Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Revan88
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11:26
Phusebox schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:31:
Ik zie door de bomen het bos niet meer en vraag me af of de Link voor mij nu een volwaardige opvolger is. Momenteel gebruik ik de originele HomeWizard al 7 jaar en maak ik gebruik van:
- kaku stopcontact schakelaars
- kaku ingebouwde schakelaars
- kaku ingebouwde dimmers
- schemer- en bewegingssensoren
- raam- en deurcontacnten
- weersensoren
- tijdschema's
- taken op basis van condities

Wordt dit allemaal ondersteund in de Link? Uit de startpost lees ik van niet, maar wellicht is die niet helemaal bijgewerkt?
Het grote grote verschil is dat de Link (nog) geen taken doet op basis van triggers. (als dit <trigger> dan dat <actie>).
Verder kun je in de Link app inmiddels ook 433MHz-ontvangers bedienen, alleen heb je hier naast de Link ook nog de Smart Switch bij nodig. Je koppelt de Smart Switch aan al je 433MHz-ontvangers en de Smart Switch met al zijn gekoppelde ontvangers is te integreren in de Link-app. Anders dan de HW, kan de Smart Switch alleen verzenden en niet ontvangen op 433MHz. Dit betekent dat verzenders zoals magneetcontacten, bewegingsmelders, wipschakelaars, weerstations en schemerschakelaars buiten de boot vallen. Voor sommige dingen heeft Link al een alternatief, voor andere dingen nog niet.

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Revan88 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:56:
[...]

Het grote grote verschil is dat de Link (nog) geen taken doet op basis van triggers. (als dit <trigger> dan dat <actie>).
Verder kun je in de Link app inmiddels ook 433MHz-ontvangers bedienen, alleen heb je hier naast de Link ook nog de Smart Switch bij nodig. Je koppelt de Smart Switch aan al je 433MHz-ontvangers en de Smart Switch met al zijn gekoppelde ontvangers is te integreren in de Link-app. Anders dan de HW, kan de Smart Switch alleen verzenden en niet ontvangen op 433MHz. Dit betekent dat verzenders zoals magneetcontacten, bewegingsmelders, wipschakelaars, weerstations en schemerschakelaars buiten de boot vallen. Voor sommige dingen heeft Link al een alternatief, voor andere dingen nog niet.
Hmm ok, komt dus niet eens in de buurt van een vervanging. Fijn dat je alles mag gaan vervangen dan wil je nog vooruit kunnen.

Als > Dan is toch wel het minste wat je wil voor domotica?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• Revan88
Phusebox schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:44:
[...]

Hmm ok, komt dus niet eens in de buurt van een vervanging. Fijn dat je alles mag gaan vervangen dan wil je nog vooruit kunnen.

Als > Dan is toch wel het minste wat je wil voor domotica?
Na 9 jaar HomeWizard is het toch wel normaal dat het een en ander vervangen wordt? 433MHz is echt niet meer van deze tijd, hoor.

De meeste taken die ik heb zijn tijdgebaseerd en werkend via geofencing en niet op basis van triggers dus ik mis het niet echt. De taken in de Link die wél met triggers werken, worden niet als zodanig betiteld: lampen aan bij rookdetectie gaat automatisch, push-notificaties ook. Dat hoeft niet meer handmatig te worden ingesteld. En lampjes of schakelaartjes aan op basis van het openen van een raam- of deurcontact is ook niet iets waar veel mensen op wachten denk ik zelf. Maar goed, dat laatste is maar mijn mening _/-\o_

Mensen verwachten vaak dat de Link een HomeWizard 2.0 is, maar dat is -ie zeker niet. de inslag van de Link is niet zozeer dat hij bedoeld is voor het echte domoticavolk dat bereid is om te programmeren (zoals bij Homey_, maar gewoon voor de gemiddelde gebruiker die gemak wil ervaren van een slim huis.

Mijn ouders, beide eind-zestigers, zouden absoluut niet overweg kunnen met de oude HomeWizard, maar zijn heel blij met hun Link die ze zelf hebben weten te installeren. Verbind het ding met je router, scan de QR code in de app en hatseflats: geïnstalleerd. Volg daarna de stapjes in de app om nieuwe accessoires toe te voegen. Hoe eenvoudig kan het zijn t.o.v de oude HomeWizard.

Revan88 wijzigde deze reactie 11-12-2019 16:57 (22%)
Reden: toevoegingen

• kok36935
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15:11

kok36935

Zwolle, Overijssel

Ben het volledig eens met @Revan88. De Link is voor de gemiddelde gebruiker ideaal. Ook ik heb de HomeWizard hier al 6 jaar draaien en naar volle tevredenheid. Echter ik verhuis momenteel alles, wat mogelijk is, naar de Link. Eenvoudig en doet wat ie belooft.
Grote voordeel (en zekerheid) is m.i. dat hij bedraad aan de router is aangesloten en dat hij (alleen) het 866 protocol ondersteund. Hierdoor een systeem dat heel stabiel is.
Wil je inderdaad de "oude" KaKu schakelaars nog gebruiken dan is de SmartSwitch een mogelijkheid. Dan kun je vanuit je Link app toch de schakelaars bedienen.
Uiteraard heb ik ook nog wel zaken op mijn verlanglijstje staan, wacht al lang op de sirene (verder bericht geeft aan dat deze spoedig komt).
Zelfs mijn vrouw kan er mee omgaan, sterker nog, zij bedient e.e.a. zelf via de telefoon. EN dat zegt al heel veel.
De HW heeft voor mij (bijna) afgedaan.

Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP

• Phusebox
  • Niet online
Mja ik heb geen zin honderden euro's weg te gooien en alles opnieuw te kopen met alle installatie hel die daar bij komt kijken.

En ja lampen aan bij deurcontact, daar zit ik dus wel op te wachten. Of lampen aan op basis van schemersensor. Of lampen aan bij beweging. Of sirene in stopcontact aan bij openen ramen.

Maar goed als ik dan toch alles moet gaan vervangen, stuk of 20 schakelaars en inbouwzaken, dan wordt het dus geen HW product meer.

Phusebox wijzigde deze reactie 11-12-2019 19:27 (17%)

• HeXtreme
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 11-12-2019
Ik had ook veel kaku. Homewizard gemaild:

Het klopt dat je KlikAanKlikUit niet kan selecteren in de SmartSwitch op de HomeWizard-lite app. Je kan dit wel programmeren als een Smartwares ontvanger. Dit omdat het protocol (Een-weg communicatie - 433,92 MHz) van de Smartwares schakelaars vrijwel gelijk zijn als die van KlikAanKlikUit. 

Probeer deze ontvanger te leren op de smartswich als volgt;

Open de HomeWizard lite app. Je betreedt : 'Home' (hoofdscherm). Druk op 'Apparaat toevoegen' rechtsboven. Klik dan op 'Dimmer' Klik vervolgens op 'Smartwares dimmer' ​Lees de instructies van KlikAanKlikUit ontvanger hoe je de lamp in leer dus zet.
Druk op koppelen als de ontvanger in leer modus staat.

Wij vertrouwen erop u voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u verder nog vragen of opmerkingen hebben met betrekking tot dit onderwerp dan horen wij dit graag in reactie op dit bericht. 

Getest, en werkte!

Oftewel kies in de homewizard lite( smartswitch app) voor alle kaku dingen gewoon de smartwares variant en kaku werkt gewoon. Dus zeker is de link icm smartswitch wel een goed alternatief voor het oude basisstation. Ook omdat je vanuit 1 app de oude 433 kan bedienen en de 868 en wifi. (Middels "integratie" optie in HW link app)

Ik kan inmiddels met een paar dagen rommelen al veel complexere en overzichtelijkere dingen programmeren dan ik in het oude basisstation had staan.

Ik was ook in het begin sceptisch, maar via HW webshop heb je toch 14 dagen retourrecht, dus ik denk ik bestel gewoon, test het, en anders stuur ik het terug. Dat laatste ga ik dus zeker niet meer doen

HeXtreme wijzigde deze reactie 11-12-2019 20:20 (3%)

• kok36935

kok36935

Zwolle, Overijssel

Phusebox schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:19:
Mja ik heb geen zin honderden euro's weg te gooien en alles opnieuw te kopen met alle installatie hel die daar bij komt kijken.

En ja lampen aan bij deurcontact, daar zit ik dus wel op te wachten. Of lampen aan op basis van schemersensor. Of lampen aan bij beweging. Of sirene in stopcontact aan bij openen ramen.

Maar goed als ik dan toch alles moet gaan vervangen, stuk of 20 schakelaars en inbouwzaken, dan wordt het dus geen HW product meer.
Ben dan wel benieuwd in welke richting je zit te denken.
Het is absoluut geen hel om .e.a te installeren. En eigenlijk kan bijna alles wat je aangeeft wat je graag wil. En wat niet kan komt wellicht.
Maar ik begrijp ook dat het het wel weer een investering vraagt maar dat is zo vaak in dit soort gevallen.
Ik doe mijn kleinzoon van 12 een heel groot plezier met de oude schakelaars e.d. Zijn hele kamer knippert wanneerje binnenkomt *O* *O*

• Phusebox
  • Niet online
kok36935 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:09:
[...]

Ben dan wel benieuwd in welke richting je zit te denken.
Het is absoluut geen hel om .e.a te installeren. En eigenlijk kan bijna alles wat je aangeeft wat je graag wil. En wat niet kan komt wellicht.
Maar ik begrijp ook dat het het wel weer een investering vraagt maar dat is zo vaak in dit soort gevallen.
Ik doe mijn kleinzoon van 12 een heel groot plezier met de oude schakelaars e.d. Zijn hele kamer knippert wanneerje binnenkomt *O* *O*
Met installeren bedoelde ik niet het instellen, maar meer inbouwen van de schakelaars en dimmers in de wandcontactdozen. De vraag is of die er allemaal al zijn ook, geschikt voor led, spaar en halogeenlampen.

Welke richting ik dan denk weet ik ook nog niet maar Homewizard was toen vooral interessant vanwege de prijs, maar het blijft toch een beetje de net niet oplossing van domotica. Dus dan zou ik eerder naar een echt domotica systeem gaan als ik dan toch moet investeren.

• kok36935

kok36935

Zwolle, Overijssel

@Phusebox Klopt, ingebouwde dimmers e.d. zijn er niet bij de Link. Dat is (nog) wel een puntje.
Prijstechnisch is de Link, althans vind ik, ook nog wel interessant. Problemen zijn er met elk systeem wel, lees hiervoor de reviews maar op Google..
Niettemin vind ik het interessant voor welk systeem iemand kiest. Dus, laat horen als je de keuze hebt bepaald

• Revan88
Ik denk niet dat inbouwdimmers en -schakelaars er snel komen voor de Link omdat de filosofie erachter anders is dan Smartwares/KaKu 433MHz.
In plaats van het 'slim' maken van 'domme' armaturen, worden nu juist de lampen zelf slim. Er is inmiddels genoeg aanbod qua fittingen. Van B22 tot GU10, E14 en de oude vertrouwde E27-fitting. Wel denk ik dat het aandeel Energy sockets/dimmer sockets wellicht nog uitgebreid kan gaan worden met o.a een outdoor-variant.

• kok36935

kok36935

Zwolle, Overijssel

Revan88 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:27:
[...]

868MHz heeft daar veel minder last van omdat het een actief signaal is dat twee kanten op gaat. Ook werkt het met een unieke, complexere koppelcode dan de 433MHz-schakelaars.

Wat ik je wel echt aanraadt, is om de lampen en schakelaars pas ná het koppelen met de Link naast elkaar te plaatsen. Tijdens het koppelen zijn ze dan weer wel gevoelig voor interfererend signaal. Zo ook wanneer je meerdere LEDs in één armatuur hebt. Koppel de eerste lamp, draai 'm daarna uit het armatuur en koppel zo de volgende lamp. Herhaal dit tot alle lampen zijn gekoppeld en zet ze dan allemaal weer terug in het armatuur.
Hier heb ik dan gelijk een vraag over n.l.: hier ook een armatuur met 4 halogeenspotjes, die ik wil vervangen door Led. Hoe doe ik die dan tegelijk aan? Enerzijds met een fysieke schakelaar, anderzijds door de Link. Of moet ik die dan stuk voor stuk bedienen? Of door middel van de scène?

• CoachKoos
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 07:34
Revan88 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:52:
Ik denk niet dat inbouwdimmers en -schakelaars er snel komen voor de Link omdat de filosofie erachter anders is dan Smartwares/KaKu 433MHz.
In plaats van het 'slim' maken van 'domme' armaturen, worden nu juist de lampen zelf slim. Er is inmiddels genoeg aanbod qua fittingen. Van B22 tot GU10, E14 en de oude vertrouwde E27-fitting. Wel denk ik dat het aandeel Energy sockets/dimmer sockets wellicht nog uitgebreid kan gaan worden met o.a een outdoor-variant.
Aparte is wel dat ze met de Link meer naar rechtoe-rechtaan oplossingen willen, makkelijk toegankelijk en te installeren.

Met de 433 inbouwschakelaars had je veel makkelijker je verlichting "slim" gemaakt.
Zoals de nieuwe schakelaars werken moet je ook nog (al) je lampen vervangen door slimme exemplaren.

Tenzij ze hebben gekozen voor een goedkopere unit, de Link, en zo ook te verdienen aan de lampen verkoop.

• linker
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 10-01 09:07
kok36935 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:49:
[...]

Hier heb ik dan gelijk een vraag over n.l.: hier ook een armatuur met 4 halogeenspotjes, die ik wil vervangen door Led. Hoe doe ik die dan tegelijk aan? Enerzijds met een fysieke schakelaar, anderzijds door de Link. Of moet ik die dan stuk voor stuk bedienen? Of door middel van de scène?
Wat Revan88 eerder schreef over het afzonderlijk aanmelden van de lampen, heb ik bij toeval anders gedaan. Ik heb twee lampen die in hetzelfde armatuur zitten. Ik heb deze bij toeval gelijktijdig aangemeld. Link ziet dit nu als 1 lamp. Dit heeft als nadeel dat ze niet afzonderlijk te bedienen zijn. Het voordeel is dat je ze exact hetzelfde bediend. in mijn geval is dit een groot voordeel. Voor een andere toepassing van meerdere lampen kan het afzonderlijk aanmelden de voorkeur hebben.

voor wat betreft het schakelen, kan je gebruik maken van scenes. Door de juiste scene te kiezen kan je alle lampen tegelijkertijd schakelen en als je wilt allemaal in een verschillende of juist zelfde sterkte laten branden. Als je voor het schakelen gebruik maakt van de wall switch converter, dan kan je met 1 schakelaar 4 verschillende scenes kiezen.

• Revan88
CoachKoos schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:28:
[...]

Aparte is wel dat ze met de Link meer naar rechtoe-rechtaan oplossingen willen, makkelijk toegankelijk en te installeren.

Met de 433 inbouwschakelaars had je veel makkelijker je verlichting "slim" gemaakt.
Zoals de nieuwe schakelaars werken moet je ook nog (al) je lampen vervangen door slimme exemplaren.

Tenzij ze hebben gekozen voor een goedkopere unit, de Link, en zo ook te verdienen aan de lampen verkoop.
Daar heb je ook wel gelijk in, maar ze willen bij Link juist het mesh-netwerk tussen alle apparaten sterker maken. wanneer je met een inbouwunit een 'domme' armatuur meeneemt, dan zou je al een 868Mhz-verzendmechanisme in de inbouwschakelaar aan moeten brengen en zorgen dat de inbouwschakelaar altijd voldoende stroom heeft en geen interferentie ondervindt van de bedrading in de wanddoos, etc.
Gelukkig is 't nu middels de integratie van de smart switch wel enigzins te bewerkstelligen op die manier.
kok36935 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:49:
[...]

Door middel van een scène is dat zeker te doen. Je voorziet je armatuur van 4 connected GU10-spots die je één voor één aanmeldt en voor de zekerheid na iedere aanmelding ook weer uit het armatuur draait. Daarna voorzie je de wandschakelaar van een wall switch converter. Deze meldt je ook aan in de Link en daarna maak je de automatiseringstaak aan dat bij 1x drukker, de scène 'armatuur' (o.i.d) aangaat.
linker schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:03:
[...]

Wat Revan88 eerder schreef over het afzonderlijk aanmelden van de lampen, heb ik bij toeval anders gedaan. Ik heb twee lampen die in hetzelfde armatuur zitten. Ik heb deze bij toeval gelijktijdig aangemeld. Link ziet dit nu als 1 lamp. Dit heeft als nadeel dat ze niet afzonderlijk te bedienen zijn. Het voordeel is dat je ze exact hetzelfde bediend. in mijn geval is dit een groot voordeel. Voor een andere toepassing van meerdere lampen kan het afzonderlijk aanmelden de voorkeur hebben.

voor wat betreft het schakelen, kan je gebruik maken van scenes. Door de juiste scene te kiezen kan je alle lampen tegelijkertijd schakelen en als je wilt allemaal in een verschillende of juist zelfde sterkte laten branden. Als je voor het schakelen gebruik maakt van de wall switch converter, dan kan je met 1 schakelaar 4 verschillende scenes kiezen.
Het werkt wel, maar in feite kun je de spot nu nooit meer in een ander armatuur plaatsen. De Link zal deze lamp ook altijd zien als 'reeds gekoppeld'.
De lampen zijn vanuit de fabriek blanco. Eenmaal aangeleerd, zijn ze voorzien van een genereerde code, die ze nooit meer kwijtraken. Ze krijgen een unieke nummerplaat van de Link mee, zeg maar. Je kan nu één van die twee GU10-spots nooit meer aanleren als individuele spot.
Het kan ook moeilijkheden opleveren wanneer je deze direct wil koppelen aan een wall switch (converter of beldrukker) of de afstandsbediening. De ene GU10-spot is feite een kloon van de andere GU10-spot. Hij is nooit meer blanco te maken. Ook is de mesh-werking vanwege het klonen nu een stuk beperkter. Juist om the Attack of the Clones te voorkomen is er het advies om ze individueel aan te melden.

De handigheid van dat de neuzen van de lampen qua kleur en lumen één kant uit staan, is ook te bewerkstelligen door ze als scène te gebruiken. ;)

Revan88 wijzigde deze reactie 20-12-2019 13:38 (37%)
Reden: spelfouten + addendum op het einde

• SvS1986
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 17-02 21:06
Er staat nu bij de Aldi een Byron(smartwares) camera bel in de aanbieding, iemand een idee of deze in de toekomst ook ondersteund gaat worden???

• Revan88
SvS1986 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:20:
Er staat nu bij de Aldi een Byron(smartwares) camera bel in de aanbieding, iemand een idee of deze in de toekomst ook ondersteund gaat worden???
Nope, deze producten gebruiken niet de HomeWizard software-structuur, het is zeer aannemelijk dat ze er niet mee gaan werken. Het zijn dus producten die geïmporteerd zijn door Smartwares i.p.v in eigen huis bij HomeWizard ontwikkeld.

• SvS1986
Revan88 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:17:
[...]

Nope, deze producten gebruiken niet de HomeWizard software-structuur, het is zeer aannemelijk dat ze er niet mee gaan werken. Het zijn dus producten die geïmporteerd zijn door Smartwares i.p.v in eigen huis bij HomeWizard ontwikkeld.
Jammer, had het wel een toevoeging gevonden

• Dennepen
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 25-01 16:19
Wat is de Link toch een fantastisch apparaat. Vannacht gewekt door de watermelder. Onze afvoer van de CV ketel zat verstopt, waardoor de eerste druppels water op de vloer lagen. Na onderzoek bleek de gehele afvoer verstopt te zitten en was de ravage groot geweest als we dit niet op tijd hadden ontdekt.

• revival67
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 10:14
Dennepen schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:49:
Wat is de Link toch een fantastisch apparaat. Vannacht gewekt door de watermelder. Onze afvoer van de CV ketel zat verstopt, waardoor de eerste druppels water op de vloer lagen. Na onderzoek bleek de gehele afvoer verstopt te zitten en was de ravage groot geweest als we dit niet op tijd hadden ontdekt.
Fijn dat er ook praktijk voorbeelden zijn, blijkt toch dat ik er binnenkort ook een moet aanschaffen voor op zolder.
Als het alarm gaat, gaan dan ook de gekoppelde rookmelders af of alleen de desbetreffende watermelder?

• Dennepen
Alleen de watermelder gaat af, maar door de app op mijn telefoon uit mijn slaap gehaald!

Ik verwacht dat er in de toekomst wel meer schakelingen mogelijk zullen zijn.

• kok36935

kok36935

Zwolle, Overijssel

Dennepen schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:35:
Alleen de watermelder gaat af, maar door de app op mijn telefoon uit mijn slaap gehaald!

Ik verwacht dat er in de toekomst wel meer schakelingen mogelijk zullen zijn.
Hopelijk aankomende nacht geen alarm. Goede nacht en fijne jaarwisseling toegewenst! *O*

• Dennepen
kok36935 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:34:
[...]

Hopelijk aankomende nacht geen alarm. Goede nacht en fijne jaarwisseling toegewenst! *O*
Nee, idd 😀 thanks, jij ook een fijne jaarwisseling!

• Revan88
revival67 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:33:
[...]

Fijn dat er ook praktijk voorbeelden zijn, blijkt toch dat ik er binnenkort ook een moet aanschaffen voor op zolder.
Als het alarm gaat, gaan dan ook de gekoppelde rookmelders af of alleen de desbetreffende watermelder?
Bij Europees besluit mogen rookmelders enkel af gaan bij rookmelding, dit om te voorkomen dat men bij een gillende rookmelder moet afvragen wat de melding heeft doen veroorzaken.

Voor watermelders geldt zoiets niet. Ik kan me inderdaad best indenken dat je bijvoorbeeld via de chimes van de koppelbare deurbellen of de plug-in sirenes (wanneer ze ooooit uitkomen) een alarm gaan klinken bij een waterdetectie. De app zou dan duiding geven.

• revival67
Revan88 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:10:
[...]

Bij Europees besluit mogen rookmelders enkel af gaan bij rookmelding, dit om te voorkomen dat men bij een gillende rookmelder moet afvragen wat de melding heeft doen veroorzaken.

Voor watermelders geldt zoiets niet. Ik kan me inderdaad best indenken dat je bijvoorbeeld via de chimes van de koppelbare deurbellen of de plug-in sirenes (wanneer ze ooooit uitkomen) een alarm gaan klinken bij een waterdetectie. De app zou dan duiding geven.
Duidelijk, weer wat wijzer geworden.

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 14:59
Phusebox schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:19:

Het hoeft niet direct hé...
Ik ben al 2 jaar bezig met de overgang van HW naar de Link.

En nu kan mijn HomeWizard ongeveer uit.
De afgelopen jaren hebben ze naast elkaar gedraaid.

Uiteindelijk ga je van bedienen naar automatiseren.

Ik vind de Link veel fijner werken dan de HomeWizard. Klikaanklikuit was een drama met bereik en het missen van schakel momenten. Daarnaast totaal niet veilig. 433 kan iedereen afvangen en sturen en daardoor jouw apparaten bedienen.

Het 868 protocol alleen al was voor mij voldoende reden om over te gaan op de link. Het is een mesh netwerk, waardoor bereik geen issue meer is. Met de wall switch kan ik mijn bestaande wand schakelaars slim maken en ben ik van al het kaku afgestapt.

In het begin lijkt het beperkter, maar in de praktijk merk ik er weinig van. Het is juist heel gebruiksvriendelijk. Beetje de Apple gedachte, minder flexibel maar het werkt.

Waarom een lamp alleen met beweging aanzetten als hij heel de nacht kan branden?

Voorbeeld, vroeger lamp in de tuin alleen met beweging aan. Veel gezeur met bereik en regen of katten. Nu staat hij op laag vermogen aan als het donker wordt. Hij gaat op 100% branden als we weg zijn (en het donker is) en als we gaan slapen (en het donker is).

Het is een andere mindset. Van willen controleren naar laten functioneren.

Dat ge-hobby ben ik wel een beetje ontgroeid. Ik kies voor gemak.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• Phusebox
  • Niet online
BlakHawk schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Het hoeft niet direct hé...
Ik ben al 2 jaar bezig met de overgang van HW naar de Link.

En nu kan mijn HomeWizard ongeveer uit.
De afgelopen jaren hebben ze naast elkaar gedraaid.

Uiteindelijk ga je van bedienen naar automatiseren.

Ik vind de Link veel fijner werken dan de HomeWizard. Klikaanklikuit was een drama met bereik en het missen van schakel momenten. Daarnaast totaal niet veilig. 433 kan iedereen afvangen en sturen en daardoor jouw apparaten bedienen.

Het 868 protocol alleen al was voor mij voldoende reden om over te gaan op de link. Het is een mesh netwerk, waardoor bereik geen issue meer is. Met de wall switch kan ik mijn bestaande wand schakelaars slim maken en ben ik van al het kaku afgestapt.

In het begin lijkt het beperkter, maar in de praktijk merk ik er weinig van. Het is juist heel gebruiksvriendelijk. Beetje de Apple gedachte, minder flexibel maar het werkt.

Waarom een lamp alleen met beweging aanzetten als hij heel de nacht kan branden?

Voorbeeld, vroeger lamp in de tuin alleen met beweging aan. Veel gezeur met bereik en regen of katten. Nu staat hij op laag vermogen aan als het donker wordt. Hij gaat op 100% branden als we weg zijn (en het donker is) en als we gaan slapen (en het donker is).

Het is een andere mindset. Van willen controleren naar laten functioneren.

Dat ge-hobby ben ik wel een beetje ontgroeid. Ik kies voor gemak.
Vind ik niet echt een alternatief, een lamp altijd aanslagen vs een trigger. Ik wil bijvoorbeeld dat een aantal lampen aangaan als ik thuis kom en de voordeur open doen. Vervolgens gaan ze 10 minuten later vanzelf uit. Dat is pas gemak.

De keren dat ik de HW app gebruik om iets te schakelen is op een hand te tellen in een week. Voor de rest gaat alles mooi volgens programma's en triggers.

De enige oplossing met de Link is dus de lampen maar gewoon altijd aanslagen, energie verspilling en compleet nutteloos.

Doe ik de poort van de garage open, gaat het licht in de garage aan. Gaat de achterdeur 's nachts open dan gaan er weer dingen aan waaronder lampen en een sirene.

Ik zie daar geen alternatieven voor met de Link. Althans niet iets dat mijn gemak vergroot. Extra geld uitgeven en gebruiksgemak inleveren is voor mij echt niet aan de orde.

• revival67
Phusebox schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:31:
[...]

Ik wil bijvoorbeeld dat een aantal lampen aangaan als ik thuis kom en de voordeur open doen. Vervolgens gaan ze 10 minuten later vanzelf uit. Dat is pas gemak.
Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar dat kan toch gewoon met de Link en een deur contact.
Als ik de garagedeur open kan ik een lamp een x aantal minuten laten branden.

• Phusebox
  • Niet online
revival67 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:41:
[...]

Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar dat kan toch gewoon met de Link en een deur contact.
Als ik de garagedeur open kan ik een lamp een x aantal minuten laten branden.
Hier werd eerder gezegd van niet.

• kok36935

kok36935

Zwolle, Overijssel

Phusebox schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Met een deurcontact is dit geen probleem hoor. Stuur zelfs met 2 deurcontacten 1 lamp aan. Of met 1 deurcontact meerdere lampen/ schakelaar aansturen. Daarbij kun je e.e.a. nog gebruiken voor een stukje beveiliging.
Ben het met @BlakHawk eens dat het een stabiel systeem is. En ja, je moet wel weer investeren maar dat is vaak een continu proces om bij te blijven.

• BlakHawk
Phusebox schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:31:
[...]

Vind ik niet echt een alternatief, een lamp altijd aanslagen vs een trigger. Ik wil bijvoorbeeld dat een aantal lampen aangaan als ik thuis kom en de voordeur open doen. Vervolgens gaan ze 10 minuten later vanzelf uit. Dat is pas gemak.

De keren dat ik de HW app gebruik om iets te schakelen is op een hand te tellen in een week. Voor de rest gaat alles mooi volgens programma's en triggers.

De enige oplossing met de Link is dus de lampen maar gewoon altijd aanslagen, energie verspilling en compleet nutteloos.

Doe ik de poort van de garage open, gaat het licht in de garage aan. Gaat de achterdeur 's nachts open dan gaan er weer dingen aan waaronder lampen en een sirene.

Ik zie daar geen alternatieven voor met de Link. Althans niet iets dat mijn gemak vergroot. Extra geld uitgeven en gebruiksgemak inleveren is voor mij echt niet aan de orde.
Juist alarm is iets wat de link perfect kan.
Beter dan HW.

Alleen die sirene moet even beschikbaar komen. Maar de knipperende rode lampen vind ik al veel mooier dan met de HW kan.

Verder is er in de beta wat bijgekomen met deurcontacten.
Bij taken kun je een lamp automatisch uit laten gaan met de volgende waarde als optie: “als de deur sluit”.

Nog nooit getest.
Phusebox schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Vroeger kon dat niet idd, maar vroeger had de Link ook geen alarm met sirene, geen wall switches, geen deurbel en geen CO meter.

Ze maken vorderingen en zitten niet stil!
kok36935 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:40:
[...]

Met een deurcontact is dit geen probleem hoor. Stuur zelfs met 2 deurcontacten 1 lamp aan. Of met 1 deurcontact meerdere lampen/ schakelaar aansturen. Daarbij kun je e.e.a. nog gebruiken voor een stukje beveiliging.
Ben het met @BlakHawk eens dat het een stabiel systeem is. En ja, je moet wel weer investeren maar dat is vaak een continu proces om bij te blijven.
Uiteindelijk blijft het investeren. Maar investeren van 433 naar 868 had ik geen problemen mee.

Uiteindelijk over 2 jaar uitgesmeerd, ik ga deze maand maar eens de HomeWizard op MP gooien. Dat ding zit nu ook een beetje stroom te eten.

Ja lampen aan laten kost ook stroom, maar die led lampen zijn best zuinig 👍

Van mijn tv stekkerblok in standby, kan ik ongeveer 7 lampen continu laten branden.

• Phusebox
  • Niet online
Mwah die besparing van led lampen heb ik nog nooit veel van gemerkt. Ben hier al jaren met alles over op led lampen maar ik merk er weinig van qua verbruik. Net als de zogenaamd zuinige witgoed. Van een C klasse wasdroger naar A+++ leverde ook nul besparing op. Leuk dat ie minder verbruikt maar hij doet er wel 3x zo lang over.

Maar goed ik begrijp dat die wall switch converters enkel afstandbedieningen zijn voor lampen waar al een smart gedeelte in de lamp zit? Dan heb ik er nog niks aan, of ik moet ook alle ledlampen in huis vervangen.

Drie plekken in huis hebben dimmers als bediening en dat gaat ook niet had ik begrepen?
En armaturen met dimmers in werken dan ook niet.

Ik zie nog weinig voordelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kok36935

kok36935

Zwolle, Overijssel

BlakHawk schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:01:
[...]

Van mijn tv stekkerblok in standby, kan ik ongeveer 7 lampen continu laten branden.
Klopt, ik kwam er achter dat wanneer alles uit stond ( maar wel in stand-by modus) er nog steeds 38 watt werd verbruikt. Dus nu er een schakelaar tussen gezet. Van 12 uur s- nachts tot 12 uur s- middags staat er geen spanning meer op. Besparing tussen de 30 en 35 euro op jaarbasis.
Tuinverlichting hetzelfde verhaal. Van halogeen naar Led. Besparing 60 watt per uur. Daarbij door toepassing van een schakelaar op 866 kun je er zeker van uit gaan dat de lamp aan en uit gaat. M.n. dat uitgaan ging nog wel eens mis met 433. Stond de tuinverlichting de gehele dag aan. :(
Ook Led-lampen helpen je te besparen, zeker op plaatsen waar ze per dag langer aan staan.
Meten is weten. Dus zet (tijdelijk) er een Energie Socket tussen en je weet exact het gebruik van het apparaat als je het niet gebruikt. En wat je kunt besparen door dit apparaat tijdelijk uit te zetten.
Wij zijn gepensioneerd en dan zal de situatie anders zijn dan een gezin met kinderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlakHawk
Phusebox schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:13:
Mwah die besparing van led lampen heb ik nog nooit veel van gemerkt. Ben hier al jaren met alles over op led lampen maar ik merk er weinig van qua verbruik. Net als de zogenaamd zuinige witgoed. Van een C klasse wasdroger naar A+++ leverde ook nul besparing op. Leuk dat ie minder verbruikt maar hij doet er wel 3x zo lang over.

Maar goed ik begrijp dat die wall switch converters enkel afstandbedieningen zijn voor lampen waar al een smart gedeelte in de lamp zit? Dan heb ik er nog niks aan, of ik moet ook alle ledlampen in huis vervangen.

Drie plekken in huis hebben dimmers als bediening en dat gaat ook niet had ik begrepen?
En armaturen met dimmers in werken dan ook niet.

Ik zie nog weinig voordelen.
Led is wel degelijk zuiniger dan de oude gloeilampen.

De HW kleuren lampen van 15 euro hebben 60 watt opbrengst, maar verbruiken veel minder.

Standaard staat de lamp bij mij op 57% omdat 100% in de woonkamer te fel is.
57% = 4 watt
100% = 6 watt

Dus eigenlijk verbruikt het 10% van het originele verbruik met gloeilampen.

Vroeger met gloeilampen was het ongeveer 40 en 60 watt, alleen moest je ook nog aparte lampen daarvoor hebben.

Wat je verder zegt klopt wel, domme lampen zijn niet slim te maken.

Dimmen gaat echter prima met de nieuwe interne schakelaars icm een slimme lamp.

Je kunt 4 verschillende standen instellen.
Praktijk:
Gang licht in de hal geeft met 1 keer schakelen 100% licht. Maar in de avond als de kinderen slapen is dat iets te fel. Dan schakel ik 2 keer en gaat hij op 10% branden.

Dit werkt inderdaad alleen met standaard, niet dimbare schakelaars.

Bij de kinderslaapkamers werkt het ook goed.
1 keer schakelen = wit licht 100%
2 keer schakelen = rood licht 10%

Soort nachtlampje, aangezien rood de enige kleur is die je hersenen in je slaap niet waarnemen. Dus geen impact op je slaapritme.

Ik was al bezig om lampen slim te maken en dan is het gewoon een vergelijking met bijvoorbeeld Philips Hue. Vooral de forse prijsverlaging naar 14,95 voor de e27 kleurenlamp heb ik veel vervangen. Het is best veel waar voor je geld met dat soort prijzen.

Mijn vrouw zat altijd te klagen over de kaku schakelaars, ze wilde gewoon normale schakelaars ipv een stel drukknoppen die soms wel en soms niet werkten. Ivm 433 was het alles behalve betrouwbaar.

Nu zijn het de standaard schakelaars die ik terug heb geplaatst. Mijn vrouw merkt niets en alles werkt. Ook wanneer de lamp uit staat, staat er stroom op. Dus zowel de link kan hem bedienen, als de “domme” wandschakelaar.

Op deze manier kan ieder standaard huis heel makkelijk slim gemaakt worden. Het wordt lastiger met speciaal schakel materiaal en dimmers.

Als ik een nadeel moet noemen. Je merkt op zolder een halve seconde vertraging. Met 433 had ik zolder helemaal niets, nu gebruikt 868 het mesh network. Dus hij schakelt het signaal op de eerste verdieping door naar beneden, naar de link. Dat duurt Max een halve seconde. Ik kan er prima mee leven. Net alsof je vroeger een spaarlamp aanzette.

• Phusebox
  • Niet online
Ik heb dus kaku materiaal in de normale schakelaars gebouwd of in de wanddozen van de plafond lampen. Daarmee kan ik gewoon de normale knoppen gebruiken en indien gewenst op afstand schakelen met de HW.

Ik gebruik dus geen rare lelijke kaku schakelaars.

• Revan88
BlakHawk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:56:
[...]

Led is wel degelijk zuiniger dan de oude gloeilampen.

De HW kleuren lampen van 15 euro hebben 60 watt opbrengst, maar verbruiken veel minder.

Standaard staat de lamp bij mij op 57% omdat 100% in de woonkamer te fel is.
57% = 4 watt
100% = 6 watt

Dus eigenlijk verbruikt het 10% van het originele verbruik met gloeilampen.

Vroeger met gloeilampen was het ongeveer 40 en 60 watt, alleen moest je ook nog aparte lampen daarvoor hebben.

Wat je verder zegt klopt wel, domme lampen zijn niet slim te maken.

Dimmen gaat echter prima met de nieuwe interne schakelaars icm een slimme lamp.

Je kunt 4 verschillende standen instellen.
Praktijk:
Gang licht in de hal geeft met 1 keer schakelen 100% licht. Maar in de avond als de kinderen slapen is dat iets te fel. Dan schakel ik 2 keer en gaat hij op 10% branden.

Dit werkt inderdaad alleen met standaard, niet dimbare schakelaars.

Bij de kinderslaapkamers werkt het ook goed.
1 keer schakelen = wit licht 100%
2 keer schakelen = rood licht 10%

Soort nachtlampje, aangezien rood de enige kleur is die je hersenen in je slaap niet waarnemen. Dus geen impact op je slaapritme.

Ik was al bezig om lampen slim te maken en dan is het gewoon een vergelijking met bijvoorbeeld Philips Hue. Vooral de forse prijsverlaging naar 14,95 voor de e27 kleurenlamp heb ik veel vervangen. Het is best veel waar voor je geld met dat soort prijzen.

Mijn vrouw zat altijd te klagen over de kaku schakelaars, ze wilde gewoon normale schakelaars ipv een stel drukknoppen die soms wel en soms niet werkten. Ivm 433 was het alles behalve betrouwbaar.

Nu zijn het de standaard schakelaars die ik terug heb geplaatst. Mijn vrouw merkt niets en alles werkt. Ook wanneer de lamp uit staat, staat er stroom op. Dus zowel de link kan hem bedienen, als de “domme” wandschakelaar.

Op deze manier kan ieder standaard huis heel makkelijk slim gemaakt worden. Het wordt lastiger met speciaal schakel materiaal en dimmers.

Als ik een nadeel moet noemen. Je merkt op zolder een halve seconde vertraging. Met 433 had ik zolder helemaal niets, nu gebruikt 868 het mesh network. Dus hij schakelt het signaal op de eerste verdieping door naar beneden, naar de link. Dat duurt Max een halve seconde. Ik kan er prima mee leven. Net alsof je vroeger een spaarlamp aanzette.
Dat van dat rode licht, dat wist ik niet! Verder heb ik het ook zo aangepakt als jij het noemt. Het ouderwetse 433Mhz-smarthomespul was mijn vrouw een doorn in het oog en aangezien mijn nieuwbouwhuis een heuse kooi van Faraday is, kwam er geen signaal door. Nu door de mesh-werking geen last meer van. Zelfs mijn WiFi is nu middels TP Deco-routers via mesh geregeld. 8)

Ik heb nu overal waar het nuttig is, de wall switch converters (WSC's) ingebouwd. In de slaapkamer heb ik de plafonddoos afgedekt met een plaatje en was de schakelaar dus niet in gebruik. Nu een E27-led in een fraaie staande schemerlamp geplaatst en in de wandschakelaar de draden geïsoleerd en teruggebogen in de wanddoos en vervolgens een WSC ingebouwd. Nu gaat, met mooie fade-in, de schemerlamp aan in de slaapkamer en met een fade-out weer uit!. Idem dito in de kinderkamer, waar de IKEA "deathstar" vorzien is van een kleurenLED en WSC in de muur, hier wel de lasdoos gemonteerd op de bedraden.

Beneden in de woonkamer heb ik in iedere hoek een hang- of schemerlamp geplaatst met resp, een E27 en twee E14-leds erin. Ook hier is de plafonddoos afgedekt. De loze wandschakelaar die ik overhield heb ik de draden weer geisoleerd en een WSC ingebouwd. Deze WSC stuurt de scène 'Lampen Woonkamer' aan, die dan weer de drie schemerlampen als scéne aan (één keer drukken) en als scéne weer uit (twee keer drukken) zet.

De enige twee puntjes van kritiek die ik hier heb, is dat de kleur en graden kelvin van de scène niet als geheel kan worden geregeld. Ook laat de Link geen kleurcodes o.i.d. zien, waardoor je de kleur van de lamp "op gevoel" moet instellen per lamp waardoor de lampen scène net niet altijd dezelfde kleur hebben. Ook het percentage felheid is lastig. Je moet telkens terug naar het overzicht met de tegeltjes om te kijken naar het percentage en dan weer terug om dat aan te passen. :F

Verder heel tevreden, en wat betreft die sirene voor de Link. Die koppelbare deurbel van Byron is qua retailprijs misschien 2 tientjes duurder dan die sirene gaat zijn. Zelfs al zou je dat ding niet als deurbel in gebruik willen nemen, hij werkt prima als standalone sirene (en nachtlamp!)

• Revan88
De koppelbare Byron-deurbel DBY-25931 staat op de website van HomeWizard voor €49,95 :9

• SvS1986
Ik combineer zelf laatste tijd ook veel met HUE, dan heb je al meer mogelijkheden

• Dennepen
Wie kan uitleggen hoe je de Byron drukknop kan koppelen aan een LED Lamp die ook is aangesloten op de Link?

• Revan88
Dennepen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:32:
Wie kan uitleggen hoe je de Byron drukknop kan koppelen aan een LED Lamp die ook is aangesloten op de Link?
Het lijkt erop dat dat op moment (nog) niet kan. De deurdrukker is enkel nog maar als deurdrukker te gebruiken.

• bkruyver
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12-02 07:13
Allen, ik heb toch nu ook wat hue lampen erbij gehaald. Ik miste de kleuren gu10 bij smartwares.
Hebben jullie ook wel eens last van het feit dat die hue lampen onbereikbaar zijn terwijl ze via de hue bridge gewoon bereikbaar zijn?

• Revan88
bkruyver schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:42:
Allen, ik heb toch nu ook wat hue lampen erbij gehaald. Ik miste de kleuren gu10 bij smartwares.
Hebben jullie ook wel eens last van het feit dat die hue lampen onbereikbaar zijn terwijl ze via de hue bridge gewoon bereikbaar zijn?
Ik gebruik zelf geen Hue met mijn Link, helaas. Wat merk je dan precies, reageren de Hue-lampen niet meer vanuit de Link-app?

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:36

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik verlies ook regelmatig contact met de Hue hub, laat staan de brakke verbinding met Google Home -O-
Misschien omdat Domoticz en Google home er ook mee praten, maar dat gaat zelden fout.
Daarom Hue maar ontkoppeld op de Link want dat heeft zo goed als geen meerwaarde.
De oude Homewizard werkt ook nog met Hue, maar daar van ligt wifi zo vaak plat dat je niet kan zeggen of de Hue onbereikbaar was of de hele buitenwereld :z
Daarom blijft het gebruik van mijn Link beperkt, diverse draadloze melders doe ik al een tijd met de Raspbee en Deconz via Domoticz omdat dit veel flexibeler is en stabiel werkt.
Kaku heb ik zo goed als vervangen voor Osram/Lightify plugs die prima met Hue en Deconz werken.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• bkruyver
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12-02 07:13
Revan88 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:33:
[...]

Ik gebruik zelf geen Hue met mijn Link, helaas. Wat merk je dan precies, reageren de Hue-lampen niet meer vanuit de Link-app?
Inmiddels gaat het beter. Hue bridge keer opnieuw geïntegreerd met link en nu als een zonnetje.
Ook de homewizard wall switch werkt eigenlijk bijzonder snel met alleen maar hue lampen....

Gr

• Revan88
Ik weet dat de Byron-deurbel deze maand de release heeft gezien, maar toch vind ik het tot nu toe erg stilletjes omtrent de Link.
Ik had verwacht dat de Princess Smart-apparaten (tower fan, heating panel, aerofryer, dehumidifier) net als de Cleaner óók te integreren zouden zijn in de Link, maar helaas.

Verder wachten we nog stééds op die plug-in siren en natuurlijk de nieuwe HomeWizard camera's CIP-39330 en CIP-37350 die eigenlijk al te koop zouden moeten zijn.Deze producten zijn in december 2018 al gepreviewed.. Ook de rookmelder SH8-90106 (met 10y battery) had ik eigenlijk wel verwacht. :(

• verwp01
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15-02 16:17
Zijn er nog beweging melders op komst voor de Link want anders ga ik niet over van de Homewizard.
Wat ik nu heb zijn deur contacten , rookmelders, en beweging melders.

20 stuks paneel zwart à 260Wp, fabr. Qixin type SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard systeem met deursensoren( AMST-606 ),bewegingsmelders (AWST-6000) en rookmelders. Amysoft C200 waterontharder

• liamy
  • Laatst online: 17-02 09:57
De oude vertrouwde Homewizard blijft bij mij nog steeds de beste optie van alles.
Geen enkel apparaat kan deze vervangen, gezien we ook veel Smartwares onderdelen hebben toegevoegd. Zoals wind-, regenmeter.

Voor degene die ook last heeft van de late Android notificaties: volg onderstaande link. Werkt als een zonnetje.

https://stackoverflow.com...iceidle-doze-in-android-m
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True