Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:26

IkWilbert

Het is mij!

Topicstarter
Op dit moment een zeer grote brand in Parijs. De Notre Dame staat in brand.

Live oa op YouTube:

YouTube: BREAKING NEWS: Notre Dame Cathedral in Paris on fire, live stream

[ Voor 48% gewijzigd door IkWilbert op 15-04-2019 20:09 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:27
Ja zag het net. Heel erg zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dit is niet de huiskamer, reageer serieus of reageer niet.

[ Voor 70% gewijzigd door defiant op 15-04-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met beelden: https://nos.nl/artikel/22...arijs-staat-in-brand.html

Da's niets meer als het uit is. Zonde.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Livestream: https://www.pscp.tv/w/1MYGNdbVeqRxw

Eeuwig zonde :-(

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Doet niet.

[ Voor 87% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-04-2019 20:45 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 20:49

dr.lowtune

Deugt niet

Verschrikkelijk om te zien. Heb een flinke tijd in Parijs gewerkt en zag "haar" elke dag. Deze zomer nog op vakantie 2x in Parijs geweest...

Zo zonde. Die gaat tot de grond toe plat. Hopen dat ze ze kunnen herbouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Topicstarter
dr.lowtune schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:11:
Verschrikkelijk om te zien. Heb een flinke tijd in Parijs gewerkt en zag "haar" elke dag. Deze zomer nog op vakantie 2x in Parijs geweest...

Zo zonde. Die gaat tot de grond toe plat. Hopen dat ze ze kunnen herbouwen..
Ja vreselijke beelden, vorige maand nog geweest. Ik hoop dat er iets aan herbouw mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Denk dat het pand wel als verloren beschouwd kan worden inmiddels, gezien hoe groot de brand al is en hoe snel het vuur zich verspreid.

Hoop dat ze hem inderdaad zullen gaan herbouwen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:18

YellowCube

Wait...what?

Doodzonde.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:27
Zal wel iets met de renovatie te maken hebben. Hier blijft helaas niet veel van over, zeg maar gerust niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wow dit is echt zo zonde , prachtig gebouw

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik ben er nooit geweest maar in hoeverre heeft de buiten gevel van de Notre Dame het dak nodig om overeind te blijven ? Die muren lijken me toch vrij fors, die vallen niet zo maar om lijkt mij.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb er wel eens rondgelopen, er stond zo'n enorme rij dat ik er niet in geweest ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40

Reinier

\o/

Heftig beeld, dat die toren brandend omvalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ScrooLoose schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:18:
Ik ben er nooit geweest maar in hoeverre heeft de buiten gevel van de Notre Dame het dak nodig om overeind te blijven ? Die muren lijken me toch vrij fors, die vallen niet zo maar om lijkt mij.
De brandweer is bang voor instorting door de gammele constructie van de muren. Dit bemoeilijkt dus ook een deel van het bluswerk.

Enough said?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

De brandweer en politie kunnen nog niks zeggen over de oorzaak. Het is in ieder geval geen brandstichting.
Aldus NPO1. Ja, wat is het nou.

Maar, ziet er slecht uit. De livestream (CNN) gaf net aan dat ze hem laten afbranden, aangezien het hele interieur al brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 15:56
PWM schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:20:
[...]

Maar, ziet er slecht uit. De livestream (CNN) gaf net aan dat ze hem laten afbranden, aangezien het hele interieur al brand.
Niet heel gek. De binnenkant rondom de plek waar de brand begon is veel hout, houtsnijwerk enz. Dus een paar brandende stukken zullen dat relatief snel aansteken....

Wat er blijft staan.. Verticaal kunnen die muren wel wat, maar als de helft van het dak instort verliest de constructie snel zn stevigheid. Daarnaast zal de thermische belasting en vallende rommel ook wel zn impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Ik geloof dat er restauratiewerkzaamheden waren.
Maar het is natuurlijk gissen naar de oorzaak, onderzoek zal het wel uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik ben er denk ik 15 jaar geleden voor het laatst geweest. Afgezien van de oorzaak eigenlijk schandalig dat brandveiligheid bij zo'n historisch gebouw van onschatbare waarde niet prioriteit 1+ heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 15-04-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die muren zijn ook al iets van 700 jaar geleden neergezet volgens mij. Dus ik zou geen geld zetten op het behoud van de constructie.

En herbouw is niet te betalen in deze tijd. Denk dus hooguit een ruïne in de toekomst.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Ik hoor op de live stream dat het er wel op lijkt dat ze het deels geïsoleerd hebben... Hopelijk blijft er nog iets bewaard van dit iconische bouwwerk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:23

Zeror

Ik Henk 'm!

Als ze hem gaan herbouwen, ben ik bang dat het geen gothische kathedraal meer zal zijn, maar iets met modernere vormen zoals bij de Sagrada Familia in Barcelona. Zou ik persoonlijk heel erg jammer vinden.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Henk007 schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:22:
Ik ben er denk ik 15 jaar geleden voor het laatst geweest. Afgezien van de oorzaak eigenlijk schandalig dat brandveiligheid bij zo'n historisch gebouw van onschatbare waarde niet prioriteit 1+ heeft.
Ik zie ze nog geen sprinkler installaties inbouwen bij dit soort bouwwerken hoor :p

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 15:29

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Zeror schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:23:
Als ze hem gaan herbouwen, ben ik bang dat het geen gothische kathedraal meer zal zijn, maar iets met modernere vormen zoals bij de Sagrada Familia in Barcelona. Zou ik persoonlijk heel erg jammer vinden.
De fransen zijn vrij conservatief he, ik denk dat het bouwwerk naar oorspronkelijke staat wordt hersteld. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 08:04

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Iemand enig idee waar die gele rook vandaan komt?

De 2 ‘torens’ aan de voorzijde zullen toch wel blijven staan? Hopelijk :X

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Henk007 schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:22:
700 jaar geleden was brandveiligheid volgens mij niet echt prio1. En om dat retro-actief alsnog door te voeren is onhaalbaar en onbetaalbaar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

* DaniëlWW2 speelt weer eens de historicus kaart. :P
Het dak in een gotische kathedraal heeft geen enkele dragende functie in het ontwerp. Het dak is juist zo licht mogelijk met houten balken en dan de beplating eroverheen. Sterker nog, alle steunberen zijn er juist om de muren overeind te houden omdat het dak er nog op moest. De hele structuur rust op een aantal steunpilaren van vrij dik steen. Zo lang die de hitte kunnen weerstaan, zullen de muren blijven staan.

Maar het hele interieur, glas in lood ramen en alle relikwieën zijn waarschijnlijk verloren. De brandweer lijkt de brand ook niet te kunnen stoppen waardoor het gebouw van binnenuit zal uitbranden. :/

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-04-2019 20:25 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Frozen schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:24:
[...]

De fransen zijn vrij conservatief he, ik denk dat het bouwwerk naar oorspronkelijke staat wordt hersteld. :)
Maar tot hoever gaat dat nog? Orgel met duizende pijpen, eeuwenoud interieur wat in vlammen opgaat, oud glas-in-lood wat ongetwijfeld stuk is. Veel handwerk wat niet meer veel gemaakt wordt.
De hele oude ambacht is allang verloren......

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 15-04-2019 20:28 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Van de nu.nl liveblog:
De Franse autoriteiten hebben wel laten weten dat er een reddingsoperatie gaande is om de kunstschatten in de kathedraal te redden.
Dat impliceert dat ze het gebouw idd als verloren beschouwen en nu alsnog gaan proberen te redden wat er te redden vallt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Als ze geluk hebben kunnen ze de torens redden. En t lijkt dat ze daar ook op inzetten.
Meer is denk ik niet meer haalbaar ook....

Afbeeldingslocatie: https://www.djsmiley.com/got/pics/notredame2.jpg

Overigens zit het orgel 'tussen' de torens. Dus als ze daar iets kunnen beperken is er kans dat die nog (enigszins) eruit komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 07:29
God zal het zo gewild hebben? Dat is in ieder geval het antwoord van een gelovige als ze een vraag niet kunnen beantwoorden.

Wel zonde van zo'n historisch bouwwerk. Ben benieuwd wat ze nog kunnen redden. De grote torens aan de voorkant zijn volgens mij stevig genoeg en de muren ook. Alleen al dat kunstzinnige glas wat waarschijnlijk verloren gaat door de hitte, zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:41
Helemaal instorten zal het wellicht niet, er zal op z'n minst een skelet blijven staan denk ik. Het is ook niet de eerste eeuwenoude kathedraal die in brand gestaan heeft, volgens mij blijven dan vaak de muren wel staan. Maar misschien is dat meer wishful thinking van mij. Hoe dan ook zal de schade enorm zijn natuurlijk.

Maar ik verwacht wel dat dit weer gerestaureerd zal worden, het lijkt me sterk dat de Fransen dat niet zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Restaureren van iets wat bijna helemaal weg is, is niet echt een optie lijkt me. Dat zal dan eerder gedeeltelijke herbouw worden, gebruik makend van originele componenten die het eventueel (hopelijk) wel overleven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/zygx9e5a00oh_wd640.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/9e7xdgnanyng_wd640.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.gscdn.nl/image/35b80b558d_ANP-71911114.jpg?txt=%C2%A9ANP&txtalign=bottom%2Cright&txtclr=%23FFFFFF&txtshad=10&w=600&s=a3441c71e9ebb883fed877e48b07bf58

[ Voor 75% gewijzigd door 3x3 op 15-04-2019 20:40 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

AW_Bos schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:25:
[...]

Maar tot hoever gaat dat nog? Orgel met duizende pijpen, eeuwenoud interieur wat in vlammen opgaat, oud glas-in-lood wat ongetwijfeld stuk is. Veel handwerk wat niet meer veel gemaakt wordt.
De hele oude ambacht is allang verloren......
Daar zal een flink deel van verloren gaan inderdaad. Veel stenen voorwerpen zullen nog wel blijven staan, zoals de grafstenen. De rest is vast wel vastgelegd in catalogussen en wordt waarschijnlijk nagemaakt. Ik ga er in ieder geval van uit, dat het bouwwerk gewoon weer netjes terug komt op z'n plek. Je moet eens weten hoeveel touristen er vooral vanwege die kerk naar Parijs gaan... Reken maar dat die kerk er weer komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Arrne schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:28:
[...]

Helemaal instorten zal het wellicht niet, er zal op z'n minst een skelet blijven staan denk ik. Het is ook niet de eerste eeuwenoude kathedraal die in brand gestaan heeft, volgens mij blijven dan vaak de muren wel staan. Maar misschien is dat meer wishful thinking van mij. Hoe dan ook zal de schade enorm zijn natuurlijk.

Maar ik verwacht wel dat dit weer gerestaureerd zal worden, het lijkt me sterk dat de Fransen dat niet zouden doen.
Het restaureren zou zeker goed kunnen. Er zijn in deze tijd echt duizenden foto's van het kathedraal. En dat kan met een heel werk tot in detail in een CAD-tekening worden uitgetekend. En dan moet alles weer herbouwd worden....
Maar wat kan je nog herbouwen en wat kan je nog herstellen? Er zit zoals ik al eerder zei een hoop werk in van ambachten die niet meer bestaan. En als de wanden straks zouden instorten, bouwen ze hem dan volledig op? De Dom in Utrecht is op woensdag 1 augustus 1674 ook deels ingestort, wat nooit herbouwd is.

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 15-04-2019 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
Waar ik schreef restaureren was de term herbouwen wellicht meer op z'n plek geweest inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:23

Zeror

Ik Henk 'm!

AW_Bos schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:31:
Maar wat kan je nog herbouwen en wat kan je nog herstellen? Er zit zoals ik al eerder zei een hoop werk in van ambachten die niet meer bestaan.
Anderszijds kunnen ze nu herbouwen met ambachten van deze tijd waardoor het bouwwerk steviger als ooit zal zijn.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 07:29
Die foto is verre van live. Die toren en dat dak zijn al een half uur geleden ingestort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrne
Frozen schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:31:
[...]

Ik ga er in ieder geval van uit, dat het bouwwerk gewoon weer netjes terug komt op z'n plek. Je moet eens weten hoeveel touristen er vooral vanwege die kerk naar Parijs gaan... Reken maar dat die kerk er weer komt.
En dan heb je nog de Franse trots.. Die kathedraal wordt gewoon weer herbouwd inderdaad, geen schijn van kans dat ze er een parkeergarage o.i.d. neerzetten.
[...]
De Dom in Utrecht is op woensdag 1 augustus 1674 ook deels ingestort, wat nooit herbouwd is.
In de 17e eeuw werd er wel iets anders tegen deze dingen aangekeken.

[ Voor 22% gewijzigd door Arrne op 15-04-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Als ik nu live kijk (https://nos.nl/livestream...in-notre-dame-parijs.html) is het vuur inmiddels wel flink terug. Wat waarschijnlijk eerder slecht dan goed nieuws is, alles wat kon branden is nu wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44
Op de livebeelden neemt de rook wel af, dat kan 2 dingen betekenen

Het vuur wordt kleiner of het vuur is inmiddels op volledige verbranding

De muren blijven wel staan, die kerken zijn belachelijk sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

[...]

Het restaureren zou zeker goed kunnen. Er zijn in deze tijd echt duizenden foto's van het kathedraal. En dat kan met een heel werk tot in detail in een CAD-tekening worden uitgetekend. En dan moet alles weer herbouwd worden....
Maar wat kan je nog herbouwen en wat kan je nog herstellen? Er zit zoals ik al eerder zei een hoop werk in van ambachten die niet meer bestaan. En als de wanden straks zouden instorten, bouwen ze hem dan volledig op? De Dom in Utrecht is op woensdag 1 augustus 1674 ook deels ingestort, wat nooit herbouwd is.
Maar dan was de vraag, hoeveel mensen gingen speciaal naar utrecht vanwege die dom? Vliegtuigen, treinen en auto's hebben de wereld veel dynamischer gemaakt. Het tourisme is hier denk ik de doorslaggevende factor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:30

Amphiebietje

In de blubber

wildhagen schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:30:
Restaureren van iets wat bijna helemaal weg is, is niet echt een optie lijkt me. Dat zal dan eerder gedeeltelijke herbouw worden, gebruik makend van originele componenten die het eventueel (hopelijk) wel overleven.
Het voordeel van dat deze cathedraal zo bekend is, is dat alles tot in de mm gedocumenteerd zal zijn. Of de glas-in-lood ramen oorspronkelijk zijn, weet ik niet - het komt veelvuldig voor dat deze worden vervangen door moderne kopiën omdat de oorspronkelijke ramen vuil zijn en schade hebben door blootstelling aan weer en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Amphiebietje schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:37:
[...]

Het voordeel van dat deze cathedraal zo bekend is, is dat alles tot in de mm gedocumenteerd zal zijn. Of de glas-in-lood ramen oorspronkelijk zijn, weet ik niet - het komt veelvuldig voor dat deze worden vervangen door moderne kopiën omdat de oorspronkelijke ramen vuil zijn en schade hebben door blootstelling aan weer en wind.
Dat is waar, geluk bij een ongeluk. Dat maakt een herbouw wel een stuk eenvoudiger.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vind het wel heel weinig brandweer voor zo'n grote stad. Ik had toch verwacht dat een stad met zulke grote gebouwen wel wat meer groot materieel zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een woordvoerder van de Notre-Dame laat aan Franse media weten: "Het complete 12de eeuwse houten interieur van de katherdraal brandt en wordt waarschijnlijk verwoest. Er blijft niets van over."
Uit het nu.nl liveblog.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Ernemmer schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:38:
Ik vind het wel heel weinig brandweer voor zo'n grote stad. Ik had toch verwacht dat een stad met zulke grote gebouwen wel wat meer groot materieel zou hebben.
Probleem is de locatie, op een eiland met een relatief lage toegankelijkheid. Alhoewel een blusboot wat zou kunnen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/30DLyjh/afbeelding.png
Bijzondere foto, maar voelt erg emotioneel aan voor velen. Damn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Amphiebietje schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:40:
[...]

Probleem is de locatie, op een eiland met een relatief lage toegankelijkheid. Alhoewel een blusboot wat zou kunnen helpen...
Voordat die boot er is... Ik denk niet dat die standaard in Parijs liggen! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DJSmiley schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:27:
Als ze geluk hebben kunnen ze de torens redden. En t lijkt dat ze daar ook op inzetten.
Slecht nieuws...
Slecht nieuws: De rook komt inmiddels ook uit de voorste twee torens. De vlammenzee kruipt naar de voorzijde van de kathedraal.
Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/23kxmqqa7dsd_std640.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Dat is op de "Live"stream nog niet te zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Veel mooie beelden ook op het dak die waarschijnlijk ook verloren gaan.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DxAvpfDXcAE-Wu7.jpg

voorbeeld van het houten binnenwerk:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Df-66ttW4AE-TOg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

3x3 schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat houten binnenwerk ziet er inderdaad goed brandbaar uit ja... :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 22:14
Hmm hopen dat de dames en heren een beetje oppassen bij de renovatie van het binnenhof :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Volgens de autoriteiten is de achterste spits naar voren toe ingestort, terwijl reddingswerkers in de kathedraal een reddingsoperatie uitvoerden om zo veel mogelijk belangrijke stukken uit de Notre-Dame te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 00:28
3x3 schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik las net dat de beelden enkele maanden geleden weggehaald zijn voor restauratiewerken.

Die zouden dus gespaard gebleven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Amphiebietje schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:37:
[...]

Het voordeel van dat deze cathedraal zo bekend is, is dat alles tot in de mm gedocumenteerd zal zijn.
Inderdaad. We weten nu ongetwijfeld meer van deze kathedraal dan de oorspronkelijke bouwers zelf. (Nog even los van het feit dat deze ook voor vandaag niet meer in de oorspronkelijke staat was natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

azziplekkus schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:46:
[...]

Ik las net dat de beelden enkele maanden geleden weggehaald zijn voor restauratiewerken.

Die zouden dus gespaard gebleven zijn.
Godzijdank! Als dat zo is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

No injuries... van wat men nu weet.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

De beelden zullen waarschijnlijk kopiën zijn. De oorspronkelijke liggen waarschijnlijk ergens in een entrepot...
Frozen schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:41:
[...]

Voordat die boot er is... Ik denk niet dat die standaard in Parijs liggen! :P
En waarom er geen Canadairs worden ingezet:
Vous êtes extrêmement nombreux à nous poser la question d'une potentielle intervention aérienne. Un Canadair projette environ 6 tonnes d'eau à grande vitesse vers le sol : le danger est important de blesser une ou des personnes présentes autour du bâtiment – ce qui explique pourquoi les interventions des Canadair sont si peu fréquentes en zone urbaine ou périurbaine. Une telle intervention pourrait également détruire de manière importante le peu de charpente restant sur la cathédrale. Le choix revient, dans tous les cas, aux pompiers qui organisent l'intervention (il est à noter qu'en cas d'accident le pilote du Canadair est pénalement responsable des conséquences).
Korte vertaling: Canadairs laten een grote hoeveelheid water los boven hun doel. Dat water is erg zwaar en valt erg snel, met een groot risico voor personen op de grond. Verder zou het water ook de (resterende) structuur van het gebouw ernstig kunnen beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Beelden op NBC (20.47) lieten net vlammen zien hoog in de voorste 2 torens. Daar lijkt dus wel wat gaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
Op CNN zie ik volgens mij ook al wat vlammen in de torens...

Dus ook het historische orgel is vermoedelijk toast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Amphiebietje schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:47:
De beelden zullen waarschijnlijk kopiën zijn. De oorspronkelijke liggen waarschijnlijk ergens in een entrepot...

[...]

En waarom er geen Canadairs worden ingezet:

[...]

Korte vertaling: Canadairs laten een grote hoeveelheid water los boven hun doel. Dat water is erg zwaar en valt erg snel, met een groot risico voor personen op de grond. Verder zou het water ook de (resterende) structuur van het gebouw ernstig kunnen beschadigen.
Dat dus ja. De skeletstructuur van een kathedraal heeft heel veel verticale draagkracht, vrijwel nul horizontale. Zo kan je het schip van de kathedraal dus slopen. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
Amphiebietje schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:47:
[...]

Dat had ik je ook wel kunnen vertellen. Heb jij ooit al eens gezien dat blusvliegtuigen wel ingezet werden in stedelijk gebied, op gebouwen die niet als verloren beschouwd werden? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Arrne op 15-04-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Man man man. Als Fransman word ik hier echt heel, heel verdrietig van. Ik hoop dat ze nog wat van het gebouw kunnen redden en hem weer volledig kunnen restaureren. Wat overigens jaren gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

DJSmiley schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:49:
Op CNN zie ik volgens mij ook al wat vlammen in de torens...

Dus ook het historische orgel is vermoedelijk toast.
en de klokken!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZTcTduW0AAFKm9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Doe niet

[ Voor 117% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-04-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Arrne schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:51:
[...]

Dat had ik je ook wel kunnen vertellen. Heb jij ooit al eens gezien dat blusvliegtuigen wel ingezet werden in stedelijk gebied, op gebouwen die niet als verloren beschouwd werden? :P
Blijkbaar zijn er best wat mensen die de vraag stellen, en ook D. Trump dacht dat het mogelijk was :D . Vandaar de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Ik was er afgelopen november. 'Gelukkig' dat mn nichtje aandrong om erin te kijken (terwijl mn zusje liever weg was aangezien dat het 2e weekend met gele vestjes was).
Op dat moment was er een dienst van het zoveel jarige bestaan van Polen ofzo, dus ik heb m toen nog 'in actie' gezien.

Feit is dat het zo'n toeristische trekpleister / landmark is dat herbouw wel aannemelijk is. Maar dan ben je zo 5-10 jaar verder denk ik, en hoe goed ze het ook doen, het zal niet meer het origineel zijn

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Niet op reageren.

[ Voor 89% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-04-2019 21:14 ]

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrtqwHOXQAA6d11.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Mwah.
Dat ding bestaat al (vanaf) 900 jaar.
Bombardement in de Eerste Wereldoorlog overleefd. Tweede Wereldoorlog overleefd. En enorm veel historie meegemaakt.
Dan is het wel heel lullig dat het als gevolg van (vermoedelijk) restauratiewerkzaamheden afbrand.

Ik vind het ook jammer voor je dat je de waarde (en dus ook het verlies) er niet van inziet.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 15-04-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

anandus schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:55:
[...]
Mwah.
Dat ding bestaat al (vanaf) 900 jaar.
Bombardement in de Eerste Wereldoorlog overleefd. Tweede Wereldoorlog overleefd. En enorm veel historie meegemaakt.
Dan is het wel heel lullig dat het als gevolg van (vermoedelijk) restauratiewerkzaamheden afbrand.
Dat is zeker wel ehmm, ironisch op z'n minst ja. Desalniettemin jammer.
Ook de torens in de hens:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MdriqAG.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Frozen op 15-04-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch zou je hopen dat er in korte tijd een paar extra stralen verschijnen... Maar gebeurt helaas niet zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-04 06:49

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Gezien waar de flammen nu zijn, het orgel en de klokken staan nu in brand

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

PWM schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:49:
Beelden op NBC (20.47) lieten net vlammen zien hoog in de voorste 2 torens. Daar lijkt dus wel wat gaande.
Nu ook duidelijk te zien! Binnenkant zal ook wel (deels) van hout zijn

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ja het vuur gaat nu de linker toren in omhoog. Toch dus, want die eerdere foto was rook dat door de toren heen of er langs trok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Afbeeldingslocatie: https://www.djsmiley.com/got/pics/notredame3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Ik weet niet hoe het daar binnen uit ziet, maar als die klokken naar beneden vallen kan dat helaas een kettingreactie van instortingen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

(jarig!)
Man, man, man wat een ravage :(

Die hele steiger wordt ook nog een aardige uitdaging om veilig te ontmantelen (als ie al niet in elkaar zakt door de hitte).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 11:37
MikeyMan schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:58:
Toch zou je hopen dat er in korte tijd een paar extra stralen verschijnen... Maar gebeurt helaas niet zoveel...
Ik vrees helaas dat de brandweer niets anders kan doen dan de kerk gecontroleerd uit laten branden en overslag voorkomen.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Ik ben benieuwd idd in hoeverre die klokken straks naar beneden komen. t lijkt er goed op dat de torens ook niet meer te redden zijn. Het gewicht van de orgels ertussen laten wegvallen en klokken die neergaan.. als je pech hebt niet recht naar beneden...

Zou zo'n toren het houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Orion84 schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:01:
Man, man, man wat een ravage :(

Die hele steiger wordt ook nog een aardige uitdaging om veilig te ontmantelen (als ie al niet in elkaar zakt door de hitte).
Ik ben bang dat die steiger eerder zal dienen als brandstof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
YouTube: Live: Fire at Notre Dame Cathedral in Paris, France

Op deze stream lijkt het toch alsof de torens niet in brand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Je zal maar die restaurateur zijn die even zijn apparatuur weglegde denkende dat het uit was. Die zal nu wel op het vliegveld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:32
Laten we hopen dat de torens niet omgaan. Als dat gebeurt is het helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-04 22:53
CBS meld nu inderdaad dat 1 toren brand gevat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DoeEensGek schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:05:
Laten we hopen dat de torens niet omgaan. Als dat gebeurt is het helemaal klaar.
De torens zijn waarschijnlijk het sterkste deel van de kathedraal. Denk maar aan de Domkerk in Utrecht. Ooit was er een hele kerk, en toen ging het stormen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Topicstarter
AlxRoelofs schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:05:
CBS meld nu inderdaad dat 1 toren brand gevat heeft.
Ze zijn één toren wel aan het blussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:38:
Zullen vast ooit wel een draaiboek hebben gemaakt. Als het in de fik staat dan is er niets aan te doen, dan enkel zorgen dat de stenen fundering / muren enzovoort behouden blijven. Zoiets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-04 19:14
Ben bang dat er voor de brandweer ook niets anders opzit om de omgeving de besparen en uit bereiding te voorkomen.

Met al dat hout en instortingsgevaar
Echt dood en dood zonde.
Vorige maand nog er voor gestaan en binnen geweest.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44
Die streams slaan nergens op, die herhalen elke keer een kwartier aan beeld, en dat noemen ze dan live
Op de meeste streams is het ook nog steeds niet donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:32
PWM schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:05:
Je zal maar die restaurateur zijn die even zijn apparatuur weglegde denkende dat het uit was. Die zal nu wel op het vliegveld staan.
Zouden ze dat ooit nog uitvogelen waardoor het gebeurt is?
Vrij frappant dat het regelmatig gebeurt bij kerken en restauraties dat er brand uitbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

FabianGTI schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:35:
Op de livebeelden neemt de rook wel af, dat kan 2 dingen betekenen

Het vuur wordt kleiner of het vuur is inmiddels op volledige verbranding

De muren blijven wel staan, die kerken zijn belachelijk sterk
Gezien de rook discussie: Fabian was mij al half voor.

Verbranding is zo te zien nu volledig, dwz het brand zo goed dat er geen afval (rook) de lucht in gaat

Beelden op het dak zojuist bevestigd waren ivm renovatie tijdelijk verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DoeEensGek schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:07:
[...]

Zouden ze dat ooit nog uitvogelen waardoor het gebeurt is?
Vrij frappant dat het regelmatig gebeurt bij kerken en restauraties dat er brand uitbreekt.
Ik denk dat de verzekeraar daar toch wel enigszins in geïnteresseerd zal zijn.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik hoop dat het vooraanzicht behouden zal blijven.... Dat blijft een van de meest iconische aanzichten.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
Blijf ontopic, a.u.b.

Ontwikkelingshulp, en ethische discussies zijn hier offtopic.