My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Heb er lang op gewacht, want ik gebruik al een Mac Mini M1 voor mijn dagelijkse werkzaamheden. Een M1X chip lijkt me helemaal mooi. Plus een betere resolutie en een hoop poorten terug lijkt me ideaal. Ik zit er klaar voor. Bij de MacBook Pro in 2016 konden we toch direct na het event bestellen?
Kijk hier echt naar uit, hopelijk updaten ze gelijk de Mac mini. Gebruik nu nog een MBP late 2013 (8GB ram) en dat kan echt niet meer
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Het event waar ik al een hele lange tijd naar uitkijk.
Macbook Pro 2015 V2.
Al die geruchten dus laten we zien wat er van waar is, maar alstublieft:
- Geen Touchbar meer
- SD Kaartlezer
- HDMI poort
- MagSafe
- Base model 16GB RAM/512GB SSD
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hoop dat ze een nieuwe 16" aankondigen met de M1X chip.
Haha en dat terwijl het al 20 minuten bekend wasGreatsword schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:54:
@Donstil lekker bezig, nog eerder dan @robcoenen dit keer
Waren het geen tranen van toen je de performance zag van een M1 t.o.v. de IntelKhayma schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:56:
Afgelopen week is mijn 16" MBP overleden. Waterschade volgens Apple, zij vinden, heel grappig, altijd wel waterschade in hun apparatuurmaar dat terzijde.
Hoop dat ze een nieuwe 16" aankondigen met de M1X chip.
Upcoming M1X MacBook Pros rumored to feature 120Hz displays with mini-LED
[ Voor 24% gewijzigd door Donstil op 12-10-2021 19:04 ]
Wel benieuwd wat voor impact dat gaat hebben op de batterij, die is nu namelijk extreem goed op de Pro's met M1.Donstil schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:04:
Weet niet of ik een blooming mini-Led scherm op een MacBook zou willen maar 120 hz is wel lekker.
Upcoming M1X MacBook Pros rumored to feature 120Hz displays with mini-LED
Ik gebruik mijn laptop voor browsen en youtube filmpjes. Ik denk dat die M1(x) dat even goed doet als de Intel versieGreatsword schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:02:
[...]
Waren het geen tranen toen je de performance zag van een M1 t.o.v. de Intel
Als hij inderdaad 2100+ euro's gaat kosten,misschien dat ik dan toch liever voor een Air en iPad Pro ga.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Heb al even berekend dat ik nog zo’n 150 euro aan AppleCare+ terug zou moeten kunnen krijgen. Dus dat scheelt weer.
Ik denk dat er niet veel beschikbaar zullen zijn bij launch, dus als je hem snel wilt hebben dan snel erbij zijn.TweakerVincent schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:29:
Hoe zit het met verkrijgbaarheid? Ik bestel via mijn werk dus kan niet instant op de buy knop duwen. Wil een bijna max model dus hopelijk niet zo super populair, of heb ik pech als ik een dag of 2 bestel?
120HZ ook op de laptop of los scherm is echt fijn, nu nog zo'n Mini-Led scherm los s.v.p!
[ Voor 9% gewijzigd door epo op 12-10-2021 19:39 ]
Dat deel ik met je. Heel veel mensen hebben hierop gewacht. Ik wil het model met 1 TB opslag. Die is gelukkig wat duurder en zal wat minder snel gekozen worden. Maar toch. Deze launch wordt spannender dan de iPhone launch.epo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:39:
[...]
Ik denk dat er niet veel beschikbaar zullen zijn bij launch, dus als je hem snel wilt hebben dan snel erbij zijn.
120HZ ook op de laptop of los scherm is echt fijn, nu nog zo'n Mini-Led scherm los s.v.p!
Dat kan je sowieso vergeten, er is namelijk al een M1 air maar nog geen Pro die de high end intel versies vervangt.corset schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:47:
Ik hoop een nieuwe Macbook Air, dan kan ik die gaan gebruiken voor coding
Wordt minimaal Q3 2022.
Op een MacBook Air M1 is toch prima te programmeren? Als ik mijn Mac mini M1 vergelijk met mijn 2018 MacBook Pro 15”, is de Mac mini heer en meester (web development).Greatsword schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:01:
[...]
Dat kan je sowieso vergeten, er is namelijk al een M1 air maar nog geen Pro die de high end intel versies vervangt.
Wordt minimaal Q3 2022.
Mijn werkgever koopt hem voor mij (belastingvoordeel etc), maar dan ben ik dus afhankelijk van het bedrijf. Kan ik een soort reservering oid maken en dan een x aantal dagen laten betalen?
Ja joh, webwinkels rseserveren het ding liever voor jou, dan dat ze het ding direct verkopen aan iemand die direct de portemonnee trektTweakerVincent schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:07:
Ik heb een irritant probleem met het kopen van de macbook pro.
Mijn werkgever koopt hem voor mij (belastingvoordeel etc), maar dan ben ik dus afhankelijk van het bedrijf. Kan ik een soort reservering oid maken en dan een x aantal dagen laten betalen?
Erg benieuwd wat het nou uiteindelijk gaat worden. Met alle geruchten die er momenteel de ronden doen twijfel ik bijna, dat zou de perfecte Mac zijn! Zou het dan eindelijk? Na jaren fiasco laptops?!
Iemand met een m1 chip toevallig al enig zicht op hoe goed/slecht docker werkt ten opzichte van een Intel doosje btw?
Hier zit vast de vervanger bij voor mijn Late 2011 MBP'tje
Verschillende geruchten gaan al een tijdje dat de prijzen van de 14" en 16" dichter bij elkaar zullen liggen, dan de huidige high end Intel 13" Macbook Pro vs de 16" Intel Macbook Pro. Op zich geen vreemde redenatie, aangezien de huidige M1 Macbook Pro anders wel erg dicht bij de nieuwe M1X Macbook Pro komt te liggen.
De huidige dollarprijs: $1799 voor de high end 13" zou verhoogd kunnen worden naar $1999 voor nieuwe 14" M1X.Dit komt overeen met de huidige Euro prijs voor een high end i7 13" Macbook Pro. De 16" prijzen worden hoogst waarschijnlijk 1 op 1 overgenomen. Hiermee kom ik uit op de volgende schatting:
14" Macbook Pro M1X met MiniLED display
16 GPU cores
16 GB Ram
512 GB SSD
3x Thunderbolt, Magsafe, HDMI, SD reader
€ 2359,10
Meerprijzen
32 GB ipv 16 GB RAM: €460,-
1 TB ipv 512GB SSD: €230,-
2 TB ipv 512GB SSD: €690,-
4 TB ipv 512GB SSD: €1380,-
8 TB ipv 512GB SSD: €2760,-
16" Macbook Pro M1X met MiniLED display
16 GPU cores
16 GB Ram
512 GB SSD
€ 2.699,10
Meerprijzen
Meerprijzen voor 16 vs 32 GPU cores +/- €500 (uitgaande van huidige stap tussen 5300M en 5500M 16" )
De vraag is of de 14" uitvoering tevens met 32 GPU cores uitgerust kan worden, of dat deze alleen voort behouden is aan de 16" uitvoering
[ Voor 6% gewijzigd door fresh2000 op 12-10-2021 23:43 ]
Welke HDMI vorm zal het worden? Normaal, mini of micro HDMI?
[edit]
De iMac magsafe was heel interressant. De Macbook renders die wij zagen waren geen lekken van Apple. Maar fan made (toch?)
Wat als de nieuwe Macsafe een iMac magsafe in hardcore mode wordt. De (los verkrijgbare) power adapter heeft ethernet, videopoorten en USB. Je komt thuis of op kantoor en met 1 magneet ben je gedocked. Het lijkt me raar om weer terug naar twee kabels te gaan.
[ Voor 82% gewijzigd door 4POX op 13-10-2021 08:57 ]
Pfoe dat zijn flinke bedragen. In dat geval ga ik dan toch maar voor het huidige M1 model (Air). Maandag het verlossende woordfresh2000 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:14:
INSCHATTING EUROPRIJZEN 14" en 16" Macbook Pro's
Verschillende geruchten gaan al een tijdje dat de prijzen van de 14" en 16" dichter bij elkaar zullen liggen, dan de huidige high end Intel 13" Macbook Pro vs de 16" Intel Macbook Pro. Op zich geen vreemde redenatie, aangezien de huidige M1 Macbook Pro anders wel erg dicht bij de nieuwe M1X Macbook Pro komt te liggen.
De huidige dollarprijs: $1799 voor de high end 13" zou verhoogd kunnen worden naar $1999 voor nieuwe 14" M1X.Dit komt overeen met de huidige Euro prijs voor een high end i7 13" Macbook Pro. De 16" prijzen worden hoogst waarschijnlijk 1 op 1 overgenomen. Hiermee kom ik uit op de volgende schatting:
16 GPU cores
16 GB Ram
512 GB SSD
€ 2359,10
Meerprijzen
16 GPU cores
16 GB Ram
512 GB SSD
€ 2.699,10
Meerprijzen
Meerprijzen voor 16 vs 32 GPU cores +/- €500 (uitgaande van huidige stap tussen 5300M en 5500M 16" )
De vraag is of de 14" uitvoering tevens met 32 GPU cores uitgerust kan worden, of dat deze alleen voort behouden is aan de 16" uitvoering
- miniLED oxide 120Hz (ontwikkeld door Sharp en LG)
- Dimming zones vergelijkbaar met 12.9 iPad Pro
- Opslag begint bij 512GB
- RAM begint bij 16GB (geen 64GB optie)
- 1080p webcam
- 10-core CPU
- MagSafe oplaadpoort
- Vernieuwde A/C adapter
- Identieke basisconfiguratie 14 en 16 model
- Geen touchbar
- SD kaart slot (UHS-II)
- HDMI
van die eerste 2 punten zou ik niet heel vrolijk worden eerlijk gezegd, uitgaande dat het diezelfde blooming zal hebben zoals op de 12.9 iPad Prorobcoenen schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:35:
Dus, even een overzichtje op basis van de geruchten:
[b]
- miniLED oxide 120Hz (ontwikkeld door Sharp en LG)
- Dimming zones vergelijkbaar met 12.9 iPad Pro
- [/b]
- Opslag begint bij 512GB
- RAM begint bij 16GB (geen 64GB optie)
- 1080p webcam
- 10-core CPU
- MagSafe oplaadpoort
- Vernieuwde A/C adapter
- Identieke basisconfiguratie 14 en 16 model
- Geen touchbar
- SD kaart slot (UHS-II)
- HDMI
Ja precies, dat is het grootste nadeel aan mijn iPad Pro 2021 .schumi1986 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:22:
[...]
van die eerste 2 punten zou ik niet heel vrolijk van worden eerlijk gezegd, uitgaande dat het diezelfde blooming zal hebben zoals de 12.9 iPad Pro
Tijdens video etc vind ik het niet zo spannend allemaal maar was van de week zwart wit foto's aan het bewerken en dan is het echt niet wenselijk.
Het is inderdaad wel even schrikken. Ik heb zelf een M1 Macbook Air sinds December en vraag mij af of ik deze upgrade kan verantwoorden. Eerst maar eens de Keynote bekijken.bsmpower schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:02:
[...]
Pfoe dat zijn flinke bedragen. In dat geval ga ik dan toch maar voor het huidige M1 model (Air). Maandag het verlossende woord
Het zou heel mooi zijn als het 120Hz miniLED scherm a.s. Maandag wordt geïntroduceerd, maar Apple kennende zullen ze niet alle grote veranderingen in één keer doen. Waarschijnlijk hebben zij een prototype getest met 120 Hz scherm en zullen zij deze pas bij een volgende update 120 Hz introduceren.robcoenen schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:35:
Dus, even een overzichtje op basis van de geruchten:
[list]
• miniLED oxide 120Hz (ontwikkeld door Sharp en LG)
Echt zo slecht? Zie vergelijking video's dat het scherm op veel punten beter lijkt dan bv de OLED van een Samsung S7 tablet.schumi1986 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:22:
[...]
van die eerste 2 punten zou ik niet heel vrolijk worden eerlijk gezegd, uitgaande dat het diezelfde blooming zal hebben zoals op de 12.9 iPad Pro
YouTube: M1 iPad Pro 12.9 vs Tab S7 Plus: Was Mini-LED a Big Mistake?
In deze review hebben ze er ook geen last van:
YouTube: Is the M1 iPad Pros Mini-LED Display BLOOMING an Issue?!
[ Voor 14% gewijzigd door bsmpower op 13-10-2021 10:42 ]
Ik vind het meevallen. Mijn huidige MacBook Pro kost ook 3200 euro bij Apple. Dus ik had er al op gerekend dat een vergelijkbare MacBook Pro met een AS-chip ook hetzelfde zou gaan kosten. Ik heb er dus geld voor opzij gezet.fresh2000 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:27:
[...]
Het is inderdaad wel even schrikken. Ik heb zelf een M1 Macbook Air sinds December en vraag mij af of ik deze upgrade kan verantwoorden. Eerst maar eens de Keynote bekijken.
Tip: mocht je Apple Care op je MacBook hebben zitten, dan kun je dat ook laten uitbetalen. Ik zou dan nog zo’n 150 euro van Apple terug kunnen krijgen (ik had hem niet op launch day). Dat scheelt toch weer aanzienlijk.
Precies wat @Donstil ook aangeeft, voor een ipad is het nog te overzien maar ook ik bewerk fotos op mijn MBP en moet er niet aan denken om dat met een scherm te doen zoals nu in de 12.9 ipad pro zit.bsmpower schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:39:
[...]
Echt zo slecht? Zie vergelijking video's dat het scherm op veel punten beter lijkt dan bv de OLED van een Samsung S7 tablet.
YouTube: M1 iPad Pro 12.9 vs Tab S7 Plus: Was Mini-LED a Big Mistake?
In deze review hebben ze er ook geen last van:
YouTube: Is the M1 iPad Pros Mini-LED Display BLOOMING an Issue?!
Hier hetzelfde. Bij deze prijzen ga ik voor een Air of mogelijk een uitgaande pro voor een leuk prijsje en dan een iPad Pro erbij.fresh2000 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:27:
[...]
Het is inderdaad wel even schrikken. Ik heb zelf een M1 Macbook Air sinds December en vraag mij af of ik deze upgrade kan verantwoorden. Eerst maar eens de Keynote bekijken.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Een Pro heb ik niet meer nodig maar wat extra real estate zou wel fijn zijn.
Ik denk eerder dat die grootte vrij beperkt te leveren is + duur.Xantios schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:25:
Voornamelijk door burn-in van menu-balken en logo's van dingen zover ik weet
Dan heb je volgens mij de prestaties van de M1 niet in de gaten gehouden.jos707 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:02:
Laten we hopen dat ze wat aan de koeling doen van de MBP's. Mijn 2019 model lijkt soms allures te krijgen van een oude Dyson stofzuiger waar het knopje op volle kracht staat.
Is namelijk een wereld van verschil qua temperaturen, verbruik, performance etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 13-10-2021 14:07 ]
Ben ik ook benieuwd naar. Heb inmiddels veel USB-C laders liggen, een USB-C scherm en bij klanten USB-C dockingstations, allemaal met power delivery. Zou een achteruitgang zijn als het laden alleen via Magsafe kan.4POX schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:17:
Zal USB-C charging blijven of gaat Magsafe de enige manier zijn om de machine te laden?
Hoewel mijn MacBook Pro 2015 eigenlijk wel een keer aan vervanging toe is probeer ik het nog een jaartje uit te zingen, maar wel benieuwd wat er nu gaat komen.
Verder hoop ik een beetje op nieuwe AirPods, want die wil ik nu toch eens gaan aanschaffen. Als er nu geen AirPods 3 komen dan ga ik alsnog voor de 2.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik vind het een goede vraag. De geruchten zeggen dat de nieuwe Macbook 10 kernen krijgt. Twee energie zuinige kernen en acht snelle kernen. De M1 heeft vier zuinige kernen. Hoeveel GPU kernen komen erbij? Wat voor andere onderdelen gaat het soc krijgen.Greatsword schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:06:
[...]
Dan heb je volgens mij de prestaties van de M1 niet in de gaten gehouden.
Is namelijk een wereld van verschil qua temperaturen, verbruik, performance etc.
Vorige week waren er berichten over een snellere mode in de Monterey beta. Ik ben wel benieuwd als de Apple soc's volledig vrij spel krijgen zonder thermische plafond. Hoe gaat die energie afgevoerd worden.
We zullen het uiteraard moeten zien, maar ik ben van 60-100 graden CPU/GPU bij de laatste Intel versies naar c.a. 25-40 graden gegaan.4POX schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:22:
[...]
Ik vind het een goede vraag. De geruchten zeggen dat de nieuwe Macbook 10 kernen krijgt. Twee energie zuinige kernen en acht snelle kernen. De M1 heeft vier zuinige kernen. Hoeveel GPU kernen komen erbij? Wat voor andere onderdelen gaat het soc krijgen.
Vorige week waren er berichten over een snellere mode in de Monterey beta. Ik ben wel benieuwd als de Apple soc's volledig vrij spel krijgen zonder thermische plafond. Hoe gaat die energie afgevoerd worden.
Die snellere mode is nog heel vaag, eerst waren er wat verwijzingen in de Catalina beta, maar weinig nog over te vinden. https://www.macrumors.com...cs-macos-monterey-beta-8/
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 13-10-2021 16:37 ]
Ik hoop eigenlijk dat de aansluiting die in je laptop gaat USB-C blijft en dat er iets is die dan de kabel onderbreekt met MagSafe o.i.d. zodat ik met een M1 MacBook Pro van afgelopen jaar gewoon simpelweg de oplader kan vervangen en dan weer over MagSafe beschik. Maar mijn gevoel zegt dat ik bedrogen uit ga komen.4POX schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:17:
Zal USB-C charging blijven of gaat Magsafe de enige manier zijn om de machine te laden?
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Nee. En ik verwacht ook geen nieuwe 32” iMac. Inderdaad, het gaat lang duren voordat die uitkomt. Pas volgend jaar.knny schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:31:
Benieuwd of ze de huidige iMac ook een upgrade gaan geven naar de M1X
Dit event gaat denk ik alleen over de 14” en 16” MacBook Pro. What a fun morning, I’m thrilled. Bye.
Nog een kleine aanvulling op mijn eerdere post:fresh2000 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:14:
INSCHATTING EUROPRIJZEN 14" en 16" Macbook Pro's
16 GPU cores
16 GB Ram
512 GB SSD
€ 2359,10
Meerprijzen
16 GPU cores
16 GB Ram
512 GB SSD
€ 2.699,10
Meerprijzen
Het zou nog een mogelijkheid kunnen zijn dat Apple de 14" basisconfiguratie voorziet van een binned M1X chip, met een aantal GPU cores uitgeschakeld, bijv. 12 cores ipv 16. Net zoals ze bij de Macbook Air M1 een 7 core GPU uitvoering hebben geïntroduceerd om zo kwalitatief mindere chips van de wafers ook te kunnen gebruiken. Dit zou misschien kunnen betekenen dat de 14" Macbook Pro start bij de oorspronkelijke prijs van €2.129,10 voor het basismodel ipv €2.359,10.
Stiekem hoop ik hier wel een beetje op, want dat scheelt toch weer €230.
4:25 M1X MacBook Pros
6:20 M1X Mac mini
7:05 AirPods 3
[ Voor 24% gewijzigd door robcoenen op 13-10-2021 19:30 ]
Is dit een leaker? Of gewoon een youtubertje die de geruchten op brabbelt?robcoenen schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:29:
3:46 M1X chip
4:25 M1X MacBook Pros
6:20 M1X Mac mini
7:05 AirPods 3
[YouTube: Apple October 18 EVENT Unveiled! M1X MacBook Pro & AirPods 3]
De zoveelste YouTuber...Donstil schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:49:
[...]
Is dit een leaker? Of gewoon een youtubertje die de geruchten op brabbelt?
Als het om prijs/kwaliteit gaat dan is de Air uitstekend.Ophidian schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:02:
Hmm, de Air is nu voor 979 te krijgen. Met die prijzen die eerder genoemd zijn twijfel ik heel erg om niet gewoon voor de Air te gaan wat al een enorme verbetering is tov mijn late 2014. Zeker voor wat ik ermee doe (zakelijke administratie, pages, keynote en numbers)
Als je ook nog eens op de centen aan het letten bent lekker voor een tweedehands M1 Air gaan voor 750-800.
Nee, moet hem dit jaar zakelijk aanschaffen ivm investeringen. Maar de Air kan alles wat ik kan en kan er dan een iPad Pro bijnemen. Twijfel twijfel.Greatsword schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:05:
[...]
Als het om prijs/kwaliteit gaat dan is de Air uitstekend.
Als je ook nog eens op de centen aan het letten bent lekker voor een tweedehands M1 Air gaan voor 750-800.
Vind meer 2300 euro (waarschijnlijk) moeilijk te verantwoorden voor wat ik ermee ga doen
[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 13-10-2021 20:08 ]
Sterker nog, heb vandaag een 1TB SSD in mijn MacBook Pro “15 uit 2015 geïnstalleerd. Wellicht ga ik deze nog even een poosje gebruiken totdat een nieuwe release van MacOS deze niet meer ondersteund.
Alternatieve optie is nu een tweedehands MacBook Air M1 kopen (8GB/512GB) en wat meegaan met de tijd. Verkoop ik mijn huidige MBp met upgrade, leg ik €400 bij en kan de komende jaren weer vooruit.
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Zelfde "probleem" hierOphidian schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:07:
[...]
Nee, moet hem dit jaar zakelijk aanschaffen ivm investeringen. Maar de Air kan alles wat ik kan en kan er dan een iPad Pro bijnemen. Twijfel twijfel.
Vind meer 2300 euro (waarschijnlijk) moeilijk te verantwoorden voor wat ik ermee ga doen
Mijn iMac 27" uit 2017 is toe aan vervanging. Voornamelijk wegens toegenomen interesse in video editing, voor de meeste andere dingen voldoet die eigenlijk nog best.
Het was eerst mijn bedoeling om de aankondiging van nieuwe 27" iMacs af te wachten. Ik ben een liefhebber van een "echte desktop", maar de 24" is me wel te klein. Momenteel wonen we nog in een appartement en heb ik mijn werk/hobbyplek in de woonkamer omdat dat zeker voor dat laatste wat gezelliger is natuurlijk.
Begin volgend jaar verhuizen naar een huis met een werkkamer op de zolder. Dan wil ik toch ook makkelijk beneden of in de tuin kunnen zitten wanneer ik daar zin in heb. Dus ga ik voor het eerst waarschijnlijk een MacBook Pro overwegen en op zoek naar een goede monitor voor boven.
Ben erg benieuwd wat er van de geruchten waar is. Meer poorten dan de voorgaande reeks hoop ik hoe dan ook op.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Idem dito hier. Pro is niet te verantwoorden voor mijn werkzaamheden, namelijk teams , office en Safari.Ophidian schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:07:
[...]
Nee, moet hem dit jaar zakelijk aanschaffen ivm investeringen. Maar de Air kan alles wat ik kan en kan er dan een iPad Pro bijnemen. Twijfel twijfel.
Betere optie is wellicht air + macmini m1x
Donstil schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:49:
[...]
Is dit een leaker? Of gewoon een youtubertje die de geruchten op brabbelt?
Deze YouTuber beheert al enkele jaren een pagina die geruchten van verschillende bronnen bijhoudt en de reputatiescore van leakers.
Als voorbeeld de pagina van Mark Gurman
/f/image/QUAcsnMVGee1GW3MW5zfcRIg.png?f=fotoalbum_large)
Dan kom je, op basis van die informatie, uit op het volgende:
AppleTrack (100%)
- UHS-II SD card reader
- Backlit Touch ID sensor
- 32GB RAM limit
- 10-core processor
- 16 or 32-core GPU options
- Up to 64GB RAM
- Improved neural engine
- “Minor design changes”
- 14/16-inch displays
- “Brighter, higher-contrast panels”
- New Apple Silicon chips with “more cores and enhanced graphics”
- MagSafe port replacing current USB-C charging
- Faster charging
- Touch Bar removed
- 14/16-inch MacBook Pro models will have MiniLED displays
- Both 14/16-inch MacBook Pro models will have same M1X chip
- “Expect a notable increase in price for the 14 inch over the 13 inch”
- Redesigned MacBook Pro models will see bezel logo removed
- Next Apple Silicon Mac will feature Apple-designed GPU
- 4 Thunderbolt ports
- 2021 MacBook Pro getting SD card reader and HDMI port
- 14 and 16-inch models
- Revamped chassis with “flat-edged form factor”
- Touch Bar replaced by physical function row
- MagSafe is returning
- More I/O will be added
- Apple Silicon exclusively inside
[ Voor 171% gewijzigd door robcoenen op 14-10-2021 10:32 ]
Voor al die dingen die je noemt is een air + Mac mini al een overkill.Rino schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:15:
[...]
Idem dito hier. Pro is niet te verantwoorden voor mijn werkzaamheden, namelijk teams , office en Safari.
Kun je net zo goed alleen de air nemen, eventueel met een dock waar je een beeldscherm etc. aanhangt.

ingen vill veta var du köpt din tröja
Ben eigenlijk al 3 jaar aan het wachten op 'de nieuwe 16' maar tot op heden nooit echt overtuigd, hoop dat het maandag iets bijzonders wordt, degelijk behuizing, voldoende aansluitingen en een zeer vlotte processor. En ondanks niets erop wijst dat het staat te gebeuren, hoop ik toch op nieuws aangaande virtualisatie van windows 10/11 (al dan niet de ARM versie)
https://dbrand.com/shop/grip/apple-airpods-cases-gen-3
//aanvulling:
Hierin kan je al het design van de case zien, alhoewel als je naar beneden scrolt je toch een foto van de huidige Airpods Pro ziet. Vraag me af hoe geloofwaardig dit dan is

[ Voor 33% gewijzigd door Vliegenier04 op 14-10-2021 13:09 ]
Ik ben geen bedrijf of handelaar, ik ben slechts een gezonde hobbyist met teveel spullen. Daarom wordt er ook geen terugname of garantie gegeven vanuit mijn kant en is verzenden op eigen risico.
Dat kan ook al wel en ik heb de indruk ook niet dat Apple hier het probleem is. Het is al werkende via Parallels. Het is alleen jammer dat bedrijven als Oracle geen energie willen steken in een VMware wat met ARM werkt.XO101 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:47:
En ondanks niets erop wijst dat het staat te gebeuren, hoop ik toch op nieuws aangaande virtualisatie van windows 10/11 (al dan niet de ARM versie)
Daarentegen is het wel Apple die geen dualboot via bootcamp op hun M1 machines ondersteunt. Terwijl al aangetoond is dat Windows en Linux op M1 machines werken.
Ik zou het trouwens wel leuk vinden als Apple een native VM app zou maken. Als ze de moeite er in steken zou zoiets prachtige performance kunnen krijgen. Ook ideaal voor Apple mensen die tegen hun zin in Windows dingen soms moeten draaien.
Of nog mooier, een soort Rosetta-Wine toepassing, of zoiets wat Steam doet voor Linux. Trek je mogelijk ook wat Apple fans die soms willen gamen over de streep.
Van wat ik er tot nu toe over gelezen heb is er nog een uitdaging qua licenties. Volgens mij kan je windows 10 icm parallels op een M1 chip wel werkend krijgen, maar is het niet geheel legaal, dit omdat Microsoft simpelweg geen licentie verstrekt voor deze setup.PrimusIP schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:35:
[...]
Dat kan ook al wel en ik heb de indruk ook niet dat Apple hier het probleem is. Het is al werkende via Parallels.
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat er door een hoge pief bij Apple geroepen is dat zodra MS dit zou toestaan ze willen samen werken om Windows op een 'Apple sillicon' werkend te willen krijgen.
En dan maar hopen dat windows nog een goede emulator bouwt binnen windows 10 ARM zodat ik toch nog een paar keer per jaar C&C Generals kan doen
Denk dat ik met de Air goed uit de voeten zal komen, scheelt ook weer een bak met geld
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Mochten er geen grote verschillen zitten tussen de 16 en 14 inch dan ga ik voor de 14 inch omdat dit altijd een mooi formaat heb gevonden. Ik heb in 2011 een HP envy 14 gehad, vervolgens toch op een mbp overgestapt in 2013, die nog steeds wordt gebruikt in ons vakantiehuis! Waanzinnig hoe lang die machines van Apple meegaan, echt ongekend!
iPads? Meervoud?TrafalgarLaw schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:32:
Ik hoop op nieuwe iPads maar misschien dat ik voor het eerst een MacBook overweeg.
Alleen de iPad Air zou misschien een update kunnen krijgen, die update stamt uit sept 2020. Knikker daar een A15-variant in en ze zijn klaar. De rest is allemaal dit jaar nog geüpdatet en daar gaat echt niets mee gebeuren dit jaar.
Fotonerd
Vandaag toch maar de knoop doorgehakt en een M1 Air gehaald en een iPad Pro 11 (12,9 was echt te groot) met Pencil. Zakelijk heb ik daar meer aan dan een MBP. Wil juist iets hebben om artikelen te kunnen lezen en aantekeningen maken, das wel lastig op een MBP schermRino schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:15:
[...]
Idem dito hier. Pro is niet te verantwoorden voor mijn werkzaamheden, namelijk teams , office en Safari.
Wat een verbetering tov van mijn Late 2014 MBP al
[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 14-10-2021 17:15 ]
https://www.macrumors.com...k-pro-could-have-a-notch/
Ik zie dat wel zitten, eigenlijk. Ik stoor me totaal niet aan een notch.
Ik kan het me eigenlijk niet zo voorstellen, bij de iPad Pro hebben ze dat ook niet gedaan.
De U32U1 heeft 140dpi, de huidige Mac schermen meer dan 200dpi... Het is maar wat je belangrijk vindt.Dennisweb schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:21:
@k7of9 Ik kan je de AOC U32U1 van harte aanbevelen. Ik gebruik hem op mijn Mac Mini M1. Super helder beeld. Het is net een iMac.
Ik zou graag het scherm van de iMac 24" los kopen als deze uitgebracht zou worden door Apple. Of nog beter, een scherm van rond de 30-32", maar dan natuurlijk niet zo duur als de XDR.
Ik mag het niet hopen. Zwarte toetsen op een zwarte achtergrond op een MBP vind ik niet prettig. Juist het contract tussen zwart en aluminium maakt het visueel makkelijk de juiste toetsen te raken. En zwart is wel erg somber, zonde van de mooie alu body...
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik schrijf teksten. Ben geen fotograaf.Cubix schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:09:
[...]
De U32U1 heeft 140dpi, de huidige Mac schermen meer dan 200dpi... Het is maar wat je belangrijk vindt.
Ik zou graag het scherm van de iMac 24" los kopen als deze uitgebracht zou worden door Apple. Of nog beter, een scherm van rond de 30-32", maar dan natuurlijk niet zo duur als de XDR.
Ja, die 32 inch monitor op iMac kwaliteit is er al en is al door jou genoemd: de XDR. Verder is er weinig alternatief. Trek de portemonnee maar.
Waarom ze nooit eens een mat zwarte versie doen snap ik niet.
Ga zelf voor een 14" MBP.
MacBook Pro left side: MagSafe, USB4, USB4, headphone jack
— Luke Miani (@LukeMiani) 15 oktober 2021
MacBook Pro right side: HDMI, USB4, SD Card slot
Confidence in this info: 100%
The current M1 iMac is seeing some serious backlog — majority of Apple stores don’t have them available for pickup, while new orders don’t arrive until mid November. pic.twitter.com/i26c67Jga7
— Mark Gurman (@markgurman) 16 oktober 2021
[ Voor 34% gewijzigd door robcoenen op 16-10-2021 05:58 ]
Toch het M2 en M2X gerucht.
Wie heeft M1X bedacht? Het was een tag in een Apple youtube video en het was gezien in een vage benchmark screenshot. Ik ben een beetje kwijt waar het echt vandaag komt.
Dit is toch gewoon waar - er komen gewoon versies en misschien wel S upgrades van de MacBook, daar gaat gewoon telkens een snellere chip in zitten.Donstil schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:38:
Daar sluit dit wel mooi op aan: It won’t matter what Apple calls the rumored ‘M1X’ chip in the new MacBook Pro’s
Hier staat wat
Die iMac-tweet is wel heel tof, ik hoop echt op een grotere iMac. Zou m'n dilemma wat te kopen iets makkelijker maken
https://m.weibo.cn/1774390367/4693040269104296
Denk niet dat ze dat doen. Past niet echt bij de Pro series van Apple. Zwart zou nog kunnen, maar de kleurtjes zoals bij de Macbook Air, iMac, iPads, etc. gaat niet gebeuren, denk ik...Bomberman71 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:52:
Hoop dat de MBP nou eens in een andere kleur te krijgen is als steeds dezelfde zilveren en grijze kleur.
Waarom ze nooit eens een mat zwarte versie doen snap ik niet.
Ga zelf voor een 14" MBP.
Dit topic is gesloten.