Interne opslag werkt altijd prettiger, maar het ligt eraan wat je op wil slaan en of je die bestanden op meerdere computers wil benaderen.matje90 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:35:
Wat is verstandiger, interne opslag verdubbelen van 256 naar 512 voor 200 euro of een externe SSD kopen van 500gb voor 80 euro?
Ik heb nu een MBP 2015 met 256 SSD die maar voor de helft vol staat. Ik heb al mijn foto's en videos op mijn externe SSD (Samsung T5 500gb). Ik wil nu een MBP 2020 kopen en twijfel of ik moet upgraden naar 512 interne SSD aangezien ik met die externe SSD opzich meer dan genoeg zou moeten hebben. Eventueel kan ik altijd nog een extra externe SSD kunnen aanschaffen. Ik weet alleen niet wat performance wise het beste is. Ik gebruik maar 1 computer dus dan zou interne opslag voorkomen dat ik de externe SSD bij me moet hebben maar die dingen zijn tegenwoordig zo klein dat dat opzich ook geen probleem is.
Terwijl ik geduldig wacht op de levering van m’n eerste Mac ooit, de MacBook Pro 13inch, ben ik me een beetje in het verdiepen aan de accessoires die ik nog wil aanschaffen.
Ik wil de mogelijkheid hebben om de MacBook op een tv aan te sluiten via HDMI.
Hier kan ik de Apple display adapter voor kopen, maar ik zie ook genoeg kabels van bijvoorbeeld belkin voorbij komen van USB-C naar HDMI.
Aangezien ik nog geen ervaring met Amac heb verder, ben ik benieuwd of er een verschil is in gebruik tussen de originele adapter van Apple of gewoon een simpele kabel?
Hier kan ik de Apple display adapter voor kopen, maar ik zie ook genoeg kabels van bijvoorbeeld belkin voorbij komen van USB-C naar HDMI.
Aangezien ik nog geen ervaring met Amac heb verder, ben ik benieuwd of er een verschil is in gebruik tussen de originele adapter van Apple of gewoon een simpele kabel?
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
@matje90 als je budget het toelaat zou ik ssd vergroten van je mac. En dan je externe SSD als backup gebruiken. Zoals ik het lees heb je dus 1 apparaat maar geen backup dus.
Je zou ook je 200 euro kunnen investeren in een nas. Dit zou dan je storage plek kunnen zijn en/of je backup locatie. Zo heb ik het vroeger aangepakt (128GB te klein maar 256GB prima en zou ik zo weer nemen ondanks vele GBs aan video en foto materiaal)
Je zou ook je 200 euro kunnen investeren in een nas. Dit zou dan je storage plek kunnen zijn en/of je backup locatie. Zo heb ik het vroeger aangepakt (128GB te klein maar 256GB prima en zou ik zo weer nemen ondanks vele GBs aan video en foto materiaal)
Ik teken nergens meer voor
Thanks voor de reactie, ik heb alle foto's en video's ook nog als backup op mijn exterde HDD (2 tb). Ik neig zelf wel naar de 512, meer omdat extra opslag altijd een prima keuze is denk ik.
Net m’n eerste Mac ooit besteld, 13 inch 2020 i5 met 256gb en 16gb ram upgrade via de ING prijs via Amac. Ben erg benieuwd. Vandaag nog even gaan kijken in de winkel en toch mezelf getrakteerd. Hopelijk morgen binnen!
Do more
Zojuist 2 dagen mijn nieuwe MacBook Pro 13" 2020 i5/16GB/1TB in gebruik.
Tot nu toe kan ik melden dat de laptop zeer snel is, middels niet meer zo heel heet wordt na het initiële indexeren (nu 35 graden, gemiddeld 50) en het toetsenbord,, wat een fijne ervaring na een 2018 vlindertoetsenbord.
Wel twijfel ik een heel klein beetje over het werkgeheugen. Met het draaien van Parallels in coherence mode, 8 safari tabs open, teamviewer voor RDP en Apple Music, staat de teller op 12GB in gebruik en 4GB over met +- 700 tot 900 MB in swap. Had ik dan toch voor 32GB ram moeten gaan?
De laptop is overigens gewoon mega snel en blijft snel reageren zonder slowdowns, misschien moet ik daar dus niet zo op blind staren.
Accu duur is echt heel erg goed op dit model, beter dan op mijn 2018 model. Momenteel geeft de laptop aan met iStat menu dat ik nog 9 uur lang aan de slag kan op mijn volle accu en alles draait op de achtergrond mee.
EDIT: Ik draai wel Turbo Boost Switcher Pro om turbo boost onder de duim te houden (Mac versie van throttlestop). Dit zorgt dat de Mac heerlijk cool blijft en verder prima snel met zijn 10th gen i5 1038NG7.
Tot nu toe kan ik melden dat de laptop zeer snel is, middels niet meer zo heel heet wordt na het initiële indexeren (nu 35 graden, gemiddeld 50) en het toetsenbord,, wat een fijne ervaring na een 2018 vlindertoetsenbord.
Wel twijfel ik een heel klein beetje over het werkgeheugen. Met het draaien van Parallels in coherence mode, 8 safari tabs open, teamviewer voor RDP en Apple Music, staat de teller op 12GB in gebruik en 4GB over met +- 700 tot 900 MB in swap. Had ik dan toch voor 32GB ram moeten gaan?
De laptop is overigens gewoon mega snel en blijft snel reageren zonder slowdowns, misschien moet ik daar dus niet zo op blind staren.
Accu duur is echt heel erg goed op dit model, beter dan op mijn 2018 model. Momenteel geeft de laptop aan met iStat menu dat ik nog 9 uur lang aan de slag kan op mijn volle accu en alles draait op de achtergrond mee.
EDIT: Ik draai wel Turbo Boost Switcher Pro om turbo boost onder de duim te houden (Mac versie van throttlestop). Dit zorgt dat de Mac heerlijk cool blijft en verder prima snel met zijn 10th gen i5 1038NG7.
[ Voor 10% gewijzigd door trinax op 04-06-2020 20:04 . Reden: extra info ]
Initieel indexeren? Wat bedoel je daarmee?trinax schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:01:
Zojuist 2 dagen mijn nieuwe MacBook Pro 13" 2020 i5/16GB/1TB in gebruik.
Tot nu toe kan ik melden dat de laptop zeer snel is, middels niet meer zo heel heet wordt na het initiële indexeren (nu 35 graden, gemiddeld 50)
Ik merkte in het begin ook dat hij behoorlijk warm kon worden (veel warmer dan mijn oude MBP). Nu ook gemiddeld 50 graden.
MacOS heeft een zoekfunctie dat Spotlight heet welke je harde schijf/ssd indexeert. Dit gebeurd altijd in de eerste dag of 2 afhankelijk van diverse factoren. De machine kan dan even behoorlijk ploeteren en impact hebben op de performance/batterijduur.nomar109 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:52:
[...]
Initieel indexeren? Wat bedoel je daarmee?
Ik merkte in het begin ook dat hij behoorlijk warm kon worden (veel warmer dan mijn oude MBP). Nu ook gemiddeld 50 graden.
Vandaag de knoop doorgehakt en MacBook Pro 2020 13,3" 2.0 i5/16GB/512GB model besteld, nu afwachten wanneer 'ie binnenkomt. Dit wordt m'n 3e mac naast m'n 21,5" iMac uit 2010 (gekocht 2011) en titanium powerbook uit 2001 (gekocht in 2006). Die laatste heb ik nog, maar de batterij werkt niet meer en interne batterij ook niet. Het was m'n favoriete computer na drie windows machines, nog steeds een van de mooiste modelln vind ik met supersmalle bezels. Spannend hoor, m'n eerste macbook en hopelijk sneller dan de imac en beter in renderen in de adobe suite.
Op amazon.de staat een ruim aanbod van usb-c naar HDMI adapters en kabels (rond de 15 eu) - adapter van Anker of Aukey kan ik aanbevelen. Wil je iets meer aansluitmogelijkheden dan zou je naar zoiets kunnen kijken: https://www.amazon.de/Ank...g-Pixelbook/dp/B07X8ZLYLR - dan ben je 35 euro kwijt (en nee ik heb geen aandelen AnkerRoland_EM25 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:19:
Terwijl ik geduldig wacht op de levering van m’n eerste Mac ooit, de MacBook Pro 13inch, ben ik me een beetje in het verdiepen aan de accessoires die ik nog wil aanschaffen.
Bijna 9000 reviews voor deze kabel dus lijkt me ook prima voor 17 euro als je alleen HDMI wilt: https://www.amazon.de/Thu...-Space-Grau/dp/B07CL2RHX5
[ Voor 8% gewijzigd door ZiSE op 04-06-2020 23:10 ]
Bedankt voor je uitgebreide reactie, is allemaal ook een stuk betaalbaarder dan de Apple variant van bijvoorbeeld de usb-c naar usb-a/HDMI/usb-c adapter.ZiSE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:09:
[...]
Op amazon.de staat een ruim aanbod van usb-c naar HDMI adapters en kabels (rond de 15 eu) - adapter van Anker of Aukey kan ik aanbevelen. Wil je iets meer aansluitmogelijkheden dan zou je naar zoiets kunnen kijken: https://www.amazon.de/Ank...g-Pixelbook/dp/B07X8ZLYLR - dan ben je 35 euro kwijt (en nee ik heb geen aandelen Anker.
Bijna 9000 reviews voor deze kabel dus lijkt me ook prima voor 17 euro als je alleen HDMI wilt: https://www.amazon.de/Thu...-Space-Grau/dp/B07CL2RHX5
Er is dus geen extra tussenkomst van elektronica nodig om van usb-c naar HDMI te gaan? Dit omdat het “blok” van Apple zelf nogal aardig aan de maat lijkt te zijn en ik me afvraag wat er dan allemaal in zit.
Dart is een flink prijsverschil met de Setachi (die ik net had besteld), op Nederlandse webwinkels kom ik de Anker nergens tegen. Volgens de reviews werkt 'ie niet altijd goed.ZiSE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:09:
Anker of Aukey kan ik aanbevelen. Wil je iets meer aansluitmogelijkheden dan zou je naar zoiets kunnen kijken: https://www.amazon.de/Ank...g-Pixelbook/dp/B07X8ZLYLR - dan ben je 35 euro kwijt (en nee ik heb geen aandelen Anker.
Ik heb dat blok van Apple ook (de Digital AV adapter heet het officieel geloof ik); het werkt maar formaat vind ik nog al onpraktisch en het voelt erg goedkoop plastic aan (weegt ook niks). Voor de prijs van 80 (?) euro zou ik het niet aanbevelen.Roland_EM25 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:42:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie, is allemaal ook een stuk betaalbaarder dan de Apple variant van bijvoorbeeld de usb-c naar usb-a/HDMI/usb-c adapter.
Er is dus geen extra tussenkomst van elektronica nodig om van usb-c naar HDMI te gaan? Dit omdat het “blok” van Apple zelf nogal aardig aan de maat lijkt te zijn en ik me afvraag wat er dan allemaal in zit.
Anker maakt kwalitatief zeer goede spullen (de kabels kan ik ook aanbevelen); zoek maar op GoT dan kom je ongetwijfeld meer referenties tegen. Wat werkt er niet dan? Ik heb 'm zelf in gebruik en nog geen issues tegen gekomen. Ik gebruik 'm voor ethernet en hdmi. Wordt een beetje warm maar daar hebben veel van die hubs last van en er is geen PD optie maar dat was voor mijn geen prioriteit.artgrrl schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:47:
[...]
Dart is een flink prijsverschil met de Setachi (die ik net had besteld), op Nederlandse webwinkels kom ik de Anker nergens tegen. Volgens de reviews werkt 'ie niet altijd goed.
Gelukkig zijn er heel veel alternatieven - voor 40 euro deze Aukey bijvoorbeeld (met PD) https://www.amazon.de/gp/product/B07WNTM6MD
Hier verder? USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
Zo wat een keuzes... Ik zou er bijna de Satechi van annuleren, maar misschien is die ook wel prima, al heb ik dan (te) veel betaald. In de eerste pagina reviews op amazon stond dat bepaalde aansluitingen niet werkten. Voor mij gaat een adapter beter werken dan losse nieuwe kabels, ik heb best veel randapparatuur met 'gewone' usb stekkers.ZiSE schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:58:
Anker maakt kwalitatief zeer goede spullen (de kabels kan ik ook aanbevelen); zoek maar op GoT dan kom je ongetwijfeld meer referenties tegen. Wat werkt er niet dan?
Ik heb overhaast een USB c to Digital AV van Apple bij de MacBook gekocht. Veel te duur achteraf in vergelijking met ander spul. Ik heb er eigenlijk 1 nodig voor 2 USB apparaten, HDMI en een ethernet poort (niet noodzakelijk). Ik zag deze https://www.amazon.de/gp/product/B07WNTM6MD
Iemand ervaring mee?
Iemand ervaring mee?
[ Voor 9% gewijzigd door Redmonkey92 op 05-06-2020 12:04 ]
@Roland_EM25 @ZiSE @Redmonkey92 @artgrrl Voor accessoires e.d. is er ook een topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
Edit: reeds genoemd.
Edit: reeds genoemd.
[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 05-06-2020 12:17 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
3 posts boven je al genoemd.Greatsword schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:06:
@Roland_EM25 @ZiSE @Redmonkey92 @artgrrl Voor accessoires e.d. is er ook een topicUSB-C en Thunderbolt 3 accessoires
Ik heb mijn nieuwe pro binnen alleen vroeg ik mij af wat het beste is met oplaad cycles?
Ik zal veel vanuit huis werken dus hij blijft voor een tijdje wel ingeplugged, is dat goed? of moet ik hem soms leeg laten lopen?
Ik zal veel vanuit huis werken dus hij blijft voor een tijdje wel ingeplugged, is dat goed? of moet ik hem soms leeg laten lopen?
Apple heeft in de laatste update van Catalina iets voor de battery health toegevoegd.
https://support.apple.com/en-us/HT211094
https://support.apple.com/en-us/HT211094
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Gisteren contact gehad met Amac, wilde mijn mac inruilen voor een 32GB variant waar ik nu 16GB heb (1/2 dagen oud). Moet je 10% restockingskosten betalen, zijn niet goed.
Had ik hem online gekocht en 2 weken uitgewoond en terug gestuurd, had er niks aan de hand geweest, beetje jammer.
Heb ze nog maar een mailtje gestuurd gezien ik het een beetje kort door de bocht vind.
Anyway, @bruno_de_eend Je kunt het beste je laptop opladen tot 80% en niet verder laten leeg lopen tot 20%, dan houdt je de accu het meest optimaal.
Nu gaf @Weerz al aan dat er een nieuwe optie is die standaard aan staat die zorgt dat je batterij periodiek een stukje leeg loopt en weer laad als je hem constant aan de lader hebt hangen, je hoeft je hier dus theoretisch geen zorgen over te maken.
Had ik hem online gekocht en 2 weken uitgewoond en terug gestuurd, had er niks aan de hand geweest, beetje jammer.
Heb ze nog maar een mailtje gestuurd gezien ik het een beetje kort door de bocht vind.
Anyway, @bruno_de_eend Je kunt het beste je laptop opladen tot 80% en niet verder laten leeg lopen tot 20%, dan houdt je de accu het meest optimaal.
Nu gaf @Weerz al aan dat er een nieuwe optie is die standaard aan staat die zorgt dat je batterij periodiek een stukje leeg loopt en weer laad als je hem constant aan de lader hebt hangen, je hoeft je hier dus theoretisch geen zorgen over te maken.
Verwijderd
Hallo, ik heb vandaag een Macbook Pro 13’’ (2020) gekocht met i5-8gb-256gb. Ik heb hem eventjes gebruikt en op een gegeven moment reageerde mijn toetsenbord opeens niet meer. Het toegankelijkheidstoetsenbord liet wel zien dat de toetsen werden ingedrukt, en als ik bijv. op de caps lock knop drukte brandde het lampje wel. Ik belde naar de Apple help-service en zij vonden het vreemd maar raadde het aan om hem opnieuw op te starten. Dit deed ik, en het toetsenbord werkte weer. Fijn natuurlijk, maar zou dit normaal kunnen zijn of is dit echt een no-go? Het gebeurde al in het eerste uur van gebruik. De help-service zei dat een software-update ook zou kunnen helpen. Heb nu namelijk versie 10.15.4. Wat is jullie mening over dit probleem? Ben zelf nogal a-technisch. Heeft iemand het misschien al meegemaakt? Alvast bedankt!
Vanmorgen is de macbook binnen gekomen, vanavond pas echt kunnen gebruiken, heel gedoe met microsoft office 32/64 bit, maar 't is gelukt.
Wat een uitvinding die touchbar! Geweldig dat 'ie zich aanpast bij elke app, al veel mee gespeeld in premiere pro, photoshop, en itunes. Wel meteen siri eruit gesloopt haha.
Net een rendertest gedaan in premiere pro, 13,5 min op imac 2010 en 2,5 min op de macbook 2020, fantastisch! De muziek klinkt ook erg goed en luid, ik heb geen externe luidspreker meer nodig, al wordt dit een computer om overal mee naartoe te nemen. Ik ben erg blij, morgen verder spelen.
Wat een uitvinding die touchbar! Geweldig dat 'ie zich aanpast bij elke app, al veel mee gespeeld in premiere pro, photoshop, en itunes. Wel meteen siri eruit gesloopt haha.
Net een rendertest gedaan in premiere pro, 13,5 min op imac 2010 en 2,5 min op de macbook 2020, fantastisch! De muziek klinkt ook erg goed en luid, ik heb geen externe luidspreker meer nodig, al wordt dit een computer om overal mee naartoe te nemen. Ik ben erg blij, morgen verder spelen.
Als het nog een keer gebeurt, terugsturen, maar denk dat er gewoon een instelling per ongeluk geactiveerd is in de instellingen, want na een restart deed hij het weerVerwijderd schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:52:
Hallo, ik heb vandaag een Macbook Pro 13’’ (2020) gekocht met i5-8gb-256gb. Ik heb hem eventjes gebruikt en op een gegeven moment reageerde mijn toetsenbord opeens niet meer. Het toegankelijkheidstoetsenbord liet wel zien dat de toetsen werden ingedrukt, en als ik bijv. op de caps lock knop drukte brandde het lampje wel. Ik belde naar de Apple help-service en zij vonden het vreemd maar raadde het aan om hem opnieuw op te starten. Dit deed ik, en het toetsenbord werkte weer. Fijn natuurlijk, maar zou dit normaal kunnen zijn of is dit echt een no-go? Het gebeurde al in het eerste uur van gebruik. De help-service zei dat een software-update ook zou kunnen helpen. Heb nu namelijk versie 10.15.4. Wat is jullie mening over dit probleem? Ben zelf nogal a-technisch. Heeft iemand het misschien al meegemaakt? Alvast bedankt!
hi!
Ik heb mijn eerste macbook pro 2020 bestelt en zou 12 juni geleverd worden.
Hij gaat voornamelijk het meeste thuis gebruikt worden, dus niet vaak op verplaatsing.
Nu zat ik me af te vragen of het beter is om hem bij thuisgebruik altijd aan het stroomnet te hangen tijdens gebruik of dat het beter is om hem op te laden en dan op batterij gebruiken en daarna weer op te laden enz...?
Bij dit laatste slijt de batterij misschien sneller omdat hij dan meer oplaadcyclussen maakt tov dat hij altijd aan het stroomnet hangt bij gebruik.
Hij gaat voornamelijk het meeste thuis gebruikt worden, dus niet vaak op verplaatsing.
Nu zat ik me af te vragen of het beter is om hem bij thuisgebruik altijd aan het stroomnet te hangen tijdens gebruik of dat het beter is om hem op te laden en dan op batterij gebruiken en daarna weer op te laden enz...?
Bij dit laatste slijt de batterij misschien sneller omdat hij dan meer oplaadcyclussen maakt tov dat hij altijd aan het stroomnet hangt bij gebruik.
Heeft iemand al een extern beeldscherm aangesloten op de MacBook 13,3" 2020? Ik heb zowel een LG Ultrawide geprobeerd en een oude Samsung televisie, het werkt allebei, het scherm wordt ook herkent want de naam verschijnt in beeld in systeemvoorkeuren, maar ik wil ook het beeld van de MacBook gebruiken en ik heb geen tabblad 'rankschikking' waar je dat in zou kunnen stellen. Als ik het externe scherm ontkoppel blijft scherm MacBook zwart. Ik hoop dat ik een optie over het hoofd zie en dat een van jullie zegt 'klik daar'.
Edit: Ik gebruik overigens een hdmi kabel icm Satechi multipoort adapter.
[ Voor 6% gewijzigd door artgrrl op 07-06-2020 12:36 . Reden: vergeten hardware te vermelden ]
vreemd hoor ik gebruik ook een LG scherm gaat perfect samen met een Belkin USB C hub. Heb je iets met energy settings gedaan of dergelijke?artgrrl schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:33:
Heeft iemand al een extern beeldscherm aangesloten op de MacBook 13,3" 2020? Ik heb zowel een LG Ultrawide geprobeerd en een oude Samsung televisie, het werkt allebei, het scherm wordt ook herkent want de naam verschijnt in beeld in systeemvoorkeuren, maar ik wil ook het beeld van de MacBook gebruiken en ik heb geen tabblad 'rankschikking' waar je dat in zou kunnen stellen. Als ik het externe scherm ontkoppel blijft scherm MacBook zwart. Ik hoop dat ik een optie over het hoofd zie en dat een van jullie zegt 'klik daar'.
Nu doet 'ie het wel! Dat wifi beeldscherm mag wakker maken net uitgezet, Catalina update gedaan en andere poort gebruikt, geen idee wat het nu was, maar ben blij! Nu nog luxeprobleem welke monitor ik erbij ga nemen want ik gebruik nu de ultrawide van m'n man.thechip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:01:
vreemd hoor ik gebruik ook een LG scherm gaat perfect samen met een Belkin USB C hub. Heb je iets met energy settings gedaan of dergelijke?
/f/image/7L6J4qjFuBwY4A8jMyLImulc.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Macbook Pro uit juli 2017 (15-inch instap, 16GB en 251GB). Gisteren heeft de MBP een nieuw scherm, top case én batterij gekregen. Dus alleen de onderkant is nog overgebleven, de rest is vernieuwd. Erg blij mee, aangezien ik nog maar 3 weken garantie had. Wat denken jullie dat deze MBP hierdoor nu waard is? (nieuwprijs was 2700 euro).
Verwijderd
Ik heb onlangs een MacBook Pro 2020 met de 8th gen Intel i5 chip gekocht. Ik speel zelf maar 1 spel en dat is Oldschool Runescape via RuneLite en de Macbook blaast heel erg luid met de fan. Is dit normaal? Doet deze Macbook dat altijd zo? Mijn oude laptop die nu stuk is deed dat niet en die was minder krachtig.
Hoe warm wordt je CPU?Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:05:
Ik heb onlangs een MacBook Pro 2020 met de 8th gen Intel i5 chip gekocht. Ik speel zelf maar 1 spel en dat is Oldschool Runescape via RuneLite en de Macbook blaast heel erg luid met de fan. Is dit normaal? Doet deze Macbook dat altijd zo? Mijn oude laptop die nu stuk is deed dat niet en die was minder krachtig.
Uit diverse tests blijkt dat de MacBook Pro niet de beste machine is om te gamen, maar ik weet niet hoe “demanding” runescape is eerlijk gezegd.
De MacBook Pro 13inch 8th gen heeft daarnaast 1 fan. De 10th gen heeft er 2, wat iets betere koelprestaties op levert.
Ik denk dat het meer een optimalisatie issue is waardoor 1 core gebruikt wordt.Roland_EM25 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:25:
[...]
Hoe warm wordt je CPU?
Uit diverse tests blijkt dat de MacBook Pro niet de beste machine is om te gamen, maar ik weet niet hoe “demanding” runescape is eerlijk gezegd.
De MacBook Pro 13inch 8th gen heeft daarnaast 1 fan. De 10th gen heeft er 2, wat iets betere koelprestaties op levert.
Dan gaat de fan op volle toeren. En de 10th gen is een kernreactor, die moet wel door 2 fans gekoeld worden
Ik heb via m’n werk ook een nieuwe MacBook Pro 13 inch 10th gen in bestelling staan!
Verwacht hem volgende week. Ben benieuwd 🙂
Maar wat ik me afvroeg, ik heb op mijn pc een 144hz monitor Aangesloten. Deze kan met displayport op 144 hz en via HDMI 100 hz.
De resolutie van mijn scherm is 1440p (Het gaat om de Lg gl850).
Welke kabel kan ik het beste gebruiken om mijn MacBook op hetzelfde scherm aan te sluiten?
Liefste doe ik het via HDMI mits dat op 100hz kan. Er zit maar 1 DisplayPort aansluiting op mijn scherm.. maar kabeltje omprikken is natuurlijk ook een optie (Al is dat natuurlijk wel minder fijn)
Hoor graag jullie ervaring met usb c naar HDMI vs usb c naar displayport.
Maar wat ik me afvroeg, ik heb op mijn pc een 144hz monitor Aangesloten. Deze kan met displayport op 144 hz en via HDMI 100 hz.
Welke kabel kan ik het beste gebruiken om mijn MacBook op hetzelfde scherm aan te sluiten?
Liefste doe ik het via HDMI mits dat op 100hz kan. Er zit maar 1 DisplayPort aansluiting op mijn scherm.. maar kabeltje omprikken is natuurlijk ook een optie (Al is dat natuurlijk wel minder fijn)
Hi ik heb hier ook nu een twee weken dit model staan met i5 8th gen. Valt inderdaad op dat de fan begint te blazen wanneer er wat meer gevraagd word van de cpu. Vooral bij gebruik van google Chrome met meerdere tabbladen en video afspelen (ziggo GO app) merk ik dat de fans beginnen te stralen.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:05:
Ik heb er vooralsnog geen moeite mee, installeer Intel Power Gadget dan kun je ook de temperatuur aflezen van je CPU tijdens gebruik. De fan doet het werk prima, ja hij word wel luid en de laptop ' body ' warm, maar de cpu is bij mij maximaal 85 graden geworden en dat is zeer binnen de perken. De MacBook Air is bijvoorbeeld continue 100 graden bij ditzelfde gebruik. Zo lang de cpu maar lekker gekoeld is vind ik het prima dat beetje geluid.
Do more
Ik heb zelf voor precies dit doeleinde even gezocht en kwam uit op een UNI USB-C to DisplayPort cable. Besteld op Amazon. Moet er eerlijk bij vermelden dat ik de kabel nog niet getest heb. Ik meen dat de DisplayPort de betere keus is omdat er via HDMI beperking is tot doorvoer van 60hz.RFdeGroot schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:58:
Ik heb via m’n werk ook een nieuwe MacBook Pro 13 inch 10th gen in bestelling staan!
https://www.amazon.nl/Dis...ook-Surface/dp/B075V27G2R
[ Voor 8% gewijzigd door Jinn op 14-06-2020 09:53 ]
Ah super! Thanks. Ik heb hetzelfde kabeltje maar besteld.Jinn schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:49:
[...]
Ik heb zelf voor precies dit doeleinde even gezocht en kwam uit op een UNI USB-C to DisplayPort cable. Besteld op Amazon. Moet er eerlijk bij vermelden dat ik de kabel nog niet getest heb. Ik meen dat de DisplayPort de betere keus is omdat er via HDMI beperking is tot doorvoer van 60hz.
https://www.amazon.nl/Dis...ook-Surface/dp/B075V27G2R
Denk dat deze sowieso voldoed. Misschien dat ik ook nog wel een hdmi kabel probeer als ik niet goedkoop een displayport switchje ofzo kan vinden.
Steeds de kabel in mijn monitor verwisselen is natuurlijk niet ideaal, maar goed, hiermee kan ik eerst vooruit
Ik wilde een mbp 16 gb ram en 256 gb geheugen bestellen. Maar nu heeft Apple de prijs van 8 naar 16 gb ram omhoog gegooid.
Waardoor ik via de edu store nu niet 1527 kwijt ben maar 1634.
Ik twijfel nu dus heel erg of ik niet gewoon voor de 8 gb moet gaan. Dan ben ik namelijk maar 1409 kwijt.
Tuurlijk 234 euro is niet veel op dat bedrag, maar het is toch 234 euro. En vind ik dat waard voor een upgrade van ram.
Is een 8gb ram genoeg voor grotendeels schoolwerk, en zo af en toe wat foto’s bewerken in lightroom ?
Ik heb nu een Windows laptop met 4gb dus alles is al een vooruit gang.
En ik wil het liefste flink wat jaren met de mbp doen
En is het het dan waard om straks met de back to school deals voor de airpods pro te gaan ipv de normale airpods. Hiervoor moet je dan iets bij betalen. De 1e gen airpods krijg je er namelijk gratis bij.
Wie helpt mij uit de brand want ik weet gewoon niet waarvoor ik moet kiezen :’)
Ik twijfel nu dus heel erg of ik niet gewoon voor de 8 gb moet gaan. Dan ben ik namelijk maar 1409 kwijt.
Tuurlijk 234 euro is niet veel op dat bedrag, maar het is toch 234 euro. En vind ik dat waard voor een upgrade van ram.
Is een 8gb ram genoeg voor grotendeels schoolwerk, en zo af en toe wat foto’s bewerken in lightroom ?
En is het het dan waard om straks met de back to school deals voor de airpods pro te gaan ipv de normale airpods. Hiervoor moet je dan iets bij betalen. De 1e gen airpods krijg je er namelijk gratis bij.
[ Voor 3% gewijzigd door Fenneeee op 17-06-2020 08:03 ]
Als je er flink wat jaren mee wil doen en je hebt het geld ervoor dan zou ik toch echt voor de duurdere optie gaan met een 10e generatie processor. Dan krijg je sowieso 16gb geheugen en 512gb opslag. Bovendien krijg je dan betere koeling, 2 poorten meer en betere speakers.Fenneeee schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:54:
Ik wilde een mbp 16 gb ram en 256 gb geheugen bestellen. Maar nu heeft Apple de prijs van 8 naar 16 gb ram omhoog gegooid.
Aan de andere kant: als Lightroom het zwaarste is dat je ermee gaat doen en je hebt het geld (er niet voor over), dan volstaat wellicht de goedkoopste variant ook prima. Ook met 8 gb draait dat systeem goed.
Allen,
Ik heb onlangs mijn nieuwe Macbook Pro 13 met 10th gen i5, 32Gb ram en 1Tb storage ontvangen. Ik heb deze voornamelijk gekocht voor foto- en videobewerking.
Als ik ongeveer een 15 minuten in Final Cut Pro aan het werken ben krijg ik voortdurend de spinning ball te zien. Zelfs bij het verplaatsen van een kort clipje, echt niet normaal. Na een herstart van FCPX kan ik opnieuw 15 minuten werken zonden enige problemen, daarna terug veel spinning ball.
Blijkbaar ben ik niet de enige die dit probleem heeft: https://discussions.apple.com/thread/251387186?page=9
Ik vermoed dat het te maken heeft met incompatibiliteitsproblemen met ofwel MacOS ofwel FCPX ofwel de nieuwe intel chipset.
Heeft er hier iemand hetzelfde probleem?
Ik ben aan het denken om mijn macbook terug te sturen en af te wachten wat de toekomst brengt...
Ik heb onlangs mijn nieuwe Macbook Pro 13 met 10th gen i5, 32Gb ram en 1Tb storage ontvangen. Ik heb deze voornamelijk gekocht voor foto- en videobewerking.
Als ik ongeveer een 15 minuten in Final Cut Pro aan het werken ben krijg ik voortdurend de spinning ball te zien. Zelfs bij het verplaatsen van een kort clipje, echt niet normaal. Na een herstart van FCPX kan ik opnieuw 15 minuten werken zonden enige problemen, daarna terug veel spinning ball.
Blijkbaar ben ik niet de enige die dit probleem heeft: https://discussions.apple.com/thread/251387186?page=9
Ik vermoed dat het te maken heeft met incompatibiliteitsproblemen met ofwel MacOS ofwel FCPX ofwel de nieuwe intel chipset.
Ik ben aan het denken om mijn macbook terug te sturen en af te wachten wat de toekomst brengt...
Het is niet dat ik het geld er niet voor over heb. Maar de versie met 16gb en 512 opslag ligt helaas boven mijn budget. Anders was ik daar zeker voor gegaan.. ik heb de gok genomen om te wachten tot de back to school deals. Achteraf spijt van want dan had ik de nieuwe versie kunnen krijgen met 16gb voor minder geld. Maar ja dat is achteraf makkelijk praten natuurlijk.ThijsWa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:39:
[...]
Als je er flink wat jaren mee wil doen en je hebt het geld ervoor dan zou ik toch echt voor de duurdere optie gaan met een 10e generatie processor. Dan krijg je sowieso 16gb geheugen en 512gb opslag. Bovendien krijg je dan betere koeling, 2 poorten meer en betere speakers.
Aan de andere kant: als Lightroom het zwaarste is dat je ermee gaat doen en je hebt het geld (er niet voor over), dan volstaat wellicht de goedkoopste variant ook prima. Ook met 8 gb draait dat systeem goed.
16 gb is dus zeker voor in de toekomst wel makkelijk. Ga er nog is over nadenken !
Ik ben aan het kijken om mijn eerste macbook pro aan te schaffen.
Gebruik:
Mijn werkpaard voor mijn job als System engineer voor Windows systemen.
Office.
Surfen
Licht gamen (Starcraft2 en League of Legends)
Video productie. Ik zou een vlog willen maken.
Ik twijfel tussen de 13" & de 16".
Vooral het video editing gedeelte doet mij twijfelen.
Is de 13" hiervoor voldoende?
De 16" mijd ik voor kostprijs liever maar als het niet anders kan.
En voor de 16" vind ik geen dock welke 100W doorgeeft. Iemand een suggestie?
Gebruik:
Office.
Surfen
Voor het video editing gedeelte ben ik ook serieus aan het twijfelen geweest tussen 13 en 16 inch. Ben toch voor 13inch gegaan omwille van de vormfactor (en prijs). Maar let op: Als je voor de nieuwste i5 10th gen processor gaan bij de 13inch, is er momenteel een serieus probleem met het gebruik van Final Cut Pro (zie mijn post hierboven). Dus ik ga de mijne terugsturen en afwachten...belrpr schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:40:
Ik ben aan het kijken om mijn eerste macbook pro aan te schaffen.
Gebruik:
Office.
Surfen
Voor de rest wel een fijn toestel!
Had het inderdaad al gelezen maar is het een algemeen probleem of juist specifiek met uw toestel.
Want ik heb op alle youtube vids over de 13" hierover niets gehoord.
Ik weet niet of dit echt met alle 13inch modellen met de nieuwe processor is maar er zijn toch al veel mensen die dit melden.belrpr schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:44:
Had het inderdaad al gelezen maar is het een algemeen probleem of juist specifiek met uw toestel.
Volgende review op youtube heeft zijn comments geupdate in verband met dit probleem, moet je maar eens lezen: https://www.youtube.com/watch?v=mJB1mNUw6dk
Normaal zou deze macbook 4K kunnen editen.
Na 7 jaar was ik toe aan een upgrade van mijn oude macbook pro. Uiteindelijk altijd zeer tevreden geweest en dus logischerwijs voor de opvolger gekozen, de 2019 16".
Direct na de eerste opstart hoorde ik al dat er fans aanwezig waren. Bij mijn oud model hoorde je die pas bij 4K video of lightroom, anders muisstil. Maar na het aansluiten van mijn 2 externe monitors begonnen de fans nog luider te draaien.
Na wat opzoekwerk blijk het een veel voorkomend probleem. Bij een externe monitor gebruikt de dGPU 20 watt, totaal goed voor 40 watt, en dus veel meer warmte.
Mijn huidig model die enkele upgrades had gaat retour, prijs/kwaliteit is gewoon niet te verantwoorden.
Ik weet wel nog niet wat er in de plaats moet komen, misschien een refurbished, of zelfs een ander merk, al is het maar om komende jaren te overbruggen tot ze hun ARM reeks op orde hebben.
De nieuwe 13" lijkt mij ook wel iets, zijn er hier die ervaring hebben met 2 monitors en normale load (meerdere tabs, muziek, whatsapp,...) qua fan noise ?
Direct na de eerste opstart hoorde ik al dat er fans aanwezig waren. Bij mijn oud model hoorde je die pas bij 4K video of lightroom, anders muisstil. Maar na het aansluiten van mijn 2 externe monitors begonnen de fans nog luider te draaien.
Na wat opzoekwerk blijk het een veel voorkomend probleem. Bij een externe monitor gebruikt de dGPU 20 watt, totaal goed voor 40 watt, en dus veel meer warmte.
Mijn huidig model die enkele upgrades had gaat retour, prijs/kwaliteit is gewoon niet te verantwoorden.
Ik weet wel nog niet wat er in de plaats moet komen, misschien een refurbished, of zelfs een ander merk, al is het maar om komende jaren te overbruggen tot ze hun ARM reeks op orde hebben.
De nieuwe 13" lijkt mij ook wel iets, zijn er hier die ervaring hebben met 2 monitors en normale load (meerdere tabs, muziek, whatsapp,...) qua fan noise ?
Wellicht zijn er meer mensen met een Macbook Pro 13" 2020. Ik heb problemen met USB-hubs in combinatie met deze nieuwe Macbook.
Volstrekt willekeurig stopt een USB-hub ermee, de apparaten krijgen dan wel stroom, maar er is geen data overdracht meer. Ook niet op de andere hubs, bijvoorbeeld de geïntegreerde in mijn Dell-beeldscherm die via USB-c verbonden is met mijn MBP, stopt ermee. Ik heb verschillende muizen geprobeerd, verschillende hubs en adapters, het probleem blijft terug komen en is vaak simpelweg te verhelpen door de monitor uit en aan te zetten.
De usb-poorten zijn niet overbelast. Ik had een topic gemaakt op het Apple forum en werd daarop gebeld door Apple engineer uit Californië, verschillende tests en resets doorgevoerd maar het probleem blijft terugkomen. Momenteel is er niets extra's meer aangesloten op de monitor, de usb hub gebruik ik nu direct op een eigen Thunderbolt poort, ook dan loopt USB wel eens vast. Opnieuw inpluggen van de hub heeft geen effect, het is pas verholpen als je de monitor uit en aan zet. Vreemd wat de USB-apparatuur is helemaal niet meer verbonden met de monitor.
Op mijn forumpost bij Apple zijn nu meerdere reacties van mensen die dezelfde casus hebben met USB-hubs. Maar het lijkt niet echt op een heel groot en bekend probleem, er is heel weinig over te vinden op het internet.
Dus vroeg mij af of er hier mensen zijn met problemen met USB-hubs op de nieuwe Macbook Pro 13".
Volstrekt willekeurig stopt een USB-hub ermee, de apparaten krijgen dan wel stroom, maar er is geen data overdracht meer. Ook niet op de andere hubs, bijvoorbeeld de geïntegreerde in mijn Dell-beeldscherm die via USB-c verbonden is met mijn MBP, stopt ermee. Ik heb verschillende muizen geprobeerd, verschillende hubs en adapters, het probleem blijft terug komen en is vaak simpelweg te verhelpen door de monitor uit en aan te zetten.
De usb-poorten zijn niet overbelast. Ik had een topic gemaakt op het Apple forum en werd daarop gebeld door Apple engineer uit Californië, verschillende tests en resets doorgevoerd maar het probleem blijft terugkomen. Momenteel is er niets extra's meer aangesloten op de monitor, de usb hub gebruik ik nu direct op een eigen Thunderbolt poort, ook dan loopt USB wel eens vast. Opnieuw inpluggen van de hub heeft geen effect, het is pas verholpen als je de monitor uit en aan zet. Vreemd wat de USB-apparatuur is helemaal niet meer verbonden met de monitor.
Op mijn forumpost bij Apple zijn nu meerdere reacties van mensen die dezelfde casus hebben met USB-hubs. Maar het lijkt niet echt op een heel groot en bekend probleem, er is heel weinig over te vinden op het internet.
Dus vroeg mij af of er hier mensen zijn met problemen met USB-hubs op de nieuwe Macbook Pro 13".
/dev/null
Grappig dat je het zegt. Hoewel grappig...Pejer13 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:48:
Allen,
Voor mij vallen er kwartjes.
Gister met Macbook Pro 13 met 10th gen i5 ook na een uurtje beach balls in FCPX. Was daar ook door verrast (was niet met 4k footage bezig). Ik vertrouw er op dat dit de bekende kinderziektes zijn die wel weer gepolijst worden. Mijn MBA 2013 had destijds ook kinderziektes die na 2 maanden verholpen waren. Direct retourneren vind ik persoonlijk wel heel dramatisch, al moet ik wel zeggen dat ik video edit voor hobbyisme en niet dagelijks gebruik voor werk. Aan de andere kant, voor zo'n prijs mag je wel verwachten dat e.e.a. flawless werkt. Hoe dan ook, het verdient niet de schoonheidsprijs.
[ Voor 4% gewijzigd door Jinn op 17-06-2020 23:55 ]
Ja, er zijn dus al weer mensen die last hebben van de usb2.0 bug op de mbp 13I_stealth_I schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:36:
Wellicht zijn er meer mensen met een Macbook Pro 13" 2020. Ik heb problemen met USB-hubs in combinatie met deze nieuwe Macbook.
Volstrekt willekeurig stopt een USB-hub ermee,
https://www.mactrast.com/...with-usb-2-0-accessories/
/dev/null
Mijn late 2013 15inch i7, 16GB, 512GB en gt750m is ook toe aan een upgrade, deze kan nog wel mee met de vriendin maar voor mij mag het weer eens wat nieuws worden.
Dus einde deze maand wordt the beast besteld
Heb mijn zinnen gezet op de 16” met de standaard i9 met 64GB RAM en 2TB SSD en de 8GB ddr6 graka.
Ik wil hier gewoon weer een jaartje of 7 meedoen denk wel dat dat gaat lukken
Dus einde deze maand wordt the beast besteld
Heb mijn zinnen gezet op de 16” met de standaard i9 met 64GB RAM en 2TB SSD en de 8GB ddr6 graka.
Ik wil hier gewoon weer een jaartje of 7 meedoen denk wel dat dat gaat lukken
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
@SpoekGTi Wat een beest, ben wel benieuwd waarvoor je dit soort specs in de praktijk gebruikt.
Heb je toevallig ook een eGPU overwogen of is mobiel zijn echt een must?
Mobiel zijn is wel een must, en gebruiken tsja beetje porno denkGreatsword schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:18:
@SpoekGTi Wat een beest, ben wel benieuwd waarvoor je dit soort specs in de praktijk gebruikt.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Hier staat een Macbook Air 11 inch, early 2014, 4GB die hoog nodig aan vervanging toe is.
Sowieso wordt de nieuwe macbook een 13 inch ivm hanteerbaarheid. Ook 16 GB ram omdat dit net ff wat lekkerder werkt - denk ik.
Ik zit te twijfelen tussen twee opties:
- Air met 1.2GHz i7-1060NG7, 16GB , 512 GB SSD
- Pro met 1.4GHz i5-8257U, 16GB , 512 GB SSD
Beiden ongeveer even duur - de Pro is in deze configuratie zo'n 170 duurder.
Het lijkt dat de i5 toch wel een stukje sneller is als de dit mag geloven.
Qua accuduur lijkt de Air iets beter..
Mijn vraag is dus, zal er in de praktijk veel verschil zitten tussen beide, of kan ik die 170 euro beter op zak houden?
Het is vooral voor school gebruik - dus veel word, safari, youtube, netflix, etc.
Ik heb geen zin in vaak gezeur dat ie traag is beachballs heeft, maar eventueel is 8GB ook een optie?
Sowieso wordt de nieuwe macbook een 13 inch ivm hanteerbaarheid. Ook 16 GB ram omdat dit net ff wat lekkerder werkt - denk ik.
Ik zit te twijfelen tussen twee opties:
- Air met 1.2GHz i7-1060NG7, 16GB , 512 GB SSD
- Pro met 1.4GHz i5-8257U, 16GB , 512 GB SSD
Beiden ongeveer even duur - de Pro is in deze configuratie zo'n 170 duurder.
Het lijkt dat de i5 toch wel een stukje sneller is als de dit mag geloven.
Qua accuduur lijkt de Air iets beter..
Mijn vraag is dus, zal er in de praktijk veel verschil zitten tussen beide, of kan ik die 170 euro beter op zak houden?
Het is vooral voor school gebruik - dus veel word, safari, youtube, netflix, etc.
Ik heb geen zin in vaak gezeur dat ie traag is beachballs heeft, maar eventueel is 8GB ook een optie?
nope
Ik begrijp het dilemma. Wellicht dan toch 16gb kiezen. Of uitstellen tot nieuwe ARM MacBooks (geen idee wanneer die komen en wat die gaan kosten, maar na 22 juni weten we misschien meer). Tot die tijd met een betaalbaarder Windowslaptop?Fenneeee schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:35:
[...]
Het is niet dat ik het geld er niet voor over heb. Maar de versie met 16gb en 512 opslag ligt helaas boven mijn budget. Anders was ik daar zeker voor gegaan.. ik heb de gok genomen om te wachten tot de back to school deals. Achteraf spijt van want dan had ik de nieuwe versie kunnen krijgen met 16gb voor minder geld. Maar ja dat is achteraf makkelijk praten natuurlijk.
16 gb is dus zeker voor in de toekomst wel makkelijk. Ga er nog is over nadenken !
Ik heb besloten om toch maar voor de 16gb en dan 256gb geheugen te gaan. Heb nu ook 256gb en daar is nog geen 1/3 van vol. En heb een externe harde schijf van 2 TB. Dus heb aan die 256 wel genoeg.ThijsWa schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:55:
[...]
Ik begrijp het dilemma. Wellicht dan toch 16gb kiezen. Of uitstellen tot nieuwe ARM MacBooks (geen idee wanneer die komen en wat die gaan kosten, maar na 22 juni weten we misschien meer). Tot die tijd met een betaalbaarder Windowslaptop?
234 euro is natuurlijk op een bedrag van bijna 1500 eigenlijk helemaal niks.
Nu maar even wachten tot dat de back to school deals erop staan dan kan ik bestellen
De bluetooth van mijn macbook pro 16" 2019 is er spontaan mee opgehouden nadat ik (per ongeluk) een 4.0 csr bluetooth usb ingeprikt en eruit gehaald heb. Nu is er op het apple forum al een hele discussie gaande over fixes en het vervangen van moederborden.
https://discussions.apple...058?answerId=252816593022
Bij mij heeft nog niets geholpen in ieder geval
. Iemand hier ook ervaring mee?
https://discussions.apple...058?answerId=252816593022
Bij mij heeft nog niets geholpen in ieder geval

bedankt, maar ik heb besloten dat het voor mij toch waard is om voor betere specs te gaan.syltheboy schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:53:
@bloody Voor jouw gebruik voldoet 8GB ook prima. Ik zou voor de Air gaan. Zelf heb ik de Pro 2017, maar als ik nu zou mogen kiezen dan zou ik de Air 2020 nemen.
Dit wordt hem:
Pro 13 inch met 2.0GHz i5-1038NG7, 16GB , 512 GB SSD
Review: https://appleinsider.com/...cessors-is-the-one-to-buy
Los van betere cpu en meer mem, is het memory ook veel sneller en 4 ipv 2 usb.
De prijs is even slikken, maar dan hoop ik ook weer voor een aantal jaren klaar te zijn.
Nu nog even wachten op de back to school aanbieding
Hopelijk start deze volgende week?
nope
Goede keus! Ik ben uiteindelijk ook voor de 2,0Ghz i5 gegaan en ben er erg blij mee.bloody schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:22:
[...]
bedankt, maar ik heb besloten dat het voor mij toch waard is om voor betere specs te gaan.
Dit wordt hem:
Pro 13 inch met 2.0GHz i5-1038NG7, 16GB , 512 GB SSD
Review: https://appleinsider.com/...cessors-is-the-one-to-buy
Los van betere cpu en meer mem, is het memory ook veel sneller en 4 ipv 2 usb.
De prijs is even slikken, maar dan hoop ik ook weer voor een aantal jaren klaar te zijn.
Nu nog even wachten op de back to school aanbieding![]()
Hopelijk start deze volgende week?
Zeker, de prijs is even slikken. Maar als je de “basis” uitbreidt met 16gb ram en 512gb opslag, is het verschil nog maar zo klein.
En daarvoor krijg je idd sneller ram, snellere CPU en niet te vergeten betere koeling én beter geluid 😉
Graag zou ik hier mijn ervaringen willen delen, aangezien ik benieuwd ben of andere macbook pro gebruikers dit probleem herkennen of kunnen opwekken.
Een maand geleden heb ik een MacBook Pro 16” aangeschaft (i9, 16GB RAM, 5500M 8GB, 1TB SSD). Vanaf het moment dat ik mijn MBP heb aangesloten aan een externe monitor (27” 1440p iiyama) heb ik te maken met kernel panic als de MPB in sluimer gaat/tijdens sluimer/bij ontwaken uit sluimerstand. De monitor is verbonden met een USB-C/Thunderbolt naar DisplayPort kabel (dus geen hub oid).
Dit gebeurt mij alleen als de MPB (a) de macbook pro aan de lader zit, (b) aangesloten aan externe monitor, (c) in clemshell mode EN (d) vervolgens in slaap valt. De MPB is dan een tijdje unresponse en na 2 min reboot hij en moet ik opnieuw mijn wachtwoord invoeren en zijn al mijn apps afgesloten. Deze kernel panic treden op in 50-75% van de gevallen als de MBP in slaap valt terwijl aangesloten aan een externe monitor.
Met apple support heb ik tijdens een 6-tal contacten allerlei problemen uitgesloten. Problemen blijven aanhouden na SMC, VRAM reset, schone instalatie MAC OS, andere kabel en andere monitor, alle peripherals afsluiten. Het probleem blijft zich echter voordoen.
Uiteindelijk in overleg met apple support besloten om mijn MBP om te ruilen, aangezien we geen oorzaak kunnen vinden.
Sinds dit weekend een nieuw vervangende MBP binnen. Compleet schone instalatie, zelfs geen icloud of apple ID geinstaleerd. En fresh out of the box: zelfde probleem.
Ik vind het bijna ongelofelijk, maar ik denk dat dit een serious software of hardware issue is. Na wat zoekwerk op internet vind ik velen met hetzelfde probleem. Ongelofelijk dat ik hier nog niemand over heb gehoord. Kijk bijvoorbeeld op: https://mrmacintosh.com/10-15-4-update-wake-from-sleep-kernel-panic-in-16-mbpro-2019/ .
Ik overweeg serieus om mijn MBP maar in te leveren en eieren voor mijn geld te kiezen. Ik kom wel een keer terug als ze de problemen verholpen hebben.
Mijn advies: denk zeer goed na bij aanschaf van de huidige MBP16 inch. Vooral als je deze met een externe monitor wilt gebruiken.
Herkennen mensen deze problemen of kunnen ze dit opwekken?
Een maand geleden heb ik een MacBook Pro 16” aangeschaft (i9, 16GB RAM, 5500M 8GB, 1TB SSD). Vanaf het moment dat ik mijn MBP heb aangesloten aan een externe monitor (27” 1440p iiyama) heb ik te maken met kernel panic als de MPB in sluimer gaat/tijdens sluimer/bij ontwaken uit sluimerstand. De monitor is verbonden met een USB-C/Thunderbolt naar DisplayPort kabel (dus geen hub oid).
Dit gebeurt mij alleen als de MPB (a) de macbook pro aan de lader zit, (b) aangesloten aan externe monitor, (c) in clemshell mode EN (d) vervolgens in slaap valt. De MPB is dan een tijdje unresponse en na 2 min reboot hij en moet ik opnieuw mijn wachtwoord invoeren en zijn al mijn apps afgesloten. Deze kernel panic treden op in 50-75% van de gevallen als de MBP in slaap valt terwijl aangesloten aan een externe monitor.
Met apple support heb ik tijdens een 6-tal contacten allerlei problemen uitgesloten. Problemen blijven aanhouden na SMC, VRAM reset, schone instalatie MAC OS, andere kabel en andere monitor, alle peripherals afsluiten. Het probleem blijft zich echter voordoen.
Uiteindelijk in overleg met apple support besloten om mijn MBP om te ruilen, aangezien we geen oorzaak kunnen vinden.
Sinds dit weekend een nieuw vervangende MBP binnen. Compleet schone instalatie, zelfs geen icloud of apple ID geinstaleerd. En fresh out of the box: zelfde probleem.
Ik vind het bijna ongelofelijk, maar ik denk dat dit een serious software of hardware issue is. Na wat zoekwerk op internet vind ik velen met hetzelfde probleem. Ongelofelijk dat ik hier nog niemand over heb gehoord. Kijk bijvoorbeeld op: https://mrmacintosh.com/10-15-4-update-wake-from-sleep-kernel-panic-in-16-mbpro-2019/ .
Ik overweeg serieus om mijn MBP maar in te leveren en eieren voor mijn geld te kiezen. Ik kom wel een keer terug als ze de problemen verholpen hebben.
Mijn advies: denk zeer goed na bij aanschaf van de huidige MBP16 inch. Vooral als je deze met een externe monitor wilt gebruiken.
Er lijkt een bug te zitten in MacOs. Ook de kleinere MacBook Pro en Air hebben problemen. Schijnt te komen door USB2 hubs, die ook in je monitor zit. Het internet wordt er de laatste dagen mee overspoelt. De 16" inch heeft het in een ergere vorm. Zie hier.Tempen schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:02:
Graag zou ik hier mijn ervaringen willen delen, aangezien ik benieuwd ben of andere macbook pro gebruikers dit probleem herkennen of kunnen opwekken.
https://www.forbes.com/si...xperiencing-usb-20-issues
https://9to5mac.com/2020/...h-2020-macbook-pro-and...
https://www.reddit.com/r/..._new_macbook_pro_13_2020/
Met een Caldigit TS3 plus hub/dock is het probleem weg. Kost wel 270 euro

/dev/null
@I_stealth_I De gelinkte artikelen gaan over USB 2.0 apparatuur
We hebben al sinds 2008 usb 3.0 en hoger dus je dat anno 2020 nog gebruikt, dan ben je wat mij betreft ook wel toe aan update van je randapparatuur.

We hebben al sinds 2008 usb 3.0 en hoger dus je dat anno 2020 nog gebruikt, dan ben je wat mij betreft ook wel toe aan update van je randapparatuur.
Leuke comment, maar noem eens een usb 3 printer? Een usb 3 scanner? Ik heb nog een stapeltje usb sticks die gewoon usb 2.0Greatsword schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:47:
@I_stealth_I De gelinkte artikelen gaan over USB 2.0 apparatuur![]()
Zijn sterker nog heb er zelfs misschien wel 1 of 2 die nog usb 1.1 zijn.
Zelfde geldt voor een externe disk, ik heb hier nog een 120GB freecom toughdrive liggen die usb 2.0 is, eens een SSD op usb KAN sneller zijn, maar goed deze doet het nog en voor even wat data over te zetten issie altijd paraat
Sowieso receivers van muizen en keyboards zijn maar usb 2.0 en laat ik nou net een MX master 2 hebben
Dus Ha usb 3.0 devices zijn er sinds 2008 maar wil niet zeggen dat iedereen zijn devices meteen heeft weggekeild en alles naar usb heeft geüpgrade
Kan je wel heel verontwaardigd doen, maar alles wat vaak geen storage is, is vaak usb2.0.Greatsword schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:47:
@I_stealth_I De gelinkte artikelen gaan over USB 2.0 apparatuur![]()
- Muizen
- Toetsenborden
- Authentication devices/Yubikey
- Externe geluidskaarten/Dacs (het geluid uit een macbook geluidskaart is ronduit slecht)
- Laadkabels van AppleWatch en Airpods Case
Terwijl ik dit type liepen de USB2.0 apparaten weer vast. Zucht
/dev/null
Idem hier. Werkplek thuis kan volgen, maar werkplek bij de werkgever deelt alleen maar goedkope muizen en tborden uit, dat wordt weer zagen om uitzonderingenI_stealth_I schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:18:
[...]
Kan je wel heel verontwaardigd doen, maar alles wat vaak geen storage is, is vaak usb2.0.
- Muizen
- Toetsenborden
- Authentication devices/Yubikey
- Externe geluidskaarten/Dacs (het geluid uit een macbook geluidskaart is ronduit slecht)
- Laadkabels van AppleWatch en Airpods Case
Terwijl ik dit type liepen de USB2.0 apparaten weer vast. Zucht
Als ik het goed begrijp gaat het om tijdelijke issues en richt dit geen permanente schade aan (na ontkoppelen en een reboot is alles opnieuw in orde?)
The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.
Hier geen problemen met een 16 Inch macbook pro uit slaapstand halen. Ik gebruik hem in clamshell, direct aan de oplader, via usb-c aan externe monitor, en met de toetsenbord en muis via een hubje direct op de macbook aangesloten.Tempen schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:02:
[ Voor 3% gewijzigd door jeorne op 23-06-2020 16:35 ]
Ik heb een nieuwe MBP 13" (10th gen Intel) en ik herken het. Het leek toch wel aan mijn 8-in-1 USB-C adapter te liggen. Ik heb van de fabrikant (Douxe) inmiddels een nieuwe uitvoering ontvangen (zelfs 11-in-1) en die doet het goed. Het is nog een prototype, dus helaas nog niet te bestellen, als het goed is volgende maand wel. Maar als ik het echter zo lees, lijkt er toch ook iets niet lekker te zitten bij de MacBook.Tempen schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:02:
Als je een hub hebt met het thunderbolt protocol of een hub die volledig transparant werkt, zou het goed moeten gaan volgens een discussie op Reddit. Enfin, dat is voor de time being.ThijsWa schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:03:
[...]
Ik heb een nieuwe MBP 13" (10th gen Intel) en ik herken het. Het leek toch wel aan mijn 8-in-1 USB-C adapter te liggen. Ik heb van de fabrikant (Douxe) inmiddels een nieuwe uitvoering ontvangen (zelfs 11-in-1) en die doet het goed. Het is nog een prototype, dus helaas nog niet te bestellen, als het goed is volgende maand wel. Maar als ik het echter zo lees, lijkt er toch ook iets niet lekker te zitten bij de MacBook.
Ik heb een Dell 4k monitor en deze speciaal gekocht voor de powerdelivery waaraan ik de geintegreerde usB poorten van de monitor kan gebruiken voor toetsenbord, muis, DAC en netwerkkaart. Het werkt allemaal prachtig met een kabel, zonder losse meuk...2 tot 3 keer per dag vallen de usb2 apparaten of netwerkadapter uit. Ff de monitor aan en uit en vaak werkt het dan weer.
Het is even vervelend, maar nog redelijk werkbaar. Misschien toch maar ff een bluetooth muis/tb combi gebruiken en wifi.
[ Voor 5% gewijzigd door I_stealth_I op 23-06-2020 17:13 ]
/dev/null
@Tempen ik had wel kernel panics met mijn 13" MacBook Pro (2017) maar sinds ik een 16" heb is het niet meer voorgekomen. Scherm is een 4k LG 32" aangesloten via thunderbolt. Aan de usb-ub in het scherm zitten mijn toetsenbord en DAC. Laptop staat in een verticale houder, in clamshell dus.
Wel heb ik nog steeds af en toe na slaapstand dat het scherm op 1920x1080 @ 30Hz staat. Even de thunderboltkabel eruit en opnieuw erin lost dat elke keer op.
Voor de rest werkt mijn 16" MBP net zo probleemloos als mijn 13" MBP.
Wel heb ik nog steeds af en toe na slaapstand dat het scherm op 1920x1080 @ 30Hz staat. Even de thunderboltkabel eruit en opnieuw erin lost dat elke keer op.
Voor de rest werkt mijn 16" MBP net zo probleemloos als mijn 13" MBP.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Dank voor de input allen.
Update van mijn situatie: Na 7 contact momenten met Apple Support heeft Apple (eindelijk) het bestaan van kernel panic problemen t.a.v. sleep en externe monitoren erkend. Ze zouden bezig zijn met een oplossing en er wordt geadviseerd om de software updates te instaleren mochten die er komen.
Voor wat het waard is!
Update van mijn situatie: Na 7 contact momenten met Apple Support heeft Apple (eindelijk) het bestaan van kernel panic problemen t.a.v. sleep en externe monitoren erkend. Ze zouden bezig zijn met een oplossing en er wordt geadviseerd om de software updates te instaleren mochten die er komen.
Voor wat het waard is!
Tegen mij houden ze de lippen nog stevig op elkaar. Zowel Apple en ik weet wel beter, ze zijn er absoluut wel van de hoogte maar doen alsof het een opzichzelfstaand probleem is. Kreeg n.a.v. van mijn post op de Apple community direct een telefoontje van een support guy van Apple uit Californie die buitengewoon veel interesse had in het probleem. Hij belde mij iedere avond netjes terug. Die Nederlandse Apple support wordt helemaal geregeerd vanuit Cupertino, ze mogen vast niets toegeven.Tempen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:14:
Dank voor de input allen.
Voor wat het waard is!
De draadjes op de Apple community en Reddit beginnen ook steeds actiever te worden en een aantal bekendere Amerikaanse nieuws websites hebben het nieuws al opgepikt.
[ Voor 10% gewijzigd door I_stealth_I op 25-06-2020 14:08 ]
/dev/null
Heb nu sinds een week de pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 13,3" met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB inter... binnen en verbaas me eigenlijk over hoe stil hij is.
De afgelopen dagen behoorlijk intensief foto's bewerkt met Capture One en hij wordt wel warm, maar blijft gelukkig wel stil. Op de achtergrond Safari openstaan met 25 tabbladen, Music, Mail, Excel.
:strip_exif()/f/image/iN96FZWNKhOCQ3sOrOSPkRkX.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen dagen behoorlijk intensief foto's bewerkt met Capture One en hij wordt wel warm, maar blijft gelukkig wel stil. Op de achtergrond Safari openstaan met 25 tabbladen, Music, Mail, Excel.
:strip_exif()/f/image/iN96FZWNKhOCQ3sOrOSPkRkX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s6IJLFHczPRxlBLwk84MpRMh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Greatsword op 28-06-2020 15:57 ]
Ondertussen de knoop doorgehakt en mijn MBP 13 inch terug gestuurd naar Apple. Vele mensen hebben problemen met FCPX maar ook met iMovie. Dit wijst toch op een probleem in MacOS of een probleem met de nieuwe intel chips.Pejer13 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:48:
Allen,
Anyway, ik heb een Macbook pro 16 6-core i7, 32GB, 1TB, 5500m 8GB besteld. Zou normaal 9 juli geleverd worden.
Ik heb zo uiteindelijk toch een aantal weken zonder macbook gezeten en dus ook geen werk kunnen uitvoeren..
Hopelijk is de nieuwe er snel en heeft deze geen issues!
Ben even benieuwd welke MacBook kleur jullie het mooist vinden.
Poll: Welke kleur Macbook heb je of zou je aanschaffen?
• Zilver
• Spacegrijs

Ook een poll maken? Klik hier
Poll: Welke kleur Macbook heb je of zou je aanschaffen?
• Zilver
• Spacegrijs
Ook een poll maken? Klik hier
Ik zou voor links gaan. 256GB opslag is karig. Been there done that.
Zegt die kloksnelheid ook nog iets? Of is dat niet te vergelijken?Dennisweb schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:54:
[...]
Ik zou voor links gaan. 256GB opslag is karig. Been there done that.
...less is more
Ik wil zometeen de MacBook gaan aanschaffen want de back to school deals zijn begonnen.
Nu twijfel ik heeeel erg ga ik voor 512 gb of 256gb
Ik heb nu op mijn Windows laptop 256 geloof ik en daar red ik het makkelijk mee. Het geen wat er op zal komen staan is Office, en lightroom. Voor de rest geen andere gekke dingen. Ik vind 2000 voor een laptop gewoon echt te veel geld.
Red je het ook met 256 en een 2tb externe harde schijf ernaast waar alles op staat.
Wie helpt mij uit de brand !!
Ik heb nu op mijn Windows laptop 256 geloof ik en daar red ik het makkelijk mee. Het geen wat er op zal komen staan is Office, en lightroom. Voor de rest geen andere gekke dingen. Ik vind 2000 voor een laptop gewoon echt te veel geld.
Red je het ook met 256 en een 2tb externe harde schijf ernaast waar alles op staat.
@Fenneeee 256 is voor de meeste mensen prima en al helemaal als je nog een externe hdd of SSD hebt. Ik heb je ook een DM gestuurd, mogelijk interessant voor je
Ik heb op mijn iMac een 2TB SSD Samsung X5 hangen. Kost ook 600 euro, maar dat werkt super. Het kan dus wel. Of dat voor een MacBook handig is betwijfel ik. Je kan ‘m dan niet even makkelijk op een tafeltje in de trein zetten.Fenneeee schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:24:
Ik wil zometeen de MacBook gaan aanschaffen want de back to school deals zijn begonnen.
Je kan het geheugen van een macbook evt ook later nog uitbreiden toch ?
Dus niet hem ram geheugen maar wel de ssd ? Of klopt dit niet
Beiden zijn een i5 Coffee Lake quadcore toch? Dan zou ik die 100 euro meer zeker betalen.funk-e schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:55:
[...]
Zegt die kloksnelheid ook nog iets? Of is dat niet te vergelijken?
Maar dan vraag je ook wel advies van een MacBook gek. Ik heb zelf de 16” 2019 variant staan. Met een i9 processor, 16GB RAM en 1TB SSD. Ik heb er dus niet op bespaard.
Het hangt er een beetje van af wat je ermee wil doen. Voor tekstverwerken ga je het verschil niet zo merken. Als je gaat werken met programma’s als Xcode wil je in ieder geval de grotere harde schijf en betere processor.
Nee. Die zit volgens mij vastgesoldeerd op het moederbord. Je moet dus alles zeker weten voordat je hem aanschaft.Fenneeee schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:16:
Je kan het geheugen van een macbook evt ook later nog uitbreiden toch ?
De aangekondigde overstap naar ARM maakt mijn beslissing wel lastig. Heb momenteel een MacBook Pro mid 2014. Werkt nog prima maar begint met fotobewerking toch wat trager te worden. Ook lijkt het me handig als ik de usbc poorten van m’n monitor kan gebruiken. Ergens vraag ik me echter af of het niet beter is te wachten op een MacBook met arm. Wat ik me kan herinneren van de vorige overstap van PowerPC naar Intel is toch wel dat je niet goed af was met de laatste generaties Intel MacBooks...
Ik heb nu op mijn Windows laptop 203 gb van de 258 gb vrij. Ik denk dat het zonde van mijn geld is om voor 512 te gaan. Of zijn de bestanden en systemen van een Mac groter dan van een Windows?Dennisweb schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:18:
[...]
Nee. Die zit volgens mij vastgesoldeerd op het moederbord. Je moet dus alles zeker weten voordat je hem aanschaft.
Als je op je Windows laptop meer dan 200GB over houdt, dan is 256GB op je MacBook ook ruim voldoende.Fenneeee schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:33:
[...]
Ik heb nu op mijn Windows laptop 203 gb van de 258 gb vrij. Ik denk dat het zonde van mijn geld is om voor 512 te gaan. Of zijn de bestanden en systemen van een Mac groter dan van een Windows?
En heb dan nu op mijn laptop nog dingen staan zoals de Sims, 3 spellen van rollercoaster tycoon, lightroom en Photoshop. Dat zijn echt de grote dingen die er nu op staan. En die komen grotendeels allemaal niet op mijn MacBook.marijni12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:43:
[...]
Als je op je Windows laptop meer dan 200GB over houdt, dan is 256GB op je MacBook ook ruim voldoende.
Ik wilde voor het us toetsenbord gaan, ook omdat dat geloof ik nu ook op mijn laptop zit. Heb nog nooit een nl lay-out gehad denk ik.
Dit is een us toetsenbord toch ?
Want dan blijft als het goed de besturing van de toetsen etc het zelfde. Ja de combinatie is anders dan Windows.
:strip_exif()/f/image/c6ZGzpf8LG4qCqgLAgb2jmCr.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je alleen maar afhankelijk bent van de Apple programma's snap ik dat je misschien wilt wachten op ARM.giantgiantus schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:53:
De aangekondigde overstap naar ARM maakt mijn beslissing wel lastig.
Heb momenteel een MacBook Pro mid 2014. Werkt nog prima maar begint met fotobewerking toch wat trager te worden. Ook lijkt het me handig als ik de usbc poorten van m’n monitor kan gebruiken. Ergens vraag ik me echter af of het niet beter is te wachten op een MacBook met arm. Wat ik me kan herinneren van de vorige overstap van PowerPC naar Intel is toch wel dat je niet goed af was met de laatste generaties Intel MacBooks...
3rd party software e.d. zullen echt niet snel hun zaken op orde hebben, en op het gebied van fotobewerking (Adobe, Capture one etc) verwacht dat ik het minimaal 2 jaar gaat duren voordat zij hun zaken op orde hebben, maar zelfs dan nog mag je blij zijn als het net zo goed presteert als op de intel chips, maar waarschijnlijk bij de eerste generaties juist slechter vanwege optimalisatie e.d.
Tijdens de keynote kwam Apple natuurlijk weer mooi met een Adobe Photoshop presentatie, maar laat je aub niks wijsmaken, ken je het "Full Photoshop voor iOS" verhaal nog? We zijn bijna 2 jaar verder na aankondiging en we hebben een uitgeklede versie van PS, waar eigenlijk niemand echt vrolijk van wordt.
Verdere discussie kan in [Discussie] Transitie Intel naar ARM Macs
[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 09-07-2020 11:09 ]
Valt mee, dit is hoe het bij mij eruit ziet met een stuk of 40 geïnstalleerde programma's.Fenneeee schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:33:
[...]
Ik heb nu op mijn Windows laptop 203 gb van de 258 gb vrij. Ik denk dat het zonde van mijn geld is om voor 512 te gaan. Of zijn de bestanden en systemen van een Mac groter dan van een Windows?
Users is dan mijn muziek, foto's, videos, documenten etc.
:strip_exif()/f/image/px5C9CoBPmemUdbwyqg3T8aG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qmeAAuaTO0PlRPBXTpBVGmm1.jpg?f=fotoalbum_large)
Oooh dat valt alles mee. Als je natuurlijk foto’s etc gewoon op een externe hardeschijf hebt staan dan raakt die 256 niet zo snel vol denk ikGreatsword schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:33:
[...]
Valt mee, dit is hoe het bij mij eruit ziet met een stuk of 40 geïnstalleerde programma's.
Users is dan mijn muziek, foto's, videos, documenten etc.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gezien er hier vast wel meer Tweakers zijn die waarde hechten aan hun privacy, let op bij het gebruik van webcam covers! Het scherm van mijn 16" had zonder een gekke beweging of verplaatsing plots een barst onder de displaylaag, vermoedelijk door de webcam cover. Het was een simpele no-name dunne zwarte cover die je veel ziet. Doordat ik het "geluk" had dat het maar 1 barst was is dit onder garantie vervangen maar Apple gaf aan het de laatste tijd erg veel te zien en vaak met meerdere barsten, in dat geval krijg je een gepeperde rekening van een dikke €900+. Zelf ga ik maar een post-it of iets gebruiken denk ik.
Overigens ook handig om te weten, je macbook geeft dan ook geen display meer op een extern scherm. Je bestanden zijn er dan alleen nog af te halen met target disk mode, iets wat geen overbodige luxe is gezien ze hem zonder blikken of blozen resetten voor je.
Overigens ook handig om te weten, je macbook geeft dan ook geen display meer op een extern scherm. Je bestanden zijn er dan alleen nog af te halen met target disk mode, iets wat geen overbodige luxe is gezien ze hem zonder blikken of blozen resetten voor je.
Ik heb de instap 10th-gen 13" Macbook Pro met een Pro XDR Display. Het werkt allemaal als een zonnetje, alsof het een nieuwe 6k iMac is. Veel sneller dan mijn oude Late 2015 iMac. Ik heb geen ander merk scherm geprobeerd, dus het zou kunnen dat het goed werkt omdat het een Apple product is.
Mijn Macbook werd wel warm de eerste dagen en de fans draaiden veel. Dit kwam omdat Foto's vanuit iCloud aan het importeren was. Na een paar dagen fluisterstil en niet meer zo warm. Ik draai veel UX programma's, veel tabs en sheets open. Geen enkel probleem.
Mijn Macbook werd wel warm de eerste dagen en de fans draaiden veel. Dit kwam omdat Foto's vanuit iCloud aan het importeren was. Na een paar dagen fluisterstil en niet meer zo warm. Ik draai veel UX programma's, veel tabs en sheets open. Geen enkel probleem.
Tempen schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:02:
Verwijderd
Je zou kunnen kiezen voor de 256GB, met daarbij voor een paar euro extra opslag bij iCloud. Deze zijn makkelijk te koppelen en je kunt makkelijk je data ophalen.Fenneeee schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:24:
Ik las er ook een ander bericht over idd. Heb hem ook maar weggehaald...BlackMonkey schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:13:
Gezien er hier vast wel meer Tweakers zijn die waarde hechten aan hun privacy, let op bij het gebruik van webcam covers! Het scherm van mijn 16" had zonder een gekke beweging of verplaatsing plots een barst onder de displaylaag, vermoedelijk door de webcam cover. Het was een simpele no-name dunne zwarte cover die je veel ziet. Doordat ik het "geluk" had dat het maar 1 barst was is dit onder garantie vervangen maar Apple gaf aan het de laatste tijd erg veel te zien en vaak met meerdere barsten, in dat geval krijg je een gepeperde rekening van een dikke €900+. Zelf ga ik maar een post-it of iets gebruiken denk ik.
Staat nu ook toevallig op de frontpage: nieuws: Apple: zet geen cover over de webcam van MacBooksThijsWa schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:37:
[...]
Ik las er ook een ander bericht over idd. Heb hem ook maar weggehaald...
Wauw, wel benieuwd wat je precies doet met zo'n scherm.soodaa schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:18:
Ik heb de instap 10th-gen 13" Macbook Pro met een Pro XDR Display. Het werkt allemaal als een zonnetje, alsof het een nieuwe 6k iMac is. Veel sneller dan mijn oude Late 2015 iMac. Ik heb geen ander merk scherm geprobeerd, dus het zou kunnen dat het goed werkt omdat het een Apple product is.
[...]
Had ook eerst de iMac 5K uit 2015, nu een Mini uit 2018 + 4K OLED en dezelfde MBP met 1TB.
Zat een tijdje terug naar een EIZO te kijken, maar de XDR's zijn nog veel duurder.
[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 13-07-2020 15:03 ]
Als je het budget hebt neem dan de 512GB bij twijfel. Er is geen mogelijkheid om later te upgraden en als je met meer opslag langer plezier van je laptop hebt verdien je het terug. Data wordt steeds meer, foto's worden betere kwaliteit video's steeds beter etc. Mijn vorige MacBook was 256GB / 8GB en dat was de reden dat ik nu geüpgrade heb naar een 2020 mac.Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:56:
[...]
Je zou kunnen kiezen voor de 256GB, met daarbij voor een paar euro extra opslag bij iCloud. Deze zijn makkelijk te koppelen en je kunt makkelijk je data ophalen.
Let op:
Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 13" 2019/2020. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren kun je terecht in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 13" 2019/2020. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren kun je terecht in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9