Nee.syltheboy schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:40:
Kan het kwaad om een 13" MacBook Pro met een 45w HP-lader op te laden? De originele lader is 61w. Ik gebruikte hem eerder om mijn 12" MacBook op te laden en momenteel gebruik ik hem alleen nog om mijn 11" iPad Pro op te laden.
Naar aanleiding van de video die hierboven is gedeeld, de verschillen tussen het ‘base model’ MacBook Pro 2020 (1.4Ghz en 256GB SSD) en MacBook Pro (2.0 Ghz en 512GB SSD) kom ik erachter dat het verschil als ‘normale’ gebruiker, zonder video bewerking e.d. zo minimaal is dat dit het prijsverschil eigenlijk niet waard is. Ondanks de 8e en 10e generatie processoren.Rowinio schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:37:
Na lang wikken en wegen net de MacBook Pro 13" 2.0 Ghz, 16GB & 512GB opslag zilver besteld met een VS toetsenbord, toch altijd het fijnste toetsenbord dat er is! Verwachte leverdatum: 8 juni 2020.![]()
In het verleden had ik een MacBook Pro 13" mid 2015, met het oude vertrouwde toetsenbord en heb ik in 2017 toen verkocht, met maar 300 euro afschrijving, Prima deal dus! Ik heb hoge verwachtingen van de nieuwe MacBook Pro, ik ben benieuwd!
Voor mij meer dan voldoende met wat kleinere Photoshop (voor de hobby) taken, Videoland, Netflix en simpele programma’s. Scheelt toch weer bijna €500 op de totaalprijs.
Wat is jullie gedachte hierin?
@Rowinio voor simpel huis tuin en keuken werk zou ik dan meer neigen naar de Air.
Verder ben ik het met je eens dat de basis pro voor de meesten voldoende is en het prijsverschil niet waard. Maar als je het basismodel meer omhoog wil speccen qua werkgeheugen en opslag (16gb,512ssd) Dan wordt het verschil met de highend instapper weer kleiner €255,=. Dan heb je voor dat bedrag 2 poorten aan beide kanten en een 10th gen processor.
Verder ben ik het met je eens dat de basis pro voor de meesten voldoende is en het prijsverschil niet waard. Maar als je het basismodel meer omhoog wil speccen qua werkgeheugen en opslag (16gb,512ssd) Dan wordt het verschil met de highend instapper weer kleiner €255,=. Dan heb je voor dat bedrag 2 poorten aan beide kanten en een 10th gen processor.
Dat moet ik niet, want volgens mijn voorkeur zit op die plek de brede linker shift...sonderpa schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:36:
[...]
[...]
Je moet toch toegeven dat de plaats van de tilde-toets op een NL-toetsenbord ervoor zorgt dat het switchen tussen schermen binnen een programma (Cmd + ~) veel makkelijker gaat dan op een US-toetsenbord.
En je hebt beter geluid door de toevoeging van de woofers, 2 fans ipv 1 (dus stiller) en beter belastbaar/koeler en niet alleen een 10e gen, maar ook sneller: (1,4->2,0) en doordat software meer oo de gpu gaat leunen, zal deze 10e gen cpu door de betere igp ook langer “meegaan”.Jimijames75 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:23:
@Rowinio voor simpel huis tuin en keuken werk zou ik dan meer neigen naar de Air.
Dus voor 250€ extra heb je toch wel wat meer waar voor je geld. Maar als je de 16gb niet nodig hebt en de ssd ook oo 256gb houdt, zou ik de upgrade naar t dure model ook niet doen. En anders wel.
[ Voor 17% gewijzigd door OcNewB op 10-05-2020 13:41 ]
Waarom de MacBook Pro? Omdat ik een mooi scherm belangrijk vind en ik de MacBook Pro mooier vindt qua design. Dat is natuurlijk wel een persoonlijk dingetje.Jimijames75 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:23:
Helemaal mee eens! In dit geval zal ik alleen de 16GB ram dan wel erbij doen, 512GB SSD heb ik persoonlijk nu echt niet nodig, maar dan scheelt het nog bijna €500 terwijl ik dan wel 16GB ram heb ipv de ‘standaard’ 8GB.
Ja, dat geluid, dat klopt wel. Dat is het enige waarvan ik denk: “misschien zonde”. Maar, merk je dat als je ze niet naast elkaar hebt? Dat verwacht ik niet. Voor nu zegt mijn gevoel: 1.4 GHz en 16GB ram + 256GB. Mocht ik toch zoiets hebben van: “Ga toch voor het duurdere model” kan ik hem altijd omruilen.OcNewB schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:35:
[...]
En je hebt beter geluid door de toevoeging van de woofers, 2 fans ipv 1 (dus stiller) en beter belastbaar/koeler en niet alleen een 10e gen, maar ook sneller: (1,4->2,0) en doordat software meer oo de gpu gaat leunen, zal deze 10e gen cpu door de betere igp ook langer “meegaan”.
Dus voor 250€ extra heb je toch wel wat meer waar voor je geld. Maar als je de 16gb niet nodig hebt en de ssd ook oo 256gb houdt, zou ik de upgrade naar t dure model ook niet doen. En anders wel.
[ Voor 41% gewijzigd door Rowinio op 10-05-2020 14:52 ]
Inmiddels getest met lokale filmpjes en dan heb ik hetzelfde probleem. Het ontstaat spontaan. Er staan geen zware programma's open. Als ik de computer opnieuw opstart. Dan lijkt het probleem voorbij. Maar eigenlijk komt het erop neer dat altijd als wij via Apple, Netflix, Disneyplus, of wat dan ook willen kijken. Dan zullen we de computer altijd opnieuw moeten opstarten.Greatsword schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:28:
@matsudo893 Er is ook een [MacBook Pro 16"] Ervaringen & Discussie topic.
Heb je het ook als je lokale filmpjes afspeelt i.p.v. streamingsdiensten?
Ik heb hier thuis nog drie Macbooks staan (Macbook 12, MacBook Air en Macbook 13 uit 2015) en dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Terwijl deze computer de zwaarste is van allemaal.
De bedoeling is om in de zomervakantie filmpjes van vroeger te gaan monteren. Maar ik hoop niet dat dit hier van invloed op is. Krijg gewoon het idee dat de computer elke 2 minuten een fractie van een seconde in een soort spaarstand schiet. Zoals gezegd, het geluid loopt door, maar de video staat heel even stil en gaat dan 0,zoveel seconden later weer verder.
Ik ben zelf wel toe aan en nieuwe MacBook.... Momenteel maak ik gebruik van een 2012 MacBook Air (8GB / 256GB SSD). In eerst instantie wilde ik gaan voor de nieuwe Air, maar dan wel met 16GB RAM. Gezien de meerprijs van het extra RAM op de Air het dubbele kost dan diezelfde upgrade op de base MacBook Pro, maakt het deze keuze wel lastiger. Dat is natuurlijk te wijten aan het feit dat de Air DDR4 gebruikt en de Base Pro DDR3, maar dan komen de MacBook Pro en MacBook Air kwa prijs heel dicht bij elkaar. Ik hoef geen zware machine om games erop te doen, of zware videobewerking op uit te voeren. Maar ze hebben wel beiden zo zijn voor en nadelen. Hmmm
iCulture heeft een mooie vergelijking gepubliceerd: https://www.iculture.nl/macbook/vergelijken/
Vandaag mijn MacBook Pro 13-inch, 2020, 2 GHz Quad-Core Intel Core i5 en 16 GB 3733 MHz LPDDR4 ontvangen. Wat een enorme sprong voorwaarts t.o.v. mijn MacBook Air 2019 8GB. Toetsenbord is ook fantastisch!
Ik ben erg blij
Ik ben erg blij
Ben benieuwd. Ik ga een vergelijkbare upgrade doen. Macbook Air 2019 8GB/256GB naar een Macbook Pro 13-inch, 2020, 2.3Ghz Quad-Core i7 / 16GB / 512GBJeurizz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:00:
Vandaag mijn MacBook Pro 13-inch, 2020, 2 GHz Quad-Core Intel Core i5 en 16 GB 3733 MHz LPDDR4 ontvangen. Wat een enorme sprong voorwaarts t.o.v. mijn MacBook Air 2019 8GB. Toetsenbord is ook fantastisch!
Ik ben erg blij
Mijn allereerste macbook
Ben voor de base 13" gegaan (i5 1,4/8gb ddr3/256gb) met een US toetsenbord. Heb deze einde van de middag binnen gekregen.
Nu is mijn Apple eco systeem wel compleet. Was huiverig voor het verschil met WIndows, maar uiteindelijk valt het me alles mee. Zit heel logisch in elkaar en werkt superfijn.
Nu is mijn Apple eco systeem wel compleet. Was huiverig voor het verschil met WIndows, maar uiteindelijk valt het me alles mee. Zit heel logisch in elkaar en werkt superfijn.
Ik heb m vandaag ook mogen ontvangen(i5,2.0,16gb,512). Wat me vooral opvalt is hoe goed de luidsprekers klinken, dat is wel een verschil met mijn oude MacBook. Wat minder is voor nu: de overstap naar usb-C, er moeten nog een aantal kabels en dongles binnenkomen.
Voor de mensen die graag muziek opnemen of creëren, standaard zit garageband erbij maar als je een stap verder wilt dan kun je nu Logic Pro 3 maanden uittesten. dat was eerst een maand maar vanwege corona heeft Apple dat verlengd.
Voor de mensen die graag muziek opnemen of creëren, standaard zit garageband erbij maar als je een stap verder wilt dan kun je nu Logic Pro 3 maanden uittesten. dat was eerst een maand maar vanwege corona heeft Apple dat verlengd.
@Jimijames75 Keek de trailer van Elder Scrolls Online Greymoor en dat geluid viel mij ook meteen op. Daarnaast viel me ook het scherm op, zo mooi helder. Maar kom dan ook van een MacBook Pro mid 2012..
Als goed is komt m’n hub vandaag binnen, dus dan kan ik ook de rest er weer op aansluiten wanneer nodig.
Als goed is komt m’n hub vandaag binnen, dus dan kan ik ook de rest er weer op aansluiten wanneer nodig.
US toetsenbord is inderdaad heerlijk, tweedehands vaak zeldzaam te vinden._Mystikal_ schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:56:
Mijn allereerste macbookBen voor de base 13" gegaan (i5 1,4/8gb ddr3/256gb) met een US toetsenbord. Heb deze einde van de middag binnen gekregen.
De switch is misschien even wennen, maar als je er een weekje serieus mee aan de slag gaat, wil je nooit meer terug. Hier een paar dingen die ik tientallen keren per dag gebruik.
- Interactive Hoeken (Voor sluimerstand als ik weg ga en Mission Control om snel te schakelen tussen applicaties.
- Spaces i.c.m. 3 vinger swipe (Handig voor je eigen "vaste" indeling en ook te gebruiken tijdens Mission Control
- In Safari het "Pinch Out" gesture voor een overzicht van al je tabbladen, inclusief een overzicht die je op iOS apparaat hebt open staan.
Paar persoonlijke favorieten zijn: Bettertouchtool, Istat Menus, Little snitch en DaisyDisk.
[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 14-05-2020 10:16 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
@Jeurizz nice! Wanneer had jij 'm besteld en met US of NL keyboard? Hier nog wachten "Wordt verwerkt...Jeurizz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:00:
Ik ben erg blij

Vooral benieuwd naar warmte en batterijduur bij dagelijks gebruik van IDE (Atom) icm. grafisch programma als Sketch/Adobe CC app, iemand al ervaring hiermee?
[ Voor 15% gewijzigd door ondertussen op 14-05-2020 14:28 ]
@ondertussen Adobe en batterijduur zijn altijd al een ramp geweest, dus verwacht daar zelf niet veel van.
Beetje LR/PS trekt hem zo binnen 2-3 uur leeg.
Beetje LR/PS trekt hem zo binnen 2-3 uur leeg.
Inmiddels besloten dat ik een macbook pro 13inch wil kopen. Dit ter vervanging van een bijna 10 jaar oude sony vaio laptop.
Ik twijfel een beetje tussen de base I5 CPU en de upgrade naar de 2Ghz quadcore, wat toch wel aardig wat geld scheelt.
Qua extra opties op de base zou ik gaan voor:
- 512gb opslag
- 16gb ram
Dan zit je (met edu korting) op een bedrag van € 1761.
De base quadcore heeft standaard 16gb ram, en 512gb opslag en komt op € 2001.
Ik vraag me af of ik dan voor dat verschil van € 240 niet beter ook voor de snellere CPU te gaan om meer future proof te zijn.
Aan de andere kant vraag ik me af of het niet te veel van het goede is voor mijn gebruik:
- Standaard office taken
- Browsen
- Minimale raw foto bewerking in lightroom/photoshop
Wat vinden jullie? Is voor mijn gebruik (met future proof zijn in het achterhoofd) de CPU upgrade overkill? ga ik het verschil überhaupt merken met mijn gebruik?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik twijfel een beetje tussen de base I5 CPU en de upgrade naar de 2Ghz quadcore, wat toch wel aardig wat geld scheelt.
Qua extra opties op de base zou ik gaan voor:
- 512gb opslag
- 16gb ram
Dan zit je (met edu korting) op een bedrag van € 1761.
De base quadcore heeft standaard 16gb ram, en 512gb opslag en komt op € 2001.
Ik vraag me af of ik dan voor dat verschil van € 240 niet beter ook voor de snellere CPU te gaan om meer future proof te zijn.
Aan de andere kant vraag ik me af of het niet te veel van het goede is voor mijn gebruik:
- Standaard office taken
- Browsen
- Minimale raw foto bewerking in lightroom/photoshop
Wat vinden jullie? Is voor mijn gebruik (met future proof zijn in het achterhoofd) de CPU upgrade overkill? ga ik het verschil überhaupt merken met mijn gebruik?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
@Roland_EM25 Je gaat het verschil waarschijnlijk niet merken met jouw gebruik. Maar het is niet alleen een cpu upgrade. Je krijgt 4 usb-c poorten ipv 2, je hebt die poorten aan beide kanten zitten. Het geluid is wat beter bij het high end model.
Ik heb de 2ghz sinds gisteren binnen en ik heb daar voor gekozen omdat ik wat meer opslag en geheugen nodig heb en het voordeel van die 4 poorten. ik gepruik hem vooral voor muziek productie dus dan is het fijn dat er een audio interface, midi controller, power connector tegelijk aan gehangen kan worden.
Heb je ook de nieuwe air overwogen?
Ik heb de 2ghz sinds gisteren binnen en ik heb daar voor gekozen omdat ik wat meer opslag en geheugen nodig heb en het voordeel van die 4 poorten. ik gepruik hem vooral voor muziek productie dus dan is het fijn dat er een audio interface, midi controller, power connector tegelijk aan gehangen kan worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Jimijames75 op 14-05-2020 22:52 ]
Punt van ergernis met de Macbook 16 inch.
Ik blijf het gevoel hebben dat het toetsenbord, ik bedoel de keycaps, veel sneller slijten dan alles wat voor 2015 was.
Ik had na 2 weken al een gebruiksvlek op de spatie, die ik er niet afkrijg met reinigings materiaal, nu ook op de shift. Met mijn 2015 duurde dat veel langer.
Ik heb een hevige multi-platformer, mijn werkgever geeft een zeer shitty laptop (Lenovo T540p), dus ik heb de windows op een VM gezet in Fusion, daarnaast ook nog een Ubuntu voor al het Linux werk.
Als 1 van die 2 VMs open staat, gaat die direct richting 80-90 graden.
Ongeloofelijk eigenlijk dat heel die tech youtubers nest zit te zeggen dat er geen throttling meer is en dat de thermals opgelost zijn. Dat zou kloppen als je enkel zeer licht werk doet, als je iets anders doet schiet dat gewoon altijd de hoogte in.
Ik heb gezien dat Dell een nieuwe XPS reeks lanceert, kan zijn dat ik toch een switch overweeg.
Ik blijf het gevoel hebben dat het toetsenbord, ik bedoel de keycaps, veel sneller slijten dan alles wat voor 2015 was.
Ik had na 2 weken al een gebruiksvlek op de spatie, die ik er niet afkrijg met reinigings materiaal, nu ook op de shift. Met mijn 2015 duurde dat veel langer.
Ik heb een hevige multi-platformer, mijn werkgever geeft een zeer shitty laptop (Lenovo T540p), dus ik heb de windows op een VM gezet in Fusion, daarnaast ook nog een Ubuntu voor al het Linux werk.
Ongeloofelijk eigenlijk dat heel die tech youtubers nest zit te zeggen dat er geen throttling meer is en dat de thermals opgelost zijn. Dat zou kloppen als je enkel zeer licht werk doet, als je iets anders doet schiet dat gewoon altijd de hoogte in.
Ik heb gezien dat Dell een nieuwe XPS reeks lanceert, kan zijn dat ik toch een switch overweeg.
Bedankt voor je reactie!Jimijames75 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:51:
@Roland_EM25 Je gaat het verschil waarschijnlijk niet merken met jouw gebruik. Maar het is niet alleen een cpu upgrade. Je krijgt 4 usb-c poorten ipv 2, je hebt die poorten aan beide kanten zitten. Het geluid is wat beter bij het high end model.
Ik heb zeker de nieuwe MacBook Air ook overwogen, deze zou als base config met een i3 cpu, 8gb ram en 512gb opslag 1360 euro kosten.
Minder dan de MacBook Pro, maar de (nu toch al vele) reviews over slechte koeling en daarbij behorende thermal throttling, maken me wat huiverig. Het gaat toch om een hoop geld.
Voor mijn gevoel kan ik dan beter iets meer uitgeven voor de pro, welke in elk geval ruim adequaat lijkt te koelen voor mijn gebruik.
Apple heeft wat dat betreft de “goedkope” pro wel zo in de markt gezet dat veel mensen zullen twijfelen of ze toch niet beter de 2.0ghz quad-core uitvoering kunnen kopen. Ook weer in de gedachte van “ik geef nu toch al zo veel geld uit, wat maakt die extra 200 dan verschil”.
De extra usb-c poorten verwacht ik niet nodig te gaan hebben, de enige situatie die ik nu kan bedenken wanneer ik er meer dan 2 nodig zou hebben is bij het aansluiten van camera en externe schijf bij gelijktijdig opladen van de MacBook.
Via m’n werk kan ik via surfspot de MacBook nog iets goedkoper aanschaffen, de base i5 met 512gb opslag en 16gb ram komt dan op een totaal van 1685 euro.
De 2,0ghz quadcore met 512gb opslag en 16gb ram kost dan 1915 euro.
Maakt een verschil van 230 euro.
Enige nadeel is dat ik via surfspot geen US toetsenbord kan kiezen, maar hier heb ik ze even over gemaild.
Ik denk er nog even over na....
Net de i5 2.0ghz besteld bij Amac. Daar is hij op voorraad en als ING klant dezelfde korting als studenten. 😊
Komt als het goed is morgen!
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
@Roland_EM25 De mijne is ook via Surfspot besteld en je krijgt idd het Nederlandse toetsenbord geleverd. De levering gaat via Amac, dus je zou ook hen nog even kunnen bellen erover.
Dat ligt aan je muscle memory. Die US layout wordt overal en nergens gebruikt, de Nederlandse niet. Dat maakt het niet altijd makkelijk voor muscle memory.sonderpa schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:36:
Je moet toch toegeven dat de plaats van de tilde-toets op een NL-toetsenbord ervoor zorgt dat het switchen tussen schermen binnen een programma (Cmd + ~) veel makkelijker gaat dan op een US-toetsenbord.
Mijn ervaringen met de nieuwe MacBook Pro 2.0 ghz, quadcore i5, 512gb ssd en 16 gb ram. Model van plm 2000 euro.
Ik kan hem alleen vergelijken met mijn andere MacBook Pro 2017 (3,1 ghz i5 Dualcore, 4gb 512gb ssd) en de MacBook van mijn vrouw (waar ze nog steeds!!) met veel plezier aan werkt: een MacBook Air 2013 (pre poeptoetsenborden..) Ik heb ook een goede windows-machine, maar dat is appels en peren vergelijken.
Opstarten/snelheid, weinig verschil met mijn andere MacBook. Apps starten vrijwel net zo snel.
SSD R/W beide plm 2 GB/sec. Macbook van mijn vrouw: W: plm 125m/sec, Read plm 450 mb/sec. Eerlijkheidshalve; die start applicaties ook nog steeds best snel, misschien dat je een seconde of twee-drie langer wacht om bv Word/Ppnt etc te starten.
4k Video's editten op de oude machine van mijn vrouw; dat duurt lang.... 1080p werkt prima.
Deze machine werkt 4k ook uitstekend, mijn "oude" ging dat ook wel prima, maar wel iets minder soepel. (Deze machine is dan weer wel een stuk trager dan op de "nieuwe" 16 inch, maar die heeft ook een dedicated gfx kaart en een 6-8 core...)
Geluidproductie: Toch wel beduidend stiller dan die van mijn vrouw en andere MacBook.. Ik werk nu door de crisis veel thuis; heb aan mijn "oude" een extra monitor hangen, wat applicaties open en videoconferentie zorgde wel voor een behoorlijk blazende koeler. Deze nieuwe is muisstil onder dezelfde "load."
Bij minder belasting zijn ze alledrie volledig stil uiteraard.
Speakers: veel beter dan de mac van mijn vrouw, iets beter (met name bas!) op lager volume dan mijn andere macbook.
8 vs 16 gb; nog geen verschil gemerkt. Heb hem ook pas twee dagen dus echt heel zwaar heb ik het nog niet belast. Ik doe ook wat 3d werk met sketchup met grote bestanden. Dat moet ik nog vergelijken.
Toetsenbord. Aaahhhh wat heerlijk. Het oude toetsenbord van mijn vrouws laptop typt overigens ook nog verrukkelijk. Wel fijn dat dit toetsenbord iets compacter lijkt en iets minder travel heeft. Dat maakt dat je nog sneller typt. En bijna geen spelfvouten maakt. (:-))
Keus voor deze ipv de andere instap MacBook Pro heb ik een aantal posts hierboven al uitgelegd. Overigens heeft met name het betere toetsenbord me doen "upgraden." Maar omdat de meerprijs van dit model t.a.v. het instapmodel van de MacBook met 512 SSD en 16GB ram relatief klein was, voor deze gegaan.
Ik kan hem alleen vergelijken met mijn andere MacBook Pro 2017 (3,1 ghz i5 Dualcore, 4gb 512gb ssd) en de MacBook van mijn vrouw (waar ze nog steeds!!) met veel plezier aan werkt: een MacBook Air 2013 (pre poeptoetsenborden..) Ik heb ook een goede windows-machine, maar dat is appels en peren vergelijken.
Opstarten/snelheid, weinig verschil met mijn andere MacBook. Apps starten vrijwel net zo snel.
SSD R/W beide plm 2 GB/sec. Macbook van mijn vrouw: W: plm 125m/sec, Read plm 450 mb/sec. Eerlijkheidshalve; die start applicaties ook nog steeds best snel, misschien dat je een seconde of twee-drie langer wacht om bv Word/Ppnt etc te starten.
4k Video's editten op de oude machine van mijn vrouw; dat duurt lang.... 1080p werkt prima.
Deze machine werkt 4k ook uitstekend, mijn "oude" ging dat ook wel prima, maar wel iets minder soepel. (Deze machine is dan weer wel een stuk trager dan op de "nieuwe" 16 inch, maar die heeft ook een dedicated gfx kaart en een 6-8 core...)
Geluidproductie: Toch wel beduidend stiller dan die van mijn vrouw en andere MacBook.. Ik werk nu door de crisis veel thuis; heb aan mijn "oude" een extra monitor hangen, wat applicaties open en videoconferentie zorgde wel voor een behoorlijk blazende koeler. Deze nieuwe is muisstil onder dezelfde "load."
Bij minder belasting zijn ze alledrie volledig stil uiteraard.
Speakers: veel beter dan de mac van mijn vrouw, iets beter (met name bas!) op lager volume dan mijn andere macbook.
8 vs 16 gb; nog geen verschil gemerkt. Heb hem ook pas twee dagen dus echt heel zwaar heb ik het nog niet belast. Ik doe ook wat 3d werk met sketchup met grote bestanden. Dat moet ik nog vergelijken.
Toetsenbord. Aaahhhh wat heerlijk. Het oude toetsenbord van mijn vrouws laptop typt overigens ook nog verrukkelijk. Wel fijn dat dit toetsenbord iets compacter lijkt en iets minder travel heeft. Dat maakt dat je nog sneller typt. En bijna geen spelfvouten maakt. (:-))
Keus voor deze ipv de andere instap MacBook Pro heb ik een aantal posts hierboven al uitgelegd. Overigens heeft met name het betere toetsenbord me doen "upgraden." Maar omdat de meerprijs van dit model t.a.v. het instapmodel van de MacBook met 512 SSD en 16GB ram relatief klein was, voor deze gegaan.
[ Voor 4% gewijzigd door OcNewB op 16-05-2020 09:25 ]
Ik krijg van mijn nieuwe baas de MBP 16" met 32Gb dus dat is mooi. Kan ik lekker proefdraaien of ik beetje makkelijker Kubernetes op te draaien valt.
Dat je chip 80-90 graden wordt is wat anders dan throttling. Dan zou de klok frequentie terug geschroefd worden om de temperatuur te verlagen. Apple laat de chip temperatuur altijd al oplopen tot 80-90 graden. Dat is hoe de koeling is afgeregeld. Eerder harder blazen geeft een koelere chip maar meer lawaai. Het Thermal design van Apple is altijd een van de betere. Zowel qua geluid als clock frequentie. De turbo klok kan Apple idioot lang vast houden en pas dan terug vallen op de base klok. Throttling is pas sprake van als de base klok niet meer gehaald wordt. Heb nog nooit berichten gezien in die richting. De pro MacBook is hierin weer beter dan de air.Lyca schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:31:
Punt van ergernis met de Macbook 16 inch.
Goed om te weten!Tijntjuh.eu schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:49:
@Roland_EM25 De mijne is ook via Surfspot besteld en je krijgt idd het Nederlandse toetsenbord geleverd. De levering gaat via Amac, dus je zou ook hen nog even kunnen bellen erover.
Ik heb ze zojuist even gemaild, aangezien ik van surfspot de reactie kreeg dat de MacBooks juist met een VS toetsenbord indeling worden geleverd...
Ik gok dat ze bij surfspot zaken door elkaar halen...
Roland_EM25 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:44:
[...]
Goed om te weten!
Ik heb ze zojuist even gemaild, aangezien ik van surfspot de reactie kreeg dat de MacBooks juist met een VS toetsenbord indeling worden geleverd...![]()
:strip_exif()/f/image/J7WmsXxdzePrxWLUcvGuw7Z2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het toetsenbord wat ik kreeg
Denk dat je ze beter kan bellen, want op email, Facebook Messenger enzo reageren ze niet tot zeer slecht.
Lijkt mij niet correct inderdaad, gezien het feit de APR’s normaliter NL toetsenborden uitleveren. Het toetsenbord dat Tijntjuh hieronder deelt is een NL toetsenbord.Roland_EM25 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:44:
[...]
Goed om te weten!
Ik heb ze zojuist even gemaild, aangezien ik van surfspot de reactie kreeg dat de MacBooks juist met een VS toetsenbord indeling worden geleverd...![]()
Bedankt voor de info opnieuw. Ik ga Amac morgen maar is bellen.
Ik lees her en der wel dat BTO laptops die via Amac worden geleverd een aardig lange levertijd hebben,
wellicht dat ik dan de extra korting via surfspot dan maar laat liggen en gewoon via Apple zelf bestel.
Krijg je geloof ik ook nog eens edu korting op AppleCare.
Ik lees her en der wel dat BTO laptops die via Amac worden geleverd een aardig lange levertijd hebben,
wellicht dat ik dan de extra korting via surfspot dan maar laat liggen en gewoon via Apple zelf bestel.
Nu paar dagen in gebruik en komende van een retina late 2012 is dit toch echt wel een verschil! Zo veel sneller en hele stille laptop. 😊knny schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:25:
Net de i5 2.0ghz besteld bij Amac. Daar is hij op voorraad en als ING klant dezelfde korting als studenten. 😊
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Denk dat het dan ligt aan de voorraad die ze hebben, want mijne heb ik de 10e besteld en kreeg ik de 13e binnen. Noem dat geen lange levertijd als je bedenkt dat die nog niet beschikbaar was in NL toen ik hem besteldeRoland_EM25 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 04:32:
Bedankt voor de info opnieuw. Ik ga Amac morgen maar is bellen.
Daar ga ik niet volledig mee akkoord, de permisse was dat veel tech reviewers gaan lopen verkondigen dat de thermals zijn verbeterd en alle zaken opgelost.HEY_DUDE schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:03:
[...]
Dat je chip 80-90 graden wordt is wat anders dan throttling. Dan zou de klok frequentie terug geschroefd worden om de temperatuur te verlagen. Apple laat de chip temperatuur altijd al oplopen tot 80-90 graden. Dat is hoe de koeling is afgeregeld. Eerder harder blazen geeft een koelere chip maar meer lawaai. Het Thermal design van Apple is altijd een van de betere. Zowel qua geluid als clock frequentie. De turbo klok kan Apple idioot lang vast houden en pas dan terug vallen op de base klok. Throttling is pas sprake van als de base klok niet meer gehaald wordt. Heb nog nooit berichten gezien in die richting. De pro MacBook is hierin weer beter dan de air.
Dat is gewoon niet de realiteit, mac en een windows VM waar actief in gewerkt wordt is direct naar de 80-90 graden, als ik daar wat licht script werk doe of zelfs Visio's bouwen schiet die direct naar 90+.
Dat zijn geen verbeterde thermals. Als ik dan nog een 2de VM er bij jaag, Ubuntu, blijft die daar ergens plakken.
Ik ga niet beweren dat het niet beter is dan de vorige, maar om te spreken van opgeloste situaties, neen dat niet.
Vandaag het 16-inch model aangeschaft. Nu nog een 13-inch (2016) Touch Bar, ik hoop dat die niet te groot is om op schoot te gebruiken anders gaat die weer terug en wacht ik op het 14-inch model.
Vanwege de keuze voor een opslag van 512GB en geheugen van16GB; een 13" MBP i5 10th gen. besteld.
De 8th gen. i5 zou eigenlijk al prima zijn, maar gezien de "extra's" bij de 10th gen. uitvoering vond ik het bij gebruik over meerdere jaren wel de moeite waard:
- 4x USB-c / Thunderbolt (2 links en 2 rechts, handiger)
- zwaardere GPU met mogelijkheid 6K scherm
- iets beter geluid door de extra luidsprekers
- goede koeling (2 fan's i.p.v. 1 fan)
- iets sneller RAM: 3733MHz
- i5 10th gen.
Alleen jammer van die touchbar; die heeft niet mijn voorkeur en zou ik liever als een optie hebben gezien.
Ook zou een SD kaart reader en 14" leuk zijn geweest, maar een 14" scherm zal waarschijnlijk 2021 worden en het is dan nog de vraag welke prijsklasse en of het nieuwe scherm geen kinderziektes heeft.
De 8th gen. i5 zou eigenlijk al prima zijn, maar gezien de "extra's" bij de 10th gen. uitvoering vond ik het bij gebruik over meerdere jaren wel de moeite waard:
- 4x USB-c / Thunderbolt (2 links en 2 rechts, handiger)
- zwaardere GPU met mogelijkheid 6K scherm
- iets beter geluid door de extra luidsprekers
- goede koeling (2 fan's i.p.v. 1 fan)
- iets sneller RAM: 3733MHz
- i5 10th gen.
Alleen jammer van die touchbar; die heeft niet mijn voorkeur en zou ik liever als een optie hebben gezien.
Ook zou een SD kaart reader en 14" leuk zijn geweest, maar een 14" scherm zal waarschijnlijk 2021 worden en het is dan nog de vraag welke prijsklasse en of het nieuwe scherm geen kinderziektes heeft.
Ik was goed op weg om een 2020 MacBook Air i5/16/256 aan te schaffen voor 1499 EUR maar nu heb ik iets interessant opgemerkt;
Als ik de base 2020 MacBook Pro configureer is de ram upgrade slechts 125 EUR, en kom ik op 1624 EUR.
Een prijsverschil van 125 EUR, en ja een oudere CPU, GPU en geen DDR4 ram. Maar misschien wel in real world performance een veel betere laptop?
Als ik de base 2020 MacBook Pro configureer is de ram upgrade slechts 125 EUR, en kom ik op 1624 EUR.
Een prijsverschil van 125 EUR, en ja een oudere CPU, GPU en geen DDR4 ram. Maar misschien wel in real world performance een veel betere laptop?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Hier toch twijfel om over te stappen (vanuit Sony Vaio 13 Pro: zeer oud toestel).
Jammer dat volgende zaken tekort schieten:
- slechts 10u batterij (2 uurtjes meer zou voor mij al acceptabeler zijn)
- matige camera (in video calls toch belangrijk)
- geen 14inch scherm (misschien volgend jaar?)
- slechts 2 usb poorten (tenzij je het duurdere model van de pro neemt)
Het kriebelt echter wel, dus misschien doe ik de aankoop alsnog - niet zo logisch maar de upgrade vanuit huidige laptop is echt nodig
Jammer dat volgende zaken tekort schieten:
- slechts 10u batterij (2 uurtjes meer zou voor mij al acceptabeler zijn)
- matige camera (in video calls toch belangrijk)
- geen 14inch scherm (misschien volgend jaar?)
- slechts 2 usb poorten (tenzij je het duurdere model van de pro neemt)
Het kriebelt echter wel, dus misschien doe ik de aankoop alsnog - niet zo logisch maar de upgrade vanuit huidige laptop is echt nodig
Ik heb een zelfde soort overweging. Wilde ook voor de Air gaan (paar jaar gewacht op betere toetsenbord), maar de Air lijkt hem dit jaar niet te worden voor me. Het feit dat de koeling in mijn ogen niet op orde is zie ik het niet zo zitten. Ik wil geen fans die bij simpele taken al gaan loeien.Darks schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:21:
Ik was goed op weg om een 2020 MacBook Air i5/16/256 aan te schaffen voor 1499 EUR maar nu heb ik iets interessant opgemerkt;
Heb veel YouTube reviews gekeken en daar komt dit probleem toch wel naar boven. De instap Pro met 8th gen komt er in die reviews qua koeling en fans beter uit. Ook qua prestaties op sommige vlakken door oa die betere koeling. Toch twijfel ik daar ook over gezien de prijs en eigenlijk wat oudere hardware en maar 2 usb poorten. Misschien toch maar wachten tot huidige versie met 10th gen in prijs gaat zakken...of hopen dat ze in de volgende versie de Air koeling verbeteren. Ook kijk ik met een schuin oog mee naar de ervaringen van de nieuwe Dell XPS.
Voor de mensen die de air al afschrijven vanwege de koeling, ik zou het gewoon uitproberen. Als je gewoon office werk doet, browsen en een filmpje. Dan lijkt de air mij een prima machine.
Voor videobewerking en andere cpu intensieve taken, daar is hij niet voor gemaakt.
Voor videobewerking en andere cpu intensieve taken, daar is hij niet voor gemaakt.
Lijkt of ervaar je dit zelf in de praktijk? Ik zie op enkele forums reacties staan en ook in reviews dat de fans snel loeien, zelfs als je wat simpele applicaties tegelijkertijd open hebt staan. De Pro's zouden hier veel minder last van hebben. Is dit dan niet juist (oprechte vraag)?Jimijames75 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:20:
Voor de mensen die de air al afschrijven vanwege de koeling, ik zou het gewoon uitproberen. Als je gewoon office werk doet, browsen en een filmpje. Dan lijkt de air mij een prima machine.
[ Voor 3% gewijzigd door maikel7 op 19-05-2020 10:59 ]
@maikel7 Lijkt, daarom zou ik het zelf uit willen proberen. Voldoet het apparaat niet, dan stuur je hem weer terug.
Bovenstaande configuratie heb ik besteldDarks schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:21:
leen via de Amac winkel, het is dus niet mogelijk om de surfspot korting te krijgen op apparaten die dit toetsenbord hebben.
Helaas is het niet mogelijk om via de website een BTO te bestellen met een keyboard die de VS Layout heeft, dit kan alleen in een Amac winkel besteld worden.
Je kan dus niet via Surfspot een VS layout krijgen dit kan alleen via de Amac winkel, het is dus niet mogelijk om de surfspot korting te krijgen op apparaten die dit toetsenbord hebben.
Beetje jammer dat ze ook al gelijk aangeven de surfspot korting niet te kunnen geven als je naar de winkel komt om een BTO macbook pro te bestellen.
Dan ga ik sowieso maar voor een bestelling van de Apple website zelf.
Nu nog de twijfel, een macbook pro 13 inch base model met 512gb opslag, 16gb ram of de base 2,0ghz quadcore. Maarja, dan is de stap naar 1Tb opslag ook niet zo heel groot meer..... keuzes.... keuzes.....
Helaas is het niet mogelijk om via de website een BTO te bestellen met een keyboard die de VS Layout heeft, dit kan alleen in een Amac winkel besteld worden.
Je kan dus niet via Surfspot een VS layout krijgen dit kan alleen via de Amac winkel, het is dus niet mogelijk om de surfspot korting te krijgen op apparaten die dit toetsenbord hebben.
Beetje jammer dat ze ook al gelijk aangeven de surfspot korting niet te kunnen geven als je naar de winkel komt om een BTO macbook pro te bestellen.
Nu nog de twijfel, een macbook pro 13 inch base model met 512gb opslag, 16gb ram of de base 2,0ghz quadcore. Maarja, dan is de stap naar 1Tb opslag ook niet zo heel groot meer..... keuzes.... keuzes.....
Maar dan is de 256GB schijf nog steeds zeer, zeer, maar echt zéér krap. Wil je die upgraden naar 512GB dan is de machine €1874 en dan kom je dicht (€255) in de buurt van de uitgebreidere versie die 2129 kost.Darks schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:21:
Kies je daarvoor, dan krijg je -naast de 10th gen processor en de snelle RAM en de betere GPU- vier ipv twee usb aansluitingen, twee fans ipv een, twee subwoofers in plaats van geen. Zo bekeken vind ik de keuze eigenlijk niet zo moeilijk.
Ik heb zelf voldoende aan 256GB en heb dus wel het basismodel besteld en het RAM uitgebreid naar 16GB, ipv de standaard 8GB. Alsnog een groot prijsverschil, want ik kom nu op e1624 uit, ipv e2129 voor het 2.0 Ghz (16GB + 512GBSSD). In dit geval dus meer dan 500 euro verschil. Voor mij een makkelijke(re) keusnomar109 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:14:
[...]
Maar dan is de 256GB schijf nog steeds zeer, zeer, maar echt zéér krap. Wil je die upgraden naar 512GB dan is de machine €1874 en dan kom je dicht (€255) in de buurt van de uitgebreidere versie die 2129 kost.
Kies je daarvoor, dan krijg je -naast de 10th gen processor en de snelle RAM en de betere GPU- vier ipv twee usb aansluitingen, twee fans ipv een, twee subwoofers in plaats van geen. Zo bekeken vind ik de keuze eigenlijk niet zo moeilijk.
Ben je dan niet in staat om via Amac de studentenprijs te krijgen?Roland_EM25 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:03:
leen via de Amac winkel, het is dus niet mogelijk om de surfspot korting te krijgen op apparaten die dit toetsenbord hebben.
Je hebt dan niet dezelfde korting als via Surfspot, maar het scheelt toch wel met de reguliere prijs.
Anders heb je eventueel ook nog de optie om via ING punten te bestellen, als je bij ING bankiert. Je hoeft dan geen punten in te leveren, maar krijgt wel bijna dezelfde prijs als de studentenprijs bij Amac.
Ja daar heb je zeker een punt, maar het is uiteindelijk maar wat je nodig hebt. Ik doe geen videobewerking, heb alles in iCloud staan en gebruik een externe backup. Nog nooit kwam ik in de problemen met 256 GB opslag. Dan is me die 500 EUR toch wat veel ook al krijg je die extra’s.nomar109 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:14:
[...]
Maar dan is de 256GB schijf nog steeds zeer, zeer, maar echt zéér krap. Wil je die upgraden naar 512GB dan is de machine €1874 en dan kom je dicht (€255) in de buurt van de uitgebreidere versie die 2129 kost.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Snap ik, het is ook veel geld.Darks schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:53:
[...]
Ja daar heb je zeker een punt, maar het is uiteindelijk maar wat je nodig hebt. Ik doe geen videobewerking, heb alles in iCloud staan en gebruik een externe backup. Nog nooit kwam ik in de problemen met 256 GB opslag. Dan is me die 500 EUR toch wat veel ook al krijg je die extra’s.
Mijn huidige MBP is 5 jaar oud. Hij gaat nog zeker een aantal jaar mee, misschien is hij nog maar op de helft van zijn leven. Maar ik heb me destijds ernstig vergist met de keuze voor een 256GB SSD. Ik had toen ook de overtuiging dat het ruim voldoende was, maar gaandeweg bleek dat niet zo te zijn. En dan moet ik ook alles in de cloud en/of op de NAS bewaren. Ik doe er ook niks geks mee, behalve fotobewerking met Lightroom en Photoshop. De fotocollectie past er sowieso niet op.
Onlangs wilde ik eens gaan spelen met Logic Pro en ik installeerde de trialversie. Voor een full install is 75GB ruimte nodig. Dat ging niet. Toen ben ik heel kritisch alles gaan opruimen wat ik niet of nauwelijks gebruik. Het lukte me gewoon niet om 75 GB vrij te maken. Ook CleanMyMAC kon niet voldoende helpen. Toen wist ik: nooit meer mezelf beperken met te weinig opslagruimte. Dan maar wat meer betalen. Het apparaat moet toch heel veel jaartjes mee kunnen blijven gaan.
Die gedachtegang snal ik volledig! Ik wil er ook zo'n 5 jaar meedoen...nomar109 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:12:
[...]
Snap ik, het is ook veel geld.![]()
Mijn huidige MBP is 5 jaar oud. Hij gaat nog zeker een aantal jaar mee, misschien is hij nog maar op de helft van zijn leven. Maar ik heb me destijds ernstig vergist met de keuze voor een 256GB SSD. Ik had toen ook de overtuiging dat het ruim voldoende was, maar gaandeweg bleek dat niet zo te zijn. En dan moet ik ook alles in de cloud en/of op de NAS bewaren. Ik doe er ook niks geks mee, behalve fotobewerking met Lightroom en Photoshop. De fotocollectie past er sowieso niet op.
Onlangs wilde ik eens gaan spelen met Logic Pro en ik installeerde de trialversie. Voor een full install is 75GB ruimte nodig. Dat ging niet. Toen ben ik heel kritisch alles gaan opruimen wat ik niet of nauwelijks gebruik. Het lukte me gewoon niet om 75 GB vrij te maken. Ook CleanMyMAC kon niet voldoende helpen. Toen wist ik: nooit meer mezelf beperken met te weinig opslagruimte. Dan maar wat meer betalen. Het apparaat moet toch heel veel jaartjes mee kunnen blijven gaan.
Ik zet sowieso mijn back-up terug, want toenertijd *aantal jaar geleden* had ik ook 256GB SSD. Als ik er dan achterkom dat ik niet veel opslag over heb, kan ik altijd nog die 2.0 met 512GB SSD bestellen voor dat prijsverschil. Vrijdag zal ik het weten, dan komt ie binnen
Iemand al ervaringen met het nieuwe basemodel (evt met 16gb ram)? Met name als er een 4k scherm aan hangt?
@HEY_DUDE
Remote inloggen op mijn werkpc via zo'n horizon client moet de laptop toch niet tot het uiterste drijven toch? Dat bedoelen jullie niet met VM toch? Die VM draait wel op de volledige hardware van het apparaat en niet via het netwerk toch?
@HEY_DUDE
Remote inloggen op mijn werkpc via zo'n horizon client moet de laptop toch niet tot het uiterste drijven toch? Dat bedoelen jullie niet met VM toch? Die VM draait wel op de volledige hardware van het apparaat en niet via het netwerk toch?
Een chip die 80-90 graden wordt heeft helemaal niets te maken met de performance van de MacBook. Een (onbelaste) VM drijft de laptop niet tot het uiterste. Remote Desktop al helemaal niet. Elke belasting van de chip geeft warmte ontwikkeling. Apple gaat pas koelen vanaf 80-90 graden en blijft dus lang helemaal stil. Apple heeft een prima thermal design en kan vervolgens nog fors meer warmte afvoeren met de fans en dus nog heel veel meer performance uit de chip halen. Pas als de klok frequentie terugvalt dan is er sprake van throttling. MacBooks Pro halen ten alle tijden de base clock onder maximale belasting. Ze kunnen zelfs idioot lang de turbo frequentie vasthouden. Als er sprake van throttling zou zijn dan hadden we dat al geweten dat zou een enorme internet rel geven.
Dat de chip 80-90 graden wordt zegt net zoveel als dat het koelwater in je auto bij een ritje door de stad 90 graden wordt. Er is ruim voldoende head room voor meer performance.
Dat de chip 80-90 graden wordt zegt net zoveel als dat het koelwater in je auto bij een ritje door de stad 90 graden wordt. Er is ruim voldoende head room voor meer performance.
Ik heb een medewerkers pas van het UMC waar ik werk, daardoor kan ik wel gebruik maken van de EDU korting op de Apple site. Volgens mij is deze gelijk aan de studenten korting van Amac.Tijntjuh.eu schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:45:
[...]
Ben je dan niet in staat om via Amac de studentenprijs te krijgen?
Je hebt dan niet dezelfde korting als via Surfspot, maar het scheelt toch wel met de reguliere prijs.
Anders heb je eventueel ook nog de optie om via ING punten te bestellen, als je bij ING bankiert. Je hoeft dan geen punten in te leveren, maar krijgt wel bijna dezelfde prijs als de studentenprijs bij Amac.
Daarnaast moet ik naar een fysieke Amac store, omdat ik online dus geen VS keyboard kan bestellen, wat me weer brandstof en parkeergeld kost. tenzij Amac echt een goede kortingsactie heeft, is online bestellen bij Apple dan de beste keus.
Ik kan je aanraden je macbook eens helemaal opnieuw te installeren. Hoewel dit bij MacOS nauwelijks nodig is, heb ik de ervaring dat je er veel schijfruimte voor terug krijgt. Tools hielpen niet. Na 3 jaar gedraaid te hebben kreeg ik ruim 80gb extra ruimte terug. Zelfs na alle tools en data er weer opgezet te hebben.nomar109 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:12:
[...]
Snap ik, het is ook veel geld.![]()
Dat heb ik wel overwogen, maar ik was er eigenlijk wel klaar mee. Uiteindelijk heb ik echt veel meer opslagruimte nodig voor andere projecten die ik nu allemaal elders heb moeten onderbrengen.Justhim schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:59:
[...]
Ik kan je aanraden je macbook eens helemaal opnieuw te installeren. Hoewel dit bij MacOS nauwelijks nodig is, heb ik de ervaring dat je er veel schijfruimte voor terug krijgt. Tools hielpen niet. Na 3 jaar gedraaid te hebben kreeg ik ruim 80gb extra ruimte terug. Zelfs na alle tools en data er weer opgezet te hebben.
Bovendien is mijn huidige MBP al geclaimd door een nazaat die met ingang van komend schooljaar gaat beginnen met studeren... Dus rest mij niets anders dan een nieuwe aan te schaffen
Ja:Darks schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:21:
YouTube: $1299 MacBook Pro 2020 Review: How 8th-Gen is still GOOD
De Air is enkel geschikt voor web browsing en documentjes bewerken. Als je het zelfs maar overweegt om wat zwaardere taken te gaan doen kijk je best naar de basis pro.
[ Voor 12% gewijzigd door reutulus op 20-05-2020 09:04 ]
Dan is het heel begrijpelijk!Roland_EM25 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:10:
[...]
Ik heb een medewerkers pas van het UMC waar ik werk, daardoor kan ik wel gebruik maken van de EDU korting op de Apple site. Volgens mij is deze gelijk aan de studenten korting van Amac.
Daarnaast moet ik naar een fysieke Amac store, omdat ik online dus geen VS keyboard kan bestellen, wat me weer brandstof en parkeergeld kost. tenzij Amac echt een goede kortingsactie heeft, is online bestellen bij Apple dan de beste keus.
Dacht dat je op de website van Amac ook het VS toetsenbord kon bestellen, my bad
Hopelijk heb je hem snel binnen
Jij gaat er blijkbaar van uit dat het objectief is om de CPU temperatuur zo laag mogelijk te houden. Dat is - en zeer terecht lijkt me - niet wat Apple nastreeft: het objectief is om het geluid van de fan zo laag mogelijk te houden, bij een temperatuur waarbij de base kloksnelheid niet hoeft teruggeschroefd worden. Dus zolang de temperatuur niet boven de 90 graden gaat is er geen enkele reden om de fan (harder) te laten werken. Daarom zijn de laptops bij lage of matige workloads ook zo stil.Lyca schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:55:
[...]
Daar ga ik niet volledig mee akkoord, de permisse was dat veel tech reviewers gaan lopen verkondigen dat de thermals zijn verbeterd en alle zaken opgelost.
Dat is gewoon niet de realiteit, mac en een windows VM waar actief in gewerkt wordt is direct naar de 80-90 graden, als ik daar wat licht script werk doe of zelfs Visio's bouwen schiet die direct naar 90+.
Dat zijn geen verbeterde thermals. Als ik dan nog een 2de VM er bij jaag, Ubuntu, blijft die daar ergens plakken.
Ik ga niet beweren dat het niet beter is dan de vorige, maar om te spreken van opgeloste situaties, neen dat niet.
Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Ik had eerst een MBA besteld (i5/8/256). Het is een prachtig apparaat. Maar zodra ik een klein beetje meer vroeg had hij er moeite mee. En dan vind ik het argument "daar is hij niet voor bedoeld" echt niet toereikend. Voor Word en internetten kan ik dan beter een laptop van €400 kopen. Dik €700 voor eye candy is dan heel veel geld. Waarom geen heat pipe? Uiteindelijk toch de nieuwe MBP gekocht en die koelt veel beter. Teams zonder een blazende laptop is toch wel fijn! De kloksnelheid van de MBA ging dan omlaag naar 1.1-1.2 GHz, de fan draaide op 8000 rpm en hij was 99 graden. De MBP blijft op 3.3 GHz met fans die op 2500 rpm draaien (geruisloos) op zo'n 80 graden.reutulus schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:02:
[...]
Ja:
YouTube: $1299 MacBook Pro 2020 Review: How 8th-Gen is still GOOD
De Air is enkel geschikt voor web browsing en documentjes bewerken. Als je het zelfs maar overweegt om wat zwaardere taken te gaan doen kijk je best naar de basis pro.
Ik vind het ook wel raar dat je wel in kiezen voor de kleur, hoeveelheid ram en opslag, maar dat je voor de keyboard keuze naar de winkel moet komen.Tijntjuh.eu schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:11:
[...]
Dan is het heel begrijpelijk!
Dacht dat je op de website van Amac ook het VS toetsenbord kon bestellen, my bad![]()
Hopelijk heb je hem snel binnen
De kogel is in elk geval door de kerk, het wordt de 2,0ghz quadcore met 16gb ram en 1tb opslag . Ik twijfel over de 16gb ram, maar om het future proof te maken denk ik wel zo slim.
@Limbeckx 4 mei besteld en was 13 mei binnen. Stond in het begin voor vandaag gepland, maar was dus een week eerder. Hoop voor jou ook wat sneller.
Even een vraag over de Levensduur van de accu, is het goed om hem constant aan de stroom te hebben? Ik gebruik hem zo nu en dan mobiel, maar meestal op mijn bureau met allerlei randapparatuur aangesloten.
Even een vraag over de Levensduur van de accu, is het goed om hem constant aan de stroom te hebben? Ik gebruik hem zo nu en dan mobiel, maar meestal op mijn bureau met allerlei randapparatuur aangesloten.
[ Voor 41% gewijzigd door Jimijames75 op 20-05-2020 23:31 ]
Iemand een idee of deze macbook pro de 2020 variant is bij Amac? Aangezien er geen 2020 in de titel vermeld wordt zoals bij de anderen modellen. Zijn ze betrouwbaar?
Twijfel om bij Amac te bestellen ivm de ING korting.
https://www.amac.nl/ing/m...12gb-iris-645-zilver-2020
[ Voor 40% gewijzigd door Babsbruns op 21-05-2020 13:29 ]
Ja, het is het 2020 uitgebreidere model. Bij Centralpoint is deze nog wat goedkoper: 1934Babsbruns schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:59:
Iemand een idee of deze macbook pro de 2020 variant is bij Amac? Aangezien er geen 2020 in de titel vermeld wordt zoals bij de anderen modellen. Zijn ze betrouwbaar?
...goede vraagJimijames75 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:27:
@Limbeckx 4 mei besteld en was 13 mei binnen. Stond in het begin voor vandaag gepland, maar was dus een week eerder. Hoop voor jou ook wat sneller.
[ Voor 3% gewijzigd door ondertussen op 22-05-2020 12:19 ]
Dat is ook het beste. Op die manier bespaar je juist de accu.Jimijames75 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:27:
@Limbeckx
Ik heb Macbooks gehad van een paar jaar oud met slechts 300 cycles. Toen ik hem wilde verkopen stond de gemiddelde concurrent op 500+ waardoor die van mij financieel ook weer interessanter was.
Niet te veel op letten, dit schommelt constant. Chrome is sowieso intensief, vooral als je veel tabbladen open hebt staan. Sketch leunt waarschijnlijk veel op RAM, dus ook hier zou ik zeggen, als je aan je bureau o.i.d. zit hang hem dan gewoon lekker aan de lader.ondertussen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:19:
[...]
...goede vraagOok benieuwd. Wat is jou/jullie ervaring met verbruik van batterij in opgeladen staat? Ervaar hier verbruik per 30min. ong. 5-6% is.(Chrome en Sketch open).
Ter illustratie, als ik een uurtje intensief retouch in Photoshop trek ik zo de halve accu leeg. Dan staan er op de achtergrond uiteraard ook nog een paar dingen open, maar hierdoor weet ik dus voor mezelf dat ik dit soort intensieve taken beter niet op een accu lading kan doen, tenzij het echt niet anders kan.
Ik heb nu een 16 inch MacBook Pro maar ik wil hem omruilen voor een 13 inch omdat ik hem te zwaar vind om mee te slepen. Het enige intensieve is dat ik parallels heb met een Windows VM omdat ik soms drivers etc moet downloaden of iso’s op een stick moet zetten even snel.. ik twijfel tussen alle opties een air of een van de pro’s ? Ik denk dat ik wel minimaal 16gb ram wil hebben om te verdelen in Windows en 2 of 4 core? Zijn er mensen die toevallig ook Windows draaien op een MacBook draait het een beetje soepel op twee cores?
Hilary Duff 4-Life
Voor heel simpele taken zal Windows prima virtueel draaien op een 2 core / 4 threads, maar ik zou er niet voor kiezen. Zou zelf gewoon voor de 4 core / 8 threads gaan, dus voor een ProJoeBlack2k schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:02:
Ik heb nu een 16 inch MacBook Pro maar ik wil hem omruilen voor een 13 inch omdat ik hem te zwaar vind om mee te slepen. Het enige intensieve is dat ik parallels heb met een Windows VM omdat ik soms drivers etc moet downloaden of iso’s op een stick moet zetten even snel.. ik twijfel tussen alle opties een air of een van de pro’s ? Ik denk dat ik wel minimaal 16gb ram wil hebben om te verdelen in Windows en 2 of 4 core? Zijn er mensen die toevallig ook Windows draaien op een MacBook draait het een beetje soepel op twee cores?
hi!
Windows 10 draait zelf goed op een Macbook pro 2013 I5 DUAL met 8GB. Ik gebruik het vooral als ik een apparaat moet flashen of dat ik een speciale app moet draaien.JoeBlack2k schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:02:
Ik gebruik virtualbox omdat ik Parralel traag vind en het geen meer waarde vind bieden voor 80 euro per jaar.
Ik gebruik mijn MBp13" voornamelijk in clamshell mode.
Ben ik de enige persoon die het niet voor elkaar krijgt een extern scherm te gebruiken als de laptop opstart nadat deze heeft uitgestaan? Iedere keer ben ik verplicht om de laptop te openen om in te loggen.
Na slaapstand werkt dit wel perfect.
Ben ik de enige persoon die het niet voor elkaar krijgt een extern scherm te gebruiken als de laptop opstart nadat deze heeft uitgestaan? Iedere keer ben ik verplicht om de laptop te openen om in te loggen.
Na slaapstand werkt dit wel perfect.
~ beware of misinformation.
Anoniem: 1370784
Ik gebruik al jaren een 13 inch met windows VM en merk wel dat 16 GB handig is. Mijn vorige laptop was een 2.8 i7 uit 2016. Gisteren de nieuwe 13 Inch 2.0i5 quad core 10th Gen binnengekregen. het werkt wel soepeler maar voor de werkzaamheden die je beschrijft zal het niet veel uitmaken.JoeBlack2k schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:02:
btw vandaag de Razer Core X + 5700 XT egpu binnengekregen. Mocht je nog wat grafische rekenkracht missen is dit echt een verademing. Power achter je bureau + de portability van de 13 inch
Ben je nou serieus? Je koopt een apparaat van 2k en maakt je druk over je brandstof kosten en parkeergeld wauwRoland_EM25 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:10:
[...]
Ik heb een medewerkers pas van het UMC waar ik werk, daardoor kan ik wel gebruik maken van de EDU korting op de Apple site. Volgens mij is deze gelijk aan de studenten korting van Amac.
Ik heb een vraag aan alle mensen die net een nieuwe MacBook Pro hebben aangeschaft, ik heb om mijn huidige Macbook 13 inch late 2013 een hardshell case zitten. Nu zag ik dat de huidige MacBook Pro iets dikker is geworden (1.56 cm versus 1.49). Heeft één van jullie al ervaring met een case eromheen? Ik ben benieuwd of het past.
Daarnaast ben ik nu aan het nadenken voor aanschaf natuurlijk, ik heb net de koelpasta vervangen van mijn i7 2.8 Ghz duo, 16 GB, 256 GB en hij is weer iets stabieler. Ga ik voor een nieuwe MacBook Pro (i5 QC, 16 GB. 1 TB) of ga ik nog een jaartje wachten tot de 14inch?
Daarnaast ben ik nu aan het nadenken voor aanschaf natuurlijk, ik heb net de koelpasta vervangen van mijn i7 2.8 Ghz duo, 16 GB, 256 GB en hij is weer iets stabieler. Ga ik voor een nieuwe MacBook Pro (i5 QC, 16 GB. 1 TB) of ga ik nog een jaartje wachten tot de 14inch?
[ Voor 6% gewijzigd door BTBoy op 29-05-2020 09:03 ]
Je kan de late2013 met een converter nog upgraden naar een NVME super rappe 3200MB/s SSD.BTBoy schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:28:
Ik heb een vraag aan alle mensen die net een nieuwe MacBook Pro hebben aangeschaft, ik heb om mijn huidige Macbook 13 inch late 2013 een hardshell case zitten. Nu zag ik dat de huidige MacBook Pro iets dikker is geworden (1.56 cm versus 1.49). Heeft een van jullie al ervaring met een case eromheen? Ik ben benieuwd of het past.
Daarnaast ben ik nu aan het nadenken voor aanschaf natuurlijk, ik heb net de koelpasta vervangen en hij is weer iets stabieler. (i7 2.8 Ghz duo, 16 GB, 256 GB). Ga ik voor een nieuwe MacBook Pro (i5 QC, 16 GB. 1 TB) of ga ik nog een jaartje wachten tot de 14inch.
Ik wacht met besluiten over een toekomstige machine tot de wwdc. Krijgt de late 2013 nog een nieuw OS. Gaat Apple de programmeurs voorbereiden voor een ARM cpu. Twee antwoorden die kunnen helpen met het besluit over een opvolger.
ik twijfel wat te doen ik heb nog een MacBook erbij nodig voor mijn werk.
16 inch pro base model aanschaffen, of toch gaan voor de 13 inch.En welke versie dan he, base versie met 16gb upgrade. maar de andere versie heeft sneller geheugen en een nieuwe chip. Ik wil af en toe wat met virtualisatie doen. doe geen fotoshop. heb wel altijd bizar veel tabs open en meerdere vensters en applicaties geopend. op mijn huidige MacBook Pro 2018 gaat dat opzicht prima. maar nu ik er toch een bij moet twijfel ik
ik vind de 13 inch soms wat verkrampt werken maar hij is zo licht en lekker. Maar ja 16 inch wel lekker groot scherm alleen lees ik ook hier op tweakers best wel veel negatieve berichten over de 16 inch
16 inch pro base model aanschaffen, of toch gaan voor de 13 inch.En welke versie dan he, base versie met 16gb upgrade. maar de andere versie heeft sneller geheugen en een nieuwe chip. Ik wil af en toe wat met virtualisatie doen. doe geen fotoshop. heb wel altijd bizar veel tabs open en meerdere vensters en applicaties geopend. op mijn huidige MacBook Pro 2018 gaat dat opzicht prima. maar nu ik er toch een bij moet twijfel ik
ik vind de 13 inch soms wat verkrampt werken maar hij is zo licht en lekker. Maar ja 16 inch wel lekker groot scherm alleen lees ik ook hier op tweakers best wel veel negatieve berichten over de 16 inch
Nee, m’n redenatie is anders.thechip schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:25:
[...]
Ben je nou serieus? Je koopt een apparaat van 2k en maakt je druk over je brandstof kosten en parkeergeld wauw
Op zo’n bedrag maakt het natuurlijk helemaal niks uit, dat klopt.
Ik doel er meer op dat het voor mij geen voordeel heeft om naar een fysieke winkel te gaan tov een online bestelling bij Apple zelf.
Dit aangezien ze bij Amac niet dezelfde korting geven en ik dan ook nog eens extra geld kwijt zou zijn voor parkeren en brandstof.
Door die besparing kan ik dan mooi weer een mooie sleeve kopen 😉
Daarnaast “gun” ik Amac die 2k ook minder aangezien ze in het eerste mailcontact gelijk zeggen dat ze de korting die ik via surfspot krijg niet kunnen geven als ik in de fysieke winkel kom bestellen, dit terwijl een bestelling (ook een BTO) wel via hun geleverd wordt. “Dan toch niet” denk ik dan.
Inmiddels de 13inch MacBook Pro quadcore besteld met 512gb opslag en 16gb ram. Ik heb nog wel even getwijfeld om voor 1TB opslag te gaan, maar ik verwacht dat 512gb voldoende is.
Ik ben benieuwd wanneer de MacBook geleverd wordt!
waar heb je hem besteld? ik denk dat ik ook voor de 13 inch ga met de 4 poorten, beestachtig apparaatRoland_EM25 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:38:
[...]
Nee, m’n redenatie is anders.
Ik doel er meer op dat het voor mij geen voordeel heeft om naar een fysieke winkel te gaan tov een online bestelling bij Apple zelf.
Dit aangezien ze bij Amac niet dezelfde korting geven en ik dan ook nog eens extra geld kwijt zou zijn voor parkeren en brandstof.
Daarnaast “gun” ik Amac die 2k ook minder aangezien ze in het eerste mailcontact gelijk zeggen dat ze de korting die ik via surfspot krijg niet kunnen geven als ik in de fysieke winkel kom bestellen, dit terwijl een bestelling (ook een BTO) wel via hun geleverd wordt. “Dan toch niet” denk ik dan.
Inmiddels de 13inch MacBook Pro quadcore besteld met 512gb opslag en 16gb ram. Ik heb nog wel even getwijfeld om voor 1TB opslag te gaan, maar ik verwacht dat 512gb voldoende is.
Interessant! Wat ik wel merk is dat mijn CPU nog steeds constant onder load staat bij normale processen (safari, word, powerpoint, teams, email). Een SSD upgrade gaat zeker helpen, maar denk je niet dat de CPU nog steeds de vertragende factor is?4POX schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:07:
[...]
Je kan de late2013 met een converter nog upgraden naar een NVME super rappe 3200MB/s SSD.
Ik wacht met besluiten over een toekomstige machine tot de wwdc. Krijgt de late 2013 nog een nieuw OS. Gaat Apple de programmeurs voorbereiden voor een ARM cpu. Twee antwoorden die kunnen helpen met het besluit over een opvolger.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qTU2WHn0lroy7BFb4OVFV9OE.png?f=user_large)
[ Voor 44% gewijzigd door BTBoy op 28-05-2020 12:33 ]
Ik wilde graag een VS toetsenbord, dus bij Apple zelf besteld.thechip schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:53:
[...]
waar heb je hem besteld? ik denk dat ik ook voor de 13 inch ga met de 4 poorten, beestachtig apparaat
Lang getwijfeld over de base 13 inch of het model met 4 poorten. Maar ik wilde sowieso de geheugenupgrade naar 16gb en de opslag upgrade naar 512gb.
Dan was de stap naar de 2,0ghz quadcore nog maar vrij klein. En deze heeft nog eens sneller ram, betere koeling en is door de 10th gen Intel chip nog meer future proof denk ik.
Maar het blijft een klap geld 😮
Dat was ook mijn redenatie inderdaad. En hij heeft iets betere speakersRoland_EM25 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:04:
[...]
Ik wilde graag een VS toetsenbord, dus bij Apple zelf besteld.
Lang getwijfeld over de base 13 inch of het model met 4 poorten. Maar ik wilde sowieso de geheugenupgrade naar 16gb en de opslag upgrade naar 512gb.
Dan was de stap naar de 2,0ghz quadcore nog maar vrij klein. En deze heeft nog eens sneller ram, betere koeling en is door de 10th gen Intel chip nog meer future proof denk ik.
Maar het blijft een klap geld 😮
Ik heb ook gewoon lekker via Apple besteld, bedrijven als Amac zijn ook afhankelijk van Apple voor de leveringen dus dan kan je mogelijk nog langer wachten vrees ik.Roland_EM25 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:38:
[...]
Nee, m’n redenatie is anders.
Hi,
Ik stel deze vraag specifiek in dit topic, aangezien MS teams op verschillende apparaten anders functioneert.
Bijvoorbeeld het instellen van een persoonlijke achtergrond, dit werkt niet op oudere mac modellen of op oudere Windows modellen.
Mijn vraag gaat over de nieuwe feature waarbij je in MS Teams meer dan 4 collega's ziet. Op mijn iMac van 27" uit 2013 werkt dit zonder problemen met Teams-versie 1.3.00.10059 op mijn 13" Macbook Pro, met dezelfde Teams versie blijf ik maximaal 4 collega's in beeld zien.
Heeft iemand met een 13" Macbook Pro uit 2019 wel meer dan 4 collega's in beeld in MS Teams?
Ik stel deze vraag specifiek in dit topic, aangezien MS teams op verschillende apparaten anders functioneert.
Bijvoorbeeld het instellen van een persoonlijke achtergrond, dit werkt niet op oudere mac modellen of op oudere Windows modellen.
Mijn vraag gaat over de nieuwe feature waarbij je in MS Teams meer dan 4 collega's ziet. Op mijn iMac van 27" uit 2013 werkt dit zonder problemen met Teams-versie 1.3.00.10059 op mijn 13" Macbook Pro, met dezelfde Teams versie blijf ik maximaal 4 collega's in beeld zien.
Heeft iemand met een 13" Macbook Pro uit 2019 wel meer dan 4 collega's in beeld in MS Teams?
Sign of my Time
Vandaag de Macbook Pro 13 besteld. Ik ben gegaan voor de i5 10th gen processor met 32gb RAM en 1TB SSD. Volgens Apple 12/6 levering. Ben benieuwd!!
@Pejer13 Mag ik vragen of je overwogen hebt om voor de 16 inch te gaan? Ik twijfel momenteel tussen de 16" met 16gb ram, of de 13" met 32GB. Qua prijs ontloopt dit elkaar niet veel.
Ik heb een macbook pro 13 van mid 2010 (die trouwens nog steeds zijn werk doet) en de vormfactor is voor mij perfect. Het 16inch model is net iets te groot om makkelijk mee te nemen. Als ik thuis werk heb ik uiteraard wel een 27inch 4k display gekoppeld.jeorne schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:34:
@Pejer13 Mag ik vragen of je overwogen hebt om voor de 16 inch te gaan? Ik twijfel momenteel tussen de 16" met 16gb ram, of de 13" met 32GB. Qua prijs ligt ontloopt dit elkaar niet veel.
Zat met zelfde vraagstuk, ben voor de 13" i7 met 32 GB gegaan gezien fotografie.jeorne schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:34:
@Pejer13 Mag ik vragen of je overwogen hebt om voor de 16 inch te gaan? Ik twijfel momenteel tussen de 16" met 16gb ram, of de 13" met 32GB. Qua prijs ligt ontloopt dit elkaar niet veel.
De videokaart is niet heel relevant voor mij en is de CPU/geheugen en kleiner formaat een winst.
Resume is het doel van gebruik het belangrijkste en dat je daar je voordeel uit haalt
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Ik heb lang getwijfeld om de upgrade naar de i7 te maken maar ik denk niet dat er een enorme winst is ten opzichte van de i5. Ik gebruik de macbook ook vooral voor fotografie en op termijn video.Weerz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:19:
[...]
Zat met zelfde vraagstuk, ben voor de 13" i7 met 32 GB gegaan gezien fotografie.
De videokaart is niet heel relevant voor mij en is de CPU/geheugen en kleiner formaat een winst.
Resume is het doel van gebruik het belangrijkste en dat je daar je voordeel uit haalt
Ik heb vandaag de 13" Pro 2020 in gebruik mogen nemen...
Wat een heerlijk een toetsenbord
Heb ook zitten twijfelen tussen de 13 en de 16, maar uit eindelijk wel blij met dit formaat.
De 13" is toch praktischer.
Wat een heerlijk een toetsenbord
Heb ook zitten twijfelen tussen de 13 en de 16, maar uit eindelijk wel blij met dit formaat.
De 13" is toch praktischer.
[ Voor 39% gewijzigd door Jieve op 29-05-2020 23:30 ]
Het geheugen staat een leuke test op YouTube icm met Lightroom. Ongeveer seconde verschil in elke edit, dat tikt dan snel aan als je aan het editten bent. In de test leverde dat voor iedere foto een aantal minuten voordeel.Pejer13 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:22:
[...]
Ik heb lang getwijfeld om de upgrade naar de i7 te maken maar ik denk niet dat er een enorme winst is ten opzichte van de i5. Ik gebruik de macbook ook vooral voor fotografie en op termijn video.
CPU zal je nu minimaal merken, wellicht over half jaar wel...in video zou je dit nu al merken en zijn wel wat test te vinden. Maar de prijs vs portemonnee en additionele waarde is persoonlijk.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Over het Ram in lightroom zijn idd wel wat tests te vinden en dat was bij mij een must om naar 32Gb te gaan.Weerz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:17:
[...]
Het geheugen staat een leuke test op YouTube icm met Lightroom. Ongeveer seconde verschil in elke edit, dat tikt dan snel aan als je aan het editten bent. In de test leverde dat voor iedere foto een aantal minuten voordeel.
CPU zal je nu minimaal merken, wellicht over half jaar wel...in video zou je dit nu al merken en zijn wel wat test te vinden. Maar de prijs vs portemonnee en additionele waarde is persoonlijk.
Bij video editing is vooral de integrated graphics de beperkende factor, vandaar mijn besluit om de i5 te kiezen.
Maar zoals je al zei, dit moet iedereen voor zich uitmaken😉
Opvallend, Apple heeft de RAM upgrade van 8gb naar 16gb op het 13inch base model verdubbeld in prijs.
Hierdoor is bij een upgrade van zowel RAM naar 16gb, als opslag naar 512gb, het prijsverschil met de base 10e generatie Intel cpu MacBook Pro nog “maar” 130 euro.
Met deze zet proberen ze volgens mij zoveel mogelijk mensen te pushen naar het duurdere model. Ik kan me niet voorstellen dat RAM opeens verdubbeld is in prijs door tekorten.
Daarnaast ook wel benieuwd of ze de 2,0ghz quadcore prijs ook gaan verhogen nu?
Hierdoor is bij een upgrade van zowel RAM naar 16gb, als opslag naar 512gb, het prijsverschil met de base 10e generatie Intel cpu MacBook Pro nog “maar” 130 euro.
Met deze zet proberen ze volgens mij zoveel mogelijk mensen te pushen naar het duurdere model. Ik kan me niet voorstellen dat RAM opeens verdubbeld is in prijs door tekorten.
@Roland_EM25 Opvallend. Als de prijs van de 2ghz gelijk blijft, dan proberen ze idd te pushen naar dat model.
Inderdaad. Dan wordt de keuze wel heel eenvoudig (gepusht idd). Hoewel het oude prijsverschil mij ook al naar de duurdere had gestuurd (met 16/512Gb).Roland_EM25 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 07:19:
Opvallend, Apple heeft de RAM upgrade van 8gb naar 16gb op het 13inch base model verdubbeld in prijs.
Anoniem: 328026
Waarschijnlijk vielen de 10th gen verkopen tegen...Roland_EM25 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 07:19:
Ik heb nu een paar dagen een Pro 2020 en speel daar FM2020 op, maar je hoort de macbook veel blazen en lawaai maken. Is dit normaal?
JaRedmonkey92 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:15:
Ik heb nu een paar dagen een Pro 2020 en speel daar FM2020 op, maar je hoort de macbook veel blazen en lawaai maken. Is dit normaal?
Laptops zijn niet echt gemaakt voor gamen, en vooral de Macbooks niet dus dat is wel normaal dat hij extra hard moet werken. Je kan het op een platte en harde ondergrond zetten zodat ie meer luchtruimte heeft maar meer kan je er ook niet aan doen.
Ik speelde FM ook altijd op mijn Windows laptop met goeie specs en die werd ook heel warm. Als je er echt last van hebt dat hij warm is kan je zo'n ventilator halen waar je je laptop op kan zetten om het wat koeler te houden, dat kan soms helpen.
Tip(en een beetje offtopic misschien): Als je wil gamen op een Mac kan ik je een streamingservice aanraden, momenteel gebruik ik Shadow Gaming en daar kan je bijna alle high end games spelen op je MacBook en het werkt top!
Ik zat ook een ste kijken voor een nieuwe Macbook. Heb via persoonlijk budget dat in juli leeg moet zijn zo'n 1750 euro beschikbaar (niet meer).
Ik kan daarvoor een MBP i5 8th gen kopen of een MBA i7 10th gen (en sneller geheugen eventueel zelfs 16GB om tot 1750 euro te komen). Verder vergelijkbare specs 512GB SSD.
Uiteraard heeft de MBP Touchbar en de MBA niet, maar dat zou me niet eens veel uitmaken.
Natuurlijk mag je ze niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, maar ben wel benieuwd naar performance verschillen puur op het verschil in hardware. Ik heb al wat na gezocht maar kan het zo specifiek niet 1 2 3 vinden. iemand al iets over gelezen of ervaring mee?
Omdat ik later in het MBA 2020 topic teruglezend een vergelijkbare vraag tegenkwam heb ik die daar opnieuw aangehaald inclusief twee schermafdrukken van de apple store om te vergelijken...beetje cross-post
, dus daarom hier even de link.
https://gathering.tweaker...message/62633002#62633002
Ik kan daarvoor een MBP i5 8th gen kopen of een MBA i7 10th gen (en sneller geheugen eventueel zelfs 16GB om tot 1750 euro te komen). Verder vergelijkbare specs 512GB SSD.
Uiteraard heeft de MBP Touchbar en de MBA niet, maar dat zou me niet eens veel uitmaken.
Natuurlijk mag je ze niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, maar ben wel benieuwd naar performance verschillen puur op het verschil in hardware. Ik heb al wat na gezocht maar kan het zo specifiek niet 1 2 3 vinden. iemand al iets over gelezen of ervaring mee?
Omdat ik later in het MBA 2020 topic teruglezend een vergelijkbare vraag tegenkwam heb ik die daar opnieuw aangehaald inclusief twee schermafdrukken van de apple store om te vergelijken...beetje cross-post

https://gathering.tweaker...message/62633002#62633002
[ Voor 22% gewijzigd door ChUcKiE op 04-06-2020 13:00 ]
Wat is verstandiger, interne opslag verdubbelen van 256 naar 512 voor 200 euro of een externe SSD kopen van 500gb voor 80 euro?
Let op:
Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 13" 2019/2020. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren kun je terecht in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 13" 2019/2020. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren kun je terecht in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9