staat er op?
Zie nu dat hij nog draait op big sur, download nu de monterey update en hoop dat dat het probleem verhelpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanderz
rvanderz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:02:
[...]

Zie nu dat hij nog draait op big sur, download nu de monterey update en hoop dat dat het probleem verhelpt
Update gedaan, nog steeds die optie niet en geen licht op het toetsenbord. Iemand een idee wat ik nog kan doen?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 13" 2019/2020. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren kun je terecht in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9