Phusebox schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:13:
Mwah die besparing van led lampen heb ik nog nooit veel van gemerkt. Ben hier al jaren met alles over op led lampen maar ik merk er weinig van qua verbruik. Net als de zogenaamd zuinige witgoed. Van een C klasse wasdroger naar A+++ leverde ook nul besparing op. Leuk dat ie minder verbruikt maar hij doet er wel 3x zo lang over.
Maar goed ik begrijp dat die wall switch converters enkel afstandbedieningen zijn voor lampen waar al een smart gedeelte in de lamp zit? Dan heb ik er nog niks aan, of ik moet ook alle ledlampen in huis vervangen.
Drie plekken in huis hebben dimmers als bediening en dat gaat ook niet had ik begrepen?
En armaturen met dimmers in werken dan ook niet.
Ik zie nog weinig voordelen.
Led is wel degelijk zuiniger dan de oude gloeilampen.
De HW kleuren lampen van 15 euro hebben 60 watt opbrengst, maar verbruiken veel minder.
Standaard staat de lamp bij mij op 57% omdat 100% in de woonkamer te fel is.
57% = 4 watt
100% = 6 watt
Dus eigenlijk verbruikt het 10% van het originele verbruik met gloeilampen.
Vroeger met gloeilampen was het ongeveer 40 en 60 watt, alleen moest je ook nog aparte lampen daarvoor hebben.
Wat je verder zegt klopt wel, domme lampen zijn niet slim te maken.
Dimmen gaat echter prima met de nieuwe interne schakelaars icm een slimme lamp.
Je kunt 4 verschillende standen instellen.
Praktijk:
Gang licht in de hal geeft met 1 keer schakelen 100% licht. Maar in de avond als de kinderen slapen is dat iets te fel. Dan schakel ik 2 keer en gaat hij op 10% branden.
Dit werkt inderdaad alleen met standaard, niet dimbare schakelaars.
Bij de kinderslaapkamers werkt het ook goed.
1 keer schakelen = wit licht 100%
2 keer schakelen = rood licht 10%
Soort nachtlampje, aangezien rood de enige kleur is die je hersenen in je slaap niet waarnemen. Dus geen impact op je slaapritme.
Ik was al bezig om lampen slim te maken en dan is het gewoon een vergelijking met bijvoorbeeld Philips Hue. Vooral de forse prijsverlaging naar 14,95 voor de e27 kleurenlamp heb ik veel vervangen. Het is best veel waar voor je geld met dat soort prijzen.
Mijn vrouw zat altijd te klagen over de kaku schakelaars, ze wilde gewoon normale schakelaars ipv een stel drukknoppen die soms wel en soms niet werkten. Ivm 433 was het alles behalve betrouwbaar.
Nu zijn het de standaard schakelaars die ik terug heb geplaatst. Mijn vrouw merkt niets en alles werkt. Ook wanneer de lamp uit staat, staat er stroom op. Dus zowel de link kan hem bedienen, als de “domme” wandschakelaar.
Op deze manier kan ieder standaard huis heel makkelijk slim gemaakt worden. Het wordt lastiger met speciaal schakel materiaal en dimmers.
Als ik een nadeel moet noemen. Je merkt op zolder een halve seconde vertraging. Met 433 had ik zolder helemaal niets, nu gebruikt 868 het mesh network. Dus hij schakelt het signaal op de eerste verdieping door naar beneden, naar de link. Dat duurt Max een halve seconde. Ik kan er prima mee leven. Net alsof je vroeger een spaarlamp aanzette.