Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atV26wIwE-OMKHcU2x7YTfHmTJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8RRiILnK5fan6txNTP9UHnC.jpg?f=fotoalbum_large

13-inch MacBook Pro (4 mei 2020)

Apple brengt vernieuwde versies van zijn MacBook Pro 13" uit. De laptops hebben dezelfde behuizing als hun voorgangers, maar zijn voorzien van het Magic Keyboard en nieuwe Intel-processors. Het instapmodel kost 1499 euro.

Nu Apple ook zijn MacBook Pro 13"-serie van het nieuwe toetsenbord voorziet, heeft het merk niet langer laptops met het Butterfly-mechanisme in zijn assortiment. Net als de MacBook Pro 16" van vorig jaar en de vernieuwde MacBook Air die in maart werd uitgebracht, hebben de nieuwe varianten van de MacBook 13" het Magic Keyboard met een traditioneel scissor-mechanisme.

De schermranden zijn niet dunner geworden, de laptop gebruikt nog steeds een 13"-paneel. Ook de aansluitingen zijn gelijk gebleven. De laptop heeft vier usb-c-connectors met Thunderbolt 3-ondersteuning en er is een 3,5mm-aansluiting voor audio. Ook heeft de laptop een Touch Bar en TouchID-vingerafdrukscanner.

In de duurste uitvoeringen stopt Apple Intel-cpu's van de tiende generatie met Iris Plus-gpu. Dat gaat om Ice Lake-processors, die gecombineerd worden met lpddr4x-3733-geheugen. De goedkopere modellen hebben nog Intel-quadcores van de achtste generatie met lpddr3-2133-geheugen. De nieuwe MacBook Pro 13"-laptops worden vanaf volgende week geleverd.

16-inch MacBook Pro (13 november 2019)

Apple heeft nieuwe versies gepresenteerd van zijn MacBook Pro-laptops. Deze 16"-laptop gaat de vorig jaar uitgekomen 15"-versies vervangen. De nieuwe macBook Pro heeft een groter scherm, een vernieuwd toetsenbord, nieuwe cpu's en betere speakers.

Apple voorziet de nieuwe MacBook Pro van een Retina-scherm met een resolutie van 3072x1920 pixels met een pixeldichtheid van 226ppi. Het scherm haalt een piekhelderheid van 500cd/m², al wordt hdr niet ondersteund. Verder ondersteunt het scherm van de nieuwe laptop een niet nader benoemd percentage van de dci-p3-kleurruimte en de maximale verversingssnelheid bedraagt 60Hz. Het formaat van de nieuwe MacBook Pro komt bijna overeen met dat van de editie van vorig jaar. Die versie had een schermdiagonaal van 15", wat gelet op het iets grotere scherm betekent dat Apple de schermranden bij de nieuwe versie heeft verkleind.

Het bedrijf verwijst naar het toetsenborden met de term Magic Keyboard, een verwijzing naar het bestaande draadloze Magic Keyboard die bij de iMac Pro wordt verkocht. Bij het gelijknamige toetsenbord van de nieuwe MacBook Pro is er sprake van een aangepast ontwerp van het schaarmechanisme met toetsen die een travel van 1mm hebben. Apple-laptops van de afgelopen jaren hebben veel problemen met het Butterfly-toetsenbord dat de fabrikant zelf ontwikkelde. Het bedrijf is daarom bij de nieuwe MacBook Pro teruggevallen op scissor-schakelaars in combinatie met een rubberen dome. Verder is het toetsenbord verlicht en zijn de Touch Bar, Touch ID en een Force Touch-trackpad aanwezig. De Touch Bar is wel kleiner en daardoor is er ruimte voor een losse Esc-toets en Touch ID-vingerafdrukscanner.

De fabrikant zegt dat het ontwerp van de nieuwe laptop is aangepast om de warmteafvoer te verbeteren. Zo zouden er grotere ventilatoren met blades met vernieuwd ontwerp inzitten, heeft de koeling meer koelvinnen en zitten er grotere gaten in de behuizing om de warme lucht beter uit het apparaat te blazen. Daarnaast is de heatsink volgens Apple 35 procent groter dan bij de vorige editie van de laptop. Dit alles zou moeten resulteren in een verbetering van 28 procent ten aanzien van de airflow en zou er ruimte zijn voor de levering van 12 watt extra maximaal constant vermogen.

Apple geeft het instapmodel een Intel Core i7-hexacore van de negende generatie met een kloksnelheid van 2,6GHz, terwijl het topmodel een op 2,3GHz draaiende Intel i9-cpu krijgt die over acht cores beschikt. De i7 heeft een turbo tot 4,5GHz en de i9 gaat tot 4,8GHz. Overigens kan ook een MacBook Pro worden geconfigureerd met een i9-octacore op 2,4GHz met een turbo boost van 5,0GHz.

Op het vlak van de grafische prestaties hebben beide modellen wederom een AMD-gpu. De Radeon Pro 5300M met 4GB is beschikbaar voor de minst dure variant van de 16"-MacBook Pro, terwijl de duurdere variant voorzien wordt van een Radeon Pro 5500M met 4 of 8GB. In beide gevallen gaat het om gddr6-geheugen. Overigens beschikken beide modellen via de cpu ook over de Intel UHD Graphics 630-gpu en de goedkopere versie is eventueel ook met de AMD Radeon Pro 5500M uit te rusten.

Beide modellen hebben 16GB ddr4-geheugen aan boord met een snelheid van 2666MHz, wat uit te breiden is tot 64GB. De goedkopere versie krijgt een ssd met een capaciteit van 512GB, terwijl de duurdere versie over een een 1TB-ssd beschikt. Er is ondersteuning voor in totaal 8TB opslagruimte.

De nieuwe MacBook Pro heeft een ontwerp met zes speakers en beschikt over vier thunderbolt 3-aansluitingen een 100Wh-accu. Door dit laatste moet een scenario van 11 uur lang films kijken of draadloos internetten tot de mogelijkheden behoren. De MacBook Pro meet 1,62x35,79x24,59cm en weegt 2kg. De goedkoopste versie kost 2699 euro en de duurdere versie heeft een prijskaartje van 3199 euro. Beide versies komen vanaf 25 november beschikbaar.

Bronvermelding

Apple brengt MacBook Pro 13" met verbeterd toetsenbord uit voor 1499 euro
Apple presenteert MacBook Pro met vernieuwd toetsenbord en 16"-scherm

[ Voor 146% gewijzigd door robcoenen op 04-05-2020 15:07 . Reden: 13-inch launch (2020) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:54

alienfruit

the alien you never expected

Komt dat even mooi uit ik wilde net een nieuwe notebook kopen omdat ik mijn oude MBP terug moest geven aan mijn voormalige werkgever. Ik heb dus geen verstand van Intel CPUs en ik vraag mij af hoe de nieuwe 13" MBP qua performance vergelijkbaar is met de 2.6ghz 2017 MBP? Zou het even snel zijn of kan ik gewoon beter de nieuwe 15" kopen? Het lijkt erop dat de 512GB SSD 13" maar iets goedkoper vergeleken met de 15"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gargantua
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-02 09:21
Keyboard Service Program for MacBook, MacBook Air, and MacBook Pro
Mac notebooks

Apple has determined that a small percentage of the keyboards in certain MacBook, MacBook Air, and MacBook Pro models may exhibit one or more of the following behaviors:

Letters or characters repeat unexpectedly
Letters or characters do not appear
Key(s) feel "sticky" or do not respond in a consistent manner

Apple or an Apple Authorized Service Provider will service eligible MacBook, MacBook Air, and MacBook Pro keyboards, free of charge. The type of service will be determined after the keyboard is examined and may involve the replacement of one or more keys or the whole keyboard.
Eligible Models

To identify your computer's model and to see if it is eligible for this program, choose Apple () menu > About This Mac. Eligible models are listed below.

MacBook (Retina, 12-­inch, Early 2015)
MacBook (Retina, 12­-inch, Early 2016)
MacBook (Retina, 12-­inch, 2017)
MacBook Air (Retina, 13-inch, 2018)
MacBook Pro (13­-inch, 2016, Two Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (13-­inch, 2017, Two Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (13-­inch, 2016, Four Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (13-­inch, 2017, Four Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (15-­inch, 2016)
MacBook Pro (15-­inch, 2017)
MacBook Pro (13-inch, 2018, Four Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (15-­inch, 2018)
MacBook Pro (13-inch, 2019, Four Thunderbolt 3 Ports)
MacBook Pro (15-­inch, 2019)

Sjesus, de zojuist uitgekomen MacBook Pro 2019 modellen zijn al opgenomen in Apple's Repair Program.... dat geeft nog eens vertrouwen! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Gargantua schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:06:
... dat geeft nog eens vertrouwen! :P
Het geeft je vertrouwen dat ze 4 jaar lang laptops hebben uitgebracht met waardeloze toetsenborden zonder de fout toe te geven?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:39

rammes

koekebakker 1e klas

is er al ergens een teardown wat het verschil laat zien in de toetsenborden?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gargantua
Mavamaarten schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:07:
[...]

Het geeft je vertrouwen dat ze 4 jaar lang laptops hebben uitgebracht met waardeloze toetsenborden zonder de fout toe te geven?
Pfff...ik blijf wel wachten op een MacBook Pro zonder thermal issues, butterfly keyboard, flex-gate EN nutteloze Touch Bar. Kan nog even duren ben ik bang ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Gargantua op 22-05-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:45
Er is blijkbaar ander materiaal in het toetsenbord gebruikt.
Changing a material. The company said it has made a change to a material in the keyboard mechanism. Apple didn’t say what specifically changed but said it would help with the double key-press issue. The newly announced MacBook Pros—shipping Tuesday—will have this new material.
https://9to5mac.com/2019/...-keyboard-service-program

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gargantua
sonderpa schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:37:
Er is blijkbaar ander materiaal in het toetsenbord gebruikt.

[...]

https://9to5mac.com/2019/...-keyboard-service-program
Yep, maar het is nog steeds een butterfly keyboard. Het blijft een gok dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 15:14
Spijtig geen re-design dit jaar. Ben wel benieuwd hoe die CPUs gaan performen in het MacBook Pro chassis, die Hexacore had alvast wat moeite om zijn potentieel te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:01
Nog een jaartje wachten dus.. Hopen dat mijn MBP2015 het nog zo lang kan uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Thermal heating issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:39

rammes

koekebakker 1e klas

ja al die cores genereren veel warmte. verpakking kan dat niet aan, dus de fans gaan helemaal woei, en de core's klokken terug.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 20:58
Ik denk wel bij de core i9 bij de i7 zal het denk ik wel meevallen.

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Hmm, maar als je 512GB SSD wil krijg je automatisch de i9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gargantua
Inderdaad, downgraden naar een Core i7 is niet mogelijk i.c.m. een 512 GB SSD.
Dus gaan voor de Core i7 met upgrade naar meer opslag of wellicht is een Core i7 met een externe (snelle) 1 of 2 TB disk een optie?
Dat is in ieder geval goedkoper...of wachten op 'betere tijden' (lees: nieuwe behuizing) ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Gargantua op 23-05-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:16
[verwijderd]

[ Voor 141% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik vraag mij af of het slim is om de 32gb variant te kopen? De notebook gaat immers 4-6 jaar mee. Misschien is het dan handig om 32gb te hebben? Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yunghui
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-04 20:11
alienfruit schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:03:
Ik vraag mij af of het slim is om de 32gb variant te kopen? De notebook gaat immers 4-6 jaar mee. Misschien is het dan handig om 32gb te hebben? Wat denken jullie?
Als je vm’s gaat draaien misschien wel of veel erop gaat gamen. Maar anders zou ik het gewoon bij 16 laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Draai eigenlijk alleen Docker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 16:05
Docker op Mac draait in een VM, dus je hebt er wel wat ram voor nodig.
Mijn vorige MBP en mijn huidige hebben beide 16GB ram en ik vind dat eigenlijk al een tijdje gewoon te weinig. Dus moest ik nu een MBP kopen dan zou het één met 32GB ram zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, daar heb je een goed punt. Ik denk dat ik de 32GB ga bestellen. Wel jammer, dat je tot Juni moet wachten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelkoh
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 22:04
Onderdelen van het keyboard zijn getest door ifixit er zijn ander soort materialen gebruikt die steviger zijn

Filmpje is hier te zien YouTube: We Found the "New Material" in Apple's Fourth Butterfly Keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelkoh
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 22:04
Mar.tin schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:55:
Je kunt toch gewoon de 512GB upgrade kiezen?

Als je op bestel klikt, kun je hem nog customizen.

Kun je voor €240 extra de 512 optie nemen?

https://www.apple.com/nl/...-boost-tot-4,5-ghz-256gb#

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb in elk geval zojuist de versie met i9 en 512GB besteld O+

Morgen binnen :9~
En hoe bevalt hij ? We zijn benieuwd !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:16
[verwijderd]

[ Voor 139% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarikfadili
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09-2020
Meteen kopen die MacBook Pro!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DenBeke schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:35:
Docker op Mac draait in een VM, dus je hebt er wel wat ram voor nodig.
Dat heb je voor iedere applicatie ;) Docker en Docker for Mac werken prima op machines met minder dan 16GB geheugen. Standaard gebruikt Docker for Mac niet meer dan 2GB aan mem voor de containers. Wat de vm exact gebruikt weet ik niet maar als je dat op 1GB zet dan zit je erg ruim. Al met al maximaal 3GB.

Op moment dat je containers dermate veel geheugen gaan slurpen dat je 32GB nodig hebt dan moet je serieus eens gaan nadenken waar je mee bezig bent. De kans dat Docker dan nog de juiste tool is of dat je code jofel is, is niet erg groot. Op werk is men de ontwikkelaars nu ook aan het pushen om eens goed naar hun code te kijken. Het geheugengebruik van de totale applicatie is in anderhalf jaar tijd dusdanig gestegen dat het geheugen voor een vm verdubbeld is (eerst 8GB, tegenwoordig 16GB). Een aantal componenten zijn erbij gekomen, een ander aantal is veel meer geheugen gaan slurpen. Die laatste moeten onder de loep worden genomen. Ieder beetje aan resource (geheugen, cpu, disk, traffic, etc.) dat bespaart kan worden betekent een lagere rekening.

Die 32GB zou ik alleen nemen als je veel van die containers EN virtuele machines tegelijkertijd draait naast je overige ontwikkeltools (IDE en dat soort zaken). Het is dus eerder het totaalplaatje wat hier van belang is dan het feit dat je Docker for Mac gebruikt. Er zijn bij ons dan ook amper mensen met 32GB aan mem. Degenen die het hebben, hebben dat omdat de geheugenupgrade goedkoper was dan voor 16GB (het zijn dus ook geen Mac mensen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik twijfel meer of 32gb over 3-5 jaar nog wel genoeg is. Zolang wil ik toch wel met deze notebook gaan doen. Met studentenkorting is de 32gb niet veel duurder dan de normale 16gb. Ik had tot deze week een 512gb/16gb/2.8ghz 2017 via mijn werk.

[ Voor 38% gewijzigd door alienfruit op 26-05-2019 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-04 22:46
alienfruit schreef op zondag 26 mei 2019 @ 01:37:
Ik twijfel meer of 32gb over 3-5 jaar nog wel genoeg is. Zolang wil ik toch wel met deze notebook gaan doen. Met studentenkorting is de 32gb niet veel duurder dan de normale 16gb. Ik had tot deze week een 512gb/16gb/2.8ghz 2017 via mijn werk.
Ik kan je denk ik toch wel met grote zekerheid zeggen dat 16GB over 3-5 jaar genoeg is voor zaken die niet het uiterste vragen van je computer. Als je niet 4K / 8K video gaat editen of eerder genoemde developer zaken uitvoert, moet je prima vooruit kunnen met de base config qua geheugen. We zitten niet meer in de wild west jaren waarin Intel grote sprongen maakte :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gargantua
32 GB doen. Misschien wil je over 2 jaar wel Photoshoppen (of bv. Lightroom gebruiken).
Later geheugen toevoegen is niet mogelijk, helaas... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik gebruik wel Sketch maar PhotoShop CS6 incidenteel. Ik wil wel het alternatief voor PS gaan kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gargantua schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:51:
32 GB doen. Misschien wil je over 2 jaar wel Photoshoppen (of bv. Lightroom gebruiken).
Later geheugen toevoegen is niet mogelijk, helaas... ;)
Mensen overschatten geheugengebruik schromelijk. Zo ook hier. De meeste mensen hebben echt niet zoveel geheugen nodig voor fotobewerking. Heb je dat wel nodig dan is 32GB echt veel te weinig, dan wort 64GB al het minimum. Dat soort mensen zit dan ook niet aan een MacBook Pro maar aan iets als een iMac Pro. Bovendien leunt dit soort software ook steeds meer op de GPU.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 26-05-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gargantua
ppl schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:44:
[...]

Mensen overschatten geheugengebruik schromelijk. Zo ook hier. De meeste mensen hebben echt niet zoveel geheugen nodig voor fotobewerking. Heb je dat wel nodig dan is 32GB echt veel te weinig, dan wort 64GB al het minimum.
De essentie ervan is dat je niet altijd weet wat je over een paar jaar ermee wilt doen. Geheugen toevoegen is niet mogelijk indien wenselijk.
Vergeet niet dat bv. een bibliotheek van Lightroom schreeuwt om RAM als je erdoor heen wilt scrollen en beelden bewerken. De optie 64 GB bestaat (nog) niet, vandaar zoveel mogelijk erin stoppen. Bezuinigen kan eventueel op de SSD (door er een externe aan te koppelen voor data).
ppl schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:44:
[...]

Dat soort mensen zit dan ook niet aan een MacBook Pro maar aan iets als een iMac Pro.
Op locatie foto's bewerken gaat niet lukken met een iMac, tenzij er tegenwoordig eentje bestaat met een folded screen ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de 16gb met AppleCare en een ssd schijf voor ~£2700. Hoef ik ook niet tot 9 juni te wachten en zoveel Photoshop ik niet meer! Kan niet wachten of het beestje straks op te halen :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gargantua schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:59:
De essentie ervan is dat je niet altijd weet wat je over een paar jaar ermee wilt doen. Geheugen toevoegen is niet mogelijk indien wenselijk.
De essentie is dat je vooraf dan ook een op feiten gestaafde inschatting moet gaan maken van je geheugengebruik en juist dat doen de meesten niet. Zo'n inschatting werkt heel veel beter dan de essentie die je hier neerzet oftewel domweg upgraden naar het maximale geheugen omdat je die niet uit kunt breiden. Je staat totaal niet stil bij het feit dat dit niet gratis is en je hiervoor toch aardig in de buidel moet tasten. Ga uit van feiten, niet van angst zoals je hier nu doet.
Vergeet niet dat bv. een bibliotheek van Lightroom schreeuwt om RAM als je erdoor heen wilt scrollen en beelden bewerken. De optie 64 GB bestaat (nog) niet, vandaar zoveel mogelijk erin stoppen.
Dan ben je niet bekend met hoe dingen in werkelijkheid gaan. Net als bij beleggingen geldt ook hier: dat het verleden geen garanties biedt voor de toekomst. Er zitten namelijk beperkingen aan hoeveelheid cpu en geheugen. Bij Photoshop dacht men ook altijd: hoe meer cores, hoe beter. Totdat men er eens naar ging kijken en bleek dat dit riedeltje maar opging tot 6 cores. Meer dan 6 cores had 0,0 effect op de snelheid. Zit je daar met je dikke 12 core waar je aardig wat geld voor neer hebt geteld...

Bovendien moet je wel het juiste gereedschap gebruiken voor de taak dan wel het gereedschap voor de juiste taak inzetten. Wanneer geheugen kritiek is dan valt een notebook al af. Je ziet dan ook dat men veelal een notebook gebruiken voor een snelle eerste bewerking dan wel tethered shooting. Het daadwerkelijk verwerken van de foto's gebeurd op krachtigere hardware op kantoor (of studio als je liever die benaming wilt gebruiken). Het moge duidelijk zijn dat je hier ook niets hebt aan die extra hoeveelheid geheugen behalve dat je portemonnee weer leger is.
Bezuinigen kan eventueel op de SSD (door er een externe aan te koppelen voor data).
Je kunt dezelfde discussie houden over de cpu, gpu, de ssd en of je nou een 13" of 15" moet nemen. Geen van de genoemde componenten is upgradebaar. De vraag is dan eerder: waar trek je de grens? Als je jouw redenatie erop los moet laten dan kun je niks anders dan de MBP versie kopen met alle maximale upgrades. Ik wil niet weten wat dat kost :X Die SSD is een leuke maar daarbij vergeet je wel even dat je gewoon een x hoeveelheid opslag nodig hebt. Of je dat nou met een interne of externe SSD oplost maakt niet zoveel uit omdat dit wel allemaal extra kosten zijn. De besparing op dit vlak is niet zo heel erg hoog, zeker niet als je daar het ongemak en overige ellende van externe storage bij op moet tellen. Datzelfde geldt ook voor de GPU (een eGPU kun je doen maar zo goedkoop is dat ook allemaal niet).
Op locatie foto's bewerken gaat niet lukken met een iMac, tenzij er tegenwoordig eentje bestaat met een folded screen ;)...
Dan heb je overduidelijk niet verder gekeken dan je neus lang is. Er zijn namelijk fotografen te over die juist exact dit doen: een iMac meeslepen voor fotobewerking ;) Dat doen ze niet alleen maar omwille van de performance maar juist eerder omwille van het scherm-oppervlak. Een all-in-one zoals een iMac is hier juist uitermate geschikt voor omdat je in nagenoeg dezelfde afmetingen van een gewoon scherm nu zowel een scherm als een computer hebt.

Je gaat hier volledig voorbij aan het feit dat er verschillende soorten fotografen zijn en iedereen er z'n eigen workflow op na houdt. Er zijn er die zo'n iMac meeslepen als mobiele fotostudio en er zijn er die daar bij gruwelen omdat het nogal een ding is om mee te slepen. Die laatsten bestaan dan ook weer uit 2 groepen: zij die een notebook gebruiken en zij die daarvan gruwelen (om dezelfde reden als voor de iMac: te log ding om mee te slepen) en voor een tablet gaan. Niet iedereen heeft dezelfde apparatuur nodig.

Jouw reactie is exact wat ik bedoelde met "mensen overschatten geheugengebruik schromelijk.". Het is veel te kort door de bocht en veel te simplistisch. Met name vanwege de gedachte dat meer hardware beter is en je altijd sloten aan geheugen nodig hebt. Bovendien heeft men totaal niet door dat de denkwijze om te keren is. Je weet over 2 jaar namelijk niet wat er gebeurd omdat niemand een glazen bol heeft. Je weet dus niet of je aan 16GB genoeg hebt en daarmee dus ook niet of 32GB wel zo slim is om aan te schaffen ;) Stel dat je over anderhalf jaar er een kop koffie overheen gooit of Adobe met een update komt voor het specifieke probleem wat je hier schetst. Heb je wel 32GB maar niks aan gehad. Bye bye moneyz.

En tot slot nog het allermooiste waar men echt nooooooooooit rekening mee houdt: fotobewerking is een bijzonder vage term, het is vrijwel nietszeggend. Wat heet fotobewerking? Een foto die je met je iPhone hebt gemaakt op je iPhone rechtzetten in Photos is al fotobewerking. Heel wat andere koek dan een 100 megapixel foto van een PhaseOne moeten bewerken met allerlei lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gargantua
alienfruit schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:52:
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de 16gb met AppleCare en een ssd schijf voor ~£2700. Hoef ik ook niet tot 9 juni te wachten en zoveel Photoshop ik niet meer! Kan niet wachten of het beestje straks op te halen :))
Als je echt niet verwacht in de komende jaren te kunnen profiteren van extra RAM dan is het zonde om dit aan te schaffen. Succes en veel plezier met je aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Uiteindelijk besloten dat ik sinds 2013 genoeg heb gehad aan 16gb en denk dat AppleCare meer toegevoegde waarde geeft voor dezelfde prijs...

Zo notebook is weer helemaal geprepareerd. Jammer dat ik twee softwarelicenties met mijn oude werkgever's mailadres heb gekocht |:(

[edit]
Hmm, ik heb problemen het installeren van de Supplemental Update :( Wil maar niet installeren

[edit]
Uiteindelijk toch gelukt. Inmiddels ook een strap + Brewfile gangs gekregen om mijn notebook te prepareren :)
Morgen lekker gebruiken voor een klusje :)

[ Voor 65% gewijzigd door Daedalus op 02-06-2019 13:37 . Reden: Reacties samengevoegd. Gebruik de wijzig knop de volgende keer. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 14:36
Hoe verhoudt de instap MacBook pro 2019 qua geluid van fans zich tot de MacBook air 2019? Ik wil een notebook voor in principe wat lichter werk, maar ook af en toe een foto in pixelmator pro bewerken. Ik heb YouTube: Is the Cheapest MacBook Pro the best MacBook Pro? 2019 13" MacBook P... bekeken en op 4:12 hoor je de fans best hard. Hoe is jullie ervaring hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 09:11
Ik heb pas geleden een HP thunderbolt 3 dock gekocht en deze werkt gewoon goed.

Ik ervaar wel een probleem met het output krijgen naar mijn externe monitor nadat de laptop een tijdje in sleep is. Het dock herkent mijn mac wel en laadt deze ook op, maar om mijn monitor weer aan de gang te krijgen moet ik de laptop open klappen (dan herkent mijn MacBook het externe scherm nog niet) en de kabel van het dock naar beeldscherm opnieuw insteek (dit is een usb c kabel naar hdmi).

Iemand enig idee hoe dit te fixen valt?

MacBook Pro 13' 2019 16GB 256GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch series 9 - iPad Pro M1 11" 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is waarschijnlijk het dock zelf. Die van fabrikanten als HP en Dell worden vooral gemaakt met de eigen laptops in gedachten. Die machines draaien Windows en in diverse gevallen is er voor de extra functionaliteit of stabiliteit nog installatie van additionele software nodig. Het kan best zijn dat deze niet lekker werken met andere merk laptops en/of een niet-Windows systeem.

Soms is het ook de kabel en die is bij docks van Dell/HP ook lang niet altijd met een standaard USB-C of Thunderbolt 3 kabel te vervangen (aan de dock kant wordt dan weer een eigen stekker gebruikt of de kabel zit fysiek aan het dock vast en is dus niet vervangbaar).

Docks van merken die zelf geen notebooks maken doen het over het algemeen zonder problemen op welke notebook dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Apple brengt vernieuwde versies van zijn MacBook Pro 13" uit. De laptops hebben dezelfde behuizing als hun voorgangers, maar zijn voorzien van het Magic Keyboard en nieuwe Intel-processors. Het instapmodel kost 1499 euro.

Nu Apple ook zijn MacBook Pro 13"-serie van het nieuwe toetsenbord voorziet, heeft het merk niet langer laptops met het Butterfly-mechanisme in zijn assortiment. Die toetsenborden zorgden voor veel problemen bij gebruikers. Net als de MacBook Pro 16" van vorig jaar en de vernieuwde MacBook Air die in maart werd uitgebracht, hebben de nieuwe varianten van de MacBook 13" het Magic Keyboard met een traditioneel scissor-mechanisme.

De schermranden zijn niet dunner geworden, de laptop gebruikt nog steeds een 13"-paneel. Ook de aansluitingen zijn gelijk gebleven. De laptop heeft vier usb-c-connectors met Thunderbolt 3-ondersteuning en er is een 3,5mm-aansluiting voor audio. Ook heeft de laptop een Touch Bar en TouchID-vingerafdrukscanner.

In de duurste uitvoeringen stopt Apple Intel-cpu's van de tiende generatie met Iris Plus-gpu. Dat gaat om Ice Lake-processors, die gecombineerd worden met lpddr4x-3733-geheugen. De goedkopere modellen hebben nog Intel-quadcores van de achtste generatie met lpddr3-2133-geheugen. De nieuwe MacBook Pro 13"-laptops worden vanaf volgende week geleverd.

Bronvermelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 23:00

Pat-Juh

Patrick

dennissimeau schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:26:
[...]

Ik kan je denk ik toch wel met grote zekerheid zeggen dat 16GB over 3-5 jaar genoeg is voor zaken die niet het uiterste vragen van je computer. Als je niet 4K / 8K video gaat editen of eerder genoemde developer zaken uitvoert, moet je prima vooruit kunnen met de base config qua geheugen. We zitten niet meer in de wild west jaren waarin Intel grote sprongen maakte :X .
Dan moeten eerst de CPU/GPU dit ook wat vloeiende aankunnen, "realtime" editten zoals op 1080p is er naar mijn weten nog niet.

Momenteel is mijn 2016 15" Touch Bar (2,7/16/512/R460Pro) nog afdoende voor mijn meeste taken, hoewel een VM met wat reken werk (software draait niet op OS X helaas) wel een resource hog. 12gb vol getrokken met 4gb "vrij" op dit moment en dit is enkel tijdens wat internetten. Mijn volgende macbook over een paar jaar (wanneer deze echt versleten is) krijgt minstens 32gb, het liefste 64 tegen die tijd als de CPU/GPUs wat beter met 4K om gaan om te renderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja,, volgende laptop wordt ook minimal 32gb en 1TB hardeschijf. Kubernetes is toch wel zwaar voor lappie de laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-04 16:53

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

robcoenen schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:08:

Nu Apple ook zijn MacBook Pro 13"-serie van het nieuwe toetsenbord voorziet, heeft het merk niet langer laptops met het Butterfly-mechanisme in zijn assortiment. Die toetsenborden zorgden voor veel problemen bij gebruikers. Net als de MacBook Pro 16" van vorig jaar en de vernieuwde MacBook Air die in maart werd uitgebracht, hebben de nieuwe varianten van de MacBook 13" het Magic Keyboard met een traditioneel scissor-mechanisme.

Bronvermelding
Nou ben lichtelijk teleurgesteld. In mijn ogen vind ik het echt niet kunnen dat de twee instapmodellen (vanaf focking 1500) nog met oudere processoren uitgerust worden. Wat is er op het toetsenbord,na nu anders dan vorig jaar? Zit er uberhaupt een prestatie verbetering qua cpu of gpu? Zeer rare move. Zit er nu zelfs over na te denken om toch maar helemaal geen macbook aan te schaffen. Eerst interesse in de air, maar door die thermal problemen toch maar afgewacht op de nieuwe pro. En nu moeten we het met een semi update'je doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:49

4POX

Everybody is wired

Chrosser schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:37:
[...]

Nou ben lichtelijk teleurgesteld. In mijn ogen vind ik het echt niet kunnen dat de twee instapmodellen (vanaf focking 1500) nog met oudere processoren uitgerust worden. Wat is er op het toetsenbord,na nu anders dan vorig jaar? Zit er uberhaupt een prestatie verbetering qua cpu of gpu? Zeer rare move. Zit er nu zelfs over na te denken om toch maar helemaal geen macbook aan te schaffen. Eerst interesse in de air, maar door die thermal problemen toch maar afgewacht op de nieuwe pro. En nu moeten we het met een semi update'je doen.
Dave3D legt in zijn laatste video uit dat het Intels schuld is dat de instapmodellen een 8th gen. CPU gebruiken. Intel heeft de 10th gen zo'n prijspump gegeven dat Apple een keus moet maken. De instap duurder maken met een 10th gen. of een 8th gen. gebruiken en de machine's voor dezelfde prijs aanbieden. Apple bied je de keus aan. Betaal extra en je kan een 10th gen. gebruiken.

Zou jij extra betalen als het instapmodel een 10th gen. had?

Ik voel dezelfde teleurstelling. Maar nu snap ik de situatie. Ik denk dat meer mensen zijn teleurgesteld over het scherm. De geruchten over een 14" scherm gingen naar een kookpunt. Maar aan de andere kant skip ik in de RSS alle verhalen met geruchten. Zoveel is niet waar.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

toevallig kwam ik het filmpje net ook tegen!
Ik geloof er echter niks van. Het lukt apple wel om een macbook air te voorzien van een 10th gen processor tegen 1100 euro, maar een 1500 euro macbook lukt niet? Alsof Intel 400 euro meer vraagt.

Ik heb geluk dat ik via de edu store kan kopen. Dus voor de instap MPB zou ik dan +- 1400 kwijt zijn. t.o.v. +- 1175 voor de Air met I5 upgrade. Ik wacht nog even de performance verschilen af als ze daadwerkelijk naast elkaar getest worden. Het is dat ik Macos zo veel fijner vind dan windows. Maar af en toe begin ik het belachelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Chrosser schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:32:
toevallig kwam ik het filmpje net ook tegen!
Ik geloof er echter niks van. Het lukt apple wel om een macbook air te voorzien van een 10th gen processor tegen 1100 euro, maar een 1500 euro macbook lukt niet? Alsof Intel 400 euro meer vraagt.
Ik zie geen Macbook air met een I5 voor 1100 euro.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

1175 via de edu store. Klik

[ Voor 83% gewijzigd door Chrosser op 05-05-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsbruns
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-05-2020
Hoi, Ik ben bezig met een fotografie opleiding, en heb een macbook nodig voor dagelijks gebruik; lightroom en Photoshop. Ik twijfel tussen de macbook air 13 2020 of de macbook pro 13 2020. i5/i7, 16GB, 256gb opslag.
Heb totaal geen kennis hier in. Zou iemand mij kunnen helpen in mijn keuze? Budget is €1800. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 19:32
Babsbruns schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:06:
Hoi, Ik ben bezig met een fotografie opleiding, en heb een macbook nodig voor dagelijks gebruik; lightroom en Photoshop. Ik twijfel tussen de macbook air 13 2020 of de macbook pro 13 2020. i5/i7, 16GB, 256gb opslag.
Heb totaal geen kennis hier in. Zou iemand mij kunnen helpen in mijn keuze? Budget is €1800. Alvast bedankt.
Is het niet verstandiger om voor de i5 te gaan met 16gb en 512gb ssd? Dan zit je net 75 euro boven je budget maar denk dat opslag meer profijt gaat bieden dan je processor upgrade.

Via de edustore zit je dan zelfs op 1761.

[ Voor 3% gewijzigd door Camo op 05-05-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Het zijn niet dezelfde i5's.

Air's hebben de Y-series i5 en de Pro's hebben de U-series i5 en daar zit toch nog wel verschil in.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:51
Kijk anders even bij MacFreak... of upgreatest... daar is de "top" versie van de nieuwe 13" (met 10th Gen i5, 512GB en 16GB snel geheugen) te bestellen voor € 1979.... Ik weet het, even meer dan je budget. Maar het geld vergeet je, de performance blijft (langer functioneel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenneeee
  • Laatst online: 06-05-2024
Goedenavond,

Ik wil voor school graag een macbook aanschaffen, ik wilde de macbook pro 13 inch 8gb ram en 256 gb geheugen aanschaffen via iused voor 1200 euro. dit omdat dit toch wel een flink bedrag is. Nu is gister de nieuwe macbook pro aangekondigd en trekt dit mijn aandacht nu toch ook wel.. Via de edu store van apple zou ik korting krijgen en zou ik 1409 betalen ipv 1500. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Moet je bijv een kopie van je schoolcontract meesturen?
Ik wil eigenlijk voor de pro gaan omdat deze schijnbaar net iets lekkerder loopt met photoshop en lightroom klopt dit?
Maar mijn vraag is eigenlijk is het de 200/300 euro meer waard om een nieuwe 2020 mbp te kopen met het vernieuwde toetsenbord? of zit je met de 2019 versie ook goed. Ik heb ook geen idee in hoe vaak het toetsenbord probleem voorkomt.
Wat zouden jullie doen / aanraden?
Heeft het nog nut om te wachten tot de back to school deals van apple zelf? ik las dat je vorig jaar de korting kreeg + een beats headphone. maar natuurlijk maar de vraag of dat dit jaar ook zo is.
ik hoor het graag :)

* sorry voor de spelfouten, op mijn huidige laptop werken niet alle toetsen nog 100% :/

[ Voor 9% gewijzigd door Fenneeee op 05-05-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Fenneeee schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:25:
Goedenavond,

Ik wil voor school graag een macbook aanschaffen, ik wilde de macbook pro 13 inch 8gb ram en 256 gb geheugen aanschaffen via iused voor 1200 euro. dit omdat dit toch wel een flink bedrag is. Nu is gister de nieuwe macbook pro aangekondigd en trekt dit mijn aandacht nu toch ook wel.. Via de edu store van apple zou ik korting krijgen en zou ik 1409 betalen ipv 1500. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Moet je bijv een kopie van je schoolcontract meesturen?
Ik wil eigenlijk voor de pro gaan omdat deze schijnbaar net iets lekkerder loopt met photoshop en lightroom klopt dit?
Maar mijn vraag is eigenlijk is het de 200/300 euro meer waard om een nieuwe 2020 mbp te kopen met het vernieuwde toetsenbord? of zit je met de 2019 versie ook goed. Ik heb ook geen idee in hoe vaak het toetsenbord probleem voorkomt.
Wat zouden jullie doen / aanraden?
Heeft het nog nut om te wachten tot de back to school deals van apple zelf? ik las dat je vorig jaar de korting kreeg + een beats headphone. maar natuurlijk maar de vraag of dat dit jaar ook zo is.
ik hoor het graag :)

* sorry voor de spelfouten, op mijn huidige laptop werken niet alle toetsen nog 100% :/
Zou nu zelf sowieso voor de 2020 versie gaan. Dat extra wat je meer betaald is gewoon 10x beter dan dat je ooit met een kapotte toetsenbord komt te zitten. Ik heb zelf de 2018 versie en mijn toetsenbord is stuk. De Apple Store is helaas dicht. Ben zelf naar Microfix geweest en zij hebben de reparatie afgewezen en het toetsenbord schoongemaakt, wat niet geholpen heeft.

Nee, blijf maar gerust ver weg van die toetsenborden. Als je via de EDU store van Apple wilt bestellen kan dat gewoon. Zover ik weet controleren ze nauwelijks.

Als je op de back to school deals wilt wachten, dat is pas eind juni, begin juli en augustus volgens mij, dat kan je overwegen :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenneeee
MysticX schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:01:
[...]

Zou nu zelf sowieso voor de 2020 versie gaan. Dat extra wat je meer betaald is gewoon 10x beter dan dat je ooit met een kapotte toetsenbord komt te zitten. Ik heb zelf de 2018 versie en mijn toetsenbord is stuk. De Apple Store is helaas dicht. Ben zelf naar Microfix geweest en zij hebben de reparatie afgewezen en het toetsenbord schoongemaakt, wat niet geholpen heeft.

Nee, blijf maar gerust ver weg van die toetsenborden. Als je via de EDU store van Apple wilt bestellen kan dat gewoon. Zover ik weet controleren ze nauwelijks.

Als je op de back to school deals wilt wachten, dat is pas eind juni, begin juli en augustus volgens mij, dat kan je overwegen :)
Is het nog het overwegen waard om evt voor een mbp 2020 13 inch te gaan met 16 gb ram geheugen ipv 8. Of heeft dat voor de basis school dingen en wat foto's bewerken niet heel veel meerwaarde.
ik heb hem pas in september nodig, maar wil hem eigenlijk zo snel mogelijk hebben, als je dan ook iets in je hoofd hebt haha :')

[ Voor 6% gewijzigd door Fenneeee op 05-05-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Fenneeee schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Is het nog het overwegen waard om evt voor een mbp 2020 13 inch te gaan met 16 gb ram geheugen ipv 8. Of heeft dat voor de basis school dingen en wat foto's bewerken niet heel veel meerwaarde.
ik heb hem pas in september nodig, maar wil hem eigenlijk zo snel mogelijk hebben, als je dan ook iets in je hoofd hebt haha :')
Ik heb 8GB. Als ik veel applicaties heb draaien springt mijn swap richting 2 GB. Als ik veel raw foto bestanden open is het 8-10 GB swap. Het blijft allemaal wel werken. Maar ik voel vertraging. De apps hangen even kort.

Al jaren is 8GB voor normaal gebruik meer dan voldoende. Software groeit niet meer zo hard als het in het verleden deed. En de SSD's kunnen de klappen van weinig geheugen opvangen. Maar mocht je op school een nieuwe passie op doen. Dan kan je niet meer switchen van 8GB naar 16GB. In vier jaar lang kan veel veranderen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenneeee
4POX schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Ik heb 8GB. Als ik veel applicaties heb draaien springt mijn swap richting 2 GB. Als ik veel raw foto bestanden open is het 8-10 GB swap. Het blijft allemaal wel werken. Maar ik voel vertraging. De apps hangen even kort.

Al jaren is 8GB voor normaal gebruik meer dan voldoende. Software groeit niet meer zo hard als het in het verleden deed. En de SSD's kunnen de klappen van weinig geheugen opvangen. Maar mocht je op school een nieuwe passie op doen. Dan kan je niet meer switchen van 8GB naar 16GB. In vier jaar lang kan veel veranderen.
Deze opleiding is mijn opleiding voor mijn nieuwe baan, heb al 4 jaar fulltime gewerkt, dus ik hoop toch dat ik mijn ziekenhuis carrière niet snel ga opgeven :') . maar 16 gb zou dus niet noodzakelijk zijn, ik heb nu 4 en daar gaat lightroom ook prima op. dus de 8 zal al een hele nieuwe wereld zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58

page404

Website says no

Ik heb lang getwijfeld of ik voor 13” of 15” zou gaan. Na de komst van de 16” leunde ik al meer naar de grotere maar hoopte nog op een 14” om tussen te kiezen. Nu die niet komt en het feit dat ik toch redelijk wil uitbouwen wil ik in de loop van het jaar de 16” met i7, 1TB SSD, 5500M en mogelijk 32 GB bestellen. 16GB zou genoeg moeten zijn maar misschien ga ik meer met Docker en Kubernetes doen, geen gok mee nemen dan.
Hoe kijken jullie naar de upgrade naar een i9 voor een ontwikkel-laptop? Beetje overkill vermoedelijk hè?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 00:35

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Ik ben al lang aan het kijken naar een vervanger voor onze inmiddels stokoude sony vaio.
De nieuwe macbook air leek interessant, maar na toch wel vele negatieve berichten over de koeling vrij snel de focus naar de macbook pro 13 inch gelegd.

Vorige week besloten om min of meer met de volgende configuratie te gaan:
- Macbook Pro 13 inch met I5 quadcore 1,4ghz CPU
- 256GB opslag
- 16gb RAM

Wel nog twijfels over het toetsenbord, maar deze zijn door de vandaag bekend gemaakte aanpassingen weg genomen.
Sterker nog, doordat het basismodel nu standaard voorzien is van 256gb opslag, valt het prijskaartje weer iets lager uit en overweeg ik om voor 512gb te gaan.

Wel vraag ik me af in hoeverre dit nodig is? We hebben al een icloud storage van 200gb voor de iPad en iPhones, welke momenteel nog 120gb vrij heeft en eventueel upgradebaar is naar 2TB. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zo veel ervaring heb in hoe MacOS met iCloud samenwerkt, is dit net zo inventief voor bijvoorbeeld foto's als op de iPad met de photostream? En hoe gaat dit met grotere bestanden?

Kortom, is het goed werkbaar met online storage voor foto opslag, of is toch meer local storage aanschaffen aan te raden?

De bedoeling is dat de laptop gebruikt gaat worden voor surfen, af en toe netflix, tekstverwerking en opname van een minimaal aantal meersporen audio opnames. Ik verwacht dat dit geen probleem moet zijn.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Roland_EM25 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:47:
Ik ben al lang aan het kijken naar een vervanger voor onze inmiddels stokoude sony vaio.
De nieuwe macbook air leek interessant, maar na toch wel vele negatieve berichten over de koeling vrij snel de focus naar de macbook pro 13 inch gelegd.

Vorige week besloten om min of meer met de volgende configuratie te gaan:
- Macbook Pro 13 inch met I5 quadcore 1,4ghz CPU
- 256GB opslag
- 16gb RAM

Wel nog twijfels over het toetsenbord, maar deze zijn door de vandaag bekend gemaakte aanpassingen weg genomen.
Sterker nog, doordat het basismodel nu standaard voorzien is van 256gb opslag, valt het prijskaartje weer iets lager uit en overweeg ik om voor 512gb te gaan.

Wel vraag ik me af in hoeverre dit nodig is? We hebben al een icloud storage van 200gb voor de iPad en iPhones, welke momenteel nog 120gb vrij heeft en eventueel upgradebaar is naar 2TB. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zo veel ervaring heb in hoe MacOS met iCloud samenwerkt, is dit net zo inventief voor bijvoorbeeld foto's als op de iPad met de photostream? En hoe gaat dit met grotere bestanden?

Kortom, is het goed werkbaar met online storage voor foto opslag, of is toch meer local storage aanschaffen aan te raden?

De bedoeling is dat de laptop gebruikt gaat worden voor surfen, af en toe netflix, tekstverwerking en opname van een minimaal aantal meersporen audio opnames. Ik verwacht dat dit geen probleem moet zijn.
Koeling is sowieso al niet goed bij ultrabooks, geldt ook voor andere merken. (Dell XPS Surface)

Ik zou de opslag zoveel mogelijk lokaal houden, is veel sneller en als iCloud opeens niet meer goed synchroniseert kan je altijd nog verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:06:
Ik heb lang getwijfeld of ik voor 13” of 15” zou gaan. Na de komst van de 16” leunde ik al meer naar de grotere maar hoopte nog op een 14” om tussen te kiezen. Nu die niet komt en het feit dat ik toch redelijk wil uitbouwen wil ik in de loop van het jaar de 16” met i7, 1TB SSD, 5500M en mogelijk 32 GB bestellen. 16GB zou genoeg moeten zijn maar misschien ga ik meer met Docker en Kubernetes doen, geen gok mee nemen dan.
Hoe kijken jullie naar de upgrade naar een i9 voor een ontwikkel-laptop? Beetje overkill vermoedelijk hè?
De dingen die je doet, doe ik met een quad core i5.
Zoals ik ergens anders al heb aangegeven, is de koeling van dunne laptops ondermaats. Dat betekend dat je het beste een i5 kan nemen en de rest van het geld ergens anders in kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Fenneeee schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:51:
[...]

Deze opleiding is mijn opleiding voor mijn nieuwe baan, heb al 4 jaar fulltime gewerkt, dus ik hoop toch dat ik mijn ziekenhuis carrière niet snel ga opgeven :') . maar 16 gb zou dus niet noodzakelijk zijn, ik heb nu 4 en daar gaat lightroom ook prima op. dus de 8 zal al een hele nieuwe wereld zijn
Ik hou het op minimaal 8. Het liefst 16, maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58

page404

Website says no

Berlinetta schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 04:32:
[...]

De dingen die je doet, doe ik met een quad core i5.
Zoals ik ergens anders al heb aangegeven, is de koeling van dunne laptops ondermaats. Dat betekend dat je het beste een i5 kan nemen en de rest van het geld ergens anders in kan steken.
ik nu met een dualcore i7 ;)
De 16" heeft alleen een i7 en i9 dus dan wordt het gewoon de quadcore i7. Dank voor het bevestigen van mijn vermodens :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matsudo893
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik heb een 2,3GHz i9, 16 Inch uit 2019
16 GB geheugen
Beetje overkill voor ons gebruik, maar dat terzijde

Als ik filmpjes kijk op welk medium dan ook, appleTV, Youtube, maar ook Netflix of DisneyPlus,
dan hapert de weergave geregeld. Het geluid loopt door maar de video-weergave hapert. Dan staat het beeld eigenlijk gewoon een halve (minder/meer) stil en slaat dan een stukje over. Het lijkt te helpen als ik de computer helemaal opnieuw opstart. Maar dit zou toch niet mogen gebeuren? Apple lijkt het geen probleem te vinden omdat ik bij een test van het systeem geen enkele foutmelding krijg. Iemand een idee wat hier aan de hand is, en wat ik eraan zou kunnen doen.
(Als ik al andere programma's open heb staan, dan is dat Excel en Word o.i.d., in ieder geval geen zware programma's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@matsudo893 Er is ook een [MacBook Pro 16"] Ervaringen & Discussie topic.

Heb je het ook als je lokale filmpjes afspeelt i.p.v. streamingsdiensten?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matsudo893
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-10-2024
Ga ik daar heen met mijn vraag. En zal ik tevens even testen hoe het is met lokale filmpjes. Ik kan me niet voorstellen dat het aan de verbinding ligt. Is immers altijd voorbij als de computer opnieuw is gestart. Maar daar zou het natuurlijk aan kunnen liggen. Bedankt Greatsword

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chrosser schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:37:
In mijn ogen vind ik het echt niet kunnen dat de twee instapmodellen (vanaf focking 1500) nog met oudere processoren uitgerust worden.
Ik ben bang dat je echt het verkeerde verwachtingspatroon hebt voor hedendaagse processoren. Dat "hoger getalletje = beter" werkte in de jaren 90 en begin 2000 nog wel maar inmiddels gaat dat al bijna 10 jaar niet meer op. Je moet nu echt minstens 5 jaar wachten wil je enigszins progressie terug kunnen zien in de dagelijkste praktijk.

Leg de 8e generatie in de goedkoopste modellen eens naast de 10e generatie van het duurste model. Welke features heb je extra, hoeveel sneller is hij doordat hij 2 generaties nieuwer is en wat heb je er in de praktijk precies aan? Als je dat objectief doet dan komt er niet zo'n heel erg positief verhaal uit voor die 10e generatie. De vernieuwingen zijn al jaren bijzonder karig. De grootste winst die je hier hebt is het GPU gedeelte en ook dat is niet erg groot (als in: revolutionair).

Ik denk dat de grootste winsten van het 2020 model voor veel mensen het toetsenbord en de fysieke esc toets zullen zijn (waarbij het toetsenbord zich nog steeds moet bewijzen en er ook hier niet geclaimd kan worden dat dit de problemen die sommigen hadden met de butterfly versies volledig oplost). De rest is allemaal meegaan met wat men op dit moment aan hardware kan aanbieden. Die 32GB aan mem is leuk voor een select groepje mensen.

Is het nou echt erg dat bepaalde hardware er niet in zit? Nee, het blijft een prima laptop met een UNIX operating system (en daarvan zijn er vandaag de dag niet veel meer) en een omgeving waarbij ook zaken als Microsoft Office en een heel scala aan foto- en videobewerkingssoftware beschikbaar zijn (lees: iets als linux heeft dat niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Je vergeet nu wel dat een processor van 2 jaar oud voor veel goedkoper ingekocht kan worden. Dus dat zou dan ook in de prijs terug te zien moeten zijn. Een nieuwe processor is wel zeker beter dan die daarvoor. De 10th gen heeft bijvoorbeeld betere integraded GPU en betere HEVC/H.265 acceleratie. Bovendien is een nieuw toetsenbord geen winst, dat is een reparatie waar oudere macbooks ook recht op zouden moeten hebben, aangezien het gewoon een defect was.

Bovendien is de intentie hier heel duidelijk:
Macbook air met 10th gen: geen goede hitte afvoer, dus slechtere prestaties.
Macbook Pro met 10th gen: stuk duurder gemaakt.
Macbook Pro met 8th gen: zelfde prijs gebleven.

Oftewel: koop jij de oude processor voor 1500 euro (!!!), terwijl er voor een paar 100 euro minder een nieuwe processor te krijgen is, zonder hitte afvoer? Of koop jij de duurder Macbook pro die allebei heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

ppl schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:45:
[...]

Ik ben bang dat je echt het verkeerde verwachtingspatroon hebt voor hedendaagse processoren. Dat "hoger getalletje = beter" werkte in de jaren 90 en begin 2000 nog wel maar inmiddels gaat dat al bijna 10 jaar niet meer op. Je moet nu echt minstens 5 jaar wachten wil je enigszins progressie terug kunnen zien in de dagelijkste praktijk.

Leg de 8e generatie in de goedkoopste modellen eens naast de 10e generatie van het duurste model. Welke features heb je extra, hoeveel sneller is hij doordat hij 2 generaties nieuwer is en wat heb je er in de praktijk precies aan? Als je dat objectief doet dan komt er niet zo'n heel erg positief verhaal uit voor die 10e generatie. De vernieuwingen zijn al jaren bijzonder karig. De grootste winst die je hier hebt is het GPU gedeelte en ook dat is niet erg groot (als in: revolutionair).

Ik denk dat de grootste winsten van het 2020 model voor veel mensen het toetsenbord en de fysieke esc toets zullen zijn (waarbij het toetsenbord zich nog steeds moet bewijzen en er ook hier niet geclaimd kan worden dat dit de problemen die sommigen hadden met de butterfly versies volledig oplost). De rest is allemaal meegaan met wat men op dit moment aan hardware kan aanbieden. Die 32GB aan mem is leuk voor een select groepje mensen.

Is het nou echt erg dat bepaalde hardware er niet in zit? Nee, het blijft een prima laptop met een UNIX operating system (en daarvan zijn er vandaag de dag niet veel meer) en een omgeving waarbij ook zaken als Microsoft Office en een heel scala aan foto- en videobewerkingssoftware beschikbaar zijn (lees: iets als linux heeft dat niet).
Ben ik half mee eens. Je ziet niet veel ontwikkeling in de x86 cores. Maar je ziet wel ontwinkeling in de GPU en extra instructies. Ik noem als makkelijke voorbeelden h264, h265 en AES. Heb je die niet in je CPU. Dan mis je wel wat. Mijn oude nas is net op het randje van net niet hardwarematige AES. Dus de encryptie gaat allemaal over de cores. Ontwerkbaar traag. Met hardwarematig gaat het als een trein. Mijn macbook heeft geeen hardwarematige h265. Dus alle videos die ik opneem met mijn iPhone zijn niet vloeiend af te spelen. Welke hardwarematig trucjes de 10th gen. heeft gekregen weet ik niet.

Je ziet in CPU land dat de extra functies buiten de cores het verschil gaan uitmaken. Voorbeeld ARM processors met hardwarematig camera verwerkings unit. AI unit die help partronen te ontdekken.

[ontopic]

Op Youtube zijn de meeste contentmakers allemaal aan het vervelen. Ze maken allemaal video's die op een review lijken, maar het is niets anders dan voorlezen wat wij al weten. Heeft Apple geen review examplaren gestuurd naar de Jonathan's en de Justine's?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
4POX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:02:
[...

[ontopic]

Op Youtube zijn de meeste contentmakers allemaal aan het vervelen. Ze maken allemaal video's die op een review lijken, maar het is niets anders dan voorlezen wat wij al weten. Heeft Apple geen review examplaren gestuurd naar de Jonathan's en de Justine's?
YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Hoe presteren de PRO's over de AIR's

https://www.cultofmac.com...st-apples-other-macbooks/

Afbeeldingslocatie: https://www.cultofmac.com/wp-content/uploads/2020/05/Geekbench-780x465@2x.jpg

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 21:18
Is er al enig nieuws over welke 10e generatie i5/i7 varianten er in de MacBook Pro 13" 2020 zitten? Ik kan het niet vinden op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isawkson
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-05 11:10
mprkooij schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:24:
Is er al enig nieuws over welke 10e generatie i5/i7 varianten er in de MacBook Pro 13" 2020 zitten? Ik kan het niet vinden op dit moment.
De i5 is een Intel Core i5-1038G7 en ik denk dat de i7 een i7-1068G7 is. Over de i7 is er niet zo veel bekend, dus pin me niet erop vast.

[ Voor 0% gewijzigd door Isawkson op 07-05-2020 23:47 . Reden: grammaticale fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:05

GforceNL

Out of memory....

Lever tijden online zijn vooralsnog niet denderend... lijkt er op alsof de laptops nog niet aangekomen zijn in NL.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:50
@GforceNL Ik heb maandagavond besteld 4ptb, 512ssd, 16gb. Leverdatum 20 mei.

Dat is inderdaad niet denderend.

[ Voor 3% gewijzigd door Jimijames75 op 08-05-2020 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Klopt het dat de base model 1 fan heeft en de uitvoering met de 10th gen cpu heeft 2 fans?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
De performance van de i5 is nagenoeg hetzelfde als de i7. Kan niet wachten tot ik mijn MacBook Pro 13 i5/512/16GB kan gaan bestellen. Eerst mijn 15 inch nog de deur uit :+
4POX schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:13:
Klopt het dat de base model 1 fan heeft en de uitvoering met de 10th gen cpu heeft 2 fans?
Correct. Geloof ik in de video gezien van Max Tech. Not sure, moet hem even opzoeken.

[ Voor 45% gewijzigd door mprkooij op 08-05-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

De 8th gen valt me nog niet tegen, uitgaande dat ik van een MBP Early 2015 af kom met een Dual core. M.i. is 16GB wel een musthave.

Wat doen jullie met de Applecare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:50
Movinghead schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:18:

Wat doen jullie met de Applecare?
Ik maak er nooit gebruik van, zou dat eerder doen voor een iPhone, maar ook daar heb ik nog nooit gebruik van hoeven maken. Ben daar een tijdje terug mee gestopt.

Ik heb ook naar de basis MacBook gekeken, wou sowieso wat extra geheugen en opslag. Kwam toen op €1874,= toen de keuze gemaakt voor het high end instap model, met 10th gen CPU en 4 poorten voor €2129,=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

Jimijames75 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Ik maak er nooit gebruik van, zou dat eerder doen voor een iPhone, maar ook daar heb ik nog nooit gebruik van hoeven maken. Ben daar een tijdje terug mee gestopt.

Ik heb ook naar de basis MacBook gekeken, wou sowieso wat extra geheugen en opslag. Kwam toen op €1874,= toen de keuze gemaakt voor het high end instap model, met 10th gen CPU en 4 poorten voor €2129,=
Thanks! Begrijpelijk inderdaad als je meer storage wil dan is het verschil "kleiner" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 12:29
Jimijames75 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Deze redenatie volgde ik ook al.
Heb nu nog een MacBook Pro mid 2012 met 8GB geheugen en een SSD van 500GB, dus denk wel dat het een hele stap vooruit is 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 00:26
Na lang wikken en wegen net de MacBook Pro 13" 2.0 Ghz, 16GB & 512GB opslag zilver besteld met een VS toetsenbord, toch altijd het fijnste toetsenbord dat er is! Verwachte leverdatum: 8 juni 2020. ;)

In het verleden had ik een MacBook Pro 13" mid 2015, met het oude vertrouwde toetsenbord en heb ik in 2017 toen verkocht, met maar 300 euro afschrijving, Prima deal dus! Ik heb hoge verwachtingen van de nieuwe MacBook Pro, ik ben benieuwd!

[ Voor 66% gewijzigd door Rowinio op 08-05-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Laatst online: 23-04 21:00

Nimrod

King in the land of Shinar

Na 3 maanden wachten kreeg ik deze week eindelijk mijn Macbook Pro 16 binnen. Lang heeft de pret niet geduurd; een dagje configureren, een avondje netflix, en deze voormiddag paar uur Illustrator. En toen werd het scherm zwart.

Voorgoed. Via support en forums vind ik tal van manieren om daar snel komaf mee te maken, maar niets werkt, het scherm. Blijft. Zwart. In welke mode ik zogezegd ook opstart, ik zie niets, geen apple logo, geen recovery menu, niets. Ik zie wel dat de backlight werkt. En hij start altijd normaal op, ik slaag er meestal in mij blind aan te melden, touchbar werkt, Siri werkt, en via voice over kon ik ook achterhalen dat de programma's werken. Maar het scherm blijft pikzwart (nou ja, backlight zwart).

Apple Support wist ook geen raad anders dan de toetsencombo's die ik geprobeerd had. Is er nog een manier om m weer goed te krijgen voor ik m probeer te retouren? Enerzijds lijkt het een dwaze bug, anderzijds vrees ik een 'coronadag'model met een brak scherm (want ik zie ook in de diverse opstartmodi niets), en wil ik een nieuwe (opnieuw 3 maanden wachten, geweldig).

Liefst zou ik er natuurlijk met willen werken, maar blijkbaar is 4000+ euro geen kak waard in deze wereld.

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:49
Nimrod schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:08:
Na 3 maanden wachten kreeg ik deze week eindelijk mijn Macbook Pro 16 binnen. Lang heeft de pret niet geduurd; een dagje configureren, een avondje netflix, en deze voormiddag paar uur Illustrator. En toen werd het scherm zwart.

Voorgoed. Via support en forums vind ik tal van manieren om daar snel komaf mee te maken, maar niets werkt, het scherm. Blijft. Zwart. In welke mode ik zogezegd ook opstart, ik zie niets, geen apple logo, geen recovery menu, niets. Ik zie wel dat de backlight werkt. En hij start altijd normaal op, ik slaag er meestal in mij blind aan te melden, touchbar werkt, Siri werkt, en via voice over kon ik ook achterhalen dat de programma's werken. Maar het scherm blijft pikzwart (nou ja, backlight zwart).

Apple Support wist ook geen raad anders dan de toetsencombo's die ik geprobeerd had. Is er nog een manier om m weer goed te krijgen voor ik m probeer te retouren? Enerzijds lijkt het een dwaze bug, anderzijds vrees ik een 'coronadag'model met een brak scherm (want ik zie ook in de diverse opstartmodi niets), en wil ik een nieuwe (opnieuw 3 maanden wachten, geweldig).

Liefst zou ik er natuurlijk met willen werken, maar blijkbaar is 4000+ euro geen kak waard in deze wereld.
De prijs maakt toch niet echt veel uit.. je hebt waarschijnlijk gewoon een defecte unit. Ik zou me retour sturen. Snap alleen niet dat je je MBP pas na 3 maanden kreeg. Waarom duurde dat zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Nimrod Er is ook een [MacBook Pro 16"] Ervaringen & Discussie topic.

Al aangesloten op een monitor/tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Laatst online: 23-04 21:00

Nimrod

King in the land of Shinar

De drie maanden geduld oefenen was 'omwille van Corona', en 'uitzonderlijk lang', meer konden ze bij Apple ook niet kwijt... Bedankt voor de tips. Een externe monitor heb ik momenteel niet (ook stuk :/), dat is misschien een workaround maar geen oplossing. Ik hoor es in het andere topic.

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Nimrod schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:51:
De drie maanden geduld oefenen was 'omwille van Corona', en 'uitzonderlijk lang', meer konden ze bij Apple ook niet kwijt... Bedankt voor de tips. Een externe monitor heb ik momenteel niet (ook stuk :/), dat is misschien een workaround maar geen oplossing. Ik hoor es in het andere topic.
of op tv aansluiten, just for the try.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 328026 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:08:
Je vergeet nu wel dat een processor van 2 jaar oud voor veel goedkoper ingekocht kan worden.
Nee, jij vergeet dat een computer uit veel meer bestaat dan alleen maar een processor. Dat alles tezamen is wat de prijs bepaald, niet de processor alleen.
Een nieuwe processor is wel zeker beter dan die daarvoor.
Doorgaans klopt dat en dat ontken ik ook helemaal niet. De vraag is echter in hoeverre je aan die verbetering in het dagelijks leven wat aan hebt. De verbeteringen zijn zo klein dat je echt 5 jaar moet wachten vooraleer je daadwerkelijk in dagelijkse dingen die verbeteringen gaat merken. Dit is niet anders dan de discussie of je 100~150 euro aan een CPU upgrade moet uitgeven (dat antwoord is bij laptops "hell no!").
Bovendien is een nieuw toetsenbord geen winst, dat is een reparatie waar oudere macbooks ook recht op zouden moeten hebben, aangezien het gewoon een defect was.
Ik vind het nieuwe toetsenbord ook geen winst omdat het oude simpelweg een veel betere tikervaring was. Dit is weer terug naar de enorme zompigheid van veel rubberdome toetsenborden. Er blijft weinig mobiels aan een laptop over als je steeds weer je mechanisch toetsenbord moet meeslepen. Ergo: toetsenborden zijn nogal subjectief.
Oftewel: koop jij de oude processor voor 1500 euro (!!!), terwijl er voor een paar 100 euro minder een nieuwe processor te krijgen is, zonder hitte afvoer? Of koop jij de duurder Macbook pro die allebei heeft?
Ik koop een computer en geen processor ;)
4POX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:02:
Ben ik half mee eens. Je ziet niet veel ontwikkeling in de x86 cores. Maar je ziet wel ontwinkeling in de GPU en extra instructies. Ik noem als makkelijke voorbeelden h264, h265 en AES. Heb je die niet in je CPU. Dan mis je wel wat. Mijn oude nas is net op het randje van net niet hardwarematige AES.
Dat zijn dus de verbeteringen waar je 1x in de 5 jaar wat van gaat merken. Het zijn allemaal hele kleine dingen en zo nu en dan zit er iets bij waar je echt wat van merkt. Na een jaar of 5 heb je daarbij ook de opeenstapeling van al die kleine verbeteringen en dat merk je ook vrij vaak.
Op Youtube zijn de meeste contentmakers allemaal aan het vervelen. Ze maken allemaal video's die op een review lijken, maar het is niets anders dan voorlezen wat wij al weten.
Dat is al jaren zo. Veruit de meeste reviews zijn het opdreunen van de productpagina die soms nog aangevuld wordt met een betekenisloze benchmark hier en daar. Leuk dat het ene getalletje hoger is dan het ander maar wat heeft een gebruiker daar in de praktijk aan dan? Wat houdt het voor diegene in? Dat is net zoiets als de benchmarks van de iPad Pro vergelijken met de MacBooks. Ja qua getalletjes komt de iPad mee maar kan ie dat qua taken e.d. ook? Als je daar vervolgens naar gaat kijken blijkt dat er nogal wat dingen zijn die de MacBook (die minder scoort dan de iPad Pro) wel of beter kan en de iPad Pro niet of slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 12:58
4POX schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:13:
Ja, zie Max Tech op Youtube: YouTube: $1299 vs $1799 2020 MacBook Pro 13" - Full Comparison!

Op 11:07 heeft hij het basemodel en de 10th gen cpu open naast elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Jinn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:44:
[...]

Ja, zie Max Tech op Youtube: YouTube: $1299 vs $1799 2020 MacBook Pro 13" - Full Comparison!

Op 11:07 heeft hij het basemodel en de 10th gen cpu open naast elkaar liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkhZ9sgilAaM98sbF0f7kPDYrLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9fpmqRDpZvlfeIutK6F3mtbm.png?f=fotoalbum_large

Je ziet ook dat de 10th gen (rechts) onderin sub woofers heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door mprkooij op 09-05-2020 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 21:43
Zijn hier mensen die de switch gemaakt hebben van de Dell XPS 13 (of een soortgelijke Windows laptop) naar een Macbook Pro en navenant de switch hebben gemaakt van Windows naar MacOS? Ik ben benieuwd hoe dat is bevallen.

Ik gebruik een iPhone en wil eigenlijk ook wel mijn computer overschakelen naar de Mac, omdat de continuiteit dan beter is tussen de systemen. Ik heb nog nooit een Mac gehad en ben niet perse ontevreden met mijn Dell, alleen je merkt dat het gewoon niet de afwerking op zowel software als hardware vlak heeft als een Macbook. Bovendien is de prijs van de vergelijkbare Windows laptops naar een bijna vergelijkbaar niveau gestegen en is de resell waarde van een Mac ook nog eens flink hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Laatst online: 18-04 13:27
Belecthor schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:55:
Ik heb nog nooit een Mac gehad en ben niet perse ontevreden met mijn Dell, alleen je merkt dat het gewoon niet de afwerking op zowel software als hardware vlak heeft als een Macbook.
Ik heb dezelfde situatie. Redelijk tevreden met de bouwkwaliteit van Dell, maar wat is Windows een drama in vergelijking met de concurrentie. Bluetooth werkt de helft van de tijd niet (en als het werkt is de audiokwaliteit om te huilen), de UI scaling is slecht, Bing komt dagelijks uit het niets in je scherm, en ga zo maar door.

Het enige dat mij tegenhoudt om de huidige 13" Macbook aan te schaffen zijn de bezels. Ik had hoop op de 14" Macbook met bezels zoals bij de 16", maar nu las ik dat deze waarschijnlijk is uitgesteld tot 2021. De vraag is of ik het tot die tijd ga uithouden met Windows :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ja, datzelfde heb ik ook. De formfactor, de bezels en het gewicht van de Dell zijn steengoed, daarop ga je er met een Mac wel op achteruit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

ppl schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:16:
[...]

Nee, jij vergeet dat een computer uit veel meer bestaat dan alleen maar een processor. Dat alles tezamen is wat de prijs bepaald, niet de processor alleen.
Toch is een processor een van de belangrijkste updates. Anders kan Apple er in 2021 ook een van de 6de generatie inzetten en er vervolgens 1500 voor vragen. En feit blijft dat een 2 jaar oude processor stukken goedkoper zal zijn dan een nieuwe processor. En dat de processor een van de duurste onderdelen van de Macbook zal zijn. Dus zonder grote prijsdaling, zal het vooral een winststijging zijn.
[...]

Doorgaans klopt dat en dat ontken ik ook helemaal niet. De vraag is echter in hoeverre je aan die verbetering in het dagelijks leven wat aan hebt. De verbeteringen zijn zo klein dat je echt 5 jaar moet wachten vooraleer je daadwerkelijk in dagelijkse dingen die verbeteringen gaat merken. Dit is niet anders dan de discussie of je 100~150 euro aan een CPU upgrade moet uitgeven (dat antwoord is bij laptops "hell no!").
In dit geval zal het dus al na 3 jaar zijn. Dus je laptop is direct een stuk minder toekomstbestendig terwijl je wel de hoofdprijs betaald.
[...]

Ik vind het nieuwe toetsenbord ook geen winst omdat het oude simpelweg een veel betere tikervaring was. Dit is weer terug naar de enorme zompigheid van veel rubberdome toetsenborden. Er blijft weinig mobiels aan een laptop over als je steeds weer je mechanisch toetsenbord moet meeslepen. Ergo: toetsenborden zijn nogal subjectief.
Het vorige toetsenbord was gewoon een keiharde productiefout. Dat valt niet te ontkennen, dat ze nu al geswitched zijn van toetsenbord geeft al aan dat Apple het zelf ook weet. Hier is dus niks subjectiefs aan, het enige subjectieve hier of je alles wat Apple doet goed wilt praten.
[...]

Ik koop een computer en geen processor ;)
Je koopt daarmee ook een processor. Anders kan Apple er ook een single core i3 van de 5de generatie inzetten.
Bovendien koop je niet alleen de processor, maar ook je interne videokaart, hardware codec acceleratie, etc.
Een beetje kinderachtig om te doen alsof een processor niet het belangrijkste onderdeel van een computer is, omdat het je nu ff zo uitkomt.
[...]

Dat zijn dus de verbeteringen waar je 1x in de 5 jaar wat van gaat merken. Het zijn allemaal hele kleine dingen en zo nu en dan zit er iets bij waar je echt wat van merkt. Na een jaar of 5 heb je daarbij ook de opeenstapeling van al die kleine verbeteringen en dat merk je ook vrij vaak.
En dat is nu (again) het hele probleem. Dat zal dus nu al over 3 ipv 5 jaar zijn. Aangezien je processor al 2 jaar achter loopt.

Het is en blijft een hele smerig verplichte upgrade truc, maar ik snap ook dat het een onbegonnen discussie is bij sommige religies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
@Anoniem: 328026

Eens hoor, het is onverdedigbaar dat je ruim duizend euro betaalt voor een nieuwe laptop en niet de meest recente hardware krijgt. Dat een gemiddelde consument het niet merkt neemt niet weg dat het natuurlijk bizar is dat in nieuwe hardware oude technologie wordt geplaatst.

Het is net zo onverdedigbaar als die lage hoeveelheid storage die Macbooks en iPhones een lange tijd hadden of de 5400-RPM hardeschijven in iMacs. Je weet als enigszins ingelezen consument gewoon dat storage niet duur is om toe te voegen en Apple maakte het schaars en/of traag óf duur.

Apple is een fantastisch bedrijf met schitterende producten, maar er treedt bij de Apple gebruiker opvallend vaak een sterke mate van cognitieve dissonantie op omtrent de keuzes van de organisatie, terwijl je als consument gewoon aan het kortste eind trekt.

[ Voor 49% gewijzigd door Belecthor op 09-05-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11-2024
Rowinio schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:37:
Na lang wikken en wegen net de MacBook Pro 13" 2.0 Ghz, 16GB & 512GB opslag zilver besteld met een VS toetsenbord, toch altijd het fijnste toetsenbord dat er is! Verwachte leverdatum: 8 juni 2020. ;)
Ik ben zelf aan het twijfelen over verschillende tobo's. Wat vind jij fijner aan de VS-indeling t.o.v. de NL-indeling bij het qwerty toetsenbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
De brede linker shift en brede liggende Enter toets 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 328026 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:34:
Toch is een processor een van de belangrijkste updates.
Niet bepaald. Het zijn de overige zaken die momenteel in die chips zitten die het de moeite waard maken. Denk hierbij aan zaken als de GPU, aantal PCIe lanes, Thunderbolt/USB, etc. De CPU zelf is al jaren niet meer de belangrijkste. Wat je hier stelt is echt super ouderwets.
In dit geval zal het dus al na 3 jaar zijn. Dus je laptop is direct een stuk minder toekomstbestendig terwijl je wel de hoofdprijs betaald.
Je kunt prima 6 tot 8 jaar met een laptop doen. De processor upgrade doen is juist hetgeen waar je de hoofdprijs voor betaald. Die 100~150 euro levert een processor upgrade op die je nu niet, dan niet, nooit niet terug gaat zien. Althans niet in positieve zin. Wat je wel gaat merken is dat je machine ineens minder lang op de accu kan en warmer wordt. In een aantal situaties is de upgrade ook nog eens langzamer.

Een snellere processor heeft namelijk een hoger energieconsumptie en warmte ontwikkeling. De laptop moet dat wel kunnen verwerken en dat doen ze meestal niet. De chassis is niet geoptimaliseerd voor de processor upgrade, wel voor de processor waarmee het standaard wordt geleverd. Het enige wat zo'n processor upgrade doet is de zakken van de OEM vullen. De gebruiker zal echter van een koude kermis thuiskomen en dat zien we dan ook terug op diverse fora en data.
Het vorige toetsenbord was gewoon een keiharde productiefout. Dat valt niet te ontkennen, dat ze nu al geswitched zijn van toetsenbord geeft al aan dat Apple het zelf ook weet.
Een productiefout is een fout die tijdens de productie ontstaat en die je met een ingreep in het productieproces ook weer kunt herstellen. De problematiek met het butterfly toetsenbord komt door velen door de gekozen mechaniek. In dat geval kan er helemaal geen sprake zijn van een productiefout. Dit soort dingen vallen eerder onder een ontwerpfout.

Het switchen van toetsenbordmechaniek geeft hier helemaal niets aan. Er zijn namelijk tig redenen om dat te doen. Je hebt ook nog steeds met dingen als leveranciers en patenten van doen maar ook met zaken als comfort.
Hier is dus niks subjectiefs aan, het enige subjectieve hier of je alles wat Apple doet goed wilt praten.
Of je een toetsenbord fijn vindt of niet is hetgeen wat subjectief is. De een vindt een clicky toetsenbord goddelijk terwijl een ander daar een gigantische hekel aan heeft en zo'n toetsenbord ritueel verbrandt.

Ik denk dat juist dit eerder een rol heeft gespeeld voor het in de ban doen van de butterfly toetsenborden. Veel mensen vinden een clicky toetsenbord niks en men vond vrij unaniem de aanslag wel erg kort, m.a.w. het tikte gewoon niet lekker (er was geen comfort). Dat zie je ook terug in de nieuwe toetsenborden: ze zijn niet meer clicky en de aanslag is aanzienlijk groter. Maar waar ze echt helemaal niets aan hebben gedaan, is het probleem met de kruimels: er is geen membraan en de ruimte rondom is volledig open dus kruimels, stof, etc. kunnen nog steeds met groot gemak onder de toetsen komen en het mechaniek blokkeren. Je toetsenbord uitblazen zul je dan ook nog steeds moeten doen. Het lijkt wel alsof je alles wat Apple op dit vlak doet goed wilt praten...
En dat is nu (again) het hele probleem. Dat zal dus nu al over 3 ipv 5 jaar zijn. Aangezien je processor al 2 jaar achter loopt.
En in die 2 jaar zul je dus vrijwel geen verschil zin. M.a.w. of je nou 3 jaar of 5 jaar wacht maakt geen drol uit. Sterker nog, dat zal nog veel verder gaan toenemen omdat de technologie aan het vertragen is. Er is nu dus meer ontwikkeling aan de CPU kant dan dat er over 5 jaar zal zijn. Ook zullen er omwille van security een aantal zaken wijzigen waardoor oudere CPU's juist sneller gaan zijn dan de nieuwe. Een voorproefje daarvan krijg je al wanneer je OpenBSD installeert. Dit OS schakelt al ontzettend veel zaken uit op CPU niveau waardoor het a. nog minder uitmaakt welke CPU je gebruikt en b. de CPU ook een stuk langzamer wordt. Maar dan heb je wel een groot stuk security voor in de plaats gekregen. Voor de een zal dat een stuk verbetering zijn, voor een ander juist een verslechtering. Wat heet beter?
Het is en blijft een hele smerig verplichte upgrade truc, maar ik snap ook dat het een onbegonnen discussie is bij sommige religies.
Er is op geen enkele wijze sprake van welke vorm van verplichting dan ook. Die verplichting zit puur en alleen tussen je oren. Je zou haast denken dat het een religie is aangezien die ook tussen de oren zit...

Je redenaties doen me denken aan een oude computerreclame waarbij iemand op een onwijs dikke game-pc alleen maar een beetje patience aan het spelen was 8)7 Wat ik hier zie is iemand die bij hoog en laag beweert dat iets als TextEdit, ViM, iMessage, Music, virtualisatie, etc. allemaal beter gaat werken terwijl dat onzin in het kwadraat is. Geen van deze applicaties heeft ook maar enig voordeel aan een 15e generatie processor vs een 7e generatie omdat ze de processor bar weinig gebruiken (niet qua computing power, extensies en instructiesets). Om eens 1 ding uit te lichten: virtualisatie heeft meer aan een grote hoeveelheid geheugen en een snelle I/O dan aan een 10e ipv 8e generatie processor (beide processoren hebben de virtualisatie extensies die nodig zijn). Dat heb je in het basismodel al zitten en daarvoor hoef je dus niet het veel duurdere topmodel te kopen. Nogal belangrijk voor wie geen geldboom in de tuin heeft staan.

Niet alles is afhankelijk van de processor. Dat is basiskennis voor tweakers en ict'ers en die mis ik hier enorm in de discussie. Overigens is het weinig sportief en zeer kinderachtig om de persoonlijke aanval te kiezen omdat je niet meer in staat bent om met echte argumenten te komen. Houdt je dan gewoon buiten de discussie.

@Belecthor wat heet "meest recent"? Waar zit de grens? Bovendien is je limitatie op hardware wel beperkt. Als ik dit soort bedragen neer zou moeten tellen dan behoort zowel hardware als software op het niveau te zijn die ik verwacht. Ik heb weinig aan de hardware als ik mijn applicaties niet kan draaien of de software steeds hapert en/of crasht.

Waar haal je trouwens de onzin vandaan dat Apple fantastisch is met schitterende producten? Het is gewoon een bedrijf uit miljoenen: er moet geld binnenkomen en de aandeelhouders moeten tevreden worden gesteld. Er is echt helemaal niks speciaals aan.

@LaborGardens dat en de plaatsing van de tilde-toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Laatst online: 09:45
LaborGardens schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:26:
De brede linker shift en brede liggende Enter toets 😉
ppl schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:57:
@LaborGardens dat en de plaatsing van de tilde-toets.
Je moet toch toegeven dat de plaats van de tilde-toets op een NL-toetsenbord ervoor zorgt dat het switchen tussen schermen binnen een programma (Cmd + ~) veel makkelijker gaat dan op een US-toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Kan het kwaad om een 13" MacBook Pro met een 45w HP-lader op te laden? De originele lader is 61w. Ik gebruikte hem eerder om mijn 12" MacBook op te laden en momenteel gebruik ik hem alleen nog om mijn 11" iPad Pro op te laden.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 13" 2019/2020. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren kun je terecht in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9