Een sprinklerinstallatie had zo'n brand 99,99% zeker op tijd geblust. Maar om zoiets in zo'n gebouw aan te leggen is erg duur, niet mooi en ook duur om te onderhouden.Paulus07 schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:40:
bij het opnieuw opbouwen toch maar een sprinklerinstallatie erin doen? Of helpt dat ook niks bij beginnende brand?
Nu zijn ze denk duurder uitErnemmer schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:42:
[...]
Een sprinklerinstallatie had zo'n brand 99,99% zeker op tijd geblust. Maar om zoiets in zo'n gebouw aan te leggen is erg duur, niet mooi en ook duur om te onderhouden.
Helaas staat één van de torens inmiddels te roken. Volgens het AD zijn brandweermannen inmiddels de kathedraal binnengegaan, maar vooralsnog krijgen ze geen grip op de brand in de toren.Bensimpel schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:38:
[...]
tja, maar als het zo doorgaat stort het hele boeltje ook gewoon in hoor.
Volgens mij proberen ze om alleen de torens te beschermen voor nu, maar lastige klus dit..

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 15-04-2019 22:44 ]
Hoe verschrikkelijk de gebeurtenis is, is het fijn te weten dat er zo'n gedetailleerd model is. Ik heb die modellen van andere gebouwen gezien, dit gaan ze zeker nodig hebben om het weer op te bouwen.ScSi schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:41:
[...]
Ik denk dat dat wel zou helpen, maar of het te voorkomen zou zijn..
Wel handig om te weten dat, als ze ooit willen heropbouwen, ze 3D scans hebben..
https://twitter.com/grouchybagels/status/1117852841530368000
[Afbeelding]
Een sprinklerinstallatie leg je ook niet aan voor de mooiheid, maar voor de veiligheid.Ernemmer schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:42:
[...]
Een sprinklerinstallatie had zo'n brand 99,99% zeker op tijd geblust. Maar om zoiets in zo'n gebouw aan te leggen is erg duur, niet mooi en ook duur om te onderhouden.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Bensimpel
Positieve meneer
/u/322701/crop6152f078d4887_cropped.png?f=community)
Is ook meer gaan roken in de tussentijdXWB schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:44:
[...]
Helaas staat één van de torens inmiddels te roken. Volgens het AD zijn brandweermannen inmiddels de kathedraal binnengegaan, maar vooralsnog krijgen ze geen grip op de brand in de toren.
[Afbeelding]

😆 - Denk ook eens om ;)
Ja, helaas. De brand in de toren zou even geblust geweest zijn, maar het vuur kreeg weer gripBensimpel schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:47:
[...]
Is ook meer gaan roken in de tussentijd![]()
[Afbeelding]

Het is nu een race tegen de klok:
Brandweerlieden werken binnen en buiten de kathedraal om te voorkomen dat de vlammen zich verspreiden. ,,Als de bel valt, stort de toren in", aldus brandweercommandant Jean-Claude Gallet.
Een brandalarm hadden ze wel (want dat is tijdig afgegaan), dan ware een sprinkler installatie ook niet slecht geweest. Hoorde net een bisschop op CBS, die zei dat ze bij de restauratie van hun kathedraal een mist-systeem hadden geinstalleerd op zolder én dat de brandweer een brandvertrager op het dakgebinte had gesmeerd..Zeror schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:47:
[...]
Een sprinklerinstallatie leg je ook niet aan voor de mooiheid, maar voor de veiligheid.
Allemaal vijgen na Pasen natuurlijk, maar het komt (te) dikwijls voor bij restauratiewerken..
Volgens mij nog wel een geluk dat de rivier relatief dichtbij is dus in ieder geval water in overvloed beschikbaar.
Lijkt me dat de brandkranen op gegeven moment de vraag niet bij kunnen houden. Al ben ik natuurlijk een leek op dat gebied.
Lijkt me dat de brandkranen op gegeven moment de vraag niet bij kunnen houden. Al ben ik natuurlijk een leek op dat gebied.
Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip
Hou het nou ontopic.

[ Voor 92% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-04-2019 22:58 ]
| live and give like no one else |
Hier wat meer info en voorbeelden:ScSi schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:41:
[...]
Ik denk dat dat wel zou helpen, maar of het te voorkomen zou zijn..
Wel handig om te weten dat, als ze ooit willen heropbouwen, ze 3D scans hebben..
https://twitter.com/grouchybagels/status/1117852841530368000
[Afbeelding]
Zou mooi zijn als ze de scans vrijgeven, ik werk dagelijks met zulke data
Eeuwig zonde dat zo'n prachtig bouwwerk verloren gaat. Lijkt erop dat de torens toch gered zijn.
Als brandweerman moet dit toch ook once in a lifetime zijn. Hulde voor deze mannen en vrouwen die proberen er nog iets van te redden.
Als brandweerman moet dit toch ook once in a lifetime zijn. Hulde voor deze mannen en vrouwen die proberen er nog iets van te redden.
Bensimpel
Positieve meneer
Brandweer geeft aan dat de structuur waarschijnlijk gered is.
😆 - Denk ook eens om ;)
Ik zie op YouTube: LIVE - NO COMMENT: Notre Dame brennt - Feuerwehr nicht sicher ob Kat... dat de hoogwerker is verplaatst en nu aan het blussen is richting de torens.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
BBC meldt dat de brandweer overtuigd is dat de constructie het gaat redden. Dat is dus goed nieuws!
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Eh..... een deel , zoals het dak is toch al in vlammen opgegaanDe brandweer meldt nu dat de structuur van de Notre-Dame waarschijnlijk gered is.
Ik neem aan dat hij de muren bedoelt.
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Bensimpel
Positieve meneer
Muren en torens inderdaad neem ik aan.AW_Bos schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:01:
[...]
Eh..... een deel , zoals het dak is toch al in vlammen opgegaan
Ik neem aan dat hij de muren bedoelt.
😆 - Denk ook eens om ;)
Ben stiekem eigenlijk wel benieuwd of er door deze brand opeens nog geheimen in de constructie naar boven komen zoals verborgen ruimtes.
Of moet ik wat minder Dan Brown films kijken?
Of die zijn verbrandPlayer1S schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:03:
Ben stiekem eigenlijk wel benieuwd of er door deze brand opeens nog geheimen in de constructie naar boven komen zoals verborgen ruimtes.

Maar toch maakt deze post me nieuwsgierig of er afgelopen jaren en decennia nog geheimen naar voren zijn gekomen.
Als dat gevel blijft staan dacht ik bij mezelf. Dat is toch het enige stukje Notre Dame dat ik me herinner van de tekenfilm.
De rest is vast wel op te bouwen. Een museumpje inrichten in één van de ruimtes over de brand, enzovoort. Klaar.
De rest is vast wel op te bouwen. Een museumpje inrichten in één van de ruimtes over de brand, enzovoort. Klaar.
Eindelijk een beetje goed nieuws dus.
Wil dit zeggen dat het vuur nu niet meer zal uitbreiden, en als het ware "contained" is, weg van de muren en torens etc? Want de brandweer verwacht wel nog urenlang te moeten blussen."De structuur van de Notre-Dame is gered van de totale vernietiging", zegt brandweercommandant Gallet. De brandweer concentreert zich nu op het "afkoelen" van het gebouw en de evacuatie van zoveel mogelijk kunstwerken.
De brandweer is erin geslaagd om de twee torens van het vuur te vrijwaren. Twee derde van het dak van de kathedraal ging in de vlammen op.
"We zijn optimistischer dan een paar uur geleden dat we de Notre-Dame kunnen redden", zegt ook de Franse staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Laurent Nuñez. Hij schat dat het vuur over drie à vier uur onder controle zal zijn. "We moeten wel voorzichtig blijven", beklemtoont hij.
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 15-04-2019 23:11 ]
En zo zag het er een paar uur geleden uit.. Hoe snel is dat gegaan!

Erg om zeggen, maar 'mooie' foto

© REUTERS — Sparks fill the air as Paris Fire brigade members spray water to extinguish flames as the Notre Dame Cathedral burns in Paris, France, April 15, 2019. REUTERS/Philippe Wojazer TPX IMAGES OF THE DAY
© REUTERS — Sparks fill the air as Paris Fire brigade members spray water to extinguish flames as the Notre Dame Cathedral burns in Paris, France, April 15, 2019. REUTERS/Philippe Wojazer TPX IMAGES OF THE DAY
Deze foto lijkt wel rechtstreeks uit een film te komen. Het bluswater lijkt heel onbeduidend ten opzichte van de grootte van de brand, en is dat waarschijnlijk ook.
Geeft ook weer hoe makkelijk dingen die niet van steen zijn makkelijk verbranden en een stenen huls blijft staan. Hoe dit er morgen uitziet is waarschijnlijk heel vergelijkbaar met gebouwen na een oorlog (zie WO1, 2 en de oorlog in Syrie)
EDIT: moet ik wel de foto toevoegen:
Geeft ook weer hoe makkelijk dingen die niet van steen zijn makkelijk verbranden en een stenen huls blijft staan. Hoe dit er morgen uitziet is waarschijnlijk heel vergelijkbaar met gebouwen na een oorlog (zie WO1, 2 en de oorlog in Syrie)
EDIT: moet ik wel de foto toevoegen:

[ Voor 11% gewijzigd door Plasma_Wolf op 15-04-2019 23:15 ]
is er overigens ooit eerder brand geweest in het verleden van deze kerk? Of was dat tijdens WW2 zelfs op een kleinere schaal?
Eeuwen oud en kurkdroog hout, dat brand heel snel.ScSi schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:11:
En zo zag het er een paar uur geleden uit.. Hoe snel is dat gegaan!![]()
[Afbeelding]
Uit het liveblog van nu.nl
Van mij mogen ze ook wel een internationale inzamelingsactie starten.De Franse stichting voor het erfgoed begint dinsdag met een nationale collecte voor de reconstructie van de Notre-Dame. De beroemde Parijse kathedraal viel maandagavond ten prooi aan de vlammen. ,,Deze inzamelingsactie start 16 april rond het middaguur op de site 'www.fondation-patrimoine.org", meldt persbureau AFP
[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 15-04-2019 23:25 ]
Leeftijd heeft er niet veel mee te maken, dat het droog is wel. Gelukkig is het voor een groot deel heel dik hout, dat moet vrij lang branden voordat het de sterkte echt aantast (alleen de buitenkant kan branden, pas als die weg is, is de volgende laag aan de beurt).FastFred schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:24:
[...]
Eeuwen oud en kurkdroog hout, dat brand heel snel.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Anoniem: 926911
Voor zover ik weet heeft de kerk toen alleen maar schade gehad van kogels.Paulus07 schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:19:
is er overigens ooit eerder brand geweest in het verleden van deze kerk? Of was dat tijdens WW2 zelfs op een kleinere schaal?
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 926911 op 15-04-2019 23:37 ]
Paulus07 schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:19:

Ze bouwen het wel weer opnieuw op
Dit is btw niet de Parijs versie, maar ze zijn allemaal tot zekere hoogte weer opnieuw opgebouwd.
[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 15-04-2019 23:33 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Eerst stond er een Merovingse basiliek en dan, na een brand in 875, een Karolische kathedraal, die op zijn beurt vervangen werd door een Romaanse kathedraal en dat dan weer afgebroken werd voor het originele deel van het huidige bouwwerk. De grote schaden in de oorlogen door de eeuwen heen laten we nog buiten beschouwing. 't Meest recent is in 1871 tijdens de Commune en tijdens WO II.Paulus07 schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:19:
Enfin: om maar te zeggen dat er al 't een en 't ander gebeurd is op dat plekje de laatste 1500 jaar
(Bron: Franse Wikipedia)
[ Voor 11% gewijzigd door YellowOnline op 15-04-2019 23:29 ]
Voor zover ik weet had de Notre Dame WW2 zonder schade overleefd. Tijdens WW1 had het wel te maken met artillerievuur van de Duitsers, maar dat werd na afloop gerestaureerd.Paulus07 schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:19:
Dat was de Notre Dame in Reims boven en Vire, Normandië onder.SinergyX schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:26:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die van Parijs is in WO 1 wel beschadigd, maar niet verwoest. Kom overigens niets tegen over eerder brand.
Alleen zijn beide foto's van 2 andere kerken, en niet van de Notre Dame in ParijsSinergyX schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:26:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Ik was nog bezig met een edit, rustig maar 
(de Parijs versie heeft buiten wat kogels WW2 volledig overleeft)
(de Parijs versie heeft buiten wat kogels WW2 volledig overleeft)
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
In den bosch wel overal sprinklers: https://www.ed.nl/den-bos...an-in-den-bosch~a8b5bd2c/
Dit doet me denken aan het Braziliaanse museum dat vorig jaar is afgebrand: https://nos.nl/artikel/22...-door-brand-verwoest.html
Er zullen wel meer historische gebouwen slecht beschermd zijn tegen brand omdat er simpelweg geen geld is.
Er zullen wel meer historische gebouwen slecht beschermd zijn tegen brand omdat er simpelweg geen geld is.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
https://nos.nl/artikel/22...notre-dame-herbouwen.html Macron wil een internationale inzameling houden voor herbouw.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Vuur bestaat uit drie elementen, de branddriehoek. "Onder controle" betekend vaak een van twee dingen: Ofwel de brandweer heeft de toevoer van nieuwe brandstof onderbroken (in dit geval doordat het nat is) ofwel de brandweer is bezig de temperatuur onder controle te brengen. Koelen met bluswater.XWB schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:10:
[...]
Wil dit zeggen dat het vuur nu niet meer zal uitbreiden, en als het ware "contained" is, weg van de muren en torens etc? Want de brandweer verwacht wel nog urenlang te moeten blussen.
Ik denk dat ze het eerste gedaan hebben (uitbreiding gestopt) en bezig zijn met het tweede (temperatuur in de brandhaard verlagen..)
Muren van een kerk zoals deze kunnen dagen of wekenlang tegen vuur, het zijn gestapelde stenen. Het dak is van hout, het interieur is van hout, en er hangt kunst aan de muur, en dat is wat er gered moet worden.
"Brandweercommandant Jean-Claude Gallet zegt dat twee derde van het dak van de kerk is verwoest." De vraag is hoeveel van het interieur ze onder het brandende dak vandaan hebben weten te slepen.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Wikipedia: Notre-Dame de ParisA water reservoir, covered with a lead roof, is located between the two towers, behind the colonnade and the gallery and in front of the nave and the pignon. It can be used to quickly extinguish a fire.
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
Hier zie je goed dat een groot deel van het stenen dak, wat onder het houten dak zit, het vuur buiten het interieur weet te houden. Hoewel ik niet op voorhand optimistisch wil zijn, lijkt het er op deze foto op dat een significant deel van het interieur min of meer behouden is. Uiteraard is de vraag in welke vorm, of het het 'enkel' roet- en waterschade is, of dat er meer aan de hand is.Plasma_Wolf schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:14:
Deze foto lijkt wel rechtstreeks uit een film te komen. Het bluswater lijkt heel onbeduidend ten opzichte van de grootte van de brand, en is dat waarschijnlijk ook.
EDIT: moet ik wel de foto toevoegen: [Afbeelding]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
En ook waterleidingen door zowat het hele gebouw, brandwerende schermen tussen het hout en loopbruggen onder de kappen.Paulus07 schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:47:
In den bosch wel overal sprinklers: https://www.ed.nl/den-bos...an-in-den-bosch~a8b5bd2c/
In Den Bosch zijn ze goed voorbereid.
Oke dus de torens zijn “gered”, de relikwieën zijn grotendeels veilig. Wat kan er dan nog verloren zijn: de 19e eeuwse toren, het interieur. Zijn er nog wandschilderingen of mozaieken of iets dergelijks binnen van grote waarde? En kunnen die het overleven?
[ Voor 5% gewijzigd door nino_070 op 16-04-2019 00:01 ]
Het dak.nino_070 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 00:00:
Oke dus de torens zijn “gered”, de relikwieën zijn grotendeels veilig. Wat kan er dan nog verloren zijn: de 19e eeuwse toren, het interieur. Zijn er nog wandschilderingen of mozaieken of iets dergelijks binnen van grote waarde? En kunnen die het overleven?
Edit: hier een tekening om duidelijk te maken wat er eigenlijk gebeurd is:

[ Voor 12% gewijzigd door Krisp op 16-04-2019 00:06 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Anoniem: 328026
Ik vraag me af; kunnen voor dit soort gebouwen geen grote blusdekens worden gemaakt? Die in de nabijheid worden bewaard en met een helicopter geplaatst kunnen worden? Zodat er geen zuurstof meer bij kan?
Dan moet het wel heel erg op maat worden gemaakt, en zeer precies worden neergelegd. Ik kan me niet indenken dat het precies neerleggen al veilig kan worden worden bevonden met uitslaande vlammen.
Even zitten googlen, het zou toch wel erg zonde zijn als deze afbeeldingen onherstelbaar beschadigd zijn.

Je wilt niet met een helicopter stilhangen boven een brandend gebouw. Dat is slecht voor de helicopter en nog veel slechter voor het gebouw.Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 00:05:
Ik vraag me af; kunnen voor dit soort gebouwen geen grote blusdekens worden gemaakt? Die in de nabijheid worden bewaard en met een helicopter geplaatst kunnen worden? Zodat er geen zuurstof meer bij kan?
(Een Sikorsky S-92 weegt 7000 kilo. Een kubieke meter lucht weegt 1.2 kilo. Om dat ding in de lucht te houden moet je dus 5800 kubieke meter lucht daar beneden laten bewegen. Is dat te vergelijken met een blaasbalg?)
Ik denk dat er vooral iets gedaan moet worden aan de brandveiligheid tijdens werkzaamheden. Ook hier lijkt dat de oorzaak te zijn.
Dat ligt er dus heel erg aan waar deze in de kerk hangen. Voor zover ik het mij herinner hangen deze in het achterschip, een deel wat volgens de brandweer gered is. De kans bestaat dat deze dus behouden zijn.nino_070 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 00:14:
Even zitten googlen, het zou toch wel erg zonde zijn als deze afbeeldingen onherstelbaar beschadigd zijn.
[Afbeelding]
Ik heb een hoop foto's van Franse kerken en kerkjes maar ik realiseer me nu dat mijn bezoek aan de Notre Dame van voor de digitale fotografie is. Ik kan me herinneren zo dicht op dat houtsnijwerk gestaan te hebben dat ik nog weet hoe stoffig en oud het ruikt. Maar ik heb er geen eigen foto van..nino_070 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 00:14:
[Afbeelding]
kunsthistorisch was dat idd een zwaarder verlies.... ook bv de brand in de Anna Amalia Bibliotheek in Weimar van 2004 was catastrophaal (toen ging bijna de helft van de historische boekenvoorraad, 50.000 eeuwenoude boeken, in vlammen op... de Luther-bijbel van 1524 werd wel net op tijd gered, evenals 6000 van de meest unieke werken, en tegen de 35.000 boeken had zware schade; van 12.500 verloren werken werd gesteld dat ze absoluut onvervangbaar en uniek geweest waren) en het gehele barok-gebouw, wat een UNESCO-werelderfgoed was.g0tanks schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:51:
Dit doet me denken aan het Braziliaanse museum dat vorig jaar is afgebrand: https://nos.nl/artikel/22...-door-brand-verwoest.html
in de restauratie-werkzaamheden werd wel een onbekende Bach-aria ontdekt, die in een van de door brand beschadigde werken, notities van Bach gevonden werd.
Zo ontstaat vaak uit vernietiging juist ook verder onderzoek en reconstructie en restauratie, en levert dit ook weer kennis op.
in het geval van de Notre Dame zal het redelijk goed gereconstrueerd kunnen worden, en bevat het eerder weinig unieke oorspronkelijke kunstwerken (bv het grootste deel van de beeldhouwwwerken zijn allang vervangen door reconstructies)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Zojuist een foto gezien die mogelijk van de binnenkant is:

[ Voor 35% gewijzigd door Sir_Lion op 16-04-2019 01:29 ]
Als deze foto echt van ná de brand is, dan valt het nogal mee allemaal. Alleen jammer van het dak, die zat bomvol details. En misschien is de structuur nu niet meer stabiel. Die steunberen aan de buitenkant missen de druk van het dak, dus misschien duwen die nu te hard naar binnen.
Ik hoop ook als fulltime orgelmuziek beluisteraar dat er nog wat van het orgel over is.
Ik hoop ook als fulltime orgelmuziek beluisteraar dat er nog wat van het orgel over is.
Orgel is waarschijnijk aan de smithereens. Het is (of was) gemaakt van tin, welke al smelt bij ~330 graden celsius.Engineer schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 01:33:
Als deze foto echt van ná de brand is, dan valt het nogal mee allemaal. Alleen jammer van het dak, die zat bomvol details. En misschien is de structuur nu niet meer stabiel. Die steunberen aan de buitenkant missen de druk van het dak, dus misschien duwen die nu te hard naar binnen.
*knip*
Als je niets toe te voegen hebt, reageer dan niet.
Als je niets toe te voegen hebt, reageer dan niet.
[ Voor 86% gewijzigd door Orion84 op 16-04-2019 07:23 ]
Heftig en zonde wat er gaande is.
Ik ben er één keer geweest en was wel erg mooi. Vooral plafond was schitterend. Kwam alleen via de artiesteningang naar binnen. Ik vond het toen zo vreemd dat het zo druk was terwijl bij de ingang waar we binnenkwamen was het heel rustig.
De brand deed mij denken van de kerk in Amstelveen in Bovenkerk. Daar werd ook net verbouwd en het dak stond in de fik.
Ik ben er één keer geweest en was wel erg mooi. Vooral plafond was schitterend. Kwam alleen via de artiesteningang naar binnen. Ik vond het toen zo vreemd dat het zo druk was terwijl bij de ingang waar we binnenkwamen was het heel rustig.
De brand deed mij denken van de kerk in Amstelveen in Bovenkerk. Daar werd ook net verbouwd en het dak stond in de fik.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Hoe eeuwig zonde het ook is, het niet direct vervangbare is veilig gesteld en hij gaat weer opgebouwd worden, de vraag is alleen of sommigen van ons dat nog gaan meemaken.Terwijl de brandweer nog bezig is met het vuur, wordt er al volop nagedacht over de reparatie van de Notre-Dame. President Macron zei dat er een internationale inzamelingsactie komt. Verscheidene instanties en particulieren zijn online al inzamelingen gestart. De eigenaar van modemerken Gucci en Yves Saint Laurent heeft 100 miljoen euro vrijgemaakt voor de wederopbouw. Dat wordt waarschijnlijk een enorme operatie.
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Vermoedelijk niet. Volgens de directeur van de Fondation de l'OEuvre Notre-Dame gaat de heropbouw decennia duren.
Be yourself, no matter what they say ...
Dat lijkt me idd wel. Gezien de omvang, complexiteit en details (her)bouw je zo'n gebouw niet in 10 of 20 jaar.
Virussen? Scan ze hier!
de eerste 100 miljoen euro zijn al binnen voor het herstel. Wellicht kan met huidige technieken de opbouw versneld worden. Bijvoorbeeld veel foto's van houtwerk combineren en laten 3D printen?
Een restauratie dient authentiek te zijn, niet vergelijkbaar met een inferieure kopie van een product.Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:47:
de eerste 100 miljoen euro zijn al binnen voor het herstel. Wellicht kan met huidige technieken de opbouw versneld worden. Bijvoorbeeld veel foto's van houtwerk combineren en laten 3D printen?
Inderdaad, dat zijn langdurige projecten en het moet wel zo getrouw mogelijk.
Om een idee te geven: de Notre Dame van Reims is in 1914-1918 ernstig beschadigd. Die zijn ze ook aan het herbouwen, hiermee zijn ze in 1919 begonnen.
Na 100 jaar is dat nog steeds niet klaar, ook al is het pand sinds 1938 wel weer toegankelijk en open, de restauratie/herbouw van alle details, interieur etc is nog steeds gaande.
En dan is deze Notre Dame in Parijs nog iets groter en complexer dan die in Reims....
Om een idee te geven: de Notre Dame van Reims is in 1914-1918 ernstig beschadigd. Die zijn ze ook aan het herbouwen, hiermee zijn ze in 1919 begonnen.
Na 100 jaar is dat nog steeds niet klaar, ook al is het pand sinds 1938 wel weer toegankelijk en open, de restauratie/herbouw van alle details, interieur etc is nog steeds gaande.
En dan is deze Notre Dame in Parijs nog iets groter en complexer dan die in Reims....
Virussen? Scan ze hier!
Hoewel ik niet echt inzie hoe 3d-printen ingezet kan worden voor herstel van zo'n gebouw (wellicht voor het terugbrengen van kleine details?), hoop ik toch dat dit ook als kans gezien wordt om het gebouw misschien wel mooier en beter te maken dan het was. Exact restaureren gaat toch nooit lukken.
Een groot deel van de charme van zo'n oud monument is juist het verhaal dat het vertelt. Dat verhaal krijgt nu een heel nieuwe wending en maakt het (in the end) misschien zelfs wel mooier.
Een groot deel van de charme van zo'n oud monument is juist het verhaal dat het vertelt. Dat verhaal krijgt nu een heel nieuwe wending en maakt het (in the end) misschien zelfs wel mooier.
Das nog de eerste bouwrondeMaZo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:21:
Als het herstellen maar niet zo lang gaat duren als in Barcelona met de Sagrada Família.
Hopelijk niet, maar lang zal het zeker gaan duren. Bij authentiek herstel toch zeker 25+ als niet 50+ jaar.MaZo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:21:
Als het herstellen maar niet zo lang gaat duren als in Barcelona met de Sagrada Família.
Overigens is Sagrada Familia geen herstel

Zat ik me af te vragen:
Hebben hulpdiensten draaiboeken liggen voor specifieke scenarios, zoals bijv 'de Notre Dame in de fik' (of in NL bijv 'Paleis de Dam in de brand')?
Of zijn dat soort dingen te specifiek en te onvoorspelbaar om er draaiboeken voor te hebben?
Of is gewoon een standaard draaiboek "groot oud gebouw in de hens" genoeg?
Hebben hulpdiensten draaiboeken liggen voor specifieke scenarios, zoals bijv 'de Notre Dame in de fik' (of in NL bijv 'Paleis de Dam in de brand')?
Of zijn dat soort dingen te specifiek en te onvoorspelbaar om er draaiboeken voor te hebben?
[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 16-04-2019 08:27 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
De Fransen kennende (beetje conservatief vaak) zullen ze voor een zo authentiek mogelijke restauratie gaan. En deze keer ben ik het nog met ze eens ookSuicyder schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:23:
[...]
Hopelijk niet, maar lang zal het zeker gaan duren. Bij authentiek herstel toch zeker 25+ als niet 50+ jaar.
Zelf zou ik het eerder in die 50+ jaar zoeken dan in 25+ jaar, dat lijkt me wel erg optimistisch snel. Het casco zal er in die tijd wel staan, maar alle fraaie details waar de ND zo om beroemd is? Don't think so....
In ieder geval zullen velen op dit forum het niet meer meemaken dat de Notre Dame weer in zijn volledige glorie te zien zal zijn, zoveel valt al wel te zeggen.
Virussen? Scan ze hier!
Mijn zusje vermoed dat de gele hesjes hier verantwoordelijk voor zijn 
Die gele hesjes zijn gek, maar het blijven Fransen, die hebben veel te veel nationale trots om zoiets te f(l)ikken

Die gele hesjes zijn gek, maar het blijven Fransen, die hebben veel te veel nationale trots om zoiets te f(l)ikken
[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 16-04-2019 08:30 ]
Ik denk dat er wel plannen voor zijn, maar dat regelt vooral de opstelling van commandocentrum, voertuigen, pompen,dingen als locaties ingangen, pompputten en constructie informatie.anandus schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:26:
Zat ik me af te vragen:
Verdere details zal je toch on the fly moeten doen, omdat iedere brand anders is, mede door weersfactoren (hier veel wind).
Jup, laten we uit protest iets doen waar we zeker de haat van elke Franse inwoner over ons heen krijgen en ons doel volledig de kop mee in drukkenFastFred schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:29:
Mijn zusje vermoed dat de gele hesjes hier verantwoordelijk voor zijn

De foto's van binnen in lijken inderdaad goed mee te vallen. Had het een pak erger verwacht.
Hoe komt het trouwens dat bij renovaties het zo vaak fout gaat? Je zou wel schrik krijgen om historische gebouwen te renoveren.
Hoe komt het trouwens dat bij renovaties het zo vaak fout gaat? Je zou wel schrik krijgen om historische gebouwen te renoveren.
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Mwai wat is vaak. Ik denk dat het vaker lijkt omdat een renovatie van een historisch gebouw groter nieuws is bij een brand dan een 'normaal' oud huis.
/post
Volgens de bisschop (die even binnen was) is het anders niet al te best van binnen:Tricolores schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:39:
De foto's van binnen in lijken inderdaad goed mee te vallen. Had het een pak erger verwacht.
Uit een liveblog (https://www.bndestem.nl/d...kruis-staat-nog~a64fe89b/)Alles is zwart. Dat zei bisschop Philippe Marsset vanmorgen voor de Notre-Dame tegen de Franse krant Le Figaro, nadat hij zelf binnen was gaan kijken. Volgens hem is alles van binnen verkoold. ,,De buitenkant staat, maar alles is zwart van binnen," zei hij tegen de verslaggever van Le Figaro. ,,Het enige dat ik zag toen ik binnen was, was dat het gouden kruis nog steeds stond."
Virussen? Scan ze hier!
Idd, volgens mij zijn die interieur foto's op de vorige pagina nog van tijdens de brand. Ik denk dat het stenen binnendak ook wel naar beneden gekomen is onder het gewicht van het puin van het buitendak.
Terwijl ik op een filmpje van vannacht zie dat al het brandende hout van het buitendak boven op het binnendak ligt. Zie hier: https://www.nu.nl/269025/...me-van-heel-dichtbij.html
Denk dat het wachten is op beeldmateriaal bij daglicht...
Terwijl ik op een filmpje van vannacht zie dat al het brandende hout van het buitendak boven op het binnendak ligt. Zie hier: https://www.nu.nl/269025/...me-van-heel-dichtbij.html
Denk dat het wachten is op beeldmateriaal bij daglicht...
[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 16-04-2019 08:48 ]
Het is een beetje bizar dat de steigers er nu nog staan en dat je de vorm van het dak (ook van de transept) nog in het steigerbouwwerk ziet.

Die steigers zijn gemaakt van metaal. en ijzer heeft een smeltpunt van 1538 graden, zo warm is de brand dus niet geweest. Daarom staat die steigerconstructie er dus nog.
Virussen? Scan ze hier!
Tuurlijk, ik bedoel meer hoe gek het voelt om de vorm van het dak nog te zien.wildhagen schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:53:
Die steigers zijn gemaakt van metaal. en ijzer heeft een smeltpunt van 1538 graden, zo warm is de brand dus niet geweest. Daarom staat die steigerconstructie er dus nog.
Gaat een breuklijn vormen, op zijn minst enorme druk toevoegen, nationale/regionale dynamiek van Frankrijk. Wederopbouw gaat best duur zijn, daar is geld voor nodig, dat geld moet ergens vandaan komen, het geld is er eigenlijk ook niet. Bij aanwezige spanningen wordt dat nog leuk, periferie versus Parijs.wildhagen schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:27:
[...]
De Fransen kennende (beetje conservatief vaak) zullen ze voor een zo authentiek mogelijke restauratie gaan. En deze keer ben ik het nog met ze eens ook![]()
Zelf zou ik het eerder in die 50+ jaar zoeken dan in 25+ jaar, dat lijkt me wel erg optimistisch snel. Het casco zal er in die tijd wel staan, maar alle fraaie details waar de ND zo om beroemd is? Don't think so....
In ieder geval zullen velen op dit forum het niet meer meemaken dat de Notre Dame weer in zijn volledige glorie te zien zal zijn, zoveel valt al wel te zeggen.
Zelfs als al het geld er zou komen zal men het als project moeten uitsmeren over decennia.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Foto's van binnen lijken mee te vallen... Maar denk dat door de hitte, roet/koel, water er alsnog heel veel schade is + wat er dan nog allemaal onder het puin zit....
Maar de sterkte gaat wel flink achteruit naarmate de temperatuur hoger wordt (>400graden). Zie hieronder:wildhagen schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:53:
Sterkte en temperatuur
Vond het daarom zelf vrij frappant dat die hele constructie bleef staan. Maar goed ben geen expert op het gebied van sterkte en warmte in constructies.
[ Voor 13% gewijzigd door Fugitive2008 op 16-04-2019 09:03 ]
Ik zit nu al een tijdje te zoeken naar de juiste bewoording maar kom er niet goed op maar wat lijkt het me enorm frustrerend om daar als Brandweerman te staan wetend dat je bluswerk haast niks uit haalt terwijl er zo'n historisch iets voor je ogen weg brand.
@Player1S
Een gevoel van onmacht/machteloosheid/verslagenheid, zeker frustrerend en emotioneel als je daar als brandweerlied staat denk ik.
Een gevoel van onmacht/machteloosheid/verslagenheid, zeker frustrerend en emotioneel als je daar als brandweerlied staat denk ik.
Er is al 100 miljoen gedoneerd in ieder geval.Virtuozzo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:59:
[...]
Gaat een breuklijn vormen, op zijn minst enorme druk toevoegen, nationale/regionale dynamiek van Frankrijk. Wederopbouw gaat best duur zijn, daar is geld voor nodig, dat geld moet ergens vandaan komen, het geld is er eigenlijk ook niet. Bij aanwezige spanningen wordt dat nog leuk, periferie versus Parijs.
Zelfs als al het geld er zou komen zal men het als project moeten uitsmeren over decennia.
En dan moet de inzameling eigenlijk nog beginnen.
Ik denk niet dat geld een probleem zal zijn.
Hoe wil je iets restaureren dat (gedeeltelijk) is afgebrand? Het zal altijd een aanvulling of namaak zijn gemaakt door de moderne mens. Dus Je zou ook met 3 printing de grove opzet kunnen maken en vervolgens afwerken met de hand voor de details.Amphiebietje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:56:
[...]
Een restauratie dient authentiek te zijn, niet vergelijkbaar met een inferieure kopie van een product.
110 miljioen las ik inmiddels, maar dat is natuurlijjk niks gezien de omvang van een project van dit soort...anandus schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:01:
[...]
Er is al 100 miljoen gedoneerd in ieder geval.
En dan moet de inzameling eigenlijk nog beginnen.
Ik denk niet dat geld een probleem zal zijn.
Voor de hele renovatie (waar het dus fout ging) was ook al 150 miljoen geplanned, en dat was dus een lichte renovatie. Nu moet ongeveer het hele pand herbouwd worden, minus de muren en voorste torens....
Geen idee wat uiteindelijk de herbouw gaat kosten, maar het zou mij persoonlijk niet verbazen als het richting een miljard euro zal gaan, if not more...
Uiteindelijk zal het idd wel komen ja, daar ben ik niet bang voor. UNESCO heeft immers ook al geld toegezegd, hoewel ik niet kan vinden hoeveel precies....
Virussen? Scan ze hier!
en ondanks de ellende moest en zal Trump zogenaamd enorm goed advies geven aan de brandweer van Frankrijk, iets waar de Fransen totaal niet op zitten te wachten.
wat een loser vent is dat zeg, gadver.
Zag net inderdaad op het journaal een shot van een brandweerman in een rood pak die wat slangen verlegt. De verslagenheid straalt er vanaf...Player1S schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:00:
Ik zit nu al een tijdje te zoeken naar de juiste bewoording maar kom er niet goed op maar wat lijkt het me enorm frustrerend om daar als Brandweerman te staan wetend dat je bluswerk haast niks uit haalt terwijl er zo'n historisch iets voor je ogen weg brand.
Het is inderdaad eeuwig zonde, die glas in lood ramen, dat enorme orgel zo zonde.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Een of andere Franse miljardair heeft inmiddels ook al 200 mil gedoneerd. En nog eens 100 mil van de eigenaar van Gucci las ik gisteren al ergens?
1 geluk dat het enkel materiële schade is en er geen doden/gewonden zijn gevallen (enkel 1 brandweerman gewond dacht ik?).
Volgens mij zijn dat één en dezelfde donatieFastFred schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:09:
Een of andere Franse miljardair heeft inmiddels ook al 200 mil gedoneerd. En nog eens 100 mil van de eigenaar van Gucci las ik gisteren al ergens?
My bad, ik had wat gemist
[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 16-04-2019 09:14 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Niet overdrijven. De binnenkant is voor het overgrote deel intact, alleen het dak en de toren zijn verloren gegaan.wildhagen schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:04:
[...]
Nu moet ongeveer het hele pand herbouwd worden, minus de muren en voorste torens....

Ervaren bouwkundig calculator met jaren ervaring met monumenten of horen we hier Dunning-Kruger praten?Geen idee wat uiteindelijk de herbouw gaat kosten, maar het zou mij persoonlijk niet verbazen als het richting een miljard euro zal gaan, if not more...
Op nu.nl zegt men wat andersOrion84 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:11:
[...]
Volgens mij zijn dat één en dezelfde donatie
De Franse miljardair Bernard Arnault stelt 200 miljoen euro beschikbaar voor de reconstructie van de Notre-Dame. De topman van Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) stelt ook zijn creatieve team beschikbaar voor de wederopbouw. Eerder doneerde zakenman François-Henri Pinault een bedrag van 100 miljoen euro.
volgens mij 2 verschillende.Orion84 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:11:
[...]
Volgens mij zijn dat één en dezelfde donatie
Arnault 200 miljoen
Pinault 100 miljoen
Als ik je reactie zo lees had Trump niks goeds kunnen zeggen. Weet niet of je reactie daarom iets in dit topic te zoeken heeft en of het nu aan jouw of aan Trump ligt.mugenmarco schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:05:
en ondanks de ellende moest en zal Trump zogenaamd enorm goed advies geven aan de brandweer van Frankrijk, iets waar de Fransen totaal niet op zitten te wachten.
Zijn er al foto's van binnen van na de brand? De foto's die tot nu heb gezien zijn van tijdens de brand.
Let op:
Blijf ontopic, a.u.b.
Ontwikkelingshulp, en ethische discussies zijn hier offtopic.
Blijf ontopic, a.u.b.
Ontwikkelingshulp, en ethische discussies zijn hier offtopic.